0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#80461 - 01/02/2007 19:18
Re: Hjælp til projektopgave
[Re: Mads1810]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Jeg vil da også prøve at give mit besyv med.. Først vil jeg dog mene, at I - når det nu er en projektopgave - nok hellere bør finde svarene andetsteds, da I her kun kan få folks holdninger til emnet og ikke en tilbundsgående behandling af emnet.. Citat: 1) Hvad får terroren til at opstå
Terror er et middel til at opnå eller fremme sine mål.. Der er terror mange steder over hele verden og udført af forskellige grupper af diverse religiøse observanser.. IRA i Irland (nu nok mest "The Real IRA"), som har en katolsk baggrund omend de ikke baserer deres handlinger i kristendommen.. Der er ETA i Baskerlandet i Spanien, diverse kristne fanatiske grupper i USA, den jødiske gruppe der er tilhængere af afdøde rav Meir Kahane i Israel, utallige muslimske terrorgrupper - Hizbollah, Hamas, al-Aqsabrigaderne som er en militant gren af Fatah, PFLP, Islamisk Jihad, al-Qaida og så videre..
Mange vil mene at det er et spørgsmål om desperation, men jeg tror ikke at det er det alene.. Hvorfor har man så ikke set koptiske terrorgrupper? Eller hos andre trængte grupper.. Jeg tror også det kræver en ideologi der i en årrække (eller mere) har haft mulighed for at slå rod i en større befolknings bevidsthed..
Citat: hvorfor er terrorismen mest udredt i mellemøsten?
Ja, hvorfor lige mellemøsten?
Jeg tror man kan finde meget af svaret i koldkrigsperioden.. Koldkrigen blev reelt udkæmpet via mange "små" stedfortræderkrige.. Der er ikke tale om en egentlig krig, men mange krige mellem to stater med modsatrettede ideologier, der var støttet af enten USA eller Sovjetunionen.. Det vi ser i mellemøsten er noget lig det samme, bare i mindre skala.. Her ser vi kampene blive udkæmpet inden for landegrænser af grupper, der delvist har legimitet i det oficielle styre (Hamas i selvstyreområderne, Hizbollah i Libanon, diverse shia-muslimske dødsgrupper støttet af den irakiske regering i Irak, samt utallige sunni-muslimske grupper).. Jeg tror at grunden til at det lige er mellemøsten er, at tiden er "moden" for det.. Mellemøsten har ikke samme tradition for national forståelse, som vi f.eks. har i vesten, men er er delt op i en heriakisk forståelse, hvor religion kommer først, derefter stammer efterfulgt af klan og til sidst status i familien.. Det kombineret med den vestlige verdens fokus på området og interessen i ressourcerne, medfører en lind pengestrøm til området, som ikke bliver fordelt specielt fornuftigt.. Få familier får mange penge og mange familier ingen.. Det skaber frustrationer og gnidninger, som igen fører til afmagt, der til sidst kan ende i åbne kampe.. Nogen personer vender så denne frustration mod vesten, der delvist har været med til at støtte op om den ulige fordeling, samt mod Israel, der i store muslimske gruppers øjne ikke burde eksistere.. Terrororganisationerne ved godt hvor de skal ramme deres fjender.. På pengene.. I mellemøsten tjener du primært penge på to ting: Olie og turisme.. Olien kan du få fingre i ved at vælte den siddene regering, turismen kan du ødelægge ved at skabe uro (ved terror).. Terror er bare ikke en eftertragtet turistbegivenhed..
Citat: 2) Er det på grund af religiøse eller politiske uenigheder terroren opstår?
Begge dele.. Religiøse fanatiske fundamentalister baserer deres virke i religionen, ideologiske fanatikere i de politiske idéer.. Tag de to grupper i selvstyreområderne: Hamas og Fatah..
Hamas er en muslimsk gruppe der opstod i protest mod PLO's manglende religiøse engagement, samt de "forsonlige" toner PLO vidste overfor Israel.. Fatah er den politiske gruppe af PLO, som er en socialitisk terrororganisation med muslimske undertoner.. Begge står for terror..
Citat: 3) Hvad kan vi gøre for at forhindre terror - er krig en løsning på problemet?
Hvad vi kan gøre? Bekæmpe fanatismen og de ulige fordelinger af verdens materielle goder.. Det kræver uddannelse og forståelse af, at når en fattig arabisk familie i Syrien sidder og lurer amerikanske tv-serier, hvor de værste frustrationer er, at den ældste pige i familien er sur over at hendes mobil ikke matcher tøjet, så bliver de lidt småknotne, for deres problem kan være at de ikke har noget mad at spise eller sko at tage på.. Samtidigt må vesten, både befolkninger og regeringer, være mere opmærksomme på hvem der reelt støtter de forskellige terrorgrupper.. Hizbollah blev f.eks. oprettet i Iran og modtager støtte fra Iran og Syrien.. Hvorfor reagerer man ikke mod det? Hizbollah er ikke kun et problem for Israel, men også for Libanon.. Hizbollah har endda stået bag terroranslag i vestlige lande..
Jeg ved ikke om det skabte lidt mere lys.. Sikkert ikke 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#80462 - 01/02/2007 20:09
Re: Hjælp til projektopgave
[Re: Mads1810]
|
Bruger
Reg.: 31/10/2006
|
2) Er det på grund af religiøse eller politiske uenigheder terroren opstår?
Ja, på den ene side har man 2 kulturer over for hinanden.
Terroristerne gør oprør, imod det dominerende kapitalistiske/imperilitist vesten.
Husk at det ofte der hvor den åndelige lov står over for den verdlige lov, at der opstår konflikter. Så er det bare hvordan man håndter konflikten, og hvad for nogle metoder man bruger dertil?
Hvilken lov er den øverste, den åndelige eller verdslige?
|
|
Til toppen
|
|
|
|