Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79987 - 25/01/2007 13:27 Svinekød???
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
I GT står der at man ikke må spise svinekød... Men alle de kristne jeg kender, de spiser svinekød...

Forklaring?

/Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#79988 - 25/01/2007 14:29 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
I GT står der at man ikke må spise svinekød... Men alle de kristne jeg kender, de spiser svinekød...

Forklaring?

Der er mange der mener at Guds Lov er afskaffet og at vi derfor kan gøre hvad vi vil!

Og så lidt af det seriøse:
Mange mener at alt det der med love, regler, uren føde, bestemte helligdage m.v., kun var noget der hørte til i tiden før Jesus, og at man efter Jesus er sat fri af alle disse regler. Man støtter dette syn bl.a. på Rom. 8,3: "Thi livets Ånds lov har i Kristus Jesus gjort dig fri fra syndens og dødens lov". Og i Ef. 2,15 læser vi: "Ved sit kød [sin død på korset] afskaffede han nemlig loven med den bud og forskrifter, for at han i sig kunne skabe de to til ét nyt menneske og stifte fred". Og der kunne nævnes en række yderligere tekster.

Andre (herunder undertegnede) mener, at de ting der blev "ophævet" ved Jesu død var de ting der viste frem til Jesus. Da Jesus døde på korset, var der jo ikke længere brug for de ting der viste frem. Men den holdning er i mindretal blandt kristne. At Guds lov ikke er afskaffet kan bl.a. støttes af denne tekst i Rom 3,31: "Sætter vi da loven ud af kraft ved troen? Nej, langtfra! vi stadfæster loven", samt dette udsagn fra Jesus selv: "Tro ikke, at jeg er kommen for at nedbryde loven eller profeterne; jeg er ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomme".

Med hensyn til det at spise f.eks. svinekød (uren føde) henvises ofte til Matt. 15, 1-20 og Mark 7,1-23. Men prøv at læse disse to tkster grundigt og læg meget mærke til hvad det er for et tema der er til debat (Mark. 7,2.8-9.13; Matt. 15,2-3.6.9.20).

Når du har læst disse tekster grundigt, så tænk nøje over, hvad temaet i disse vers, og hvad det er for en problemstilling der er sat i fokus! Der er mange der hænger sig utroligt meget fast i den sidste sætning i Mark. 7,19, hvilket er en kommentar Markus giver til Jesu belæring. Men husk at se denne kommentar i sammenhæng med hvad det er for en problemstilling der er til debat: at spise med urene hænder (uvaskede hænder), Mark. 7,2 og læg også her mærke til vers 4, hvor der står: "Og når de kommer fra torvet, spiser de ikke uden først at have stænket sig med vand". Og dette gjorde de fordi de havde den opfattelse at de blev urene ved at omgås syndige mennesker. Når de havde urene hænder mente de, at den mad de spiste blev uren ved berøring af de urene hænder, og derved fik de urenheden (syndens besmittelse) indenbords i kroppen, og dermed var de ilde stedt, for indvendig kunne de jo ikke vaske sig med ceremonieller og rituelle afvaskninger der kunne vaske synden af dem igen.

En jøde på Jesu tid kunne heller ikke gå ind i et hus der tilhørte en ikke-jøde for derved blev jøden uren af at være i et urent hus, Ap.g. 11,3.; 10,28.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79989 - 25/01/2007 15:24 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Carrie
Bruger

Tak for svaret Jeg kan forstå at der ikke er et facit, for hvordan det kan være

Til toppen 
#79990 - 25/01/2007 15:41 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
Anonym
Anonym

Hej Carrie!

Ja, og du har formentlig heller ikke fået din søn omskåret

Du kan læse mere om det i ApG 15. Forhistorien er, at en del hedninger (altså mennesker, der ikke er jøder) er blevet omvendt. Og så kommer der nogen og siger til dem, at de skal lade sig omskære. De har sandsynligvis også sagt til de nyomvendte, at de skulle holde hele moseloven.

Men læs selv mere...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79991 - 25/01/2007 15:56 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Jo da. Men det er kun en lille mindretal der vil acceptere facit

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79992 - 25/01/2007 16:02 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Carrie
Bruger

Citat:
Citat:

Jo da. Men det er kun en lille mindretal der vil acceptere facit

Hahaha :P Den måtte jeg da lige grine lidt af :P

Til toppen 
#79993 - 25/01/2007 16:03 Re: Svinekød??? [Re: ]
Carrie
Bruger

Citat:
Hej Carrie!

Ja, og du har formentlig heller ikke fået din søn omskåret

Du kan læse mere om det i ApG 15. Forhistorien er, at en del hedninger (altså mennesker, der ikke er jøder) er blevet omvendt. Og så kommer der nogen og siger til dem, at de skal lade sig omskære. De har sandsynligvis også sagt til de nyomvendte, at de skulle holde hele moseloven.

Men læs selv mere...

Mvh. Jalokin

Heej Jalokin

Mange tak det vil jeg da læse

Til toppen 
#79994 - 25/01/2007 16:18 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Carrie..

Hvis du er jøde, skal du holde mitzvot, hvis du ikke er skal du ikke.. Jeg gætter på du ikke er jøde (?), så du er ikke forpligtet til at holde mitzvot..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#79995 - 25/01/2007 16:22 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

Citat:

Hej Carrie..

Hvis du er jøde, skal du holde mitzvot, hvis du ikke er skal du ikke.. Jeg gætter på du ikke er jøde (?), så du er ikke forpligtet til at holde mitzvot..

Mvh

Nej jeg er ikke jøde

Men jeg troede både man skulle følge GT og NT... Men åbenbart ikke det hele så?? Forvirrende

Til toppen 
#79996 - 25/01/2007 16:39 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Mange tak det vil jeg da læse

Og når du læser Ap.g. kap 15 så husk for det første at læse sammenhængen i bl.a. kap. 13 og 14.

Menigheden, der foranlediger apostelmødet i Jerusalem (omtalt i kap. 15) er menigheden i Antiokia (Ap.g. 13,14-43). Der bliver grundlagt en menighed (der, som stort set alle andre steder, primært består af jøder) i denne by. Efter nogen tid, måske nogle få år, kommer der nogle jødekristne fra Jerusalem til Antiokia. De har den opfattelse at alle der omvendes til kristendommen, skal overholde alle de jødiske regler og forskrifter, herunder omskærelse og renselsesritualer og ceremoniel håndvask for spisning (jvf. Matt. 15 og Mark. 7). Disse jødekristne stifter splid overalt hvor de kommer frem og kræver overholdelse af alle disse jødiske forskrifter.

For bedre at forstå forholdene i menigheden i Antiokia og hvad der skete på apostelmødet, vil jeg stærkt anbefale dig at læse hvad Paulus selv skriver om dette, og det finder du i Gal. kap. 2, hvor vi bl.a. kan læse i versene 11-14: "Men dengang Kefas (apostlen Peter) kom til Antiokia, trådte jeg op imod ham lige i hans åbne øjne (åbenlyst i overværelse af menighedens forsamling), thi dømt var han (opførte sig fuldstændigt forkert). Førend der kom nogle fra Jakob (nogle der påstod at være udsendinge fra apostlenen i Jerusalem), plejede han nemlig at spise sammen med hedningerne (hedninger der nu var omvendte til troen på Jesus); men da de var kommet, trak han sig efterhånden tilbage og skilte sig ud af frygt for de omskårne (de jødekristne der forlangte fuld overholdelse af alle jødiske skikke). Og sammen med ham hyklede også de øvrige jøder (jøder er var omvendte til troen på Jesus), så enddog Barnabas blev draget med i deres hykleri. Men da jeg så, at de ikke gik lige frem efter evangeliets sandhed, sagde jeg til Kefas i alles påhør: 'Når du, skønt jøde, lever på hedensk vis, hvor kan du da søge at tvinge hedningerne til at følge jødiske skikke'?."

Der er altså tale om jødiske skikke. Og når en sådan "lille bagatel" som at kunne spise ved samme bord som hedninge-kristne kunne afstedkomme en sådan ballade og stridighed, hvilken ballade og stridighed tror du så ikke det ville afstedkomme dersom apostlene nu pludselig ville afskaffe den del af Guds Lov (ikke at forveksle med jødiske skikke) der handler om rene og urene dyr?

Det der er på tale i Ap.g. kap. 15 er tvistigheder om omvendte hedninger skulle, eller ikke skulle, overholde alle de forskellige jødiske forskrifter og skikke, specielt dem der gjorde jøderne til en særlig nation i forhold til hedningenationerne.

Loven om rene og urene dyr blev ikke givet som en særlig lov til jøderne ved lovgivningen på Sinai Bjerg, men har eksisteret allerede FØR syndfloden og må betragtes som indsat allerede i forbindelse med, eller meget kort efter syndefaldet.

Læg også mærke til at Peter IKKE spiser ét eneste af de urene dyr i forbindelse med det syn han ser, omtalt i Ap.g. kap. 10 og 11! Ja, han ville end ikke gå ind i et hus tilhørende en ugdfrygtig høvedsmand. En gudfrygtig var en hedning der var overgået til den jødiske tro, men som dog ikke var blevet omskåret. En sådan uomskåren, men som dog havde den jødiske tro, måtte en omskåren jøde end ikke besøge i sit hus! Men Peter havde, i synet i Ap.g. kap 10, fået undervisning af Gud om at ingen mennesker måtte anses for at være urene.

Når du har alt dette med som baggrundsviden, vil det blive svært at fastholde at apostlene på mødet i Jerusalem (omtlat i Ap.g. 15) handler om hvorvidt de kristne nu frit kan spise den føde Gud (3. Mos. kap. 11) har erklæret for uren og for væmmelig (Es. 65,4; 66,17).

Når selv det at spise ved samme bord, ja endda i samme rum som en hedningekristen kan afstedkomme stor opstandelse, så vil en beslutning om at spise svinekøb og andet væmmeligt, ganske enkelt afstedkommet en stening på stedet af apostlene i Jerusalem.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79997 - 25/01/2007 17:12 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Citat:

Forklaring?

/Carrie

"... tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende." 2 Kor 3,6

I første omgang vil jeg anbefale dig at studerer Pagterne, de kristne er i Jesus og følger Helligånden (den nye pagt), de bliver som sådan guidet til hvad der er rigtigt og forkert på overnaturlig vis. Bibelen er splittet op i to af en grund, pagt kan nemlig også sættes lig med testamente altså:

Gamle Testamente - Gamle Pagt
Nye Testamente - Ny Pagt

Det er af meget stor betydning at du får læst det Nye Testamente godt og grundigt, for at blive rodfæstet i den Nye Pagt inden du går i krig med det Gamle Testamente, Husk at det Gamle Testamente tolkes igennem det Nye Testamente.

"... Dette bæger er den nye pagt ved mit blod; ..." 1 Kor 11,25

Den Nye Pagt starter ved Jesu død på korset. Altså er dokumenterne der omhandler tiden efter Hans død, dem som beskriver den Nye Pagt i fulde drag. Evangelierne er en miks af den Gamle Pagt og Indblik i den Nye Pagt.

"... og han skrev pagtens ord, de ti bud, på tavlerne." 2 Mos 34,28

De ti bud er den gamle pagts ord, hele pagten består af 631 bud, med tilhørende forbandelser og velsignelser. Den nye pagt har kun velsignelser.

2 Kor 3 gør det klart at den Nye Pagt er langt bedre end den Gamle Pagt.

Den kristne er ikke underlagt de ti bud og skal ikke holde de ti bud, i stedet er Han i den Nye Pagt, læg mærke til at det eneste bud der ikke er gentaget i den nye Pagt af de ti bud, er Sabbatsbudet.

"De er, ligesom mad og drikke og forskellige renselser, kun jordiske forskrifter, gyldige indtil tiden for den rigtige ordning." Hebr 9,10

De spiseregler der indgik i den Gamle Pagt er kun jordiske forskrifter, gyldig indtil Jesus kom.

"For Guds rige er ikke mad og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden." Rom 14,17

"For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad for ren." Mark 7,19

Gud Søn, erklærede alt slags mad for ren.

Her er en prædiken der forklare mere om spisereglerne:
http://exadventist.dk/images/stories/downloads/sabath/FoodLawsAndTheSabbath.mp3

Du kan læse mere om pagterne her:
http://exadventist.dk/content/view/3/5/

I Jesus, kh
Martin

Til toppen 
#79998 - 25/01/2007 17:17 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Citat:
Citat:

Hej Carrie..

Mvh

Nej jeg er ikke jøde

Men jeg troede både man skulle følge GT og NT... Men åbenbart ikke det hele så?? Forvirrende

Det du skal følge er personen Jesus, lyt til Helligånden og lad ham overbevise dig om hvad der er sandt og falsk.

Læg mærke til at budene i den Gamle Pagt, kun blev givet til jøderne, Jesus har oprettet en hel Ny Pagt, der er forskellig fra den Gamle Pagt, noget af den gamle pagt, går igen i den nye pagt, andre bliver droppet.

Jesus sætter dig fri, bl.a. til at spise hvad du har lyst til. Religion, islam, jødedom, syvende dags adventisme, hinduisme binder dig til at du kun må spise nogle bestemte ting. Det handler om Jesus ikke om mad og drikke.

I Jesus, kh
Martin

Til toppen 
#79999 - 25/01/2007 17:19 Re: Svinekød??? [Re: mwh]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Læg mærke til at budene i den Gamle Pagt, kun blev givet til jøderne,

Eksisterede der jøder før syndfloden?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80000 - 26/01/2007 02:44 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
De fleste kristne tror, at det er ok at spise svinekød, da Kristus sagde, at det ikke er mad, der gør os urene.

I det gamle testamente står der, at vi ikke må spise bla svinekød.

Man skulle umiddelbart tro, at Kristus gør op med den regel, men det gør han ikke. Han gør op med den tro, at det er mad, der gør os urene i ånden. Befalingen om, hvad vi kan spise, står ved magt og blev gentaget i Koranen. Så hvis der skulle være tvivl, hvilket der jo er, så skulle den så være uryddet.

Kristus siger jo også selv: Mat 5 v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.

Det burde stå enhver klart, at der i loven også er indbefattet, hvad man må spise. Det er jo ikke uden grund at Gud har befalet det. Det bliver ikke ændret senere hen. Se hvad der står i GT:

3. Mos 11 v7 svinet, for det har ganske vist spaltede hove og kløft i hovene, men tygger ikke drøv; det skal I regne for urent. v8 I må ikke spise deres kød og ikke røre ved ådslet. Dem skal I regne for urene.

Urene her betyder, at det er dårligt for kroppen. Svin blev skabt som en af natures skraldemænd. Hvis vi fjernede skraldemændene i byerne, så ville vores byer snart se forfærdelige ud. Der er en grund til de er der. Svin blev også skabt med et formål og det er ikke at blive spist.

Citat:

Forklaring?

/Carrie

Til toppen 
#80001 - 26/01/2007 07:10 Re: Svinekød??? [Re: brahmamurti]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Brahmamurti..

Citat:

Man skulle umiddelbart tro, at Kristus gør op med den regel, men det gør han ikke.

Nu er de kristnes Gt, jo ikke Torah (men jeg er da overbevidst om at de henviser til Torah når de tænker på Gt).. Men stadig så er bl.a. budet om at afholde sig fra svinekød kun givet til Israels hus, ikke til nationerne.. Derfor skal man ikke tænke for stort over om man må spise svinekød eller ej, som ikke-jøde..
Jesus sagde vidst ingen steder, at Torah skulle gælde for hele verden

Rent faktisk siger han intet om, at hans budskab er for hele verden.. Missionsbefalingen er en senere tilføjning, men det vil jeg ikke blande mig så meget i..

Du henviser så til Koranen.. Men er den nu givet til hele verden? Nu spørger jeg dig ikke om hvad der står i den, men hvad du mener.. Hvis du mener det, er det jo svært at sige, at man kan leve videre som henholdsvis buddhist, hinduist eller noget helt tredje (jøde og kristen dog undtaget).. Grunden til at jeg spørger er, at jeg lader mig lidt styre af en forudsætning om at du er hinduist eller en anden indiskbaseret religion?
Er du muslim, lader jeg spørgsmålet ligge, for så er det selvindlysende

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80002 - 26/01/2007 07:13 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Carrie..

Citat:

Ja, er enig i at kristendommen kan forekomme forvirrende ..

Nu er jeg jøde og ikke kristen, så jeg kan ikke sige hvad du skal gøre og ikke gøre som kristen.. Jeg ville bare henvise dig til, at i jeres Gt bliver budende (lig med i vores Torah) kun givet til Israels hus og ikke nationerne..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80003 - 26/01/2007 08:00 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Missionsbefalingen er en senere tilføjning, men det vil jeg ikke blande mig så meget i..

Og den påstand kan du sagten føre dokumentation for ??

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80004 - 26/01/2007 08:03 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Nu er jeg jøde og ikke kristen, så jeg kan ikke sige hvad du skal gøre og ikke gøre som kristen.. Jeg ville bare henvise dig til, at i jeres Gt bliver budende (lig med i vores Torah) kun givet til Israels hus og ikke nationerne..

At jøder vælger at tolke dette på den måde er deres eget problem. Men Guds love og forskrifter gælder nu altså engang for alle troende uanset hvilket etnisk herkomst de så end måtte have.

Der findes kun én frelsesvej, og der er ikke forskel på jøde eller græker, og det er ikke etnisk afstamning der gør en til en Abrahams efterkommer, det er alene troen der gør det.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80005 - 26/01/2007 15:34 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Andreas..

Citat:
At jøder vælger at tolke dette på den måde er deres eget problem.

Jeg kan ikke se hvordan det skulle blive et problem for os, i forhold til kristne der vælger at tolke det til, at det skal gælde alle nationerne?

Citat:
Men Guds love og forskrifter gælder nu altså engang for alle troende uanset hvilket etnisk herkomst de så end måtte have.

Kan du underbygge det ud fra jeres Gt? Jeg har ikke selv læst noget sted ved overrækkelsen, hvor jeres Gt siger at budene gælder alle nationerne..

Citat:
Der findes kun én frelsesvej, og der er ikke forskel på jøde eller græker, og det er ikke etnisk afstamning der gør en til en Abrahams efterkommer, det er alene troen der gør det.

Den holdning skal du selvfølgelig have lov til at have.. Jeg blander mig ikke i din tro, men fremhæver kun over for Carrie, at der intet sted står at budene gælder andre end Israel..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80006 - 26/01/2007 15:39 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Andreas..

Citat:
Og den påstand kan du sagten føre dokumentation for ??

Det troede jeg da var alment kendt?

Jeg vil ikke sige "sagtens" (det er trods alt en retorisk vending jeg ikke selv har benyttet mig af ), men jeg kan da henvise til Erhmans "Misquoting Jesus", hvor han gennemgår tekstkritik af Nt.. Der nævner han bl.a. at stykket med missionsbefalingen ikke eksisterer i de ældste græske tekster..

Men dybere vil jeg egentlig ikke gå ind i det, da jeg ikke er her for at sætte kristendommen i miskredit, men tage nogle interessante debatter i filosofisk øjemed.. Og eventuelt rette misforståelser omkring jødisk tro og praksis..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80007 - 26/01/2007 15:50 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg vil ikke sige "sagtens" (det er trods alt en retorisk vending jeg ikke selv har benyttet mig af ), men jeg kan da henvise til Erhmans "Misquoting Jesus", hvor han gennemgår tekstkritik af Nt.. Der nævner han bl.a. at stykket med missionsbefalingen ikke eksisterer i de ældste græske tekster..

Men dybere vil jeg egentlig ikke gå ind i det, da jeg ikke er her for at sætte kristendommen i miskredit, men tage nogle interessante debatter i filosofisk øjemed.. Og eventuelt rette misforståelser omkring jødisk tro og praksis..

Jeg noterer mig at det eneste der bliver fremført er en henvisning til en kendt bibelkritiker, der gerne lader en masse ubekvemme data ude af betragtning for på den måde bedre at kunne fremstille evangelierne som utroværdige og få folk til at få den opfattelse at det meste af evangeliernes indhold om Jesus er senere tiders opdigtede fantasier.

Den slags revisionistiske bibel"forskere" er altså svære at tage bare en lille bitte sølle smule seriøst.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80008 - 26/01/2007 16:07 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Kefas (eller Fænomenet, eller hvad navn du nu går under for tiden),

Og velkommen tilbage

Du tænker nok på Markusevangeliets sidste kapitel, som ganske rigtigt er en tilføjelse. Evangeliets oprindelige slutning er efter hvad jeg har hørt gået tabt fordi det var nedskrevet på en skriftrulle, og så er der ét eller andet med de inderste par tommer...

Man har så studset over den pludselige slutning, og tilføjet noget tilnærmet.

Men at missionsbefalingen i Matthæus også skulle være af en sådan karakter, det betvivler jeg nu... jeg har i hvert fald aldrig hørt det.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#80009 - 26/01/2007 16:08 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:
Men Guds love og forskrifter gælder nu altså engang for alle troende uanset hvilket etnisk herkomst de så end måtte have.

Kan du underbygge det ud fra jeres Gt? Jeg har ikke selv læst noget sted ved overrækkelsen, hvor jeres Gt siger at budene gælder alle nationerne..

Jeres GT? Hvad er "jeres GT"? Mig bekendt er det GT vi har i dag identisk med det GT der blev brugt i Israel på Jesu tid!

Er Gud kun jøders Gud?

Gælder budet om ikke at slå ihjel kun jøder?

Gælder budet om ikke at stjæle kun jøder?

osv.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80010 - 26/01/2007 22:29 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carrie.

Jesus siger i en diskussion med farisæerne i Mark. 7, at det ikke er det, der går ind i kroppen, der gør en uren, men det der går ud af hjertet (onde tanker og handlinger fx.), se vers 15.
At det ikke bare handler om forskrifter for at vaske hænder, kan man se af, at der står: "Dermed erklærede han al slags mad for ren". (v.19.)

Også Paulus siger, at al mad er ren, og at den der spiser alt, ikke må se ned på den, der ikke gør det, og omvendt. (Rom. 14,3 og 20.)

Så som kristne kan vi spise flæskesteg ligeså vel som oksesteg og takke Gud for det. Vi behøver naturligvis ikke, men så bliver det snarere et spørgsmål om smag end om bud.

Håber det gav lidt opklaring.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80011 - 27/01/2007 00:35 Re: Svinekød??? [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
At det ikke bare handler om forskrifter for at vaske hænder, kan man se af, at der står: "Dermed erklærede han al slags mad for ren". (v.19.)

Hvorfor glemmer du paralelberetningen i Matt. 15? Og nu står der altså heller ikke i teksten "al slags mad", der står i den græske tekst (efter hvad jeg har kunnet finde frem til): "Er I da fortsat så uforstandige? Forstår I ikke at det som kommer ind i mennesket udefra, ikke kan gøre ham uren, forfdi det kommer ikke ind i hans hjerte, men går ned i maven og og går ud den naturlige vej, sådan renses al mad", Mark, 7,18-19 (Textus Receptus). I DO1992 er der egentlig indlagt mere fortolkning end oversættelse ind i disse vers.

Jesus erklærer ikke mad ren i den forstand at de dyr der hidtil har af GUD har været erklæret urene og derfor ikke menneskeføde, nu pludselig bliver erklæret for ikke længere at være uren som menneskeføde.

De eneste forskrifter der overhovedet er nævnt, er farisæernes egne hjemmelavede regler for rituel renselse inden et måltid.

Når du sammenholder teksterne fra Matt. 15 og Mark 7, kan du da heller ikke undgå at se at det er sådan der hænger sammen. Det Jesus siger er nemlig, at den mad du (han tlaer til JØDER du spiser med "urene" hænder slet ikke er blevet uren af disse "urene" hænder. I Matt. 15,20 står der, efter at han har fortalt om onde tanker, ægteskabsbrud, utugt: "Men at spise med uvaskede hænder gør ikke mennesket urent" og dermed erklærede han al den mad jøder sædvanligvis spiser, enten de har rituelt rene hænder eller ej, for at være ren, Mark. 7,19.

Og læg mærke til, at det IKKE er Jesus der udtaler ordene: "Hermed erklæres al mad for "ren"). Men det er en kommentar som Markus tilføjer. Markus forklarer altså at Jesu udtalelse, som også er referet i Matt. 15 ("Men at spise med uvaskede hænder gør ikke mennesket urent"), at rituelt urensede hænder ikke gør den sædvanlige jødiske mad uren. Farisæernes hjemmestrikkede regler om rituel religiøs håndrenselse hverken gør fra eller til over for om mad er ren eller uren.

Farisæerne havde nemlig fået den opfattelse, at den religiøse urenhed man havde på hænderne, blev overført til maden og derfra videre ført ind i kroppen og gjorde kroppen religiøs uren indefra. Derfor siger Jesus at det ikke er det der går ind i munden, der er ikke nogen religiøs urenhed forbundet med maden, der kan gøre et menneske religiøs uren.

Som det således soleklart fremgår af teksten, hvis man gør sig den ulejlighed at læse den uden fordomme og uden forudfattede meninger, drejer det sig alene om en problemstilling om rituel urenhed og rituel renselsesceremonier.

Hvis du ikke er enig i ovenstående eksegese, er du velkommen til at fortælle præcist i hvilke vers i Matt 15 og Mark 7 der er omtalt urene og rene DYR , jeg kan nemlig kun få øje på omtale af farisæiske hjemmestrikkede renselsesritualer!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80012 - 28/01/2007 09:37 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Jeres GT? Hvad er "jeres GT"? Mig bekendt er det GT vi har i dag identisk med det GT der blev brugt i Israel på Jesu tid!

Det skal jeg ikke afvise.. Jeg kender dog ikke til nogen der brugte den på det tidspunkt.. Heller ikke til at der skulle være gjort fund af Gt?

Hvis du tænker på Torah og resten af TaNaCh, så mener jeg ikke det er det samme.. Du kan selvfølgelig mene at Gt og TaNaCh er det samme - det skal du trods alt have lov til - men jeg kan ikke se det som to skrifter der er ens.. Dertil er der for mange forskelligheder (inklusive udledningen)..

Citat:
Er Gud kun jøders Gud?

Den forstår jeg ikke helt? Du mener, at fordi Torah kun blev givet til jøderne, så er Herren kun G-d for jøderne?

Citat:
Gælder budet om ikke at slå ihjel kun jøder?

Igen må jeg melde pas til forståelse af din tanke her.. Du mener, at fordi Torah kun er givet til jøderne, så er det ok for ikke-jøder at slå ihjel?

Citat:
Gælder budet om ikke at stjæle kun jøder?

Se ovenstående..

Osv.

Men nej, ingen må hverken slå ihjel eller stjæle ifølge dansk lovgivning (og også ifølge en del andre landes lovgivning)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80013 - 28/01/2007 09:40 Re: Svinekød??? [Re: steffenlaursen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Steffen og tak

Jeg har nu altid gået under navnet "KbA", det var en anden der gav mig tilnavnet "Fænomenet"

Citat:
Du tænker nok på Markusevangeliets sidste kapitel, som ganske rigtigt er en tilføjelse. Evangeliets oprindelige slutning er efter hvad jeg har hørt gået tabt fordi det var nedskrevet på en skriftrulle, og så er der ét eller andet med de inderste par tommer...

Man har så studset over den pludselige slutning, og tilføjet noget tilnærmet.

Men at missionsbefalingen i Matthæus også skulle være af en sådan karakter, det betvivler jeg nu... jeg har i hvert fald aldrig hørt det.

Sandt, men som jeg har forstået det, så er Matthæus og Lukas baseret på Markus (som skulle være det ældste)?

Nuvel, det var trods alt kun en lille sidebemærkning som jeg egentlig ikke vil gøre så meget mere ud af.. Min indblanding i denne tråd var for at fortælle Carrie, at hun kan spise svinekød lige så tosset hun vil, da hun trods alt ikke er jøde..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80014 - 28/01/2007 09:43 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Jeg noterer mig at det eneste der bliver fremført er en henvisning til en kendt bibelkritiker, der gerne lader en masse ubekvemme data ude af betragtning for på den måde bedre at kunne fremstille evangelierne som utroværdige og få folk til at få den opfattelse at det meste af evangeliernes indhold om Jesus er senere tiders opdigtede fantasier.

Det skal du så have lov til.. Jeg synes dog det er ærgeligt at du hellere vil miskreditere manden istedet for at forholde dig til hans argumenter.. Han kommer trods alt fra en temmelig højredrejet kristen baggrund og selv været overbevidst kristen der så den kristne bibel som ufejlbarlig.. Så må man selv spørge manden om hvad der har fået ham til at skifte holdning..

Men hvad er det for ubekvemme data, som du mener han lader ude af betragtning?

Citat:
Den slags revisionistiske bibel"forskere" er altså svære at tage bare en lille bitte sølle smule seriøst.

Jeg kan ikke se hvordan du får blandet "revisionistisk" ind i spørgsmålet? Har han sat spørgsmålstegn ved holocaust?
Og hvorfor er han svær at tage seriøs?

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80015 - 28/01/2007 09:52 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Men nej, ingen må hverken slå ihjel eller stjæle ifølge dansk lovgivning (og også ifølge en del andre landes lovgivning)..

Jeg spurgte ikke om dansk lovgivning, men om Guds bud om ikke at sjæle, lyve osv. kun var givet til jøderne, sådan at Gud skulle væe ligeglade med om kristne og alle andre, lyver, stjæler osv.? Det lader det jo til at du mener, lige som du åbenbart mener at Gud kun er jøders Gud.

Men nu var det altså ikke jøder Gud skabte i Edens Have, men mennesker!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80016 - 28/01/2007 10:00 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godmorgen Andreas

Jeg blev lidt forvirret, da jeg læste dit svar..

Citat:
Jeg spurgte ikke om dansk lovgivning, men om Guds bud om ikke at sjæle, lyve osv. kun var givet til jøderne, sådan at Gud skulle væe ligeglade med om kristne og alle andre, lyver, stjæler osv.?

Jeg læste mit svar til dig igennem, men kan simpelthen ikke se, hvordan det kan forståes på den måde? Kan du henvise til hvad jeg har skrevet, der har skabt forståelsen af, at Herren skulle være ligeglad med om ikke-jøder stjæler (og lyver, på trods af at jeg ikke har forholdt mig til det) osv.?

Citat:
Det lader det jo til at du mener, lige som du åbenbart mener at Gud kun er jøders Gud.

Og endnu engang.. Kan jeg ikke få dig til at henvise til hvor jeg har skrevet at Herren kun er G-d for jøder? Jeg kan simpelthen ikke finde det..

Citat:

Jeg er altså meget i tvivl om du har læst mit svar til dig, for jeg kan virkelig ikke finde noget sted hvor jeg har skrevet andet..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80017 - 28/01/2007 12:23 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:

Kom lige tilfældigt forbi dette indlæg, læste det og kom til at tænke på, om du mon har tænkt over, hvilke misforståelser, der kan komme ud af dette citat - isoleret set? Næppe noget, der er sjovt at få stukket i næsen!

Måske administratoren kan hjælpe dig med en lille omformulering?

I al fredsommelighed
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#80018 - 28/01/2007 12:28 Re: Svinekød??? [Re: LarsBj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Kom lige tilfældigt forbi dette indlæg, læste det og kom til at tænke på, om du mon har tænkt over, hvilke misforståelser, der kan komme ud af dette citat - isoleret set? Næppe noget, der er sjovt at få stukket i næsen!

Jeg kan virkelig ikke se at der er noget som helst galt i min formulering!

Det var mennesker Gud skabte i Edens Have, og da jøder jo er efterkommere af disse mennesker, giver resten jo sig selv!

Men alt kan jo misforståes af dem der absolut vil gøre sig anstrengelser for at misforstå.

Og så er den jo ikke længere.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80019 - 28/01/2007 12:40 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Men alt kan jo misforståes af dem der absolut vil gøre sig anstrengelser for at misforstå.

Og så er den jo ikke længere.

Næh, det må vi jo så håbe.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#80020 - 30/01/2007 13:53 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Jeg har ikke glemt parallelberetningen, men for nemheds skyld valgte jeg at holde mig til én beretning. Grunden til, at jeg valgte Markus, var v.19 om at erklære al mad for ren. Matthæus har ikke noget, der modsiger Markus.

Det er sandt, at den aktuelle diskussion i teksten handler om at spise med uvaskede hænder i forhold til de gamles overlevering - og at Jesus erklærer, at man ikke bliver uren af at spise med uvaskede hænder. Men perspektivet udvides alligevel, når Jesus generelt taler om at alt det, som kommer ind i et menneske udefra, ikke kan gøre det urent. og at der er intet, som kommer ind i et menneske udefra, der kan gøre det urent. Når der er tale om "alt" og "intet", må det også betyde, at intet, man spiser, kan gøre en uren - heller ikke fx. svinekød, uanset om det så er spist med vaskede eller uvaskede hænder, så sandt som det også hører med til kategorien af "det, der kommer ind i et menneske udefra".

Til v.19. Din oversættelse er for mig at se ikke sandsynlig, eftersom "at rense" står som et participium i hankøn og dermed refererer til Jesus, ikke til maden (så skulle det have været intetkøn). Havde det hentydet til maden, ville det heller ikke give mening at sige, at maden "går ned i maven og ud igen og renser al maden". Men hvis din oversættelse var rigtig, ville det vel heller ikke gøre nogen egentlig forskel som sådan, da maden jo så blev ren alligevel, eller hvordan?
Det er rigtigt, at der ikke står "slags" i grundteksten, men blot "al mad". Men meningen bliver jo den samme. Der er ingen mad - og dermed heller ingen bestemt slags mad - der kan gøre et menneske urent.
V.19 er Markus' bemærkning, men ikke desto mindre stadig en del af teksten.
Det er jøder, han taler til. Men han taler også om mennesker generelt - hvad der gør et menneske urent, nemlig det, der kommer ud af hjertet. Det gælder for alle mennesker, ikke kun jøder.

Desuden er der stadigvæk Paulus' ord om, at al mad er ren - og her menes der al slags mad, ikke bare mad der er spist med uvaskede hænder. Selv afgudsofferkød er rent, når det spises med ren samvittighed.
I 1.Tim. 4,3 advarer han mod dem, der bl.a. "holder sig fra føde, som Gud har skabt til at modtages med tak af dem, der tror og har erkendt sandheden".
Og i Kol. 2,16: "Lad derfor ikke nogen dømme jer på grund af mad eller drikke". Altså mad eller drikke som sådan. Heller ikke her noget med håndvask.
Det viser, for mig at se, at tanken om al mad som ren ikke er helt forkert på den, selv om diskussionen fra starten er om håndvask. Som sagt er der god grund til at tro, at Jesus udvider perspektivet.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80021 - 30/01/2007 16:12 Re: Svinekød??? [Re: mwh]
Carrie
Bruger

Citat:

Hej Carrie..

Det du skal følge er personen Jesus, lyt til Helligånden og lad ham overbevise dig om hvad der er sandt og falsk.

Læg mærke til at budene i den Gamle Pagt, kun blev givet til jøderne, Jesus har oprettet en hel Ny Pagt, der er forskellig fra den Gamle Pagt, noget af den gamle pagt, går igen i den nye pagt, andre bliver droppet.

Jesus sætter dig fri, bl.a. til at spise hvad du har lyst til. Religion, islam, jødedom, syvende dags adventisme, hinduisme binder dig til at du kun må spise nogle bestemte ting. Det handler om Jesus ikke om mad og drikke.

I Jesus, kh
Martin

Tak det tror jeg er et godt svar

Men hvis det gamle testamente er jødisk, hvorfor skal vi så bruge det? Hvis de ting vi skal bruge alligevel går igen, i det nye testamente, hvorfor så overhovedet forvirre os mere med det gamle?

Jeg ser mange steder det med at der er blevet sagt at nu er alt mad rent, men så er det ikke Jesus der har sagt det... Det eneste jeg har læst Jesus har sagt, er at det ikke er maden der gør os urene men vores gerninger.

Men det gør det da ikke okay at spise svinekød så.. Gør det? Han har jo ikke sagt det? Direkte.. Det er der en anden der har.. Men det er ikke Jesus' ord, og dermed skal vi vel ikke adlyde det?!

Carrie

Til toppen 
#80022 - 30/01/2007 17:19 Re: Svinekød??? [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er rigtigt, at der ikke står "slags" i grundteksten, men blot "al mad". Men meningen bliver jo den samme. Der er ingen mad - og dermed heller ingen bestemt slags mad - der kan gøre et menneske urent.

Nu taler Jesus til og med jøder, og det om mad bliver uren ved at blive berørt med urene hænder, og om denne urenhed kan overføres fra maden via maden og til det indre menneske.

Dine henvisninger til Timotius og Kolosenserne må vi lige tage en anden gang, da jeg ikke tidsmæssigt kan overkomme det den næste uges tid: næste nummer af vort kirkeblad skal redigeres og trykkes, samt årsregnskab og generalforsamling i ungdom- og idrætsforeningen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80023 - 01/02/2007 13:04 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Det bemærkelsesværdige er jo, at de modsætninger, Jesus stiller op, er ikke: koshermad uafhængig af håndvask <-> uren mad uafhængig af håndvask, men: det der kommer ind i munden <-> det der kommer ud af hjertet.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80024 - 01/02/2007 13:14 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie.

Jeg forstår godt det kan virke lidt forvirrende.
Men selv om det med "at erklære al mad for ren" ikke er et direkte citat af Jesus, er det alligevel en forklaring af, hvad Jesus mente, selv om det er evangelistens bemærkning.
Det ser man mange steder i evangelierne, at de kommer med forklarende bemærkninger til det, Jesus sagde og gjorde, selv om det ikke er direkte citater. Evangelisterne var enten nogle, der selv var disciple af Jesus, eller nogle, der stod i nær forbindelse med en discipel (Markus stod fx i forbindelse med Peter). Som hans disciple havde de fulgt ham på nært hold, lært af ham og var forpligtet på at give hans undervisning nøjagtigt videre.
Derfor er det stadig i fuld overensstemmelse med Jesu ord, når vi som kristne fx erklærer svinekød for rent.

Mvh. Anne.

PS. Kig evt. også på dette svar fra svarpanelet: "Forbyder Bibelen at spise svinekød?"

http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=348

Ændret af AnnePande (01/02/2007 13:18)

Til toppen 
#80025 - 01/02/2007 14:31 Re: Svinekød??? [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det bemærkelsesværdige er jo, at de modsætninger, Jesus stiller op, er ikke: koshermad uafhængig af håndvask <-> uren mad uafhængig af håndvask, men: det der kommer ind i munden <-> det der kommer ud af hjertet.

Læs endnu engang Matt. 15,20 og hold focus på hvem det er Jesus taler til!

Jesus taler altså om hvorvidt et menneske bliver urent eller ej ved at spise med rituelt urene hænder!

Når det kunne vække jødernes harme i den grad at Jesu disciple ikke foretog religiøs renselse af hænderne, hvilket ramaskrig ville det ikke have vagt hos de farisæiske selvgode jøder dersom Jesus virkelig havde talt om det Gud selv har erklæret for "væmmelige ting" nu skulle erklæres ren. Alene det at røre ved et urent dyr var næmest en katastrofe i sig selv, og hvor meget større tror du så ikke katastrofen ville have været dersom der her virkelig var tale om at Jesus erklærede urene og væmmelige dyr for at være rene!!

Husk altid at sørge for at få læst en tekst i dens rette tidsmæssige, stedmæssige og kulturmæssige baggrund. Dette er en væsentlig forudsætning for ikke at lave samme slemme bommert som du gør med denne tekst.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80026 - 01/02/2007 15:30 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Andreas
Jeg er enig i, at det ville have vakt et ramaskrig, hvis det havde været urene dyr, disciplene spiste. Men det ramaskrig viser Peters syn før mødet med Kornelius var nødvendigt. Lovene om rent og urent hvad angår mad har jeg svært ved at se, at man kan opretholde (og i hvert fald, at man kan påbyde andre at holde), efter den episode. En anden ting er, at Paulus taler om noget med at spise offerkød fra afgudstempler. Hvis en jøde nogensinde spiste sådan noget ville det have vakt om muligt endnu større opstandelse end det ville at spise urene dyr. Men det accepterer Paulus, at man kan under forudsætning af, at man ikke derved bringer sin bror eller søster til fald.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#80027 - 01/02/2007 15:36 Re: Svinekød??? [Re: KajQrd]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg er enig i, at det ville have vakt et ramaskrig, hvis det havde været urene dyr, disciplene spiste. Men det ramaskrig viser Peters syn før mødet med Kornelius var nødvendigt.

Jamen så prøv da lige at læse den beretning med Peter og Kornelius én gang til - og hæft dig ved hvad Peter selv siger synet handlede om! Læs hele beretningen, også den del der står i kap. 11.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80028 - 01/02/2007 16:11 Re: Svinekød??? [Re: AnnePande]
Carrie
Bruger

Citat:
Hej Carrie.
Evangelisterne var enten nogle, der selv var disciple af Jesus, eller nogle, der stod i nær forbindelse med en discipel (Markus stod fx i forbindelse med Peter). Som hans disciple havde de fulgt ham på nært hold, lært af ham og var forpligtet på at give hans undervisning nøjagtigt videre.

1000 tak for det svar Anne! Så blev jeg klogere... Det er altid dejligt *G*

Kram Carrie

Til toppen 
#80029 - 02/02/2007 13:21 Re: Svinekød??? [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie.

Selv tak. Jeg er glad for at det kunne bruges.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (02/02/2007 13:22)

Til toppen 
#80030 - 02/02/2007 13:40 Re: Svinekød??? [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Du har ret i, at man skal læse en tekst i sammenæng. Og som jeg før sagde, er jeg helt med på, at diskussionen handler om at spise med uvaskede hænder og rent og urent i den forbindelse. At spise med uvaskede hænder gør ikke et menneske urent.
Alligevel mener jeg stadig, han udvider perspektivet. Som før skitseret er der god grund til at tro det pga. hans sammenligning af det der kommer ned i maven med det, der kommer ud af hjertet (ikke kun mad med håndvask vs. uren mad som sådan), og hans erklæring af al mad for ren. Som før nævnt er denne oversættelse bedst.

Det er også værd at bemærke, at det er Markusevangeliet - det ældste af evangelierne - som har bemærkningen med om at erklære al mad for ren.

Men selv om det skulle forholde sig sådan, at vi ikke kunne bruge disse tekster til at sige noget om ren og uren mad, har vi stadigvæk det, Paulus skriver om emnet - og det handler i hvert fald om mad, ikke håndvask. Derfor ville vi stadig kunne sige, at al mad er ren også for den kristne.

I øvrigt, med hensyn til at vække forargelse, så er Jesus vist ikke den, der er kendt for at være mest bleg for at støde farisæere, skriftkloge og andet godtfolk. Og det handler ikke bare om de gamles overlevering mht. håndvask. Han helbreder også på en sabbat, lader sine disciple plukke korn på en sabbat, rører ved en uren spedalsk for at helbrede ham og lader en uren kvinde med blødninger røre ved sig for at blive helbredt. (Disse ting var i øvrigt også noget, som Gud selv i Moseloven havde erklæret for urent, på samme måde, som du siger, han havde gjort mht. spiseforskrifterne!) Ja, kvinden med blødningerne rører endda ved kvasten på Jesu kappe - og disse kvaster var ikke bare til pynt, men: "når I ser den, skal I huske på alle Herrens befalinger og følge dem (...) så I bliver hellige for jeres Gud." Se 4.Mos. 15, 38-40.
Når Jesus nu viser, at han gør op med lovens bud om urenhed på disse punkter, ville det da ikke være så mærkeligt, om han gjorde det på madens område også. Det ville nærmest være mærkeligt, hvis han ikke gjorde det.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (02/02/2007 13:45)

Til toppen 
#80031 - 03/02/2007 01:02 Hvor er Andreas? [Re: Andreas Falck]
trodi
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Hallo! Hvor er Andreas Falck?

Til toppen 
#80032 - 03/02/2007 01:44 Re: Svinekød??? [Re: Kefas Ben-Adam]
brahmamurti
Bruger

Citat:

Hej Brahmamurti..
Sal-OM
Citat:

Man skulle umiddelbart tro, at Kristus gør op med den regel, men det gør han ikke.

Nu er de kristnes Gt, jo ikke Torah (men jeg er da overbevidst om at de henviser til Torah når de tænker på Gt).. Men stadig så er bl.a. budet om at afholde sig fra svinekød kun givet til Israels hus, ikke til nationerne.. Derfor skal man ikke tænke for stort over om man må spise svinekød eller ej, som ikke-jøde..
Jesus sagde vidst ingen steder, at Torah skulle gælde for hele verden

Kristne er ikke hele verden. Kristus sagde, at han kun var sendt til fortabte stammer af Israels Hus. Han sagde også, at han kom for at samle disse "får" dvs stammer. Ved ikke om du er bekendt med den ti fortabte stammer? Men kort fortalt så blev Israels Hus på et tidspunk delt op i to huse. Israels Hus og Judas Hus(jøderne). Det var dette Israels Hus, som Kristus kom for at samle. Og de befalinger som blev givet ang. mad gælder stadig for disse stammer.

Hvor forsvandt disse stammer så hen? Kig på, hvilke nationer der er kristne idag og det vil give dig et peg om det. Danmark fx er oprindeligt dannet af Danerne, dvs Dans stamme. Vil lige give dig et par vers, så kun se, at det ikke er noget jeg finder på, hvad Kristus angår.

1 Mos 49v10 Scepteret viger ikke fra Juda,
staven ikke fra hans fødder,
til der kommer en hersker,
ham skal folkene adlyde.
På engelsk oversættes det sidste til...and unto him [shall] the gathering of the people [be].

Gathering betyder samles. Hvert sprog har åbenbart hver sin fortolkning af ordene og deres betydning.

Mat 15v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«

Mat 23v37 Jerusalem, Jerusalem! du, som slår profeterne ihjel og stener dem, der er sendt til dig. Hvor ofte ville jeg ikke samle dine børn, som en høne samler sine kyllinger under vingerne, men I ville ikke. v38 Se, jeres hus bliver overladt til jer selv, øde og tomt. v39 For jeg siger jer: Fra nu af skal I ikke se mig, før I siger: Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn!«

Rent faktisk siger han intet om, at hans budskab er for hele verden.. Missionsbefalingen er en senere tilføjning, men det vil jeg ikke blande mig så meget i..
Nej selvfølgelig ikke. Det var ikke tid endnu. Hvis end ikke et lille folk som jøder/israelitter kan følge Guds vilje, hvad hjælper det så at adressere hele verden og deres folkeslag? Nej, det var ikke tid endnu. Bevidstheden hos de fleste folkeslag var ikke højt nok til. Men budskabet spredtes med tiden til hele verden, da hele verden skulle have kendskab til det, når tiden kommer, at hele verden kan addresseres. Denne tid er nu.

Du henviser så til Koranen.. Men er den nu givet til hele verden? Nu spørger jeg dig ikke om hvad der står i den, men hvad du mener.. Hvis du mener det, er det jo svært at sige, at man kan leve videre som henholdsvis buddhist, hinduist eller noget helt tredje (jøde og kristen dog undtaget).. Grunden til at jeg spørger er, at jeg lader mig lidt styre af en forudsætning om at du er hinduist eller en anden indiskbaseret religion?
Er du muslim, lader jeg spørgsmålet ligge, for så er det selvindlysende

Aw ja. Jeg er svær at sætte i bås hva'? I hvilken bås sætter du Gud? Skaberen af universet og alt, hvad der findes osv?

Koranen var også rettet mod et folk, ligesom de forige religioner var det. Det er meget logisk. Det skal være sådan, at hele verden skal være bekendt med mindst en del af hele sandheden. På den måde kan ingen sige sig fri for ikke at kende til Gud på det ene eller andet plan.

Som vi ser i verden idag, så begynde religionerne at kolapse for alvor. Korruption og andet skidt splitter religionerne af, så man kan ikke sige, at der findes en religion, som ikke har dannet undergrupper af den ene eller anden art.

Det er uundgåligt, når man kun har en del af sandheden, at man så prøver at kompensere med menneskelige ideer. På den måde bliver religionerne udvandet og menneskenes ideer kommer nemt til at være det som folk har opmærksomhed på istedet for Guds vilje og religionernes sande budskaber.

Nu er det tiden, hvor man indser, at man kun har haft en del af sandheden. Man bliver nødt til at udvide sine horisonter så at sige og lære de andre budskaber at kende, som man kender ikke blot en del af hele Guds vilje.

Mvh

Til toppen 
#80033 - 03/02/2007 02:16 Re: Svinekød??? [Re: mwh]
brahmamurti
Bruger

Kristus fulgte dog selv de nedfældede love ellers ville have ikke have sagt:

Mat 5v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.

Retfærd. At gøre hvad der er ret, dvs Guds vilje. Hvis det er Sabbath, altså hviledag, men nogen har brug for hjælp lige nu og her, så hjælper man nu. Medmindre det kan vente.

Man må ikke spise svinekød osv. Der kan dog være situationer, hvor det kan blive nødvendigt for at overleve. Igen det er undtagelser, hvor man med god samvittighed og bevidsthed, altså man ved, hvad man gør og det ikke er en vane.

Kristus selv holdt Sabbath i hu.
Mark 1v21 Så kom de til Kapernaum. Da det blev sabbat, gik han straks ind i synagogen og underviste.

Mark 6v2 Og da det blev sabbat, begyndte han at undervise i synagogen; og de mange tilhørere blev slået af forundring og spurgte: »Hvor har han alt det fra? Hvad er det for en visdom, der er givet ham? Og hvad er det for mægtige gerninger, der sker ved hans hænder?

Han fejrede den jødiske påskefest, sådan som traditionen foreskriver det. Så Kristus holdt selv de hellige love. Han gav os dog en dybere forståelse af disse love fx i Mat kapitel 5.

Til toppen 
#80034 - 03/02/2007 09:30 Re: Hvor er Andreas? [Re: trodi]
Carrie
Bruger

Citat:

Han er blevet "smidt ud"

Han må ikke skrive her mere....

Til toppen 
#80035 - 03/02/2007 09:35 -- [Re: Carrie]
Carrie
Bruger

Okay jeg får dette ud af det (kort og godt)

- Jesus siger: I må ikke spise svinekød

SENERE

- Jesus siger: Nu er alt mad rent

Og så er der altså nogle der er i tvivl, om man så gerne må spise det eller hvad.. Han har jo ikke sagt direkte "Nu må I gerne spise svinekød"..

Han har sagt at det må vi IKKE. Og senere er alt mad rent. Men det betyder jo som sådan ikke at man må spise det... For det har han jo ikke sagt!

Ps. jeg er stadig meget forvirret *GG*

Til toppen 
#80036 - 03/02/2007 17:27 Re: -- [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie.

Jesus har ikke først sagt, at man ikke må spise svinekød, og dernæst, at man gerne må. Men han har erklæret al mad for ren. Der er ikke nogen steder, hvor han har talt om noget, man ikke måtte spise.
Hvis der stadig er noget, der virker forvirrende eller uklart, så spørg bare.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80037 - 03/02/2007 17:37 Re: -- [Re: AnnePande]
Carrie
Bruger

Citat:
Der er ikke nogen steder, hvor han har talt om noget, man ikke måtte spise.

Hmm.. jeg har altså læst noget... Kan ikke heeelt huske det men det var noget med "den der spiser, mus og kryb og svin........" og så et eller andet derefter... Haha ret tyndt, men jeg kan ikke lige huske hvor og hvad det var...

Til toppen 
#80038 - 03/02/2007 18:12 Re: -- [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie.

Jeg kender ikke citatet. Er i hvert fald sikker på, at det ikke står i det Nye Testamente (men måske i det Gamle). Det er ikke noget Jesus har sagt i hvert fald.
Forresten... mus og kryb?! Ydrk!

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80039 - 03/02/2007 18:25 Re: -- [Re: AnnePande]
LarsBj
Bruger

Citat:
Mvh. Anne.

Tjah, vaner, ikke?

Det er ret accepteret hos os at spise kaniner og rejer, men ikke mus og græshopper

Man kan spise frøer og skildpadder, men ikke slanger og salamandre

Muslinger og østers (endda rå) men ikke orme og larver

Marsvin spises rutinemæssigt i Chile, græshopper i Afrika, og slanger i Kina (tæller måske ikke - de spiser alt)

Men grænsen for, hvad der er lækkert og ulækkert ville være lidt svær at sætte, hvis man ikke kendte facit!

Blot en strøtanke!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#80040 - 03/02/2007 18:34 Re: Svinekød??? [Re: brahmamurti]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Brahmamurti..

Citat:
Sal-OM

Og det betyder

Citat:
Kristne er ikke hele verden. Kristus sagde, at han kun var sendt til fortabte stammer af Israels Hus. Han sagde også, at han kom for at samle disse "får" dvs stammer. Ved ikke om du er bekendt med den ti fortabte stammer? Men kort fortalt så blev Israels Hus på et tidspunk delt op i to huse. Israels Hus og Judas Hus(jøderne). Det var dette Israels Hus, som Kristus kom for at samle. Og de befalinger som blev givet ang. mad gælder stadig for disse stammer.

Jeg skrev vidst netop, at Jesus ikke nogen steder havde sagt at Torah skulle gælde for hele verden?

Udover det.. Jo, jeg kender da udemærket til de ti fortabte stammer.. Vi mener at have fundet nogle af dem: Falashaerne i Etiopien, Banu Israel og de andre to stammer i Indien, de kinesiske jøder.. Og det glæder da mit hjerte at finde flere og flere af mit folk ..

Men du laver en fejl.. Beyt Yisrael (Israels hus, også kaldet Am Yisrael eller Bney Yisrael) blev ikke delt op i to huse, men i to nationer - Yisrael og Yehudah.. Begge nationer var jøder (altså ikke kun Yehudah)..

Men din sidste bemærkning er jeg da helt enig i, da Torah er for evig..

Citat:
Hvor forsvandt disse stammer så hen? Kig på, hvilke nationer der er kristne idag og det vil give dig et peg om det. Danmark fx er oprindeligt dannet af Danerne, dvs Dans stamme. Vil lige give dig et par vers, så kun se, at det ikke er noget jeg finder på, hvad Kristus angår.

Jeg tror ikke at de kristne nationer er efterkommere af de forsvundne stammer, omend jeg ikke vil afvise at der er enkelte efterkommere imellem.. At Danmark skulle være være Dans forsvundne stamme, har jeg tit nok blevet fortalt, men aldrig blevet præsenteret for materiale der kan underbygge det..

Citat:
1 Mos 49v10 Scepteret viger ikke fra Juda,
staven ikke fra hans fødder,
til der kommer en hersker,
ham skal folkene adlyde.
På engelsk oversættes det sidste til...and unto him [shall] the gathering of the people [be].

Gathering betyder samles. Hvert sprog har åbenbart hver sin fortolkning af ordene og deres betydning.

Mat 15v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«

Mat 23v37 Jerusalem, Jerusalem! du, som slår profeterne ihjel og stener dem, der er sendt til dig. Hvor ofte ville jeg ikke samle dine børn, som en høne samler sine kyllinger under vingerne, men I ville ikke. v38 Se, jeres hus bliver overladt til jer selv, øde og tomt. v39 For jeg siger jer: Fra nu af skal I ikke se mig, før I siger: Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn!«

Jeg kan ikke se hvad det citerede beviser?

Citat:
Nej selvfølgelig ikke. Det var ikke tid endnu. Hvis end ikke et lille folk som jøder/israelitter kan følge Guds vilje, hvad hjælper det så at adressere hele verden og deres folkeslag? Nej, det var ikke tid endnu. Bevidstheden hos de fleste folkeslag var ikke højt nok til. Men budskabet spredtes med tiden til hele verden, da hele verden skulle have kendskab til det, når tiden kommer, at hele verden kan addresseres. Denne tid er nu.

Hvorfor mener du at tiden er moden nu?

Citat:
Aw ja. Jeg er svær at sætte i bås hva'? I hvilken bås sætter du Gud? Skaberen af universet og alt, hvad der findes osv?

Det var nu ikke for at sætte dig i bås, men mere af nysgerrighed.. Og Herren (b''H) nægter jeg at prøve at sætte i bås, da det er mig forbudt..

Citat:
Koranen var også rettet mod et folk, ligesom de forige religioner var det. Det er meget logisk. Det skal være sådan, at hele verden skal være bekendt med mindst en del af hele sandheden. På den måde kan ingen sige sig fri for ikke at kende til Gud på det ene eller andet plan.

Det er jeg ikke uenig i..

Citat:
Som vi ser i verden idag, så begynde religionerne at kolapse for alvor. Korruption og andet skidt splitter religionerne af, så man kan ikke sige, at der findes en religion, som ikke har dannet undergrupper af den ene eller anden art.

Det er jeg tilgengæld ikke enig i.. Jeg mener ikke at religionerne er ved at "kollapse".. Tværtimod vil jeg da mene, at religionerne trives i vores dage.. At der er undergrupper af diverse religioner, er nu ikke noget nyt.. Det har man altid set og hænger nok mere sammen med, at så længe der er mennesker, vil der altid være uenighed..

Citat:
Det er uundgåligt, når man kun har en del af sandheden, at man så prøver at kompensere med menneskelige ideer. På den måde bliver religionerne udvandet og menneskenes ideer kommer nemt til at være det som folk har opmærksomhed på istedet for Guds vilje og religionernes sande budskaber.

Jeg anskuer det på to måder:

1: Hvis Herren (b''H) kun har givet os (hele menneskeheden, folkeslagene hver især) en del af den fulde sandhed, så er det Hans skyld, hvis vi fylder resten ud med "menneskeskabte idéer"..

2: Jeg mener ikke at der en "fuld sandhed", men mange forståelser og nuancer af sandheden.. Der er ikke sort/hvid, men et helt farveregister..

Citat:
Nu er det tiden, hvor man indser, at man kun har haft en del af sandheden. Man bliver nødt til at udvide sine horisonter så at sige og lære de andre budskaber at kende, som man kender ikke blot en del af hele Guds vilje.

Og hvem skal så stykke delene sammen til en "fuld sandhed"

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#80041 - 03/02/2007 18:37 Re: -- [Re: LarsBj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj.

Det har du ret i. Det var også bare lige min umiddelbare reaktion, der lige kom op der.
Men jo, det er nok et spørgsmål om kultur ofte.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80042 - 04/02/2007 13:40 Re: Hvor er Andreas? [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carrie -
Citat:

Citat:

Han er blevet "smidt ud"

Det er simpelt ikke sandt!
Så ville jeg have vidst det ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80043 - 04/02/2007 14:19 Re: -- [Re: AnnePande]
Carrie
Bruger

Citat:
Hej Carrie.
Jeg kender ikke citatet. Er i hvert fald sikker på, at det ikke står i det Nye Testamente (men måske i det Gamle). Det er ikke noget Jesus har sagt i hvert fald.
Mvh. Anne.

Det var fra det gamle Det var en muslim der sagde til mig, at vi ikke måtte spise svinekød, for det stod i GT og så sendte hun mig teksten.

Til toppen 
#80044 - 04/02/2007 14:21 Re: Hvor er Andreas? [Re: kristina]
Carrie
Bruger

Citat:
Hej Carrie -
Citat:

Citat:

Han er blevet "smidt ud"

Det er simpelt ikke sandt!
Så ville jeg have vidst det ..

kristina

Jeg har prøvet at ændre i min tekst, men det kan jeg ikke

Han troede han var bannet fra Café Thomas, men han har åbenbart (heldigvis) misforstået det der er blevet ham fortalt..

Til toppen 
#80045 - 04/02/2007 15:19 Re: Ændring i indlæg. [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie
Citat:
Jeg har prøvet at ændre i min tekst, men det kan jeg ikke

Hvis du for brug for det en anden gang, så sig bare til, jeg kan nemlig godt ændre ..

Du kan også selv, men så skal det være hurtigt efter at du har postet indlægget. Inden for et kvarter, hvis jeg ikke husker forkert .

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80046 - 05/02/2007 09:03 Re: Ændring i indlæg. [Re: kristina]
Carrie
Bruger

Citat:
Hej Carrie Du kan også selv, men så skal det være hurtigt efter at du har postet indlægget. Inden for et kvarter, hvis jeg ikke husker forkert .

kristina

Ja det er sandt, det har jeg nemlig gjort før Nå men det må I undskylde for den misforståelse!

Carrie

Til toppen 
#80047 - 05/02/2007 12:35 Re: Hvor er Andreas? [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie.

Nej, Andreas er ikke blevet smidt ud. Han har fået nogle bemærkninger for nogle bestemte ting, men det betyder ikke, at han er blevet smidt ud. Der skal noget mere til, heldigvis.

Mvh. Anne.

PS. Undskyld, jeg så ikke de andre indlæg i tråden, hvor emnet var blevet drøftet. før jeg svarede, så jeg kan se, at der er blevet rettet op på misforståelsen.

Ændret af AnnePande (05/02/2007 12:42)

Til toppen 
#80048 - 05/02/2007 12:41 Re: -- [Re: Carrie]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie.

Skrev hun, hvor i GT det stod?
Det kan være, hun ikke var opmærksom på den forskel, vi mener der er på GT og NT.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80049 - 05/02/2007 13:52 Re: -- [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie ..

Vi, som er kristne, er ikke mere under loven som beskrevet i det gamle testamente.
Jesus har opfyldt den for os, nemlig!
Det var en foreløbig, midlertidig lov, som er blevet afløst af den nye pagt ved Jesu blod, og den gjaldt kun for jøderne.

Det gør den for så vidt stadig, og ortodokse jøder retter sig også i dag efter de gamle spiseregler og køber deres mad i særlige kosher-butikker. De tror ikke på, at Jesus, Menneskesønnen, er den lovede Messias, der skulle komme ..
Nogle jøder tror dog på Kristus, nemlig de messianske jøder.

Det vi som troende kristne skal bestræbe os på rette os efter (ikke for at blive frelst, men fordi vi er blevet det! - og har Jesus som Herre i vores liv, det er det, som Jesus har pålagt os, og som vi kan læse om i det nye testamente, især i hans bjergprædiken.

Og der står ikke noget om, at der er noget, vi ikke må spise - og alle hans bud er er sammenfattet i det dobbelte kærlighedsbud: Vi skal elske Gud, og vi skal elske vores næste.

Måske har du lyst til at læse dette svar på spørgsmålet om frelse ifølge det gamle testamente.

Det er så vigtigt at vi tager evangeliet til os: At vi er elskede af Gud.
Først når vi fuldt og helt har modtaget Hans kærlighed, kan vi elske vores næste, og Gud ... ja ikke nok med at vi kan - vi kan dårlig nok lade være!

Vi elsker, fordi han elskede os først, står der skrevet!
Det allervæsentlige, det afgørende, det som er helt enestående i kristendommen modsat alle andre religioner og al anden religiøsitet er det fantastiske, at vi frelses af Guds nåde, uden at have gjort den allermindste gode gerning for at gøre os fortjent til det.

Det er også ret provokerende for os, som er opdraget med, at "man skal yde, før man kan nyde" - og "noget for noget" ...

Kommer vi til Jesus, får vi alt for intet!
Ren gave!
Uretfærdigt?
Ja!
Men så alligevel ikke, for Jesus har selv betalt al vores gæld og givet os fribillet til Paradiset, hvis vi vil følges med Ham!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#80050 - 06/02/2007 06:59 Re: Hvor er Andreas? [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Nej, Andreas er ikke blevet smidt ud. Han har fået nogle bemærkninger for nogle bestemte ting,

Dette er jo altså ikke helt korrekt. Jeg er blevet bedt om ikke at skrive. Dette pålæg har jeg ikke fået at vide skulle være blevet ophævet endnu, hvorfor dette indlæg jo egentlig er en overtrædelse af dette pålæg. Men jeg tager chancen undtagelsesvis.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80051 - 06/02/2007 09:25 Re: Hvor er Andreas? [Re: Andreas Falck]
Carrie
Bruger

Citat:
Dette er jo altså ikke helt korrekt. Jeg er blevet bedt om ikke at skrive. Dette pålæg har jeg ikke fået at vide skulle være blevet ophævet endnu, hvorfor dette indlæg jo egentlig er en overtrædelse af dette pålæg. Men jeg tager chancen undtagelsesvis.

Nå så havde jeg ikke helt, misforstået alligevel... Så må vi håbe du snart får en mail

Til toppen 
#80052 - 06/02/2007 14:40 Re: Hvor er Andreas? [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Det er ikke helt korrekt blot at sige, at du er blevet bedt om ikke at skrive. Du er blevet bedt om at sove lidt på de bemærkninger du har fået og så vende tilbage til Asbjørn med et svar, inden du begynder at skrive. Det er nu engang ikke helt det samme.
Men hvis I har fået orden på det, er du naturligvis velkommen til at skrive. Indenfor Netikettens rammer, forstås.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#80053 - 06/02/2007 17:19 Re: Hvor er Andreas? [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas.

Det er ikke helt korrekt blot at sige, at du er blevet bedt om ikke at skrive. Du er blevet bedt om at sove lidt på de bemærkninger du har fået og så vende tilbage til Asbjørn med et svar, inden du begynder at skrive. Det er nu engang ikke helt det samme.
Men hvis I har fået orden på det, er du naturligvis velkommen til at skrive. Indenfor Netikettens rammer, forstås.

Mvh. Anne.

Hvordan skal jeg mon tolke at mit svar blot uden videre er blevet fejet af bordet?

Uddybende bemærkninger er sendt via privat besked!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#80054 - 08/02/2007 13:27 Andreas er velkoemmen til at skrive på Debatten [Re: Andreas Falck]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Andreas

Du har ikke fået pålæg om ikke at skrive på Café Thomas. Jeg har blot bedt dig vente med at skrive mere indtil du havde svaret mig på en privat meddelelse jeg havde sendt dig.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#80055 - 08/02/2007 14:01 Re: Andreas er velkoemmen til at skrive på Debatten [Re: asas]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas

Du har ikke fået pålæg om ikke at skrive på Café Thomas. Jeg har blot bedt dig vente med at skrive mere indtil du havde svaret mig på en privat meddelelse jeg havde sendt dig.

Jamen så takker jeg da for at jeg igen må skrive, selv om mit svar jo blev fejet til side.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær