0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#81091 - 11/02/2007 15:06
Biblen og abort
|
Bruger
Reg.: 09/02/2007
|
Mattæus 7,12 ; Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.
Betyder det ikke, at hvis ønsker at man aldrig var født, og vil hade at have sig selv som forældre, er det så er bedre at få en abort end at sætte et barn i verden?
Ændret af AnnePande (13/02/2007 17:13)
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81092 - 11/02/2007 15:58
Re: Biblen og abort
[Re: mirth]
|
Anonym
Anonym
|
Hej mirth! Citat: Betyder det ikke, at hvis ønsker at man aldrig var født, og vil hade at have sig selv som forældre, er det så er bedre at få en abort end at sætte et barn i verden?
Nej, for det tilkommer kun Gud alene at råde over menneskers liv.
Og i øvrigt:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« | Han [Jesus] sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ | Det er det største og det første bud. | Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ | På de to bud hviler hele loven og profeterne.« (Matt 22,36ff)
Svaret på dit spørgsmål er ikke at slå barnet ihjel, men at elske det som dig selv (og at elske dig selv).
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (11/02/2007 15:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81093 - 12/02/2007 22:31
[Re: ]
|
Bruger
|
Tak for dit svar. Selvom det giver mig anledning til nye spørgsmål. Citat:
Nej, for det tilkommer kun Gud alene at råde over menneskers liv.
Så er abort vel også forkert i de tilfælde hvor det vil være livsfarligt for kvinden at gennemføre graviditeten?
Citat:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« | Han [Jesus] sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ | Det er det største og det første bud. | Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ | På de to bud hviler hele loven og profeterne.« (Matt 22,36ff)
Svaret på dit spørgsmål er ikke at slå barnet ihjel, men at elske det som dig selv (og at elske dig selv).
Men man kan ikke altid elske, hverken sig selv eller andre, selvom man gerne vil. Jeg kan ihvertfald ikke....
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81094 - 13/02/2007 17:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Citat: Mattæus 7,12 ; Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.
Betyder det ikke, at hvis ønsker at man aldrig var født, og vil hade at have sig selv som forældre, er det så er bedre at få en abort end at sætte et barn i verden?
Hej Mirth.
Det vil jeg svare klart nej til. Der kan være mange grunde til, at man ønsker, man aldrig var født. Men i alle tilfælde vil dette ønske være et resultat af noget, der er gået i stykker i ens liv på den ene eller den anden måde - noget, som har brug for genoprettelse og helbredelse. Uanset hvem der ønsker, de aldrig var blevet født, og hvorfor, så er det ikke Guds ønske! Det er ham, der har skabt hvert eneste menneske - og derfor også har villet hvert eneste menneske og dets liv. Det gælder både for den, der ønsker, at han aldrig var blevet født, og for det ufødte barn, hvis fødsel der er andre der ikke ønsker! Så derfor, nej. Det er ikke bedre at få en abort end at sætte et barn i verden selv om man ønsker, man aldrig var blevet født. For dette ønske er ikke ifølge Guds kærlige plan og vilje. Man kunne argumentere på samme måde, at det var i orden at slå fødte og evt. voksne mennesker ihjel, hvis man ikke selv havde lyst til at leve. Løsningen ville her ligge i at søge hjælp for de ting, som tager livslysten fra en. Disse sår kan Gud også hele - på den ene eller anden måde.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81095 - 13/02/2007 17:17
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej igen Mirth.
Jeg kom til at lave en fejl, da jeg svarede på dit indlæg, nemlig ved at trykke på "ændre" i stedet for "citer", så mit indlæg kom til at stå inden i dit. (Som ordstyrer har man en ændre-knap, nemlig.) Jeg har nu lavet det om, så mit indlæg er mit eget, men det er altså grunden til, at der står, at dit indlæg er ændret af mig. Men jeg har ikke rørt ved det du har skrevet, så nu skulle det hele være i orden. Undskyld fejlen.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81096 - 13/02/2007 23:17
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne! Citat:
Uanset hvem der ønsker, de aldrig var blevet født, og hvorfor, så er det ikke Guds ønske! Det er ham, der har skabt hvert eneste menneske - og derfor også har villet hvert eneste menneske og dets liv. Det gælder både for den, der ønsker, at han aldrig var blevet født, og for det ufødte barn, hvis fødsel der er andre der ikke ønsker! Så derfor, nej. Det er ikke bedre at få en abort end at sætte et barn i verden selv om man ønsker, man aldrig var blevet født. For dette ønske er ikke ifølge Guds kærlige plan og vilje. Man kunne argumentere på samme måde, at det var i orden at slå fødte og evt. voksne mennesker ihjel, hvis man ikke selv havde lyst til at leve.
Jeg havde lidt ventet et agrument som dette Jeg mener dog stadig at der er stor forskel på at forhindre et barn i at komme til verden. Og at dræbe et menneske der allerede er født. Når man græder/ er ulykkelig over andres død, er det så ikke fordi man selv savner personen, snarere end af medfølelse for den døde?
Jeg ved at den her er både grov og kynisk, men kan ikke lade være med at spørge alligevel. Hvis alle meneskeliv er lige betydningsfulde for Gud, er det så ikke forkastligt at bruge en masse rescourser på ét liv herhjemme, når det samme beløb kunne betyde forskellen på liv eller død for flere personer i en fattigere del af verden???
Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er ukritisk aborttilhænger. Men mener at det i enkelte tilfælde er det mindste af 2 onder... Og vil gerne høre flest muglige synspunkter. 
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81097 - 14/02/2007 18:43
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej Mirth Det er ikke bedre at få en abort end at sætte et barn i verden selv om man ønsker, man aldrig var blevet født. For dette ønske er ikke ifølge Guds kærlige plan og vilje. Man kunne argumentere på samme måde, at det var i orden at slå fødte og evt. voksne mennesker ihjel, hvis man ikke selv havde lyst til at leve.
Jeg havde lidt ventet et agrument som dette Jeg mener dog stadig at der er stor forskel på at forhindre et barn i at komme til verden. Og at dræbe et menneske der allerede er født. Når man græder/ er ulykkelig over andres død, er det så ikke fordi man selv savner personen, snarere end af medfølelse for den døde?
Jeg ved at den her er både grov og kynisk, men kan ikke lade være med at spørge alligevel. Hvis alle meneskeliv er lige betydningsfulde for Gud, er det så ikke forkastligt at bruge en masse rescourser på ét liv herhjemme, når det samme beløb kunne betyde forskellen på liv eller død for flere personer i en fattigere del af verden???
Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er ukritisk aborttilhænger. Men mener at det i enkelte tilfælde er det mindste af 2 onder... Og vil gerne høre flest muglige synspunkter. 
Jeg har i mit livstid moedt mange, voksne og unge, kvinder (baade indenfor kirken og udenfor) som har abortet (med vilje) og der er ikke ret mange som ikke har fortrudt det. Naar man graeder/soerger over andres doed, det gaar over med tiden, men mange som har faaet abort vil fortaelle dig at det er naesten uoverkommelig og at sorgen varer meget laengere som sorgen over en soester, datter, soen eller Mor og Far. Det er nemt nok at smide en hel masse skriftsteder i ansigtet paa den som spoerger angaaende abort, men det er meget bedre at soege og snakke med andre som har vaeret i samme situation. mvh Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#81098 - 14/02/2007 19:34
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
Reg.: 30/01/2007
Sted: I det Jydske!
|
Citat:
Jeg har i mit livstid moedt mange, voksne og unge, kvinder (baade indenfor kirken og udenfor) som har abortet (med vilje) og der er ikke ret mange som ikke har fortrudt det. Naar man graeder/soerger over andres doed, det gaar over med tiden, men mange som har faaet abort vil fortaelle dig at det er naesten uoverkommelig og at sorgen varer meget laengere som sorgen over en soester, datter, soen eller Mor og Far. Det er nemt nok at smide en hel masse skriftsteder i ansigtet paa den som spoerger angaaende abort, men det er meget bedre at soege og snakke med andre som har vaeret i samme situation. mvh Bluerover1
Tror det er meget rigtigt hvad Bluerover1 skriver mht de kvinder der har fået en provokeret abort. Det er også lidt de samme historier jeg har hørt. Når en kvinde vælger at få foretaget en abort er det jo typisk fordi det var et "uheld", det var ikke det rette tidspunkt, ikke med den rette mand, hun føler sig for ung osv.. Og desværre tror mange at den "lette løsning" er at få foretaget en abort. Når der så er gået 5-10 år (eller hvad vi nu kan forestille os) og den pågældende kvinde har fået børn som voksen er det da klart et savn og en kilde til fortrydelse at hun fravalgte det barn dengang. Hun er jo mor til det barn hun har invilliget i at slå ihjel..!
|
|
Til toppen
|
|
|
#81099 - 14/02/2007 20:34
[Re: Hestehviskeren]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Hestehviskeren, du skriver:
Tror det er meget rigtigt hvad Bluerover1 skriver mht de kvinder der har fået en provokeret abort. Det er også lidt de samme historier jeg har hørt. Når en kvinde vælger at få foretaget en abort er det jo typisk fordi det var et "uheld", det var ikke det rette tidspunkt, ikke med den rette mand, hun føler sig for ung osv.. Og desværre tror mange at den "lette løsning" er at få foretaget en abort. Når der så er gået 5-10 år (eller hvad vi nu kan forestille os) og den pågældende kvinde har fået børn som voksen er det da klart et savn og en kilde til fortrydelse at hun fravalgte det barn dengang. Hun er jo mor til det barn hun har invilliget i at slå ihjel..!
Ja, enig. Jeg er selv sådan en. I min hårdhjertede ungdom valgte jeg "den lette løsning". Jeg var ikke for ung, det var oven i købet den rette mand, ham som jeg blev gift med, men det var så ikke "det rette tidspunkt".
Senere fødte jeg et barn - dog mener jeg ikke det var dét barn, som jeg et par år tidligere havde fået slået ihjel, men et andet barn.
Det barn, jeg altså aldrig fødte, var villet af Gud, og jeg savner det ganske forfærdeligt. I de mange år, der siden er gået, har der ikke været én eneste dag hvor jeg ikke bittert har fortrudt - hvor kunne jeg gøre det?
Men det kunne jeg altså, og selv om jeg véd, at Gud har tilgivet mig, kommer jeg aldrig så langt, at jeg bliver i stand til at tilgive mig selv ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#81100 - 14/02/2007 21:20
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
Hej Bluerover1! Citat:
Jeg har i mit livstid moedt mange, voksne og unge, kvinder (baade indenfor kirken og udenfor) som har abortet (med vilje) og der er ikke ret mange som ikke har fortrudt det. Naar man graeder/soerger over andres doed, det gaar over med tiden, men mange som har faaet abort vil fortaelle dig at det er naesten uoverkommelig og at sorgen varer meget laengere som sorgen over en soester, datter, soen eller Mor og Far. Det er nemt nok at smide en hel masse skriftsteder i ansigtet paa den som spoerger angaaende abort, men det er meget bedre at soege og snakke med andre som har vaeret i samme situation.
Og det er lige netop der mit dilemma ligger Da jeg ikke anser abort for mord, mener jeg som udgangspunkt heller ikke at det er moralsk forkert. Men jeg tror at det kan give nogle psykiske skader fordi man "amputere" en del af sig selv. Mener også at vil være langt bedre med ordentlig rådgivning af folk der ønsker abort, end at dømme dem og moralisere over dem. En for fjendtlig tone vil formenligt bare skræmme dem fra overhovedet at søge rådgivning, og det er der vel ingen der ønsker? Tror forøvrigt heller ikke at en religiøs moraliseren vil have den store effekt på mange i dagens Danmark.
Bortset fra det, så startede jeg tråden for at få en afklaring på hvad biblen siger om abort ,ikke fordi det er en aktuel situation for mig . Det jeg selv har fundet er følgende:
2. MOS v22 Når mænd kommer op at slås og kommer til at skubbe til en gravid kvinde, så hun aborterer, men der ikke støder anden ulykke til, skal den skyldige bøde med så meget, som kvindens mand pålægger ham. Boden skal han betale hos dommerne. v23 Men støder der en ulykke til, skal du betale med liv for liv, v24 øje for øje, tand for tand, hånd for hånd, fod for fod, v25 brandsår for brandsår, flænge for flænge, skramme for skramme. v26 Når en mand rammer sin træl eller trælkvinde i øjet, så han ødelægger det, skal han frigive dem som erstatning for øjet. v27 Hvis han slår en tand ud på sin træl eller trælkvinde, skal han frigive dem som erstatning for tanden.
Det jeg får ud af overstående er at fosteret/ det ufødte barn, har den værdi som forældrene tillægger det. Og ikke værdien af et "født liv".
Det der så tyder på at fosteret/ det ufødte barn har en bevidsthed er:
LUK 1 v41 Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden
Men her er Elisabeth i sjette månede. Jeg tvivler altså meget på at der er nogen bevidsthed de første 3-4 mdr af en graviditet.... Men vil gerne høre hvad I andre får ud af de samme tekster. Og hvilke andre tekster I har fundet.
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81101 - 14/02/2007 22:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mirth - måske vil du have disse to GT-tekster med i dine overvejelser:
Sl. 51,7: "I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig."
Jer. 1,5: »Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig, før du kom ud af moders skød, helligede jeg dig; jeg gjorde dig til profet for folkene.«
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#81102 - 15/02/2007 00:22
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Da jeg ikke anser abort for mord, mener jeg som udgangspunkt heller ikke at det er moralsk forkert.
Nej, men hvis du anså abort for mord, behøvede det jo ikke nødvendigvis at have nogen religiøs begrundelse.
Hvis du diskvalificerer dette standpunkt som 'dom' og 'moralisering', bliver du også nødt til at være tilhænger af dødsstraf med den ene begrundelse, at der findes kristne, der ud fra religiøse overvejelser er modstandere af dødsstraf.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#81103 - 15/02/2007 09:07
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Mirth
Jeg er i udgangspunktet enig med Jalokin. Jeg tror, det er mord, at foretage en provokeret abort. Grundlæggende mener jeg, at et menneske er et menneske fra undfangelsen af. Derfor er det lige så ansødeligt for mig (principielt set) om en foretager en abort, eller vedkommende venter til fødslen for siden at placere barnet ude i skoven for at dø. Men når det er sagt, så synes jeg at dit spørgsmål om morens liv kontra barnets liv er meget frustrerende. Jeg tror ikke, at når vi skal lade Gud råde over vores liv, at det så betyder, at vi ikke skal blande os (fx medicinsk, terapeutisk osv.). Jeg er fx ikke imod organdonation, brug af medicin, kirurgiske indgreb - tja, prævention for den sags skyld. Derfor har jeg meget svært at forholde mig til situationen, når valget står mellem barnets og morens liv. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige! Måske vender jeg tilbage.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#81104 - 15/02/2007 11:36
|
Bruger
|
Citat:
Det der så tyder på at fosteret/ det ufødte barn har en bevidsthed er:
LUK 1 v41 Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden
Men her er Elisabeth i sjette månede. Jeg tvivler altså meget på at der er nogen bevidsthed de første 3-4 mdr af en graviditet.... Men vil gerne høre hvad I andre får ud af de samme tekster. Og hvilke andre tekster I har fundet.
Så vil jeg gerne vide hvad du mener med "bevidsthed", når du siger at der tvivlsomt er nogen "bevidsthed" de første 3-4 måneder af en graviditet? I løbet af de første 3 måneder af fosterets liv i moderen, bliver der dannet anlæg til alle organsystemer i hele organismen (hjerne, hjerte, kredsløb, nyrer, fordøjelsessystem, hud, ALT). Fra dag 22 slår fosterets hjerte, og fra dag 25 er forstadiet til centralnervesystemet dannet. Det går faktisk pænt stærkt, og netop disse første tre måneder er nok det tidspunkt hvor der sker allermest med fosteret. Derefter er det mest et spørgsmål om at vokse sig stor, så barnet er forberedt på at leve udenfor livmoderen. Det kan godt være at der ikke er nogen bevidsthed i form af tankeaktivitet, men jeg skal da love for at de celler er bevidste om hvad de laver!
Man kan vel også diskutere om et nyfødt barn har en "bevidsthed" om noget som helst. Det har nogle medfødte reflekser, der siger at de skal sutte, synke, græde osv. Men vi vil stadig anse det for at være et menneske, som noget man skal tage sig af og værne om. Jeg tror nærmere det er vores egen "bevidsthed" den er gal med, hvis vi kan sige at det lille nye foster ikke er et rigtigt menneske endnu, derfor må vi gerne vælge det fra, fordi vi kan ikke se det, det er så lillebitte, og det har jo nok heller ingen bevidsthed eller ønske om at leve.
Livet starter ved undfangelsen, og hvis man studerer hvordan fosterets udvikling foregår, mener jeg kun det kan kan understøtte og bekræfte denne påstand.
Bare min mening...
|
|
Til toppen
|
|
|
#81105 - 15/02/2007 21:50
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Jalokin! Citat:
Nej, men hvis du anså abort for mord, behøvede det jo ikke nødvendigvis at have nogen religiøs begrundelse.
Enig!
Citat:
Hvis du diskvalificerer dette standpunkt som 'dom' og 'moralisering', bliver du også nødt til at være tilhænger af dødsstraf med den ene begrundelse, at der findes kristne, der ud fra religiøse overvejelser er modstandere af dødsstraf.
Jeg diskvalificerer det ikke. Gjorde bare opmærksom på at frygt for moralprædikken og fordømmelse måske kan skræmme nogen fra at søge rådgivning . Beklager hvis jeg har formuleret mig uklart!
Mht. dødsstraf, er min største indvending at døden ikke er en straf. Men en naturlig konsekvens af livet.
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81106 - 15/02/2007 22:17
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina! Og tak for at du vil svarer på mit spørgsmål  Citat: måske vil du have disse to GT-tekster med i dine overvejelser:
Sl. 51,7: "I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig."
Er det ikke blot ét enkelt menneskes ord for at vise ydmyghed over for Gud ? Ret mig gerne hvis jeg er gal på den, er ikke vant til at læse i Biblen, og sproget i fx SL er ikke det letteste
Citat: Jer. 1,5: »Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig, før du kom ud af moders skød, helligede jeg dig; jeg gjorde dig til profet for folkene.«
Det var noget som det her jeg søgte, og så alligevel ikke helt... Hvis Gud kender os ikke bare fra undfangelsen, men allerede før, skulle prævention så ikke være lige så forkert som abort?
Hvor kan religion være forvirende, syntes at hvert svar giver 10 nye spørgsmål eller dilemmaer 
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81107 - 15/02/2007 23:14
|
Bruger
|
Hej Hestehviskeren ! Citat: Så vil jeg gerne vide hvad du mener med "bevidsthed", når du siger at der tvivlsomt er nogen "bevidsthed" de første 3-4 måneder af en graviditet? I løbet af de første 3 måneder af fosterets liv i moderen, bliver der dannet anlæg til alle organsystemer i hele organismen (hjerne, hjerte, kredsløb, nyrer, fordøjelsessystem, hud, ALT). Fra dag 22 slår fosterets hjerte, og fra dag 25 er forstadiet til centralnervesystemet dannet. Det går faktisk pænt stærkt, og netop disse første tre måneder er nok det tidspunkt hvor der sker allermest med fosteret. Derefter er det mest et spørgsmål om at vokse sig stor, så barnet er forberedt på at leve udenfor livmoderen. Det kan godt være at der ikke er nogen bevidsthed i form af tankeaktivitet, men jeg skal da love for at de celler er bevidste om hvad de laver!
Min opfattelse af bevidsthed kan bedst defineres som at vide "at man er" uden nødvendigvis at have ord for det. Har plantefrø ikke også en bevidsthed om hvad de laver?
Citat: Man kan vel også diskutere om et nyfødt barn har en "bevidsthed" om noget som helst. Det har nogle medfødte reflekser, der siger at de skal sutte, synke, græde osv. Men vi vil stadig anse det for at være et menneske, som noget man skal tage sig af og værne om.
Det nyfødte barn har fx en bevidsthed om at være sulten.
Citat: Jeg tror nærmere det er vores egen "bevidsthed" den er gal med, hvis vi kan sige at det lille nye foster ikke er et rigtigt menneske endnu, derfor må vi gerne vælge det fra, fordi vi kan ikke se det, det er så lillebitte, og det har jo nok heller ingen bevidsthed eller ønske om at leve.
Livet starter ved undfangelsen, og hvis man studerer hvordan fosterets udvikling foregår, mener jeg kun det kan kan understøtte og bekræfte denne påstand.
Vil da også gerne diskutere personlige holdninger. MEN HELST I EN ANDEN TRÅD. Som tidligere nævnt, så startede jeg denne tråd for af få svar på hvad BIBLEN mener!
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81108 - 15/02/2007 23:20
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Hej Jón ! Citat:
Jeg er i udgangspunktet enig med Jalokin. Jeg tror, det er mord, at foretage en provokeret abort. Grundlæggende mener jeg, at et menneske er et menneske fra undfangelsen af. Derfor er det lige så ansødeligt for mig (principielt set) om en foretager en abort, eller vedkommende venter til fødslen for siden at placere barnet ude i skoven for at dø. Men når det er sagt, så synes jeg at dit spørgsmål om morens liv kontra barnets liv er meget frustrerende. Jeg tror ikke, at når vi skal lade Gud råde over vores liv, at det så betyder, at vi ikke skal blande os (fx medicinsk, terapeutisk osv.). Jeg er fx ikke imod organdonation, brug af medicin, kirurgiske indgreb - tja, prævention for den sags skyld. Derfor har jeg meget svært at forholde mig til situationen, når valget står mellem barnets og morens liv. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige! Måske vender jeg tilbage.
Og dilammaet bliver ikke mindre hvis samme kvinde er blevet gravid som følge af en voldtægt vel?
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81109 - 15/02/2007 23:26
|
Anonym
Anonym
|
Ah ok. Når jeg læste det sådan er det nok fordi det er en generel tendens i den offentlige debat. Så snart man kan sætte prædikatet 'religiøs' på en holdning eller der bliver brugt argumenter, der refererer direkte eller indirekte til et religiøst sprog, så er denne holdning i manges ører diskvalificeret, uanset om der findes mange 'andre' gode argumenter.
Eksempel: Jeg vil mene at det er væsentligt lettere at argumentere for at livet begynder ved befrugtningstidspunktet, hvis man bruger alment accepterede argumenter og fx. refererer til fostrets udvikling, end hvis man slår op på Sl 139.
I virkelighedens verden bliver det fundamentalistisk-religiøse kort nok også mest spillet når det passer modparten. Hvis man argumenterer mod kønsneutralt 'ægteskab' med religiøse argumenter er det sammenblanding af religion og politik. Hvis man argumenter for ved at sige et eller andet om at Gud er kærlighed og Jesus elskede alle, så er det sjovt nok ikke sammenblanding af religion og politik...
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#81110 - 16/02/2007 11:57
|
Bruger
|
Citat: Vil da også gerne diskutere personlige holdninger. MEN HELST I EN ANDEN TRÅD. Som tidligere nævnt, så startede jeg denne tråd for af få svar på hvad BIBLEN mener!
Beklager da så, fik bare den opfattelse at...:
Citat: Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er ukritisk aborttilhænger. Men mener at det i enkelte tilfælde er det mindste af 2 onder... Og vil gerne høre flest muglige synspunkter.
Men Sl. 139 som Jalokin nævner er da også et godt bud..
v16 Da jeg endnu var foster, havde du mig for øje; alle dagene stod skrevet i din bog, de var formet, før en eneste af dem var kommet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#81111 - 17/02/2007 18:11
|
Bruger
|
Hej Hestehviskeren! Citat:
Men Sl. 139 som Jalokin nævner er da også et godt bud..
v16 Da jeg endnu var foster, havde du mig for øje; alle dagene stod skrevet i din bog, de var formet, før en eneste af dem var kommet.
Vil så give dig samme svar som jeg tidligere har givet Kristina:
Er det ikke blot ét enkelt menneskes ord for at vise ydmyghed over for Gud?
Jeg mener stadig at de steder der belyser problematikken bedst er 2 MOS 21,22 Når mænd kommer op at slås og kommer til at skubbe til en gravid kvinde, så hun aborterer, men der ikke støder anden ulykke til, skal den skyldige bøde med så meget, som kvindens mand pålægger ham. Boden skal han betale hos dommerne.
Hvoraf jeg konkludere at en ufødt ikke har samme værdi som en født. Men kun den værdi forældrene tillægger det.
Og 2 MOS 23,26
i dit land skal der ikke findes nogen kvinde, der aborterer eller er ufrugtbar. Jeg giver dig det fulde mål af leveår.
Hvoraf jeg konkludere at børn bliver født for forældrenes, og ikke for Guds skyld!
Det er muligt at jeg er forudtaget og har lettest ved at det der bekræfter hvad jeg mener i forvejen, men det kan vel også sagtens gælde jer andre.
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81112 - 19/02/2007 11:28
|
Bruger
|
Hej Mirth Citat: dilammaet bliver ikke mindre hvis samme kvinde er blevet gravid som følge af en voldtægt vel?
Jeg tror faktisk ikke, at disse to kan sidestilles. Jeg har svært ved at svare på det her, uden at lyde rimelig hård - men jeg mener ikke, at man kan slå et menneske ihjel pga en andens store synd - også selv om det betyder, at et andet - uskyldigt - menneske må bære på konsekvensen. Jeg tror heller ikke i Danmark, at man ville tillade, at slå et barn ihjel, som fx var 2 mndr gammelt, fordi det ikke var ønsket.
Men som sagt, jeg mener at den følelsesmæssige problemstilling er meget stor, og at de kvinder, der kommer ud for situationen skal have al den hjælp og omsorg, som de overhovedet kan få. Personligt ville jeg ønske, at man bare kunne fjerne det befrugtede æg, og sætte det op i en anden kvinde, som gerne ville have det.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#81113 - 19/02/2007 16:36
|
Bruger
|
Med samme kvinde mente jeg at én kvinde kunne være blevet voldtaget OG være være i livsfare pg.a. graviditeten  (kvinden er også et uskyldigt liv) Det er egenligt et sidespring i forhold til hvad tråden skule handle om. Men syntes det er intressandt at høre hvor konsekvente folk er i deres holdninger. Idéen med at flytte ægget lyder god, og en dag vil lægevidenskaben også nok kunne klarer det. Indtil da tror jeg ikke på et forbud, er folk desperate nok for at afslutte graviditeten vil de nok finde en måde at gøre det på alligevel. Men måske nogen af dem der ellers vil have fået en abort vil vælge at bortadoptere istedet. Hvis de blev tilbudt økonomisk kompentasion for at gennemfører graviteten. Der er flere års ventetid på at adoptere et barn, og adoptivforældrene må (mener jeg?) betale beløb på over 100.000,- for at dække udgifterne. Hvorfor så ikke give fx 20-30.000,- til en kvinde der bortadoptere istedet for at få en abort? En graviditet og fødsel kan trods alt være en voldsom belastning for kroppen. En anden mulighed kunne være at lade den gravide møde de kommende adoptivforældre, så hun får en fornemmelse af hvormeget det barn kunne betyde for andre. Og forhåbenligt også en tro på at de vil kunne give barnet en god opvækst. Er ikke helt sikker på reglerne idag, men tror kun at der er mulighed for anonym bortadoption. Måske andre herinde kender reglerne bedre end jeg?
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81115 - 19/02/2007 19:16
[Re: medom]
|
Bruger
|
Ikke ifølge 2 MOS 21v22:
Når mænd kommer op at slås og kommer til at skubbe til en gravid kvinde, så hun aborterer, men der ikke støder anden ulykke til, skal den skyldige bøde med så meget, som kvindens mand pålægger ham. Boden skal han betale hos dommerne. v23 Men støder der en ulykke til, skal du betale med liv for liv, v24 øje for øje, tand for tand, hånd for hånd, fod for fod, v25 brandsår for brandsår, flænge for flænge, skramme for skramme. v26 Når en mand rammer sin træl eller trælkvinde i øjet, så han ødelægger det, skal han frigive dem som erstatning for øjet. v27 Hvis han slår en tand ud på sin træl eller trælkvinde, skal han frigive dem som erstatning for tanden.
Mvh. Mirth
|
|
Til toppen
|
|
|
#81116 - 19/02/2007 22:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mirth - - Moseloven med alle dens bestemmelser om ofringer, renselser, hvad man skulle spise osv. var en foreløbig lov, som kun gjaldt for Israel.
Kristendommens lov bygger på, hvad Jesus og apostlene har lært os ..jfr. bjergprædikenen.
Evangeliet bygger den nye pagt, skænket os af Guds nåde: at vi frelses ved troen på Jesus, og ikke ved gerninger ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#81117 - 20/02/2007 09:18
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Jo, jeg er enig med dig Kirsten; men moseloven er vel også givet af Gud? Moseloven er vel også guddommelig? Selv om den kun gjaldt jøderne, så udtrykker Gud vel ikke et andet grundlæggende syn på mennesket gennem moseloven, end han gør gennem den naturlige lov? Jeg tror, at Mirth har fat i en væsentlig pointe - men, det er ikke sandt, at Gud vægter fosteret mindre end det voksne liv. Fx følges det op med, at hvis der støder mere ulykke til, skal der bødes 'liv med liv' - altså hvilket liv refereres der her til? Er det ikke fosteres liv? Og længere oppe i samme kapitel står der: Citat: v12 Den, der slår en mand ihjel, skal lide døden. v13 Har han imidlertid ikke tragtet ham efter livet, men Gud lod det ske ved hans hånd, kan han flygte hen til et sted, jeg vil anvise dig.
Gud skelner mellem koldblodigt mord og uagtsomt mandrab.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#81118 - 20/02/2007 09:22
|
Bruger
|
Den med den økonomiske vinding for den gravide, synes jeg lyder som en god idé - men måske lidt svær at administrere? Det kræver også af kvinden, at hun skal igennem byrden ved at blive 'erklæret' voldtaget juridisk. Og det er der vist de fleste, der ikke gør, pga psykisk pres! Spørgsmålet er, om man ikke lægger en yderligere byrde på kvinden? Jeg ved det ikke.Grundlæggende synes jeg, at idéen virker rimelig.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#81119 - 20/02/2007 10:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón, jo, vi er enige. Citat: Gud skelner mellem koldblodigt mord og uagtsomt mandrab.
Ja. Også det må jeg sige ja til. I min ungdom begik jeg med køligt overlæg et sådant mord. Fuldstændig legalt.
Hvor kunne jeg? Det kunne jeg altså. Og der har ikke været en eneste dag siden, hvor jeg ikke bittert har fortrudt det. Og selv om jeg véd, at Gud har tilgivet mig, når jeg aldrig frem til at kunne tilgive mig selv .. der er ingen undskyldning, slet ingen ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|