#80582 - 03/02/200704:21Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Er det skismatisk (dvs. kirkesplittende) at danne frimenigheder? Den tanke blev luftet tråden Folkekirken har spillet fallit - som en sidebemærkning, så jeg håber ikke det er unfair at jeg tager det op.
En valgmenighed er en speciel anordning i Folkekirken. I følge valgmenighedsloven skal en valgmenighed ansætte en ordíneret præst, der opfylder de samme betingelser som præster i den øvrige folkekirke. Præsten er under provstens og biskoppens tilsyn. Valgmenigheden kan låne en kirke eller stille med en indviet eller (af biskoppen) godkendt kirkesal til sine gudstjenester.
En evangelisk-luthersk frimenighed hører ikke under det folkekirkelige hierarki, og er ikke underlagt samme restriktioner, men svæver dog ikke i den fri luft. Lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. giver fx. en evangelisk-luthersk frimenighed mulighed for at bruge en kirke til sine gudstjenester* (§14). Og en person, der i mindst 7 år har været frimenighedspræst kan med biskoppens anbefaling tiltræde en præstestilling i folkekirken - uanset uddannelse (lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., §1).
Konklusion: Set fra Folkekirkens love er det altså klart at det at danne en evangelisk-luthersk frimenighed ikke er skismatisk.
Mvh. Jalokin
* Set i det det lys er det interessant at Indre Mission ikke vil leje sine missionshuse ud til frimenigheder, selv om husene står gabende tomme søndag formiddag. Samme forhold gør sig også gældende enkelte steder i Luthersk Mission.
#80583 - 06/02/200719:38Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: ]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin
Jeg synes, vi skal passe på med at forsøge at afgøre, hvad der er skismatisk og ikke skismatisk (eller andre religiøse spørgsmål for den sags skyld), ud fra, hvad den verdslige lovgivning siger. Jeg vil godt indrømme, at grænsen mellem skismatisk og ikke-skismatisk ikke er helt så skarp og entydig. I virkeligheden mener jeg, man så vidt som muligt bør være med i den menighed, som er i ens eget sogn – det er det eneste, der er fuldstændig ikke-skismatisk. Hvis man vælger at løse sognebånd eller lave en valgmenighed tager man jo afstand fra sin lokale menighed, så der bevæger man sig hen i nærheden af det skismatiske, men stadig bevarer man jo noget af fællesskabet ved bl.a. at have samme biskop. Hvis man starter en frimenighed bliver man en tand mere skismatisk, fordi man ikke længere deler biskop med almindelige folkekirke-menigheder og i det hele taget ikke længere er en officiel del af folkekirken. Begynder man at starte frikirker eller lignende, kommer man så en tand mere hen imod det skismatiske. Det fulde skridt mod at være skismatisk tager man, når man afskærer sig fra nadverfællesskab med (in casu) Folkekirkens medlemmer.
Guds fred Nikolaj
P.S.: Jeg vil godt lige understrege, at når jeg skriver så meget om Folkekirken her, er det ikke fordi, jeg opfatter Folkekirken som værende selve Kirken eller sådan noget. At det er skismatisk at forlade Folkekirken gælder naturligvis kun, hvis man er medlem af Folkekirken i forvejen. Det er selvfølgelig ikke skismatisk for f.eks. en pinsemand ikke at være medlem af Folkekirken.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#80584 - 06/02/200719:57Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nissen
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Hej Jalokin,
Citat: Set i det det lys er det interessant at Indre Mission ikke vil leje sine missionshuse ud til frimenigheder, selv om husene står gabende tomme søndag formiddag. Samme forhold gør sig også gældende enkelte steder i Luthersk Mission.
For mig at se, er det under alle omstændigheder underligt. Hvorfor i alverden ikke tjene et par kroner på de halvtomme bygninger rundt omkring?
Og så længe husene lejes ud til evangeliske formål, så ser jeg altså ikke problemet.
Måske har IM ikke næse for at gøre en god forretning?
#80586 - 06/02/200721:44Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: Nissen]
Nikolaj
Bruger
Hej Brian
Citat: For mig at se, er det under alle omstændigheder underligt. Hvorfor i alverden ikke tjene et par kroner på de halvtomme bygninger rundt omkring? Og så længe husene lejes ud til evangeliske formål, så ser jeg altså ikke problemet.
Det er vel ikke særlig »evangelisk« at være skismatisk?
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#80587 - 06/02/200721:51Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: tau]
Nikolaj
Bruger
Hej Tau
Citat: jeg er helt forvirret.
Det behøver du ikke at rødme over. Der er god grund til at være forvirret, for det er i det hele taget noget rod, at kirken er splittet op i så mange forskellige enheder.
Citat: Hvad er forskellen på en frimenighed og en frikirke i Danmark så?
Forskellen er, kort sagt, at en frimenighed har samme trosgrundlag som Folkekirken (altså de tre oldkirkelige bekendelser samt Augustana og Luthers Lille Katekismus) og kan få lov til at bruge Folkekirkens bygninger, og det har/kan en frikirke ikke (jo, Evangelisk-Luthersk Frikirke har samme bekendelsesskrifter som Folkekirken, plus lidt flere, men det er så undtagelsen).
Guds fred Nikolaj
#80588 - 06/02/200721:55Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Citat: Hej Jalokin,
Citat: Set i det det lys er det interessant at Indre Mission ikke vil leje sine missionshuse ud til frimenigheder, selv om husene står gabende tomme søndag formiddag. Samme forhold gør sig også gældende enkelte steder i Luthersk Mission.
For mig at se, er det under alle omstændigheder underligt. Hvorfor i alverden ikke tjene et par kroner på de halvtomme bygninger rundt omkring?
Og så længe husene lejes ud til evangeliske formål, så ser jeg altså ikke problemet.
Måske har IM ikke næse for at gøre en god forretning?
/B
Man kunne jo også diskutere om ikke det er bare en lille smule skismatisk at have missionshuse, hvis brugere går til præster i andre sogne...
I det mindste kan man i IM godt anerkende at luthersk-evangeliske frimenigheder kan være ligeså luthersk-evangeliske som alle andre, og dermed kan bruges i IM-sammenhænge. As of last year, that is.
#80589 - 06/02/200722:43Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj,
Citat: Det behøver du ikke at rødme over. Der er god grund til at være forvirret, for det er i det hele taget noget rod, at kirken er splittet op i så mange forskellige enheder.
Tak, Nikolaj. Jeg blev bare så flov over, at jeg ikke vidste svaret, på noget som jeg måske burde vide, nu jeg ikke er ny kristen mere.
Og tak for dit gode svar. Det var klart og enkelt og til at forstå.
Mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#80590 - 06/02/200723:12Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Jeg er enig i, at det ikke er verdslig lovgivning, der skal afgøre, hvad der er skismatisk. Men jeg er dybt uenig i, at det er skismatisk at melde sig ud af folkekirken. Ledelsen af folkekirken fører i dag en så kraftig vranglære og er så langt væk fra Bibelen og bekendelserne, at det er det, der er det skismatiske, og hvis man ikke kan affinde sig med at være i en kirke, hvor det er den officielle linie, så finder jeg ikke det skismatisk. Dem, der skaber splittelse, vil jeg holde fast i, er dem, der fører vranglære.
#80591 - 06/02/200723:18Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Jeg mener det er en eftertanke værd, om man bare sådan bør vælge menighed efter hvad man synes er bedst, i det hele taget hvilke kriterier vi vælger efter.
Men hvis man lægger den overvejelse væk et øjeblik, så kan jeg faktisk ikke se nogen substantiel forskel mellem at løse sognebånd eller at danne en valgmenighed i samme sogn, eller at danne en (evangelisk-luthersk) frimenighed. Groft sagt kan man sige, at den eneste forskel mellem en valgmenighed og en frimenighed er at en frimenighed sætter sig udenfor biskoppens tilsyn. Og hvis biskoppen er en vranglærer, ja så er det vel ikke kirkesplittende at sætte sig udenfor hans (eller hendes) tilsyn
#80592 - 06/02/200723:18Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nissen
Bruger
Citat: Hej Brian
Citat: For mig at se, er det under alle omstændigheder underligt. Hvorfor i alverden ikke tjene et par kroner på de halvtomme bygninger rundt omkring? Og så længe husene lejes ud til evangeliske formål, så ser jeg altså ikke problemet.
Det er vel ikke særlig »evangelisk« at være skismatisk?
Guds fred Nikolaj
Mener du dermed, at man er skismatisk, hvis man opretter - lad os sige - en evangelisk luthersk frimenighed?
Hvis ja, så spørger jeg, om man de facto ikke også er kirkesplittende, hvis man som IM samfund lægger afstand til den lokale præst, lukker sig om sig selv i sit missionshus - og endelig: Laver en månedlig tilkaldegudstjeneste for ligesindede?
Noget andet er så, at jeg har så uendelig svært ved at se, at det nødvendigvis skal handle om teologi. Kunne der ganske enkelt ikke være tale om, at man lejede sine lokaler ud til gode og nyttige formål?
Jeg kunne forstå, hvis Indre Mission ikke ville leje missionshuset ud til Kenneth Strandby og hans sexmesser - men at det skulle være et problem at leje et missioshus ud til en evangelisk menighed, som har brug for et sted at holde gudstjeneste - det kan jeg altså ikke se problemet i.
#80593 - 07/02/200722:15Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: KajQrd]
Nikolaj
Bruger
Hej Mark
Citat: Ledelsen af folkekirken fører i dag en så kraftig vranglære og er så langt væk fra Bibelen og bekendelserne, at det er det, der er det skismatiske, og hvis man ikke kan affinde sig med at være i en kirke, hvor det er den officielle linie, så finder jeg ikke det skismatisk. Dem, der skaber splittelse, vil jeg holde fast i, er dem, der fører vranglære.
Det er jeg sådan set langt hen ad vejen enig med dig i. Men er det så ikke også dem, der er skismatiske og fører vranglære, der burde blive smidt ud af kirken? Dét kommer jo ikke til at ske af, at vi vi andre går vores vej, uanset hvor hårdt vi så end måtte smække med døren.
Guds fred Nikolaj
#80594 - 07/02/200722:16Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: tau]
Nikolaj
Bruger
Hej Tau
Citat: Tak, Nikolaj. Jeg blev bare så flov over, at jeg ikke vidste svaret, på noget som jeg måske burde vide, nu jeg ikke er ny kristen mere. Og tak for dit gode svar. Det var klart og enkelt og til at forstå.
Selv tak.
Guds fred Nikolaj
#80595 - 07/02/200722:19Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Groft sagt kan man sige, at den eneste forskel mellem en valgmenighed og en frimenighed er at en frimenighed sætter sig udenfor biskoppens tilsyn. Og hvis biskoppen er en vranglærer, ja så er det vel ikke kirkesplittende at sætte sig udenfor hans (eller hendes) tilsyn
Det er faktisk en meget god pointe. Det vil jeg lige overveje lidt mere, men tak, i hvert fald, for dit svar.
Guds fred Nikolaj
#80596 - 07/02/200722:27Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
Citat: Hej Mark Det er jeg sådan set langt hen ad vejen enig med dig i. Men er det så ikke også dem, der er skismatiske og fører vranglære, der burde blive smidt ud af kirken? Dét kommer jo ikke til at ske af, at vi vi andre går vores vej, uanset hvor hårdt vi så end måtte smække med døren.
Det er rigtigt. Men det hjælper stadig ikke dem, der står med det problem, at de ikke får nogen åndelig opbygning i folkekirken. Og det gør det slet ikke, at de får skudt i skoene, at det er dem, der opfører sig skismatisk, når de vælger at forlade folkekirken.
#80597 - 07/02/200722:27Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Brian
Citat: Mener du dermed, at man er skismatisk, hvis man opretter - lad os sige - en evangelisk luthersk frimenighed?
Hmm, ja, måske. Jeg er lidt »på vej« i dette spørgsmål, tror jeg.
Citat: Hvis ja, så spørger jeg, om man de facto ikke også er kirkesplittende, hvis man som IM samfund lægger afstand til den lokale præst, lukker sig om sig selv i sit missionshus - og endelig: Laver en månedlig tilkaldegudstjeneste for ligesindede?
Jo, det er da splittende i en eller anden grad. Men jeg vil da ikke afvise, at der kan være større onder, som kan retfærdiggøre denne (lille) splittelse. F.eks. hvis man ikke mener, at man med god samvittighed kan gå til alters ved sin lokale præst, fordi han/hun er åbenlyst vranglærende og/eller ubodfærdig.
Citat: Noget andet er så, at jeg har så uendelig svært ved at se, at det nødvendigvis skal handle om teologi. Kunne der ganske enkelt ikke være tale om, at man lejede sine lokaler ud til gode og nyttige formål? Jeg kunne forstå, hvis Indre Mission ikke ville leje missionshuset ud til Kenneth Strandby og hans sexmesser - men at det skulle være et problem at leje et missioshus ud til en evangelisk menighed, som har brug for et sted at holde gudstjeneste - det kan jeg altså ikke se problemet i.
Men hvis man nu mener, at frimenigheder splitter kirken ad, så er det vel svært at karakterisere det som et godt og nyttigt formål. Som sagt er jeg selv ikke helt afklaret omkring dette spørgsmål endnu, men jeg forstår udmærket de bekymringer, som nogle mennesker har mht. at støtte frimenigheder på den ene eller den anden måde.
Guds fred Nikolaj
#80598 - 07/02/200722:29Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat: Det er jeg sådan set langt hen ad vejen enig med dig i. Men er det så ikke også dem, der er skismatiske og fører vranglære, der burde blive smidt ud af kirken? Dét kommer jo ikke til at ske af, at vi vi andre går vores vej, uanset hvor hårdt vi så end måtte smække med døren.
Men det gør de jo ikke. Og kan du se nogen udsigt til at det skulle ske? Det kan jeg ikke, desværre. Ligesom samfundet, så er kirken af samfundet på vej væk fra Gud.
Problemet i Folkekirken er, at der bliver ført en halv skjult magtkamp mellem bibeltro og liberale. I dag fører de liberale klart bl.a. fordi Folkekirken er en del af staten og derfor har svært ved at skelne mellem at være i verden og være af verden. Som det er nu er Folkekirken meget af verden og ikke i.
Ingen vil give sig og resultatet bliver at kirken bliver ofret. Man må bare indse at der er to helt forskellige bibelsyn der ligger bag Folkekirken og at dem som er liberale er i stort overtal og intet tyder på en ændring. Så synes jeg man skal tage konsekvensen og gå. Ellers udvandes troen lige så langsomt.
Nogle gange skal man gøre op med sig selv om det er værd at kæmpe for noget. Er det værd at bruge sine kræfter på en Folkekirke som er i tydeligt forfald og har været det de sidste 15 år (mindst)? Det synes jeg ikke.
#80599 - 07/02/200722:42Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Mark
Citat: Det er rigtigt. Men det hjælper stadig ikke dem, der står med det problem, at de ikke får nogen åndelig opbygning i folkekirken.
Det er jo faktisk (også) derfor, vi har missionshuse o.l. Det er altså ikke noget nyt problem, at nogle mennesker ikke mener, de får en tilstrækkelig solid åndelig føde i Folkekirken. Der var f.eks. det samme problem for omkring 200 år siden, da bevægelsen de Stærke Jyder opstod. De Stærke var bestemt ikke altid enige med deres præster, og for at få den nødvendige åndelige føde supplerede de sædvanligvis præstens prædiken med højtlæsning fra Luthers prædikener i hjemmene efter gudstjenesten. Uenigheden gav f.eks. anledning til, at de holdt såkaldte sangkrige, hvor de ved gudstjenesterne sang salmer fra Kingos salmebog i stedet for de salmer, som præsten havde bestemt. Det fortælles, at engang blev en præst så træt af at vente på, at de Stærke fik sunget færdig, at han gik hjem midt under gudstjenesten. Og hvad gjorde de Stærke så? De gik hen til præsten og hentede ham tilbage i kirken – for de skulle jo have sakramentet osv. Jeg synes, det siger lidt om, hvordan man både kan være yderst loyal og samtidig oprørsk overfor Folkekirken – og jeg bilder mig nok ind, at jeg har arvet lidt af det samme temperament fra mine forfædre blandt de Stærke Jyder (selv om jeg nu altså synes ganske godt om Grundtvigs salmer).
Guds fred Nikolaj
#80600 - 07/02/200722:47Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nissen
Bruger
Hej Nikolaj, tak for dit svar.
Citat: Citat: Mener du dermed, at man er skismatisk, hvis man opretter - lad os sige - en evangelisk luthersk frimenighed?
Hmm, ja, måske. Jeg er lidt »på vej« i dette spørgsmål, tror jeg.
Fair nok. Jeg mener, at der stadig er mange gode grunde til at forblive i folkekirken - men jeg har svært ved at forene mig med tanken om, at mine gode lutherske venner skulle være kirkesplittende fordi de drager en anden konsekvens af folkekirkens læremæssige og moralske forfald, end jeg gør. Jeg syntes ærlig talt, at al den tale om, at "vi respekterer IM-venner, der af samvittighedsgrunde melder sig ud af folkekirken" er noget hul og tam, hvis det i praksis betyder, at vi anser dem for kirkesplittere. I så fald syntes jeg, at det i høj grad er ligeså kirkesplittende at afskære sig fra sin naturlige sognemenighed, gemme sig i missionshuset - og endelig arrangere tilkaldegudstjenester.
Citat: Jo, det er da splittende i en eller anden grad. Men jeg vil da ikke afvise, at der kan være større onder, som kan retfærdiggøre denne (lille) splittelse. F.eks. hvis man ikke mener, at man med god samvittighed kan gå til alters ved sin lokale præst, fordi han/hun er åbenlyst vranglærende og/eller ubodfærdig.
Kan der retfærdigvis ikke også være grunde til, at nogle føler sig overbevist om, at det er bedst at forlade folkekirken og slutte sig til en evangelisk luthersk frimenighed?
Citat: Men hvis man nu mener, at frimenigheder splitter kirken ad, så er det vel svært at karakterisere det som et godt og nyttigt formål. Som sagt er jeg selv ikke helt afklaret omkring dette spørgsmål endnu, men jeg forstår udmærket de bekymringer, som nogle mennesker har mht. at støtte frimenigheder på den ene eller den anden måde.
Nu er det ikke for at skyde på dig (don't take it personal!), men jeg syntes ærlig talt, at det er en noget selvfed holdning. Hvis man har så store og massive skyklapper på, at man KUN kan se folkekirken som Guds kirke, så trænger man da seriøst til at få åbnet sine øjne lidt. Er der evt. ikke også den mulighed, at evangelisk-lutherske frimenigheder er med til at berige kirken?
Jeg har pt. ikke noget som helst problem ved at skulle leje "mit" missionshus ud til fx. en evangelisk luthersk frimenighed. Det er jo en ren vind-vind situation! Helt ærligt: Trænger vi (læs IM'ere!) ikke nogle gange til at se lidt mere nuanceret på tingene? Ofte så opfører vi os som om, at vi skulle være de eneste, der har fundet det ægte evangelium - og at vi skulle være de eneste, der vil blive frelst på den yderste dag.
#80601 - 07/02/200722:54Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Citat: Helt ærligt: Trænger vi (læs IM'ere!) ikke nogle gange til at se lidt mere nuanceret på tingene? Ofte så opfører vi os som om, at vi skulle være de eneste, der har fundet det ægte evangelium - og at vi skulle være de eneste, der vil blive frelst på den yderste dag.
#80602 - 07/02/200723:05Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
Citat: Det er jo faktisk (også) derfor, vi har missionshuse o.l. Det er altså ikke noget nyt problem, at nogle mennesker ikke mener, de får en tilstrækkelig solid åndelig føde i Folkekirken.
Det kan der være noget om. Og det er da også derfor, at jeg stadig er medlem af folkekirken. Men for det første så er der steder i landet, hvor man enten skal rejse meget langt eller sidde meget alene, hvis man vil komme hen, hvor der er denne forkyndelse. For det andet, så mener jeg, at, jo, det er et gyldigt forsvar for, at man med god samvittighed kan blive i folkekirken. Men det kan for mig aldrig blive et argument for, at det er forkert ikke at gøre det. Og jeg har svært ved at opfatte det anderledes, end at du mener, det er forkert at forlade folkekirken, når du siger, at det er skismatisk at gøre det.
Citat: Der var f.eks. det samme problem for omkring 200 år siden, da bevægelsen de Stærke Jyder opstod. De Stærke var bestemt ikke altid enige med deres præster, og for at få den nødvendige åndelige føde supplerede de sædvanligvis præstens prædiken med højtlæsning fra Luthers prædikener i hjemmene efter gudstjenesten. Uenigheden gav f.eks. anledning til, at de holdt såkaldte sangkrige, hvor de ved gudstjenesterne sang salmer fra Kingos salmebog i stedet for de salmer, som præsten havde bestemt. Det fortælles, at engang blev en præst så træt af at vente på, at de Stærke fik sunget færdig, at han gik hjem midt under gudstjenesten. Og hvad gjorde de Stærke så? De gik hen til præsten og hentede ham tilbage i kirken – for de skulle jo have sakramentet osv. Jeg synes, det siger lidt om, hvordan man både kan være yderst loyal og samtidig oprørsk overfor Folkekirken – og jeg bilder mig nok ind, at jeg har arvet lidt af det samme temperament fra mine forfædre blandt de Stærke Jyder (selv om jeg nu altså synes ganske godt om Grundtvigs salmer).
Jeg synes da, der er god inspiration at hente i de stærke jyder for, hvordan man med god samvittighed kan blive. Men der er flere ting i det:
1. Min loyalitet er først og fremmest i forhold til Gud, dernæst i forhold til mit eget åndelige liv, dernæst i forhold til min åndelige omgangskreds (i mit tilfælde IM), dernæst i forhold til min lokale menighed, og så i forhold til folkekirken. Så som du kan se kommer folkekirken ret langt nede på den liste.
2. Selv i de dele af folkekirken, der rent faktisk har en god forkyndelse, er der i mine øjne tegn på mangelsygdomme. F.eks. er det meget svært i folkekirkeordningen at finde plads til brug af sin nådegave, hvis man har nådegave til offentlig tungetale. Og det er uanset om vi ser på gudstjenesten eller det, der nu foregår i missionshusene. Så på den måde er der i mine øjne også en tendens til, at folkekirken (med Oase-bevægelsen som den eneste synlige undtagelse) siger til folk med denne nådegave, at vi har ikke brug for jer.
3. Tanken om folkekirken som missionsmark må jeg indrømme, at jeg ikke synes særlig godt om. Kirken skal være et sted, man bliver opbygget og lærer Gud bedre at kende. Ikke et sted, hvor man skal diskutere, om Gud nu overhovedet findes som andet end et udtryk for vores egen stræben efter det guddommelige. For mig at se gavner vi hverken folkekirkens eller vores egen tro ved at blive i folkekirken ved at blive. Men ideelt set burde en udmelding i mine øjne ske på én gang. Men at den bør ske, kommer jeg mindre og mindre i tvivl om...
#80603 - 07/02/200723:06Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: metusalem]
Nikolaj
Bruger
Hej Metusalem
Citat: Men det gør de jo ikke. Og kan du se nogen udsigt til at det skulle ske? Det kan jeg ikke, desværre. Ligesom samfundet, så er kirken af samfundet på vej væk fra Gud.
Nej, det kan jeg desværre heller ikke. Men Gud er stor, og hvad der ser håbløst ud for os, er fuldt af muligheder for ham.
Citat: Problemet i Folkekirken er, at der bliver ført en halv skjult magtkamp mellem bibeltro og liberale. I dag fører de liberale klart bl.a. fordi Folkekirken er en del af staten og derfor har svært ved at skelne mellem at være i verden og være af verden. Som det er nu er Folkekirken meget af verden og ikke i.
Ja, det er jeg helt, helt enig i.
Citat: Ingen vil give sig og resultatet bliver at kirken bliver ofret. Man må bare indse at der er to helt forskellige bibelsyn der ligger bag Folkekirken og at dem som er liberale er i stort overtal og intet tyder på en ændring. Så synes jeg man skal tage konsekvensen og gå. Ellers udvandes troen lige så langsomt.
Men hvis vi forlader Folkekirken, fordi den er så fuld af vranglærere, siger vi så ikke dermed også, at alle de, der ikke forlader Folkekirken, står i ledtog med vranglærere?
Citat: Nogle gange skal man gøre op med sig selv om det er værd at kæmpe for noget. Er det værd at bruge sine kræfter på en Folkekirke som er i tydeligt forfald og har været det de sidste 15 år (mindst)? Det synes jeg ikke.
Kirken har sådan set været i forfald de sidste snart 2000 år. Så der er ikke noget nyt under solen. Der er bestemt heller ikke noget nyt i, at kirken i Danmark er inficeret med vranglære – det har den været i flere hundrede år. Men der er også altid lyspunkter, og jeg synes da f.eks., det er godt at se, at folkekirker rundt omkring har gang i nytænkende, udadrettede tiltag som aldrig før, som eksempelvis minikonfirmander, natkirke, babysalmesang, kirkefrokoster og meget andet. Det gør dog naturligvis ikke, at vi ikke skal bekymre os om udvandingen af teologien, men jeg synes, det er nødvendigt at have det perspektiv på, at det altså ikke er alt, der er skidt, og at det ikke kun er i vores tid, det står galt til. Det ligger nok meget naturligt for os mennesker at tro, at alt var bedre i de gode gamle dage – men det tror jeg ikke nødvendigvis, at det var, når alt kommer til alt.
Guds fred Nikolaj
#80604 - 07/02/200723:08Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Må jeg være en smule kættersk og sige at jeg tror det kan være godt for den teologiske bevidsthed at der findes elementer i kirken, der tvinger en til at arbejde med teksten og til at forholde sig kritisk til den lære, der lyder.
Derudover kan det lære os noget om forskelligheden Guds børn imellem. Det er meget sundt!
Alt for megen rygklapperi og meningsdiktatur bliver til åndelig ladhed, hvilket jeg synes der findes en del eksempler på.
Omvendt mener jeg jo heller ikke at det her er noget man sådan skal tilstræbe - det virker ikke til at de første kristne menigheder selv havde problemer med at lave teologisk rav i den...
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Nikolaj Er det "Ledelsen" eller kirkegaengeren der er skyld i vranglaere? Her er det vist nok kirkegaengeren. Ledelsen goer alt hvad de kan for at menigheden tilfredsstilles. Hvis det saa betyder at de dyrker (i min mening) vranglaere saa er det kirkegaengeren som er skyldig. Der er mange kirkegaengere som tror at det gamle Testamente ikke betyder noget mere, og er slet ikke trovaerdig mere, og de vil helst bare hoere at Gud er kaerlig i hvordan vi opfoerer os, Jesus doede for vore synder og derfor kommer vi i Paradis og lever med Gud i uendelighed. Domme dag er kun et sted hvor vi faar billetterne og Sankt Peter staar ved doeren og klipper hul i dem. I vores Menighed er der over hundred konfirmerte medlemmer, kun tolv eller fjorten af dem kommer i kirke hver Soendag. De andre kommer naar der skeer noget i familien, daab, konfirmation, bryllup, begravelse og en gang imellem Juleaften, Paaske og andre menigheds feste. "Ledelsen" oensker, og toer ikke at traede paa taeerne for resultatet er for det meste at de bare bliver vaek, eller gaar et andet sted hen. Det er slet ikke let for Biskopper og Praester og det bliver vaerre som tiden gaar. Det vil ikke vare ret laenge foer de skal tvinges til at vie samme koen partnerer og det er osse kun fordi kirkegaengere forlanger det. Saa hvem er skyld i vranglaere? Med venlig hilsen Bluerover1
#80606 - 07/02/200723:15Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
Citat: Må jeg være en smule kættersk og sige at jeg tror det kan være godt for den teologiske bevidsthed at der findes elementer i kirken, der tvinger en til at arbejde med teksten og til at forholde sig kritisk til den lære, der lyder.
Det er jeg enig i. Men det kan man sagtens blive tvunget til at kristne, der tænker anderledes om nogle ting, uden at det bliver til regulær vranglære. Jeg vil 100 gange hellere høre på en Cantalemessa på Sommeroase (og jeg var der ikke, så det er ikke fordi lige netop den sag er en kæphest), end jeg vil høre på en Thorkild Grosbøl. Jeg har ikke brug for, når jeg er i de helliges samfund, at udfordres i, om det rent faktisk er et samfund af hellige eller af godtroende landsbytosser.
Citat: Alt for megen rygklapperi og meningsdiktatur bliver til åndelig ladhed, hvilket jeg synes der findes en del eksempler på.
Omvendt mener jeg jo heller ikke at det her er noget man sådan skal tilstræbe - det virker ikke til at de første kristne menigheder selv havde problemer med at lave teologisk rav i den...
Netop... Der skal være plads til at diskutere tingene og i øvrigt lade sig retlede af skrifterne. Men i den tidlige kirke var diskussionen jo heller ikke på, om Jesu opstandelse nu var fysisk eller rent billedlig. En anden ting er, at det bestemt ikke skal være kirkens ledere, der skal stå for denne diskussion. Så er de ikke ledere, der leder menigheden ret!
#80607 - 07/02/200723:24Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Citat: Men hvis vi forlader Folkekirken, fordi den er så fuld af vranglærere, siger vi så ikke dermed også, at alle de, der ikke forlader Folkekirken, står i ledtog med vranglærere?
Jo måske og hvad så? Det er ikke vores problem hvad andre tænker og gør. Vi står til ansvar overfor Gud og ikke mennesker.
Citat: Kirken har sådan set været i forfald de sidste snart 2000 år. Så der er ikke noget nyt under solen. Der er bestemt heller ikke noget nyt i, at kirken i Danmark er inficeret med vranglære – det har den været i flere hundrede år. Men der er også altid lyspunkter, og jeg synes da f.eks., det er godt at se, at folkekirker rundt omkring har gang i nytænkende, udadrettede tiltag som aldrig før, som eksempelvis minikonfirmander, natkirke, babysalmesang, kirkefrokoster og meget andet. Det gør dog naturligvis ikke, at vi ikke skal bekymre os om udvandingen af teologien, men jeg synes, det er nødvendigt at have det perspektiv på, at det altså ikke er alt, der er skidt, og at det ikke kun er i vores tid, det står galt til. Det ligger nok meget naturligt for os mennesker at tro, at alt var bedre i de gode gamle dage – men det tror jeg ikke nødvendigvis, at det var, når alt kommer til alt.
Jeg er ikke enig i at kirken har været i forfald i 2000 år. Hvad bygger du det på? Jeg kan se en kirke som har haft perioder som var gode og dårlige. De dårlige blev afløst af bedre perioder pga. mennesker som sagde stop.
Der er forskel på, om der er en sund kirke, som af og til desværre har vranglære og om det er en usund kirke som af og til har sund lære. Det sidste er tilfældet med Folkekirken.
Den holdning du har med at affinde sig med noget ubibelsk fordi kirken også har haft problemer i andre perioder, kan jeg ikke se noget bibelsk i? Der står at vi skal fjerne det onde fra vores midte. Når man ikke kan det, så er den næste mulighed er mødes med andre kristne et andet sted hvor Gud bliver taget seriøst. Det kan man gøre i en frikirke fx. Det handler om vores evige liv og andres.
Det virker som om du - lige meget hvad der sker - ikke vil forlade Folkekirken. Jeg forstår simpelthen ikke den holdning, at man vil affinde sig med noget som er ret dårligt(ja faktisk ubibelsk), når man kan få noget som er en del bedre. Det betyder ikke at man ikke skal kæmpe for tingene. Det har jeg selv gjort. Men man bliver nødt til at se i øjnene når uenigheden er for stor. Vi har brug for en stærk kirke i Danmark (og det kan man godt være selvom man ikke kommer i den samme) som kan tale med én stemme og påvirke samfundet. For i sidste ende går det ud over os som er kristne og ikke bliver opbygget tilstrækkeligt i troen og det går ud over dem som ikke kan finde hoved og hale i hvad kirken mener og derfor vælger andre steder, hvor der er et klart budskab eller ikke vælger noget sted fordi det hele virker utroværdigt.
#80608 - 07/02/200723:25Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Citat: Det er jeg enig i. Men det kan man sagtens blive tvunget til at kristne, der tænker anderledes om nogle ting, uden at det bliver til regulær vranglære. Jeg vil 100 gange hellere høre på en Cantalemessa på Sommeroase (og jeg var der ikke, så det er ikke fordi lige netop den sag er en kæphest), end jeg vil høre på en Thorkild Grosbøl. Jeg har ikke brug for, når jeg er i de helliges samfund, at udfordres i, om det rent faktisk er et samfund af hellige eller af godtroende landsbytosser.
Jeg er slet ikke uenig, men stillede (bevidst) tingene på spidsen. Cantallamessa er en kristen broder, mens Grossbølls vidnesbyrd om sig selv i hvert fald HAR været, at han ikke tror. Høre på ham vil jeg gerne, men jeg finder det højst aparte at han med en afskrivning af den kristne tro kan stå som hyrde og lærer. Det er for fjollet.
Det gode er jo heldigvis at det har fået mange mennesker til at reagere og fornemme lidt ind på deres egen tro. Det er positivt, men om det er det værd tør jeg ikke vurdere..
Citat: Netop... Der skal være plads til at diskutere tingene og i øvrigt lade sig retlede af skrifterne. Men i den tidlige kirke var diskussionen jo heller ikke på, om Jesu opstandelse nu var fysisk eller rent billedlig. En anden ting er, at det bestemt ikke skal være kirkens ledere, der skal stå for denne diskussion. Så er de ikke ledere, der leder menigheden ret!
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
Jeg tror nok jeg er enig med dig, men der er også noget forbilledligt i at have ledere, der er på vej, og som søger Guds ord og vilje for at finde den. Det gør dem ikke nødvendigvis til dårlige ledere.
#80609 - 07/02/200723:29Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Findes der perfekte, hel-bibelske kirker?
Læs det ikke som et forsvar for folkekirken, for det er ikke ment sådan; mere som en nøgtern spørgen til om ikke vi på denne side af Jesu genkomst må affinde os med særdeles uhensigtsmæssige vilkår for Guds menighed.. Jeg tror at alle sætter grænser og går på kompromis på den ene eller anden måde. Spørgsmålet er så bare hvor de grænser skal gå.
#80610 - 07/02/200723:31Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Citat: Findes der perfekte, hel-bibelske kirker?
Læs det ikke som et forsvar for folkekirken, for det er ikke ment sådan; mere som en nøgtern spørgen til om ikke vi på denne side af Jesu genkomst må affinde os med særdeles uhensigtsmæssige vilkår for Guds menighed.. Jeg tror at alle sætter grænser og går på kompromis på den ene eller anden måde. Spørgsmålet er så bare hvor de grænser skal gå.
Nej der findes ingen perfekte kirker. Men der findes rigtig mange som er bedre end Folkekirken. Rigtig mange. Og vi skal ikke finde os i vranglære når den er så langt ude som i Folkekirken. Hvis det var små ting, så kunne det forsvares. Men det er det ikke.
#80611 - 07/02/200723:33Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
Hej Moe
Citat: Jeg er slet ikke uenig, men stillede (bevidst) tingene på spidsen. Cantallamessa er en kristen broder, mens Grossbølls vidnesbyrd om sig selv i hvert fald HAR været, at han ikke tror. Høre på ham vil jeg gerne, men jeg finder det højst aparte at han med en afskrivning af den kristne tro kan stå som hyrde og lærer. Det er for fjollet.
Det gode er jo heldigvis at det har fået mange mennesker til at reagere og fornemme lidt ind på deres egen tro. Det er positivt, men om det er det værd tør jeg ikke vurdere..
Jeg er enig i det hele. Men den positive virkning, det har haft, behøvede han vel ikke være i en gejstlig stilling for at kunne have. Men så havde opmærksomheden måske ikke været det samme...
Citat: Jeg tror nok jeg er enig med dig, men der er også noget forbilledligt i at have ledere, der er på vej, og som søger Guds ord og vilje for at finde den. Det gør dem ikke nødvendigvis til dårlige ledere.
Det er også en måde at pege på Kristus på!
I mine øjne gør det, at man selv er på vej og søger Guds ord og vilje faktisk en til en fantastisk god leder. Men problemet er jo, at vi i dag har en forholdsvis stor del af hyrderne i kirken, der netop ikke søger Guds ord og vilje. Og det ser jeg intet som helst positivt i.
#80612 - 07/02/200723:47Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Citat: Nej der findes ingen perfekte kirker. Men der findes rigtig mange som er bedre end Folkekirken. Rigtig mange. Og vi skal ikke finde os i vranglære når den er så langt ude som i Folkekirken. Hvis det var små ting, så kunne det forsvares. Men det er det ikke.
Men hvor sætter man grænsen? Hvad er forskellen på lidt langt ude og meget langt ude? Hvad er små og hvad er store ting?
Jeg har selv en mavefornemmelse af hvad jeg vil finde mig i at blive udsat for, men selv lidt ubibelskhed er vel.. ubibelsk, if you get my drift.
(Jeg vil i øvrigt lige tilføje at jeg på ingen måder betvivler at der findes mange kirker som er bedre end folkekirken. Jeg er ikke nogen særlig indædt forsvarer af folkekirkentingen, men i dag er det onsdag og så... yeah..)
#80613 - 07/02/200723:49Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Citat:
I mine øjne gør det, at man selv er på vej og søger Guds ord og vilje faktisk en til en fantastisk god leder. Men problemet er jo, at vi i dag har en forholdsvis stor del af hyrderne i kirken, der netop ikke søger Guds ord og vilje. Og det ser jeg intet som helst positivt i.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
Nej, det er meganederen.
(Uh, I er så gode og høflige og sådan. Jeg er altså ikke kun uhøflig selvom jeg ikke skriver knus og venlig hilsen. Og så hedder jeg forresten Thomas. )
#80614 - 08/02/200700:00Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
Citat: Nej, det er meganederen.
(Uh, I er så gode og høflige og sådan. Jeg er altså ikke kun uhøflig selvom jeg ikke skriver knus og venlig hilsen. Og så hedder jeg forresten Thomas. )
Nemlig, ja... Hvad er i grunden grunden til, at du så har valgt Moe som brugernavn? At det giver credibility på en IM-hjemmeside?
Med vanlig venlig hilsen
Mark Langdahl
PS. Jeg tror, grunden til, at jeg altid holder på formerne, er, at jeg jo har et ret så sært brugernavn i forhold til mit borgerlige navn, så jeg vil helst ikke fremstå som anonym... Og så er det en nem måde altid at få med, hvem folk taler med
#80621 - 08/02/200714:52Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.
Man kunne jo også spørge, hvad der egentlig var mest skismatisk: At danne en frimenighed, der vil stå på Bibelens og bekendelsens grund - eller det som vi ser i Folkekirken, at man giver plads til folk som Grosbøll og Kaj Mogensen? Det er vel vranglæren, der splitter, snarere end spørgsmålet om bygninger, organisation og struktur? Desuden er det jo ikke alle, der vil komme til samme præst, selv om det er i den samme menighed. Er det skismatisk? Nogle skismaer er af det gode. Fx at skille sig ud fra vranglæren. Det er vel også det, man bl.a. har søgt at gøre i missionshusene.
I Confessio Augustana (kan desværre ikke huske paragraffen ) står der, at det, der konstituerer kirkens enhed, er at evangeliet forkyndes rent og purt og at sakramenterne forvaltes ret. Derimod er det ikke nødvendigt til enhed med ydre menneskelige skikke, ceremonier mv. Set i det lys synes jeg det er sært, at mange IM'ere, som jo vil sige, at de er bekendelsestro, finder det skismatisk med valg- og frimenigheder, som jo netop kun er menneskelige ydre strukturer og ikke en del af forkyndelsen eller sakramentsforvaltningen. Jeg synes også, det er et problem at sætte mærkaten "skismatiker" på folk, som handler ud af samvittighedsnød (det kender vi vel alle alvoren af?) og ikke bare ud af kirke-shoppe-lyst eller brugsforeningsmentalitet (som det af og til er blevet sagt både på og mellem linjerne). Det virker lidt som om man gør grin med noget, der rent faktisk er et samvittighedsproblem for nogen. (Man kan jo sammenligne med Paulus, som ikke ville lede nogen til fald ved det, han spiste.) Jeg tror, der står større ting på spil, når man tager det alligevel noget omfattende skridt at starte egen menighed. (At der så evt. er nogle der "shopper" eller tænker i "brugsforening", er en anden sag, men det skal ikke blandes sammen.) - Jeg siger ikke, at du har sagt sådan, men det er det, man kan høre en gang imellem, synes jeg.
Det er tit blevet sagt, at man i fri- og valgmenigheder ville komme til at stå i fare for at blive hovmodige, sekteriske og selvtilstrækkelige (eller noget i den retning). Men står vi ikke i fare for det i missionshusene, (siden folkekirken alene åbenbart ikke er "god nok", kunne man sige) eller har vi bare vænnet os til det? Og den eventuelle fare får os jo heller ikke til at forlade missionshusene (nødvendigvis).
Mvh. Anne.
PS. Jeg tror nu ikke, vi er het uenige. Bare lidt strøtanker, som dit indlæg satte i gang hos mig.
#80622 - 08/02/200714:57Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: AnnePande]
Anonym
Anonym
Citat:
I Confessio Augustana (kan desværre ikke huske paragraffen ) står der, at det, der konstituerer kirkens enhed, er at evangeliet forkyndes rent og purt og at sakramenterne forvaltes ret. Derimod er det ikke nødvendigt til enhed med ydre menneskelige skikke, ceremonier mv.
Det er i VII.
Og nok engang et supergodt indlæg fra Anne. Vi skal ikke være blinde for at der rent faktisk er kommet meget godt ud af skismaer...
#80624 - 08/02/200715:16Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Tak for oplysningen, (Carl) Moe, og for roserne.
Forresten så har min oldemor hørt Carl Moe oppe i Harboøre - har jeg læst i et af hendes 100 år (bogstavelig talt) gamle breve. Hun boede på Holmsland Klit, hvor der var vækkelse på hendes tid. En anden brevskriver i bunken af gamle breve fortæller om et vækkelsesmøde i Klegod Skole - før missionshuset blev bygget - hvor der var helt proppet op af mennesker, der gerne ville tage imod Jesus. Nå, det var nu lidt offtopic, men kort fortalt: Jeg må vel være 4. generations fan af Carl Moe, så.
#80625 - 08/02/200715:20Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Anonym
Anonym
Citat: Tak for oplysningen, (Carl) Moe, og for roserne.
Forresten så har min oldemor hørt Carl Moe oppe i Harboøre - har jeg læst i et af hendes 100 år (bogstavelig talt) gamle breve. Hun boede på Holmsland Klit, hvor der var vækkelse på hendes tid. En anden brevskriver i bunken af gamle breve fortæller om et vækkelsesmøde i Klegod Skole - før missionshuset blev bygget - hvor der var helt proppet op af mennesker, der gerne ville tage imod Jesus. Nå, det var nu lidt offtopic, men kort fortalt: Jeg må vel være 4. generations fan af Carl Moe, så.
#80630 - 08/02/200716:03Skismaer i LM
Anonym
Anonym
Citat: Set i det lys synes jeg det er sært, at mange IM'ere, som jo vil sige, at de er bekendelsestro, finder det skismatisk med valg- og frimenigheder
Det er såmænd ikke bedre i LM. I min hjemby var der en gruppe, der ville lave en ny kreds i den anden ende af byen. Det blev der en del ballade ud af
#80631 - 08/02/200716:08Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Jeg synes skellet går der hvor man fornægter grundlæggende ting som jomfrufødsel, opstandelse, dommedag, ingen Gud osv., men du har ret i at det er individuelt. Nu startede jeg også tråden med at spørge hvorfor IM ikke dropper ud. De fleste i IM vil jo være enige i at det er forkerte grundlæggende og jeg synes der mangler konsekvens.
#80632 - 08/02/200719:54Re: Avatarer og så'n
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin.
Ja det har jeg. Ja lad os holde os til det go'e danske sprog og kalde det et profilbillede. Ved ikke rigtig hvad avatar kommer af. Mener jeg har hørt det skulle være et eller andet østligt religiøst begreb (en person af en slags, vist), så det kætterske er vel nogenlunde tæt på. Jeg har vist aldrig hørt nogen bruge udtrykket her på Jesusnet, men jeg har set det et andet sted.
#80633 - 08/02/200719:54Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Nej jeg mener overhovedet ikke det er skismatisk!!! For mig at se er frimenigheder (ja også frikirker) kun godt! Især for de nye i troen! Nu har jeg ikke oplevet meget i folkekirken, men de oplevelser jeg har, har ikke været gode!
Jeg kan ikke tage det seriøst, og de kan ikke hjælpe mig og give mig støtte, når de ikke selv ved hvad de tror på. Da min søn blev døbt, kom vi til en forsamtale, og havde man fået bind for øjnene, ville ingen vide hvad vi var der for!
Der blev kun talt om hvor vi skulle sidde, at vi skulle komme til tiden for der kom 3 mere, at vores familie skulle sidde i højre side, for der havde været klager osv osv.
Sig mig engang, hvad er det egenlig dåben handler om?? Hvor man skal sidde og stå? Næh det troede jeg ikke!
Det var en dårlig oplevelse, og jeg vil gå i en frikirke fremover! Der finder jeg meget mere støtte og vejledning.. (der kan self. være mange gode folkekirker, det siger jeg ikke. jeg har bare ikke stødt på dem)
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin.
Jeg troede egentlig, man var mere åben overfor valg- og frimenigheder i LM. Det er i hvert fald mere lavkirkeligt end IM, og vel også derfor mindre knyttet til Folkekirken (man virker ikke så fremmed for tanken om at gå ud, for mig at se, ligesom man også har tendens til at kalde missionshusforsamlingen for "menigheden", noget man næppe ville gøre i IM. Der er vist også flere LM-valg / frimenigheder end IM ditto.
#80635 - 08/02/200720:03Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Carrie.
Det lyder da som en tynd kop te af en dåbssamtale, du har været udsat for der . Blev der virkelig ikke sagt noget om dåbens betydning? eller om Jesus? Ej det er altså ikke særlig godt. Det er en om'er! Især når mange af dem, der får børn døbt, er fremmede for kirke og kristendom. Så var det da der, der var mulighed for at fortælle dem noget!
#80637 - 09/02/200710:52Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Citat: Sig mig engang, hvad er det egenlig dåben handler om?? Hvor man skal sidde og stå? Næh det troede jeg ikke!
Det var en dårlig oplevelse, og jeg vil gå i en frikirke fremover! Der finder jeg meget mere støtte og vejledning.. (der kan self. være mange gode folkekirker, det siger jeg ikke. jeg har bare ikke stødt på dem)
Åh, Carrie, det kalder jeg en gyser! - hvor er det altså fortvivlende at læse ... ... jeg er bare så ked af at høre, hvad du har været udsat for. Det er helt enkelt skandaløst.
Fik du heller ikke noget skriftligt om dåbens store betydning for barnet udleveret?
Når jeg tænker på, hvor meget de folkekirkepræster, jeg kender (ikke så få, faktisk) gør ud af netop de forudgående dåbssamtaler, og talen til forfældre og faddere i kirken efter dåbshandlingen - og efterfølgende samtaler - -
Er det virkelig mere end ét bråddent folkekirke-kar, du har stiftet bekendtskab med?
#80638 - 09/02/200712:58Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nissen
Bruger
Citat: Nej jeg mener overhovedet ikke det er skismatisk!!! For mig at se er frimenigheder (ja også frikirker) kun godt! Især for de nye i troen! Nu har jeg ikke oplevet meget i folkekirken, men de oplevelser jeg har, har ikke været gode!
Jeg kan ikke tage det seriøst, og de kan ikke hjælpe mig og give mig støtte, når de ikke selv ved hvad de tror på. Da min søn blev døbt, kom vi til en forsamtale, og havde man fået bind for øjnene, ville ingen vide hvad vi var der for!
Der blev kun talt om hvor vi skulle sidde, at vi skulle komme til tiden for der kom 3 mere, at vores familie skulle sidde i højre side, for der havde været klager osv osv.
Sig mig engang, hvad er det egenlig dåben handler om?? Hvor man skal sidde og stå? Næh det troede jeg ikke!
#80639 - 09/02/200718:34Re: Skismaer i LM
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Brian.
Nå, ja det kan godt være. Men man kan vel også sige, hvis det i praksis er deres menighed, så er det vel sådan. Men her i Århus skulle der ikke rigtig være grund til at sige det. Men det jeg tænker på, er så nok, at betegnelsen "menighed" om missionshuset nok oftere bliver brugt officielt i LM-sammenhæng end i IM. Man kan fx. oftere læse det i Tro & Mission end i IMT. Så vidt jeg lige kan huske.
#80640 - 09/02/200718:49Re: Skismaer i LM
Nissen
Bruger
Hej Anne,
Citat:
Men det jeg tænker på, er så nok, at betegnelsen "menighed" om missionshuset nok oftere bliver brugt officielt i LM-sammenhæng end i IM. Man kan fx. oftere læse det i Tro & Mission end i IMT. Så vidt jeg lige kan huske.
Det kan du da have ret i. Men det er desværre ikke nogen hemmelighed, at der er mange IM'ere, der er langt mere trofaste overfor deres missionshus end overfor deres kirke - endda også hvis de rent faktisk har en ordentlig præst. Derfor er misforståelsen også nærliggende, at man betragter sit missionshusfællesskab som sin menighed. Hvilket det jo så bare ikke er.
#80641 - 09/02/200718:55Re: Skismaer i LM
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Brian.
Næh det kan der være noget om. Men der hvor man ikke har en ordentlig præst, synes jeg det var lettere at forstå. Man skal fx ikke være sognetro bare for at være sognetro, synes jeg. Der er flere eksempler på missionsfolk, som har levet efter reglen "sognekirken fremfor alt" og så siddet under en dårlig forkyndelse. Måske har de tænkt "vi påvirker ved at blive", men der er vist ikke meget påvirkning i bare at sidde stille på en bænk. (En forståelse, der kommer af en misforstået tanke om at "man vidner bare ved at være der / ved den måde man er på"?) Og så har man skiftet teologi ligeså stille og ubemærket. Men jeg tror man er gået mere væk fra denne sognetroskab-fremfor-alt-tanke nu end før.
#80642 - 09/02/200719:56Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Anne
Tak for dit gode svar. Jeg tror heller ikke, vi er helt uenige …
Citat: Man kunne jo også spørge, hvad der egentlig var mest skismatisk: At danne en frimenighed, der vil stå på Bibelens og bekendelsens grund - eller det som vi ser i Folkekirken, at man giver plads til folk som Grosbøll og Kaj Mogensen?
Ja, det er et godt spørgsmål.
Citat: Det er vel vranglæren, der splitter, snarere end spørgsmålet om bygninger, organisation og struktur?
Jeg er faktisk ikke så glad for, at man kalder de kristnes enighed for blot »et spørgsmål om bygninger, organisation og struktur«. Det er jo ikke bare det, det handler om. Det handler om, at to naboer, der begge er kristne, går i to forskellige kirker om søndagen, fordi den ene er lutheraner og den anden pinsemand – altså fordi de er uenige, men de burde jo kunne gå sammen. Og det handler især om, at de kristnes uenighed er et knaldhamrende dårligt vidnesbyrd for Kristus.
Citat: Desuden er det jo ikke alle, der vil komme til samme præst, selv om det er i den samme menighed. Er det skismatisk?
Det er i hvert fald ikke ideelt.
Citat: Nogle skismaer er af det gode. Fx at skille sig ud fra vranglæren.
For nu at sige det lidt firkantet, så mener jeg ikke, at vi skal skille os ud fra vranglæren, men derimod at vi skal skille vranglæren ud fra os. Altså: det er vranglærerne, der skal forlade kirken, og det får vi dem altså ikke til at gøre ved selv at gå vores vej. Stemme: »Men det gør vi jo heller ikke ved at blive!« – Nej, hvem ved! Men NT lufter altså for mig at se end ikke muligheden for at forlade sin menighed, uanset om den er nok så inficeret af vranglære.
Citat: I Confessio Augustana (kan desværre ikke huske paragraffen ) står der, at det, der konstituerer kirkens enhed, er at evangeliet forkyndes rent og purt og at sakramenterne forvaltes ret. Derimod er det ikke nødvendigt til enhed med ydre menneskelige skikke, ceremonier mv. Set i det lys synes jeg det er sært, at mange IM'ere, som jo vil sige, at de er bekendelsestro, finder det skismatisk med valg- og frimenigheder, som jo netop kun er menneskelige ydre strukturer og ikke en del af forkyndelsen eller sakramentsforvaltningen.
Jeg synes, det er ret åbenlyst, at Augustana er skrevet ind i en historisk situation, hvor man var nødt til at holde meget hårdt på, at kirkens enhed ikke afhænger af at være medlem af en bestemt organisation, især pga. dogmet extra ecclesiam nulla salus (udenfor kirken ingen frelse), som Luther så vidt jeg ved ikke var spor uenig i. Derfor var man nødt til at betone, at man altså godt kunne være med i Guds kirke uden at være med i Romerkirken (Østkirken var åbenbart helt glemt ). I dag står vi i en helt anden situation, hvor jeg tror, det er vigtigt at gøre opmærksom på den anden side af sagen, nemlig at det altså ikke er ligegyldigt, om de kristne fremstår splittede eller samlede, og at det altså aldrig har været meningen, at kristne skulle være delt af andet end geografi.
Citat: Jeg synes også, det er et problem at sætte mærkaten "skismatiker" på folk, som handler ud af samvittighedsnød (det kender vi vel alle alvoren af?) og ikke bare ud af kirke-shoppe-lyst eller brugsforeningsmentalitet (som det af og til er blevet sagt både på og mellem linjerne). Det virker lidt som om man gør grin med noget, der rent faktisk er et samvittighedsproblem for nogen. (Man kan jo sammenligne med Paulus, som ikke ville lede nogen til fald ved det, han spiste.) Jeg tror, der står større ting på spil, når man tager det alligevel noget omfattende skridt at starte egen menighed. (At der så evt. er nogle der "shopper" eller tænker i "brugsforening", er en anden sag, men det skal ikke blandes sammen.) - Jeg siger ikke, at du har sagt sådan, men det er det, man kan høre en gang imellem, synes jeg.
Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Jeg er heller ikke ude på at sætte klistermærker på nogen som helst, men blot at lufte en bekymring jeg har for (de sølle rester af) kirkens enhed.
Citat: Det er tit blevet sagt, at man i fri- og valgmenigheder ville komme til at stå i fare for at blive hovmodige, sekteriske og selvtilstrækkelige (eller noget i den retning). Men står vi ikke i fare for det i missionshusene, (siden folkekirken alene åbenbart ikke er "god nok", kunne man sige) eller har vi bare vænnet os til det? Og den eventuelle fare får os jo heller ikke til at forlade missionshusene (nødvendigvis).
Jeg tror, faren for at blive selvtilstrækkelig er større i en fri- eller valgmenighed. Men faren er bestemt også til stede i et missionshus. Jeg tror generelt, at selvtilstrækkeligheden stiger omvendt proportionalt med de indbyrdes forskelligheder (ikke nødvendigvis kun teologiske) i menigheden/gruppen.
Guds fred Nikolaj
#80643 - 09/02/200720:22Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Brian
Citat: Fair nok. Jeg mener, at der stadig er mange gode grunde til at forblive i folkekirken - men jeg har svært ved at forene mig med tanken om, at mine gode lutherske venner skulle være kirkesplittende fordi de drager en anden konsekvens af folkekirkens læremæssige og moralske forfald, end jeg gør. Jeg syntes ærlig talt, at al den tale om, at "vi respekterer IM-venner, der af samvittighedsgrunde melder sig ud af folkekirken" er noget hul og tam, hvis det i praksis betyder, at vi anser dem for kirkesplittere. I så fald syntes jeg, at det i høj grad er ligeså kirkesplittende at afskære sig fra sin naturlige sognemenighed, gemme sig i missionshuset - og endelig arrangere tilkaldegudstjenester.
Hmm, ja, det er det muligvis også. Jeg er som sagt ikke fuldstændig afklaret om, hvad jeg skal mene om alle enkelte tilfælde. Jeg kommer til at tænke på et citat af Hans Christian Varnæs fra Matador, i et afsnit hvor de spiller Matador; én kommer til at flytte den forkerte brik, og pludselig er hele spillet rodet til, så ingen ved, hvor de egentlig burde stå henne. Maude beder Hans Christian om at slå op i reglerne, men Hans Christian svarer: »Der findes jo ikke regler for det rene rod.« Sådan har jeg det lidt med kirkens situation i dag. Jeg vil ikke sætte mig til dommer over folks valg ifht. Folkekirken, for der findes jo ikke rigtig nogen regler for den situation, vi står i. Men jeg forsøger at holde fast i hovedsagen, de store linjer, som er, at Kirkens splittelse er en frygtelig tragedie, en synd mod Kristi legeme og et rigtig dårligt vidnesbyrd overfor verden, og at denne splittelse skal vi passe gevaldigt på ikke at gøre større, end den er.
Citat: Kan der retfærdigvis ikke også være grunde til, at nogle føler sig overbevist om, at det er bedst at forlade folkekirken og slutte sig til en evangelisk luthersk frimenighed?
Der kan givetvis være grunde til, at nogle føler sig overbevist om det, ja. Men spørgsmålet er jo så, om de, der starter frimenigheder, faktisk har ret i deres grunde.
Citat: Nu er det ikke for at skyde på dig (don't take it personal!), men jeg syntes ærlig talt, at det er en noget selvfed holdning. Hvis man har så store og massive skyklapper på, at man KUN kan se folkekirken som Guds kirke, så trænger man da seriøst til at få åbnet sine øjne lidt.
Jeg synes nu også, jeg har givet udtryk for et andet sted, at jeg kun skriver Folkekirken, fordi det tilfældigvis er den kirke, jeg selv kommer fra (og det samme gælder nok i øvrigt også for de fleste frimenighedsstartere). Som der står i Hebræerbrevet: »lad os ikke svigte vor egen forsamling«. Altså jeg skriver Folkekirken, fordi det er den kirke, jeg evt. kunne skille mig ud fra – og det er den eneste grund til, at jeg skriver sådan – hvis jeg havde været katolik, havde jeg skrevet den Romersk-katolske kirke.
Citat: Er der evt. ikke også den mulighed, at evangelisk-lutherske frimenigheder er med til at berige kirken?
Det tror jeg faktisk ikke. En splittelse er en splittelse. Det er muligt, at der kan foregå mange gode ting i en frimenighed, men selve adskillelsen kan ikke være en berigelse.
Citat: Jeg har pt. ikke noget som helst problem ved at skulle leje "mit" missionshus ud til fx. en evangelisk luthersk frimenighed. Det er jo en ren vind-vind situation! Helt ærligt: Trænger vi (læs IM'ere!) ikke nogle gange til at se lidt mere nuanceret på tingene? Ofte så opfører vi os som om, at vi skulle være de eneste, der har fundet det ægte evangelium - og at vi skulle være de eneste, der vil blive frelst på den yderste dag.
Ja, den har jeg også hørt før, men jeg synes faktisk ikke helt, det passer. Men i hvert fald tror jeg ikke, fornemmelsen af at være de eneste salige ville blive mindre af at forlade folkekirken og starte en lille, eksklusiv frimenighed for dem med de helt rigtige meninger (selvfølgelig lidt karikeret) – og derfor synes jeg heller ikke nødvendigvis, vi bare skal støtte frimenigheder.
Guds fred Nikolaj
#80644 - 09/02/200720:32Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Metusalem
Jeg har nu aldrig sagt, at vi skal affinde os med noget som helst, der er ubibelsk. Jeg kan altså ikke lige forstå, hvordan du kan få det ud af mine indlæg. Jeg har blot sagt, at vi ikke løser problemerne ved at flygte fra dem.
Jeg tror, grunden til, at jeg har så svært ved at forestille mig at forlade min kirke, er, at jeg simpelt hen ikke mener, Bibelen overhovedet åbner en mulighed for, at man kan forlade sin menighed pga. uenighed.
Guds fred Nikolaj
#80645 - 09/02/200720:34Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj.
Jeg mener heller ikke, at kristnes enhed kun er et spørgsmål om bygning, organisation og struktur. Faktisk tværtimod så skrev jeg, at enheden netop for mig at se ikke havde at gøre med disse ting, og at valg- og frimenigheder derfor ikke var en skismatisk ting. Det er vel mere skismatisk at danne frikirke, mener jeg.
Jo, ideelt set burde der ikke være forskellige kirker som pinse- og folkekirke mv. Men nu hvor der er de teologiske forskelle, som der er, kan vi ikke stå i samme kirke, for mig at se. Nej det er vel ikke et godt vidnesbyrd, at der er uenigheder, men når de nu ikke kan undgås, ville det vel være et endnu dårligere vidnesbyrd at signalere, at lærespørgsmål var lige meget? - som fx dåbsspørgsmålet. Det er jo ikke nødvendigvis udtryk for mangel på (broderlig) kærlighed, men kan være det modsatte.
Mht. at skille sig fra vranglæren eller ej. Nogle ville evt. argumentere, at NTs og folkekirkens situation er så ulig hinanden, at det ikke lader sig sammenligne (fx om ledelsen er vranglærende eller ikke). Og at hvis man ikke skulle smide vranglærerne ud, måtte man selv gå. Men selvfølgelig skal man da forsøge med det første, inden man griber til det andet. Svend Andersen tog jo lidt tilløb til at foreslå noget i den retning, blot med modsat fortegn: I anledning af Skovsgaards "dommedagsprædiken" skulle man nedsætte et udvalg til at bestemme, hvad præster og biskopper måtte sige og ikke sige! (Underforstået her, at man må ikke forkynde en bogstavelig dommedag.) Hvis det skete, og på Svend Andersens præmisser, ville der nok være en risiko (eller chance? efter hvordan man ser på det ) for, at højrefløjsfolkene ville blive smidt ud. Eller mange af slagsen. Så kunne der blive noget lignende svenske tilstande, hvor modstandere af ordningen med kvindelige præster ikke kan få embede i Svenska Kyrkan. Af den grund opstod den såkaldte Missionsprovins (ved ikke om du har hørt om den), som fik ordineret sine egne biskopper (de "lånte" den kenyanske biskop Walter Obare til dette). Måske var der noget her, som vi kunne blive inspireret af på et tidspunkt? Jeg går af og til og drømmer lidt om, at vi evt. engang kunne få en sådan missionsprovins i Danmark eller noget der lignede - det kunne nok også løse problemet med samvittighedsproblemer ved ordination eller ved at stå under en kættersk biskop. Der er også præster, der har undsagt deres biskop som åndelig tilsynsmand (mens de evt. godt kan acceptere ham som en administrativ en af slagsen). Det gjorde nogle af præsterne i Ålborg stift vistnok i forbindelse med spørgsmålet om homofiles vielse.
Og jo, Augustana er fra en bestemt historisk kontekst, men jeg mener den siger noget vigtigt alligevel. Jeg tror stadig ikke, at to kirker, der bare adskiller sig fra hinanden organisatorisk, men ikke læremæssigt, er adskilt ved et skisma som sådan. Man kan fx stadig have forkyndelses- og sakramentsfællesskab.
Vi går i fare, hvor vi går... evt. også for selvtilstrækkelighed. Omvendt kunne man påpege, at der er en fare i Folkekirken ved, at man bliver påvirket af kætteri, tidsånd og kompromisser. Og ja. Det kan man selvfølgelig indvende, at man kan være i fare for alle vegne. Men man kan evt. overveje, hvor faren er størst, eller faren for hvad, og så videre.
Nå. Der var vist en masse løse tanker ind imellem.
#80646 - 09/02/200720:54Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nissen
Bruger
Hej Nik, lige et par hurtige - jeg har gæster og har ikke tid til det helt lange svar.
Citat: Kan der retfærdigvis ikke også være grunde til, at nogle føler sig overbevist om, at det er bedst at forlade folkekirken og slutte sig til en evangelisk luthersk frimenighed?
Der kan givetvis være grunde til, at nogle føler sig overbevist om det, ja. Men spørgsmålet er jo så, om de, der starter frimenigheder, faktisk har ret i deres grunde.
Så sort-hvidt tror jeg nu ikke man kan stille det op.
Citat: Er der evt. ikke også den mulighed, at evangelisk-lutherske frimenigheder er med til at berige kirken?
Det tror jeg faktisk ikke. En splittelse er en splittelse. Det er muligt, at der kan foregå mange gode ting i en frimenighed, men selve adskillelsen kan ikke være en berigelse.
Jeg tror altså ikke, at vi er helt enige. Godt nok er der tale om at danne en ny menighed - men dog stadig en evangelisk-luthersk menighed. For mig at se stadig min lutherske brødre. De har bare taget en anden konsekvens af folkekirkens krise, end jeg gør!
Citat: Ja, den har jeg også hørt før, men jeg synes faktisk ikke helt, det passer. Men i hvert fald tror jeg ikke, fornemmelsen af at være de eneste salige ville blive mindre af at forlade folkekirken og starte en lille, eksklusiv frimenighed for dem med de helt rigtige meninger (selvfølgelig lidt karikeret) – og derfor synes jeg heller ikke nødvendigvis, vi bare skal støtte frimenigheder.
Min pointe er vel, at det der med at starte (eller være) en lille eksklusiv klub de facto allerede er tilfældet mange steder rundt omkring i IM-sammenhænge. Rent praktisk er der vel ikke den helt store forskel på de to scenarier?
Jeg mener, at vi da selvfølgelig skal - måske endda har pligt til - at støtte og sympatiserer med andre evangelisk-lutherske. Folkekirke eller ej!
#80648 - 10/02/200711:29Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hej Anne, Kristina og Brian.
Ja det var ret tamt. Og på det tidspunkt var jeg meget i tvivl om Noah overhovedet skulle døbes, for jeg vidste ikke om kristendommen var min vej, og jeg synes det er noget så plat at døbe sit barn pga traditionen. Det er da udnyttelse af Guds kirke!
Men det er da i hvert fald ikke præstens fortjeneste! Det var Daniel der pressede på... Hvorfor, ved jeg ikke, for han er ikke troende. Men nu er jeg naturligvis glad for det, jeg ærger mig bare sådan over at det ikke var en god oplevelse for mig
Vi fik et A-4 ark med oplysninger om dåben. Igen var det om hvor man skulle sidde og stå og sådan nogle ting!
Jeg er slet ikke i tvivl om at der også findes gode kirker og fantastiske præster! Men ikke desto mindre synes jeg kun det er godt at der er frimenigheder og frikirker Især for de nye i troen! Og de unge
Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
#80649 - 10/02/200712:39Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carrie
Citat: Ja det var ret tamt. Og på det tidspunkt var jeg meget i tvivl om Noah overhovedet skulle døbes, for jeg vidste ikke om kristendommen var min vej, og jeg synes det er noget så plat at døbe sit barn pga traditionen. Det er da udnyttelse af Guds kirke!
Du kan tro jeg kan følge dig her!
Det var tæt på, at min søn ikke blev døbt, af samme grund som du skriver om, men min far (som heller ikke var troende) mente, at det burde han vel nok, fordi det nu en gang var det mest almindelige, og at han måske når han blev stor ville være sur over at han var anderledes end de kammeraterne, og hvad så når han skulle konfirmeres osv. osv.
Joh, tænkte jeg, det var måske rigtigt nok, men jeg ville i hvert fald ikke bære ham ind i kirkerummet! Så jeg stod ude i våbenhuset og holdt hans hue imens han blev døbt ... Det var den gang!
Nu, en hel masse år senere, er jeg jo naturligvis fuld af tak til Gud for min søns dåb, og sender også en kærlig tanke til min kære nu afdøde far ..
Ja, der findes virkelig gode frikirker, og jeg har vist også nævnt et par folkekirker i nærheden af, hvor du bor, som har fantastiske præster og især da netop for unge og nye kristne ..
Hvor du end havner: til lykke igen, Carrie, til stor lykke og glæde i dit kristenliv!
#80650 - 11/02/200719:57Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Citat: Hej Metusalem
Jeg har nu aldrig sagt, at vi skal affinde os med noget som helst, der er ubibelsk. Jeg kan altså ikke lige forstå, hvordan du kan få det ud af mine indlæg. Jeg har blot sagt, at vi ikke løser problemerne ved at flygte fra dem.
Jeg tror, grunden til, at jeg har så svært ved at forestille mig at forlade min kirke, er, at jeg simpelt hen ikke mener, Bibelen overhovedet åbner en mulighed for, at man kan forlade sin menighed pga. uenighed.
Guds fred Nikolaj
Okay, så når Folkekirken generelt dropper at bruge Bibelen som udgangspunkt og i stedet bruger en trosbekendelse eller erklæring som Folketinget vedtager eller indfører at alle skal godtage homoseksuelle ægteskaber eller noget andet som strider klart mod Bibelen, så bliver du? (det er tænkte eksempler)
Det giver jo ingen mening hvis man tager sin tro alvorligt. Så er du jo for altid dømt til at blive i den menighed du er opvokset i?! Uanset hvad den menighed prædiker.
#80651 - 11/02/200722:50Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
KajQrd
Bruger
For nu at sige det lidt groft og meget enkelt at forstå, så er det vel et spørgsmål om hvor meget vranglære, der skal til, før menigheden ikke længere kan kaldes en kristen menighed.
Jeg er ked af at sige det, men mange af de problemer som folkekirken har, er de samme i frikirkerne. Kvindelige præster, et mere liberalt syn på sex før ægteskabet (i praksis), et udvandet bibelsyn, osv. Og så er der selvfølgelig en del udfordringer i den retning som er særegen for frikirker; man kan vel kalde det sværmeri.
#80653 - 12/02/200700:11Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Anne
Citat: Jeg mener heller ikke, at kristnes enhed kun er et spørgsmål om bygning, organisation og struktur. Faktisk tværtimod så skrev jeg, at enheden netop for mig at se ikke havde at gøre med disse ting, og at valg- og frimenigheder derfor ikke var en skismatisk ting. Det er vel mere skismatisk at danne frikirke, mener jeg.
Det var vist mig, der formulerede mig lidt klodset; beklager. Det, jeg ville have skrevet, var, at de kristnes uenighed ikke bare er et spørgsmål om bygninger, organisation og struktur, men en reel splittelse, ja, et åbent sår på Kristi legeme.
Citat: Jo, ideelt set burde der ikke være forskellige kirker som pinse- og folkekirke mv. Men nu hvor der er de teologiske forskelle, som der er, kan vi ikke stå i samme kirke, for mig at se. Nej det er vel ikke et godt vidnesbyrd, at der er uenigheder, men når de nu ikke kan undgås, ville det vel være et endnu dårligere vidnesbyrd at signalere, at lærespørgsmål var lige meget? - som fx dåbsspørgsmålet. Det er jo ikke nødvendigvis udtryk for mangel på (broderlig) kærlighed, men kan være det modsatte.
Helt enig, helt enig.
Citat: Mht. at skille sig fra vranglæren eller ej. Nogle ville evt. argumentere, at NTs og folkekirkens situation er så ulig hinanden, at det ikke lader sig sammenligne (fx om ledelsen er vranglærende eller ikke). Og at hvis man ikke skulle smide vranglærerne ud, måtte man selv gå. Men selvfølgelig skal man da forsøge med det første, inden man griber til det andet. Svend Andersen tog jo lidt tilløb til at foreslå noget i den retning, blot med modsat fortegn: I anledning af Skovsgaards "dommedagsprædiken" skulle man nedsætte et udvalg til at bestemme, hvad præster og biskopper måtte sige og ikke sige! (Underforstået her, at man må ikke forkynde en bogstavelig dommedag.) Hvis det skete, og på Svend Andersens præmisser, ville der nok være en risiko (eller chance? efter hvordan man ser på det ) for, at højrefløjsfolkene ville blive smidt ud. Eller mange af slagsen. Så kunne der blive noget lignende svenske tilstande, hvor modstandere af ordningen med kvindelige præster ikke kan få embede i Svenska Kyrkan. Af den grund opstod den såkaldte Missionsprovins (ved ikke om du har hørt om den), som fik ordineret sine egne biskopper (de "lånte" den kenyanske biskop Walter Obare til dette). Måske var der noget her, som vi kunne blive inspireret af på et tidspunkt? Jeg går af og til og drømmer lidt om, at vi evt. engang kunne få en sådan missionsprovins i Danmark eller noget der lignede - det kunne nok også løse problemet med samvittighedsproblemer ved ordination eller ved at stå under en kættersk biskop.
Jo, jeg har skam godt hørt om den svenske Missionsprovins. Tidligere var jeg ret skeptisk overfor idéen, men efterhånden har jeg nok indset, at det kunne være en slags sidste udvej, før vi eventuelt bliver smidt ud af Folkekirken. Og som jeg også har skrevet så mange gange, ville jeg nok have meget svært ved at forlade min kirke med god samvittighed, med mindre jeg blev smidt ud. I den situation ville jeg til gengæld kunne ryste støvet af fødderne med hævet pande.
Citat: Der er også præster, der har undsagt deres biskop som åndelig tilsynsmand (mens de evt. godt kan acceptere ham som en administrativ en af slagsen). Det gjorde nogle af præsterne i Ålborg stift vistnok i forbindelse med spørgsmålet om homofiles vielse.
Det kunne også være en mulighed, men det er bestemt ikke nogen optimal løsning (og en sådan er nok også meget svær at finde).
Citat: Og jo, Augustana er fra en bestemt historisk kontekst, men jeg mener den siger noget vigtigt alligevel. Jeg tror stadig ikke, at to kirker, der bare adskiller sig fra hinanden organisatorisk, men ikke læremæssigt, er adskilt ved et skisma som sådan. Man kan fx stadig have forkyndelses- og sakramentsfællesskab.
Der er vel grunde til, at to kirker vælger at adskille sig organisatorisk, og det vil jo typisk være læremæssige uenigheder. Selvfølgelig kan to kirker være adskilt organisatorisk men ikke læremæssigt, hvis vi f.eks. taler om den lutherske kirke i Danmark og den tilsvarende i Norge. Men to kirker i samme by, der er adskilt organisatorisk, må altså nødvendigvis have en anden grund end geografi til dette – og den grund er med al sandsynlighed uenighed om læren.
Citat: Vi går i fare, hvor vi går... evt. også for selvtilstrækkelighed. Omvendt kunne man påpege, at der er en fare i Folkekirken ved, at man bliver påvirket af kætteri, tidsånd og kompromisser. Og ja. Det kan man selvfølgelig indvende, at man kan være i fare for alle vegne. Men man kan evt. overveje, hvor faren er størst, eller faren for hvad, og så videre.
Tjah, hvis ikke Gud bevarer os tror jeg såmænd, det kan være lige meget, om vi udsætter os for en stor eller en lille fare – så vil vi uundgåeligt miste troen. Men nu har Gud lovet at bevare os i sit fællesskab (under forudsætning af, at vi ikke vælger hans fællesskab fra), så jeg tror ikke, vi skal spekulere så meget over, hvor stor fare, vi udsætter vores tro for. Frelsen er Guds ansvar alene, og ingen fare er for stor for ham.
Guds fred Nikolaj
#80654 - 12/02/200700:31Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Brian
Citat: Jeg tror altså ikke, at vi er helt enige. Godt nok er der tale om at danne en ny menighed - men dog stadig en evangelisk-luthersk menighed. For mig at se stadig min lutherske brødre. De har bare taget en anden konsekvens af folkekirkens krise, end jeg gør!
Jeg mener nu ikke, vi er nærmere forbrødret med andre lutheranere end med alle andre kristne. Der er ingen halvbrødre og -søstre i Gud rige. Vi kristne plejer jo ikke at være blege for at sige, at når to mennesker er uenige om noget, er der mindst én af dem, der tager fejl. Vi er ikke i tvivl om, at hvis én mand tror på Kristus og en anden på Koranen, så tager én af dem fejl. Vi er nok også enige om, at hvis én mener, at vi frelses ved troen alene, og anden at vi frelses ved tro og gerninger, så tager én af dem fejl. Hvorfor skulle det så ikke også være muligt at tage fejle i kirkespørgsmål og tage den forkerte konsekvens af Folkekirkens krise? Errare possibile est.
Citat: Min pointe er vel, at det der med at starte (eller være) en lille eksklusiv klub de facto allerede er tilfældet mange steder rundt omkring i IM-sammenhænge. Rent praktisk er der vel ikke den helt store forskel på de to scenarier?
Der er den vigtige forskel, at en IM-sammenhæng ikke er en menighed, heller ikke de facto. Det er muligt, at mange IM'ere ikke føler sig særlig tæt knyttet til den folkekirkelige menighed, men IM-fællesskabet er altså ikke et alternativ til menigheden. Men du har da helt ret i, at en IM-sammenhæng nok altid er i fare for at udvikle sig til en eksklusiv klub, og det er da et problem.
Citat: Jeg mener, at vi da selvfølgelig skal - måske endda har pligt til - at støtte og sympatiserer med andre evangelisk-lutherske. Folkekirke eller ej!
Tjoh, jeg er da helt enig med dig i, at så mange kristne som muligt burde komme i evangelisk-lutherske menigheder. Men jeg tror faktisk, det er vigtigere at støtte op om – og elske! – alle kristne i vores eget lokalområde, end specifikt at støtte lutheranere. Jeg mener ikke, vi har et særligt ansvar for lutheranere, som vi ikke er i kirkesamfund med.
Guds fred Nikolaj
#80655 - 12/02/200700:34Re: Skismaer i LM
Nissen
Bruger
Hej Anne, det jeg mente var nu mere, at jeg ser en udpræget tendens blandt IM'ere, i retning af at missionshuset bliver "min menighed".
Den opfattelse er desværre ikke kun gældende der, hvor man har en "dårlig" præst. Også i sogne, hvor man har en god og sund forkyndelse i kirken, vælger mange missionsfolk at være mere tro overfor missionshuset end overfor kirken. Konsekvensen bliver ofte, at man begynder at opfatte sit missionshus - og sit fællesskab der, som sin menighed.
For et par uger siden bragte IMT en god, men alvorlig formaning til at være mere trofast overfor sin kirke. Artiklen var skrevet af sognepræst Thomas Kristensen - og kan læses her!
Jeg syntes, at vi skal opmuntre hinanden til at være mere trofaste overfor kirken - missionfolk skal være gode til at gå i kirke. Ja, for mig at se, er det faktisk langt mere vigtigt at gå i kirken, end det er at gå til møde i missionshuset!
Og ja - så støder vi selvfølgelig ind i et problem, når præsten forkynder uevangelisk og svigter sit præsteløfte. Hvad skal man så gøre? Typisk vil man råde til at finde et andet sted at gå i kirke. Det er også et godt og fint råd. Men i praksis vil det alt for ofte betyde, at missionfolkene holder op med at gå regelmæssigt i kirke, da "præsten er dårlig".
Dét syntes jeg faktisk er rigtig skidt!
/B
NB: Man kan i øvrigt godt gå til gudstjeneste et sted, hvor forkyndelsen er skidt - uden at man bare behøver at sidde på sin flade og tage imod alt ukrudtet. Man har faktisk mulighed for at deltage i kirkens liv udover søndag formiddag; man har mulighed for at tale med præsten om hans/hendes prædiken .. osv. osv. Og ikke at forglemme: Hvis præstens prædiken er skidt og kanel, så har man jo mulighed for at få noget god forkyndelse i sit missionshus i løbet af ugen!
#80657 - 12/02/200700:39Re: Skismaer i LM
Anonym
Anonym
Citat: ...ligesom man også har tendens til at kalde missionshusforsamlingen for "menigheden"...
Altså jeg har engang været til et møde i LM (om dannelse af frimenigheder) hvor en kendt prædikant (verdenskendt i LM) følte sig stødt over, at en fortaler for frimenigheder tillod sig at sige, at den lokale kreds ikke var en "hel menighed". I hans optik krævede en hel menighed åbenbart kun Ordets forkyndelse, og ikke noget med sakramenter...
Tankevækkende artikel. Især hans kritik af, at nogen venter på at kirken bliver 'spændende'.
Men jeg vil mene at der desværre ikke nødvendigvis er lighedstegn mellem at gå i kirke og være et vidnesbyrd. Man kan også sagtens komme i kirke uden at være en del af fællesskabet eller deltage i det lokale arbejde.
#80661 - 12/02/200720:24Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Metusalem
Citat: Okay, så når Folkekirken generelt dropper at bruge Bibelen som udgangspunkt og i stedet bruger en trosbekendelse eller erklæring som Folketinget vedtager eller indfører at alle skal godtage homoseksuelle ægteskaber eller noget andet som strider klart mod Bibelen, så bliver du? (det er tænkte eksempler)
I den situation tror/håber jeg, at jeg ville protestere så voldsomt, at jeg nok ville blive smidt ud, enten direkte eller indirekte. Men hvis Folkekirken ikke engang ville tage sig sammen til at smide mig ud, ja, så ville jeg nok gå min vej alligevel – men det er absolut sidste udvej, som jeg ser det nu.
Guds fred Nikolaj
#80662 - 12/02/200720:27Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Mark
Citat: For nu at sige det lidt groft og meget enkelt at forstå, så er det vel et spørgsmål om hvor meget vranglære, der skal til, før menigheden ikke længere kan kaldes en kristen menighed.
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, at man sådan kan måle, hvornår vranglæren er blevet så voldsom, at man ikke længere kan betragte menigheden som en kristen menighed. Eller i hvert fald har jeg endnu ikke fundet på noget helt godt kriterium at måle det efter. Men jeg kan se, at du måske har et bud på noget i dit andet indlæg til mig, så det svarer jeg lige på …
Guds fred Nikolaj
Ændret af Nikolaj (12/02/200720:29)
metusalem
Bruger
Citat: Hej Metusalem!
Jeg er ked af at sige det, men mange af de problemer som folkekirken har, er de samme i frikirkerne. Kvindelige præster, et mere liberalt syn på sex før ægteskabet (i praksis), et udvandet bibelsyn, osv. Og så er der selvfølgelig en del udfordringer i den retning som er særegen for frikirker; man kan vel kalde det sværmeri.
Mvh. Jalokin
Ikke de steder jeg har været! De to største, som må være Pinsekirken og Apostolsk kirke, har en klar holdning til disse ting. Og den er bibeltro (og nej jeg gider ikke ind i en lang diskussion om alle mulige detaljer i de kirker )
Mit indtryk er, at der selvfølgelig er problemer, men at de er langt mindre og vigtigst af alt, så er ledelsen og præsterne mod det.
#80664 - 12/02/200723:01Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Citat: Okay, så når Folkekirken generelt dropper at bruge Bibelen som udgangspunkt og i stedet bruger en trosbekendelse eller erklæring som Folketinget vedtager eller indfører at alle skal godtage homoseksuelle ægteskaber eller noget andet som strider klart mod Bibelen, så bliver du? (det er tænkte eksempler)
I den situation tror/håber jeg, at jeg ville protestere så voldsomt, at jeg nok ville blive smidt ud, enten direkte eller indirekte. Men hvis Folkekirken ikke engang ville tage sig sammen til at smide mig ud, ja, så ville jeg nok gå min vej alligevel – men det er absolut sidste udvej, som jeg ser det nu.
Guds fred Nikolaj
Det er trist at du vil smides ud for det sker jo ikke i Folkekirken. Ikke engang en præst som ikke tror på Gud bliver smidt ud. Og en almindelig kirkegænger gør da slet ikke. For mig at se er det det samme som at kaste håndklædet i ringen. Det er overhovedet ikke bibelsk at man kun må smides ud af en kirke og ellers skal blive der. Jeg forstår ikke hvor du har den ide fra?
#80665 - 12/02/200723:57Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Metusalem
Citat: Det er overhovedet ikke bibelsk at man kun må smides ud af en kirke og ellers skal blive der. Jeg forstår ikke hvor du har den ide fra?
Hvorfor er det ikke bibelsk? Jeg forstår til gengæld ikke, hvor du har den idé fra, at man bare kan smutte fra sin egen forsamling, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet?
Guds fred Nikolaj
Så vidt jeg er orienteret har Apostolsk Kirke på landsplan sagt ja til kvindelige præster (men om det forhindrer lokale menigheder i at sige nej, ved jeg ikke). Pinsekirkerne er decentralt organiseret, så her er det nok meget forskelligt.
metusalem
Bruger
Citat: Hej Metusalem!
Så vidt jeg er orienteret har Apostolsk Kirke på landsplan sagt ja til kvindelige præster (men om det forhindrer lokale menigheder i at sige nej, ved jeg ikke). Pinsekirkerne er decentralt organiseret, så her er det nok meget forskelligt.
Mvh. Jalokin
Ja det er nok rigtigt. Uden at ville ind i en debat om det her, så går jeg selv ind for kvindelige præster - men erkender at det er et svært emne. Og at jeg selv har haft mange tanker omkring det i lang tid.
For mig at se er dette ikke et kæmpe spørgsmål, som andre grundlæggende ting i kristendommen.
#80668 - 13/02/200716:26Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
[Re: tros]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Tros.
Jeg tænkte ikke på nogen bestemt navngiven biskop som sådan, men en kættersk biskop kunne fx være en, der fornægtede Jesu opstandelse som fysisk og historisk begivenhed. Eller sagde ja til velsignelse af homofile parforhold. Eller benægtede fortabelsens mulighed eller forkyndte reinkarnation. (Det sidste er der dog vist ingen biskopper her i Danmark, der gør).
#80669 - 13/02/200716:27Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
metusalem
Bruger
Citat: Det er overhovedet ikke bibelsk at man kun må smides ud af en kirke og ellers skal blive der. Jeg forstår ikke hvor du har den ide fra?
Hvorfor er det ikke bibelsk? Jeg forstår til gengæld ikke, hvor du har den idé fra, at man bare kan smutte fra sin egen forsamling, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet?
Guds fred Nikolaj
Vis mig de steder i Bibelen, hvor man opfordres til at blive i en menighed som fornægter det grundlæggende i troen.
Jeg er selv kommet i Folkekirken i 22 år så det med at forsvinde hvis man er utilfreds holder ikke på mig. Så jeg HAR kæmpet, men også fundet ud af at det bvar håbløst. Jeg kunne ikke stå inde for Folkekirken til sidst og kunne ikke holde ud at se på hykleriet som er så åbenbart på så mange måder. Det er bibelsk at holde fast i en tro som ikke fornægter det grundlæggende.
Citat: Træk ikke på samme hammel som de vantro! For hvad har retfærdighed med lovløshed at gøre, eller hvad har lys til fælles med mørke? v15 Hvordan kan Kristus og Beliar stemme overens, eller hvordan kan en troende have lod og del med en vantro? v16 Hvilken sammenhæng er der mellem Guds tempel og afguderne? For det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.« v17 Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer, v18 og jeg vil være jeres fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren den Almægtige.«
#80670 - 13/02/200716:49Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj.
Tak for opklaringen. Splittelser i Kristi legeme er ikke af det gode, nej. Men jeg mener ikke nødvendigvis, at en uenighed om, hvordan man skal organisere sig som kirke, er af en art, som man skulle kunne kalde kirkesplittelse af den værste slags. Hvis du forstår, hvor jeg vil hen. Mht. missionsprovins og deslige, så kunne det måske også være en ide hvis man kunne løse stiftsbånd til en biskop man havde tillid til? Ved egentlig ikke om ordningen allerede findes, parallelt med sognebåndsløsning, men de har vistnok noget der ligner i den anglikanske kirke, eller måske tager jeg fejl her. Jeg ved i hvert fald, at det er noget der har været snakket meget om, det med ordination og ømme samvittigheder, håndslag på arbejdsfællesskab mv. Til gengæld har det altid undret mig, at det eneste, der tilsyneladende foruroligede folk, var at de skulle give håndslag til kvindelige præster, mens tilstedeværelsen af kætterske mandlige præster / biskop, som de også skulle give håndslag til, aldrig blev omtalt som en bekymring.... Det er da noget inkonsekvent. (Nå, det var vist et sidespor.)
Det med organisatorisk adskillelse og læreadskillelse. Jo, både og. Eller ikke nødvendigvis. Valgmenigheden Bykirken i Århus blev ikke oprettet pga. læremæssige uenigheder, snarere pga. at man ønskede et større frirum til nogle bestemte arbejdsmetoder, end der var mulighed for i en sognekirke. Der var også dem der syntes dette var skismatisk. Det syntes jeg nu ikke. Hvis nogle går ud af samvittighedsgrunde, og andre bliver, er det måske læreuenigheder, eller snarere uenigheder om hvor man drager konsekvensen af det man læser i Skriften. Jeg tror det sidste ligeså vel kan være tilfældet. Og for mig at se er det vist ikke nogen egentlig "læreuenighed" som sådan. Men det ser du måske anderledes på.
Det er evt. ikke nogen optimal løsning at frasige sig sin biskops tilsyn, men det kan være en endnu mindre optimal løsning bare at lade som ingenting. Alleroptimalest (hedder det sådan?) ville det vel være hvis biskoppen blev overbevist. Alt er muligt for Gud. Men måske er det en længere proces i flere tilfælde.
Det kan være sandt nok, at ingen fare er for stor for Gud. Men der er jo ingen grund til bevidst at kaste sig ud i fristelsen.
#80671 - 14/02/200701:00Håndtryk til kvindelige præster
Anonym
Anonym
Citat: Til gengæld har det altid undret mig, at det eneste, der tilsyneladende foruroligede folk, var at de skulle give håndslag til kvindelige præster, mens tilstedeværelsen af kætterske mandlige præster / biskop, som de også skulle give håndslag til, aldrig blev omtalt som en bekymring.... Det er da noget inkonsekvent.
Nu er der så vidt jeg ved også en del der er kommet i klemme netop fordi de fastholdt begge dele.
#80672 - 14/02/200715:57Re: Er det skismatisk at danne frimenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Anne
Citat: Splittelser i Kristi legeme er ikke af det gode, nej. Men jeg mener ikke nødvendigvis, at en uenighed om, hvordan man skal organisere sig som kirke, er af en art, som man skulle kunne kalde kirkesplittelse af den værste slags. Hvis du forstår, hvor jeg vil hen.
Nej, hvis det kun er ydre former og ikke andet, det handler om, så er det da ikke kirkesplittelse. Men normalt handler dannelse af valg- og frimenigheder altså også i et eller andet omfang om læren. Jeg er godt klar over, at der er undtagelser, som du også nævner, og det er helt i orden. Men nu handlede denne debat (eller række af debatter) jo om, om man skulle forlade Folkekirken og lave frimenigheder eller -kirker pga. læremæssige uenigheder med Folkekirkens ledelse.
Citat: Mht. missionsprovins og deslige, så kunne det måske også være en ide hvis man kunne løse stiftsbånd til en biskop man havde tillid til? Ved egentlig ikke om ordningen allerede findes, parallelt med sognebåndsløsning, men de har vistnok noget der ligner i den anglikanske kirke, eller måske tager jeg fejl her.
Vi har også sådan en ordning i Danmark, men den er vist meget sjældent brugt. Hvis jeg ikke husker helt fejl, blev den brugt nogle gange, da de første kvindelige præster blev ordineret, og nogle biskopper ikke ville have dem under deres tilsyn. Jeg er ikke sikker, men muligvis er det også den ordning, der blev brugt i Grosbøll-sagen, da han blev overført til Lindhardts »tilsyn«.
Citat: eg ved i hvert fald, at det er noget der har været snakket meget om, det med ordination og ømme samvittigheder, håndslag på arbejdsfællesskab mv. Til gengæld har det altid undret mig, at det eneste, der tilsyneladende foruroligede folk, var at de skulle give håndslag til kvindelige præster, mens tilstedeværelsen af kætterske mandlige præster / biskop, som de også skulle give håndslag til, aldrig blev omtalt som en bekymring.... Det er da noget inkonsekvent.
Det er meget inkonsekvent.
Citat: Hvis nogle går ud af samvittighedsgrunde, og andre bliver, er det måske læreuenigheder, eller snarere uenigheder om hvor man drager konsekvensen af det man læser i Skriften. Jeg tror det sidste ligeså vel kan være tilfældet. Og for mig at se er det vist ikke nogen egentlig "læreuenighed" som sådan. Men det ser du måske anderledes på.
Det kan jeg godt følge dig i. Det er jo i hvert fald ikke læreuenighed på samme måde som vores fælles uenighed med Folkekirkens venstrefløj. Det er jo heller ikke sådan, at de, der mener det forkerte i dette spørgsmål, er vranglærere. Men disse forskellige holdninger til, hvilken konsekvens, man skal tage af den folkekirkelige situation, bunder nok i en eller anden grad af uenighed om kirkesyn, tænker jeg.
Guds fred Nikolaj
#80673 - 14/02/200719:55Re: Håndtryk til kvindelige præster
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin.
Okay så. Jeg har bare mødt mange der kun nævnte det med de kvindelige præster som en anfægtelse. Og når jeg så spurgte dem, hvad så med de kætterske mænd, fik jeg nogle gange svaret, at "de kvindelige præster er ikke præster, men det er de kætterske mænd trods alt" (hvor står så det?), "man kan jo ikke se hvem der er kætter" (nej men hvad når man ved det?), "man kan jo ikke se om den mandlige kætter har omvendt sig" (nøhh for så vidt, men...?!) eller: "så kan vi jo ikke blive i folkekirken, og vi skal jo også have brød på bordet"" (nej men så lad os da gå ud eller få løst stiftsbånd, ellers kunne du jo bruge samme argument den dag alle biskopperne evt. var kvinder, men så ville du jo gå ud... hmm...?? og mht. brød på bordet, skulle jeg så også bruge det som argument for at blive præst??) Noget der har gået mig meget på, og som var en af de vigtigste grunde til, at jeg længe sagde: jamen hvis det er sådan et nej ser ud, så kan jeg ikke sige det! Man behøver vel ikke ligefrem at gøre en kontroversiel holdning sværere at få end højst nødvendigt, hvis man da mener at det er vigtigt at have den? Og når man ellers taler så meget om signalværdier, undrer det da lidt at man tilsyneladende godt kan signalere, at det er en formildende omstændighed, bare at en vranglærer er mand... eller at det er værre at være kvinde end at være vranglærer... og er det så også det i andre sammenhænge, eller?? Nå, det blev en længere historie om en gammel frustration.
Selv mener jeg, at kvindelige præster befinder sig i en gråzone, medens præster, der forkynder ubibelsk vranglære, hvad køn de end har, er så udpræget i det sorte felt ...
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin.
Tak for linket, det var interessant at læse. Noget andet omkring håndslaget er diskussionen om, hvad det betyder: om det er håndslag på embedsfællesskab eller på det præsteløfte, man netop har aflagt. Er det det sidste (og det er der noget, der tyder på, når biskoppen efter tilspørgsel og ordinandens ja siger: så giv mig din hånd derpå! - så vidt jeg husker.) Dvs. man giver faktisk biskoppen hånd på at bekæmpe hans teologi, hvis han lærer vrangt..... man lover jo at kæmpe mod de lærdomme, der strider mod kirkens bekendelse! - så det ligner næsten mere en protesthandling end en anerkendelseshandling eller??? Nå, bare en halvskør strøtanke. Men jeg kan godt følge problematikken. Har selv tænkt en del over den.
Forresten, det med dem der kun siger nej til håndslag til kvindelige præster, men ikke til mandlige vranglærende præster (det som jeg kalder "den mandlige dispensation" ) det er måske snarere i de mere højkirkelige kredse, man bruger det (eller i IM mere end i LM / MF mere end DBI?, men det følgende er noget, man ville kunne høre fra en vaskeægte højkirkelig): Kvinden ikke blot bør ikke være præst, men er ikke præst, men manden er det (blander man hans lære ind i det, bliver det donatisme, siger de, men det bliver det andet vel også), ligesom nadver med grapejuice ikke er nadver. Hendes ordination virker ikke, hun er ikke ordineret, det er som at hælde vand i en si (!), og hendes sakramenter er ikke gyldige (jo dåben er, men dåb kan jo også foretages af lægmænd, og det er hun jo.) Et godt (og lidt sjovt) eksempel på en lavkirkelig misforståelse af denne højkirkelige embedsforståelse, læste jeg engang i Tro & Mission: "Jamen hvis en kvindelig præst ikke er præst, hvad er så problemet? Så er det vel bare en lægmandsledet gudstjeneste, og det er vel fint nok?" Personligt mener jeg, at Paulus næppe kan forbyde noget, som skulle være umuligt!