Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#81393 - 19/02/2007 15:50 Er dødsstraf kristent?
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Jeg undrer mig over, at man i USA dels kan have en så stor tilslutning til konservative kristne bevægelser, dels kan have så stor opbakning til dødsstraf.

Det er et faktisk krav for at blive valgt, at præsidenten er
    kristen
    modstander af abort
    tilhænger af dødsstraf

og den nuværende præsident er dels den mest erklæret kristne og dels den med flest eksekverede dødsdømme bag sig som guvernør, USA har haft i nyere tid!

Hvordan hænger det sammen rent teologisk?
Svararkivet her på forummet behandler det i to svar, her og her, men kommer til den konklusion, at der ikke er noget bibelsk imod dødsstraf.

Hvordan kan det hænge sammen, at man på den ene side mener, livet er så helligt, at man ikke må afbryde det i det ene tilfældet, men alligevel underlagt myndigedernes beslutning i det andet?

Kender nogen til argumentationen, der benyttes?

Sjovt nok har jeg det som ikke-troende kulturkristen omvendt: Jeg går ind for abort som i den danske lovgivning og imod dødsstraf under alle omstændigheder.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#81394 - 19/02/2007 16:10 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Lars,

Det korte svar er, at man ikke henretter folk som ikke forbryder sig mod loven, hvilket barnet af gode grunde ikke kan have gjort. Den væsentligste forskel på den dødsdømte og fosteret er, at den dødsdømte med vilje har slået et andet menneske ihjel, eller voldtaget en kvinde.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81395 - 19/02/2007 18:07 Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg går ind for abort som i den danske lovgivning og imod dødsstraf under alle omstændigheder.

Det er da en selvmodsigelse...

Du er imod dødsstraf selv om en mand koldt og brutalt har slået mange mennesker ihjel, men et lille barn er helt i orden at henrette uden dom...

Til toppen 
#81396 - 19/02/2007 18:26 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Det er noget af nogle bombastiske påstande du kommer med!

"Det er et faktisk krav for at blive valgt, at præsidenten er

kristen
modstander af abort
tilhænger af dødsstraf"

Næ, det er det så ikke.
Kravet for at kunne blive præsident er at man:

1: Er amerikansk statsborger
2: Er født i USA (og visse kræfter arbejder hårdt for en forfatningsændring så dette bortfalder)

Og der er himmel og jord til forskel mellem dødsstraf og retten til mord på ufødte børn.

Den der straffes med døden har selv gjort sig fortjent til det ved sin gerning.
Det ufødte barn er uskyldigt.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#81397 - 19/02/2007 18:47 Re: Selvmodsigelse [Re: ]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Citat:
Du er imod dødsstraf selv om en mand koldt og brutalt har slået mange mennesker ihjel, men et lille barn er helt i orden at henrette uden dom...

Nu snakkede Lars om abort, ikke om at slå børn ihjel, så jeg kan ikke helt se din pointe?

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#81398 - 19/02/2007 18:54 Re: Selvmodsigelse [Re: kongstad]
JesusFreakDK
Bruger

"Nu snakkede Lars om abort, ikke om at slå børn ihjel, så jeg kan ikke helt se din pointe?"

Eller VIL du ikke?

"Abort" er også det jeg kalder: "Retten til mord på ufødte børn".
Dvs får man foretaget en "abort" er man lige så meget medvirkende til mord som hvis man hyrede en lejemorder...

-Grundtvig

Til toppen 
#81399 - 19/02/2007 19:20 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej JF

Citat:
"Abort" er også det jeg kalder: "Retten til mord på ufødte børn".
Dvs får man foretaget en "abort" er man lige så meget medvirkende til mord som hvis man hyrede en lejemorder...

Nu er du jo ikke den dømmende magt i Dk

Det er rent faktisk lovligt at få foretaget abort inden for de første 12 uger i Dk, så nej, man er ikke medvirkende til mord ved abort..

Nuvel, man kan mene at et foster er et levende væsen med bevidsthed, men argumenterer du for din holdning, at abort er som at hyre en legemorder, så er det lige så slemt som at købe kød, da du betaler andre for at dræbe et levende væsen..

Det er min holdning, som du sikkert ikke er enig i.. Det er du heller ikke tvunget til, ligesom at Lars heller ikke er underlagt din etik, men tilgengæld under dansk lovgivning..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81400 - 19/02/2007 19:33 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej JF
Citat:
Kravet for at kunne blive præsident er at man: ...
2: Er født i USA (og visse kræfter arbejder hårdt for en forfatningsændring så dette bortfalder)

Arnold Schwarzenegger for president?

Hvis han bliver valgt til USAs præsident, så emigrerer jeg ... fra denne planet.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81401 - 19/02/2007 19:42 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
... den nuværende præsident er dels den mest erklæret kristne ... USA har haft i nyere tid!

Hvad med Jimmy Carter?

Jeg tror, billedet af præs. Bush som kristen fundamentalist mere eller mindre er noget, der er skabt af europæiske venstreorienterede (og Michael Moore) som et skræmmebillede.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81402 - 19/02/2007 20:28 Re: Selvmodsigelse [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Citat:
Nu snakkede Lars om abort, ikke om at slå børn ihjel...

Hvad er forskellen

Til toppen 
#81403 - 19/02/2007 20:35 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas!

Kan ikke helt lade være med at svare:
Citat:

Nej. Og ret og retfærdighed er ikke det samme. Domstolene udøver ret, Vorherre bestemmer, hvad der er retfærdigt.
Citat:
Det er rent faktisk lovligt at få foretaget abort inden for de første 12 uger i Dk, så nej, man er ikke medvirkende til mord ved abort..

Vel er man så. Ikke i juridisk forstand, forstås, så ja, det er straffrit (i forhold til de jordiske domstole).
Citat:
Nuvel, man kan mene at et foster er et levende væsen med bevidsthed, men argumenterer du for din holdning, at abort er som at hyre en legemorder, så er det lige så slemt som at købe kød, da du betaler andre for at dræbe et levende væsen..

Jeg har vist endnu til 'gode' at møde en kannibal...
Citat:
Det er min holdning, som du sikkert ikke er enig i.. Det er du heller ikke tvunget til, ligesom at Lars heller ikke er underlagt din etik, men tilgengæld under dansk lovgivning..

Til gengæld er det enhver beskåret af forsøge at påvirke dansk lovgivning ud fra deres etik. At det så indebærer at abort er mord er vel ligeså indlysende som at afrikanere også er mennesker - hvilket vi i øvrigt stadig har svært ved at forstå i Vesten

Ændret af Jalokin (19/02/2007 20:45)

Til toppen 
#81404 - 19/02/2007 20:40 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Arnold Schwarzenegger for president?

Hvis han bliver valgt til USAs præsident, så emigrerer jeg ... fra denne planet.

Bare udsæt affyringen. Det er ikke helt ligetil at ændre USAs forfatning...

PS til Mark: Din liste var ikke komplet. Man skal også være 35 år - "neither shall any person be eligible to that office who shall not have attained to the age of thirty five years".

Til toppen 
#81405 - 19/02/2007 20:56 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

For eksempel undrer det mig, at man kan dømme helt unge og evnesvage til døden.
Hvorfor er der ikke nogen diskussion af det kristelige i det??
Hvorfor protesterer vi ikke mere højlydt over det?
Er kristendommen ikke barmhjertighed og tilgivelse?

Et eller andet sted må der jo være et argument for at man som kristen (i USA) kan have denne holdning?

Hvori består dette argument?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#81406 - 19/02/2007 21:06 Re: Selvmodsigelse [Re: ]
LarsBj
Bruger

Hej Jalokin,

Ja spørgsmålet om abort er i sidste ende et spørgsmål om at frarøve et lille stykke meneskeligt væv og celler livet, selv om det kunne blive et menneske, og selv om nogen måske mener, det allerede er et menneske.

Så det er et svært spørgsmål. Når jeg går ind for abort, så er det en afvejning af ulemper. Der er er dilemma nemlig dels, at abortforbud har store omkostninger, dels at abort er i princippet drab på et foster.

Men det dilemma har vi løst her i landet ved at tillade aborten i en så tidligt fase, at man ikke vil kunne tale om et levedygtigt menneske eller et væsen med en personlighed. Det er altså ikke en person, man vil aflive.

Et dilemma har altid omkostninger, og også her. Ingen tvivl om det!

Men ved dødsstraf eksisterer dette dilemma ikke. Dødsstraf kan undgås, og det kan have stor betydning for alle: den dømte kan tilstå og komme med detaljer, som kan hjælpe de efterladte (ved et drab), og det kan vise sig, at den dømte er uskyldig, eller andre faktorer kan vise sig at kræve, at den dømte er i live senere.

Men kristne i USA mener altså, at dette drab er afgørende for samfundet, mens det andet er afskyeligt.

Isaac Newton

Til toppen 
#81407 - 19/02/2007 21:08 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
Så vil jeg ikke insistere på, at Bush er den MEST kristne, men han koketterer i hvert fald meget med det, og det er meget synligt i alle reportager derovre fra. I hvert fald er han dels dybt troende og dels en af dem, der har sørget for at flest mennesker er blevet henrettet i USA.

Hvordan hænger det sammen?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81408 - 19/02/2007 21:10 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: steffenlaursen]
LarsBj
Bruger

Hej Steffen,
Mener du da, det er kristent at henrette et menneske?
Også selv om det var under 18, da det begik forbrydelsen, eller mentalt retarderet, eller sindsygt i gerningsøjeblikket?

Eller er det kristent, at fattige sorte har en langt større sandsynlighed (ved en forbrydelse) for at blive henrettet end hvide velhavere?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81409 - 19/02/2007 21:16 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
I hvert fald er han dels dybt troende og dels en af dem, der har sørget for at flest mennesker er blevet henrettet i USA.
Hvordan hænger det sammen?

Hmm, det ved jeg ikke. Måske hænger det ikke sammen? Du ved, politik og religion skal jo adskilles.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81410 - 19/02/2007 21:39 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej LarsBj
Citat:
Jeg undrer mig over, at man i USA dels kan have en så stor tilslutning til konservative kristne bevægelser, dels kan have så stor opbakning til dødsstraf.

Det er et faktisk krav for at blive valgt, at præsidenten er

kristen
modstander af abort
tilhænger af dødsstraf

Jeg tror ikke, det et noget krav, men muligvis har du ret i, at det er en politisk nødvendighed pga. befolkningens holdninger.

Jeg er også selv imod dødsstraf, men kan ikke finde bibelsk belæg for, at jeg nødvendigvis skal være det, jfr. det ene link, du satte ind.

Vi må ikke slå ihjel, står der i Bibelen, men myndighederne har lov til at bære sværd - og ikke kun til pynt.

Vi må heller ikke dømme, men dommerne må godt, og skal oven i købet, det er deres opgave!

Hvis vi mennesker var, som vi skulle være - dvs. som vi oprindelig blev skabt af Gud - var der ikke brug for hverken sværd, militær, fængsler, politi eller dommerstand .. ja vi kunne allesammen fint være anarkister !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81411 - 19/02/2007 22:10 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Citat:
Jeg er også selv imod dødsstraf, men kan ikke finde bibelsk belæg for, at jeg nødvendigvis skal være det, jfr. det ene link, du satte ind.

Men der er jo heller ikke belæg for, at kristne må slå hinanden ihjel!

Hvorfor er det ikke lige så forkert for en kristen at dræbe en forbryder som at dræbe et foster? Når nu livet er helligt? Og når man ser, at der begås store uretfærdigheder: uskyldige er henrettet, evnesvage og sindssyge, ja selv ganske unge?

Hvorfor er der ikke flere protester mod dødsstraf?

Hvorfor er der ikke et KRAV om tilgivelse og barmhjertighed?

Er alle, troende som ikke-troende, så vant til den slags urimeligheder i samfundene, at vi ikke reagerer længere, selv om det berører de mest grundlæggende værdier?

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (19/02/2007 22:17)

Isaac Newton

Til toppen 
#81412 - 19/02/2007 22:15 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
ALT vedrørende samfundet er jo politik! Også abort! Det må da have interesse at beskytte liv og vise barmhjertighed og tilgivelse i ALLE forhold?

Og jeg kan simpelthen ikke fatte, at man kan kalde sig kristen og så slå hundreder af mennesker ihjel, selv om de er under fuld kontrol i fængslerne og ikke kan gøre nogen noget mere!

Det kan du eller andre her på sitet muligvis heller ikke, men er du enig i, at der er tale om et amerikansk paradoks?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81413 - 19/02/2007 22:25 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
birgit
Bruger

Reg.: 17/07/2006
Hej Lars.
Et forsøg på at svare på dine spørgsmål som lyder, citat:

For eksempel undrer det mig, at man kan dømme helt unge og evnesvage til døden.
Hvorfor er der ikke nogen diskussion af det kristelige i det??
Hvorfor protesterer vi ikke mere højlydt over det?
Er kristendommen ikke barmhjertighed og tilgivelse?

Jo, kristendom er barmhjertighed og tilgivelse, men det er en lektie vi må øve os på hele livet. Det er slet ikke altid let at tilgive, især ikke hvis nogen er blevet krænket/forulempet personligt.
Jeg kan godt forstå du undrer dig over at man nogen steder tillader dødsstraf. Jeg mener at det nogen steder begrundes i den gammeltestamentlige sætning: Øje for øje, tand for tand."
Altså en lige for lige politik.
For mig at se holder den bare ikke i kristen sammenhæng, Jesus gør op med denne hævnpolitik i fx Matt. 5,39. Men det er jo forskelligt hvordan vi som kristne læser bibelen.
Med hensyn til de små fostre, så står der bl.a i Esajas Bog kap.44 v. 24: " Dette siger Herren, der løskøber dig, han som dannede dig fra moders liv: Jeg, Herren har skabt alt....."
Der er også nogen der kæmper imod dødsstraf og abort på forskellig vis, men der er jo flest som er for.
venlig hilsen birgit

Til toppen 
#81414 - 19/02/2007 23:54 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Lars!
Min mening om doedstraffen er at hvis doedstraf er loven i landet, enten det er USA eller Iran, saa ved den atten aarige, og aeldre det nok for de har laert i skolen og hvis han/hun vaelger at forbryde sig mod loven saa er han/hun selv skyldig i forbrydelsen. Ja det ville jo naesten vaere imod loven at ikke give dem doedstraf.
Jeg mener det samme med at Gud sender ingen til helvede, det er ogsaa noget selvvalgt i mange tilfaelde, og derfor er det vores byrde at fortaelle i hele verden om frelsen givet os og alle for at vi alle kan vaelge om vi vil modtage den eller ej.
Angaaende de sindsyge eller svage er noget helt andet. De kan i mange tilfaelde ikke laese eller forstaa og derfor ikke vaelge enten de vil forbryde eller ej.
Jeg er helt sikker paa at hvis dommeren var tilstede naar straffen blev fuldbaaren, enten med reb eller naal, (de bruger vist ikke stroem mere) saa ville det ikke vare ret laenge foer der er livsvarig faengsel i stedet for doedsstraff, det er frygteligt at vidne.
Der er sikkert nok mange som har mistet livet selvom de er uskyldige og i mange tilfaelde er det fordi de har lavet noget tidligere som ligner hvad de er skyldt for.
Aborted boern, og de er boern det er bevist, er ikke skyldige i noget, hvor mange af dem faar doedsstraf?

Til toppen 
#81415 - 19/02/2007 23:55 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
steffenlaursen
Bruger

Hej Lars,
Citat:
Mener du da, det er kristent at henrette et menneske?

Jeg forstår godt, hvad du mener, men jeg kan ikke se hvordan en henrettelse kan være kristen...

Jeg mener godt en henrettelse kan være retfærdig, også set med kristne øjne, og jeg mener godt at en kristen dommer med god samvittighed kan idømme dødsstraf (forudsat anklagede er skyldig, naturligvis)

Citat:
Også selv om det var under 18, da det begik forbrydelsen, eller mentalt retarderet, eller sindsygt i gerningsøjeblikket?
Eller er det kristent [retfærdigt], at fattige sorte har en langt større sandsynlighed (ved en forbrydelse) for at blive henrettet end hvide velhavere?

Naturligvis ikke. Jeg udtaler mig rent principielt.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81416 - 20/02/2007 00:33 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Her kan man læse den amerikanske højesteretsdommer Anthonin Scalia forklare, hvorfor han kan forsvare dødsstraf.

Luther skriver om dødsstraf:
Citat:
Endvidere har Gud efter Vandfloden udtrykkeligt forordnet det og stadfæstet det igen dér, hvor han siger i l Mos 9, 6: ”Den, der udgyder menneskets blod, skal få sit blod udgydt af mennesker.” Dette kan ikke forstås om Guds straf over mordere, for mange forbrydere forbliver i live ved bod og benådning og dør ikke ved sværdet. Men det er sagt om øvrighedens straf, at en morder er skyldig til døden, og at man med rette skal straffe ham. Selv om retshåndhævelsen nu hindres, eller domstolene skulle have forsømt deres opgave, så morderen dør en naturlig død, er det ikke af den grund forkert, når det står i Bibelen: ”Den, der udgyder menneskets blod, skal få sit blod udgydt af mennesker.” For det er menneskers skyld eller fortjeneste, at denne retfærdighed, der er befalet af Gud, ikke sker fyldest, på samme måde som også andre af Guds bud bliver overtrådt.

Derefter er det også blevet stadfæstet ved Moseloven: ”Hvis nogen begår overgreb mod en anden og snigmyrder ham, skal du tage ham væk fra mit alter, for at han kan lide døden.” (2 Mos 21, 14). Og endnu en gang samme sted: ”Øje for øje, tand for tand, hånd for hånd, fod for fod”, (v. 24). Yderligere stadfæstede Kristus det også, da han sagde til Peter i haven: ”Alle, der griber til sværd, skal falde for sværd”, (Matt 26, 52). Det skal forstås ganske ligesom l Mos 9: Hvis nogen udgyder menneskers blod. Kristus har uden tvivl hentydet til dette sted med sine ord og ønsker dermed at fremholde og stadfæste dette Skriftord. Sådan lærte også Johannes Døber. Da soldaterne spurgte ham, hvad de skulle gøre, sagde han: ”I skal ikke mishandle eller udplyndre nogen, men lade jer nøje med jeres løn”, (Luk 3, 14). Hvis militæret ikke var fra Gud, måtte han have befalet dem at udtræde af den, da han skulle gøre folket fuldkomment og undervise dem på en ret kristen måde. Det er således tilstrækkelig sikkert og klart, at det er Guds vilje at håndhæve det verdslige sværd og de verdslige love til straf for de onde og til værn for de gode.

Til toppen 
#81417 - 20/02/2007 00:37 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

En ting er om dødsstraf kan forsvares moralsk.

Noget andet er om dødsstraf bliver forvaltet moralsk. Det sidste er bestemt ikke tilfældet i USA. Men det ændrer ikke på den principielle diskussion (til gengæld er det yderst relevant for udgangsspørgsmålet i denne tråd).

Til toppen 
#81418 - 20/02/2007 00:53 Re: Selvmodsigelse [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Jalokin..

Her sidder man og kan ikke sove og kan se frem til (endnu) en nat uden megen søvn.. Meget træls..

Men så kan man da altid bruge lidt tid på Jnet

Citat:
Kan ikke helt lade være med at svare:

Dejligt, dejligt .. Det er så trist hvis folk har noget på hjertet, men de ikke vil dele det.. Ok, der er da ting jeg hellere vil være foruden, men det er jo ikke den slags du har i tankerne..

Citat:
Citat:

Nej. Og ret og retfærdighed er ikke det samme 1 . Domstolene udøver ret, Vorherre bestemmer, hvad der er retfærdigt 2 .

1: Heh, nej.. Der er jo ufatteligt mange holdninger til hvad der er retfærdigt .. Men det er retten der afgør hvad der er 'ret' (i henhold til dansk lovgivning, og her vil jeg lige indføre en*)..

2: Og der er mange forskellige holdninger til hvad vi mener Herren mener er retfærdigt;).. Der er jo forskellige holdninger til den slags..

Citat:
Citat:

Vel er man så. Ikke i juridisk forstand, forstås, så ja, det er straffrit (i forhold til de jordiske domstole).

Nej, man er ikke .. Du har den holdning at man, i forhold til din tro og overbevisning er, men det er et andet spørgsmål.. En person der ikke deler din overbevisning kan i sagens natur ikke forholde sig til hvad du mener er rigtigt og forkert i dette spørgsmål, ligesom du heller ikke kan forholde dig til hvad han mener er ret og forkert i forhold til hans overbevisning.. Derfor må vi, som danskere og medborgere i det danske samfund, forholde os til dansk lovgivning (det er vi vel enige om?)..

Citat:
Citat:

Jeg har vist endnu til 'gode' at møde en kannibal...

Ditto, men hvad har det lige med svaret at gøre .. Jeg argumenterer set fra ateistens synspunkt (eller panteistens).. Er det ene forkert, kan man ikke argumentere for at det andet skulle være rigtigt, forstået på den måde, at for en person der ikke mener at mennesket som sådan er hævdet fra andre dyr, ihvertfald ikke som skabning skabt af naturen, har vi ikke mere ret til at tage og/eller give liv i forhold til andre dyr..

Citat:
Citat:

Til gengæld er det enhver beskåret af forsøge at påvirke dansk lovgivning ud fra deres etik 1 . At det så indebærer at abort er mord er vel ligeså indlysende som at afrikanere også er mennesker - hvilket vi i øvrigt stadig har svært ved at forstå i Vesten 2

1: Absolut! Men det er ikke beskåret nogen at hævde sig eller føle sig hævdet i forhold til dansk lovgivning på baggrund af en anderledes opfattelse af etik..

2: Jeg mener da at de fleste mennesker i den vestlige verden er af den opfattelse at afrikanere er mennesker? Hvis ikke alle..

Og til stjernen:

* Jeg ved at i forhold til din tolkning af kristen etik, så er abort sidestillet med mord.. Det er jeg ikke i tvivl om .. Men i forhold til f.eks. min tolkning af jødisk etik, så er abort ikke sidestillet med mord (før vi taler om at fosteret er udviklet fuldt ud til menneske).. For en ateists tolkning af etik (hverken kristen eller jødisk) er abort fuldt ud lovligt og rigtigt under givne omstændigheder.. Spørgsmålet er jo så, hvilken tolkning der skal dømmes ud fra?
Som Hillel sagde; Gør ikke mod din næste, hvad du ikke ønsker din næste skal gøre mod dig (Jesus havde den vidst i en lidt anden variant, omend meningen ganske givet er den samme).. Jeg kan ikke kræve af dig, at du skal underlægge dig min tolkning af ret og forkert (eller af min overbevisning) og ej heller dømme dig derefter, da jeg ikke ønsker at du skal gøre det samme.. Det er ikke sidestillet med, at jeg ikke kan mene at nogle af de handlinger du gør, er forkerte, ligesom du kan mene det samme om mine, men vi kan ikke hver især forbyde hinanden at gøre hvad vi gør, så længe det er inden for en fælles lovramme, i vores tilfælde dansk lovgivning..

Jeg ved ikke om du kan følge mig?

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81419 - 20/02/2007 01:02 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: ]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
En hård hund, ham Luther!

Luthers tid var hård, med sociale oprør – bondekrigen 1525 blandede han sig i. Først prøvede han at tale fyrsterne og herremændene til orden: at de skulle behandle deres bønder odentligt (de udsugede dem groft!). Men da så bondeoprøret brød ud – og bønderne brugte religiøse argumenter i deres kamp (at Gud havde skabt bønder lige med herremænd) og for frem med vold og mord, skiftede Luther side og mente, at bønderne sammenblandede det åndelige og verdslige regimente. Han udtalte så det famøse: ”Slå dem ned som gale hunde” om bønderne – hvilket faktisk blev resultatet.

Kilde: http://dorete.soendergaard.person.emu.dk/luther.htm

Til toppen 
#81420 - 20/02/2007 03:46 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas!

Du er vist ikke alene om det med ikke at kunne sove (og her mangler vi så en gabe-smiley).

Jeg og alle andre ret til at kalde det vi mener er en spade, for en spade, og det, vi mener er en skovl, for en skovl. Det kaldes ytringsfrihed.

At abort er lovligt ændrer ikke ved at det er mord. Holocaust og slaveriet var jo også fuldt lovligt...

Så kan man sige at der er at trække en etik ned over hovedet på folk. Ja, sådan vil det være. Uanset hvilken etik eller mangel på samme, man lander på, vil der være nogen der kan hævde, at man trækker noget ned over hovedet på dem (hvis de vel at mærke lever til at hævde det).

Det viser vel ikke andet, end at enhver lovgivning hviler på et værdigrundlag som til syvende og sidst hviler på nogle dogmer.

Og dermed også svar på dit spørgsmål:
Citat:
...i forhold til f.eks. min tolkning af jødisk etik, så er abort ikke sidestillet med mord (før vi taler om at fosteret er udviklet fuldt ud til menneske).. For en ateists tolkning af etik (hverken kristen eller jødisk) er abort fuldt ud lovligt og rigtigt under givne omstændigheder.. Spørgsmålet er jo så, hvilken tolkning der skal dømmes ud fra?

Svaret er, at der jo skal vælges et udgangspunkt. Her tæller flertallets diktatur i sidste ende. Dvs. det bestemmer retten. Retfærdigheden afgør Gud...

Og lige en bemærkning:
Citat:
Jeg mener da at de fleste mennesker i den vestlige verden er af den opfattelse at afrikanere er mennesker? Hvis ikke alle..

I teorien ja. Men i praksis... Der er jo en årsag til at millioner af sudanesere kan lide som de gør uden at vi løfter et øjebryn i Vesten (og her mangler vi en græde-smiley)

PS: Havde også tænkt mig at komme ind på jødiske syn på abort, men da to jøder som bekendt har tre holdninger til en sag, springer jeg den over

Til toppen 
#81421 - 20/02/2007 06:51 Re: Selvmodsigelse [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

God morgen Jalokin..

Citat:
Du er vist ikke alene om det med ikke at kunne sove (og her mangler vi så en gabe-smiley).

For mit vedkommende er det en smiley med tændstikker til at holde øjnene åbne, jeg mangler..

Citat:
Jeg og alle andre ret til at kalde det vi mener er en spade, for en spade, og det, vi mener er en skovl, for en skovl. Det kaldes ytringsfrihed.

Jamen, det vil jeg skam heller ikke anfægte .. Jeg kan også side hvad jeg mener om dit og dat, men det var ikke det der var pointen.. Vi kan alle give udtryk for holdninger , men vi har ikke ret til at pådutte dem andre.. Vi kan tale sammen om dem og argumentere dem, men vi kan ikke presse dem ned over hovedet på folk (her taler jeg som privatpersoner.. Vi kan naturligvis stemme på et parti der repræsenterer vores holdninger og så håbe at der er nok der stemmer på det parti)..

Citat:
At abort er lovligt ændrer ikke ved at det er mord. Holocaust og slaveriet var jo også fuldt lovligt...

At abort er lovligt ændrer på at det er mord, jo.. At abort er lovligt ændrer ikke på at du mener at det er mord..

Og så vil jeg meget gerne frabede at sammenligne abort med Holocaust.. Jeg synes det er det mest lave retoriske knep, når folk sammenligner den slags.. Holocaust var en planlagt, overlagt og systematisk udryddelse af et folk (og sigøjnere og homoseksuelle), som man anså for at være en laverestående race..

Citat:
Så kan man sige at der er at trække en etik ned over hovedet på folk. Ja, sådan vil det være. Uanset hvilken etik eller mangel på samme, man lander på, vil der være nogen der kan hævde, at man trækker noget ned over hovedet på dem (hvis de vel at mærke lever til at hævde det).

Jeg forstår din pointe, men er ikke enig.. Hvis man mener at samfundets love dikterer nogle retningslinjer man ikke kan forsone sig med eller indordne sig under, står det frit at flytte til et andet land.. Det er bl.a. mit eget ønske, ikke fordi jeg ikke kan leve som jøde i Dk, men fordi jeg ikke fuldt ud kan leve som den jeg er (men det er så en helt anden debat)..

Hvis du presser din etik ned over hovedet på andre, vil du være ligeglad med deres holdninger og meninger, og afkræve at de gør som du mener er rigtigt eller forkert.. Det er diktatur.. Vi lever i et demokrati.. Der er heller ingen der presser dig til at få lavet en abort, selvom det er lovligt..

Citat:
Svaret er, at der jo skal vælges et udgangspunkt. Her tæller flertallets diktatur i sidste ende. Dvs. det bestemmer retten. Retfærdigheden afgør Gud...

Igen, vi lever i et demokrati, ikke i et diktatur.. Flertallet kan afgøre en beslutning, som f.eks. at stemme en række partier ind i folketinget der kan lovliggøre abort, men det betyder altså ikke, at du partout skal få foretaget abort inden for de første tolv uger..

Igen må jeg tale imod din indragelse af Herren i dette spørgsmål.. Ikke at vi er uenige om at vi i sidste ende skal stå til ansvar overfor Ham, men vi kan simpelthen ikke bruge Ham som pressionsmiddel til at gennemtrumfe vores holdninger og meninger.. Du har den holdning at Han ser på abort som Han ser på mord, jeg har den holdning at det gør Han ikke.. Hvis vi kunne spørge Ham (f.eks. ved at indkalde Ham til et tribunal der skulle afgøre spørgsmålet for tid og evigt), så kunne vi få en afklaring på det spørgsmål..

Citat:
Og lige en bemærkning:

Citat:
Jeg mener da at de fleste mennesker i den vestlige verden er af den opfattelse at afrikanere er mennesker? Hvis ikke alle..

I teorien ja. Men i praksis... Der er jo en årsag til at millioner af sudanesere kan lide som de gør uden at vi løfter et øjebryn i Vesten (og her mangler vi en græde-smiley)

Ah, ja.. Der er jo forskel på at opfatte nogen som mennesker og så behandle dem som mennesker..
For at være ærlig, så er jeg af den overbevisning (som jeg har ret til at ytre mig om, men ikke til at ophøje til absolut sandhed ), at FN spiller falligt.. Tag Dafour.. De er åbenbart mindre vigtige end araberne i selvstyreområderne, siden Israel skal pålægges resolution på resolution, men afrikanere der bliver slagtet (og her mener jeg godt vi kan tale om overlagt mord i stil med holocaust, dog ikke lige så systematisk) er mindre vigtige.. Og det på trods af tallet af dræbte og motiverne er så himmellysene forskellige.. Anyway, det er et helt andet emne..

Jeg kan kun tilslutte mig at verden (og det er ikke kun den vestlige, men lige så meget resten af verden, inklusive Afrika selv) åbenbart mener at Afrika er mindre vigtig end resten af verden.. Vi bør huske på at FN ikke kun består af vestlige lande..

Citat:
PS: Havde også tænkt mig at komme ind på jødiske syn på abort, men da to jøder som bekendt har tre holdninger til en sag, springer jeg den over

Smart move .. Jeg vil selvfølgelig sagtens kunne give min holdning og tolkning af diverse tekster, men jeg ville ikke kunne afvise at der er andre jøder der mener noget helt andet..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81422 - 20/02/2007 08:03 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lars Bj

Citat:
Som du måske ved, var dødsstraffen direkte påbudt som en straf for visse forseelser i Det gamle Testamente (2.Mos.21,12f). Hvordan skal vi som kristne se på den form for straf? Der er ikke umiddelbart noget i Det Nye Testamente, som forbyder dødsstraf (se f.eks. Matt. 26,52, som muligvis taler om at det kan ske).

Jeg må sige, at jeg er stærk modstander af GTs konsekvensberegning i den danske lovgivning. Skulle man træffe den samme konsekvens, da må man også inddrage de samme forudsætninger. Da må man også kunne stå inde for, at det rent samfundspolitisk argumentere for, at det er ok at "aflive" clairvoyante, alle utugtige og folk af andre religioner.

GTs love (og konsekvenser) blev givet eksklusivt til den politiske nation Israel for flere tusind år siden!, det vi heraf som kristne kan drage, er hvad der er Gud velvilligt eller ej i vores individuelle vandring med Gud - og ikke andet!. Jesus siger klart at vi skal elske... og på den måde opfylder vi Loven (det kan vi ikke, men det er en anden sag...).

Det er sandt, at Paulus siger: "Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd" - men samtidig kaldes også Guds ord for "sværd" - men vi skal vel ikke rende rundt og dræbe folk med vores bibeler

Naturligvis ikke, og Paulus taler jo heller ikke skriftstedet om, at man nødvendigvis skal have de samme strafferegler for tid og evighed, ligesom han heller ikke taler om, at straffen for en forbrydelse nødvendigvis er dødsstraf.

"Sværd" refererer alene til, at myndighederne har ret til at drage en konsekvens af en ulovlig handling.

Vi må sige, at NT praktisk taget ikke taler om de samfundsmæssige strafferegler - og derfor må disse bero på "den sunde fornuft".

Jeg mener derfor ikke, at man med bibelen i hånden kan lovgive komplet uetisk, som man ser i amerikanske fængsler, hvor mennesker bliver tvunget til at gå i lyserødt tøj, gå med fodlænker og håndjern, få en elendig kost, samt blive udsat for den ene ydmygelse efter den anden - hvis de da ikke kommer til at befinde sig i en dødsgang i årevis og ender deres dage med at blive ristet i en elektrisk stol. Ja, så kan de lære det, kan de! - Spørgsmålet er blot, lære hvad??? Det ville kræve noget nær et mirakel, at få disse mennesker til at have noget der ligner et liv ovenpå sådan en omgang.

Det er jo fuldstændig forkasteligt!

Det strider i hvertfald imod min sunde fornuft.

Citat:
Hvordan kan det hænge sammen, at man på den ene side mener, livet er så helligt, at man ikke må afbryde det i det ene tilfældet, men alligevel underlagt myndigedernes beslutning i det andet?

Det mener "man" nødvendigvis heller ikke.

Faktisk frygter jeg dødsstraf,- dette fordi al erfaring har vist, at grænserne for hvornår denne straf "fortjenes", har det med at flyde ud som tiden går - ligesom også erfaring har vist, at ikke så få, der har modtaget denne straf, rent faktisk har været uskyldige! Men da er det bare for sent. Man har dømt et menneske til døden, fordi folket krævede at se blod, og på baggrund af for få oplysninger.

Man kan også diskutere det rent præventive i dødsstraf, som forbryder ville jeg nok være tilbøjelig til at undlade at efterlade mig vidner, ifald det kunne koste mig mit liv.

Og skulle dødsstraf imod mine odds virke præventivt, da kan det undre, at i de lande, hvor det er indført, er lande, hvor der findes den største kriminalitet....og fortsat gør. Temmelig meget tyder på at det er noget helt andet man skal gribe fat i.......eks. den sociale lovgivning, det forebyggende arbejde osv. i stedet for at symptombehandle.

Faktisk tror jeg, at dødsstraf på mange planer kan virke direkte forrående i et samfund.

I Kristus,

Malli

Ændret af malli (20/02/2007 08:38)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#81423 - 20/02/2007 11:25 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
LarsBj
Bruger

Citat:
Jeg synes det er det mest lave retoriske knep

Er antiFUCK tasten stadig ude af funktion??????

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81424 - 20/02/2007 11:31 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Kære Malli,
Tak for dit lærerige svar. Jeg er vist enig med dig i det meste-

Jeg må derudover skynde mig at tilføje, at mit "man" ovenfor (skulle) hentyde(r) til de (konservative) kristne i USA, som især er kendt for disse holdninger.

Det som undrer ming med hensyn til europæere, og danskere i særdeleshed, er, at der ikke er mere protest mod den voldsomme fremfærd i USA. Heldigvis ser det ud til, at opbakningen derovre falder som følge af nogle uheldige eksekveringer.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81425 - 20/02/2007 11:43 Dødsstraf og myndighedernes sværd [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

Der er flere, der har henvist til "myndighedernes sværd" i diskussionen af, hvordan kristne (og her er det nok især i USA) skal forholde sig til dødsstraf. De mener, at myndighedsudøvelsen ikke er underlagt en moralsk/etisk vurdering idet den kristne iflg bibelen skal acceptere afgørelser herfra.

Malli har givet en bibelsk begrundet tilbagevisnign af dette argument.

Jeg mener, der (derudover) er en anden og umiddelbart indlysende tilbagevisning.

Når man i bibelen og hos Luther taler om dette begreb, virker det underforstået, at myndighederne enten ikke er kristne eller har en (gud)givet) autoritet.

Dette er ingenlunde tilfældet i vor del af verden. Den amerikanske præsident er dels konservativ kristen og dels selv myndighed, enten som præsident (nu) eller guvernør i Texas (tidligere), og mange af lovgiverne i Kongressen er meget kristne (og en del er konservative).

Som lovgiver, præsident eller guvernør har man derfor et ansvar for, hvordan loven udformes og anvendes. Bush kunne have valgt at udsætte henrettelser eller benåde de dømte (til fængsel), hvis han mente, det var ukristeligt, og som præsident har han ligeledes kolossale muligheder for at påvirke lovgivning og domme (gennem dommerudnævnelser). Lovgiverne kan ændre loven, hvis de mener, den er uetisk.

Man kan derfor ikke drage den forskel mellem kristne holdninger og myndighedernes udøvelse i dette tilfælde. Det er myndighederne der har fået et folkeligt mandat, og som kunne ændre praksis.

Hvis man kunne drage den skelnen, kunne bevidst man vælge nogen, der udfører "amoralsk" lovgivning, og derefter som kristen støtte den uden at komme i konflikt med sin tro. Denne skelnen er et smuthul og derfor et skinargument.

Dødsstraf er i høj grad noget, den enkelte må tage stilling til og ikke tamt acceptere under henvisning til myndighedsautoritet!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81426 - 20/02/2007 11:48 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Og jeg kan simpelthen ikke fatte, at man kan kalde sig kristen og så slå hundreder af mennesker ihjel, selv om de er under fuld kontrol i fængslerne og ikke kan gøre nogen noget mere!

Det er jo i princippet ikke nogen kristen – eller noget menneske overhovedet – der henretter mennesker. Det er staten, der har monopol på at henrette. Det synes jeg er en meget vigtig skelnen. En retfærdig henrettelse (hvis en sådan altså findes) kan ikke kaldes et mord, for mord er noget, mennesker begår på hinanden. (Nu går jeg ikke selv ind for dødsstraf, så jeg er måske ikke den bedste til at forsvare dødsstraffens tilhængere.)
Med abort er det lige modsat, for der bliver et spirende menneskeliv slået ihjel på et enkelt menneskes foranledning.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81427 - 20/02/2007 11:49 Re: Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jaok, har altså heller ikke fået sovet særlig mange timer i nat

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81428 - 20/02/2007 11:57 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Citat:
Det er jo i princippet ikke nogen kristen – eller noget menneske overhovedet – der henretter mennesker. Det er staten, der har monopol på at henrette. Det synes jeg er en meget vigtig skelnen. En retfærdig henrettelse (hvis en sådan altså findes) kan ikke kaldes et mord, for mord er noget, mennesker begår på hinanden. (Nu går jeg ikke selv ind for dødsstraf, så jeg er måske ikke den bedste til at forsvare dødsstraffens tilhængere.)
Med abort er det lige modsat, for der bliver et spirende menneskeliv slået ihjel på et enkelt menneskes foranledning.

Den holder ikke, Nikolaj. Guvernøren i Texas var George Bush, og han var konservativ kristen (eller Born again - er måske det samme?), og han var i høj grad myndighed, og kunne stoppe henrettelser, men det gjorde han ikke. Han kan i den rolle ikke dække sig ind under en "neutral stat", for den er ham selv og hans (kristne) vælgere. Når staten er kristen, valgt af kristne, så har man selv ansvaret!

Se også mit paralelle svar om myndigeder og sværd!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81429 - 20/02/2007 13:41 Re: Dødsstraf og myndighedernes sværd [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Citat:
Man kan derfor ikke drage den forskel mellem kristne holdninger og myndighedernes udøvelse i dette tilfælde.

Det forudsætter jo at alle mennesker er fejlfri.

Og som vi jo alle ved, gælder det kun os danskere...

Til toppen 
#81430 - 21/02/2007 14:57 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
JesusFreakDK
Bruger

Det KUNNE blive værre.....f.eks. Hillary Clinton

-Grundtvig

Til toppen 
#81431 - 21/02/2007 15:00 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

"Det er rent faktisk lovligt at få foretaget abort inden for de første 12 uger i Dk, så nej, man er ikke medvirkende til mord ved abort.."

Nej, ikke juridisk set. Men de steder i verden der foregår institutionaliserede folkemord er det jo også lovligt at medvirke dertil.
Jeg taler MORALSK her

"Nuvel, man kan mene at et foster er et levende væsen med bevidsthed, men argumenterer du for din holdning, at abort er som at hyre en legemorder, så er det lige så slemt som at købe kød, da du betaler andre for at dræbe et levende væsen.."

Nej, der er himmelvid forskel mellem dyr og mennesker vil jeg fastholde!

"Det er min holdning, som du sikkert ikke er enig i.. Det er du heller ikke tvunget til, ligesom at Lars heller ikke er underlagt din etik, men tilgengæld under dansk lovgivning.."

Klart - men derfor mener jeg stadig at den der medvirker til mord på ufødte børn er lige så skyldig som den der hyrer en lejemorder, eller tillader dette at finde sted...

-Grundtvig

Til toppen 
#81432 - 21/02/2007 15:11 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej JF..

For ikke at gentage mig selv, vil jeg bede dig læse mine svar til Jalokin, da jeg mener at jeg har været igennem det meste med ham.. Din sammenligning af abort med systematiserede folkemord, holder ikke..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81433 - 21/02/2007 16:12 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
steffenlaursen
Bruger

Hej Jesusfreak,

Jeg vil snarere kalde det manddrab end mord, da moderen og lægen til en vis grad ikke er klar over barnets menneskelighed (oftest vil lægen have større skyld end moderen, da det i hans tilfælde er tættere på mord fordi hans uvidenhed er mere selvvalgt), og derfor ikke véd, at det er et menneske, som dræbes.

Men analogien med lejemorderen er helt ude i hampen. En bedre analogi er én der kører i bil om natten og ser en skikkelse liggende på vejen, som kan være et menneske, men som også sagtens kan være en sort affaldssæk. Naturligvis bør man i så fald standse, men det er ikke overlagt mord.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81434 - 21/02/2007 16:15 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Citat:
Det KUNNE blive værre.....f.eks. Hillary Clinton

Hehe, det er vist som man ser det …

— Nikolaj

Til toppen 
#81435 - 21/02/2007 16:22 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Hehe, det er vist som man ser det …

Hillary Clinton er som sin mand fanatisk tilhænger af 'partial birth abortion'

Til toppen 
#81436 - 21/02/2007 16:37 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas!

Og som debatten fortsætter indser jeg, at jeg hellere må få skrevet det svar som jeg allerede har skrevet, men som gik tabt midt om natten pga. et uheldigt tastetryk (og her mangler vi så en uhæmmet-græde-smiley).
Citat:
Vi kan tale sammen om dem og argumentere dem, men vi kan ikke presse dem ned over hovedet på folk (her taler jeg som privatpersoner.. Vi kan naturligvis stemme på et parti der repræsenterer vores holdninger og så håbe at der er nok der stemmer på det parti)..

Hvordan mener du så at jeg og/eller andre forsøger at presse noget ned over hovedet på folk?
Citat:
Og så vil jeg meget gerne frabede at sammenligne abort med Holocaust.. Jeg synes det er det mest lave retoriske knep, når folk sammenligner den slags.. Holocaust var en planlagt, overlagt og systematisk udryddelse af et folk (og sigøjnere og homoseksuelle), som man anså for at være en laverestående race..

Hvis vi går over til handicappede, har vi faktisk en direkte analogi mellem Hitlers udryddelse og det sorterings-samfund vi ser i dag. Men bortset fra det gik mit argument på, at den moralske vurdering ikke ændres af lovligheden af en handling. Hvis du vil ha' et mere uskyldigt eksempel kunne vi ta' medielicensen: Uanset hvad regeringen og DR siger er medielicensen enten et brud på skattestoppet eller røveri ved højlys dag.
Citat:
Hvis man mener at samfundets love dikterer nogle retningslinjer man ikke kan forsone sig med eller indordne sig under, står det frit at flytte til et andet land..

Jeg mener ikke at man kan bede borgere om at skifte fædreland som man skifter job. Det er klart at nogle mennesker kan føle sig fremmedgjorte i deres eget fædreland (det gør jeg bl.a.), men det ændrer ikke på at et samfund i videst muligt omfang skal være åbent for alle dets borgere.
Citat:
Hvis du presser din etik ned over hovedet på andre, vil du være ligeglad med deres holdninger og meninger, og afkræve at de gør som du mener er rigtigt eller forkert.. Det er diktatur.. Vi lever i et demokrati.. Der er heller ingen der presser dig til at få lavet en abort, selvom det er lovligt..

Når vi taler om abort taler vi netop om et lille menneske. Abort er derfor i høj grad et spørgsmål om at presse sine egne (skødesløse) holdninger ned over et andet menneske - med døden til følge. Hvis man ikke mener at et foster er et menneske er man selvfølgelig uenig, men det er et eksempel på et område, hvor man ikke bare kan være ligeglad - man må vælge det ene eller andet udgangspunkt.
Citat:
Igen må jeg tale imod din indragelse af Herren i dette spørgsmål.. Ikke at vi er uenige om at vi i sidste ende skal stå til ansvar overfor Ham, men vi kan simpelthen ikke bruge Ham som pressionsmiddel til at gennemtrumfe vores holdninger og meninger..

Nu vil jeg heller ikke mene at jeg brugte Gud som pressionsmiddel. Hvis jeg havde udeladt 'Gud' og talt i forblommede vendinger ville der jo ikke være noget problem... Sagen er at ret nogle gange er uretfærdigt. Sådan var det fx. for manden, der købte et hus på en forurenet grund, solgte huset videre og måtte betale erstatning selv om han var uvidende om og uskyldig i forureningen.

Hmm. Hvis denne debat fortsætter vil det nok være en god idé at dele emnerne lidt op

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#81437 - 21/02/2007 16:56 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Den holder ikke, Nikolaj. Guvernøren i Texas var George Bush, og han var konservativ kristen (eller Born again - er måske det samme?), og han var i høj grad myndighed, og kunne stoppe henrettelser, men det gjorde han ikke. Han kan i den rolle ikke dække sig ind under en "neutral stat", for den er ham selv og hans (kristne) vælgere. Når staten er kristen, valgt af kristne, så har man selv ansvaret!

Men så er vi jo nødt til at tage konsekvensen, ikke? En stat styret af kristne må nødvendigvis afskaffe retssystemet så hurtigt som muligt, for som kristne har vi jo pligt til at tilgive alt. Politiet og militæret ryger naturligvis i samme omgang, for vi gider nok alligevel ikke betale dem for at rende rundt og vende den anden kind til samfundets fjender, som samfundet i øvrigt skal huske at elske (hvordan et samfund så end kan elske). Endelig må vi naturligvis afskaffe skatten, for kristne kan jo ikke bare gå og tage penge fra andre, sagesløse mennesker. Resultatet: staten afskaffes. (Jeg siger naturligvis ikke, at det er dét, du mener, men det er for mig at se den nødvendige konsekvens, hvis man vil anvende de principper, som du mener, kristne magthavere bør anvende på spørgsmålet om dødsstraf, på hele samfundet.)

Min pointe er, at en bogstaveligt talt kristen stat er en selvmodsigelse. Kristne politikere kan vel nok påvirke staten med såkaldte kristne værdier. Men der må nødvendigvis gælde andre regler for staten (som f.eks. har ret til at inddrive skatter) end for almindelige mennesker. Ellers giver det slet ingen mening at tale om en stat. Derfor kan en stat ikke opføre sig efter kristne regler, for den kristne etik er givet til mennesker, ikke til stater.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81438 - 21/02/2007 18:29 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
Du taler om uden om!

Citat:
Derfor kan en stat ikke opføre sig efter kristne regler, for den kristne etik er givet til mennesker, ikke til stater.

Jeg taler ikke om staten som helhed, men om de beslutningstagere, der styrer den. Er de ikke underlagt de etiske regler?

Hvis man har magten har man også muligheden for at afskaffe det, man finder uetisk, og derfor kunne Bush lade være med at lade folk henrette i sin guvernørtid (benådning), og som præsident kunne han afskaffe dødsstraffen, indsætte højesteretsdommere, der er imod el.l.. Det har han ikke gjort. Han har aktivt arbejdet for dødsstraf!

Men jeg kan forstå det sådan, at livet ikke absolut er helligt, og at man som kristen ikke har pligt til at beskytte det. Heller ikke som magthaver? Fordi som magthaver er man "staten", og så kan man dræbe dem, man vil - uden etiske overvejelser? Så længe det er besluttet af "staten"?

Og jeg der troede, at kristne var glade for den påvirkning, religionen undertiden påstås at have haft på udformningen af sociallove, hospitalsvæsen, velfærdssystemer, krigskonventioner mm. Men alt det er måske sket uden påvirkning af kristen etik på den ansvarsfrie "staten"???

Jeg kan se en overraskende, virkelig overraskende, kolossal modvilje i de forskellige svar i denne debat mod at tage stilling til om dødsstraf er i overensstemmelse med en kristen etik! Jeg troede, problemerne ville komme i en diskussion om konsekvenser - ikke om præmisser!

Og jeg kan forstå, det ikke bliver foreløbig, vi ser den konservativt kristne (e.g. IM) del af Danmark gå forrest i en kampagne mod afskaffelse af dødsstraf i Vesten.

Hvor er den grundlæggende forskel i de etiske overvejelser mellem systematiske statslig aflivning af (undertiden uskyldige, evnesvage og mindreårige) fanger og fosterets rettigheder?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81439 - 21/02/2007 18:32 Re: Dødsstraf og myndighedernes sværd [Re: ]
LarsBj
Bruger

Citat:
Og som vi jo alle ved, gælder det kun os danskere...

Det plejer vi ellers at være for beskedne til at udtale os om. Så også dér er vi de bedste!
I øvrigt forstår jeg ikke din pointe, som er.....?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81440 - 21/02/2007 18:35 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
LarsBj
Bruger

Undskyld, Kunne bare ikke dy mig, da der var en diskussion om frække ord for nogen tid siden.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81441 - 21/02/2007 23:35 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej igen Lars
Citat:
Jeg taler ikke om staten som helhed, men om de beslutningstagere, der styrer den. Er de ikke underlagt de etiske regler?

Jo, men spørgsmålet er: hvilke regler? Hvordan kristen etik kan udmønte sig politisk vil altid i høj grad være et spørgsmål om fortolkning. Derfor har kristne også vidt forskellige holdninger til politik.
Mit problem i forhold til dødsstraf (og slaveri, i øvrigt) er, at Bibelen ikke siger definitivt nej til det. Og jeg synes ikke rigtig, jeg kan erklære mig klogere end Bibelen.
Citat:
Men jeg kan forstå det sådan, at livet ikke absolut er helligt, og at man som kristen ikke har pligt til at beskytte det. Heller ikke som magthaver? Fordi som magthaver er man "staten", og så kan man dræbe dem, man vil - uden etiske overvejelser? Så længe det er besluttet af "staten"?

Det er mit indtryk, at dødsstraf er ment som et præventivt tiltag for at forhindre flere drab. Om det så virker, kan man selvfølgelig diskutere.
Citat:
Og jeg der troede, at kristne var glade for den påvirkning, religionen undertiden påstås at have haft på udformningen af sociallove, hospitalsvæsen, velfærdssystemer, krigskonventioner mm. Men alt det er måske sket uden påvirkning af kristen etik på den ansvarsfrie "staten"???

De første hospitaler og velfærdssystemer blev slet ikke startet af staterne, men af kirkerne. Men det er da fint, at mange stater har ladet sig inspirere sig af kirken på dette område.
Citat:
Og jeg kan forstå, det ikke bliver foreløbig, vi ser den konservativt kristne (e.g. IM) del af Danmark gå forrest i en kampagne mod afskaffelse af dødsstraf i Vesten.

Jeg synes ikke, at IM og andre kristne bevægelser skal føre politiske kampagner, og det kan altså heller ikke forstå, hvis du synes.
Citat:
Hvor er den grundlæggende forskel i de etiske overvejelser mellem systematiske statslig aflivning af (undertiden uskyldige, evnesvage og mindreårige) fanger og fosterets rettigheder?

Som jeg ser det, er der to vigtige forskelle: 1) Forbryderen har selv gjort noget for at fortjene sin straf; det har fostret ikke. 2) Staten har pr. definition monopol på voldsudøvelse, og derfor har staten ret til at anvende politi, militær, dødsstraf mv.; en abort foretages derimod ikke af staten, men af en læge på vegne af et enkelt individ, som naturligvis ikke har lov til at udøve vold, endsige drab (men det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål, om provokeret abort er drab).
(Men: selvfølgelig er det ikke i orden at henrette uskyldige, evnesvage og mindreårige; det kommer forhåbentlig ikke som en overraskelse for dig.)

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81442 - 22/02/2007 18:59 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj
Citat:
Jo, men spørgsmålet er: hvilke regler? Hvordan kristen etik kan udmønte sig politisk vil altid i høj grad være et spørgsmål om fortolkning. Derfor har kristne også vidt forskellige holdninger til politik.

Jeg synes, bibelen er meget klar med hensyn til værdien af menneskeliv. I abortdiskussioner mangler der ikke argumenter om livets værdi baseret på bibelen! Så hvis kristne vil lade sig vejlede af bibelen kan de finde mange begrundelser for ikke at ville slå mennesker ihjel (og vi taler ikke om krige her).

Det der undrer mig er, hvilke begrundelser kristne (i USA) bruger for at få det til at hænge sammen. Der er et kristent flertal i USA, der er FOR dødsstraf og IMOD abort, og de har følgelig valgt ledere, der har samme holdning. Derfor gør "statens sværd" det, den gør derovre. De har magt til at ændre det, men gør det ikke.

Og hvorfor denne tilsyneladende modstrid ikke får flere (af os) op af stolene, fatter jeg bare ikke!

Citat:
Mit problem i forhold til dødsstraf (og slaveri, i øvrigt) er, at Bibelen ikke siger definitivt nej til det. Og jeg synes ikke rigtig, jeg kan erklære mig klogere end Bibelen.

Etik er ikke love eller regler. Etik er holdninger baseret på en filosofi, her den kristne. Kristne anvender kristen etik i mange sammenhænge. Der er dannet partier, fagforeninger og arbejdsgiverforeninger, der går ud fra kristen etik i deres virke. Men du kan måske fortælle mig, at de kun har meninger om det, bibelen giver regler for???
Citat:
Det er mit indtryk, at dødsstraf er ment som et præventivt tiltag for at forhindre flere drab. Om det så virker, kan man selvfølgelig diskutere.

I høj grad! Og gjaldt det kun om præventive virkninger er dødsstraf jo ikke den eneste løsning.

Og med den begrundelse er du så for abort, hvis det kan redde en kvindes liv?

Citat:
Jeg synes ikke, at IM og andre kristne bevægelser skal føre politiske kampagner, og det kan altså heller ikke forstå, hvis du synes.

De har da haft meninger om Sexstarz-CD'en, sexmesser, porno og abort, og hvis ellers de førnævnte foreninger og partier tæller som "bevægelser", er de da rigtig aktive.

Men er det som om, der skal sex til, før der sker noget????

Citat:
Som jeg ser det, er der to vigtige forskelle: 1) Forbryderen har selv gjort noget for at fortjene sin straf; det har fostret ikke.

Ja, det er en begrundelse for at STRAFFE. Men her taler vi om at krænke livets "hellighed"

Citat:
2) Staten har pr. definition monopol på voldsudøvelse, og derfor har staten ret til at anvende politi, militær, dødsstraf mv.; en abort foretages derimod ikke af staten, men af en læge på vegne af et enkelt individ, som naturligvis ikke har lov til at udøve vold, endsige drab (men det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål, om provokeret abort er drab).

En læge kan (have) være(t) en tjenestemand (amtslig), der er ansat til at følge landets love inden for sundhedsvæsenet. Han/hun er forpligtet til at give enhver den behandling, det statsligt godkendte diagnosesystem har anbefalet.

Og selv om STATEN har voldsmonopol er den vel stadig underlagt etiske regler? Det er vel derfor, vi har skrevet under på Genevekonventioner mv. Og disse regler er præget af befolkningens etik, så hvis befolkningen i USA fandt aflivninger uetiske, kunne de gøre noget ved det. Så monopolet er underlagt en folkekontrol.

Citat:

(Men: selvfølgelig er det ikke i orden at henrette uskyldige, evnesvage og mindreårige; det kommer forhåbentlig ikke som en overraskelse for dig.)

Nej!

Så du mener trods alt, de er ude på et etisk skråplan derovre på den anden side af dammen?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81443 - 26/02/2007 19:57 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Det vil jeg nu stadig fastholde at den gør.
Man myrder samvittighedsløst løs på mennesker man af den ene eller anden grund ikke ønsker.

-Grundtvig

Til toppen 
#81444 - 26/02/2007 19:59 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej JF..

Citat:
Man myrder samvittighedsløst løs på mennesker man af den ene eller anden grund ikke ønsker.

Jeg vil på baggrund af denne udtalelse mene, at du ikke aner meget om hvad det vil sige at gennemgå en abort.. Måske skulle du tale med nogle af de piger, der har gennemgået en abort.. Jeg tvivler på at "samvittighedsløs" er noget du kan hæfte på dem..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81445 - 26/02/2007 22:00 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Etik er ikke love eller regler. Etik er holdninger baseret på en filosofi, her den kristne. Kristne anvender kristen etik i mange sammenhænge. Der er dannet partier, fagforeninger og arbejdsgiverforeninger, der går ud fra kristen etik i deres virke. Men du kan måske fortælle mig, at de kun har meninger om det, bibelen giver regler for???

Ja, det tror jeg nok. Jeg er i hvert fald ikke selv ubetinget tilhænger af kristelige partier, fagforeninger osv. Det er problematisk, hvis et parti (e.l.) så at sige tager patent på, hvad en kristen skal mene om politik. Kristne har jo (i hvert fald næsten) lige så forskellige politiske holdninger som alle andre, hvilket f.eks. kan illustreres af, at der globalt set findes såkaldte kristelige partier og politiske bevægelser fra (mindst) den moderate venstrefløj til den yderste højrefløj.
Der findes selvfølgelig visse etiske spørgsmål, som langt de fleste kristne, på tværs af det politiske spektrum, er enige om, f.eks. abort. Men det er jo, i hvert fald i Danmark, kutyme, at man stiller de folkevalgte frie fra partidisciplinen i sådanne spørgsmål, så for mig at se kan kristne politikere lige så godt praktisere deres abortmodstand i et af de »almindelige« partier.
Citat:
Citat:

I høj grad! Og gjaldt det kun om præventive virkninger er dødsstraf jo ikke den eneste løsning.
Og med den begrundelse er du så for abort, hvis det kan redde en kvindes liv?

Ja, det er jeg, naturligvis da. Og det bringer mig tilbage til den første del af dit indlæg, som jeg lige er sprunget over i første omgang: Under normale omstændigheder redder man ingen menneskeliv ved at foretage en provokeret abort. I de ganske få tilfælde, hvor moderens liv er i fare, og hvor man kan forebygge hendes død ved at slå fosteret ihjel, må man naturligvis vælge det mindste af to onder og foretage aborten (det ville jo være omsonst at lade være, da barnet vil dø uanset hvad). Det samme gælder i forhold til dødsstraf: hvis en stat mener, at den kan forebygge tab af menneskeliv ved at henrette nogle særligt grove forbrydere, så er det i princippet i orden. (Som sagt kan man så diskutere, i hvor høj grad, man kan forebygge noget som helst ved dødsstraf, men det lader til, at vi to er nogenlunde enige om, at det ikke er særlig effektivt. Jeg vil dog ikke udelukke, at der kan gives forhold, under hvilke dødsstraf kunne være en god idé, men det er ikke i dagens Danmark.)
Citat:
De har da haft meninger om Sexstarz-CD'en, sexmesser, porno og abort, og hvis ellers de førnævnte foreninger og partier tæller som "bevægelser", er de da rigtig aktive.
Men er det som om, der skal sex til, før der sker noget????

Jeg ved ikke lige af, at Indre Mission har taget nogen form for officiel stilling til disse ting. De er da muligvis blevet omtalt negativt i Indre Missions Tidende, men det er jo sådan set bare udtryk for journalistens/redaktionens holdning, og ikke IMs ledelses.
Citat:
Citat:
Som jeg ser det, er der to vigtige forskelle: 1) Forbryderen har selv gjort noget for at fortjene sin straf; det har fostret ikke.

Ja, det er en begrundelse for at STRAFFE. Men her taler vi om at krænke livets "hellighed"

Nu er »livets hellighed« egentlig ikke noget, jeg personligt plejer at tale om i forbindelse med abort-diskussionen. Jeg mener heller ikke, at man direkte kan begrunde begrebet »livets hellighed« i Bibelen, så jeg føler mig egentlig ikke forpligtet til at anerkende det begreb. Jeg mener dog godt, man kan tale om livet som noget grundlæggende godt og som noget Gud-givet. Men som sagt har staten (men ikke individet) altså myndighed til at slå ihjel for i sidste ende at forhindre endnu flere drab (ikke kun i forbindelse med dødsstraf, men også i krig og som sagt hvor abort er nødvendigt for at redde moderens liv, og politiet kan også komme i situationer, hvor de ikke har andet valg end at dræbe).
Citat:
En læge kan (have) være(t) en tjenestemand (amtslig), der er ansat til at følge landets love inden for sundhedsvæsenet. Han/hun er forpligtet til at give enhver den behandling, det statsligt godkendte diagnosesystem har anbefalet.

En provokeret er jo ikke som sådan en sundhedsmæssig behandling, lige så lidt som graviditet er en diagnose eller en sygdom. Provokeret abort foretages på individets foranledning, og ikke på statens foranledning eller (under normale omstændigheder) for at forhindre sundhedsmæssige problemer.
Citat:
Og selv om STATEN har voldsmonopol er den vel stadig underlagt etiske regler? Det er vel derfor, vi har skrevet under på Genevekonventioner mv. Og disse regler er præget af befolkningens etik, så hvis befolkningen i USA fandt aflivninger uetiske, kunne de gøre noget ved det. Så monopolet er underlagt en folkekontrol.

Ja, men hvis de nu mener, at dødsstraf for visse forbrydelser i sidste ender forhindrer flere drab og gavner det »højere gode«, så mener jeg godt, deres holdning kan forsvares udfra den præmis.
Citat:
Citat:

Nej!
Så du mener trods alt, de er ude på et etisk skråplan derovre på den anden side af dammen?

Ja, det mener jeg da. Jeg er bestemt ikke fan af hverken USA eller det amerikanske såkaldte Kristne Højre.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81446 - 27/02/2007 07:38 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Hej LarsBj

Citat:
Jeg må derudover skynde mig at tilføje, at mit "man" ovenfor (skulle) hentyde(r) til de (konservative) kristne i USA, som især er kendt for disse holdninger. osv

Ja ok. Tilsyneladende er det dog lidt mere bredt, i hvertfald er det påfaldende som mennesker kan stille sig op og fejre! at en henrettelse kan finde sted (der er selvfølgelig også ofte moddemonstrationer). Men måske ligger det alligevel ikke så fjernt fra europæerne. Så sent som i går så jeg en udsendelse på TV om William Shakespeare, han var som ung vidne til at familiemedlemmer blev henrettet til offentlig skue, endda på ret makaber vis, hvor man fik revet tarmene ud - de var godtnok uskyldige, but who cares?, man havde en fed fest!.

Måske er det denne underliggende, ubevidste trang til hævn og udsplatning under en tilsyneladende pæn civiliseret facade, der gør at folk ikke rejser sig i vild protest i Europa.

Mvh Malli

Til toppen 
#81447 - 27/02/2007 08:24 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Men så er vi jo nødt til at tage konsekvensen, ikke? En stat styret af kristne må nødvendigvis afskaffe retssystemet så hurtigt som muligt, for som kristne. osv....Min pointe er, at en bogstaveligt talt kristen stat er en selvmodsigelse

Ikke nødvendigvis, man kunne for såvidt godt praktisere det du skriver .

Men det er jo en god lutherske tradition at adskille stat og kirke, OG at mene, at samfundets vigtigste pligt at oprette lov og orden - og deri er jeg enig!.

Problemet er blot, at vi ikke lever på Luthers tid, hvor man levede under enevælde og Pavedømme, og hvor det ville være det rene utopi at tage stilling til noget i et demokratisk samfund med en offentlig sektor.

Dette gør, efter min mening, at vi som kristne må foretage en lang række valg og beslutninger, som vi ikke kan læse os til i de gamle skrifter, der er skrevet i en ganske anden samtid. Vi kan ikke som kristne læne os tilbage i stolen, og tale om "myndighedernes sværd", og derpå lukke øjnene - vi er nemlig i allerhøjeste grad alle, i modsætning til før, medaktører i hvordan dette sværd udformer sig! ligesom vi alle er direkte medaktører i hvorledes samfundet udvikler sig iøvrigt.

Og ja, det forpligter. Demokrati forpligter os alle til at sætte os ind i en lang række samfundsmæssige politiske emner,.....og som vi alle pine død skal have en mening om, og nej, ikke nødvendigvis den samme som Kristendemokraterne, hvor jeg har indtryk af at mange kristne nærmest som døde fisk blot flyder med strømmen
....................men som sunde helstøbte individer.

Et gammelt ord siger: "den der tier, samtykker". Og det er stadig aktuelt.

Mvh

Malli

Til toppen 
#81448 - 27/02/2007 17:49 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Nej, ikke dem, men det er jo "lægen" der begår selve handlingen.
I øvrigt tror jeg heller ikke at nogen af menneskene bag Screbrenica-massakren (f.eks.) nød at være med til sådan en ugerning. Men de gjorde det, fordi de af den ene eller anden grund følte at de var nødt til det.

-Grundtvig

Til toppen 
#81449 - 27/02/2007 18:08 Re: Selvmodsigelse [Re: steffenlaursen]
LarsBj
Bruger

Hej Steffen,
Du får det til at se ud som om, læger ikke tænker etisk og ikke overvejer fosterets tarv. Det er ikke det korrekte billede. Lægerne i DK har et etisk udvalg under DADL og dette er i høj grad en aktiv deltager i debatten om etiske forhold i behandlingsspørgsmål, herunder også i spørgsmål, der vedrører det ufødte barns tarv.

At man så i visse situationer lægger mere vægt på moderens rettigheder end fosterets ændrer ikke ved, at læger godt ved, det er et ufødt menneske, de står over for i for eksempel en abort, og har en vurdering af fosteres "menneskelighed". De står ikke og fjerner fostre i uvidenhed.

Men lægerne vil nok nægte at kalde det "manddrab". De kalder det "behandling"!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81450 - 27/02/2007 18:25 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej JF..

Citat:
I øvrigt tror jeg heller ikke at nogen af menneskene bag Screbrenica-massakren (f.eks.) nød at være med til sådan en ugerning.

Se, det er en sammenligning som denne, der er helt ude i hampen.. At sammenligne abort med folkemord er som at sammenligne bær med meloner..

Abort er et frivilligt valg af fjernelse af abort, ikke en overlagt systematiseret udryddelse af et folkeslag, udført med kold mine (og for nogle endda fryd).. Din (og desværre også andres) sammenligning af de to, efterlader læger og de kvinder som får udført abort på linje med Hitler, Milosevic, Hussein og andre af deres kaliber.. Det er simpelthen langt ude..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81451 - 27/02/2007 18:35 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
LarsBj
Bruger

Citat:

At sammenligne abort med folkemord er som at sammenligne bær med meloner..

Svært uheldigt billede! En melon er botanisk set rent faktisk et BÆR! Ligesom en agurk, tomat, banan, og vindrue! (Hvorimod jordbær er en nød, og hindbær samt kirsebær er stenfrugter).

Men jeg forstår, og er HELT enig.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81452 - 27/02/2007 19:17 Re: Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Du menneske der fremhæver alle mine fejl

Ja, glemte at få skrevet 'jord' foran..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81453 - 27/02/2007 22:38 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
LarsBj
Bruger

Citat:
Du menneske der fremhæver alle*) mine fejl

Ja, glemte at få skrevet 'jord' foran..

Mvh

Aldeles utilsigtet og absolut ikke personligt!

Men: "Den, der aldrig begår fejl, laver højst sandsynligt ingenting".

Og som sagt er jeg enig i, at (jord)bær og meloner forholder sig til hinanden som abortlæger til massemordere (inkl. synonymer heraf).

Og omvendt!

mvh
LarsBj

*) Årh, mon ikke der er et par stykker, jeg ikke har opdaget (endnu?)?

Ændret af LarsBj (27/02/2007 22:42)

Isaac Newton

Til toppen 
#81454 - 28/02/2007 05:49 Re: Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
*) Årh, mon ikke der er et par stykker, jeg ikke har opdaget (endnu?)?

Jeg er fuld af fortrøstning at du nok skal finde dem ..

Men som du selv siger, det ville være trist hvis der ikke var fejl her og der.. Og heller forglemmelser end fejlslutninger

Bare du ikke begynder på mine kommafejl, du har trods alt et liv at passe ved siden af mig

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#81455 - 28/02/2007 09:07 Re: Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars

Jeg blev lige lidt nysgerrig. Hvis meloner, tomater, agurker, bananer og vindruer er bær, mens dem, vi plejer at kalde bær, ikke er; hvad mening giver det så at kalde førstnævnte for bær? Med andre ord: er der overhovedet nogle af dem, vi plejer at kalde for bær, der faktisk er bær?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81456 - 28/02/2007 16:54 Re: Selvmodsigelse [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Citat:
Hej Lars

Jeg blev lige lidt nysgerrig. Hvis meloner, tomater, agurker, bananer og vindruer er bær, mens dem, vi plejer at kalde bær, ikke er; hvad mening giver det så at kalde førstnævnte for bær? Med andre ord: er der overhovedet nogle af dem, vi plejer at kalde for bær, der faktisk er bær?

mvh
Nikolaj

Ja, blåbær og tyttebær for eksempel, mens enebær er en kogle! I øvrigt ser jeg, at man siden jeg havde faget, er gået over til at kalde jordbær for en nøddelignende stenfrugt, fordi der er en tynd hinde udenpå stenen. (Afgørelsen afhænger af, om man kan se de forskellige hinder, i mikroskop, i frugten, nemlig)

Jo man kalder det vel bær, fordi det ligner bær. Navngivningen i ældre tid var baseret på Storm Ps princip: Hvis det ligner en hest og lyder som en hest, så er det såvel så en hest! Mange planter hedder jo noget i den retning: Løvemund, Kællingetand, Torskemund, Gåsefod, Jomfruhår; Hundetunge, Oksetunge, Slangetunge osv.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81457 - 01/03/2007 15:24 Re: Selvmodsigelse [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Kun hvis man ikke mener at det ufødte barn er et menneske med en grundlæggende ret til livet.
Mener man ikke det holder din pointe naturligvis.
Men MENER man det holder MIN (og andres) til gengæld...

-Grundtvig

Til toppen 
#81458 - 02/03/2007 00:49 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Citat:
Kun hvis man ikke mener at det ufødte barn er et menneske med en grundlæggende ret til livet.

Et foster i f.eks. 12. uge er ikke et "ufødt barn". Det er det først, når det kan fødes og leve uafhængigt af moderen.

Til toppen 
#81459 - 02/03/2007 01:13 Re: Selvmodsigelse [Re: trodi]
steffenlaursen
Bruger

Hej trodi,
Citat:
Et foster i f.eks. 12. uge er ikke et "ufødt barn". Det er det først, når det kan fødes og leve uafhængigt af moderen.

Så det er faktisk teknologien der definerer hvornår et foster bliver menneske?

Interessant...

Hvornår bliver et foster menneske på savannen i Etiopien?

Hvornår blev et foster menneske i Middelalderen?

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (02/03/2007 01:14)

Til toppen 
#81460 - 02/03/2007 03:24 Kristelig politik [Re: Nikolaj]
nfr
Bruger

Reg.: 18/08/2006
Sted: Frederiksberg
Efter at have læst Nikolajs indlæg har jeg lyst til at komme med nogle påstande/kommentarer:

a) Kristelige partier, fagforeninger o.lign.
Citat:
Jeg er i hvert fald ikke selv ubetinget tilhænger af kristelige partier, fagforeninger osv. Det er problematisk, hvis et parti (e.l.) så at sige tager patent på, hvad en kristen skal mene om politik. Kristne har jo (i hvert fald næsten) lige så forskellige politiske holdninger som alle andre, hvilket f.eks. kan illustreres af, at der globalt set findes såkaldte kristelige partier og politiske bevægelser fra (mindst) den moderate venstrefløj til den yderste højrefløj.

1) Ingen er ubetinget tilhænger af kristelige partier og fagforeninger - selv ikke i de kristelige partier og fagforeninger. I hvert fald i et historisk perspektiv, hvor etableringen af kristelige partier og fagbevægelser (og dagblade for den sags skyld) skal ses som en nødvendig modreaktion mod noget man anså for ukristeligt. Fremkomsten af den Kristelige Fagbevægelse, Kristeligt Dagblad og Kristendemokraterne skal alle ses i det lys.

2) Både Kristelig Fagbevægelse og Kristendemokraterne bliver beskyldt for at tage 'patent' på kristendommens udtryk i bestemte forhold. Men hvis man accepterer præmissen i punkt 1, følger det også heraf, at man må agere på alle områder indenfor sit felt. Til gengæld følger der ikke nødvendigvis heraf, at man dømmer alle andre indgangsvinkler som 'ukristelige'. I langt de fleste tilfælde er det omverdenen, der indlæser det.

3) Det som du kalder 'patentering' (at et parti tager patent på, hvad en kristen skal mene om politik) kan overføres på teologi. Jeg kan med lige så stor ret sige at de fleste debattører på dette forum (inkl. dig) tager patent på, hvad en kristen skal mene om teologi.

4) Nogle vil måske mene, at sammenligningen i punkt 3 er plat. Det er på sin vis rigtigt, hvis det ikke var fordi teologiske forskelle giver sig udtryk i forskelligt menneskesyn, grundholdninger, og dermed også ideologi. Kort sagt tror jeg ikke det er tilfældigt at Tidehversfolk ofte befinder sig på højrefløjen, mens befrielsesteologer (vi tager lige et spring ud i verden) oftest befinder sig på venstrefløjen.

b) Etiske spørgsmål i politik
Citat:
Der findes selvfølgelig visse etiske spørgsmål, som langt de fleste kristne, på tværs af det politiske spektrum, er enige om, f.eks. abort. Men det er jo, i hvert fald i Danmark, kutyme, at man stiller de folkevalgte frie fra partidisciplinen i sådanne spørgsmål, så for mig at se kan kristne politikere lige så godt praktisere deres abortmodstand i et af de »almindelige« partier.

1) De såkaldt etiske spørgsmål er ikke afgrænset til nogle få politiske spørgsmål. Etik er et spørgsmål om menneskesyn og dermed også om ideologi (jeg indrømmer dog at abort er det mest selvindlysende eksempel på koblingen mellem etik, menneskesyn, ideologi og praktisk politik).

2) Dit syn på, hvad abortmodstand indebærer i politisk sammenhæng, virker lidt virkelighedsfjern. Abortpolitik (eller andre etiske spørgsmål) er ikke kun et spørgsmål om at stemme nej når der kommer lovforslag, som strider mod ens etiske overbevisning. Abortpolitik er også aktivt dreje politikken i en den retning, man ønsker. Abortpolitik føres ligesom alle andre politikområder i EU og på ministerniveau, og ligesom på alle andre politikområder kommer man kun effektivt igennem med sine synspunkter ved at stå sammen. I praksis vil det for det meste sige at stå sammen i et parti, der kan forhandle, indgå forlig eller lave studehandler med sin(e) modpart(er).

3) I øvrigt tvivler jeg meget på at en person, der ønsker at begrænse adgangen til provokeret abort, overhovedet kan blive folketingskandidat i partier som Radikale, Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten.

Så får I vist ikke mere for den 25-øre - i denne omgang i hvert fald

/Nikolaj Feldbech

Hvad siger politikerne om etik og politik? Tjek www.værdipolitik.dk

Til toppen 
#81461 - 02/03/2007 11:48 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
Jeg vil af hensyn til overskueligheden og fokuseringen ikke bringe citater og citaters citater i dette indlæg, men punktvis besvare nogle af de spørgsmål du behandler i dit ovenstående indlæg.

1. Du skriver, at du mener nok, du kan fortælle mig, at kristendemokraterne kun har meninger om de etiske spørgsmål, som bibelen giver regler for. Men de skriver på deres hjemmeside med min fremhævning:
    Menneskets værdighed
    Kristendemokratiet understreger retten til livet som den helt grundlæggende menneskeret. Menneskeværdet er det øverste princip, som må gøres gældende på alle områder. Menneskelivet er ukrænkeligt, og alle mennesker har lige stor værdi.
    Det fører i praktisk politik til en forpligtigelse til at værne om livet, fra foster til grav. Det betyder et principielt nej til abort, dødsstraf og aktiv dødshjælp. På det biomedicinske område betyder det, at et menneskeliv aldrig må bruges som middel for at nå et andet mål.

Så de regner i hvert fald livet "helligt"!

Det vil sige, at de mener, at kristne værdier siger, at dødsstraf er uetisk og derfor også indirekte, at det er en ukristelig straffeform. Og de ligger på knap to procent af stemmerne i meningsmålingerne, så en vis opbakning har de da!

Men alligevel kommer der stort set aldrig fra kristne protester mod de organiserede massemord i USA, hvor det er dybt, dybt kristne, der bakker op om denne straffeform.

2. Du skriver, at man kan betragte abort (i visse tilfælde) og dødsstraf som præventive handlinger, der redder liv. Men man kan altså tage dødsdømte "ud af cirkulation" på andre måder end ved at dræbe dem under store pinsler efter mange uværdige år i et eksistentielt limbo på dødsgangene. Hvorefter nogle viser sig at være uskyldige. Hvilket er det allerstørste etiske problem! For eksempel ved livsvarigt fængsel!

Hvorimod aborter i de livstruende tilfælde er eneste (kendte) udvej.

Dødsstraf kan altså ikke begrundes ved den "præventive virkning" i at hindre den dømte i at begå nye forbrydelser.

3. Om lægers pligt til at behandle må jeg gentage, at en behandler på et sygehus skal følge de retningslinjer, staten via sit "sværd", Sundhedsstyrelsen, giver.

4. Jeg vil ikke træde i, hvad IM siger og ikke siger. De har ingen officiel holdning til samfundsforhold, men det fremgår alligevel, at de ind imellem søger at påvirke debatten e.g. Sexstarz-CDen. Men hvis du ikke accepterer den analyse, lader jeg det ligge.

Det lader ikke til, at dødsstraf er noget, der optager kristne særligt meget. Men i debatten her har jeg i al fald fået svar på et spørgsmål, nemlig det om det bibelske grundlag. Så lidt klogere er jeg da blevet.

PS! Var det dig, der brugte udtrykket, at der, omtrent citeret efter hukommelsen: "kun var sket en timelig fejl" ? Og jeg spurgte, hvordan "timelig" skal forstås. Jeg tror, det er et internt IM-begreb, for jeg har set det igen. Men HVAD BETYDER DET???

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81462 - 02/03/2007 11:49 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
Jeg vil af hensyn til overskueligheden og fokuseringen ikke bringe citater og citaters citater i dette indlæg, men punktvis besvare nogle af de spørgsmål du behandler i dit ovenstående indlæg.

1. Du skriver, at du mener nok, du kan fortælle mig, at kristendemokraterne kun har meninger om de etiske spørgsmål, som bibelen giver regler for. Men de skriver på deres hjemmeside med min fremhævning:
    Menneskets værdighed
    Kristendemokratiet understreger retten til livet som den helt grundlæggende menneskeret. Menneskeværdet er det øverste princip, som må gøres gældende på alle områder. Menneskelivet er ukrænkeligt, og alle mennesker har lige stor værdi.
    Det fører i praktisk politik til en forpligtigelse til at værne om livet, fra foster til grav. Det betyder et principielt nej til abort, dødsstraf og aktiv dødshjælp. På det biomedicinske område betyder det, at et menneskeliv aldrig må bruges som middel for at nå et andet mål.

Så de regner i hvert fald livet "helligt"!

Det vil sige, at de mener, at kristne værdier siger, at dødsstraf er uetisk og derfor også indirekte, at det er en ukristelig straffeform. Og de ligger på knap to procent af stemmerne i meningsmålingerne, så en vis opbakning har de da!

Men alligevel kommer der stort set aldrig fra kristne protester mod de organiserede massemord i USA, hvor det er dybt, dybt kristne, der bakker op om denne straffeform.

2. Du skriver, at man kan betragte abort (i visse tilfælde) og dødsstraf som præventive handlinger, der redder liv. Men man kan altså tage dødsdømte "ud af cirkulation" på andre måder end ved at dræbe dem under store pinsler efter mange uværdige år i et eksistentielt limbo på dødsgangene. Hvorefter nogle viser sig at være uskyldige. Hvilket er det allerstørste etiske problem! For eksempel ved livsvarigt fængsel!

Hvorimod aborter i de livstruende tilfælde er eneste (kendte) udvej.

Dødsstraf kan altså ikke begrundes ved den "præventive virkning" i at hindre den dømte i at begå nye forbrydelser.

3. Om lægers pligt til at behandle må jeg gentage, at en behandler på et sygehus skal følge de retningslinjer, staten via sit "sværd", Sundhedsstyrelsen, giver.

4. Jeg vil ikke træde i, hvad IM siger og ikke siger. De har ingen officiel holdning til samfundsforhold, men det fremgår alligevel, at de ind imellem søger at påvirke debatten e.g. Sexstarz-CDen. Men hvis du ikke accepterer den analyse, lader jeg det ligge.

Det lader ikke til, at dødsstraf er noget, der optager kristne særligt meget. Men i debatten her har jeg i al fald fået svar på et spørgsmål, nemlig det om det bibelske grundlag, der kan tænkes at ligge bag dette paradoks, dødsstraf udgør for en erklæret livselskende religion. Så lidt klogere er jeg da blevet.

PS! Var det dig, der for nogen tid siden brugte udtrykket, at der, omtrent citeret efter hukommelsen: "kun var sket en timelig fejl" i et indlæg? Og jeg spurgte, hvordan "timelig" skal forstås. Jeg tror, det er et internt IM-begreb, for jeg har set det igen. Men HVAD BETYDER DET???

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81463 - 02/03/2007 13:03 Re: Selvmodsigelse [Re: steffenlaursen]
trodi
Bruger

Citat:
Så det er faktisk teknologien der definerer hvornår et foster bliver menneske?

Interessant...

Mvh. Steffen

Det har intet at gøre med teknologi.

Men da mit udsagn åenbart kan misfortolkes, så ændrer jeg det til "Et foster i f.eks. 12. uge er ikke et "ufødt barn". Det er det først, når det kan fødes og overleve uden for moderens livmoder."

Til toppen 
#81464 - 02/03/2007 13:16 Re: Selvmodsigelse [Re: trodi]
malli
Bruger

Hej Trodi

Citat:
S: Så det er faktisk teknologien der definerer hvornår et foster bliver menneske?

Interessant...

T: Det har intet at gøre med teknologi.

Men da mit udsagn åenbart kan misfortolkes, så ændrer jeg det til "Et foster i f.eks. 12. uge er ikke et "ufødt barn". Det er det først, når det kan fødes og overleve uden for moderens livmoder."

Mener du ikke, at et foster er et menneske?

Jeg synes ellers de ligner til forveksling http://johnnyhudson.com/WhatAbortionReallyIs.html

Mvh Malli

Ændret af malli (02/03/2007 13:40)

Til toppen 
#81465 - 02/03/2007 16:40 Re: Selvmodsigelse [Re: malli]
trodi
Bruger

Citat:
Mener du ikke, at et foster er et menneske?

Nej, ikke i alle faser.

Din henvisning drejer sig om "Partial Birth Abortion, which is particularly cruel and horrific" - og det er ikke den, jeg henviser til.

Til toppen 
#81466 - 02/03/2007 17:20 Re: Selvmodsigelse [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Fostrene på de billeder, du henviser til på johnnyhudson.com, er meget ældre end de 12 uger, som er vor abortgrænse.

Et 12-ugers foster er ca 9 cm, dvs på størrelse med en langfinger.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81467 - 03/03/2007 13:39 Re: Kristelig politik [Re: nfr]
Nikolaj
Bruger

Hej navnebror
Citat:
1) Ingen er ubetinget tilhænger af kristelige partier og fagforeninger - selv ikke i de kristelige partier og fagforeninger. I hvert fald i et historisk perspektiv, hvor etableringen af kristelige partier og fagbevægelser (og dagblade for den sags skyld) skal ses som en nødvendig modreaktion mod noget man anså for ukristeligt. Fremkomsten af den Kristelige Fagbevægelse, Kristeligt Dagblad og Kristendemokraterne skal alle ses i det lys.

Det er da rigtigt nok. Men så vidt, jeg husker, var en del af tanken med, at Kristeligt Folkeparti skulle skifte navn til Kristendemokraterne, at man ville markere, at man ikke længere var et protestparti. Er det ikke nogenlunde rigtigt?
Citat:
2) Både Kristelig Fagbevægelse og Kristendemokraterne bliver beskyldt for at tage 'patent' på kristendommens udtryk i bestemte forhold. Men hvis man accepterer præmissen i punkt 1, følger det også heraf, at man må agere på alle områder indenfor sit felt. Til gengæld følger der ikke nødvendigvis heraf, at man dømmer alle andre indgangsvinkler som 'ukristelige'. I langt de fleste tilfælde er det omverdenen, der indlæser det.

Tjah, men er det så ikke også et problem for dem/jer, hvis omverdenen opfatter det sådan?
Citat:
3) Det som du kalder 'patentering' (at et parti tager patent på, hvad en kristen skal mene om politik) kan overføres på teologi. Jeg kan med lige så stor ret sige at de fleste debattører på dette forum (inkl. dig) tager patent på, hvad en kristen skal mene om teologi.

Nu du selv siger det, så synes jeg faktisk, det er en plat sammenligning. Éns mening om teologi er jo sådan set det samme som éns mening om kristendom. Det er éns mening om politik ikke.
Citat:
4) Nogle vil måske mene, at sammenligningen i punkt 3 er plat. Det er på sin vis rigtigt, hvis det ikke var fordi teologiske forskelle giver sig udtryk i forskelligt menneskesyn, grundholdninger, og dermed også ideologi. Kort sagt tror jeg ikke det er tilfældigt at Tidehversfolk ofte befinder sig på højrefløjen, mens befrielsesteologer (vi tager lige et spring ud i verden) oftest befinder sig på venstrefløjen.

Næh, det er nok ikke tilfældigt. Men spørgsmålet er jo så, om det også virker den anden vej: om en kristen på venstre- eller højrefløjen qua sin politiske observans nødvendigvis må have nogle bestemte teologiske holdninger. Det mener jeg ikke.
Citat:
1) De såkaldt etiske spørgsmål er ikke afgrænset til nogle få politiske spørgsmål. Etik er et spørgsmål om menneskesyn og dermed også om ideologi (jeg indrømmer dog at abort er det mest selvindlysende eksempel på koblingen mellem etik, menneskesyn, ideologi og praktisk politik).

Jo, men der er altså få politiske spørgsmål, der er så klare etisk set, at de fleste teologisk konservative kristne kan blive enige om, hvad de skal mene om dem.
Citat:
2) Dit syn på, hvad abortmodstand indebærer i politisk sammenhæng, virker lidt virkelighedsfjern. Abortpolitik (eller andre etiske spørgsmål) er ikke kun et spørgsmål om at stemme nej når der kommer lovforslag, som strider mod ens etiske overbevisning. Abortpolitik er også aktivt dreje politikken i en den retning, man ønsker. Abortpolitik føres ligesom alle andre politikområder i EU og på ministerniveau, og ligesom på alle andre politikområder kommer man kun effektivt igennem med sine synspunkter ved at stå sammen. I praksis vil det for det meste sige at stå sammen i et parti, der kan forhandle, indgå forlig eller lave studehandler med sin(e) modpart(er).

Jo, men nu fylder abort altså forholdsvis lidt i den samlede politiske debat. Selvfølgelig er det et vigtigt spørgsmål, men jeg synes, det er urimeligt at forlange, at folk, der egentlig kun er enige om modstand mod abort og porno i børnehøjde og enkelte andre mærkesager, skal kunne blive enige om f.eks. den økonomiske politik, som jo er et meget større politisk område. Men det er man jo nødt til, når man samler sig i et parti, og da især, når man ikke længere vil være et protestparti.
Citat:
3) I øvrigt tvivler jeg meget på at en person, der ønsker at begrænse adgangen til provokeret abort, overhovedet kan blive folketingskandidat i partier som Radikale, Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten.

Jamen hvorfor så ikke bare lave et parti for (mere eller mindre) venstreorienterede kristne, hvis det er det, der er problemet? I et sådant parti vil der da være en chance for at kunne blive enige om andre ting også.

Nu vil jeg lige til afslutning sige, at jeg faktisk har stemt på KD hele to gange i min forholdsvis korte karriere som stemmeberettiget – og den ene gang blev ham, jeg stemte på, endda valgt! Men jeg har også stemt på andre partier, og når det kommer til stykket stemmer jeg nok egentlig mere efter personer end efter partier (hvorfor jeg også er lidt loren ved forholdstalssystemet, men det er en helt anden diskussion).
Det, jeg opponerer imod, er den mere eller mindre udtalte tendens til, at man da »selvfølgelig« støtter KD, når man f.eks. kommer i IM. Jeg tror faktisk, det får mange især unge kristne til ikke at tage selvstændig stilling til politik, for de stemmer jo bare på KD.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81468 - 03/03/2007 22:31 Re: Selvmodsigelse [Re: trodi]
JesusFreakDK
Bruger

Leve uafhængigt af moderen??

Så vidt jeg ved skal man være mange år gammel som menneske før man kan klare sig selv, uafhængigt af sine forældre (eller anden voksen).
For at HAVE et tal, så lad os sige 15-16.

Skal det dermed være lovligt at slå et barn ihjel til det bliver 15-16 år gammelt?

-Grundtvig

Til toppen 
#81469 - 04/03/2007 12:13 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
LarsBj
Bruger

Citat:
Leve uafhængigt af moderen??

Så vidt jeg ved skal man være mange år gammel som menneske før man kan klare sig selv, uafhængigt af sine forældre (eller anden voksen).
For at HAVE et tal, så lad os sige 15-16.

Skal det dermed være lovligt at slå et barn ihjel til det bliver 15-16 år gammelt?

Nej, det trodi skriver er "uafhængigt af moderen". Ikke "uafhængigt af en voksen"!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81470 - 05/03/2007 15:54 Re: Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Hvad Lars sagde!

Og så lige en, for den nærværende diskussion, uvedkommende bemærkning, så mener jeg at huske at børn er i stand til at overleve – uafhængigt af nogen – når de er ca. 5 år.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#81471 - 06/03/2007 16:55 Re: Selvmodsigelse [Re: LarsBj]
JesusFreakDK
Bruger

"Nej, det trodi skriver er "uafhængigt af moderen". Ikke "uafhængigt af en voksen"!"

Flueknepperi.
(undskyld hvis selve dette ord er stødende...)

-Grundtvig

Til toppen 
#81472 - 06/03/2007 17:34 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Jesus freak

Flueknepperi.

Ikke nok med at det er stoedende, det er unoedvendig

mvh/Bluerover

Til toppen 
#81473 - 06/03/2007 18:02 Re: Selvmodsigelse [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JesusFreak, du skriver til LarsBj:
Citat:
Lars Bj.:"Nej, det trodi skriver er "uafhængigt af moderen". Ikke "uafhængigt af en voksen"!"

JF: Flueknepperi.

Nu må jeg bede om en ordentlig tone!
Denne meningsudveksling handler om et alvorligt emne (provokeret abort), som fortjener seriøse kommentarer.

Først misser du trodis point, som LarsBj rigtigt påpeger, eller også havde du forstået hvad trodi mente, og valgte bare at glide af på det og svare med lidt ordkløveri ...

Dernæst bruger du et ord, som i situationen er forkert og anstødeligt, hvad du åbenbart på forhånd var klar over, siden du bad om undskyldning.

Det er det man i indforstået, kristent, sprogbrug kalder "at synde på nåden" !!!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81474 - 06/03/2007 22:52 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars

Ad 1.:
Jeg synes desværre, dit citat er et meget godt eksempel på, at KD så at sige tager patent på, hvad kristen politik går ud på, fordi de får det til at se ud som om, at deres holdninger til disse spørgsmål er den eneste naturlige konsekvens af en kristen grundholdning, men det mener jeg altså er tvivlsomt, i hvert fald hvad angår dødsstraf, selv om jeg jo er enige med dem om at være imod det.
Jeg vil ikke anfægte en anden kristens ret til at have en anden holdning end mig til dødsstraf eller noget som helst andet politisk spørgsmål. Jeg synes, man tager for store ord i sin mund, hvis man kalder dødsstraf for absolut forkert og uetisk. Dødsstraf er muligvis en dum ting at have i det moderne samfund, men det er ikke absolut forkert til alle tider og situationer.

Ad 2.:
Når jeg skrev, at dødsstraf kunne virke præventivt, så tænkte jeg også på den afskrækkende effekt, denne straf evt. kunne have på potentielle forbrydere. Du har da helt ret i, at hvis det bare handlede om at få de dømte forbrydere sat ud af cirkulation, så kunne man jo bare låse dem inde og ikke låse dem ud igen, sådan som du foreslår.

Ad 3.:
Jeg vil da godt lige understrege, at jeg ikke specielt er ude med riven efter læger, der foretager aborter. Jeg kan dog godt blive vred, når jeg hører historier om læger, der presser unge gravide eller gravide med syge fostre til at få foretaget abort. Men hvis de ikke gør det, så har de da klart en mindre del af ansvaret end kvinden og staten.
Det ændrer dog ikke på, at jeg ikke mener, graviditet er en sygdom, som man kan blive behandlet for.

Citat:
PS! Var det dig, der brugte udtrykket, at der, omtrent citeret efter hukommelsen: "kun var sket en timelig fejl" ? Og jeg spurgte, hvordan "timelig" skal forstås. Jeg tror, det er et internt IM-begreb, for jeg har set det igen. Men HVAD BETYDER DET???

Jeg kan ikke lige huske at have brugt det udtryk, men det er da muligt. »Timelig« betyder sådan noget som »verdslig, jordisk, dennesidig« (se evt. ODS). Det er ikke noget specielt IM-udtryk, men det er nok til gengæld et lidt arkaisk udtryk. Man vil nok ofte bruge ordet som synonym til »verdslig«, men ordet har en konnotation af det midlertidige i de verdslige, jordiske ting.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81475 - 07/03/2007 08:23 Re: Selvmodsigelse [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kristina!

Jeg mente, og mener, ikke det var stødende, men forudså at det for nogen måske KUNNE være det.
Desuden så er jeg da klar over graden af alvor i emnet, og det jeg ville udtrykke med det åbenbart stødende ord var at det LarsBJ gjorde var at gå mere end almindeligt meget ned i ordkløveri. Jeg mener altså ikke at det er undertegnede der er ordkløveren i denne situation.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#81476 - 07/03/2007 08:33 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
"Når jeg skrev, at dødsstraf kunne virke præventivt, så tænkte jeg også på den afskrækkende effekt, denne straf evt. kunne have på potentielle forbrydere."

Hvorfor har det så ikke virket mere præventivt i de lande, der rent faktisk har dødsstraf? Der burde jo slet ikke være drab el. lign i de stater i USA, der har dødsstraf eller i flere af de mellemøstlige lande, hvor man virkelig håndhævder "øje for øje-princippet" ned til aller mindste detalje.

Noget tyder altså på at det ikke helt "funker", for i de lande findes der en forråelse i arter af kriminalitet, vi stort set ikke kender til herhjemme (endnu)

Hvad der til gengæld "funker" er det store kriminal-præventive arbejde politiet har gjort i - endda i stor stor stil på skoler (og deslige), SSP, det præventive arbejde, der nu mere eller mindre væk er sparet væk!... "Nej, nej, lad os i stedet sætte straframmen op, så kan vi jo nakke dem, når de bliver store nok", synes politikken at være inde på Borgen.

Der er vel som udgangspunkt to muligheder, når der er sket et drab.

Enten, så er det slået klik for manden, som vi har set nogle eksempler på for nylig (sund familiefar slår børnene ihjel)........dette kan man under ingen omstændigheder forebygge vha dødsstraf, manden var ganske enkelt blevet gak og ligeglad med konsekvenserne - og man kunne heller ikke modvirke det i form af kriminalpræventivt arbejde, det var ganske uforudsigeligt.

Eller, der er tale om mennesker, der ganske enkelt generelt mangler grænser, mangler respekten for andre. Disse mennesker er der til gengæld flere af, og hvad jeg kunne frygte ved indførelse af dødsstraf, er at denne kategori vil være mere tilbøjelig til at slå sit offer ihjel, for at undgå at efterlade sig vidner (de tænker jo KUN på sig selv!!), men de vil jo ikke stoppe deres kriminelle adfærd i og med de mangler grænser, og dette vil en samfundsmæssig sanktionsmulighed i form af dødsstraf ingenlunde influere på - de kan ikke!

Men disse mennesker har jo været børn engang, og kunne man pædagogisk markere nogle tydelige rammer for disse børn og påvirke dem i retning af en anden løbebane end den kriminelle, da kunne man spare ikke så få samfundsressourcer + ikke uvæsentligt, LIV!.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (07/03/2007 09:06)

Til toppen 
#81477 - 07/03/2007 09:02 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej Malli

Jeg er bestemt ikke uenig i, at dødsstraf ofte har den stik modsatte effekt af den tilsigtede. Det, jeg vil påpege, er bare, at det i princippet er gyldigt at argumentere med, at dødsstraf virker præventivt og afskrækkende, hvad det da formentlig gør på nogle. På samfundet som sådan virker det dog nok mere forrående end forbedrende, ja.
Man kan jo i øvrigt heller ikke vide, hvordan de stater, der har dødsstraf, ville se ud, hvis de ikke havde det. Eller for den sags skyld, hvordan Danmark ville se ud, hvis vi havde det.
Citat:
Hvad der til gengæld "funker" er det store præventive arbejde politiet har gjort i - endda i stor stor stil på skoler (og deslige), SSP, det præventive arbejde, der nu mere eller mindre væk er sparet væk!... "Nej, nej, lad os i stedet sætte straframmen op, så kan vi jo nakke dem, når de bliver store nok", synes politikken at være inde på Borgen.

Jeg tror nu ikke, de er ude på at »nakke« nogen. Og jeg tror i øvrigt heller ikke, at præventivt arbejde og fængselsstraf er gensidigt udelukkende. Tværtimod burde man gøre en bedre indsats for at forebygge, at fangerne i fængslerne kommer ud i ny kriminalitet.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81478 - 07/03/2007 14:25 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Come on, ville et SSP-samarbejde have 'reddet' Saddam?

I USA er der meget kriminalitet fordi de ikke har noget offentligt sundhedsvæsen til at tage sig af psykisk syge. Så straffen har næppe noget at sige i den sammenhæng.

Til toppen 
#81479 - 07/03/2007 16:34 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Nikolaj:
Citat:
Hej Malli

Jeg er bestemt ikke uenig i, at dødsstraf ofte har den stik modsatte effekt af den tilsigtede. Det, jeg vil påpege, er bare, at det i princippet er gyldigt at argumentere med, at dødsstraf virker præventivt og afskrækkende, hvad det da formentlig gør på nogle. På samfundet som sådan virker det dog nok mere forrående end forbedrende, ja.

Ja, selvfølgelig er det et gyldigt argument, men det har etiske konsekvense at bruge det!

For det er jo kernen af diskussionen, du her når til, Nikolaj.

For min indgang var en undren over, at dødsstraf er i overensstemmelse med kristen etik, og du har svaret, at det ikke er imod bibelen, fordi der står, at staten kan bruge sit sværd.

Men staten er jo i et demokrati alle dets myndige indbyggere, og derfor er det alle disse, der skal overveje det etiske i at have dødsstraf, for de kan afskaffe det, og de kan vælge ledere, der vil være tilbageholdende med, eller arbejde for at stoppe brugen af, dødsstraf.

Du argumenterer med, at der kan være en præventiv virkning i at hindre flere forbrydelser.

Og nu er vi to blevet enige om, at det ikke er nødvendigt at dræbe en forbryder for at hindre denne i at begå flere misgerninger.

Men da du samtidigt skriver, at det er tvivlsomt om det afskrækker andre fra at begå forbrydelser, er det altså et yderst tvivlsomt grundlag at myrde nogen på. Derfor har vi altså nu den situation, at et demokratisk, kristent land har vedtaget en lovgivning og en praksis, hvor det er almindeligt at myrde dets medborgere på et yderst tvivlsomt grundlag. Og det er det dilemma, jeg undrer mig over, de kan slippe ud af som kristne. Og det dilemma andre i langt højere grad kunne holde dem op på!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81480 - 07/03/2007 16:49 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

"Come on, ville et SSP-samarbejde have 'reddet' Saddam?"

Havde man haft fat i ham som 10-årig, helt klart.

"I USA er der meget kriminalitet fordi de ikke har noget offentligt sundhedsvæsen til at tage sig af psykisk syge. Så straffen har næppe noget at sige i den sammenhæng."

Der er netop tale om skærpende omstændigheder i og med der er tale om psykisk syge, ifald disse bliver fængslet og dødsdømt. Jeg er ikke klar over hvorvidt det er lovligt i USA eller ej, men ihvertfald ikke her i DK.

Malli

Til toppen 
#81481 - 07/03/2007 17:25 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Hej LarsBj

"Derfor har vi altså nu den situation, at et demokratisk, kristent land har vedtaget en lovgivning og en praksis, hvor det er almindeligt at myrde dets medborgere på et yderst tvivlsomt grundlag. Og det er det dilemma, jeg undrer mig over, de kan slippe ud af som kristne. Og det dilemma andre i langt højere grad kunne holde dem op på!"

Hørt hørt

Mvh Malli

Til toppen 
#81482 - 07/03/2007 19:15 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Citat:
Hørt, hørt

Hej Malli,
Ja, jeg nyder at være enig med dig. Har også noteret mig dit samfundssyn, som dels er yderst fornuftigt og dels, sjovt nok, minder om mit eget!!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81483 - 07/03/2007 20:15 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Ellen Kappelgaard skriver (svararkivet): "Der er ikke umiddelbart noget i Det Nye Testamente, som forbyder dødsstraf."
Jo, det gør budet om næstekærlighed. Det er et meget centralt bud, der efter min mening ikke kan forenes med henrettelse af medmennesker. Jeg er ikke enig med Ellen Kappelgaard i ovenstående udsagn.
Kappelgaard skriver videre: "Vi må skønne i denne sag, som i så mange andre, ud fra det kristne menneskesyn, som vi lærer ud fra hvordan Gud ser på det enkelte menneske og dets enestående værdi."
Her ser det ud som om Kappelgaard overser budet om næstekærlighed. Det er en meget mere enkel sag end det såkaldte "kristne menneskesyn".

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#81484 - 07/03/2007 21:11 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: LarsBj]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Derfor har vi altså nu den situation, at et demokratisk, kristent land har vedtaget en lovgivning og en praksis, hvor det er almindeligt at myrde dets medborgere på et yderst tvivlsomt grundlag. Og det er det dilemma, jeg undrer mig over, de kan slippe ud af som kristne. Og det dilemma andre i langt højere grad kunne holde dem op på!

Selvfølgelig er det et dilemma, og selvfølgelig er det ikke i orden at henrette folk på et tvivlsomt grundlag. Men jeg kan altså ikke se, hvorfor kristne nødvendigvis må vurdere den præventive effekt af dødsstraf anderledes end alle andre.

Forskellen i vores synspunkter stikker nok lidt dybere endnu, nemlig i synet på staten og demokratiet. Jeg mener ikke, at en demokratisk stat grundlæggende er af en anden natur end alle andre statstyper – et demokrati er blot en stat, der er styret af folket, mens f.eks. et monarki er en stat, der er styret af en monark – mens du mener, at en demokratisk stat er summen af »alle dets myndige indbyggere«. Jeg mener derfor heller ikke, at borgere i et demokrati nødvendigvis må overføre de moralske regler, de selv lever efter, på staten – de skal derimod styre staten som en stat, altså efter de normer, der almindeligvis gælder for stater, f.eks. at staten har ret til at inddrive skatter og anvende vold – hvad borgerne jo ikke selv har ret til, heller ikke i flok.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81485 - 07/03/2007 23:11 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: Nikolaj]
LarsBj
Bruger

Hej Nikolaj,
Hvor slår man op, hvilke "normer, der almindeligvis gælder for stater"? Det må jo siges, at være ret forskelligt for de forskellige samfund. Og hvad er " en stat"? Er det ikke netop en organisering af et folk efter dets egne sædvaner? Og må derfor ikke gælde de regler og normer, herunder etiske, som dette folk kan enes om eller har fundet frem til?

Du forsøger at få det til at se ud som om disse ting kan adskilles. Jeg påstår, at det kan de ikke.

Jeg foreslår, at vi lader det blive ved denne erkendelse.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#81486 - 07/03/2007 23:34 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger

Hej hoeg,
Citat:
Ellen Kappelgaard skriver (svararkivet): "Der er ikke umiddelbart noget i Det Nye Testamente, som forbyder dødsstraf."
Jo, det gør budet om næstekærlighed. Det er et meget centralt bud, der efter min mening ikke kan forenes med henrettelse af medmennesker.

Det mener jeg godt det kan... og det gjorde Moses tilsyneladende også, for han påstår at han har påbud om dødsstraffe for visse forbrydelser direkte fra Gud.

Når vi idømmer en forbryder sin straf, så er det ikke (eller bør i hvert fald ikke være) fordi vi hader ham. Uanset om straffen hedder dødsstraf eller fængselsstraf.

Citat:
Her ser det ud som om Kappelgaard overser budet om næstekærlighed. Det er en meget mere enkel sag end det såkaldte "kristne menneskesyn".

Ellen Kappelgaard forstår budet på en anden måde end dig (en måde som er i overensstemmelse med hvad stort set alle jøder og kristne (og andre) har troet til engang i sidste århundrede), men at påstå at hun har overset det er en ret grov beskyldning, som jeg ikke synes du har noget belæg for, og det virker ærligt talt som et stykke tom retorik.

Hvis du mødte Kappelgaard, og sagde "Hej Ellen, ved du hvad? Du har overset budet om næstekærlighed," så vil hun næppe svare: "Orv for Sørensen, det har jeg da også!".

I praksis er jeg modstander af dødsstraf såfremt der findes bedre måder at straffe på, men principielt ser jeg ikke noget moralsk forkert i det.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81487 - 08/03/2007 10:29 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: steffenlaursen]
malli
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Det mener jeg godt det kan... og det gjorde Moses tilsyneladende også, for han påstår at han har påbud om dødsstraffe for visse forbrydelser direkte fra Gud.

Jeg vil finde det dybt bekymrende ifald vi skulle lovgive ud fra Moseloven, der som du sandt siger talte om dødsstraf, for i så fald skulle vi lovgive tilsvarende dødsstraf for "forbrydelser" som okkultisme, utugt osv.

Ja, vi ville godt nok ikke blive ret mange tilbage

Moseloven kan bruges til at retlede i form af hvad der er Guds vilje eller ej for den kristne, og selvfølgelig også i missionsøjemed - men den blev givet eksklusivt til nationen Israel for mange tusind år siden, som lovgav ud fra den på foranledning af Gud, men har intet at gøre i et moderne demokratisk rets-system.

Selvfølgelig skal forbrydere bag lås og slå, dette kræver samfundets såvel som Guds universelle morallov, men at dokumentere dødsstraf ud fra Moseloven vil medføre fundamentalisme, der får sharia-lovgivningen til at blegne....rent bortset fra at det bomber os udviklingsmæssigt tilbage til stenalderstadiet (se blot på amerikanerne ...Ejj, den var ond)

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#81488 - 08/03/2007 11:12 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: malli]
steffenlaursen
Bruger

Hej Malli,
Citat:
den blev givet eksklusivt til nationen Israel for mange tusind år siden, som lovgav ud fra den på foranledning af Gud,

Ja, men dog foranlediget af Gud.

Jeg mener ikke Moseloven skal ligge til grund for Danmarks retssystem, men vi sidder altså stadig med data, der siger at Gud på et tidspunkt i historien til en bestemt nation har påbudt dødsstraf.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81489 - 08/03/2007 11:35 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: steffenlaursen]
malli
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Jeg mener ikke Moseloven skal ligge til grund for Danmarks retssystem, men vi sidder altså stadig med data, der siger at Gud på et tidspunkt i historien til en bestemt nation har påbudt dødsstraf.

Du forholder dig jo ikke til forudsætningerne for dødsstraf (okkultisme, utugt osv)...man kan da ikke blot tage noget og lade resten være, Steffen . Der ligger det i det, at der var tale om skærpende omstændigheder, kolossalt høje krav om renhed og hellighed i hele samfundet - og derfor er den jordiske straf des hårdere, nemlig dødsstraf!

Men hverken forudsætninger eller restriktioner er noget, der er universelt gældende for tid og evighed!

Gud har ikke sagt det til os. Dette betyder i mine øjne, at vi selv må definere samfundets love, selvfølgelig i Ånden af Guds lov; det er fortsat kriminelt at stjæle, myrde osv, men sanktionerne har vi via vort demokratiske system indflydelse på. Og her må og skal den kristne etik gøre sig gældende.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (08/03/2007 11:44)

Til toppen 
#81490 - 08/03/2007 16:02 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: steffenlaursen]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Steffen skriver: "Ellen Kappelgaard forstår budet på en anden måde end dig (en måde som er i overensstemmelse med hvad stort set alle jøder og kristne (og andre) har troet til engang i sidste århundrede), men at påstå at hun har overset det er en ret grov beskyldning, som jeg ikke synes du har noget belæg for, og det virker ærligt talt som et stykke tom retorik."

Hej Steffen!

Gammel Testamente, herunder Moseloven, er ikke kristendom. Det mener jeg, man (altid) skal tage betragtning ved læsning af Ny Testamente (evangelierne).
Efter min mening kan Moseloven derfor ikke åbne nogen mulighed for henrettelse af medmennesker, da det nødvendigvis må være i modstrid med Jesu bud om næstekærlighed. Husk, at Jesus brød Moselovens bud ved at helbrede på en sabbat.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#81491 - 08/03/2007 16:28 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger

Hej hoeg,

Jeg undrer mig meget over hvad du skriver...
Citat:
Gammel Testamente, herunder Moseloven, er ikke kristendom.

Gælder det heller ikke første Mosebog 1,1-2? Jeg mindes at du har været meget aktiv i kreationist-tråde

Hvor kom loven fra - fra Gud eller Moses?

Citat:
Efter min mening kan Moseloven derfor ikke åbne nogen mulighed for henrettelse af medmennesker, da det nødvendigvis må være i modstrid med Jesu bud om næstekærlighed.

"Nødvendigvis"? Jesus talt aldrig imod dødsstraf i hele sin 3-årige karriere, ejheller gjorde Paulus, Peter, Jakob, og så vidt jeg ved heller ingen kirkefædre. Faktisk fandtes der dødsstraf de fleste steder i verden indtil for (relativt set) ganske få år siden, og jeg kender ikke til nogen kristne, der har kritiseret det... Men du kender måske nogle? Der er tilsyneladende meget få, der deler din opfattelse, hvilket jeg synes er tankevækkende. Har de kristne overset næstekærlighedsbudet i 1900 år?

Citat:
Husk, at Jesus brød Moselovens bud ved at helbrede på en sabbat.

Jesus brød de skriftkloges meget strenge tolkning af sabbathen. Han var "Herre over sabbathen", og han brugte den som den var ment "for menneskets skyld", men han benægtede aldrig, at der var en sabbath eller at jøder skulle holde den.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#81492 - 08/03/2007 16:36 Re: Er dødsstraf kristent? [Re: malli]
steffenlaursen
Bruger

Hej malli,
Citat:
Gud har ikke sagt det til os. Dette betyder i mine øjne, at vi selv må definere samfundets love, selvfølgelig i Ånden af Guds lov; det er fortsat kriminelt at stjæle, myrde osv, men sanktionerne har vi via vort demokratiske system indflydelse på. Og her må og skal den kristne etik gøre sig gældende.

Naturligvis må vi det! Jeg har da også gang på gang søgt at slå fast, at jeg ikke selv er tilhænger af dødsstraf.

Men det er i overensstemmelse med kristen etik at myndighederne skal straffe det onde... det ser vi hos Paulus, bl.a. Og måske ikke bare straffe som advarende eksempel? Jeg er begyndt at overveje om straffen har et mål i sig selv, som opfyldelse af retfærdighed.

Mvh. Steffen

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær