#80678 - 03/02/200714:01Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: Carrie]
metusalem
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Jeg vover mig ud i et svar selvom jeg ikke kommer i IM, men jeg har gjort det.
Forskellen på folk fra IM er andre kristne afhænger lidt af hvem det er du sammenligner med. Men er det folk fra de fleste frikirker man sammenligner med, så er man lidt uenig om man skal voksen eller barnedøbes. I praksis lægger man ikke så meget vægt på nådegaver som tungetale, profeti, helbredelser og lignende som man gør i de fleste frikirker.
IM er delt op de fleste steder så man både kommer i Folkekirken og samtidig kommer i et missionshus i løbet af ugen. Men sådan er det ikke alle steder, men de fleste.
Grundlæggende er vores tror helt ens. Når det handler om hvad det vil sige at være kristen.
IM er ikke en sekt og ikke engang en kirke! Det er en bevægelse indenfor Folkekirken
#80680 - 03/02/200717:02Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carrie.
Ved ikke om du ved det, men Jesusnet er faktisk en IM-side. Så hvis du kan li' at være her, tror jeg ikke det er helt tosset. Men selvfølgelig kan man finde godt og skidt alle vegne. Jeg kommer ikke selv i IM, men ville ikke have noget imod det. Og har altid syntes der var meget godt at lære derfra. (Så længe jeg har kendt dem, altså.)
Jeg er IM'er, og har været det nu i ca 10 år (jeg blev også troende kristen for 10 år siden); men samtidig er jeg aktiv folkekirkemand (læser endda til folkekirkepræst ). Det, der særligt kendetegner IM i forhold til den generelle folkekirkelighed er mest af alt det syn, som vi har på bibelen (som vi dog deler med rigtig mange andre i folkekirken). Vi tror generelt, at bibelen er Guds ord, som skal opfattes som den primære rettesnor for ting, der vedrører troen, og ting, der vedrører hvordan man skal leve som kristen. Det er svært at udtale sig generelt om IM,da vi ikke har medlemsskab - dvs, alle som har lyst til at komme, er velkomne (dog for at blive ansat og have ledende opgaver skal man have en konsevativ tilgang til troslæren). IM betragter ikke sig selv som en kirke overhovedet, men udelukkende som et fællesskab indenfor folkekirken (man går fx meget om i dåb og nadver i IM, men praktiserer det ikke i missionshusene; men tager aktivt del i det i folkekirken).
Jeg undrer mig en smule over din veninde, som har svært ved at komme ud af IM - i hvert fald hvis hun tænker rent medlemsmæssigt - For der er som sagt ikke medlemskrav. Man har generelt hellere ikke det syn, at man cutter forbindelser til én, der ikke har lyst til at komme længere. Men disse ting er svære at udtale sig om, da det kan være så forskellig fra person til person.
Men skulle du have lyst til at prøve IM en gang, kan du bare tage derhen hvis du har lyst Du kan fx gå ind på indremissions hjemmeside her og så trykke på lokalt arbejde, for at finde et missionshus i nærheden af dig.
"Men hvad er forskellen på kristne i Indre Mission og.. ja nu vil jeg jo helst ikke sige alm. kristne... Men så kristne der ikke er i Indre Mission"
Nu skal jeg lige være klar over hvad du mener Mener du den almindelige "Jeg er kristen, men tror ikke på hvad der står i Biblen"-holdning som ikke har mere med kristendommen at gøre end en 8.klasses fysikrapport har at gøre med atomfysik, eller mener du kristne som anerkender Biblen, men bare ikke kommer i Indre Mission?
Førstnævnte er lige så vantro som ateister, muslimer, jøder, osv. Sidstnævnte har bare nogle andre synspunkter på diverse punkter.
"Har Indre Mission deres egen kirke/frikirke? Eller går de i folkekirken??"
Desværre har IM en kedelig tendens til at hænge alt for meget fast i Folkekirken. Men nogle har dog brudt ud, og kommer i andre lutherske frikirker.
"Hvis man som kristen ikke er i Indre Mission, er der så nogle ting man ikke skal lære fra IM? Tror IM på nogle andre ting end ikke-IM-kristne?"
IM er meget mere liberale på en række områder (eks. kvindelige præster hvor IM har været bange for at tage bibelsk stilling, og ladet spørgsmålet være åbent) end andre lutherske retninger (LM og ELM) som, så vidt jeg ved, er langt mere bibelske end IM, og diverse andre frikirker.
"Er IM en sekt?"
Kommer an på hvordan du definerer "sekt"
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
#80685 - 04/02/200714:31Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: Jón Poulsen]
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Citat: Vi tror generelt, at bibelen er Guds ord
Og det er så måske der, jeg skiller mig ud fra IM! Jeg tror fx. ikke at Paulus' ord er Gud's ord Kun det der kommer direkte fra Jesus, eller er citeret fra Ham
Citat: som skal opfattes som den primære rettesnor for ting, der vedrører troen, og ting, der vedrører hvordan man skal leve som kristen.
Det vil jeg nu også sige ja til! At Bibelen er en god "vejledning" til hvordan man skal leve som kristen. Og det kan den også sagtens være selvom man ikke tror at ALT deri er Guds ord
Citat: Jeg undrer mig en smule over din veninde, som har svært ved at komme ud af IM - i hvert fald hvis hun tænker rent medlemsmæssigt - For der er som sagt ikke medlemskrav.
Nu er hun ikke min veninde, men blot en pige jeg har talt med Jeg tror hendes forældre er i IM, og så er det jo lidt sværere.. Hun er ikke så gammel som jeg Men hun er "ude" af det nu... Og det havde selvfølgelig intet med IM at gøre som helhed, blot den gruppe mennesker hun var ved. De pressede hende for hårdt!
Citat: Man har generelt hellere ikke det syn, at man cutter forbindelser til én, der ikke har lyst til at komme længere. Men disse ting er svære at udtale sig om, da det kan være så forskellig fra person til person.
Ja præcis, det er nemlig ikke hele IM man kan generelisere på den måde. Det er jo de enkelte personer.. Bare fordi man er fra IM repræsenterer man jo ikke nødvendigvis IM som helhed
Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
#80686 - 04/02/200714:40Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: JesusFreakDK]
Carrie
Bruger
Citat: Nu skal jeg lige være klar over hvad du mener Mener du den almindelige "Jeg er kristen, men tror ikke på hvad der står i Biblen"-holdning som ikke har mere med kristendommen at gøre end en 8.klasses fysikrapport har at gøre med atomfysik, eller mener du kristne som anerkender Biblen, men bare ikke kommer i Indre Mission?
Nånånånånå Jeg mener kristne der anerkender Bibelen, men ikke er en del af IM! F.eks. mig Jeg anerkender Bibelen, men jeg mener stadig ikke at det hele er Gud's ord!
Citat:
Desværre har IM en kedelig tendens til at hænge alt for meget fast i Folkekirken. Men nogle har dog brudt ud, og kommer i andre lutherske frikirker.
Er det mig der misforstår dig helt vildt, eller er du ret hård i dine udtalelser? Hvad mener du med at hænge fast i Folkekirken? Og nogle har brudt ud.
Ja jeg kan da regne ud du ikke er tilhænger af folkekirken, men ligefrem at kalde det at "bryde ud" af den, det ved jeg ikke hvad jeg synes om..
Citat: Kommer an på hvordan du definerer "sekt"
En gruppe religiøse/kristne, der holder sig ret meget for sig selv, og har nogle ting de ser anderledes på end Kristne der anerkender Bibelen, men som ikke er i IM (måtte hellere lade være at skrive alm. kristne )
Carrie
#80687 - 04/02/200714:57Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jón og I andre - -
Sjovt nok ved jeg ikke, om jeg er IM'sk eller jeg ikke er! Jeg har i hvert fald aldrig meldt mig ind.
Mit primære kristne hjemsted i denne verden er folkekirken. Jeg kommer også tit Bethesda i København (formiddagshøjskole). Desuden kommer jeg i Luthersk Missionsforenings Højskole i Hillerød (Bibelkursus og Sommerhøjskole).
Endvidere er jeg medlem af luthersk-netvaerk.dk og medarbejder på JesusNet.
Om disse ting kvalificerer mig til at kunne skrive IM på mit visitkort er jeg egentlig ikke klar over ... og det gør ikke så meget, for jeg har ikke en gang noget visitkort ..
Men jeg hører i hvert fald til på den kirkelige højrefløj, og kaldes dermed bibeltro, hvad jeg ikke har spor imod, og somme tider endda fundamentalist, hvad jeg heller ikke har spor imod ... forudsat vi lige fastholder ordets rette betydning: At have Jesus som sit livs fundament!
#80688 - 04/02/200715:33Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carrie
Citat: Og det er så måske der, jeg skiller mig ud fra IM! Jeg tror fx. ikke at Paulus' ord er Gud's ord Kun det der kommer direkte fra Jesus, eller er citeret fra Ham
Hmm - det der kommer direkte fra Jesus er jo faktisk, at hele Skriften er Guds urokkelige ord!
Direkte fra hestens mule!
Desuden har han jo kaldet sine apostle (udsendinge) - og dem har han givet fuldmagt! Så det er sådan set ét og det samme, som det er Jesus eller en af apostlene, der udtaler sig!
"Hmm - det der kommer direkte fra Jesus er jo faktisk, at hele Skriften er Guds urokkelige ord!"
Det er spørgsmålet hvilket bibelsyn man har. Hvis man mener biblen er Guds ord, så har du ret i, at det Guds stemme, som runger gennem Paulus. Men hvis man mener, at Jesus bliver citeret korrekt, og at biblen ikke er Guds ord, men menneskets nedfældede indtryk af mødet med Gud, så har du ikke helt ret.
#80690 - 05/02/200701:24Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Carrie
Jón: Vi tror generelt, at bibelen er Guds ord Carrie: Og det er så måske der, jeg skiller mig ud fra IM! Jeg tror fx. ikke at Paulus' ord er Gud's ord Kun det der kommer direkte fra Jesus, eller er citeret fra Ham Du er ikke ene om, at opleve du står med et andet syn på skrifterne, end det vi finder udtrykt af Jón og andre, som et IM syn. Det er vist karakteristisk for de trossamfund og menigheder, som mest er efter Paulus' tunge, at de insisterer på hele bibelen er Guds ord. Giver man sig til at udskille noget, som mindre "guds ord agtigt", kommer man hurtigt til at træde dem på tornen. For netop Paulus, vil være en af de første, som ville komme i søgelyset for en kritisk vurdering. Paulus vil formentlig af en del alm. kristne, blive opfattet som en kommentar og en sideperson, hvorimod Jesus og hans lære vil være i forgrunden.
Når du fortæller; Kun det der kommer direkte fra Jesus, eller er citeret fra Ham; skulle være Gud's ord, så fornemmer jeg, du søger at præcisere, eller stille skarpt, i forhold til bare at sluge dén med hele bibelen er Guds ord. Kan du kort beskrive lidt mere omkring, hvad Gud's ord er for dig, og hvis det er muligt at blive endnu mere præcis, kan du måske nævne hvordan du oplever Gud's ord/tale i hverdagen...
Tak for nogle livlige indlæg...
Pax & Bonum
Vandrer
Ændret af Vandrer (05/02/200701:27)
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
Citat: Jeg tror fx. ikke at Paulus' ord er Gud's ord Kun det der kommer direkte fra Jesus, eller er citeret fra Ham
Det kan jeg godt følge; men for mig er spørgsmålet derimod: Med hvilken autoritet taler fx Paulus? Er det sin egen? Eller er det ikke lige præcis Jesu? Paulus gør i hvert fald selv et stort nummer ud af, at han ikke taler af sig selv; men han er 'udsendt' af Jesus! I Ny Testamente bliver vi præsenteret for et lederksab i kirken, som man ikke kan finde magen til i dag - nemlig apostelembedet. Dette embede har sit udgangspunkt i Jesu egne ord, hvor Jesus fx udvælger de tolv, til at føre budskabet videre + Paulus, som han møder, da Paulus er på vej til Damaskus for at arrestere de kristne. Jesus kalder dem, og siger til dem (til de tolv), (fra Matt. 10):
Citat: v5 Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; v6 men gå derimod til de fortabte får af Israels hus. v7 Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! v8 Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet, giv det for intet. v9 Skaf jer ikke guld eller sølv eller kobber i jeres bælter, v10 heller ikke en taske til rejsen eller to kjortler eller sko eller stav. For en arbejder er sin føde værd. v11 Når I kommer ind i en by eller landsby, så spørg efter, hvem i den der er det værd, og dér skal I blive boende, til I rejser. v12 Når I kommer ind i et hus, så ønsk fred over det. v13 Er huset det værd, skal jeres fred komme over det, men er huset det ikke værd, skal jeres fred vende tilbage til jer selv. v14 Men vil nogen ikke tage imod jer eller høre jeres budskab, så forlad det hus eller den by og ryst støvet af jeres fødder. v15 Sandelig siger jeg jer: Det skal gå Sodomas og Gomorras land tåleligere på dommens dag end den by.
v16 Se, jeg sender jer ud som får blandt ulve. Vær derfor snilde som slanger og enfoldige som duer. v17 Tag jer i agt for mennesker! De skal udlevere jer til domstolene og piske jer i deres synagoger, v18 og I vil blive stillet for statholdere og konger på grund af mig, som et vidnesbyrd for dem og for hedningerne. v19 Men når de udleverer jer, så vær ikke bekymrede for, hvordan I skal tale, eller hvad I skal sige; for det skal blive givet jer i samme stund, hvad I skal sige. v20 For det er ikke jer, der taler, men det er jeres faders ånd, som taler gennem jer.
Og fra Mark 3:
Citat: v14 Han valgte tolv, som han kaldte apostle, for at de skulle være sammen med ham, og for at han kunne sende dem ud for at prædike v15 og have magt til at uddrive dæmoner. v16 Han valgte de tolv: Simon, som han gav tilnavnet Peter, v17 og Jakob, Zebedæus' søn, og Johannes, Jakobs bror, dem gav han tilnavnet Boanerges, det vil sige »Tordensønner«, v18 og Andreas og Filip og Bartholomæus og Matthæus og Thomas og Jakob, Alfæus' søn, og Thaddæus og Simon Kananæer v19 og Judas Iskariot, ham som forrådte ham.
og til Paulus (fra ApG 9):
Citat: v15 Men Herren sagde til ham: »Gå! For han er det redskab, jeg har udvalgt til at bringe mit navn frem for hedninger og konger og Israels børn, v16 og jeg vil vise ham, hvor meget han skal lide for mit navns skyld.«
Det er nogle lidt lange citater; men jeg håber du forstå min argumentation Når jeg nu siger, at jeg tror, at bibelen er Guds ord, så er det ikke bare fordi, at jeg har besluttet mig for, at knæle i støvet for en eller anden gammel bog; nej, så skyldes det de ord, som Jesus selv har at sige om den.
#80692 - 05/02/200710:17Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: Vandrer]
Carrie
Bruger
Hej Vandrer
Citat: Kære Carrie
Du er ikke ene om, at opleve du står med et andet syn på skrifterne, end det vi finder udtrykt af Jón og andre, som et IM syn.
Det er jo altid rart ikke at være alene.. Selvom man jo som Kristen har den fantastiske gave at man ALDRIG er alene, uanset hvad <3 Der vil altid være én
Citat: Giver man sig til at udskille noget, som mindre "guds ord agtigt", kommer man hurtigt til at træde dem på tornen.
Av, det er ikke min mening, så det håber jeg ikke jeg gør.
Citat: For netop Paulus, vil være en af de første, som ville komme i søgelyset for en kritisk vurdering. Paulus vil formentlig af en del alm. kristne, blive opfattet som en kommentar og en sideperson, hvorimod Jesus og hans lære vil være i forgrunden.
Ja sådan fornemmer jeg det også! Så meget kan jeg dog ikke sige, da jeg er helt ny kristen, og har ikke læst/hørt hele bibelen endnu. Så jeg tør slet ikke udtale mig så præcist!
Citat: Når du fortæller; Kun det der kommer direkte fra Jesus, eller er citeret fra Ham; skulle være Gud's ord, så fornemmer jeg, du søger at præcisere, eller stille skarpt, i forhold til bare at sluge dén med hele bibelen er Guds ord.
Og det har du HELT ret i
Citat: Kan du kort beskrive lidt mere omkring, hvad Gud's ord er for dig, og hvis det er muligt at blive endnu mere præcis, kan du måske nævne hvordan du oplever Gud's ord/tale i hverdagen...
Jeg kan prøve, men ved ikke om jeg helt forstår hvad du mener *G* Men så må du bare sige til, hvis det er helt forkert det jeg svarer på
I starten var jeg meget forvirret! Jeg spurgte om 1000 ting. Hvorfor siger Gud det, hvorfor gjorde han det, det passer ikke med det der står der osv. Jeg brugte ALT for meget energi på det. Ja faktisk alt min energi.
Jeg kom til at tage mig selv i at studere Kristendommen i stedet for at leve den! Da det gik op for mig, og jeg sænkede skuldrene og "slappede" lidt af, kom det langsomt til mig!
Der er så mange der misforstår og ser hen over Guds ord, og gør nøjagtigt det modsatte end hvad Gud ønsker. Gud ønsker ingenting jeg kan lave! Og der har jeg nok misforstået Guds ord! Jeg har søgt i Bibelen efter ting jeg skal gøre. Ting jeg kan gøre der viser jeg er tro mod Gud!
Så står der man skal bære tørklæde, ikke spise svinekød osv! Men da jeg stoppede med at lede efter alle de ting jeg BURDE gøre, for at Gud kunne mærke at jeg er Ham tro, der synes jeg ligesom det hele løste sig!
En aften bad jeg om at Jesus måtte tage Daniel (min kæreste der ikke er kristen) til sig og åbne sig for ham (det gør jeg hver dag) Og der kunne jeg altså mærke helt intenst at der blev lyttet til mig! Jeg blev brændende varm på 3-4 sekunder, og selvom folk siger jeg er tosset Så er det mig ligemeget, for jeg VED det! Og så behøver jeg ikke overbevise nogle overhovedet!
For mig er Guds ord lige over mig.. Og jeg kan gøre det rigtige! Han er med mig HELE vejen. Jeg har ALDRIG forstået når folk siger "Gud er med mig hele tiden"... Jeg forstod ikke hvad de mente, og om det bare var noget de sagde for at føle sig godt tilpads!
Men det gør man jo ikke.. Enten så er det eller også er det ikke! Og for mig var det først den aften at jeg virkelig vidste det! Bibelen kan sagtens vejlede mig Men Guds ord kommer mere frem i mig, via mine handlinger! Jeg ser ikke Guds ord som almindelige ord som vi læser. Jeg læser dem indeni! Og før kunne jeg slet ikke finde ud af det, for jeg lyttede overhovedet ikke!
Jeg søgte bare.. Søgte og søgte, indtil jeg fandt ud af det ikke var mig der skulle søge, men Jesus der søgte mig! Jeg var bare alt for optaget af alt mulig andet! Men som sagt kunne jeg IKKE undvære Bibelen! Så naiv er jeg heller ikke, at jeg tror det HELE er inde i mig Men det er ikke min livs-guide alene
Nå nu blev det alt for langt, og jeg fik skrevet en masse irrelevante ting, men jeg er super dårlig til at forklare
Citat: Tak for nogle livlige indlæg... Pax & Bonum
Vandrer
Orh tak skal du have, og selv tak
Mvh Carrie
Ændret af Carrie (05/02/200711:17)
#80693 - 05/02/200710:59Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: kristina]
Carrie
Bruger
Hej Kristina
Citat: Hej Carrie Desuden har han jo kaldet sine apostle (udsendinge) - og dem har han givet fuldmagt! Så det er sådan set ét og det samme, som det er Jesus eller en af apostlene, der udtaler sig!
kristina
Det vil jeg aldrig synes er det "samme"
Han er jo også blevet forrådt! Så lidt på "vagt" vil jeg nu altid være...
Jeg er ikke kritisk overfor Jesus, men overfor Paulus vil jeg nok altid være på mærkerne.. Udsending eller ej.. Jeg kan også udsende dig, til at fortælle noget.
Det er ikke 100% sikkert at du vil sige det nøjagtige. Så jeg tror også vi skal tænke lidt "selv".
Kram Carrie
#80694 - 05/02/200711:16Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
Carrie
Bruger
Hej Jón
Citat:
Det kan jeg godt følge; men for mig er spørgsmålet derimod: Med hvilken autoritet taler fx Paulus? Er det sin egen? Eller er det ikke lige præcis Jesu? Paulus gør i hvert fald selv et stort nummer ud af, at han ikke taler af sig selv; men han er 'udsendt' af Jesus! (fra Matt. 10): .................
For mig er der også lidt en forskel på de 12 og så Paulus.. Paulus var på vej for at arrestere de kristne! Og selvom man sender nogle ud for at tale sit ord, kan man jo aldrig være 100% sikker på at dette bliver gjort. (Jo det ved Jesus naturligvis godt, men vi gør ikke)
Derfor mener jeg stadig ikke at det er HELT det samme, som at sige "det er Jesu ord"
Selvfølgelig skal man ikke være kritisk og skeptisk hele tiden, men jeg siger også bare at jeg ikke følger Bibelen som min 100% livs-guide, men mere som en inspiraton og hjælp! Det eneste der er 100% for mig, det er Guds ord!
Gud kunne jo sagtens vise sig og sige at det hele ER sandt! Han kunne også vise sig og sige "Se mig, Jeg findes" Men det gør Han ikke! Det er ikke meningen vi skal se det for at tro! Det er meningen vi skal se det i os selv, og derfor mener jeg vi skal tænke selv.
Hvilket vi ogsåp gør, og derfor vil der være nogle der tænker lidt forskelligt
Citat: Det er nogle lidt lange citater; men jeg håber du forstå min argumentation
Det kan du tro Jeg forstår 100% hvad du mener!
(og jeg skal VIRKELIG til at skille mig af med det "100%" - pjat!)
Mvh Carrie
#80695 - 05/02/200714:04Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carrrie
Citat: Jeg er ikke kritisk overfor Jesus, men overfor Paulus vil jeg nok altid være på mærkerne.. Udsending eller ej.. Jeg kan også udsende dig, til at fortælle noget.
Ja, det kan du, og måske vil jeg endda gøre det!
Men der er jo den forskel, at det ikke er dig, der er Gud!!! Så dine eller mine ord kan ingen leve og dø på!
Eller - jeg ville i hvert fald ikke anbefale nogen det, men synes vi skal holde os til Guds ord!
Og ... hvis man ikke er kritisk over for Jesus, så man vel tro på det han siger, mener jeg ... ?
Ja, Jesus blev forrådt, oven i købet af én af hans egne, nemlig Judas (som også kaldes "fortabelsens søn") så Jesus blev korsfæstet og døde for at retfærdiggøre alle os uretfærdige. Guds fantastiske frelsesplan!
Og Jesus vidste på forhånd, at det skulle ske, og at netop det var hans mission her i verden. Derved vandt han sejr over både synden, døden og djævelen. Han sejrede, det kan vi vide, fordi han opstod fra de døde!
#80696 - 05/02/200717:54Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: kristina]
Carrie
Bruger
Hej Kristina
Citat: Og ... hvis man ikke er kritisk over for Jesus, så man vel tro på det han siger, mener jeg ... ?
Præcis, og det er jo det der er mange der er uenige om.. HVAD har Han sagt Det er jo der det hele kommer sig af. Nogle mener Han har sagt det hele, nogle mener det ikke.
Citat: Ja, Jesus blev forrådt, oven i købet af én af hans egne, nemlig Judas (som også kaldes "fortabelsens søn") så Jesus blev korsfæstet og døde for at retfærdiggøre alle os uretfærdige. Guds fantastiske frelsesplan!
Ja det har du ret i Og han kunne være blevet forrådt igen. Sådan helt realistisk set.
Carrie
Fair nok Jeg respekterer dit syn. Men vil alligevel opfordre dig til, når du læser i Guds ord (bibelen ), så prøv og være opmærksom på Jesu egne ord! Hvad siger han fx om apostlene? Hvad siger han om Paulus? Hvad siger han om Gammel Testamente? osv.
#80698 - 06/02/200709:39Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
Carrie
Bruger
Citat: Hej Carrie
Fair nok Jeg respekterer dit syn. Men vil alligevel opfordre dig til, når du læser i Guds ord (bibelen ), så prøv og være opmærksom på Jesu egne ord! Hvad siger han fx om apostlene? Hvad siger han om Paulus? Hvad siger han om Gammel Testamente? osv.
100% venlig hilsen Jón
Jamen det gør jeg OGSÅ! Jeg ved godt at han giver dem (100% *G*) "fuldmagt" eller hvad man kan kalde det. Og han siger at det er Guds stemme der taler gennem dem.
Det skal jo heller ikke forstås sådan, at jeg mener Paulus + de 12 er helt alm. "ligegyldige" mennesker, som bare fortæller et eller andet.
Jeg tager det selvfølgelig til mig på en anden måde, end når min klasselære taler
Men når det så er sagt, så er Jesu EGNE ord, stadig vigtigere for mig
Hilsen carrie
#80699 - 06/02/200710:38Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Carrie
Det er super-fedt at høre, at du er kommet til tro på Jesus og er blevet Guds barn. Det er det bedste, man kan komme ud for.
Citat: Jeg anerkender Bibelen, men jeg mener stadig ikke at det hele er Gud's ord!
Jeg tror egentlig også, at det for mange IM'ere i praksis mere er en slags talemåde, at man kalder Bibelen for Guds ord, end det er noget, man tager helt bogstaveligt. Især for de IM'ere, der har det såkaldte konservative bibelsyn (heriblandt mig selv), altså os, som mener, at Bibelen ikke er uden fejl i alle detaljer. Hvis Bibelen virkelig bogstaveligt talt var Guds ord (ligesom muslimerne f.eks. hævder at Koranen er), så ville den vel også være helt fri for fejl. Alligevel plejer jeg da tit at kalde Bibelen for Guds ord, fordi jeg tror, at Bibelen er en af de vigtigste »kanaler«, som Gud bruger til at tale til os, og fordi jeg tror, at Bibelen er korrekt i alt, hvad der har betydning for dens formål, som er at føre mennesker til tro på Jesus; til gengæld mener jeg ikke nødvendigvis, at det er den rette bog at slå op i, hvis jeg f.eks. vil lære noget om harens fordøjelsessystem.
Citat: En gruppe religiøse/kristne, der holder sig ret meget for sig selv, og har nogle ting de ser anderledes på end Kristne der anerkender Bibelen, men som ikke er i IM (måtte hellere lade være at skrive alm. kristne )
Ordet sekt kommer af det latinske secta, som egentlig bare betyder »det, man følger«, altså f.eks. en bestemt trosretning. Så sådan set er hele kristendommen én stor sekt, ligesom alle de kristne kirker på en måde hver for sig er sekter. Men normalt bruger man mest ordet sekt om mindre kirkesamfund, der ikke har fællesskab med andre kirker, og som mener, at det kun er dem, der er med i deres egen sekt, der vil blive frelst. IM er ikke en sekt det er jo ikke engang en kirke for sig selv, men en del af Folkekirken. Alle IM'ere har fællesskab med en masse ikke-IM'ere i Folkekirken. Håber, det hjalp lidt til at opklare det.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#80701 - 06/02/200713:23Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: Nikolaj]
Carrie
Bruger
Citat: Hej Carrie
Det er super-fedt at høre, at du er kommet til tro på Jesus og er blevet Guds barn. Det er det bedste, man kan komme ud for.
Tak Nikolaj, selvom der er en der ikke er enig med dig
Citat:
Jeg tror egentlig også, at det for mange IM'ere i praksis mere er en slags talemåde, at man kalder Bibelen for Guds ord, end det er noget, man tager helt bogstaveligt. Især for de IM'ere, der har det såkaldte konservative bibelsyn (heriblandt mig selv), altså os, som mener, at Bibelen ikke er uden fejl i alle detaljer. Hvis Bibelen virkelig bogstaveligt talt var Guds ord (ligesom muslimerne f.eks. hævder at Koranen er), så ville den vel også være helt fri for fejl.
Det er jo lige præcis det der jeg mener!!! Jeg siger så nok bare kun det jeg mener bogstaveligt Ordene kan godt være ligeså vigtige for os som Guds ord, hvis det er det rigtige der bliver sagt. Men derfor kalder jeg dem stadig ikke Guds ord, og dobbelttjekker hellere Paulus' ord end Jesus! Håber du forstår!
Citat:
Men normalt bruger man mest ordet sekt om mindre kirkesamfund, der ikke har fællesskab med andre kirker, og som mener, at det kun er dem, der er med i deres egen sekt, der vil blive frelst.
Ja det er lige det jeg mener En gruppe af mennesker der holder sig lidt for sig selv, og ikke er i fællesskab med andre kirker.
Mvh Carrie
#80702 - 06/02/200713:30Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: DanielG]
Carrie
Bruger
Citat: Du kan da ikke sige at hun er Guds barn, når du ikke ved Hvad ved bibelen hun ikke tror på???
Hvordan ved du at han ikke ved det??? Jeg har da sagt (i andre tråde, hvor du måske ikke har læst med) at jeg tror at alt hvad Jesus selv har sagt, og som er ham citeret er Guds ord!
Citat: Nikolaj Bibelen er Guds åbenbarede SANDHED,
Og hvis det er det han tror på, så ved han det nok godt selv
Citat: 2 Tim. 3. v v16 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed!!!!
Jeg bruger den da også til ALLE de ting!
/Carrie
Det er da noget underligt noget at sige, at du tro på Gud bare ikke hans ord.
Eller kun Jesu ord citeret gennem andre.
Det som Paulus siger er at ETHVERT ord er indblæst af Gud... Så er det jo ikke op til debat...
Så det du tror på er evangelisterne... Jesus skrev det jo ikke selv...
Det er ikke for at rage dig ned på nogen måde stiller mig bare meget uforstående overfor det faktum at du siger du er kristen men ikke tror på bibelen...
Mener du ærligt talt, at vores frelse afhænger af bibelsyn og meninger? I så fald er jeg i hvert fald heller ikke et Guds barn endnu, selv om jeg har et temmelig afklaret bibelsyn; men jeg kan da finde på at ændre ting engang imellem.
Da jeg blev omvendt, troede jeg fx heller ikke, at alt i bibelen var sandt! Jeg troede fx ikke på skabelsen, sådan som bibelen beskrev den. Jeg opfattede Gud som forskellige i henholdsvis GT og NT; men jeg var da Guds barn!!! Måske havde jeg ikke al kundskab; men jeg troede på hans ufortjente nåde, og Jesus stedfortrædende død for mig på korset!
Men misforstå mig nu ikke; jeg mener helt klart også, at man skal have det syn på bibelen, som den har på sig selv (se, det var diplomatisk formuleret ); men ikke for endelig at blive frelst; men for at holde sig til Jesus.
#80705 - 06/02/200714:56Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej DanielG.
Jeg synes man skal være forsigtig med sådan en påstand. Man kan godt være Guds barn, selv om man ikke har styr på det hele endnu. Det kan godt være en proces, nemlig. Tænk på, at du her har at gøre med en ny kristen, som er ved at lære om, hvad den kristne tro er. Jeg er enig med dig i, at Bibelen er Guds ord, men man kan jo godt træde lidt mere varsomt, når man har med en ny i troen at gøre, frem for at skrive: "du kan da ikke sige, at hun er Guds barn, når...", eller, at hendes (foreløbige, som jeg forstår det) standpunkt er "noget underligt noget". Hvad der er en selvfølge for en gammel kristen, er det ikke nødvendigvis for en ny, der er ved at finde sine ben, selv om "den gamle" evt. synes, det er noget meget elementært. Ellers kan det let blive til sådan noget med at præstere en bestemt holdning for at kunne være sikker på, at man er Guds barn. Og det holder ikke. Jeg ved også med mig selv, at der er ting i mit liv, som trænger til forandring, og holdninger som jeg måske tager fejl i, men hvis jeg først turde regne mig for et Guds barn den dag, jeg havde styr på det, ville jeg nok være lidt på spanden, tror jeg. Desuden ville barneforholdet komme til at bygge på loven fremfor på nåden.
Mvh. Anne.
PS til Carrie: Hvis der er nogen ting i det jeg skriver, du mener, jeg fremstiller forkert, så protester endelig!
#80706 - 06/02/200716:50Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
Carrie
Bruger
Citat: Det er da noget underligt noget at sige, at du tro på Gud bare ikke hans ord.
Eller kun Jesu ord citeret gennem andre.
Det som Paulus siger er at ETHVERT ord er indblæst af Gud... Så er det jo ikke op til debat...
Så det du tror på er evangelisterne... Jesus skrev det jo ikke selv...
Jeg synes du går hen og bliver en smule irriterende! For det første siger du: Det som Paulus siger er at ETHVERT ord er indblæst af Gud... Så er det jo ikke op til debat...
JA netop. Det er det PAULUS siger.. Ikke Gud! Og om det er op til debat, det er da ikke op til dig at bedømme. Om du har lyst til at debattere det, DET er til gengæld op til dig!
Men jeg gider ikke forklare yderligere til dig, når dine svar skal være så nedladende..
Citat: Det er ikke for at rage dig ned på nogen
Nej men hvorfor gør du det så?
Carrie
#80707 - 06/02/200716:58Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: AnnePande]
Carrie
Bruger
Citat: Hej DanielG. Mvh. Anne.
PS til Carrie: Hvis der er nogen ting i det jeg skriver, du mener, jeg fremstiller forkert, så protester endelig!
Du har meget ret Anne! Jeg har skrevet mange gange "det vil jeg ikke svare på, for jeg har overhovedet ikke styr på det" Ja jeg tror faktisk at DET er det jeg har skrevet mest herinde
Jeg har også skrevet at jeg siger tingene som JEG mener de er bogstaveligt!
Mine ord er MINE ord. Mine ord igennem DIG, er DINE ord. For de kommer ud af din mund! Og det er sådan jeg har det!
Det kan godt være Paulus taler med fuldmagt for Jesus, men det er Paulus' mund de kommer ud af, og dermed Paulus' ord.
At orderne er mindre vigtige end Jesu ord, det har jeg aldrig påstået, tværtimod! Jeg har sagt at de da sagtens kan være lige vigtige, men at jeg hellere dobbelttjekker en gang for meget end en gang for lidt.
Det er der vel intet galt i?!
Carrie
#80708 - 06/02/200722:13Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carrie - jeg er enig med dig! Godt at du ikke lader dig kue!
Jesus siger: Den, som kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort!
Og aldrig betyder altså aldrig !
Selv spædbørn kan have frelsende tro - - de har garanteret ikke styr på teksterne, de ved bare, at de er hjælpeløse, og de modtager gerne den livsvigtige hjælp uden at gøre noget til gengæld! Det er mere os voksne, der har et problem - vi synes jo som regel, at vi skal betale for det vi får. "Man skal yde, før man kan nyde" lærte vi som små. Men vi skal ikke tænke "noget for noget" når vi tænker på Jesus. Han har givet os alt. For intet!
Vi bliver ikke hørt i stoffet, når vi står foran vores dommer på Herrens dag. Vi skal ikke til eksamen, vi bliver ikke forkastede fordi der er noget vi ikke har forstået ret! (og mon en eneste af os har fattet det hele rigtigt - jeg tvivler!)
Det afgørende er, om vi har Jesus som vor Herre og Frelser, og vil følges med Ham ind i Guds rige eller ej.
Noget andet er: Når vi er kommet til tro, og har modtaget indbydelsen til Paradiset og grebet den frelserhånd, som Jesus har rakt os, så vil vi forfærdelig gerne lære Ham bedre at kende, og det er en lang, og fantastisk dejlig proces, hvor man bliver mere og mere sulten efter mere og mere åndelig føde. Dybt afhængig faktisk!
Og hver gang der er et spørgsmål, men synes man har fået styr på, så åbner det for mindst syv nye spørgsmål - - og sådan fortsætter det! Vi bliver aldrig færdige med at læse Jesus at kende, og det er heller ikke meningen ...
Det kommer vi først til på den nye jord, hvor vi skal se ham ansigt til ansigt - og se ham som han er i al hans herlighed.
Og så må vi også lige huske, at ligesom vi skal have mad og drikke for at overleve rent fysisk, skal vi også have have åndelig føde for ikke at miste vores dyrebare tro. Og det, vi skal leve af, er jo Guds Ord - og sakramenterne -
Jeg hørte om én der blev spurgt, hvorfor han dog gik i kirke hver eneste søndag, og om Gud mon ikke ville være tilfreds med at han kun kom en gang om måneden. Han svarede: jo, sikkert, men jeg selv har altså kun tro til en uge ad gangen!
Jeg ønsker dig et lykkeligt kristenliv i et godt kristent fællesskab! Har du Jesus som Herre i dit liv, vil du gøre alt hvad du kan for at adlyde hans bud. Ikke for at blive frelst, men fordi du ér blevet det! Og så fordi din næste har brug for din næstekærlighed!
2: At Carrie ikke tror på Bibelen som Guds Åbenbarede Sandhed!!!
Vi er alle børn af Gud men ikke Alle Guds børn hvis du forstår en sådan formulering???
Og Derud over begrunder jeg mit svar med Bibelen og siger at jeg ikke er ude efter Carrie som person...
ETHVERT skrift er nyttigt også til formaning... Jeg påpeger hva bibelen siger i den sammenhæng ikke hvad jeg siger!!!
Sandheden skal turde prædikes også i DK, vi har masser af folk der følger et anderledes evangelium, men få prædiker EVANGELIET!!! til folk... Jeg vil ikke stå tilbage når jeg læser noget der ikke er i overensstemmelse med GUDS ORD...
Hverken om det kommer til falske profeter, vranglære eller tiende!!!
Min kærlighed er til sandheden og mennesker, men vi er blevet bange for at holde os til HANS ord!!! Vi bruger hjælp til selvhjæp, "det målrettede liv" osv til at forstå vores liv med Gud!!! Men det er ikke rigtigt for vores tro: kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.!!!
Ikke ALT muligt andet!!!
Sandheden er blevet udvasket fordi mennesker ønsker at høre ting der kildrer i deres ører ikke andet!!!
Citat: Det som Paulus siger, er at ETHVERT ord er indblæst af Gud... Så er det jo ikke op til debat...
Hvorfor så egentlig debattere?
Er du nu så sikker på, at vi kan stole på ham Paulus?
Citat: I disse vers udtrykker Paulus sig klart positivt om den græske religiøsitet. Det gælder især vers 28. Den treleddede udtryksmåde (i ham lever og røres og er vi) har en panteistisk klang (panteisme = Gud er ét med naturen). Selvom vi ikke kender det udtryk, Paulus anvender, andetstedsfra, er det næppe opfundet af ham selv. Det kan være af stoisk oprindelse. Paulus har dog næppe ment, at vi rent faktisk er ét med Gud, så der ikke er nogen forskel mellem os og ham. Nærheden til Gud skal ikke forstås som et rumsligt begreb. Tanken er snarere, at mennesket er beslægtet med Gud, og det er tænkeligt, at Paulus har forstået udtrykket i ham instrumentalt, så meningen bliver: Gennem Gud har vi liv (jævnfør vers 25: »giver alle liv«), bevægelse og væren.
Det findes ret utroligt, at en gud skulle vente i mange millioner år med at give sig til kende - måske har han ventet på, at han kunne få menneskene lært at læse og skrive!
#80712 - 07/02/200701:28Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Citat: Mit erinde er 2 ting:
1: At nikolaj kalder hende et Guds barn!!!
Så langt er vi med. Det gør jeg i øvrigt også
Citat: 2: At Carrie ikke tror på Bibelen som Guds Åbenbarede Sandhed!!!
Det forlanger Bibelen ingen steder, at man skal, for at kunne kaldes Guds børn. Selv med det mest stringente ortodokse bibelsyn er der INTET i Bibelen, der retfærdiggør det udfald, du kom med mod Carrie.
Citat: Vi er alle børn af Gud men ikke Alle Guds børn hvis du forstår en sådan formulering???
Nej, det må jeg indrømme, at jeg ikke gør...
Citat: Og Derud over begrunder jeg mit svar med Bibelen og siger at jeg ikke er ude efter Carrie som person...
Du drager i tvivl, om Carrie er Guds barn, men er ikke ude efter hendes person??? Det er da inkonsekvens, der vil noget!
Citat: ETHVERT skrift er nyttigt også til formaning... Jeg påpeger hva bibelen siger i den sammenhæng ikke hvad jeg siger!!!
Når nu ethvert skrift er nyttigt til formaning, undervisning osv., vil jeg tillade mig at formane ud fra følgende: Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes.
Citat: Sandheden skal turde prædikes også i DK, vi har masser af folk der følger et anderledes evangelium, men få prædiker EVANGELIET!!! til folk... Jeg vil ikke stå tilbage når jeg læser noget der ikke er i overensstemmelse med GUDS ORD...
Hverken om det kommer til falske profeter, vranglære eller tiende!!!
For det første, så er det muligt at slå et slag for sandhedsværdien af Guds ord uden at drage andres åndelige integritet i tvivl. For det andet, så har Carrie ingen steder sagt, at Bibelen ikke er en autoritet. Kun at Jesus er en større autoritet end Paulus, hvilket jeg da er helt enig i. Og var der uoverensstemmelser mellem de to, ved jeg også godt, hvem jeg ville følge. Hun har sågar skrevet, at hun anerkender at Jesus har givet apostlene fuldmagt til at tale på Guds vegne. Så for nu at sige det som det er, så har du absolut intet at have dine angreb i.
Citat: Min kærlighed er til sandheden og mennesker, men vi er blevet bange for at holde os til HANS ord!!! Vi bruger hjælp til selvhjæp, "det målrettede liv" osv til at forstå vores liv med Gud!!! Men det er ikke rigtigt for vores tro: kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.!!!
Ikke ALT muligt andet!!!
For det første er det der engang udenomssnak, som er ret svært ved at finde hovede og hale i. For det andet, så viser dit angreb altså ikke kærlighed, men dømmesyge.
Citat: Sandheden er blevet udvasket fordi mennesker ønsker at høre ting der kildrer i deres ører ikke andet!!!
Det kan vi kun være enige om, men det har bare INTET med den her sag at gøre...
#80713 - 07/02/200702:00Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej DanielG.
Som sagt: Vi er ikke uenige i vores måde at betragte Bibelen. Det handler om måden, vi udtrykker os på. Det betyder ikke, at jeg mener, at alle mennesker er Guds børn, eller at jeg vil forkynde et andet evangelium. Det kan du forhåbentlig også se af mine svar ellers. Gud er hellig, men også tålmodig i sit arbejde med alle sine børn. Jeg har ikke mere at tilføje, som jeg ikke allerede har sagt. Nok om det.
#80716 - 07/02/200715:53Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Citat: Jeg tror desværre du misforstår mig ret så meget...
Skulle det være tilfældet, må det begrundes i, at du så ikke skriver, hvad du rent faktisk mener, for hvad du skrev, var der ikke noget at tage fejl af...
Citat: Mit egentlige mål var at jeg ikke forstod nikolajs udtalelse... ikke om det var en sandhed for Carrie...
Det mål kan jeg sådan set godt se. Men midlet til at nå det, var et personangreb langt under lavmålet.
Citat: Men udover det tror jeg så vi ser forskelligt på synet omkring bibelens sandhed og ufejlbarlighed.
Det tror jeg for så vidt ikke. Men vi ser nok ret forskelligt på bibelsynets betydning for troen. Bibelen spørger aldrig selv efter bibelsyn i forhold til, om man er Guds barn eller ej. Den efterspørger alene tro på, at det Jesus har gjort, er nok for mig. Og så kan jeg ærligt talt ikke se nogen grund til for os at forlange mere.
Citat: Jeg tror måske at både carrie og jeg har udtrykts os mindre klart hvilket har ført til misforståelser også for dig kaj...
Jeg tror faktisk, at problemet er, at du har udtrykt dig langt mere klart, end der med rimelighed kunne retfærdiggøres.
#80717 - 07/02/200716:33Re: Indre Mission vs Alm Kristen?
[Re: trodi]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej trodi
Citat: CITAT: "Det kommer vi først til på den nye jord, hvor vi skal se ham ansigt til ansigt - og se ham som han er i al hans herlighed." (citat slut)
Er du nu ikke bange for, at du lover mere, end du kan holde?
Hvorfra har du denne forvisnig om en ny jord, som kun vil blive befolket af et mindretal af alle de mennesker, som har levet indtil da?
Nej, jeg er ikke bange, for det er ikke mig, der lover, det er Guds eget løfte!
Forvisningen har jeg fra Gud, som ved Helligånden lagt ind i mit hjerte, at det er sandt.
Jeg kan ikke bevise det for dig - med mindre du accepterer Bibelen som dokumentation ...
#80722 - 08/02/200701:54Guds ord er over mig...
Vandrer
Bruger
Kære Carrie
Tak for dit personlige svar...
Det er ikke værst at være én, man kan hurtigt nok blive som andre. De fleste fællesskaber kan man blive alene i, selvom man er mange. To eller tre er rigeligt til at have en menighed. Måske er det i virkeligheden den helt ideelle størelse.
Du fortæller, at du ikke har læst eller hørt hele bibelen endnu, så du er forsigtig med at udtale dig præcist om den. Det er nok meget fornuftigt, når man som her kan opleve; hvis der kan findes en sprække, er der også straks en men en kile. Det er på sin vis idéelle betingelser for at blive mere præcis, men de sløve kiler og remser, kommer man vist ikke uden om, så man må nok med tiden prioritere, hvornår der skal bruges kræfter på det. Her er flere debatører, som er i stand til at dele af viden og kundskaber. De fleste af os har vore egne kæpheste, men du skal ikke bekymre dig for at stå tilbage for nogen i visdom. Bed om Visdom fra Gud, og den vil blive givet dig ovenfra. Hvis først man skal læse sig til det hele, for at vide hvad der er ret, har man ikke Visdommen i sig selv. Det vigtigeste er ikke, at kunne de endeløse remser, men at kunne opsamle og kombinere de ting man støder på.
Guds ord
Citat: jeg stoppede med at lede efter alle de ting jeg BURDE gøre, for at Gud kunne mærke at jeg er Ham tro ... For mig er Guds ord lige over mig.. Og jeg kan gøre det rigtige!
Det er jo denne egenskab, som man finder hos mange nye kristne, hvoraf flere kan fortælle de nærmest føler sig som genfødte. Der kan være store forandringer, og pussigt nok handler det for de fleste om, at de oplever de kan gøre det rigtige. Man føler sig bedre istand til at træffe beslutninger og handle, det giver forandring og sandsynligvis udvikling.
Vil du prøve at forklare, hvornår ordet således træder frem og er med på din vej...? Hvad bliver du opmærksom på... og hvordan ledes din opmærksomhed til dét, som er det rette at gøre?
Vandrer medens du har Lyset...
Pax & Bonum
Vandrer
#80724 - 08/02/200718:55Re: Guds ord er over mig...
[Re: Vandrer]
Carrie
Bruger
Citat: Vil du prøve at forklare, hvornår ordet således træder frem og er med på din vej...? Hvad bliver du opmærksom på... og hvordan ledes din opmærksomhed til dét, som er det rette at gøre?
Vandrer medens du har Lyset...
Pax & Bonum
Vandrer
Ja jeg kan prøve Det er ikke noget der er der hele tiden. Det er noget der kommer og går! Det kommer til mig når jeg har brug for det! Det kan være store ting og små ting!
Jeg har da skrevet med nogle (herinde), hvor jeg pludselig bliver helt blank! Jeg aner ikke hvad jeg skal sige, selvom jeg føler jeg har et svar. Og så kan svaret pludselig komme til mig, hvor jeg kan mærke at det ligesom ikke var "mit" svar, eller det var ikke noget jeg lige tænkte mig til, men svaret var så logisk.
Jeg blev faktisk ret chokeret første gang! Det føltes ret meget som da min søn sparkede i min mave for første gang. Der var noget der rørte sig i mig, som jeg ikke selv styrede, og det er da ret underligt!
Og det kommer til mig HVER gang jeg er ved at skrive noget forkert. Men det er mere sådan en stopklods der kommer, hvilket nok også er noget jeg har vænnet mig til. Hvis jeg lige skal til at skrive et bandeord, så kommer stopklodsen lige frem..
Det er nu kun hvis jeg skriver på msn med mine venner, ikke herinde!
Jeg ved ikke helt om jeg kan forklare det bedre..
Mvh Carrie
#80726 - 09/02/200701:48Re: Guds ord er over mig...
Vandrer
Bruger
Kære Carrie
Det er dejligt du vil fortælle, så vi har eksempler på almindelige kristnes tros liv. Jeg synes det er væsentligt du fortæller om, hvordan ordet træder frem, som noget du oplever, der bliver givet dig, eller du bliver stoppet. Det er noget, som andre også har observeret. Det er fint du sammenligner det med barnets første spjet. Man mærker det er noget større, man ved også hvor det hører til.
At bande Nu har jeg aldrig fået indarbejdet egentlige bandeord i mit sprog. Bandeord, er bindeord, som for det meste har at gøre med at tilføje noget ondt eller negativt, til et eller andet. Men der skete det, da også jeg oplevede hvordan ordet kom over mig, at jeg blev klar over, man ikke ligefrem behøver at mestre de "grimme" ord, for at kunne bande. Jeg fandt ud af, at jeg forfærdelig let og hurtigt, kunne lægge pile til rette og såre andre med dem.
Med talen/ordet kan man binde eller løse, man kan såre eller hele. Da jeg i sin tid blev vækket, var det vidunderligt at erfare, hvordan man kan forfine sin tale, ved at rense den for de elementer, som gør talen sløret og vælge at anvende den hensynsfuldt.
Talen på tungen Nu var det sådan, at jeg fik kontakt med nogen, som har den tro; at den kristne modtager helligånden og som tegn på, at de har helligånden, får de tillige tungetalens nådegave. Det minder jo lidt om dét vi taler om, at ordet/talen kommer til os. Men i modsætning til den udbredte opfattelse af tungetale, som "hemmeligheder og englesprog", handler dette om at tale så det forstås. Den lille bøn til min himmelske Fader, lå da også lige på tungen, nemlig... at tungetalen er på dansk.
Du skal ikke bekymre dig om, hvad du skal sige, det kommer til dig når du åbner munden. Sådan som jeg har lært ordet at kende, er det tveægget, på den måde at forstå, at det vender udad og indad på en gang. For når Gud taler gennem Mennesket, skaber det ikke alene forandring omkring os, men den som taler, forandres selv ved ordet.
De skrev det ned Det skrevne ord, vidner om det erfarede ord, og det kan være interessant, at vi i bibelen kan læse om mennesker før os, som sandsynligvis har haft tilsvarende erfaringer, ligesom den du og andre kan fortælle om i dag. Jeg genkender det ene eller det andet, og sådan finder jeg det meste af bibelen nyttig, når den fortæller om hvad det er jeg erfarer, som Menneske. Jeg holder særligt af GT og evangelierne, som rummer vidunderlige fortællinger.
Du har udtrykt dig om Paulus, på en sådan måde; at vi ikke nødvendigvis skal se hans skrifter som Guds ord. Det er jeg helt enig med dig i, og har haft lang tid til at lytte og observere. Som Grundtvig vil jeg sige; Ordet bor ikke i bøger...
Vil du fortsat udtrykke dig og forklare dig i dette emne. Du må meget gerne forsøge, at karakterisere pauli skrifter, ud fra hvad du kender til dem, og forklare ydderligere, hvad det er som gør, at de ikke passer til at bære betegnelsen "Guds ord"?
Det er meget almindeligt, at kristne opfatter bibelen, som en vejleder, en værdifuld skat, som vi har arvet fra dem, som var her før os. Men Guds ord er noget andet end bibelen og kommer til mennesker, som det kom til profeterne i gamle dage. Blandt almindelige kristne, kender man til Mennesker og man taler om dem, som har raget op over, hvor kristne er flest. Det er sådanne levende vidnesbyrd, som gør, at der trives en stærk tro blandt almindelige kristne, der f.eks. ikke nødvenigvis kommer hos IM. De kan have en helt anden Kristen indstilling, end dem man finder i missionsamfundene, eller den der er den danske folkekirkes.
Pax & Bonum
Vandrer