Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#81175 - 13/02/2007 01:19 Sognepræst: Jesus opstod ikke
Anonym
Anonym

Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. | For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; | men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, | og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. (1 Kor 15,15ff)

Hvad siger en sognepræst i den danske folkekirke til det?

Citat fra debatinglæd af sognepræst Anders Eyvind Nielsen i Weekendavisen Nr. 06 - 9. februar 2007. Indlægget er en kommentar til debatten om Biskop Steen Skovsgaards udtalelser om klimadebat og dommedag (mine fremhævninger):
Citat:
...
Men i sit svar på kritikken fra flere universitetsteologer og præster om det problematiske i at læse en religiøs antik tekst, som man læser DSB’s køreplan eller et ministerielt cirkulære, bidrog Skovsgaard selv sit til, at fokus blev flyttet fra hans opbyggelige anliggende og over på hans måde at læse visse dele af Bibelen på.

Skovsgaard søgte nemlig at argumentere for, at Bibelen i flere tilfælde kalder på en bogstavelig læsning. Som eksempler anførte han de nytestamentlige evangeliefortællinger om Jesus’ helbredelser, Jesus’ ”opstandelse”, og ”genkomst” og de såkaldte indstiftelsesord i nadveren (om brødet: ”dette er mit legeme”, om vinen: ”dette er mit blod”).
...
Med andre ord hører jeg altså til dem, der mener, at biskop Steen Skovsgaard er kommet til at sammenblande et faktuelt sprog, som det vi møder i en videnskabelig diskurs om klimaforandringer, med et mytisk-poetisk sprog i et antikt dokument om de første kristnes vidnesbyrd om deres tro. Et sprog rigt på billeder og metaforer, som det sker i poesien, i (bibel)fortællingen, i kærestebrevet, i prædikenen og i bønnen. Præcis som i Jesu lignelser, hvor billede og sag går i ét, og som netop ifølge deres sigte ikke vil levere information om historiske forhold, men derimod give inspiration til at leve et kristent liv her og nu sammen med hinanden – i tillid til, at død og undergang er underlagt den ”hånd” og ”ånd”, der ”oprejste Jesus fra de døde”.

Er det ikke lignelsen over alle lignelser? Eller er Jesus’ ”ophøjelse” og ”himmelfart”, ”(...) hvorfra han skal komme for at dømme levende og døde” at forstå inden for samme sproglige register, som når rumfartsopsendelser og indflyvninger kommenteres og filmes i dag?
...

Mere klart kan man vel ikke sige, at man ikke tror at Jesus faktisk opstod fra de døde? Hvad vil præstens biskop gøre ved det?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#81176 - 13/02/2007 09:52 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jalokin

Citat:
Mere klart kan man vel ikke sige, at man ikke tror at Jesus faktisk opstod fra de døde? Hvad vil præstens biskop gøre ved det?

Måske vil han protestere, måske ikke. Præster og biskopper siger så meget vrøvl
Men Guds Ord består!

Det er en syndefuld folkekirke, vi har! Den er, som samtlige andre trossamfund fuld af syndere - både de gejstlige og os i meningheden. Og nogle af præsterne prædiker ikke som de skal.

Ikke desto mindre: Guds for forkyndes ret, og sakramenterne forvaltes ret, og mennesker kommer til tro derved.

Vis mig en kirke, der mener at være syndfri! (- så vil jeg flygte fra den! )

Når det er sagt:

Selvfølgelig blev jeg i dårligt humør, da jeg læste Anders Eyvind Nielsens debatindlæg, og tilsvarende i rigtig godt humør over vores gode biskop Steen Skovsgaard!

Kingo skrev:

Sorrig og glæde de vandre til hobe,
lykke, ulykke de gange på rad,
medgang og modgang hinanden tilråbe,
solskin og skyer de følges og ad.
Jorderigs guld
er prægtigt muld,
Himlen er ene af salighed fuld.

Den synger vi tit i min gode folkekirke-kirke!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81177 - 13/02/2007 09:58 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: ]
Anonym
Anonym

Det er så det problem man får når skrivebordsteologer, der ikke er uddannet til at være præster udover et halvt års tale-kursus, skal være kirkens hyrder.

Det bliver kirkens endeligt. Allerede nu melder folk sig jo ud, men der findes en eller anden absurd tro på at flertallet af danskere fortsat vil støtte den luthersk-evangeliske kirke.

Til toppen 
#81178 - 13/02/2007 13:03 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej kristina!
Citat:
Måske vil han protestere, måske ikke. Præster og biskopper siger så meget vrøvl men Guds Ord består!

Hvor vil du hen med det? At det er helt uproblematisk at en sognepræst siger sådan noget og at hans biskop er ligeglad?

Vi taler ikke om en eller andet mindre uoverensstemmelse, men om det helt centrale i kristentroen! Hvis præster og biskopper fornægter denne sandhed er der ingen kirke (og når der ikke er nogen kirke kan man ikke bryde ud af den).

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#81179 - 13/02/2007 16:11 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: ]
metusalem
Bruger

Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat:
Hej kristina!
Citat:
Måske vil han protestere, måske ikke. Præster og biskopper siger så meget vrøvl men Guds Ord består!

Hvor vil du hen med det? At det er helt uproblematisk at en sognepræst siger sådan noget og at hans biskop er ligeglad?

Vi taler ikke om en eller andet mindre uoverensstemmelse, men om det helt centrale i kristentroen! Hvis præster og biskopper fornægter denne sandhed er der ingen kirke (og når der ikke er nogen kirke kan man ikke bryde ud af den).

Mvh. Jalokin

Helt enig! Det er jo fuldstændig forrykt!
Men det er næsten endnu mere trist at der kommer nogle floskler om at "ingen er syndfri" og "andre har også problemer" osv.

VÅGN NU OP!!

Det er noget helt centralt i kristendommen der fornægtes her. Men sådan arbejder Satan. Troen skrider lige så langsomt og man lulles lige så langsomt i søvn.

Lav en kæmpe demonstration og et oprør eller forlad denne kirke som mere og mere minder om alt muligt andet. Det er så trist at se, at jeg kunne græde.

"sandheden skal sætte dig fri!"

[url=www.hvadersandhed.dk]www.hvadersandhed.dk[/url]

Til toppen 
#81180 - 13/02/2007 19:48 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jalokin
Citat:

Uproblematisk, nej det er det ikke. Derfor modsiger jeg, og beder. Derfor støtter jeg de rettroende og retlærende og præster og menigheder.

Men jeg forlader ikke min egen forsamling.

Joh 6,67: Jesus spurgte da de tolv: »Vil I også gå jeres vej?«
Simon Peter svarede ham: »Herre, hvem skal vi gå til?
Du har det evige livs ord ..

Det evige livs ord får jeg i en af folkekirkens mange oaser, hvor præsten forkynder ret, og forvalter sakramenterne ret. Hver søndag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81181 - 13/02/2007 19:57 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: metusalem]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Metusalem
Citat:
Men det er næsten endnu mere trist at der kommer nogle floskler om at "ingen er syndfri" og "andre har også problemer" osv.

Floskel?

Hvorfor skulle jeg forlade min egen forsamling, hvor jeg for en årrække siden kom til tro, og hvor jeg stadig styrkes og bevares i min tro?

Ja, det synes du åbenbart, men den opfordring vil jeg nu ikke rette mig efter.

Hvor synes du forresten jeg hellere skulle gå hen?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81182 - 13/02/2007 23:44 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: kristina]
metusalem
Bruger

"Men det er næsten endnu mere trist at der kommer nogle floskler om at "ingen er syndfri" og "andre har også problemer" osv."
Floskel?

Ja, for jeg synes bare du flygter fra at se problemerne i øjnene ved at bagatelisere problemet.

"Hvorfor skulle jeg forlade min egen forsamling, hvor jeg for en årrække siden kom til tro, og hvor jeg stadig styrkes og bevares i min tro?"

Jeg forstår godt, at du synes du bliver opbygget hvor du er nu og det er fint.
Jeg synes du skal blive i din menighed, men jeg synes du skal lade din menighed skilles fra Folkekirkens indflydelse fordi Folkekirkens går ind for (eller accepterer hvilket jo stort set er det samme) vranglære i centrale ting. Alle de gode ting du oplever nu i din kirke kan du også opleve hvis den bliver skilt fra Folkekirkens dårlige indflydelse.
Vil din menighed ikke det, så kan den sidste konsekvens være at du sammen med andre som er enige med dig teologisk, danner en frikirke som er opbygget på samme måde som Folkekirken hvis det er hvad I ønsker. På den måde undgår du Folkekirkens dårlige indflydelse.

Til toppen 
#81183 - 14/02/2007 11:05 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: metusalem]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Metusalem
Citat:

Jeg synes du skal blive i din menighed, men jeg synes du skal lade din menighed skilles fra Folkekirkens indflydelse fordi Folkekirkens går ind for (eller accepterer hvilket jo stort set er det samme) vranglære i centrale ting. Alle de gode ting du oplever nu i din kirke kan du også opleve hvis den bliver skilt fra Folkekirkens dårlige indflydelse.
Vil din menighed ikke det, så kan den sidste konsekvens være at du sammen med andre som er enige med dig teologisk, danner en frikirke som er opbygget på samme måde som Folkekirken hvis det er hvad I ønsker. På den måde undgår du Folkekirkens dårlige indflydelse.

Skal jeg lade "min" menighed skilles fra Folkekirkens indflydelse? Nej, véd du nu hvad? Jeg kommer i kirke både for at blive styrket og bevaret i min tro, men ikke kun for at "opleve", sandelig også for at gøre min indflydelse gældende herinde, i stedet for at sidde uden for og kritisere.

1) Jeg har hverken magt eller agt eller råd til at "opbygge en frikirke på samme måde som fk.":
- købe en af sognets kirker, ansætte præster til at prædike og foretage ret dåb og nadver, organist, kirkesangere, øvrigt personale ..
- iværksætte konfirmandundervisning, børne-, ungdoms- og ældrearbejde osv.

2) De negative kræfter i folkekirken har ingen indflydelse på menigheden her, hvor jeg kommer, ej heller på masser af andre gode menigheder landet over, som jeg kender til.

3) Tværtimod mener vi at have en positiv indflydelse på folkekirken som helhed netop her, hvor vi befinder os, og batalliserer ikke problemerne men taler tydelig og klart imod ubibelsk vranglære.

Det er for mig at se en rigtig dårlig ide at svigte sin egen forsamling, flygte fra problemerne og erstatte dem med nogle andre ... større og værre ..

Hvis det en dag kommer så vidt, at vores præster ikke mere, som nu, har frihed til at leve og handle i overensstemmelse med deres samvittighed:
at prædike Guds ord rent og purt i overensstemmelse med fk's nedfældede trosgrundlag og at modsige og modarbejde vranglæren, ja så kunne resultatet vel blive til en valgmeninghed, tænker jeg ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81184 - 14/02/2007 14:40 Re: Sognepræst: Jesus opstod ikke [Re: kristina]
metusalem
Bruger

Citat:
Skal jeg lade "min" menighed skilles fra Folkekirkens indflydelse? Nej, véd du nu hvad? Jeg kommer i kirke både for at blive styrket og bevaret i min tro, men ikke kun for at "opleve", sandelig også for at gøre min indflydelse gældende herinde, i stedet for at sidde uden for og kritisere.

1) Jeg har hverken magt eller agt eller råd til at "opbygge en frikirke på samme måde som fk.":
- købe en af sognets kirker, ansætte præster til at prædike og foretage ret dåb og nadver, organist, kirkesangere, øvrigt personale ..
- iværksætte konfirmandundervisning, børne-, ungdoms- og ældrearbejde osv.

2) De negative kræfter i folkekirken har ingen indflydelse på menigheden her, hvor jeg kommer, ej heller på masser af andre gode menigheder landet over, som jeg kender til.

3) Tværtimod mener vi at have en positiv indflydelse på folkekirken som helhed netop her, hvor vi befinder os, og batalliserer ikke problemerne men taler tydelig og klart imod ubibelsk vranglære.

Det er for mig at se en rigtig dårlig ide at svigte sin egen forsamling, flygte fra problemerne og erstatte dem med nogle andre ... større og værre ..

Hvis det en dag kommer så vidt, at vores præster ikke mere, som nu, har frihed til at leve og handle i overensstemmelse med deres samvittighed:
at prædike Guds ord rent og purt i overensstemmelse med fk's nedfældede trosgrundlag og at modsige og modarbejde vranglæren, ja så kunne resultatet vel blive til en valgmeninghed, tænker jeg ..

kristina

Hej Kristina
Hvad forhindrer din menighed i at låne/leje den kirke du er i nu og samtidig ikke havde fælles sag med folk som godtager vranglære i Folkekirken? Dvs. melde jer ud af Folkekirken. Præcis det samme gode arbejde kan foregå i sådan en kirke og der burde ikke blive store problemer med økonomien, hvis alle betaler tiende. Langt de fleste kirker i verden er jo ikke Folkekirker og sjovt nok er det også dem som vokser mest.

Hvordan vil du gøre din indflydelse gældende i din kirke? Jeg synes nemlig det var MEGET svært i de 22 år jeg kom i en Folkekirke.

Det lyder som om du kommer i en god menighed - også teologisk. Det har jeg forståelse for, men problemet er jo bare at Folkekirken som helhed er hæmmet af at der er ledere som godtager vranglære og at den er påvirket af stemningen i befolkningen, fordi den påvirker politikerne, som påvirker Folkekirken.

Det er derfor jeg synes man skal se på Folkekirken i et større perspektiv end i sit eget sogn, som "tilfældigvis" fungerer godt. For samtidig er der jo historier nok om en masse andre steder hvor det ikke er sådan - hvor der faktisk er vranglære. Jeg synes det er dejligt at der er Folkekirker som din og jeg kender også selv nogle. Men jeg kan ikke se nogen grund til at en bibeltro kirke skal have fællesskab med en kirke hvor præsten ikke tror på Gud, hvor der ikke oplæres til hvad dåben betyder, hvor man ikke tror på fortabelse eller Himmel, Helligånd, jomfrufødsel, opstandelse osv., osv...

Hvorfor skal kirken ikke det? Her er én grund:
Citat:
Træk ikke på samme hammel som de vantro! For hvad har retfærdighed med lovløshed at gøre, eller hvad har lys til fælles med mørke? v15 Hvordan kan Kristus og Beliar stemme overens, eller hvordan kan en troende have lod og del med en vantro? v16 Hvilken sammenhæng er der mellem Guds tempel og afguderne? For det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.« v17 Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer, v18 og jeg vil være jeres fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren den Almægtige.« (2. Kor 6,14)

Så det er ikke som sådan selve Folkekirke-formen jeg er imod. Jeg er imod at man har fælles sag med folk som ikke tror på trosbekendelsen eller tolker den forkert (og ja, det kan man faktisk godt).

Det er der ingen grund til. Og det forvirrer og ødelægger kirken indefra og det gør også at rigtig mange danskere mister tilliden til kirken. I sidste ende betyder det, at kirken bliver svag og at mange mennesker går fortabt fordi budskabet ikke trænger igennem (der er heldigvis også undtagelser som dig selv og det er dejligt). Det er derfor det piner mig at se Folkekirken på den måde som den er på nu.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær