#80331 - 31/01/200713:04Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Ja, det er jo en lidt bombastisk overskrift måske, men det mener jeg faktisk. Ikke forstået på den måde, at der ikke er noget godt eller nogle gode folk tilbage i Folkekirken for det er der. Det jeg taler om er, at jeg i Kristelig Dagblad i dag kan læse om en præst som ikke tror på Helvede. Biskoppen er enig og vil ikke irettesætte ham. Der har lige været sagen om dommedag, som rigtig mange præster heller ikke tror på. Så var der Grosbøll, som ikke troede på Gud! De fleste biskopper vil gerne velsigne homoseksuelle. Nogle taler om at lave trosbekendelsen om (også fra KD i dag) Har jeg glemt noget? Der er sikkert mange flere eksempler. Mindst halvdelen af præsterne (et gæt) i Folkekirken vil heller ikke tro på mindst en af disse ovenstående.
Så er det mit spørgsmål er: Når nu IM er landsdækkende og der er masser af gode kristne som tager Guds ord alvorligt, hvorfor bliver man så siddende fast i Folkekirken? Lederne i Folkekirken er til dels biskopperne og til dels Staten (i hvert fald reelt). Biskopperne tager generelt ikke Guds ord særligt alvorligt og "fortolker" det anderledes hvilket som regel betyder at de ikke har lyst til at tro på det. Regeringen skifter hele tiden og er utroværdig i forhold til at formidle en kristne tro fordi det er tilfældigt hvem der er kirkeminister.
IM og folk med en holdning der minder om den, er i undertal i Folkekirken. Hvorfor finder man sig i åbenlys vranglære? Måske ikke i din personlige kirke men på landsplan sender Folkekirken gang på gang et signal ud om at man ikke bygger på Bibelen. Kun på de behagelige ting fra Bibelen. Det skal jo være folkeligt! Den almindelige holdning blandt danskerne er, at Folkekirken er en god tradition og at der er en højtidelig stemning. Er det nok?
Hvad er ulempen ved at lave sin egen frikirke? Man skal selv betale for bygningen men det burde ikke være noget problem i dagens DK. Folk ville måske have sværere ved at komme fordi de kan tro det vil være en sekt - og hvad så? Det samme problem har kirken altid haft og er man tørstig nok, så kommer man. Til gengæld vil man få god bibelsk undervisning. Vranglæren vil forsvinde (grundlæggende i hvert fald). Og det hjælper jo heller ikke noget at folk kommer i Folkekirken når de kun hører ting der kildrer i ørerne. Nærmest tværtimod. Sagt lidt hårdt så hjælper det ikke at man kommer i FK og er religiøs og hører noget smukt hvis man er på vej til Helvede fordi præsten ikke tør/vil prædike at omvendelse er nødvendig.
Jeg synes det er på tide med et brud. Energien bliver brugt helt forkert. I stedet for at man formidler evangeliet klart og enkelt og bruger sin energi på det, så bruger man energi på at mundhugges med folk som slet ikke tror på det samme og som man alligevel ikke kan blive enig med fordi de vil læse Bibelen symbolsk. Og deres bibelsyn er helt anderledes. Det er en uendelig diskussion, som aldrig stopper. Folkekirken må gerne være rummelig, men når det sker på bekostning af en sand lære, så skal man forlade den. Hvis man kunne ændre tingene, ville det være sket.
Ja jeg vil også bare sige held og lykke med at trumfe den igennem! Desuden tror jeg, at den dag Folkekirken ikke længere er, den dag er DK bare et land. -Uden religion! Så kan folk tro på hvad de vil og bare lade stå til i det liv "som de ved en tilfældighed bare har fået" og så tror jeg ikke de vil tænke videre over den. Selvfølgelig tror jeg stadig der vil være kirker af forskellig art, jehovaer, katolikker osv. i DK, men på et helt andet plan. Så indtil videre tror jeg det er fint som det er. Og så tænk ikke kun på de få mennesker medierne blæser op fordi de har de holdninger, tænk på alle de andre der også sidder og vrænger af dem og virkelig tror og virkelig gør noget for det her! Jeg tror der er langt flere end det somme tider virker til, men jeg tror det er svært at buldre igennem i den verden vi lever i... desværre.
Og med hensyn til det med en præst der ikke tror på helvede.. Jeg tror heller ikke jeg direkte tror på helvede. Jeg tror helvede er en meget opblæst ting i dagens danmark og som virker som den der vi alle forestiller os i tegnefilmen med gløder og ild og Djævelen med treforken, sådan tror jeg altså ikke det er. Jeg véd det er der et sted, men på hvilken måde, ved jeg ikke. Og jeg tror egentlig heller ikke jeg har lyst til at vide det. Ikke videre end det, at der er noget godt og noget ondt.
Og så tror jeg, at hvis man nu arrangerede noget mere for ungdommen i folkekirkerne, som koncerter, lovsang, lejre osv. hvor de fik det på den fede og frie måde, så ville de måske finde ud af med dem slev rent åndeligt, at der er virkelig mere i verden end druk og mode og sådan. Måske/Måske ikke. Det er bare hvad jeg lige her i første omgang tænker. Men man kan jo altid ændre mening.
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
Citat: Til gengæld vil man få god bibelsk undervisning. Vranglæren vil forsvinde (grundlæggende i hvert fald).
Det er der da bestemt ikke nogen garanti for. Vranglære og u-god bibelundervisning florerer og blomstrer da i aller bedste velgående i mange frikirker!
Der er bestemt ikke mere vranglære i Folkekirken end der er i så mange frikirker. Det er muligt at lunkenheden og passiviteten er mere udbredt i Folkekirken end i frikirker.
#80335 - 31/01/200720:25IM's eksistensberettigelse er ikke evangeliet!
[Re: metusalem]
Anonym
Anonym
Hej Metusalem!
IM's primære eksistensberettigelse er ikke evangeliet, men derimod Folkekirken. Evangeliet er IM's sekundære eksistensberettigelse.
Den tidligere formand gjorde anslag til at bytte rundt på de to ting. Men med den nuværende formand virker det til at tingene er tilbage i den gamle 'orden'. Så dit projekt er desværre noget udsigtsløst. Jeg kan slet ikke forestille mig en ting, der kan få IM til at bryde med Folkekirken. Jo, man har godt nok en lang liste, men når det kommer til stykket har man ikke engang mandsmod til at leje et missionshus ud til frimenighed (i stedet tigger man penge af 'vennerne').
#80336 - 31/01/200720:29Re: Folkekirken har spillet fallit
[Re: ICTHYS]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej - jeg vil bare her indskyde den bemærkning, at uden folkekirken havde I allsammen været fri for mig her på JesusNet - for så var jeg ikke blevet omvendt til kristen tro.
Vores skrøbelige, syndige folkekirke med sine pivåbne døre er mit åndelige hjem, og der er masser af oaser, som ikke skulle være vanskelige at finde.
Her i vores overskuelige fædreland, hvor vi har den gode ordning at vi kan løse sognebånd, hvis den geografisk nærmeste præst ikke er værd at høre på, skal ingen køre mange kilometer for at finde en af oaserne, hvor alle er velkomne, uanset observans.
Også børn med nissehuer til jul, og dåbsgæster med balloner og morgenbrandert - -De hører Guds ord! Der sås frø, og en del af dem spirer!
Også de præster, som ikke selv er overbeviste kristne, læser Guds ord hver eneste søndag, salmerne synges, og nadveren forvaltes ret.
Så der er masser at kæmpe for, og masser at kæmpe imod, i vores folkekirke. Jeg håber den må blive bevaret, ikke fordi den er som den skal være, men fordi alle alternativer er værre ...
#80337 - 31/01/200720:35Vranglære i frimenigheder
[Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym
Jeg er helt enig med Andreas. En frimenighed er ikke nogen garanti mod vranglære. Men der er dog en forskel: I en frimenighed er man herre i eget hus; fri for at please vranglærende biskopper og fri for at frygte menighedsrådsvalg. Man kan kort sagt beslutte sig for at den eneste forpligtelse er evangeliet.
#80338 - 31/01/200720:41Er Gud knap så uransalig?
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Hej kristina!
Citat: Hej - jeg vil bare her indskyde den bemærkning, at uden folkekirken havde I allsammen været fri for mig her på JesusNet - for så var jeg ikke blevet omvendt til kristen tro.
Mon ikke Gud havde fundet en løsning på det??? Eller mener du at hans veje ikke er så uransalige endda, når det kommer til stykket
Citat: Her i vores overskuelige fædreland, hvor vi har den gode ordning at vi kan løse sognebånd, hvis den geografisk nærmeste præst ikke er værd at høre på, skal ingen køre mange kilometer for at finde en af oaserne, hvor alle er velkomne, uanset observans.
En overkommelig afstand er ikke den eneste overvejelse. Det handler fx. også om at man kan have en hel menighed (dvs. slippe for at køre til en kirke den ene søndag og til en anden kirke den næste) med et helstøbt arbejde og være engageret i lokalsamfundet.
Citat: Jeg håber den må blive bevaret, ikke fordi den er som den skal være, men fordi alle alternativer er værre ...
Selvfølgelig håber vi at Folkekirken bliver bevaret. Men det er ikke en modsætning at oprette frimenigheder samtidig.
#80339 - 31/01/200720:46Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hejsa Metusalem
Citat: Det jeg taler om er, at jeg i Kristelig Dagblad i dag kan læse om en præst som ikke tror på Helvede. Biskoppen er enig og vil ikke irettesætte ham.
Se det fra den lyse side: Det er en nyhed!
Selv er jeg nok efterhånden landet (men måske er det kun en mellemlanding) på den holdning, at jeg bliver i Folkekirken, ind til jeg bliver smidt ud. Luther blev i Romerkirken ind til han blev smidt ud i 1521. Øst- og Vestkirken blev sammen ind til de gensidigt smed hinanden ud i 1054. Jeg kan ikke se, hvorfor vi skulle ændre på den skik. Og jeg vil vove den påstand, at hvis der kun opstod nye kirker, når folk blev smidt ud af deres gamle kirker, så ville der være betydeligt færre forskellige uenige kirkesamfund i dag. Det er et stort problem, hvis man tror, at man da bare kan starte en ny kirke, hvis man er utilfreds med den, man kom i. Enhver opsplitning af Guds kirke er synd mod Kristi legeme.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#80340 - 31/01/200721:00Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Tania
Citat: Og så tror jeg, at hvis man nu arrangerede noget mere for ungdommen i folkekirkerne, som koncerter, lovsang, lejre osv. hvor de fik det på den fede og frie måde, så ville de måske finde ud af med dem slev rent åndeligt, at der er virkelig mere i verden end druk og mode og sådan.
Jeg tror faktisk, man skal lade være med at lave så meget for de unge, og i stedet lave noget med de unge. Forstår du, hvad jeg mener? Rockkoncerter, hiphopgudstjenester og meget andet – det kan alt sammen være meget godt; men man kommer ikke til at føle sig som del af et fællesskab, hvis man bare er passiv tilskuer til et show. Man er nødt til at engagere mennesker (det gælder både unge og alle andre). Jeg mener, at det så vidt som muligt skal være de unge selv, der styrer løjerne, frem for at det er noget, de voksne arrangerer for dem. På den måde kommer de unge til at føle sig som en del af det, der foregår, i stedet for bare som tilskuere til et show. Hvis kirkelige arrangementer for unge skal være et show, er der faktisk kun en ting, der tæller, og det er underholdningsværdien. Man er nødt til at lave et show, der er så underholdende, at det kan konkurrere med diskoteker, koncerter, biografer osv., og så må man se, hvor meget plads der så bliver til evangeliet. Det holder jo ikke i længden! Hvis de unge derimod selv står for, hvad der skal foregå, giver det en helt anden frihed. Så er det kirkelige arrangement ikke bare et tilbud på lige fod med alle mulige andre – nej, det er noget, som jeg selv er en aktiv del af. Jeg kommer ikke primært for at blive underholdt, men for at have fællesskab med mine brødre og søstre om at høre evangeliet – og evangeliet må og skal komme i første række.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#80341 - 31/01/200721:24Smides ud eller gå selv?
[Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj
Citat: Og jeg vil vove den påstand, at hvis der kun opstod nye kirker, når folk blev smidt ud af deres gamle kirker, så ville der være betydeligt færre forskellige uenige kirkesamfund i dag. Det er et stort problem, hvis man tror, at man da bare kan starte en ny kirke, hvis man er utilfreds med den, man kom i.
Jeg vil også holde på den påstand, at hvis den kirkelige højrefløj holdt på det de troede var ret, ville vi være blevet smidt ud for længe siden.
Der er i øvrigt ikke tale om almindelig utilfredshed, men om vranglære som har stået på i meget lang tid. Mener du det er ukristeligt at danne frimenigheder?
#80342 - 31/01/200722:14Re: Smides ud eller gå selv?
[Re: ]
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Der er i øvrigt ikke tale om almindelig utilfredshed, men om vranglære som har stået på i meget lang tid.
Det samme kunne man jo sige om Luthers situation. Alligevel valgte han ikke selv at gå, men blev i sin kirke ind til han blev smidt ud.
Citat: Mener du det er ukristeligt at danne frimenigheder?
Jeg tror, man skal passe meget på med at udtale sig for kategorisk om, hvad der er kristeligt og ukristeligt. Men jeg mener, at det er skismatisk at danne frimenigheder, ja, og dermed også, at det er forbundet med synd. (Ja, det er egentlig en ret sørgelig konklusion at måtte drage, men jeg er vel nødt til at være konsistent, ikke sandt?)
Guds fred Nikolaj
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Selvfølgelig håber vi at Folkekirken bliver bevaret. Men det er ikke en modsætning at oprette frimenigheder samtidig.
Næ, og joh - for hver gang man opretter en frimenighed, dræner man folkekirken for gode kræfter.
Lidt de samme overvejelser mange har om skoler: skal vi sende vores børn i friskoler, eller "nøjes" med folkeskolen. Hvis mange vælger friskoler (forståeligt nok fordi vi alle ønsker den bedst mulige skolegang for vores egne børn) bliver folkeskolen ringere og ringere ..
Problemet er jo at finde en løsning på den svære opgave det er at få samfundets og individets sag til at gå forud - for hinanden!
#80344 - 31/01/200722:33Re: Smides ud eller gå selv?
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Jeg tror, man skal passe meget på med at udtale sig for kategorisk om, hvad der er kristeligt og ukristeligt. Men jeg mener, at det er skismatisk at danne frimenigheder, ja, og dermed også, at det er forbundet med synd.
Det er jo lidt interessant, i og med at mange teologer har samvittighedsproblemer ved at skulle lade sig ordinere (så vidt jeg har forstået fordi selve ordinationsgudstjenesten indebærer nogle elementer, som kræver at man går på kompromis med samvittigheden).
Citat: Næ, og joh - for hver gang man opretter en frimenighed, dræner man folkekirken for gode kræfter.
Det samme er vel tilfældet hvis man danner en valgmenighed? Bortset fra at man formelt kan sige man hører med til Folkekirken.
Og hvis man har en struktur, hvor man tager til en kirke den ene søndag, og en anden kirke i nabobyen den anden søndag, er det vel sandsynligt at kræfterne i forvejen bliver lagt i missionshuset.
Desuden: Det er mit indtryk, at LM-frimenigheder der er dannet indtil videre ikke har stjålet kræfter fra folkekirken. Det forholder sig måske lidt anderledes med de Oase-inspirerede frimenigheder.
Men ofte er det vel sådan, at når der bliver færre, er der ingen der kan 'gemme' sig.
#80346 - 31/01/200722:56Re: Smides ud eller gå selv?
Anonym
Anonym
Det er sandt at kirken har vi fået af Kristus.
Men det er ikke folkekirken, men Kirken, der så er tale om. Gud tænker større og højere end det. Hvis man gør bibelens tale om det kristne fællesskab til en rammefortælling om folkekirken kan man let komme til at få et meget snævert syn på hvad der er kristent og hvad der ikke er kristent.
Og selvom det er skismatisk at stifte kirker, er det så værre end at bifalde en forkvaklet og evangelieløs teologi ved at indbetale penge til og støtte en folkekirkeat large?
Som kristne har vi fællesskab med alle troende. Kirken er én allerede.
(Og ja, jeg kommer selv i en folkekirke og mener i øvrigt at missionshusbevægelsen har været mindst lige så skismatisk som mange valg- og frimenigheder, selvom den ikke har villet tage sig sådan ud.)
#80347 - 31/01/200723:17Re: Smides ud eller gå selv?
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Det er jo lidt interessant, i og med at mange teologer har samvittighedsproblemer ved at skulle lade sig ordinere (så vidt jeg har forstået fordi selve ordinationsgudstjenesten indebærer nogle elementer, som kræver at man går på kompromis med samvittigheden).
Hvad er det for nogle samvittighedsproblemer, du tænker på?
Guds fred Nikolaj
#80348 - 31/01/200723:34Re: Smides ud eller gå selv?
Nikolaj
Bruger
Hej Moe
Citat: Det er sandt at kirken har vi fået af Kristus. Men det er ikke folkekirken, men Kirken, der så er tale om. Gud tænker større og højere end det. Hvis man gør bibelens tale om det kristne fællesskab til en rammefortælling om folkekirken kan man let komme til at få et meget snævert syn på hvad der er kristent og hvad der ikke er kristent.
Jamen det har du da fuldstændig ret i. Jeg synes heller ikke, jeg har givet udtryk for andet. Men Bibelens tale om Kirken handler også om Folkekirken.
Citat: Og selvom det er skismatisk at stifte kirker, er det så værre end at bifalde en forkvaklet og evangelieløs teologi ved at indbetale penge til og støtte en folkekirkeat large?
Jeg tror nu egentlig, missionsfolk får mindst lige så meget for pengene som alle andre. Andelen af missionske folkekirke-ansatte er jo forholdsvis større end andelen af missionske folkekirke-medlemmer. Men jo, jeg kan da godt se problemet.
Citat: Som kristne har vi fællesskab med alle troende. Kirken er én allerede.
Tjoh, ja, det er den vel, og nej, det er den så alligevel ikke. For hvordan kan jeg påstå, at Kirken er én, når jeg ikke kan knæle ved samme nadverbord som min romersk-katolske søster og min græsk-ortodokse bror i Kristus? Det er da ikke, som det burde være. Kirken er jo dybt splittet. Jeg kender godt alt det der med, at selv om Kirken ser splittet ud, er vi alligevel alle sammen ét i den usynlige, udelte Kirke – men jeg synes ærligt talt, det lugter lidt af en dårlig undskyldning. Burde vi ikke i stedet se problemet i øjnene og bekende for Gud: Med vores splittelse har vi syndet mod dig; forbarm dig over os arme syndere og genopret din Kirkes enhed!
Guds fred Nikolaj
Jeg synes ikke man behøver tage stilling til et brud med folkekirken.
Hvis 2 eller flere mennesker, der har Jesus som herre og som ønsker at udbrede Guds rige samles, så er det per definition kirke.
Om det så er to indianere i regnskoven, 10 danskere i en folkekirke, 5000 amerikanere i en uafhængig frikirke, 40 buddhister på et marked i nepal eller 15 aktivister der deler mad ud til hjemløse er sådan set underordnet.
Omvendt kan der også ikke forekomme kirke alle disse steder.
De to kendetegn må gå igen: evangeliet om riget og Jesus som herre. (se fx Ap.G. 28,23; 28,31; 19,8; 8,12; 1,3)
Jeg tror, vi må koncentrere os om vores egen kirke og så lade Gud tage sig af resten.
Er langt fra enig, og hvis din idé af en kirke hvor B. Hinn, C. Ndifon og andre kommer forkynder og vranlæren vil forsvinde... Ja min kære ven så tror jeg ikke du har læst bibelen ordentligt!!!
Vranglæren forsvinder ikke bare fordi vi laver vores eget!!!
Hvorfor er det ok at advare mod folkekirken men ikke trosbevægelsen???
Til dit spørgsmål om hvorfor man finder sig i åbenlys vranglære: Ja hvorfor gør du det??? Du var glad for Ndifon som er en klar tilhænger af herlighedsteologi???
#80351 - 01/02/200704:12Re: Folkekirken har spillet fallit
[Re: DanielG]
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Citat: Er langt fra enig, og hvis din idé af en kirke hvor B. Hinn, C. Ndifon og andre kommer forkynder og vranlæren vil forsvinde... Ja min kære ven så tror jeg ikke du har læst bibelen ordentligt!!!
Vranglæren forsvinder ikke bare fordi vi laver vores eget!!!
Hvorfor er det ok at advare mod folkekirken men ikke trosbevægelsen???
Til dit spørgsmål om hvorfor man finder sig i åbenlys vranglære: Ja hvorfor gør du det??? Du var glad for Ndifon som er en klar tilhænger af herlighedsteologi???
Forstår ikke dit erinde???
Kan være, jeg skal forklare det så... Vi må som kristne tale imod vranglæren hvor som helst vi ser den. Både hvis vi ser den i folkekirken, og hvis vi ser den hos Charles Ndifon og Benny Hinn. Men der er for mig at se også nogle forskelle der gør, at jeg får vanskeligere og vanskeligere ved at blive i folkekirken. For Charles Ndifon, Benny Hinn og for den sags skyld Christian Hedegård er ikke og bliver forhåbentlig aldrig ledere af den kirke, jeg tilhører. Hvis jeg kom i f.eks. Pinsekirken var det, at jeg kom der ikke at sidestille med en accept af disses lære. (For Ndifons vedkommende er der vist endda noget, der tyder på, at jeg vist skal have kigget lidt nærmere på, hvad læren er, før jeg begynder at kritisere den...)
I folkekirken er der derimod en ledelse, der samlet har udvist accept af vielse af homoseksuelle, og flere biskopper og mange præster har sat spørgsmålstegn ved fundamentale trossandheder. F.eks. skrev Keld Holm, der er biskop i Århus, at da Jesus græd og Markus skrev, at det var Jerusalem, han græd over, så skrev Markus det i bagklogskab, fordi Jerusalem der var faldet. Det Jesus ifølge Holm virkelig græd over var at hans mission på Jorden var forfejlet. Kort sagt: Følger man, hvad Keld Holm siger, så betyder det rent faktisk, at Jesus ikke har gennemført det, han kom efter, og at vi stadig lever i vores synder. Det er en leder, der siger det.
Hvad betyder det så at ledelsen gør og siger sådan? For mig kan jeg stadig gå og overveje, om jeg bliver, uden at jeg går på kompromis med samvittigheden ved at gøre det, for den præst, der er i min kirke, og som er min hyrde forkynder ordet sandt. Men enhver præst, der skal ordineres, skal i forbindelse med ordinationen modtage nadver fra biskoppen. Vel at mærke en biskop, der på afgørende punkter fører en vranglære, der leder menigheden vildt. Og i forbindelse med den slags giver Paulus nogle meget klare anvisninger til, hvordan vi skal agere. Vi skal udelukke dem fra menighedens fællesskab og behandle dem som om, de ikke er en bror, og han siger helt specifikt, at vi ikke må spise sammen med dem. For mig personligt får dette ikke den sindsygt store indflydelse, for jeg går ikke til nadver hos en biskop. Men kan jeg med mit stadige medlemsskab bakke op om en præst, der for at blive ansat skal modtage nadver fra en biskop og dermed gå på kompromis med Paulus' ord? Er jeg ikke derved med til at presse præsten til at handle imod Guds ord? Jeg er ikke helt afklaret med det, og indtil jeg er, bliver jeg formodentlig. Men jeg er ikke i tvivl om, at havde jeg været præst, havde jeg ikke kunnet være det i folkekirken...
#80352 - 01/02/200707:26Re: Smides ud eller gå selv?
Anonym
Anonym
Citat:
Tjoh, ja, det er den vel, og nej, det er den så alligevel ikke. For hvordan kan jeg påstå, at Kirken er én, når jeg ikke kan knæle ved samme nadverbord som min romersk-katolske søster og min græsk-ortodokse bror i Kristus? Det er da ikke, som det burde være. Kirken er jo dybt splittet. Jeg kender godt alt det der med, at selv om Kirken ser splittet ud, er vi alligevel alle sammen ét i den usynlige, udelte Kirke – men jeg synes ærligt talt, det lugter lidt af en dårlig undskyldning. Burde vi ikke i stedet se problemet i øjnene og bekende for Gud: Med vores splittelse har vi syndet mod dig; forbarm dig over os arme syndere og genopret din Kirkes enhed!
Guds fred Nikolaj
Jeg synes lidt det er både og: Vi skal både bekende vores splittelse og elske vore brødre og søstre velvidende at vi rent faktisk og virkeligt DELER nadverbord med dem.
#80353 - 01/02/200707:43Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Det er noget vrøvl at sige, at det at forlade en kirke som står for vranglære på mange punkter, er synd. Kirken er, som Stef siger, der hvor kristne mødes og når hyrderne og lederne i Folkekirken går mod det Bibelen siger, så er der sådan set ikke så meget at snakke om, som jeg ser det. Man kan sagtens starte en masse frikirker som samarbejder eller er organiserede - akkurat som IM i øvrigt er. Og det øger ikke antallet af kirker. Men det reducerer antallet af missionshuse.
Og hvad Luther gjorde, det er jeg stort set ligeglad med. Så vist jeg ved, er han ikke beskrevet i Bibelen. Hvem siger at folk i historien har gjort det rigtige? Så jeg kigger først og fremmest på Bibelen og Jesus.
#80354 - 01/02/200707:47Re: Vranglære i frimenigheder
metusalem
Bruger
Citat: Jeg er helt enig med Andreas. En frimenighed er ikke nogen garanti mod vranglære. Men der er dog en forskel: I en frimenighed er man herre i eget hus; fri for at please vranglærende biskopper og fri for at frygte menighedsrådsvalg. Man kan kort sagt beslutte sig for at den eneste forpligtelse er evangeliet.
Mvh. Jalokin
Præcis og jeg er sådan set også enig med Andreas. Det jeg mener er, at IM bare kan fortsætte med de ting man tror på i en ny frikirke. Man kan selv vælge hvem der skal være ledere og hyrder.
#80355 - 01/02/200708:04Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Enig med Jalokin i, at Gud nok skulle have fundet en anden vej til tro til dig hvis ikke Folkekirken havde været der. Uden tvivl.
Men det hjælper ikke at man er nostalgisk overfor Folkekirken. Vi bliver nødt til at se på hvad der bliver forkyndt og ikke på om der kommer mange som har en svag og/eller uafklaret tro.
Paulus skriver: "Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. I skal udrydde den onde af jeres midte." (1. Kor 5,11)
Som det er nu er "den onde" i midten af Folkekirken i kraft af mange ledere. Det er problemet. Vi kan ikke "udrydde" eller fjerne dem fordi Folkekirken er så "bred" eller "folkelig". Vi kan kun starte en ny kirke eller gå på kompromis med evangeliet og forvirre/misinformere den udenforstående dansker om hvad kristendom er.
Og så kan jeg slet ikke følge dig i at alternativet (frikirker) er værre. Jeg vil næsten sige, at hvis der ikke havde været frikirker eller andre kirker end Folkekirken, så tvivler jeg på at jeg stadigt ville være kristen. Jeg ville være blevet skræmt væk.
#80356 - 01/02/200708:07Re: Folkekirken har spillet fallit
[Re: KajQrd]
metusalem
Bruger
Fuldstændig enig, Mark. Jeg gider ikke svare på de hadske kommentarer mod mig eller om trosbevægelsen (og som jeg heller ikke er en del af) og andre ting som ikke har noget med dette emne at gøre .
#80357 - 01/02/200708:08Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Citat: Fuldstændig enig, Mark. Jeg gider ikke svare på de hadske kommentarer mod mig eller om trosbevægelsen (og som jeg heller ikke er en del af) og andre ting som ikke har noget med dette emne at gøre .
Det synes jeg heller ikke du skal. Det er fuldstændig upassende og har ingenting med noget at gøre andet end at forsøge at få dig til at se skummel ud.
#80358 - 01/02/200709:54Re: Folkekirken en kalket grav??
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tanja
Guds fred,
Citat: Desuden tror jeg, at den dag Folkekirken ikke længere er, den dag er DK bare et land. -Uden religion!
Ja. Kunne man forestille sig en verdsliggørelse a la Frankrig?
Og omvendt, er det ikke allerede samme tendenser man allerede ser, når teologi-studerende fra K.U ikke behøver have et personligt Gudsforhold, men efter sigende nærmest bliver buet ud ifald de har - ved dog ikke om det fortsat forholder sig sådan?
Jeg har talt med teologi-studerende, der der var så "kloge", at de kunne undvære hovedet, kolossal stor viden om historie, "teologi", filosofi og etik, som de udøste rigt af:"bla bla bla"....
Men disse "kloge hoveder" benægtede åbenlyst væsentlige, fundamentale! ting i kristentroen, så som at Bibelen er Guds Ord, der taler til os i dag
Disse "geniale" mennesker er jo klogere end GUD!
Dette finder jeg dybt bekymrende!!
Jeg tænker, disse mennesker kommer en dag til at stå på landets prædikestole !, - OG DET KOMMER DE TIL med den pære!
Men hvordan skal de lede nogen til Jesus Kristus?
De er jo selv på vej til helvede!
Jesus siger i Ordet: "Når en blind leder en blind falder de begge i grøften"(Matt. 15,14)
Hvad hjælper det at have alle de fysiske rammer, og at have alle de ydre ceremonier i orden? Ifald man er totalt ligeglad med det åndelige liv - og også det fremtidige Gudsliv i kirken?
Og er det ikke blot tydelige vidnesbyrd om at denne verdsliggørelse, allerede er godt i gang nu, hvor præster og biskopper snart fornægter det ene, som Guds Ord taler klart om .....og snart tillader det andet, som Guds Ord tydeligvis kalder synd?
Der falder jo ord, som får de mest forhærdede ubodfærdige synder, dybt vranglærende kirkesamfund og pengegriske trosprædikanter til at kaste sig på knæ foran TV-apperatet og råbe:
"Gud forbarme dig over os !"
Om ikke man omvender sig i Folkekirken, vil Jesus Kristus en dag sige det samme som til farisæerne: De er "kalkede grave fulde af dødningeben". Og Paulus: "De har Gudsfrygts skind, men fornægter dens kraft - hold dig fra dem!"
Malli
Ændret af malli (01/02/200709:57)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Citat: Og Paulus: "De har Gudsfrygts skind, men fornægter dens kraft - hold dig fra dem!"
Hvis det passer at de har gudsfrygts skinD må vi hellere se at få dem pelset. - Reaktionen skal være være lidt anderledes dersom det er gudsfrygts skin
#80360 - 01/02/200711:21Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Metusalem
Citat: Det er noget vrøvl at sige, at det at forlade en kirke som står for vranglære på mange punkter, er synd. Kirken er, som Stef siger, der hvor kristne mødes og når hyrderne og lederne i Folkekirken går mod det Bibelen siger, så er der sådan set ikke så meget at snakke om, som jeg ser det.
Så Folkekirken er ikke en kristen kirke, eller hvad? For hvis den ikke er, har du da fuldstændig ret i, at der ikke er så meget at snakke om. Så må (nej: skal) vi med god samvittighed gå vores vej.
Citat: Og hvad Luther gjorde, det er jeg stort set ligeglad med. Så vist jeg ved, er han ikke beskrevet i Bibelen. Hvem siger at folk i historien har gjort det rigtige? Så jeg kigger først og fremmest på Bibelen og Jesus.
Jamen vi kan da godt gå tilbage til Biblens tid: De første (jøde)kristne på NTs tid blev ved med at komme i Templet og i synagogerne.
Guds fred Nikolaj
#80361 - 01/02/200711:31Re: Smides ud eller gå selv?
Nikolaj
Bruger
Hej Moe
Citat: Jeg synes lidt det er både og: Vi skal både bekende vores splittelse og elske vore brødre og søstre velvidende at vi rent faktisk og virkeligt DELER nadverbord med dem.
:kontroversielt:
Nej, jeg synes faktisk ikke, det er så kontroversielt. Jeg kan godt gå med på den både-og-formulering. Lad mig lige supplere med et Paulus-ord om enhed i Ånden (Ef. 4,1ff):
Citat: Jeg, der er fange for Herrens skyld, formaner jer da til at leve, så det svarer til det kald, I fik, med al ydmyghed og mildhed, med tålmodighed, så I bærer over med hinanden i kærlighed og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd: ét legeme og én ånd, ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; én Herre, én tro, én dåb; én Gud og alles fader, som er over alle, gennem alle og i alle.
Det, jeg er ked af, er, når man siger, at det er »godt nok«, som det er med det usynlige fællesskab, for det er det ikke. Det usynlige fællesskab er jo – usynligt. Og hvordan kan det så være et vidnesbyrd for verden, sådan som Jesus siger i sin ypperstepræstelige bøn (Joh. 17,20ff):
Citat: Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig.
Guds fred Nikolaj
Citat: Jamen vi kan da godt gå tilbage til Biblens tid: De første (jøde)kristne på NTs tid blev ved med at komme i Templet og i synagogerne.
Jeps, de kom i Templet helt ind til ødelæggelsen, og de kom naturligt i synagogerne til et pænt stykke ind i 2. århundrede, hvorefter det gradvist tager af.
Gennem det meste af 1. århundrede var langt de fleste kristne af jødisk oprindelse, eller havde levet i et stærkt jødisk miljø og trosliv. De regulære hedninger, der kom direkte fra hedenskab og til kristendommen var ganske få og nærmere undtagelser. Der kan læses meget mere om dette i Oskar Skarsaunes to bøger om kristendommens jødiske oprindelse, hvorfra jeg herunder bringer et lille citat.
"Kristendommen var begyndt som en bevægelse inden for jødedommen, og den fortsatte med at virke inden for en hovedsagelig jødisk ramme i flere årtier ind i det andet århundrede. I mere end én forstand befandt kirken sig dør om dør med synagogen (jvf. Ap.g. 18,7)" Oskar Skarsaune, Kristendommen Jødiske Rødder, p.44.
Og netop dette forhold, at kristendommen virkede og levede i "en hovedsagelig jødisk ramme" i det tidsrum hvori NT's skrifter bliver til, er af afgørende og væsentlig betydning, hvis vi vil gøre os håb om at forstå ikke mindst Paulus' skrifter. Ser vi bort fra denne jødiske ramme og kontext er vi i stor fare for at fejltolke mange af de udsagn ikke mindst Paulus er kommet med.
#80363 - 01/02/200711:49Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Mark
Citat: Hvad betyder det så at ledelsen gør og siger sådan? For mig kan jeg stadig gå og overveje, om jeg bliver, uden at jeg går på kompromis med samvittigheden ved at gøre det, for den præst, der er i min kirke, og som er min hyrde forkynder ordet sandt. Men enhver præst, der skal ordineres, skal i forbindelse med ordinationen modtage nadver fra biskoppen. Vel at mærke en biskop, der på afgørende punkter fører en vranglære, der leder menigheden vildt. Og i forbindelse med den slags giver Paulus nogle meget klare anvisninger til, hvordan vi skal agere. Vi skal udelukke dem fra menighedens fællesskab og behandle dem som om, de ikke er en bror, og han siger helt specifikt, at vi ikke må spise sammen med dem.
Er det, du siger, at vi skal ekskommunikere den vranglærende del af Folkekirken? (Det er helt i orden, hvis det er.) Jeg vil lige citere 1. Kor. 5,9ff, som du henviser til:
Citat: I mit brev skrev jeg til jer, at I ikke må have med utugtige mennesker at gøre. Jeg mente ikke i det hele taget utugtige her i verden eller griske mennesker og røvere eller afgudsdyrkere, for så måtte I jo forlade denne verden. Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.«
Andre steder skriver Paulus nogenlunde det samme om folk, der fører falsk lære. Så egentlig synes jeg ikke, en ekskommunikation af alle folkekirkepræster og -biskopper, som åbenlyst fører vranglære eller ubodfærdige synder, er så urealistisk, som det lyder.
Guds fred Nikolaj
Jeg vil lige komme med en lille kommentar, nu er jeg ikke opvokset i IN og kommer heller ikke i folkekirken men i en frimenighed.
Da, jeg fik lyst til at komme i kirke opsøgte jeg en folkekirke i min bydel, da det var det nemmeste. Jeg må dog indrømme, at jeg blev ret skuffet. Der var næsten kun ældre damer, og det hele forekom at være et hult ritual. Der skulle synges en masse salmer, som jeg ikke kunne og derefter var der en forholdsvis uvedkommende prædiken.
Nu kommer jeg i en frikirke, hvor der er lovsang, og hvor prædiken tager udgangspunkt i biblen og er vedkommende ved, at den også handler om det moderne liv.
Jeg synes I som folkekirke har et vist ansvar. Jeg er overbevist om, at mange nysgerrige har troppet op i folkekirken for at se, hvad dette så er for noget og har gået skuffet derfra igen, for kan man andet? Præsten er sandsynligvis ateist og man skal synge nogle salmer, som man ikke kender og der er intet fællesskab.
Er det ikke på tide, at I tager et opgør og gør folkekirken vedkommende. Find nogen præster der tror, begyndt med lovsang, lad menigheden bede for hinanden. Tag ud og missioner, hjælp de hjemløse og psykisk syge.... For hvis I ikke ænder noget, er folkekirken nok snart helt død
#80365 - 01/02/200712:56Skismatisk at danne valgmenigheder?
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Men jeg mener, at det er skismatisk at danne frimenigheder, ja, og dermed også, at det er forbundet med synd. (Ja, det er egentlig en ret sørgelig konklusion at måtte drage, men jeg er vel nødt til at være konsistent, ikke sandt?)
#80366 - 01/02/200713:05Re: Folkekirken har spillet fallit
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Jeg må sige jeg er enig med trådstarter Metusalem!!
Jeg har selv overvejelser om at finde en frikirke i stedet for en folkekirke.. (Har kun boet her 1 år, så er ikke tilhænger af nogle af delene endnu)
Der har bare været så meget om præster der ikke selv tror på Gud, og så er det bare for langt ude for mig! Så vil jeg ikke bruge min tid på at lytte på ham!
Så vil jeg hellere være i et miljø med mennesker der taler SAMMEN og som er der af lyst og ikke af pligt!
Men du har HELT ret i det med frygten for at det er en sekt.. Den har jeg meget, så jeg er meget kritisk, og forsigtig i min søgen!
Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
#80367 - 01/02/200713:15Re: Folkekirken har spillet fallit
[Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Hej Carrie..
Jeg ved ikke hvor i Kbh du bor, men eventuelt kunne du prøve Pinsekirken på Nørrebro (Drejervej i Københavns Kristne Kulturhus - også kaldet KKK ) ellers er der Bethelehems Kirken på Amager og Cafékirken inde ved søerne.. Ingen sekter dér og generelt meget åbne og positive mennesker.. Det eneste der måske kan tale imod Pinsekirken på Nørrebro er, at det er den største pinsemenighed (over 1200 tror jeg), så man kan godt føle sig lidt lille i mængden..
#80370 - 01/02/200715:15Re: Folkekirken har spillet fallit
KajQrd
Bruger
Citat: Hej Mark Er det, du siger, at vi skal ekskommunikere den vranglærende del af Folkekirken? (Det er helt i orden, hvis det er.)
Ja, det var faktisk min pointe. Men den sag tror jeg er tabt, så det eneste, der er praktisk muligt, er, at vi, der ser vranglæren, handler på det og afskærer os fra de vranglærende, og det vil i praksis sige, at jeg ikke kan deltage i en nadver med en biskop i dag.
Citat: Jeg vil lige citere 1. Kor. 5,9ff, som du henviser til:
Citat: I mit brev skrev jeg til jer, at I ikke må have med utugtige mennesker at gøre. Jeg mente ikke i det hele taget utugtige her i verden eller griske mennesker og røvere eller afgudsdyrkere, for så måtte I jo forlade denne verden. Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.«
Andre steder skriver Paulus nogenlunde det samme om folk, der fører falsk lære. Så egentlig synes jeg ikke, en ekskommunikation af alle folkekirkepræster og -biskopper, som åbenlyst fører vranglære eller ubodfærdige synder, er så urealistisk, som det lyder.
Guds fred Nikolaj
Det er urealistisk, fordi det er dem, der har magten. Men jeg mener bestemt ikke, at det er bibelsk forkert. Men det er da et problem, at vi efterhånden har en folkekirke, hvor de retlærende er dem, der er nødt til at gå, hvis man vil sætte et statement mod vranglære.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
PS. Tak for citatet. Det var nok lidt en fejl, at jeg ikke selv havde fundet det.
#80373 - 01/02/200716:14Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Mark
Citat: Ja, det var faktisk min pointe. Men den sag tror jeg er tabt, så det eneste, der er praktisk muligt, er, at vi, der ser vranglæren, handler på det og afskærer os fra de vranglærende, og det vil i praksis sige, at jeg ikke kan deltage i en nadver med en biskop i dag.
Nu er det ikke alle biskopperne, der er decideret vranglærende, vel.
Citat:
Citat: Ni: Andre steder skriver Paulus nogenlunde det samme om folk, der fører falsk lære. Så egentlig synes jeg ikke, en ekskommunikation af alle folkekirkepræster og -biskopper, som åbenlyst fører vranglære eller ubodfærdige synder, er så urealistisk, som det lyder.
Det er urealistisk, fordi det er dem, der har magten. Men jeg mener bestemt ikke, at det er bibelsk forkert.
Jeg tænker på, at hvis Folkekirkens biskopper ikke selv vil leve op til deres ansvar, må nogle andre vel tage affære. Jeg mener godt, man kan tale om et ledelses-vakuum i Folkekirken, når biskopperne ser passivt eller måske ligefrem bifaldende til, at præster fornægter de mest centrale trossandheder og lever i åbenlys, ubodfærdig synd. Nogen må jo udfylde det vakuum, og når biskopperne ikke vil, så synes jeg egentlig, at Folkekirkens mange samvittighedsfulde retlærende præster burde se det som en forpligtelse at tage over (eller i hvert fald at overveje det). Er det fuldstændig utænkeligt?
Guds fred Nikolaj
#80374 - 01/02/200716:18Re: Skismatisk at danne valgmenigheder?
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Er det også skismatisk at danne valgmenigheder?
Nej, det mener jeg ikke, for når man danner en valgmenighed bryder man jo ikke ud af Folkekirken, men bruger blot en mulighed for at skifte menighed indenfor Folkekirken. Det er jo ikke mere skismatisk end at løse sognebånd.
Guds fred Nikolaj
#80375 - 01/02/200716:24Re: Folkekirken har spillet fallit
[Re: KinaMand]
Nikolaj
Bruger
Hej KinaMand
Citat: Når I nu er så utilfredse med folkekirken, hvorfor bliver I så?
Fordi at hvis der blev stiftet en ny frikirke, hver gang nogen var utilfreds med noget, så kunne der være to milliarder frikirker i verden. Som jeg også har draget frem før: Jeg er sikker på, at Luther var voldsomt utilfreds med vranglæren i den romersk-katolske kirke, og at de første kristne var utilfredse med, at de andre jøder i synagogen ikke ville anerkende Jesus som Messias. Alligevel blev de, så længe de kunne.
Guds fred Nikolaj
I en frikirke skal man selv betale for alt, bygninger, lønninger til personale osv. Det er det man kalder tiende. Man kan så selv bestemme, hvor meget man vil give..
Staten derimod opkræver penge over skatten til folkekirken, og dette også fra folk der aldrig kommer i kirken.
Til tider skulle man tro, at de overførte lidt for mange pengene til dem. For man hører jævnligt om menighedsråd der går amok og køber storskærme og alt muligt mærkeligt, selv om der kun er tre gamle damer som kommer om søndagen. Hvis de har så mange penge til overs, kunne de så ikke give dette til de fattige?
At være præst i folkekirken er også et godt lønnet job, hvor man bl.a. får gratis bolig. Dette tror jeg måske er en af årsagerne til, at der er så mange præster i folkekirken, som ikke virker særligt troende. I en frikirke er der derimod ikke så mange penge, så her brænder præsterne for deres arbejde og gør det ikke bare for at få en god løn og bolig, de tror faktisk på Gud
Jeg kan anbefale dig at prøve en frikirke. Der er mange forskellige, og jeg er sikker på, der er en som passer til dig. Det er også lettere for folk der ikke er vokset op med relgionen, da der ikke er så mange ritualer og salmer som man ikke kender.
#80377 - 01/02/200719:11Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej KinaMand
Citat: At være præst i folkekirken er også et godt lønnet job, hvor man bl.a. får gratis bolig.
Det passer ikke. Præster betaler husleje. Jeg har selv boet i en præstegård i næsten 17 år, så jeg ved det. Og der er (sagt på jysk) ikke nogen særlig økonomisk fordel i at være tvunget til at betale husleje for et kæmpe hus, frem for at have eget hus.
Guds fred Nikolaj
Ja det ser da, desværre, ud til, at det allerede er den retning landet styre mod. Men samtidig synes jeg heller ikke det skal gå hen og tage den drejning, at man bliver frelst for at redde og af frygt for "hvad skal der nu ske?". For mig er det vigtigeste i religion følelser og kærlighed. Det er dét der skal lede os mod Gud, ikke frygt for hvad der ellers kunne ske. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare på dit meget flotte og lange svar til mit indlæg, jeg forstår pointen i det, men forstår det ikke dybere. Men hvad, jeg er jo bare en lille pige :P
- Tania -
#80379 - 01/02/200719:47Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Jo Folkekirken er en kristen kirke, men man skal ikke begynde at blande Luther og anden historie ind i sagen. Selvfølgelig er der historie man kan lære af, men der er godt nok lidt af en forskel på hvad de første jødekristne gjorde og hvad vi i dag skal gøre med en dansk statskirke, som stille og roligt glider længere og længere væk fra Guds ord. Dét er sagens kerne. Alt andet ligner udenomssnak fra hvad det handler om.
Ganske rigtigt, men jeg tror, du skal have de unge mere ind i billedet. Det er trods alt os der skal føre det videre, ikke sandt?! Jeg tror det er de unge selv der bør stå for arrangementer og få vennerne med, så de kan se og føle, at det her altså ikke er noget nørdet fis, men virkelig er noget der tæller! Og så bør de unge måske også fortælle mere og ikke være bange for at få grimme kommentare for deres tro? Men det med koncerter osv., jo, jeg tror det er nødvendigt. Ikke at man bare skal være tilskuer til en koncert og tjuhej så er det dét. Nej, man må bryde igennem med det de unge kan lide og mixe det sammen så det også får betydning for dem. Man skal også prædike evangeliet, men jeg tror at hvis du stiller dig op og som det første prædker det, så skræmmer du de unge væk. For dels kan det for unge være enormt kedeligt hvad folk nedskrev for 2000 år siden, men dels kan det også være skræmmende de ting der skete. Tænker jeg?
- Tania -
#80381 - 01/02/200720:49Re: Folkekirken en kalket grav??
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tania
Citat: Men samtidig synes jeg heller ikke det skal gå hen og tage den drejning, at man bliver frelst for at redde og af frygt for "hvad skal der nu ske?".
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener? Kunne du tænke dig at uddybe?
Citat: Men hvad, jeg er jo bare en lille pige :P
Er du over 12, gælder den ikke længere, kun når man skal "spille"
Guds fred og velsignelse
Malli
Ændret af malli (01/02/200720:50)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#80382 - 01/02/200720:55Samvittighedsproblemer ved ordination
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Hvad er det for nogle samvittighedsproblemer [ved ordination], du tænker på?
Der er nogle kristne, der mener, at det håndtryk den ordinerede præst giver biskoppen er et udtryk for anderkendelse af biskoppens autoritet. Eller alene det at man har gudstjeneste fællesskab med en biskop, der er vranglære.
Jeg har ikke taget stilling til disse synspunkter, men jeg mener ikke at man kan forklejne sine kristne brødres samvittighed. Specielt ikke, hvis det drejer sig om selve ordinationen = indgangen til præsteembedet.
#80383 - 01/02/200721:31Re: Folkekirken har spillet fallit
KajQrd
Bruger
Hej Kinamand Godt spørgsmål. Jeg tror, det har noget at gøre med, at jeg er vokset op i folkekirken. Så jeg føler nok nærmest, at folkekirken er mit hjem. Og det er ret svært at få sig til at forlade sit hjem. En anden ting er, at jeg nok har svært at ved at se, hvor jeg ellers skulle komme. For jeg er ikke så godt bekendt med frikirker i Esbjerg, som jeg vil være tryg ved...
#80384 - 01/02/200721:43Re: Folkekirken har spillet fallit
KajQrd
Bruger
Citat: Hej Mark Nu er det ikke alle biskopperne, der er decideret vranglærende, vel.
Jo, det vil jeg mene. De var alle med i beslutningen om godkendelse af en velsignelse af homoseksuelle par i 1997. Så de eneste, der eventuelt kunne stå retfærdige, er de, der er trådt til siden. Og de har så vidt jeg ved bakket op om beslutningen.
Citat: Jeg tænker på, at hvis Folkekirkens biskopper ikke selv vil leve op til deres ansvar, må nogle andre vel tage affære. Jeg mener godt, man kan tale om et ledelses-vakuum i Folkekirken, når biskopperne ser passivt eller måske ligefrem bifaldende til, at præster fornægter de mest centrale trossandheder og lever i åbenlys, ubodfærdig synd. Nogen må jo udfylde det vakuum, og når biskopperne ikke vil, så synes jeg egentlig, at Folkekirkens mange samvittighedsfulde retlærende præster burde se det som en forpligtelse at tage over (eller i hvert fald at overveje det). Er det fuldstændig utænkeligt?
Det synes jeg faktisk, ja. For skal de overhovedet ansættes til en stilling som præst, så kræver det, at de modtager nadver fra en biskop, som vranglærer i en sådan grad, at det må føre til, at jeg ikke kan anse dem for Guds indsatte ledere, og som Paulus, i den tekst, du citerede i dit forrige indlæg, skrev, vi ikke må have fællesskab med endsige spise sammen med. Så jeg har faktisk meget svært ved at se, hvordan man kan blive bibeltro præst i folkekirken uden at gå på kompromis med sin samvittighed.
#80385 - 01/02/200722:41Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Jeg forlod Folkekirken for nogle år siden og jeg tror ikke jeg kommer tilbage nogensinde. Når man først har opdaget hvad de andre frikirker kan "tilbyde", så længtes man ikke efter tør, ofte falsk og traditionel folkekirke-kristendom (meget generelt sagt selvfølgelig). Der er rigtig mange gode (og meget forskellige) frikirker rundt omkring. Desværre ikke alle steder og det gør at mange bliver - i mangel af bedre. Og det er jo så her jeg synes man skulle starte en frikirke i stedet.
#80387 - 01/02/200723:54Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej igen Metusalem
Citat: Jo Folkekirken er en kristen kirke, men man skal ikke begynde at blande Luther og anden historie ind i sagen. Selvfølgelig er der historie man kan lære af, men der er godt nok lidt af en forskel på hvad de første jødekristne gjorde og hvad vi i dag skal gøre med en dansk statskirke, som stille og roligt glider længere og længere væk fra Guds ord. Dét er sagens kerne. Alt andet ligner udenomssnak fra hvad det handler om.
Jeg synes altså ikke, det er udenomssnak. Historien er jo til for at vi kan tage ved lære af den, og jeg synes faktisk, vores situation i dag ligner Luthers situation rigtig meget. Og Luther blev som bekendt i sin kirke. Jeg ved ikke, hvad der ville være sket, hvis Luther havde valgt at gå frivilligt, men jeg tvivler faktisk på, at han overhovedet så det som en mulighed.
Når nu Folkekirken (også ifølge dig) er en kristen kirke kan jeg ikke se, hvorfor jeg skulle forlade den. Det er jo mit hjem. Jeg synes, det er underligt, at de fleste kristne går meget højt op i, at man skal være trofast i sit ægteskab og virkelig arbejde hårdt for at få det til at fungere og blive sammen på trods af kriser. Men når det kommer til kirken mener mange af de samme kristne, at man godt bare kan shoppe lidt omkring, til man finder noget, man synes om, og hvis man er utilfreds, kan man bare smutte et andet sted hen eller starte sin helt egen kirke. Hvorfor skal vi ikke være trofaste og kæmpe her?
Jeg kommer også til at tænke på Israels folk i GT. Israelitterne var jo igen og igen ulydige mod Gud Herren og dyrkede afguder og tvivlede ofte på Gud på trods af alle de store undere, de havde set. Efter israelitterne under ørkenvandringen havde lavet guldkalven (2. Mos. 32) skulle man jo tro, at bægeret var fyldt. Og det ser det også ud til: Gud giver faktisk Moses muligheden for, at Israels folk kan blive udslettet, og Moses kan så starte sit eget folk. Men Moses nægter og beder om nåde for Israels folk. Igen synes jeg, der er en klar parallel til vores situation i dag: mange præster i vores kirke har sat forskellige »guldkalve« på Guds plads. Vi står så i et valg mellem at vende dem ryggen og starte vores egen kirke, eller at bede om nåde for dem og kæmpe for, at de må blive vendt om til Herren. Jeg synes, vi skal vælge det sidste.
Guds fred Nikolaj
#80388 - 02/02/200702:06Re: Smides ud eller gå selv?
Anonym
Anonym
Citat:
Det, jeg er ked af, er, når man siger, at det er »godt nok«, som det er med det usynlige fællesskab, for det er det ikke. Det usynlige fællesskab er jo – usynligt. Og hvordan kan det så være et vidnesbyrd for verden, sådan som Jesus siger i sin ypperstepræstelige bøn (Joh. 17,20ff):
Guds fred Nikolaj
I FEEL YOUR PAIN.
Spørgsmålet er så bare lige hvordan vi gør det usynlige synligt. Der må vi lade en broderkærlighed vokse frem på tværs af kirkeskel - osse selvom vi ikke er vant til det.
Sådan tror jeg i hvert fald selv vi kan og må gøre, når nu splittelserne er der.
#80389 - 02/02/200703:27Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Jeg synes, det er underligt, at de fleste kristne går meget højt op i, at man skal være trofast i sit ægteskab og virkelig arbejde hårdt for at få det til at fungere og blive sammen på trods af kriser. Men når det kommer til kirken mener mange af de samme kristne, at man godt bare kan shoppe lidt omkring, til man finder noget, man synes om, og hvis man er utilfreds, kan man bare smutte et andet sted hen eller starte sin helt egen kirke. Hvorfor skal vi ikke være trofaste og kæmpe her?
Skal kirken ikke være et fællesskab der hjælper de kristne til at holde fast i troen og leve et Gudfrygtigt liv?
Hvad hvis kirken ikke er det? Kan du overhovedet forestille dig en situation, hvor det er forsvarligt at bryde med sin kirke?
Citat: Igen synes jeg, der er en klar parallel til vores situation i dag: mange præster i vores kirke har sat forskellige »guldkalve« på Guds plads. Vi står så i et valg mellem at vende dem ryggen og starte vores egen kirke, eller at bede om nåde for dem og kæmpe for, at de må blive vendt om til Herren. Jeg synes, vi skal vælge det sidste.
Det er falske modsætninger. Det er da bestemt muligt at danne ny kirke og samtidig bede om nåde for den gamle (og huske sig selv med for at undgå farisæisme).
#80390 - 02/02/200709:44Re: Folkekirken har spillet fallit
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj, du taler ord fra mit eget hjerte!
Hvis jeg en dag kom på besøg i en kirke/meninghed, som jeg fandt på alle måder var endnu bedre og rigtigere end den, jeg i dag stortrives i ... ved I hvad: så ville jeg stadig blive hvor jeg er!
Hebræerbrevet 10:
lad os give agt på hinanden, så vi tilskynder til kærlighed og gode gerninger, og lad os ikke svigte vor egen forsamling, som nogle har for skik, men formane hinanden så meget mere, som I ser, at dagen nærmer sig.
Nejtak til "brug-og-smid væk"-kulturen - ikke kun mht. ting og sager, men også hvad angår mennesker! Jesus siger (Luk 16): Den, der er tro i det små, er også tro i det store.
#80391 - 02/02/200710:16Re: Samvittighedsproblemer ved ordination
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Der er nogle kristne, der mener, at det håndtryk den ordinerede præst giver biskoppen er et udtryk for anderkendelse af biskoppens autoritet. Eller alene det at man har gudstjeneste fællesskab med en biskop, der er vranglære. Jeg har ikke taget stilling til disse synspunkter, men jeg mener ikke at man kan forklejne sine kristne brødres samvittighed. Specielt ikke, hvis det drejer sig om selve ordinationen = indgangen til præsteembedet.
Jeg kan godt se problemet. Som jeg også har skrevet andetsteds, mener jeg ikke, biskopperne lever op til deres grundlæggende ansvar som episkopoi – tilsynsmænd. Det skyldes til dels, at den kirkelige lovgivning ikke giver den mulighed for det, hvilket er et stort problem og en af de vigtigste grunde til, at jeg mener, Folkekirken skal skilles (læs: befries) fra staten. Men denne manglende ansvarlighed skyldes også – i hvert fald for nogle biskoppers vedkommende – at de faktisk slet ikke ønsker at »udrydde det onde af vores midte«. Så jeg har da stor forståelse for det samvittighedsproblem, at man er nødt til at anerkende en biskops autoritet, som man i virkeligheden ikke mener lever op til sin autoritet. Jeg vil heller ikke forklejne mine brødres samvittighed.
Guds fred Nikolaj
#80392 - 02/02/200710:25Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Mark
Citat:
Citat: Nu er det ikke alle biskopperne, der er decideret vranglærende, vel.
Jo, det vil jeg mene. De var alle med i beslutningen om godkendelse af en velsignelse af homoseksuelle par i 1997. Så de eneste, der eventuelt kunne stå retfærdige, er de, der er trådt til siden. Og de har så vidt jeg ved bakket op om beslutningen.
Ok, jeg er faktisk ikke lige så godt inde i den sag. Men det er rigtigt, at den beslutning ikke kan forsvares. Så hvis de alle har godkendt den beslutning, er de også alle vranglærende, ja.
Citat: Det synes jeg faktisk, ja. For skal de overhovedet ansættes til en stilling som præst, så kræver det, at de modtager nadver fra en biskop, som vranglærer i en sådan grad, at det må føre til, at jeg ikke kan anse dem for Guds indsatte ledere, og som Paulus, i den tekst, du citerede i dit forrige indlæg, skrev, vi ikke må have fællesskab med endsige spise sammen med. Så jeg har faktisk meget svært ved at se, hvordan man kan blive bibeltro præst i folkekirken uden at gå på kompromis med sin samvittighed.
Som jeg også lige har skrevet til Jalokin, kan jeg godt se poblemet her, og ønsker heller ikke at forklejne mine brødres samvittighedskvaler. Men jeg synes sådan set ikke, det står i modsætning til, hvad jeg skrev? Der findes jo allerede såkaldte bibeltro præster i Folkekirken, og det er dem, jeg mener, der måske burde »kuppe« den nuværende kirkelige »ledelse«. (Lad mig lige understrege, at det blot er en tanke, som jeg nok ikke har tænkt helt til ende endnu.)
Guds fred Nikolaj
#80393 - 02/02/200710:39Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Skal kirken ikke være et fællesskab der hjælper de kristne til at holde fast i troen og leve et Gudfrygtigt liv? Hvad hvis kirken ikke er det? Kan du overhovedet forestille dig en situation, hvor det er forsvarligt at bryde med sin kirke?
Hvis man ikke længere mener, man kan betragte sin kirke som en kristen kirke, er det selvfølgelig i orden at gå sin vej, for så er der jo ikke længere noget at kæmpe for dér.
Citat: Det er falske modsætninger. Det er da bestemt muligt at danne ny kirke og samtidig bede om nåde for den gamle (og huske sig selv med for at undgå farisæisme).
Det handler ikke kun om at bede om nåde, men også om selv at kæmpe for en tilbagevenden til nådens og sandhedens Ord. Det kan man altså ikke gøre, hvis man har sat sig selv udenfor. Og jeg kan heller ikke se, hvordan man kan forlade sin kirke uden dermed også at fordømme alle dem, der bliver tilbage.
Guds fred Nikolaj
#80395 - 02/02/200710:42Re: Smides ud eller gå selv?
Nikolaj
Bruger
Hej Moe
Citat: I FEEL YOUR PAIN. Spørgsmålet er så bare lige hvordan vi gør det usynlige synligt. Der må vi lade en broderkærlighed vokse frem på tværs af kirkeskel - osse selvom vi ikke er vant til det. Sådan tror jeg i hvert fald selv vi kan og må gøre, når nu splittelserne er der.
Ja, det må være første skridt på vejen. Det og så bøn til Gud om den synlige enheds genoprettelse.
Guds fred Nikolaj
#80396 - 02/02/200710:55Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Daniel
Du må selvfølgelig gerne kritisere Metusalems holdning til Ndifon og Hinn og kontrastere den med hans holdning til Folkekirken. Men jeg synes, det ser ud som om, at du forsøger at bringe Metusalem selv i miskredit som debattør, når du f.eks. skriver:
Citat: Og at Metusalem så er fan eller hva man skal sige af folk som Hinn og Ndifon, ja det lyder så lidt sjovt at han går så stærk imod folkekirken???
Du bevæger dig lige omkring den knivskarpe grænse mellem saglig kritik og personangreb. Derfor vil jeg godt lige komme med en lillebitte forebyggende ordstyrerbemærkning her og bede dig om at passe godt på ikke at gå over stregen. På forhånd tak.
Guds fred Nikolaj
Det er bestemt ikke noget personangreb, men stiller mig ret uforstående overfor at være fortaler for fremgangsteologi og så skrive et indlæg hvor vranglære er hans pointe???
At skrive at han er fan eller fortaler eller tilhænger er vel ikke et personangreb, men blot et spørgsmål om brug af og tillægsværdi i forskellige ord???
Hvis dette IKKE er tydeligt håber jeg at det er udtrykt KLART nu???
Citat: Citat: Men samtidig synes jeg heller ikke det skal gå hen og tage den drejning, at man bliver frelst for at redde og af frygt for "hvad skal der nu ske?".
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener? Kunne du tænke dig at uddybe?
Jeg kan da prøve.. Altså jeg synes ikke at kristendommen skal tage den drejning, at kristne fisker andre til troen blot for at fiske. Jeg synes ligesom der skal ligge noget dybere i det, selvom det da er fedt hvis de får interesse for kristendommen. Men også at man ikke skal være kristen i frygten af "hvad sker der, hvis jeg ikke er kristen?". Det er kærligheden der skal lede én til Gud, ikke frygten.
Citat: Er du over 12, gælder den ikke længere, kun når man skal "spille"
Jeg er så fjorten. Hvad mener du med spille?
- Tania -
#80400 - 02/02/200712:20Re: Folkekirken en kalket grav??
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Citat: Men også at man ikke skal være kristen i frygten af "hvad sker der, hvis jeg ikke er kristen?". Det er kærligheden der skal lede én til Gud, ikke frygten.
Jeg er helt enig Tania, det er bare rigtig flot skrevet! Jeg er imponeret over dig, med dine blot 14 år!!! Jeg bliver glad når jeg "møder" nogle som dig
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
#80401 - 02/02/200712:40At dømme andres samvittighed
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: ...jeg kan heller ikke se, hvordan man kan forlade sin kirke uden dermed også at fordømme alle dem, der bliver tilbage.
Altså, der er mange områder hvor kristne kan være uenige, uden at det kommer til at man dømmer andres samvittighed. Det kan vel også være at nogles samvittighed er stærkere end andres.
Hvis man ikke dømmer andres samvittighed og de alligevel føler sig dømt er der måske noget om snakken?
#80402 - 02/02/200712:49Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Det handler ikke kun om at bede om nåde, men også om selv at kæmpe for en tilbagevenden til nådens og sandhedens Ord. Det kan man altså ikke gøre, hvis man har sat sig selv udenfor.
Det mener jeg er en lidt forsimplet måde at anskue tingene på. Hvis man i et fællesskab er stærkt uenige om noget, kan det ofte være det bedste at lade vejene skilles. På den måde får dem, der bliver tilbage at arbejde med tingene, og eventuelt komme til en ny erkendelse uden at blive presset af andre, og dem der bryder nyjord kan bruge deres energi konstruktivt. Jeg tænker at det var en erkendelse Paulus og Barnabas gjorde sig (ApG 15,36ff).
#80403 - 02/02/200716:54Re: At dømme andres samvittighed
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Altså, der er mange områder hvor kristne kan være uenige, uden at det kommer til at man dømmer andres samvittighed. Det kan vel også være at nogles samvittighed er stærkere end andres. Hvis man ikke dømmer andres samvittighed og de alligevel føler sig dømt er der måske noget om snakken?
Ja, selvfølgelig mener jeg under ingen omstændigheder, man skal begynde at udtale sig kategorisk om, at en kristen ikke kan være medlem af den og den kirke. Alligevel tror jeg ikke rigtig, det kan undgås, at dem, der bliver tilbage, får en fornemmelse af, at de, i deres øjne, som har forladt kirken, burde være gået med ud. Men det kommer selvfølgelig meget an på, hvad grunden er til, at nogle forlader kirken. Hvis den er, at man gerne vil have elguitar og trommer og en præst med lilla slips, så er det jo nok mere et udtryk for anderledes smag og temperament (og kirkesyn) end for fordømmelse.
Guds fred Nikolaj
#80404 - 02/02/200717:40Re: Folkekirken har spillet fallit
KajQrd
Bruger
Citat: Pointen omkring folkekirken og vranglære, ja forstår godt det...
Men resten og specielt omkring vranglæren der vil forsvinde er ikke helt bibelsk???
Det siger Bibelen slet ikke noget om. Men det er da helt sikkert, at vranglæren opgiver ikke uden kamp. Heller ikke selv om alle de "gode" forsvinder fra folkekirken. Jeg regner ikke med, at det er folkekirkeordningen, der i den her sag er problemet. Den er en del af det, fordi folkekirkens struktur giver mulighed for statslig og dermed verdslig indblanding i kirkens anliggender, og det ville en udtræden af folkekirken forhindre. Men det er stadig et problem, når vranglæren kommer fra den gejstlige ledelse og ikke kun fra den verdslige ledelse. Så jo, det kræver kamp at få vranglæren ud. Og til det er en udmelding fra folkekirken muligvis noget, der kunne hjælpe til at tone rent flag. Men det er bestemt ikke et mirakelmiddel, der får alle problemer til at forsvinde.
Citat: Og at Metusalem så er fan eller hva man skal sige af folk som Hinn og Ndifon, ja det lyder så lidt sjovt at han går så stærk imod folkekirken???
Og det er så her, jeg synes, at du går langt uden for både god debatstil og også uden for hvad man rent logisk kan slutte sig til. For jo, det er i orden, også selv om man har sympati for en fyr som Benny Hinn (som jeg altså heller ikke har meget til overs for) at se, at der er noget galt i den danske folkekirke. Og ser man det, mener jeg faktisk, at det er ens kristne pligt at sige det. På samme måde, som jeg mener at det er din kristne pligt at gøre opmærksom på det, du ser i Benny Hinns lære, der strider mod evangeliet.
Citat: Men Jesus kommer og rydder hele Tempelpladsen både i folkekirken og de 800 kvm hjemme hos B. Hinn...
SÅ jo lad os stille dem ALLE til offentligt skue!!!
Hvis det er din holdning, så lad da være med at skyde budbringeren, når du dybest set er enig med ham!!!
#80405 - 02/02/200717:42Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Jeg er IKKE fortaler for fremgangsteologi. Lad mig lige slå det fast. Jeg er fortaler for en sand lære bygget på Bibelen.
Så lad venligst være med at tillægge mig en masse synspunkter jeg aldrig har sagt bare fordi du ikke er enig. Har du problemer med mig, så skrive en personlig besked, så kan vi diskutere der. Forhold dig til problemet eller bliv væk. Og så husk det med bjælken inden du kommer for godt i gang...
#80406 - 02/02/200718:01Re: At dømme andres samvittighed
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Alligevel tror jeg ikke rigtig, det kan undgås, at dem, der bliver tilbage, får en fornemmelse af, at de, i deres øjne, som har forladt kirken, burde være gået med ud.
Ja, sådan må det jo være. Skulle dem der forlader skuden sige til dem der bliver: "Det er det helt rigtige I gør", hvis de ikke mener det?
Hvis man ved hvad man selv står for, har jeg dog svært ved at se at man har grund til at føle sig fordømt.
Prøv at hør min kære ven jeg stiller mig uforstående overfor dine budskaber i forhold til dit erinde....
Ikke din person eller noget som helst...
Du har udtrykt din sympati for prædikanter der prædiker fremgangsteologi og herlighedsteologi, derfor ser jeg dig som en fortaler for det??? Er det forkert opfattet???
Det er ikke min mening at skyde budbringeren som Kaj siger...
Men finder det løjerligt at du går ind for en sand lære og samtidig støtter op omkring en usund/usand lære fra f.eks Ndifon??? Vi er vel enig i at herlighedsteologi er usundt...
Men ellers godt med lidt kritik fra din side...
Bjælken har ikke meget at gøre i denne sammenhæng da vi snakker om teologi ikke mennesker...
Det er da bestemt ikke dig jeg går efter og det er da kedeligt at du opfatter det sådan...
#80408 - 02/02/200718:13Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Citat: Hej Nikolaj!
Citat: Jeg synes, det er underligt, at de fleste kristne går meget højt op i, at man skal være trofast i sit ægteskab og virkelig arbejde hårdt for at få det til at fungere og blive sammen på trods af kriser. Men når det kommer til kirken mener mange af de samme kristne, at man godt bare kan shoppe lidt omkring, til man finder noget, man synes om, og hvis man er utilfreds, kan man bare smutte et andet sted hen eller starte sin helt egen kirke. Hvorfor skal vi ikke være trofaste og kæmpe her?
Skal kirken ikke være et fællesskab der hjælper de kristne til at holde fast i troen og leve et Gudfrygtigt liv?
Hvad hvis kirken ikke er det? Kan du overhovedet forestille dig en situation, hvor det er forsvarligt at bryde med sin kirke?
Citat: Igen synes jeg, der er en klar parallel til vores situation i dag: mange præster i vores kirke har sat forskellige »guldkalve« på Guds plads. Vi står så i et valg mellem at vende dem ryggen og starte vores egen kirke, eller at bede om nåde for dem og kæmpe for, at de må blive vendt om til Herren. Jeg synes, vi skal vælge det sidste.
Det er falske modsætninger. Det er da bestemt muligt at danne ny kirke og samtidig bede om nåde for den gamle (og huske sig selv med for at undgå farisæisme).
Mvh. Jalokin
Jeg er enig. Især når det handler om man overhovedet kan forestille sig en situation hvor der er kristne som siger "det er nok!". Der findes mennesker som har bestemt at de ikke vil forlade folkekirken og så er det nærmest ligegyldigt hvor langt ud den er kommet. Jeg synes efterhånden det er svært at forestille sig at folkekirken kan komme længere ud. Hvad skulle det være? Sex i kirken? Andre religioner forkyndes? (det er allerede sket da muslimer mere en én gang har været sat til at tale i Folkekirken). Eller satanister eller ateister som taler til en menighed?(det er sandsynligvis sket mange gange, når det handler om ateister i hvert fald).
Hvad skal der til?
Hvis det bare handlede om musikstil, tøj, form eller andet, men det er desværre meget værre. Det handler om vranglære. Helt enkelt.
Og hvorfor er der ikke nogen som tager Paulus ord alvorligt når han siger:
"Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. I skal udrydde den onde af jeres midte." (1. Kor 5,11)
Som det er nu er "den onde" i midten af Folkekirken i kraft af mange ledere. Det er problemet. Vi kan ikke "udrydde" eller fjerne dem fordi Folkekirken er så "bred" eller "folkelig". Vi kan kun starte en ny kirke eller gå på kompromis med evangeliet og forvirre/misinformere den udenforstående dansker om hvad kristendom er.
Hvis problemet er noget internt i kirken som fx. en der skal formanes eller noget der er kommet på et vilspor, så er der håb. Men når problemet er, at de hyrder og ledere der skal lede de andre, bygger på noget forkert, så er det langt mere alvorligt.
Som Jesus sagde: "Kan en blind lede en blind? Vil de ikke begge falde i grøften?"
#80409 - 02/02/200718:17Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
"Du har udtrykt din sympati for prædikanter der prædiker fremgangsteologi og herlighedsteologi, derfor ser jeg dig som en fortaler for det??? Er det forkert opfattet???"
Ja det er det. Jeg taler for en nuanceret debat hvor man sætter sig ind i tingene inden man dømmer andre kristne.
Og jo, bjælken i øjet har noget at sige i denne sammenhæng. Man kan nemlig blive så fokuseret på de andres fejl at man ikke ser sine egne (også de teologiske).
#80411 - 02/02/200723:12Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Det mener jeg er en lidt forsimplet måde at anskue tingene på. Hvis man i et fællesskab er stærkt uenige om noget, kan det ofte være det bedste at lade vejene skilles. På den måde får dem, der bliver tilbage at arbejde med tingene, og eventuelt komme til en ny erkendelse uden at blive presset af andre, og dem der bryder nyjord kan bruge deres energi konstruktivt. Jeg tænker at det var en erkendelse Paulus og Barnabas gjorde sig (ApG 15,36ff).
Paulus og Barnabas' uenighed var om et personspørgsmål; ikke om, at en af dem var en vranglærer eller en ubodfærdig synder. Det var temmelig åbenlyst, at det var godt at få skilt de to »kamphaner« ad, så de hver især kunne bruge deres kræfter konstruktivt. Men Folkekirken bliver jo ikke et hak bedre af, at gode, rettroende kristne forlader den. Så jeg synes ikke rigtig, det kan sammenlignes.
Guds fred Nikolaj
#80412 - 02/02/200723:17Re: At dømme andres samvittighed
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: Ja, sådan må det jo være. Skulle dem der forlader skuden sige til dem der bliver: "Det er det helt rigtige I gør", hvis de ikke mener det? Hvis man ved hvad man selv står for, har jeg dog svært ved at se at man har grund til at føle sig fordømt.
Nej, det tror jeg heller ikke, og det er sådan set heller ikke det, der er min primære bekymring. Det er derimod, at jeg, som den der eventuelt måtte forlade min kirke, ville føle, at jeg derved på en eller anden måde fordømte dem af mine brødre og søstre, der valgte at blive tilbage, og det ville jeg have det skidt med (med mindre jeg faktisk mente, at det vitterligt var det eneste rigtige i situationen at forlade folkekirken).
Guds fred Nikolaj
#80413 - 02/02/200723:22Re: Folkekirken har spillet fallit
Nikolaj
Bruger
Hej Metusalem
Citat: Og hvorfor er der ikke nogen som tager Paulus ord alvorligt når han siger:
"Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. I skal udrydde den onde af jeres midte." (1. Kor 5,11)
Jeg synes nu også, vi tager Paulus alvorligt (vi har jo også allerede haft det skriftsted oppe og vende). Men Paulus siger jo, at det er vranglærerne, der skal smides ud – ikke at de retlærende skal forlade den af vranglære dominerede menighed. Der er masser af eksempler i NT på menigheder, der var virkelig dybt inficeret af vranglære, alligevel opfordres der (så vidt, jeg ved) ikke ét eneste sted til, at en rettroende kristen skal forlade sådan en menighed.
Guds fred Nikolaj
#80414 - 03/02/200702:28Paulus og Barnabas - Frimenigheder eller ej
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj!
Citat: Paulus og Barnabas' uenighed var om et personspørgsmål; ikke om, at en af dem var en vranglærer eller en ubodfærdig synder.
Ja, eller også var det et spørgsmål om at de vurderede nogle ting forskelligt. Selv om man ellers ikke kan sammenligne direkte, er det vel ikke helt forkert at sige, at det er et vurderingsspørgsmål om man vil danne en frimenighed eller lade være?
#80415 - 03/02/200709:33Re: At dømme andres samvittighed
metusalem
Bruger
Men handler det så om dit personlige forhold til venner eller om du vil komme et sted med en ret lære? Det samme kunne en fra Jehovas vidner vel sådan set sige?
Jeg forstår dig godt, men man skal også passe på at man ikke er konfliktsky når det er tydeligt at der foregår en masse forkerte ting.
#80416 - 04/02/200714:10Re: Folkekirken har spillet fallit
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
Citat: Men Folkekirken bliver jo ikke et hak bedre af, at gode, rettroende kristne forlader den.
Nej, næppe. Den kan da kun blive ringere så.
Men trods sine mange synder synes jeg nu ikke den er så ringe endda! Jeg er lige kommet hjem fra en rigtig dejlig velsignet og opbyggelig gudstjeneste i en af vores lokale kirker.
Kirken var stopfuld af glade mennesker. Tre små drenge blev døbt, så der var tre hold dåbsgæster, som tilsammen nok fyldte ca. halvdelen af kirken. Den anden halvdel var så os, som kommer hver søndag.
Jeg vil tro af ca. halvdelen af dåbsgæsterne var mere eller mindre kirkefremmede folk - og der var rigtig mange glade børn i alle aldre.
Alligevel var der var næsten helt stille under præstens gode prædiken, som alle lyttede til med stor opmærksomhed, og også under nadveren og dåbshandlingerne, og de fleste kunne synge med på alle salmerne.
Så vi var mange, der lyttede til Guds ord og fik noget godt med hjem at tænke videre over ...
Jeg har en fornemmelse af, at hvis der kun sad såkaldte kulturkristne (det er så vidt jeg forstår noget man endelig ikke må være) på folkekirkebænkene, fordi alle kristne, der tog deres tro alvorligt og levede på den, isolerede sig i frimenigheder,
- så ville det vel ende med, at også de kulturkristne forsvandt, så der tilsidst kun sad nogle kulturelle traditionsbærere tilbage på folkekirkebænkene - med præster som fotogene ceremonimestre og med ritualerne som festlige indslag ved forskellige familiebegivenheder..
Jeg bilder mig ind jeg kan følge dig langt på vej i det du skriver. Alligevel er der noget jeg reagerer på. Jeg håber det er i orden, at jeg stiller tingene lidt skarpt op, for at tydeliggøre min pointe. Jeg mener bestemt ikke at svarene på folkekirke-spørgsmålet er lette at give. Tillad mig min brug af "vi" og "de andre", hvor "vi" betegner den del af folkekirken der siger at vi ønsker at adlyde alt Guds ord, Bibelen. Jeg skal ikke kunne udpege "vi" i virkeligheden!
Jeg stiller et par (ledende, retoriske) spørgsmål:
Er vi i folkekirken for, gennem vores fantastiske kristendom, at nå de andre i folkekirken som har en knap så fantastisk kristendom? Eller er det os der har brug for selv at blive nået, og er det grunden til at vi går ind i kirken? Er min kirkegang min evangelisationsmulighed, eller er det først og fremmest der hvor jeg må bede Gud om selv at blive mødt med evangeliet?
Jeg er fuldt klar over, at det ikke er et klart enten-eller!
Men stadig mener jeg, at vi alligevel står i fare i folkekirken. Hvem siger, at vi er i stand til at holde fast i Guds ord her? Hvem siger, at det er os der påvirker de "kulturkristne", og ikke omvendt? Er vi så stærke, at vi holde til at stå i kirke med folk der ikke lever af og efter Guds ord? Skulle kirken ikke netop være det fristed, i modsætning til verden, hvor Guds ord i alle spørgsmål har højeste autoritet?
Jeg synes, at efterhånden alt for mange ting peger på en klar interaktion, altså gensidig påvirkning. Nu er ikke al påvirkning udefra af det onde, men når det gælder åndelige spørgsmål, står vi i en kamp.
Jeg taler ikke om at tegne fjendebilleder af kirkefremmede. Slet ikke! Men, jeg taler om, at de troende og de vantro umuligt kan trække på samme hammel i Guds riges arbejde. Jeg tror derimod at vores til tider alt for store forsvarsløshed skyldes, at vi har tegnet falske fjendebilleder! Vi har måske bildt os ind at folk der ikke delte vores bekendelse var onde mennesker der intet kærligt ville eller gjorde. Og når så dette viser sig ikke at holde stik, bliver vores reaktion, at så må vi da også tage ved lære af disse mennesker. At så slem er synden jo heller ikke.
Flere og flere mener, at man kan leve i vedholdende åbenbar modstrid med Guds bud, og samtidig vedblive at være en kristen. Dette skyldes måske ikke så lidt, at vi accepterer synden midt i vores egen menighed?
Og blandt præsterne oplever man, at mange, der ikke umiddelbart er "missionske", alligevel meget ofte har noget godt at sige; så kan det da ikke være så galt, at de ikke vil kalde homoseksuelt samliv for synd eller mener at sex uden for eller før ægteskabet ikke er forkert. En kvindeordinerende biskop bliver hurtigt kaldt for "god", langt ind i vores egne kredse.
Vi åbner os, stille og roligt, for ordninger i modstrid med Guds ord. "Vi er trætte, trætte af at være i skyttegravene, hvorfor ikke gå op og tale med hinanden?" synes at være overskriften for folkekirkesituationen. Jeg er ikke imod samtale i hele folkekirken! Jeg går heller ikke ind for skyttegravskrig, med dertilhørende falske fjendebilleder.
Men: Jeg tror det er en alvorlig selvovervurdering, hvis vi tror, at vi ved at gå på små men vedholdende kompromisser med Guds ord, kan nå flere og flere med Guds ord! At sige: "Vi, vi skal nok klare den under alle omstændigheder. Nu handler det bare om at nå de andre."
Det er så her jeg vil komme med indskydelsen om, at jeg ikke mener at det er strengt nødvendigt at gå på kompromis med Guds ord i Folkekirken. Men jeg synes bare, at det ser ud til at vi gør det alligevel! Det lader ofte til, at vi overlader oplæringen af døbte, til forældre der ikke kan oplære, da de dårligt nok ved om der er 7, 10 eller 17 bud. Jeg kan jo ikke sige det med 100% sikkerhed, men jeg synes at utroligt meget peger i den retning. Eller der lyder ingen tale om hvem nadveren er for og ikke for i langt, langt de fleste folkekirker i dag.
Og jo, jeg kan godt se faren for at frimenigheder og andet vil komme til at lukke sig om sig selv og være sig selv nok! Men hvad er modgiften mod sådan en indstilling? Guds ords kald til frelse for os og alle mennesker og Guds kald til mission! Og Guds frelse selv. Ikke diverse menneskelige kirkestrukturer.
Men alternativt, og faktisk bedre: Så lad os da blive, og holde fast i hele Guds ord, også i praksis! Så langt som jeg kan se, vil det betyde (masse)eksklusion.
Jeg er igen hoppet ret let hen over mange vigtige ting, der gør at tingene ikke altid er så sort-hvide, som jeg måske gør dem til her. Mange modtræk mod vranglæren og ubibelsk praksis kan gøres og bliver gjort sine steder. Men hvor mange steder??
Det anfægter mig, at de omtalte ting oven for dårligt nok anses for at være problemer for os længere, og også fra prædikestolene bliver det sjældnere og sjældnere hørt (af mig, i hvert fald). Jeg taler ikke om folkekirken i sin helhed, men om de dele vi plejer at rose os af, som jeg kender til. Jeg kender jo langt fra alt, og jeg vil blive glad, hvis der nu vælter konkrete modeksempler frem
#80418 - 04/02/200718:20Re: Folkekirken har spillet fallit
[Re: MadsVJ]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Mads - tak for dit gode indlæg! Jeg prøver at komme med et par duplikker - og bliver nok nødt til at skrive "jeg" - at nøjes med at svare for mig selv. Så here goes:
Citat: Er vi i folkekirken for, gennem vores fantastiske kristendom, at nå de andre i folkekirken som har en knap så fantastisk kristendom? Eller er det os der har brug for selv at blive nået, og er det grunden til at vi går ind i kirken? Er min kirkegang min evangelisationsmulighed, eller er det først og fremmest der hvor jeg må bede Gud om selv at blive mødt med evangeliet?
Jeg går i kirke for at få åndelig føde - for at blive styrket og bevaret i min kristne tro. Ikke "først og fremmest derfor, men kun derfor! Så for mit vedkommende kan jeg svare meget klart, og ikke "på den ene side ...og på den anden side ...
Citat: Men stadig mener jeg, at vi alligevel står i fare i folkekirken. Hvem siger, at vi er i stand til at holde fast i Guds ord her? Hvem siger, at det er os der påvirker de "kulturkristne", og ikke omvendt? Er vi så stærke, at vi holde til at stå i kirke med folk der ikke lever af og efter Guds ord? Skulle kirken ikke netop være det fristed, i modsætning til verden, hvor Guds ord i alle spørgsmål har højeste autoritet?
Jeg tror ikke jeg bliver påvirket af kirkegængere, som jeg ikke kender. Jeg lytter til Guds Ord, og en god prædiken, synger med på salmerne og modtager Herrens måltid.
Jeg tror heller ikke, at jeg selv påvirker andre kirkegængere.
Men jeg glæder mig når kirken er fuld, og jeg lader mig ikke forstyrre af, at småbørn nogle gange kan både ses og høres, når de tumler rundt i midtergangen og løber med op til døbefonten for at pjaske lidt i vandet ... og jeg glæder mig, når jeg oplever, at mange "nye" lytter engageret og opmærksomt og tænker at "troen kommer af det, der høres, og har det fint med at opleve, at de har en god oplevelse. Tænker, at måske kommer de en anden gang så ..
Jo, kirken skal være et fristed, hvor Guds ord har højeste autoritet. Netop! Derfor er jeg også virkelig selektiv, når det drejer sig om at vælge, i hvilken kirke jeg vil gå til Gudstjeneste. Jeg er så privilegeret, at jeg har adskillige "kirkeoaser" med gode troende præster inden for rækkevidde, både i mit eget sogn og i nabosognet. Jeg er godt klar over, at mange må bevæge sig længere, men jeg tror faktisk, at der overalt i Danmark er en oase inden for overskuelig rækkevidde.
Citat: Jeg synes, at efterhånden alt for mange ting peger på en klar interaktion, altså gensidig påvirkning. Nu er ikke al påvirkning udefra af det onde, men når det gælder åndelige spørgsmål, står vi i en kamp.
Jeg ved ikke rigtig, de fleste gode præster har nok en kernemenighed ... jeg synes også det er vigtigt, at der er plads og rum til, at "fremmede" kan komme og være med til vores Gudstjenester og sidde i fred og ro og lytte, uden straks at blive omklamret af folk, der vil vide hvor man bor ..
Det var jeg i hvert fald i sin tid meget glad for at kunne. Nu kender jeg jo efterhånden temmelig mange og får udvekslet gode samtaler ved kirkekaffen eller sognefrokosten, som nogle af os skiftes til at stå for.
Citat: Jeg tror derimod at vores til tider alt for store forsvarsløshed skyldes, at vi har tegnet falske fjendebilleder! Vi har måske bildt os ind at folk der ikke delte vores bekendelse var onde mennesker der intet kærligt ville eller gjorde. Og når så dette viser sig ikke at holde stik, bliver vores reaktion, at så må vi da også tage ved lære af disse mennesker. At så slem er synden jo heller ikke.
Jeg kan ikke rigtig genkende problemet. Personlig føler jeg mig ikke forsvarsløs og har heller ikke den tanke, at mennesker, der ikke er troende, er mere onde end mig. Jeg føler mig ikke kaldet til at påvirke taler kun om min kristne tro, når jeg direkte bliver spurgt. Derimod vil jeg gerne arbejde for at skabe gode kår for kirkens liv.
Forkyndelsen og undervisningen overlader jeg til præsterne. Ikke mit bord!
Citat: Flere og flere mener, at man kan leve i vedholdende åbenbar modstrid med Guds bud, og samtidig vedblive at være en kristen. Dette skyldes måske ikke så lidt, at vi accepterer synden midt i vores egen menighed?
Måske. Tænker du her på utugt-synder? Eller på den synd, som det er at føle sig bedre end de utugtige? Jeg kan ikke lige komme i tanke om noget konkret her.
Men vil dog sige, at jeg aldrig ville gå i kirke hos en præst, som levede ugift med sin partner - - eller naboens - - Der skulle gerne være overensstemmelse mellem ord og liv, og det tror jeg egentlig også, der som regel vil være. En "liberal" levevis vil nok også resultere i usund forkyndelse.
Citat: Og blandt præsterne oplever man, at mange, der ikke umiddelbart er "missionske", alligevel meget ofte har noget godt at sige; så kan det da ikke være så galt, at de ikke vil kalde homoseksuelt samliv for synd eller mener at sex uden for eller før ægteskabet ikke er forkert.
Ja, det har du ret i. Det ser jeg også som et problem. Især fordi de netop ofte har en masse godt at sige! Det bedste jeg kan gøre er at lade være med at gå til deres gudstjenester. Det har en vis signalværdi bare at komme til stede! Så nej, jeg om jeg af og til kunne tænke mig en gang at være fluen på væggen hos fx. en af grosbøllerne (af bar nysgerrighed) så ville jeg ikke gøre det.
Citat: Men alternativt, og faktisk bedre: Så lad os da blive, og holde fast i hele Guds ord, også i praksis! Så langt som jeg kan se, vil det betyde (masse)eksklusion.
Det nærmeste vi kan komme tror jeg er at støtte de gode kræfter og lade være med at støtte de forkerte vranglærende.
Det er opmuntrende for mig at se, at det faktisk netop er de missionske præster, der lever og prædiker Guds ord ud af deres eget hjerte og brænder for at deres kald, har de fleste, største, mest taknemmelige menigheder. De mere tilpasningsvillige, der forsøger at konkurrere med underholdningsindustrien og for at trække kunder til butiken ved at levere den vare, de tror folk foretrækker, i stedet for det, som der virkelig er brug for ... de klarer sig ikke ret godt ...
Nu synes jeg ikke det ville være passende her at fremlægge en liste over retlærende præster - og jeg kender jo også kun en brøkdel - men kender jo altid nogle, der kender nogle andre i det gode netværk. Så selv om jeg skulle flytte til en anden del af landet, er jeg sikker på, at jeg stadig kunne få sund og sand åndelig føde leveret fra en af butikkerne tilhørende vores syndige folkekirke ..
Gud kan bruge os, også selv om vi gør næsten al ting helt forkert! Han kan heldigvis skrive lige på krogede linjer ..
Det blev vist lidt rodet det her, jeg er træt i hovedet - så tag det kun som mine akutte, spontane, uigennemtænkte strøtanker.
Der er bestemt meget andet vigtigt at sige om dette livsvigtige emne.
#80419 - 04/02/200718:55Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Hej Mads!
Du rammer lige på kornet og beskriver situationen sådan som jeg oplever den.
Vil lige fremhæve det her:
Citat: Hvem siger, at vi er i stand til at holde fast i Guds ord her? Hvem siger, at det er os der påvirker de "kulturkristne", og ikke omvendt? Er vi så stærke, at vi holde til at stå i kirke med folk der ikke lever af og efter Guds ord?
Det er derfor jeg mener at det giver god mening at nogle forlader folkekirken, mens andre bliver uden at man af den grund behøver at tale om at den ene gruppe dømmer den anden og vice versa (jvf. dette indlæg).
#80420 - 04/02/200719:01Re: Skismatisk at danne valgmenigheder?
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj
Citat:
Citat: Er det også skismatisk at danne valgmenigheder?
Nej, det mener jeg ikke, for når man danner en valgmenighed bryder man jo ikke ud af Folkekirken, men bruger blot en mulighed for at skifte menighed indenfor Folkekirken. Det er jo ikke mere skismatisk end at løse sognebånd.
Med den argumentation vil jeg hævde, at der ikke er nogen væsentlig forskel til at danne en frimenighed. Evangelisk-lutherske frimenigheder er nemlig en del af den folkekirkelige lovgivning. Ganske vist ikke på samme niveau, men alligevel. Se mere her.
#80421 - 04/02/200719:48Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Citat: Hej Mads!
Citat: Hvem siger, at vi er i stand til at holde fast i Guds ord her? Hvem siger, at det er os der påvirker de "kulturkristne", og ikke omvendt? Er vi så stærke, at vi holde til at stå i kirke med folk der ikke lever af og efter Guds ord?
Det er derfor jeg mener at det giver god mening at nogle forlader folkekirken, mens andre bliver uden at man af den grund behøver at tale om at den ene gruppe dømmer den anden og vice versa (jvf. dette indlæg).
Mvh. Jalokin
Jeg er også helt enig med Mads. Han rammer problemet lige hvor det er! Påvirkningen fra kulturkristne er massiv og den udhuler og ødelægger troen hos dem som vil noget andet. Lige stille og roligt - men den gør det desværre. I sidste ende er konsekvensen at kristendommen bliver svag i Danmark fordi den (i Folkekirke-regi) er et stort kompromis. Det er sat lidt skart op for der er altid undtagelser, men dette er sandt for langt de fleste Folkekirker.
Kirken er ikke en missionsmark. Kirken er et åbent fællesskab for kristne først og fremmest, hvor man kan komme og blive opbygget. Vi har hele resten af ugen til at missionere.
Derfor kan det heller ikke glæde mig at der kommer folk og får deres barn døbt, for selvom det er en god ting i sig selv, så ved man at i de fleste tilfælde er dåben værdiløs for der er ingen oplæring (og jeg gider ikke ind i en lang dåbsdebat vil jeg lige sige ). Det viser bare Folkekirkens hykleri og jeg har gang på gang siddet og krummet tæer over folk der sagde ja til det hele, men hvor man ved hvordan deres virkelighed ser ud derhjemme. Og det er uden kristen oplæring.
#80422 - 04/02/200719:58Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Citat:
Citat: Hej Mads!
Mvh. Jalokin
Jeg er også helt enig med Mads. Han rammer problemet lige hvor det er! Påvirkningen fra kulturkristne er massiv og den udhuler og ødelægger troen hos dem som vil noget andet. Lige stille og roligt - men den gør det desværre. I sidste ende er konsekvensen at kristendommen bliver svag i Danmark fordi den (i Folkekirke-regi) er et stort kompromis. Det er sat lidt skart op for der er altid undtagelser, men dette er sandt for langt de fleste Folkekirker.
Kirken er ikke en missionsmark. Kirken er et åbent fællesskab for kristne først og fremmest, hvor man kan komme og blive opbygget. Vi har hele resten af ugen til at missionere.
Derfor kan det heller ikke glæde mig at der kommer folk og får deres barn døbt, for selvom det er en god ting i sig selv, så ved man at i de fleste tilfælde er dåben værdiløs for der er ingen oplæring (og jeg gider ikke ind i en lang dåbsdebat vil jeg lige sige ). Det viser bare Folkekirkens hykleri og jeg har gang på gang siddet og krummet tæer over folk der sagde ja til det hele, men hvor man ved hvordan deres virkelighed ser ud derhjemme. Og det er uden kristen oplæring.
Jeg følger med interesse med, er sådan set enig med jer tre i en del ting - og så alligevel et par spørgsmål:
Hvad mener I med kulturkristne, og hvornår skelner man mellem "kristen" og "kulturkristen"?
Er problemet ikke snarere at der findes en masse jesustroende teologer i kirkelige stillinger, som har en rædsom teologi og ikke er bange for at bruge den?
Hvor véd I fra hvad folk gør ved deres børn efter de er døbt, og hvordan kan det være at det er uinteressant hvad Gud gør? Det er altså ikke dåbsoplæringen der kvalificerer dåben, for så kunne vi ligeså godt være baptister..
Kirken er i høj grad en missionsmark, forresten. Den er fyldt med syndere der har brug for at blive nået med evangeliet søndag efter søndag. Hvis ikke det er mission, så ved jeg ikke hvad mission er. I øvrigt skal alt hvad kirken gør være gennemsyret af Jesu kald til mission. Vi står alle på den forkerte side af stregen alligevel, så der er ikke brug for at lave nogle skel for hvem der er "inde" eller "ude".
#80423 - 04/02/200720:28Re: Folkekirken har spillet fallit
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Moe, du stiller et godt spørgsmål:
Citat: Hvad mener I med kulturkristne, og hvornår skelner man mellem "kristen" og "kulturkristen"?
Jeg har i årevis prøvet at pejle mig ind pås, hvad netop det begreb dækker over.
Jeg har hørt ordet brugt af mennesker der kalder sig selv radikale, levende kristne, og som definerer sådan nogen ganske almindelige folkekirkelige folk som f.eks. mig som "kulturkristne". Det kan dog næppe betyde "døde kristne" - jeg er endnu i live her i verden, det kan jeg tydelig mærke, og Jesus er mit livs fundament.
Måske, altså måske! dækker skældsordet "kulturkristne" som regel os, der lever af Ordet og sakramenterne, og ikke satser så hårdt på voldsomme Helligånds-oplevelser, helbredelsesmirakler og dæmonuddrivelser ...
samt de såkaldte 4-hjuls-kristne, som kun kommer i kirke fire gang i livet, nemlig ved dåb, konfirmation, bryllup og begravelse, og som derfor må finde sig i de levende, radiale kristnes nedadvendte tommelfinger.
Eller er der mon noget, jeg har misforstået? Jeg vil gerne have hjælp til endnu mere klarhed!
#80424 - 04/02/200721:26Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Jeg vil prøve at hjælpe ved at sige hvad JEG mener med kulturkristne.
Kulturkristne er folk som er kristne fordi de er opvokset i en kristen kultur. Var de opvokset et land med en "Folke-moské" så var de muslimer. Eller budhister eller...osv.
Når de bliver omtalt negativt, er det fordi disse mennesker ikke har taget stilling til Jesus. Det er religiøsiteten(dvs at man godt kan lide når der er noget overnaturligt og mystisk), traditionen og det geografiske sted som styrer valget af tro.
Og jeg skal da lige sige at jeg ikke ser dig Kristina som en kulturkristen - uden at jeg kender dig andet end fra dine indlæg
Det er sådan et af de svar, jeg lige har brug for at høre en gang i mellem, tror jeg, til at stive mig af.
Citat: Jeg går i kirke for at få åndelig føde - for at blive styrket og bevaret i min kristne tro. Ikke "først og fremmest derfor, men kun derfor! Så for mit vedkommende kan jeg svare meget klart, og ikke "på den ene side ...og på den anden side ...
Vi har det nok nærmest ens, så!
Og lige uden at citere det næste du skriver. Jeg vil bare sige, at det ikke er min mening at ville udelukke alle kirkefremmede fra gudstjenesten! Og heller ikke små (moderat ) larmende børn. Jeg glæder mig også når vi alle får lov til at lytte til Guds ord! Jeg tænker altså ikke først og fremmest på "interaktion" under f.eks. prædikenen ved en gudstjeneste.
Mit "problem" er lidt, at det er nærmest umuligt at udtale sig sagligt og generelt på en gang om situationen i folkekirken. Og det tyder jo også lidt på noget godt, trods alt! Derfor vil meget af det jeg skriver sikkert let kunne angribes, hvilket jeg hermed vil opfordre alle til! Jeg tror, jeg bliver nødt til at tage dette generelle forbehold. Desuden får det hurtigt en meget kold og fordømmende tone, hvilket jeg er lidt ked af.
Lad mig alligevel forsøge. Det bunder for en stor del i at "kernemenigheden" er et udefinerbart begreb. Bør vi regne det alm. medlem af folkekirken for en del af menigheden (hvilket ville være det mest stringente, men helt sikkert også mest besværlige og dermed kontroversielle)? I så fald burde der tages en snak med alle medlemmer der f.eks. levede sammen papirløst. Andre forsøg kunne gøres, og nogle sikkert bedre end andre.
Der vil dog let kunne ske det, at det enkelte medlem efterlades med indtrykket af, at det i praksis ikke betyder noget, hvordan man lever sit liv. Man kan jo fortsat uhindret deltage i det meste af menighedens liv, inkl. nadveren og menighedsrådsarbejdet, selv i åbenbar og fastholdt synd. Det frister til at tro, at det måske nok er et problem (for det siger præsten vel trods alt i sin prædiken), men afgørende er det ikke. Og de steder hvor man ikke engang kan det, må man så nedtone sit engagement, indtil det opleves som at menigheden trods alt accepterer det. At kunne se sådanne tilfælde tollereret i menigheden vil for mange hjerter virke sløvende over for syndens alvor. Og for den det handler om, vil advarslen, mens det endnu kan nås at advare, ikke få den styrke som den burde.
Citat: Jeg ved ikke rigtig, de fleste gode præster har nok en kernemenighed ... jeg synes også det er vigtigt, at der er plads og rum til, at "fremmede" kan komme og være med til vores Gudstjenester og sidde i fred og ro og lytte, uden straks at blive omklamret af folk, der vil vide hvor man bor ..
Der kan f.eks. være tilfældet hvor nogle kirkefremmede faktisk kommer igen (dejligt ) og ønsker at deltage i menigheden. Efterhånden vil der jo opstå nogen tvivl om disse er med i "kernemenigheden", særligt da hvis de lever i åbenlys uopgjort synd. Jeg siger endelig ikke, at de hellere skulle lade være med at komme igen!! Nej! Men jeg siger, at hvis adgangen til dåb og nadver praktiseres som åben over for troende og vantro (ikke at vi kan skelne, vi kan kun advare), så vil disse ikke møde kaldet til omvendelse her. Nu vil nogle præster dog, efter hånden som medlemmet begynder at komme oftere, nok tage en samtale med denne om problemerne. Og det er igen én af de ting, der gør, at tingene ikke er så sort-hvide. Et andet eksempel kunne være, hvis en fra "kernemenigheden" begyndte at leve i åbenlys synd. Hurtigt vil den uopgjorte synd sprede sig som en surdej ved at forgifte frimodighed og samvittighed. Og det tager vores hjerter skade af, og det kan føre til frafald. Det er omtrent hvad jeg tænkte på med "interaktion". Det må understreges for vores svage hjerter, at vi ikke kan leve "med synden i den ene hånd og Jesus i den anden" som det nogle gange bliver sagt. For så lærer vi jo aldrig at gå til Jesus med synden!
Mht. det med at blive omklamret, så lader det til, at vi to er ret ens i temperament
Citat: Jeg kan ikke rigtig genkende problemet. Personlig føler jeg mig ikke forsvarsløs og har heller ikke den tanke, at mennesker, der ikke er troende, er mere onde end mig. Jeg føler mig ikke kaldet til at påvirke taler kun om min kristne tro, når jeg direkte bliver spurgt. Derimod vil jeg gerne arbejde for at skabe gode kår for kirkens liv.
Forkyndelsen og undervisningen overlader jeg til præsterne. Ikke mit bord!
Det kan være jeg formulerede mig lidt uklart. Jeg tænkte mere i retning af det, jeg også skrev, med de præster, der siger noget godt og rigtigt, og at vi derfor måske har sværere ved at tale klart der, hvor de bør siges imod.
Citat: Måske. Tænker du her på utugt-synder? Eller på den synd, som det er at føle sig bedre end de utugtige?
Jeg tænkte lidt i stil med 1. Kor 5,9-13. Og det tænkte forløb jeg har forsøgt at breskrive ovenfor.
Når jeg skrev, at det nok ville føre til "(masse)eksklusion" at følge hele Guds ord i mit forrige indlæg, var det muligvis at give den en tand for meget. Beklager. Meget kan gøres inden for de folkekirkelige rammer.
Men hvordan skal vi forholde os til ordinationsproblematikken? Kan vi blive ved med at forsvare at kalde det en nødsituation? Hvilke konsekvenser vil det få, hvis man ønsker at sørge for, at alle døbte børns forældre vil sørge for at barnet bliver oplært (af sig selv eller andre)? Eller hvis man forklarede, hvem nadveren var for, for siden, om nødvendigt, at lade være med at uddele den til en gæst?
Jeg siger ikke, at jeg har alle de viise sten, og at jeg har de lette svar på de svære spørgsmål. Men jeg synes stadig ikke, at vi bare kan slå os til ro med, at der i folkekirken er så mange muligheder (hvilket jeg i øvrigt tror er rigtigt), og at vi derfor nok skal holde til disse problemer. Jeg er ikke sikker på at vi holder så godt endda.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg altså ikke er helt afklaret. Men jeg skriver ud fra så langt, som jeg nu kan se.
#80426 - 04/02/200721:41Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
"Hvad mener I med kulturkristne, og hvornår skelner man mellem "kristen" og "kulturkristen"?"
Jeg har svaret i et andet indlæg.
"Er problemet ikke snarere at der findes en masse jesustroende teologer i kirkelige stillinger, som har en rædsom teologi og ikke er bange for at bruge den?"
Dét er i hvert fald et kæmpe problem! Om de er Jesustroende ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på de alle er i hvert fald.
"Hvor véd I fra hvad folk gør ved deres børn efter de er døbt, og hvordan kan det være at det er uinteressant hvad Gud gør? Det er altså ikke dåbsoplæringen der kvalificerer dåben, for så kunne vi ligeså godt være baptister.."
Man skal vist lukke øjnene gevaldigt for ikke at kunne se at 90% af dem der bliver døbt ikke får oplæring i den kristne tro eller i hvert fald meget, meget lidt. Alle jeg kender som ikke er kristne, men døbt, har aldrig talt om at de har fået nogen kristen oplæring. Kun en almen opdragelse bygget på andre idealer.
"Kirken er i høj grad en missionsmark, forresten. Den er fyldt med syndere der har brug for at blive nået med evangeliet søndag efter søndag. Hvis ikke det er mission, så ved jeg ikke hvad mission er. I øvrigt skal alt hvad kirken gør være gennemsyret af Jesu kald til mission. Vi står alle på den forkerte side af stregen alligevel, så der er ikke brug for at lave nogle skel for hvem der er "inde" eller "ude"."
Det jeg taler om er, at kirken skal være en oase og et sted hvor det er opbyggelsen af de kristne som er i fokus og har førstepladsen. Kommer der folk som ikke er troende, så er det bare godt, men kirken skal først om fremmest henvende sig til dem som tror. Vi skal undervises og oplæres i kirken til at være Jesu disciple.
Jeg ved ikke om jeg misforstår dig med det at "stå på den forkerte side af stregen" men jeg står ikke på den forkerte side af stregen hvis jeg har taget imod Jesus og tror på ham. Så er jeg på den rigtige side og skal nu lære mere om ham der har frelst mig. Jeg er enig i, at vi skal passe på med at sige at nogen er indenfor eller udenfor, men samtidig skal vi også huske hvor skarpt Jesus stiller det op. Fårene skal skilles fra bukkene osv. Troen frelser og tror man ikke, bliver man ikke frelst. På den måde er der en klar skillelinie.
Mission er at nå ud over kirken. Det handler ikke om at formane og opbygge os som allerede tror, men nå ud til dem som ikke tror. Men der skal være forskel på undervisning og evangelisation. Og det er jo også to forskellige nådegaver i øvrigt.
Citat: Hvad mener I med kulturkristne, og hvornår skelner man mellem "kristen" og "kulturkristen"?
Der er en grund til at jeg skriver "kulturkristen" i gåseøjne!! Men, ok. Jeg mener en vantro der ikke fornægter sin kristne baggrund! Hvem er så de kulturkristne? Det er jo sådan set næsten det samme spørgsmål som "hvem er de kristne?" med omvendt fortegn. Jeg kan ikke svare. Vi kan ikke vide hvem der er kristne, og alligevel må skelne mellem et inden for og uden for menigheden. Det gør Bibelen selv, 1. Kor 5,12-13.
Citat: Er problemet ikke snarere at der findes en masse jesustroende teologer i kirkelige stillinger, som har en rædsom teologi og ikke er bange for at bruge den?
Det er højst sandsynligt en del af problemet! Desuden er problemet nok, at nogle end ikke er Jesus-troende.
Citat: Hvor véd I fra hvad folk gør ved deres børn efter de er døbt
Det ved jeg dybest set heller ikke, derfor også et par forbehold. Men når hverken børn eller forældre viser sig i menigheden i øvrigt, kan man jo have bange anelser om hvad de (ikke) gør. Og hvis de samtidig ikke selv har en grundlæggende kristendomskundskab (hvilket man jo ikke kan vide, hvis præsten ikke spørger til det), så er det et problem. Forældrene kan leve i modstrid med Guds bud. Forældrene kan sige nej til tilbud om kristen oplæring. Jeg vil dog understrege, at her kan præsten ikke gøre mere, hvis forældrene ikke vil! De kan jo bryde deres løfte. Det kan præsten ikke gardere sig imod.
Citat: og hvordan kan det være at det er uinteressant hvad Gud gør?
Det er ikke uinteressant.
Citat: Det er altså ikke dåbsoplæringen der kvalificerer dåben, for så kunne vi ligeså godt være baptister..
Det vil jeg umiddelbart mene er en forhastet slutning! Dåben er gyldig, oplæring eller ikke oplæring. Det er ikke sagen. Spørgsmålet er, hvem man bør døbe. Den udøbte der bekender troen og som søger dåben bør døbes. Barnet der bæres frem for Gud i tro bør døbes! Men hvor er den tro der ikke vil oplære? Jesus siger selv, at vi skal døbe og lære (Matt 28)! Disse ting må ikke adskilles. Dåben kan nok stadig være virksom, men uden oplæring vil troen dø. At ville følge Jesu befaling på det ene punkt og afvise den anden del duer ikke.
Citat: Kirken er i høj grad en missionsmark, forresten. Den er fyldt med syndere der har brug for at blive nået med evangeliet søndag efter søndag. Hvis ikke det er mission, så ved jeg ikke hvad mission er.
Yes, vi har brug for at missionere over for hinanden, også der hvor troen allerede er. Det er vel et spørgsmål om definition på "mission". Men mission for kirkefremmede er altså ikke gudstjenestens hovedformål, selvom det kan være en ganske god ting!
#80428 - 04/02/200722:43Re: Folkekirken har spillet fallit /kulturkristen?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Methusalem, tak for dit bidrag til at finde ud af, hvad det er at være kulturkristen
Citat: Når de bliver omtalt negativt, er det fordi disse mennesker ikke har taget stilling til Jesus. Det er religiøsiteten(dvs at man godt kan lide når der er noget overnaturligt og mystisk), traditionen og det geografiske sted som styrer valget af tro. Og jeg skal da lige sige at jeg ikke ser dig Kristina som en kulturkristen - uden at jeg kender dig andet end fra dine indlæg
hmm - tak - tror jeg -
Så du mener, at "disse mennesker" - kulturkristne altså - godt kan lide at noget er overnaturligt og mystisk .. Det er faktisk en ny tanke ... og så er det i hvert fald alligevel ikke mig, der er en kulturkristen. Jeg er ikke mystiker og betragter egentlig ikke mig selv som "religiøs" - Tror du ikke, at "disse mennesker" vil være mere tilbøjelige til at kaste sig ud i det brogede ny-åndelige marked? Måske ikke ..
Jeg har i øvrigt ikke "valgt" at tro på Jesus, det var Ham , der i sin ufattelige, urimelige kærlighed for ca. syv år siden opsøgte mig med et tilbud jeg ikke kunne sige nej til ..
Jeg var i nogen tid derefter meget vred på Gud fordi han ikke havde fået mig til at fatte det noget før, for han havde jo været der hele tiden, det så jeg i mit bakspejl.
Men nu har jeg omsider bøjet mig for Gud og indset, at det var mig, der var tungnem - og lever så i lyksalig taknemmelighed over underet: at jeg kom hjem, at jeg kom til tro - at jeg blev et kongebarn: Jesu medarving til Paradiset.
Kulturkristen eller ej: Større kan det ikke blive! Og så bliver det alligevel endnu større, nemlig når vi skal se Ham, ansigt til ansigt!
#80429 - 04/02/200722:43Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Citat:
Dét er i hvert fald et kæmpe problem! Om de er Jesustroende ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på de alle er i hvert fald.
Hvis folk siger de tror på Jesus må man vel tage dem på ordet eller hvad?
Citat: Man skal vist lukke øjnene gevaldigt for ikke at kunne se at 90% af dem der bliver døbt ikke får oplæring i den kristne tro eller i hvert fald meget, meget lidt. Alle jeg kender som ikke er kristne, men døbt, har aldrig talt om at de har fået nogen kristen oplæring. Kun en almen opdragelse bygget på andre idealer.
Men det er vel ikke dåbsoplæringen der kvalificerer en luthersk dåb?
Det er bestemt problematisk at det er sådan at vi må formode at ikke alle for en kristelig børneopdragelse, men jeg må da indrømme at jeg er taknemmelig over at vi endnu ikke har en debat om hvad kristelig børneopdragelse er i folkekirken..
Citat: Det jeg taler om er, at kirken skal være en oase og et sted hvor det er opbyggelsen af de kristne som er i fokus og har førstepladsen. Kommer der folk som ikke er troende, så er det bare godt, men kirken skal først om fremmest henvende sig til dem som tror. Vi skal undervises og oplæres i kirken til at være Jesu disciple.
Det er jeg sådan cirka fuldstændig lodret uenig i.
Kirkens berettigelse er mission. Hvis kirken ikke har en mission er den en syltekrukke. Og det mener jeg ikke vi er kaldet til. Hele skelnen med "indadvendt" og "udadvendt" er dybt usund og en af problemerne ved tænkningen i vores side af kirken. Hvis der ikke er nogen mission har kirken ingen frugter, lige meget hvor opbyggelig den "indadrettede" undervisning måtte være..
Mission udelukker i øvrigt ikke opbyggelse, og det er et stort bedrag hvis vi tror det..
Citat: Jeg ved ikke om jeg misforstår dig med det at "stå på den forkerte side af stregen" men jeg står ikke på den forkerte side af stregen hvis jeg har taget imod Jesus og tror på ham. Så er jeg på den rigtige side og skal nu lære mere om ham der har frelst mig. Jeg er enig i, at vi skal passe på med at sige at nogen er indenfor eller udenfor, men samtidig skal vi også huske hvor skarpt Jesus stiller det op. Fårene skal skilles fra bukkene osv. Troen frelser og tror man ikke, bliver man ikke frelst. På den måde er der en klar skillelinie.
Men at vide sig frelst må ikke føre til en selvfedme hvor man sidder og kigger på hvem der er inde og hvem der er ude.
Alle har jo syndet og mistet herligheden fra Gud. Er jeg en tilgivet synder er jeg dog stadig en synder der har brug for kirkens forkyndelse om Jesus.
Citat: Mission er at nå ud over kirken. Det handler ikke om at formane og opbygge os som allerede tror, men nå ud til dem som ikke tror. Men der skal være forskel på undervisning og evangelisation. Og det er jo også to forskellige nådegaver i øvrigt.
Jeg synes som sagt det er en ret ubekvem skelnen. "Gå ud i alverden og gør alle folkeslag til mine disciple idet i døber og lærer dem at holde alt det, jeg har befalet jer", siger Jesus. Mission er ikke kun Jesus-oplysning. Mission er at være med til at pege på Jesus således at han får flere disciple. I det kan der sådan set godt være forskel på undervisning og evangelisation, men det er to sider af samme sag. At der er flere nådegaver beviser for mig bare diversiteten i mission - men det er med missionens formål som overskrift vi må være kirke. Hvorfor skulle vi dog ellers?
#80430 - 04/02/200722:52Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Citat: Hej Moe!
Helt fint med nogle spørgsmål.
Der er en grund til at jeg skriver "kulturkristen" i gåseøjne!! Men, ok. Jeg mener en vantro der ikke fornægter sin kristne baggrund! Hvem er så de kulturkristne? Det er jo sådan set næsten det samme spørgsmål som "hvem er de kristne?" med omvendt fortegn. Jeg kan ikke svare. Vi kan ikke vide hvem der er kristne, og alligevel må skelne mellem et inden for og uden for menigheden. Det gør Bibelen selv, 1. Kor 5,12-13.
Men sådan som jeg forstår det skelner man jo netop med begrebet "kulturkristen" INDENFOR menigheden. Der er jo tale om folk, der er medlemmer af den kristne kirke.
Hvad jeg vil frem til er at jeg mener ikke at begrebet kan bruges. Det er bare en subtil måde at diskvalificere andre menneskers tro på.
Citat: Det er højst sandsynligt en del af problemet! Desuden er problemet nok, at nogle end ikke er Jesus-troende.
Det sagde Methusalem også. Hvor véd I det fra?
Citat: Det ved jeg dybest set heller ikke, derfor også et par forbehold. Men når hverken børn eller forældre viser sig i menigheden i øvrigt, kan man jo have bange anelser om hvad de (ikke) gør. Og hvis de samtidig ikke selv har en grundlæggende kristendomskundskab (hvilket man jo ikke kan vide, hvis præsten ikke spørger til det), så er det et problem. Forældrene kan leve i modstrid med Guds bud. Forældrene kan sige nej til tilbud om kristen oplæring. Jeg vil dog understrege, at her kan præsten ikke gøre mere, hvis forældrene ikke vil! De kan jo bryde deres løfte. Det kan præsten ikke gardere sig imod.
Men alt dette her handler om at mennesker skal gøre en hel masse. Pointen med den lutherske dåbsforståelse er jo at det netop er Gud, der handler. Han holder vel fast ved sit løfte som han giver barnet i dåben?
Hvorfor skal en barnedåb betinges af et krav til forældrene? Det bryder jeg mig heller ikke om.
Ligesom jeg synes det er møgærgerligt hvis der er børn, der ikke opdrages i den kristelige børnelærdom. Men Gud er heldigvis større end det.
Citat: Det vil jeg umiddelbart mene er en forhastet slutning! Dåben er gyldig, oplæring eller ikke oplæring. Det er ikke sagen. Spørgsmålet er, hvem man bør døbe. Den udøbte der bekender troen og som søger dåben bør døbes. Barnet der bæres frem for Gud i tro bør døbes! Men hvor er den tro der ikke vil oplære? Jesus siger selv, at vi skal døbe og lære (Matt 28)! Disse ting må ikke adskilles. Dåben kan nok stadig være virksom, men uden oplæring vil troen dø. At ville følge Jesu befaling på det ene punkt og afvise den anden del duer ikke.
Det er jeg sådan set ikke uenig i.
Jeg synes bare vi skal passe på det ikke bliver omvendt! Vi må finde os i at andre menneskers trosvidnesbyrd bare er anderledes end vores. Vi må finde os i at gode grundtvigianere og andet godtfolk bare ikke bryder sig om at tale om at Jesus er deres frelser. Vi må acceptere menneskers blufærdighed overfor at tale om troen. Ingen af disse ting er lig med at der ingen tro findes. Det samme tror jeg faktisk er tilfældet hos rigtig mange dåbsforældre. Blot et sennepskorn, måske. Men det sennepskorn tror jeg vi skal værne om snarere end tvinge til en hel masse.
Citat: Yes, vi har brug for at missionere over for hinanden, også der hvor troen allerede er. Det er vel et spørgsmål om definition på "mission". Men mission for kirkefremmede er altså ikke gudstjenestens hovedformål, selvom det kan være en ganske god ting!
- Mads
Hvad skal vi så med kirken i det lange løb?
Gudstjenesten har da masser af formål. Jeg mener bestemt at mission må være et af "hovedformålene". Det er Guds hus - det er Guds tjeneste! Det er da et genialt sted at rende på ham!
#80431 - 04/02/200722:55Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Citat: Jeg vil prøve at hjælpe ved at sige hvad JEG mener med kulturkristne.
Kulturkristne er folk som er kristne fordi de er opvokset i en kristen kultur. Var de opvokset et land med en "Folke-moské" så var de muslimer. Eller budhister eller...osv.
Når de bliver omtalt negativt, er det fordi disse mennesker ikke har taget stilling til Jesus. Det er religiøsiteten(dvs at man godt kan lide når der er noget overnaturligt og mystisk), traditionen og det geografiske sted som styrer valget af tro.
Og jeg skal da lige sige at jeg ikke ser dig Kristina som en kulturkristen - uden at jeg kender dig andet end fra dine indlæg
Mit problem med udtrykket "kulturkristen" er, som jeg har skrevet lidt om andetsteds, at det er diskvalificerende. Det er generaliserende og tager på forhånd afstand fra menneskers tro som værende ikke god nok. Det er dybest set ikke et menneskeligt anliggende at vurdere på det.
Og så irriterer det mig lidt, at hver gang udtrykket bliver brugt i sådan en samtale som den vi har her, så handler det som regel slet skjult om at de mennesker skal bankes ud af kirken eller tro ligesom os. På sin vis er det en lidt omvendt strategi at ville arbejde for evangeliets fremme ved at kirken får færre medlemmer...
#80432 - 04/02/200723:22Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Citat: Dét er i hvert fald et kæmpe problem! Om de er Jesustroende ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på de alle er i hvert fald.
Hvis folk siger de tror på Jesus må man vel tage dem på ordet eller hvad?
Ja det må vi. Jeg hentyder bare til at der måske også findes de såkaldte kulturkristne i kirken.
Citat: Men det er vel ikke dåbsoplæringen der kvalificerer en luthersk dåb?
Det er bestemt problematisk at det er sådan at vi må formode at ikke alle for en kristelig børneopdragelse, men jeg må da indrømme at jeg er taknemmelig over at vi endnu ikke har en debat om hvad kristelig børneopdragelse er i folkekirken..
Som Mads tidligere skrev så siger Jesus at vi både skal døbe og oplære. Begge dele er vigtige. Tro og handling hænger sammen ifølge Jesus i Bjergprædiken og bl.a. også Jakob i hans brev. Hvis man bliver døbt til at tilhøre Jesus så skal man også oplæres i hvad det vil sige at tilhøre Jesus!
Citat: Det er jeg sådan cirka fuldstændig lodret uenig i.
Kirkens berettigelse er mission. Hvis kirken ikke har en mission er den en syltekrukke. Og det mener jeg ikke vi er kaldet til. Hele skelnen med "indadvendt" og "udadvendt" er dybt usund og en af problemerne ved tænkningen i vores side af kirken. Hvis der ikke er nogen mission har kirken ingen frugter, lige meget hvor opbyggelig den "indadrettede" undervisning måtte være..
Mission udelukker i øvrigt ikke opbyggelse, og det er et stort bedrag hvis vi tror det..
Jeg er enig i at det er afgørende at kirken missionerer (hvilket Folkekirken vel heller ikke gør i øvrigt eller? Ikke en den Folkekirke jeg kom i i hvert fald). Selvfølgelig skal vi det som kristne.
Men så skal man heller ikke hoppe i den modsatte grøft og nægte at der skal finde oplæring sted. Det er et kæmpe problem i folkekirken i dag at forkyndelsen er elendig og falsk flere steder. Hvor skal kristne ellers oplæres hvis ikke i kirken?? Hvordan skal vi forstå Bibelen? Det er bl.a. præstens ansvar (og ens eget) og det er vigtigt.
Citat: Men at vide sig frelst må ikke føre til en selvfedme hvor man sidder og kigger på hvem der er inde og hvem der er ude.
Alle har jo syndet og mistet herligheden fra Gud. Er jeg en tilgivet synder er jeg dog stadig en synder der har brug for kirkens forkyndelse om Jesus.
Enig. Men vi er i forskellige situationer som kristne og ikke-kristne. Skal man overbevises om at man er en synder eller ved man det godt? Der er forskel. Dermed ikke sagt at en prædiken ikke kan appelere til begge personer.
Citat:
Jeg synes som sagt det er en ret ubekvem skelnen. "Gå ud i alverden og gør alle folkeslag til mine disciple idet i døber og lærer dem at holde alt det, jeg har befalet jer", siger Jesus. Mission er ikke kun Jesus-oplysning. Mission er at være med til at pege på Jesus således at han får flere disciple. I det kan der sådan set godt være forskel på undervisning og evangelisation, men det er to sider af samme sag. At der er flere nådegaver beviser for mig bare diversiteten i mission - men det er med missionens formål som overskrift vi må være kirke. Hvorfor skulle vi dog ellers?
For at blive opbygget til at blive i troen, når vi ved hjælp af mission er blevet overbevist til at tro. Jeg er enig i at mange ting overlapper hinanden men der er en grund til de mange nådegaver og evangelisation og undervisning er to forskellige ting, selvom de nogle gange kan overlappe hinanden.
Hej Moe Jeg vil forsøge at svare dig (inden snarlig trådlukning).
Citat: Men sådan som jeg forstår det skelner man jo netop med begrebet "kulturkristen" INDENFOR menigheden. Der er jo tale om folk, der er medlemmer af den kristne kirke.
Sådan som jeg har defineret begrebet vil der findes kulturkristne både inden for og uden for den synlige menighed. Bemærk at jeg netop har defineret det sådan at det kun omfatter vantro, og jeg derfor pr. definition behændigt undgår at klistre etiketten på kristne mennesker! Jeg bryder mig heller ikke om udtrykket, tog det bare op fordi jeg svarede på Kristinas indlæg, og hun brugte det. "" angiver derfor både gåseøjne og citationstegn (generende at det ellers er sammenfaldende).
Men jeg påpeger jo netop også det problematiske i, at man har medlemmer i folkekirken der "lever i synd" som det siges, altså ubodfærdigt vedholdende fastholdt synd. Det kan vi se af nogle åbenbare tilfælde.
Citat: Det sagde Methusalem også. Hvor véd I det fra?
Egentlig ved jeg det ikke. Har jeg skrevet at jeg ikke viste det? Og så kan noget alligevel siges: De der vedholdende benægter Kristi opstandelse, hvis de findes. Så kan man ikke være kristen! Men ellers giver f.eks. Gal 5,19-21 og 1. Kor 6,9-10 nogle ret klare udsagn som desværre ser ud til at passe alt for got på nogle præster i kirken. Beklager det kommer til at virke fordømmende, men det står altså i Bibelen!
Citat: Men alt dette her handler om at mennesker skal gøre en hel masse. Pointen med den lutherske dåbsforståelse er jo at det netop er Gud, der handler. Han holder vel fast ved sit løfte som han giver barnet i dåben?
Ja, Gud holder fast i sit løfte! Men hvad gavner det når vi svigter oplæringen så troen dør? At ville døbe uden at lære, er at ringeagte Guds løfte. Det vil være som hvis det gamle Israel ville omskære men ikke ville oplære i budene.
Citat: Hvorfor skal en barnedåb betinges af et krav til forældrene?
Der stilles ikke krav, der spørges efter tro. Og det er noget helt andet! Jeg kan ikke forestille mig troende forældre der ikke ønsker at oplære sit barn i den kristne tro. Men samtidig må der drages omsorg for, at barnet virkeligt kan blive oplært. Det kunne f.eks. betyde, at præsten giver forældrene en oplæring i kristendommen i forbindelse med barnedåben. Så kan det måske tænkes, at forældre der ikke er troende alligevel ønsker deres barn døbt. Her vil jeg ikke udelukke, at hvis man kan finde en ordning med at andre oplærer barnet, at det så også er fint.
Citat: Jeg synes bare vi skal passe på det ikke bliver omvendt! Vi må finde os i at andre menneskers trosvidnesbyrd bare er anderledes end vores.
Her har du ret! Vi må ikke stille krav til en bestemt god udtryksmåde eller formulering før vi døber. Ingen krav, tak!
Citat: Vi må finde os i at gode grundtvigianere og andet godtfolk bare ikke bryder sig om at tale om at Jesus er deres frelser. Vi må acceptere menneskers blufærdighed overfor at tale om troen. Ingen af disse ting er lig med at der ingen tro findes. Det samme tror jeg faktisk er tilfældet hos rigtig mange dåbsforældre. Blot et sennepskorn, måske. Men det sennepskorn tror jeg vi skal værne om snarere end tvinge til en hel masse.
Igen: Det er helt rigtigt, at vi skal passe på, at vi ikke afviser folk, bare fordi de har en anden ydre tilgang til kristendommen!! Det er vigtigt, ellers ender vi med at binde samvittighederne hvor de skal være frie! Men: Hvor er den tro der ikke har noget vidnesbyrd? "Jeg troede, derfor talte jeg"! Der er enorm forskel på en tro uden vidnesbyrd, og en tro med et spagfærdigt og svagt vidnesbyrd! Vi hverken kan eller skal presse en frimodighed frem. Men troens natur er ikke at skjule sig. Men, som du siger, dermed ikke sagt at der ingen tro findes. Jeg har så vidt jeg kan se ikke udtalt mig om grundtvigianere o.l. Men, præsten må jo i samtalen spørge til forældrenes tro. Det er fint sådan som det er i folkekirken hvor forældrene bekender troen før dåben. Samtidig må der også oplæres! Hvis forældrene ikke vil, bør man ikke døbe barnet. Kan de ikke, må forældrene oplæres! Men en tro der er så blufærdig, at den ikke tåler oplæring, findes den? Jeg er i tvivl.
Citat: Hvad skal vi så med kirken i det lange løb?
Nu er kirken jo mere end gudstjenesten! Gudstjenesten har sit primære sigte i opbyggelse af de troende. Men samtidig kan der jo også arrangeres udadrettede arrengementer med forkyndelse, den enkelte kan vidne i hverdagen, og en masse andet kunne sikkert nævnes.
#80436 - 05/02/200700:02Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Jeg tror en af grundene til at jeg reagerer som jeg gør i denne her tråd er, at det jeg fornemmer der ville blive resultatet af det, Methusalem og Mads helt fint reagerer på, meget hurtigt ville blive en meget lille og meget selvbevidst menighed, og derfra er det i hvert fald min erfaring at der ikke er langt til hovmod og eksklusivitet og usund konservatisme.
Jeg kender så mange vidnesbyrd om mennesker, som ikke har fået særlig meget kristelig børneopdragelse, men som Gud har holdt fast i og ledt til kristne mennesker eller vakt senere i livet. Mennesker, som ser en klar tråd fra deres dåb tidligt i livet til deres "personlige forholden sig til" Jesus senere. Jeg er gift med en af dem, faktisk.
Der er en ufattelig rigdom gemt i dåben, i at Kristus rækker ud til os. Vi må ikke miste troen på at han holder fast der hvor troen har ringe kår. Og det øjeblik vi begynder at sortere i hvilke trosvidnesbyrd, vi vil have for at være SIKRE på at det døbte barn når helskindet hjem (det kan vi jo aldrig blive, i øvrigt), ja, der går vi Gud i bedene, og det mener jeg ikke er vores plads.
Jeg kender skam desværre også mennesker, hvis tro tilsyneladende har haft de bedste vilkår, men som - i hvert fald for nærværende - har forladt den og vendt ryggen til det, Jesus rækker frem mod dem. En god oplæring garanterer altså ikke en 'god' tro, ligesom en mangelfuld oplæring ikke garanterer en ikke-tro..
I stedet for at tale om kulturkristne har det givet bedre mening for mig at få en forståelse af, at der muligvis findes mennesker i folkekirken for hvem troen på Gud er en art overtro. Overtro er også en tro, men en tro uden særlig mange rødder - en tro, der findes i det ydre. Man smykker sig med det som en amulet, men man har aldrig fået en god forkyndelse eller oplæring om hvad det går ud på. Og derfor forbliver troen noget ydre; det, vi mennesker er så optaget af. Det kan man godt blive sur over - og tro mig, det har jeg været og bliver jeg stadig - men man kan også sige, at det er en mulighed for kirken. Overtroen kan blive til tro. Gud kan ved sin helligånd flytte fokus fra de ydre ting til hjertefællesskabet med ham.
Mange danskere går i dag til deres præst når livet gør ondt. Jeg har ikke lyst til at fratage dem muligheden for at få en samtale med et kristent menneske ved at smide nogle ud af kirken. Det er mit indtryk, at en del mennesker opsøger kirken og gudstjenesten når de oplever kriser i deres liv. Selvom jeg finder på at kalde det overtro - og jeg véd godt at det lyder fordømmende i nogles ører, men sådan tænker jeg ikke om det selv - er der så ikke tro i det? Er det ikke at komme til Jesus?
Jeg mødte engang et menneske - en nykristen - som bekendte en tro på ham dér, der var død. Hun kunne ikke engang huske hans navn, så ny kristen var hun. Men hun troede, at det var sandt. Jesus selv krævede ikke stor teologi eller viden om Gud når mennesker kom til ham. Derfor synes jeg heller ikke vi skal gøre det, men lade mennesker komme, og SÅ give god undervisning og oplæring.
Jeg fik ikke skrevet så meget om teologerne og gejstlighedens rolle, men den er jo altså også ret vigtig..
Jo, jeg tror godt jeg kan se faren for hovmod og unødig eksklusivitet. Og hvis jeg så bare nu kunne give en garanti for, at jeg da i det mindste aldrig er hovmodig, så .... Men det kan jeg desværre ikke
Vi må bede Gud om at holde os friske.
Jeg tror på sin vis ikke vi er så uenige endda. Du må gerne evt. fremhæve steder, hvor du mener, jeg har skrevet noget, som gør, at du mener, at det ville blive for eksklusivt, og hvorfor.
Heller må du ligge dybt i støv og tigge nåde i hans blod, end som selvretfærdig hellig, stærk og værdig have trøst og mod.
Herre, du bevare mig fra denne fare: selvretfærdighed! Men i Kristus giv mig trøst og kraft og bliv mig du al salighed!
Lad mig altid finde at jeg ingen sinde noget godt formår men ej heller glemme Jesu hyrdestemme, Jesu blod og sår.
#80438 - 05/02/200708:54Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Hej Mads - det var ikke specielt møntet på dig, men ligeså meget på mig selv. Jeg tror nemlig heller ikke vi er drønuenige, men jeg er simpelthen bange for en kirke der er så frelst, at den føler sig hævet over alle andre.
Bare en generel observation, jeg er ked af hvis det lød lidt for personligt - måske skal jeg bare ikke skrive rablende poster kl 0.30 ....
Hvis ord har mening, er det vel et udtryk for at man ikke nødvendigvis anser kristendommen som sand, men derimod som en del af sin identitet fordi man er en del af et bestemt land og folk.
Under alle omstændigheder er der en grund til at man kalder sig 'kulturkristen' i stedet for 'kristen'. Hvis man er troende og blot ønsker at distancere sig fra nogle tåbelige fundamentalister, var der mange andre ord man kan bruge.
#80440 - 05/02/200717:57Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Citat: Hej Mads - det var ikke specielt møntet på dig, men ligeså meget på mig selv. Jeg tror nemlig heller ikke vi er drønuenige, men jeg er simpelthen bange for en kirke der er så frelst, at den føler sig hævet over alle andre.
Bare en generel observation, jeg er ked af hvis det lød lidt for personligt - måske skal jeg bare ikke skrive rablende poster kl 0.30 ....
Jeg kan ikke følge dig i at en kirke skulle blive selvfed eller hovmodig, hvis den bliver en frikirke. Er det ikke netop det Folkekirken er? I hvert fald synes jeg der ofte kommer forsvar for Folkekirken, som forsvarer den og hylder mangfoldigheden og som nægter at se de kæmpe problemer i øjnene der er.
Jeg tror ikke risikoen er større hvis man kommer i en frikirke. Jeg kommer selv i en frikirke nu og jeg kan se så mange fordele ved det. Og hvis IM styrer kirkerne med en fælles ledelse, så bliver kirkerne også på nogenlunde samme måde og derved undgår man nok lidt af den rivalisering du snakker om.
Jeg synes det handler om at vi kan stå inde for den kirke og den tro vi har. Det er meget svært med Folkekirken fordi den ikke står for ret meget. Og udaftil er Folkekirken meget lavt værdsat som kirke. Ikke som kulturinstitution, tradition eller historisk sted, men det er heller ikke derfor den er der. Og jeg kan ikke forsvare at være i en kirke som siger ja til homoseksuelt samliv, ikke tror på Helvede, ikke tror på Gud, ikke tror på Dommedag, ikke tror på jomfrufødsel osv osv. Der er desværre alt for mange eksempler (og ofte er de grundlæggende for en kristen tro) og selvom ikke alle der kommer i Folkekirken er enig i disse ting, så er det kirkens image udaftil. For mig at se er det et ubibelsk og utroværdigt image at have og når jeg ved at det ikke bare er et image, men at der er masser som forsvarer disse holdninger så forstår jeg ikke hvordan man som bibeltro kan blive sådan et sted?
Jeg synes det kunne være interassant at høre hvad der egentlig skal til for at man vil forlade Folkekirken? Er det nok at det bare er et sted som kalder sig kristent? Hvor langt må kirken gå? Hvorfor finde sig i noget som er lidt godt, når man kan få noget der er godt? Som det er nu og som det nok desværre fortsætter, så er Folkekirken kun på vej et sted hen og det er ikke mod en mere bibeltro holdning.
#80441 - 05/02/200718:39Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Citat: Jeg kan ikke følge dig i at en kirke skulle blive selvfed eller hovmodig, hvis den bliver en frikirke. Er det ikke netop det Folkekirken er? I hvert fald synes jeg der ofte kommer forsvar for Folkekirken, som forsvarer den og hylder mangfoldigheden og som nægter at se de kæmpe problemer i øjnene der er.
Mit indlæg var ikke et angreb på frikirker som sådan, men en tvivl overfor om det vil gøre folkekirken noget godt at blive til en frikirke.
Jeg mener personligt sådan set egentlig ikke at rummeligheden i sig selv er problematisk. Det er hvad man fylder i den! Jeg er faktisk glad for at kunne sidde til gudstjeneste med mennesker, hvis meninger jeg ikke deler, men hvis tro på Kristus jeg har tilfælles med dem. Rummeligheden i folkekirken gør ydermere at der er plads til sådan nogle som mig, og det er jeg jo glad for.
I Sverige mener jeg ikke der er kommet meget godt ud af at gøre statskirken til en folkekirke. Svensk kristendom der ligner min er under virkelig meget pres og bliver mere end nogensinde stigmatiseret. Det er så frustrerende.
[cotat]Jeg tror ikke risikoen er større hvis man kommer i en frikirke. Jeg kommer selv i en frikirke nu og jeg kan se så mange fordele ved det. Og hvis IM styrer kirkerne med en fælles ledelse, så bliver kirkerne også på nogenlunde samme måde og derved undgår man nok lidt af den rivalisering du snakker om.
Som sagt var mit indlæg ingenlunde et angreb på frikirkerne eller frikirketanken.
Jeg tror dog aldrig du får IM til at styre noget som helst. IM er en bevægelse, ikke en forening. Og IM er som organisation mere end bundet til folkekirken, derfor er det klart de bliver hængende til de bliver smidt ud.
Hvad de så vil foretage sig tror jeg faktisk ikke de ved.
Citat: Jeg synes det handler om at vi kan stå inde for den kirke og den tro vi har. Det er meget svært med Folkekirken fordi den ikke står for ret meget. Og udaftil er Folkekirken meget lavt værdsat som kirke. Ikke som kulturinstitution, tradition eller historisk sted, men det er heller ikke derfor den er der. Og jeg kan ikke forsvare at være i en kirke som siger ja til homoseksuelt samliv, ikke tror på Helvede, ikke tror på Gud, ikke tror på Dommedag, ikke tror på jomfrufødsel osv osv. Der er desværre alt for mange eksempler (og ofte er de grundlæggende for en kristen tro) og selvom ikke alle der kommer i Folkekirken er enig i disse ting, så er det kirkens image udaftil. For mig at se er det et ubibelsk og utroværdigt image at have og når jeg ved at det ikke bare er et image, men at der er masser som forsvarer disse holdninger så forstår jeg ikke hvordan man som bibeltro kan blive sådan et sted?
Nej, jeg finder det også selv meget besværligt og smerteligt, og tror faktisk at jeg en dag nok ender i noget frikirke.
Men sådan som det er nu, i min menighed, har vi troende præster, menighedsråd, bibelsk forkyndelse osv. Dér har jeg medansvar, og der kan jeg tage det, og derfor bliver jeg lidt endnu.
(Jeg tror i øvrigt at frikirkerne har ca. samme problem. Pinsekirken i min by har netop skiftet navn for ikke at blive associeret med Christian Hedegaards Evangelist, som også kalder sig pinselig.)
Citat: Jeg synes det kunne være interassant at høre hvad der egentlig skal til for at man vil forlade Folkekirken? Er det nok at det bare er et sted som kalder sig kristent? Hvor langt må kirken gå? Hvorfor finde sig i noget som er lidt godt, når man kan få noget der er godt? Som det er nu og som det nok desværre fortsætter, så er Folkekirken kun på vej et sted hen og det er ikke mod en mere bibeltro holdning.
Folkekirken er på vej 1000 steder hen, for folkekirken er utrolig bred.
Det er en ulempe, men jeg tror det er en fordel for IM, for så er der stadig plads til dem.
Den dag jeg lokalt ikke længere oplever at min menighed og kirke er et jesustroende sted, da håber jeg at jeg er skredet. Det kan komme indefra, men det kan også komme udefra.
#80442 - 05/02/200720:02Re: Folkekirken har spillet fallit
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Metusalem
Citat: Jeg synes det kunne være interassant at høre hvad der egentlig skal til for at man vil forlade Folkekirken?
Det der skal til er, at bibeltro præster ikke mere har mulighed for at forkynde Ordet og handle i overensstemmelse med deres samvittighed, og f.eks. ikke mere har ret til at nægte at vie to mennesker af samme køn, og til at afvise andre religioners prædikanter på prædikestolene.
Så ville folkekirken ikke mere, som den kan nu, kunne rumme Guds Kirke., og den ville vel blive reduceret til en slags kulturhus med præster som ceremonimestre...
Desuden ville der opstå en hel masse indbyrdes stridende frikirker, som så skulle konkurrere om kundernes gunst og økonomiske formåen.
Nogle kunne gå hen og blive sekteriske og fundamentalistiske på den ugode måde, og andre kunne af økonomiske grunde tvinges til at til at kappes med hinanden om hvem der præsterede den bedste børnepasning eller det bedste hjemmebag til kirkekaffen ...
Det er i hvert fald en del af mine egne skrækvisioner.
Jeg hørte en historie om en gruppe mennesker, der var strandet på en ø i Stillehavet, og én iblandt dem tog det helt roligt.
Han var nemlig helt sikker på at hans pastor nok skulle finde frem til ham, da han betalte tiende af en årsindkomst på 12 mio kroner.
#80443 - 05/02/200722:23Re: Folkekirken har spillet fallit
metusalem
Bruger
Citat: Desuden ville der opstå en hel masse indbyrdes stridende frikirker, som så skulle konkurrere om kundernes gunst og økonomiske formåen.
Nogle kunne gå hen og blive sekteriske og fundamentalistiske på den ugode måde, og andre kunne af økonomiske grunde tvinges til at til at kappes med hinanden om hvem der præsterede den bedste børnepasning eller det bedste hjemmebag til kirkekaffen ...
Det er i hvert fald en del af mine egne skrækvisioner.
Jeg vil bare lige punktere din værste skræk ved at sige at der jo allerede at mange frikirker rundt omkring og jeg tror ikke de kappes om dem der kommers penge. Eller "kunder" som du kalder dem. (Det ubehagelige udtryk vil heldigvis også forsvinde hurtigt, når man får medejerskab). Så er det i hvert fald meget skjult. Jeg synes du glemmer at der allerede er en masse frikirker og ingen af disse skrækscenarier er særlig aktuelle. Ikke mindst fordi frikirkerne organiserer sig med dem de er enige med, så man ved hvad man får de fleste steder. Der er altid undtagelser selvfølgelig.
Og fordelene ved at lave frikirker er stadigvæk langt større end ved at lade være...
#80444 - 06/02/200702:08Re: Folkekirken har spillet fallit
Anonym
Anonym
Hej Metusalem!
Jeg vil give kristina ret i, at visse frikirker har været præget af sekteriske træk, 'fundamentalisme på den trælse måde osv. Eksempler er der en del af. Fx. har der for år tilbage været en del splittelse i frikirkemiljøet, som ikke har ført noget godt med sig.
Til gengæld vil jeg give dig helt og aldeles ret i, at medejerskab er bedre end kunder. Og medejerskab (ikke bogstaveligt forstået som i et aktieselskab) er jo netop hvad man får når man bidrager økonomisk til noget. Ethvert tænkende menneske vil være påpasselig med hvad han eller hun giver mange procent af sin indkomst til. I Folkekirken kører det hele lidt mere af sig selv, og derfor er man ikke så obs på hvad der sker. Sådan har jeg det i hvert fald selv. Hvis jeg skal tegne et gavebrev til en organisation vil jeg være helt sikker på at jeg ikke om 5 år ender med at poste 1-2% af min indkomst i noget, der viser sig at være halvliberalt eller det der er værre.