Hej Steffen med flere!
Nu begynder dette jo at nærme sig en makroøkonomisk diskussion, og så vil jeg da gerne på banen med lidt overvejelser. Interesserer sådanne overvejelser ikke dig, må du hellere lade være at læse dette indlæg

Min lille hastige analyse som gennemføres under skrivningen, er ikke super-gennemtænkt eller videnskabelig, men indeholder dog nogle grundprincipper. Ret mig endelig!!! Jeg tager udgangspunkt i, at kirken havde så meget guld og så mange værdigenstande, at det ville flytte betydeligt i samfundet; jeg tror ikke den antagelse er helt i skoven. Størrelsen af de effekter, jeg beskriver, vil således afhænge af størrelsen af kirkens guldlager mm.
Var der en overskudsproduktion af korn, som man kunne købe for guldet?
Dette spørgsmål er ikke så let at besvare endda! På kort sigt har der jo måske ikke været de store lagre (overskudsproduktion svarer på kort sigt nærmest til et lager). Lidt lagre har der nok været. Hvad ville resultatet af at gå ud og købe korn for guldet således være?
1) Disse lagre ville blive mindsket væsentligt, og der ville komme mere korn at dele ud af fra kirken. Godt!
2) Prisen på korn ville stige væsentlig, hvilket ville ramme de fattige der ikke selv ville have en kornproduktion.
3) De, der havde en kornproduktion, ville blive meget rige, og ville dermed for øget deres indflydelse i samfundet.
4) Generelle prisstigninger på de fleste varer, og (måske mindst interessant): Prisen på guld ville falde, og dermed ramme de der havde opsparing i guld.
Dvs. at man faktisk ville kunne hjælpe nogle fattige på kort sigt. Det ville dog også rejse en del problematikker: Hvem skulle have kornet? Hvordan skulle det uddeles? osv. osv. Ikke lette spørgsmål at svare på i en konkret situation.
Under kornuddelingen ville kornprisen så falde drastisk, hvem vil købe korn når det kan fås gratis? Dette ville så ramme de kornproducenter der ikke kunne betale på deres gældsbreve, og dermed de fattigste godsejere, der ville bukke under i konkurrencen (jeg går ikke ud fra, at der har været så mange selvstændige bønder, jeg ved det dog ikke). Dog ville bønderne, hvis de havde små private jordlodder også blive ramt.
På lidt længere sigt ville resultatet blive, ud over inflationen, hvilket vil sige dyrere varer i det hele taget, hvilket ofte rammer de fattigste hårdest, en forrykket magtbalance. Måske ville kornproducenterne blive mere luksuriøse, og derved ville de efterspørge flere luksusprodukter, hvilket ville øge import og skade den samlede "nationale" økonomi, idet f.eks. de muhammedanske købmænd ville score gevinsten. I det hele taget ville der sikkert melde sig nogle krise-tegn, da mange ville miste tilliden til stabile priser (hvis man da overhovedet havde sådan en tillid dengang).
Hvis kirken lidt mere strategisk oprettede en fond (med evt. renteindtægter

, hvis det er tænkeligt), og så f.eks. lavede en form for rationeringsrabatkuponner ud fra velvalgte principper som blev uddelt periodisk, ville mange af de dårlige konsekvenser sikkert kunne afbødes. Markedsprisen på korn ville sikkert stige, men de fattige ville netop
ikke komme til at skulle købe det til markedsprisen, da de jo fik rabat, en rabat som ville gavne mere end prisstigningerne ville skade. Hvis man ikke tog renter, ville fonden dog på et eller andet tidspunkt slippe op. Og hvis man tog renter, skulle man overveje hvem man tjente renterne på, og om man skadede eller gavnede disse. Og så ville man gøre korn dyere for dem der ikke fik rabatkuponner. Man kunne naturligvis også vælge at give alle rabatkuponner. Hvad alt dette ville gøre ved markedspriserne på korn, er ikke helt simpelt at sige. Ville folk købe mere korn end det deres kuponner tillod dem? Ville de købe mere end de gjorde inden de fik rabat? Eller ville rabatten ligefrem føre til at de købte mindre korn, fordi de nu endelig fik råd til at købe lidt bedre fødevarer? Jeg tror ikke på det sidste, da de fleste basisfødevarer nu engang er fra korn. Hvor skulle kornet komme fra? Fra dem der omlagde produktionen, nu hvor kornprisen var steget, og det derfor bedre kunne betale sig at producere korn, i stedet for vin til de fornemme selskaber! Rydning af skove og lignende har sikkert også været en mulighed. Men som bekendt er kornproduktion sæsonbestemt, og der ville gå noget tid før dette ville slå igennem. Indtil da måtte det være en tæring på lagrene og en prisstigning på korn der ville være dominerende.
En helt tredje fremgangsmåde for kirken (og som nok ville minde en hel del mere om moderne ulandsbistand), ville være at benytte guldet til mere langsigtede investeringer. Hermed undgås for det første en del uheldige skadevirkninger, mht. ustabile priser og lign. Og desuden får alle hjælp. Hvis f.eks. man brugte pengene til at uddanne de lokale fæstebønder i hvordan de fik mest ud af deres egen lille jordlod. Eller forbedrede vejnettet, så det var lettere at komme til havnen og købe de billige og næringsrigtige fisk. Eller forbedringer af arbejdsredskaberne. Eller .... Kun fantasien sætter grænser, men de tre ting jeg nævner er ikke tilfældige. Uddannelse, infrastruktur og teknologi er væsentligt! Og så i det hele taget politiske reformer, men det var nok mere utænkeligt at kunne gennemtvinge. Og en række spørgsmål ville rejse sig: Havde man overhovedet institutionerne (eller nok af dem) til at kunne lave disse forbedringer i teknologi og uddannelse? Infrastrukturen kunne man nok, trods alt, gøre noget ved. Samtidig ville disse ting ikke gøre den enkelte enkelte afhængig af kirken i hverdagen, men derimod hjælpe ved at give den enkelte bedre muligheder for selv at forbedre sine livsvilkår (hvis systemet tillod det). Det ville føre til den så kendte "ekstra indsats", som generelt ville gavne samfundet.
Ulempen ved dette ville, ud over at miste den flotte udsmykning, være, at den jævne fattige muligvis ville være mistroisk over for, om en forbedring af disse ting ikke blot ville styrke overklassen. En formodning som han nok ikke ville tage helt fejl i! Derfor også snakken om de politiske reformer. Men samtidig ville det føre flere arbejdspladser med sig på kort sigt (f.eks. vejforbedring). Og selve vejforbedringen ville siden også give bedre levevilkår. Men hvis vejbygningen fik høstudbyttet til at falde på grund af manglende arbejdskraft, havde man et nyt problem. Selvom jeg tror der var arbejdskraft nok, grundlæggende set.
Så at sige, at kirken ingenting kunne have gjort, selv hvis den forsøgte, er nok forkert. Men valget mellem vækst i levestandard i øvrigt (inkl. bekæmpelse af hungersnød) og udsmykning, er jo så et etisk spørgsmål. Et spørgsmål vi i Vesten måske burde tænke mere over.....
Jaja, det var vist mest for dem der gad

- Mads