Ja nu kører debatten jo i øjeblikket om folke- og frikirkerne og præster og hvad der skal gøres og hvad vi nu ellers har oppe. Så jeg tænkte på, om der var nogen der så det program der var i TV her for et år siden eller mere om Karlslunde Strandkirke? Eller nogen der på anden vis har kendskab til kirken? Selv bor jeg i kirkens omegn og har været der en gang eller to og har også kontakt med nogle af folkene der inde fra. Men det jeg vil med den her kirke, er det med folkekirken. For Karlslunde Strandkirke, synes jeg, er en fed kirke! Der er gang i den både for børn og voksne. Deres gudstjeneste går med salmer, lovsang, orgel og lovsangsband. Jeg synes det er en fed måde de variere deres menighed på, faktisk synes jeg godt de kunne minde for mig om, hvad jeg forbinder med en frikirke? -i forhold til fællessakb og gudstjenste og sådan. Nogen der har kendskab til den? Jeg tror, at hvis der var flere folkekirker der var som den, ville kristendommen være mere udbredt. Og jeg synes også noget fedt ved den er, at det ikke bare er overfladisk kom-sammen-hygge-tro, det er virkelig Jesus der betyder noget her. Men også hinanden. Hvis i forstår.
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Jeg har aldrig hørt om den, men den lyder til at være god
Jeg tror du har ret i, at hvis fler folkekirker var som den, så ville der komme flere...
Naturligvis skal ikke alle kirker være sådan, for mange (især ældre) kan lide det som det er, og ville ikke bryde sig om at der kom el-guitar og trommesæt på prgrammet
Men jeg ville elske det Og det er jo så derfor jeg vælger en frikirke Men indimellem kan jeg da godt lide at komme i folkekirken... Det giver da en indre ro..
Hvorimod frikirken giver mig mere energi og glæde
Kram Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Carrie
Citat: Men indimellem kan jeg da godt lide at komme i folkekirken... Det giver da en indre ro..
Hvorimod frikirken giver mig mere energi og glæde
Sjovt at du siger det sådan, for jeg får alle tre ud af at komme i folkekirken i en helt traditionel menighed. Vi er kun 4-5 stykker på bænkene plus personalet (præst, organist og sanger), men det er altså bare en oase. Jeg blir så fyldt af Helligånden og Guds nåde hver gang, og det er bare så stort for mig, at det kan ske i en stille og rolig atmosfære med kirkeorgel, skrevne bønner og salmesang.
Jeg har før kommet i en happy-clappy frikirke, og dengang troede jeg, at man faldt i søvn i folkekirken. Der ser jeg, at jeg tog meget grundigt fejl!!! Halleluja for at jeg tog fejl.
kh Tau Ps. Jeg er 26 år, så jeg er forholdsvis ung stadigvæk, og det viser altså, at folkekirken helt som den traditionelt ser ud, kan appellere til dem under 50 år. Hihi. Jeg kunne ikke tænke mig at komme noget andet sted!!!!
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau, dejligt at høre, og som du nok har gættet har jeg selv den samme oplevelse. I Karlslunde Strandkirke, med Helge Pahus, er der er masser af unge mennesker som strømmer til, og masser af glæde ..
Lidt som i Betlehemskirken i Kbh. .., som også er en folkekirke med en kæmpestor menighed ..
- for ikke at tale om Lindehøj Kirke i Herlev, hvor Niels Jørn Fogh og Dennis Jelstrup er præster, som ingen er snydt med!
metusalem
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Jeg har været der en eller to gange og kan kun anbefale den. En god hjertelig præst og en god kirke. Et sted hvor der er plads til mennesker(!). Det er mit indtryk i hvert fald.
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina
ja, vi har samme gode oplevelse med Folkekirken vi to. Og mange flere end os.
Vi er godtnok kun meget få om søndagen hos os i vores sogn, men det gør ikke gudstjenesten ringere. Desto meget mere "intimt" er det faktisk. Så jeg nyder det bare i fulde drag. Søndag er ugens højdepunkt.!!!!!!
mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Citat:
Sjovt at du siger det sådan, for jeg får alle tre ud af at komme i folkekirken i en helt traditionel menighed.
Og det er jeg KUN glad for, for hvis ikke der var nogle af "Jer" så ville folkekirkerne jo ikke kunne bruges til noget...
Citat: Vi er kun 4-5 stykker på bænkene plus personalet (præst, organist og sanger),
Ja det kan da være det er derfor.. Fordi I er så få.. Jeg føler mig i hvert fald lille i en kirke Det JEG elsker ved frikirken er at man ikke bare sidder og lytter, og så går Altså jeg ved da godt at man også kan tale sammen efter en gudstjeneste i en kirke
Men det er ikke det samme
Citat: Jeg har før kommet i en happy-clappy frikirke, og dengang troede jeg, at man faldt i søvn i folkekirken. Der ser jeg, at jeg tog meget grundigt fejl!!! Halleluja for at jeg tog fejl.
hahaha... Happy-Clappy!!! Den var god Naaah jeg vil da heller ikke sige man falder i søvn i en kirke <3 selvfølgelig ikke..
Citat: Ps. Jeg er 26 år, så jeg er forholdsvis ung stadigvæk, og det viser altså, at folkekirken helt som den traditionelt ser ud, kan appellere til dem under 50 år. Hihi. Jeg kunne ikke tænke mig at komme noget andet sted!!!!
Det handler vel ikke om alder Men om hvor man har det bedst <3
Kram fra Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
nifinger
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Slagelse
og MANGE andre gode kirker og forkyndere udi det ganske danske land Jeg synes det vigtigste ikke er om man klapper eller stepper eller står på hovedet for den sags skyld: Bliver Jesus forkyndt som FORSONER og FRELSER - DET er hovedsagen!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nifinger - long time no see !
Citat: og MANGE andre gode kirker og forkyndere udi det ganske danske land Jeg synes det vigtigste ikke er om man klapper eller stepper eller står på hovedet for den sags skyld: Bliver Jesus forkyndt som FORSONER og FRELSER - DET er hovedsagen!
JA! Det er lige præcis det selvsamme, som jeg også er nået frem til!
Det første års tid i mit kirkeliv troede jeg kun der var max 7 gode præster, men der tog jeg heldigvis voldsomt fejl!
Men lidt research kan det lade sig gøre, hvor som helst man bor her i riget, at høre Guds ord forkyndt rent og purt - men stadig er det jo desværre nødvendigt at være selektiv!