0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#81351 - 18/02/2007 16:48
Re: Gudsfornægter søges
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Hej Café,
Hvis jeg gerne vil læse en seriøs, velovervejet ateistisk bog, hvilken forfatter skal jeg så lede efter? Og hvilken specifik bog kan anbefales?Mvh. Steffen
Hvad skal den handle om? Jeg tror, Sartre, Dawkins, Lenin, Rifbjerg og Mogens Lykketoft alle er ateister, men de skriver unægteligt om vidt forskellige emner.
Vi læste "Les Jeux sont faits" i gymnasiet. Den var bestemt meget velovervejet.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#81352 - 18/02/2007 17:03
[Re: LarsBj]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Jeg ville umiddelbart hælde mest til Sartre og Camus.. De havde nogle gode tanker på trods af deres manglende tro  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81354 - 18/02/2007 18:04
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Ja Camus.
Sisyfosmyten!
Den gjorde ad kringlede veje mig til troende kristen - en overgang!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#81355 - 18/02/2007 18:38
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Åhja, den havde jeg glemt.. Den blev ellers ofte brugt til at understrege det meningsfyldte i at blive kristen, husker jeg.. Hvorfor er jeg, i dag, egentlig ikke helt klar over, men det er vel holdningen til at man kun kan have et meningsfyldt liv som kristen og alt er ligegyldigt hvis man ikke er kristen..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81356 - 18/02/2007 18:56
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Citat:
Åhja, den havde jeg glemt.. Den blev ellers ofte brugt til at understrege det meningsfyldte i at blive kristen, husker jeg.. Hvorfor er jeg, i dag, egentlig ikke helt klar over, men det er vel holdningen til at man kun kan have et meningsfyldt liv som kristen og alt er ligegyldigt hvis man ikke er kristen..
Mvh
Ja, vist noget i den retning  Jeg har glemt det meste i dag, men læs den endelig, Steffen 
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81358 - 18/02/2007 20:06
|
Anonym
Anonym
|
SARTRE above all. Alternativt de Beauvoir. Camus er også god - nok måske en bedre litterat - men Sartre er en større filosof.
Dawkins er så forfærdelig vred, det synes jeg gør det vanskeligt at læse ham. Og han har ca. ingen teologisk indsigt. Sartre prøver i knap så udpræget grad at lege anti-teolog..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81359 - 18/02/2007 21:29
|
Bruger
|
Citat: Men spøg til side: Jeg ville egentlig hellere læse den bog, der gjorde dig til ateist! Det er mit politisk korrekte forsøg på at forstå modparten...
Nu har jeg aldrig selv kaldt mig "ateist", eller i hvert fald har jeg været meget tilbageholdende med det. Jeg har ikke (længere) nogen tro på bibelens gud, og selv da har jeg aldrig troet på, at en gud har handlet helt konkret som beskrevet i det gamle testamente. Jeg har altid betragtet beretningerne heri som myter. Men på et tidspunkt var jeg meget betaget af tanken om Jesus som en guddommelig skikkelse.
Det var ikke een bog, der fjernede pladsen til bibelens gud fra mit sind. Det var snarere uddannelse, videnskabelig indsigt og ikke mindst lange og mange diskussioner og overvejelser, der gjorde det klart for mig, at der ikke var plads til en sådan gud i mit verdensbillede. For eksempel blev det mere og mere tydeligt, at det historiske grundlag for en kristus som beskrevet i testamenterne ikke er særligt holdbart, og i dag tror jeg ikke på, at Jesus af Nazareth er en historisk person, som beskrevet ved beretningerne i det nye testamente. Der har nok været en/flere prædikant(er), som har lagt grund til nogen af historierne, men det er ikke een person, der er beskrevet, og hvor mange beretninger, der rent faktisk beskriver historiske personer, er jeg i tvivl om.
Og ja, jeg ved godt, at de fleste af deltagerne på dette forum er overbevist om, at beretningerne er historisk korrekte beskrivelser af Jesus, tømrerens søn fra Nazareth. Og at diskussionen kan gå herfra og til verdens ende (!) om det!
Men et bud på en konkret bogtitel om det, du spørger om, ville være Konrad Lorenz: "Det Såkaldt Onde". Det er en ældre sag om dyrepsykologi. Og om den virker på andre end mig, er nok et åbent spørgsmål.
"Det Lykkelige Arabien" af Thorkild Hansen er et andet bud. Den gav mig en foreløbig livslang beundring og respekt for videnskabeligt arbejde og metode.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81360 - 19/02/2007 13:45
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Lars Citat: For eksempel blev det mere og mere tydeligt, at det historiske grundlag for en kristus som beskrevet i testamenterne ikke er særligt holdbart, og i dag tror jeg ikke på, at Jesus af Nazareth er en historisk person, som beskrevet ved beretningerne i det nye testamente. Der har nok været en/flere prædikant(er), som har lagt grund til nogen af historierne, men det er ikke een person, der er beskrevet, og hvor mange beretninger, der rent faktisk beskriver historiske personer, er jeg i tvivl om.
Undskyld, men hvor har du den idé fra? Så vidt, jeg ved, går diskussionen i moderne historieforskning på, i hvor høj grad NTs beretninger om Jesus Kristus er en troværdig beskrivelse af den såkaldte historiske Jesus af Nazaret, og ikke på, om denne Jesus overhovedet er en historisk person. Jeg mener også, at vi har haft en debat om emnet herinde engang for længe siden, hvor det altså ikke lykkedes nogen at komme i tanke om en historieforsker, der anfægter, at Jesus af Nazaret er en historisk person.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81361 - 19/02/2007 14:31
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Citat:
Én i min klasse ville have mig til at læse Nietzsche engang, og syntes han var vildt fed, men jeg tænker han er blevet forældet for længe siden. Især efter Hitler.
Mvh. Steffen
Hej
Jeg vil på ingen måde kalde Nietzsche for gudsfornægter eller ateist. Det er rigtigt at han hade meget imod, ja nærmest had imod, den kristne institution der kaldes kirken.
Men derfra er der langt til at kalde ham ateist. Nietzsche er en del af en religionsfilosofisk tradition hvor du også finder Tolstoy, Wittgenstein og Heidigger. En tro på Gud der ikke var afhængig af præsteskab, ritualer og organiseret religion.
At Nietzsche skulle være forældret er noget vås. At anden verdenskrig skulle have gjort ham forældret lugter af en fæl, og desværre kristen, fordom omkring hans übermench-begreb.
Jeg mener absolut du skal læse Nietzsche, måske ikke for at få læst noget af en ateist, men for at få et indblik i en fantastisk filosofs verden.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#81364 - 19/02/2007 23:59
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Det er måske lidt indirekte, men jeg tror ikke du går galt i byen ved at læse Ringenes Herre eller anden fantasy. Det var i hvert fald dannende for min ateisme, i og med at det giver en fortrolighed med forskellen på fiktion og virkelighed, når det kommer til overnaturlige fænomener.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81366 - 20/02/2007 16:48
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars Citat: For eksempel blev det mere og mere tydeligt, at det historiske grundlag for en kristus som beskrevet i testamenterne ikke er særligt holdbart, og i dag tror jeg ikke på, at Jesus af Nazareth er en historisk person, som beskrevet ved beretningerne i det nye testamente. Der har nok været en/flere prædikant(er), som har lagt grund til nogen af historierne, men det er ikke een person, der er beskrevet, og hvor mange beretninger, der rent faktisk beskriver historiske personer, er jeg i tvivl om.
Undskyld, men hvor har du den idé fra? Så vidt, jeg ved, går diskussionen i moderne historieforskning på, i hvor høj grad NTs beretninger om Jesus Kristus er en troværdig beskrivelse af den såkaldte historiske Jesus af Nazaret, og ikke på, om denne Jesus overhovedet er en historisk person. Jeg mener også, at vi har haft en debat om emnet herinde engang for længe siden, hvor det altså ikke lykkedes nogen at komme i tanke om en historieforsker, der anfægter, at Jesus af Nazaret er en historisk person.
mvh Nikolaj
Ja, det ved jeg godt alt sammen. Men jeg er nu ikke så langt fra dig. Det, jeg ville udtrykke, var præcis det, du er inde på: I hvor høj grad er NTs beretninger om Jesus en troværdig beskrivelse af Jesus af Nazareth? Og her har jeg draget den konklusion, som du givetvis er uenig med mig i, at der er meget lidt af beretningerne om Jesus, der med sikkerhed kan tilskrives den historiske Jesus.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81367 - 20/02/2007 17:59
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Citat: Det ville Tolkien ganske sikkert blive ked af at høre... jeg tror måske ikke, du har fanget pointen 
Mvh. Steffen
Det har du ganske givet ret i 
Nu er jeg faktisk ikke nogen stor fan af Tolkien selv, hans skrivestil er alt for tung til mig. Men i denne sammenhæng gør det ikke så meget, da langt det meste fantasy bibeholder kampen mellem det gode og det onde som hovedtema (som man siger: Tolkien er i fantasy-litteratur som Mt. Fuji i japansk malerkunst - han kan altid ses i baggrunden).
Jeg er overbevist om, at Tolkien med Ringenes Herre gjorde sin tro en bjørnetjeneste. Han gjorde det lettere at se Bibelen som et tidligt stykke fantasy. Det var nok ikke den pointe, han selv ville fremme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81368 - 20/02/2007 18:44
|
Bruger
|
Hej Lars Citat: Ja, det ved jeg godt alt sammen. Men jeg er nu ikke så langt fra dig. Det, jeg ville udtrykke, var præcis det, du er inde på: I hvor høj grad er NTs beretninger om Jesus en troværdig beskrivelse af Jesus af Nazareth? Og her har jeg draget den konklusion, som du givetvis er uenig med mig i, at der er meget lidt af beretningerne om Jesus, der med sikkerhed kan tilskrives den historiske Jesus.
Okay, godt nok. Du har ganske ret i, at vi er uenige. Og jeg vil også påstå, at det må være endog meget vanskeligt at argumentere for dit synspunkt. Som Paulus siger: »Det er jo ikke sket i en afkrog« (ApG 26,26). Det ville altså være meget vanskeligt for en forfatter upåagtet at tillægge så meget opdigtet stof til en historisk person, som er død kun et halvt århundrede før. Og at der er fire forholdsvis uafhængige forfattere, der har skrevet fire stort set overensstemmende beretninger om denne person – det gør opdigtningerne så meget mere usandsynlige.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81369 - 20/02/2007 22:04
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Nu nævnte jeg ikke problemet om Jesus for at diskutere, om den historiske Jesus fylder mere eller mindre af det ny testamente, men for at beskrive mine egne overvejelser. Og mine overvejelser blev bl.a. båret frem af den viden, der findes om Jesus uden for evangelierne.
Uafhængig viden, om du vil, men alt det er grundigt diskuteret i andre tråde, og konklusionen om Jesus bærer præg af den værdi, man tillægger de bibelske skrifter som historiske, uafhængige dokumenter.
Du må jo acceptere, at man kan nå den konklusion, at man IKKE tror på din gud!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81370 - 21/02/2007 10:52
|
Bruger
|
Hej Lars Citat: Du må jo acceptere, at man kan nå den konklusion, at man IKKE tror på din gud!
Det synes jeg da også, jeg gør. Eller jeg respekterer det i hvert fald. Men det betyder vel ikke, at jeg ikke må have lov til at påpege de problemer, der måtte være i at have forskellige opfattelser, f.eks. om forholdet mellem den historiske og den bibelske Jesus. Jeg mener ikke, at man behøver at betragte Bibelen som guddommeligt inspireret for at kunne tillægge den en værdi som historisk kildemateriale på linje med andre skrifter.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81371 - 23/02/2007 01:34
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Citat: Jeg mener også, at vi har haft en debat om emnet herinde engang for længe siden, hvor det altså ikke lykkedes nogen at komme i tanke om en historieforsker, der anfægter, at Jesus af Nazaret er en historisk person.
På grund af loven om store tal så findes der, trods de er i mindretal, historikere der argumenterer imod.
Her er nogle fra Wiki (linkene er sat ind af mig (hvad jeg lige kunne finde) – men der kan helt sikkert findes meget mere om dem på nettet, hvis man er interesseret):
"Many other scholars also take this position, although it is a minority position among New Testament scholars. This list includes but is not limited to biblical scholar Thomas L. Thompson, Theologian and Anglican priest Tom Harpur, Biblical scholar and historian Randel Helms, Biblical Scholar Robert J. Miller, Biblical Scholar and Professor Jeffery Lowder, Historian J. K. Elliot, Scholar Gordon S. Stein [( død ) red.], Historian and biblical scholar Elaine Pagels [professor of philosophy, Michael Martin red.] among others"
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#81372 - 23/02/2007 11:45
[Re: Kristian O. K.]
|
Bruger
|
Hej Kristian Okay, det kan selvfølgelig aldrig undgås, at et lille mindretal sætter sig op mod flertallet, uanset hvor velunderbygget flertallets tese er. Men nu har jeg kigget lidt i Wikipedia-artiklen, og det ser ud til, at tesen om den »mytiske Jesus« er noget, der mest hører det 19. og tidlige 20. århundrede til. Længere nede i artiklen er en professor Robert E. Van Voorst citeret for følgende: Citat: The nonhistoricity thesis has always been controversial, and it has consistently failed to convince scholars of many disciplines and religious creeds. ... Biblical scholars and classical historians now regard it as effectively refuted.
Så vi kan vist godt tillade os at sige, at der praktisk talt ikke er nogen diskussion i dag om, hvorvidt Jesus af Nazaret er en historisk person eller ej.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81373 - 23/02/2007 16:14
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Citat: Så vi kan vist godt tillade os at sige, at der praktisk talt ikke er nogen diskussion i dag om, hvorvidt Jesus af Nazaret er en historisk person eller ej.
Det har du formodentlig ret i (jeg læser ikke selv tidsskifter eller lignende for den historiske forskning, så personligt ved jeg ikke meget om det, men wiki plejer jo at rimelig pålidelig). Men det du spurgte om var:
Citat: Jeg mener også, at vi har haft en debat om emnet herinde engang for længe siden, hvor det altså ikke lykkedes nogen at komme i tanke om en historieforsker, der anfægter, at Jesus af Nazaret er en historisk person.
Og de findes altså, hvis du skulle have lyst til at dykke ned i deres argumenter
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#81374 - 23/02/2007 18:42
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Citat: Citat: Du må jo acceptere, at man kan nå den konklusion, at man IKKE tror på din gud!
Det synes jeg da også, jeg gør. Eller jeg respekterer det i hvert fald.
Det er da rigtigt, at det gør du som regel, og nu altså også i dette tilfælde.
Citat: Men det betyder vel ikke, at jeg ikke må have lov til at påpege de problemer, der måtte være i at have forskellige opfattelser, f.eks. om forholdet mellem den historiske og den bibelske Jesus.
Nej, der er ingen der begrænser din ytringsfrihed i denne debat. Men JEG vil påpege, at selv om Jesus har rod i en historisk person, er det stadig et åbent spørgsmål, hvor meget af bibelens stof der rent faktisk omhandler denne person. Myter kan jo godt bygges op om historiske personer!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
|