Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#81143 - 13/02/2007 00:43 Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling?
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Dette indlæg er et svar på indlægget Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere af Nikolaj.
/ordstyreren
--------

Hej Nikolaj
Citat:
Jeg kan ikke helt se, hvad Ap.G. 18,1-11 har at sige i denne sammenhæng?

Paulus forlader synagogen "frivilligt" og begynder at arbejde ud fra et andet sted. Uden at der tilsyneladende var noget forkert i det; ja, det var nærmest det helt rigtige.
Citat:
Det kommer an på, hvad du mener med anerkende? Jeg mener godt, vi kan anerkende, at vranglærende præster trods alt er Guds indsatte tjenere, og omslutte dem med forbøn for, at de må vende hjem til nådens og sandhedens Ord.

Under alle omstændigheder kan de ikke anerkendes som sande og gode hyrder, og altså heller ikke anerkendes som sande præster. Indsat af Gud? Det er muligt. Men lærer de vrangt gavner det vel ikke? Gud kan gøre brug af både lærd og ulærd, den oprigtige og den med bagtanker, den retlærende og den vranglærende. Men det er vel Guds ord der konstituerer og bekræfter præstens myndighed? Går præsten bort fra ordet, forsvinder myndigheden. Men jo, forbøn er der brug for. Men ikke at sidde under dårlig forkyndelse eller acceptere præstens "myndighed" selvom han hævdes at være indsat af Gud. I stedet er menigheden sat til at prøve forkyndelsen.
Citat:
Jeg tror bare, vi skal tage det, som det kommer, og så må vi se, om vi bliver smidt ud bare for at være os selv. Men jeg vil da ikke afvise, at du kunne have ret i, at det nok aldrig kommer til at ske. Men hvis man er så heldig at komme hos en af de hersens frygtelige ortodokse præster, kan det jo være, at han bliver smidt ud, og så kan man nok med god samvittighed følge efter.

Og hvad så hvis man ikke gør? Skal man blive, også hvor de bibelske ordninger bliver misligeholdt? Eller hvor nogle ikke kan opnå ansættelse som præst, ikke på trods af deres forpligtethed på Guds ord, men på grund af deres forpligtethed på Guds ord? Er det bare surt? Eller hvad hvis forkyndelsen bliver svag og savner at ordet forkyndes uafkortet? Skal man så blot blive, fordi man ikke bliver smidt ud? Vi er jo ikke statiske, men vi har brug for Guds klare ord for at overleve og leve! Og så kan vi vel ikke stille os tilfredse med mindre, eller eftergivende acceptere mindre, for ellers er vi vel i overhængende fare for at dø? Hvis vi i sådanne tilfælde finder hvile i, at vi dog ikke skal svigte vores egen menighed, så risikerer vi at det bliver en hvile til døden!
Citat:
Det har du ret i. Men hvordan ved man så, hvornår éns menighed har fået »flyttet sin lysestage fra dens plads«?

Det er jo så dér den augsburgske bekendelse sætter klare ord på, hvor vi må regne med at lysestagen er. Den siger ikke, at vi altid kan få øje på hele Guds kirke, i den forstand, at vi ikke kan se hvor de sande kristne er alle steder. Men den siger, hvor den sande menighed findes.
Citat:
Jeg synes stadig, at Augustana fokuserer for ensidigt på Kirkens usynlige enhed. Der står jo, at »Til sand kirkelig enhed er det nok, at være enige om evangeliets lære og forvaltningen af sakramenterne.« Det er som om, at det er godt nok med kirkens enhed, som det er, men det er det altså ikke! Da Jesus bad sin far om, »at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig« – da var det altså ikke den usynlige enhed, han talte om, for den usynlige enhed kan umuligt være et vidnesbyrd for verden. Tværtimod er vores splittelse et anti-vidnesbyrd!

Det ser ud til at vi ikke læser Augastana på samme måde. Hvorfor er denne enhed usynlig? (altså, nu er enhed jo usynlig af natur, men, eh, vi ved vist begge hvad vi mener). Her kan du jo netop lytte til ordet og iagttage sakramenteforvaltningen for at vide hvor den kirkelige enhed er! Her i København vil det i det mindste være lidt besværligt, hvis alle skulle samles under ét tag. Det du citerer, forstår jeg netop som en redegørelse for hvad der er skismatisk. Det er altså ikke ydre former der er skismatiske. Det er nemlig tilstrækkeligt til enhed med enighed om evangeliets lære og forvaltningen af sakramenterne. Senere vil du så i hele dette skrift møde en del fordømmelser af dem, som man ikke anerkender kirkelig enhed med! Dermed ikke sagt at f.eks. gendøbere ikke kan være kristne, men kirkelig enhed er der ikke tale om.
Der er altså en skelnen mellem kirkens enhed i ydre fremtrædelsesform som oven for, og den usynlige enhed, som ingen af os kan afgrænse nøjagtigt. I første tilfælde kan man altså ikke anerkende enheden, ikke fordi man siger, at f.eks. gendøbere ikke kan være kristne; men fordi man siger, at Guds kirke ikke lærer gendåb. Det er ganske enkelt i modstrid med Guds ord, som konstituerer og myndiggør kirken. Kort sagt må roden til det dårlige vidnesbyrd ikke findes i en for snæver definition af kirkelig enhed som usynlig, men i uenigheder i forståelsen af Guds ord.

Forøvrigt kan man jo sige, at Jesu enhed med Gud også er skjult for os.

Den ydre enhed består i det fælles konstaterbare fællesskab om Jesus som kendes på enigheden "om evangeliets lære og forvaltningen af sakramenterne.".

Sådan forstår jeg det lige nu kl. 00,42. Men muligvis har jeg fanget noget galt...

- Mads

Ændret af Nikolaj (13/02/2007 16:00)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#81144 - 13/02/2007 16:44 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Mads
Citat:
Paulus forlader synagogen "frivilligt" og begynder at arbejde ud fra et andet sted. Uden at der tilsyneladende var noget forkert i det; ja, det var nærmest det helt rigtige.

Jo, men synagogen var jo ikke en kristen menighed, men et missionsområde. Paulus skiftede ikke menighed, men missionsmark.
Citat:
Under alle omstændigheder kan de ikke anerkendes som sande og gode hyrder, og altså heller ikke anerkendes som sande præster. Indsat af Gud? Det er muligt. Men lærer de vrangt gavner det vel ikke? Gud kan gøre brug af både lærd og ulærd, den oprigtige og den med bagtanker, den retlærende og den vranglærende. Men det er vel Guds ord der konstituerer og bekræfter præstens myndighed? Går præsten bort fra ordet, forsvinder myndigheden. Men jo, forbøn er der brug for. Men ikke at sidde under dårlig forkyndelse eller acceptere præstens "myndighed" selvom han hævdes at være indsat af Gud. I stedet er menigheden sat til at prøve forkyndelsen.

Men man kan vel ikke prøve forkyndelsen på en troværdig måde uden først at »sidde under« den?
Jeg mener ikke, at præstens myndighed kommer an på hans evt. kvaliteter eller mangel på samme, hans talegaver, hans lære, hans livsførelse eller noget som helst andet, men kun på Guds indsættelse. Det kan være, at præsten svigter sit kald og sin myndighed, men det ophæver ikke Guds gerning. Og jeg mener faktisk godt, man kan anerkende en præsts myndighed uden at anerkende hans lære og livsførelse, for ved at anerkende hans myndighed anerkender man kun Guds indsættelse og ikke præstens person. Så meget desto alvorligere er det jo, hvis præsten faktisk lærer falsk eller er ubodfærdig, for man kan – mener jeg – ikke bare affeje det med, at han jo slet ikke er en rigtig præst, og at han slet ingen myndighed har. For han har en myndighed fra Gud – derfor har han, som alle Guds tjenere, brug for forbøn for, at han må blive holdt fast ved nådens og sandhedens Ord.
Citat:
Og hvad så hvis man ikke gør? Skal man blive, også hvor de bibelske ordninger bliver misligeholdt? Eller hvor nogle ikke kan opnå ansættelse som præst, ikke på trods af deres forpligtethed på Guds ord, men på grund af deres forpligtethed på Guds ord? Er det bare surt? Eller hvad hvis forkyndelsen bliver svag og savner at ordet forkyndes uafkortet? Skal man så blot blive, fordi man ikke bliver smidt ud?

Jeg har jo ikke sagt, at det er let! Hvad vil du foreslå? Skal vi bare stikke halen mellem benene og lade alle de juleaftenskristne og andet uskyldigt godtfolk i stikken hos vranglærerne? Det er jo heller ikke nogen god løsning.
Citat:
Vi er jo ikke statiske, men vi har brug for Guds klare ord for at overleve og leve! Og så kan vi vel ikke stille os tilfredse med mindre, eller eftergivende acceptere mindre, for ellers er vi vel i overhængende fare for at dø? Hvis vi i sådanne tilfælde finder hvile i, at vi dog ikke skal svigte vores egen menighed, så risikerer vi at det bliver en hvile til døden!

Vi risikerer ikke noget, så længe Gud bevarer os hos sig. Hvis Gud ikke bevarede os, kunne vi komme i en nok så god frimenighed – vi ville alligevel uundgåeligt falde fra. Men nu tror jeg på, at Gud vil bevare mig hos sig, hvis ikke jeg – Gud forbyde det! – vælger hans fællesskab fra.
Citat:
Det er jo så dér den augsburgske bekendelse sætter klare ord på, hvor vi må regne med at lysestagen er. Den siger ikke, at vi altid kan få øje på hele Guds kirke, i den forstand, at vi ikke kan se hvor de sande kristne er alle steder. Men den siger, hvor den sande menighed findes.

Augustana siger, at »kirken er de helliges og troendes forsamling, hvor evangeliet læres ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse med evangeliet.« Hvor er det henne? Hos ortodokse lutheranere? Og hvem ellers?
Citat:
Det ser ud til at vi ikke læser Augastana på samme måde. Hvorfor er denne enhed usynlig? (altså, nu er enhed jo usynlig af natur, men, eh, vi ved vist begge hvad vi mener). Her kan du jo netop lytte til ordet og iagttage sakramenteforvaltningen for at vide hvor den kirkelige enhed er! Her i København vil det i det mindste være lidt besværligt, hvis alle skulle samles under ét tag. Det du citerer, forstår jeg netop som en redegørelse for hvad der er skismatisk. Det er altså ikke ydre former der er skismatiske.

Jeg er helt enig i, at forskel i ydre former og »menneskelige traditioner, ritualer eller ceremonier« (som Augustana siger) ikke er skismatisk. Men Augustana undgår helt at komme ind på enhed (fællesskab) om f.eks. nadveren og præstevielsen. Jeg synes ellers, det er nogle ret væsentlige ting.
Desuden er den enhed, som Augustana beskriver, kun synlig for dem, der er i stand til at bedømme, hvornår evangeliet forkyndes ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse dermed – og det er ikke-kristne jo nærmest pr. definition ikke i stand til. Så hvordan kan denne halv-usynlige enhed være et vidnesbyrd til tro på Kristus for en verden, som enheden er komplet usynlig for?
Hvis nogle bryder ud af Folkekirken og starter en frimenighed, så ser det jo grangiveligt ud som om, at det er fordi, de er uenige med deres tidligere folkekirkelige menighed – og det er det formentlig også. Derfor synes jeg heller ikke, det giver mening at tale om, at man alligevel har enhed trods alt i sådan en situation, hvor der åbenlyst sker en splittelse.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81145 - 13/02/2007 17:04 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
metusalem
Bruger

Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Ja nu hopper jeg lige ind i debatten med en lille kommentar, men jeg måtte simpelthen kommentere dette:

Citat:
Augustana siger, at »kirken er de helliges og troendes forsamling, hvor evangeliet læres ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse med evangeliet.« Hvor er det henne? Hos ortodokse lutheranere? Og hvem ellers?

Det er simpelthen så arrogant og navlepillende at det skriger til himlen! Så det (lille, danske) trossamfund som du er opvokset i, har den rigtige lære? Og det har ingen andre? Jeg håber godt nok at jeg misforstår dig, for der mangler en helt del ydmygelse overfor Gud og Bibelen i det du skriver og så er det utroligt fordømmende. Vær dog lidt åben for at der muligvis er andre måder man kan forstå Bibelen på og at det kan være lige så rigtigt som din måde og hvad du er blevet indoktrineret til gennem din barndom og din tradition.

"sandheden skal sætte dig fri!"

[url=www.hvadersandhed.dk]www.hvadersandhed.dk[/url]

Til toppen 
#81146 - 13/02/2007 20:11 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: metusalem]
Nikolaj
Bruger

Hej Metusalem, gamle ven
Citat:
Jeg håber godt nok at jeg misforstår dig

Det gør du, også i meget høj grad! Men selv, hvis du ikke gjorde, ville det ikke være okay at kalde mig arrogant, navlepillende, fordømmende og indoktrineret. Jeg har ærligt talt ikke lyst til at skrive ét ord mere til dig lige nu, men jeg vil i det mindste lige forsøge at opklare misforståelsen.
Du forstod mit spørgsmål, om det kun var ortodokse lutheranere, der var kirken, som et retorisk spørgsmål, hvortil svaret skulle være ja. Du har ret i, at det var et retorisk spørgsmål, men svaret er nej!
Og det var de sidste ord, du vil høre fra mig, før jeg har fået en udtrykkelig undskyldning.

Fred med dig!
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81147 - 13/02/2007 23:37 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
metusalem
Bruger

Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat:
Hej Metusalem, gamle ven
Citat:
Jeg håber godt nok at jeg misforstår dig

Det gør du, også i meget høj grad! Men selv, hvis du ikke gjorde, ville det ikke være okay at kalde mig arrogant, navlepillende, fordømmende og indoktrineret. Jeg har ærligt talt ikke lyst til at skrive ét ord mere til dig lige nu, men jeg vil i det mindste lige forsøge at opklare misforståelsen.
Du forstod mit spørgsmål, om det kun var ortodokse lutheranere, der var kirken, som et retorisk spørgsmål, hvortil svaret skulle være ja. Du har ret i, at det var et retorisk spørgsmål, men svaret er nej!
Og det var de sidste ord, du vil høre fra mig, før jeg har fået en udtrykkelig undskyldning.

Fred med dig!
Nikolaj

Okay, hvis jeg misforstod dig, så undskylder jeg selvfølgelig. Det jeg skrev var jo møntet på dig, hvis du mente det du skrev, som jeg forstod det. Men det gjorde du ikke siger du, så det beklager jeg.

"sandheden skal sætte dig fri!"

[url=www.hvadersandhed.dk]www.hvadersandhed.dk[/url]

Til toppen 
#81148 - 14/02/2007 00:29 Præsters myndighed? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj!

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener med præsters myndighed.

Hvordan mener du helt konkret at præstens myndighed giver sig til udtryk? Hvad er det han har myndighed til og/eller over?

Mvh. Jalokin

Citat:
Jeg mener ikke, at præstens myndighed kommer an på hans evt. kvaliteter eller mangel på samme, hans talegaver, hans lære, hans livsførelse eller noget som helst andet, men kun på Guds indsættelse. Det kan være, at præsten svigter sit kald og sin myndighed, men det ophæver ikke Guds gerning. Og jeg mener faktisk godt, man kan anerkende en præsts myndighed uden at anerkende hans lære og livsførelse, for ved at anerkende hans myndighed anerkender man kun Guds indsættelse og ikke præstens person. Så meget desto alvorligere er det jo, hvis præsten faktisk lærer falsk eller er ubodfærdig, for man kan – mener jeg – ikke bare affeje det med, at han jo slet ikke er en rigtig præst, og at han slet ingen myndighed har. For han har en myndighed fra Gud – derfor har han, som alle Guds tjenere, brug for forbøn for, at han må blive holdt fast ved nådens og sandhedens Ord.

Ændret af Jalokin (14/02/2007 00:29)

Til toppen 
#81149 - 14/02/2007 15:10 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: metusalem]
Nikolaj
Bruger

Hej Metusalem
Citat:
Okay, hvis jeg misforstod dig, så undskylder jeg selvfølgelig. Det jeg skrev var jo møntet på dig, hvis du mente det du skrev, som jeg forstod det. Men det gjorde du ikke siger du, så det beklager jeg.

Det er så i orden. Jeg skal prøve at udtrykke mig lidt mere klart og umisforståeligt en anden gang.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81150 - 14/02/2007 16:30 Re: Præsters myndighed? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener med præsters myndighed.
Hvordan mener du helt konkret at præstens myndighed giver sig til udtryk? Hvad er det han har myndighed til og/eller over?

Jeg mener, at præster i dag har den samme myndighed som de ældste (presbyteroi, heraf præst), som i NT omtales som ledere for menigheden. De ældste var udpeget af apostle eller tilsynsmænd (episkopoi, heraf biskop) (Ap.G. 14,23; Tit. 1,5ff m.fl). De ældste havde bl.a. myndighed til at afgøre lærespørgsmål (f.eks. Ap.G. 15). De var menighedens hyrder og de øvrige medlemmer skulle underordne sig dem (1. Pet. 5). Desuden havde menighedens ledere myndighed til at tilsige mennesker deres synders forladelse (Matt. 16,19, 18,18; Johs. 20,23).

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81151 - 14/02/2007 21:58 Re: Præsters myndighed? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Men man skal vel underordne sig mere efter Guds ord end efter sin præst?

Præstens myndighed ophæver vel ikke Bibelens autoritet?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#81152 - 14/02/2007 22:13 Re: Præsters myndighed? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Men man skal vel underordne sig mere efter Guds ord end efter sin præst?
Præstens myndighed ophæver vel ikke Bibelens autoritet?

Det er vi naturligvis fuldstændig enige om, og jeg har heller ikke sagt, at vi skal rette os efter præstens lære, hvis den er forkert. Men præsten har en myndighed, som ikke afhænger af hans egen person, men er tilført ham oppefra – myndigheden til at være hyrde og lærer for menigheden. Selvfølgelig kan præsten svigte den myndighed, men det ophæver ikke Guds gerning. Det er i og for sig det samme som med dåben og nadveren – selv hvis de mennesker, det bliver givet til og af, ikke selv tror, ophæver det ikke Guds suveræne handling. Men som sagt er det ingen undskyldning for vranglære og ubodfærdighed – tværtimod, med myndigheden følger et ansvar. Hvis præsten ikke lever op til sit ansvar, skal vi bede og arbejde for, at han må omvende sig, i stedet for at påstå, at han slet ikke har nogen myndighed – det ville sådan set være det samme som at sige, at den gennemsnitlige ikke-troende men døbte dansker slet ikke er døbt, fordi han ikke tror og lever som en, der er døbt, burde – og det mener vi jo ikke.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81153 - 15/02/2007 00:11 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej Nikolaj

Lad mig lige begynde med en tydelig indrømmelse: Jeg har ikke alle færdige grydeklar svar på alle de spørgsmål, sådan en debat som denne rejser! Så jeg har selv en del at tænke over, og svarene neden for skal også ses med det forbehold.
Citat:
synagogen var jo ikke en kristen menighed, men et missionsområde. Paulus skiftede ikke menighed, men missionsmark.

Jeg kan godt se, at der er en hvis forskel. Men alligevel: Synagogen var vel der han begyndte, fordi det var her han hørte til? Her budskabet om Messias' komme hørte hjemme? Jesus betragtede vel også synagogen som sit naturlige hjemsted (Luk 4,16). Et brud må der jo være tale om, medmindre kirken er opstået som noget helt nyt og uafhængigt af det gamle for ca. 2000 år siden. Se f.eks. også Rom 11,17-24. Det er jo ikke noget helt nyt træ vi sidder på. Det er det træ, som den troende jødiske rest allerede sad på, vi er blevet podet ind i.

Se forøvrigt også 2. Kor 6,17-18 i sin sammenhæng, ang. det med at forlade sin menighed.
Citat:
Men man kan vel ikke prøve forkyndelsen på en troværdig måde uden først at »sidde under« den?

Jeg burde måske have skrevet "blive under" i stedet for "sidde under". Jo, man bliver da nødt til at være fair i sin tilgang.
Citat:

Jeg mener heller ikke at en præsts myndighed kommer an på præstens ydre faglige eller sociale evner. Måske er vi lidt på vej ud i noget ordkløveri. Har en falsk hyrde myndighed som hyrde? Man kan jo på sin vis sige både ja og nej. Men alligevel vil jeg gerne påpege, at der ikke er nogen myndighed bag vranglærende ord, altså ingen sand myndighed. Man kan givetvis misbruge sin gudgivne stilling. Men kirken kender kun én myndig stemme, nemlig Jesu. Dvs. at hvis en præst udbreder vranglære, så bryder han ganske rigtigt sit løfte til Gud og mennesker. Og så har det han siger ingen myndighed. Jeg taler altså om faktisk myndighed og ikke tilsyneladende.

Jeg kan ikke helt få rede på hvad du mener med "Guds indsættelse". Og findes der noget der hedder "Guds afsættelse"? Jeg vil umiddelbart mene, at man er indsat, når man er kaldet af en menighed og over for denne og Gud har forpligtet sig som forvalter af Guds ord. Og så længe menighedens kald står og præsten forkynder og lever i overensstemmelse med Guds ord, ja så har præsten myndighed. Fjerner menigheden sit kald, eller forkynder præsten vrangt, mister han pr. definition sin virkelige myndighed. Altså som en mand der har fået betroet et checkhæfte, men udsteder checks der ikke er dækning for. Er jeg helt galt på den?

Mht. forbøn er vi nok ikke uenige, selvom det desværre bliver til alt for lidt . Jeg mener, at det alvorlige består i, at en præst kan hævde og tro at han har en sand myndighed uden at have det, og at benytte denne falske myndighed til at lede andre vild; og at han bryder med sit kald og sit løfte.
Citat:
Jeg har jo ikke sagt, at det er let! Hvad vil du foreslå? Skal vi bare stikke halen mellem benene og lade alle de juleaftenskristne og andet uskyldigt godtfolk i stikken hos vranglærerne? Det er jo heller ikke nogen god løsning.

Jeg synes heller ikke, det er let. Nej, at lade folk i stikken er heller ikke nogen god løsning. Vi nærmer os hastigt en debat i en anden tråd, hvor jeg også har skrevet noget, her. Her har jeg godt nok valgt en lidt skæv tilgang, hvor jeg tager udgangspunkt i argumenterne for at forlade folkekirken. Men det er lidt en anden diskussionen om folkekirke/frimenighed end denne diskussion, som handler om der overhovedet gives tilfælde, hvor det er tilladt at forlade sin menighed frivilligt, hvad det så end vil sige. Men hvis der virkelig er grund til at forlade sin menighed, så kunne der jo også være grund til at forklare over for andre, hvorfor man har gjort det? Så de ikke "lades i stikken"? Men, dette kan igen virke temmeligt nedladende og provokerende. Men lader vi folk i stikken ved at forlade en forsamling pga. vrang forkyndelse? Er det så i længden at gøre dem en tjeneste at blive?
I mange konkrete tilfælde er der dog en del overvejelser at gøre sig, som gør, at alt ikke er så ligetil endda. Men det fritager os ikke fra at overveje og drøfte spørgsmålene.
Citat:
Vi risikerer ikke noget, så længe Gud bevarer os hos sig. Hvis Gud ikke bevarede os, kunne vi komme i en nok så god frimenighed – vi ville alligevel uundgåeligt falde fra. Men nu tror jeg på, at Gud vil bevare mig hos sig, hvis ikke jeg – Gud forbyde det! – vælger hans fællesskab fra.

Men hvor er dette fællesskab? Er det ikke netop hvor ordet lyder? Hvis der ikke lyder et klart evangelium, så møder vi jo ikke Gud der, hvor han har lovet at åbenbare sig. Gud har jo givet os nogle steder, hvor vi kan modtage hans nåde, som alene kan bevare os. Forsømmer vi disse steder vedvarende, vil det være at håne Gud, at bede ham om at bevare os. Dét er vist til selvransagelse for os alle. Det handler altså ikke om frimenighed eller folkekirke, men om det rigtige i at forlade en forsamling hvor der prædikes et falsk evangelium i ord, dåb og nadver.

Jeg tror, det er en af den slags debatter, hvor det er godt lige at slutte af med et Jesus-citat, så vi minder hinanden om, hvem der er centrum. Jesus siger:

"Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie."

Kh
Mads

Til toppen 
#81154 - 15/02/2007 00:36 Re: Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej igen Nikolaj!
Citat:

Nu vil jeg ikke kalde mig selv ortodoks lutheraner

Det er rigtigt, at dette i praksis giver nogle overvejelser. Jeg har heller ikke her et supersvar i ærmet, men prøver alligevel at sætte ord på.

Der hvor der føres vranglære, altså der hvor evangeliet ikke læres ret, vil jeg forsøge at beskrive, som der, hvor der forkyndes tryghed, hvor Guds ord ikke giver grund til tryghed i forhold til frelsen, og giver grund til anfægtelse og uvished, hvor Guds ord ikke giver grund til uvished i forhold til frelsen. Den første slags vranglære kunne f.eks. være, hvis man lærer at dåben frelser uden tro. Det andet kunne f.eks. være, hvis man lærer at vores retfærdighed bl.a. opnås ved egne gerninger, og ikke modtages ved troen alene. Det ene leder folk til at tro, at de nok skal klare sig på dommens dag, hvor Guds ord siger noget andet. Det andet leder til enten dyb fortvivlelse eller selvretfærdighed, begge dele uden at man ledes hen til det eneste sted hvor frelsen findes: Hos Jesus, og det han allerede har gjort for os, mens vi endnu var fjender. Begge dele forfærdeligt!

Derfor er det heller ikke tilfældigt, at læren om retfærdiggørelsen af tro bliver kaldt den artikel "hvormed kirken står og falder". En "kirke" der ikke lærer det, vil kun være en kirke i gåseøjne. Ikke at der ikke også kan findes sande kristne i sådanne "kirker"! Men, er der ingen bekendelse af retfærdiggørelse af tro på Kristus, så føres der et falsk evangelium.
Andre steder er det mere speget. Hvis man f.eks. vedkender sig læren om retfærdiggørelse ved troen alene, men ikke anerkender dåben som et sted hvor Gud handler. I så fald er der en ulykkelig mangel på sammenhæng. I større eller mindre grad læres der rigtigt om frelsen, men andre ting fordunkler eller forvrider dette. Her bekendes nok troen på Jesus, som den der frelser, og at vi retfærdiggøres ved troen alene. Det er en kristens bekendelse. Alligevel er der alvorlige grunde til forbehold, og når der f.eks. læres at barnedåb er forkert eller meningsløst, så er det ikke Guds ord, altså er det ikke den sande kirke, der taler. I sådan et tilfælde, kan vi altså ikke bare slå kirkerne sammen og foregøgle en enighed, som ikke er der. Vi må anerkende, at der nok kan være tale om en kristen forsamling, men der er givet vedholdende plads for falsk lære, sådan at enighed hverken er rigtig eller gavnlig. Samarbejde på visse punkter, jotak, men ydre kirkelig enhed, nej-tak. Ikke for at pudse glorien, men fordi der føres ubibelsk lære på centrale punkter.

Dér, hvor vi må "regne med at lysestagen er" (jeg ved ikke om billedet presses for hårdt når jeg generelt bruger det på denne måde), er så der, "hvor evangeliet læres ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse med evangeliet". I ovenstående eksempel er situationen speget, og jeg vil derfor bestemt ikke sige, at der ikke er nogen "lysestage". Der forkyndes jo om Guds frelse i Kristus! Men lysestagen må være der på trods. Lidt som i Åb 2,5.
Men grundlæggende må det rigtige være at slutte op et sted, hvor evangeliet lyder klart, og hvor sakramenterne forvaltes og forkyndes som det de er: Steder hvor Gud har lovet at give os syndernes forladelse. Og så må vi trygt hvile i, at hvor Guds ord forkyndes og adlydes, her er Guds kirke, og her hører jeg som kristen til. Også selvom denne menighed består af en masse syndere (og nok også ikke-kristne), og at alt ikke er perfekt. Hvor er det dejligt, at vi syndere kan få lov at være i kirken og høre Jesus til!

Og en lidt anden vinkel på dette: Den sande kirke søger Guds ord og sakramenter; derfor er det et kendetegn på, hvor den sande kirke er, at den samles om Guds ord og sakramenterne. Men den sande kirke er jo ikke nogen ydre gruppering, men de mennesker "som har vasket deres klæder og gjort dem hvide i Lammets blod." (Åb 7,14) Så jeg vil ikke vove mig ud i konkret at skulle udpege, hvem der tilhører den sande kirke.
Citat:
Men Augustana undgår helt at komme ind på enhed (fællesskab) om f.eks. nadveren og præstevielsen. Jeg synes ellers, det er nogle ret væsentlige ting.

Nu kan jeg ikke lige huske hele bekendelsen i hovedet, men det er muligt. Men i Bibelen forstås nadveren også som et fællesskabsmåltid for menigheden, 1. Kor 10,16-17. Og nadveren er kun for den troende. Derfor bør nadverfællesskab kun være mellem bekendende kristne og uden vranglærere, da vi ikke må have fællesskab med dem, og uden folk i kirketugt, for at de må omvende sig. Det var lige mit hurtige bud

Hvad angår præstevielse, er det vel et spørgsmål om, hvornår man udtrykker fællesskab. Det kan være lidt en vurderingssag. Men f.eks. har flere undgået at give håndslag, da dette næsten ikke kan udtrykke andet end kirkeligt fællesskab i den sammenhæng. Andre mener, at alene det at tollerere fremmødet og invitationen af andre udtrykker fællesskab. Jeg synes, at det kan være svært at sætte helt klare linier. Men håndspålæggelse vil jeg dog også mene udtrykker fællesskab, 1. Tim 5,22 og Hebr. 6,2. Også her må man afstå fra fællesskab med vranglærere. Dog mener jeg ikke at talen om nødsituationer fuldstændigt kan undertrykkes, altså at valget mellem to onder kan komplicerer overvejelserne, selvom det grundlæggende må være klart. Jeg har det selv meget svært med ordinationerne i folkekirken (hvis jeg nu skal trække det eksempel frem i en diskussion, jeg ellers gerne vil holde på et mere generelt plan).
Citat:
Desuden er den enhed, som Augustana beskriver, kun synlig for dem, der er i stand til at bedømme, hvornår evangeliet forkyndes ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse dermed – og det er ikke-kristne jo nærmest pr. definition ikke i stand til. Så hvordan kan denne halv-usynlige enhed være et vidnesbyrd til tro på Kristus for en verden, som enheden er komplet usynlig for?

Hvornår er en enhed hel-synlig? Når mennesker samles under samme forkyndelse og deler nadver, kan verden så ikke også "se" enheden? Jeg ser ikke den manglende enhed som noget smukt eller godt. Men vi kan vel ikke bare feje uenighederne ind under gulvtæppet? I øvrigt vil jeg gerne sige, at jeg mener, at det i mange sammenhænge kan være relevant at samarbejde på tværs af kirkeskel. Men en ydre enhed i fuld forstand, er der ikke altid belæg for. I hvert enkelt tilfælde må man i bibelsk lys overveje, hvad uenigheden har af konsekvenser.

Til sidst vil jeg gerne lige slå fast: Hvad jeg reagerer lidt kraftigt på, er din udtalelse, som du dog vist modificerer en smule andre steder, om at "NT ikke ét sted [løfter] en flig af en mulighed for, at man kan forlade sin egen menighed frivilligt.". Jeg siger ikke, at det ikke i nogle tilfælde kan være syndigt at skifte menighed. Blot at det ikke er det i alle tilfælde. Nogle gange kan det såmænd være klart at foretrække, endda det helt rigtige. Jeg vil heller ikke overføre alle mine udtalelser direkte på hele folkekirke-/frimenighedsdebatten. Jeg anser altså ikke alle folkekirkepræster for at være vranglærere!

Dejligt at vi må vende os til ham, der aldrig svigter. Han bærer hele vejen og siger:

"Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene."

Kh
Mads

Til toppen 
#81155 - 18/02/2007 13:14 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads
Citat:
Lad mig lige begynde med en tydelig indrømmelse: Jeg har ikke alle færdige grydeklar svar på alle de spørgsmål, sådan en debat som denne rejser! Så jeg har selv en del at tænke over, og svarene neden for skal også ses med det forbehold.

Det er du bestemt ikke alene om. De ord kunne lige så godt have været mine.
Citat:
Jeg kan godt se, at der er en hvis forskel. Men alligevel: Synagogen var vel der han begyndte, fordi det var her han hørte til? Her budskabet om Messias' komme hørte hjemme? Jesus betragtede vel også synagogen som sit naturlige hjemsted (Luk 4,16). Et brud må der jo være tale om, medmindre kirken er opstået som noget helt nyt og uafhængigt af det gamle for ca. 2000 år siden. Se f.eks. også Rom 11,17-24. Det er jo ikke noget helt nyt træ vi sidder på. Det er det træ, som den troende jødiske rest allerede sad på, vi er blevet podet ind i.

Det har du selvfølgelig ret i. Men jeg synes nu ikke, NT giver udtryk for nogen forventning om, at alle jødiske synagoger skal betragtes som kristne menigheder. Stadig kan jeg da godt se din pointe, selv om der, som du også siger, er en vis forskel.
Citat:
Se forøvrigt også 2. Kor 6,17-18 i sin sammenhæng, ang. det med at forlade sin menighed.

Det handler så vidt, jeg kan se, om, at kristne ikke skal have (religiøst) fællesskab med afgudsdyrkere. Igen vil jeg sige, at jeg ikke mener, det er helt det samme (der er jo ikke engang tale om mennesker, der er kristne af navn), men jeg kan godt se din pointe.
Citat:
Jeg mener heller ikke at en præsts myndighed kommer an på præstens ydre faglige eller sociale evner. Måske er vi lidt på vej ud i noget ordkløveri. Har en falsk hyrde myndighed som hyrde? Man kan jo på sin vis sige både ja og nej. Men alligevel vil jeg gerne påpege, at der ikke er nogen myndighed bag vranglærende ord, altså ingen sand myndighed. Man kan givetvis misbruge sin gudgivne stilling. Men kirken kender kun én myndig stemme, nemlig Jesu. Dvs. at hvis en præst udbreder vranglære, så bryder han ganske rigtigt sit løfte til Gud og mennesker. Og så har det han siger ingen myndighed. Jeg taler altså om faktisk myndighed og ikke tilsyneladende.
Jeg kan ikke helt få rede på hvad du mener med "Guds indsættelse". Og findes der noget der hedder "Guds afsættelse"? Jeg vil umiddelbart mene, at man er indsat, når man er kaldet af en menighed og over for denne og Gud har forpligtet sig som forvalter af Guds ord. Og så længe menighedens kald står og præsten forkynder og lever i overensstemmelse med Guds ord, ja så har præsten myndighed. Fjerner menigheden sit kald, eller forkynder præsten vrangt, mister han pr. definition sin virkelige myndighed. Altså som en mand der har fået betroet et checkhæfte, men udsteder checks der ikke er dækning for. Er jeg helt galt på den?

Jeg fornemmer, at vi er havnet ved den klassiske forskel i embedssyn mellem IM og LM. Så vidt, jeg kan læse, mener du, at præstens myndighed afhænger den funktion, han udfører (er det ikke rigtigt?), mens jeg mener, myndigheden afhænger af det embede, som han af Gud og den kristne menighed er indsat i.
Dét bliver vi selvfølgelig ikke enige af, men et skridt på vejen mod enighed er måske at finde ud af, hvad man egentlig er uenige om.
Citat:
Jeg synes heller ikke, det er let. Nej, at lade folk i stikken er heller ikke nogen god løsning. Vi nærmer os hastigt en debat i en anden tråd, hvor jeg også har skrevet noget, her. Her har jeg godt nok valgt en lidt skæv tilgang, hvor jeg tager udgangspunkt i argumenterne for at forlade folkekirken. Men det er lidt en anden diskussionen om folkekirke/frimenighed end denne diskussion, som handler om der overhovedet gives tilfælde, hvor det er tilladt at forlade sin menighed frivilligt, hvad det så end vil sige. Men hvis der virkelig er grund til at forlade sin menighed, så kunne der jo også være grund til at forklare over for andre, hvorfor man har gjort det? Så de ikke "lades i stikken"? Men, dette kan igen virke temmeligt nedladende og provokerende. Men lader vi folk i stikken ved at forlade en forsamling pga. vrang forkyndelse? Er det så i længden at gøre dem en tjeneste at blive?

Det er nogle svære spørgsmål, som jeg ikke rigtig ved, hvad jeg skal svare på. Det eneste, jeg lige kan sige, er, at jeg mener, splittelse må være absolut sidste udvej.
Citat:
Citat:

Men hvor er dette fællesskab? Er det ikke netop hvor ordet lyder? Hvis der ikke lyder et klart evangelium, så møder vi jo ikke Gud der, hvor han har lovet at åbenbare sig. Gud har jo givet os nogle steder, hvor vi kan modtage hans nåde, som alene kan bevare os. Forsømmer vi disse steder vedvarende, vil det være at håne Gud, at bede ham om at bevare os. Dét er vist til selvransagelse for os alle. Det handler altså ikke om frimenighed eller folkekirke, men om det rigtige i at forlade en forsamling hvor der prædikes et falsk evangelium i ord, dåb og nadver.

Da jeg skrev »Guds fællesskab« tænkte jeg nu faktisk på mit fællesskab med Gud, men det giver sådan set også mening på den måde, som du har forstået det.
Nu kommer jeg måske alligevel til at lyde lidt betonluthersk, for jeg mener ikke, at præsten med sin prædiken, om den så er nok så forkert, kan gøre Guds sande ord i evangelielæsningen falske; og jeg mener ikke, at præsten, om han så selv er nok så ond og ubodfærdig og vantro, kan gøre sakramenterne ugyldige.

Det var en god idé at slutte af med et Jesus-citat, så det vil jeg også gøre (Matt. 11,28-30):
Citat:
Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er godt, og min byrde er let.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81156 - 18/02/2007 13:46 Re: Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej igen Mads
Citat:
Der hvor der føres vranglære, altså der hvor evangeliet ikke læres ret, vil jeg forsøge at beskrive, som der, hvor der forkyndes tryghed, hvor Guds ord ikke giver grund til tryghed i forhold til frelsen, og giver grund til anfægtelse og uvished, hvor Guds ord ikke giver grund til uvished i forhold til frelsen. Den første slags vranglære kunne f.eks. være, hvis man lærer at dåben frelser uden tro. Det andet kunne f.eks. være, hvis man lærer at vores retfærdighed bl.a. opnås ved egne gerninger, og ikke modtages ved troen alene. Det ene leder folk til at tro, at de nok skal klare sig på dommens dag, hvor Guds ord siger noget andet. Det andet leder til enten dyb fortvivlelse eller selvretfærdighed, begge dele uden at man ledes hen til det eneste sted hvor frelsen findes: Hos Jesus, og det han allerede har gjort for os, mens vi endnu var fjender. Begge dele forfærdeligt!
Derfor er det heller ikke tilfældigt, at læren om retfærdiggørelsen af tro bliver kaldt den artikel "hvormed kirken står og falder". En "kirke" der ikke lærer det, vil kun være en kirke i gåseøjne. Ikke at der ikke også kan findes sande kristne i sådanne "kirker"! Men, er der ingen bekendelse af retfærdiggørelse af tro på Kristus, så føres der et falsk evangelium.

Nu mener jeg ikke, man bliver frelst af at have det rigtige syn på retfærdiggørelseslæren, men alene af at have tillid til Jesus som sin frelser. Du har ret i, at hvis en kirke har en forkert retfærdiggørelseslære, så kan det være med til at give folk nogle forestillinger om egen medvirken til frelsen, der gør, at de mister den fulde tillid til Jesus alene som deres frelser – og i sidste ende kan det betyde, at disse mennesker falder fra troen. Men jeg tror faktisk ikke, jeg vil være med til at definere Kirken som dem, der har den helt rigtige retfærdiggørelseslære – især fordi forskellene på dette punkt ofte er ret små, når det kommer til stykket (i mine øjne).
Citat:
Andre steder er det mere speget. Hvis man f.eks. vedkender sig læren om retfærdiggørelse ved troen alene, men ikke anerkender dåben som et sted hvor Gud handler. I så fald er der en ulykkelig mangel på sammenhæng. I større eller mindre grad læres der rigtigt om frelsen, men andre ting fordunkler eller forvrider dette. Her bekendes nok troen på Jesus, som den der frelser, og at vi retfærdiggøres ved troen alene. Det er en kristens bekendelse. Alligevel er der alvorlige grunde til forbehold, og når der f.eks. læres at barnedåb er forkert eller meningsløst, så er det ikke Guds ord, altså er det ikke den sande kirke, der taler. I sådan et tilfælde, kan vi altså ikke bare slå kirkerne sammen og foregøgle en enighed, som ikke er der. Vi må anerkende, at der nok kan være tale om en kristen forsamling, men der er givet vedholdende plads for falsk lære, sådan at enighed hverken er rigtig eller gavnlig. Samarbejde på visse punkter, jotak, men ydre kirkelig enhed, nej-tak. Ikke for at pudse glorien, men fordi der føres ubibelsk lære på centrale punkter.

Helt enig, men jeg mener stadig, vi skal bede og arbejde (og elske), med det formål at de, der i større eller mindre grad lærer vrangt, må vende sig om til Kristi sande lære og liv, så den synlige kristne enhed kan blive genoprettet som et vidnesbyrd til tro for verden.
Citat:
Nu kan jeg ikke lige huske hele bekendelsen i hovedet, men det er muligt. Men i Bibelen forstås nadveren også som et fællesskabsmåltid for menigheden, 1. Kor 10,16-17. Og nadveren er kun for den troende. Derfor bør nadverfællesskab kun være mellem bekendende kristne og uden vranglærere, da vi ikke må have fællesskab med dem, og uden folk i kirketugt, for at de må omvende sig. Det var lige mit hurtige bud

Jeg er helt enig i, at det er sådan, det burde være. Men hvad vil du så foreslå, at vi skal gøre. Genindføre kirketugten (endnu en fremragende genvej til at blive smidt ud af Folkekirken )?
Citat:
Hvad angår præstevielse, er det vel et spørgsmål om, hvornår man udtrykker fællesskab. Det kan være lidt en vurderingssag. Men f.eks. har flere undgået at give håndslag, da dette næsten ikke kan udtrykke andet end kirkeligt fællesskab i den sammenhæng.

Det kan vel også tolkes som et håndslag på at ville holde præsteløftet, eller blot som en simpel høflighedsgestus. Med disse tolkninger synes jeg ikke, der er nogen problemer.
Citat:
Andre mener, at alene det at tollerere fremmødet og invitationen af andre udtrykker fællesskab. Jeg synes, at det kan være svært at sætte helt klare linier. Men håndspålæggelse vil jeg dog også mene udtrykker fællesskab, 1. Tim 5,22 og Hebr. 6,2. Også her må man afstå fra fællesskab med vranglærere. Dog mener jeg ikke at talen om nødsituationer fuldstændigt kan undertrykkes, altså at valget mellem to onder kan komplicerer overvejelserne, selvom det grundlæggende må være klart. Jeg har det selv meget svært med ordinationerne i folkekirken (hvis jeg nu skal trække det eksempel frem i en diskussion, jeg ellers gerne vil holde på et mere generelt plan).

Jeg kan helt klart godt se, hvad du mener. Jeg er enig i det med det mindste af to onder, og så mener jeg altså godt, man kan tillade sig at lade det onde veje lettest, at éns medvirken ved ordinationen evt. kan tolkes som anerkendelse af vranglære.
Citat:
Til sidst vil jeg gerne lige slå fast: Hvad jeg reagerer lidt kraftigt på, er din udtalelse, som du dog vist modificerer en smule andre steder, om at "NT ikke ét sted [løfter] en flig af en mulighed for, at man kan forlade sin egen menighed frivilligt.". Jeg siger ikke, at det ikke i nogle tilfælde kan være syndigt at skifte menighed. Blot at det ikke er det i alle tilfælde. Nogle gange kan det såmænd være klart at foretrække, endda det helt rigtige. Jeg vil heller ikke overføre alle mine udtalelser direkte på hele folkekirke-/frimenighedsdebatten. Jeg anser altså ikke alle folkekirkepræster for at være vranglærere!

Det er selvfølgelig også sat på spidsen, når jeg siger det, du citerer mig for her. Det, jeg mener, er forkert, er at svigte sin egen forsamling, sådan som der står i Hebr. 10,25. Jeg vil godt medgive, at det må være op til individuel fortolkning, hvad det i denne sammenhæng vil sige at »svigte«.

Som afslutning, fra det allersidste vers i Mattæusevangeliet:
Citat:
Se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81157 - 18/02/2007 21:51 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej Nikolaj
Det med synagogen hopper jeg lige over, da jeg lige nu nok ikke er i stand til at koge mere relevant suppe på det . Ang. 2. Kor 6,17-18:
Citat:
Det handler så vidt, jeg kan se, om, at kristne ikke skal have (religiøst) fællesskab med afgudsdyrkere. Igen vil jeg sige, at jeg ikke mener, det er helt det samme (der er jo ikke engang tale om mennesker, der er kristne af navn), men jeg kan godt se din pointe.

Det er rigtigt, at det handler om forholdet til hedninger. Så det kan ikke overføres direkte, medmindre der altså foregår direkte hedenskab i menighedens forsamling. Men jeg mener stadig det rummer en pointe, ligesom dig.
Citat:
Jeg fornemmer, at vi er havnet ved den klassiske forskel i embedssyn mellem IM og LM. Så vidt, jeg kan læse, mener du, at præstens myndighed afhænger den funktion, han udfører (er det ikke rigtigt?), mens jeg mener, myndigheden afhænger af det embede, som han af Gud og den kristne menighed er indsat i.
Dét bliver vi selvfølgelig ikke enige af, men et skridt på vejen mod enighed er måske at finde ud af, hvad man egentlig er uenige om.

Jeg tror ikke, du har helt ret i din analyse. Men nu er jeg jo også fra ELM . Der har, i det mindste rent historisk, formelt set nok ikke været det samme syn på embedet i nogen af de tre foreninger! Dertil kommer så, at der ofte ikke er samme syn internt....
Faktisk føler jeg mig tættere på det, du beskriver som dit eget syn, end det du forsøger dig med som mit. Jeg mener, at præsten har sin myndighed ved det embede, som han er indsat i af Gud gennem menighedens kald og sin forpligtelse på Guds ord. Det, jeg så ikke bryder mig om, er, når f.eks. menighedens kaldelse og forpligtelsen på Guds ord spilles ud mod en, for mig at se udefinerbar og ubegrundelig, tale om at præsten er "indsat af Gud" på nogen anden måde end den netop omtalte. Så præsten så at sige har en myndighed, der går ud over hvad menigheden har kaldet ham til, og hvad Guds ord siger. Det er talen om en sådan særligt gudgiven myndighed, jeg umiddelbart vil mene er forkert.
Citat:
Det er nogle svære spørgsmål, som jeg ikke rigtig ved, hvad jeg skal svare på. Det eneste, jeg lige kan sige, er, at jeg mener, splittelse må være absolut sidste udvej.

Jeg mener så, at talen om at det er den "absolut sidste udvej" ret hurtigt bliver meningsløs. Der vil jo i praksis altid være en anden "udvej". Man kan jo altid blive, uanset hvad. Ikke at jeg ser splittelser som et mål i sig selv! Puha, det håber jeg da ikke, at der er nogen kristne, der gør. Men jeg mener altså, at situationer kan opstå, hvor der enten må ske en forandring i menighedens praksis, eller hvor man ellers må forlade menigheden. Ingen af os kan holde til svag og/eller falsk forkyndelse i længden.
Citat:
Citat:

Da jeg skrev »Guds fællesskab« tænkte jeg nu faktisk på mit fællesskab med Gud, men det giver sådan set også mening på den måde, som du har forstået det.
Nu kommer jeg måske alligevel til at lyde lidt betonluthersk, for jeg mener ikke, at præsten med sin prædiken, om den så er nok så forkert, kan gøre Guds sande ord i evangelielæsningen falske; og jeg mener ikke, at præsten, om han så selv er nok så ond og ubodfærdig og vantro, kan gøre sakramenterne ugyldige.

Nej, det kan du så have ret i. Men det betyder altså ikke, at evangeliet så læres ret i den menighed. Hvis præsten siden taler direkte imod tekstens budskab, så kan man altså ikke sige, at evangeliet bliver forkyndt ret. Halvt af hver er ikke tilstrækkeligt.

Jesus siger: Men elsk jeres fjender, gør godt og lån ud uden at håbe på at få noget igen. Så bliver jeres løn stor, og I bliver den Højestes børn, for han er god mod de utaknemlige og onde. Vær barmhjertige, som jeres fader er barmhjertig.

- Mads

Til toppen 
#81158 - 18/02/2007 22:48 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

... og hej igen!
Citat:
Nu mener jeg ikke, man bliver frelst af at have det rigtige syn på retfærdiggørelseslæren, men alene af at have tillid til Jesus som sin frelser.

Det kan du så have ret i! Gad vide hvilken retfærdiggørelseslære røveren på korset, Adam og Eva og en del flere har haft. MEN: Hvis det ydre kirkesamfund afviser læren om retfærdiggørelse ved tro alene og så samtidig vil formidle "tillid til Jesus som sin frelser", vil det blive falskt. Jeg siger ikke, at hvis man tilslutter sig en menighed, der lærer falskt på denne måde, så kan man ikke blive frelst; for som du helt rigtigt siger, så er det den gudgivne tillid til Jesus som frelser der giver del i Kristi retfærdighed. Men det man tror, vil i så fald stå i direkte modsætning til det der læres! Også selvom man ikke er sig selv det bevidst. Og vi kan altså ikke sige, at en kirke der ikke lærer retfærdiggørelse ved troen alene - ret forstået -, lærer sand tillid til Jesus som frelser. Der tipper det over i gerningsretfærdighed, og så skal man dømmes efter loven og ikke efter evangeliet. Dybt sørgeligt. Jeg siger ikke, at der ikke er plads til den uafklarede og famlende tro, også på dette centrale område. Men hvor et kirkesamfund direkte modsiger retfærdiggørelsen ved troen alene, så har jeg svært ved at se, at det skal være Kristi ydre kirke her på jord, man betragter. Måske er jeg for hård.... Det må jeg tænke over.
Citat:
Du har ret i, at hvis en kirke har en forkert retfærdiggørelseslære, så kan det være med til at give folk nogle forestillinger om egen medvirken til frelsen, der gør, at de mister den fulde tillid til Jesus alene som deres frelser – og i sidste ende kan det betyde, at disse mennesker falder fra troen. Men jeg tror faktisk ikke, jeg vil være med til at definere Kirken som dem, der har den helt rigtige retfærdiggørelseslære – især fordi forskellene på dette punkt ofte er ret små, når det kommer til stykket (i mine øjne).

Se til dels ovenfor. Hvad angår det sidste, så er det ikke enhver uenighed i retfærdiggørelseslæren, jeg mener, har denne afgørende betydning. Men spørgsmålet om retfærdiggørelse ved troen alene.
Citat:
Helt enig, men jeg mener stadig, vi skal bede og arbejde (og elske), med det formål at de, der i større eller mindre grad lærer vrangt, må vende sig om til Kristi sande lære og liv, så den synlige kristne enhed kan blive genoprettet som et vidnesbyrd til tro for verden.

Yes.
Citat:
Jeg er helt enig i, at det er sådan, det burde være. Men hvad vil du så foreslå, at vi skal gøre. Genindføre kirketugten (endnu en fremragende genvej til at blive smidt ud af Folkekirken )?

Det korte svar, må være som før: Ja. Hvordan denne genindførsel skal tage sig ud i praksis, kan der dog være god grund til at overveje og drøfte. Men, jeg mener ikke, vi kan slå os til ro med, sådan som det er mange steder i dag.
Citat:
Det kan vel også tolkes som et håndslag på at ville holde præsteløftet, eller blot som en simpel høflighedsgestus. Med disse tolkninger synes jeg ikke, der er nogen problemer.

Det første giver vel ingen mening over for en falsk lærer? Det andet giver vel kun besværligt mening, når der er tale om indbudte præster i forbindelse med en ordination i en menighedssammenhæng? Altså at fastholde at der intet kirkeligt ligger i håndslaget. Især i betragtning af, at det vel(?) er en del af ritualet.
Citat:
Jeg kan helt klart godt se, hvad du mener. Jeg er enig i det med det mindste af to onder, og så mener jeg altså godt, man kan tillade sig at lade det onde veje lettest, at éns medvirken ved ordinationen evt. kan tolkes som anerkendelse af vranglære.

Jeg mener ikke det er let. Men en vedholdende udsigtsløs kompromiskurs i dette spørgsmål, er jeg bange for, vil skade vores lederes samvittigheder. Og desuden: Når nogle ikke kan få embede pga. deres samvittighedskvaler, er det et alvorligt problem. Det er jo ikke kun fordi disse har overfølsomme samvittigheder; der ligger reelle bibelske årsager til grund. Det kunne være dejligt, hvis det nystiftede Evangelisk Luthersk Netværk tilbød ordination i disse tilfælde. Men det ville jo sikkert også være et pænt skridt på vej mod en udsmidelse, eller i det mindste bare en manglende løncheck til den nye præst . Hvis jeg har ret i denne formodning, illustrerer det jo alt for godt, at problemerne ikke blot er pontentielle.
Citat:
Det er selvfølgelig også sat på spidsen, når jeg siger det, du citerer mig for her. Det, jeg mener, er forkert, er at svigte sin egen forsamling, sådan som der står i Hebr. 10,25. Jeg vil godt medgive, at det må være op til individuel fortolkning, hvad det i denne sammenhæng vil sige at »svigte«.

Jeg forstår det som, at man ofte og uden grund forsømmer at være med i sin menigheds forsamling, eller at man helt forlader den, uden at man har gode grunde til det. Gode grunde kunne så være teologiske eller praktiske (at man flytter, er blevet gift med en fra en anden forsamling, alm. menighedsdeling eller lign.). Men det er måske lidt sværere for os i dag, hvor den gensidige forpligtelse i menigheden til tider ikke er så stor, desværre.

Jesus siger: Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

- Mads

Ændret af MadsVJ (18/02/2007 22:49)

Til toppen 
#81159 - 19/02/2007 21:56 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads

Beklager, jeg skrev LM, når du nu er ELM'er. Vi IM'ere er ikke altid så gode til at kende forskel på vores små søsterorganisationer.
Citat:
Faktisk føler jeg mig tættere på det, du beskriver som dit eget syn, end det du forsøger dig med som mit. Jeg mener, at præsten har sin myndighed ved det embede, som han er indsat i af Gud gennem menighedens kald og sin forpligtelse på Guds ord. Det, jeg så ikke bryder mig om, er, når f.eks. menighedens kaldelse og forpligtelsen på Guds ord spilles ud mod en, for mig at se udefinerbar og ubegrundelig, tale om at præsten er "indsat af Gud" på nogen anden måde end den netop omtalte. Så præsten så at sige har en myndighed, der går ud over hvad menigheden har kaldet ham til, og hvad Guds ord siger. Det er talen om en sådan særligt gudgiven myndighed, jeg umiddelbart vil mene er forkert.

Jeg mener bare, at den tanke, at præstens myndighed afhænger menighedens kaldelse, kan ende i en tankegang, hvor præsten er en slags af menigheden ansat funktionær. Det stemmer heller ikke særlig godt overens med NT, hvor den tids præster, de ældste, blev indsat af apostlene eller personer med apostolsk bemyndigelse, altså oppefra, og ikke nedefra af menigheden. Jeg mener faktisk ikke, det er nogen særlig bibelsk tanke, at et kald skal komme fra en menighed.
Citat:
Jeg mener så, at talen om at det er den "absolut sidste udvej" ret hurtigt bliver meningsløs. Der vil jo i praksis altid være en anden "udvej". Man kan jo altid blive, uanset hvad.

Det er nok også det, jeg er nået frem til.
Citat:
Ikke at jeg ser splittelser som et mål i sig selv! Puha, det håber jeg da ikke, at der er nogen kristne, der gør. Men jeg mener altså, at situationer kan opstå, hvor der enten må ske en forandring i menighedens praksis, eller hvor man ellers må forlade menigheden. Ingen af os kan holde til svag og/eller falsk forkyndelse i længden.

Nej, det går selvfølgelig ikke – hvis den falske forkyndelse er den eneste forkyndelse, vi får. Men det behøver det heldigvis ikke at være – derfor findes der missionshuse, bibelkredse, opbyggelige bøger og meget andet, som kan give åndelig føde ad libitum.
Citat:
Nej, det kan du så have ret i. Men det betyder altså ikke, at evangeliet så læres ret i den menighed. Hvis præsten siden taler direkte imod tekstens budskab, så kan man altså ikke sige, at evangeliet bliver forkyndt ret. Halvt af hver er ikke tilstrækkeligt.

Nej, det har du da sådan set ret i. Men det bliver på den anden side ikke mindre forkert af, at jeg forlader menigheden. Eller mere rigtigt, for den sags skyld. Der er altså på den ene side det problem, at jeg dels kan ske at tage skade af vranglæren i længden, og dels at min tilstedeværelse kan ses som en anerkendelse af vranglæren; på den anden side mister jeg min mulighed for på en troværdig måde at forsøge at påvirke menigheden i en bedre retning, hvis jeg forlader den, og desuden advarer NT direkte mod at svigte sin forsamling, og siger ikke direkte noget sted, at det er okay at forlade den. Jeg tror efterhånden, vi har haft alle argumenter for og imod oppe at vende.
Citat:
Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys. (Johs. 8,12)

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81160 - 20/02/2007 00:38 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Beklager, jeg skrev LM, når du nu er ELM'er. Vi IM'ere er ikke altid så gode til at kende forskel på vores små søsterorganisationer.

Det bliver lige syv gange syvoghalvfjers ave-maria'er

Til toppen 
#81161 - 20/02/2007 11:19 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Citat:
Det bliver lige syv gange syvoghalvfjers ave-maria'er

På latin?
På dansk hedder det nemlig "Hil dig Maria(er)!" Ave Maria er starten på den latinske udgave af bønnen.

Hilsen fra
nørde-hovedet.
Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#81162 - 21/02/2007 20:59 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads
Citat:
Det kan du så have ret i! Gad vide hvilken retfærdiggørelseslære røveren på korset, Adam og Eva og en del flere har haft. MEN: Hvis det ydre kirkesamfund afviser læren om retfærdiggørelse ved tro alene og så samtidig vil formidle "tillid til Jesus som sin frelser", vil det blive falskt. Jeg siger ikke, at hvis man tilslutter sig en menighed, der lærer falskt på denne måde, så kan man ikke blive frelst; for som du helt rigtigt siger, så er det den gudgivne tillid til Jesus som frelser der giver del i Kristi retfærdighed. Men det man tror, vil i så fald stå i direkte modsætning til det der læres! Også selvom man ikke er sig selv det bevidst. Og vi kan altså ikke sige, at en kirke der ikke lærer retfærdiggørelse ved troen alene - ret forstået -, lærer sand tillid til Jesus som frelser. Der tipper det over i gerningsretfærdighed, og så skal man dømmes efter loven og ikke efter evangeliet. Dybt sørgeligt. Jeg siger ikke, at der ikke er plads til den uafklarede og famlende tro, også på dette centrale område. Men hvor et kirkesamfund direkte modsiger retfærdiggørelsen ved troen alene, så har jeg svært ved at se, at det skal være Kristi ydre kirke her på jord, man betragter. Måske er jeg for hård.... Det må jeg tænke over.

Jeg synes sådan set ikke, du er for hård. Jeg har bare meget svært ved at få øje på nogle kirkesamfund i dag, der direkte modsiger retfærdiggørelsen ved tro alene. Der er muligvis lidt forskellige måder at formulere sig på, og nok også nogle opfattelser, der ligger på kanten af, hvad jeg kan stå inde for. Men jeg tror ikke, der er nogen, der siger, at vi bliver frelst af tro og gerninger som noget ligeværdigt, eller at Jesu død på korset ikke var nok til at frelse os.
Citat:
Ja. Hvordan denne genindførsel [af kirketugten] skal tage sig ud i praksis, kan der dog være god grund til at overveje og drøfte. Men, jeg mener ikke, vi kan slå os til ro med, sådan som det er mange steder i dag.

Nej, det synes jeg bestemt heller ikke. Men jeg er i tvivl om, hvad vi så skal gøre.
Citat:
Citat:

Det første giver vel ingen mening over for en falsk lærer? Det andet giver vel kun besværligt mening, når der er tale om indbudte præster i forbindelse med en ordination i en menighedssammenhæng? Altså at fastholde at der intet kirkeligt ligger i håndslaget. Især i betragtning af, at det vel(?) er en del af ritualet.

Nej, du har nok ret i, at det må være mere end bare en høflighedsgestus. Men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle give mening, at man giver håndslag på at holde præsteløftet. Det er selvfølgelig lidt noget underligt noget, hvis man dermed lover folk, at man vil bekæmpe dem, men jeg kan ikke som sådan se, at der skulle være noget problematisk i det for den retlærende – det skulle jo næsten nærmere være den vranglærende, der ikke ville give hånd til den retlærende, for hvem gider at have nogen til at love én, at han vil bekæmpe én!
Citat:
Jeg mener ikke det er let. Men en vedholdende udsigtsløs kompromiskurs i dette spørgsmål, er jeg bange for, vil skade vores lederes samvittigheder.

Nej, det er bestemt ikke let …
Citat:
Og desuden: Når nogle ikke kan få embede pga. deres samvittighedskvaler, er det et alvorligt problem. Det er jo ikke kun fordi disse har overfølsomme samvittigheder; der ligger reelle bibelske årsager til grund. Det kunne være dejligt, hvis det nystiftede Evangelisk Luthersk Netværk tilbød ordination i disse tilfælde. Men det ville jo sikkert også være et pænt skridt på vej mod en udsmidelse, eller i det mindste bare en manglende løncheck til den nye præst . Hvis jeg har ret i denne formodning, illustrerer det jo alt for godt, at problemerne ikke blot er pontentielle.

Jeg må indrømme, at jeg hele tiden har været lidt loren ved Evangelisk Luthersk Netværks idé om at ville fungere som alternativt tilsyn. Og jeg kan slet ikke se, hvordan Netværket skulle kunne ordinere præster. Det ville ikke bare være et brud med folkekirkelig praksis, men også med nytestamentlig og kirkehistorisk praksis (en undtagelse er dog bruddet på den apostolske succession ved reformationen i bl.a. Danmark, men det er vist lidt en anden diskussion). Præster indsætter ikke præster, det gør apostle og biskopper.
Citat:
Jeg forstår det som, at man ofte og uden grund forsømmer at være med i sin menigheds forsamling, eller at man helt forlader den, uden at man har gode grunde til det. Gode grunde kunne så være teologiske eller praktiske (at man flytter, er blevet gift med en fra en anden forsamling, alm. menighedsdeling eller lign.). Men det er måske lidt sværere for os i dag, hvor den gensidige forpligtelse i menigheden til tider ikke er så stor, desværre.

De praktiske grunde, som du nævner, er selvfølgelig helt i orden. Men når vi snakker om teologiske grunde, så bliver det lidt mere udflydende, for det ret svært at sige, hvornår en grund er god nok.

Citat:
Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud, og tro på mig! (Johs. 14,1)

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81163 - 22/02/2007 14:27 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: Nikolaj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.

Jeg tror nok Luther i princippet mente at menigheden i nødstilfælde kunne ordinere sin egen præst? Men jeg kan ikke lige huske hvor eller hvordan han nøjagtig har sagt det.

Der er noget jeg tænker lidt over i forbindelse med dette. Det er om vi har nogle argumenter for at blive, som egentlig ikke holder rigtig vand, men som vi bare gentager, fordi det har vi jo altid sagt? Håber det er forkert iagttaget, men altså...
For eksempel, at vi nærmest fremstiller det, som om, at hvis vi går ud af folkekirken, så kan vi ikke drive mission og nå det danske folk med evangeliet.
Så vidt jeg ved, kan frikirker da sagtens både drive mission og få nye (kirkefremmede) medlemmer mv. uden at være medlemmer af folkekirken. Man kan jo også spørge sig selv, hvad de gør i missionslandene, hvor de ingen folkekirke har.
Er det fordi vi har gjort os for afhængige af en organisation og et system og binder Gud op på, at han kun kan virke derigennem, fordi det synes vi, ser mest fornuftigt ud? Så vi er afhængige af organisationen snarere end af Gud?
Tror vi ikke, at hvis nu det var Guds vilje, at vi skulle gå ud, så ville han også selv lægge væksten og velsignelsen til, hvis det skulle være? Hans løfter er ligeså meget hans ord som hans bud er det, så skulle vi ikke kunne stole ligeså meget på dem som vi kan stå fast på diverse bud? Eller bliver vi pludselig mere "realistiske" hvad det angår? (Men det kan jo også være jeg tager fejl.)

Eller at folk jo bliver skræmt væk hvis kirken pludselig ikke (i samme grad) ligner den danske folkekirke med den liturgi og musik og de bygninger den har nu mv. Jo måske, men man kunne evt. også argumentere for det modsatte? Og hvem kan afvise, at den der blev skræmt væk i første omgang, ikke blev det i næste omgang, fordi vdk. lærte tingene lidt bedre at kende?

Og det med at man har berøring med så mange i folkekirken, som ikke selv ville søge kirken, hvis ikke det var fordi de skulle have nogle døbt eller begravet eller konfirmeret eller gift.
Det kan der for så vidt være noget om, men det er vist også mest et argument, som præster bruger.
Hvis man tænker på den berøringsflade, alle menighedsmedlemmer har i deres hverdag, ville den vist være endnu større - og mere regelmæssig end en gang om året plus til livshøjtiderne - og det hvad enten det var folkekirke eller frikirke.
Desuden kan man jo forsøge at tænke kreativt, fremfor at regne med, at de (næsten?) eneste muligheder, vi har for at nå folk, er når de er dåbsgæster og konfirmander mv. Så må man skabe nogle andre kontaktflader - sådan som missionsforeningerne jo også allerede gør vha. legestuer, alfakurser eller tilsvarende, tværkulturelt arbejde, diakoni mv.

Så er der den økonomiske side af sagen, men det skulle jo ikke være en tvingende nødvendig grund, hvis det drejede sig om et nødvendigt opgør, da vi jo ikke kan tjene både Gud og mammon.
Som den teologistuderende, der sagde, at "vi da også skal have brød på bordet", og derfor må acceptere at vi har vranglærende biskopper, for de er trods alt biskopper modsat de kvindelige præster. Godtså!
Jeg skal da også have brød på bordet, men ville den samme synes det var i orden, at jeg gik hen og blev præst? Næh... Så hvis de personer ikke ved, hvad de skal gøre, så kan de jo prøve at gøre det, de råder de kvindelige teologer til... "Man kan jo også blive mor"... ja, og? Det er vel ikke derfor, man læser teologi? Hvad ville de præster, der ikke kan få embede, sige til, hvis de fik at vide, at "du kan jo også blive far"? Mon ikke de ville føle sig lidt gjort grin med?
"Man kan blive sognemedhjælper", ja, men foreslår man dem det, så siger de, at det var ikke det, de læste i 7 år for... nej men var det det, vi andre gjorde?
Hmm.......
nåja, mit sædvanlige brok en gang til, og jeg har vist også skrevet det før.

Men måske var der nogle ting vi skulle rydde op i, (tendens til at vær mere afhængig af en organisation / det økonomiske / praktiske muligheder, som vi selv ser m.m. end af Gud?) så det blev nemmere at forlige sig med den dag, vi blev overbevist om, at vi skulle ud?
Ved ikke, bare strøtanker.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#81164 - 22/02/2007 14:44 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger

Hej Anne

Jeg plejer ikke at bruge argumentet om folkekirken som den bedste missionsmark, for det er jeg for det første ikke overbevist om, at den er, og for det andet mener jeg sådan set heller ikke, det er idéen med en kirke, at den skal være en missionsmark.
Citat:
Så er der den økonomiske side af sagen, men det skulle jo ikke være en tvingende nødvendig grund, hvis det drejede sig om et nødvendigt opgør, da vi jo ikke kan tjene både Gud og mammon.
Som den teologistuderende, der sagde, at "vi da også skal have brød på bordet", og derfor må acceptere at vi har vranglærende biskopper, for de er trods alt biskopper modsat de kvindelige præster. Godtså!
Jeg skal da også have brød på bordet, men ville den samme synes det var i orden, at jeg gik hen og blev præst? Næh... Så hvis de personer ikke ved, hvad de skal gøre, så kan de jo prøve at gøre det, de råder de kvindelige teologer til... "Man kan jo også blive mor"... ja, og? Det er vel ikke derfor, man læser teologi? Hvad ville de præster, der ikke kan få embede, sige til, hvis de fik at vide, at "du kan jo også blive far"? Mon ikke de ville føle sig lidt gjort grin med?
"Man kan blive sognemedhjælper", ja, men foreslår man dem det, så siger de, at det var ikke det, de læste i 7 år for... nej men var det det, vi andre gjorde?
Hmm.......
nåja, mit sædvanlige brok en gang til, og jeg har vist også skrevet det før.

Jo, du sagde i hvert fald noget af det samme på vej til Fredericia, men det bliver det jo ikke forkert af; og et bredere forum har nok også godt af at høre det.
Jeg mener dog alligevel, at der er en vis forskel mellem, at nogle kvinder ikke kan blive præster, fordi de selv er overbevist om, at de ikke skal det, og at nogle mænd ikke kan blive præster, fordi nogle andre ikke vil have, at de skal være det, selv om de egentlig godt kunne være det og sikkert ville være bedre end de fleste andre. Kan du ikke følge mig i det?
Citat:
Men måske var der nogle ting vi skulle rydde op i, (tendens til at vær mere afhængig af en organisation / det økonomiske / praktiske muligheder, som vi selv ser m.m. end af Gud?) så det blev nemmere at forlige sig med den dag, vi blev overbevist om, at vi skulle ud?

Den slags er der vel altid god grund til at rydde op i.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81165 - 22/02/2007 15:30 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: Nikolaj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.

Det med missionsmarken har jeg hørt andre sige, men jeg har ikke hørt dig sige det. Så det var ikke for at beskylde dig for noget i den retning.

Jo, der er nok den forskel som du nævner.
Og der er jo nok også forskel mht det med at nogen ikke synes at kvinder skal være præster, fordi det er forkert - og at de selv synes det er forkert at de bliver forhindret i at være præster. Ud fra devisen hvad der har Guds ord for sig eller imod sig.
Men rent personligt / følelsesmæssigt kan det vel godt føles nogenlunde ens. Ikke at det er et argument i sig selv, men ud fra den vinkel giver det næppe mening at antyde, at "de kvindelige teologer da også bare kan tage sig sammen og følge Guds ord i stedet for at klynke", når man selv synes det er i orden at klynke trods det at man pålægger folk det samme som man ikke selv vil bære? Altså, hvis man mener de andre skal kunne bære det, må man vel også selv kunne? De andre kan da også bare tage sig sammen og uden klynk bøje sig under Guds ord der siger at man kan komme ud for lidelser for troens skyld? eller? (Men det er vel det med hvad der har Guds ord for / imod sig igen - og at nogen bør kunne bære noget, er jo ikke ensbetydende med, at alle bør kunne det. Så det holder nok ikke helt alligevel.)
Ej, undskyld, jeg mener jo ikke at man skal sige at nogle bare skal tage sig sammen, men måske kan du se hvad jeg mener? Dog er vi jo nok enige, tror jeg. Jeg sætter bare tingene lidt på spidsen, eller tænker lidt rodet. Det er naturligvis en nød for kirken, hvis bibeltro præster ikke kan få embede. Så det er da værd at beklage. Bestemt!
Det jeg mener, er bare, at det ikke det giver mening at sige om sig selv: "hvis jeg ikke bliver præst, skal jeg være arbejdsløs for altid", i stedet for at være åben for, at der også kunne være andre pladser til en, og så at sige om andre (de kvindelige teologer): "hvis I ikke bliver præster, kan I blive noget andet, såsom sognemedhjælpere". Man siger ikke, at de skal være arbejdsløse for altid.
Men hvis man selv synes, man har kald til at være præst og ikke andet, er det jo et problem, kan jeg godt se.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (22/02/2007 15:32)

Til toppen 
#81166 - 22/02/2007 17:11 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger

Yes, jeg tror vi er enige, Anne.

— Nikolaj

Til toppen 
#81167 - 25/02/2007 01:33 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej Nicolaj
Citat:

Ja, der kan helt sikkert kun gøres bod med en hel masse Eva Maria'er!
Ej, det går nok
Citat:
Jeg mener bare, at den tanke, at præstens myndighed afhænger menighedens kaldelse, kan ende i en tankegang, hvor præsten er en slags af menigheden ansat funktionær. Det stemmer heller ikke særlig godt overens med NT, hvor den tids præster, de ældste, blev indsat af apostlene eller personer med apostolsk bemyndigelse, altså oppefra, og ikke nedefra af menigheden. Jeg mener faktisk ikke, det er nogen særlig bibelsk tanke, at et kald skal komme fra en menighed.

At være præst er ikke bare en tilfældig stilling, som vi har tradition for at nogen skal have. Bag denne stilling ligger et embede indstiftet af Gud selv, dvs., at det altså er en ordning fra Gud, at en menighed skal have en hyrde. Mange praktiske ting omkring dette er dog stadig frie. Så det med at se præsten udelukkende som en funktionær er en afvej, men forhåbentlig ikke en konsekvens af det jeg skriver.

Mht. indsættelse af hyrder oven fra eller nedenfra: For det første bør vi bemærke, at NT aldrig giver en generel forskrift om, at hyrderne skal indsættes ovenfra. Ganske vist er dette muligvis helt eller delvist tilfældet i konkrete situationer (f.eks. Tit 1,5 og ApG 14,23). Vi ved dog ikke, hvor meget den enkelte menighed har været involveret. Det bør også ses ind i sin sammenhæng.
Pointer:
1) Apostlene tilstedeværelse med særlig myndighed førte til særlig praksis i nogle tilfælde. Dette kan f.eks. også ses ved, at Helligånden gives ved håndspålæggelse (ApG 8,17 og 19,6). Dette betyder dog ikke, at Helligånden gives "ovenfra" (jeg mener konsekvent ikke Gud med "ovenfra" i dette indlæg). Han kommer derimod gennem ordet. Og dette ord er betroet hele menigheden.
2) Menighederne var nye, og derfor var det en del af det at stifte og støtte menigheder at indsætte ældste. På samme måde som missionærer ofte indsætter de første ledere i nystiftede kirker i dag, da sådanne nye menigheder ofte har brug for konkret vejledning. Det er vel ikke så underligt.
3) De manglende apostoliske skrifter kan have haft indflydelse på den konkrete vejledning, menigheden har haft brug for på anden vis.

Skal vi derimod se på, hvad der er den rigtige ordning generelt, bliver vi nødt til at se på det bibelske vidnesbyrd mere generelt. Her bør det for det første bemærkes, at der ikke omtales noget særligt bispeembede. I stedet tales der bl.a. om tilsynsmænd i menigheden (1. Tim 3). Biskopper er altså en menneskelig ordning, og ikke et særligt embede givet af Gud. Ordningen behøver ikke at være forkert, men en biskop er dybest set ikke andet end en præst, der så desuden er indsat som funktionær i en bestemt stilling.

Dernæst bliver det et spørgsmål om autoritet. Her må den grundlæggende tone være: Der findes for menigheden dybest set kun én autoritet: Guds åbenbarede ord i Kristus!
Det vil i praksis sige Bibelens ord. Men dette ord er betroet til hele menigheden (se f.eks. Jud 3), dvs. at hver enkelt i menigheden (inkl. præsten) er fuldstændig lige på dette punkt! Det er, hvad man kalder det almene præstedømme ud fra 1. Pet 2,9-10 og Åb 1,6. Præsten står altså ikke nærmere Gud end den øvrige menighed, han står ikke som formidler af nåden, 1. Tim 2,5.
Derimod er han sat som tilsynsmand og hyrde. Dette rummer mange ting i praksis (men ikke nødvendigvis alt hvad en folkekirkepræst forventes at gøre). Men det samler sig omkring, at han varetager ansvaret for, at der i menigheden føres en ren lære, at han fører tilsyn med menigheden, sørger for at menighedssamlingerne bliver til opbyggelse, 1. Tim 4,13, så alle i menigheden føres til Jesus.
Hyrden er den, der varetager ansvaret for menighedens lære og liv i overensstemmelse med Guds ord. Dette fratager dog ikke den øvrige menigheds ansvar! De er sat til at prøve hyrdens forkyndelse (1. Johs 4,1, 1. Thess 5,21, Åb 2,2, Matt 7,15). Kort sagt: Myndigheden findes i Guds ord, som grundlæggende er betroet hele menigheden, og derfor er det menighedens kaldelse i overensstemmelse med Guds ord, der er en sand indsættelse som hyrde, hvor kaldelsen modtages. Se også Jak 3,1. En sådan formaning tyder ikke på, at indsættelsen er foregået direkte ovenfra. I øvrigt bemærkelsesværdigt at dette brev nok er det ældste brev i NT (så vidt jeg husker).

Jeg klipper lige resten af dit sammen:
Citat:
Citat:
Men jeg mener altså, at situationer kan opstå, hvor der enten må ske en forandring i menighedens praksis, eller hvor man ellers må forlade menigheden. Ingen af os kan holde til svag og/eller falsk forkyndelse i længden.

Nej, det går selvfølgelig ikke – hvis den falske forkyndelse er den eneste forkyndelse, vi får. Men det behøver det heldigvis ikke at være – derfor findes der missionshuse, bibelkredse, opbyggelige bøger og meget andet, som kan give åndelig føde ad libitum.

Og
Citat:
Citat:
Hvis præsten siden taler direkte imod tekstens budskab, så kan man altså ikke sige, at evangeliet bliver forkyndt ret. Halvt af hver er ikke tilstrækkeligt.

Nej, det har du da sådan set ret i. Men det bliver på den anden side ikke mindre forkert af, at jeg forlader menigheden. Eller mere rigtigt, for den sags skyld. Der er altså på den ene side det problem, at jeg dels kan ske at tage skade af vranglæren i længden, og dels at min tilstedeværelse kan ses som en anerkendelse af vranglæren; på den anden side mister jeg min mulighed for på en troværdig måde at forsøge at påvirke menigheden i en bedre retning, hvis jeg forlader den, og desuden advarer NT direkte mod at svigte sin forsamling, og siger ikke direkte noget sted, at det er okay at forlade den. Jeg tror efterhånden, vi har haft alle argumenter for og imod oppe at vende.

Jeg vil decideret sætte spørgsmålstegn ved, om formaningen til ikke at forlade egen forsamling er gyldig i tilfælde med vedholdende vranglære. Det handler altså om, ikke at svigte brødrenes fællesskab der, hvor Guds ord lyder. Og ikke om at blive på trods af vranglære. Desuden mener jeg ikke, at falsk forkyndelse bliver ufarlig, blot fordi vi får sund føde andre steder. Falsk og tom forkyndelse er som sådan vildførende og misvisende! Vi skal ikke lade os præge af dette, og derfor kan der kun lyde en besked til dem, der vedholdende sidder under sådan en: Flygt!

Det har også sammenhæng med menighedssynet: Menigheden er der hvor Guds ord forkyndes ret! Hvis dette altså ikke længere er tilfældet, kan forsamlingen forlades, da det ikke længere kan betragtes som en menighed. Så er det rigtigt, at det næppe hjælper den øvrige forsamling det vilde at flygte - hvis det altså ikke får dem til at vågne op. Men man hjælper altså heller ikke ved at blive. Jeg vil da gerne lige give en sidste salve af ekstra argumenter: Joh. 10,5, Rom 16,17, Tit 3,10, 2. Johs. 9-11. Se desuden 2. Pet 2,1, Matt 24,11, 1. Tim 4,1, 1. Johs 2,18-21. Det sidste viser for øvrigt tydeligt, at den hyrde, der går ud over Guds ords autoritet, ingen myndighed har.

Jesus sagde Skærtorsdag:
»I nat vil I alle svigte mig, for der står skrevet: ›Jeg vil slå hyrden ned, så fårene i hjorden spredes.‹ Men efter at jeg er opstået, går jeg i forvejen for jer til Galilæa.«

- Mads

Til toppen 
#81168 - 25/02/2007 14:19 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej Nicolaj
Citat:
Jeg synes sådan set ikke, du er for hård. Jeg har bare meget svært ved at få øje på nogle kirkesamfund i dag, der direkte modsiger retfærdiggørelsen ved tro alene. Der er muligvis lidt forskellige måder at formulere sig på, og nok også nogle opfattelser, der ligger på kanten af, hvad jeg kan stå inde for. Men jeg tror ikke, der er nogen, der siger, at vi bliver frelst af tro og gerninger som noget ligeværdigt, eller at Jesu død på korset ikke var nok til at frelse os.

Den Romersk-Katolske Kirke har i det mindste tendenser i den retning. Her er billedet dog sikkert også temmeligt broget. Typisk anerkender de dog ikke, at vi får tilregnet en fremmed retfærdighed, nemlig Kristi. Retfærdiggørelsen bliver gjort til et indre liv snarere end Guds retfærdighedserklæring af en synder ved Jesus. Men det er så en helt anden debat...
Citat:
Nej, du har nok ret i, at det [at give håndslag til andre præster ved ordinationen] må være mere end bare en høflighedsgestus. Men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle give mening, at man giver håndslag på at holde præsteløftet. Det er selvfølgelig lidt noget underligt noget, hvis man dermed lover folk, at man vil bekæmpe dem, men jeg kan ikke som sådan se, at der skulle være noget problematisk i det for den retlærende – det skulle jo næsten nærmere være den vranglærende, der ikke ville give hånd til den retlærende, for hvem gider at have nogen til at love én, at han vil bekæmpe én!

Men en del af det med at bekæmpe er vel netop at holde sig fra vedkommende i kirkelig sammenhæng?
Citat:
Jeg må indrømme, at jeg hele tiden har været lidt loren ved Evangelisk Luthersk Netværks idé om at ville fungere som alternativt tilsyn. Og jeg kan slet ikke se, hvordan Netværket skulle kunne ordinere præster. Det ville ikke bare være et brud med folkekirkelig praksis, men også med nytestamentlig og kirkehistorisk praksis (en undtagelse er dog bruddet på den apostolske succession ved reformationen i bl.a. Danmark, men det er vist lidt en anden diskussion). Præster indsætter ikke præster, det gør apostle og biskopper.

Jeg kan så tilgengæld ikke forstå, hvorfor det er så magtpåliggende med et eksternt tilsyn. Men jeg synes nu stadig det er ok, da eksternt tilsyn kan være en god og nyttig ordning. Og nok et bedre alternativ end de nuværende biskopper. Ang. ordination og embede, så har jeg skrevet en del i forrige indlæg. Ordinationsmyndigheden hænger ikke på et menneskabt bispeembede eller nogen form for nedarvet myndighed i en særlig gejstelig stand. Der findes ikke nogen sådan særlig gejstelig stand uafhængigt af forholdet til Guds ord. Vi er ikke afhængige af Guds ord og en eller anden særlig gejstelig stand. En menighed kan selv indsætte sin præst, selv uden andre præsters medvirken! Men, det er alligevel forkert at skabe unødig ravage ved at gøre det. Der er jo trods alt ikke noget generelt galt i, at præster og biskopper medvirker. Grunden til at jeg synes, det kunne være i orden, hvis netværket tilbød ordination var, at den øvrige folkekirke ville få sværere ved at afvise ordinationens gyldighed, hvis den var foretaget af en præst. Så vidt jeg aner, så er det vist ikke kun biskopper, der har ordineret præster til og i den danske folkekirke i nyere tid. Men jeg har ikke umiddelbart kunne finde dokumentation, så jeg er ærligt talt i tvivl.
Citat:
De praktiske grunde, som du nævner, er selvfølgelig helt i orden. Men når vi snakker om teologiske grunde, så bliver det lidt mere udflydende, for det ret svært at sige, hvornår en grund er god nok.

Det kan jeg til dels give dig ret i. Men at fornægte, at sådanne grunde findes, vil være helt forkert.

De raske har ikke brug for læge, det har de syge. (Matt. 9,12)

- Mads

Til toppen 
#81169 - 28/02/2007 23:14 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads
Citat:
Mht. indsættelse af hyrder oven fra eller nedenfra: For det første bør vi bemærke, at NT aldrig giver en generel forskrift om, at hyrderne skal indsættes ovenfra. Ganske vist er dette muligvis helt eller delvist tilfældet i konkrete situationer (f.eks. Tit 1,5 og ApG 14,23). Vi ved dog ikke, hvor meget den enkelte menighed har været involveret. Det bør også ses ind i sin sammenhæng.
Pointer:
1) Apostlene tilstedeværelse med særlig myndighed førte til særlig praksis i nogle tilfælde. Dette kan f.eks. også ses ved, at Helligånden gives ved håndspålæggelse (ApG 8,17 og 19,6). Dette betyder dog ikke, at Helligånden gives "ovenfra" (jeg mener konsekvent ikke Gud med "ovenfra" i dette indlæg). Han kommer derimod gennem ordet. Og dette ord er betroet hele menigheden.
2) Menighederne var nye, og derfor var det en del af det at stifte og støtte menigheder at indsætte ældste. På samme måde som missionærer ofte indsætter de første ledere i nystiftede kirker i dag, da sådanne nye menigheder ofte har brug for konkret vejledning. Det er vel ikke så underligt.
3) De manglende apostoliske skrifter kan have haft indflydelse på den konkrete vejledning, menigheden har haft brug for på anden vis.

Du har nogle gode pointer, især pointe 2 synes jeg – det lyder faktisk meget rimeligt. Det ændrer dog ikke på, at den eneste praksis, NT nævner omkring dette (så vidt jeg lige kan se) er, at ældste og tilsynsmænd indsættes af en apostel eller en person med apostolsk bemyndigelse. Det betyder selvfølgelig ikke nødvendigvis, at alle andre måder er forkerte, men det giver dog et praj om den tankegang, der ligger til grund for embedsforståelsen i NT, og jeg mener altså, det er en del af denne tankegang, at ældste, tilsynsmænd osv. er indsat »oppefra« (i hierarkiet), f.eks. af en person med en bemyndigelse, som han har fået overdraget af en apostel, som igen har fået den overdraget af Jesus selv, og alle indsættelser i embeder går dermed i sidste ende tilbage til Kristus – det synes jeg er en god tanke.
Citat:
Skal vi derimod se på, hvad der er den rigtige ordning generelt, bliver vi nødt til at se på det bibelske vidnesbyrd mere generelt. Her bør det for det første bemærkes, at der ikke omtales noget særligt bispeembede. I stedet tales der bl.a. om tilsynsmænd i menigheden (1. Tim 3).

Tilsynsmænd og biskopper er det samme. Det er endda det samme ord: det danske ord biskop kommer af det græske epískopos (muligvis via latin: episcopus), som simpelt hen betyder tilsynsmand, og det er også det ord, der i vores oversættelse (af bl.a. 1. Tim. 3) er oversat med »tilsynsmand«. Det er altså det samme, og det fremgår jo sådan set også af, at vi ofte omtaler bispeembedet som tilsynsembedet. Så jo, Bibelen omtaler så afgjort et særligt bispeembede, og det er dermed ikke blot »en menneskelig ordning«, sådan som du skriver.
Citat:
Dernæst bliver det et spørgsmål om autoritet. Her må den grundlæggende tone være: Der findes for menigheden dybest set kun én autoritet: Guds åbenbarede ord i Kristus!
Det vil i praksis sige Bibelens ord. Men dette ord er betroet til hele menigheden (se f.eks. Jud 3), dvs. at hver enkelt i menigheden (inkl. præsten) er fuldstændig lige på dette punkt! Det er, hvad man kalder det almene præstedømme ud fra 1. Pet 2,9-10 og Åb 1,6. Præsten står altså ikke nærmere Gud end den øvrige menighed, han står ikke som formidler af nåden, 1. Tim 2,5.

Helt så skarpt vil jeg nok ikke udtrykke det, selv om jeg tror, at vi grundlæggende er enige. Jeg vil ikke sige, at Bibelens ord er den éneste autoritet, med mindre man dermed blot mener, at det er den suveræne autoritet. Det er også rigtigt, at der findes et alment præstedømme, som vi plejer at kalde det, men det er kun den ene side af sagen; der findes også et særligt præstedømme, som Bibelen tillægger en vis autoritet (som naturligvis står under Guds ord, men dog en autoritet).
Citat:
Derimod er han sat som tilsynsmand og hyrde. Dette rummer mange ting i praksis (men ikke nødvendigvis alt hvad en folkekirkepræst forventes at gøre). Men det samler sig omkring, at han varetager ansvaret for, at der i menigheden føres en ren lære, at han fører tilsyn med menigheden, sørger for at menighedssamlingerne bliver til opbyggelse, 1. Tim 4,13, så alle i menigheden føres til Jesus.
Hyrden er den, der varetager ansvaret for menighedens lære og liv i overensstemmelse med Guds ord. Dette fratager dog ikke den øvrige menigheds ansvar! De er sat til at prøve hyrdens forkyndelse (1. Johs 4,1, 1. Thess 5,21, Åb 2,2, Matt 7,15).

Jeg kan ikke huske, om du eller jeg har været inde på det før, men kan man måske sige, at biskoppens eller præstens myndighed kun er i funktion, når han udtaler sig med dækning i Guds ord? Og dertil vil jeg så tilføje, at selve embedets myndighed (som er givet af Gud) kan man ikke rokke ved, uanset hvor ofte den så ryger ud af funktion.
Citat:
Kort sagt: Myndigheden findes i Guds ord, som grundlæggende er betroet hele menigheden, og derfor er det menighedens kaldelse i overensstemmelse med Guds ord, der er en sand indsættelse som hyrde, hvor kaldelsen modtages.

Jeg beklager, men jeg kan ikke lige se, hvordan denne tanke er udtrykt i de nævnte skriftsteder. Vil du måske uddybe lidt?
Citat:
Se også Jak 3,1. En sådan formaning tyder ikke på, at indsættelsen er foregået direkte ovenfra. I øvrigt bemærkelsesværdigt at dette brev nok er det ældste brev i NT (så vidt jeg husker).

Igen må jeg bede dig uddybe, for jeg kan overhovedet ikke lige se, hvordan du kan drage en sådan konklusion ud fra dette vers.
Citat:
Jeg vil decideret sætte spørgsmålstegn ved, om formaningen til ikke at forlade egen forsamling er gyldig i tilfælde med vedholdende vranglære. Det handler altså om, ikke at svigte brødrenes fællesskab der, hvor Guds ord lyder. Og ikke om at blive på trods af vranglære. Desuden mener jeg ikke, at falsk forkyndelse bliver ufarlig, blot fordi vi får sund føde andre steder. Falsk og tom forkyndelse er som sådan vildførende og misvisende! Vi skal ikke lade os præge af dette, og derfor kan der kun lyde en besked til dem, der vedholdende sidder under sådan en: Flygt!

Men det er altså ikke en tanke, der udtrykkes i Bibelen. Det er sådan set bare min pointe. Man kan selvfølgelig sige, at den nuværende situation er helt anderledes end den i NT. Og dog: menigheder, der er dybt præget af vranglære er der altså en del eksempler på i NT, og så vidt, jeg kan se, opfordres der ingen steder til at forlade sådanne menigheder. Jeg vil ikke sige, at der ikke kan gives situationer, hvor det for nogle ville være smartest at flygte til et sted, hvor man kan føle sig mere tryg ved forkyndelsen og ikke står midt i kirkekampens hede. Men når nu Bibelen ikke giver nogle anvisninger om dette, så synes jeg ikke, man kan udtale sig så kategorisk om det, som du gør (denne sidste bemærkning var nok også til mig selv).
Citat:
Det har også sammenhæng med menighedssynet: Menigheden er der hvor Guds ord forkyndes ret! Hvis dette altså ikke længere er tilfældet, kan forsamlingen forlades, da det ikke længere kan betragtes som en menighed.

Jeg synes slet ikke, det er den tankegang, jeg finder i NT. Som nævnt er der flere eksempler i NT på menigheder, der slet ikke har styr på den rette lære. Alligevel omtales de stadig med tilsyneladende selvfølgelighed som kristne menigheder, der blot har brug for retledning.
Det er rigtigt nok, som vi har været inde på før, at i Åb. 2,5 luftes muligheden for, at en menigheds »lysestage« kan blive »flyttet fra sin plads«, men læg mærke til, at der altså ikke står, at det allerede er sket, og at menigheden derfor ikke længere er en kristen menighed, men blot, at det kan ske, at menigheden ophører med at være en kristen menighed, men det er altså ikke bare noget, der sker ved den første, den bedste fejltagelse i forhold til Guds ord. Så jeg synes ikke rigtig, du har dækning for dit menighedssyn i Skriften, uanset om det så nærmest er hentet lige ud af Confessio Augustana.

Fra Jesu sidste bøn til sin Far (Johs. 17,11):
Citat:
Jeg er ikke længere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det du har givet mig, for at de kan være ét ligesom vi.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81170 - 04/03/2007 16:37 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads
Citat:
Men en del af det med at bekæmpe er vel netop at holde sig fra vedkommende i kirkelig sammenhæng?

Jo, det er det vel. Problemet er jo så, at NT siger, vi skal smide dem ud af kirken, og det har vi jo ikke rigtig magt til at gøre. Men det har vi vist været inde på før
Citat:
Jeg kan så tilgengæld ikke forstå, hvorfor det er så magtpåliggende med et eksternt tilsyn. Men jeg synes nu stadig det er ok, da eksternt tilsyn kan være en god og nyttig ordning. Og nok et bedre alternativ end de nuværende biskopper. Ang. ordination og embede, så har jeg skrevet en del i forrige indlæg. Ordinationsmyndigheden hænger ikke på et menneskabt bispeembede eller nogen form for nedarvet myndighed i en særlig gejstelig stand. Der findes ikke nogen sådan særlig gejstelig stand uafhængigt af forholdet til Guds ord. Vi er ikke afhængige af Guds ord og en eller anden særlig gejstelig stand.

Jeg har skrevet noget om dette i mit andet indlæg til dig.
Citat:
En menighed kan selv indsætte sin præst, selv uden andre præsters medvirken! Men, det er alligevel forkert at skabe unødig ravage ved at gøre det. Der er jo trods alt ikke noget generelt galt i, at præster og biskopper medvirker. Grunden til at jeg synes, det kunne være i orden, hvis netværket tilbød ordination var, at den øvrige folkekirke ville få sværere ved at afvise ordinationens gyldighed, hvis den var foretaget af en præst. Så vidt jeg aner, så er det vist ikke kun biskopper, der har ordineret præster til og i den danske folkekirke i nyere tid. Men jeg har ikke umiddelbart kunne finde dokumentation, så jeg er ærligt talt i tvivl.

Jeg har ikke lige hørt om noget sådant, men jeg skal da ikke kunne udelukke, at det er sket. Men som du også skriver, skal man kun gøre det, hvis det er strengt nødvendigt. Og der må jo være andre muligheder. Man kunne jo eksempelvis få en biskop fra udlandet til at ordinere, f.eks. en af biskopperne fra den svenske Missionsprovins. Men uanset, hvem man så fik til at ordinere udenom de almindelige biskopper, ville det nok skabe ravage – om den så er unødig, må man jo vurdere i situationen.

Citat:
I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81171 - 20/03/2007 14:51 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej Nicolaj

Jeg hopper straks til uenighederne .
Citat:
Tilsynsmænd og biskopper er det samme. Det er endda det samme ord: det danske ord biskop kommer af det græske epískopos (muligvis via latin: episcopus), som simpelt hen betyder tilsynsmand, og det er også det ord, der i vores oversættelse (af bl.a. 1. Tim. 3) er oversat med »tilsynsmand«. Det er altså det samme, og det fremgår jo sådan set også af, at vi ofte omtaler bispeembedet som tilsynsembedet. Så jo, Bibelen omtaler så afgjort et særligt bispeembede, og det er dermed ikke blot »en menneskelig ordning«, sådan som du skriver.

Det er vel et spørgsmål om ordenes reelle betydning. Det tilsynsembede, der beskrives i 1. Tim 3, er det, der må svare til præsteembedet i folkekirken, og ikke specifikt bispeembedet. Der tales om forholdet til menigheden, ikke om at tilsynsmændene skal være "biskopper" i trad. folkekirkelig forstand. Det fremgår måske tydeligst af ApG. 20,28, hvor det er de ældste fra en konkret menighed (Efesus), der kaldes tilsynsmænd. En ren sammenkædning i ordets oprindelse synes jeg ikke er overbevisende.
Citat:
Helt så skarpt vil jeg nok ikke udtrykke det, selv om jeg tror, at vi grundlæggende er enige. Jeg vil ikke sige, at Bibelens ord er den éneste autoritet, med mindre man dermed blot mener, at det er den suveræne autoritet. Det er også rigtigt, at der findes et alment præstedømme, som vi plejer at kalde det, men det er kun den ene side af sagen; der findes også et særligt præstedømme, som Bibelen tillægger en vis autoritet (som naturligvis står under Guds ord, men dog en autoritet).

Jeg forsøgte ellers ikke at udtrykke mig for drastisk. For det første skrev jeg, at det var for "menigheden", det var autoriteten. Og så skrev jeg "dybest set". Med dette mente jeg, at al anden autoritet i menigheden har sit udspring heri og aldrig kan virke uafhængigt heraf.
Citat:
Jeg kan ikke huske, om du eller jeg har været inde på det før, men kan man måske sige, at biskoppens eller præstens myndighed kun er i funktion, når han udtaler sig med dækning i Guds ord? Og dertil vil jeg så tilføje, at selve embedets myndighed (som er givet af Gud) kan man ikke rokke ved, uanset hvor ofte den så ryger ud af funktion.

Vi har nok været inde på det Hvordan giver Gud sit embede? Kan Gud fratage sit embede? Og hvordan kommer det til udtryk? Hvis ikke ved Guds eget ord, så ved jeg det ikke!
Jeg vil dog straks medgive, at der kan være en jordisk autoritet tilknyttet, som ikke forsvinder af den grund. Så hvad ligger der i "selve embedet"? Det er nok det, der bliver afgørende for, om jeg kan tilslutte mig dit udsagn.
Citat:
Jeg beklager, men jeg kan ikke lige se, hvordan denne tanke [at menighedens kald ved Guds ord udtrykker den sande indsættelse] er udtrykt i de nævnte skriftsteder. Vil du måske uddybe lidt?

Jeg har, siden sidst foranlediget af debatten, læst lidt i "Ordet som aldrig kan dø" af Olav Valen-Sendstad. Som belæg for at "Enhver kristen har Guds Ord, er er lært af Gud og salvet af ham til præst" anfører han via Luther Joh. 6,45, Sl. 45,8 og 1. Pet 2,5.9. "Derfor er alle kristne skyldige at bekende, lære og udbrede Guds Ord (skrifthenvisning: 2. Kor 4,13; Sl 51,15)".
Efter at have beskrevet embedet og kaldet til dette skriver O. Valen-Sendstad refererende til Luther bl.a : "hvor det drejer sig om at bedømme lære og forkyndelse og om at ind- og afsætte prædikanter og sjælesørgere, må man .... holde sig til Guds Ord og handle efter det. Thi det er ikke biskopperne, teologerne og kirkemøderne, som alene har ret til at prøve lære og forkyndelse. Kristus Jesus ... har ... givet denne ret til alle kristne. Som skriftbevis for dette anfører han Joh. 10,27; 2. Tess. 2,15; Matt. 24; 1. Kor. 10; Gal. 3-5; Kol. 2; 1. Joh. 4,1; - idet han understreger, at det i alle disse skriftsteder drejer sig om formaninger til menigheden om at høre Kristi røst, tage sig i vare for falsk profeti og prøve ånderne."

Den med Sl. 45,8 skal jeg lige selv tygge på....
Citat:
Citat:
Se også Jak 3,1. En sådan formaning tyder ikke på, at indsættelsen er foregået direkte ovenfra. I øvrigt bemærkelsesværdigt at dette brev nok er det ældste brev i NT (så vidt jeg husker).

Igen må jeg bede dig uddybe, for jeg kan overhovedet ikke lige se, hvordan du kan drage en sådan konklusion ud fra dette vers.

Det var ikke tænkt som noget super-vægtigt argument. Hvad jeg mener er, at en sådan formaning kunne tyde på, at menigheden selv har haft bemyndigelse til at indsætte lærere, idet det er skrevet til menigheden, at kun få af dem skal være lærere.
Citat:
Men det er altså ikke en tanke, der udtrykkes i Bibelen. Det er sådan set bare min pointe. Man kan selvfølgelig sige, at den nuværende situation er helt anderledes end den i NT. Og dog: menigheder, der er dybt præget af vranglære er der altså en del eksempler på i NT, og så vidt, jeg kan se, opfordres der ingen steder til at forlade sådanne menigheder. Jeg vil ikke sige, at der ikke kan gives situationer, hvor det for nogle ville være smartest at flygte til et sted, hvor man kan føle sig mere tryg ved forkyndelsen og ikke står midt i kirkekampens hede. Men når nu Bibelen ikke giver nogle anvisninger om dette, så synes jeg ikke, man kan udtale sig så kategorisk om det, som du gør (denne sidste bemærkning var nok også til mig selv).

Jeg har ellers forsøgt mig ved at give en stak skriftsteder i sidste indlæg. Du har ret i, at der er eksempler i NT på menigheder dybt prægede af vranglære. Netop derfor forkyndes der også opgør! For fastholdes sådan vranglære vedholdende af alle, så dør menigheden. Der kan ikke være nogen tvivl om alvoren, hvis man f.eks. læser Jakobsbrevet, Hebræerbrevet eller Galaterbrevet. Det er den vedholdende falske forkyndelse, jeg mener, vi skal flygte fra. Ikke først og fremmest en bestemt jordisk organisation. Men derimod at vi skiller os ud fra vranglæren; og det kan så føre til, at vi i sidste ende må gå. Men bedre er det da, hvis der kan tages et opgør i hele forsamlingen.
Indrømmet: Der er noget proces i det med "vedvarende". Hvornår er noget vedvarende nok? Et klart pejlemærke må vel være, når vranglærerne ikke vil modtage gentagne formaninger (jf. 1. Tim 1,20, 2. Tim 2,16-18, Matt. 18,15-18).
Vi skal passe på åndelig selvovervurdering. Vi lever ikke i os selv, men af Guds ord. Vranglæren er som gift, der slår os ihjel. Derfor skal vi ikke lege med ilden, og sidde under vedvarende falsk forkyndelse. Hvorfor ellers Bibelens advarsler mod de falske profeter, der endda skal udgå fra vores egen midte?
Citat:
Jeg synes slet ikke, det er den tankegang, jeg finder i NT. Som nævnt er der flere eksempler i NT på menigheder, der slet ikke har styr på den rette lære. Alligevel omtales de stadig med tilsyneladende selvfølgelighed som kristne menigheder, der blot har brug for retledning.
Det er rigtigt nok, som vi har været inde på før, at i Åb. 2,5 luftes muligheden for, at en menigheds »lysestage« kan blive »flyttet fra sin plads«, men læg mærke til, at der altså ikke står, at det allerede er sket, og at menigheden derfor ikke længere er en kristen menighed, men blot, at det kan ske, at menigheden ophører med at være en kristen menighed, men det er altså ikke bare noget, der sker ved den første, den bedste fejltagelse i forhold til Guds ord. Så jeg synes ikke rigtig, du har dækning for dit menighedssyn i Skriften, uanset om det så nærmest er hentet lige ud af Confessio Augustana.

En del har jeg forsøgt at svare på. Jeg mener ikke, at man ophører med at være menighed "ved den første, den bedste fejltagelse". Men hvor der føres et fremmed evangelium uden opgør, hvor er menigheden så? Er de oprindelige menigheder i Lilleasien nødvendigvis forsvundet, fordi alle kristne flyttede/døde, eller fordi biskopperne blev forhindret i at ordinere præster? Jeg tror desværre lige så vel, at det kan skyldes frafald fra Guds ord. Derfor tales der ikke med "selvfølgelighed" om menighederne i NT som menigheder, men med stor frygt for, at det ikke vil fortsætte sådan!

Beklager ventetiden. Jeg har haft lidt travlt, og desuden blev jeg af en anmeldelse i seneste nummer af ”Budskabet” foranlediget til, at hive en hidtil af mig næsten ulæst bog ned af reolen: "Ordet som aldrig kan dø" af O. Valen-Sendstad. Her bruges også plads på embedsforståelsen, og det ville jeg lige læse først.

Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør. Luk 23,34

Kh
Mads

Til toppen 
#81172 - 20/03/2007 15:05 Re:Bibelsk belæg for at forlade... og Augustana mm [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej igen
Citat:
Jo, det er det vel. Problemet er jo så, at NT siger, vi skal smide dem ud af kirken, og det har vi jo ikke rigtig magt til at gøre. Men det har vi vist været inde på før

Jeg synes, det er værd at lægge mærke til, hvorfor NT siger, at vi skal smide dem ud. Det er nemlig ikke for at det skal være en demonstration af kirkens magt. Derimod for at gøre dem klart, at de er på en afvej OG for at beskytte menigheden mod vranglæren, der fører vild. Derfor mener jeg ikke, at det kan forsvares at give udtryk for åndeligt fællesskab med præster der vedblivende lærer et falsk evangelium.
Citat:
Jeg har ikke lige hørt om noget sådant, men jeg skal da ikke kunne udelukke, at det er sket. Men som du også skriver, skal man kun gøre det, hvis det er strengt nødvendigt. Og der må jo være andre muligheder. Man kunne jo eksempelvis få en biskop fra udlandet til at ordinere, f.eks. en af biskopperne fra den svenske Missionsprovins. Men uanset, hvem man så fik til at ordinere udenom de almindelige biskopper, ville det nok skabe ravage – om den så er unødig, må man jo vurdere i situationen.

Jeg er også åben over for sådanne alternative løsninger.

Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte. Luk. 19,10

- Mads

Til toppen 
#81173 - 25/03/2007 00:17 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads

Jeg springer en lille smule over i dit indlæg og fokuserer på det, vi ser ud til at være uenige om, og som efter min mening er væsentligt; håber det er i orden.
Citat:
Det er vel et spørgsmål om ordenes reelle betydning. Det tilsynsembede, der beskrives i 1. Tim 3, er det, der må svare til præsteembedet i folkekirken, og ikke specifikt bispeembedet.

Det er jeg ikke umiddelbart enig med dig i. Det eneste, der egentlig står om tilsynsmandens funktion i 1. Tim. 3 er, at det er et vigtigt arbejde, og at han skal tage sig af Guds menighed, foruden hvad der ligger i selve udtrykket tilsynsmand. Det passer for mig at se udmærket på en biskop. Desuden er det vel lidt en selvmodsigelse, hvis en almindelig præst skal være tilsynsmand for menigheden – så skal han jo føre tilsyn med sig selv. Og i øvrigt er det vel værd at bemærke, at der faktisk ikke står noget om tilsynsmænd i afsnittet, men kun om tilsynsmand i ental, og det kunne vel indikere, at der ikke var flere af slagsen i menigheden – umiddelbart efter kommer afsnittet om menighedstjenere jo, som altså pludselig er i flertal.
Citat:
Jeg har, siden sidst foranlediget af debatten, læst lidt i "Ordet som aldrig kan dø" af Olav Valen-Sendstad. Som belæg for at "Enhver kristen har Guds Ord, er er lært af Gud og salvet af ham til præst" anfører han via Luther Joh. 6,45, Sl. 45,8 og 1. Pet 2,5.9. "Derfor er alle kristne skyldige at bekende, lære og udbrede Guds Ord (skrifthenvisning: 2. Kor 4,13; Sl 51,15)".
Efter at have beskrevet embedet og kaldet til dette skriver O. Valen-Sendstad refererende til Luther bl.a : "hvor det drejer sig om at bedømme lære og forkyndelse og om at ind- og afsætte prædikanter og sjælesørgere, må man .... holde sig til Guds Ord og handle efter det. Thi det er ikke biskopperne, teologerne og kirkemøderne, som alene har ret til at prøve lære og forkyndelse. Kristus Jesus ... har ... givet denne ret til alle kristne. Som skriftbevis for dette anfører han Joh. 10,27; 2. Tess. 2,15; Matt. 24; 1. Kor. 10; Gal. 3-5; Kol. 2; 1. Joh. 4,1; - idet han understreger, at det i alle disse skriftsteder drejer sig om formaninger til menigheden om at høre Kristi røst, tage sig i vare for falsk profeti og prøve ånderne."

Det er helt rigtigt, at alle kristne bør prøve forkyndelsen på Guds Ord, men jeg kan altså ikke helt se sammenhængen derfra og til den tanke, at menighedens kald ved Guds ord udtrykker den sande indsættelse?
Citat:
Du har ret i, at der er eksempler i NT på menigheder dybt prægede af vranglære. Netop derfor forkyndes der også opgør!

Ja, der forkyndes opgør, men der forkyndes ikke flugt! Og jeg vil endda sige, at flugt netop ikke er opgør. Flugt forhindrer jo ikke vranglæren i at fortsætte. Det lader dog til, at vi ikke er helt uenige om dette, da du jo skriver:
Citat:
Men bedre er det da, hvis der kan tages et opgør i hele forsamlingen.

Citat:
Vi skal passe på åndelig selvovervurdering. Vi lever ikke i os selv, men af Guds ord. Vranglæren er som gift, der slår os ihjel.

Jeg vil jo så svare, at vi også skal passe på med undervurdering af Gud. I sidste ende kommer vores åndelige overlevelse alene an på ham, og ikke på graden af ret eller vrang lære i menigheden. Men selvfølgelig er vranglære da ikke en god ting, så vi skal da ikke opsøge den frivilligt; men der er altså masser af eksempler på kristne, der har overlevet, selv om noget af den forkyndelse, de hørte, var forkert (og så er vi måske tilbage ved de Stærke Jyder).
Citat:
En del har jeg forsøgt at svare på. Jeg mener ikke, at man ophører med at være menighed "ved den første, den bedste fejltagelse". Men hvor der føres et fremmed evangelium uden opgør, hvor er menigheden så? Er de oprindelige menigheder i Lilleasien nødvendigvis forsvundet, fordi alle kristne flyttede/døde, eller fordi biskopperne blev forhindret i at ordinere præster? Jeg tror desværre lige så vel, at det kan skyldes frafald fra Guds ord. Derfor tales der ikke med "selvfølgelighed" om menighederne i NT som menigheder, men med stor frygt for, at det ikke vil fortsætte sådan!

Det har du vel ret i, men min pointe er sådan set også bare, at der er nogle af de menigheder, der f.eks. nævnes i Åbenbaringen, som falder langt udenfor definitionen i Augustana – og alligevel omtales de som kristne menigheder.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81174 - 01/04/2007 14:43 Re: Bibelsk belæg for at forlade sin forsamling? [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Hej Nicolaj
Citat:
Jeg springer en lille smule over i dit indlæg og fokuserer på det, vi ser ud til at være uenige om, og som efter min mening er væsentligt; håber det er i orden.

Helt i orden!

Dog kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan du forestiller dig, at Gud evt. afsætter en præst, ud fra den måde du taler om Guds indsættelse.
Citat:
Det er jeg ikke umiddelbart enig med dig i. Det eneste, der egentlig står om tilsynsmandens funktion i 1. Tim. 3 er, at det er et vigtigt arbejde, og at han skal tage sig af Guds menighed, foruden hvad der ligger i selve udtrykket tilsynsmand. Det passer for mig at se udmærket på en biskop. Desuden er det vel lidt en selvmodsigelse, hvis en almindelig præst skal være tilsynsmand for menigheden – så skal han jo føre tilsyn med sig selv. Og i øvrigt er det vel værd at bemærke, at der faktisk ikke står noget om tilsynsmænd i afsnittet, men kun om tilsynsmand i ental, og det kunne vel indikere, at der ikke var flere af slagsen i menigheden – umiddelbart efter kommer afsnittet om menighedstjenere jo, som altså pludselig er i flertal.

Hvis det var en biskop, var det vel præsterne/de ældste i forskellige menigheder, han primært skulle føre tilsyn med? Det synes jeg ikke fremgår af teksten. Konteksten beskriver, så vidt jeg kan se, forholdene i den enkelte menighed. Dernæst kan jeg ikke huske, at der i Bibelen står om sådan en overordnet hyrdefunktion for flere menigheder, hvor der ikke refereres til en apostel eller Jesus selv. Igen vil jeg gerne henvise til ApG 20,28, hvor tilsynsmænd bruges i forhold til en bestemt menighed.
Det er ingen selvmodsigelse, at en alm. præst skal føre tilsyn med menigheden. Det er netop hans opgave! Skal han så føre tilsyn med sig selv? Ja, det skal han så også (1. Tim 4,16). Det er vi alle kaldede til. Men ingen i Guds menighed står alene. Derfor er den øvrige menighed sat til at føre tilsyn med præsten. Det er sådan, jeg mener, Bibelen taler om embedet (jf. mit forrige indlæg). Her indgår præst og den øvrige menighed i en gensidig forpligtelse og ansvar over for at fastholde hinanden på Guds ord og kald. Noget der desværre står svagt mange steder i dag.

Hvad angår ental/flertal, kan jeg ikke umiddelbart forklare eller tolke noget væsentligt ud af det. Om det så skyldes mig, eller at der rent faktisk ikke er nogen væsentligt pointe, ved jeg ikke.
Citat:
Det er helt rigtigt, at alle kristne bør prøve forkyndelsen på Guds Ord, men jeg kan altså ikke helt se sammenhængen derfra og til den tanke, at menighedens kald ved Guds ord udtrykker den sande indsættelse?

Man kan måske sige, at forskellen i vores syn ligger i, om denne prøve højst kan munde ud i en hensigtserklæring, eller om de, der prøver, rent faktisk har myndighed til at afsætte, hvis præsten ikke står sin prøve? Jeg mener det sidste. Se f.eks. 2. Johs. 8-11. Alle formaninger af en sådan karakter i Bibelen er ikke givet udelukkende til kirkeledere, men til hele menigheden. Det er menigheden, der prøver (1. Tim 3,10) og fastholder eller afviser (1. Thess 5,21-22). Og hvis ikke vranglæren er ond, hvad er så?

Citat:
Jeg vil jo så svare, at vi også skal passe på med undervurdering af Gud. I sidste ende kommer vores åndelige overlevelse alene an på ham, og ikke på graden af ret eller vrang lære i menigheden. Men selvfølgelig er vranglære da ikke en god ting, så vi skal da ikke opsøge den frivilligt; men der er altså masser af eksempler på kristne, der har overlevet, selv om noget af den forkyndelse, de hørte, var forkert (og så er vi måske tilbage ved de Stærke Jyder).

Er det at undervurdere Gud at sige, at man skal flygte fra vranglæren? Er det ikke netop at frygte Gud? At sige, at vi må blive i hans ord, sådan som han selv har lært os det? Gud lærer os netop at give agt på sit ord, og at afvise al falsk lære. Er det så at undervurdere Gud, hvis vi siger, at vi skal gøre det? Nej! Holder vi os ikke til Guds ord, er vi overladt til "hver lærdoms vind". Vi må blive i Guds ord, det siger Gud selv. Det er super-bibelsk, fra første til sidste blad. Det er ikke at undervurdere Gud, at advare mod at sætte sig ind under vedvarende falsk forkyndelse. Siden slangens falske forkyndelse i Edens Have har konceptet været det samme: "Mon Gud virkelig har sagt?" Og så ledes vi på afveje, hvis vi satser på vores egen modstandskraft. Eneste myndige svar er: "Der står skrevet!", og en flugt fra fristelsen til Jesus.
At der er eksempler på andet, er rigtigt. Tak Gud! Men: Det ændrer ikke Guds vejledning, om jeg så kan komme med 1 million eksempler.

Forøvrigt: Lyttede De Stærke Jyder til falsk forkyndelse?
Citat:
Det har du vel ret i, men min pointe er sådan set også bare, at der er nogle af de menigheder, der f.eks. nævnes i Åbenbaringen, som falder langt udenfor definitionen i Augustana – og alligevel omtales de som kristne menigheder.

Det kan se sådan ud. Men, som jeg forhåbenligt har pointeret, så er der tale om en vedvarende sammenhæng. Det er jo ikke sådan, at det ophører med at være en menighed, så snart en falsk lærer dukker op. Derimod kendes det på, hvordan man vedvarende forholder sig til det, altså om man vedvarende bliver på afvejen. Som sagt er der noget proces i det. Men sagen er stadig klar: Hvis ikke de vender om og tilbage til det, de oprindeligt kom til tro på, vil de ophøre med at være en menighed. Måske er en mulig parallel det personlige frafald. Hvornår det sker, kan være svært for os at afgøre, men det ændrer ikke på udfaldet.

Kærlig hilsen
Mads

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær