Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79896 - 23/01/2007 01:37 Homofobi i Danmark?
Anonym
Anonym

53% af unge mænd mellem 15 og 24 år og 21% piger i samme aldersgruppe synes ikke 'at homoseksualitet er i orden' (kilde: DR).

Hvordan man skal forstå det udsagn, siger artiklen ikke noget om. Ikke desto mindre har formanden for Sex og Samfund, Christian Graugaard, konklusionerne klar: "Det peger på, at man ude i klasselokalerne er nødt til at arbejde med de unges tolerance".

Nu er Danmark jo ikke Færøerne, så man kan ikke klandre horder af fundamentalistiske kristne for denne manglende accept (eller hvad man nu skal kalde det). Så derfor er det altså folkeskolelærerne, der ikke gør deres job godt nok?

Skal folkeskolelærere medvirke til en statslig indoktrinering?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79897 - 23/01/2007 06:58 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Citat:
Hvordan man skal forstå det udsagn, siger artiklen ikke noget om.

Lige netop dette har jeg også bidt mærke i.. I TV2News (fantastisk genbrugskanal) førte de det også frem som manglende tolerance overfor homoseksuelle, men skrev samtidigt at tallene var folk der ikke syntes det var ok med sex med en af samme køn.. Det kunne være rart at have fået linket til tallene fra undersøgelsen og hvordan den er bygget op..

Jeg synes ikke selv om sex med en af mit eget køn, men vil ikke fortælle andre at de ikke må have det.. Gør det at jeg har manglende tolerance overfor homoseksuelle?

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#79898 - 23/01/2007 08:57 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Kefas Ben-Adam]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Citat:

Jeg synes ikke selv om sex med en af mit eget køn, men vil ikke fortælle andre at de ikke må have det.. Gør det at jeg har manglende tolerance overfor homoseksuelle?

Nu var jeg inde og kigge i undesøgelsen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. De konkluderer selv:

Citat:
Over halvdelen af de unge mænd i undersøgelsen synes ikke, det er okay at have sex med en af sit eget køn. For mænd med indvandrerbaggrund er det tre fjerdedele. Undersøgelsen viser ikke noget om de unge mænds holdning til homoseksuelle.

Selve spørgsmålet kan ses på side 30 i rapporten, og lød: "Er det ok at have sex med én af sit eget køn?". Det kan let forstås som et spørgsmål om, hvorvidt man selv kunne forestille sig det. Men det dækker sikkert også over en del, der ikke synes at andre bør have homosex.

Til toppen 
#79899 - 23/01/2007 09:18 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Jalokin

Citat:
Nu er Danmark jo ikke Færøerne, så man kan ikke klandre horder af fundamentalistiske kristne for denne manglende accept

Skal det forstås som, at Fæerøerne er proppet med fundamentalister?

Jón

Til toppen 
#79900 - 23/01/2007 13:13 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

Hej Jón!
Citat:
Skal det forstås som, at Fæerøerne er proppet med fundamentalister?

I følge DR og Politiken ja

Mvh. Jalokin

PS: Og hvis det er sådan, er det vel ikke så værst endda?

Til toppen 
#79901 - 24/01/2007 09:54 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Ok så

Jeg opfatter bare begrebet 'fundamentalist' som temmelig negativt - altså, det samme som - dømmende, ubarmhjertige, ultrateokratiske - dvs verdslige anerkister - og evt militante. Derfor er jeg ikke så glad for den etikette. Men det er rigtigt, at Færøerne er langt mere konservativt og traditionelt i forhold til både samfund og religion.

Jón

Til toppen 
#79902 - 24/01/2007 19:11 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Jón Poulsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jón og Jalokin - -

- jeg synes det er et rigtig trist tidens tegn at ordet "fundamentalist" er blevet et negativt ord. Jeg er selv fundamentalist: Guds ord er mit fundament. Skal vi ikke forsøge at få ordet sendt til revalidering?

Ordet "tolerance" er til gengæld tidens allerstørste plusord. så vidt jeg fornemmer ...
Tolerance er godt, uanset hvad man forventes at tolerere? ...

Og tendensen er, som jeg ser det, at hvis "noget" virker, er det nødvendigvis godt.

Ikke ret mange spørger efter årsagen til, at "det" virker, og endnu færre bekymrer sig over prisen ... den tid, den sorg?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79903 - 25/01/2007 09:07 Re: Homofobi i Danmark? [Re: kristina]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Kirsten

Jeg tror ikke længere, jeg gider at kalde mig fundamentalist - gjorde det engang, men ikke længere. Når jeg sætter en etikette på mig selv, siger jeg hellere, at jeg er evangelisk konservativ - og hvis det lyder for bredt - understreger jeg det gerne med lutheraner (kan bare ikke li' at identificere min tro med en person fra reformationstiden:)).

Jeg tror, at løbet er kørt for ordet 'fundamentalist' - i hvert fald for os, der faktisk ikke er hverken hadske eller militante.

Jón

Til toppen 
#79904 - 25/01/2007 12:40 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg tror ikke længere, jeg gider at kalde mig fundamentalist - gjorde det engang, men ikke længere.
...
Jeg tror, at løbet er kørt for ordet 'fundamentalist' - i hvert fald for os, der faktisk ikke er hverken hadske eller militante.

Tror det er en forkert tilgangsvinkel. For uanset hvad vil sådan en som dig (og undertegnede) blive kaldt fundamentalist.

Det er meget smartere bare at vedkende sig ordet og at kalde alle mulige andre for fundamentalister (fx. sekulære fundamentalister, darwin-fundamentalister, osv.), for så går brodden ud af ordet.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79905 - 25/01/2007 13:03 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Jeg tror ikke længere, jeg gider at kalde mig fundamentalist - gjorde det engang, men ikke længere.
...

Tror det er en forkert tilgangsvinkel. For uanset hvad vil sådan en som dig (og undertegnede) blive kaldt fundamentalist.

Det er meget smartere bare at vedkende sig ordet og at kalde alle mulige andre for fundamentalister (fx. sekulære fundamentalister, darwin-fundamentalister, osv.), for så går brodden ud af ordet.

Mvh. Jalokin

Jeg må indrømme, at uantastet ordets gode intentioner tror jeg ikke det nytter noget at kalde sig "fundamentalist". Med det signalerer man ikke andet end en små-krigerisk tilgang til sin bibellæsning, og det er vist ikke det, der menes.

Evangelisk eller evangelikal og fundamentalistisk er jo heller ikke det samme! - i hvert fald ikke i USA, hvor vi har ordet fra, og hvor det at være fundamentalist desværre ofte er ensbetydende med en - i min vurdering - ofte uevangelisk tilgang til den faldne verden.

Med andre ord: Jeg tvivler på at de fleste danskere, der ville kalde sig "fundamentalister", ville finde sig tilrette blandt amerikanske fundamentalister. Jeg ville i hvert fald ikke.

Vi kommer nok ikke uden om i ord og gerninger at skulle vise mennesker hvem vi er - og hvad troen er for os...

Til toppen 
#79906 - 25/01/2007 13:26 "Fundamentalist" [Re: ]
Anonym
Anonym

Til kirkekaffe for et stykke tid siden var der en der fortalte, at vedkommende havde været på café/restaurant og hørt nogle ved nabobordet fortælle om en barnedåb de havde været til. Og det var helt tydeligt på én bestemt ting det de talte om, at det var i vores folkekirke. Men altså, vi var fundamentalister. Hvorfor? Fordi der blev sunget lovsange og nogen stod med hænderne i vejret...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79907 - 25/01/2007 13:43 Re: "Fundamentalist" [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Til kirkekaffe for et stykke tid siden var der en der fortalte, at vedkommende havde været på café/restaurant og hørt nogle ved nabobordet fortælle om en barnedåb de havde været til. Og det var helt tydeligt på én bestemt ting det de talte om, at det var i vores folkekirke. Men altså, vi var fundamentalister. Hvorfor? Fordi der blev sunget lovsange og nogen stod med hænderne i vejret...

Mvh. Jalokin

Tjo, jeg kender selv udtrykket "meget kristen" og sådan.

Men at mennesker ikke har sprog for hvad de synes jeg er, er ikke ensbetydende med at vi så skal overtage de ord, de vælger at bruge.

Til toppen 
#79908 - 25/01/2007 14:37 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
KinaMand
Bruger

Reg.: 29/12/2006
Citat:
Nu er Danmark jo ikke Færøerne, så man kan ikke klandre horder af fundamentalistiske kristne for denne manglende accept (eller hvad man nu skal kalde det).

Nej, der er jo ikke særligt mange fundamentalistiske kristne. Derimod er der mange praktiserende muslimer, der udover religionen tilhører meget patrialske kulturer.

Kontroversielt synspunkt? Måske, men desværre sandt.

Til toppen 
#79909 - 31/01/2007 12:19 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalkoin

Det er klart, at folkeskolerne er nød til at oplyse børn om homoseksualitet ligesom at de oplyser om hetroseksualitet. For at der ikke opstår uvidenhed og fordomme om homoseksualitet og det er jo klart at der gør det når børnene ikke har fået undervisning om begge seksualiteter (alle seksualiteter) i skolerne.

Hvis det er så forkert at fortælle børn om homoseksualitet i skolerne og at det er naturligt er det vel ligeså forkert at fortælle børn om hetroseksualitet og kalde de følelser man får i puberteten for naturlig. Så er undervisning om hetroseksualitet vel også indoktrering.

Når det kommer til det virkelige liv. Altså at man kommer udover IndreMission og deres ideologier, så er man nød til at forholde sig til virkeligheden. Og dvs. at gå ud fra at homoseksualitet er en naturlig seksualitet og ikke en afvigelse eller en sygedom. For det er det ikke ifølge videnskaben og i den virkelige verden.

Ellers forstår jeg ikke rigtigt dit indlæg i dette forum. Men går ud fra at du har et problem med homoseksualitet. Om man bruger religion eller såkaldte "værdier" som undskyldning så er og bliver det homofobi når man har et problem med andres homoseksualitet.

Jeg ser meget de fundamentalistiske kredse som medskyldig i den manglende accept da homofobien også ofte vosker der.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79910 - 31/01/2007 12:28 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
PS: Og hvis det er sådan, er det vel ikke så værst endda?

Ved du godt at mennesker bliver ødelagt derover af fordømmende og udvidende mennesker. Støtter du virkelig op om undertrykkelse og ødelæggelse af andre mennesker?
Hvis du ikke kan acceptere andre mennesker og deres liv, lade dem leve som de vil, kan du hellerikke selv kræve at få accept.

Det der foregår derover er at staten ikke vil indføre en lov der beskytter homoseksuelle imod diskriminering. Og det synes du der er okay pga. fundamentalistiske kristne der ikke kan se ud over andet end deres egen fordømmende briller?

Ved du også godt at der er mange homoseksuelle og homoseksuelle kristne der begår selvmord pga. denne undertrykkelse - synes du det er okay? Eller synes du det er okay at mennesker bliver ødelagt og går psykisk ned pga. fundamentalisme?

Du synes bare det er dejligt eller hvad?

Du skrev i hvert fald "ikke så værst".

Ville være dejligt med en uddbydning.

Til toppen 
#79911 - 31/01/2007 12:41 Trods alt frihed! [Re: Kefas Ben-Adam]
Lars Hvass
Bruger

Reg.: 18/06/2006
Sted: Århus
Hej!

Jeg syntes det er rigtig fint at tingene bliver debateret herinde.

Men jeg kunne godt lige tænnke mig at stille et spørgsmål til "disse" fundementalister som de kalder sig:

Ville I have noget imod at børn får indsigt i enhver seksualitet? Det vil sige at homoseksuel indsigt bliver en ligeså stor del af seksualundervisningen som hetrosexuel indsigt?

Ønsker folk herinde samme lov som på færøerne, hvor man gerne må diskriminere homoseksuelle?

Hvad mener I om Kirkens Korshær træk omkring "ACCEPT" - hvor man hjælper homoseksuelle til at være den de er, og ikke være noget andet end man er.
Men hvor man kan få hjælp til at hvile i sig selv.?.

Formaning er en skjult dom - stop den.

www.jesusord.blogspot.com

Til toppen 
#79912 - 31/01/2007 12:55 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Altså at man kommer udover IndreMission og deres ideologier, så er man nød til at forholde sig til virkeligheden. Og dvs. at gå ud fra at homoseksualitet er en naturlig seksualitet og ikke en afvigelse eller en sygedom. For det er det ikke ifølge videnskaben og i den virkelige verden.

Og du mener ikke at vi som kristne skal tage hensyn til Biblens udsagn om at homoseksualitet er en synd og er unaturlig seksualitet?

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79913 - 31/01/2007 13:38 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Klaus!
Citat:
Jeg ser meget de fundamentalistiske kredse som medskyldig i den manglende accept da homofobien også ofte vokser der.

Det bliver du nødt til at uddybe:
1) Mener du at det du kalder 'homofobi' vokser i det du kalder 'fundamentalistiske' kreds?
2) Vi taler om danske folkeskoler med hundredevis af elever, hvoraf mange måske ikke har en eneste elev fra et missionsk hjem. Hvordan i al verdens riger og lande kan du hævde, at fundamentalistiske kristne kredse er skyld i en angiveligt manglende accept af homoseksuelle i den sammenhæng?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79914 - 31/01/2007 13:40 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Klaus!

Læs resten af tråden! Min pointe er at der er en tendens til at kalde alt man ikke kan li' for fundamentalisme. Hvis man har svært ved at se idéen i at indgøre kønsneutral 'ægteskab', ja så er man fundamentalist; hvis man har svært ved at se idéen i at to personer af samme køn kan adoptere et barn og få fælles forældremyndighed, ja så er man fundamentalist; etc. Fredelige synspunkter bliver dermed projiceret op som fordømmende og skyld i al verdens dårligdomme.

Derfor min kommentar om at fundamentalisme ikke er så værst endda. Sådan som det bliver defineret, er meget fundamentalisme nemlig lig med sund fornuft.

I øvrigt er det jo ikke rigtigt, at det er lovligt at begå vold mod homoseksuelle på Færøerne. Vold er forbudt, uanset hvem der er offer.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79915 - 31/01/2007 14:09 Re: Trods alt frihed! [Re: Lars Hvass]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Lars..

Jeg ved ikke om det var adresseret til mig eller bare generelt..

Citat:
Jeg syntes det er rigtig fint at tingene bliver debateret herinde.

Det er du ikke alene om.. Så længe alle parter forholder sig åbent til tingene uden at pålægge den anden alle mulige (og umulige) motiver..

Citat:
Ville I have noget imod at børn får indsigt i enhver seksualitet?

Nu ved jeg ikke hvad du definerer som "børn"? Er det under otte, under 11 eller bare indtil man ikke længere er teenager?

Jeg har da absolut noget imod, at mine børn (når jeg en dag får nogen), får "indsigt" i enhver seksualitet.. Jeg synes ikke at de skal lære om pædofili, nekrofili mm.. Det kan jeg simpelthen ikke se, ville være til gavn for mine børn (eller nogen overhovedet)..

Citat:
Det vil sige at homoseksuel indsigt bliver en ligeså stor del af seksualundervisningen som hetrosexuel indsigt?

Jeg har ikke et problem med, at mine børn lærer om, at der er personer der føler sig tiltrukket af deres eget køn eller har anden seksuel observans (hvis det er det du tænker på?), men jeg kan ikke se hvorfor man som sådan skal dele seksualundervisningen op i homo og hetro? Og hvis så, så bør det vel tilpasses med hvor stor del der er af de givne seksuelle observanser?

Citat:
Ønsker folk herinde samme lov som på færøerne, hvor man gerne må diskriminere homoseksuelle?

Har Færøerne en lov om, at man gerne må diskriminere homoseksuelle? Jeg har ikke det store kendskab til færøsk lovgivning, men jeg kan nu ikke forestille mig, at de har en lov der siger, at man gerne må diskriminere homoseksuelle..

Citat:
Hvad mener I om Kirkens Korshær træk omkring "ACCEPT" - hvor man hjælper homoseksuelle til at være den de er, og ikke være noget andet end man er.

Det kender jeg ikke noget til, så jeg kan ikke udtale mig om det..

Citat:
Men hvor man kan få hjælp til at hvile i sig selv.?.

Jeg er af den holdning, at det er bedre at hvile i sig selv end at stresse efter at være en anden (så vidt at man ikke gør skade på andre)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#79916 - 31/01/2007 17:10 Re: Trods alt frihed! [Re: Kefas Ben-Adam]
Lars Hvass
Bruger

Citat:
Nu ved jeg ikke hvad du definerer som "børn"? Er det under otte, under 11 eller bare indtil man ikke længere er teenager?

Jeg har da absolut noget imod, at mine børn (når jeg en dag får nogen), får "indsigt" i enhver seksualitet.. Jeg synes ikke at de skal lære om pædofili, nekrofili mm.. Det kan jeg simpelthen ikke se, ville være til gavn for mine børn (eller nogen overhovedet)..

Jeg mener egentlig homoseksualitet. Det andet er skadende for børn m.m.

Citat:

Jeg har ikke et problem med, at mine børn lærer om, at der er personer der føler sig tiltrukket af deres eget køn eller har anden seksuel observans (hvis det er det du tænker på?), men jeg kan ikke se hvorfor man som sådan skal dele seksualundervisningen op i homo og hetro? Og hvis så, så bør det vel tilpasses med hvor stor del der er af de givne seksuelle observanser?

Man skal ikke dele den op, men lade den komme ind som en naturlig ting. Hvis du forstår.

Færøerne har ikke direkte en lovgivning imod homoseksualitet, eller for. Der er problemet at man kan gøre som man har lyst. De har ergo ingen minoritetslov, men bruger biblen i politiske sammenhæng. Hvilket er strengt forkert. Der skal jo være plads til alle. Mere det...

Til toppen 
#79917 - 31/01/2007 18:29 Re: Trods alt frihed! [Re: Lars Hvass]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

Der står en del i Bibelen om utugt, men lad det nu hvile, og lad os i stedet finde ud af, hvordan vi ser på flerkoneri ..

Hvad synes du? Hvis nu en mand er forelsket i to - eller tre - eller flere - kvinder, som alle sammen gerne ville giftes med ham, kunne man så ikke forestille sig, at de ville finde det diskriminerende, hvis kirken sagde nej og hævdede, at man kun ville vie to personer?

Ville det så ikke være krænkende for de minoriteter, der ønsker bunkebryllup?

Der står ikke noget i Bibelen om, at flerkoneri er en synd. Både Abraham, Jakob, David og Salomo havde flere, og Jesus har overhovedet ikke udtalt sig om det ..

Såeh ... ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79918 - 31/01/2007 20:22 Re: Trods alt frihed! [Re: kristina]
Lars Hvass
Bruger

Hej Kristina

Flerkoneri? Ærligt, så vil jeg ikke kunne svare på det, der er jo kun en der har svaret... Jeg kunne terpe biblen frem og tilbage men vil sikkert ikke finde svar på netop lige mit spørgsmål, så vil hellere henvende mig til Jesus selv, og søge svar.

Og jow, et eller andet sted er det vel krænkende. Nu fortæller jeg lige hvordan jeg ser på det:

Jeg ser det smukke i at to personer kan finde sammen, være sammen til døden dem skiller, holde sammen i ALT - troen og kærligheden. Det er ydmygt og det er smukt. Men hvis vi taler om flere koner/mænd, så virker det lidt som om at når den ene ikke er god nok, går man over til den anden. Er det kærlighed?

Citat:
Der står en del i Bibelen om utugt, men lad det nu hvile, og lad os i stedet finde ud af, hvordan vi ser på flerkoneri ..

1. jeg er ikke min forlovede utro.
2. flerkoneri er en anden boldgade.

Så er det at jeg gerne vil spørge dig om en ting:

Siger Jesus selv noget om homoseksualitet?

Egentlig ville jeg ikke have svaret fordi der drejes udenom emnet, homofobi.
Men nu har jeg svaret, også fra hjertet.

Jeg står ikke og kan sige hvad der er Guds Ord eller ej. Guds Ord lytter jeg til via Helligånden - og møder Jesus personligt. Biblen blev skrevet af mennesker, den faldt ikke ned fra himlen med dannebrog. Jeg kunne tage alt i den menneskeskrevne bibel for pålydende, og måske gøre noget forkert, idet den er skrevet af mennesker, og ikke af Herren selv. Så disse mennesker der sammensatte biblen kunne vel ligge lidt ekstra til, eller omformulere sætningerne til anden betydning.

Jeg holder på at Herren har svaret! Og giv ham ALT, så er jeg sikker på han nok skal vise vejen!

Min tillid lægger jeg i Herrens hånd og lader ham vejlede mig, din-mine-deres og alle ord, er ej rigtigere end Herrens personlige tale til mig.

Til toppen 
#79919 - 31/01/2007 20:44 Hvorfor lige netop to? [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!
Citat:
Jeg ser det smukke i at to personer kan finde sammen, være sammen til døden dem skiller, holde sammen i ALT - troen og kærligheden. Det er ydmygt og det er smukt. Men hvis vi taler om flere koner/mænd, så virker det lidt som om at når den ene ikke er god nok, går man over til den anden. Er det kærlighed?

Hvis nu de selv synes det er smukt og godt? Er det så ikke noget vi skal sige ja og amen til, og viderebringe Guds velsignelse over?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79920 - 31/01/2007 21:09 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvis nu de selv synes det er smukt og godt? Er det så ikke noget vi skal sige ja og amen til, og viderebringe Guds velsignelse over?

Ja, jeg kan ogsåundre mig over at mange af dem der kalder sig kristne og mener at det fint kan harmonere med Bibelen at man lever i et homoseksuelt forhold, selv om Bibelen kalder det rendyrket synd, ikke er lige så frisindet over for flerkoneri!

Man kan endda opremse en lang række prominente bibelske personer der havde mange koner, og alligevel er disse fortalere for homoseksualitet ikke spor frisindet over for en praksis der var ret så almindelig på bibelsk tid!!

Hvorfor mon denne dobbeltmoralske attitude?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79921 - 31/01/2007 22:23 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Hvis du syntes???

Men så syntes jeg det er lidt latterligt, hvis man har den holdning at man vil bringe Guds velsignelse over flerkoneri, men ikke over homoseksualitet?

Jeg syntes det er smukt og godt når to af samme køn elsker hinanden af hjertet, og vil holde sammen, og så skal du bare sige amen til det. Gør du det? Og vil du velsigne det?

Du siger selv dette:

Citat:

Kærligst Lars

Til toppen 
#79922 - 31/01/2007 22:44 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Andreas Falck]
Lars Hvass
Bruger

Hej Andreas

Dobbeltmoralsk?

Det syntes jeg nu ikke jeg er, jeg ytre hvad jeg har lyst til, ikke hvad du skal gøre.
Jeg pådutter ikke dig noget, du må gerne have fem koner, hvis du selv tror på at nogle kvinder idag vil gå med til det?

Citat:
selv om Bibelen kalder det rendyrket synd

Igen biblen blev skrevet og revideret og det ene med det andet gennem 1600 år af mennesker. Biblen er ikke uden Fejl og mangler.

Kigger vi på 1. korientherbrev, i biblen fra 1430, gælder dette kun kvinder. Der står intet antydet om mænd.

Citat:
Ja, jeg kan ogsåundre mig over at mange af dem der kalder sig kristne og mener at det fint kan harmonere med Bibelen at man lever i et homoseksuelt forhold

Kalder sig kristne? Så du pådutter mig at jeg ikke er kristen fordi jeg ikke er enig med dig?

Måske er forskellen at jeg ikke har så travlt med hvad andre gør, tror eller laver, men at jeg uanset hvad - møder folk i kærlighed.

Desuden vil jeg ikke kalde mig kristen, men Jesustroende. Jeg tror ikke på menneskers evig dom og profetier, tungetale uden betydning, og fortolkninger, jeg tror på Jesus. Og det gør du også, men forskelligt.

Men sig mig hvad der er rigtigt og forkert, for gør vi det, har vi allerede afgivet dom.

Biblen er en gåde, der ikke svar på alt. Men Herren har svaret, og i Herren finder vi Kærligheden, sandheden vil blive holdt skjult til vi skal stå til regnskab. Så tordentaler, formaning ( rettesættelse=dom) er ikke noget jeg vil udøve, eller har myndighed til. Der er kun EN og KUN en der har svaret. Lad ham vise os vejen, og lad os forstå hvad han vil og ikke præsten eller paven eller imamen.

Citat:
Man kan endda opremse en lang række prominente bibelske personer der havde mange koner, og alligevel er disse fortalere for homoseksualitet ikke spor frisindet over for en praksis der var ret så almindelig på bibelsk tid!!

Jeg er frisindet, men derfor har jeg ret til at have min holdning. Fint at vi er uenige. Man kan jo ikke være enige i alting.

Jeg vil ikke sige hvad der er ret og forkert for andre, men ytre kun for mig selv, og mit vedkommende.
Så kan du kalde mig dobbeltmoralsk eller hvad du har lyst til, men lade os forholde os til at seksualiteten er et fundament, og er med til at skabe ens person. Jeg er træt af at møde onskab og egoistiske tankegange om hvem jeg er og hvad jeg gør. Hvad kommer det folk ved? Og nej det er ikke fordi folk er bekymret, men fordi alle mennesker vil have verden til at ligne det billed de har af deres liv. Vi bliver nød til at se udover vores egen næsetip.

Så kræver folk med lyst til flere koner den ret, støtter jeg op. Det er deres sag, som det er min sag at være homoseksuel, ikk?

Kærligst Lars

Til toppen 
#79923 - 31/01/2007 22:46 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Lars Hvass]
Anonym
Anonym

Hej Lars!
Citat:
Jeg syntes det er smukt og godt når to af samme køn elsker hinanden af hjertet, og vil holde sammen, og så skal du bare sige amen til det. Gør du det? Og vil du velsigne det?

Nu er min velsignelse vel ret ligegyldig men jeg mener ikke Gud velsigner homoseksuelt samliv - eller polygami for den sags skyld.

Jeg er bare lidt nysgerrig efter at vide, hvorfor du mener det lige netop er et forhold med to, der har Guds velsignelse? Jeg mener, det traditionelle kristne synspunkt er, at det er et forpligtende forhold mellem en mand og en kvinde.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79924 - 31/01/2007 23:49 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Lars Hvass]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Igen biblen blev skrevet og revideret og det ene med det andet gennem 1600 år af mennesker.

Når du læser dette indlæg, så vent med at eksplodere til efter at du har læst de tre sidste afsnit af dette indlæg mindst tre gange

Der er utallige gange fremsat påstand om at Bibelen er blevet revideret utallige gange siden den blev skrevet.

Det er egentlig ret enerverende at denne udokumenterede påstand gang på gang bliver lanceret!

Endnu er der ikke én eneste der har formået at løfte noget der blot tilnærmelsisvis vil kunne kaldes blot svage argumenter der lyder blot en smule troværdig.

Hvis du heller ikke formår at løfte denne dokumentation, forventer jeg at du uden yderligere polimik trækker din påstand tilbage og erkender at du var fejlinformeret om disse påståede "revideringer" af Bibelen.

Kendsgerningerne er jo, at med det dokumentationsmateriale der forefindes, er Bibelens tekst langt bedre og stærkere bevidnet end et hvilket som helst andet skrift fra oldtiden, og dog regnes størsteparten af teksten i disse andre, langt svagere bevidnede skrifter, for at være autentiske.

Citat:
Kalder sig kristne? Så du pådutter mig at jeg ikke er kristen fordi jeg ikke er enig med dig?

Kalder kristne sig ikke for kristne? Det gør de da i høj grad!

Citat:
Der er kun EN og KUN en der har svaret. Lad ham vise os vejen, og lad os forstå hvad han vil og ikke præsten eller paven eller imamen.

Forkaster du Bibelen som rettesnor, så aner du i virkeligheden ikke et dyt om hvad Jesus siger, lærer og svarer!

Citat:
Jeg vil ikke sige hvad der er ret og forkert for andre, men ytre kun for mig selv, og mit vedkommende.

Der er visse ting Bibelen udtaler sig meget tydelig om, og der er ting Bibelen ikke udtaler sig særligt tydeligt om, eller kun giver svage antydeninger af, og atter andre ting udtaler den sig slet ikke om.

De ting Bibelen udtaler sig tydeligt og utvetydigt om, kan ikke stå til diskusion hvis man vil kalde sig kristen.

Citat:
Det er deres sag, som det er min sag at være homoseksuel, ikk?

Naturligvis er det din egen sag om du vil være homoseksuel. Men det er helt klart at Bibelen helt utvetydigt kalder det synd at dyrke sex med en af sit eget køn.

Men så vil jeg også lige have lov at tilføje, at selv om Bibelen kalder det en synd, som jeg tydeligt har gjort opmærksom på, vil jeg aldrig gøre noget for at forhindre dig i at deltage i kirkelivet i den menighed og den kirke hvor jeg har min daglige gang. Jeg ville til hver en tid byde dig hjerteligt og varmt velkommen, helt som jeg vil gøre med en hvilken som helst anden person. Jeg vil behandle dig helt på lige fod med en hvilken som helst anden.

For en del år siden, da jeg boede i en helt anden del af landet, kom jeg i en kirke hvor der faktisk var en del homoseksuelle. Vi havde en længere snak. Jeg forklarede og viste dem de bibeltekster der omhandler homoseksualitet. Vi blev aldrig rigtig enige om forståelsen af disse tekster. Men de var gode medlemmer af kirken, var nogle rigtig pragtgfuldle mennesker med et stort hjerte for både kirkens arbejde, dens medlemmer og kirkens sociale liv. På rigtig mange områder var de gode eksempler for alle os andre.

Så nej, jeg fordømmer dig ikke selv om du er homoseksuel. Jeg har blot forklaret hvad Bibelen helt klart og tydeligt siger om dette. Længere er den ikke. Og du er ikke på nogen måde et ringere menneske af det, eller midreværdig på nogen måde.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79925 - 01/02/2007 00:19 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: ]
Lars Hvass
Bruger

Citat:
Nu er min velsignelse vel ret ligegyldig men jeg mener ikke Gud velsigner homoseksuelt samliv - eller polygami for den sags skyld.

Ja det er den

Men vi kan diskutere hvad Gud mener eller ej i evigheder, og ingen af os ved om vi har ret, såeh -

Til toppen 
#79926 - 01/02/2007 00:57 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Andreas Falck]
Lars Hvass
Bruger

Hej Andreas:)

Jeg er ligeglad hvad du mener om homoseksualitet, jeg er kommet over den accept fase, og behøver hverken bekræftelse eller accept fra nogen anden end mig selv og Jesus:) Og Jesus VELSIGNER MIG OG MIN FORLOVEDE.

Citat:
Jeg har blot forklaret hvad Bibelen helt klart og tydeligt siger om dette. Længere er den ikke.

Som menneske er jeg påduttet af Gud at være ærlig, og ønsker at være oprigtig, så fortæller lige hvad jeg føler om denne sætning.

Ergo siger du at DU har svaret på hvad biblen siger, og jow længere er den. At lægge armene over kors og sige sådan; er jo en falit erklæring.

Men når du så mener at du kan fortolke dette korrekt, har du jo sat dig på Guds trone for at dømme rigtigt og forkert. Tænker jeg...

Mht. Biblens Ord omkring homoseksulitet, vil jeg skrive en mail til dig, og så kan vi debatere personligt. Jeg skal i kældren klokken er mange og skal i seng, men finder den frem (d. fra 1400 tallet) Og så skal jeg nok citere.

Det du kalder en påstand, er faktisk bevist. Biblens ORD har fået nye tvetydige synonymer igennem de sidste 1000 år.

Citat:
Forkaster du Bibelen som rettesnor, så aner du i virkeligheden ikke et dyt om hvad Jesus siger, lærer og svarer!

Biblen kom ikke fra Gud, men det gjorde Jesus. Og jeg vil absolut ikke bruge Biblen til at dunke folk eller irettesætte nogen og give dom dermed.

At tilbede Biblen frem for Gud er forrykt, og skammeligt!

Og jow jeg ved hvad Jesus svarer og lærer mig, Min Fader vævede mig i min moders liv, og har planlagt mit liv for mig, hvordan står man imod den mægtige? Kan jeg ikke!

Jeg vil ikke lytte til DIN dom om at jeg ikke ved hvad Jesus siger.

Jesus siger ikke noget om homoseksualitet, men det gør Paulus - han var ikke Almægtigt, men menneskelig. At tage hans ord for Guds Ord er afgudsdyrkelse. At tro på dagbøger fra evangelister er da virkelig lig med afgudsdyrkelse. Det handler ikke om Paulus MEN om JESUS. Så jow kender Jesus, ved hvad han står for, men Paulus ell. andre betyder ikke mere for mig end Herren.

Og har ikke lyst til at skifte religion...

Man skal bare huske på at en ting er hvad man selv mener og tænker, men at sige det er hvad Gud siger og mener er farligt.

Men tror du Biblen er skrevet af Gud? Hvorfor skulle Paulus så skrive?

Hvis du tager Biblens Ord for pålydende, må jeg så ikke få lov til at minde dig om at svinekød er forbudt, og at dine Kone, eller enhver Kvinde skal bære hovedbeklædning. Læs korientherbrevet og bliv kloger på hvad Paulus mener.

Jesus nævnte aldrig Hovedbeklædning, men han nævnte farisære. De som tror de er skriftkloge og kender ordet. sådan en vil jeg ikke være, jeg kommer til Jesus, og undgår menneskelig profetisk tale, for kommer den af Gud, eller kommer den fra tankerne?

Citat:
De ting Bibelen udtaler sig tydeligt og utvetydigt om, kan ikke stå til diskusion hvis man vil kalde sig kristen.

Så de troende der var i årene efter Kristi opfarelse til himmels, var altså ikke kristne fordi de ikke læste menneskeskrevne ord?

Sidste gang, Jeg er JESUSTROENDE, og tror ikke på Biblen som min Gud, MEN HERREN - MIN GUD - ER KÆRLIGHED. Kan du forstå det nu?

Er biblen din Mester og former den dig? Eller tør du ligge dit hjerte i Guds hænder og lade ham føre dig vejen frem? End om det gør ondt?

Eller er du bange for hvor han føre dig hen? Spørger bare, er ikke efter dig? Nysgerig og spændt...

Men jeg forstår godt hvis mange frygter at ligge lige netop LIVET og vores valg over til Gud, for at lade ham vise Vejen, og ikke den lokale Præst.

God nat sov godt, no bad feelings!

Hvis mit tonefald har lydt forkert eller noget, så sig til!

Kærligst Lars ( en meget Jesustroende fyr, der ligger ALT i Herren Hænder - bare fordi jeg stoler 100% på ham).

Til toppen 
#79927 - 01/02/2007 01:07 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
1) Mener du at det du kalder 'homofobi' vokser i det du kalder 'fundamentalistiske' kreds?

Ja det mener jeg. Uvidenhed, fordomme, had og uretfærdigheder - undertrykkelse - fylder mange såkaldte "højreorienterede" kredse. Blandt andet IndreMission.
Problemet virker tit til at være man lider af homofobi og derved bruger bibelen som undskyldning for at have noget imod homoseksuelle. Man ser det tit. En desperat søgning efter at finde noget i bibelen der taler imod homoseksualitet. Det er meget afslørende, at man bare har noget imod det og derved prøver at finde en undskyldning for det.

Hvad end grunden er, så er undertrykkelse af homoseksuelle forkert og mildt sagt meget udbredt i blandt andet IndreMission. Tro mig - jeg kender til det, er selv opvokset i et IM hjem.

Citat:
2) Vi taler om danske folkeskoler med hundredevis af elever, hvoraf mange måske ikke har en eneste elev fra et missionsk hjem. Hvordan i al verdens riger og lande kan du hævde, at fundamentalistiske kristne kredse er skyld i en angiveligt manglende accept af homoseksuelle i den sammenhæng?

Udvidenhed fører til fordomme og så spredes homofobien hurtigt omkring.
Egentligt mente jeg ikke så meget, at "fundamentalister" er skyld i den dårlige seksualvejledning vi har i folkeskolen, men at de blot er en del af homofobien i Danmark. Folkeskolen er for sløv med seksualvejledningen og så er der F.eks. den homofobi der er i IndreMission (den officielle holdning fra IM ser jeg som homofobisk) og andre fundamentalistiske kredse.
Så hvis du er imod homofobi kunne du jo starte med at være imod undertrykkelsen i IndreMission - blandt andet BASIS der ødelægger menneskers liv. Sådan er det, så kan man sige om man kan lide det eller ej.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79928 - 01/02/2007 01:28 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Citat:
Og du mener ikke at vi som kristne skal tage hensyn til Biblens udsagn om at homoseksualitet er en synd og er unaturlig seksualitet?

For det første er det din overbevisning om hvad bibelen siger.

For det andet. Tror du at det syn som du har, der munder ud i undertrykkelse og ødelæggelse af andre mennesker, er en kærlig Guds mening?

Hænger det sammen?

For det 3, hvor er det så du præcist læser at homoseksualitet er en synd og en unaturlig seksualitet?

Jeg går ud fra, at du reffere til det gamle testamente, som desuden også foreskriver at man ikke må spise svinekød og gå i det tøj vi går i osv. Det testamente som man mener er ophørt.

Hvis vi går videre til det nye testamente, så går jeg også ud fra at du reffere til Paulus deriblandt.
I det stykke hvor der skrives om afgudsdyrkelse og utroskab og hvor man udbyttede sin naturlige seksualitet med det naturstridige.
Disse ting er handlinger. Altså at afgudsdyrke, at være utro, at udbytte sin naturlige seksualitet med det naturstridige. Det har intet med selve homoseksualiteten at gøre, ligeså lidt som det har med hetroseksualiteten at gøre.
Det er handlingerne man begår, men ikke noget med selve seksualiteten. Homoseksualitet er ikke at afgudsdryke, være utro osv. det er at være til en af samme køn. Ligesom med hetroseksualitet hvor det blot er en af modsatte køn man er til.
Desuden vil jeg først udbytte min seksualitet med det unaturlige, hvis jeg forespillede at være hetroseksuel. For det er ikke naturligt for mig. Det vil være naturstridigt når jeg af natur er homoseksuel.

Ved du godt at homoseksualitet ikke er ensbetydende med afgudsdyrkelse og utroskab osv.?

Men lad os få de vers på bordet fra "bibelen" som du opfatter, der kalder homoseksualitet for en synd og unaturligt. Vil gerne have agumenter når du kommer med så voldsomme påstande.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79929 - 01/02/2007 01:36 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
Læs resten af tråden! Min pointe er at der er en tendens til at kalde alt man ikke kan li' for fundamentalisme. Hvis man har svært ved at se idéen i at indgøre kønsneutral 'ægteskab', ja så er man fundamentalist; hvis man har svært ved at se idéen i at to personer af samme køn kan adoptere et barn og få fælles forældremyndighed, ja så er man fundamentalist; etc. Fredelige synspunkter bliver dermed projiceret op som fordømmende og skyld i al verdens dårligdomme.

Det du foreskriver herover som "fredelige synspunkter" er at gå ind og blande sig i andre menneskers liv. Det har ingen ret til. Jeg går hellerikke ind og bestemmer om du må blive gift med en kvinde/mand eller ej. Det er klart det bliver beskyldt på denne måde når det er at undertrykke andre mennesker.

Så kan man kalde det fundamentalisme eller ej. Sagens kerne er, at det er forkasteligt at du som menneske skal bestemme hvad andre gør og tror. Det vil du helt sikkert hellerikke bryde dig om den anden vej og der er ingen forskel.

Man kan ikke kræve accept, hvis man ikke selv vil acceptere andre.

Og hvis du tror det, så tror du jo også du har ret til at tage patent på troen. Så kan du sige om du kan lide det eller ej.

PS: Hvem har ret til at tage patent på troen?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79930 - 01/02/2007 01:47 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
For det første er det din overbevisning om hvad bibelen siger.

Nej, det er ikke bare min overbevisning om hvad Bibelen siger. Det ER hvad Biblen siger.

Citat:
For det andet. Tror du at det syn som du har, der munder ud i undertrykkelse og ødelæggelse af andre mennesker, er en kærlig Guds mening?

Har jeg et eneste sted givet udtryk for at homoseksuelle, eller afgudsdyrkere, eller folk der ikke er kristne, skal undertrykkes og ødelægges? Kan du henvise til et sted hvor jeg giver udtryk for den holdning?

Lad venligst være med at beskylde mig for holdninger jeg aldrig har givet udtryk for!

Citat:
Det har intet med selve homoseksualiteten at gøre, ligeså lidt som det har med hetroseksualiteten at gøre.

Det at være homoseksuel er i sig selv ikke nogen synd. Det er føst synd når man udlever sin homoseksualitet i form af at dyrke sex med en af sit eget køn.

Hvilke skriftsteder der siger dette? Du har selv referet til flere af dem. Resten har været citeret så mange gange i så mange debatter her på JesusNet at ingen kan være i tvivl om hvilke det er.

Men lad mig stille dig et helt konkret spørgsmål: anerkender du Bibelen som den autoritet vi har til afgørelse af trosspørgsmål?

Og ja, jeg ved godt at der er mange emner hvor Bibelen ikke er helt entydig, der er emner hvor Bibelen kun siger meget lidt og med en formulering der langt fra er entydig, og der er emner Bibelen slet ikke siger noget om. Men der er altså også emner hvor Bibelen taler så tydeligt, klart og entydigt, at det slet ikke lader sig gøre at fejltolke - med mindre man altså vælger at ville gøre vold på teksten.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79931 - 01/02/2007 01:49 Re: Trods alt frihed! [Re: kristina]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Hej kristina

Selvom argumentet om polygami ved første øjekast kan virke godt, så rammer det tilbage som en boomerang.

polygami er kulturelt betinget og derfor kan det være svært at argumentere for at monogami er et særligt kristent krav. (som du selv er inde på)

med samme ret kunne man hævde at homoseksualitet er kulturelt betinget (det er kun de sidste ca 100 år mennesker har defineret sig ud fra deres seksualitet) og dermed at den kristne etik ikke står i vejen for homoseksuelle forhold.

kh
stef

Til toppen 
#79932 - 01/02/2007 01:57 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Lars Hvass]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Mht. Biblens Ord omkring homoseksulitet, vil jeg skrive en mail til dig, og så kan vi debatere personligt.

Det er du meget velkommen til.
Citat:
God nat sov godt, no bad feelings!

Hvis mit tonefald har lydt forkert eller noget, så sig til!

Jeg har absolut intet mod dit tonefald. Nogen gange skal der jo tales meget direkte for at tydeliggøre tingene.

Glæder mig at du ikke har bad feelings. Det har jeg heller ikke.

Du må også sove godt, og jeg frem til din mail, og ser også frem til at vi kan få en saglig dialog under mere private former via mail.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79933 - 01/02/2007 02:00 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Andreas Falck]
Lars Hvass
Bruger

Hej Andreas.... Håber da stadig du lige ville svarer på spørgsmålene i mit indlæg... Sådan at vi ikke ryger helt udenom... Hehe... Så har jeg noget at vågne til

God nat....

Til toppen 
#79934 - 01/02/2007 02:06 Re: Hvorfor lige netop to? [Re: Lars Hvass]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas.... Håber da stadig du lige ville svarer på spørgsmålene i mit indlæg... Sådan at vi ikke ryger helt udenom... Hehe... Så har jeg noget at vågne til

God nat....

Jo jo, men da det også er blevet sent for mig, bliver det først engang i løbet af i morgen. Skulle jeg glemme det (har faktisk temmelig meget om ørene lige nu) så min mig gerne om det.

God nat ...

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79935 - 01/02/2007 02:17 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas Falck

Citat:
Nej, det er ikke bare min overbevisning om hvad Bibelen siger. Det ER hvad Biblen siger.

Andreas, der er jo mennesker som har en anden overbevisning. Hvad hvis de også bare sagde at "det ER hvad bibelen siger". Hvem har så ret? Hvordan kan du sige, at du er den eneste der forstår rigtigt?
Det er jo en overbevisning om hvad bibelen siger, for der er jo mennesker som mener anderledes. Mener de så bare forkert? Hvis der er forskellige meninger, er ens mening vel også en overbevisning. Eller er alle der siger dig imod forkert på den?

Citat:
Har jeg et eneste sted givet udtryk for at homoseksuelle, eller afgudsdyrkere, eller folk der ikke er kristne, skal undertrykkes og ødelægges? Kan du henvise til et sted hvor jeg giver udtryk for den holdning?

Lad venligst være med at beskylde mig for holdninger jeg aldrig har givet udtryk for!

Støtter du op om IndreMission? Støtter du op om BASIS AGAPE? Jeg kan fortælle dig at mange unge der er opvokset i et fundamentalistisk hjem og som er homoseksuelle bliver undertrykt og ødelagt pga. den holdning du har.

Så du mener altså at du ikke ville fordømme dit barn hvis det kom og sagde at han/hun var homoseksuel? Du vil fra i dag ikke bestemme om andre mennesker må blive gift i kirken med den de elsker eller ej? Du vil ikke bestemme over andre mennesker fordi de er homoseksuelle? Du vil ikke fratage deres rettigheder såsom adoption osv?

At gå ind og fratage menneskers rettigheder ér at undertrykke og ødelægge andre mennesker.

Så du vil ikke bestemme om homoseksuelle må blive gift i kirken eller ej? For hvis du vil er du med til at undertrykke andre mennesker og ødelægge andre menneskers liv. Sådan er det.

Citat:
Det at være homoseksuel er i sig selv ikke nogen synd. Det er føst synd når man udlever sin homoseksualitet i form af at dyrke sex med en af sit eget køn.

Hvis en homoseksuel ikke "udlever" sin seksualitet så er der jo ikke så meget homoseksualitet tilbage. At være homoseksuel er selve det at have lysten til at være sammen med en af samme køn, at elske et andet menneske osv. på ligefod med en der er hetroseksuel. Hvis man tager handlingerne væk fra seksualiteten og undertrykker sin lyst til samliv er der jo ikke nogen seksualitet tilbage. Så kan du sige du ikke synes homoseksualitet er iorden i sig selv. For selve lysten og handlingerne er jo selve det der deffinere seksualiteten.

Citat:
Hvilke skriftsteder der siger dette? Du har selv referet til flere af dem. Resten har været citeret så mange gange i så mange debatter her på JesusNet at ingen kan være i tvivl om hvilke det er.

Jeg vil gerne høre hvad for nogen vers du reffere til når du direkte sidder og siger til mig at homoseksualitet er en synd og unaturlig. Det er jo din holdning, så må du også have en begrundelse for dem.

Citat:
Men lad mig stille dig et helt konkret spørgsmål: anerkender du Bibelen som den autoritet vi har til afgørelse af trosspørgsmål?

Hvorfra har jeg fået atvide at bibelen har en autoritet til at afgøre trosspørgsmål. Bibelen er vel fortællinger om Jesus Kristus osv. og ikke en Gud i sig selv. Jeg tror at Jesus har autoritet og ikke en bog.

Citat:
Og ja, jeg ved godt at der er mange emner hvor Bibelen ikke er helt entydig, der er emner hvor Bibelen kun siger meget lidt og med en formulering der langt fra er entydig, og der er emner Bibelen slet ikke siger noget om. Men der er altså også emner hvor Bibelen taler så tydeligt, klart og entydigt, at det slet ikke lader sig gøre at fejltolke - med mindre man altså vælger at ville gøre vold på teksten.

Og dog er der stor uenighed på nogen punkter såsom homoseksualitet. Så det er nok ikke så entydigt. Du får det jo til at lyde som om at "dem der ikke fatter homoseksualitet er en synd" er mennesker der ikke læser bibelen ordentligt.

Men jeg synes ikke det er entydigt omkring homoseksualitet. Jeg kan slet ikke få det til at stemme overens. Og så har jeg aldrig nogensinde hørt Jesus sige at homoseksualitet er forkert. Men jeg har hørt der står i bibelen, at i himlen hverken er man gift eller giftes bort.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79936 - 01/02/2007 02:27 Re: "Fundamentalist" [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Ja, det er træls når der ikke er frihed til at komme og prise Jesus som man er og som man vil. Der skal helt klart være frihed til at udtrykke sig som man vil.

Måske er det bare fordi det er ukendt og så kan man hurtig blive bange og sætte et negativtladet ord på det.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79937 - 01/02/2007 02:31 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Så du mener altså at du ikke ville fordømme dit barn hvis det kom og sagde at han/hun var homoseksuel?

Nej det ville jeg ikke!

Sender dig lige en "Privat besked" med lidt personlige informationer.

Citat:
Du vil ikke fratage deres rettigheder såsom adoption osv?

Jeg vil ikke blande mig i hvad de verdslige myndigheder vedtager af love. Beslutter vores lovgivende forsamlig at homoseksuelle godt må adoptere, blander jeg mig ikke i dette.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79938 - 01/02/2007 11:04 Re: Trods alt frihed! [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef
Citat:
med samme ret kunne man hævde at homoseksualitet er kulturelt betinget (det er kun de sidste ca 100 år mennesker har defineret sig ud fra deres seksualitet) og dermed at den kristne etik ikke står i vejen for homoseksuelle forhold.

Nej, jeg synes nu ikke, at man kan hævde, at homoseksualitet er et kultur-fænomen. Men var udbredt ifølge Bibelen - både GT og NT - - og det at mand og kvinde skabtes for hinanden kan vi læse allerede i 1. Mosebog.

Jeg har hørt det udtrykt på den måde, at det monogame ægteskab er det eneste vi reddede med os ud af Edens have ved uddrivelsen - -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79939 - 01/02/2007 12:55 20, 40, 60 år siden? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Klaus!

Så du vil sige, at der er mere 'homofobi' i 'fundamentalistitske' kredse i Danmark nu, end der var for 20, 40 eller 60 år siden?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79940 - 01/02/2007 14:34 Re: 20, 40, 60 år siden? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Nej, jeg vil mene at det er blevet bedre. Mennesker er blevet bedre oplyst og har fået mere viden om homoseksualitet og, at det er en ligeså naturlig seksualitet på ligefod med hetroseksualitet.

Så heldigvis er det da blevet bedre og jeg tror på at alt undertrykkelsen og uretfærdighederne nok, de fleste steder, vil forsvinde engang og at man vil se tilbage på hvor forkert og forfærdeligt det var at behandle homoseksuelle på den måde - ligesom da der var stor racisme imod mørke mennesker tilbage i tiden.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79941 - 01/02/2007 17:23 Re: 20, 40, 60 år siden? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Klaus!

Før sagde du at det blevet værre. Men nu siger du, at det er blevet bedre

Undskyld, jeg er vist lidt forvirrret...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79942 - 01/02/2007 20:17 Re: homofobi? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej allesammen - - nu handler denne tråd om "homofobi", og jeg er kommet til at tænke på, hvem der mon har fundet på det udtryk, og hvad det betyder?

En fobi er en sygelig frygt, og de, der lider af en eller anden fobi, er som regel selv klar over, at det er sygeligt. F.eks. klaustrofobi (nej, det har ikke spor med Klaus at gøre! ), videofobi (angst for åbne pladser), araknofobi (angst for edderkopper) osv.

Men homofobi???
Jeg kender mange, som synes det er helt i orden at leve homoseksuelt, og andre, der synes det er forkert. Men er det en fobi?
Så skulle det vel afstedkomme en reaktion i retning af afsky, frygt og væmmelse, at man styrtede ud af stuen, hvis der kom en homoseksuel person ind (forudsat at man ellers kendte personens seksuelle observans)

Hvis det er den rette betydning af ordet, så kender jeg ikke nogen, der lider af homofobi.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79943 - 01/02/2007 21:29 Re: homofobi? [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

Citat:
Så skulle det vel afstedkomme en reaktion i retning af afsky, frygt og væmmelse, at man styrtede ud af stuen, hvis der kom en homoseksuel person ind (forudsat at man ellers kendte personens seksuelle observans)

Citat:
Hvis det er den rette betydning af ordet, så kender jeg ikke nogen, der lider af homofobi.

Heller ikke her!
Lider af araknofobi, og kan slet ikke være i et lokale ifald, der er en edderkop.....min puls bliver først normaliseret, når krapylet er slået ihjel!! (hvilket jeg iøvrigt ikke selv kan, bare tanken om at den kunne komme til at røre ved mig, bvadr).

Hvis der går personer rundt med "homo-fobi", kan jeg kun råde de stakkels homoseksuelle til at bevæbne sig med styrthjelm.....ja, rustning!! - for disse homofobiske mennesker bliver til intet mindre end galninge, når deres fobi bliver aktiveret. Men ok, de vil næppe selv turde komme i fysisk kontakt med en homoseksuel....så, der er da håb om at deres omgivelser vil sige fra!.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (01/02/2007 21:33)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#79944 - 02/02/2007 11:08 Re: homofobi? [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Kristina

Jeg er i øvrigt helt enig i dit indlæg, men:
Citat:
videofobi (angst for åbne pladser)

Angst for åbne pladser og store forsamlinger hedder altså agorafobi (af græsk αγορα: markedsplads). Der er vist ikke noget, der hedder videofobi.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#79945 - 02/02/2007 15:13 Re: homofobi? [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj -
Citat:
Angst for åbne pladser og store forsamlinger hedder altså agorafobi (af græsk αγορα: markedsplads). Der er vist ikke noget, der hedder videofobi.

Ups!
Og Tak!
Og pardon my French!

Jeg kom alt for sent til klarhed over, at jeg skulle have valgt den gammelsproglige i stedet for den nysproglige linje ... ærgerligt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79946 - 02/02/2007 17:21 Re: 20, 40, 60 år siden? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Det forstår jeg godt du er når jeg har udtrykket mig lidt dobbeltmoralsk.

Det jeg mener er, at jeg tror at racismen og homofobien (undertrykkelsen) m.m er blevet bedre, men at det stadigvæk ikke er en undskyldning for den homofobi blandt andet som stadigvæk foregår i dag i mange "kristne kredse".

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79947 - 02/02/2007 17:45 Re: homofobi? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Hvad vil du så kalde det når man nægter homoseksuelle deres rettigheder til at blive gift i kirken, have ret til adoption? Hvad vil du kalde det når man på sygeligt vis undertrykker homoseksuelle ved at fortælle dem de er forkerte, syndige og at deres seksualitet er en sygdom eller når homoseksuelle i frygt for overfald ikke tør at være dem de er og f.eks holde i hånd med den de elsker ned igennem gågaden?

Om du vil kalde det homofobi eller ej er det stadigvæk forkert. Det er stadigvæk undertrykkelse, frihedsberøvelse og som kaldt af nogen homofobi fordi at man netop nægter homoseksuelle deres rettigheder og frihed fordi man er uvidende overfor seksualiteten hvilket ikke er en sygedom eller unaturligt.

Hvis du mener således vil jeg da gerne have, at du forklare hvorfor sundhedsstyrelsen så betegner det som en naturlig seksualitet og ikke længere en "sygedom" som man i alt sin uvidenhed og fordomme troede førhen pga. den enorme hetereoseksualisering der domminere verdensbilledet førhen og i dag.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79948 - 02/02/2007 17:49 Re: homofobi? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj

Nu hvor du siger, at du er enig med Kristina. Hvor kan det så hænge sammen med undersøgelsens resultat? Den siger jo hver 2 mand lider af homofobi. Men du kender slet ikke nogen der lider af det?

Opråb: Kan det måske være fordi, at der er nogen som ikke vil forstå begrebet homofobi?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79949 - 02/02/2007 17:55 Re: homofobi? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hejsa Malli og alle andre

Jeg har ellers mødt mange der ser sådan ud i hovedet når jeg møder dem. Altså som om at de har lyst til at rende ud af stuen med det samme.

Selvom de ikke render ud af stuen i handling, så er "angsten" for homoseksuelle vel stadigvæk homofobi.

Og jo jeg har mødt mange IM'er, LM'er og andre på den gren der ser direkte rædselslagen ud når de møder mig.

Kunne denne homofobi. Denne uvidenhed og disse fordomme være grunden til, at blandt andet IndreMission, springer forskrækket rundt og gør alt hvad de kan for at få tilhængerne til at skrive under på en seddel imod homobryllupper?

Kunne denne underskriftsindsamling være pga. homofobi, udvidenhed og fordomme overfor og imod homoseksuelle?

Eller er undertrykkelsen noget man mener bibelen foreskriver, at man skal gøre?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79950 - 02/02/2007 18:55 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Klaus.
I hvordan mener du at Gud er "kaerlig"? Gud er den samme i dag som Han var i Noa's tid, Han forandrer sig aldrig. Hans kaerlighed er for os alle, men det er ikke det samme som en "Kaerlig" Gud der vil taale alt og alle hvad synd angaar.
Godt nok bliver der aldrig et syndfald som dengang, men det er ikke det samme som at sige Han ikke vil straffe os for bedreven synd. Jesus doede paa korset paa grund af vores synd, og for at vores synd kunne blive tilgivet, men ikke tilladt, der er forskel.

Lad Gud velsigne jer.

Til toppen 
#79951 - 02/02/2007 23:22 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Bluerover1]
Anonym
Anonym

Hej Bluerover1

Den pointe jeg vil frem til var, at hvis man ser på frugterne af undertrykkelsen og uretfærdighederne mod homoseksuelle som ødelægger andre menneskers liv (selvfølgelig), om man så tror at det er Guds mening? At mennesker skal ødelægges?

Mener du da at en homoseksuel lever i synd, fordi man er den man er?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79952 - 03/02/2007 05:24 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Klaus

Citat:
Mener du da at en homoseksuel lever i synd, fordi man er den man er?

Ja - - og vi er alle syndere, alle som én !

Kommer vi med Jesus med vores tvivl og anfægtelser og problemer, uanset hvad de handler om, og lægger dem frem for Ham i bøn om tilgivelse og vejledning, så tilgiver han os - igen og igen! - og han elsker at tilgive!

Der er tilgivelse at få for alt, undtagen en eneste ting: at vende ham ryggen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79953 - 03/02/2007 05:26 Re: Homofobi i Danmark? [Re: kristina]
Lars Hvass
Bruger

Ved godt den ikke er til mig, men kan nu ikke lade være med at tænke:

Vender man Jesus ryggen ved at være den man er - homoseksuel -?

Til toppen 
#79954 - 03/02/2007 14:43 Re: Homofobi i Danmark? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg vender ikke Jesus ryggen og jeg har skal ikke be om tilgivelse for den seksualitet jeg har. Det er ikke nogen handling, men noget man er. Jeg kan be om tilgivelse for at have bagtalt, løget og gjordt noget som min samvittighed taler imod m.m. Men at være den jeg er med den seksualitet jeg har, ligeså grundlæggende som at du er hetroseksuel, er ikke en synd og ikke fejl og ikke forkert.

Det der er forkert er at benægte hvem jeg er og lyve mig ind i en rolle der ikke er rigtig. Gud har skabt mig som jeg er og jeg er stolt af den jeg er.
Han har en plan med mig og jeg er helt unikt skabt af Gud.

Jeg vil egentligt gerne høre resten af dit svar på resten af det indlæg du svarede på.

Tror du at det er Guds vilje, at mennesker bliver undertrykt og ødelagt?

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#79955 - 03/02/2007 14:50 Re: Homofobi i Danmark? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

PS: Husk lige at vise respekt overfor mig ligesom jeg viser overfor dig. Jeg går hellerikke og kalder dig end synder og et menneske der går imod Guds skaberværk fordi du benægter de homoseksuelle og er med til at undertrykke og ødelægge andre mennesker.

Selvom jeg ikke kan se at undertrykkelse, ødelæggelse og benægtelse af homoseksuelle virker særlig "kristent".

"Benægter man den homoseksuelle spytter man Gud i øjet."
Ca. citat.

Til toppen 
#79956 - 03/02/2007 22:12 Re: Homofobi i Danmark? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Klaus, du stillet et meget svært spørgsmål:

"Tror du at det er Guds vilje, at mennesker bliver undertrykt og ødelagt?"

Nej, Gud elsker alle sine skabninger og vil os det uendelig godt!
Gud græder og er hos os, når vi lider!

Matt 10,29 Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den.
Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve.

Og på den nye jord, som Gud vil skabe vil Han
tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.
Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79957 - 09/02/2007 23:41 Re: Homofobi i Danmark? [Re: Andreas Falck]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Andreas!
DU skriver om at dine rettigheder er frataget, men du synes det er ok at tage retten fra boern. Ret til at have baade en Far og en Mor. Jeg ved godt at der er mange i den situation hvor de kun har en Mor, paa grund af hvad saa siden der er skeet. Men at fratage den ret i adoption synes jeg heller ikke er rigtig, men det har du maaske ikke taenkt paa endnu.

mvh/ Bluerover

Til toppen 
#79958 - 12/02/2007 19:44 Udtrykket "homofobi" [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
har jeg fra nu af tænkt mig at opponere mod hver gang det ikke bliver brugt i dets egentlige betydning, dvs. en egentlig angst for homofile som gør den homofobiske person ude af stand til at agere, eller syg af angst hver gang en homofil kommer forbi.

Det at mene at homofili (blandt meget andet) er unaturligt, og synd, er IKKE homofobi.

Det er kristendom....

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#79959 - 13/02/2007 14:49 Re: Udtrykket "homofobi" [Re: JesusFreakDK]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej JF,
Jeg bliver nødt til lige at indvende noget mod det du her skriver:
Citat:
Det at mene at homofili (blandt meget andet) er unaturligt, og synd, er IKKE homofobi.

Det er kristendom....

Nej. 'Kristendom' er ikke defineret ved at man har de, i visse kredse, rigtige holdninger til homoseksualitet.

Kristendom er at tro på Kristus Færdig.
Det er Kristus som frelser os, ikke vores holdninger til det ene eller det andet.

Jeg er sådan set ikke uenig med dig i at vi skal lade vores liv og holdninger forme af bibelens tale, hvad enten det drejer sig om vores forhold til penge, medmennesker eller seksualitet.
Men at du på den måde sætter en bestemt holdning som lig kristendom og alt uden for denne holdning
(må jeg næsten gå ud fra?) som værende ulig kristendom gør mig ked af det, og chokeret.

Har jeg bare misforstået hvad du skrev? Det håber jeg næsten.

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær