Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79979 - 25/01/2007 12:08 2. Mosebog
KinaMand
Bruger

Reg.: 29/12/2006
Kære debattører

Jeg er gået i gang med at læse GT, og efter at have læst NT føles det som en stor skuffelse.

For at sige det lige ud, virker det som noget simpel overtro, nogen har opfundet for at kue mennesket. Noget jeg især har svært ved, er de regler Gud giver til Moses. Egentlig troede jeg Moses kun fik de 10 bud, men det er åbenbart et større lovkompleks. For dem der ikke har læst 2. mosebog er her en lille smagsprøve.

Når en mand slår sin træl eller trælkvinde med sin stok, så de dør på stedet, skal det hævnes. v21 Men lever de en dag eller to, skal det ikke hævnes. Det er jo hans egne penge, det drejer sig om.

eller fx.

Du må ikke ofre blodet fra mit slagtoffer sammen med syrnet brød. Fedtet fra mit festoffer må ikke ligge natten over.

v19 Det bedste af den første afgrøde af din jord skal du bringe til Herren din Guds hus.

Du må ikke koge et kid i dets mors mælk.

Babylonerne mente, at solkongen havde givet dem deres lov. Hvordan skal vi tro på, at Gud har givet hebræerne denne lov, og hvis Han har, hvorfor har han så givet dem sådan en tåbelig lov?

Jeg er kommet i tvivl om jeg skal læse videre. Kommer der mere inspirerende og "guddommelige" passager i biblen?

NB! Dette indlæg er ikke ment for at fornærme nogen...

Til toppen 
#79980 - 25/01/2007 12:15 Re: 2. Mosebog [Re: KinaMand]
Anonym
Anonym

Hej KinaMand.

Jeg kan sådan set godt forstå det. Især i Mosebøgerne virker det helt vanvittigt og syret. Men det afspejler jo meget godt hvordan en verden uden Jesus Kristus vil se ud.

Men læs videre, er min opmuntring! Prøv at se lovene som også en måde, Gud ønskede at få fællesskab med sine skabninger på.

Til toppen 
#79981 - 25/01/2007 14:08 Re: 2. Mosebog [Re: ]
KinaMand
Bruger

Citat:
Men det afspejler jo meget godt hvordan en verden uden Jesus Kristus vil se ud.

Tja.. Jeg troede Gud og Jesus var den samme?

Det er selvfølgelig et andet indtryk, man får når man læser GT, her virker Gud meget menneskelig.. lidt ligesom en streng fader der ikke er særlig retfærdig...

I oldtiden var det meget almindeligt for en hersker at påstå, at noget er kommet fra Gud, således var vist Farao en halv-gud, og sådan kan man blive med. For det er jo ikke så let at gøre oprør mod Gud… Det er vel lidt herfra udtrykket ”opium for folket” kommer til sin ret.

Moseloven forekommer ikke mig spor guddommelig.. Trist men sandt.

Til toppen 
#79982 - 25/01/2007 16:17 Re: 2. Mosebog [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Moe..

Citat:
Jeg kan sådan set godt forstå det. Især i Mosebøgerne virker det helt vanvittigt og syret.

Specielt når man mangler udlægningen af dem, som jo også blev givet Moshe (Mishnah)..

Citat:
Men det afspejler jo meget godt hvordan en verden uden Jesus Kristus vil se ud.

Hvordan afspejler det en verden uden Jesus? Så vidt jeg ved, så har de Bud der blev givet Israel, aldrig været bestemt for resten af verden, men kun Israel..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#79983 - 25/01/2007 17:26 Re: 2. Mosebog [Re: KinaMand]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Citat:
Kære debattører

Jeg er gået i gang med at læse GT, og efter at have læst NT føles det som en stor skuffelse.

For at sige det lige ud, virker det som noget simpel overtro, nogen har opfundet for at kue mennesket. Noget jeg især har svært ved, er de regler Gud giver til Moses. Egentlig troede jeg Moses kun fik de 10 bud, men det er åbenbart et større lovkompleks. For dem der ikke har læst 2. mosebog er her en lille smagsprøve.

Nej de 10 bud var pagtens ord, hele pagten udgør 631 bud.

Citat:
Du må ikke koge et kid i dets mors mælk.

Jeg vil anbefale dig at studerer hver passage som ikke umiddelbart synes at give mening. Når du sætter passagen i dens kontekst, kommer meningen frem.

" 19. Thou shalt not seethe a kid in his mother's milk--A prohibition against imitating the superstitious rites of the idolaters in Egypt, who, at the end of their harvest, seethed a kid in its mother's milk and sprinkled the broth as a magical charm on their gardens and fields, to render them more productive the following season. [See on De 14:21]." Fra http://eword.gospelcom.net/comments/exodus/jfb/exodus23.htm

Ovennævnte begynder at give mening set i den historiske kontekst.

I Jesus, kh
Martin

Til toppen 
#79984 - 25/01/2007 17:52 Re: 2. Mosebog [Re: mwh]
KinaMand
Bruger

Hej Martin

Citat:
Jeg vil anbefale dig at studerer hver passage som ikke umiddelbart synes at give mening. Når du sætter passagen i dens kontekst, kommer meningen frem.

Okay, det kan jeg godt se. Problemet er bare, at jeg ikke har nogen videre historisk indsigt

Hvor meget vægt skal man lægge på GT? Det er vel tiltænkt jøderne, og måske burde man slet ikke læse det...

Synes ikke jeg får så meget ud af at læse det rent åndeligt. Synes ikke jeg har fundet nogen smukke citater, eller noget hvor jeg har tænkt, dette er fedt. Har dog kun læst de to første bøger, så det er sådan set kun et midlertidigt indtryk.

Til toppen 
#79985 - 25/01/2007 17:58 Re: 2. Mosebog [Re: KinaMand]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Synes ikke jeg får så meget ud af at læse det rent åndeligt. Synes ikke jeg har fundet nogen smukke citater, eller noget hvor jeg har tænkt, dette er fedt. Har dog kun læst de to første bøger, så det er sådan set kun et midlertidigt indtryk.

Læs f.eks. Salmernes Bog og Højsangen.

Esters Bog er også spændende læsning.

Den enestge Bibel Jesus, disciplene, apostlene og de første kristne havde var GT. NT var jo slet ikke skrevet endnu!!

Disciplene, apostlene og de første kristne fandt hele den kristne lære i GT og de brugte GT til at bevise at Jesus var den lovede Messias, og som bevis iøvrigt for den kristne tro og lære. Gang på gang støder vi i NT på udtrykket: bevist ud fra Skrifterne (= GT).

Men jeg vil da også anbefale dig, at du først bliver rimelig fortrolig med NT, for det vil lette din forståelse af GT temmelig meget.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79986 - 25/01/2007 18:04 Re: 2. Mosebog [Re: mwh]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej mwh og andre,
Citat:
Thou shalt not seethe a kid in his mother's milk--A prohibition against imitating the superstitious rites

At koge et kid i sin mors mælk lyder nu også mere som et okkult ritual end som en opskrift...

Citat:
Når en mand slår sin træl eller trælkvinde med sin stok, så de dør på stedet, skal det hævnes. v21 Men lever de en dag eller to, skal det ikke hævnes. Det er jo hans egne penge, det drejer sig om.

Jeg synes stykket med trællen er svært, men der findes nok en forklaring på det. Man kan vel sige, at hvis manden dør efter et par dage er det en slags uheld (?) og ejeren lider et økonomisk tab.

Hvordan er reglerne i øvrigt for andre ofre, der dør efter 1-2 dage? Altså folk, der ikke er slaver...

Citat:
Du må ikke ofre blodet fra mit slagtoffer sammen med syrnet brød. Fedtet fra mit festoffer må ikke ligge natten over.

Ja, det har tydeligvis en dybere betydning

Citat:
Det bedste af den første afgrøde af din jord skal du bringe til Herren din Guds hus.

Jeg tror alle kulturer til alle tider har set det dybe behov der er i mennesket for at ofre et eller andet. Se fx på den græske religion. Det virker på mig ikke som om guderne bliver taget særlig alvorligt, eller at de er hovedformålet med ofringen, men den mand som ofrer til dem viser "sofrosyne", og er derfor en god mand.

Formålet med ofringerne var, at minde israelitterne om, at det er fra Gud altsammen; at lære dem ikke at sætte deres håb til denne verdens rigdomme; at finansiere og bespise den religiøse sektor

Og muligvis nogle flere...

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær