Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#80097 - 25/01/2007 22:19 Jesus kommer snart igen
Anonym
Anonym

Ja huhaa sikke nogen klimaforandringer (ironisk) - ligenu har jeg -8 grader udenfor min dør.. Synes nu det er normale grader i Januar måned.

Sidste år havde vi desuden den hårdeste vinter jeg nogensinde, kan huske, at have oplevet.

Bare fordi vi har haft en laang og varm dejlig sommer, så behøves det ikke nødvendigvis at have nogen med klimaforandringer og gøre. Det skulle jo ske én dag, at vi laver rekord.

Taget i betragtning af vejret nu og den hårde vinter sidste år synes jeg nu ikke det ligner en vedvarende klimaforandring med mindre, at klimaforandringer ændrer sig fra år til år.. Tror nu bare det er naturens gang så:)

At Jesus kommer snart kan man jo sige i alle tilfælde vel - men, at bruge vejret som et argument synes jeg er lidt ustabilt - og hvorfor? Fordi "klimaforandringen" virker - mildt sagt - overvurderet.

Min holdning har ikke noget at gøre med, at jeg ikke tror på at Jesus kommer snart, men noget at gøre med at "klimaforandringen" er meget opkørt.

Vi kunne jo også gå tilbage til den store "fugleinfluenza"-panik, sars osv osv. Men det gik i sig selv igen.

Det jeg vil frem til: Lad nu være med at skræmme folk sådan!

Tordentaler med uhyggelige og skræmmende ord har jeg aldrig kunne se det positive i. Jesus kærlighed røre ved det enkelte menneske og møder folk på en måde mennesker aldrig ville kunne ligne efter.

Lad os nu ikke skræmme mennesker "til tro" - det har jeg aldrig set som noget med Jesus at gøre.

Jesus møder folk i sin kærlighed - det er jeg overbevist om.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80098 - 26/01/2007 10:05 Re: Jesus kommer snart igen [Re: ]
Miss Mary
Bruger

Reg.: 21/09/2006
Hej med jer!
Jeg vil give Klaus ret, at alt det med at puuste sig op og skræmme folk til knæfald ikke er løsningen for dagens Danmark. Der er så mange som længes efter kærlighed og nærhed og bare et smil på livets vej og det er vores opgave. Ikke at sige- Gud elsker dig- men husk nu dommen har to sider!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
I lyset af Guds kærlighed ser vi også synden. Men først sættes troen. Ikke gerningerne. Forkyndes hans kærlighed og helbredende opløftende tjenervæsen skabes der et behov, og troen får lov at vokse/dannes!
Hvorfor skal Jehovas Vidner også lige pludselig tilsidesættes som nogle helt specielle? Vi alle er hver enkelt ansvarlige det er klart,- om vi er medlemmer af hvilken som helst religion. Men lad os lige peje fingre lidt...?

Samtidigt har jeg personligt ikke meget for det der SNART!
Jeg har skrevet herinde før at ordet SNART er så ulideligt at det slet ikke er til at holde ud at filosofere over. Gud ved hvornår jesus kommer, ikke engang ham selv. Måske når jeg ikke engang at sende denne her besked ud til jer alle sammen.
Guds rige er nær, sagde Jesus også allerede da han gik rundt i Mellemøsten, og det er klart, for han var der jo! Hans tilstedeværelse gjorde at Guds rige var tilstede! Men selv Paulus troede og håbede måske nok på at Jesus kom tilbage i sin levetid, sådan håber min morfar også, og sådan håber jeg.
Vi skal også hvile i at Jesus er her allerede I vores verden ved Helligånden, som retleder os med kærlighed, så vi ved hvad vi skal gøre.
Men at sige snart- ? Det ved jeg ikke. Snart-ordet, er tættere på end hvor lang tid der er gået siden Biblen blev skrevet. Så derfor er det selvfølgelig svært at forholde sig til idag. Men når der sker mere voldsomme ting, end klimaændringer,- så vil folk tænke over hvad ordet snart indebærer. Og himmellegemerne rystet vil vi tro at NU er det SNART at han kommer igen. Vi er blot mennesker. Uden tro. Kun ved hjælp af Guds enestående frelserplan er vi så heldige at omfatte hans kærlighed. Vi er jo ikke profeter os alle..
Ja, det var lidt mine tanker.
Respondér gerne!
Miss Mary

Til toppen 
#80099 - 26/01/2007 11:57 Re: Jesus kommer snart igen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Klaus!

Er der nogen, der for nyligt har talt tordentaler om klimaforandringer og forsøgt at skræmme mennesker til tro?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#80100 - 26/01/2007 20:17 Re: Jesus kommer snart igen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Jeg reffere til artiklen på forsiden af JesusNet.dk der hedder "Jesus kommer snart" hvor der står:

"Der blev rigtig røre i den kirkelige andedam, da en biskop kom til at sige, at han da ikke kunne afvise, at tidens voldsomme klimaændringer kan være et forvarsel om dommedag. Straks væltede forargelsen op og det hvirvlede rundt med ord som fundamentalist og dommedagsprofet. Men den kære biskop afslører såmænd blot, at han kan læse sin bibel og at han tror på det som Jesus selv siger."

"At hans kan læse sin bibel..".. Hvor interesserant. Og har mennesker pludselig det rigtige svar på "hvordan man læser bibelen" eller er det Jesus der kender den sande lære?

Det at et menneske bedømmer andre "kan læse i sin bibel" fordi de er enige med personen er der ekstrem menneskelære. Det er jo en menneskelig overbevisning. Bare fordi at den ene person mener biskoppen "kan læse sin bibel" er det ikke ensbetydende med, at det han siger er det rigtige. Ligeledes modsat.

Jeg synes det er sådan et interesserant fænomen at IndreMission tror, at de er de eneste der læser bibelen korrekt - og at de mener, at alle andre der er imod deres overbevisninger "læser bibelen forkert". Det lugter i hvert fald langt væk af fundamentalisme.

Den kommer jo standardreplik fra IM nærmest hver gang: "Det står i bibelen". Nej, det er IM's overbevisning om hvad der står i bibelen. En menneskelig overbevisning, en måde at læse bibelen på.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80101 - 28/01/2007 12:32 Hvad siger Jesus? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Klaus

Jeg forstår på din kommentar, at du har mange aversioner imod Indre Mission og dét du opfatter som "fundamentalisme". Det har du sikkert nogle gode grunde til, men skal vi ikke lade det ligge og prøve at holde os til sagen?

Du skriver i din første kommentar til fokus-artiklen, at <i>"Min holdning har ikke noget at gøre med, at jeg ikke tror på at Jesus kommer snart"</i>. Det forstår jeg sådan, at du også læser Bibelen og regner med det Jesus siger? Eller hvor har du ellers fra, at der skal komme en dommedag?

Du skriver, at man ikke bare kan sige at "Det står i Bibelen". Men kunne du ikke forklare mig, hvor jeg skal hente viden om min kristne tro, hvis ikke det skal være fra Bibelen? Hvad tror du på, Klaus?

Der er mange ting i Bibelen, som vi ikke uden videre kan læse bogstaveligt. Helt enig. Men når Jesus igen og igen taler om den dag han skal komme igen for at stille os til regnskab for vores tro og vores gerninger, mener du så, at Jesus mener noget helt andet end det han siger? Hvilken måde mener du, at vi skal forstå Jesus på, når han taler om dommens dag?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#80102 - 28/01/2007 14:55 Re: Hvad siger Jesus? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Citat:
Jeg forstår på din kommentar, at du har mange aversioner imod Indre Mission og dét du opfatter som "fundamentalisme". Det har du sikkert nogle gode grunde til, men skal vi ikke lade det ligge og prøve at holde os til sagen?

"aversion
afsky modvilje; rettet mod genstand el. person;"

Jeg har ikke noget imod eller afsky for personerne i IndreMission. Absolut ikke. Det jeg har noget imod, er den måde man behandler andre mennesker på og det dybt problematiske og skadelige i, at fortælle andre mennesker at ens holdning står i bibelen, når det også bare er en overbevisning. Det jeg vil frem til er, lad os nu kalde det overbevisninger når det endnu engang er og bliver overbevisninger. Jeg synes det er meget centralt og sagens kerne, fordi det var det jeg skrev indlæget for.

Eller det var egentligt min holdning om at jeg betvivler vi oplever en vanvittig stor klimaforandring i øjeblikket.

Det med overbevisninger omkring bibelen blev den så drejet ind på, da jeg snakke med alokin. Og jeg synes at det bestemt er det mest centrale. Det er selve sagen. Altså udtalelsen i artiklen på forsiden om "at forstå og læse bibelen korrekt."

Det ser jeg som hele omdrejgningspunktet.

Men, lige for at slå det fast igen. Jeg går ikke efter menneskerne i IndreMission, men holdningerne som alt i alt har ekstreme konsekvenser og følger for mennesker der bliver presset en personlig overbevisning ned over hovedet og dernæst endag kaldt for "Guds ord". Alt i alt, på mange områder, berører det og ødelægger mennesker. Specifikt omkring hvad, har vi snakket om før, men i første omgang vil jeg lige besvare dine spørgsmål.

Citat:
Du skriver i din første kommentar til fokus-artiklen, at <i>"Min holdning har ikke noget at gøre med, at jeg ikke tror på at Jesus kommer snart"</i>. Det forstår jeg sådan, at du også læser Bibelen og regner med det Jesus siger? Eller hvor har du ellers fra, at der skal komme en dommedag?

Fordi jeg skrev det, var fordi at jeg gerne ville holde fokus på selve de skræmmeprofetier IM og mange andre ofte kommer med.

Jeg tror på Jesus og jeg tror på at han kender den sande lære, men jeg vil ikke stå og råbe ud til andre hvad der er Jesus's overbevisning. Fordi, at jeg er et menneske der kan forstå forkert og 2. fordi at bibelen er skrevet af mennesker og mennesker kan lave fejl. Derfor regner jeg ikke at leve i min tro på Jesus på den måde. Jeg er overbevist om, personligt, at Jesus kender alt 100% og at han aldrig tager fejl, men jeg tror at mennesker gør.

Personligt tror jeg på, at hvis jeg lægger mit liv over til Jesus, så sørger han for mig og viser mig vejen, sandheden og livet.

Jeg regner og tror altså med/på Jesus og kan hverken sige om ting der står i bibelen er rigtig eller forkert.

Hvor har jeg så min tro fra? Jesus. Jeg tror på Jesus og er overbevist om at han har ledt mig igennem mit liv. Hvor har jeg hørt om Jesus? Ja, i bibelen og jeg er sikker på at Jesus har haft en mening med det og fortæller mig det som jeg skal høre. Jeg tror, at Jesus styrer alt. Jeg tror, at Jesus er det største af alt og at han derfor også er stor nok til at lede mig og fortælle mig det jeg skal høre. Derfor vil jeg hellerikke sige at mine personlige oplevelser med Jesus er lov for andres liv - for det ved jeg ganske vidst ikke.

Jeg tror ikke på bibelen, men på Jesus Kristus.

Hvordan så "frelse" andre? For det første, så kan jeg ikke det. Jeg er bare et menneske, men jeg tror på at Jesus og helligånden er så stor, at de rækker ud og røre ved menneskers liv på en måde jeg aldrig kunne. Jeg har altså tillid til at Jesus kan frelse og røre ved det enkelte menneske og jeg tror ikke på at jeg skal dømme hverken i tanke eller handling min næste.

Citat:
Du skriver, at man ikke bare kan sige at "Det står i Bibelen". Men kunne du ikke forklare mig, hvor jeg skal hente viden om min kristne tro, hvis ikke det skal være fra Bibelen? Hvad tror du på, Klaus?

Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre. Men jeg vil pege hen på Jesus og sige søg ham, så finder man liv

Bibelen er vel historiske fortællinger om Jesus osv, men jeg tror ikke personligt at det derved kan bruges som en lovbog eller som selve fundamentet. Jeg har hørt om Jesus derigennem og opnået en personlig kontakt direkte til Jesus og fået ønsket om at han skal være fundamentet nu og kun ham alene.

.....Jeg er kun et menneske, så jeg kan ikke sige det.

Men jeg tror på at Jesus er så stor, ja den største (større end man gør ham til), at hvis man kalder på ham så leder han end på den bedste måde man overhovedet kan blive ledt. Han er den bedste til at lede, jeg tror på at han er levende og derfor allerbedst kan lede en personligt i hvert enkelt menneskes liv.

Hvis man ber, lad din vilje ske Jesus, led mig, så er jeg også overbevist om at han leder en. Han er jo Jesus Kristus. Mere eller mindre kan jeg ikke sige.

Det er det jeg tror. Så er det da lagt i de bedste hænder.

Det virker nogengange som om at vi ikke tør stole på Jesus og istedet støtter os til mennesker, men hvis vi tror på at Jesus er så stor hvorfor lægger vi det så ikke over til ham alene - hvad er det vi er så bange for?

Bare mine personlige tanker

Citat:
Der er mange ting i Bibelen, som vi ikke uden videre kan læse bogstaveligt. Helt enig. Men når Jesus igen og igen taler om den dag han skal komme igen for at stille os til regnskab for vores tro og vores gerninger, mener du så, at Jesus mener noget helt andet end det han siger? Hvilken måde mener du, at vi skal forstå Jesus på, når han taler om dommens dag?

Jeg tror på Jesus, lægger alt over til ham og stræber på at elske alle, ikke dømme og være kærlig overfor alle mennesker. At være ydmyg og stille andre først. Jeg tror på det JESUS siger og derfor ber jeg også hans vilje ske hver nat. Andet kan jeg desværre ikke svare på.

Jeg vil bare ikke sige JESUS siger, når jeg ikke ved om det menneskers ord eller Jesus ord jeg hører igennem bibelen og hvor skulle jeg dog også vide det fra?

Jeg synes at man er begyndt at tro på bibelen og lægge sig liv på den, men det er jo ikke den man skal tro på, men Jesus.

Til sidst: Det jeg ser som dybt problematisk er, at man istedet for at lade den enkelte søge Jesus, så kommer der et menneske ind og blandet sig imellem det enkelte menneske og Jesus. Det er problematisk fordi at et menneske kan tage fejl, men står der ingen imellem det enkelte menneske og Jesus, så kan det kun gå godt - for Jesus leder en bedst og han kan i sandhed sørge for frelse.

Til allersidst: Jeg tror på Jesus og ønsker ham.

PS: Kan godt se det ikke helt virker som om jeg fik svaret på dine spørgsmål, men det er simpelthen fordi jeg ikke kan svare på dem. Jeg tror på Jesus og lægger alt over til ham, ber om at han vil frelse mig, hans vilje ske, hans lære og så lægger jeg hos ham. Det tror jeg er den sikreste vej til frelse.

Håber du forstod mit svar

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80103 - 28/01/2007 15:29 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Klaus - jeg sidder med et lille enkelt nysgerrigt spørgsmål:

Tror du, at der kommer en dommedag, hvor Jesus kommer igen og dømmer levende og døde, og hvor nogle går fortabt, og nogle andre bliver frelst til evigt liv i Paradiset?

Eller mener du, at det bare er en menneskabt skræmmeprofeti?

Eller har du bare ikke taget stilling?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80104 - 28/01/2007 16:27 Re: Hvad siger Jesus? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg tror på Jesus Kristus og det han siger. Hans lære. Jeg tror hvis jeg lægger alt over til ham og ønsker ham og ham alene, så er det lagt i de bedste hænder - nemlig Jesus Kristus.

Kun Jesus ved hvad der skal ske og jeg ber hans vilje ske og jeg tror, at hvis jeg tror på ham så er jeg frelst.

Jeg tror bare på ham og ønsker ham og andet kan jeg ikke sige.

Hvis det er det Jesus siger, så tror jeg på det.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80105 - 28/01/2007 17:07 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Jeg regner og tror altså med/på Jesus og kan hverken sige om ting der står i bibelen er rigtig eller forkert.

Hvor har jeg så min tro fra? Jesus. Jeg tror på Jesus og er overbevist om at han har ledt mig igennem mit liv. Hvor har jeg hørt om Jesus? Ja, i bibelen

Så du ved altså ikke om det der står i Bibelen om Jesus er rigtigt eller forkert? Så det du har lært om Jesus kan lige så godt være forkert som det kan være rigtigt?

For mi at se er det da et meget tyndt og usikkert grundlag at bygge sin tro.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#80106 - 28/01/2007 17:11 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvis det er det Jesus siger, så tror jeg på det.

Og hvad med alle de andre ting Jesus siger? Tror du på det? eller tror du ikke på det? Tror du det er rigtigt når Jesus siger at det kun er ganske få der bliver frelst? Og at der er rigtig mange der vil gå fortabt?

Og hvad mener du med at tro på Jesus? At det er nok at sige at du tror på Jesus? Eller mener du, at det at tro på Jesus, får synlige og mærkbare konsekvenser i dit liv?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80107 - 28/01/2007 17:39 Hvorfra ved vi, hvad Jesus siger? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Klaus!
Citat:
Jeg tror på Jesus Kristus og det han siger. Hans lære. Jeg tror hvis jeg lægger alt over til ham og ønsker ham og ham alene, så er det lagt i de bedste hænder - nemlig Jesus Kristus.

Siger han det direkte til dig eller må du læse det han siger i ... Bibelen?

Mvh. Jalokin

Ændret af Jalokin (28/01/2007 18:31)

Til toppen 
#80108 - 28/01/2007 18:38 Re: Hvad siger Jesus? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Citat:
Så du ved altså ikke om det der står i Bibelen om Jesus er rigtigt eller forkert? Så det du har lært om Jesus kan lige så godt være forkert som det kan være rigtigt?

For mi at se er det da et meget tyndt og usikkert grundlag at bygge sin tro.

Nej jeg ved ikke hvad der er rigtigt og forkert i bibelen eller forkert og rigtigt - jeg ved faktisk ikke noget. Men jeg tror at Jesus lever og er rigtig og derfor kan jeg trygt lægge det hos ham. Selve troen på Jesus har jeg, den er plantet i mit hjerte og derfor lægger jeg det over til ham.

Er det tyndt og usikkert at bygge sin tro på Jesus Kristus?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80109 - 28/01/2007 18:41 Re: Hvorfra ved vi, hvad Jesus siger? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
Siger han det direkte til dig eller må du læse det han siger i ... Bibelen?

Jeg har en tro i mit hjerte på at Jesus er min frelser. Derfor ved jeg også at han ved alt og at jeg kan lægge alt over til ham. Min tro er jo plantet i mit hjerte - på Jesus. En tro, som jeg tror, kun Jesus kan plante.

Jeg tror bare på at Jesus er levende og regere er det så tyndt og usikkert?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80110 - 28/01/2007 18:45 Re: Hvad siger Jesus? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Citat:
Og hvad med alle de andre ting Jesus siger? Tror du på det? eller tror du ikke på det? Tror du det er rigtigt når Jesus siger at det kun er ganske få der bliver frelst? Og at der er rigtig mange der vil gå fortabt?

Jeg tror på det hvis det er dét Jesus siger. "Problemet" er bare, at jeg ikke ved hvad Jesus siger og ej. Men jeg kan ønske hans lære (hvad han siger) og lægge alt over til ham og be om hans vilje ske. Det gør ikke, at jeg véd hvad Jesus lære er 100%, men så har jeg erkendt jeg ikke ved det og erkent at Jesus ved alt og sagt at jeg ønsker hans lære.

Jeg har fred med at lægge alt over til Jesus. Han er min klippegrund og når jeg har søgt jeg ønsker ham, så ved jeg også at jeg er i hans hånd.

Men igen igen, det gør ikke mig til en profet der kan sige hvad der er rigtigt og ej. Det siger jeg hellerikke. Jeg er ligeså meget fyldt med fejl og mangler, derved også i troen, derfor lægger jeg alt over til ham. Troen i hjertet er ikke noget jeg har læst mig til.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80111 - 28/01/2007 18:48 Re: Hvad siger Jesus? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Jeg glemte dit andet spørgsmål:

Citat:
Og hvad mener du med at tro på Jesus? At det er nok at sige at du tror på Jesus? Eller mener du, at det at tro på Jesus, får synlige og mærkbare konsekvenser i dit liv?

Jeg tror på Jesus og ønsker ham og har lagt mit liv i hans hænder og så lægger det også det mest kraftfulde sted.

Om jeg har synlige og mærkbare konsekvenser i mit liv af det? Hvordan mener du?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80112 - 28/01/2007 19:40 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Nej jeg ved ikke hvad der er rigtigt og forkert i bibelen eller forkert og rigtigt - jeg ved faktisk ikke noget. Men jeg tror at Jesus lever og er rigtig og derfor kan jeg trygt lægge det hos ham. Selve troen på Jesus har jeg, den er plantet i mit hjerte og derfor lægger jeg det over til ham.

Er det tyndt og usikkert at bygge sin tro på Jesus Kristus?

Hvad er rigtig ved Jesus? Hvad ved du om Jesus? Hvad er det for en tro på Jesus du har?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80113 - 28/01/2007 19:48 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Klaus - jeg er lidt forvirret over det du skriver. Hvad er det for en Jesus du tror på?

Jesus var et ganske almindeligt navn, dengang .. og er det stadig i dag i hvert fald i Spanien.

Jeg synes det er nødvendigt at vide noget om den person - Gud eller menneske - eller begge dele? - som man lægger sit liv i hænderne på .. ?

Eller er det en stærk følelse af kærlighed, som du rummer i dit hjerte, og som i din egen oplevelse må være Jesus?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80114 - 28/01/2007 19:49 Re: Hvad siger Jesus? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Du skriver:
Citat:
Hvad er rigtig ved Jesus? Hvad ved du om Jesus? Hvad er det for en tro på Jesus du har?

Jeg er ikke helt med? Vil du uddybe?

Rigtigt ved Jesus? At jeg tror han er den eneste der kender sandheden.

Hvad jeg ved om Jesus? At han er den person der har været der for mig hele mit liv, ledet mig, hjulpet mig, støttet mig og frelst mig. At han er den der har vist størst kærlighed af alle imod mig.

Hvordan mener du man "tror rigtigt"?

Ved at følge menneskelig lære, ideologi og overbevisninger?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80115 - 28/01/2007 19:55 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg tror på det hvis det er dét Jesus siger. "Problemet" er bare, at jeg ikke ved hvad Jesus siger og ej.

Du ved altså ikke hvad Jesus siger, og når Jesus siger noget til dig, ved du ikke om det er rigtigt det Jesus siger til dig? Og så ved du jo reelt heller ikke om det er Jesus der siger det til dig som du tror Jesus siger til dig?

Jeg synes det er helt fint, og det er helt rigtigt, at du lægger dit liv over til Jesus. Absolut intet forkert i det. Det er endda et rigtig godt udgangspunkt at have.

Men det KAN også være et farligt sted at opholde sig (altså ikke at vide mere om Jesus end blot at ville lægge sit liv over på ham), for da KAN man være i stor risiko for at blive ledt vild og ende op med at have lagt sit liv over til nogen der viser sig at være en falsk Messias.

Der er jo reelt set kun ét eneste sted hvor du kan få mere at vide om Jesus, hvem han er, hvad han sagde, lærte og mente: nemlig i Bibelen. Jo mere du læser i Bibelen jo større kendskab får du til Jesus.

Nu ved jeg ikke hvor meget du i forvejen har læst i Bibelen. Men er du ikke en "hardecore bibellæser" vil jeg varmt anbefale dig at læse meget i den bibeludgave der hedder "Bibelen på hverdagsdansk". Der har man bestræbt sig på at oversætte Bibelen til et sprog der gør det meget let at læse og forstå hvad der står.

Og samtidig vil jeg varmt anbefale dig at det er evangelierne du starter med, først og fremmest Markus Evangeliet, så Lukkas Evangeliet og derefter Mattæus Evangeliet. Og så følge op med at læse Apostlenes Gerninger.

Og du skal naturligvis aldrig holde dig tilbage med at stille spørgsmål igen og igen for at få forklaret ting der er vanskelige at forstå. Der findes ikke dumme spørgsmål!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80116 - 28/01/2007 19:57 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvordan mener du man "tror rigtigt"?

Ved at følge menneskelig lære, ideologi og overbevisninger?

Nej nej. Jeg har forsøgt at give en lidt mere uddybende forklaring i dette svar

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80117 - 28/01/2007 20:22 Re: Hvad siger Jesus? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Citat:
Du ved altså ikke hvad Jesus siger, og når Jesus siger noget til dig, ved du ikke om det er rigtigt det Jesus siger til dig? Og så ved du jo reelt heller ikke om det er Jesus der siger det til dig som du tror Jesus siger til dig?

Jeg føler at Jesus siger ting til mig igennem ting. Det kan være en sang, et reklameskilt - ligesom at det kan være et stykke fra bibelen. Det jeg vil frem til er, at der kan være fejl og mangler i bibelen, da den er skrevet af mennesker. Jeg kan ikke sige om der ér fejl, men jeg kan hellerikke sige om der ikke er fejl. Det er det jeg mener med det når jeg siger, at jeg lægger alt over til Jesus så han kan lede mig.

Citat:
Jeg synes det er helt fint, og det er helt rigtigt, at du lægger dit liv over til Jesus. Absolut intet forkert i det. Det er endda et rigtig godt udgangspunkt at have.

Udgangspunkt? Jeg tror på at Jesus er levende og det er mere sandheden, vejen og livet at lægge mit liv over til ham end at lægge det over til mennesker med menneskelære, teologi og overbevisninger der nødvendigvis ikke har noget som helst med Jesus at gøre.

Citat:
Men det KAN også være et farligt sted at opholde sig (altså ikke at vide mere om Jesus end blot at ville lægge sit liv over på ham), for da KAN man være i stor risiko for at blive ledt vild og ende op med at have lagt sit liv over til nogen der viser sig at være en falsk Messias.

Jeg er slet slet ikke enig. Et farligt sted at opholde sig på Jesus Kristus? Det farlige er da at bygge sit liv på menneskers overbevisninger.

Jeg "ved" mere om Jesus. Men at "vide" noget om Jesus er jo fyldt med forskellige "at vide"-holdninger. Du må lige deffinere hvad det er du mener man skal vide om Jesus?

Det sidste du skriver er lige præcis det jeg vil frem til!! At lægge sit liv over til en falsk Messias. Mennesker kan jo lede vildt og derfor er det mest sikre vel at lægge alt over til Jesus.

Citat:
Der er jo reelt set kun ét eneste sted hvor du kan få mere at vide om Jesus, hvem han er, hvad han sagde, lærte og mente: nemlig i Bibelen. Jo mere du læser i Bibelen jo større kendskab får du til Jesus.

Hvor ved du det fra? Tror du at bibelen er helt uden fejl?

Fordi jeg siger, at bibelen kan indeholde fejl siger jeg jo ikke at Gud gør det. Gud indeholder ingen fejl, men det gør mennesker.

Jeg har også lært om Jesus igennem bibelen. For flere år tilbage læste jeg utrolig meget i bibelen og fik en masse ting atvide. Jeg tror at Jesus er så stor, at han kan sørge for man for fortalt de ting man skal have atvide om det er i bibelen, i en reklame eller et menneske der siger noget. Men troen er noget jeg har i mit hjerte og det er en tro på Jesus. Troen er jo uforklarlig! Det er noget der er plantet i mit hjerte af Jesus selv. Jeg tror slet ikke Jesus er så lille at han ikke kan lede en uden menneskers indblanding.

Citat:
Nu ved jeg ikke hvor meget du i forvejen har læst i Bibelen. Men er du ikke en "hardecore bibellæser" vil jeg varmt anbefale dig at læse meget i den bibeludgave der hedder "Bibelen på hverdagsdansk". Der har man bestræbt sig på at oversætte Bibelen til et sprog der gør det meget let at læse og forstå hvad der står.

Jeg er opvokset i en "kristen" familie. Så jeg har læst i bibelen siden jeg var lille. Det har både været på godt og ondt. Jeg kender udemærket bibelen og det har givet mig mange ting. Jeg tror at Jesus har en plan med det hele, at han leder mig. Den gang var jeg et andet sted i livet, i dag et andet. Jeg stoler på at Jesus nok skal lede mig og fortælle mig de ting som han vil. Jeg har bedt hans vilje ske og jeg tror at han er den største af alt og nok skal lede mig. Jeg tror ikke han er så lille, at han ikke kan lede mennesker uden andre menneskers indblandning.

Tror du at mennesker kender Guds ord bedre end Jesus gør?

Jesus er fejlfri, det er vi ikke. Et vers jeg da kender er: Jesus er vejen, sandheden og livet. Vejen frem, sandheden for mig og livET.

Jeg tror at Jesus frelser, at Jesus kan lede. Ham alene. Det er ikke et udgangspunkt for mig, men vejen, sandheden og livet. Jesus er den største og han er ikke så lille som han ofte gøres til.

Citat:
Og du skal naturligvis aldrig holde dig tilbage med at stille spørgsmål igen og igen for at få forklaret ting der er vanskelige at forstå. Der findes ikke dumme spørgsmål!

Er der så ikke en chance for en falsk Messias her? Det er jo en IM overbevisning, fyldt med menneskelære, ideologi og menneskelige overbevisninger. Er det ikke meget tryggere at pege hen på Jesus og lade den enkelte komme til ham? Så er det i sandhed lagt i de bedste hænder.

Det er jeg overbevist om er det bedste man kan gøre. Jeg tror ikke han er lille, jeg tror han er den største.

At jeg har lagt alting over til Jesus har gjordt at han har ledt mig. Han har fortalt mig ting, været der for mig og været som han er Jesus Kristus. Det vil intet menneske nogensinde kunne have givet mig.

Til toppen 
#80118 - 28/01/2007 20:28 Re: Hvad siger Jesus? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg kunne jo stille det samme spørgsmål?

Jeg er overbevist om at ham jeg lægger mit liv i hænderne på er Jesus Kristus. Den vi begge tror på!

Fordi jeg stoler på Jesus og ikke på menneskelære og ideologi gør mig vel ikke mindre troende. Det er vel tro at stole på Jesus og lægge alt hos ham. Ja det kræver meget, men det giver fred.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80119 - 28/01/2007 21:22 Re: Jesus kommer snart igen [Re: ]
Anonym
Anonym

Kære Klaus.

Jeg synes det er dejligt at høre at Helligånden har plantet en tro i dit hjerte på Jesus Kristus! Hurra og halleluja, brormand!

Jeg håber at den tro vil vokse i dig altid og give dig mod på at leve. Jeg håber, at du kommer til at lære Jesus selv at kende.

Johannes skriver et par gange i bibelen, at formålet med at han skriver om Kristus er, at mennesker skal læse det, tro på Jesus og dermed have liv i hans navn.

Jeg håber at du vil opleve at du møder Jesus Kristus i bibelen! - og at det vil styrke det, der allerede bor i dit hjerte.

Guds fred,

Thomas

Til toppen 
#80120 - 28/01/2007 23:19 Re: Jesus kommer snart igen [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Reg.: 18/06/2006
Sted: Århus
AMEN!

Kan ikke sige andet!

Formaning er en skjult dom - stop den.

www.jesusord.blogspot.com

Til toppen 
#80121 - 28/01/2007 23:43 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg føler at Jesus siger ting til mig igennem ting. Det kan være en sang, et reklameskilt - ligesom at det kan være et stykke fra bibelen.

Hvordan kan du vide at det er Jesus der taler til dig? Hvordan kan du vide, at det denne Jesus taler til dig, er sandt? Hvad harf du at holde det op mod? Hvad kan du kontrollere det med?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80122 - 31/01/2007 12:13 Re: Hvad siger Jesus? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Jeg kunne jo vende den om og spørge dig om det samme?

Hvordan ved du det?

Og hvis du vejer det op imod bibelen hvordan ved du så at du forstår rigtigt? Hvordan ved du at det der står der er sandt? Hvordan kan du være sikker på at bibelens personer er fejlfrie når de slet ikke var det?

Mener du at man skal lægge sit liv på bibelen eller i Jesus levende hænder - det kunne jeg godt tænke mig at spørge dig om?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#80123 - 31/01/2007 12:40 Re: Hvad siger Jesus? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg kunne jo vende den om og spørge dig om det samme?

Hvordan ved du det?

Og hvis du vejer det op imod bibelen hvordan ved du så at du forstår rigtigt? Hvordan ved du at det der står der er sandt? Hvordan kan du være sikker på at bibelens personer er fejlfrie når de slet ikke var det?

Mener du at man skal lægge sit liv på bibelen eller i Jesus levende hænder - det kunne jeg godt tænke mig at spørge dig om?

Bibelen er en bog der skrevet over en lang periode. Den første del af Bibelen er skrevet ca. 14-1500 år før Jesu fødsel og den sidste del ca. 100 år efter Jesu fødsel, og er skrevet af en lang række forfattere.

Det epokegørende og det sensationelle er den indre harmoni og den indre sammenhæng der er hele vejen igennem. Jesus anerkendte fuldt ud Det gamle Testamente, det gjorde hans disciple og de første apostle også. Allerede medens disciplene og de førstge apostle levede blev deres skrifter anerkendt som autoritative skrifter med bindende troslære for de troende kristne.

Ud over troslære indeholder Bibelen en lang række historiske oplysninger der for en meget stor dels vedkommende har ladet sig bekræfte som troværdige oplysninger. Desuden indeholder Bibelen et meget stort antale profetier. Mange af disse er gået i opfyldelse akkurat som de står skrevet. De historiske oplysninger sammen med de opfyldte profetier er en ganske god indikator for graden af troværdighed af de bibelske skrifter.

Her er nogle artikler fra JesusNet's arkiver om Bibelen og dens troværdighed:
http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=852
http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=55&subkat=5
http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=12
http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=350&subkat=5
http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=212&subkat=5

og her en liste over øvrige artikler om Bibelen:
http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=visnoegleord&id=17&subkat=1

Disse artikler giver tilsammen et rigtigt godt billede af Bibelens troværdighed. Og summen er, at vi uden Bibelens informationer rent faktisk ikke ved en dyt om hvem Jesus er, da Bibelen rent faktisk er den eneste reelle kilde vi har til viden om Jesus, hans liv og hans forkyndelse.

At påstå at man kan kende Jesus og vide hvad der er sandhed og ikke sandhed i kristendommen, uden om Bibelen, er og bliver ikke andet end et fantasifoster.

Vi har således kun Bibelen at holde såkaldte åbenbaringer (eller hvad man nu vil vælge at kalde det) op imod for at kontrollere om disse såkaldte åbenbaringer er i overensstemmesle med Jesu egen lære. Når man mener at Jesus taler til en gennem et kunstværk, gennem naturen, gennem tanken, gennem drømme eller hvad det nu end måtte være, da må vi sammenholde disse "åbenbaringer" med det der står i Bibelen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80124 - 01/02/2007 23:42 En drømme-Jesus? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Klaus

Jeg er enig med dig i, at det som er vigtigt i denne debat er hvordan vi skal læse og forstå Bibelen. Når jeg læser Bibelen, så tager jeg udgangspunkt i, at det jeg læser er talt og skrevet sådan som Gud vil at jeg skal læse det. Og jeg prøver hele tiden at indrette min overbevisning efter hvad der står i Bibelen.

Du har ret i at vi ikke skal læse alting bogstaveligt. Men jeg synes ofte det fremgår af sammenhængen hvilke udsagn og formaninger, der kræver en særlig oversættelse til nutiden og hvilke, der udtrykker tidløse og universelle sandheder. Men selvfølgelig er der steder hvor det er vanskeligt at vurdere forskellen.

Debatten begyndte med, at du anfægtede min artikel om, at Bibelen faktisk taler om en dommedag, som vi ikke kan afvise er nært forestående. Det mente du var en skræmmeprofeti som vi ikke skal tale om. Mener du så også, at Jesus var skræmmeprofet? Det er jo ham, der siger sådan.

Jeg forstår ikke hvordan du kan skrive, at du tror på Jesus, når du ikke mener vi kan vide hvad Jesus står for. Hvis ikke vi kan regne med noget af det som Bibelen siger, hvordan ved vi så noget om hvad Jesus siger og mener? Bliver din tro, så ikke bare en hjemmelavet privattro, hvor du danner dig et personligt billede af Jesus, som passer til dine behov?

Du skriver, at du vil pege hen på Jesus og bede mig (og andre) om at søge ham. Men hvis ikke jeg kan stole på Bibelen, hvor skal jeg så finde Jesus? Er han bare en tros-følelse indeni mit eget hjerte? Hvordan kender jeg forskel på mine egen ønsketænkning og det som Jesus siger til mig?

Jeg synes du giver udtryk for en meget smuk og sympatisk tro. Men det lyder som om det mest handler om dine personlige følelser af hvad du mener Jesus står for. Og det kan jo ligeså godt være forkert.

Jeg tror, at hvis Gud er Gud og Jesus er virkelig, så er han ikke bare sådan som vi føler og oplever det, men så er han sådan som han selv er. Og så har han også magt til at meddele sig til os og vise hvem det er vi skal tro på. Og det tror jeg han gør i Bibelen. Hvis ikke jeg kan stole på Bibelen, så ved jeg ret beset ingenting om Jesus, men er overladt til mine egne drømme og fantasier.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#80125 - 02/02/2007 01:18 Re: En drømme-Jesus? [Re: asas]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Netmissionæren

Citat:
Hvordan kender jeg forskel på mine egen ønsketænkning og det som Jesus siger til mig?

Det kan du finde ud af, ved at udleve det og afprøve det.
Hvis det er gjort i Gud, så kommer du til Lyset..!

Der er faktisk nogle, som finder vej, fordi de har Ordet i deres Hjerte og i deres Mund, så de kan handle efter dét. Når vi har Menneskesønnen, er vi stillet som Jesus, og kan komme til at forstå, både hvad og hvorfor han oplevede, hvad han gjorde.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 
#80126 - 02/02/2007 01:30 Re: En drømme-Jesus? [Re: asas]
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Citat:
Når jeg læser Bibelen, så tager jeg udgangspunkt i, at det, jeg læser, er talt og skrevet, sådan som Gud vil, at jeg skal læse det.

Og så er der ingen grund til tvivl, selv om vi ved, at teksterne er skrevet på mundtlige overleveringer, og selv om de meget jordiske mennesker, som udvalgte teksterne blandt mange tekster, mente - uden nogen påviselig autoritet - at være Guds sande talerør -

Var de i et pres for at beskrive og afgrænse det, som skulle være det katolske manifest?

Og så blev det til Bibelen, som derefter blev udråbt som Guds egne ord.

Til toppen 
#80127 - 02/02/2007 10:41 My personal Jesus [Re: Vandrer]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Vandrer
Citat:
Det kan du finde ud af, ved at udleve det og afprøve det.

Det er jeg ikke enig med dig i. I så fald vil jeg gøre min egen religiøse følelse til højeste autoritet og det er lige præcis den slags religiøsitet Bibelen gør op med. Især i NT's breve.

Alle kristne hoved-kirkesamfund har i sit bekendelsesgrundlag, at Gud faktisk har talt og at Bibelen er hans åbenbarede ord. Opgiver vi dette dogme, så kan Jesus i princippet tages til indtægt for hvad som helst - bare jeg føler det er rigtigt.

Sådan har man selvfølgelig lov at tro, men så har man lagt en ganske pæn afstand til den kristendom, som Bibelen er eksponent for.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#80128 - 02/02/2007 10:46 Bibelens historie [Re: trodi]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej trodi

Hvis du lige tjekker de links som Andreas Falck ovenfor har listet omkring Bibelens troværdighed, så vil du se, at Bibelens historie er en noget anden, end den du antyder her.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#80129 - 02/02/2007 14:10 Re: Bibelens historie [Re: asas]
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Jeg har tjekket de links, du henviste til, men jeg mener ikke de noget sted behandler det emne, som er:

Med hvilken (guddommelig?) autoritet blev netop de tekster - f.eks. de 4 evangelier - udvalgt, og hvad gjorde, at de mange andre foreliggende tekster ikke kom med. Jeg mener at vide, at der var flere end 30 tekster, som "fædrene" (f.eks. Irenæus) havde at vælge imellem.

Til toppen 
#80130 - 02/02/2007 19:23 Re: En drømme-Jesus? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn!

Citat:
Jeg er enig med dig i, at det som er vigtigt i denne debat er hvordan vi skal læse og forstå Bibelen. Når jeg læser Bibelen, så tager jeg udgangspunkt i, at det jeg læser er talt og skrevet sådan som Gud vil at jeg skal læse det. Og jeg prøver hele tiden at indrette min overbevisning efter hvad der står i Bibelen.

Jeg mente nu mere, at det er vigtigt at høre Jesus lære og ord.

Det er her at selve uenigheden lægger. Hvordan skal jeg kunne vide at det jeg læser i bibelen er lige præcis sådan som Gud vil at jeg skal læse det? Bibelen er jo blevet sammensat af et menneske. Et menneske som også fravalgte andre evangelier og hvordan ved jeg, at sådan som han gjorde det var lige præcis sådan som Gud ville det? Det kan jeg absolut aldrig bevise, men jeg kan hellerikke modbevise det. Men det er altså et menneske som har udvalgt evangelierne og derfor kan jeg ikke se på det som en bog der faldte ned fra himmelen lige præcis som Guds ord - selvom at det ville være så dejligt og let. Men det kan jeg jo ikke vide mig sikker på. Jeg kan hellerikke modbevise det.
Men det er jo her jeg vil frem til, at det er så dejligt at jeg tror på at Jesus er levende og derfor behøves jeg ikke tage stilling til dette, men bare lægge mit liv og alt hvad jeg er det største sted - hos Jesus Kristus. Hos ham ved jeg at det lægger det bedste sted. Jeg tror at Jesus er levende og den bedste til at lede. Jeg tror at hvis jeg råber på ham, så hører han mig og er så stor, ja den største, at han er stor nok til at omfavne mig når jeg inderligt ønsker ham.

Citat:
Du har ret i at vi ikke skal læse alting bogstaveligt. Men jeg synes ofte det fremgår af sammenhængen hvilke udsagn og formaninger, der kræver en særlig oversættelse til nutiden og hvilke, der udtrykker tidløse og universelle sandheder. Men selvfølgelig er der steder hvor det er vanskeligt at vurdere forskellen.

Det er jo her der er stor uenighed om hvad der er lige til og let og hvad der ikke "kan læses så bogstaveligt". Det er en jungle.

F.eks omkring homoseksualitet. Nogen mener det står tydeligt, jeg mener absolut ikke det står tydeligt. Og nu taler vi om hvis at bibelen altså er 100% fejlfri, så ser jeg det absolut stadigvæk ikke som om at der står noget imod homoseksualitet.

Omkring homoseksualitet mener størstedelen af alle IM'er (f.eks), at man skal tage det som det står. Men når man kommer til kvinders hovedbeklædning mener størstedelen af alle IM'er (f.eks), at man skal læse det ind i historien. Altså går dybere ned. Hvorfor går dybere ned i historien omkring kvinders hovedbeklædning, men ikke omkring homoseksualitet? For at tilpasse det ens egen overbevisning? For at tilpasse det sådan som man kan lide det?

Det er en jungle uden lige når mennesker skal fortælle hvad der er sandt og forkert. Mit spørgsmål er bare hvorfor man gør Gud så lille idag, at man ikke stoler nok på ham til at lægge alt over til ham. Så tænker jeg i hvert fald at det lægger i de bedste hænder - hos ham der kender læren 100%.

Jeg tror at jeg bygger på det der kaldes klippegrund på Jesus Kristus. Jeg tror at han er vejen, sandheden og livet og min frelser. At Jesus er Jesus og derfor er det det bedste sted for mig at lægge alt. Hos ham finder jeg fred.

Citat:
Debatten begyndte med, at du anfægtede min artikel om, at Bibelen faktisk taler om en dommedag, som vi ikke kan afvise er nært forestående. Det mente du var en skræmmeprofeti som vi ikke skal tale om. Mener du så også, at Jesus var skræmmeprofet? Det er jo ham, der siger sådan.

Nej jeg skrev ikke om at jeg var uenig i at "bibelen" taler om en dommedag. Jeg var uenig i, at mennesker kan bedømme hvornår dommedag er - at jeg ikke vil være med på den måde at "skræmme mennesker til frelse" og at jeg ikke tror på den.
Jeg var som det mest fundamentale uenig i, at der skrives i artiklen, at hvis man ikke var enig i at det havde noget med de sidste tider at gøre, så læste man ikke sin bibel korrekt.
Det er ikke at være imod hvad Jesus siger, men at være imod et menneskes overbevisninger. Om hvem er et menneske at kunne bedømme hvad der er en rigtig og forkert. Præsten kunne muligvis læse bibelen på den måde som IM ønsker, men det gør ikke opfattelsen korrekt. Derfor skrev jeg mit indlæg.

Bare fordi jeg er imod et menneskes overbevisning er jeg jo ikke imod Jesus. Et menneske er bare et menneske også selvom at jeg er imod en mulig IndreMissionsk overbevisning. En IndreMissionsk måde at læse bibelen på gør ikke automatisk sin måde at læse bibelen på "bibeltro", for det er jo bedømt ud fra en subjektiv synsvinkel.

Citat:
Jeg forstår ikke hvordan du kan skrive, at du tror på Jesus, når du ikke mener vi kan vide hvad Jesus står for. Hvis ikke vi kan regne med noget af det som Bibelen siger, hvordan ved vi så noget om hvad Jesus siger og mener? Bliver din tro, så ikke bare en hjemmelavet privattro, hvor du danner dig et personligt billede af Jesus, som passer til dine behov?

Jeg tror ikke, at når jeg ønsker Jesus fuldt og helt og lægger mit liv over i hans hænder, at det så lægger et forkert sted. Jeg kommer ikke med meninger om hvad Jesus står for, fordi jeg netop kan sige ting forkert. Men jeg tror på at Jesus kan frelse alene uden menneskers indblandning.

At lave en hjemmelavet privattro kan man jo beskylde alle for at gøre. Derfor ved jeg at når jeg lægger alt over til Jesus, så lægger det det bedste sted - i frelsens hænder for mig. Derfor behøves jeg ikke sige eller mene andet, end at forsvare menneskers frihed og rettigheder til selv at vælge hvilken vej de i livet vil gå. Alt kan jeg i tryghed lægge over til Jesus.

Mine udtalelser, ligesom alle andres, kan være forkerte og rigtige, men jeg tror at når jeg lægger hos Jesus Kristus - så lægger jeg det bedste sted.

Citat:
Du skriver, at du vil pege hen på Jesus og bede mig (og andre) om at søge ham. Men hvis ikke jeg kan stole på Bibelen, hvor skal jeg så finde Jesus? Er han bare en tros-følelse indeni mit eget hjerte? Hvordan kender jeg forskel på mine egen ønsketænkning og det som Jesus siger til mig?

Jeg tror på at Jesus er levende og når at man kalder på ham, så har han hørt en og at han kan lede end som den bedste i hele verdenen. Derfor peger jeg på ham.
Når alt lægger hos ham, og jeg har sagt "lad din vilje ske" - så kan jeg kun være tryg. Andet kan jeg ikke sige. Og det er for mig også det mest kraftfulde. At lade Jesus være min grund, at lægge der hos ham.

Hvordan du tror er op til dig, men jeg er overbevist om (for mit eget vedkommende), at når jeg lægger alt hos Jesus, så kan det ikke lægges et forkert sted eller hos en falsk Jesus. Råber jeg på ham, så hører han mig. Banker jeg på, så lukkes der op for mig. Jeg ved at når jeg ønsker ham alene, så er jeg hos Jesus alene.

Hvad mener du med ønsketænkning? Mener du at når man tror på Jesus, så får man alle de rigtige svar på og omkring Jesus i hele verdenen?

Citat:
Jeg synes du giver udtryk for en meget smuk og sympatisk tro. Men det lyder som om det mest handler om dine personlige følelser af hvad du mener Jesus står for. Og det kan jo ligeså godt være forkert.

Det er derfor at jeg lægger hele mit liv og alt hvad jeg er - alt - over til ham for at være sikker på at det lægger det bedste sted. Jeg vil ikke mene noget om hvad Jesus står for, men ønsker hans lære og vilje ene og alene. Når jeg har sagt det til Jesus, lagt alt over til ham, så kan jeg ikke gøre mere. Men det er også der at jeg finder helt fred.

Hvis man ytre en holdning er der vel altid "fare for" at bruge sine personlige følelser. Men siger jeg til Jesus: "Jeg ved ikke noget, men jeg ved at du ved alt, og jeg lægger alt hos dig." Så har jeg lagt det hos Jesus Kristus og det er min klippegrund.

Citat:
Jeg tror, at hvis Gud er Gud og Jesus er virkelig, så er han ikke bare sådan som vi føler og oplever det, men så er han sådan som han selv er....

Amén!
Men både du og jeg kan få Jesus til at være noget han måske ikke er. Derfor bestræber jeg mig på, at holde min mund, og lægge alt hos Jesus og lade ham gøre arbejdet. Derfor ser jeg også en mening i ikke at dømme. Fordi hvad dømmer vi ud fra en menneskeoverbevisning. Men der er jo kun én der ved sandheden og derfor kan dømme korrekt - Gud.

Citat:
Og så har han også magt til at meddele sig til os og vise hvem det er vi skal tro på. Og det tror jeg han gør i Bibelen. Hvis ikke jeg kan stole på Bibelen, så ved jeg ret beset ingenting om Jesus, men er overladt til mine egne drømme og fantasier.

Jeg tror også han møder hver enkelt i sin personlige tro, men det gør jo nødvendigvis ikke det til lov for alle andre. Hvor skulle jeg vide det fra? Fra Jesus? Ja, og derfor peger jeg på ham for ikke at sige noget han ikke vil sige.

Netop du tror at han gør det i bibelen. Jeg ved bare ikke personligt om hvad der er rigtigt og forkert i bibelen og derfor lægger jeg det hele over til Jesus - netop fordi at jeg ønsker den rigtige lære.

Men det er okay du føler, at du er overladt til dine egne drømme og fantasier så.
Sådan har jeg det bare ikke. Jesus er levende for mig, han lever i mit hjerte.
Jesus, Jesus - Jesus.

Til toppen 
#80131 - 02/02/2007 20:55 Re: My personal Jesus [Re: asas]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Netmissionæren

Citat:
Det er jeg ikke enig med dig i. I så fald vil jeg gøre min egen religiøse følelse til højeste autoritet og det er lige præcis den slags religiøsitet Bibelen gør op med. Især i NT's breve.

Så er vi jo nok helt uenige og får noget forskelligt ud af Bibelen.
Vi respekterer den hver især på hver vor måde.
Det er rigtig og kendt, at Bibelen er blevet til som et magtmiddel. Ved at konstruere en bibel, forsøgte man at komme den erfarede spiritualitet i folket til livs, fordi kirken ikke kunne styre den. Visse af brevene, som havnede i NT, passede glimrende til det store "mord", på det frie troende Menneske.

Jeg synes det er sørgeligt at høre, du ikke har andet at forbinde min lille kommentar med, end en eller anden vag nærmest udviske religiøs følelse.
Du kan være uenig med mig eller ej, det er bare sådan; er gerningerne gjort i Gud, kommer man til Lyset... Og sådan kan man kende forskel på ønsketænkning og hvad Jesus siger til sig.
Men hvis man ikke tror det, hvordan skal man så forstå, det er sandt.

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 
#80132 - 02/02/2007 22:56 Re: My personal Jesus [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Citat:

Bibelen gør op med? Vil du forklare?

Så det vil sige, at alt hvad du mener ikke er en følelse, men Guds sande lære?

Jeg tror altså på, at Jesus er stor nok til at lede det enkelte menneske uden andre menneskers indblandning. Når han gjorde det dengang og stadigvæk lever i dag - hvorfor skulle han så ikke stadigvæk kunne gøre det? Med helligånden?
Jeg har jo aldrig sagt, at det man erfare i sin personlige tro på Jesus er en universiel lov for alle andre.

Citat:
Alle kristne hoved-kirkesamfund har i sit bekendelsesgrundlag, at Gud faktisk har talt og at Bibelen er hans åbenbarede ord. Opgiver vi dette dogme, så kan Jesus i princippet tages til indtægt for hvad som helst - bare jeg føler det er rigtigt.

Hvor ved de det fra? Det er vel et retfærdigt spørgsmål at stille når man kun ønsker Guds sande lære og vilje.

Så du tror, at hvis vi ikke lytter til menneskers holdninger og overbevisniner om Jesus Kristus, så er spillet kørt og så er Jesus ikke stor nok selv til at åbenbare sig i hvert enkelt menneskes liv.

Til sidst. Så du tror på hvert et bogstav i bibelen uden at tage forbehold for at mennesker kan have skrevet noget forkert og uden at tage forbehold for, at et menneske har sorteret og udvalgt evangelierne der er i "bibelen" ud af mange andre evangelier?
Og du tror ikke at Jesus direkte kan møde hvert enkelt menneske i hvert enkelt menneskes liv? Selvom at han lever i dag og at selvom vi har helligånden?
Du tror at det er et usikkert grundlag at bygge på Jesus og stole på ham? Du tror ikke at han er magtfuld nok til at omfavne hvert enkelt menneske når han er Guds søn, men at mennesker er bedre til at vejlede?

Eller har jeg forstået helt forkert?

Citat:
Sådan har man selvfølgelig lov at tro, men så har man lagt en ganske pæn afstand til den kristendom, som Bibelen er eksponent for.

Er bibelen Kristus eller er Jesus Kristus?

Til toppen 
#80133 - 09/02/2007 13:38 Re: Jesus kommer snart igen [Re: Miss Mary]
Miss Mary
Bruger

Reg.: 21/09/2006
Hvad øhh hvorfor blev jeg kastet ned sidst i debatten?

Til toppen 
#80134 - 09/02/2007 14:53 Re: Jesus kommer snart igen [Re: Miss Mary]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Miss Mary - det forholder sig sådan, at når andre, efter dig, svarer på samme indlæg, som du har svaret på, så kiler deres svar sig ind i mellem, og så bliver dit skubbet længere og længere ned i rækken.

Men her er et godt bibelcitat til trøst (Mark 10,31):

... mange af de første skal blive de sidste, og mange af de sidste de første.«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80135 - 10/02/2007 23:13 Re: Bibelens historie [Re: trodi]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej trodi

Vores temaside om Da Vinci Mysteriet handler meget om netop disse spørgsmål: Hvordan blev vores NT til og hvilke tekster var egentlig i spil dengang.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær