0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#80475 - 01/02/2007 21:12
At missionere i år 2007
|
Bruger
Reg.: 29/12/2006
|
Kære debattører  Ansporet af debatten om folkekirken har spildet fallit eller ej. Var jeg inde på en oversigt som Carrie skrev om www.Frikirke.dk. Her var der bl.a. en frikirke i Valby, der brugte kræfter på at missionere. Ikke noget man oplever særligt fra folkekirken side.. Hvad synes I om kristen mission? Er det ligemeget, for Gud vil komme til mennesket alligevel? Hvorfor missionerer folkekirken ikke? (Har aldrig oplevet at de har missioneret overfor mig  ) Her er et lille udpluk af deres aktiviteter: Torsdagsklubben begyndte i oktober 2001. Klubben har kontakt til ca. 50 børn i alderen 5-14 år fra Lukretiavej i Valby. De fleste børn har muslimsk baggrund. Vores mål og ønske er at dele vores tro med børnene, og det gør vi gennem sang, bibelfortællinger, leg, dukketeater, samvær, fester m.m.
Vi mødes hver torsdag i Frelsens Hærs lokaler i Valby. Vi henter børnene på Lukretiavej kl. 17.45 og følger dem hjem igen kl. 19.30 efter en hyggelig aften. Se evt. mere på www.valbyfrikirke.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#80476 - 13/02/2007 14:00
Re: At missionere i år 2007
[Re: KinaMand]
|
Bruger
Reg.: 30/01/2007
Sted: I det Jydske!
|
Citat: Kære debattører 
Ansporet af debatten om folkekirken har spildet fallit eller ej. Var jeg inde på en oversigt som Carrie skrev om www.Frikirke.dk. Her var der bl.a. en frikirke i Valby, der brugte kræfter på at missionere. Ikke noget man oplever særligt fra folkekirken side.. Hvad synes I om kristen mission? Er det ligemeget, for Gud vil komme til mennesket alligevel? Hvorfor missionerer folkekirken ikke? (Har aldrig oplevet at de har missioneret overfor mig )
Nu ved de fleste mennesker i Danmark jo godt hvad folkekirken er, og en meget stor del af os er endda da også medlem af den. Så at Folkekirken skulle ud og missionere synes jeg virker en smule fjollet.. Jeg synes i det hele taget kristen mission er lidt ligegyldigt i dag. Folk ved jo godt hvad det handler om, og hvis det er noget de har interesse i skal de nok selv opsøge det.
Det er da en udmærket idé at fortælle de muslimske børn der om hvad kristendommen er, men det må gå begge veje i så fald. Så skal vi også være åbne overfor at lære noget om deres religion og verdensbillede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#80477 - 13/02/2007 14:03
[Re: Hestehviskeren]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Folk ved jo godt hvad det handler om...
Vel gør de ej. De tror de ved, hvad det handler om.
Citat: at Folkekirken skulle ud og missionere synes jeg virker en smule fjollet.. Jeg synes i det hele taget kristen mission er lidt ligegyldigt i dag.
Mission handler ikke kun om at oplyse folk, men også om at vække dem til omvendelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#80478 - 13/02/2007 14:20
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 30/01/2007
Sted: I det Jydske!
|
Citat:
Citat: Folk ved jo godt hvad det handler om...
Citat: at Folkekirken skulle ud og missionere synes jeg virker en smule fjollet.. Jeg synes i det hele taget kristen mission er lidt ligegyldigt i dag.
Mission handler ikke kun om at oplyse folk, men også om at vække dem til omvendelse.
Omvendelse fra hvad? Hedenskab?? Hvis folk er oplyst om kristendommen og hvad den står for (hvilket jeg vil mene de fleste i DK er) må det jo være deres eget valg hvorvidt de vil "omvendes" eller ej..
|
|
Til toppen
|
|
|
#80479 - 13/02/2007 16:50
[Re: Hestehviskeren]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Omvendelse fra hvad? Hedenskab?? Hvis folk er oplyst om kristendommen og hvad den står for (hvilket jeg vil mene de fleste i DK er) må det jo være deres eget valg hvorvidt de vil "omvendes" eller ej..
For det første vil jeg betvivle at folk ved hvad kristendommen handler om. Præsterne er i hvert fald meget dårlige til at fortælle det. Og selvfølgelig er det folks eget valg om de vil omvendes eller ej. Men det er jo også folks eget valg, hvad de vil stemme til næste folketingsvalg eller hvor de vil ta' hen på ferie. Men det forhindrer jo ikke de politiske partier eller rejsebureauerne i at fortælle om deres holdninger og produkter.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#80480 - 13/02/2007 17:16
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Citat: . De tror de ved, hvad det handler om.
Enig. Ellers ville der være færre medlemmer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#80481 - 13/02/2007 20:10
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jalokin Citat: Citat: Folk ved jo godt hvad det handler om...
Her vil jeg give dig ret, Jalokin. Jeg har i det meste af mit lange liv boet få minutters cykeltur fra en kirke, og troede jeg vidste hvad kristendommen handlede om. Jeg gik aldrig indenfor.
Når jeg nu helhjertet og med stor glæde og taknemmelighed kan bekende min kristne tro, skyldes det, at der i den pågældende kirke er en missionsk sognepræst, som for godt syv år siden gjorde sig den ulejlighed at ringe mig op og spørge, om han måtte komme og besøge mig ...
- det var sådan det hele begyndte! 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80482 - 15/02/2007 11:35
[Re: Dust]
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Citat:
Citat: . De tror de ved, hvad det handler om.
Enig. Ellers ville der være færre medlemmer.
Ikke bare færre.. Meget færre!
|
|
Til toppen
|
|
|
#80483 - 15/02/2007 15:42
Godt Per Fløng kan
[Re: seeker]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ikke bare færre.. Meget færre!
Men når præsterne ikke kan oplyse om kirkens tro er det trods alt fint at Per Fløng kan...
Ændret af Jalokin (15/02/2007 15:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80484 - 17/02/2007 16:35
Re: Godt Per Fløng kan
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
jeps.. han virker meget fornuftig - bedømt ud fra dit link..
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#80485 - 18/02/2007 10:06
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Hestevisker og Jalokin, Citat: For det første vil jeg betvivle at folk ved hvad kristendommen handler om.
Jeg sidder til min første time i Kristendomshistorie på mit studie på religionsvidenskab. Bag mig hører jeg et par stykker blive enige om at det nu bliver spændende at høre noget om kristendom. De vidste generelt ingenting, så det skulle blive godt at få lidt viden om hvad det egentligt var, udover Jesus, nadveren og de ti bud og sårn...
Det var studerende som lige havde været til eksamen i Islam, buddhisme og hinduisme. Dette kunne de forklare, men kristendom? No sir. Skræmmende! Og brandærgeligt at det første de rigtigt hører om kristendom (de kunne nok godt nævne noget om kristendommen, men det var LANGT fra nok viden til at jeg afslappet kunne sige at de havde styr på det) er i en historisk kritisk gennemgang af Bibelen, som piller alt guddommeligt ud af den...
Mission er livsnødvendigt. Vi må være på 100% af tiden overfor de mennesker vi er i blandt, og så være klar når Gud kalder til mere organiseret udadvendt mission. Tænk hvad det ville kunne gøre ved det her land!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#80486 - 06/03/2007 18:35
[Re: SimonKL]
|
Bruger
Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
|
Citat: Bag mig hører jeg et par stykker blive enige om at det nu bliver spændende at høre noget om kristendom. De vidste generelt ingenting, så det skulle blive godt at få lidt viden om hvad det egentligt var, udover Jesus, nadveren og de ti bud og sårn...
Præcis! Oplever det samme. Jeg går på HTX og viden om kristendommen er godt nok lille..
Hvis man spørger dem, hvorfor Jesus kom, eller hvad vi er blevet frelst for, vil de ikke have en anelse! Og hvorfor skulle man tro på noget, når man ikke kan se formålet med? Det vil være det samme som at købe en computer, uden at vide hvad man skulle bruge den til. Det er jo absurd. Så mission er ganske enkelt uundværlig!
- Thomas
|
|
Til toppen
|
|
|
#80487 - 06/03/2007 19:40
[Re: SimonKL]
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
For mig er det at missionere ikke kun, at gå fra dør til dør og fortælle evangeliet! Det er også mission!
For mig er det også mission, at vise man er anderledes og turde fortælle, at man er kristen.
Det er også mission, at invitere sine venner og naboer med til en aften i missionshuset, til en kristen koncert eller med i kirken.
Jeg mener, det stadig er vigtigt at missionere. Og bede! Det mener jeg er vigtigt! Bed Gud om at sende sin Helligånd over de mennesker, man omgåes og missionerer for. Jeg tror ikke, at menneskers ord kan omvende. Det kan få dem til at tænke, og Helligånden kan omvende/overbevise!
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#80488 - 09/03/2007 12:51
[Re: KinaMand]
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Heldigvis finder der da masser af mission sted inden for Folkekirken!!!!! Prøv du at gå ind på nogle af menighedernes hjemmesider. for eksempel: http://www.emdrupkirke.dk/kirken/Aktiviteter.htmlhttp://www.haraldskirken.dk/Det er bare et par af de steder, hvor jeg selv var aktiv i min ungdom, og der er der da heldigvis stadig LIV. Det sørgelige er nok, at mange undslår at møde op til tilbuddene ; men vi kan da godt blive enige om, at det ikke er alle medlemmer, der "missionerer" lige meget. Det at være kristen er jo at have taget imod det glædelige budskab om Jesus, der er vores Frelser. Når dit hjerte er fyldt med det, kan du jo slet ikke lade være med at "missionere" det vil sige at være så meget præget af det, at det er klart for enhver, hvem der din herre. Man "missionerer" ved simpelthen at være der for mennesker, dér hvor de er med det, som de har brug for lige her og nu. At de fleste af os så må bøje hovedet, og vide, at vi ikke altid var der på pletten, er så en helt anden snak. Heldigvis er vores Herre større end vi, og formår at bruge os på trods af, at vi ofte svigter, og at vore kræfter ikke slår til. Samtidigt er der sogne, hvor der ikke er en levende menighed, fordi præsten ikke tror på Bibelens klare tale, for en blind kan nu engang ikke lede en blind!! 
|
|
Til toppen
|
|
|
|