0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#80292 - 30/01/2007 20:05
Jobs bog..
|
Bruger
Reg.: 23/11/2006
|
Haudi alle.  Jeg har læst Jobs bog i Bibelen og er også i gang med Peter madsen's "Historien om Job". Jeg har endnu ikke forstået Guds handling i denne historie. Gud tillader Djævelen at gøre alt muligt ondt mod Job fordi han er et sådan godt menneske, så længe Job bare ikke dør. Jeg forstår simpelthen ikke at Gud tillader det, det virker lidt som en "leg" eller et "væddemål" mellem Gud og Satan om, hvorvidt Job holder ved troen. Hjææælp Mig. 
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
|
|
Til toppen
|
|
|
#80293 - 30/01/2007 23:27
Re: Jobs bog..
[Re: ICTHYS]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Tania Ja, Jobs bog er en lidt speciel og forvirrende bog. Jeg har også lige læst den.  Du skriver: Citat: Gud tillader Djævelen at gøre alt muligt ondt mod Job fordi han er et sådan godt menneske, så længe Job bare ikke dør.
Faktisk slutter historien jo med, at Job får endnu større lykke, end han havde til at begynde med før »væddemålet« mellem Gud og Satan, og derudover bliver han også hædret af Gud frem for sine snusfornuftige venner. Uden den slutning ville bogen ikke give meget mening.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80294 - 31/01/2007 13:50
|
Bruger
Reg.: 28/02/2006
Sted: København
|
Hej Tania Prøv den her: www.norea.dk Klik på "Vejen gennem Bibelen" ud til venstre, derefter "Oversigt" og vælg så (i dit tilfælde) "Det gamle Testamente". Herefter kan du så klikke på "Jobs bog", og så kan du så ellers klikke og downloade en udlægning af de enkelte afsnit (og en samlet indledning til bogen). Dette kan forøvrigt bruges til hele Bibelen. Da jeg ikke har hørt afsnittene om Jobs bog ud over indledningen, kan jeg selvfølgelig ikke love, at du får svar på dine spørgsmål. Men måske får du svar på nogle, du ikke selv lige havde tænkt på at stille! Og på den måde kan du måske få en bedre forståelse af hele bogen, også det der virker urimeligt. - Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#80295 - 01/02/2007 02:01
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Hej Tania
Jeg finder det meget usandsynligt at Job har levet. Jobs bog virker snarere som et filosofisk og poetisk mesterværk, der skal lære os noget om livet.
Om historien virkelig har foregået eller ej har ikke betydning for pointen med historien.
Så god fornøjelse med at læse denne fantastisk smukke bog og uddrage visdom fra den!
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#80296 - 01/02/2007 12:53
Ligegyldigt om Job levede?
[Re: seeker]
|
Anonym
Anonym
|
Havde disse tre mænd, Noa, Daniel og Job, levet i det land, så havde de reddet livet ved deres retfærdighed, siger Gud Herren. (Ez 14,14)
Er det også usandsynligt at Noa og Daniel har levet?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#80297 - 01/02/2007 19:21
[Re: seeker]
|
Bruger
|
Usandsynligt at han har levet? Jo, jeg tror nu en mand som Job en gang har levet. Det jeg finder usandsynligt i historien er den måde Gud og Satan "vædder" omkring Job. Jeg forstår ikke at Gud kan gå med i sådan et væddemål og lade så mange mennesker dø for at vise Satan, at Job holder ved. jeg synes at i forhold til at alle mennesker er lige meget værd for Gud, så kan det virke lidt usandsynligt.
- Tania -
|
|
Til toppen
|
|
|
#80298 - 01/02/2007 19:22
[Re: MadsVJ]
|
Bruger
|
Hej Mads. Tak for linket, jeg har fået hørt de første tre afsnit, spændende men langtrukkent. 
- Tania -
|
|
Til toppen
|
|
|
#80300 - 01/02/2007 19:31
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Tania Citat: Ja historien slutter med at han får endnu mere lykke end han før havde. Men for mig virker det forvirrende, at Gud lader så mange mennesker gå til i et "væddemål", for alle har jo lige stor betydning for Gud?!
Ja, ved du hvad, det studser jeg også lidt over. Jeg har faktisk ikke lige noget svar på, hvorfor Gud lader så mange »bipersoner« dø.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#80301 - 01/02/2007 20:36
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Så er jeg ikke den eneste med de hersens spørgsmål.  Men måske har Gud også en dybere mening med det, vi mennesker forstår jo ikke Guds tanker, så hvem ved? 
- Tania -
|
|
Til toppen
|
|
|
#80302 - 01/02/2007 20:56
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Tania, Citat: Usandsynligt at han har levet? Jo, jeg tror nu en mand som Job en gang har levet. Det jeg finder usandsynligt i historien er den måde Gud og Satan "vædder" omkring Job. Jeg forstår ikke at Gud kan gå med i sådan et væddemål og lade så mange mennesker dø for at vise Satan, at Job holder ved. jeg synes at i forhold til at alle mennesker er lige meget værd for Gud, så kan det virke lidt usandsynligt.
Jeg forstår godt dine betænkeligheder, og hvis det virkelig var et vædemål, så synes jeg også det lyder noget kynisk.
Men læg engang mærke til, hvem der tager initiativer... hvem er det, der får Satan i tale? Hvem henleder hans opmærksomhed på Job?
Hvis vi fastholder, at Gud er alvidende, og at Satan er strengt logisk (hvilket rigtig meget tyder på), så er det indlysende, at Gud har kendt Satans "udfordring" på forhånd. Gud har narret Satan til at udføre hans planer... det er da lidt cool 
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#80303 - 01/02/2007 21:09
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Steffen
"Jeg forstår godt dine betænkeligheder, og hvis det virkelig var et vædemål, så synes jeg også det lyder noget kynisk"
Er det også, når Job er ENORMT retfærdig? Job giver den da hele armen. Allerede i starten læser vi, at han tænkte: »Mine sønner kunne jo have syndet og forbandet Gud i deres hjerte.« Sådan gjorde Job hver gang.
Han var måske så "retfærdig", så perfekt, at det var ved at være for meget,....selv for Gud ?
Guds fred,
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#80304 - 02/02/2007 12:05
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Ja det er jo egentlig rigtigt nok Gud der henleder opmærksomheden på ham. Men måske er Gud stolt af ham? 
- Tania -
|
|
Til toppen
|
|
|
#80307 - 02/02/2007 13:19
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Tania. Jeg tror også det er det, vi må lande på her. Vi kender ikke Guds tanker med, hvorfor der skulle ske sådan og sådan. Jeg spørger også af og til mig selv, om vi ville have nogen glæde af at vide det? Eller om vi ville kunne godtage det svar, vi fik? (For eksempel: Hvis man mistede en af sine kære, spurgte "hvorfor?" og fik svaret: "fordi... sådan og sådan", tror jeg ikke man ville få så meget ud af det alligevel. Man kunne næppe forestille sig denne reaktion på svaret: "Nåh, derfor - jamen så er alt jo godt, så er der ikke noget at være ked af mere!"  Eller hvad?) Jeg tror, Gud havde styr på, hvad der skete den dag. Han kendte alle de implicerede personer, deres liv, og hvad der var bedst i det lange perspektiv. Der er måske nogen, der ville synes, det var et "nemt" svar, men det er for mig at se bedre end at finde på et eller andet hjemmestrikket svar, som ingen har glæde af. Selve Jobs historie viser jo også, at det ikke var så enkelt. Hans venner kunne jo sagtens gætte på både den ene og den anden forklaring, men ingen af dem holdt vand, og meget af det kunne Job heller ikke bruge til så meget. Men det var vennerne, Gud blev vred på, fordi de ikke havde talt ret om ham, i modstning til Job. Det er tankevækkende. Job får ikke et "fordi"-svar. Men han får Gud at se - modsat før, hvor Gud kun var et rygte for ham. Jeg tror det er det vigtigste: Ikke så meget "hvorfor" som "hvem". Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#86402 - 27/08/2007 23:55
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Bruger
Reg.: 16/08/2007
|
HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten! »Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3 "Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube
|
|
Til toppen
|
|
|
#86636 - 09/09/2007 01:25
[Re: Morten_M]
|
Bruger
Reg.: 08/09/2007
Sted: Odense
|
Hej Tania,
Set fra vores synspunkt virker det vildt at Gud lader uskyldige mennesker dø; men hvem er Herre over døden?
Der findes et skriftsted, som måske kan kaste lidt lys over dette emne, 1 Kongebog kap. 14, 13 "Hele Israel skal holde ligklage over ham og begrave ham, ja, han er den eneste af Jeroboams slægt, der skal komme i en grav, for hos ham alene i Jeroboams slægt har Herren, Israels Gud, fundet noget godt."
Prøv at tænke over dette: Den eneste person, som Gud finder noget godt i, lader han dø! Hvorfor gør han det? Kunne det være at Gud ikke syntes at han (kongens søn) skulle opleve hvad der skete med hans familie. Når han nu er død og begravet ved han ikke hvad der sker med hans familie og for Gud er døden ikke noget problem overhovedet. Jesus sammenligner døden med søvnen. Det var intet problem for Jesus at opvække Lazarus fra dødens søvn, ligeså lidt er det et problem for nogen anden at blive opvækket fra døden af Gud.
Vedrørende væddemålet mellem Gud og Satan, så er pointen den, at Satan hele tiden klager over at Gud handler uretfærdigt med os mennesker. Gud handlede uretfærdigt med Adam og Eva ved at lade dem leve istedet for at udrydde dem med samme, som han havde sagt. Det er ikke Job, der er under anklage; men det er Guds måde at behandle og velsigne job på der er en torn i øjet på Satan. Den eneste måde Satan kan gøre noget imod Gud er gennem Job, det er derfor Job ufrivilligt bliver lusen mellem to negle. Prøv at læse Guds svar til Job i kapitlerne 38-41. Gud kommer slet ikke ind på hvorfor Job har lidt, Gud fortæller istedet for om de store og små mysterier der sker i naturen og universet.
Mvh. Sven
|
|
Til toppen
|
|
|
#87793 - 10/10/2007 19:38
[Re: Ito_sven]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2007
|
hej Tanja. stan betyder prøveren/ anklageren... Satan er det som afprøver andre, i dette tilfælde afprøver han Jobs tro, og fordi jobs tro er stor får han mere lykke  - kort fortalt
Ændret af cille (10/10/2007 19:39)
|
|
Til toppen
|
|
|
|