0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#81263 - 14/02/2007 17:20
Formålet med tro
|
Bruger
Reg.: 14/02/2007
Sted: Århus
|
Jeg har i min blog inde på TV2 skrevet en del om kristendom, og jeg har mødt mange og meget interessante spørgsmål. Jeg har naturligvis også mødt de sædvanlige ateister, hvis eneste formål åbenbart er at håne kristendommen, eller bare religion i almindelighed. Men alligevel er der især et spørgsmål som jeg har tænkt over. Der er mange ikke-troende der påpeger, at troen bare er en krykke fordi man ikke kan klare at se realiteterne i øjnene. Det er jeg naturligvis ikke enig i, fordi jeg sagtens mener at kunne se virkeligheden i øjnene uden at det kompromiterer mit forhold til Gud, men så var det, det slog mig: Er troen på Gud virkelig så svær at argumentere for? Er det eneste gode argument, at 'Jamen hvis du tror, kommer du i Himlen'? For ikke-troende vil jo også hævde, at de lever et godt liv, og også elsker deres familie og venner. De tror bare ikke på Gud. Hvad siger I til det?
We are in control! - Muhammed Saeed al-Sahaf.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81264 - 14/02/2007 18:54
Re: Formålet med tro
[Re: bogrunberger]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej bogrunberger – velkommen til  Lige et lille indspark: Jeg tror ikke rigtig, vi kan argumentere positivt for at tro på kristendommen – i hvert fald kan vi ikke argumentere mennesker frem til kristen tro. På den anden side kan vi godt argumentere imod de indvendinger, som folk kan have mod kristendommen. Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81266 - 15/02/2007 12:36
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Nikolaj og andre, Jeg tror selv, at Gud har sørget for, at der er lige nøjagtig så meget "bevis" for hans eksistens, at enhver som søger ham af hele sit hjerte finder ham. Men han har ikke givet et "bevis" så dem der har forhærdet deres hjerter skal tvinges til tro. Derfor kan Gud ikke bevises naturvidenskabeligt, men han kan bevises filosofisk/intuitivt. Jeg er selv meget glad for denne side: www.peterkreeft.com, som også har en hel stribe gudsbeviser. Jeg synes selv at Pascals væddemålsargument er et af de stærkeste argumenter for troen på Gud i en skepticistisk tidsalder. Hvis vi ikke ved at Gud eksisterer, så er det rigtige under alle omstændigheder at ære ham. For hvis han eksisterer, gør vi ham uret ved at lade være, og hvis han ikke eksisterer er det meget sandsynligt at ret og uret heller ikke eksisterer. Desuden er det langt værre ikke at ære en Gud der eksisterer end at ære en Gud der ikke eksisterer. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#81267 - 15/02/2007 13:43
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Steffen
Du har helt ret i, at der findes flere gode argumenter for Guds eksistens, for at mirakler kan ske og for meget mere. Men selve korsets dårskab, som Paulus taler om i 1. Kor. 1,18ff, tror jeg ikke, vi kan argumentere os forbi. Selv hvis vi rydder alle intellektuelle forhindringer for troen af vejen, (hvilket jeg bestemt tror er muligt, i hvert fald i princippet) kan vi ikke overvinde menneskets iboende modvilje mod at tage imod Guds frelse. Det kan kun Gud selv overvinde ved Helligånden. Men dermed ikke sagt, at det er nytteløst at forsøge at rydde disse intellektuelle forhindringer af vejen, for det kan for det første være med til at hjælpe mennesker til at få ørenlyd for indvendingerne, så de kan høre Guds kald, og for det andet udvikler og styrker det vores egen bevidsthed om troen. Det er vel også (bl.a.) disse ting, vi er hér for.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81268 - 15/02/2007 16:12
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Selv hvis vi rydder alle intellektuelle forhindringer for troen af vejen, (hvilket jeg bestemt tror er muligt, i hvert fald i princippet) kan vi ikke overvinde menneskets iboende modvilje mod at tage imod Guds frelse.
Det er jeg uenig i.
Jeg tror ikke på nogen gud. Men jeg har heller ikke den tro, at der INGEN gud er. Det er uvist. Men jeg vil bestemt modsætte mig, at jeg skulle nægte at modtage nogen "frelse". Jeg vil da tage imod alt det, der er en fordel for mig. Men "Guds frelse" afhænger jo af, at der er en gud. Og det har jeg ingen grund til at tro.
Gudsbeviser? Er det ikke for de tvivlende?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#81269 - 15/02/2007 16:19
|
Bruger
|
Hej Steffen, Jeg er ret sikker på, at hvis vi begynder at diskutere om "Gud"s eksistens kan bevises eller sandsynliggøres, så ryger vi lynhurtigt ud i en diskussion af, hvad der er et bevis. Specielt et "intuitivt bevis"??? Men du må gerne kort gøre rede for, hvad Pascals væddemålsargument går ud på (og du har tid, for det er vinterferie!!!!  ). Jeg var inde på den (flotte) hjemmeside, du refererer til, men han var lidt for lang i spyttet til, at jeg gad læse det, hvis det ikke siger mig noget alligevel. Så derfor! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#81270 - 15/02/2007 17:19
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars, Ja, det kan vi sikkert diskutere længe...  Pascals "væddemål" går kort fortalt ud på, at enten findes Gud eller han findes ikke, og det må vi så handle ud fra. Pascal siger så, at det er langt det sikreste og statistisk set det fornuftigste at satse sit liv på, at Gud findes. Hvis Gud findes: - Og vi ikke tror på ham, er det mildest talt ret skidt - Og vi tror på ham, er det ultimativt godt og vi har "vundet" en evig salighed. Hvis Gud ikke findes: - Og vi ikke tror på ham, er der intet tabt - Og vi tror på ham, har vi måske mistet noget timeligt. Ja, Pascal appelerer til menneskets laveste ønsker om maksimering af lykke og minimering af ulykker - men det er da en start. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#81271 - 15/02/2007 17:26
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Steffen..
Jeg har før hørt om og forholdt mig til Pascals "væddemål"..
Jeg synes den største fejl ved det er, at tænker man på det på den måde, så bliver man ikke troende, ej heller oprigtig, da man handler ud af, for det første, frygt for hvad der vil komme, for det andet af spekulationer..
Spørgsmålet er om man virkelig tror, hvis man spekulerer på den måde?
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81272 - 15/02/2007 17:52
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Citat: Spørgsmålet er om man virkelig tror, hvis man spekulerer på den måde?
Enig!
Men mine største problemer vil jo nok være:
1) Hvilken gud skal jeg vælge?
Personligt har jeg en svaghed for Zeus - det var et mandfolk!
2) Hvad vil det sige "at tro på Gud"?
Det vil sige: Hvordan skal jeg agere? Hvis jeg nu, uden at tro, lever som for eksempel de fleste troende kristne. Hvad skal jeg så gøre mere? Give halvdelen til de svage i ånden og følge .... ?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81273 - 15/02/2007 17:55
|
Bruger
|
Hej Steffen,
Tak for det. Hvad mener du med at "miste noget timeligt"?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81274 - 15/02/2007 18:02
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej LarsBj Citat: Gudsbeviser? Er det ikke for de tvivlende?
Den formulering har jeg ikke hørt før, men jeg tror du har ret!
"En ond og utro slægt kræver tegn" (beviser) står der i Bibelen, at Jesus har sagt.
Og "Salige er de, der ikke har set, og dog tror!.
Og "I har set mig, og I tror ikke".
Tro kan betyde så meget forskelligt, men kristen tro betyder tillid til en person: Jesus Kristus. Og den tro kan ingen sådan bare lige beslutte sig for at præstere "for en sikkerheds skyld". Så er det ikke tillid, men en let gennemskuelig investering, som hjertet i hvert fald ikke er med i. "Vi lader som om .... "
Men hvis man vil, kan man kan selvfølgelig beslutte sig til at forsøge at lære ham at kende - læse om ham og udspørge nogle, som har fået tillid til ham ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81275 - 15/02/2007 18:05
|
Bruger
|
Heh, ja  Jeg synes rent personligt, at det forkert at spekulere i at tro.. Enten tror man eller også gør man ikke.. Man kan selvfølgelig spekulere i muligheden for at der er noget guddommeligt kontra der ikke er.. Men det vil til syvende og sidst være: et trosspørgsmål  Jeg er rent personligt både et troende og religiøst menneske.. Jeg tror fordi jeg mener der er mange ting der peger på, at der er noget Guddommeligt.. Det kan lige så godt forklares som tilfælde, men det tror jeg afhænger meget af hvordan man er som menneske.. Jeg tror også der er en mulighed for at vi kan gøre en forskel og at vi bør gøre en forskel.. Jeg tror mine handlinger har en afgørende betydning, derfor er jeg religiøs.. Hvis folk spurgte mig hvad der var vigtigst, så ville jeg sige "fokusér på at være et ordentligt menneske og find derefter ud af om du tror".. Som Israel svarede Herren: "Vi gør og derefter forstår vi".. Handling må komme før erkendelse (og den trænger nok til uddybelse  ).. Bare et par tanker.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81276 - 15/02/2007 18:49
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej Lars Det er ikke op til os at "bevise" at Gud exsisterer. Vores BUD som kristne er som Jesus sagde i Markus evangeliet
"»Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen. v16 Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes. v17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.« Helligaanden skal nok goere resten! Vores job er at praedike og lade andre folk vide at der er en Gud som elsker alle, men tvinger ingen. Der er i millionvis af beviser, men de betyder slet ikke noget til een som ikke tror paa dem.
mvh/ Bluerover
|
|
Til toppen
|
|
|
#81277 - 15/02/2007 18:56
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
Bluerover1 skrev: Citat: Der er i millionvis af beviser, men de betyder slet ikke noget til een som ikke tror paa dem.
Er det så "beviser"?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81278 - 15/02/2007 19:53
|
Bruger
|
Hej Lars! Ja, det er beviser. Du er jo selv et af beviserne men som sagt det tror du ikke selv paa.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81279 - 15/02/2007 20:01
|
Bruger
|
Hej Blue..
Jeg kunne også udråbe mig selv som profet og komme med den profeti, at det kun er de få udvalgte der vil følge mig mens størstedelen af menneskeheden ville grine af mig, og så ellers opføre mig som en galning.. Jeg ville hurtigt selv sørge for at profetien blev opfyldt..
Det er jo også et "bevis"..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81280 - 15/02/2007 20:36
|
Bruger
|
Hej Kefas og Lars, Citat: Spørgsmålet er om man virkelig tror, hvis man spekulerer på den måde?
Ja, derfor skrev jeg også, at det er en begyndelse - man kan ikke bygge en tro udelukkende på det. Man kan også tage den mere positive (som jeg gjorde det i første indlæg) og se på, hvornår man yder en eventuel Gud retfærdighed.
Men dybest set siger argumentet, at en ateisme som ikke er 100% sikker ikke er indsatsen værd. Der er for meget at tabe og for lidt at vinde på ateist-hesten.
Citat: Men mine største problemer vil jo nok være:
1) Hvilken gud skal jeg vælge?
Jeg har det helt anderledes. Hvis du kigger på udvalget synes jeg ikke rigtig der er nogen tvivl.
Vi kan ikke rigtig svare på om det er mest sandsynligt at der er eller ikke er en Gud, men der er for mig at se ingen tvivl om hvilken Gud der er mest sandsynlig!
Måske kunne hinduisme (den for filosofferne) snige sig op til at blive en konkurrent, men der er mange ting, hvor man - efter at have betragtet kristendommen - må sige, at den går for vidt. For eksempel er der forholdet mellem mand og kvinde. Desuden har jeg indtryk af, at den ofte siger nogle ting som er noget værre sludder. For eksempel har de en gud, som selv har skabt sin mor (husk på at Jesus er født af Gud fra evighed af, før I laver sammenligninger med kristendommen, tak ) og mange andre ting af den slags, som strider mod alle logiske principper.
Citat: Personligt har jeg en svaghed for Zeus - det var et mandfolk!
Zeus? Hold nu op... de græsk-romerske guder er manet til jorden for længst af vore kirkefædre. 
(Sidebemærkning: Zeus var ikke noget mandfolk... han var totalt under tøflen på Hera)
Citat: 2) Hvad vil det sige "at tro på Gud"?
Det vil sige: Hvordan skal jeg agere? Hvis jeg nu, uden at tro, lever som for eksempel de fleste troende kristne. Hvad skal jeg så gøre mere? Give halvdelen til de svage i ånden og følge .... ?
Livet i troen er mange ting, men jeg vil foreslå som en start: - Ære Gud som Herre, skaber og frelser (5. Mos. 6,4-5: Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke.) og søger ham af hele dit hjerte (Matt. 7,8: For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for.). - Lade hans bud være rettesnor for dit liv, dvs. lever et liv i kærlighed og ydmyghed så godt som du nu kan, og søger hver dag at forbedres (1. Joh. 3,3: Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren.). (Det er altså ikke nok at man "lever som de fleste troende kristne", for det er en noget middelmådig standard i forhold til Jesus).
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#81281 - 15/02/2007 21:00
|
Bruger
|
Hej Steffen.. Citat: Måske kunne hinduisme (den for filosofferne) snige sig op til at blive en konkurrent, men der er mange ting, hvor man - efter at have betragtet kristendommen - må sige, at den går for vidt. For eksempel er der forholdet mellem mand og kvinde. Desuden har jeg indtryk af, at den ofte siger nogle ting som er noget værre sludder. For eksempel har de en gud, som selv har skabt sin mor (husk på at Jesus er født af Gud fra evighed af, før I laver sammenligninger med kristendommen, tak ) og mange andre ting af den slags, som strider mod alle logiske principper.
Man skal vidst være kristen for at komme en udtalelse som denne 
Der er da også en del ting i kristendommen der strider mod logiske principper.. En treenig gud.. En gud der laver en lov som man skal holde, men som han har lavet så man ikke kan holde den og derfor ryger i helvedet (og som tilhængerne kalder kærlig ).. En gud, der på trods af at han er født af gud (en eller to personer nu ) fra evighed af, åbenbart alligevel skal fødes af en kvinde ..
Jeg vil selvfølgelig selv mene at jødedommen har sine styrker, men samtidigt mener jeg da også der at der er elementer i Islam og diverse filosofiske retninger, der har meget at byde på.. Der er jo også Baha'í..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#81282 - 15/02/2007 21:23
|
Bruger
|
Hej Kefas, Citat: Man skal vidst være kristen for at komme en udtalelse som denne 
Ja, men det er jeg jo tilfældigvis også mon der er en sammenhæng.
Citat: Der er da også en del ting i kristendommen der strider mod logiske principper.. En treenig gud..
Hvilket logisk princip strider det mod? Vil du i øvrigt mene, at det er fremmed for bibelsk tankegang at noget kan være én enhed men samtidig flere personer?
Citat: En gud der laver en lov som man skal holde, men som han har lavet så man ikke kan holde den og derfor ryger i helvedet (og som tilhængerne kalder kærlig )..
I forhold til det jeg tror på, kan det højst kaldes en parodi: - Jeg tror ikke Gud har lavet loven for at man ikke skal kunne holde den, men fordi det var det eneste han kunne, hvis han skulle kommunikere til mennesket, hvad der var godt, uden at gå på kompromis med sit eget væsen. Det kan godt være, at det er sværere at "elske sin næste som sig selv" end at "være lidt gode og rare ved dem vi kender", men det er immervæk også mere rigtigt. - Helvede er simpelthen synonym for ikke-Himmel og er en logisk konsekvens af, at der findes en Himmel og en fri vilje.
Citat: En gud, der på trods af at han er født af gud (en eller to personer nu ) fra evighed af, åbenbart alligevel skal fødes af en kvinde ..
Det er ikke en nødvendighed for hans eksistens, at Jesus skulle fødes af en kvinde, men en nødvendighed for at blive menneske (naturligvis kunne han have valgt andre måder, men nu var det denne han valgte - nok især for at vise os, at han virkelig ønskede at være med i vores verden og opleve den tilværelse som vi alle oplever)
Citat: Jeg vil selvfølgelig selv mene at jødedommen har sine styrker, men samtidigt mener jeg da også der at der er elementer i Islam og diverse filosofiske retninger, der har meget at byde på.. Der er jo også Baha'í..
Jødedommen har sine styrker, for den er på sin vis en tidligere tids "kristendom".
Der kan måske nok findes gode og rigtige ting i mange religioner og filosofier, men det er i mine øjne kun kristendommen der formår at samle dem under én. Jeg har nævnt det før, men kan gerne gøre det igen:
- Askese: Balancegangen mellem foragt for legemet og overdreven optagethed af det verdslige. Kirken har altid praktiseret askese, men må samtidig fastholde at alt hvad Gud har skabt er godt. Personificeres i Frans af Assissi.
- Ægteskab: Balancegangen mellem at lade ægteskabet være helligt uden at det går ud over dem, som er "singler". Ægteskabet blev gjort til sakramente, samtidig med at cølibat blev et helligt kald.
- Kløften mellem de kloge og de knap så klog: I fx det antikke Grækenland var der én religion for folket og én religion for filosofferne. I kristendommen er det én og samme religion for både folk og filosoffer. Myterne forsvinder ikke når du kommer længere op i systemet, som de gør i fx hinduisme.
Flere kunne sikkert nævnes.
Baha'í er jeg ikke bekendt med, er det noget man bør undersøge nærmere?
Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (15/02/2007 21:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81283 - 15/02/2007 23:53
|
Bruger
Reg.: 14/02/2007
|
Hej allesammen og tak for jeres svar. Jeg tænkte på, om ikke den gammeltestamentlige tanke om, at Guds velsignelse også er noget der udfolder sig i denne verden, stadig er aktuel i dag. Er formålet med kristendommen kun forbeholdt efterlivet, eller får man/I ikke noget af, at dyrke Gud i denne verden?
We are in control! - Muhammed Saeed al-Sahaf.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81284 - 16/02/2007 00:23
|
Bruger
|
Hej Kefas! Det er jeg fuldstaendig enig med dig i, at du kunne udraabe dig selv som profet, det har skeet foer (mindst to gange) men det er ikke BEVIS paa noget, ikke engang at du er tosset for det skal attesteres. Naar vi seer (vidner) nogle af Gud's skabninger, enten det er fisk, fugle, tudser eller mennesker. Traeer, blomster, orm eller biller, og det er kun snak om denne jord, men saa er der i tusindvis af stjerner plus Sol og Maane derude i luftrummet. Det er ikke noget som er skabt i, eller af sig selv saa derfor maa der vaere en skaber som vi kalder Gud. Det er bevis paa at Gud lever. Som mennesker vil vi hellere tvivle som tro, det er vi maaske foedt med, ha ha, saa Gud gav os, igennem profeterne en attest, som bekraefter at Han og kun Han er Gud og at han raader over alt, traeer, dyr og mennesker, og hvis vi goer som han vil saa skal Han nok passe paa os, men vi skal tilbede Ham og ingen anden. Ord uden underskrift er ikke et bevis, dit koerekort er intet vaerd uden din underskrift. Gud's ord er underskrevet af Gud og er derfor et bevis. alle Gud's skabninger er bevis Enten du tror paa det eller ej, det maa du selv om.
mvh/Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#81285 - 16/02/2007 00:52
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars! Ja, det er beviser. Du er jo selv et af beviserne men som sagt det tror du ikke selv paa.
Men så er jeg jo ikke et bevis (på guds eksistens!
Et bevis (evidence, proof) skal jo være noget, vi kan enes om. Ikke et postulat fra dig!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#81286 - 16/02/2007 18:20
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej bluerover, Måske kan dette indlæg have din interesse - selvom jeg næsten forventer, at du blankt afviser samtlige af mine pointer. Måske andre, der læser med, (også?) kan have glæde af det. Indlægget handler både om Pascals væddemål og slutningen på Markus-evangeliet, som du citerer her. Citat: Der er i millionvis af beviser, men de betyder slet ikke noget til een som ikke tror paa dem.
Hvis man først skal tro på et bevis' sandhed før det bliver et reelt bevis, så har du lige fjernet al mening fra begrebet "bevis". Se fx hvad LarsBJ skriver til dig, at et bevis er noget vi begge skal kunne være enige om.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#81287 - 16/02/2007 18:37
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Steffen, Citat: Jeg synes selv at Pascals væddemålsargument er et af de stærkeste argumenter for troen på Gud i en skepticistisk tidsalder. Hvis vi ikke ved at Gud eksisterer, så er det rigtige under alle omstændigheder at ære ham. For hvis han eksisterer, gør vi ham uret ved at lade være, og hvis han ikke eksisterer er det meget sandsynligt at ret og uret heller ikke eksisterer. Desuden er det langt værre ikke at ære en Gud der eksisterer end at ære en Gud der ikke eksisterer.
Jeg har et par ord at sige om Blaise Pascals berømte væddemål.
Nummer ét: argumentet bliver ugyldigt i en verden, hvor udbyddet af guder der indbyrdes kræver at være den eneste, er så mangfoldigt. Grunden til dette er selvfølgelig, at de ikke alle kan have ret og derfor: at det at følge én gud, der siger således om de andre guder, kan have katastrofale konsekvenser - hvis vi altså accepterer Pascals præmisser. Og det skal man naturligvis forsøge at gøre for at forstå logikken i hans argument.
Nummer to: en del af argumentet er, at Gud (den treenige) er "uendeligt uforståelig". Der findes derfor i overflod af forskellige teologiske retninger, der alle kan have potentielt lige meget ret i deres tro; mennesket står qua "uendeligt uforståelig" tilbage med en usikkerhed, der gør det umuligt at valget Pascal præsenterer os for, reelt er det rigtige og har netop de konsekvenser, han nævner. Dette valg kan ikke underbygges rationelt...
Nummer tre: en del af argumentet er, at man intet risikerer at tabe ved at tro på Gud. Det er decideret forkert, også selvom man ignorerer de to forrige anker. Man risikerer, hvis Gud ikke eksisterer og man tror på ham, at blive inddraget i et moralsk grundlag, der ganske enkelt er falskt og muligvis direkte skadeligt. Mindst er grundlaget baseret på andet end menneskers vilje og ønsker, så såfremt grundlaget er falskt, har man baseret sin moral på noget andet end sig selv, der reelt ikke eksisterer og dermed har man levet efter en moralsk illusion hele sit liv (da man nødvendigvis skal tro, indtil man dør, hvis troen alene frelser).
Er det fornuftige eller blot gunstige odds? Jeg siger nej.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#81289 - 16/02/2007 19:48
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus! Jamen saa siger vi ikke mere om det, ikke et ord, men jeg har alligevel ret  mvh/Bluerover
|
|
Til toppen
|
|
|
|