Kære vb styrer
Tak for dit spørgsmål.
Tvivl er en ganske naturlig del af det at tro på Gud. Og jeg tror alle kristne på et eller andet tidspunkt - eller flere - stiller sig selv det spørgsmål, ud også stiller dig selv: Kan jeg virkelig være sikker på at være frelst?
Bibelen siger os klart, hvordan vi bliver frelste og undgår evig fortabelse. Johannesevangeliet 3,16 er måske det mest kendte sted: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv." Det er i virkeligheden så enkelt, at det er vanskeligt at fatte. Når vi tror på Jesus, så kan vi være sikre på, at være frelste, for det er det løfte, vi bliver givet. Et løfte som gentages mange gange i hele Det Nye Testamente.
At blive frelst er sådan set ikke noget problem. Det er en gave Gud giver os, som vi får del i, når blot vi tager imod den. Men tvivlen har det med at snige sig ind - også selv vi er overbeviste kristne og har fuld tillid til, at Gud har tænkt sig at holde Sine løfter.
Det er vigtigt, at vi er klar over, at det ikke er synd at tvivle. Den opstår, fordi vi er syndere og aldrig bliver upåvirkeded af vores naturlige genstridighed mod Gud. "Har Gud mon også sagt...?" sagde slangen til Eva i paradiset. Og den praksis er Satan ikke holdt op med: At få os til at stille spørgsmålstegn ved, om det Gud har sagt, nu også holder. Men at vi tvivler betyder ikke, at vi ikke er frelst. For uanset om vi er sikre på det eller ej, så frelser Gud os, når vi tror på, at det hænger sådan sammen, at "den, der tror på Sønnen, har evigt liv", som der står lidt senere i Johannesevangeliet 3 i vers 36.
Der findes ingen måleapparater, vi kan aflæse, for at tjekke, om vores tro nu også frelser. Det vi imidlertid kan - og bør - gøre, er at blive ved med at lytte til Guds ord. Og bede Helligånden om at gøre ordene levende for os og styrke vores vished om, at vi er frelste.
Jeg håber, at dette svar kan være til nogen hjælp, og vil også anbefale dig at læse et par svar, vi har liggende i vores arkiv, der handler om frelsesvished:
Hvordan kan jeg vide, at jeg er frelst?Kan jeg vide, at jeg er frelst?Med venlig hilsen
Peter Dahl
Netmissionær