0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#80489 - 02/02/2007 14:42
Krop vs. Sjæl
|
Anonym
Anonym
|
Hej folk!  I dag da jeg havde undervisning på min skole havde vi om hvordan stress påvirker mennesket, og i den forbindelse kom min underviser med en længere udredning om hvordan dualismen - altså tanken om en adskillelse af krop og sjæl - var opstået af vores kristne kulturelle arv.. Hun mente endda at tanken om at sjælen og kroppen var adskilt var meget særligt for kristendommen, og ses ikke i nogen andre religioner..! Det undrer mig meget, for så vidt jeg har forstået er der i Jesu lære ikke nogen adskillelse af krop og sjæl, da kroppen vel på en måde ER vores sjæl... Er dualisme ikke noget som er opstået i græsk filosofi? Det ville vel være lidt ligegyldigt med kødet opstandelse, hvis vi havde en sjæl som bare fløj op i Himlen når kroppen gik til..?Hvordan kan det så være at der er så mange der mener at kroppen og sjælen er adskilt, og at dette er en særlig kristen tanke??  Jeg kan bare ikke rigtig få det til at give mening, håber der er nogen der vil være behjælpelige med en forklaring.. Med venlig hilsen Minsk
|
|
Til toppen
|
|
|
#80490 - 02/02/2007 16:24
Re: Krop vs. Sjæl
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Minsk Du er slet ikke på vildspor.  Det er din underviser derimod, hvis hun virkelig har sagt det, du skriver. Det er rigtigt, at den græske dualistiske tankegang har haft en vis indflydelse indenfor kristendommen, især fordi nogle af kirkefædrene lod sig inspirere meget af græsk-romersk tankegang. Men dualismen er i hvert fald ikke noget unikt kristent. Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80491 - 02/02/2007 22:42
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Tak for svaret Nikolaj!  Jeg synes også nok det lød helt forkert, den måde hun fremlagde det på.. Det har vel aldrig været kristendommens oprindelige tanke at menneskets sjæl skulle være noget der var adskilt fra vores krop.. Men det er åbenbart blevet den almene opfattelse blandt folk at det er sådan..
|
|
Til toppen
|
|
|
#80493 - 02/02/2007 23:17
|
Bruger
Reg.: 20/04/2006
|
Man ser jo også det med dualisme (som det jo åbenbart hedder) i både den indianske tro, og også noget de troede på i asien før i tiden (og måske stadig). Og hvad kan man udlede af alt dette: Lad være med at tage stoffer... (det er normalt dem der giver de inspirerend ud af kroppen oplevelser!) Ok, lidt tåget indlæg, men min pointe er sådan set bare at jeg er enig med jer! 
Viden er nøglen til succes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#80495 - 02/02/2007 23:37
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Minsk Citat: Det har vel aldrig været kristendommens oprindelige tanke at menneskets sjæl skulle være noget der var adskilt fra vores krop.. Men det er åbenbart blevet den almene opfattelse blandt folk at det er sådan..
Der er passager i Bibelen, der let kan tolkes som sjæl/legeme-dualistiske, f.eks Matt 10, 28:
Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
hilsen matthias
Tilføjelse: Jeg burde rettere have skrevet, at den passage kun giver mening med en dualistisk opfattelse.
Ændret af matthias (02/02/2007 23:41)
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#80496 - 03/02/2007 19:52
[Re: matthias]
|
Bruger
|
Citat: Der er passager i Bibelen, der let kan tolkes som sjæl/legeme-dualistiske, f.eks Matt 10, 28:
Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
hilsen matthias
Tilføjelse: Jeg burde rettere have skrevet, at den passage kun giver mening med en dualistisk opfattelse.
Hej Matthias
Jeg mener nu også, man kan tolke denne passage sådan, at Jesus taler om to forskellige slags død: den fysiske/legemlige død og den åndelige død (fortabelsen). Det ville jo heller ikke give mening i en dualistisk sammenhæng, at både sjæl og legeme kan gå fortabt i Helvede.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80497 - 03/02/2007 23:10
|
Bruger
|
Hej Nikolai
Er "dualisme" ikke blot ideen om, at sjæl og krop er adskilte "enheder", og at sjælen kan eksistere uden kroppen?
Citatet taler om muligheden for at slå legemet ihjel uden at dræbe sjælen. Det synes jeg kun kan give mening med dualistiske briller (hvis ellers min definition er rigtig).
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#80498 - 04/02/2007 12:58
|
Bruger
|
Hej igen Matthias Citat: Er "dualisme" ikke blot ideen om, at sjæl og krop er adskilte "enheder", og at sjælen kan eksistere uden kroppen?
Jo, sådan cirka. Citat: Citatet taler om muligheden for at slå legemet ihjel uden at dræbe sjælen. Det synes jeg kun kan give mening med dualistiske briller (hvis ellers min definition er rigtig).
Jeg tror, du skal se det i sammenhæng med et skriftsted som Joh. 11,25: Citat: Jesus sagde til hende: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. ...«
Der tales her om en mulighed for at leve videre på trods af éns (fysiske/legemlige) død – altså om det evige liv. Der er altså to forskellige slags død: den legemlige, biologiske død, altså de fysiske livsprocessers ophør, og den åndelige, evige død, altså fortabelsen, som er det modsatte af evigt liv. Det er det samme, Jesus taler om i Matt. 28,10: »Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, (altså dem som slår mennesket ihjel, så det dør fysisk/biologisk set) men ikke kan slå sjælen ihjel, (altså ikke kan slå mennesket ihjel åndeligt set, dvs. lade det gå evigt fortabt) men frygt derimod ham, (Gud) der kan lade både sjæl og legeme (hele mennesket) gå fortabt i Helvede (det samme som at dø åndeligt set).
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#80499 - 04/02/2007 15:13
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Nikolaj Citat: Der er altså to forskellige slags død: den legemlige, biologiske død, altså de fysiske livsprocessers ophør, og den åndelige, evige død, altså fortabelsen, som er det modsatte af evigt liv.
Ja, og jeg tror endda, vi kan tale om hele tre forskellige slags død:
1) Den åndelige død (hvis man ikke tror på Jesus) kan man godt leve videre, rent fysisk, og kan også, så længe man her i verden, blive åndeligt levende.
2) Den fysiske død (som vi alle skal igennem)
3) Den evige død (fortabelsen)
Når Jesus siger: Lad de døde begrave deres døde, så mener han jo, at gruppe 1-døde skal begrave deres gruppe 2-døde.
På samme måder har vi tre slag liv:
Det fysiske liv, livet her i verden som Guds barn, og det evige liv i Paradiset.
Ordet sjæl bliver brugt lidt forskelligt i Bibelen. Sommetider betyder det bare "menneske". Men "det sjælelige menneske" betegner det menneske, som styret af sit eget indre følelsesliv, medens "det åndelige menneske" er Helligåndens tempel ...
Sådan tror jeg vistnok det hænger sammen. Hvad siger du til det, Nikolaj?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80500 - 05/02/2007 20:57
|
Bruger
|
Citat: Hej igen Matthias Citat: Er "dualisme" ikke blot ideen om, at sjæl og krop er adskilte "enheder", og at sjælen kan eksistere uden kroppen?
Jo, sådan cirka. Citat: Citatet taler om muligheden for at slå legemet ihjel uden at dræbe sjælen. Det synes jeg kun kan give mening med dualistiske briller (hvis ellers min definition er rigtig).
Jeg tror, du skal se det i sammenhæng med et skriftsted som Joh. 11,25:
Hvorfor? Kan Matthæus ikke tale for sig selv uden at Johannes skal med som støttepædagog? 
Jeg er selv ikke-dualist. Jeg opfatter vores mentale processer som afhængige af den fysiske hjerne. Det er også det, al videnskabelig evidens peger på.
Der er såkaldt kristne tænkere, der gennem tiden har været talsmænd for en dualistisk opfattelse. Thomas Aquinas var vist én af dem.
Her er et link til en tekst, der forsøger at argumenter mod en dualistisk opfattelse. Teksten starter med
"Through the ages, Christians have almost automatically been Mind-Body dualists."
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#80501 - 05/02/2007 23:45
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Matthias, Jeg vil nu ikke karakterisere Thomas Aquinas (1225-1274) som videre dualistisk. Jo, han beskæftiger sig med begrebet "ånd" og han bruger det da også om mennesket, men samtidig siger han, at det netop er legemet der giver ånden form - og dermed personlighed og individualitet. Faktisk er Aquinas med til at bryde kristendommens forbindelse til Platon og Augustins dualisme (selvom Augustins dualisme er noget mildere end Platons er den stadig inspireret heraf). Nogle (bl.a. Chesterton) mener, at Luther under reformationen hev gamle Platon tilbage i kristendommen. Efter sigende skulle Luther offentligt have afbrændt bøger af Thomas Aquinas (noget jeg stadig bærer nag over  ). Men jeg er ikke helt i stand til at vurdere, hvor meget Luther har fat i Augustin og hvor meget han bare har fat i Luther. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80502 - 06/02/2007 16:24
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Citat: Ja, og jeg tror endda, vi kan tale om hele tre forskellige slags død: 1) Den åndelige død (hvis man ikke tror på Jesus) kan man godt leve videre, rent fysisk, og kan også, så længe man her i verden, blive åndeligt levende. 2) Den fysiske død (som vi alle skal igennem) 3) Den evige død (fortabelsen)
Jo, det kan man selvfølgelig godt sige, men jeg synes egentlig, at nr. 1 og 3 dybest set er det samme. Der er bare den forskel, at 1 kan man rette op på, mens 3 egentlig er 1, som er gjort endegyldig af 2.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
|