0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#80837 - 06/02/2007 13:57
"det er videnskabeligt bevist at...."
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Hej med Jer alle 
Jeg har en muslimsk net-penneven eller hvad man nu kan kalde det *G*
Og vi taler MEGET om Islam vs. Kristendom. Og her den anden dag talte vi så om utroskab, skilsmisse osv. Og hun siger så at en mand kan blive skilt fra sin kone ved at han bare skal sige indi talaq (vi er sklit). Siger han det én gang, har man en prøvetid på 3 mdr, hvor man kan finde sammen igen. Siger han det 3 gange i træk er det slut.
Kvinden kan ikke bede om skilsmisse (undtagen hvis der er utroskab involveret, og nogle andre undtagelser) Manden kan kræve skilsmisse uanset hvad.
Ja alarm-klokkerne ringer jo i mit hovede... Nå men så spørger jeg hende om hun ikke finder det diskreminerende, hvortil at hun siger, det er en god idé at det kun er manden der kan kræve skilsmisse, for kvinderne lader sig bare styre af deres følelser 
(er det ikke det man skal?)
Nå men så spørger jeg så om en mand da ikke har føleleser? Jo det har han men han lader sig ikke styre af dem.
Og så spørger jeg selvfølgelig efter beviset for dette, hvortil hun skriver:
"Det er videnskabeligt bevist at mænd er mere fornuftige og rationelle, og i højere grad end kvinder bruger fornuften til at træffe beslutninger med, hvorimod kvinder ofte træffer beslutninger med følelserne"
Og så tænker jeg bare... Hun er muslim... Burde man så ikke se efter sandheden i Koranen? Og ikke i videnskaben? 
Forvirret Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#80838 - 06/02/2007 15:27
Re: "det er videnskabeligt bevist at...."
[Re: Carrie]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Carrie..
Det minder mig om en video fra Saudi Arabien.. Der ser man en gut give undervisning om forskellen på hvordan mænd og kvinder tænker.. Ganske underholdende, men sikkert meget lidt videnskabeligt..
Anyway.. Gutten tegner to hoveder og starter med det ene.. Han fokuserer på, at aktiviteten hos manden først starter hos manden.. Manden tænker og tænker, og først da han har tænkt og overvejet kraftigt hvad han vil sige, så taler han.. Derfor ser man altid mænd først sidde og tænke og ikke bare blabre løs.. Hos kvinden, derimod, er det lige modsat.. Hun starter med at tale og begynder så først at tænke.. Det er derfor man tit ser kvinder begynde på en sætning og så udbryde "Lad mig lige tænke" eller "Hvordan var det nu det var", for hun taler først og tænker så bagefter..
Det er naturligvis noget vrøvl og har din penne"ven" påstået at det er videnskabeligt bevist, må hun jo også kunne underbygge det.. Jeg tvivler dog..
Mange muslimer (det er mit intryk) ser videnskaben og koranen som understøtte hinanden.. Man kan diskutere det, for der er (så vidt jeg ved) vers der taler om at solen skal gå ned i en sø, hvilket ikke er særlig videnskabeligt.. Omend er der altid mulighed for fortolkninger og man kan ikke bare oversætte fra arabisk til dansk.. Jeg gør ikke selv specielt meget i Koranen (eller i Islam), da jeg ved det ikke er min vej..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#80840 - 06/02/2007 18:17
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Citat: Er det ikke videnskabens formål at svare "igen" og være kritisk overfor religionerne/kristendommen osv?
Ikke helt. Videnskabens formål er at samle viden om den fysiske verden med (i hvert fald tilstræbt) objektive metoder.
I de tilfælde den modsiger religionen, er det fordi religionen siger noget om den fysiske verden, som ikke passer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#80841 - 06/02/2007 19:12
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Jeg mener bare at som troende burde man da ikke bygge sine beviser ud fra hvad videnskaben siger? Er det ikke videnskabens formål at svare "igen" og være kritisk overfor religionerne/kristendommen osv?
I det her tilfælde har du ret, fordi din penneven ville begrunde det islamiske regelsæt om skilsmisser. At begrunde mandens ensidige ret i Islam til at kræve skilsmisse i almindelige tilfælde med, at det er fordi, manden videnskabeligt set er mere logisk end kvinden, er jo noget vrøvl, for regelen er lavet længe før, videnskaben interesserede sig for sådan noget. Ja længe før videnskab, som vi forstår den, opstod.
Så jo: Hun burde have fundet en koranbegrundelse, der understøttede, hvorfor Islam mener, manden i modsætning til kvinden er i stand til at afgøre, hvad der er bedst for dem begge.
Men måske er der en regel om tilbagebetaling af medgift, der kan nedsætte hans trang til frit at skifte til en yngre model?
Men i andre tilfælde vil man da være tåbelig, hvis man ikke søger efter svar ved hjælp af videnskab. Jeg går da for eksempel ud fra, at din Noah skal have det fulde vaccinationsprogram (Di-Te-Pol, MFR mm) og at du har haft sundhedsplejerske, samt brugt jordemoderen op til den store dag? Og sandsynligvis foregik fødselen da også på en fødestue?
Alt sammen noget, der i vort samfund baserer sig på videnskab. Næppe en sag for Bibelen!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#80842 - 06/02/2007 21:13
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Davs Kefas B-A - Citat: Derfor ser man altid mænd først sidde og tænke og ikke bare blabre løs.. Hos kvinden, derimod, er det lige modsat.. Hun starter med at tale og begynder så først at tænke..
Der kunne godt være lidt om det!!
Jeg husker denne her "Men learn by listening, women by talking ... " jo, jeg kan godt genkende det fra mig selv. Det meste af det jeg har véd, har jeg lært ved at blabre. Sætte ord på mine tanker.
Når man sidder og blabrer løs, er det lettere at finde ud af, om det nu holder, det man blabrer løs om, end hvis man nøjes med at tænke .. !
... eller måske er det bare mig ..
Måske gælder det begge køn, måske kan det skyldes, at mænd nødig udtaler sig, før de har tænkt sig om og er rimelig sikre på ikke at sige noget forkert ... Det må, i så fald, være ret anstrengende .. 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80843 - 07/02/2007 05:15
Jesu ord ligestiller kvinder og mænd
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Carrie skriver: "Er det ikke videnskabens formål at svare "igen" og være kritisk overfor religionerne/kristendommen osv?"
Jo, men videnskaben vil i så fald være som dværgens råb til kæmpen, idet Guds visdom er uendelig meget større end videnskaben.
Selvværd og -respekt Guds visdom kommer for eksempel til udtryk i Jesu bud om næstekærlighed: At du skal elske din næste som du elsker dig selv... Intet menneske kan klare dette sådan helt konsekvent ved egen hjælp, men kun ved Guds hjælp gennem bønnen. Budet om næstekærlighed rummer stor visdom, for eksempel: Du skal elske dig selv for at du kan elske andre.. Ja, logisk nok. Et menneske uden selvrespekt og selvværd har ikke overskud til at elske andre, det vil sige indgå i en positiv vekselvirkning med andre mennesker.
Kvindefrigørelse Jesu bud om næstekærlighed er også den eneste religion, der sidestiller mænd og kvinder, idet alle er lige overfor Gud. Alle andre betydende religioner er mere eller mindre kvindeundertrykkende. Af samme grund er Jesu bud om næstekærlighed den eneste religion, der kan praktiseres i moderne samfund uden risiko for at skabe konflikter som følge af speciel religiøs adfærd og levevis, der ikke kan forenes med moderne demokratisk levevis for frie og oplyste mennesker, der har et høj uddannelsesniveau.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#80844 - 07/02/2007 10:23
|
Bruger
|
Halløj Carrie.. Citat: Hendes svar var ret intetsigende (og dog så ALTsigende)
"Videnskaben er en god ting, når den kan bevise jeg har ret LOL"
Ja, den siger faktisk det hele .. Jeg synes det er trist, når folk er så usikre på deres egen tro, at de plukker ting de kan bruge, men afviser ting der bør sætte en fornemmelse for kritik..
Citat: Jeg mener bare at som troende burde man da ikke bygge sine beviser ud fra hvad videnskaben siger? Er det ikke videnskabens formål at svare "igen" og være kritisk overfor religionerne/kristendommen osv?
Jeg mener at man bør vudere sin egen overbevisning i forhold til hvad man ved.. Nogen troede engang at jorden var flad og mente, at folk der troede noget andet var kættere (og skulle brændes)..
I min verden er videnskaben til for at belyse ting vi ikke ved noget om.. Hvordan kan nogle fisk leve i tilfrossede søer uden at dø? Hvordan formerer dyr sig? Hvordan er universet bygget op? Hvordan er forholdet mellem solen og jorden? I forholdet mellem videnskab og tro, er jeg lidt pragmatisk.. Vi ved at jorden ikke er skabt på seks konkrete dage (selvom nogle stadig mener det) og det er heller ikke i kontrast med hvad der står i skabelsesberetningen.. Jo, hvis du stædigt holder fast i, at sådan er det bare.. Jeg forholder mig til hvad jeg ved og danner mine meninger og holdninger ud fra det.. Mit forhold til min G-d er ikke baseret på om jeg tror, at jorden er skabt på seks 24-timers døgn eller lignende dogmer, men hvordan jeg begår mig i verden og opfører mig over for Ham og over for min næste.. Dét er det afgørende.. Er jorden fald eller rund? So what, det gør mig hverken til et bedre eller dårligere menneske.. Blev jorden skabt på seks dage? Ikke afgørende for hvordan jeg er som menneske.. Mine handlinger og intentioner er afgørende..
Jeg er glad for den viden som videnskaben lægger for dagen.. Den hjælper mig til bedre at forstå min rolle i verden og hvordan ting hænger sammen.. Og for at være ærlig, så er jeg mere imponeret over et univers der er skabt over milliarder af år end på seks dage.. Tænk dig, Herren havde os i tankerne milliarder af år før vi tog vores første skridt.. Det synes jeg er fantastisk..
Citat: Det gjorde jeg en gang, indtil jeg kom frem til samme konklussion som dig Men det kunne jeg jo ikke vide før jeg satte mig lidt ind i det
Nej, man bør sætte sig en smule ind i tingene, før man siger nej.. Til en hvis grad.. Man bør ikke prøve stoffer, før man afgør at de ikke er noget for dig 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#80845 - 07/02/2007 13:03
Re: Jesu ord ligestiller kvinder og mænd
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Hoeg skrev (bl.a.): Citat: Af samme grund er Jesu bud om næstekærlighed den eneste religion, der kan praktiseres i moderne samfund uden risiko for at skabe konflikter som følge af speciel religiøs adfærd og levevis, der ikke kan forenes med moderne demokratisk levevis for frie og oplyste mennesker, der har et høj uddannelsesniveau.
??? Nu er du jo journalist, ikke? Kan du så ikke dele den sætning op i mundrette bidder?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#80846 - 07/02/2007 16:23
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Kefas, Citat: Jeg mener at man bør vudere sin egen overbevisning i forhold til hvad man ved.. Nogen troede engang at jorden var flad og mente, at folk der troede noget andet var kættere (og skulle brændes)..
Det er ukorrekt. Én kristen har hævdet, at jorden var flad, udgivet en bog om det, som ikke vandt stor tilslutning i Kirken (det var kendt siden oldtiden at jorden er rund).
Spørgsmålet gik på om Jorden var i centrum, en påstand som passede utrolig dårligt med iagttagne fakta (fordi Galilei arbejdede med cirkulære planetbaner).
Kosmologien i middelalderen var ikke så optaget af, hvordan det i virkeligheden hang sammen, men af hvad der gav de mest præcise forudsigelser (til brug ved fx navigation). Her ville det være katastrofalt at anvende Galileis verdensbillede, som gav forudsigelser ganske forskellige fra virkeligheden.
Galilei agiterede meget voldsomt for sin opfattelse, og nogle mener, at det skyldes form mere end indhold, at han blev sat i husarrest osv.
At Galilei havde ret tilskriver jeg mere eller mindre tilfældet... al videnskab på hans tid sagde, at han tog fejl. Senere er han i sekulære kredse blevet et ikon for fornuftens martyrium i den kristne kirke.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80847 - 07/02/2007 19:03
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen, Mener, du Citat: Spørgsmålet gik på om Jorden var i centrum, en påstand som passede utrolig dårligt med iagttagne fakta (fordi Galilei arbejdede med cirkulære planetbaner).
at Galileis verdensbillede med solen i centrum, det heliocentriske, forklarede virkeligheden DÅRLIGERE end det geocentriske (jorden i centrum)?
Eller siger du, at (Pave)kirken tog imod Keplers verdensbillede med kyshånd, fordi det var videnskabeligt mere korrekt?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80849 - 07/02/2007 19:50
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars,
Citat: det heliocentriske [verdensbillede], forklarede virkeligheden DÅRLIGERE end det geocentriske (jorden i centrum)
Ja, hvad angår stjerners og planeters bevægelser, så var det gennemprøvede kopernikanske system langt at foretrække. Og det var primært det der interesserede datiden, er mit indtryk.
Mvh. Steffen
Og hvad var forskellen på de to opfattelser så? Og hvem i datiden interesserede sig lige præcis for Kopernikus' system?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80850 - 07/02/2007 20:04
|
Bruger
|
Ups... aristoteliske! Det kopernikanske var netop ikke gennemprøvet. Forstår godt, hvis du er forvirret... Galilei og Kopernikus var jo på samme hold  Kepler arbejdede med ellipser, ikke?
Ændret af steffenlaursen (07/02/2007 20:10)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80851 - 07/02/2007 22:03
|
Bruger
|
Så du mener i ramme alvor, at det geocentriske (Ptolemæiske) verdensbillede var bedre end Kopernikus' og Galileis heliocentriske??
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80852 - 07/02/2007 22:15
Re: Jesu ord ligestiller kvinder og mænd
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
"Af samme grund er Jesu bud om næstekærlighed den eneste religion, der kan praktiseres i moderne samfund uden risiko for at skabe konflikter som følge af speciel religiøs adfærd og levevis, der ikke kan forenes med moderne demokratisk levevis for frie og oplyste mennesker, der har et høj uddannelsesniveau."
Hej Lars!
Ja, den sætning er en lang smøre. Så du har ret, men øh.., nu da jeg har læst sætningen et par gange begynder jeg faktisk at holde af ordlyden - og de grammatiske kommaer, der giver teksten et ganske fint flow. Sæt punktum efter "demokratisk levevis" og slet de sidste 10 ord, så hjælper det.
Jeg har, ganske udspekuleret synes jeg, undgået at bruge ordet kristendom, da det omfatter både Bibelen og de ufuldkomne (onde?) troendes adfærd.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#80853 - 07/02/2007 23:07
|
Bruger
|
Hej Steffen.. Citat: Det er ukorrekt. Én kristen har hævdet, at jorden var flad, udgivet en bog om det, som ikke vandt stor tilslutning i Kirken (det var kendt siden oldtiden at jorden er rund).
Nu talte jeg jo ikke om kristne eller kirken, en lille detalje .. Du mener ikke, at det har været almindelig antagelse at jorden var flad?
Anyway, det var brug af et eksempel der skulle understrege min udtalelse, men du leverer selv et bedre:
Citat: Spørgsmålet gik på om Jorden var i centrum, en påstand som passede utrolig dårligt med iagttagne fakta (fordi Galilei arbejdede med cirkulære planetbaner).
Kosmologien i middelalderen var ikke så optaget af, hvordan det i virkeligheden hang sammen, men af hvad der gav de mest præcise forudsigelser (til brug ved fx navigation). Her ville det være katastrofalt at anvende Galileis verdensbillede, som gav forudsigelser ganske forskellige fra virkeligheden.
Galilei agiterede meget voldsomt for sin opfattelse, og nogle mener, at det skyldes form mere end indhold, at han blev sat i husarrest osv.
Som jeg er blevet fortalt i mine historielektioner, så skyldtes afstandstagen til Galilei, at man ikke kunne forestille sig at jorden ikke skulle være centrum.. Jeg skal ikke modsige din teori, da jeg ikke har forsket i emnet, så har du lavet en tilbundsgående undersøgelse, så ved du sikkert mere om emnet end jeg gør.. Men så få lige rettet det i historiebøgerne 
Min pointe var, at man ikke kan sætte trosspørgsmål som afgørende for sandhed op imod (eller for) videnskabelig viden, men at man bør forholde sig til hvad der er almindelig viden og danne sig meninger og holdninger ud fra det..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#80854 - 08/02/2007 06:27
Er næstekærlighed en religion?
|
Bruger
|
Citat: Af samme grund er Jesu bud om næstekærlighed den eneste religion, der kan praktiseres i moderne samfund uden risiko for at skabe konflikter som følge af speciel religiøs adfærd og levevis, der ikke kan forenes med moderne demokratisk levevis
Jeg var ikke klar over, at "Jesu bud om næstekærlighed" i sig selv er en religion.
Hvad hedder den religion?
Hvor ser man den praktiseret?
Kræver denne religion mere end bare at være næstekærlig?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80857 - 08/02/2007 12:46
|
Anonym
Anonym
|
Var det ikke videnskabensfolk og sådan som sagde Columbus tog fejl i sine teorier, på universitetet i Salamanca?
|
|
Til toppen
|
|
|
#80860 - 08/02/2007 19:16
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Annie - - altså - når jorden er rund, og det ér den altså, jeg har selv set det på TV, så kan det våde element, der er svøbt udenom, med fisk i, og skibe på ydersiden, da ikke være rigtig vandret, vel? Kun næsten, tror jeg .... Eller er det bare mig, der ikke har hørt efter i geometri-timerne ... ?  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80861 - 08/02/2007 19:50
Re: Er næstekærlighed en religion?
|
Bruger
|
"Jeg var ikke klar over, at "Jesu bud om næstekærlighed" i sig selv er en religion." - Undskyld, det har jeg udtrykt forkert ovenfor. Jesu bud om næstekærlighed er ikke i sig selv en religion, men indgår i troen på frelsen ved Jesus Kristus.
"Hvad hedder den religion?" - Troen på Jesus Kristus betegnes kristendom. Men jeg mener, at den betegnelse er for bred, idet kristendom især er et kulturelt fænomen.
"Hvor ser man den praktiseret?" - Budet om næstekærlighed kan ingen opfylde ved egen indsats, men kun ved bønnens kraft.
"Kræver denne religion mere end bare at være næstekærlig?" - Eneste forudsætning er at modtage troen som en gave. Der stilles ingen krav om at præstere et bestemt kvantum næstekærlighed eller andet.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#80862 - 08/02/2007 20:49
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Citat: "Budet om næstekærlighed kan ingen opfylde ved egen indsats, men kun ved bønnens kraft.
Er andre kristne her på forummet enig med hoeg? Det er mit indtryk, at næstekærlighedsbuddet ("du skal elske Gud af hele dit hjerte etc. og din næste som dig selv") var uopfyldeligt.
Og til hoeg: Kan du opfylde dette bud?
hilsen matthias
Ændret af matthias (08/02/2007 20:50)
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#80863 - 08/02/2007 21:19
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Aha...  så var det jo alligevel simpelt. 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80864 - 08/02/2007 21:55
[Re: matthias]
|
Bruger
|
"Det er mit indtryk, at næstekærlighedsbuddet ("du skal elske Gud af hele dit hjerte etc. og din næste som dig selv") var uopfyldeligt. Og til hoeg: Kan du opfylde dette bud?"
Hej matthias!
Nej, det kan jeg selvfølgelig ikke. Hvis jeg forærede alt, hvad jeg har (det er ikke noget særligt), sagde mit job op for at hjælpe andre og besøge ensomme og så videre, ville jeg selv havne i armod og fattigdom - og dermed blive ude af stand til at hjælpe andre og være næstekærlig. Det ville være ukristeligt. Nej, jeg er afhængig af bønnens magt og ledelse - også i spørgsmålet om næstekærlighed.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#80865 - 09/02/2007 16:49
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Var det ikke videnskabensfolk og sådan som sagde Columbus tog fejl i sine teorier, på universitetet i Salamanca?
Jeg ved ikke så meget om Columbus. Men jeg checkede lige Wikipedia for en sikkerheds skyld, og den giver mig ret i den runde jord.
Dette citat vil nok interessere dig... du er jo lidt en Augustin-fan, ikke?
Citat: In his commentary on the Literal Meaning of Genesis, Augustine treats the Earth as a globe: "At the time when it is night with us, the Sun is illuminating with its presence [other parts of the world....] For the whole 24 hours of the Sun’s circuit there is always day in one place and night in another." "Although water still covered all the Earth, there was nothing to prevent the massive watery sphere from day on one side by the presence of light, and on the other side, night by the absence of light." (Augustine, Literal Meaning of Genesis, 30, 33)
Det eneste kendskab jeg selv har til middelalderlige kilder er Dantes komedie fra 1300, hvor jorden klart beskrives som rund, men med den indflydelse Augustin havde må man nok antage, at det var sandhedEN dengang.
Men det er selvfølgelig muligt, at der var nogle der betvivlede andre forhold i Colombus' idé.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80866 - 09/02/2007 18:05
|
Bruger
|
Hej Steffen, Jeg må tilstå, at jeg ikke har erfaringer med beregninger på basis af hverken det ptolemæiske eller det kopernikanske solsystem. Men jeg har også set, at Kopernikusø metode ikke var praktisk bedre end det modificerede geocentriske system. Dog så havde det altså det fortrin, at det kunne forklare, hvorfor planeterne undertiden tilsyneladende bevæger sig "baglæns" på stjernehimmelen, hvilket et geocentrisk system ikke kan. Men det var et videnskabeligt fremskridt, ikke et praktisk.
Men for at skære igennem så er dit standpunkt, så vidt jeg forstår, at Galilei, der forfægtede Kopernikus' teori om solen i centrum, kom i vanskeligheder, ikke på grund af kirkens modstand, men på grund af sin stridbare og selvpromoverende facon?
Og for det andet, at Kopernikus' system ikke blev lagt på køl af kirken på grund af sin kontroversielle natur (opgør med kirkens autoritet), men på grund af sin mangel på anvendelighed i forhold til det gamle system?
Med andre ord: At kirken efter din mening var fremskridtsvenlig og omstillingsparat og baserede sine vurderinger efter de højeste videnskabelige standarder, og at påstanden om forfølgelse af anderledes tænkende videnskabsmænd på grund af deres fund, er overdrevne eller ubegrundede?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80867 - 09/02/2007 19:36
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Men for at skære igennem så er dit standpunkt, så vidt jeg forstår, at Galilei, der forfægtede Kopernikus' teori om solen i centrum, kom i vanskeligheder, ikke på grund af kirkens modstand, men på grund af sin stridbare og selvpromoverende facon?
Tja... hans form har skaffet ham nogle magtfulde fjender på halsen, nogle af disse inden for Kirken - bl.a. en ledende skikkelse blandt jesuitterne. Desuden er der almindeligvis en del træghed i det videnskabelige apparat, der hælder i en konservativ retning. Det samme sås da Einstein kom frem. Så det ene medførte det andet.
Citat: Og for det andet, at Kopernikus' system ikke blev lagt på køl af kirken på grund af sin kontroversielle natur (opgør med kirkens autoritet), men på grund af sin mangel på anvendelighed i forhold til det gamle system?
Galilei selv blev måske nok lagt på køl pga. sit opgør med den pavelige autoritet (faktisk var den paven der dømte ham til husarrest én af hans venner... hvilket fik ham til at tage sig nogle friheder), men hvordan behandlingen af hans teorier blev påvirket af dette, er ikke helt klart for mig.
Problemet er ret komplekst, fordi det eskalerede som det gjorde. Jeg tror den første modstand bestod primært i systemets dårlige anvendelighed ift. virkeligheden. Kontroversen har nok tilspidset debatten yderligere og fået folk til at reagere kraftigere... sådan som vi også ser det herinde af og til.
Galilei fik faktisk lov til at fortsætte med diskussionen på et rent hypotetisk plan; det var altså ikke dømt som direkte kætteri, men var blot sat på "stand-by".
Citat: Med andre ord: At kirken efter din mening var fremskridtsvenlig og omstillingsparat og baserede sine vurderinger efter de højeste videnskabelige standarder,
Kirken var nok det mest fremskridtsvenlige og omstillingsparate system i middelalderen... det ses blandt andet i franciskaner/dominikaner-ordenernes opståen og Thomas Aquinas' opgør med Platon.
At den skulle basere sine vurderinger på videnskabelige standarder er vist nærmest en anakronisme... videnskaben var endnu kun i sine spæde teenage-år.
Naturligvis har nogle argumenteret ud fra Biblen, men det er næppe det mest centrale argument. Vi ved, som ovenfor citeret, at allerede Augustin bruger en symbolsk læsning fx mht. at Jorden skulle være flad.
Citat: og at påstanden om forfølgelse af anderledes tænkende videnskabsmænd på grund af deres fund, er overdrevne eller ubegrundede?
Overdrevne: ja i høj grad. Ubegrundede: nej. Der var nu engang en tendens til at én filosof satte ild til en anden på offentlige steder, hvis de var uenige i deres verdensbillede. Hvis altså den andens filosofi ansås som farlig/skadelig for samfundet.
Håber det var både skarpt og nuanceret nok 
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80868 - 09/02/2007 19:55
|
Bruger
|
Hej Steffen, Selvfølgelig skal ordet "videnskabelig" forstås i den tids forståelsesramme. Galilei var en af de første, der brugte det, vi i dag forstår ved videnskabelig metode.
Men du frikender altså kirken fra at have forsinket eller modsat sig udbredelsen af opfattelsen af, at solen var centrum i forhold til planeterne?
Filosoffer satte ild på hinanden????
Sådan rent bogstaveligt???
Hvor har du det fra?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80870 - 10/02/2007 11:23
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#80872 - 11/02/2007 11:33
|
Bruger
|
Jeg synes nu bare, du gør hele diskussionen stærkt forvirrende, når det nu er sådan, at jeg er i tvivl om, om du overhovedet kan se nogen negative konsekvenser af kirkens magtposition i middelalder og renaissance! Det VAR ikke "filosoffer" der i dømte straffe og eksekverede dem. Det var statsmagt (herunder adelen og bispefyrster) og inkvisitionsdomstole. Men med hensyn til det oprindelige spørgsmål har du fået en pointe igennem over for mig: Kopernikus' system var ikke umiddelbart mere praktisk anvendeligt til beregning af planetbaner mv end det gamle system. Det, der alt i alt trods dette gjorde det "stærkere", var, at det kunne ændres til den ellipstisk baserede model i.st.f. den cirkulære, og DET system løste problemet. Dermed være ikke sagt, at jeg ikke stadig tror på, at kirken tøvede med at anerkende Kopernikus på grund af dets opgør med det af kirken foretrukne geocentriske system. Det synes jeg, historikerne er så enige om, at jeg ikke har grund til at betvivle, at det i det mindste var medvirkende årsag. (Og så kan du selv få lov til at fjerne dobbeltnegationerne for større læsevenlighed  ) mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80873 - 11/02/2007 14:43
|
Bruger
|
"Dermed være ikke sagt, at jeg ikke stadig tror på, at kirken tøvede med at anerkende Kopernikus på grund af dets opgør med det af kirken foretrukne geocentriske system."
Hej Lars!
Selvfølgelig havde kirken problemer med at antage Kopernikus. Kirken havde jo gennem århundreder pr. rutine accepteret den gamle (og hedenske) græsk-egyptiske kosmologi med krystalhimlene, hvortil himmellegemerne er fastgjort. Et af problemerne for datidens kristenhed var at indse, at himlen (den, der kan iagttages) og himmellegemerne er noget ikke-helligt, der er underkastet samme fysiske love, som gælder her på jorden. Hver gang kirken kommer på kant med den undersøgende videnskab, er der kristne, der bliver bekymrede for kirken og kristenheden. Det er der ingen grund til. Kirke og kristenhed er menneskeskabte kulturfænomener. Troen på Gud og frelsen ved Jesus Kristus, derimod, er noget helt personligt og helligt, der er hævet langt over kristendom.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#80874 - 11/02/2007 16:43
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Jeg synes nu bare, du gør hele diskussionen stærkt forvirrende, når det nu er sådan, at jeg er i tvivl om, om du overhovedet kan se nogen negative konsekvenser af kirkens magtposition i middelalder og renaissance!
Spørgsmålet er jo, hvad alternativet var... og "hvad-nu-hvis" scenarier er svære at have med at gøre, men jeg vil prøve at give mit bud.
Inkvisitionen var én dårlig konsekvens af kirkens position, men da det samlede antal henrettede over de mange århundreder ikke kom over 5000 må det dog siges at være en lille dårlig konsekvens.
Spaniernes kolonialisering af Sydamerika medførte også noget forfærdeligt rod, tvangsdåb og sværd-mission osv., men jeg vil dog lade Aztekernes daglige menneskeofringer være en formildende omstændighed. Ikke at det var i orden, at man fór så voldsomt frem, men jeg forstår godt, at spanierne blev chokerede og desperate.
På den anden side: Kirken som civilsations- og vidensbærer skylder vi en stor tak for at mange antikke skrifter ikke er gået til grunde. Ligeledes er der hospitaler, kvindens værdighed og mange andre ting, som kirken har medført, som næppe kunne være gennemført i så høj grad, hvis den ikke havde været en reel magt.
Citat: Men med hensyn til det oprindelige spørgsmål har du fået en pointe igennem over for mig: Kopernikus' system var ikke umiddelbart mere praktisk anvendeligt til beregning af planetbaner mv end det gamle system.
Det, der alt i alt trods dette gjorde det "stærkere", var, at det kunne ændres til den ellipstisk baserede model i.st.f. den cirkulære, og DET system løste problemet.
Det var sådan set også bare det, jeg gerne ville 
Citat: Dermed være ikke sagt, at jeg ikke stadig tror på, at kirken tøvede med at anerkende Kopernikus på grund af dets opgør med det af kirken foretrukne geocentriske system. Det synes jeg, historikerne er så enige om, at jeg ikke har grund til at betvivle, at det i det mindste var medvirkende årsag. (Og så kan du selv få lov til at fjerne dobbeltnegationerne for større læsevenlighed )
Det er nok rigtigt, men "Kirken" var altså ikke bare "teologerne", det var også astronomerne og professorerne, der i århundreder havde arbejdet ud fra de gamle græske/egyptiske idéer. Problemet var altså ikke Kristi disciple, men Aristoteles' disciple. (Ganske som med slaveriet)
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80875 - 11/02/2007 17:47
|
Bruger
|
Hej Steffen,
Jeg kan igennem hele din argumentation mærke din stærke ulyst til at holde kirke og religion ansvarlig for noget som helst dårligt. Jeg er altså ikke enig med dig i din analyse, men lader det ligge for nu.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80877 - 12/02/2007 23:33
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Hej..
Uden at ydre mig over hvad du har skrevet, så kunne jeg da godt tænke mig at høre din egen opfattelse af forskellen mellem kvinde og mand indenfor det emne som du her skriver!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#80879 - 13/02/2007 21:30
|
Bruger
|
Islam, kristen, troende eller ikke troende, generelt hvad din opfattelse er omkring forskellen på en kvinde og en mand, altså foruden det kropsmæssigt, så da også har indflydelse på psyken!?
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#80880 - 13/02/2007 23:33
[Re: Arcadia]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#80881 - 14/02/2007 06:02
|
Bruger
|
Med alt respekt for din mening, så ser jeg i din oprindelige skrivelse en muslimsk og en kristen kvinde føre en samtale om den muslimske kvindes livsholdning, hvad den kristne kvinde ikke har forståelse for! Nu snakkes der ikke om den muslimskes kvindes opfattelse af den kristen…
For en tid siden skrev jeg noget om dette at vi ikke er andet end hvad vi har lært, at vi skal være, og måske er der kun er en rigtig måde at leve på, men tror nu selv at hvad der er rigtigt for en part, ikke nødvendigvis er rigtigt for en anden, det starter da alt sammen med respekt og forståelse for den anden part! Selv vil jeg sige, at for den muslimske kvindes syn, som måske kun er hvad hun har lært at leve med/under, så er hun måske selv nået til den konklusion, at hvad hun er opdraget til, også er efter hvem hun er og derfor ikke en levemåde hun lever under, som er mod hendes væsen!
Tænker vi os at kvinden måske er styret at hendes lyster og manden derfor er styret af hans fornuft, ville det så ikke være enhver kvindes ønske at leve under sin mands ”styre”, for ville han ”udnytte” hans magt over hende eller behandle hende med den fortjente respekt, da han nu er styret af sin fornuft!? Og ville det ikke være et stort bevis på kvindens kærlighed overfor manden, at kvinden giver manden denne ”magt” over hende!?
Men ser din forståelse af dette som den muslimske kvinde udtrykker, som alt det negative vi i Danmark høre igennem nyhederne, men for at fremme egen sag, vil der næsten altid kun blive nævnt modpartens negative emner! Vi har så stor tiltro til hvad vi i forvejen gerne ønsker at tro om hvad der er anderledes end os selv, og tit er grundet den simple sag, at vi ikke ønsker at indse negativt om os selv! Men hvad er rigtigt og hvad er forkert! Altså for dig og for andre?
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#80882 - 14/02/2007 10:35
[Re: Arcadia]
|
Bruger
|
Citat: Med alt respekt for din mening, så ser jeg i din oprindelige skrivelse en muslimsk og en kristen kvinde føre en samtale om den muslimske kvindes livsholdning, hvad den kristne kvinde ikke har forståelse for! Nu snakkes der ikke om den muslimskes kvindes opfattelse af den kristen…
Der er skam respekt begge veje, bare rolig. Jeg taler meget med hende, hver dag faktisk, og vi skal også mødes, så der er ikke noget der!!! Og desuden har det intet at gøre med HVAD hendes opfattelse er. Dette indlæg handler om videnskab. Da jeg var i tvivl om, om det burde være en troendes vejledning!
Citat: Selv vil jeg sige, at for den muslimske kvindes syn, som måske kun er hvad hun har lært at leve med/under, så er hun måske selv nået til den konklusion, at hvad hun er opdraget til, også er efter hvem hun er og derfor ikke en levemåde hun lever under, som er mod hendes væsen!
Hun er ikke opdraget sådan. Hun har kun været muslim et par år..
Citat: Men ser din forståelse af dette som den muslimske kvinde udtrykker, som alt det negative vi i Danmark høre igennem nyhederne, men for at fremme egen sag, vil der næsten altid kun blive nævnt modpartens negative emner!
Øhh jamen nu ville jeg jo bare have svar på det med videnskaben. Men jeg kan da godt fortælle dig om alle hendes gode sider, hvis du ønsker det?! Nu var det bare ikke lige det jeg ville have svar på her 
Citat: Men hvad er rigtigt og hvad er forkert! Altså for dig og for andre?
For mig er det forkert at bruge videnskaben som vejledning frem for bibelen, og det var bare der jeg ville hen 
Mvh Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#80883 - 14/02/2007 10:55
|
Bruger
|
Hej Carrie, Citat: For mig er det forkert at bruge videnskaben som vejledning frem for bibelen, og det var bare der jeg ville hen
Jeg har den 6/2 behandlet noget af det, jeg ser som en relevant problemstilling i forbindelse med dit spørgsmål. Har du set det indlæg?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80884 - 14/02/2007 13:22
|
Bruger
|
Det var skam ikke noget som skulle forstås som en bebrejdelse!
Som jeg berørte under emnet ”om troende er dummere end ikke troende” så vil enhver form for fornuft, videnskabelige/gennemtænkte tanker være at fortrække sammen med ens tro, for at kunne nå frem til en tilfredsstillende bekendelse af sandheden! Men stadigvæk hænger det tæt sammen med hvad jeg skrev i indlægget før! Hvem er vi og hvad er vi opdraget til…
Fik forståelsen af, at hun havde været muslim mere end et par år, siden hun kunne svare så konkret, men hvis forståelsen er der, er det vel stadigvæk helt i orden med hende selv! Tror nu godt du forstår hvad jeg mente i mit indlæg omkring hvad vi er villige til at indse om os selv, uden at vi skal berøre alt godt og ondt!
Hvis du udelukker videnskaben under trosbekendelse, er det så ikke lige så nævneværdigt som hvad du finder uforståeligt i dit første indlæg? Hvordan kan du forholde dig til ting som du videnskabeligt ved er forkert, men som biblen siger noget andet om? Så er din vurdering ikke både på baggrund af det videnskabelige, men også ud fra hvad du derfor tror!?
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
|