0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#80906 - 06/02/2007 20:56
Hvor mange slog Gud ihjel?
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Forum, Nu jeg er vendt tilbage for en kort bemærkning i anledning af tråden "terror og religion" fra Artikelfeedback vil jeg lige vende denne bemærkning her i forummet. I løbet af tråden blev jeg spurgt af Nikolaj, hvordan jeg havde talt de 10.000.000 dødsfald, der ifølge bibelen direkte kan tilskrives Gud. Først skal jeg beklage, at jeg husker forkert. Det er ikke 10 millioner, men 2,2 millioner. Det i sig selv er i min mening ganske forrykt, men det er ikke pointen med denne tråd. På denne URL er der en oversigt over de dødsfald, der er talt med i statistikken over Guds morderiske tendenser. Hvis I ikke tror dem, så slå selv efter - jeg skal gerne indrømme jeg kun har taget stikprøver. For at pointen ikke skal begraves i enden af en i forvejen alenlang diskussion, så bringer jeg den her: Med sådan en historie af vold med døden til følge, kan det vel næppe undre at der igennem hele kristendommens historie har været lignende tilfælde af vold.---------------------------------------------------------------------------------------------------- Da det er god skik at give en idé om sit eget standpunkt, så kommer mit her: grunden til, at kristendommen igennem tiden er blevet kureret for sin blodtørstighed, er ikke en bedre forståelse af skrifterne. Snarere omvendt - skrifterne forbliver lige blodtørstige igennem tiderne, også trods nyere (kreativ) oversættelse, den eneste faktor der reelt har ændret sig siden den tid er udviklingen af humanistisk etik. Ifølge hvilken en opførsel som den beskrevet i bibelen i versene fra linket simpelt hen er utilladelig, moralsk forkastelig og imod alt, mennesket finder godt. Gud har en anden mening om dét, så meget har jeg forstået af at læse bibelen. Hvad siger I? Hvordan vil man med de to millioner direkte forårsagede dødsfald in mente frigøre sig fra den tanke, at det at slå ihjel for Gud ikke er helt så ubibelsk/ukristent endda? Er passeret tid grund nok til at ændre en opfattelse, der var åbenlys selv blandt de første kristne grupperinger, der bekrigede hinanden og slog hinanden ihjel pga. deres tro? ---------------------------------------------------------------------------------------------------- (lidt meta men dog relevant) Asbjørn/Netmissionæren mente i tråden "terror og religion" ikke, at man overhovedet kunne tale om fanatiske kristne, fordi kristne der bruger vold etc. ganske enkelt har misforstået bibelens indhold, dens pointe hvis man kan sige sådan. Jeg vil hermed tillade mig at betragte argumentet om "ingen fanatiske kristne" som endegyldigt tilbagevist: nok taler bibelen om kærlighed, men den taler sandelig også om den absolut overvældende destruktion af menneskeligt liv, som Gud er villig til at udføre. Når én type troende læser af bibelen så tænker "What Would Jesus Do?" og bagefter smider en brandbombe ind i en abortklinik, så har han måske alligevel ikke misforstået pointen - men blot valgt at emulere på trods af et forbud. Måske har de endda følt sig fritaget (med Guds tilladelse) fra dette forbud.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80907 - 06/02/2007 22:14
Re: Hvor mange slog Gud ihjel?
[Re: Claus Due]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Claus Skal jeg forstå dit indlæg sådan, at du mener, Guds og menneskers handlinger skal dømmes efter den samme moralsk-etiske standard? Jeg synes ikke, det giver så specielt meget mening, når man tænker på, hvor fundamentalt forskellige vi mennesker er fra Gud, og at Guds forhold til mennesker naturligvis er lige så fundamentalt forskelligt fra vores til andre mennesker. Men kan du argumentere for det? Citat: Hvad siger I? Hvordan vil man med de to millioner direkte forårsagede dødsfald in mente frigøre sig fra den tanke, at det at slå ihjel for Gud ikke er helt så ubibelsk/ukristent endda?
Gud er ikke kristen. Jeg synes, du stiller det forkert op. Den tanke, jeg ikke kan frigøre mig fra, er, at det at slå ihjel for Gud er noget ganske andet end det at slå ihjel for mennesker. Citat: Når én type troende læser af bibelen så tænker "What Would Jesus Do?" og bagefter smider en brandbombe ind i en abortklinik, så har han måske alligevel ikke misforstået pointen - men blot valgt at emulere på trods af et forbud. Måske har de endda følt sig fritaget (med Guds tilladelse) fra dette forbud.
Hvad nogle forrykte mennesker eventuelt måtte føle i en given situation, har sådan set ikke noget som helst at sige i henseende til, hvad der faktisk er det rigtige.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80908 - 06/02/2007 22:16
|
Bruger
Reg.: 28/02/2006
Sted: København
|
Hej Claus
Jeg har lige et kort (og måske for pointen irrelevant) spørgsmål i fht. listen. Der står at "For looking into the ark of the Lord" blev der slået 50.070 i hjel, jf. 1. Sam 6,19. I følge to andre bibeloversættelser, som jeg har adgang til, var der kun tale om 70. Kan du (eller andre) forklare dette?
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80910 - 06/02/2007 22:21
[Re: MadsVJ]
|
Bruger
|
Hej Mads, Spørg og du skal få svar. King James versionen har dette at sige: Citat: [19] And he smote the men of Beth-shemesh, because they had looked into the ark of the LORD, even he smote of the people fifty thousand and threescore (60*) and ten men: and the people lamented, because the LORD had smitten many of the people with a great slaughter.
Fed tekst og * er min tilføjelse.
Dette understreger i allerhøjeste grad min pointe om nyere oversættelsers kreativitet i forhold til originalen.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80911 - 06/02/2007 22:29
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Dette understreger i allerhøjeste grad min pointe om nyere oversættelsers kreativitet i forhold til originalen.
Det, man oversætter fra, er ikke originalen, for den har vi ikke. Men vi har forskellige tekstkritiske rekonstruktioner af originalen. De tekstkritiske udgaver af GT, som bliver lavet i dag, er formentlig langt bedre end dem, der blev lavet i det 17. århundrede, da King James Version blev skrevet. Så jeg tror ikke, der er nogen særlig grund til at tro, at det er oversætterne, der har været kreative, snarere tekstkritikerne, der har været kritiske og opdaget en fejl i tidligere udgaver af GT.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80912 - 06/02/2007 22:31
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Citat: Skal jeg forstå dit indlæg sådan, at du mener, Guds og menneskers handlinger skal dømmes efter den samme moralsk-etiske standard?
Ja - ingen grund til dobbeltmoral her.
Citat: Jeg synes ikke, det giver så specielt meget mening, når man tænker på, hvor fundamentalt forskellige vi mennesker er fra Gud, og at Guds forhold til mennesker naturligvis er lige så fundamentalt forskelligt fra vores til andre mennesker. Men kan du argumentere for det?
Det kan jeg da, men først må jeg vide hvad du lægger i ordene "fundamentalt forskellige"?
Du mener åbenbart "så forskellige, at begrebet om hvad der er godt og ondt, som mennesket lærte fra den forbudte frugt, ikke er det samme som Guds"? Er det egentlig ikke al den nødvendige argumentation...
Citat: Gud er ikke kristen. Jeg synes, du stiller det forkert op. Den tanke, jeg ikke kan frigøre mig fra, er, at det at slå ihjel for Gud er noget ganske andet end det at slå ihjel for mennesker.
Av for den. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til det, andet end at dine begreber om moralsk forsvarlighed er totalt anderledes end mine egne.
Er noget forkert menneskeligt set bliver det ikke rigtigt af, at grunden til at det kan ses forkert menneskeligt befaler, at det ikke længere er således i dette specialtilfælde. Husk på at vores begreber om godt og ondt ifølge bibelen stammer direkte fra Gud - men mener du i ramme alvor, at Gud "puttede" én form for viden om godt og ondt i den forbudte frugt, og selv havde en anden... hvad siger dette om Gud (og begrebet lokkemad, for den sags skyld)?
Citat: Hvad nogle forrykte mennesker eventuelt måtte føle i en given situation, har sådan set ikke noget som helst at sige i henseende til, hvad der faktisk er det rigtige.
Det er rigtigt, og det var heller ikke min mening. Pointen er, at hvis man ønsker at begrunde sine forrykte (ifølge humanistisk etik) handlinger med bibelske passager, så kan det fint lade sig gøre idet fanatismen allerede findes i bibelen. Ergo tager den brandbombekastende kristne måske blot Gud på ordet - eller forestiller sig, at han fik lov. Jeg ved det lige så lidt som du, men i bibelen findes denne form for fanatisme ikke desto mindre.
Det er også rigtigt, at der findes mange andre former for ideologisk etik, hvor der findes samme form for fanatisme. Det fortæller mig egentlig blot, at kristendommen ikke er alene om at være slem. Humanistisk-etisk set.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80913 - 06/02/2007 22:33
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Tilgiv min bryskhed, men: 2.270.365 - 50.000 = 2.220.365 Nu vi sådan holder regnskab 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80914 - 06/02/2007 22:57
|
Bruger
|
Hej igen Jeg tænkte/tænker også det må skyldes forskelligt tekstgrundlag. Jeg havde godt tjekket linket til bibelteksten bag i den henvisning, og konstaterede forskellen. Deraf spørgsmålet! (Mht. oversættelse tror jeg, at Nicolaj kan have delvist ret. Men samtidig tror jeg også at du, Claus, har ret i meget af din kritik af den danske oversættelse fra 1992. Så vidt som jeg også har kunnet konstatere, er den temmeligt tendentiøs; det bliver ikke mindre tydeligt, hvis man dykker lidt ned i de forhandlinger og overvejelser der ligger til grund for måden man har oversat på. Inden man oversætter, skylder man enhver at gøre rede for sit bibelsyn. Jeg mener, at skal Bibelen oversættes rigtigt, må man tage udgangspunkt i Bibelens selvvidnesbyrd som Guds ord, og dermed anerkende at det er en og samme person der taler hele vejen igennem! Og ikke spekulere i kulturel og religiøs påvirkning fra nærliggende kulturer hvad selve sigtet med indholdet angår.) Men, eh, forøvrigt, burde man så ikke tælle dødeopvækkelserne med som plus?  Kh Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80915 - 06/02/2007 23:00
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen, Citat: Er død moralsk ondt?
Har Gud ret til at gøre noget ondt for et større gode? Dette er ikke mennesker forundt, men Gud som kender alle ting og kan se endemålet med alting, kan vel være hævet over dette?
Helliger målet midlet?
Hvis ja: Gud kan myrde for et større gode, men i så fald bliver mordene jo netop ikke kaldt onde af andre end de, der ikke ser målet. Husk, at hvis du svarer ja, bliver midlet (mord) netop godt (helligt) blot målet er godt.
Hvis nej: De mord, Gud udfører, er onde uanset om målet, han søger at opnå, i sig selv er godt.
Jeg kan kun tilslutte mig et rungende nej til spørgsmålet om hvorvidt målet helliger midlet. Det er en glat løbebane at svare ja. For glat, ja direkte uansvarlig i min mening.
Citat: Når Gud giver livet, er det så ikke ham, der kan tage det tilbage? Har mennesket krav på livet over for Gud?
Ligesom hvis jeg giver dig en kage, for dernæst at tage den tilbage når du har spist halvdelen? Har jeg ret til dette blot fordi jeg bagte og bortgav kagen?
"Anden" sagde det meget godt, dog pakket ind i en masse ligegyldig snak: "Man skal ikke give noget bort med forventning om at få noget igen - så har man intet givet, blot lånt ud med renters rente"
Pointen er, at begrebet "give" ikke har nogen indbygget ret til at tage det givne tilbage - tværtimod ændrer denne handling alting.
Se i øvrigt mit andet indlæg til Nikolaj om hvorfra begreberne om godt og ondt stammer ifølge bibelen...
Citat: Mht. hvor mange Gud hhv. Satan slog ihjel, så tvivler jeg på Biblen er repræsentativ, eftersom den omhandler Guds folk... Den omhandler hvordan Gud handler med, mod og gennem et folk, som han har udvalgt sig blandt alle jordens folkeslag.
Jeps, præcis min pointe - eller skal jeg forstå dette afsnit således at du mener bibelen overdriver tallene (taler usandt)? Det mener du vel næppe... og selvom du gjorde så skifter det ikke fokus fra kernen af problemet, nemlig at Gud i bibelen handler ved at beordre og foretage mord, beordre voldtægt (implicit i at tage jomfru-slaver, går jeg ud fra?) og andre blodtørstige handlinger. Antallet gør handlingen værre, jovist, men ét mord er ét for meget.
Du kan vælge at have tillid til denne Guds gode natur, selvfølgelig. Og svare ja til at målet helliger midlet; men gøre det på bekostning af din egen dømmekrafts gyldighed i moralske anliggender hvor Gud og grusomheder såsom massemord er indblandet...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80917 - 06/02/2007 23:14
|
Bruger
Reg.: 28/10/2006
|
Gud kommer jo snart til at tage mange flere liv, millioner af millioner, prøv at se følgende profeti: "Jeg udrydder alt fra jordens overflade, siger Herren. Jeg udrydder mennesker og dyr, jeg udrydder himlens fugle og havets fisk, alt det som bragte de ugudelige til fald. Jeg udsletter menneskene fra jordens overflade, siger Herren." Sef 1,2-3 "Herrens store dag er nær, den er nær og kommer hurtigt! Hør heltens kampråb på Herrens bitre dag! En vredens dag er denne dag, en dag med nød og trængsel, en dag med ødelæggelse og undergang, en dag med mulm og mørke, en dag med skylag og mørke skyer, en dag med hornklang og krigsråb mod de befæstede byer og mod de høje hjørnetårne. Jeg sender trængsler over menneskene, så de går omkring som blinde, fordi de syndede mod Herren. Deres blod hældes ud som snavs, deres kroppe som skarn. Deres sølv og guld kan ikke redde dem på Herrens vredes dag. I hans lidenskabs ild skal hele jorden fortæres. For han bringer tilintetgørelse og rædsel over alle jordens beboere." Sef 1,14-18 Jesus kommer snart igen, ikke med fred, men med sværdet  ) alt ondt vil blive udryddet. I Jesus, kh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#80918 - 06/02/2007 23:50
[Re: mwh]
|
Bruger
|
Hej Martin, Citat: Gud kommer jo snart til at tage mange flere liv, millioner af millioner, prøv at se følgende profeti:
"Jeg udrydder alt fra jordens overflade, siger Herren. Jeg udrydder mennesker og dyr, jeg udrydder himlens fugle og havets fisk, alt det som bragte de ugudelige til fald. Jeg udsletter menneskene fra jordens overflade, siger Herren." Sef 1,2-3
"Herrens store dag er nær, den er nær og kommer hurtigt! Hør heltens kampråb på Herrens bitre dag! En vredens dag er denne dag, en dag med nød og trængsel, en dag med ødelæggelse og undergang, en dag med mulm og mørke, en dag med skylag og mørke skyer, en dag med hornklang og krigsråb mod de befæstede byer og mod de høje hjørnetårne. Jeg sender trængsler over menneskene, så de går omkring som blinde, fordi de syndede mod Herren. Deres blod hældes ud som snavs, deres kroppe som skarn. Deres sølv og guld kan ikke redde dem på Herrens vredes dag. I hans lidenskabs ild skal hele jorden fortæres. For han bringer tilintetgørelse og rædsel over alle jordens beboere." Sef 1,14-18
Jesus kommer snart igen, ikke med fred, men med sværdet ) alt ondt vil blive udryddet.
...men han er god, og han elsker dig.
Kan du ikke se der er noget galt?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80919 - 07/02/2007 00:12
|
Bruger
Reg.: 13/01/2007
|
Antallet er vel nærmest uinteressant. Det afgørende er, at der er dræbt et enormt stort antal mennesker i en guds navn. Derfor er al religion en prøvelse for menneskeheden.
Det uindskrænkede krav på at have ret (min gud er den eneste sande gud) medfører også i dag drab på de mennesker, der så uheldige, at de er blandt "sande troende"!
Fordømmelse, blodigt had, lemlæstelse og drab er de skæbnesvangre følger af "den sande tro"!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#80921 - 07/02/2007 03:59
|
Bruger
Reg.: 12/04/2004
|
Hvorfor bruge så meget krudt på at diskutere hvormange slog gud ihjel ? eller hvor mange SLÅR gud ihjel
GUD SLOG IKKE IHJEL OG GUD SLÅR IKKE IHJEL !!
at tro noget andet er det samme som at tro på Sa....
Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#80922 - 07/02/2007 10:22
[Re: jesper45]
|
Anonym
Anonym
|
Slår Gud ikke ihjel?...
Gider du ikke lige argumentere for det?
mvh Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#80923 - 07/02/2007 14:30
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 31/01/2006
|
Hej evangelist
Jo Gud slår ihjel....og det kan der ikke argumenteres imod...som der ikke kan argumenteres mod fortabelse...selvom jeg gerne ville bortforklare det.
Det intresante spørgsmål er vel hvorfor slår Gud ihjel? det kræver vel en del bibelstudium....at komme bare små skridt nærmere det spørgsmål.
Jeg kan ikke lige lade være med at spørge dig Claus..hvad er din holdning til fri abort...nu når vi snakker om at slå ihjel, her der da en part der ikke har gjordt noget, men alligevel skal dø.
|
|
Til toppen
|
|
|
#80924 - 07/02/2007 15:49
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Claus, Citat: Helliger målet midlet?
Hvis ja: Gud kan myrde for et større gode, men i så fald bliver mordene jo netop ikke kaldt onde af andre end de, der ikke ser målet. Husk, at hvis du svarer ja, bliver midlet (mord) netop godt (helligt) blot målet er godt.
Hvis nej: De mord, Gud udfører, er onde uanset om målet, han søger at opnå, i sig selv er godt.
Jeg kan kun tilslutte mig et rungende nej til spørgsmålet om hvorvidt målet helliger midlet. Det er en glat løbebane at svare ja. For glat, ja direkte uansvarlig i min mening.
Ja, sådan forholder det sig blandt mennesker, og jeg vil aldrig nogensinde sige, at målet helliger midlet for et menneske. Men det skyldes vel vores manglende forståelse og viden om fremtiden... eller hvad? Hvis vi kendte altings udfald som følge af den ene eller anden handling, hvad så? Gud vidste hvor hver enkelt gik hen efter døden... bare en tanke til overvejelse.
Og så vil jeg godt igen spørge, om døden i sig selv er et moralsk onde...
Citat: Når Gud giver livet, er det så ikke ham, der kan tage det tilbage? Har mennesket krav på livet over for Gud?
Ligesom hvis jeg giver dig en kage, for dernæst at tage den tilbage når du har spist halvdelen? Har jeg ret til dette blot fordi jeg bagte og bortgav kagen?
"Anden" sagde det meget godt, dog pakket ind i en masse ligegyldig snak: "Man skal ikke give noget bort med forventning om at få noget igen - så har man intet givet, blot lånt ud med renters rente"
Pointen er, at begrebet "give" ikke har nogen indbygget ret til at tage det givne tilbage - tværtimod ændrer denne handling alting.
Så lad mig bruge "giver og til stadighed giver og opretholder" i stedet.
Citat: Mht. hvor mange Gud hhv. Satan slog ihjel, så tvivler jeg på Biblen er repræsentativ, eftersom den omhandler Guds folk... Den omhandler hvordan Gud handler med, mod og gennem et folk, som han har udvalgt sig blandt alle jordens folkeslag.
Jeps, præcis min pointe - eller skal jeg forstå dette afsnit således at du mener bibelen overdriver tallene (taler usandt)?
At noget ikke er repræsentativt betyder mig bekendt ikke, at det er usandt. Hvad jeg mener er, at det er Guds handlen med et helt specielt folk, hvorfor Satan har noget mindre råderum end i den øvrige verden.
Citat: Det mener du vel næppe... og selvom du gjorde så skifter det ikke fokus fra kernen af problemet, nemlig at Gud i bibelen handler ved at beordre og foretage mord, beordre voldtægt (implicit i at tage jomfru-slaver, går jeg ud fra?) og andre blodtørstige handlinger. Antallet gør handlingen værre, jovist, men ét mord er ét for meget.
Nej, det var udelukkende en kommentar til din indikation af, at Gud er værre end Satan.
Citat: Du kan vælge at have tillid til denne Guds gode natur, selvfølgelig. Og svare ja til at målet helliger midlet; men gøre det på bekostning af din egen dømmekrafts gyldighed i moralske anliggender hvor Gud og grusomheder såsom massemord er indblandet...
Som du dog kan sige det...
Min egen dømmekraft sættes vel ikke ud af kraft ved at antage, at Gud har et højere mål. At sætte min egen dømmekraft ud af kraft vil være at kalde mord og krig for noget godt i sig selv. Jeg mener godt, at disse - som i sig selv er onde - kan tjene et højere mål.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80925 - 07/02/2007 16:06
[Re: shalom]
|
Bruger
|
Shalom shalom  Citat: Det intresante spørgsmål er vel hvorfor slår Gud ihjel? det kræver vel en del bibelstudium....at komme bare små skridt nærmere det spørgsmål.
Mit bud på et svar er "hævn". Det er råt, simpelt og småligt - men ikke desto mindre er det et gennemgående træk i bibelen, at vi - mennesket - har gjort noget, der på en måde berettiger al den ondskab vi oplever. At Gud er retfærdig når han slår børn ihjel (Ægyptens sidste plage - Bjørnene, børnene og Elisas skaldepande).
Men ak. Det eneste, "vi" gjorde, var at lære noget "vi" ikke måtte lære. Der var noget, "vi" ikke måtte vide, og så snart "vi" vidste det var skaden gjort. Guds retfærdigheds-målestok er banket fuldkommen skæv hvis du spørger mig. Og ja, der var to betydninger i den sætning.
Citat: Jeg kan ikke lige lade være med at spørge dig Claus..hvad er din holdning til fri abort...nu når vi snakker om at slå ihjel, her der da en part der ikke har gjordt noget, men alligevel skal dø.
Abort er et kompliceret spørgsmål, men skåret til benet mener jeg ikke vi kan tale om "en part" der "skal dø" uden at have gjort noget. Jeg mener der er tale om forstadiet til liv, altså celleformationer med potentiale; abort tager ikke liv men forhindrer det i at opstå. Grænsen for hvornår der er tale om et decideret liv sætter jeg personligt der, hvor fosteret kan overleve adskilt fra sin moder. Det kræver organer etc. der ikke er udviklede på det tidspunkt hvor vi pt. sætter grænsen for abort: 12. uge.
Altså ser jeg ikke noget forkert i at få en abort. Der er stadig kun tale om ét menneske og ét potentielt menneske; det første vejer naturligvis tungest - ikke blot når det gælder livet men også når det gælder personlig frihed til at søge lykken.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80926 - 07/02/2007 16:37
|
Bruger
|
Hej Steffen, Citat: Ja, sådan forholder det sig blandt mennesker, og jeg vil aldrig nogensinde sige, at målet helliger midlet for et menneske. Men det skyldes vel vores manglende forståelse og viden om fremtiden... eller hvad? Hvis vi kendte altings udfald som følge af den ene eller anden handling, hvad så? Gud vidste hvor hver enkelt gik hen efter døden... bare en tanke til overvejelse.
Dette er absolut ikke nogen formildende omstændighed. Husk på, at størstedelen af de mennesker, Gud slår ihjel, er hans fjender og derfor kun har ét sted at være "efter døden" - ifølge bibelen. Især i GT hvor der ikke fandtes frelse ved Messias og handlingerne derfor var definerende.
At jeg personligt ikke finder det sandt at målet helliger midlet skyldes ikke, at jeg ikke kender fremtiden eller ikke forstår konsekvenserne af en given handling. Det skyldes ganske enkelt, at når vi først er startet med denne form for argumentation, har vi også accepteret at de, der ved mere end os, kan have en acceptabel grund til at gøre fuldkommen uacceptable ting.
Er det klart nok for et etisk standpunkt? Jeg skal gerne uddybe hvis det er nødvendigt.
Citat: Og så vil jeg godt igen spørge, om døden i sig selv er et moralsk onde...
Nej, døden er ikke et moralsk onde. Den er en grundlæggende betingelse for den form for eksistens mennesker har. Alle skal dø.
Men at myrde, det er en helt anden sag. Og Gud giver ikke blot døden - han myrder.
Citat: Så lad mig bruge "giver og til stadighed giver og opretholder" i stedet.
Jeg kan ikke se hvorfor det ændrer på konklusionen? Det giver jo ikke mere ret til at tage livet fra nogen, at man har givet dem det og også vedligeholder det? Man kan vælge at lade være med at vedligeholde det, man har bortgivet - men det er jo ikke hvad Gud gør når han aktivt myrder eller beordrer mord.
Citat: At noget ikke er repræsentativt betyder mig bekendt ikke, at det er usandt. Hvad jeg mener er, at det er Guds handlen med et helt specielt folk, hvorfor Satan har noget mindre råderum end i den øvrige verden.
På dén måde! Så giver det mening - tak for uddybningen. Jeg er i øvrigt enig i at det kan være en mulighed. Men synes du det ændrer noget på Guds handlinger, at fortællingerne om Satan ikke er repræsentative?
Citat: Nej, det var udelukkende en kommentar til din indikation af, at Gud er værre end Satan.
Jamen, så se det på denne måde istedet:
Gud skabte Satan. Er den onde værre end den, der frembragte den onde og tillod ham at regere over andre?
Citat: Som du dog kan sige det...
Min egen dømmekraft sættes vel ikke ud af kraft ved at antage, at Gud har et højere mål. At sætte min egen dømmekraft ud af kraft vil være at kalde mord og krig for noget godt i sig selv. Jeg mener godt, at disse - som i sig selv er onde - kan tjene et højere mål.
Hmm, bevæger du dig ikke væk fra pointen her? Du anerkender, at mord og krig i sig selv er onde - men du siger intet om, hvorvidt de bliver gode af at tjene et højere mål? Eller jo, det sagde du jo i starten af indlægget.
Og nu siger du så det modsatte, nemlig at målet kan hellige midlet?
Eller også siger du, at Gud gør onde ting.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80927 - 07/02/2007 17:13
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Claus, Citat: Dette er absolut ikke nogen formildende omstændighed. Husk på, at størstedelen af de mennesker, Gud slår ihjel, er hans fjender og derfor kun har ét sted at være "efter døden" - ifølge bibelen. Især i GT hvor der ikke fandtes frelse ved Messias og handlingerne derfor var definerende.
Det er muligvis nogle kristnes holdning, men ikke min egen. Skal gerne uddybe, men vil nøjes med at sige, at vi ikke ved hvor de gik hen bagefter (jeg tænker her især på spædbørn).
Citat: At jeg personligt ikke finder det sandt at målet helliger midlet skyldes ikke, at jeg ikke kender fremtiden eller ikke forstår konsekvenserne af en given handling. Det skyldes ganske enkelt, at når vi først er startet med denne form for argumentation, har vi også accepteret at de, der ved mere end os, kan have en acceptabel grund til at gøre fuldkommen uacceptable ting.
Nej, det mener jeg ikke. Men igen springer kæden af, fordi vi ved at mennesket har tendens til at søge sit eget frem for et "højere gode". Du står dermed i fare for at blive indfanget af en demagog (folkeforfører).
Men alligevel ja! De der rent faktisk ved mere end os kan have en god grund til at gøre noget umiddelbart ondt. Fx kan en mand der nedskyder en anden på åben gade være i færd med at afværge et terrorangreb... (det kom vist lidt væk fra emnet, men idéen er der)
Alligevel tror jeg ikke, at det er noget vi mennesker skal eksperimentere for meget med; det med at gøre ondt for et højere godes skyld. Det er en glidebane, og man kan retfærdiggøre meget ondt derigennem. Men det skyldes for mig at se menneskets tvivlsomme moralske karakter og begrænsede viden om altings tilstand.
Citat: Er det klart nok for et etisk standpunkt? Jeg skal gerne uddybe hvis det er nødvendigt.
Det er okay... jeg tror og håber, jeg har forstået dig. 
Citat: Nej, døden er ikke et moralsk onde. Den er en grundlæggende betingelse for den form for eksistens mennesker har. Alle skal dø.
Men at myrde, det er en helt anden sag. Og Gud giver ikke blot døden - han myrder.
Hvad er det du mener, er forskellen mellem at myrde og give døden?
Citat: Jeg kan ikke se hvorfor det ændrer på konklusionen? Det giver jo ikke mere ret til at tage livet fra nogen, at man har givet dem det og også vedligeholder det? Man kan vælge at lade være med at vedligeholde det, man har bortgivet - men det er jo ikke hvad Gud gør når han aktivt myrder eller beordrer mord.
Jeg kan godt følge din indvending og skal gerne tænke nærmere over det. Er det okay, jeg venter med at svare?
Citat: På dén måde! Så giver det mening - tak for uddybningen. Jeg er i øvrigt enig i at det kan være en mulighed. Men synes du det ændrer noget på Guds handlinger, at fortællingerne om Satan ikke er repræsentative?
Tja... det var mest en sidebemærkning.
Citat: Jamen, så se det på denne måde istedet:
Gud skabte Satan. Er den onde værre end den, der frembragte den onde og tillod ham at regere over andre?
Gud skabte englene såvel som menneskene med et Jeg, og når der eksisterer et Jeg er der også mulighed for at sætte det højere end Jeg Er, og dermed bliver der mulighed for oprør og synd.
Gud tillod Satan at regere, men først da mennesket selv havde forkastet Gud og valgt Satan og selvet i stedet.
Citat: Hmm, bevæger du dig ikke væk fra pointen her? Du anerkender, at mord og krig i sig selv er onde - men du siger intet om, hvorvidt de bliver gode af at tjene et højere mål? Eller jo, det sagde du jo i starten af indlægget.
Og nu siger du så det modsatte, nemlig at målet kan hellige midlet?
Eller også siger du, at Gud gør onde ting.
Jeg tror jeg bevæger mig i retning af at lade målet hellige midlet. Eller måske rettere: lade det større onde nødvendiggøre det mindre.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80928 - 07/02/2007 18:01
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Steffen og Claus - - lige i forbifarten:
- kom til at tænke på, at Gud jo ikke bare slog et hvis antal mennesker ihjel ved specielle lejligheder, men sådan set os allesammen. Ingen af os slipper levende ud af denne verden. "Herren gav, Herren tog ... "
At vi lever nu, her i nådetiden, er en ny chance, skænket os af Gud.
Det var ikke meningen, at vi skulle dø! Vi har vænnet os til det, på en måde ... og brokker os ikke så meget over det, med mindre vi synes at "det var alt for tidligt" - men det er konsekvensen af syndefaldet, uanset om vi drukner, bliver myrdet, falder i krig, bliver syge, dør af alderdom eller tager vores eget liv. Sært udtryk, egentlig: At tage sit eget liv. Hvordan tage? Fordi det sådan set ikke er vores eget, vores privatejendom? At tage det ud af Guds hånd?
1.Mos 3-19: I dit ansigts sved skal du spise dit brød, indtil du vender tilbage til jorden, for af den er du taget. Ja, jord er du, og til jord skal du blive.«
Det er det sørgelige budskab.
Det glædelige budskab kommer med Kristus (Joh 11,25-26):
Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80929 - 07/02/2007 18:29
|
Bruger
|
Hej igen Steffen, Citat: Det er muligvis nogle kristnes holdning, men ikke min egen. Skal gerne uddybe, men vil nøjes med at sige, at vi ikke ved hvor de gik hen bagefter (jeg tænker her især på spædbørn).
Det er selvfølgelig en pointe. Men det er jo stadig ikke kun spædbørn, Gud slå ihjel. Han er temmelig indiskrimerende på dét punkt.
Citat: Nej, det mener jeg ikke. Men igen springer kæden af, fordi vi ved at mennesket har tendens til at søge sit eget frem for et "højere gode". Du står dermed i fare for at blive indfanget af en demagog (folkeforfører).
Nu ser jeg ikke mig selv som specielt i fare for at blive forført. Jeg har i årevis kunnet dekode newspeak og spin, information er nøglen.
Der eksisterer dog også en anden tendens (et instinkt) der får mennesket (et flokdyr) til at søge det højere gode (evolutionært) ved at ofre sig selv for andres skyld - hvilket er den diametrale modsætning til tendensen du beskriver ovenfor. Besidder vi to totalt modsatte drifter, eller er det en tilsnigelse at vi tendentielt søger vores eget fremfor et "højere gode"?
Citat: Men alligevel ja! De der rent faktisk ved mere end os kan have en god grund til at gøre noget umiddelbart ondt. Fx kan en mand der nedskyder en anden på åben gade være i færd med at afværge et terrorangreb... (det kom vist lidt væk fra emnet, men idéen er der)
Ideen er der ganske rigtigt, det kommer jeg også til længere nede.
Et spørgsmål: gør manden, der skyder terroristen, noget godt ved at skyde terroristen? Eller består det gode i hans gerning udelukkende i, at han har forhindret terroristen i at gøre noget endnu værre?
Citat: Alligevel tror jeg ikke, at det er noget vi mennesker skal eksperimentere for meget med; det med at gøre ondt for et højere godes skyld. Det er en glidebane, og man kan retfærdiggøre meget ondt derigennem. Men det skyldes for mig at se menneskets tvivlsomme moralske karakter og begrænsede viden om altings tilstand.
Jeg er enig i det første; at vi ikke skal begynde med at gøre ondt for et højere gode. Men ikke i begrundelsen - jeg har allerede givet min egen.
Jeg håber også jeg er blevet forstået på det punkt. Det ser i hvert fald sådan ud indtil videre.
Citat: Hvad er det du mener, er forskellen mellem at myrde og give døden?
At give døden: at introducere muligheden for, at det, der engang var et evigt væsen, nu skal lide døden i kraft af sin biologis sammensætning.
At myrde: at tage et liv; at benytte sig af muligheden der blev introduceret ovenfor.
Citat: Jeg kan godt følge din indvending og skal gerne tænke nærmere over det. Er det okay, jeg venter med at svare?
Selvfølgelig er det okay. Se min signatur. 
Citat: Gud skabte englene såvel som menneskene med et Jeg, og når der eksisterer et Jeg er der også mulighed for at sætte det højere end Jeg Er, og dermed bliver der mulighed for oprør og synd.
Så derfor skal der være en straf, en konsekvens om man vil, for det her nye begreb "synd" (at placere sig selv over sin skaber; at bruge en evne skaberen gav på en måde han ikke synes om).
Citat: Jeg tror jeg bevæger mig i retning af at lade målet hellige midlet. Eller måske rettere: lade det større onde nødvendiggøre det mindre.
Altså: Gud gør "mindre onde" ting fordi "det større onde" nødvendiggør det. Eller sagt på en anden måde: Gud gør onde ting, men nødvendige, ting.
Nu mangler vi så bare løsningen på denne kryptiske gnist af en rebus. Hvad præcis er det større onde, når det mindre onde er millioner af mord foretaget af Gud, der beskrives som kærlig og retfærdig...?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80930 - 07/02/2007 23:50
|
Bruger
|
Hej Claus Så er linievogteren der igen! Citat: nemlig at Gud i bibelen handler ved at beordre og foretage mord, beordre voldtægt (implicit i at tage jomfru-slaver, går jeg ud fra?) og andre blodtørstige handlinger.
Det med voldtægt (altså jomfru-slaver) må du godt lige give en henvisning til. Jeg kan ikke umiddelbart finde det. Selvom jeg kan finde tekster, hvor noget lignende foregår, dog uden at det sker på Guds eksplicitte opfordring.
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80931 - 08/02/2007 01:41
|
Bruger
|
Min holdning er stagdig...GUD slår ikke ihjel....
med hensyn til abort er det det samme som mord...lige meget hvor lang henne kvinden er.....
iøvrigt menner jeg at man godt kan lære noget om GUD udover at studere Bibbelen !
Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#80932 - 08/02/2007 01:46
|
Bruger
|
Ja det vil jeg gerne.... at GUd slår ihjel er et Gammel gammelt meneskeskabt syndpunkt som hører den mørke middelalder til....
et syndspunkt som ikke stemmer overens med en Fader-kærlig Far..... Husk vi er alle Gud børn...også selv den værste synder !
og dem som ikke er Kristne.......
Nej Gud slår ikke ihjel.......
Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#80933 - 08/02/2007 08:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Jesper!
Jeg må indrømme jeg stiller mig noget uforstående over for din påstand, siden du sætter det op i nystestamentelig sammenhæng eller Gammelttestamentelig.
At vi mennesker opfatter den kærlige nuance i NT, ændre jo ikke på Jahve stadig er den højeste Gud, som også er Gud i NT. Og så den udgave vi har af GT i vores bibelsamling vel stadig en beskrivelse af Gud og værk! Og da biblen er Guds ord må det jo være rigtigt :P (lol)
Jeg forstår ikke hvordan du mener at det blot er et synspunkt? Vil du fx mene der var andre der fx var ansvarlig for syndfloden? Eller at folk ikke døde? Eller at det slet ikke skete? Eller?
Og nu vi er ved det, hvad det ægtepar som faldt døde om i NT pga at de løj over for apostlene om deres almisser, der står jo intet om at apostelene rørte dem eller lign. Kunne det tolkes?
Og hvad vil du mene Gud gjorde imod egypterne da han nakkede alle de første fødte ægyptere eller druknede hæren?
Jeg savner stadig et godt argument..
Mvh Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#80934 - 08/02/2007 10:55
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Citat: Og hvad vil du mene Gud gjorde imod egypterne da han nakkede alle de første fødte ægyptere eller druknede hæren?
For slet ikke at tale om de 450 Ba'al-profeter og de 400 Ashera-profeter i 1. kongebog kapitel 18.
De blev ikke bare slået ihjel - men slagtet! 
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#80935 - 08/02/2007 11:19
|
Bruger
|
Hej Jesper Hvis Gud ikke slår ihjel, hvordan forklarer du så disse skrifsteder: Citat: 2. Mos. 13,15: Da Farao gjorde sig hård og ikke ville lade os gå, slog Herren alle førstefødte i Egypten ihjel, både af mennesker og af kvæg. Derfor bringer jeg det første handyr, der kommer ud af moderlivet, som offer til Herren, og jeg frikøber hver førstefødt blandt mine sønner.
4. Mos. 11,33: Men endnu mens de havde kødet mellem tænderne og ikke havde tygget færdig, flammede Herrens vrede op mod folket, og Herren slog en mængde af dem ihjel.
1. Sam. 6,19: Men Herren slog nogle af mændene i Bet-Shemesh ihjel, fordi de havde kigget på Herrens ark; han slog halvfjerds af dem ihjel, og folk i Bet-Shemesh sørgede over, at Herren havde slået så mange af dem ihjel.
Er det Gamle Testamente også skrevet i »den mørke middelalder«, eller hvad?
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80936 - 08/02/2007 12:39
[Re: Nissen]
|
Anonym
Anonym
|
Præcis!....
Gud gør hvad han finder ret, og Herrens veje er jo uransagelige...
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#80937 - 08/02/2007 12:40
|
Anonym
Anonym
|
Nej i den mørke eksil tid :P
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#80938 - 08/02/2007 22:43
|
Bruger
|
Citat: Præcis!....
Gud gør hvad han finder ret, og Herrens veje er jo uransagelige...
mvh Lars
Det hører jo ligesom med til at være Gud, ikke sandt.
Fra prædiketeksten i søndags:
"har jeg ikke lov til at gøre, hvad jeg vil, med det, der er mit?
Matt.20,15
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#80939 - 09/02/2007 01:07
|
Bruger
|
Stop dog dette pjat.
Der er ikke nogen gud, som har slået ihjel, siden vi forlod troen på de nordiske guder og på de græske/romerske guder!
Det er mennesker, som slår mennesker ihjel! - at de så gør det i Guds navn er en anden sag!
|
|
Til toppen
|
|
|
#80940 - 09/02/2007 11:24
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Det med voldtægt (altså jomfru-slaver) må du godt lige give en henvisning til. Jeg kan ikke umiddelbart finde det. Selvom jeg kan finde tekster, hvor noget lignende foregår, dog uden at det sker på Guds eksplicitte opfordring.
Den er ellers ganske klar i 4 Mos 31:13 - 31:19, som indeholder:
Citat: v13 Moses og præsten Eleazar og alle menighedens overhoveder gik dem i møde uden for lejren, v14 og Moses blev vred på hærens beskikkede tusindførere og hundredførere, da de kom tilbage fra krigen, v15 og sagde til dem: »Har I ladet alle kvinderne leve? v16 Det var jo dem, der efter Bileams ord var skyld i israelitternes troløshed mod Herren i det, der skete ved Peor, så plagen ramte Herrens menighed. v17 Dræb nu alle drenge og alle kvinder, der har haft samleje med en mand. v18 Alle piger derimod, der ikke har haft samleje med en mand, skal I lade leve hos jer. v19 Men I skal opholde jer uden for lejren i syv dage. Enhver, der har dræbt nogen, og enhver, der har rørt ved en af de dræbte, skal rense sig for synd på den tredje og den syvende dag; det gælder både jer selv og jeres fanger.
Her står der, at Moses revser hæren for at have skånet kvinderne. De eneste, der må overleve, er "alle piger [...], der ikke har haft samleje med en mand" - og de skal "leve hos jer".
Det står der ikke direkte, hvorfor jeg også puttede netop det med jomfru-slaver og voldtægt i parantes og med spørgsmålstegn udenom.
Men hvad skal jomfru-slaver ellers lave når de nu skal "leve hos jer" - sagt af Moses til sin hær?
Hvad der også står indirekte er, at hvis hæren havde ladet kvinderne (som havde haft samleje) leve, så ville det samme ske for Moses' folk her, som det skete ved Peor (Baal-tilbedelse var årsagen til "plagen", der "ramte Herrens menighed", og Midjanitternes død i afsnittet ovenfor er ganske enkelt hævn for denne plage). Bare for lige at sikre, at vi har det hele med.
Du har ret i, at dette ikke sker udtrykkeligt på Guds ordre - men han står klar i kulissen til at straffe med plager (som også indebar død), hvis det ikke bliver gjort ordentligt (altså, hvis ikke kvinderne, der har haft samleje, slås ihjel).
Læser I med, trodi og Jesper45?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80941 - 09/02/2007 13:02
[Re: trodi]
|
Bruger
|
Citat: Stop dog dette pjat.
Der er ikke nogen gud, som har slået ihjel, siden vi forlod troen på de nordiske guder og på de græske/romerske guder!
Det er mennesker, som slår mennesker ihjel! - at de så gør det i Guds navn er en anden sag!
Aha - så slår vi da lige op i Den Gode Bog:
Men da de kom til Nakons tærskeplads, rakte Uzza ud efter Guds ark og greb fat i den, fordi okserne snublede. v7 Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark.
2. Sam 6,6-7
Mvh Brian
|
|
Til toppen
|
|
|
#80942 - 09/02/2007 16:52
|
Bruger
|
Hej Claus
Tak for svaret. Jeg kunne ikke komme i tanke om eller finde stedet selv.
Jo, så vidt jeg kan se, må vi også betragte de befalinger som Moses her giver som Herrens vilje. At der så skulle være tale om voldtægt, kan jeg så ikke se! Snarere almindelige slaver. Hvis de ikke havde haft samleje med en mand, havde de jo ikke været med til at forføre Israel (v. 15-16 jf. 4. Mos 25,1-9). Hvis de voldtog dem, ville de jo netop indlade sig med disse fremmede kvinder hvilket - ud over synden selv - ville kunne føre til afgudsdyrkelse (4. Mos 25,1-9).
Så der er en klar indre logik i befalingen om at slå alle kvinder, der har haft samleje med en mand, i hjel. I stedet kunne man jo så overveje, om alle kvinder, der havde haft samleje med mænd, også havde været med til at forføre israelitterne. Et uigennemtænkt forslag fra min side er, at tanken var at hele folket skulle udryddes, hver og én, da folket som helhed havde ført israelitterne i synd. Men at man dog ville skåne dem, der som jomfruer var afstået fra at forføre dem, og i stedet tage disse som slaver. Disse havde jo afstået fra at tage del i det, som ellers måtte betragtes som jomfruernes naturlige del i forførelsen. Tanken er måske også, at da de skulle udryddes som folk, og da folkets overlevelse afhang af mændenes overlevelse, skulle alle mænd/drenge udslettes. Man kan jo trods alt nok ikke sige, at der fra alle midjanitters jomfruers side lå et bevidst valg om ikke at tage del i forførelsen; her tænker jeg på pigebørn, altså alderen.
Alt dette fjerner næppe det anstødelige i det for dig. Men voldtægt mener jeg ikke der var tale om. Snarere tværtimod!
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80943 - 09/02/2007 17:32
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Tak for svaret. Jeg kunne ikke komme i tanke om eller finde stedet selv.
Velbekomme. Det er ikke helt ligetil når den reference jeg gav bruger KJV-betegnelserne (Numbers = 4 Mos), der er meget ulig de danske i GT.
Jeg vil nøjes med at sige, at hele det indlæg du har skrevet drejer sig om seksual-moral, hvorfor jeg undrer mig meget over din bemærkning om, at du ikke mener dette har noget at gøre med voldtægt (sex uden samtykke - og vi må formode at de overlevende jomfruer ikke samtykker efter drabet på næsten hele deres samfund).
Citat: Alt dette fjerner næppe det anstødelige i det for dig. Men voldtægt mener jeg ikke der var tale om. Snarere tværtimod!
Du har ret; det fjerner ikke det anstødelige (der jo er mord og ikke blot voldtægt). Du har en god pointe mht. punktet med kulturens overlevelse - der er historisk belæg for at betragte det sådan som du gør. Men som sagt ovenfor synes jeg det er lettere illusorisk at se dette specifikke slavehold som fuldstændig afseksualiseret - det kan jeg simpelthen ikke tro jf. resten af fortællingens indhold.
Og så må jeg lige spørge dig hvad du dog mener med at der ikke var tale om voldtægt - "Snarere tværtimod". Modsætningen til voldtægt er... at hæren tog sig villige og Gudsvelsignede brude blandt deres slaver? Og holdt nallerne helt og aldeles fra de uvillige slaver...?
(hvad mening giver det egentlig, når bibelen så bruger ordet slaver/fanger om de overlevende fra Midjans udryddelse?)
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80944 - 09/02/2007 18:27
|
Bruger
|
Hej Claus Jeg sidder lidt med fornemmelsen af at vi har talt forbi hinanden. Hvad, jeg mente, var, at jeg ikke mente der havde foregået "sex uden samtykke" med de tilfangetagne midjanittiske jomfruer! Citat: Men som sagt ovenfor synes jeg det er lettere illusorisk at se dette specifikke slavehold som fuldstændig afseksualiseret - det kan jeg simpelthen ikke tro jf. resten af fortællingens indhold.
Nå, det tror jeg så - antaget at "afseksualiseret" her forstås som ingen fysisk kønslig omgang. Jeg tror snarere det handlede om at soldaterne delte byttet, jf. kap 31 v. 32ff. Så kunne man altså lige slæbe en (lille) hushjælp med hjem til konen! Og altså hverken voldtage eller gifte sig med dem.
Eller blev der lige taget 32 som afgift til Herren som blev givet videre til Eleazar (v. 40-41)? Nej. Jeg mener altså ikke det bør forstås som voldtægt, i det mindste ikke i seksuel forstand. Citat: Og så må jeg lige spørge dig hvad du dog mener med at der ikke var tale om voldtægt - "Snarere tværtimod".
Ja, ok, lidt dårlig/utydelig formulering. Hvad er det modsatte af en spand?  Jeg mente bare, at disse ikke skulle slås ihjel fordi de ikke havde taget del i den forkerte seksuelle omgang. Altså var det bl.a. fordi det var et opgør med seksuel synd at de blev skånet, og ikke for at de skulle voldtages. Altså ikke en opfordring til at drive hor men "tværtimod" et opgør med det. Hvis det gjorde det tydeligere.
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80946 - 09/02/2007 23:32
|
Bruger
|
Hej Claus Tak for dit svar. Citat: Ni: Skal jeg forstå dit indlæg sådan, at du mener, Guds og menneskers handlinger skal dømmes efter den samme moralsk-etiske standard?
CD: Ja - ingen grund til dobbeltmoral her.
Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være dobbeltmoralsk. Du mener vel ikke, at forældre skal leve efter de samme regler, som de sætter for deres børn? Så skulle alle forældre gå i seng kl. otte, og de måtte ikke tale med fremmede men det ville jo ikke rigtig give mening, vel? For det er ikke nødvendigvis det samme, der er rigtigt at gøre for en forælder, som for et barn. Men forskellen mellem forælder og barn er egentlig meget, meget lille i forhold til forskellen mellem Gud og menneske, så jeg kan som sagt slet ikke se, hvorfor der nødvendigvis må gælde de samme regler for Gud som for mennesker. Citat: Det kan jeg da, men først må jeg vide hvad du lægger i ordene "fundamentalt forskellige"?
Som nævnt ovenfor: ligesom forskellen mellem forældre og børn, gange uendeligt. Citat: Du mener åbenbart "så forskellige, at begrebet om hvad der er godt og ondt, som mennesket lærte fra den forbudte frugt, ikke er det samme som Guds"? Er det egentlig ikke al den nødvendige argumentation...
Nej, selvfølgelig ikke. Godt og ondt er absolutte størrelser. Men jeg mener, at for at opnå det gode, er det ikke nødvendigvis de samme regler, der skal gælde for Gud som for mennesker. Igen er det ligesom en familie: en familie har et mål, at den skal fungere godt og kærligt og alle skal være glade. Det opnår man ikke ved at lade de samme regler gælder for forældrene som for teenagedatteren og som for den 4-årige purk. Reglerne er forskellige, men målet er det samme det synes jeg egentlig ikke, der er noget underligt i. Citat: Er noget forkert menneskeligt set bliver det ikke rigtigt af, at grunden til at det kan ses forkert menneskeligt befaler, at det ikke længere er således i dette specialtilfælde.
Jeg interesserer mig ikke lige så meget for, hvad der er forkert menneskeligt set. Det er vidst ret forskelligt fra person til person, ikke? Det vigtige er, hvad der er absolut forkert og rigtigt. Og det er tror jeg Gud, der definerer det. Ligesom landets love, som definerer, hvad der er rigtigt og forkert juridisk set. Staten, som forbyder os at slå ihjel, er den samme stat, som kan give f.eks. soldater tilladelse til at slå ihjel. Og omtrent ligesådan er det med Guds absolutte, åndelige lov. Citat: Husk på at vores begreber om godt og ondt ifølge bibelen stammer direkte fra Gud - men mener du i ramme alvor, at Gud "puttede" én form for viden om godt og ondt i den forbudte frugt, og selv havde en anden... hvad siger dette om Gud (og begrebet lokkemad, for den sags skyld)?
Jeg tror, man skal passe gevaldigt på med at forstå det med den forbudte frugt alt for bogstaveligt. Så bliver det som om, at Gud havde placeret træet der i haven for at lokke med Adam og Eva nærmest som om Gud var lidt af en drillepind. Jeg tror i stedet, man skal forstå det sådan, at menneskene nødvendigvis måtte have den mulighed, at de kunne gøre oprør imod Gud (»spise af træet«), for ellers ville de jo ikke være i hans fællesskab i haven af egen fri vilje. Citat: Det er rigtigt, og det var heller ikke min mening. Pointen er, at hvis man ønsker at begrunde sine forrykte (ifølge humanistisk etik) handlinger med bibelske passager, så kan det fint lade sig gøre idet fanatismen allerede findes i bibelen. Ergo tager den brandbombekastende kristne måske blot Gud på ordet - eller forestiller sig, at han fik lov. Jeg ved det lige så lidt som du, men i bibelen findes denne form for fanatisme ikke desto mindre. Det er også rigtigt, at der findes mange andre former for ideologisk etik, hvor der findes samme form for fanatisme. Det fortæller mig egentlig blot, at kristendommen ikke er alene om at være slem. Humanistisk-etisk set.
Jo, men siger det så ikke også mere om de mennesker, der begår de forrykte handlinger, end det siger om de hellige skrifter eller ideologier, som de måtte bruge som begrundelse derfor? Når mennesker tilsyneladende kan være fanatiske for hvad som helst, siger fanatismen så ikke mere om selve menneskets natur, end det siger om det, man er fanatisk for (det kunne jo være hvad som helst)?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80947 - 10/02/2007 01:10
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Kom lige forbi og så dette makværk: Citat: Men da de kom til Nakons tærskeplads, rakte Uzza ud efter Guds ark og greb fat i den, fordi okserne snublede. v7 Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark. citat slut.
Mener en cand. theol. in spe for alvor, at denne henvisning er en berettiget afvisning af trodi's fornuftige og helt relevante påstand?
|
|
Til toppen
|
|
|
#80948 - 10/02/2007 01:47
[Re: tros]
|
Bruger
|
Citat: Kom lige forbi og så dette makværk: Citat: Men da de kom til Nakons tærskeplads, rakte Uzza ud efter Guds ark og greb fat i den, fordi okserne snublede. v7 Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark. citat slut.
Mener en cand. theol. in spe for alvor, at denne henvisning er en berettiget afvisning af trodi's fornuftige og helt relevante påstand?
Ja, det gør han faktisk!
Påstand fra trodi: Gud har aldrig slået nogen ihjel.
Min afvisning med henvisning til den gode bog: "Gud slog ham ihjel".
Vil du have flere eksempler?
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#80949 - 10/02/2007 09:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Brian Citat: Påstand fra trodi: Gud har aldrig slået nogen ihjel.
Min afvisning med henvisning til den gode bog: "Gud slog ham ihjel". Vil du have flere eksempler?
Det er vel sådan set meget lettere at sige, at Gud slår os alle ihjel? Det gør han jo. Memento mori! Vi skal dø! Både trodi og du og jeg og alle de andre .. og det er Gud, der har kastet os ud af sit rige - ud af livsfællesskabet med sig selv - og prisgivet os døden !
Og det var slet ikke meningen! Ikke fra begyndelsen, for Gud skabte mennesket i sit billede, til evigt liv. Døden var syndefaldets konsekvens.
Menneskets ansvar, Guds beslutning: "Så er det forbi - jeg havde tænkt det anderledes, men I ville jo være klogere. Her kan I ikke blive længere - " .. og så førte Gud Adam ud til hegnet omkring Edens have og sagde: "Værs'go, her har du verden .. gør med den som du har forstand til - støv var du, og støvet skal du vende tilbage til".
Så blev Edens have lukket for Adam og hans kvinde, og mægtige engle med flammesværd blev sat til at vogte Livets Træ - - men de og deres efterkommere holder aldrig op med at drømme om Edens have og spekulere på, om det dog skulle være muligt at vende tilbage til dette fuldkomne og vidunderlige kærlighedsrige. Mange forsøg er gjort, men forgæves. Vi kan ikke, ikke ved egen kraft - uanset hvor megen umage vi gør os.
Vi er skadede, ynkelige syndere, Vi vil nu, som dengang, selv være (som) Gud, vi vil selv bestemme ..
Så Gud slog os ihjel, og godt det samme! Tænk hvis vi skulle leve evigt som de ødelæggende syndere, vi er.
Efter fordrivelsen fra Eden syede Gud i sin fortsatte omsorg og kærlighed skindtøj til sine mennesker, så havde de dog noget at begynde med på den lange trælse ørkenvandring ...
Men i sin forudviden havde Gud, inden verden blev skabt, sin frelsesplan rede, den som vi kan læse om i hele Bibelen, samlet i Joh. 3,16-17 - tænk at han stadig elsker os og savner os! Ubegribeligt ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#80950 - 10/02/2007 11:52
|
Bruger
|
Hej Claus (og mig selv  ) Jeg kom lige i tanke om et par andre historier om midjanitterne i Bibelen, bl.a. beretningen om Gideon (Dom 6,1ff). Så helt udryddet blev de jo næppe. Så kan man jo spekulere på hvordan det hænger sammen. Jeg måtte derfor lige læse teksten igen. Så vidt jeg kan se, så handler det om, hvordan israelitterne skal forholde sig til deres tilfangetagne. Dvs. at de slår ikke-jomfru-kvinderne og alle drenge ihjel. Men de slår altså ikke alle ihjel, kun de tilfangetagne. Jeg ved ikke, hvordan du har forstået det jeg skrev, men sådan bør det nok forstås. - Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80951 - 10/02/2007 21:27
|
Bruger
|
Kære Lars
Jeg håber at du kan bruge mit svar til Nicolaj, som argument til hvorfor Gud ikke slår ihjel
MVH Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#80952 - 11/02/2007 00:27
|
Bruger
|
Hej, og halløjsa!
Nå, det er måske ikke en passende indleding.
Men helt ærlig mener du så helt bogstaveligt, at Gud med sværdet i hånd, med en giftdrik, med en totenschlæger eller med??? ombragte noget menneske.
Er det helt umuligt for dig at forstå, at det skriftsted, du henviser til, ikke beskriver en synlig Guds handling, men kun, at Uzza døde, og at forfatterne til beretningen mener, det var Guds vilje. Uzza døde sandsynlivis af et hjerteinfarct.
Den eneste og mest rigtige udlægning er, at Gud ikke dræber mennesker, men at det er mennesker, som dræber mennesker - og dette kan de måske gøre på Guds befaling
|
|
Til toppen
|
|
|
#80953 - 11/02/2007 14:56
|
Anonym
Anonym
|
Super duper..
Det vil jeg straks læse igennem og se hvad du mener og begrunder med
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#80954 - 13/02/2007 18:59
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Undskyld forsinkelsen - jeg havde noget arbejde der lige skulle overstås. Og så var jeg lige ved at gå glip af dit svar. Citat: Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være dobbeltmoralsk. Du mener vel ikke, at forældre skal leve efter de samme regler, som de sætter for deres børn? Så skulle alle forældre gå i seng kl. otte, og de måtte ikke tale med fremmede men det ville jo ikke rigtig give mening, vel? For det er ikke nødvendigvis det samme, der er rigtigt at gøre for en forælder, som for et barn. Men forskellen mellem forælder og barn er egentlig meget, meget lille i forhold til forskellen mellem Gud og menneske, så jeg kan som sagt slet ikke se, hvorfor der nødvendigvis må gælde de samme regler for Gud som for mennesker.
Prøv at se det på et overordnet niveau: hvis jeg som forælder siger til mit barn, at han/hun ikke må slå ihjel - og jeg så gør det alligevel, så gør det mig ikke alene til dobbeltmoralsk, men også til et dårligt forbillede.
Jeg mener iøvrigt stadig det gør sig gældende, at man optræder dobbeltmoralsk når man hævder en moral og derefter bryder den fordi den kun gælder for andre. Gud eller ej - jeg ser ikke den store forskel på menneskets forestillinger om moralsk autoritet og Gud; mere sådan at det sidste er personificeringen (eller forsøget på personificering) af det første. Med det formål at "gøre moralen levende" og sørge for, at denne moralske aurotitet også har en vilje som giver den muligheden for aktivt at straffe den, der bryder moralen.
Citat: Som nævnt ovenfor: ligesom forskellen mellem forældre og børn, gange uendeligt.
Nu hægter du mig af. Hvad får vi når vi ganger denne specifikke forskel mellem forældre og børn med uendeligt - eller hvis vi ganger fx forskellen på egern og nød med uendeligt? Pointen er selvfølgelig, at begrebet om den forskel du nævner bliver udvandet fuldstændigt, når du siger at den egentlig forskel er "gange uendeligt" mere anderledes...
Citat: [...]Reglerne er forskellige, men målet er det samme det synes jeg egentlig ikke, der er noget underligt i.
Vi må have fat i det overordnede perspektiv igen: hvis reglerne er så forskellige, at det er moralsk tilladt for den ene part at slå ihjel, så synes jeg så afgjort der er noget underligt i at have forskellige regler. Og så ser jeg i øvrigt bort fra, at du har et begreb om familiens formål som jeg ikke deler - men det er irrelevant lige her.
Citat: Jeg interesserer mig ikke lige så meget for, hvad der er forkert menneskeligt set. Det er vidst ret forskelligt fra person til person, ikke? Det vigtige er, hvad der er absolut forkert og rigtigt. Og det er tror jeg Gud, der definerer det. Ligesom landets love, som definerer, hvad der er rigtigt og forkert juridisk set. Staten, som forbyder os at slå ihjel, er den samme stat, som kan give f.eks. soldater tilladelse til at slå ihjel. Og omtrent ligesådan er det med Guds absolutte, åndelige lov.
Jeg tror næppe det vil undre dig, at jeg har samme holdning til statens "beføjelser" til at kommandere eller tillade mord, eller forbyde det - at det er dobbeltmoral. Det bliver ikke nogen moralsk sandhed af at være statsautoriseret...
Det bekymrer mig lidt, at du ikke interesserer dig for det interpersonelle i moral men istedet henviser til det absolutte. Jovist, det er forskelligt fra person til person, fx fra mig til dig, men at du helt mangler interessen for netop denne "situationsmoral" om man vil, det ser jeg som negativt (i betydningen indeholdende en smule absolutistisk misantropi). Men nok om det...
Citat: Jeg tror, man skal passe gevaldigt på med at forstå det med den forbudte frugt alt for bogstaveligt. Så bliver det som om, at Gud havde placeret træet der i haven for at lokke med Adam og Eva nærmest som om Gud var lidt af en drillepind. Jeg tror i stedet, man skal forstå det sådan, at menneskene nødvendigvis måtte have den mulighed, at de kunne gøre oprør imod Gud (»spise af træet«), for ellers ville de jo ikke være i hans fællesskab i haven af egen fri vilje.
Jeg havde ellers så omhyggeligt valgt ordene for at de skulle fungere ens uanset om man så den forbudte frugt som bogstavelig eller allegorisk. Og nu bevæger vi os så væk fra objektet. Er den viden om godt og ondt, som mennesket besidder og fik fra Gud, anderledes fra den Gud selv har ifølge bibelen?
Citat: Jo, men siger det så ikke også mere om de mennesker, der begår de forrykte handlinger, end det siger om de hellige skrifter eller ideologier, som de måtte bruge som begrundelse derfor? Når mennesker tilsyneladende kan være fanatiske for hvad som helst, siger fanatismen så ikke mere om selve menneskets natur, end det siger om det, man er fanatisk for (det kunne jo være hvad som helst)?
Fuldstændig korrekt angående fanatismen. Min egentlig anke er, at der eksisterer ideologier, der baserer deres moral på ekstreme tilfælde af dit eller dat og derefter forsøger at gøre det relevant for hverdagens moralske spørgsmål.
Det er en god grobund for fanatisme. Enig, stort set alt kan blive genstand for fanatiske tilhængere, og det siger en del mere om mennesket fremfor om genstanden. Det sætter jeg i forbindelse med at de mennesker, der skrev bibelen, selv indeholdt denne fanatisme og derfor lagde den ned i skrifterne og begivenhederne deri. Det gav så muligheden for, at andre fanatiske mennesker kunne finde motivation for fanatiske handlinger (eksempelvis mord og lemlæstelse) i skrifterne.
...Hvilket tilfældigvis også var nøjagtig hvad jeg indikerede i mit allerførste indlæg. Jeg tror vi kører i ring her.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80955 - 13/02/2007 19:12
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Jeg sidder lidt med fornemmelsen af at vi har talt forbi hinanden. Hvad, jeg mente, var, at jeg ikke mente der havde foregået "sex uden samtykke" med de tilfangetagne midjanittiske jomfruer!
Det er præcis hvad jeg mente jeg forstod af dine indlæg... men det er måske mig, der ikke har været klar nok omkring det her med sex uden samtykke. Jeg noterer din holdning men kan ikke selv forestille mig, at alle disse jomfruer bare skulle hjem og gøre rent og lave mad.
Citat: Nå, det tror jeg så - antaget at "afseksualiseret" her forstås som ingen fysisk kønslig omgang. Jeg tror snarere det handlede om at soldaterne delte byttet, jf. kap 31 v. 32ff. Så kunne man altså lige slæbe en (lille) hushjælp med hjem til konen! Og altså hverken voldtage eller gifte sig med dem.
Så fik vi lige bagatelliseret slaveri og gjort det til et spørgsmål om shopping 
Spøg til side (omend jeg mener der er megen alvor i det): hjælper det på situationen?
Citat: Ja, ok, lidt dårlig/utydelig formulering. Hvad er det modsatte af en spand? Jeg mente bare, at disse ikke skulle slås ihjel fordi de ikke havde taget del i den forkerte seksuelle omgang. Altså var det bl.a. fordi det var et opgør med seksuel synd at de blev skånet, og ikke for at de skulle voldtages. Altså ikke en opfordring til at drive hor men "tværtimod" et opgør med det. Hvis det gjorde det tydeligere.
Jeps, det gjorde det tydeligere. Og igen bringer det mig tilbage til pointen fra mit første indlæg. Opgøret med synden er i bibelen ofte beskrevet på en måde hvor man med vold og magt skal "udrydde synden fra sin midte" - og derfor mener jeg ikke der er det store spring fra at læse dette til at sige "jamen, det gør jeg da så!"
Er det forkert opfattet? Ekstrem moral bygget på liv-og-død-situationer, overført til samfundsanliggende, giver anledning til ekstrem opførsel med liv-og-død-konsekvenser.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80956 - 13/02/2007 19:21
|
Bruger
|
Hej trodi, Jeg havde ellers besluttet mig for ikke at henvende mig til dig - før du gav grund til at ville tages seriøst. Det gør du så nu. Citat: Er det helt umuligt for dig at forstå, at det skriftsted, du henviser til, ikke beskriver en synlig Guds handling, men kun, at Uzza døde, og at forfatterne til beretningen mener, det var Guds vilje. Uzza døde sandsynlivis af et hjerteinfarct.
...jeg er målløs.
Taler vi så om to millioner hjerteinfarkt-ofre jf. det link jeg bragte?
Citat: Den eneste og mest rigtige udlægning er, at Gud ikke dræber mennesker, men at det er mennesker, som dræber mennesker - og dette kan de måske gøre på Guds befaling
To ting:
For det første, hvordan kan noget både være den "eneste og mest rigtige" af sin art?
For det andet, hvad er forskellen på at slå ihjel og kommandere andre at slå ihjel ("under pain of death" som det så poetisk udtrykkes på engelsk - på dansk "med pistolen for panden")? Er forskellen rene hænder...?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80957 - 13/02/2007 21:10
|
Bruger
|
Citat: Hej, og halløjsa!
Nå, det er måske ikke en passende indleding.
Men helt ærlig mener du så helt bogstaveligt, at Gud med sværdet i hånd, med en giftdrik, med en totenschlæger eller med??? ombragte noget menneske.
Er det helt umuligt for dig at forstå, at det skriftsted, du henviser til, ikke beskriver en synlig Guds handling, men kun, at Uzza døde, og at forfatterne til beretningen mener, det var Guds vilje. Uzza døde sandsynlivis af et hjerteinfarct.
Den eneste og mest rigtige udlægning er, at Gud ikke dræber mennesker, men at det er mennesker, som dræber mennesker - og dette kan de måske gøre på Guds befaling
Det eneste, der er muligt for mig at forstå i denne sammenhæng er, at du tydeligvis læser noget ind i teksten, der ikke står der.
Uanfægtet dødsårsagen, så omtaler nævnte vers, at Gud er 100% ansvarlig for Uzzas død. Man kommer ikke udenom, at det er nøjagtig det, der står! Om det så er synligt eller ej - så slog Gud Uzza ihjel. Det er sådan der står!
Så spørgsmålet er nok mere, om du ønsker at tage Skriften alvorligt - eller om du vil finde på flere krumspring for at komme udenom?
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#80958 - 14/02/2007 16:55
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Jeg mener iøvrigt stadig det gør sig gældende, at man optræder dobbeltmoralsk når man hævder en moral og derefter bryder den fordi den kun gælder for andre. Gud eller ej - jeg ser ikke den store forskel på menneskets forestillinger om moralsk autoritet og Gud; mere sådan at det sidste er personificeringen (eller forsøget på personificering) af det første. Med det formål at "gøre moralen levende" og sørge for, at denne moralske aurotitet også har en vilje som giver den muligheden for aktivt at straffe den, der bryder moralen.
Du har da helt ret i, at hvis man bare betragter Gud som en mere eller mindre vellykket personificering af vores menneskelige moral, så ville det være dobbeltmoralsk og selvmodsigende, hvis Gud selv ikke levede op til denne moral. Men nu mener jeg jo, at Gud er meget større end som så, og du vil vel ikke påstå, at jeg er dobbeltmoralsk, bare fordi mit gudsbegreb ikke er det samme som dit? Citat: Nu hægter du mig af. Hvad får vi når vi ganger denne specifikke forskel mellem forældre og børn med uendeligt - eller hvis vi ganger fx forskellen på egern og nød med uendeligt? Pointen er selvfølgelig, at begrebet om den forskel du nævner bliver udvandet fuldstændigt, når du siger at den egentlig forskel er "gange uendeligt" mere anderledes...
Okay, jeg mente selvfølgelig ikke bogstaveligt talt »gange uendeligt«. Det, jeg prøvede at sige, var, at forskellen mellem Gud og menneske på mange måder ligner forskellen mellem forælder og barn, bortset fra at forskellen mellem Gud og menneske er uendeligt stor. Citat: Vi må have fat i det overordnede perspektiv igen: hvis reglerne er så forskellige, at det er moralsk tilladt for den ene part at slå ihjel, så synes jeg så afgjort der er noget underligt i at have forskellige regler.
Hvorfor mener du, at det netop er drab, der gør den store forskel? Kunne du ikke lige så godt sige: »hvis reglerne er så forskellige, at det er moralsk tilladt for den ene part at være oppe efter klokken ni, så synes jeg så afgjort der er noget underligt i at have forskellige regler.« Med andre ord: hvilken autoritet tager du til indtægt for, at netop drab er så stor en sag? Citat: Og så ser jeg i øvrigt bort fra, at du har et begreb om familiens formål som jeg ikke deler - men det er irrelevant lige her.
Det var nu ikke lige noget, jeg reflekterede så meget over i situationen. Jeg skrev vist heller ikke noget om familiens overordnede formål, men blot om »et mål«, som en familie kunne sætte sig. Citat: Jeg tror næppe det vil undre dig, at jeg har samme holdning til statens "beføjelser" til at kommandere eller tillade mord, eller forbyde det - at det er dobbeltmoral. Det bliver ikke nogen moralsk sandhed af at være statsautoriseret...
Så du mener dybest set, at det er dobbeltmoralsk at have statsmagt, eller hvad? Citat: Det bekymrer mig lidt, at du ikke interesserer dig for det interpersonelle i moral men istedet henviser til det absolutte. Jovist, det er forskelligt fra person til person, fx fra mig til dig, men at du helt mangler interessen for netop denne "situationsmoral" om man vil, det ser jeg som negativt (i betydningen indeholdende en smule absolutistisk misantropi). Men nok om det...
Jeg synes nu ikke, det var helt nok om det. Vil du ikke lige uddybe lidt? Det er jo aldrig rart at blive kaldt for en misantrop, selv om det så bare er en smule
Citat: Er den viden om godt og ondt, som mennesket besidder og fik fra Gud, anderledes fra den Gud selv har ifølge bibelen?
Nu tror jeg ikke, det handler om viden, men om kendskab til godt og ondt. Men bortset fra det: ja, idet Gud er alvidende, er hans kundskab om godt og ondt naturligvis mere komplet end vores ifølge Bibelen. Citat: Fuldstændig korrekt angående fanatismen. Min egentlig anke er, at der eksisterer ideologier, der baserer deres moral på ekstreme tilfælde af dit eller dat og derefter forsøger at gøre det relevant for hverdagens moralske spørgsmål. Det er en god grobund for fanatisme. Enig, stort set alt kan blive genstand for fanatiske tilhængere, og det siger en del mere om mennesket fremfor om genstanden. Det sætter jeg i forbindelse med at de mennesker, der skrev bibelen, selv indeholdt denne fanatisme og derfor lagde den ned i skrifterne og begivenhederne deri. Det gav så muligheden for, at andre fanatiske mennesker kunne finde motivation for fanatiske handlinger (eksempelvis mord og lemlæstelse) i skrifterne. ...Hvilket tilfældigvis også var nøjagtig hvad jeg indikerede i mit allerførste indlæg. Jeg tror vi kører i ring her.
Jeg synes nu mest, det er dig, der kører i ring. Du glemmer jo tilsyneladende, at vi slet ikke har samme syn på Bibelen og dens forfattere, og at jeg dermed ikke kan anerkende dine præmisser.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80959 - 15/02/2007 13:23
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Citat: Du har da helt ret i, at hvis man bare betragter Gud som en mere eller mindre vellykket personificering af vores menneskelige moral, så ville det være dobbeltmoralsk og selvmodsigende, hvis Gud selv ikke levede op til denne moral. Men nu mener jeg jo, at Gud er meget større end som så, og du vil vel ikke påstå, at jeg er dobbeltmoralsk, bare fordi mit gudsbegreb ikke er det samme som dit?
Jeg skrev "Gud eller ej", fordi jeg ser det som et defintions-spørgsmål: har man selv én moral men dikterer en anden for andre, opfører man sig dobbeltmoralsk. Dermed har jeg sagt, at Gud opfører sig dobbeltmoralsk - men det siger jo intet om hvorvidt du er dobbeltmoralsk.
Det ændrer ikke på sagen hvis man selv har lavet den moral, man dikterer for andre men ikke selv følger.
Citat: Okay, jeg mente selvfølgelig ikke bogstaveligt talt »gange uendeligt«. Det, jeg prøvede at sige, var, at forskellen mellem Gud og menneske på mange måder ligner forskellen mellem forælder og barn, bortset fra at forskellen mellem Gud og menneske er uendeligt stor.
Og det jeg prøvede at sige er blot, at det poetiske i at tilføje den her betragtning om en "uendeligt stor forskel" fjerner den logiske mening fra analogien.
Citat: Hvorfor mener du, at det netop er drab, der gør den store forskel? Kunne du ikke lige så godt sige: »hvis reglerne er så forskellige, at det er moralsk tilladt for den ene part at være oppe efter klokken ni, så synes jeg så afgjort der er noget underligt i at have forskellige regler.« Med andre ord: hvilken autoritet tager du til indtægt for, at netop drab er så stor en sag?
Den logiske autoritet er hvad jeg tager til indtægt for at sige, at drab er "så stor en sag" (den største). Bevidsthed kræver eksistens, og drab ender eksistens. Jeg ser bevidsthed og eksistens (fordi den kræves af bevidsthed) som de højeste værdier vi kan have, og derfor ser jeg enden på bevidsthed som en af de ringeste værdier vi kan have.
Det bliver gjort irrelevant af doktrinen om uendeligt liv. Hvilket blandt andet er en grund til, at jeg er absolut modstander af ideen om at eksistens ikke ender med vores biologiske liv, men blot overføres. Det tager værdien fra vores biologiske liv; gør det mindre betydningsfuldt - en form for overgangsfase.
Citat: Så du mener dybest set, at det er dobbeltmoralsk at have statsmagt, eller hvad?
Dybest set så ja. Og alligevel nej: statsmagten skal overholde den samme (handlings-)moral som den byder sine borgere og statsmagten kan holdes ansvarlig for at dette sker. Ideelt set. Jeg mener stadig vores form for statsmagt er et nødvendigt kompromis, der dog har vokset sig til et større og større kompromis med tiden.
Citat: Jeg synes nu ikke, det var helt nok om det. Vil du ikke lige uddybe lidt? Det er jo aldrig rart at blive kaldt for en misantrop, selv om det så bare er en smule
Absolutistisk misantropi ser jeg som den omstændighed, at hvis person A har en idé om én gældende moral, men person B har en modsat eller blot tilføjet moral, vil person A føle at person B gør det forkerte. Dermed absolutistisk. Misantropisk fordi sagen ifølge den moral du tilskriver dig er, at person B gør det forkerte fordi han er menneske. Og så modificerede jeg det med "en smule", fordi jeg slet ikke ser det som et fremherskende træk ifølge hvad jeg kender til dig som person. Det kommer frem en gang imellem, som for eksempel her hvor du udråber din manglende interesse for det moralske landskab mellem person A og person B i mit eksempel.
Citat: Nu tror jeg ikke, det handler om viden, men om kendskab til godt og ondt. Men bortset fra det: ja, idet Gud er alvidende, er hans kundskab om godt og ondt naturligvis mere komplet end vores ifølge Bibelen.
Hmm, for mig at se er kendskab og viden én og samme ting. Men tak for et klart svar alligevel: den moral (kendskab til godt og ondt), vi mennesker har, er forskellig fra Guds (der er "mere komplet end vores"). Så kan vi mennesker vist lige så godt lade være med at spilde vores tid på det her humanistiske pjat...?
Citat: Jeg synes nu mest, det er dig, der kører i ring. Du glemmer jo tilsyneladende, at vi slet ikke har samme syn på Bibelen og dens forfattere, og at jeg dermed ikke kan anerkende dine præmisser.
Så det syn, du har på bibelen, indebærer blandt andet at du ikke anerkender præmisset, der leder til konklusionen fanatisme. Ergo "synes" du ikke der er nogen fanatisme i bibelen. Og al den tid jeg har brugt på at forklare mit standpunkt har været fuldstændig spildt. Du må jo mene, at de mord og den psykotiske adfærd jeg beskriver (at myrde alle pånær jomfruer, at myrde spædbørn, etc) slet ikke er hverken fanatisk eller forkert per se.
Har du talt til mig som var jeg en papegøje, blot for at jeg skulle have noget at sige til din underholdning? Jeg føler mig ærligt talt lidt til grin nu hvor du har læst og diskuteret det præsenterede men nonchalant bare vifter med hånden og siger "du'r ikke, væk!"
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80960 - 15/02/2007 21:07
|
Bruger
|
Hej Claus Vi bliver nok enige om, hvad tanken med at lade jomfruerne leve var. Blot vil jeg påpege at en stor del af dem må formodes at have været rene børn. Som eksempel på sådan noget kunne nævnes 2. Kong 5,1ff. Det er hvad jeg forestiller mig omtrent blev alle disse jomfruers lod, hvis Guds vilje blev fulgt. Citat: Så fik vi lige bagatelliseret slaveri og gjort det til et spørgsmål om shopping
Spøg til side (omend jeg mener der er megen alvor i det): hjælper det på situationen?
Nu skrev jeg lidt i en munter tone, for at få det til at lyde mere hverdagsagtigt og realistisk. Et ubevidst retorisk kneb Men, ja, jeg synes det hjælper! Som jeg vist forøvrigt har debatteret med dig engang før, så findes der intet bibelsk belæg mod slaveri generelt. Men derimod en del anordninger for hvordan man skal behandle slaver ordentligt. Selv er jeg imod slaveri, men det er ikke et standpunkt, som jeg ud fra Bibelen kan sige, at alle kristne bør tilslutte sig. Citat: Opgøret med synden er i bibelen ofte beskrevet på en måde hvor man med vold og magt skal "udrydde synden fra sin midte" - og derfor mener jeg ikke der er det store spring fra at læse dette til at sige "jamen, det gør jeg da så!"
Er det forkert opfattet? Ekstrem moral bygget på liv-og-død-situationer, overført til samfundsanliggende, giver anledning til ekstrem opførsel med liv-og-død-konsekvenser
"jamen, det gør jeg da så!". Hvad er "det"? Dét ( ) er vel kernen i om ræsonnementet er korrekt. For det første lever vi i den nye pagts tid, og skal derfor ikke adlyde budene om f.eks. stening og meget andet. Derfor kan det ikke forsvares kristeligt. Nogle bud gælder stadig, men ikke alle. Under den nye pagt har Guds rige kun lille synlig herlighed eller jordisk magt. Her er kun det betroede ords magt og forvaltningen af dette. Det stiller sagerne betydeligt anderledes. Men det gør ikke, at jeg vil kalde Guds bud i GT for umoralske, inklusive dem som vi finder ubehagelige i dag. Nogle af budene er dog ikke udtryk for Guds egentlige vilje, men er blot givet som værn mod syndens konsekvenser, se Matt. 19,8f.
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80961 - 17/02/2007 01:34
|
Bruger
|
Hej nicolaj Du spørger om de af dig anviste steder i GT om jeg mener at de hører en mørk middelalder til... Dette gav jeg et svar på, men af en eller anden grund er mit svar til dig blevet "flyttet til parpirkurven..jeg ved ikke hvorfor du kan læse mit svar her ! http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...age=0#Post89050 jeg kan sørge ordstyreren om hvorfor mit svar blev flyttet ? Kære AnnaPande Hvorfor er mit svar til nicolaj blevet flyttet til parpirkurven ? mvh Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#80963 - 17/02/2007 13:42
|
Bruger
|
Hej Steffen Laursen
Mange tak for dit svar.... jeg var måske ikke opmærksom på AnnaŽs svar..dette undskylder jeg...
Måske var jeg ikke opmærksom på det fordi at svaret kom to dage efter (-:
Så har vi dette på plads..
MVH Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#80965 - 17/02/2007 16:49
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Vi bliver nok enige om, hvad tanken med at lade jomfruerne leve var. Blot vil jeg påpege at en stor del af dem må formodes at have været rene børn. Som eksempel på sådan noget kunne nævnes 2. Kong 5,1ff. Det er hvad jeg forestiller mig omtrent blev alle disse jomfruers lod, hvis Guds vilje blev fulgt.
Ok, med de allerbedste intentioner det overhovedet er muligt at have ændrer vi derfor den parentes jeg kom med fra "mord og voldtægt" til "mord og kidnapning". Jeg synes ikke det bliver bedre, at de tager med vold men blot lader kønsdelene være i fred.
Citat: Nu skrev jeg lidt i en munter tone, for at få det til at lyde mere hverdagsagtigt og realistisk. Et ubevidst retorisk kneb Men, ja, jeg synes det hjælper! Som jeg vist forøvrigt har debatteret med dig engang før, så findes der intet bibelsk belæg mod slaveri generelt. Men derimod en del anordninger for hvordan man skal behandle slaver ordentligt. Selv er jeg imod slaveri, men det er ikke et standpunkt, som jeg ud fra Bibelen kan sige, at alle kristne bør tilslutte sig.
Dét synes jeg er rørende ærligt. Men... hvordan begrunder du så, at du er imod slaveri? Hvilken rationel etisk autoritet har indstiftet dette i dig, når det ikke er bibelen selv?
Citat: "jamen, det gør jeg da så!". Hvad er "det"? Dét ( ) er vel kernen i om ræsonnementet er korrekt. For det første lever vi i den nye pagts tid, og skal derfor ikke adlyde budene om f.eks. stening og meget andet. Derfor kan det ikke forsvares kristeligt. Nogle bud gælder stadig, men ikke alle. Under den nye pagt har Guds rige kun lille synlig herlighed eller jordisk magt. Her er kun det betroede ords magt og forvaltningen af dette. Det stiller sagerne betydeligt anderledes. Men det gør ikke, at jeg vil kalde Guds bud i GT for umoralske, inklusive dem som vi finder ubehagelige i dag. Nogle af budene er dog ikke udtryk for Guds egentlige vilje, men er blot givet som værn mod syndens konsekvenser, se Matt. 19,8f.
(min fremhævelse)
Mord: et værn mod døden. Det er hvad der står i det fremhævede afsnit når jeg læser det. Og i den udgave virker det temmelig selvmodsigende.
Jeg synes ikke ikke det gør sagen anderledes, at der eksisterer en måde at tolke bibelen hvori de gamle bud om fx selvtægt ikke længere gælder. Situationen er stadig den, at man kan tage sin motivation fra Guds egne handlinger, og Guds folks egne handlinger på Guds kommando - og disse handlinger og kommandoer er som du selv siger "ubehagelige". Jeg mener det er en eufemisme, der blot dækker over nogle meget grimme ord. Nogle af dem har jeg sagt allerede.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80966 - 17/02/2007 17:39
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Claus Du spørger: "Hvad siger I? Hvordan vil man med de to millioner direkte forårsagede dødsfald in mente frigøre sig fra den tanke, at det at slå ihjel for Gud ikke er helt så ubibelsk/ukristent endda?" For det første, langt hovedparten af de dødsfald, der er nævnt i bibelen, var i sammenhæng med samfundsbud, der var givet eksklusivt til den politiske nation Israel, og skulle ikke gælde andre. Derfor, når du skriver: Citat: "Når én type troende læser af bibelen så tænker "What Would Jesus Do?" og bagefter smider en brandbombe ind i en abortklinik, så har han måske alligevel ikke misforstået pointen"
, så HAR vedkommende faktisk totalt misforstået pointen. Jesus ELSKEDE mennesker så højt, at han gik i døden for dem, og han bød os at elske, selv vore fjender. Dette bud gælder forøvrigt også for jøderne (bare lige for en god ordens skyld).
Faktisk er den bedste vaccination imod forkert tolkning/forståelse af bibelen, og dermed fanatisk fundamentalisme, som du nævner, folk der render rundt og smider brandbomer ind i abortklinikker....og jeg kunne iøvrigt nævne præsidenter, der sender folk i krig i Guds navn, alene undervisning.
Se det i øjnene, Kristendommen er kommet for at blive!, - Kristendommen er verdens største religion og mennesket er søgende som aldrig før, og man fjerner ikke de ekstremistiske grupperinger gennem forbud og modstand imod de mere "sunde" grupperinger, tværtimod.
Men ved at styrke de "sunde" grupperinger, svækker man de farlige.
I Kristus,
Malli
Ændret af malli (17/02/2007 17:47)
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#80967 - 17/02/2007 18:20
|
Bruger
|
Hej Claus Til at begynde med, vil jeg lige rette en temmeligt meningsforstyrrende fejl! Jeg skrev: "Vi bliver nok enige om, hvad tanken med at lade jomfruerne leve var." Der mangler lige et "ikke" før "enige"!! I øvrigt vil betro dig, at jeg ikke føler, at jeg skal presse mig selv til at læse teksten, som jeg gør, mht. tanken bag ikke at dræbe jomfruerne. Citat: Dét synes jeg er rørende ærligt. Men... hvordan begrunder du så, at du er imod slaveri? Hvilken rationel etisk autoritet har indstiftet dette i dig, når det ikke er bibelen selv?
Det rammer ned i spændingsfeltet mellem kristentro og politik. Jeg er ikke fundamentalist i den forstand, at jeg ikke tror, at Bibelen er eneste autoritet overhovedet. Hvad angår det, hvor den selv tiltager sig autoritet, dér har den det absolut. I dette spørgsmål dikterer Bibelen ikke en bestemt holdning. Jeg vurderer, politisk/rationelt, at et forbud mod slaveri grundlæggende er gavnligt for os mennesker, både som individer og som samfund. Bibelen dikterer hverken for eller imod. Altså står det mig frit for (da vi jo har demokrati), at agitere for afskaffelse af og forbud mod slaveri; hvilket jeg så hermed gør . Kernen i etikken er, at jeg ønsker det bedste for os mennesker, hvilket også kan begrundes kristeligt. Udfoldelsen af etikken til praksis begrundes i min rationelle vurdering af, hvad de bedste forhold for mennesker er, og hvordan de skaffes. Gud har så godt nok også givet mig min fornuft, men den er altså ingen autoritet i den forstand; det vil nemlig være forkert at sige: "Dette har jeg tænkt mig frem til, og da fornuften er givet mig af Gud, er det det eneste rigtige." Denne autoritet har kun Guds ord, som vi kender gennem Bibelen, og så er ringen sluttet .
Ellers vil jeg sige, at der bestemt findes former for slaveri, der har Guds ord i mod sig! Meget af Amerikas traditionelle slaveri, kunne det nok siges om. Måske dog primært som individuel synd mere end som samfundsmæssig synd i en del tilfælde. Nogle har trods alt nok haft slaver uden at synde ved deres behandling af disse. (Jeg forestiller mig som i Onkel Toms hytte, hvor man jo netop møder forskellige "masters" og deres mildt sagt forskellige måde at behandle slaverne på). Citat: Mord: et værn mod døden. Det er hvad der står i det fremhævede afsnit når jeg læser det. Og i den udgave virker det temmelig selvmodsigende.
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det, du her skriver, rigtigt. Vil du lige uddybe? Citat: Jeg synes ikke ikke det gør sagen anderledes, at der eksisterer en måde at tolke bibelen hvori de gamle bud om fx selvtægt ikke længere gælder. Situationen er stadig den, at man kan tage sin motivation fra Guds egne handlinger, og Guds folks egne handlinger på Guds kommando - og disse handlinger og kommandoer er som du selv siger "ubehagelige". Jeg mener det er en eufemisme, der blot dækker over nogle meget grimme ord. Nogle af dem har jeg sagt allerede.
Nu mener jeg ikke, at det blot er en måde at tolke Bibelen på. Måder, hvor man fastholder, at kristne skal overholde hele moseloven, er ikke rigtige tolkninger. Forøvrigt må du gerne lige nævne et eksempel på selvtægt. Jeg kan ikke lige huske nogen. Som regel er der altid en retsinstans. Hvis jeg har ret i det med, at de nævnte tolkninger er forkerte, så er situationen i langt de fleste tilfælde den, at man ikke retmæssigt "kan tage sin motivation fra Guds egne handlinger, og Guds folks egne handlinger på Guds kommando" og overføre dem 1:1. Det vil ofte kun kunne gøres uretmæssigt i forhold til rigtigt mange af de bud, som vi i Vesten i dag kan finde temmeligt "ubehagelige". Eksemplet med at man skal udrydde den onde fra sin midte, får for os i den nye pagt en anden praktisk betydning, hvor dette overføres på menigheden (en typisk relation mellem den gamle og den nye pagt: Israel~den ydre menighed), 1. Kor 5,13. Her er ikke tale om at slå nogen ihjel, men om at udelukke den fra menighedens forsamling, der vil kalde sig kristen, og alligevel ufortrødent vedholdende lever i synd. Hvordan dét så skal praktiseres, er der så også en del debatter om her på caféen! Et godt sted at begynde er dog Matt. 18,15-18.
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80968 - 17/02/2007 22:09
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Har du talt til mig som var jeg en papegøje, blot for at jeg skulle have noget at sige til din underholdning? Jeg føler mig ærligt talt lidt til grin nu hvor du har læst og diskuteret det præsenterede men nonchalant bare vifter med hånden og siger "du'r ikke, væk!"
Sådan har jeg nu overhovedet ikke tænkt det. Men hvis du føler det sådan, giver det vel ikke rigtig mening at fortsætte? Det beklager jeg, og jeg vil også tænke grundigt over, hvad der åbenbart er gået galt for mig i dette tilfælde, og hvordan jeg kan undgå det.
Venlig hilsen Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80969 - 20/02/2007 18:13
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Til at begynde med, vil jeg lige rette en temmeligt meningsforstyrrende fejl! Jeg skrev: "Vi bliver nok enige om, hvad tanken med at lade jomfruerne leve var." Der mangler lige et "ikke" før "enige"!!
I øvrigt vil betro dig, at jeg ikke føler, at jeg skal presse mig selv til at læse teksten, som jeg gør, mht. tanken bag ikke at dræbe jomfruerne.
Det første havde jeg selv regnet ud 
Det næste... der har jeg det sådan, at jeg ikke kan nå den "fredelige" tolkning uden at presse mig selv med (bort-)forklaringer. Sådan er vi så forskellige. Og låner det ikke vægt til argumentet at vi læser så forskelligt, at det at kalde bibelen en absolut autoritet i allerhøjeste grad afhænger af, hvorvidt vi kender den reelle betydning? Som jeg har udbedt mig før mangler vi en facitliste; og logik må/kan/skal/bør ikke anvendes - bliver jeg fortalt, men det accepterer jeg simpelthen ikke. Manglende logik er lig med manglende forståelse, og når forståelsen mangler kan vi også vinke farvel til at kende den reelle betydning.
Jeg klipper lidt i det næste; håber betydningen stadig er i behold.
Citat: Kernen i etikken er, at jeg ønsker det bedste for os mennesker, hvilket også kan begrundes kristeligt. Udfoldelsen af etikken til praksis begrundes i min rationelle vurdering af, hvad de bedste forhold for mennesker er, og hvordan de skaffes. Gud har så godt nok også givet mig min fornuft, men den er altså ingen autoritet i den forstand; det vil nemlig være forkert at sige: "Dette har jeg tænkt mig frem til, og da fornuften er givet mig af Gud, er det det eneste rigtige." Denne autoritet har kun Guds ord, som vi kender gennem Bibelen, og så er ringen sluttet .
Denne autoritet, til at erklære noget rigtigt selvom det blot er tænkt, har netop logikken. Ikke som fornuft eller rationalitet alene, men som en objektiv stillingstagen til indiskutabelt eksisterende faktorer (som fx smerte, ubehag, hævnfølelser, glæde, etc). Disse faktorer gør det faktisk muligt at sige, at "dette har jeg tænkt mig frem til" og samtidig erkende det som sandt.
Måske kan vi blive enige om det. Måske, måske. Jeg modificerer, fordi du samtidig med at acceptere andre autoriteter end bibelen også erklærer, at er der sammenfald har bibelen altid induskitabelt ret i sin udlægning. Ergo har bibelen "patent" på de nævnte faktorer, der gør det muligt at tænke "rigtige" tanker om etik.
Værre bliver det, når der på den ene side eksisterer et rationelt argument for hvorfor noget bør være (etik) på bestemte måder, så eksisterer der på den anden side en påstand (bibelsk moral) om, at sådan er det bare ikke. Endnu værre bliver det, når det at opgive denne påståede moral betragtes som lig med døden (at synde). Så er døren for alvor lukket og låst for udefrakommende etik. Så længe der er sammenfald, altså. Det er værd at huske - fx når emnet er slaveri.
Citat: Ellers vil jeg sige, at der bestemt findes former for slaveri, der har Guds ord i mod sig! Meget af Amerikas traditionelle slaveri, kunne det nok siges om. Måske dog primært som individuel synd mere end som samfundsmæssig synd i en del tilfælde. Nogle har trods alt nok haft slaver uden at synde ved deres behandling af disse. (Jeg forestiller mig som i Onkel Toms hytte, hvor man jo netop møder forskellige "masters" og deres mildt sagt forskellige måde at behandle slaverne på).
Nu opfatter jeg slaveri som helt grundlæggende forkert. Det at eje et andet menneske bør ikke være muligt - og det at udstikke retningslinjer for hvordan man bør eje et andet menneske finder jeg temmelig usympatisk. Også selvom retningslinjerne siger, at man skal behandle sin "ejendom" pænt...
Slaveri bliver ikke godt, blot slaven har det godt. Jeg mener end ikke det skal tolereres i nogen som helst form uanset hensigt og middel.
Citat: CD: Mord: et værn mod døden. Det er hvad der står i det fremhævede afsnit når jeg læser det. Og i den udgave virker det temmelig selvmodsigende.
MVJ: Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det, du her skriver, rigtigt. Vil du lige uddybe?
Det kan du tro jeg vil. Problemet er som jeg ser det, at man dikterer et middel til at holde synden fra livet - men at dette middel i sig selv netop involverer synd. Det kunne siges på mange måder, og min lidt provokerende favorit er, at "slås for fred er som at bolle for jomfruelighed". Forstår du nu, hvad jeg mente med selvmodsigende?
Citat: Nu mener jeg ikke, at det blot er en måde at tolke Bibelen på. Måder, hvor man fastholder, at kristne skal overholde hele moseloven, er ikke rigtige tolkninger. Forøvrigt må du gerne lige nævne et eksempel på selvtægt. Jeg kan ikke lige huske nogen. Som regel er der altid en retsinstans.
Hvilken retsinstans var der til at holde retssag over fx Midjan? Pointen er, at vi har ret forskellige opfattelser af hvad "ret" egentlig er. Du mener den kan dikteres af Gud (jf. udsagn om gyldigheden af etiske overvejelser), jeg mener den dikteres af omstændigheder (kald det sagsforhold) vi objektivt kan påpege og forholde os til. For mig er der tale om selvtægt når en folkeskare udrydder en hel by uprovokeret. Masse-selvtægt, men ikke desto mindre selvtægt.
Citat: Hvis jeg har ret i det med, at de nævnte tolkninger er forkerte, så er situationen i langt de fleste tilfælde den, at man ikke retmæssigt "kan tage sin motivation fra Guds egne handlinger, og Guds folks egne handlinger på Guds kommando" og overføre dem 1:1. Det vil ofte kun kunne gøres uretmæssigt i forhold til rigtigt mange af de bud, som vi i Vesten i dag kan finde temmeligt "ubehagelige". Eksemplet med at man skal udrydde den onde fra sin midte, får for os i den nye pagt en anden praktisk betydning, hvor dette overføres på menigheden (en typisk relation mellem den gamle og den nye pagt: Israel~den ydre menighed), 1. Kor 5,13. Her er ikke tale om at slå nogen ihjel, men om at udelukke den fra menighedens forsamling, der vil kalde sig kristen, og alligevel ufortrødent vedholdende lever i synd. Hvordan dét så skal praktiseres, er der så også en del debatter om her på caféen! Et godt sted at begynde er dog Matt. 18,15-18.
Nu sætter jeg det lidt på spidsen.
Det vil sige, at den nye pagt i forhold til den gamle, er som forskellen på at sige "du skal dø for at mene anderledes end os!" eller at sige "du må ikke være med i klubben fordi du mener anderledes end os!".
Sat endnu mere på spidsen er der intet overhovedet, der har ændret sig. Forskellen er ganske vist, at ingen umiddelbart slås ihjel - men ifølge bibelen ender synderne i helvede, og det at holde synderne ude fra eksempelvis gudstjenesten er så vidt jeg kan se lig det at forvise dem til at dø på/for egen hånd. Især hvis man som indenforstående har den opfattelse, at kun i egen forsamling findes frelsen. En eksklusion fra forsamlingen er dermed en eksklusion fra frelsen.
Det rejser en række andre pointer som jeg har vistnok har været inde på før. Nemlig at tvangs-transmission, konformitetstvang og trusler (udtalte eller ej) er meget store medvirkende faktorer til fx kristendommens beståen trods eksterne fremskridt i etisk tænkning...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80970 - 22/02/2007 18:20
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Og låner det ikke vægt til argumentet at vi læser så forskelligt, at det at kalde bibelen en absolut autoritet i allerhøjeste grad afhænger af, hvorvidt vi kender den reelle betydning? Som jeg har udbedt mig før mangler vi en facitliste; og logik må/kan/skal/bør ikke anvendes - bliver jeg fortalt, men det accepterer jeg simpelthen ikke. Manglende logik er lig med manglende forståelse, og når forståelsen mangler kan vi også vinke farvel til at kende den reelle betydning.
Det er også et af de emner, der flittigt diskuteres andre steder på caféen. Jeg vender mig ikke mod brug af logik i Bibellæsningen - ellers er der jo, som du selv siger, ingen mulighed for forståelse! Men jeg vender mig mod brug af logik i visse former for følgeslutninger, dvs. at slutte logisk fra noget, der står i teksten, til noget, der ikke står i teksten, som en måde at afgøre, hvad der er sandt i følge teksten, også selvom konklusionen er i modstrid med klare direkte bibelord. Altså er følgeslutninger farlige. En klassiker er vel den, at nadverbrødet på én gang er alm. brød, og samtidig konkret er Jesu legeme og blod, uden billedtale. Det står i teksten, rent logisk. Men vil man så herudfra ved hjælp af, så at sige, ekstern logik drage slutninger som, at det ene ikke passer, ender man på vildspor. Derfor mener jeg f.eks., at din konklusion med, at fidusen ved at lade jomfruerne leve var, at man kunne voldtage dem (eller gifte sig med dem), ikke holder. Dette ville jo stå i modstrid med andre bud, og derfor må det afvises, da det ikke står eksplicit i teksten. Men, ellers, velkommen ud på den systematiske teologis vand! Citat: Denne autoritet, til at erklære noget rigtigt selvom det blot er tænkt, har netop logikken. Ikke som fornuft eller rationalitet alene, men som en objektiv stillingstagen til indiskutabelt eksisterende faktorer (som fx smerte, ubehag, hævnfølelser, glæde, etc). Disse faktorer gør det faktisk muligt at sige, at "dette har jeg tænkt mig frem til" og samtidig erkende det som sandt. Måske kan vi blive enige om det.
Så du mener, at alle menneskers logik er samstemmende? Forudsætter totalt sande logiske slutninger ikke total viden? Ubekendte vil vel altid kunne drage dine logiske slutninger ubegrænset i tvivl? Har noget menneske denne totale viden? Jeg er altså ikke konsekvent enig. Jeg mener, det er vigtigt at blotlægge axiomerne, og herved kan man så få en fornuftig diskussion. Den fulde eller tilstrækkelige sandhed har vi altså ingen garantier for, at vi kan ræsonnere os frem til vha. logikken. Og som kristen er jeg faktisk overbevist om, at vi ikke kan! Men jeg tror på, at logikken er nyttig og anvendelig, og at den ligefrem under rette men utilstrækkelige axiomer, er i stand til at give ganske gode approksimationer på, hvad der er bedst at gøre. Derfor vil jeg f.eks. også hævde, at det ville være ganske dumt, hvis nationalbanken satte 2 billioner kroner ekstra i omløb i morgen. Og jeg kan sige, at det vil føre ting med sig, som man som kristen ikke kan støtte. Men samtidig vil en anden kristen kunne have en anden vurdering, fordi han vurderer at indgrebet vil få nogle andre og gavnlige konsekvenser. Så som kristne er vi enige om, at vi vil gavne mennesker, men hvordan dette gavnlige opnås, kan vi så diskutere, også rent logisk . Citat: Måske, måske. Jeg modificerer, fordi du samtidig med at acceptere andre autoriteter end bibelen også erklærer, at er der sammenfald har bibelen altid induskitabelt ret i sin udlægning. Ergo har bibelen "patent" på de nævnte faktorer, der gør det muligt at tænke "rigtige" tanker om etik.
Har Bibelen "patent"? Bibelen giver i hvert fald en række sande "aksiomer" (jf. ovenfor). Men, mange danskere har f.eks. i større eller mindre grad værdier, der er i overensstemmelse med kristendommen, uden at de overhovedet behøver at tro på Gud eller være døbt! Og dertil kommer, at også helt skrub-skøre værdisæt kan føre til en ganske god praksis. Så patent? Det forudsætter entydighed begge veje mellem værdisæt ("nævnte faktorer") og "rigtige" tanker om etik". En entydighed der i hvert fald ikke gælder fra værdisæt til tanker, og som jeg også vil betvivle den anden vej. At den ikke er gælder den ene vej kan vel faktisk verificeres empirisk?  Citat: Værre bliver det, når der på den ene side eksisterer et rationelt argument for hvorfor noget bør være (etik) på bestemte måder, så eksisterer der på den anden side en påstand (bibelsk moral) om, at sådan er det bare ikke. Endnu værre bliver det, når det at opgive denne påståede moral betragtes som lig med døden (at synde). Så er døren for alvor lukket og låst for udefrakommende etik. Så længe der er sammenfald, altså. Det er værd at huske - fx når emnet er slaveri.
Det bliver igen et spørgsmål om axiomer. Jeg tror på, at Gud kender os mennesker, bedre end vi selv gør. Citat: Slaveri bliver ikke godt, blot slaven har det godt. Jeg mener end ikke det skal tolereres i nogen som helst form uanset hensigt og middel.
Fair nok, det er så din holdning. Men kan den begrundes objektivt? Er vores logik altid pr. def. objektiv? Findes der en entydig logik, og hvem skal i givet fald afgøre hvilken? Og hvis der findes en: Hvem har så den tilstrækkelige viden og uddannelse, så han/hun på baggrund af sin logik kan nå til den rette etik? Du behøver ikke svare på det alt sammen, men må selvfølgelig godt Det er muligvis nogle lidt store spørgsmål, jeg slynger af sted. Citat: Det kan du tro jeg vil. Problemet er som jeg ser det, at man dikterer et middel til at holde synden fra livet - men at dette middel i sig selv netop involverer synd. Det kunne siges på mange måder, og min lidt provokerende favorit er, at "slås for fred er som at bolle for jomfruelighed". Forstår du nu, hvad jeg mente med selvmodsigende?
For det første handlede det sted jeg henviste til, om tilladelse af skilsmisse under ordnede forhold. I øvrigt er det nok rigtigt, at en del af de straffe, som Gud ønsker, er tænkt som præventive. Desuden står de som en advarsel over den endelige og evige dom. Så det er rigtigt, at Gud ønsker "ingens synders død" men vil, at han skal omvende sig. Til dette bruger Gud så dog også hårdhændede metoder af og til. Jeg tror simpelthen ikke din analogi holder generelt. Immunforsvaret ville være en modsat analogi. Her dræbes for at redde.
Og så er der Jesus på korset. Her møder du det allerskarpest! Han døde for at vi kunne få liv! Så kan du sige, at dette ikke er logisk i følge menneskelig logik. Bibelen lægger heller ikke skjul på korsets dårskab. Men: Gud er vísere end os mennesker! Og det stiller altså alle disse spørgsmål i et lidt andet lys, hvis man tager til efterretning, at Gud selv blev menneske og bar den tungeste straf af alle for alle! Han har vundet en fuldkommen frelse for hele verden. Nej, han ønsker ingen synders død. Og endnu kalder han alle til omvendelse!
Citat: Hvilken retsinstans var der til at holde retssag over fx Midjan? Pointen er, at vi har ret forskellige opfattelser af hvad "ret" egentlig er. Du mener den kan dikteres af Gud (jf. udsagn om gyldigheden af etiske overvejelser), jeg mener den dikteres af omstændigheder (kald det sagsforhold) vi objektivt kan påpege og forholde os til. For mig er der tale om selvtægt når en folkeskare udrydder en hel by uprovokeret. Masse-selvtægt, men ikke desto mindre selvtægt.
Jeg tænkte umiddelbart på Moses som retsinstansen. Nu var det jo ikke helt uprovokeret. Midjan havde jo forledt israelitterne. Spørgsmålet er nok snarere, hvornår en domstol er gyldig. De, der plyndrede, måtte jo netop ikke selv bestemme hvem de lod leve og hvem de slog ihjel. Det gjorde Moses på Guds befaling. Men nej, vi bliver nok ikke helt enige. Citat: Det vil sige, at den nye pagt i forhold til den gamle, er som forskellen på at sige "du skal dø for at mene anderledes end os!" eller at sige "du må ikke være med i klubben fordi du mener anderledes end os!".
Sat endnu mere på spidsen er der intet overhovedet, der har ændret sig. Forskellen er ganske vist, at ingen umiddelbart slås ihjel - men ifølge bibelen ender synderne i helvede, og det at holde synderne ude fra eksempelvis gudstjenesten er så vidt jeg kan se lig det at forvise dem til at dø på/for egen hånd. Især hvis man som indenforstående har den opfattelse, at kun i egen forsamling findes frelsen. En eksklusion fra forsamlingen er dermed en eksklusion fra frelsen.
Du er ikke helt skævt på den med det første Det er den åndelige usynlige virkelighed, der er dominerende i den nye pagt. I den gamle pagts tid, var det ganske vist også helt utvetydigt den åndelige usynlige virkelighed, der var væsentligts. Men samtidig var der en række synlige institutioner og ordninger, der tjente som vidnesbyrd om det, der skulle komme: Kristus, Messias. Nu er Kristus kommet, og vi behøver derfor ikke den gamle pagts ydre ordninger. Derimod har Kristus selv givet os sine ordninger for hans folk, Kirken. Vi lever altså i en tid, hvor Kirkens ydre pragt ikke er stor, men vi kender Kristus, og ved at han lever og er vores, for os usynlige, retfærdighed. Nu venter vi så på, at han kommer igen  Eksklusion finder netop sted for IKKE at foregøgle, at man kan have del i frelsen, hvis man ufortrødent lever som den ekskluderede gør. Altså gør man det ikke, for at sige: "Haha, så må du ikke være med, og så får du bare ikke frelsen!". Derimod for at sige: "Hvis du fortsætter sådan, kan du ikke blive ved med at have del i frelsen. Nu afskærer vi dig fra menighedens forsamling, for at du skal vide, at det er alvorligt. Vi vil skåne dig for først at få overraskelsen på dommens dag. Vi beder om, at du må vende om fra dine handlinger, så du ikke skal gå fortabt. Du er altid velkommen tilbage." (Altsammen lige mine hurtige forsøg på at forklare. Tag det med et gran salt). Citat: Det rejser en række andre pointer som jeg har vistnok har været inde på før. Nemlig at tvangs-transmission, konformitetstvang og trusler (udtalte eller ej) er meget store medvirkende faktorer til fx kristendommens beståen trods eksterne fremskridt i etisk tænkning...
Nu er der hverken fysisk eller psykisk tvang i Kirken. Det eneste våben er ordet (som kirketugten ret beset også hører under). Dvs. Guds ord. Nu er forskellen på trusler og advarsler jo den, at trusler er noget, som man selv kan afgøre om vil indtræffe. Advarsler er noget, som den anden bør forholde sig til. Forskellen ligger simpelthen i, om Helvedet er noget der først opstår, hvis vi kristne har lyst til at smide nogen i det, eller om det er der under alle omstændigheder.
MEN: Hvor har du desværre alligevel ret. Jeg tror der er en del hyklere i menighederne, som bliver - ikke fordi de tror - men fordi de frygter konsekvenserne, hvis de siger hvad de tænker, både nu og i evighed. Problemet er bare, at sådanne er hyklere og ikke troende. Så det hjælper dem desværre ikke, at de holder sig på måtten, og derved undgår kirketugt.... Sørgeligt. Jeg er også bange for, at der til tider, er blevet givet rum til en sådan forestilling om, at vi trods alt kan forsøge at få folk til at blive uanset hvad. Men det hjælper dem ikke. Tværtimod risikerer vi at føre nogle ind i dybt selvbedrag, hvor de selv tror, at de er frelste, bare fordi de kommer i menigheden. Det er alle troende og kun de troende, der opnår frelsen. Det handler dybest set ikke om at være i eller uden for menigheden, om at have de andre kristnes velsignelse eller ej. Troen kommer af det der høres i kraft af Kristi ord, ikke af menneskeligt psykisk eller fysisk pres. Men denne tro holder sig også til det eneste holdbare: Jesu gerning for os!
- Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80971 - 22/02/2007 22:52
|
Bruger
|
Hej Mads, Hvis vi starter med det omkring systematisk teologi. Mit problem er som så ikke at finde frem til hvorvidt en given slutning er forkert rent logisk - i dette konkrete tilfælde var slutning blot så ubegrundet, at jeg netop stillede et spørgsmålstegn ved det. Nu har vi så brugt flere indlæg på at danse om dén ild, selvom jeg flere gange har sagt, at så ser vi bort fra argumentet med voldtægt. Så skal vi ikke lade den hund ligge? Tilbage står de altoverskyggende mord. Systematisk teologi har endnu ikke besvaret det ondes problem på en fornuftig måde. For det meste bliver det til henvisninger ligesom dem, du kommer med: at for at afgøre rigtigheden kræves der perfekt viden. Det er noget sludder - og du giver rigeligt med eksempler på, hvorfor det er noget sludder at tale om nødvendigheden for perfekt viden. Hvis det altid var nødvendigt med perfekt viden ville vi aldrig kunne træffe en beslutning, rigtig eller forkert. Hvis vi derimod træffer beslutninger ud fra vores erfarede viden (som for dit eksempel med nationalbanken) har vi en temmelig god mulighed for at træffe det rigtige valg. Altsammen skyldes det virkelighedens kausale opbygning. Denne kausalitet er nøglen til det vi kalder forståelse, og den kausalitet eksisterer ikke i det, der bliver omtalt som "den åndelige virkelighed" - hvilket jeg iøvrigt mener er en tilsnigelse. Jeg kunne komme med et længere foredrag om, hvad logik er. Det vil jeg lade være med. Istedet vil jeg nævne et aksiom, der netop ikke er ufuldstændigt, og som kan bruges til vigtige etiske slutninger: vi eksisterer, og eksistens er en positiv tilstand. Logikken er lavet formel netop for at den skal fungere ens for alle. Du bruger eksempler på logisk adfærd lidt i flæng; i nogle tilfælde er det hverdagsfornuft, i andre en decideret deduktion eller induktion. Det er vigtigt at skelne mellem de to. Citat: Men samtidig vil en anden kristen kunne have en anden vurdering, fordi han vurderer at indgrebet vil få nogle andre og gavnlige konsekvenser. Så som kristne er vi enige om, at vi vil gavne mennesker, men hvordan dette gavnlige opnås, kan vi så diskutere, også rent logisk .
Det er netop problemet. Selvom objektet (troens indhold) er så umådeligt løst defineret, træffer I kristne stadig de allervigtigste beslutninger med det som udgangspunkt. Jeg er kraftig modstander af dén form for indstiftelse af etiske værdier, uanset målet. Det minder mig om beslutninger foretaget på hverdagsfornuft og ikke reel logisk virksomhed, og det gør det meget svært at forholde sig til det objektivt. Når man ikke følger den objektive logik, læner sig op ad hverdagsfornuft, men samtidig lader sin hverdagsfornuft (= hvis jeg gør A sker B) definere af, hvad man mener er sandt på et fuldstændig usynligt plan - ja, så har man egentlig ikke deduceret noget som helst. Bare "følt sig frem"...
Til noget så centralt som etiske spørgsmål om liv og død.
Med andre ord: der er stor forskel på hvilken logik man anvender, og jo - der findes omskiftelig logik, men der findes sandelig også objektiv og formelt funktionel logik. Den sidste er tvingende og indeholder præmisset om, at såfremt vi bruger al vores tilgængelige viden og ikke vores potentielt tilgængelige viden, så når vi - i situationen - korrekte slutninger.
Citat: Det bliver igen et spørgsmål om axiomer. Jeg tror på, at Gud kender os mennesker, bedre end vi selv gør.
Tja. Sagt på en anden måde, så kender Gud dig bedre end du selv gør. Og han har derfor også automatisk autoritet til at bestemme for dig, hvad der er mest hensigtsmæssigt eller sandt.
Implicit skriver du også, at viden dikterer hvad der er korrekt og ukorrekt at gøre for et handlende væsen. Jeg er enig - men fremhæver nok en gang, at den tro hvorpå tolkningen af bibelen bygges, på ingen måde kan betragtes som viden. Problemet er, at selvom viden dikterer korrekt og ukorrekt, så bliver denne regel ekstremt uheldig, når andre ved mere end en selv men ikke deler ud af sin viden.
Dette er essensen af underkastelse; destruktionen af egen autoritet eller kapacitet.
Citat: Fair nok, det er så din holdning. Men kan den begrundes objektivt? Er vores logik altid pr. def. objektiv? Findes der en entydig logik, og hvem skal i givet fald afgøre hvilken? Og hvis der findes en: Hvem har så den tilstrækkelige viden og uddannelse, så han/hun på baggrund af sin logik kan nå til den rette etik? Du behøver ikke svare på det alt sammen, men må selvfølgelig godt Det er muligvis nogle lidt store spørgsmål, jeg slynger af sted.
Jeg skulle mene jeg har svaret på det første og det andet spørgsmål. De handler begge om kundskaber. En anden debatør, Vandrer, har udtrykt det ganske fint: den rette etik kræver både kundskaber og visdom. Hvis logikken er kundskaberne, så er empatien - forståelsen for andres værdimæssige situation - den nødvendige visdom.
Visdommen er knap så objektiv som kundskaberne. Derfor findes der også forskellige grader af korrekthed i etiske slutninger - helt naturligt. Vores evne til at forstå og forholde os til denne grad af korrekthed ligger i vores egne kundskaber og visdom. Her mener jeg forskellen på fritænkeren og den religiøse er, at den ene lærer og den anden repeterer.
Ikke for at trække repetition gennem sølet, men det er ikke min foretrukne måde at tænke på. Især ikke hvis det, jeg har tilegnet mig af viden, ikke stemmer med det, der repeteres. Det føles som at gentage en løgn, ser du. Fordi jeg - ja, intet menneske - ikke kan gennemskue sandheden af det sagte.
Citat: Jeg tror simpelthen ikke din analogi holder generelt. Immunforsvaret ville være en modsat analogi. Her dræbes for at redde.
Jamen, ser du slet ikke, at netop det at dræbe for at redde er selvmodsigende?
Antager du, at jeg finder én eller anden form for nødvendig og åbenlys konsistens i den måde liv udfolder sig på? I så fald vil jeg lige sige, at det gør jeg ikke. Jeg taler om en logisk deduktion på baggrund af begreberne: det at dræbe redder ikke offeret i nogen konsistent betydning af begrebet "redde"; det at have sex gør ikke nogen af parterne til jomfruer i nogen konsistent betydning af ordet "jomfru".
Der kan være en fordel i at gøre de to ting, det er jeg ikke blind for. Men jeg behøver ikke mene, at det er godt at gøre disse ting - heller ikke selvom jeg måske kunne se et større formål med det. Så generel eller ej, så går analogien på koncepternes inkonsistente komposition.
Jeg ved godt I kristne lægger en anden betydning i begrebet "redde". Men samtidig kan I kun sandsynliggøre denne anden betydning gennem tro (= tillid, fast overbevisning) og ikke gennem viden. Det er helt igennem konsistent at afvise jeres brug af begrebet med reference til formel logik baseret på rigtige og fuldstændige aksiomer. Derfor siger jeg, at det ikke giver mening at slå ihjel for at redde. Det er etisk ustabilt at gøre det.
Citat: Og så er der Jesus på korset. Her møder du det allerskarpest! Han døde for at vi kunne få liv! Så kan du sige, at dette ikke er logisk i følge menneskelig logik. Bibelen lægger heller ikke skjul på korsets dårskab. Men: Gud er vísere end os mennesker! Og det stiller altså alle disse spørgsmål i et lidt andet lys, hvis man tager til efterretning, at Gud selv blev menneske og bar den tungeste straf af alle for alle! Han har vundet en fuldkommen frelse for hele verden. Nej, han ønsker ingen synders død. Og endnu kalder han alle til omvendelse!
1) Hvorfor gøre den eneste rigtige vej ud af fortabelsen til dårskab? Ondskabsfuld joke...?
2) Inkonsistens: intet er ofret, hvis det ikke mistes. Et reelt offer ender ikke i status quo. Jesu offer på korset er en inkonsistent konstruktion. Dårskab ad 1) - med hvilket sygt formål?
Citat: Jeg tænkte umiddelbart på Moses som retsinstansen. Nu var det jo ikke helt uprovokeret. Midjan havde jo forledt israelitterne. Spørgsmålet er nok snarere, hvornår en domstol er gyldig. De, der plyndrede, måtte jo netop ikke selv bestemme hvem de lod leve og hvem de slog ihjel. Det gjorde Moses på Guds befaling. Men nej, vi bliver nok ikke helt enige.
Bizart, at en hellig person i fredens og kærlighedens religion på den måde både bruger vold og tvang. Bizart, at fredens og kærlighedens Gud befaler dette. Bizart, at mange mennesker ikke længere stiller de store spørgsmålstegn ved den situation...
Citat: Du er ikke helt skævt på den med det første Det er den åndelige usynlige virkelighed, der er dominerende i den nye pagt.
Jeg bliver nok nød til at stoppe dig her. Jeg har læst resten, men kan overhovedet ikke forholde mig til det her du kalder den "åndelige usynlige virkelighed". En dårskab om man vil... en støvle i ansigtet på konsistent tankevirksomhed. Som bringes på bane gang på gang på gang.
Det er gentagelse på gentagelse, men tak for dine og andres indlæg - som heldigvis har været langt mere konsistente end bibelen - det er bare på tide jeg går fra JesusNet-debatten igen. Den æder resourcer jeg kunne bruge bedre andre steder i mit liv.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#80972 - 24/02/2007 14:19
|
Bruger
|
Hej Claus Jo, vi lader hunden ligge! Det var ikke for at trække dig igennem møllen igen, bare for at give et nærliggende eksempel. Men det spørgsmål er vist ikke essensen i denne debat. Jeg har måske ikke fået formuleret præcist, hvad, jeg mener, logik kan bruges til, og hvad det ikke kan bruges til. Jeg er enig i, at det er et uundværligt redskab i mange sammenhænge, også etiske spørgsmål. Problemet er lige så ofte, at selvom vi havde al viden og al klar logik, så ville vi vælge det onde. Jeg må tilstå, at jeg nogle gange har gjort noget, som jeg havde alle forudsætninger for at vide var ondt, og også egentlig vidste det, men at jeg så gjorde det alligevel. Derfor er logik og alvidenhed ikke nok. Der må også alvísdom og algodhed til. Jeg vil nu stadig mene, at mangel på alvidenhed i mange tilfælde må føre til en approksimativ etik, hvor etikken ikke er givet direkte i axiomerne. Men det betyder ikke, at enhver approksimation er lige god! Her må logikken og erfaringen på banen. At der ud over kundskab også må være tale om vísdom som en betydelig faktor for etikkens kvalitet, kan vi blive enige om. Mht. repetetionen og fritænkeren: Jeg vil gerne repetere de kristne "axiomer", men vil samtidig gerne prøve og overveje slutningerne her ud fra igen. Citat: Jamen, ser du slet ikke, at netop det at dræbe for at redde er selvmodsigende?
Jo, isoleret set. Det er nok nærmere et spørgsmål om syndens alvor. Bibelen påstår at syndens løn er døden. Som du selv skriver, så er der noget i det ondes problem, som den systematiske teologi ikke kan svare fyldestgørende på. Men alligvel lader Bibelen os ikke i tvivl om, hvordan Gud ser på synden, og at han straffer den. Modsætningen til at synderen dør, er ikke at Gud undlader at slå ham ihjel. Det er derimod at han omvender sig. Derfor vil det ikke være fyldestgørende at sige, at Gud dræber for at redde. Han straffer synden. Men også dette bruger han som et kald til omvendelse for de overlevende. For dét er Guds vilje: At alle skal omvende sig og få frelsen. Der er forskel på mennesker og Gud. Jaja, beklager det bliver lidt "luftigt", men jeg bliver nødt til at skrive, som jeg gør, hvis jeg skal være ærlig omkring min overbevisning. Og når et liv efter døden så på forhånd afskrives, så vil jeg da kun give dig ret i, at så bliver kristendommen meningsløs - eller det der er værre.
Om resten kan jeg vel kun sige, at dit anstød ligger i Guds straf over synden, som den endeligt findes i Helvede. Hvis Helvede eksisterer for vantro, så kunne Gud jo være nok så pudse-nusse-humanist her i livet, uden at det hjalp det mindste på problemet. Sagen er kort sagt: Er vi syndere, der har brug for Guds frelse? Var/er tømreren Jesus fra Palæstina den, han sagde, han var? Opstod han virkeligt fra graven (det ultimativt afgørende spørgsmål)? Kristendommen bygger også på begivenheder i tid og rum. Men jo, det endelige deduktive bevis kan jeg ikke give dig. Jeg tror ikke på Gudsbeviser.
Men, tak for debatten! Håber det er ok, at jeg ikke har taget så systematisk udgangspunkt i dine udsagn. Jeg har til dels gjort det, for at det kunne ses som en form for afrunding. Beklager mine udsagns "luftighed" (eller hvad jeg nu skal kalde det). Men, jeg vil hellere være ærlig om min overbevisning, end at foregive, at kristendommen er den 'med mennesket som centrum sande objektivismes' udtryk. Denne objektivisme tror jeg simpelthen ikke på, da vi mennesker er begrænsede og ikke mindst syndere. Hvilket vel også kan erfares.
Kh Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80973 - 24/02/2007 15:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mads og Claus - jeg sidder lige og bliver lidt tænksom her:
I har fokus på, hvor mange Gud nu slog ihjel - - vi skal vel så have med i overvejelserne, hvor mange han gav liv? Os alle, ikke?
Og han slår sådan set også os alle ihjel - på den ene eller den anden måde, da vi vel alle forventer at skulle dø vores fysiske død. Memento mori .. Hvis den Almægtige ikke personlig slår os ihjel, tillader han jo i hvert fald at vi dør, hvad der vel sådan set ikke gør den store forskel ..
I sin lignelse om arbejderne i vingården lægger Jesus vingårdsejeren følgende i spørgsmål i munden: .. .. har jeg ikke lov til at gøre, hvad jeg vil, med det, der er mit?
Vi kan ikke forholde kristent til Gud uden at have med i tanken, at det jo er ham, der er skaberen, og dermed har skabt hver eneste af os. Vi har ikke skabt os selv, vores forældre har ikke skabt os, det abstrakte begreb "naturen" har ikke skabt os.
Es 40,7-8: Græsset tørrer ind, blomsterne visner, når Herrens ånde blæser over dem. Ja, folket er græs! Græsset tørrer ind, blomsterne visner, men vor Guds ord forbliver til evig tid.«
Det er jo Gud selv, som ved Ordet gav liv til os, der sidder her ved tasterne og til ganske mange andre mennesker i fortid og nutid. Kun en kort stund, ganske vist, men derudover inviterer han os til evigt liv i sit paradis, hvis vi vil følge Ham.
Jesus sagde til Martha, da de to stod sammen og græd ved hendes bror Lazarus' grav: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør."
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|