Citat: At være kristen indebærer efter min mening, at man rent faktisk skal tro på det specifikt kristne, ikke bare de mere generelle moralnormer, som alligevel kan genfindes i de fleste religioner, og filosofiske tankesæt. Og det er der, hvor den danske folkekirke efter min mening har spillet fuldkommen fallit, når den accepterer, ja næsten opfordrer dens menighed til ikke at tage de grundlæggende kristne dogmer for tungt. At det overhovedet kan være en debat, hvorvidt en mand som Thorkild Grosbøll kan være præst, når han ikke tror på Gud, siger alt om folkekirken. Så holder alt jo op, i hvert fald kan jeg slet ikke tage det seriøst.
Amen!
Mvh. Jalokin
PS: Marcus Rubin følger åbenbart med på Café Thomas
#81035 - 08/02/200717:45Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: ]
Anonym
Anonym
Marcus Rubins bibelblog kan godt anbefales. For erfarne bibellæsere er det et godt indblik i hvordan man i det hele taget kan reagere på den gode bog, første gang man seriøst sidder og læser den. Rubin er en interessant og nysgerrig og ikke dum læser!
#81036 - 08/02/200717:54Re: Folkekirken har spillet fallit II
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Jeg er helt helt enig i den tekst!
Hvordan skal nye i troen (som mig selv) kunne få vejledning og støtte af en præst/menighed der ikke selv tror Gud! Det kan jo slet ikke lade sig gøre, og det er dybt useriøst!!
Ja jeg siger nu, tak Gud, for frikirkerne
Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
#81037 - 08/02/200719:26Re: Folkekirken har spillet fallit II
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jalokin
Citat: At det overhovedet kan være en debat, hvorvidt en mand som Thorkild Grosbøll kan være præst, når han ikke tror på Gud, siger alt om folkekirken. Så holder alt jo op, i hvert fald kan jeg slet ikke tage det seriøst.
Nu synes jeg du tillægger Tårbæk-præsten mere magt end rimeligt er. Jeg kan ikke gå med til at det skulle sige ALT om folkekirken!
Det siger ALT om Grosbøll , og det siger noget om dem, der har udtalt sig i debatten til fordel for hans forbliven som præst.
Der er sandelig mere at sige end det! Ellers havde jeg kunnet være et lykkeligt og taknemmeligt medlem af folkekirken, som i sin helhed næppe er mere lastefuld end os syndere, som er medlemmer ...
#81038 - 08/02/200720:41Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Hej kristina!
Citat: Nu synes jeg du tillægger Tårbæk-præsten mere magt end rimeligt er. Jeg kan ikke gå med til at det skulle sige ALT om folkekirken!
Nu citerer jeg jo også en 'kulturjøde', så jeg siger ikke så meget. Men jeg er enig!
Grosbøll er jo kun et eksempel på, hvor galt det står til. Taler man med norske venner er det stadig en stående joke, at i Danmark tror præsterne ikke på Gud! Jeg chattede med en norsk bekendt, der skulle til Danmark og foreslog dem at komme et smut forbi i min kirke. De de hørte det var en folkekirke måtte jeg skam bedyre at den er god nok. Og så kan du jo ha' ret i at Grosbøll ikke 'siger ALT om folkekirken'. Men han siger en del. Og det er ikke så lidt!
#81039 - 08/02/200723:49Re: Folkekirken har spillet fallit II
metusalem
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat: På Politikens Bibel-blog skriver Marcus Rubin (link):
Citat: At være kristen indebærer efter min mening, at man rent faktisk skal tro på det specifikt kristne, ikke bare de mere generelle moralnormer, som alligevel kan genfindes i de fleste religioner, og filosofiske tankesæt. Og det er der, hvor den danske folkekirke efter min mening har spillet fuldkommen fallit, når den accepterer, ja næsten opfordrer dens menighed til ikke at tage de grundlæggende kristne dogmer for tungt. At det overhovedet kan være en debat, hvorvidt en mand som Thorkild Grosbøll kan være præst, når han ikke tror på Gud, siger alt om folkekirken. Så holder alt jo op, i hvert fald kan jeg slet ikke tage det seriøst.
Amen!
Mvh. Jalokin
PS: Marcus Rubin følger åbenbart med på Café Thomas
Jeg er enig med ham. Men jeg lægger især mærke til den sidste sætning han siger: "Så holder alt jo op, i hvert fald kan jeg slet ikke tage det seriøst." Det er nemlig det kæmpe imageproblem som Folkekirken har. Selvom der er gode folk tilbage så kan folk ikke mere tage det seriøst. Kirken er ikke det ene og ikke det andet - Folkekirken er blevet useriøs og utroværdig - for langt de fleste. Så hjælper det ikke så meget at man internt i kirken ved, at ikke alle kirker er sådan. Udaftil, så ryster selv ikke-kristne på hovedet over Folkekirken. Hvornår begynder de kristne selv at kunne se det?
Citat: At det overhovedet kan være en debat, hvorvidt en mand som Thorkild Grosbøll kan være præst, når han ikke tror på Gud, siger alt om folkekirken. Så holder alt jo op, i hvert fald kan jeg slet ikke tage det seriøst. (Citat slut.)
"Når han ikke tror på Gud".
Har han nu også sagt det - og så punktum, slet ikke mere i den sammenhæng?
Har han afvist, at Gud er?
Er det monstro jer fanatiske gammeltænkere, der ikke har forstået, at en tro på Gud er en mageløs oplevelse, som ikke kan eksemplificeres på jeres ortodokse måde?
Hvis folkekirken skal overleve, er det efter min - og tilsyneladende også mange andres - oplevelse nødvendigt, at religiøsitet får tilføjet en mere fleksibel dimension. Religionen, som den udfoldes/udvirkes i folkekirkens regi, må nødvendigvis frigøres fra dogmatiske relikvier og indgå i en nutidig konsensus.
Dette sidste er der heldigvis mange folkekirkepræster, som har indset. Gammeltænkerne og bibelfanatikerne må så sejle deres egen sø!
#81041 - 09/02/200707:37Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: trodi]
Anonym
Anonym
Manden sagde, at han ikke troede på en skabende og opretholdende Gud.
Det synes jeg sådan set er rent ud af posen. At han senere hen har genbekræftet sit præsteløfte er aldeles interessant. Men ikke desto mindre var det hans eget vidnesbyrd om sig selv, at han ikke troede. Ikke-tro kan - uanset hvilket syn man må have på Gud - ikke bare sådan lige transmogriffes om til tro, så jeg synes det er lidt newspeak-agtigt at hævde at han bare troede på en anden måde.
#81042 - 09/02/200713:16Re: Folkekirken har spillet fallit II
metusalem
Bruger
Citat: Citat: At det overhovedet kan være en debat, hvorvidt en mand som Thorkild Grosbøll kan være præst, når han ikke tror på Gud, siger alt om folkekirken. Så holder alt jo op, i hvert fald kan jeg slet ikke tage det seriøst. (Citat slut.)
"Når han ikke tror på Gud".
Har han nu også sagt det - og så punktum, slet ikke mere i den sammenhæng?
Har han afvist, at Gud er?
Er det monstro jer fanatiske gammeltænkere, der ikke har forstået, at en tro på Gud er en mageløs oplevelse, som ikke kan eksemplificeres på jeres ortodokse måde?
Hvis folkekirken skal overleve, er det efter min - og tilsyneladende også mange andres - oplevelse nødvendigt, at religiøsitet får tilføjet en mere fleksibel dimension. Religionen, som den udfoldes/udvirkes i folkekirkens regi, må nødvendigvis frigøres fra dogmatiske relikvier og indgå i en nutidig konsensus.
Dette sidste er der heldigvis mange folkekirkepræster, som har indset. Gammeltænkerne og bibelfanatikerne må så sejle deres egen sø!
Fint nok, så skal de bare ikke kalde den en kristen kirke. For det er det ikke så.
#81043 - 09/02/200714:43Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: metusalem]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Metusalem, du skriver:
Citat: Fint nok, så skal de bare ikke kalde den en kristen kirke. For det er det ikke så.
Syndfri er Folkekirken ikke. Kender du noget trossamfund, der er?
Og når du siger "de" skal ikke kalde "den" en kristen kirke, hvem er så de og hvem er den?
Jeg kalder den evangelisk-lutherske folkekirke for en kristen kirke. Ikke fordi alle medlemmer og præster og biskopper og kirkeministeren opfylder kriterierne og er som de skulle være, men fordi det formulerede trosgrundlag er som det skal være, nemlig baseret på Guds ord i Bibelen og fordi Guds ord forkyndes ret og sakramenterne forvaltes ret hver eneste søndag i praktisk talt alle landets kirker.
Det er i folkekirken jeg blev døbt, og i og ved den, at jeg kom til kristen tro, og jeg bliver tit nedslået over den omsiggribende "kom og lad os kaste sten på folkekirken"-bevægelse. Men jeg skal jeg nok lade være med at smide stenene tilbage!
#81044 - 09/02/200715:47Re: Folkekirken har spillet fallit II
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina og stenkastende ikke fk´ere,
Citat: Syndfri er Folkekirken ikke. Kender du noget trossamfund, der er?
Nu er det ikke mig, du spørger, men jeg pipper lige med (alligevel).
Jeg gør ikke. En kirke kan ikke være syndfri, for den består af mennesker, og mennesker er jo født som syndere. Det vil vi være til vores indtræden i Himlen.
Citat: Jeg kalder den evangelisk-lutherske folkekirke for en kristen kirke. Ikke fordi alle medlemmer og præster og biskopper og kirkeministeren opfylder kriterierne og er som de skulle være, men fordi det formulerede trosgrundlag er som det skal være, nemlig baseret på Guds ord i Bibelen og fordi Guds ord forkyndes ret og sakramenterne forvaltes ret hver eneste søndag i praktisk talt alle landets kirker.
Hvad mener du med praktisk talt? Såvidt jeg ved, sker det nævnte i alle landets kirker i Folkekirken.
Citat: Det er i folkekirken jeg blev døbt, og i og ved den, at jeg kom til kristen tro, og jeg bliver tit nedslået over den omsiggribende "kom og lad os kaste sten på folkekirken"-bevægelse. Men jeg skal jeg nok lade være med at smide stenene tilbage!
JA, jeg blev også døbt i Folkekirken, og det var faktisk i dén kirke, at jeg modtog Helligånden. Kan man modtage Helligånden i en kirke, der "ikke er kristen" ? Det tror jeg næppe Ebbe..
Jeg blir også nedslået over den der; Kom , lad os kaste sten på Folkekirken. Og hvad var det nu lige, at Jesus sagde til mængden, da de ville stene synderinden? - -
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Trodi, det er ikke befordrende for det sunde debatklima herinde at kalde sine meddebattører for »fanatiske gammeltænkere« og andet af samme skuffe, så hold lige op med det. Dixi!
mvh ordstyreren
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#81046 - 09/02/200721:54Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau
Citat: kr.: Jeg kalder den evangelisk-lutherske folkekirke for en kristen kirke. Ikke fordi alle medlemmer og præster og biskopper og kirkeministeren opfylder kriterierne og er som de skulle være, men fordi det formulerede trosgrundlag er som det skal være, nemlig baseret på Guds ord i Bibelen og fordi Guds ord forkyndes ret og sakramenterne forvaltes ret hver eneste søndag i praktisk talt alle landets kirker.
tau: Hvad mener du med praktisk talt? Såvidt jeg ved, sker det nævnte i alle landets kirker i Folkekirken.
Jeg turde ikke sige ALLE - så kom der måske én der vidste, at der var en kirke der havde lukket en eller anden søndag.
Eller at nogen havde hørt, at selv om de bibelske tekster bliver læst korrekt - og det gør de! (det er faktisk, i 1. tekstrække, som bruges på hvert andet år (ulige år) nøjagtig de samme tekster, som har været læst siden oldtiden) - så kunne der være præster, som ikke i deres prædikener udlagde teksten som de skulle, men f.eks. sagde, at Jesus ikke opstod fra de døde, at det bare skulle opfattes symbolsk, og at bespisningsunderet nok kunne forklares med at de mange tusind mennekser havde madpakker med ...
Så jeg vil fortsat, forsigtig som jeg er, nøjes med at sige "praktisk talt"!
#81047 - 11/02/200719:51Re: Folkekirken har spillet fallit II
metusalem
Bruger
Kristina, jeg svarer jo altså på et indlæg!
Det lød sådan her:
Citat: Er det monstro jer fanatiske gammeltænkere, der ikke har forstået, at en tro på Gud er en mageløs oplevelse, som ikke kan eksemplificeres på jeres ortodokse måde?
Og så er det at jeg siger, at hvis Folkekirken ender på den måde som bliver skildret her, så må man selv om det men så skal man bare ikke kalde det en kristen kirke. That's it.
Citat: Trodi, det er ikke befordrende for det sunde debatklima herinde at kalde sine meddebattører for »fanatiske gammeltænkere« og andet af samme skuffe
Nej, det kan du måske have ret i. Men der er megen fornuft og præcision i Trodi's udsagn.
#81049 - 12/02/200702:27Re: Folkekirken har spillet fallit II
Anonym
Anonym
Hej Trodi!
Citat: Har han [Grosbøl] afvist, at Gud er?
Nej, men han har afvist troen på en skabende og opretholdende gud. Det er ellers, hvad han bekender hver søndag, når (hvis?) han siger trosbekendelsen. En skabende og opretholdende Gud er også hvad Folkekirken bekender sig til i følge bekendelsesskrifterne, og hvad Grosbøll har bekendt sig til i sit præsteløfte.
Så kan du kalde det fanatisk gammeltænkeri, men hvis ikke manden kan stå inde for det han selv står og plaprer af, så er han da en løgner...
Citat: Så kan du kalde det fanatisk gammeltænkeri, men hvis ikke manden kan stå inde for det han selv står og plaprer af, så er han da en løgner...
Han skrev altså også:
Citat: Hvis folkekirken skal overleve, er det efter min - og tilsyneladende også mange andres - oplevelse nødvendigt, at religiøsitet får tilføjet en mere fleksibel dimension. Religionen, som den udfoldes/udvirkes i folkekirkens regi, må nødvendigvis frigøres fra dogmatiske relikvier og indgå i en nutidig konsensus
Jeg har meldt mig ud af folkekirken, fordi den er en anakronisme, som på et fastfrossent grundlag ikke formår at tale stærkt nok ind i den virkelighed, jeg oplever. Folkekirken er en bevarende statskirke, og den formår ikke at frigøre sig fra dette grundlag. Det er afslørende, at den bliver rystet af, at en præst i denne kirke ikke helt kan istemme det traditionelle trosgrundlag. Han har jo ikke frasagt sig troen som sådan, kun traditionen på et enkelt område.
Nikolaj
Bruger
Hej Tros
Citat: Nej, det kan du måske have ret i. Men der er megen fornuft og præcision i Trodi's udsagn.
Det har jeg ikke taget stilling til, hverken i min egenskab af ordstyrer – for som sådan er det ikke min opgave at tage stilling til, hvem der har ret – eller som debattør – for jeg kan/vil ikke tage indlæg, der er formuleret i en fjendtlig tone, seriøst. Jeg minder i øvrigt om, at ordstyrerafgørelser skal diskuteres pr. privat besked og ikke i det offentlige forum, og at »fornuft og præcision« ikke er nogen undskyldning for ikke at tale ordentligt til hinanden.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#81052 - 18/02/200708:24Re: Folkekirken har spillet fallit II
joppe
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej
Nu synes jeg ikke det er helt fair at svare på et indlæg hvor forfatteren ikke kommer med noget anden end et citat fra en anden og et amen.Spørgsmålet er om den slags indlæg overholder forumets regler.
Men det er et interessant emne og jeg vil da også bidrage med nogle tanker.
Teologer og filosoffer som kalder sig kristne, uden at tage alt i bibelen bogstaveligt er ikke noget nyt. At fornægte opstandelsen, som den viser sig i evangelierne, behøver da heller ikke være det afgørende når man skal afgøre om man er kristen eller ej. Der vil altid være en diskussion omkring definitionen af kristendom og der vil altid være nogle der føler trangen til at dømme andre der ikke har den samme tro som dem.
Kernen, som jeg ser det, i denne diskussion som har kørt i over 100 år, er at der findes teologer og andre akademikere der bruger sin akademiske viden og intellekt. De nøjes ikke med folkets enkle og simple tro. Når en akademikere, der har brugt mange år på at studere kristendommen, kommer med en akademisk syn på kristendommen har andre akademikere ikke problemer med at følge tankegangen.
Problemet kommer når disse tanker når ud til folket/"pøbelen" der ikke har akademisk viden. De kan ikke følge den akademiske tankegang, og prøver at sætte denne i deres egne tro, hvor forskning, viden, historie og teologi ikke har haft en indflydelse. Resultatet bliver kaos.
Jeg vil pointere at jeg ikke siger at den ene slags tro er bedre end den anden. Problemet er at kommunikationen mellem akademikere og ikke-akademiske troende ofte går galt, da de tænker væsentligt anerledes.
Folkekirkens problem er at de ansætter akademiske tænkere, der ikke har lyst til at tænke uakademisk, som præster der er religionens bindeled mellem kirke og folk. Resultatet bliver forvirrende. Biskopperne, der ofte er akademiske, kan godt følge præstens tankegang og vil ikke smide præsterne ud. Folket, der ikke er akademiske, kan ikke følge tankegangen og tænke kristendom på et højere niveau, vil have præsten smidt ud fordi han ikke tænker og taler på deres niveau.
#81053 - 18/02/200712:48Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: joppe]
Nikolaj
Bruger
Hej Joppe
Du kan roligt overlade fortolkningen af forummets kolleger til mig og mine kolleger. Hvis der er noget, du gerne vil have os til at se på, er du mere end velkommen til at sende en privat besked. I dette konkrete tilfælde mener jeg ikke, nogen regler er blevet overtrådt, da jeg betragter åbningsindlægget som et indspark til en allerede igangværende debat.
Og så en lille kommentar:
Citat: Kernen, som jeg ser det, i denne diskussion som har kørt i over 100 år, er at der findes teologer og andre akademikere der bruger sin akademiske viden og intellekt. De nøjes ikke med folkets enkle og simple tro. Når en akademikere, der har brugt mange år på at studere kristendommen, kommer med en akademisk syn på kristendommen har andre akademikere ikke problemer med at følge tankegangen. Problemet kommer når disse tanker når ud til folket/"pøbelen" der ikke har akademisk viden. ....
For mig at sætter du her (og i det følgende) lighedstegn mellem akademisk uddannelse og liberal teologi. Vi har de kloge, liberale teologer og andre doctissimi overfor den enfoldige, konservative vulgus indoctum. Det er i mine øjne så stereotypt, at det er direkte usandt.
Guds fred Nikolaj
#81056 - 20/02/200715:15Re: Folkekirken har spillet fallit II
Anonym
Anonym
Nu ved jeg ikke hvorvidt du har læst Thorkild Grosbølls bog "En sten i skoen", men Grosbøll siger intetsteds at han ikke tror på gud - han tror ikke på den skabende og opretholdende Gud - altså den personlige gud.
Du siger at at hvis man skal være præst i den danske folkekirke bliver man nødt til at tro på det specifikt kristne og ikke på det moralkodeks der følger med. Her bliver du for mig nødt til at uddybe hvad du mener. Kan disse to ting da skilles ad? Hvad er det specifikt kristne?
Personligt mener jeg at Thorkild Grosbøll er et af folkekirkens største fremskridt i lang tid. For hvis kristendommen skal følge med udviklingen, og det mener jeg den skal, trænger den til en kraftig opdatering. Jeg mener ikke han har ret i alt hvad han siger, men det er klart et skridt på vejen. Kristendommen i dag, med dets indiskutable dogmer, er ikke tilgængelig for et moderne menneske. Mange kan, og vil ikke, tro på kødets opstandelse, en personlig almægtig gud der kan styre menneskets handlinger eller et bevidst liv efter døden. Men dette betyder ikke nødvendigvis at de ikke tror på gud.
Desuden - Gud tager vel ikke vel ikke skade af at kristendommen ændrer sig?
#81057 - 20/02/200715:19Re: Folkekirken har spillet fallit II
Anonym
Anonym
Citat: Grosbøll siger intetsteds at han ikke tror på gud - han tror ikke på den skabende og opretholdende Gud - altså den personlige gud.
Præcis. Og derfor skal Grosbøll ikke være præst i folkekirken. Hvofor bliver han ikke buddist-munk i stedet for?
Folkekirken står for mere end blot troen på noget guddommeligt. Ellers kunne man jo ligeså godt slå sig sammen med Islamisk Trossamfund og Hare Krishna.
#81059 - 20/02/200716:03Re: Folkekirken har spillet fallit II
metusalem
Bruger
At Jesus er den eneste vej til fællesskab med Gud - f.eks.
Men der er jo masser af andre forskelle. Læs Bibelen!
Og det med at "være moderne" og "følge med" giver jeg ikke meget for. Budskabet skal være det samme hvis det skal være kristendom. Gud ændrer sig ikke fordi mennesker gør. Men at "indpakningen" budskabet bliver serveret i gerne må updateres nogle gange, er en anden sag. Der er vi enige.
#81060 - 20/02/200716:11Re: Folkekirken har spillet fallit II
Anonym
Anonym
Det er sjovt, for jeg tror faktisk at Thorkild Grosbøll er ganske enig med dig at Jesus viser vejen til Gud.
Du kan da ikke bare opfordre mig til at læse bibelen (hvilket jeg allerede gør, idet jeg læser teologi) - der er over 6.000.000.000 måder at læse den på. Den giver på ingen måde noget billede af hvordan kristendommen praktiseres i dag.
#81061 - 20/02/200716:18Re: Folkekirken har spillet fallit II
metusalem
Bruger
Citat: Det er sjovt, for jeg tror faktisk at Thorkild Grosbøll er ganske enig med dig at Jesus viser vejen til Gud.
Du kan da ikke bare opfordre mig til at læse bibelen (hvilket jeg allerede gør, idet jeg læser teologi) - der er over 6.000.000.000 måder at læse den på. Den giver på ingen måde noget billede af hvordan kristendommen praktiseres i dag.
Og budskab - hvilket budskab?
Giver Bibelen ikke noget billede af hvordan kristendommen praktiseres??
Budskabet, der nogle gange kan trænge til en ny indpakning, er budskabet om at Jesus levede her på jorden og døde. Men han opstod igen og viste på den måde at han overvandt døden og tog vores skyld. Ved tro på at han har gjort det, får du evigt liv og går ikke fortabt. Det er budskabet (ifølge trosbekendelsen).
#81062 - 20/02/200716:34Re: Folkekirken har spillet fallit II
Anonym
Anonym
Selvfølgelig er kristendommen baseret på bibelen, det kan vi godt blive enige om. Men det er vigtigt at fastslå at kristendommen som den ser ud i dag, er en menneskelig fortolkning af bibelen. Kristendommen har jo ikke altid set sådan her ud - og hvad er grunden til at til at den ikke vil/skal ændre sig yderligere?
Får vi frataget vores skyld? Er mennesket i dag da skyldfrit? Skal dem der ikke tror fortabes? Hvad med den kærlige, tilgivende gud der tilgiver alle?
#81063 - 20/02/200722:07Re: Folkekirken har spillet fallit II
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kætter!
Jeg kan ikke være enig med dig i, at der er 6 milliarder måder at tolke Bibelen på. Her er kristendommens centrale budskab, også kaldet "den lille Bibel", Joh. 3,16-17:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Det synes jeg er udtrykt så entydigt og klart, at jeg kan ikke engang kan komme i tanker om to forskellige måder at tolke det på. Kun én!
Og så er der jo også Jesu ord: Ingen kommer til Faderen uden ved mig ..
Du skriver et sted, at Jesus viser vejen til Gud. Det er ikke det, der står! Der står, at Jesus ér Vejen! Og Sandheden og Livet!
Altså ikke en vej, ikke en sandhed, men vejen og sandheden!
#81064 - 20/02/200723:23Re: Folkekirken har spillet fallit II
metusalem
Bruger
Citat: Selvfølgelig er kristendommen baseret på bibelen, det kan vi godt blive enige om. Men det er vigtigt at fastslå at kristendommen som den ser ud i dag, er en menneskelig fortolkning af bibelen. Kristendommen har jo ikke altid set sådan her ud - og hvad er grunden til at til at den ikke vil/skal ændre sig yderligere?
Får vi frataget vores skyld? Er mennesket i dag da skyldfrit? Skal dem der ikke tror fortabes? Hvad med den kærlige, tilgivende gud der tilgiver alle?
Puha, det er en længere diskussion du åbner for der! Og jeg ved ikke helt om jeg vil gå hele vejen...
Selvfølgelig ændrer kristendommen sig i sit udtryk gennem historien. Men jeg vil påstå at den ikke har ændret sig centralt i de grundlæggende og basale ting, det som er kernen i Bibelen (trosbekendelsen bl.a.). Enkelte steder ser man en helt anden form for kristendom, som er meget liberal eller fanatisk bogstavslæsning (dvs. uden at se sammenhængen), men ikke de fleste steder. Jeg har fx. boet et par år i Afrika og kunne sagtens være helt enig med afrikanerne i de grundlæggende ting og også meget mere. DK er (desværre) en undtagelse på nogle punkter med den ultra-liberale form for kristendom.
Får vi frataget vores skyld? Er mennesket i dag da skyldfrit? Ja ved troen får vi frataget vores skyld. hvis vi ikke gør det, er vi skyldige. Det er jo derfor Jesus kom og gav os en anden mulighed end den død og fortabelse vi ellers ville have fået. Det siger Jesus noget om her:
Citat: "Som lys er jeg kommet til verden, for at enhver, som tror på mig, ikke skal blive i mørket. Og den, der hører mine ord og ikke holder fast ved dem, ham dømmer jeg ikke; for jeg er ikke kommet for at dømme verden, men for at frelse verden.
Den, der forkaster mig og ikke tager imod mine ord, har mødt sin dommer: Det ord, jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag. For jeg har ikke talt af mig selv; men Faderen, som har sendt mig, han har påbudt mig, hvad jeg skal sige, og hvad jeg skal tale. Og jeg ved, at hans bud er evigt liv. Så når jeg taler, taler jeg sådan, som Faderen har sagt til mig." (Johs. 12,46-50)
Hvad med den kærlige, tilgivende gud der tilgiver alle? Ja hvad med ham? Bibelen taler om en Gud der tilgiver alle som kommer til ham og vil tilgives. Men Gud tvinger ikke nogen (men han prøver at påvirke). I sidste ende er det et udtryk for kærlighed, fordi han giver os det frie valg uden at kunne styre valget, selvom det umiddelbart virker modsat.
#81065 - 21/02/200716:38Re: Folkekirken har spillet fallit II
Nikolaj
Bruger
Hej Joppe
Citat: Nu er min erfaring at det ikke kun er liberalteologer der har et andet syn på kristendommen end den enfoldige almue. Er du ude efter at lægge al alternativ opfattelse af kristendommen over på liberalteologien?
Jeg mener, der er vigtigt at skelne mellem en menings substans og dens udtryk. Det er da klart, at hvis man har en høj uddannelse og har beskæftiget sig indgående med den intellektuelle side af troen, så vil det formentlig falde én naturligt at udtale sig på en anden måde end den såkaldte enfoldige almue, fordi man er bevidst om troen på en anden måde. Men folks meninger kan godt grundlæggende substantielt være de samme, selv om de udtrykker sig forskelligt og har forskelligt niveau af bevidsthed omkring deres meninger.
I dit forrige indlæg skrev du bl.a.:
Citat: Folkekirkens problem er at de ansætter akademiske tænkere, der ikke har lyst til at tænke uakademisk, som præster der er religionens bindeled mellem kirke og folk. Resultatet bliver forvirrende. Biskopperne, der ofte er akademiske, kan godt følge præstens tankegang og vil ikke smide præsterne ud. Folket, der ikke er akademiske, kan ikke følge tankegangen og tænke kristendom på et højere niveau, vil have præsten smidt ud fordi han ikke tænker og taler på deres niveau.
Hvis man tænker det i forhold til nogle af de sager, der verserer i Folkekirken, hvor der f.eks. er præster, der afviser en personlig Gud eller kødets opstandelse, så er der altså ikke bare tale om, at man udtrykker sig forskelligt. Det er muligt, at det ikke var den slags sager, du tænkte på, men jeg kunne ikke rigtig undgå at associere i den retning, når nu du skrev, at der var folk, der ville have smidt den slags præster ud. Jeg har til dato ikke hørt om sager, hvor folk ville have en præst smidt ud for at bruge akademisk fagsprog eller sådan noget (og i øvrigt har jeg heller aldrig hørt om præster, der gjorde dét i overdreven grad). Men hvis jeg har misforstået eller overfortolket dit indlæg, så beklager jeg naturligvis.
Guds fred Nikolaj
#81066 - 23/02/200708:59Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: Nikolaj]
joppe
Bruger
Citat: Hej Joppe
Jeg mener, der er vigtigt at skelne mellem en menings substans og dens udtryk. Det er da klart, at hvis man har en høj uddannelse og har beskæftiget sig indgående med den intellektuelle side af troen, så vil det formentlig falde én naturligt at udtale sig på en anden måde end den såkaldte enfoldige almue, fordi man er bevidst om troen på en anden måde. Men folks meninger kan godt grundlæggende substantielt være de samme, selv om de udtrykker sig forskelligt og har forskelligt niveau af bevidsthed omkring deres meninger.
Der er jeg enig. Spørgsmålet er om den enfoldige almue, der ikke kan tænke på et højere akademisk niveau, er enige.
Citat:
Hvis man tænker det i forhold til nogle af de sager, der verserer i Folkekirken, hvor der f.eks. er præster, der afviser en personlig Gud eller kødets opstandelse, så er der altså ikke bare tale om, at man udtrykker sig forskelligt. Det er muligt, at det ikke var den slags sager, du tænkte på, men jeg kunne ikke rigtig undgå at associere i den retning, når nu du skrev, at der var folk, der ville have smidt den slags præster ud. Jeg har til dato ikke hørt om sager, hvor folk ville have en præst smidt ud for at bruge akademisk fagsprog eller sådan noget (og i øvrigt har jeg heller aldrig hørt om præster, der gjorde dét i overdreven grad). Men hvis jeg har misforstået eller overfortolket dit indlæg, så beklager jeg naturligvis.
Guds fred Nikolaj
Vi kan godt bruge Grosbøll som eksempel. Hans tro, eller rettere sagt hans formulering af troen, følger en teologisk tradition som ingen biskop eller anden højuddannet teolog kan afvise. Har man bare læst en lille smule Bultmann, så ved man hvad Grosbøll snakker om. Nu regner jeg ikke med at Hr. & Fr. Jensen der kommer i kirke en gang i måneden har læst Rudolf Bultmanns teologi. Det tror jeg heller ikke flertallet af de unge kristne har. Deri ligger konflikten.
Almuen mener ikke Grosbøll kan kaldes kristen fordi han taler et sprog almuen ikke kan forstå. Biskopper og akademikere kan sagtens acceptere Grosbølls udsagn som kristne da de kender teologien bagved.
Pøbelen vil have præster der taler om næstekærlighed og holder "slatne" prædikener (jmf. KD undersøgelse). Der er ikke plads til præster der vil bruge deres teologiske uddannelse.
Det har intet at gøre med om man er liberalteolog eller ej. Pøbelen har kun plads til slatne præster.
Enten skal befolkningen acceptere at præsterne bruger deres teologiske viden, eller så må man lade være med at ansætte præster der ønsker bruge sin uddannelse.
Folkekirken har spillet fallit fordi den ikke kan tage stilling til det spørgsmål.
#81067 - 23/02/200710:49Re: Folkekirken har spillet fallit II
Nikolaj
Bruger
Hej Joppe
Citat: Har man bare læst en lille smule Bultmann, så ved man hvad Grosbøll snakker om. Nu regner jeg ikke med at Hr. & Fr. Jensen der kommer i kirke en gang i måneden har læst Rudolf Bultmanns teologi. Det tror jeg heller ikke flertallet af de unge kristne har. Deri ligger konflikten. Almuen mener ikke Grosbøll kan kaldes kristen fordi han taler et sprog almuen ikke kan forstå. Biskopper og akademikere kan sagtens acceptere Grosbølls udsagn som kristne da de kender teologien bagved.
Man behøver vel ikke give Grosbøll ret, bare fordi man har læst Bultmann og forstår, hvad han snakker om? Derfor kan han vel stadig godt tage fejl?
Guds fred Nikolaj
P.S. Nu må jeg hellere lige bemærke, at jeg heller ikke har læst Bultmann, men jeg mener da, jeg har en fornemmelse af, hvad hans teologi handler om.
#81068 - 25/02/200708:50Re: Folkekirken har spillet fallit II
[Re: Nikolaj]
joppe
Bruger
Citat: Hej Joppe Man behøver vel ikke give Grosbøll ret, bare fordi man har læst Bultmann og forstår, hvad han snakker om? Derfor kan han vel stadig godt tage fejl?
Guds fred Nikolaj
P.S. Nu må jeg hellere lige bemærke, at jeg heller ikke har læst Bultmann, men jeg mener da, jeg har en fornemmelse af, hvad hans teologi handler om.
Nej absolut ikke. Ret og fejl, i disse spørgsmål, er noget personligt. Vi kan alle have en mening om Grosbøll tager fejl eller ej. Min pointe er at man ikke kan afvise ham som kristen, da hans udtalelser følger en teologisk tradition..
#81069 - 25/02/200716:01Nej, Grosbøll forkynder ikke kristendom!
Anonym
Anonym
Citat: Vi kan alle have en mening om Grosbøll tager fejl eller ej. Min pointe er at man ikke kan afvise ham som kristen, da hans udtalelser følger en teologisk tradition.
Man kan under alle omstændigheder afvise at Grosbøll er evangelisk-luthersk; eller evangelisk eller luthersk for den sags skyld (og begge dele må vel forventes af en præst i den evangelisk-lurtherske kirke?).
Og ja, man kan også afvise at Grosbøll forkynder kristendom. Det han prædiker er i bedste fald (mono)teisme - eller måske bare religiøsitet.
Når man afviser en skabende og opretholdende Gud, er det i hvert fald ikke kristendom.
#81070 - 28/02/200722:20Re: Folkekirken har spillet fallit II
Nikolaj
Bruger
Hej Joppe
Jeg må nok sige, at jeg ikke rigtig kan se, hvorfor det skulle være kriteriet for at kunne kalde sig kristen, at man følger en teologisk tradition. Jeg kender mange kristne, der ikke følger en teologisk tradition (i hvert fald ikke en, de er bevidst om), men det gør dem da ikke til mindre kristne, måske bare til mindre teologer. Kriteriet for, om man er en kristen, har for mig at se ikke noget at gøre med teologiske traditioner, men med, om man tror, at Jesus er Kristus, og at Gud har oprejst ham fra de døde.
Guds fred Nikolaj