Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#81002 - 08/02/2007 14:40 Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere
Anonym
Anonym

Denne tråd var oprindeligt en deltråd i tråden Er det skismatisk at danne frimenigheder? /ordstyreren
--------

Nu vil jeg mene der er væsentlig forskel på et landsogn for 200 år siden og en bymenighed i det 21. århundrede.

Først og fremmest var frimenighedsdannelse helt udelukket alene af den grund at det var ulovligt. Man kunne ikke blive smidt ud og det var ulovligt at gå selv.

Præsten var udpeget oppefra. Samtidig var kirken og præsten nærværende i alle borgeres liv, selv om de næppe kom der meget.

Mvh. Jalokin

PS: Wikipedia har endnu ingen artikel om De Stærke Jyder.

Ændret af Nikolaj (13/02/2007 00:06)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#81003 - 09/02/2007 19:28 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin
Citat:
Nu vil jeg mene der er væsentlig forskel på et landsogn for 200 år siden og en bymenighed i det 21. århundrede.

Men Guds kirke var da den samme dengang som i dag, ikke?
Citat:
Først og fremmest var frimenighedsdannelse helt udelukket alene af den grund at det var ulovligt. Man kunne ikke blive smidt ud og det var ulovligt at gå selv.

Tror du, de Stærke Jyder ville have lavet frimenigheder, hvis de havde fået lov? De fik jo faktisk frihed til det i 1849 – men de blev jo ved med at være lige så loyale overfor Folkekirken som altid.
Citat:
Præsten var udpeget oppefra.

Jeg ved godt, at i dag er præster de facto udpeget »nedefra«, af menighedsrådet (hvilket sådan set ikke stemmer særlig godt overens med praksis i NT). Men jeg kan nu ikke rigtig se, hvad forskel det skulle gøre i fht. loyalitet overfor Folkekirken?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81004 - 09/02/2007 20:13 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:

Det kommer an på, hvad du mener med 'Guds kirke'. Samfundet er i hvert fald meget anderledes. Og det er folks forhold til folkekirken også (dengang hed det ikke folkekirken, men lad det nu ligge).
Citat:
eg ved godt, at i dag er præster de facto udpeget »nedefra«, af menighedsrådet (hvilket sådan set ikke stemmer særlig godt overens med praksis i NT). Men jeg kan nu ikke rigtig se, hvad forskel det skulle gøre i fht. loyalitet overfor Folkekirken?

Hvis man i dag er utilfreds med sin præst, så er der stor sandsynlighed for at han/hun er udpeget (indirekte) af et stort flertal af kirkemedlemmerne. Med andre ord: Hvis man vil have en god præst, så skal man sørge for at kirkemedlemmerne bliver ligeglade med kirken, eller også skal man smide de fleste ud.

Vi kan se, hvad der er sket i Århus: Man skal ikke stikke hovedet meget frem før folk farer i flint.

Mvh. Jalokin

PS: Jeg føler mig ikke kvalificeret til at vurdere, om de stærke jyder ville have dannet en frimenighed i dag.

Til toppen 
#81005 - 11/02/2007 23:44 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Citat:

Det kommer an på, hvad du mener med 'Guds kirke'. Samfundet er i hvert fald meget anderledes. Og det er folks forhold til folkekirken også (dengang hed det ikke folkekirken, men lad det nu ligge).

Det er rigtigt nok alt sammen, men de kristnes forhold til Kirken skulle vel gerne være det samme i dag som dengang og til alle tider.
Citat:
Citat:
eg ved godt, at i dag er præster de facto udpeget »nedefra«, af menighedsrådet (hvilket sådan set ikke stemmer særlig godt overens med praksis i NT). Men jeg kan nu ikke rigtig se, hvad forskel det skulle gøre i fht. loyalitet overfor Folkekirken?

Hvis man i dag er utilfreds med sin præst, så er der stor sandsynlighed for at han/hun er udpeget (indirekte) af et stort flertal af kirkemedlemmerne. Med andre ord: Hvis man vil have en god præst, så skal man sørge for at kirkemedlemmerne bliver ligeglade med kirken, eller også skal man smide de fleste ud.

Men jeg tænker, at det gør vel ikke den store forskel, om præsten er valgt nedefra af nogle ugudelige kirkemedlemmer eller oppefra af en ugudelig statsmagt?
Citat:
PS: Jeg føler mig ikke kvalificeret til at vurdere, om de stærke jyder ville have dannet en frimenighed i dag.

Tjah, nu gik de Stærke Jyder jo først i opløsning for en 30-40-50 år siden (skulle jeg mene), og på det tidspunkt vil jeg da tro, at de var bevidste om muligheden for dannelse af en frimenighed. Men de blev altså i Folkekirken, i hvert fald for langt de flestes vedkommende. (Jeg vil dog lige tage det forbehold, at jeg er bekendt med, at Evangelisk-Luthersk Frikirke har en menighed i Løsning, og jeg ved faktisk ikke lige, hvorvidt den har en form for udspring i de Stærke Jyder.)

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#81006 - 12/02/2007 00:35 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Det er rigtigt nok alt sammen, men de kristnes forhold til Kirken skulle vel gerne være det samme i dag som dengang og til alle tider.

Nej, men jeg hentydede til kirkens rolle i samfundet; kirkens rolle som missionsbase. Hvis man dengang 'rensede' kirken for vranglære, så var kirken der (stadig) for alle i lokalsamfundet. Sådan er det ikke i dag! Kirken er slet ikke missionsbase på samme måde, og derfor giver det heller ikke mening at sætte alt ind på at smide de andre ud, udelukkende for at erobre en missionsbase.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#81007 - 12/02/2007 09:24 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Nej, men jeg hentydede til kirkens rolle i samfundet; kirkens rolle som missionsbase. Hvis man dengang 'rensede' kirken for vranglære, så var kirken der (stadig) for alle i lokalsamfundet. Sådan er det ikke i dag! Kirken er slet ikke missionsbase på samme måde, og derfor giver det heller ikke mening at sætte alt ind på at smide de andre ud, udelukkende for at erobre en missionsbase.

Jeg har faktisk ikke brugt argumentet om Folkekirken som missionsbase (selv om det sådan set imø er et ganske godt praktisk argument). Jeg tror i øvrigt heller ikke, at de Stærke Jyder blev i statskirken alene for missionsmulighedens skyld. Den måske vigtigste grund til, at jeg ikke mener, man skal forlade Folkekirken (hvis altså man er med i den), er formaningen i Hebr. 10,25: »lad os ikke svigte vor egen forsamling«. I det hele taget løfter NT ikke ét sted en flig af en mulighed for, at man kan forlade sin egen menighed frivilligt.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81008 - 12/02/2007 15:22 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Citat:

Jeg har faktisk ikke brugt argumentet om Folkekirken som missionsbase (selv om det sådan set imø er et ganske godt praktisk argument). Jeg tror i øvrigt heller ikke, at de Stærke Jyder blev i statskirken alene for missionsmulighedens skyld. Den måske vigtigste grund til, at jeg ikke mener, man skal forlade Folkekirken (hvis altså man er med i den), er formaningen i Hebr. 10,25: »lad os ikke svigte vor egen forsamling«. I det hele taget løfter NT ikke ét sted en flig af en mulighed for, at man kan forlade sin egen menighed frivilligt.

Spørgsmålet er vel så, hvornår man kan regne sig selv for smidt ud. Uanset hvad vil det altid være et spørgsmål om vurdering, hvornår det er i orden. Personligt vil jeg mene, at tvinges vi til at synde ved at blive, så er det det samme som at smide os ud. Og det synes jeg altså vi er skræmmende tæt på, hvis ikke grænsen er overskredet. Uanset hvad har jeg svært ved at se, hvordan man kan blive præst i folkekirken i dag uden samtidig at udvise accept af vranglære, og det er, som jeg læser Bibelen, en synd.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#81009 - 12/02/2007 15:36 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Jalokin
Citat:

Guds fred
Nikolaj

Hej Nikolaj, jeg har gået og kogt lidt på hvad de har skrevet i de her fallit-folkekirke-tråde... og jeg må indrømme at jeg er en smule bange for, at det du har skrevet om ikke at forlade sin forsamling, med henvisninger og det hele kan - selvom det er ment smaddergodt! - blive et utrolig tungt åg at bære rundt på for menneskers samvittighed, og det tænker jeg ikke er meningen. Det er sådan som jeg læser det jo netop det, det pågældende skriftsted er skrevet til - altså, at undgå onde samvittigheder...

Og når man er lutheraner har man jo i forvejen forladt sin egen forsamling et par gange.. Kan det ikke være trofasthed overfor Guds menighed netop at forlade en bygning og en struktur for at lade evangeliet flyde friere for Guds sande menighed et andet sted? Det er vel også at svigte sin forsamling at sidde under rådden forkyndelse og dermed opmuntre andre til at gøre det samme..

Der er også det der med at hvis man ikke må forlade sin egen forsamling, ja, så er mission jo ikke en mulighed. Den nytestamentelige virkelighed sådan som jeg læser den var at man havde en lang række af nyplantede menigheder, som i ånd og sandhed var brødre og søstre. Det er der stadig ikke noget der hindrer os i at være i verden i dag, og jeg mener vores svigt dér er meget mere alvorligt end hvis man skifter menighed..

Til toppen 
#81010 - 12/02/2007 16:52 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Hej Nikolaj
Citat:
I det hele taget løfter NT ikke ét sted en flig af en mulighed for, at man kan forlade sin egen menighed frivilligt.

Lad mig minde om ApG 18,1-11. Desuden kunne det vel hævdes, at menigheden ikke er tilladt at anerkende vranglære(re)? Hvilket man mange steder måske kan siges at blive presset ud i i dag i folkekirken, tydeligts måske i forbindelse med ordination. Dette er dog også rimeligt komplekst, indrømmer jeg gerne.
Men hvad skal man som menigt medlem gøre, hvis de bibelske ordninger ikke holdes i hævd i menigheden? Blive til man bliver "smidt ud"? Det bliver man næppe, uanset hvad man siger. Den nærmest eneste sikre vej til at blive ekskluderet som menigt medlem er, så vidt jeg ved, at lade sig gendøbe.
Og et par eksklusioner af præster er det da også blevet til i tidens løb. Har der i alle tilfælde blot været tale om, at præsterne havde misforstået noget grundlæggende?

Du vil i Bibelen også se, at menigheden ikke er en statisk størrelse. Hvor der engang var en menighed, kan den forsvinde, jf. f.eks. Åb 2,5. Den Augsburgske Bekendelse artikel 7 tager altså ikke fejl i sin redegørelse for hvad og hvor kirken er. Det er jo ikke nogle bestemte ydre bygninger, organisationer eller bestemte personer (ud over Jesus), der gør en forsamling til en del af Guds kirke.

- Mads

Til toppen 
#81011 - 12/02/2007 17:34 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: MadsVJ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Mads

Citat:
Den nærmest eneste sikre vej til at blive ekskluderet som menigt medlem er, så vidt jeg ved, at lade sig gendøbe.

Der er vel ingen folkekirkepræster, som døber et menneske, som en gang er døbt med kristen dåb?
Eller mener du hvis man går hen og bliver gendøbt i en frikirke fx., mens man stadig er/vil forblive medlem af Folkekirken?

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#81012 - 12/02/2007 17:45 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: tau]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Hej Tau
Citat:
Der er vel ingen folkekirkepræster, som døber et menneske, som en gang er døbt med kristen dåb?
Eller mener du hvis man går hen og bliver gendøbt i en frikirke fx., mens man stadig er/vil forblive medlem af Folkekirken?

Det er helt sikkert det sidste jeg tænker på. Jeg har endnu til gode at høre om en folkekirkepræst der bevidst har gendøbt nogen. Har aldrig hørt om det er sket ved en fejl. Og jeg er temmeligt sikker på - selvom jeg kan blive i tvivl om meget efter hånden - at den præst, der foretager en bevidst gendåb, vil blive smidt ud temmeligt hurtigt!

- Mads

Til toppen 
#81013 - 12/02/2007 20:20 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe
Citat:
Hej Nikolaj, jeg har gået og kogt lidt på hvad de har skrevet i de her fallit-folkekirke-tråde... og jeg må indrømme at jeg er en smule bange for, at det du har skrevet om ikke at forlade sin forsamling, med henvisninger og det hele kan - selvom det er ment smaddergodt! - blive et utrolig tungt åg at bære rundt på for menneskers samvittighed, og det tænker jeg ikke er meningen.

Nej, det er bestemt ikke det, der er meningen, og jeg håber da heller ikke, at nogle føler sig bebyrdet af mine ord. Tværtimod oplever jeg faktisk selv, at jeg og min samvittighed har fundet hvile i troen på, at jeg bare skal blive, hvor jeg er. Jeg synes overhovedet ikke, det er en byrde – til gengæld ville jeg da synes, det var en stor byrde, hvis jeg pludselig selv skulle til at beslutte, hvilken kirke jeg skulle komme i, for tænk hvis jeg nu tog fejl osv. Jeg har det faktisk rigtig godt med, at det ikke er noget, jeg skal bekymre mig om.
Citat:
Og når man er lutheraner har man jo i forvejen forladt sin egen forsamling et par gange..

Nej, man er blevet smidt ud af sin forsamling et par gange …
Citat:
Kan det ikke være trofasthed overfor Guds menighed netop at forlade en bygning og en struktur for at lade evangeliet flyde friere for Guds sande menighed et andet sted?

Jamen den menighed, man forlader er altså ikke bare en bygning og en struktur, det er et helligt fællesskab.
Citat:
Det er vel også at svigte sin forsamling at sidde under rådden forkyndelse og dermed opmuntre andre til at gøre det samme..

Jeg har heller aldrig sagt, at vi bare skal se passivt til, at Folkekirken går i forrådnelse – tværtimod.
Citat:
Der er også det der med at hvis man ikke må forlade sin egen forsamling, ja, så er mission jo ikke en mulighed. Den nytestamentelige virkelighed sådan som jeg læser den var at man havde en lang række af nyplantede menigheder, som i ånd og sandhed var brødre og søstre. Det er der stadig ikke noget der hindrer os i at være i verden i dag, og jeg mener vores svigt dér er meget mere alvorligt end hvis man skifter menighed..

Jamen de, der drog (og drager) ud i missionsmarken, svigter da ikke deres egen forsamling. Mission ("udsendelse") er selvfølgelig en vigtig/den vigtigste del af kirkens arbejde, men det har altså ikke noget med svigt at gøre.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81014 - 12/02/2007 20:40 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: KajQrd]
Nikolaj
Bruger

Hej Mark
Citat:
Spørgsmålet er vel så, hvornår man kan regne sig selv for smidt ud. Uanset hvad vil det altid være et spørgsmål om vurdering, hvornår det er i orden. Personligt vil jeg mene, at tvinges vi til at synde ved at blive, så er det det samme som at smide os ud. Og det synes jeg altså vi er skræmmende tæt på, hvis ikke grænsen er overskredet. Uanset hvad har jeg svært ved at se, hvordan man kan blive præst i folkekirken i dag uden samtidig at udvise accept af vranglære, og det er, som jeg læser Bibelen, en synd.

Jo, men splittelse er altså også synd. Det er jo noget rod, og som jeg også har nævnt før, findes der ikke klare regler for det rene rod. Jeg påstår ikke, at jeg ligger inde med den endegyldige sandhed om disse spørgsmål. Men forhåbentlig er jeg ved at få mig skrevet frem til nogle svar. Jeg er i hvert fald glad for, at der er nogle der vil tumle med disse spørgsmål sammen med mig.

Jeg mener godt, at et menigt medlem af Folkekirken kan blive ved med at være medlem uden at synde derved, men jeg er mere i tvivl mht. ordinationen, som du nævner. Det vil jeg lige tænke lidt videre over.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81015 - 12/02/2007 21:00 Lidt om "De stærke jyder" [Re: ]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
De fem punkter:
Balles lærebog (første tal)

Jesus lære, Luthers lære og Pontoppidans forklaring (andet tal)

1) tier ganske stille med Djævelen, som om Djævelen ikke var til eller ville gøre os skade.
1) lærer og advarer imod Djævelens fristelser.
2) lærer, at den almindelige fordærvelse hos mennesker består formodentlig i, at de ikke bruger deres forstand til sund eftertanke.
2) lærer, at vor forstand er ved syndefaldet formørket og hel blind i guddommelige ting.
3) lærer, at den Helligånd virker med os til forbedring.
3) lærer, at den Helligånd gør det alene uden nogen form for vores medvirken.
4) lærer, at vi ved dyd og fremgang i dyd og gudsfrygt gøres duelig til at modtage den salighed, som Kristus har forhvervet os.
4) lærer, at vi bliver salige af blot nåde, før vi har gjort nogen fremgang i dyd og gudsfrygt.
5) lærer, at vi må tragte efter at forhverve os ære blandt vore medmennesker ved retskaffenhed og flid i vor lovlige kald.
5) lærer, at de, der tragter efter ære hos mennesker, allerede har fået deres løn.

De fem punkter er brugt flere steder af De stærke Jyder. I en erklæring som smeden Hans Nielsen i Korning skrev til kongen i 1818 er de fleste af punkterne brugt. Et enkelt af punkterne er også nævnt i forbundsdokumentet fra 1824.

Kilde http://www.rmadsen.dk/dsj/dsj5pkt.htm

Til toppen 
#81016 - 12/02/2007 21:04 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: MadsVJ]
Nikolaj
Bruger

Hej Mads
Citat:
Citat:
I det hele taget løfter NT ikke ét sted en flig af en mulighed for, at man kan forlade sin egen menighed frivilligt.

Lad mig minde om ApG 18,1-11.

Jeg kan ikke helt se, hvad Ap.G. 18,1-11 har at sige i denne sammenhæng?
Citat:
Desuden kunne det vel hævdes, at menigheden ikke er tilladt at anerkende vranglære(re)?

Det kommer an på, hvad du mener med anerkende? Jeg mener godt, vi kan anerkende, at vranglærende præster trods alt er Guds indsatte tjenere, og omslutte dem med forbøn for, at de må vende hjem til nådens og sandhedens Ord.
Citat:
Men hvad skal man som menigt medlem gøre, hvis de bibelske ordninger ikke holdes i hævd i menigheden? Blive til man bliver "smidt ud"? Det bliver man næppe, uanset hvad man siger. Den nærmest eneste sikre vej til at blive ekskluderet som menigt medlem er, så vidt jeg ved, at lade sig gendøbe.

Det sidste synes jeg nu alligevel ikke, vi skal gøre.
Jeg har ikke lige noget bud på, hvad en menig kirkegænger skal gøre for at blive smidt ud, og jeg synes sådan set heller ikke, vi skal opsøge det. Jeg tror bare, vi skal tage det, som det kommer, og så må vi se, om vi bliver smidt ud bare for at være os selv. Men jeg vil da ikke afvise, at du kunne have ret i, at det nok aldrig kommer til at ske. Men hvis man er så heldig at komme hos en af de hersens frygtelige ortodokse præster, kan det jo være, at han bliver smidt ud, og så kan man nok med god samvittighed følge efter.
Citat:
Du vil i Bibelen også se, at menigheden ikke er en statisk størrelse. Hvor der engang var en menighed, kan den forsvinde, jf. f.eks. Åb 2,5.

Det har du ret i. Men hvordan ved man så, hvornår éns menighed har fået »flyttet sin lysestage fra dens plads«?
Citat:
Den Augsburgske Bekendelse artikel 7 tager altså ikke fejl i sin redegørelse for hvad og hvor kirken er. Det er jo ikke nogle bestemte ydre bygninger, organisationer eller bestemte personer (ud over Jesus), der gør en forsamling til en del af Guds kirke.

Jeg synes stadig, at Augustana fokuserer for ensidigt på Kirkens usynlige enhed. Der står jo, at »Til sand kirkelig enhed er det nok, at være enige om evangeliets lære og forvaltningen af sakramenterne.« Det er som om, at det er godt nok med kirkens enhed, som det er, men det er det altså ikke! Da Jesus bad sin far om, »at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig« – da var det altså ikke den usynlige enhed, han talte om, for den usynlige enhed kan umuligt være et vidnesbyrd for verden. Tværtimod er vores splittelse et anti-vidnesbyrd!

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81017 - 12/02/2007 21:16 Re: Lidt om "De stærke jyder" [Re: tros]
Nikolaj
Bruger

Hej Tros

Jeg kan nu godt forstå, at de Stærke Jyder ikke ville have deres børn oplært efter Balles lærebog. Det var jo faktisk noget ukristeligt vrøvl.

Hans Nielsen Smed, jo jo, han er da vist min x*tip-oldefar.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#81018 - 12/02/2007 23:13 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:

Jamen den menighed, man forlader er altså ikke bare en bygning og en struktur, det er et helligt fællesskab.

Just min pointe.

Når der ikke længere er rammer for det hellige fællesskab, er det så skismatisk at gå? Når samvittigheden er tynget?

Så er det jo netop ikke et brud med det hellige fællesskab, men vel nærmest en bekræftelse af sit tilhørsforhold dér, og ikke i en kirke af døde sten.

Til toppen 
#81019 - 12/02/2007 23:45 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
metusalem
Bruger

Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat:
Jeg har heller aldrig sagt, at vi bare skal se passivt til, at Folkekirken går i forrådnelse – tværtimod.

Som fx hvad? Hvordan vil du ændre vranglæren?

"sandheden skal sætte dig fri!"

[url=www.hvadersandhed.dk]www.hvadersandhed.dk[/url]

Til toppen 
#81020 - 13/02/2007 00:00 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: metusalem]
Nikolaj
Bruger

Hej Metusalem
Citat:

Jeg vil protestere og sige min ærlige mening; ligesom Luther gjorde – noget kan vi trods alt lære af den gamle hidsigprop …

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81021 - 13/02/2007 00:07 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe
Citat:
Når der ikke længere er rammer for det hellige fællesskab, er det så skismatisk at gå?

Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med, at der ikke længere er rammer for det hellige fællesskab?

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81022 - 13/02/2007 01:21 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Jeg vil protestere og sige min ærlige mening; ligesom Luther gjorde – noget kan vi trods alt lære af den gamle hidsigprop …

Well, nu har du chancen for at protestere og sige din ærlige mening.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#81023 - 13/02/2007 03:18 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe
Citat:
Når der ikke længere er rammer for det hellige fællesskab, er det så skismatisk at gå?

Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med, at der ikke længere er rammer for det hellige fællesskab?

Guds fred
Nikolaj

Det var også dårligt formuleret. Jeg mente: Når rammerne forulempes og det hellige samfund pålægges samvittighedsbyrder... er det så skismatisk at gå?

Og i forhold til det med at være blevet smidt ud af forskellige kirker, så blev vi vel oprindelig både smidt ud og smed selv østkirken ud.

Tilbage til rødderne!

Til toppen 
#81024 - 14/02/2007 16:04 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin

Jeg tror ikke nødvendigvis, det er en god idé bare at protestere i øst og vest. Selvfølgelig vil jeg da tage stilling til, at en præst ikke tror på opstandelsen, hvis jeg bliver spurgt, men jeg tror ikke, det er min opgave selv at opsøge ting og sager, som jeg kan protestere over. Til gengæld (håber jeg, at jeg) ville jeg sige min ærlige mening og protestere til præsterne i mit eget sogn, hvis en af dem førte vranglære.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81025 - 14/02/2007 16:10 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe
Citat:
Når rammerne forulempes og det hellige samfund pålægges samvittighedsbyrder... er det så skismatisk at gå?

Det ved jeg ikke. Jeg kan ikke bedømme alle sager, og det er jeg heller ikke interesseret i. Jeg siger bare min mening om tendensen til at sige, at man da bare kan skride fra problemerne og lave sin egen kirke.
Citat:
Og i forhold til det med at være blevet smidt ud af forskellige kirker, så blev vi vel oprindelig både smidt ud og smed selv østkirken ud.

Ja, det er da rigtigt nok. Men der er jo sådan set heller ikke noget forkert i nogen af delene. Det var jo ikke sådan, at vi (Vestkirken) forlod Østkirken. Vi smed dem ud, og vi blev selv smidt ud af dem. Ingen gik dermed frivilligt, og alle er glade (eller nej, det er vi selvfølgelig ikke).

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#81026 - 15/02/2007 20:53 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe
Citat:
Når rammerne forulempes og det hellige samfund pålægges samvittighedsbyrder... er det så skismatisk at gå?

Det ved jeg ikke. Jeg kan ikke bedømme alle sager, og det er jeg heller ikke interesseret i. Jeg siger bare min mening om tendensen til at sige, at man da bare kan skride fra problemerne og lave sin egen kirke.
Citat:

Ja, det er da rigtigt nok. Men der er jo sådan set heller ikke noget forkert i nogen af delene. Det var jo ikke sådan, at vi (Vestkirken) forlod Østkirken. Vi smed dem ud, og vi blev selv smidt ud af dem. Ingen gik dermed frivilligt, og alle er glade (eller nej, det er vi selvfølgelig ikke).

Guds fred
Nikolaj

LOL, alle er glade! Det Store Skisma var en fest...

Nej, spøg til side, det var selvfølgelig en ulykkelig situation (og hvor har jeg dog tit været ked af alt det vi lagde bag os i østkirken)..

En sagde en gang til mig, at det øjeblik ejerskabet for ens egen menighed udeblev, og man ikke havde en glæde over det som gjorde at man fik lyst til at tage mennesker med - ja, så var der noget galt. Eller med andre ord: Det kan af og til være mest missionsk at være skismatisk..!

Hvad missionshusbevægelsen så også er/har været.

Jeg er som måske antydet tidligere lidt valen i det her - lad os kalde det pragmatisk, det lyder pænere. For mig at se er det væsentligste for kirkens enhed og os som kristne at vi ser på og lever med vore brødre og søstre i kærlighed - også selvom det ikke er i samme menighed, men ved siden af hinanden. Jeg tænker jo, at jo flere cellegrupper - bibelkredse - menigheder i en by, jo flere muligheder er der for at Guds ord kan nå menneskers hjerter. For mig at se er et sandt skisma der hvor man ekskommunikerer osv. og sætter andre udenfor fællesskabet i Jesus Kristus. Det betyder ikke at vi ikke må være kritiske overfor hinandens teologi og praksis - det står der jo vi skal være - men kærligheden må være den underliggende tone, og bevidstheden om at vi er ét i Kristus, så vi behøver ikke bygge flere mure op end højst nødvendigt.

Til toppen 
#81027 - 19/02/2007 21:21 Re: Stærke jyder og sløve kjøwenhavnere [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe

Beklager det lidt sene svar. Jeg har kigget på dit indlæg et par gange nu, og jeg kan faktisk ikke rigtig finde noget, som jeg er afgørende uenig i (). Så jeg tror egentlig bare, jeg vil sige tak for snakken, og på gen-debat.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær