Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#80987 - 07/02/2007 14:25 Martin Luther mormon-døbt
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Kære café,

altså..jeg har lige læst på www.giraffen.dk i en artikel fra Kristeligt Dagblad, at mormonerne døber afdøde udenfor deres egen kirke.

For eksempel er både salmedigteren Grundtvig og reformatoren Martin Luther blevet døbt efter deres død af velmenende mormoner.
Afdøde pave Johannes Paul II er således blevet mormon-døbt hele 4 gange...!!!

En talsmand for Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige siger frit gengivet, at også mennesker udenfor deres kirke skal have muligheden for at opnå evigt liv, på samme måde som kirkens medlemmer.

Betyder det mon så, at vi i mormonernes øjne ikke kan frelses uden deres (stedfortrædende) dåb?

Hvad mener I lutheranere, er der ikke nærmest tale om et (godtnok velment...) overgreb fra mormonernes side, når de sådan bare tillader sig at gendøbe os andre efter vores død?
Eller kan man sige, at deres dåb ikke tæller, fordi de fleste af os ér døbt gyldigt én gang som børn eller senere i løbet af vores liv.

Ved ikke om det er tilladt at oprette sådan en tråd her om en anden kirke end den lutherske. Det er bare noget, jeg meget gerne vil have Jeres kommentarer og evt. svar til, hvorfor jeg vover pelsen.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#80988 - 07/02/2007 14:41 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej tau!

Jeg har svært ved at se dette som andet end (endnu) en mormonsk kuriøsitet. Jeg synes det er svært at tale om overgreb på afdøde med mindre der er tale om ligskænding el.lign.

Men ok, det er måske klogt tænkt at protestere over det. På den måde bliver mormonerne presset på deres synspunkter. Og det er jo ikke så ringe endda.

Mvh. Jalokin

PS: Sagen har en afløber fordi mormonerne under den kolde krig fik lov at fotografere alle danske kirkebøger mod at aflevere en kopi til staten. På den måde sikrede staten sig en gratis 'backup' et sikkert sted i USA, i tilfælde af at Danmark skulle blive invaderet. Men mange danskere er stadig oprørt over dette. Læs mere om det her.

Til toppen 
#80989 - 07/02/2007 14:53 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Jalokin,

jeg citerer fra dit link:

Citat:
Biskop over Aalborg Stift, Søren Lodberg Hvas, har tidligere i Kristeligt Dagblad kaldt mormonernes stedfortrædende dåb af afdøde for »en skændig handling« og »et utilladeligt overgreb«. Biskoppen i Viborg, Karsten Nissen, er enig.

Jeg er helt enig med biskopperne (og det sker ellers ret sjældent.. ) , jeg har bare svært ved at sætte ord på.
Men, - jeg eller andre skal ikke være mormoner i døden, ved at de gendøber os.
Det er, som biskop Lodberg Hvas siger, skændigt og et overgreb, fordi vores kristne!! kirker er imod gendåb.
Om det sker her i livet eller efter, der er selvfølgelig en gradsforskel, men stadigvæk, det er for mig at se skændigt og et overgreb.
Hvad ville de mon sige, hvis vi gjorde noget tilsvarende og "meldte dem ind" i vores kirker mod deres vilje, efter deres død....mon ikke de ville blive vrede.

Og igen - er det her overgreb ikke et udtryk for, at de netop IKKE mener, at vi andre kan komme ind i Guds Rige uden denne stedfortrædende dåb??
Det virker ærlig talt lidt overdrevet på mig, og man gør her vold på og forkaster!! den dåb, som GUD selv har indstiftet i de kristne kirker.

Særdeles ukristelig opførsel vi her ser fra de ellers ofte så korrekte mormoner.

Ja, jeg er helt og faktisk også ret

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#80990 - 07/02/2007 17:50 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej tau!

Det er deres tro. Men det er samtidig det rene gas, så hvorfor skulle jeg betragte det som overgreb? Der er også mange der forarges over at kristne tror der findes et helvede, hvor ikke-troende kommer hen efter døden. Men hvis de ikke tror på det kan de jo være ligeglade?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80991 - 07/02/2007 17:54 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
Anonym
Anonym

Jeg kan ikke rigtig hidse mig op over det.

Hvis det er deres tro er det vel en art næstekærlig gerning. Jeg må indrømme at det virker fjollet på mig, men det er fordi jeg ikke forstår det. Det kan jeg sikkert lære noget af i forhold til det, jeg gør, som andre finder fjollet..

Det eneste, jeg tilnærmelsesvist kan hidse mig op over er, at det er en desavourering af kristne menneskers egen tro og dåb. Men det er der jo ikke noget nyt i at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ikke er enige med den brede kristendom om.

Til toppen 
#80992 - 07/02/2007 19:04 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Det eneste, jeg tilnærmelsesvist kan hidse mig op over er, at det er en desavourering af kristne menneskers egen tro og dåb.

Vel ikke så langt fra kirker, der opfordrer barnedøbte til at lade sig gendøbe før de bliver medlemmer.

Til toppen 
#80993 - 07/02/2007 20:52 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
Anonym
Anonym

Jeg får lyst til at banke mit hovede ind i en beton væg i rytmer til Mek Pek´s børnesange... i al fald når jeg tænker over alle de ikke teologisk holdbarer argumenter de amerikanere bruger.. eller mormoner...

At døbe folk der er døde er der jo ikke noget teologisk belæg for, og jeg synes det vranglære
At tro på at frelse ligger i andres handlinger efter din død er også uteologisk og ubibelsk...

Jeg synes ikke er der er så meget andet at sige end... mormonerne lever i drømmeland.

mvh Lars

Til toppen 
#80994 - 07/02/2007 22:32 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Jalokin

jeg kan bare ikke lide, at de døber for nogen, som ikke ville være mormoner selv. Som om vores andres tro og dåb ikke er nok til frelse.
Som om de lige skal føje noget til. Det er som om, de ikke mener, at Jesus tager sig af Sine egne. Så det er sådan set også at ringeagte Hans løfter og ord.

Det er måske nok en følelsesting at sige sådan her, men det er det, jeg føler.
Skændigt overgreb!!! Jeg er helt på linie med Biskopperne i den her sag.

mvh
Tau.

Til toppen 
#80995 - 08/02/2007 00:26 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau - - ja, det er nok, som du siger, en følelsesting. For jeg tror ikke at der er nogen, der kan tage skade af disse særprægede dåbshandlinger, ikke andre end dem, der fortager dem i hvert fald.

Intet menneske kan skade dem, der er afgået ved døden, hverken fysisk, sjæleligt eller åndeligt. De er i Guds hænder.

Men det kan naturligvis godt være en ubehagelig tanke for efterlevende ... hvis de får det at vide ... at deres kære er blevet døbt in absentia ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80996 - 08/02/2007 14:08 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

hvis nogen gik hen og gendøbte fx. min elskede mand efter hans død, så faldt der godtnok brænde ned!!!!
Det er respektløst at gendøbe mennesker fra andre kirker, fordi man lige vil lægge lidt til Jesu løfter og ikke stoler på Ham, at Han selv!!! kan frelse dem, som hører Ham til.

Kristne skal ikke gendøbes. Hverken før eller efter deres død. Gud står ved sin pagt, dåben.

mvh
Tau.
PS. Så blev jeg alligevel lidt gal...hovsa..!!

PPS. Hvad betyder det latin, du skrev?

Ændret af tau (08/02/2007 14:09)

Til toppen 
#80997 - 08/02/2007 14:16 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Det eneste, jeg tilnærmelsesvist kan hidse mig op over er, at det er en desavourering af kristne menneskers egen tro og dåb.

Vel ikke så langt fra kirker, der opfordrer barnedøbte til at lade sig gendøbe før de bliver medlemmer.

Der er en for mig at se en forskel ved at vælge at lade sig gendøbe og blive det ud fra sit eget frie valg, og så blive gendøbt uden at have haft nogen indflydelse på det.

Til toppen 
#80998 - 08/02/2007 14:43 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Der er en for mig at se en forskel ved at vælge at lade sig gendøbe og blive det ud fra sit eget frie valg, og så blive gendøbt uden at have haft nogen indflydelse på det.

Hehe. Er der?

Ja, i forhold til respekten for pågældende person, men i forhold til respekten for dåben kan jeg ikke se den helt store forskel

Til toppen 
#80999 - 08/02/2007 14:52 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau - - undskyld jeg blærede mig med at skrive "in absentia" - det betyder "uden at være til stede" ...

Citat:
Kristne skal ikke gendøbes. Hverken før eller efter deres død. Gud står ved sin pagt, dåben.

Vi er skam enige. Når jeg ikke hidser mig så meget over, at nogle bliver døbt efter deres død - - det gør de jo sådan set heller ikke, da de ikke er til stede, det er nogle andre som mener at kunne gøre det "stedfortrædende" - så er det fordi jeg er overbevist om, at det ikke skader dem - -

- - og at der ikke er en pind, jeg kan gøre for at få mormonerne til at holde op med deres pudsige ritualer ... som de sikkert mener godt. .

Så jeg gemmer mit krudt til til noget, jeg tror, jeg måske kan gøre noget véd ! ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#81000 - 08/02/2007 15:08 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

tak for oversættelsen.!!

Mvh
Tau

Til toppen 
#81001 - 10/02/2007 18:12 Re: Martin Luther mormon-døbt [Re: tau]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Mormoners stedforetrædende dåb er noget mormoner tror på. Det er en vigtig brik i deres teologi. Tror man ikke på mormonernes teologi, er det en ligegyldig handling. Jeg hidser mig lige så lidt op over mormoners stedforetrædende dåb, som hvis en teenageheks kastede en forbandelse over mig.

Jeg har svært at se hvad man skulle blive harm over.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær