Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#80511 - 03/02/2007 01:14 På med tørklædet!
Lars Hvass
Bruger

Reg.: 18/06/2006
Sted: Århus
Den Autoriserede Bibel
1 Korientherbrev kap 11

///Den ros skal I have, at I husker på mig i alle forhold og holder fast ved de overleveringer, jeg har givet jer.

v3 Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud. v4 Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved. v5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af. v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket. v7 Men en mand behøver ikke at have noget på hovedet, for han er Guds billede og afglans. Men kvinden er mandens afglans. v8 For manden kom ikke fra kvinden, men kvinden fra manden, v9 og manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld. v10 Derfor må kvinden af hensyn til englene have noget på hovedet som tegn på myndighed. v11 Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; v12 for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. v13 Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved? v14 Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår, v15 mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør. v16 Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.///

Og så stiller jeg mig selv spørgsmålet, når Paulus befaler kvinden dette tørklæde, hvorfor de som kalder sig kristne kvinder idag, ikke bærer det?

Hvordan springer man let og elegant over dette?

Indre Mission med flere siger selv at man ikke bare kan glemme hvad der står skrevet i Guds Ord. Hmm... Men der står altså her;

Citat:
Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af. v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket

Jeg syntes det hele virker dobbeltmoralsk, når IM m.fl. siger at Biblen er uden fejl og mangler og at vi skal opfylde ALT hvad der står skrevet, og selv springer en væsentligt ting over.

Om det kaldes kultur eller oldkristent, står det der stadigt!

Nu kommer jeg selv fra et hjem hvor min Moder bar tørklæde, fordi det står i biblen korrekt og tydeligt!

Hvis det stod til mig, ville jeg mene at enhver kvinde der ikke opfylder denne strofe lever en livs synd. (Dette er bibelsk set).

Skal jeg kigge på det med andre briller, så ser jeg det som endnu et vidne på at Paulus havde personlige normer han ønskede opfyldt.

Men hvis man mener at man skal læse ud fra biblen om vores levevis, hvorfor skal kvinderne så ikke frelses for deres synd?

Kvinders hovedbeklædning gælder stadig den dag i dag, hvis altså Biblen er det IM kalder Guds Ord (Jeg kalder Biblen for en samling af vores historie og lærdom skrevet af mennesker!).

ALTSÅ, Pointér hvor det er den går galt?

Hvorfor har man glemt kvindernes tørklæde, hvilket ikke er en undertrykkelse, men Guds Ord, ik?

Kan nogen overhovedet give mig et svar på dette?

IM m.fl. mener jo selv at Paulus havde Autoriteten til at profetere, hvilket han gør i kor. 1 kap 11. v1. - 16. Så hvorfor opfylder I den ikke?

(Farisæren er den der tror han kan frelse, eller bringe til frelse! Jesus jeg peger på dig, for at du må regere og bestemme!)
( Skriftklog er den der kender skriften overfor andre, men ved eget vedkommende er skriften umyndiggjort).

P.S. DER ER SEJR I JESU BLOD!

Formaning er en skjult dom - stop den.

www.jesusord.blogspot.com

Til toppen 
#80512 - 03/02/2007 02:25 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
Paulus var en falsk profet. Lyt til Kristus før du lytter til Paulus. Mange gør det omvendte, og nogle lytter kun til Paulus. Jeg kalder dem Paulister

Til toppen 
#80513 - 03/02/2007 02:25 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!

Selv om man fjernede alle Paulus' breve, vil man stadig kunne læse i Bibelen at mennesket er skabt i Gus billede som mand og kvinde, hvad det nu indebærer :-)

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80514 - 03/02/2007 04:10 Re: På med tørklædet! [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Snakker jeg om homoseksualitet?

Ser gerne vi holder os til emnet tak!!!!

Det ændre jo ikke på at kvinder skal bære tørklæde/hovedbeklædning???

I mener jo at Biblen er Vejen, så må i også opfylde den!

Til toppen 
#80515 - 03/02/2007 04:22 Re: På med tørklædet! [Re: brahmamurti]
Lars Hvass
Bruger

Jeg ser ikke Paulus som profet... Men kan være enig med dig i at vi skal følge Jesus Kristi spor, og derigennem lade os lede hver især... Jesus er personlig, selvom han er en, og vi er 6 milliarder mennesker, har han styr på det!

Men jeg skriver dette indlæg fordi IM har så travlt med hvad Paulus skriver, men når det kommer til stykket opfylder de ikke en dyt allligevel.

Er træt af prædiken, som bygger på det jeg ser som en falsk sandhed, og en fordrejet fortolking af Kristi!

Men jeg er spændt på om IM m.fl. nu tør indrømme at de styger tekster af biblen væk, til egen fordel.

IM m.m. mener jo at Biblen er vejen, og at den skal opfyldes, så regner da også med at de vil gøre det.

Min egen opfattelse af Biblen er anderledes. Historiens betydning, og Jesus som frelseren.
Men når mennesker allerede dengang kom med profetier, hvordan skulle det så kunne være anderledes i forhold til idag?

Mit hjerte er Jesus's, og min sjæl.
Jeg underkaster mig Herren ved knæ, og beder inderligt PERSONLIGT.

P:S. Håber også andre læser dette med mit 1. læg for at få en forståelse af hvor jeg kommer fra.

Tror man på Biblen, skal man også opfylde den! Ellers skal man stoppe moralprædiken!

Til toppen 
#80516 - 03/02/2007 04:36 På med tørklædet - tillæg! [Re: Lars Hvass]
Lars Hvass
Bruger

1 tim 2
Formaninger om kvinderne

v9 Ligeledes vil jeg, at kvinder skal være ærbart og ikke prangende klædt, deres pynt skal ikke være kunstfærdige håropsætninger og guld eller perler eller dyrt tøj, v10 men gode gerninger, som det sømmer sig for kvinder, der vedkender sig deres gudsfrygt.

Hvordan kommer i udenom dette?

Hvis Biblen er sand og troværdig, skal dette vel opfyldes...?

Bekymrene.....

Til toppen 
#80517 - 03/02/2007 04:43 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Citat:
Snakker jeg om homoseksualitet?

Ser gerne vi holder os til emnet tak!!!!

Nej, men med min profetiske indsigt kan jeg se, at det er der, du vil hen

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80518 - 03/02/2007 04:56 Re: På med tørklædet! [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Jamen tillykke med det, hvad du end tror du har profeteret!???!

Hvis du har svært ved at holde dig til emnet, så find noget andet at kommentere.

Eller kom med et seriøst indlæg, ik? Vi går ikke i børnehave...

SÅ det må have været falsk profeti! Min hensigt at at få indsigt i IM's mystiske valg af værdiér samt fravalg, når man ønsker at opfylde ALT hvad der står i biblen.

Biblen foreskriver kvinden gå med hovedbeklædning...

Til toppen 
#80519 - 03/02/2007 05:55 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Lars Hvass]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada

Hej Lars
Du bliver ved med din forestilling at Biblen er ikke Gud's ord.

Quote!
Biblen er ikke Guds Ord, Guds Ord er Guds, Biblen er menneskers fejlagtige fortolkning, som vi idag bruger. SØG HERREN!

Og saa er det ved Biblen du maa indroemme at du har laert Jesus at kende. Nu har jeg laest dit Web-page og har faaet den ide at du slet ikke mener noget af det du skriver.
Du Soeger og jeg haaber du Finder.
Hvordan du finder Gud hvis ikke Biblen er Gud's ord aner jeg ikke, men bliv ved i din soegning.
Lad Gud velsigne dig

Til toppen 
#80520 - 03/02/2007 09:19 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Bluerover1]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Paulus' ord er vel ikke Gud's ord! Det er Paulus!

Nå never mind. Jeg har selv tænkt på det samme (ang. tørklæde) da jeg har set et billede af Jomru Maria med tørklæde hvor der blev stillet spørgsmålstegn ved det...

Så jeg følger bare lidt med, da jeg ikke ved noget om det, men jeg vil gerne

By the way, så synes jeg at I undlader at svare på det KONKRETE spørgsmål, som trådstarter i øvrigt har skrevet meget forståeligt, så det burde ikke være til at misforstå hvad han ønsker svar på...

I kan da bare skrive hvis I ikke ved det.. Det er vel ingen skam

Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#80521 - 03/02/2007 12:48 Fra svararkivet [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Til toppen 
#80522 - 03/02/2007 13:07 Re: Fra svararkivet [Re: ]
Carrie
Bruger

Citat:
Fra svararkivet.

Må ærligt indrømme at jeg IKKE finder svar i svararkivet! Der bliver skrevet:

I nogle kristne samfund kan man også i dag finde den skik, at kvinder bærer noget på hovedet, når de er til gudstjeneste. Men det er ikke et kendetegn ved vores samfund, at man kan kende gifte kvinder på, at de bærer deres ”brudeslør” eller at de ved anden hovedbeklædning angiver, at de er gifte. Paulus taler om hovedbeklædning i en sammenhæng / tid hvor kvinders hovedbeklædning gav et signal om kvindens ægteskabelige stand og hvor nogle givetvis ønskede at skjule sin ægteskabelige stand, som det var blevet almindeligt i det frigjorte romerske samfund.

Der står intet om at vi er blevet frigjort at gå med hovedbeklædning! Der står bare at Paulus sagde det i en tid (altså for længe siden)

Dvs. vi kan bare tage alt det vi ikke vil rette os efter og så sige "det er så længe siden det blev sagt. Det er et andet samfund idag"

Carrie - der undres...

Til toppen 
#80523 - 03/02/2007 13:31 Re: Fra svararkivet [Re: Carrie]
Anonym
Anonym

Som jeg forstår det skriver hun, at Paulus skriver det til korintherne fordi kvindernes slør i den kultur betød det samme som en vielsesring gør i dag, altså et tegn på at man er gift.

Til toppen 
#80524 - 03/02/2007 13:48 Re: Fra svararkivet [Re: ]
Carrie
Bruger

Citat:
Som jeg forstår det skriver hun, at Paulus skriver det til korintherne fordi kvindernes slør i den kultur betød det samme som en vielsesring gør i dag, altså et tegn på at man er gift.

Jojo men vi kan da ikke bare bytte noget ud med noget andet, bare fordi vi ikke bryder os om hvad Gud har befalet os?? Har vi fået afvide at vi ikke længere skal bære hovedbeklædning, men en ring???

Carrie

Til toppen 
#80525 - 03/02/2007 14:36 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Bluerover1]
Lars Hvass
Bruger

Hej Bluerover1

Ja jeg søger, men jeg finder da også Jesus, og hans kærlighed.

Men ved at læse biblen kommer jeg ikke nærmere Gud, den er skrevet af ganske amindelige mennesker som os, og derfor kan jeg ikke sige 100% at ALT i biblen er Guds ord? Kan du følge mig?

Når man læser bibeltekster fra langt før vores tid, kan jeg se at nogen ikke er tilsvarende dem idag, synonymbetegnelserne er blevet brugt forkert!

Nej, jeg har ikke lært Jesus at kende, da jeg læste biblen, der hørte jeg om ham, men begyndte at tro på ham, af helt andre årsager!

Jeg forstår ikke den med at folk tror biblen er Vejen til frelse, jeg tror Jesus er det. Og folk på Jesus tid havde heller ikke en bibel, og alle havde ikke hørt om ham, men de troede i hjerterne,m og den var rodfæstet, altså troen. Så jeg ser ingen forskel fra idag!

Til toppen 
#80526 - 03/02/2007 14:45 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Carrie]
Lars Hvass
Bruger

Citat:
By the way, så synes jeg at I undlader at svare på det KONKRETE spørgsmål, som trådstarter i øvrigt har skrevet meget forståeligt, så det burde ikke være til at misforstå hvad han ønsker svar på...

Må jeg sige tak!

Så vil jeg bare lige spørge: Er det ikke mærkeligt man lige på dette område kan fínde grunde og historie til at droppe lige dette?

Jeg syntes det selv er en af de mest væsentlige ting, som sagt kommer jeg selv fra et hjem, hvor min Moder bar sløret. Og det var SMUKT, fordi at hun underkastede sig Gud.
Men jeg kan godt se hvis man ikke vil gå med det, hvis man føler sig utilpas, og tror lidt det er det der er sket, man har glemt det smukke i det.

Når jeg sigger på det Jalokin har lagt ind fra svararkivet, bliver jeg bare endnu mere overbevidst om at det er en undskyldning for ikke at opfylde loven.
Paulus's breve bliver ellers taget meget seriøst, men ikke ved tilbedelse, eller underkastelse.

Ærligt tror jeg bare på at mennesket måske ikke har den ærefrygt for Gud som de havde dengang, og kan ikke se hvordan Bodil Skjøtt kan komme frem til den konklussion, da der IKKE er nogen tvetydige ord/sætninger, men derimod lige ud af landevejen....

Kærligst Lars

Til toppen 
#80527 - 03/02/2007 14:56 Re: Fra svararkivet [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Hej jalokin

Syntes det er lidt tomt, for IM m.fl. går ikke ind for vi graver ned i Biblens historie, men siger selv at det skal tages ordret, og ikke med et gram salt. Så det fra svararkiet er jo tom snak...

Til toppen 
#80528 - 03/02/2007 16:39 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Lars Hvass]
Carrie
Bruger

Citat:

Må jeg sige tak!

Ja det må du da

Citat:
Så vil jeg bare lige spørge: Er det ikke mærkeligt man lige på dette område kan fínde grunde og historie til at droppe lige dette?

Jo det er da mærkeligt... Jeg forstår det heller ikke helt...

Citat:
Jeg syntes det selv er en af de mest væsentlige ting, som sagt kommer jeg selv fra et hjem, hvor min Moder bar sløret. Og det var SMUKT, fordi at hun underkastede sig Gud.

Du skriver VAR?

Citat:
Men jeg kan godt se hvis man ikke vil gå med det, hvis man føler sig utilpas, og tror lidt det er det der er sket, man har glemt det smukke i det.

Igen - Helt enig! Jeg tror man vil føle sig utilpas..

Citat:
Når jeg sigger på det Jalokin har lagt ind fra svararkivet, bliver jeg bare endnu mere overbevidst om at det er en undskyldning for ikke at opfylde loven.
Paulus's breve bliver ellers taget meget seriøst, men ikke ved tilbedelse, eller underkastelse.

Meget enig! Og som jeg også skrev til ham så finder jeg IKKE svar i svararkivet!

"Der står intet om at vi er blevet frigjort at gå med hovedbeklædning! Der står bare at Paulus sagde det i en tid (altså for længe siden)

Dvs. vi kan bare tage alt det vi ikke vil rette os efter og så sige "det er så længe siden det blev sagt. Det er et andet samfund idag"

Citat:

Ærligt tror jeg bare på at mennesket måske ikke har den ærefrygt for Gud som de havde dengang, og kan ikke se hvordan Bodil Skjøtt kan komme frem til den konklussion, da der IKKE er nogen tvetydige ord/sætninger, men derimod lige ud af landevejen....

Ja jeg ser det altså heller ingen steder. At der er sagt ok for IKKE at gå med det...

Men igen.. Det er Paulus' ord, IKKE Gud's!

Og jeg er enig med dig i at ikke alt i bibelen er Gud's ord! Den er skrevet af mennesker... Det troede jeg da alle kristne mente Det er der da i hvert fald mange der gør!

Jesus' ord i bibelen er det eneste vi kan tage 100% som Gud's ord <3

Og hvis Paulus' fx. citerer Jesus, så er det også! Men ellers ikke!

Carrie

Til toppen 
#80529 - 03/02/2007 17:56 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars.

Spændende indlæg.

Lad mig lige slå fast, at jeg kommer ikke I Indre Mission, og mit indlæg er ikke et svar fra IM. Hvad de foretager sig må stå for deres egen regning.

Men - jeg tænker at det er væsentligt at finde ud af hvad der er intentionen med det, Paulus skriver. Jeg tror du har ret i at det ikke nytter at læse bibelen som en lovsamling, men jeg tror på at der er en bibelsk og grundlæggende intention, også med at Paulus skriver som han gør. At intentionen så er blevet indhyllet i datidens kulturelle udtryksformer er vel blot et udtryk for at kristendommen til alle tider formår at kontekstualisere sig og blive menneskers egen tro. Troen har med andre ord et gudsgivent grundlag men et menneskeligt udtryk. Og menneske var jo hvad Paulus var, også selvom Gud talte til og gennem ham.

For mig er se er teksten her et udtryk for en formaning til en bestemt gruppe mennesker i en bestemt situation som ikke udviste den nødvendige respekt for Gud. Der har tilsyneladende været en debat om det i Korinth, og Paulus ønsker ikke de skal bruge tid på det, derfor skærer han igennem. Problemet - sådan som jeg læser det - har ikke været at kvinderne ikke havde tørklæde på, men at de ved ikke at have det gav udtryk for en mistillid eller foragt overfor Gud. Interessant er det at der står "da det nu regnes for en skam". Det er som om Paulus selv går ind og lader datidens traditioner forme det udtryk, han mener kvinder bør tillægge sig når de står i en tjeneste for Gud.

For mig at se taler det stærkt om at have en respekt i dag, omend det i Danmark er lige omvendt. Her har det jo faktisk været helt utidigt at have hat på i kirke! - for det er kulturelt et udtryk for disrespekt at beholde hatten på. Men omend man tildækker sit hoved i en mellemøstlig kultur eller tager hatten af i en dansk, så handler det om at grundlæggende have en respekt for det guddommelige.

Sådan læser jeg teksten. Så ja, Paulus er naturligvis præget af sin tid, men det er ikke ensbetydende med at der ikke er en grundlæggende positiv intention med det, han skriver her.

Gode hilsner

Thomas

Til toppen 
#80530 - 03/02/2007 18:13 Re: Fra svararkivet [Re: ]
Anonym
Anonym

Svararkivet?? Hvor er svaret henne?

mvh lars

Til toppen 
#80531 - 03/02/2007 18:17 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Bluerover1]
Anonym
Anonym

Så du forudsætter at et hvert kendskab til Jesus som Kristus eller Gud, kun sker ved kendskab og læsningen af de bibelske forfattere? Og med erkendelse at dette er Guds ord uden kompromis eller fejl?

Hvordan argumentere du for det?, og hvordan arbejder vi så med problematikken omkring de troende som ikke havde eller har bibler?

mvh- Stud.theol Lars

Til toppen 
#80532 - 03/02/2007 18:21 Re: På med tørklædet! [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Jeg er helt med.

Det jeg holder fast på er, hvis man mener biblen er uden fejl og skal læses uden uddydning, som mange i IM præsentere, må man vel også stå ved det.

Paulus's breve var jo ikke kun rettet mod en gruppe, sådan ser jeg det ikke, men en del af det han "mente" Gud sagde til ham?

For at slå det fast, så er jeg Evangeliumstilhænger, Evengeliet om Jesu kærlighed er det jeg behøver, en mands dagbog er ikke min bibel.

Men jeg er træt af den dobbeltmoralske prædiken der kommer fra mange Kristne miljøer. Og når det kommer til stykket er der en masse men'er alligevel. Så hellere tie...

Til toppen 
#80533 - 03/02/2007 18:26 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Carrie]
Lars Hvass
Bruger

JEG KAN KUN SIGE VI ER ENIGE!

Citat:
Du skriver VAR?

Ja, for mine forældre valgte desværre troen fra.

Men intet kunne holde mig fra Jesus, jeg hang ved! Heldigvis! ikke?

Til toppen 
#80534 - 03/02/2007 18:33 Re: Fra svararkivet [Re: ]
Carrie
Bruger

Citat:
Svararkivet?? Hvor er svaret henne?

mvh lars

Her http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=554

Til toppen 
#80535 - 03/02/2007 18:38 Re: På med tørklædet - tillæg! [Re: Lars Hvass]
Carrie
Bruger

Citat:

Ja, for mine forældre valgte desværre troen fra.

Men intet kunne holde mig fra Jesus, jeg hang ved! Heldigvis! ikke?

Jo helt sikkert

Til toppen 
#80536 - 03/02/2007 19:20 Re: Fra svararkivet [Re: Carrie]
Lars Hvass
Bruger

Jeg tror han mener at han ikke finder svaret i svararkivet.... Der er jo ike noget direkte svar men en overbevisning....

Til toppen 
#80537 - 03/02/2007 19:23 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Jeg tror bare ikke at vi - selvom vi kan være trætte af Paulus og co. - skal sortere det, de har fået fra. Jeg tror det må være vigtigt for os at prøve at arbejde med hvad intentionen med det sagte er. Grundtanken. Jeg tror jo netop på, at evangeliet kan forstås til alle tider, men det kræver arbejde. Og jeg tror at evangeliet er tilstede i bibelen, også der hvor der måske ikke står megameget om Jesus! I denne her tekst f.eks. synes jeg at der er noget grundlæggende fantastisk i at mennesker kan sidde og stå foran Guds ansigt og i tjeneste for ham - og ind i det taler Paulus så om at der skal være orden på tingene og respekt.

Det er nok ikke at sige for meget at hævde at Jesus er hovedpersonen i bibelen.. Og derfor er der så vidunderligt meget der peger tilbage på ham!

Til toppen 
#80538 - 03/02/2007 19:31 Re: På med tørklædet! [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

På nogle områder er jeg enig, men der er også uenigheder.

Mit konservertive syn:

Paulus var et menneske, på ligefod med mig, så hvad jeg siger er ligeså rigtigt.

Hvad der citeres af Jesus, og hvad Jesus siger er det eneste rigtige.

Men nej vi kan heller ikke skille biblen sådan ad, og dog; det gjorde Kejser Nero jo selv. FOlk fik de tekster de ville høre... Eller det vil sige at mændene fik det de vil høre, for kvinderne måtte ikke sige noget. Og egentlig bestemte Kejser Nero selv...

Så biblen er ikke fuldkommen, der mangler skrifter som vi måske aldrig for at høre, derfor er meget i biblen utroværdigt...

Måske er hovedbeklædningen også utroværdigt, men ikke for den der måtte mene at biblen er 100% rigtig, og citere Guds Mund.

Kan du se det dobbeltmoralske fra IM m.fl.

Til toppen 
#80539 - 03/02/2007 19:47 Kun et menneske... [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!
Citat:
Paulus var et menneske, på ligefod med mig, så hvad jeg siger er ligeså rigtigt.

Kun et menneske, ja. Men han var også apostel, og det er du ikke

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80540 - 03/02/2007 19:48 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Lars Hvass.

Det var ikke Kejser Nero, der samlede det Nye Testamente. Hvor har du den ide fra? Meget har jeg hørt, men aldrig at det skulle være Kejser Nero der samlede det eller sorterede i evangelierne.
Han var ikke engang kristen. Nærmest så meget tværtimod som det overhovedet var muligt at være... (han forfulgte de kristne)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80541 - 03/02/2007 19:57 Re: På med tørklædet! [Re: AnnePande]
Lars Hvass
Bruger

Han omvendte til kristendommen, og befalede Den som Den romerske religion. Sammen med nykristne/hedningekristne fandt De ud af hvad der var bibelsk korrekt.

Og læg mærke til at under sammensætningen, var der ingen kvinder der var med, der var ikke nogen folkehøring. Men mænd, kun mænd. Derfor er biblen ikke være troværdig!

Og jo, ved Kejser Nero, blev Kristendommen til en Superreligion, hvor han selv var med til at sammensætte. Meget blev kasseret, ikke fordi det ikke var kristent, men fordi det ikke stemte overens med Kejserens synspunkter...

Hvis vi havde alle bibeltekster idag, havde vi måske en "mere" troværdig bibel, og så alligevel ikke da den stadig blev sammensat og skrevet af mennesker, som dig og mig, og vi tager også fejl ikke?

Kærligst Lars

Til toppen 
#80542 - 03/02/2007 19:58 Re: Kun et menneske... [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Menneskeskabt ord...

Men så må du vel også mene at ALT hvad Paulus siger er 100% Guds ord? Eller er der fejl?

Eller skal vi kalde det Paulus's personlige ytringer?

Ændret af Lars Hvass (03/02/2007 20:08)

Til toppen 
#80543 - 03/02/2007 19:59 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!
Citat:
Det jeg holder fast på er, hvis man mener biblen er uden fejl og skal læses uden uddydning, som mange i IM præsentere, må man vel også stå ved det.

Jeg tror vi hurtigt kan forsimple debatten i den måde vi beskriver bibelsynet.

At Bibelen er uden fejl i alt hvad der angår liv og lære (såkaldt konservativt bibelsyn) betyder ikke, at den er let at forstå, eller at den skal forstås helt uafhængigt af tid og rum.

Det betyder heller ikke at alt skal forstås bogstaveligt. Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig en kvinde med tænder som nyklippede får (Højs 4,2), måske fordi jeg ikke bryder mig om uld i mund

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80544 - 03/02/2007 20:16 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Citat:
På nogle områder er jeg enig, men der er også uenigheder.

Mit konservertive syn:

Jeg tror ikke at kristendommen lægger op til sådan en art anarki, hvor alles meninger er lige gode.

Paulus blev udsendt af Jesus selv med en særlig opgave. Vi har allesammen heldigvis en opgave i Guds rige, men vores kald til den er ikke magen til det kald, Paulus fik. Derfor er også Paulus' breve med i bibelen.

Jeg tror ikke at en evt. uenighed med Paulus kan løses ved at afskrive ham, for hvis det han siger er lige så meget værd som enhver anden kristen, så må vi også afskrive hvad de siger. Hvis jeg har lige så meget ret som alle andre kristne er der til sidst ingen der har ret. Det mener jeg er uhensigtsmæssigt, og ikke i tråd med Jesu egen lære.

Citat:
Hvad der citeres af Jesus, og hvad Jesus siger er det eneste rigtige.

Jeg tænker på hvordan du har det med treenigheden? Jesus er jo også både Gud og Helligånd. Netop derfor mener jeg ikke du kan "nøjes" med at lytte til hvad menneskesønnen siger, for han er der også når Ånden og Gud Fader taler..

Citat:
Men nej vi kan heller ikke skille biblen sådan ad, og dog; det gjorde Kejser Nero jo selv. FOlk fik de tekster de ville høre... Eller det vil sige at mændene fik det de vil høre, for kvinderne måtte ikke sige noget. Og egentlig bestemte Kejser Nero selv...

Det har Anne været inde på, kan jeg se.

Citat:
Så biblen er ikke fuldkommen, der mangler skrifter som vi måske aldrig for at høre, derfor er meget i biblen utroværdigt...

"Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn." Det er formålet, ikke blot med Johannesevangeliet, som det er hentet fra, men med hele bibelen. Der er i alle skrifter en pegen hen på Messias og en forventning om ham. Er det utroværdigt - så er Jesus det også.

Mht de manglende skrifter kan man jo godt finde dem rundt omkring - de apokryfiske bøger bl.a.

Citat:
Måske er hovedbeklædningen også utroværdigt, men ikke for den der måtte mene at biblen er 100% rigtig, og citere Guds Mund.

Kan du se det dobbeltmoralske fra IM m.fl.

Jeg ved som sagt ikke med IM, men mon ikke der er lige så meget dobbeltmoral i IM som der er alle andre steder. Jeg synes selv det er noget bøvl at kæmpe med, og jeg mener at man må prøve at få et ærligt forhold til sin tro - men også til sin bibel. Derfor "tør" jeg heller ikke sortere til og fra, men det er vigtigt for mig at prøve at forstå grundintentionen i de bibelske skrifter, også når det angår ting jeg finder vanskelige og svære, og endda uforståelige.

Til toppen 
#80545 - 03/02/2007 20:25 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Lars

Tror du ikke, den kejser du hentyder til, er enten Konstantin eller Theodosius den store? Det kan altså ikke rigtig være Nero. Her er lige et link til Wikipedias artikel om Nero:
http://da.wikipedia.org/wiki/Nero

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#80546 - 03/02/2007 20:46 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Og der kan tilføjes følgende:

"1. Tim 2 og 3
v11 En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt;
v12 men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed.

Titusbrevet
v3 ligeledes at de ældre kvinder skal optræde, som det sømmer sig for hellige, at de hverken må være sladderagtige eller drikfældige, men skal være vejledere i det gode,
v4 så de kan opdrage de unge kvinder til at elske mand og børn,
v5 til besindighed og ærbarhed, huslighed, godhed, til at underordne sig under deres mænd, så Guds ord ikke bliver til spot.

1. Kor 14
Som i alle de helliges menigheder
v34 skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger.
v35 Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden."

Til toppen 
#80547 - 03/02/2007 21:16 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Hvass.

Måske er det Konstantin, du tænker på i stedet for Nero?
Men uanset hvad, så var kanoniseringen ikke noget der først foregik på hans tid. NTs skrifter var anerkendt som apostoliske og i brug i menighederne længe inden. Så det havde ikke noget med kejserens synspunkter at gøre.

Men øh... hvorfor skulle Bibelen blive utroværdig alene ved at der (så vidt vides) kun var mænd i kanoniseringsprocessen? (Især i lyset af, at du selv er mand? )
Det er også kun mænd der har skrevet den, og det må da nærmest blive endnu værre så?

Kan Bibelen kun være troværdig ved at være skrevet direkte af Guds hånd uden mennesker? Det har jeg aldrig rigtig forstået. Kan den ikke være troværdig ved at være skrevet af mennesker med hver sit præg, men indblæst af Helligånden?
Ellers skulle Guds søn vel også miste troværdighed ved at blive menneske, eller ved at blive født af et menneske.

Til spørgsmålet om kanoniseringsprocessen ville det måske interessere dig at læse denne artikel:

http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=65

Mvh. Anne.

PS. Det spørgsmål, du tager op om hovedbeklædningen, er interessant nok. Jeg vil vende tilbage til det på mandag, da jeg ikke er online i morgen.

Til toppen 
#80548 - 03/02/2007 21:22 Re: På med tørklædet! [Re: trodi]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Trodi.

Ja, og?

Er det bedre, at kvinderne dominerer over deres mænd eller overordner sig dem (NB: dermed ikke sagt, at mændene skal gøre dette), eller at de ældre kvinder sladrer og drikker som et hul i jorden, er vejledere i det onde, lærer de unge kvinder at hade mand og børn, være ubesindige, onde, løsagtige, lade hjemmet flyde osv.?

(Okay, måske sat lidt på spidsen... )

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80549 - 03/02/2007 21:56 Re: Fra svararkivet [Re: Carrie]
Nikolaj
Bruger

Hej Carrie
Citat:
Der står intet om at vi er blevet frigjort at gå med hovedbeklædning! Der står bare at Paulus sagde det i en tid (altså for længe siden)

Men det er jo et helt andet samfund i dag. Prøv at se, hvad Paulus angiver som grunden til, at kvinderne i korintermenigheden skulle bære slør:
Citat:
da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket. (1. Kor. 11,6)

Regnes det for en skam i nutidens samfund, at kvinder har kort hår eller går rundt uden slør? Nej vel?
Læg også mærke til, hvad Paulus skriver i v. 13:
Citat:
Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved?

Tjah, hvad synes du? Sømmer det sig? Det synes jeg da sådan set, at det gør.
Og Paulus slutter af med dette (v. 16):
Citat:
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.

Tankevækkende, ikke? Måske skulle vi bare lade være med at strides om dette. Hvis nogle kvinder har det bedst med at gå med slør, så for min skyld ingen alarm.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#80550 - 03/02/2007 22:15 Re: På med tørklædet! [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Hej Moe

Citat:
Jeg tror ikke at kristendommen lægger op til sådan en art anarki, hvor alles meninger er lige gode.

Jamen det tror jeg den lægger op til, men opfyldelsen vil måske aldrig komme? Jeg tror kristendommen lægger op til forsoning, og fælles forståelse, men kan vi mennesker det?

Citat:
Paulus blev udsendt af Jesus selv med en særlig opgave. Vi har allesammen heldigvis en opgave i Guds rige, men vores kald til den er ikke magen til det kald, Paulus fik. Derfor er også Paulus' breve med i bibelen.

NETOP; hvorfor afskriver man så nogle ting og ikke andre, IM siger jo selv man ikke bare kan tage nogle ting fra, og alligevel gør de det selv.
Men nu tror jeg jo anderledes, ved ikke om jeg er mere gnostisk, foretrækker økomenisk.

Paulus fik et kald, men han var stadig menneske, og havde stadig holdninger, som måske ikke var af Herren....

Citat:
Jeg tror ikke at en evt. uenighed med Paulus kan løses ved at afskrive ham, for hvis det han siger er lige så meget værd som enhver anden kristen, så må vi også afskrive hvad de siger. Hvis jeg har lige så meget ret som alle andre kristne er der til sidst ingen der har ret. Det mener jeg er uhensigtsmæssigt, og ikke i tråd med Jesu egen lære.

Siger heller ikke at vi skal afskrive Paulus, men enten eller. Man kan jo ikke tage det man kan lide, og feje andet af bordet, hvis man kommer fra steder hvor Biblen er Guds Ufejlagtige ord.

Biblen for mig er kristnes historie som vi skal mindes om. Og for at bevise at Jesus er der! Mit fundament er Jesus, og han er rodfæstet i mit hjerte. Og det kan jeg føle foreninger (IM m.fl.) Hader mig for, fordi jeg tror på Herren, og ikke en Bibel skrevet af mennesker fyldt med fejl.

Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk hænger sig til Biblen og tror det sande svar er der, jeg beder til Jesus, for at finde mit svar. Og der går indimellem måneder-år før jeg finder svar. Men så stiller jeg ihvert fald ikke det samme spørgsmål to gang....

Jeg ser mit fundament som en procces i, at ligge alt i Herrens hænder, og stole på ham, ellers kommer vi ingen vegne. Ellers er det jo bare ideologi og menneske ord... Falsk lære

Meine Meinung!

Kærligst Lars

Til toppen 
#80551 - 03/02/2007 22:20 Re: Fra svararkivet [Re: Nikolaj]
Lars Hvass
Bruger

Hej Nikolaj

Hvorfor tror I at det kun drejer sig om korintherne, så drejer romerbrevene også kun om romerne??? Den hænger ikke sammen..,

Hvis Bibel er Guds Ufejlagtige Ord, kan man ikke stryge noget man ikke bryder sig om.

Men hvordan kan I få jer selv til at bryde det Ord i gerne vil sprede, at Biblen er Guds ufejlagtige Ord?

Min mening er jo at der er fejl og mangler i Biblen.... Har du nok forstået efterhånden

Citat:

Citat:
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.

Døm selv delen virker rigtigt mega over meget ironisk, og har hørt flere præster af samme mening, så ved ikke om den holder i forhold til resten af Biblen som helhed.

Til toppen 
#80552 - 03/02/2007 22:21 Re: På med tørklædet! [Re: Nikolaj]
Lars Hvass
Bruger

Helt rigtig KONSTANTIN... Hehe... Sorryy....

Til toppen 
#80553 - 03/02/2007 22:26 Re: På med tørklædet! [Re: AnnePande]
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Kæreste Anne!

[color:red]"Er det bedre, at kvinderne dominerer over deres mænd eller overordner sig dem" [/color]

Nej, bestemt ikke. Jeg ville blot tilføje en bemærkning om, at vi har de samme rødder fra Mellemøsten, som muslimer har. Vi har blot skippet denne forankring i visheden om, at den havde sin oprindelse i en anden kultur, og at den ikke var et egentlig religiøst "must".

Mine tilføjelser til 1. Korientherbrev kap. 11 skulle gerne gøre dette mere indlysende.

Til toppen 
#80554 - 03/02/2007 22:34 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars,

du har fuldstændig ret i at det er grundlæggende - måske endda umuligt - for menneske at evne forsoning og sand kærlighed. Det fornemmer jeg du selv har oplevet. Netop derfor er det vigtigt for mig at jeg med bibelen har en bog hvor Gud viser mig sin sandhed. Det er ikke ensbetydende med at han så er holdt op med at tale til mennesker; men det er et sted hvor jeg må finde den grundlæggende intention, Gud har med sin skabning af mennesket. Jeg tror på at der findes en masse ondt i verden, og jeg tror mine ører kan være så tilstoppede at jeg af og til misforstår Gud eller slet ikke hører ham. Derfor er jeg glad for at bibelen findes som et sted hvorfra Gud taler.

Som sagt véd jeg ikke hvad IM som sådan gør, og IMere må hellere og nemmere svare på spørgsmål om dét. For min del prøver jeg virkelig at forstå virkeligheden som jeg oplever den og bibelen sammen. Jeg mener ikke nødvendigvis det er en afvisning af denne her tekst at sige at man ikke lægger så stor vægt på det med damers hår. Når bare man gider tage sig ulejligheden og finde ud af hvad det der med damers hår handler om! Og min mening er at det jo altså ikke kun handler om damers hår, men om en indstilling til gudstjenesten og til Gud. Dét kan vi stadig lære af, omend vi ikke vil drage de samme konsekvenser som korintherne gjorde.

Jeg er slet ikke i tvivl om at vægtlægningen i hvordan man har læst bibelen har skiftet til forskellige sider, og at menneskers egne følelser også "læser med" når vi går til bibelen. Men det tror jeg sådan set ikke er bibelens skyld, men dens læsere!

Jesus er også fundamentet i mit liv, men jeg møder ham faktisk også i bibelen, derfor er det ret vanskeligt for mig at prøve at skille tingene ad.. Men der er ting, man kan tumle med som Jesus ikke taler så meget om. F.eks. piratkopiering, onani eller rygning - hvad ved jeg. Der må man så prøve at læse ned i teksten og finde ud af hvad den grundlæggende intention er. Og så kan man faktisk godt finde ting, der kan hjælpe til et svar.

Samtidig skal man - som jeg fornemmer du selv gør - også gå til Gud i bøn og anråbelse og bede ham om vejledning. Men jeg tror han kan svare på mange måder, og at bibelen er en ufattelig gave i den henseende! .. bibelen har vi jo netop også for at troen kan vokse og leve og forblive i vores hjerter, jvf. det vers fra Johannes jeg citerede før: Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.

Til toppen 
#80555 - 04/02/2007 01:21 Forskellige kulturelle udtryk [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!
Citat:
Hvorfor tror I at det kun drejer sig om korintherne, så drejer romerbrevene også kun om romerne??? Den hænger ikke sammen..

Paulus' ærinde gælder alle, både romere og korinthere for knap 2000 år siden og os i dag. Men nogle gange kan de samme intentioner give sig forskelligt udtryk, alt efter hvilken sammenhæng man er i.

Lad mig give et banalt eksempel: Hvis jeg er inviteret til middag hos et ægtepar blandt mine gode venner, hilser jeg pænt og udveksler måske et let knus med hustruen. Hvis jeg besøgte en konservativ muslim, ville sådan en opførsel være helt uhørt. Hvis jeg gav hustruen (eller en anden kvinde i husstanden) et håndtryk, ville det blive anset som upassende (jeg bringer dette eksempel fordi jeg rent faktisk har gjort det engang). Men min intention og den bagvedliggende 'etik' (hvis man kan bruge det ord) i begge situationer er den samme.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80556 - 04/02/2007 01:48 Hvordan jeg ser Jesus [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Jeg forstår

Men et eller andet sted i mig, når jeg taler med Jesus, hvilket jeg egentlig gør tit, også selv uden jeg aner det. Er det ligesom om jeg får "af vide" at jeg bare skal komme direkte, og har heller ikke problemer med det.

Biblen for mig, hjælper mig ikke - og hjælper slet ikke på den forsoning som vi i dag beskriver, også mellem kristne.

Jesus for mit vedkommende, befaler mig til underkastelse, og tilbedelse dybt fra hjertet. At jeg må ligge alt i hans hænder, og give ham min sjæl krop og følelser.
Og det er ikke altid nemt

Jeg lærer Jesus at kende igennem helligånden, og at forny mig hverdag. Hvis jeg skulle læse biblen (hvilket jeg self har gjort, og gør af og til) forhindre den tit mig i at modtage helligåndens fornyelse.

Intet tilstopper noget for mig, Gud taler til mig - og jeg lytter til Ham - og ved mange ting som folk antager for synd, har jeg forinden modtaget syn/beskeder der har sagt mig det modsatte.
Den ubegrænsede Kærlighed er det min opgave er at opnå. 0 fordømmelse i hverken tanker eller handling.

For mig lever Gud i Dagen - og ikke i Biblen.
Kald mig underlig og skør, føler jeg nogle gange jeg er, men egentlig er jeg bare anderledes - unik - som alle andre.

Helligånden skal forny mig, så at binde mig alt for fast på traditioner og Ord, må aldrig ske - så taber jeg åndens greb!

Jeg ser det store i at Forny sig, at ELSKE det Gud har skabt, om de har valgt, Islam-alkohol-buddah eller hvad det måtte være, skal jeg elske dem, og ved fornyelsen bredes min tro i kredser jeg ikke kan fatte.
Min synsvinkler skifter fra Nord syd Øst og Vest, til de engang mødes. Jeg er ikke i splittelse om nogen ting, er der noget jeg ikke er helt sikker på må jeg ligge det i de bedste hænder, og de svar jeg har fået givet, vil jeg gemme og huske.

Jesus er så stor og mægtig for mig, at menneskers profetier, ord og formaninger ikke er mig troværdige. Jesus er og BLIVER det eneste jeg egentlig kan stole på!
Han er så stor, at jeg ikke vil lade noget komme imellem ham og mig...

Dette/disse tanker er kommet inde for de sidste to år, hvor jeg har gået i dybden med Jesus, for at finde den vej, han mener jeg skal gå for at kunne forstå budskabet.

Men jeg vil ikke fortælle hvad andre skal gøre eller ikke skal, nogen finder Jesus mest gennem bøn, andre gennem sang, og Biblen, og så tror jeg også på at der er nogen der vildledes af nutidens formaninger af præster eller teologer...

Min tro bygger på det personlige - altså at Jesus er individuel. Ellers var der heller ikke nogen mening med at Gud skulle skabe os unikke. Vi har alle en funktion, spørgsmålet er om vi som mennesker kan samle funktionerne til en "maskine". Og nej det kan vi ikke for den "maskine" er jo Gud, derfor er han så stor.

Vi er stupide mennesker, sat til at tilbede Herren, og for at forstå en større kærlighed - ikke forstå had - for hadet er i mennesket, og ikke I Gud.

Min ærefrygt er stor, og min Gud er stor. Og til ham jeg alt giver, også min srog over nogle medkristnes store foragelse over de ikke viser mig og sikkert andre accept og respekt.

Nu har jeg fortalt en del om hvordan jeg pratisere og viser min tro og hvordan jeg opfatter og ser Jesus.
Tror ikke jeg kommer nærmere ind på hvorfor Biblen ikke er min Guide til Gud, min Guide er bønnen og underkastelsen.

Elsker dig Jesus!!!!

Men for at komme ind på kernen af tråden, så siger jeg bare igen, at jeg ikke vil høre på folks pladder om at man skal tage Ordet som det står og ikke tillægge det værdier eller historie, og så mener de det ikke. Det er for slapt religiøst, for mit henseende...

Kærlisgt Lars Andersen

Til toppen 
#80557 - 04/02/2007 02:01 Re: På med tørklædet! [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Du har ikke svaret mig på mit sidste spørgsmål.

Tror du at biblen er uden fejl og mangler?

Og mener du man ikke skal tillægge værdi eller historie?

Mht. højs. 4,2

Du kan umuligt sammenligne et ordsprog med en "formanning". Hvor kommer den ide fra?

Paulus befaler Kvinden til at bære slør, og der er altså ikke så meget at tolke hvis biblen ikke må tillægges noget. For må man tillægge værdier i Biblen? Er det så ikke ens egne værdier og normer?

Konklussion: Jeg ser det på denne måde; at du tager det med du kan lide og vælger det fra du ikke kan lide....

Til toppen 
#80558 - 04/02/2007 02:10 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!
Citat:
Konklussion: Jeg ser det på denne måde; at du tager det med du kan lide og vælger det fra du ikke kan lide...

Hvis det var tilfældet havde jeg argumenteret for at vi ikke skal elske vores fjender, ikke vende den anden kind til, gerne må kaste et lystent blik på en anden mands hustru osv.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80559 - 04/02/2007 12:37 Re: Fra svararkivet [Re: Lars Hvass]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Hvorfor tror I at det kun drejer sig om korintherne, så drejer romerbrevene også kun om romerne??? Den hænger ikke sammen..,

Det har jeg aldrig sagt. Men det er klart, at man må have for øje, at brevet er skrevet ind i en bestemt historisk kontekst. Ellers kan man ikke få den fulde forståelse af, hvad det egentlig er, Paulus skriver om.
Citat:
Hvis Bibel er Guds Ufejlagtige Ord, kan man ikke stryge noget man ikke bryder sig om.
Men hvordan kan I få jer selv til at bryde det Ord i gerne vil sprede, at Biblen er Guds ufejlagtige Ord?

Jeg går ud fra, at du mener ufejlbarlig? (Der er ret stor forskel på fejlbarlig og fejlagtig.) Jeg påstår ikke, at Bibelen er ufejlbarlig i alle detaljer. Det er der ganske vist nogle IM'ere, der gør, men så langt fra alle.
Citat:
Døm selv delen virker rigtigt mega over meget ironisk, og har hørt flere præster af samme mening, så ved ikke om den holder i forhold til resten af Biblen som helhed.

Det er da også en mulig tolkning. Det ser lidt ud til, at det også er den tolkning, som de danske oversættere har valgt, fordi de har sat udråbstegnet efter »Døm selv«. Men i de ældste håndskrifter er der slet ikke tegnsætning. Forestil dig, at der i stedet havde stået et kolon, sådan her: »Døm selv: Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved?« Ville det så ikke se ud til, at det faktisk er en opfordring til at dømme selv?

Guds fred med dig
Nikolaj

Til toppen 
#80560 - 04/02/2007 13:33 Re: Fra svararkivet [Re: Nikolaj]
Lars Hvass
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Det har jeg aldrig sagt. Men det er klart, at man må have for øje, at brevet er skrevet ind i en bestemt historisk kontekst. Ellers kan man ikke få den fulde forståelse af, hvad det egentlig er, Paulus skriver om.

Jamen det er IM jo imod med mange andre ting, hvorfor så ikke her? Det hænger ikke sammen.

Citat:
Jeg går ud fra, at du mener ufejlbarlig? (Der er ret stor forskel på fejlbarlig og fejlagtig.) Jeg påstår ikke, at Bibelen er ufejlbarlig i alle detaljer. Det er der ganske vist nogle IM'ere, der gør, men så langt fra alle.

Undskyld ja ufejlbarlig... Hhee... Kludder lidt i det med synonymer.... Hehe

Citat:
Det er da også en mulig tolkning. Det ser lidt ud til, at det også er den tolkning, som de danske oversættere har valgt, fordi de har sat udråbstegnet efter »Døm selv«. Men i de ældste håndskrifter er der slet ikke tegnsætning. Forestil dig, at der i stedet havde stået et kolon, sådan her: »Døm selv: Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved?« Ville det så ikke se ud til, at det faktisk er en opfordring til at dømme selv?

Selv uden tegnsætning, ville jeg der tænke ironisk, fordi Paulus har lige sagt det er en skam hvis kvinden ikke har noget på hovedet.
Og de som har skrevet biblen ned, må vel også vide hvad der var blevet ment med det Paulus sagde, selvom jeg ikke er enig i det...

Til toppen 
#80561 - 04/02/2007 13:43 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Nu kommer jeg måske med noget der er upopulært, men jeg mener rent faktisk at man BURDE rette sig efter omtalte skriftsted, og at det er en anklage mod IM at man behændigt vælger at gå udenom visse dele af NT som den vantro omverden ikke bryder sig om.
Her er jeg meget mere på linje med LMs synspunkter i forhold til kvindens rolle i menigheden.

Mht. "tørklædet":

Læg mærke til at der ikke er tale om et GENERELT påbud, men et påbud i forbindelse med gudstjeneste og bøn. Paulus siger ikke at kvinder skal dække deres hoved HELE TIDEN, men kun i førnævnte tilfælde.

"Hvis det stod til mig, ville jeg mene at enhver kvinde der ikke opfylder denne strofe lever en livs synd. (Dette er bibelsk set)."

Mener du "dødssynd"?

1: Selve denne tanke er ikke bibelsk. Enhver synd adskiller fra Gud.
2: Sådan som det står skrevet er der heller ikke tale om noget der normalt forstås som en "dødssynd".

Derudover siger Paulus jo: "Døm selv"

I øvrigt skriver du:

"Jeg kalder Biblen for en samling af vores historie og lærdom skrevet af mennesker!)."

men senere skriver du:

"P.S. DER ER SEJR I JESU BLOD!"

Og dette kan du ikke sige når du lige har affærdiget Biblen som værende troværdig. Du kan ikke vælge og vrage hvad i Biblen du ønsker at bruge og hvad du smider væk.
Guds ord, og kristendommen, er en "pakkeløsning" - alt eller intet.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#80562 - 04/02/2007 14:14 Re: Fra svararkivet [Re: Nikolaj]
Carrie
Bruger

Citat:
Men det er jo et helt andet samfund i dag.

Ja men vil det sige at Bibelen har en udløbsdato?? Om 200 år er den skrevet så meget om at den ikke er til at genkende?

Sådan synes jeg nemlig det virker lidt, når man siger at man er i et helt andet samfund idag. (men via det næste du skriver, får jeg en anden holdning)

Citat:
Prøv at se, hvad Paulus angiver som grunden til, at kvinderne i korintermenigheden skulle bære slør:

da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket. (1. Kor. 11,6)

Regnes det for en skam i nutidens samfund, at kvinder har kort hår eller går rundt uden slør? Nej vel?

Ja det vil jeg til gengæld give dig ret i! Det er jo ikke Gud's ord at det var en skam at være korthåret.. Sådan var det bare.. Så det har vi jo "lov" til at skifte mening om igennem tiden. For Gud har ikke bedt os om at skamme os over det! Sådan havde jeg ikke lige tænkt over det!

Jeg er glad for at jeg fik dette andet syn på det, da jeg ikke havde nogle intentioner om at begynde at bære tørklæde. Men det skal så også siges at jeg på intet tidspunkt har tænkt, at det må jeg "hellere" gøre.. For jeg mener stadig ikke at Paulus' ord er Gud's ord!

Og jeg synes din forklaring burde tilføjes i svararkivet

Citat:
Læg også mærke til, hvad Paulus skriver i v. 13:

Hehe nu er jeg ikke så "klog" at jeg ved hvad "sømmer sig" betyder.. Men ud fra sammenhængen ville jeg tænke det betød "passer det sig for en kvinde...."

Og jaaah! Det vil jeg da til enhver tid mene det gør

Citat:

Så stopper vi med det nu

Tak for svar Nikolaj!

Kram Carrie

Til toppen 
#80563 - 04/02/2007 14:28 Re: På med tørklædet! [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JF

Med hensyn til hovedbeklædning, hårlængde osv. synes jeg ikke det er vanskeligt at vurdere, hvad der er etik, og hvad det kun er etikette

Vi skal se på baggrunden til disse påbud og kende signalværdien. Hårlængde og hovedbeklædning var udtryk for noget bestemt, som det ikke er udtryk for i dagens
Danmark. Skik og brug er anderledes, og det drejer sig jo kun om ydre ting, nemlig om ikke at være til forargelse med sit udseende og sin opførsel.

At være fri, og ikke mere være under loven, betød ikke, som nogle åbenbart troede dengang, at det var i orden at opføre sig anstødeligt.

Ikke spor anderledes end hvis f.eks. en ungersvend i dag i kirken beholdt kasketten på, lagde benene op på bænken og guffede en burger i sig, mens præsten prædikede. ...

Kirketjeneren ville nok diskret hviske til ham, at her bruger vi altså at tage hatten af i kirken, og vente med madpakken til efter Gudstjenesten.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80564 - 04/02/2007 15:14 Re: Fra svararkivet [Re: Carrie]
Anonym
Anonym

Hej Carrie,..

Det var nu ironisk ment

Jeg syntes den teolog de har brugt denne gang til de indlæg egentlig snakker uden om,.. derfor... hvor er svaret :P

mvh Lars

Til toppen 
#80565 - 04/02/2007 15:51 Re: På med tørklædet! [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kristina

Tjoh, men hvordan afgører du med dig selv hvad i Biblen der skal og ikke skal tages alvorligt? Hvem siger at fordømmelsen af homofilli (IKKE de homofile!!) som synd så ikke også er "etikette" som vi ikke behøver tage seriøst?

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#80566 - 04/02/2007 16:14 Re: Hvordan jeg ser Jesus [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg forstår

Men et eller andet sted i mig, når jeg taler med Jesus, hvilket jeg egentlig gør tit, også selv uden jeg aner det. Er det ligesom om jeg får "af vide" at jeg bare skal komme direkte, og har heller ikke problemer med det.

Jeg synes det er dejligt at høre at du taler med Jesus ofte! - det er forbilledligt.

Citat:
Biblen for mig, hjælper mig ikke - og hjælper slet ikke på den forsoning som vi i dag beskriver, også mellem kristne.

Det må jeg indrømme jeg ikke helt forstår.

Det er jo i bibelen at vi læser om Jesus, som netop forsonede Gud med verden og muliggjorde forsoning mellem mennesker.

Det er jo fra bibelen at vi ved hvad Jesus sagde og gjorde! For mig er det helt ufatteligt vigtigt at læse den, netop for at forstå mere af hvem Jesus er. Relationen til Jesus er for mig både en relation til Jesus i bibelen og en relation til den Jesus, jeg netop må fortælle alt i min hverdag. Det er den samme Jesus.

Citat:
Jesus for mit vedkommende, befaler mig til underkastelse, og tilbedelse dybt fra hjertet. At jeg må ligge alt i hans hænder, og give ham min sjæl krop og følelser.
Og det er ikke altid nemt

Nej; det er ikke nemt på sin vis at turde give slip på sig selv og lægge sit liv i Jesu hænder. For der er noget i os, som ikke gider Jesus. Derfor trøster det mig at læse om Paulus osv. der havde det samme problem. Paulus, David osv. er vidunderligt menneskelige - der er så meget man kan genkende hos sig selv. For mig er det med til at give bibelen en legitimitet.

Citat:
Jeg lærer Jesus at kende igennem helligånden, og at forny mig hverdag. Hvis jeg skulle læse biblen (hvilket jeg self har gjort, og gør af og til) forhindre den tit mig i at modtage helligåndens fornyelse.

Jeg må indrømme at den måde du formulerer det her på gør mig lidt ængstelig. Men det kan godt være jeg misforstår.

For helligånden er jo også tilstede i bibelen. Helligånden hjælper os til at forstå den så den bliver til liv for os.

For mig at se hænger Jesus, Gud, Helligånden og bibelen sammen, og man kan dårligt skille dem ad. Så ser man kun tingene i glimt. Hvis det du mener er at bibelen kan lyde hård eller være svær at forstå, så er jeg enig med dig. Men det tror jeg ikke hindrer helligånden, som er så meget mere cool end dumme jeg..

Citat:
Intet tilstopper noget for mig, Gud taler til mig - og jeg lytter til Ham - og ved mange ting som folk antager for synd, har jeg forinden modtaget syn/beskeder der har sagt mig det modsatte.
Den ubegrænsede Kærlighed er det min opgave er at opnå. 0 fordømmelse i hverken tanker eller handling.

Der er ingen fordømmelse for den der er i Kristus Jesus, står der - i bibelen.

Men jeg tror det er enormt vigtigt når man oplever de ting, du har oplevet, at man så holder dem op imod hvad bibelen siger. Som jeg skrev tidligere tror jeg godt man kan bruge lidt tid på at finde grund-intentionen i teksten, og det leder måske en til at træffe andre konklusioner end de kristne gjorde på den tid teksten blev skrevet. Men det er ikke ensbetydende med at intentionen har ændret sig, men det har tiden.

Det er for mig klart at vi får tro til forskellige ting. En har tro for at gøre et, en anden vil hellere noget andet. Det er ikke ensbetydende med at en tager fejl. Men netop fordi Gud er stor og kan rumme så mange mennesker tror jeg det er vigtigt vi finder et fælles udgangspunkt i bibelen, som er der hvor Gud taler og vi hører Jesus' stemme.

Citat:
For mig lever Gud i Dagen - og ikke i Biblen.
Kald mig underlig og skør, føler jeg nogle gange jeg er, men egentlig er jeg bare anderledes - unik - som alle andre.

Jeg tror nu ikke du er mere skør end så mange andre..

Men jeg tror ikke det er positivt at stille bibelen og Gud op overfor hinanden som modsætninger. Jeg er helt med på at du har nogle indvendinger overfor den måde, mennesker læser og har læst bibelen på. Men det er vel ikke bibelens skyld, men menneskernes.. tænker jeg.

Jeg håber virkelig ikke at du skrotter bibelen! Den er så rig og vidunderlig!

Citat:
Helligånden skal forny mig, så at binde mig alt for fast på traditioner og Ord, må aldrig ske - så taber jeg åndens greb!

Jeg ser det store i at Forny sig, at ELSKE det Gud har skabt, om de har valgt, Islam-alkohol-buddah eller hvad det måtte være, skal jeg elske dem, og ved fornyelsen bredes min tro i kredser jeg ikke kan fatte.
Min synsvinkler skifter fra Nord syd Øst og Vest, til de engang mødes. Jeg er ikke i splittelse om nogen ting, er der noget jeg ikke er helt sikker på må jeg ligge det i de bedste hænder, og de svar jeg har fået givet, vil jeg gemme og huske.

Netop kærligheden som du her er inde på taler bibelen så stærkt om.. og den får konkret udtryk og bliver til meget mere end ord. Jeg har brug for den opmuntring og formaning fra bibelen, jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne finde ud af det af mig selv..

Citat:
Jesus er så stor og mægtig for mig, at menneskers profetier, ord og formaninger ikke er mig troværdige. Jesus er og BLIVER det eneste jeg egentlig kan stole på!
Han er så stor, at jeg ikke vil lade noget komme imellem ham og mig...

Amen!

Og han er jo i bibelen...

Citat:
Dette/disse tanker er kommet inde for de sidste to år, hvor jeg har gået i dybden med Jesus, for at finde den vej, han mener jeg skal gå for at kunne forstå budskabet.

Men jeg vil ikke fortælle hvad andre skal gøre eller ikke skal, nogen finder Jesus mest gennem bøn, andre gennem sang, og Biblen, og så tror jeg også på at der er nogen der vildledes af nutidens formaninger af præster eller teologer...

Min tro bygger på det personlige - altså at Jesus er individuel. Ellers var der heller ikke nogen mening med at Gud skulle skabe os unikke. Vi har alle en funktion, spørgsmålet er om vi som mennesker kan samle funktionerne til en "maskine". Og nej det kan vi ikke for den "maskine" er jo Gud, derfor er han så stor.

Vi er stupide mennesker, sat til at tilbede Herren, og for at forstå en større kærlighed - ikke forstå had - for hadet er i mennesket, og ikke I Gud.

Min ærefrygt er stor, og min Gud er stor. Og til ham jeg alt giver, også min srog over nogle medkristnes store foragelse over de ikke viser mig og sikkert andre accept og respekt.

Nu har jeg fortalt en del om hvordan jeg pratisere og viser min tro og hvordan jeg opfatter og ser Jesus.
Tror ikke jeg kommer nærmere ind på hvorfor Biblen ikke er min Guide til Gud, min Guide er bønnen og underkastelsen.

Elsker dig Jesus!!!!

Men for at komme ind på kernen af tråden, så siger jeg bare igen, at jeg ikke vil høre på folks pladder om at man skal tage Ordet som det står og ikke tillægge det værdier eller historie, og så mener de det ikke. Det er for slapt religiøst, for mit henseende...

Kærlisgt Lars Andersen

Jeg tror du har fat i noget rigtig godt med at Jesus vil være et personligt bekendtskab. Han vil være vores ven, siger han - i bibelen.. Men når det er sagt tror jeg det er enormt væsentligt at vi finder noget, vi kan samle os om, alle os der har en relation til Jesus. Vi har brug for hinandens fællesskab, for Jesus har faktisk givet os til hinanden; og derfor har vi også brug for at der er noget, der definerer hvem Jesus er. Vi har brug for at korset og troen på at Jesus levede og opstod for os forener os som troende. Også derfor har vi brug for bibelen.

Er menigheden eller de kristnes fællesskab så mere en "mening"-hed, hvor alle skal være enige om alting? Det er jeg ikke så sikker på. Men friheden til at være uenige findes i at man står på det samme grundlag, som bibelen giver.

Jeg er oprigtig ked af at du oplever en modsætning mellem at kende og tro på Jesus og så samtidig have tillid til bibelen. Jeg håber og beder om, at den dumhed og forstokkethed, du måtte have mødt i menneskers hjerter og som ligner bibeltro må få lov til at gå til siden så du selv kan læse bibelen som det kærlighedsbrev til dig, den er.

Til toppen 
#80567 - 04/02/2007 16:17 Re: På med tørklædet! [Re: JesusFreakDK]
Lars Hvass
Bruger

Hej JF

Jeg mener en synd som alt anden IM ser for en synd (nu vil jeg så aldrig nogensinde tro på nogen ideologi, men snakker ud fra deres udadtil)

Alt eller intet? Kommer jo an på hvordan man sidestiller Biblen... Du kan jo ikke sige til mig hvad der er rigtigt og forkert, at sige noget er rigtigt er jo en dom i sig selv, og ligeledes med hvad vi selv mener er forkert.

Men hvis jeg skulle læse Biblen uden nogen værdi eller historie, som IM m.fl. siger man skal, så kan man jo ikke vrage dette, fordi det ikke passer ind i det vi kalder Dansk Kultur...

For lige at gøre det klart, vrager jeg ikke Biblen, for jeg tillægger den ikke samme "Lov" værdi som andre.

Læs evt. mit indlæg længere nede om hvad jeg tror... Den er markeret med en "pære".

Tak fordi du skrev.....

Til toppen 
#80568 - 04/02/2007 16:43 Re: Hvordan jeg ser Jesus [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Hej Moe...

Tusinde tak for dit svar... Men du har misforstået en ting, hvilket er min egen skyld.

Jeg ved at Biblen handler om Jesus og den kærlighed han indebar, og som vi skal lærer af.

Jeg læser biblen, men holder en afstand til det alligevel. Jeg kunne hurtigt blive forstokket af ikke at holde en afstand.

Jeg ser ikke Biblen som modsætning af Gud, men tror på at der er fejlagtige oplysninger i den, derfor beder jeg Jesus vejlede mig, og ikke at biblen må.

Helligånden er altid tilstede, men et hvert menneske der læser politik eller Religion bliver så hurtigt fastsat på nogle holdninger og værdier, og der er jeg bange for at de åbenbaringer der skal komme holdes på afstand, hvilket er katastrofalt. I det det er det der skal forny os, og få os til at forstå.

Jeg tror bare på den fælles ideologi eller teologi man har i forskellige foreninger kommer imellem Jesus og en selv. Teologien går ud fra biblen og disse teologer sætter nærmest præg i mennesker hjerter, set det måske var forkerte præg?

Derfor forholder jeg mig til hvad Jesus vil have mig til, konstant. Jeg går måske rundt i konstant trance, men Jesus skal bare være der, ellers vil jeg ikke tale. At tale profetisk - og samtidig forkert er jo igen katastrofalt.

Modsætningen jeg møder er tit af de som er forstokket i Bibelvers.
De som kæmper om hvem der kan flest manakorn som det bliver kaldt.
Jeg ser mig selv, som den Jesus vil have jeg skal være, kærlig - åben - fri m.m.

Kærlighedsbrevet som du snakker om, er evangeliet (efter mit synspunkt)
Paulus's breve er dagbøger i mine øjne.

Men et rigtig godt, menneske sammensat værk er Fathersloveletter, som kan læses på www.fathersloveletter.com som netop tager bibelvers ud og fortæller om Gud.

Jeg kan godt se at for mange er dette svært at forstå, at man kan slippe biblen og så forny sig og møde helligånden, snakke med Jesus, få åbenbaringer fra Gud.

Men jeg har læst Biblen, kender fundamentet deri, men det er ikke det der skal være fundamentet, men Jesus som vi snakkede om.
Jeg har ikke bare følt at jeg skulle at tage en vis afstand mellem Biblen og Gud bar sådan. Men jeg bad Gud om at han måtte gribe mig, og vise mig vejen, for jeg Ønskede inderligt hans vilje ske.

Siden har biblen ikke være min åbenbaring, men Jesus. JESUS JESUS JESUS.

Men det har heller ikke været nemt, at slippe de faste rammer, og åbne sig op. Men nyttigt!
Og jeg tror heller ikke på at det er sådan det skal være for alle, men jeg tror nogen har mere "behov" for at det er Jesus der vejleder, end prædiken.

Jeg tror at Jesus er stor nok til nok at vise den vej vi hver især skal gå.
Og det er det jeg kan blive sur over når mange i IM. m.fl. umyndiggør Jesus, og siger at hvis man ikke gør som der står der og der, ja så har man fået en enkeltbillet et vis sted hen...

jeg ser det selv for mig, som rigtigt og smukt, at gå i dialog med Jesus, afskære omverdnen, og søge HAM ene og alene. Uden teologi og normer, men lade Herren fortælle, og lade hans Velje ske for altid.

Men ja, biblen er rig på mange ting, og også en vidunderlig ting, men den kommer bare aldrig på status med Jesus selv.

MIt liv er for Jesus, og ville aldrig støtte en forening med fælles ideologi, for så er der sat rammer og stakitter op til at fornyelsen bliver hindret.

kærligst Lars

Til toppen 
#80569 - 04/02/2007 17:06 Re: På med tørklædet! [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JF
Citat:
Tjoh, men hvordan afgører du med dig selv hvad i Biblen der skal og ikke skal tages alvorligt? Hvem siger at fordømmelsen af homofilli (IKKE de homofile!!)
som synd så ikke også er "etikette" som vi ikke behøver tage seriøst?

Kristnes lov er Jesu ord, f.ex. Bjergprædikenens " .. men jeg siger jer ... "

Men noget grundliggende for vores liv med hinanden er vel især hvordan der i skabelsesberetningen står, Gud har skabt os:

1.Mos 1.27-28: Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.
Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden ..

Etikette er ydre tilkendegivelser, en udtryksform, et nonverbalt sprog, som altid vil blive tolket ind i den til enhver tid herskende kultur.

Vi véd f.eks., at i Mellemøsten for ca. 2000 år siden signalerede kvinder, at de var prostituerede ved at vise sig offentligt med udslagent hår og uden hovedbeklædning.

Når jeg går i kirke uden hovedtørklæde, får ingen den mistanke ..

Det kan ikke derimod ikke være kulturelt bestemt, om et menneske er homofilt eller ej, og det kan vist hverken være moderne eller umoderne ...

Men det kan godt være mere eller mindre "moderne" over for omverdenen at signalere sin sexuelle preference og sine behov, og at leve sit liv i overensstemmelse dermed. Eller at lade være.

Selv lader jeg være, og det har jeg gjort siden 1997.
Mit sexuelle behov, da jeg er heterosexuel, er naturligvis at leve sammen med en mand. Det har jeg så fravalgt, men finder det ikke undertrykkende, da ingen har tvunget mig til det fravalg.

På samme måde vælger også mange unge og ugifte at fravælge, enten fordi de udfra Bibelen mener, at sex kun hører hjemme i et ægteskab - eller af andre årsager.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80570 - 04/02/2007 18:43 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
JesusFreakDK
Bruger

"Alt eller intet? Kommer jo an på hvordan man sidestiller Biblen... Du kan jo ikke sige til mig hvad der er rigtigt og forkert, at sige noget er rigtigt er jo en dom i sig selv, og ligeledes med hvad vi selv mener er forkert."

Nej - vi skal lige netop bedømme hvad der er rigtigt og forkert. Ellers ender vi i en ubibelsk relativisme.

"Men hvis jeg skulle læse Biblen uden nogen værdi eller historie, som IM m.fl. siger man skal, så kan man jo ikke vrage dette, fordi det ikke passer ind i det vi kalder Dansk Kultur..."

Jeg er ikke helt med på hvad du mener her?

"For lige at gøre det klart, vrager jeg ikke Biblen, for jeg tillægger den ikke samme "Lov" værdi som andre."

For mig at se ser det ud som om du mener at kunne vælge og vrage i Biblen med hensyn til hvad du vil tage alvorligt og hvad ikke. For mig at se er dette at vrage Biblen.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#80571 - 04/02/2007 19:31 Re: Hvordan jeg ser Jesus [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe...

Tusinde tak for dit svar... Men du har misforstået en ting, hvilket er min egen skyld.

Jeg ved at Biblen handler om Jesus og den kærlighed han indebar, og som vi skal lærer af.

Jeg læser biblen, men holder en afstand til det alligevel. Jeg kunne hurtigt blive forstokket af ikke at holde en afstand.

Jeg ser ikke Biblen som modsætning af Gud, men tror på at der er fejlagtige oplysninger i den, derfor beder jeg Jesus vejlede mig, og ikke at biblen må.

Hvis det var mig der havde det sådan ville jeg simpelthen bare være så usikker på hvem Jesus var og hvad han synes om mig! For - hvornår kan man vide at det er f.eks. det med tørklæder og kvinder, der ikke er sandt, og ikke det med Jesu kærlighed?

Citat:
Helligånden er altid tilstede, men et hvert menneske der læser politik eller Religion bliver så hurtigt fastsat på nogle holdninger og værdier, og der er jeg bange for at de åbenbaringer der skal komme holdes på afstand, hvilket er katastrofalt. I det det er det der skal forny os, og få os til at forstå.

Jeg tror bare på den fælles ideologi eller teologi man har i forskellige foreninger kommer imellem Jesus og en selv. Teologien går ud fra biblen og disse teologer sætter nærmest præg i mennesker hjerter, set det måske var forkerte præg?

Det er jeg ikke sikker på jeg er enig med dig i.

Altså - jeg er med på som jeg også skrev at det kan blive til "menings"-heder mere end menigheder. Men teologiens opgave er jo netop at tjene Jesus - at gøre ham levende for os og gøre det han sagde forståeligt, at få det til at hænge sammen med vores hverdag.

Der er utvivlsomt masser af mennesker der har fejlet i det i tidens løb, men jeg vover at hævde at det ikke er teologiens eller bibelens skyld.

Citat:
Derfor forholder jeg mig til hvad Jesus vil have mig til, konstant. Jeg går måske rundt i konstant trance, men Jesus skal bare være der, ellers vil jeg ikke tale. At tale profetisk - og samtidig forkert er jo igen katastrofalt.

Jeg tror ikke at man behøver en trancelignende tilstand før at Jesus er der. Jeg tror han er mennesker nær ved sin ånd, ligemeget hvordan de har det med ham. Men i os, som er kristne, vil han faktisk bo! Det synes jeg er fantastisk: At hvorend jeg går bor Jesus i mit hjerte. Det har jeg lært fra bibelen...

Jeg tror at vi må tjene Jesus med alt hvad vi foretager os - både ord og gerninger. Jeg tror ikke det kun er en tjeneste for ham når vi gør noget fromt. Jeg tror bestemt også det må være det når vi gør noget - almindeligt.

Alle de her ting har jeg lært noget om ved at læse bibelen. Det er ikke min egen oplevelse at det er negativt eller låser mig fast eller lærer mig mindre om kærligheden eller Jesus. Jeg mener faktisk at bibelen tjener Jesus. At den er blevet misbrugt - og bliver det - er en anden sag.

Citat:
Modsætningen jeg møder er tit af de som er forstokket i Bibelvers.
De som kæmper om hvem der kan flest manakorn som det bliver kaldt.
Jeg ser mig selv, som den Jesus vil have jeg skal være, kærlig - åben - fri m.m.

Kærlighedsbrevet som du snakker om, er evangeliet (efter mit synspunkt)
Paulus's breve er dagbøger i mine øjne.

Jeg kender kampen om at prøve at undgå at blive forstokket, men kan man ikke også blive det uden en bibel? Er det ikke en udfordring for os alle - også for dig - at vores synspunkt ikke gør os hovmodige?

Jeg mener ikke at Paulus' bøger er dagbøger. Det er de alt for værdifulde til. Jeg mener at Jesus sendte Paulus ud i verden med en særlig opgave som gør at han er værd at lytte til. Han er i høj grad et menneske som kender sin egen svaghed og Guds styrke og kærlighed til ham oplever han konkret, ægte og dyb. Det er en erfaring, jeg smaddergerne vil øse af.

Og ja, kærlighedsbrevet er evangeliet, men jeg mener at evangeliet om Jesus fylder stort set alle sider i bibelen...

Citat:
Men et rigtig godt, menneske sammensat værk er Fathersloveletter, som kan læses på www.fathersloveletter.com som netop tager bibelvers ud og fortæller om Gud.

Jeg kan godt se at for mange er dette svært at forstå, at man kan slippe biblen og så forny sig og møde helligånden, snakke med Jesus, få åbenbaringer fra Gud.

Men jeg har læst Biblen, kender fundamentet deri, men det er ikke det der skal være fundamentet, men Jesus som vi snakkede om.
Jeg har ikke bare følt at jeg skulle at tage en vis afstand mellem Biblen og Gud bar sådan. Men jeg bad Gud om at han måtte gribe mig, og vise mig vejen, for jeg Ønskede inderligt hans vilje ske.

Siden har biblen ikke være min åbenbaring, men Jesus. JESUS JESUS JESUS.

Jeg har det sådan, at bibelen jo netop åbenbarer Jesus! Jeg tror ikke på bibelen som sådan - det er ikke bibelen, der skal frelse mig - men bibelen peger på Jesus, og derfor er bibelen vigtig for mig. Derfor kan jeg virkelig ikke tage afstand fra den, for uden den er jeg ikke sikker på at jeg nogensinde ville være blevet grebet af netop Jesus.

Når det er sagt ved jeg godt og takker Gud for at han ved sin helligånd skaber troen i hjertern på mange forskellige måder! Men at det netop så er Gud og helligånden - ja, det ved jeg fra bibelen.. For mig hænger det bare sådan sammen!

Citat:
Men det har heller ikke været nemt, at slippe de faste rammer, og åbne sig op. Men nyttigt!
Og jeg tror heller ikke på at det er sådan det skal være for alle, men jeg tror nogen har mere "behov" for at det er Jesus der vejleder, end prædiken.

Jeg tror at Jesus er stor nok til nok at vise den vej vi hver især skal gå.
Og det er det jeg kan blive sur over når mange i IM. m.fl. umyndiggør Jesus, og siger at hvis man ikke gør som der står der og der, ja så har man fået en enkeltbillet et vis sted hen...

Det kan jeg heller ikke selv døje. Jeg tror ikke kun det er en IM-ting, men for mig er det vigtigt at fastholde at det er Gud, der skal være dommer en dag, og ikke mig.

Men netop derfor - fordi jeg ikke selv vil dømmes "skyldig!" - må jeg læse i bibelen og finde ud af hvordan jeg må leve et liv, der er Gud velbehageligt. Hvordan jeg må finde frelse og nåde.

Citat:
jeg ser det selv for mig, som rigtigt og smukt, at gå i dialog med Jesus, afskære omverdnen, og søge HAM ene og alene. Uden teologi og normer, men lade Herren fortælle, og lade hans Velje ske for altid.

Jeg holder selv meget af at meditere, så det kan jeg nikke genkendende til. - Selvom man måske kan sige at der hvor Gud åbenbarer sig, der er der VIRKELIG teologi..

Citat:
Men ja, biblen er rig på mange ting, og også en vidunderlig ting, men den kommer bare aldrig på status med Jesus selv.

MIt liv er for Jesus, og ville aldrig støtte en forening med fælles ideologi, for så er der sat rammer og stakitter op til at fornyelsen bliver hindret.

kærligst Lars

Jeg tror du har ret i at det er Jesus, der binder vi kristne sammen, og det glemmer vi måske af og til - vi tror det er så meget andet menneskeligt. I Jesus er vi brødre og søstre.

Kan man sammenligne Jesus og bibelen? Det synes jeg faktisk godt man kan. Bibelen bruger jo billedet med Jesus som Guds ord, og bibelen fortæller os Jesusord. Bibelen handler om Jesus. Så selvom der er sammenligninger er det for mig at se nærmest umuligt at adskille de to. Men klart er det at man må vide at bibelens formål er at pege på Jesus Kristus som en levende realitet - bibelen er skrevet for at vi må tro han er Guds søn, og at vi, når vi tror, må have LIV i hans navn. Det er da fantastisk!

Til toppen 
#80572 - 04/02/2007 20:29 Re: På med tørklædet! [Re: JesusFreakDK]
Lars Hvass
Bruger

Hej JF

Jeg ved ikke om det bare er mig der mærker lidt hårde toner?

Jeg gør det lige klart en gang for alle, at jeg absolut ikke har samme syn som dig. Jesus er levende hvert sekund for mig!

Jeg hopper ikke med på teologien om at vi skal bedømme hvor kristne hinanden er. Vi skulle starte med os selv, så tror jeg vi når længere.

Det er fint at sit syn er at jeg vrager Biblen. Men jeg ser det ikke sådan, jeg har en sund skepsis for om den virkelig er troværdig, og mener selv at jeg har holdbare grunde. Du kunne evt læse andre indlæg herunder, hvor jeg både beskriver hvordan jeg ser min opgave som kristen, m.m.

Jeg går netop ikke ind for at man kan vælge noget i Biblen og lade andet fejes væk. Hvis man ønsker og tror at biblen er Guds citeret tale, så skal ALT tages alvorligt, og ikke tillægges teologiske teorier.

Men igen, jeg tror ikke biblen er troværdi, og slet ikke Guds citeret mund, men menneskers alvorlige fejl fortolkning af Guds Budskab. Jeg siger ikke alt er fejlbarlig, men dele, og derfor kommer den nok til at give forkerte syn... Mit synspunkt...

Jeg er glad for du siger hvad du mener og tror, det har jeg dyb respekt for og acceptere det. Men kan du det samme hos mig?

Guds fred

Til toppen 
#80573 - 04/02/2007 20:44 Re: Hvordan jeg ser Jesus [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Hej Moe

Ja det er fantastisk!

Lige igen, jeg læser stadig biblen, og vil forsat gøre det. Men jeg finder bare ikke alle svar der.

Jeg gør det lige nogenlunde kort.... Det bliver jo længere og længere og skal også være overskueligt... Hehe

Teologien er tildels vigtig, hvis den bliver brugt til at forstå med, bibelsk, men ikke i sammenhæng omkring fælles ideologi...
Teologien tjener Jesus, ja. Men det som jeg ser som væsentlig er netop at give ham alt, ikke Ord, men sjælen...

Biblen er tit en god ting at have når den handler om Jesus, men det gør hver en side ikke. Der er jeg uenig. For tror stadig at Paulus's almene overbevisnning er i den, og overbevisninger ved man ikke om er af Gud. Sådan ser jeg det.

Man finder meget i Biblen, Historie og meget mere. Men Jesus lever i dagen ikke i Bogen. Men Biblen for mig er en ledetråd til at søge Jesus, og finde det svar Herren har!

Mine svar er ligegyldige, og min bedømmelse vil altid være rådden, for det er Jesus der skal dømme og bedømme, ikke mennesket.

MIne erfaringer har jeg også fra Biblen i nogen sammenhæng, men jeg har sldrig brugt de erfaringer, fordi jeg vil søge Jesus om svaret, før jeg føler jeg må bruge af den erfaring jeg mener at have, og nogle gange viser det sig de er forkerte, og andre gange rigtige...

Konklussion:

Jeg tager mange ting i Biblen med et gram salt, indtil jeg har talt med Jesus. For mine tanker er også fordømmende, og Gud ser, høre alt. VI kan ikke løbe fra ham, så jeg vil søge sandheden og ikke TRO jeg har den, før Jesus GIVER mig den.

GUds Fred

Til toppen 
#80574 - 04/02/2007 20:45 Re: Forskellige kulturelle udtryk [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Forskellige Kulturelle udtryk????

Jeg kalder det forskellige overbevisninger!

Til toppen 
#80575 - 04/02/2007 20:56 Re: Forskellige kulturelle udtryk [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Citat:
Forskellige Kulturelle udtryk????

Jeg kalder det forskellige overbevisninger!

Overbevisninger om hvad?

Til toppen 
#80576 - 05/02/2007 03:54 Re: Forskellige kulturelle udtryk [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Hvad biblen siger og ikke siger.

Tørklædet, svinekød m.m. er ikke kultur ting i biblen. Men vi har overbevidst os selv om det det er lovligt ifølge biblen...

Igen går jeg ikke efter Biblen, men det IM m.fl. Derfor skal de også overholde den, og ikke vie udenom...

Til toppen 
#80577 - 05/02/2007 09:05 Re: Fra svararkivet [Re: ]
Carrie
Bruger

Citat:
Hej Carrie,..

Det var nu ironisk ment

Jeg syntes den teolog de har brugt denne gang til de indlæg egentlig snakker uden om,.. derfor... hvor er svaret :P

mvh Lars

Ja det gik op for mig bagefter

Men jeg mener præcis det samme, h*n taler uden om, der er intet svar i teksten!

Carrie

Til toppen 
#80578 - 05/02/2007 09:10 Re: På med tørklædet! [Re: Lars Hvass]
Carrie
Bruger

Hej Lars Hvass og JesusFreak

Citat:
Hej JF

Jeg ved ikke om det bare er mig der mærker lidt hårde toner?

Det er ikke kun dig Lars Jeg har selv spurgt ham om det samme ; "er det bare mig der misforstår, eller er du ret hård i din udtale"..

ER det os der misforstår dig, JF??

Mvh. Carrie

Til toppen 
#80579 - 05/02/2007 13:09 Re: På med tørklædet! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

jeg følte mig gammel forleden i kirken.
Der sad to konfirmander på forreste bænk, (hvad jo var fint nok!!) og den ene beholdt sin kasket på under hele gudstjenesten.
Også ved nadveren havde han kasketten på.

Jeg husker, at jeg tænkte; Tag lige den kasket af.

Det gjorde han bare ikke. Præsten sagde ikke noget. Han smilede bare til ham og sagde god søndag, og : "Var det svært at komme tidligt op i dag og komme i kirke? Det synes jeg også (sagde præsten videre).

Ja, hvad mener du?
Drengen vidste tydeligvis ikke, at i kirken er det rigtigt at smide kasketten. Så han var jo i god tro. Det var bare lidt finurligt for mig, som mener at i kirken tager man hatten af.
Men det er måske bare mig.......

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#80580 - 06/02/2007 16:03 Re: Fra svararkivet [Re: Carrie]
Nikolaj
Bruger

Hej Carrie
Citat:
Ja men vil det sige at Bibelen har en udløbsdato?? Om 200 år er den skrevet så meget om at den ikke er til at genkende?
Sådan synes jeg nemlig det virker lidt, når man siger at man er i et helt andet samfund idag.

Nej, det betyder det selvfølgelig ikke. Men det betyder, at vi ikke kan forstå Bibelen uden at sætte os ind i, hvad det er for en historisk sammenhæng, som f.eks. Paulus' breve bliver skrevet ind i, og hvem det var, han skrev til, og hvilke problemer, de havde.
Citat:
Ja det vil jeg til gengæld give dig ret i! Det er jo ikke Gud's ord at det var en skam at være korthåret.. Sådan var det bare.. Så det har vi jo "lov" til at skifte mening om igennem tiden. For Gud har ikke bedt os om at skamme os over det! Sådan havde jeg ikke lige tænkt over det!

Jeg er glad for at jeg fik dette andet syn på det, da jeg ikke havde nogle intentioner om at begynde at bære tørklæde. Men det skal så også siges at jeg på intet tidspunkt har tænkt, at det må jeg "hellere" gøre.. For jeg mener stadig ikke at Paulus' ord er Gud's ord!

Og jeg synes din forklaring burde tilføjes i svararkivet

Tak for det
Citat:
Hehe nu er jeg ikke så "klog" at jeg ved hvad "sømmer sig" betyder.. Men ud fra sammenhængen ville jeg tænke det betød "passer det sig for en kvinde...."

Det gør det nemlig.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#80581 - 06/02/2007 16:08 Re: Fra svararkivet [Re: Lars Hvass]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Citat:

Jamen det er IM jo imod med mange andre ting, hvorfor så ikke her? Det hænger ikke sammen.

Det kan jeg ikke lige nikke genkendende til. Kan du give et eksempel?
Citat:
Undskyld ja ufejlbarlig... Hhee... Kludder lidt i det med synonymer.... Hehe

Det er helt okay.
Citat:
Selv uden tegnsætning, ville jeg der tænke ironisk, fordi Paulus har lige sagt det er en skam hvis kvinden ikke har noget på hovedet.
Og de som har skrevet biblen ned, må vel også vide hvad der var blevet ment med det Paulus sagde, selvom jeg ikke er enig i det...

Jeg tror nu, man skal passe på med at tillægge oversættere alt for stor autoritet (hvorfor jeg egentlig heller ikke synes, det er så specielt god en idé at have en »autoriseret« oversættelse). Oversætternes gæt på, hvad der menes, er i princippet ikke bedre end alle andres.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær