Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#80446 - 31/01/2007 20:17 teori om religion; menneskerettigheder - USA
LLLars
Bruger

Reg.: 31/10/2006
1. Jeg skal skrive en opgave om menneskerettiger og USA, men religion som udgangspunkt. fx religionsfrihed og udbredelse for hvilken pris. Kender i nogle interessante artikler på dette? Jeg har været meget igennem, men det meste er om USA og menneskerettigheder/tortur og ikke religion.

2. Kender i nogle teorier om hvordan integrerer religion og demokrati/menneskerettigheder sammen?

Mvh Lars

Til toppen 
#80447 - 31/01/2007 21:11 Re: teori om religion; menneskerettigheder - USA [Re: LLLars]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lars

Bare en tanke: Man kunne jo sætte et historisk perspektiv på og se på, om der er en sammenhæng mellem det, at en meget stor del af de første immigranter, der kom til »Kolonierne«/USA, var mennesker, der var forfulgte i deres hjemlande, fordi de havde en »forkert« form for religion, og det, at USA fik en forfatning, der lægger så stor vægt på personlige frihedsrettigheder.

Hvis ovennævnte er lidt for historisk kunne man måske også skrive en opgave, der belyser, hvordan forholdet mellem religion og menneskerettigheder ved USAs grundlæggelse afspejler sig i nutidens amerikanske debat og/eller kultur generelt.

Fred med dig!
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#80448 - 31/01/2007 21:15 Re: teori om religion; menneskerettigheder - USA [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

I den forbindelse er det måske værd at se på forskellene mellem puritanerne og kvækerne. Puritanerne flygtede fra forfølgelse i England, men endte med selv at skabe et samfund (primært Massachusets), hvor man stjal land fra indianerne og brændte hekse af, mens kvækerne etablerede sig i Pennsylvania, hvor de udmærkede sig ved at købe land af indianerne.

Mvh. Jalokin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær