0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#79963 - 23/01/2007 21:09
Re: Donor....
[Re: kristenpige]
|
Bruger
Reg.: 20/08/2006
|
Bibelen taler ikke klart om hvordan man skal forholde sig til det at være donor - hvordan skulle den kunne det? Fænomenet er jo opstået lang tid efter at den er skrevet.
Det bliver altså et etisk spørgsmål, og jeg kan ikke finde noget i Bibelen der skulle tale imod at være donor. Tværtimod, vil jeg mene. Hvis man kan gøre noget for at redde et andet menneskes liv så skal man være fri til at gøre det - ja man bør måske endda gøre det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#79964 - 23/01/2007 22:28
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej KP og Metaforce
Jeg har selv haft et uudfyldt organdonorkort hængende på min opslagstavle i nogle måneder siden jeg fik det tilsendt sammen med mit nye sygesikringsbevis. Jeg ved stadig ikke helt, hvad jeg skal gøre med det. Jeg kan sagtens se, at det kan betyde liv og død for nogle menneske, at de kan få nogle organer, som jeg jo alligevel ikke rigtig har noget at bruge til, når jeg er død, og at man som sådan kan betragte organdonation som en posthum næstekærlig handling. Men på den anden side vil jeg gerne lægge afstand til den tankegang, der siger, at en død menneskekrop bare er »et afsjælet legeme«, »de jordiske rester« eller sågar »et brugt hylster« (det er jo udtryk, som er meget almindelige i vores sprog, men ikke desto mindre står de i skarp modsætning til, hvad jeg tror på). Når jeg engang er død, er mit lig ikke noget, som engang var mig, men nu er de jordiske rester efter sjælen har forladt legemet, nej, det er stadig mig. Min sjæl skal ingen steder – ja, den kan slet ikke adskilles fra legemet. Jeg tror jo på kødets opstandelse. Så derfor har jeg nogle betænkeligheder ved, at lægerne bare kan fjerne, hvad de vil fra mig, når jeg er død, også centrale organer såsom hjertet. Men på den anden side er en hest med tre ben jo stadig en hest, og jeg er nok også stadig mig, selv om jeg får fjernet de fleste af mine indre organer, min hud og mine hornhinder. Derfor hælder jeg nok også mest til at give »fuld tilladelse« til organdonation. Men lad os nu se, hvilke perspektiver denne debat får sat på sagen.
Bloddonation har jeg til gengæld ingen betænkeligheder ved. Jeg kender også flere kristne mennesker, der er bloddonore, og jeg kan slet ikke se, hvad der skulle være galt i det.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79966 - 23/01/2007 23:08
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen Citat: Jeg tror ikke, at man kan ødelægge et menneske "beyond recovery"... kan man så fratage nogen hans evige liv, eller handicappe ham i hans evige liv, ved at brænde ham til støv og grave ham ned fire steder i skoven? Næppe!
Nej, det er jeg helt med på. Selvfølgelig kan Gud godt samle et menneske sammen igen, selv om det er blevet spredt for alle vinde eller parteret og gravet ned fire forskellige steder i skoven. Men mit problem er, at organdonation – i modsætning til førnævnte – er noget, jeg frivilligt giver tilladelse til, at der skal ske med mig, når jeg er død. Er det ikke på en eller anden måde at foragte legemet, hvis man bare giver tilladelse til at skære det i stykker, når man er død? Og bør man egentlig ikke også, hvis man siger ja til organdonation, tage skridtet fuldt ud og testamentere éns legeme til videnskaben? (Bortset fra, at jeg har indtryk af, at de medicinstuderende allerede har rigeligt med lig at øve sig på.)
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79967 - 24/01/2007 09:27
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
For mig er sagen klar. Hvis jeg selv stod og manglede en nyre eller et hjerte, ville jeg tage imod det. Så selvfølgelig er det ok, hvis der bliver taget nogle af mine organer i tilfælde af at jeg dør.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79968 - 24/01/2007 10:12
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej kristenpige Der er nogle kristne grupperinger, som er imod blod og organdonation pga fx bibelens syn på blodet: Citat: Men kød med liv i, med blod i, må I ikke spise. v5 Og jeres eget blod vil jeg kræve hævn for; af ethvert dyr vil jeg kræve hævn for det, og af ethvert menneske vil jeg kræve hævn for et menneskes liv. Den, der udgyder menneskets blod, skal få sit blod udgydt af mennesker. For i sit billedeskabte Gud mennesket.
Fra 1 Mos 9 og fra ApG 15 Citat: Derfor mener jeg, at vi ikke skal skabe vanskeligheder for de hedninger, der vender om til Gud, men skrive til dem, at de skal holde sig fra besmittelse med afguder og fra utugt og fra kød af kvalte dyr og fra blod.
Før det første, kan jeg ikke se, at dette har noget med blod eller organdonation at gøre - men handler om dyremishandling og mord (1 Mos 9) og andre steder i moseloven, har det med kultiske renselsesforanstaltninger at gøre, og i ApG ser det ud til at have noget med hensyn at gøre - at hedningekristne, ikke skulle støde jøderne ved fx at spise blod, som efter den jødiske kultiske forståelse var urent. Se her
Den kristne etik, gør derimod ud på, at hjælpe andre, hvor vi kan komme af sted med det. Fx ved at give vores eget liv. Jesus siger, at den, der giver sit liv for brødrene - elsker dem virkeligt. Og ved donorordningern, taler vi ikke engang om liv - men organer/blod, som er en del af os. Vi giver en del af os, for at bevare livet hos en anden. Det kan jeg ikke se noget kristeligt forkert i. Derfor har jeg også glædeligt udfyldt et donorkort, hvor jeg gerne, hvis jeg dør, vil skænke alle mine organer væk.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#79969 - 24/01/2007 12:59
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Jalokin Citat: For mig er sagen klar. Hvis jeg selv stod og manglede en nyre eller et hjerte, ville jeg tage imod det. Så selvfølgelig er det ok, hvis der bliver taget nogle af mine organer i tilfælde af at jeg dør.
Jeg synes nu ikke, det er helt så enkelt. Forestil dig, at du var under uddannelse til læge. Så ville du sikkert også sætte pris på at have nogle lig at øve dig på, før du skulle til at skære i levende mennesker. Dette ville være ligene af mennesker, som har testamenteret deres kroppe til videnskaben. Vil du så også selv testamentere din krop til videnskaben?
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79970 - 24/01/2007 13:05
[Re: Jón Poulsen]
|
Anonym
Anonym
|
Det her er jo dybt personligt. Jeg kan sagtens forstå hvorfor nogle kristne siger nej til nyrer og hjerte f.eks., med udgangspunkt i bibelens billedlige tale om disse ting.
For mig at se er den væsentligste problemstilling her en som ikke er debatteret i årevis - nemlig hjerte/hjernedødskriteriet. Altså om vi definerer døden udfra hvornår hjertet er holdt op med at banke - eller hjernen holdt op med at fungere.
Jeg er ikke selv afklaret omkring det, for det er immervæk vanskeligt at forholde sig til når man ikke selv har stået i situationen. Det er noget, man må drøfte med sine kære og finde ud af..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79971 - 24/01/2007 13:54
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Det tror jeg, at du har helt ret i. Personligt er jeg helt afklaret; men jeg respekterer dem, der ikke er afklarede, eller er afklaret i andre retninger. Når det er sagt, tror jeg, at jeg ville blive temmelig frustreret, hvis en af mine venner manglede blod, og hans forældre nægtede det, da de mente det var forkert. Så helt enig - man kan ikke kun komme nemt omkring det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79972 - 24/01/2007 14:00
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj!
Jeg mener ikke at de to situationer kan sammenlignes direkte.
Ved organ-donation er der et direkte 1:1 forhold. Mit organ kan i givet hjæpe ét andet menneske og hvis jeg står og mangler en nyre kan jeg hjælpes af ét andet menneske.
Hvis en person donerer sit legeme til lægevidenskaben, kommer ét legeme eller en legemesdel mange mennesker til gode.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79973 - 27/01/2007 12:39
[Re: metaforce]
|
Bruger
Reg.: 07/01/2007
|
Hej!
Jeg ked af at det tog så langt tid, inden jeg kunne videre debattere, men det skyldes at mit bredbånd var defekt..
- Moe Jeg har ikke så meget forstand på biologi og menneskekroppen, men jeg vil definere døden, udefra hvornår hjernen er holdt op med at fungere… for jeg tror ikke man er stadigvæk den samme, selvom at man har fx fået et hjerte fra et andet menneske.. I dag er det muligt at lave hjerteoperationer, men hjernen er stadigvæk en gåde for videnskab...
Det glæder mig at flertallet har det samme mening som mig, nemlig at være donor er at hjælpe andre og derfor så må det ifølge næstekærligheden være kristen korrekt.. Nu er jeg tilmeldt som bloddonor, dog tvivler jeg stadigvæk på organdonor.. jeg mener det er meget svært at afgøre sådan en beslutning, selvom at det er ikke forkert og være organdonor.. men jeg går udefra at jeg tilmelder mig på et eller andet tidspunkt – jeg skal bare tage mig sammen til det.. hæhæ
mvh K.P.
|
|
Til toppen
|
|
|
|