Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79883 - 22/01/2007 22:26 hvordan tillid?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har svært ved at have tillid til Jesus, jeg formår det ikke, kan nogen hjælpe mig lidt på vej til at forstå hvad det er, og hvordan jeg kommer dertil?

Ole

Til toppen 
#79884 - 23/01/2007 01:13 Re: hvordan tillid? [Re: Ole Madsen]
metaforce
Bruger

Reg.: 20/08/2006
hmm, der findes vel næppe en universal-løsning til netop dét...

..og først må man jo finde ud hvad man egentlig mener med 'tillid' - altså hvad er det du helt præcist vil opnå?

Til toppen 
#79885 - 23/01/2007 05:06 Re: hvordan tillid? [Re: metaforce]
iglo
Bruger

Reg.: 14/10/2006
Jeg tror det er umådeligt svært for noget menneske virkeligt at have tillid til Jesus. Måske er det i virkeligheden en fuldstændig umulighed for alle os syndere? Ved at have tillid til Jesus forstår jeg det, at man har tillid til at det Jesus sagde (og som vi kan læse om i Bibelen) virkeligt er sandheden. Et eksempel jeg tit tænker på er historien med den unge rige mand i Matthæusevangeliet kapitel 19. Hen spørger jo til hvad han kan gøre for at få evigt liv (hvilket vel må forstås som frelsen) og Jesus fortæller ham og budene. Men selvom den unge rige mand har overholdt alle budene er han ikke fuldkommen.

Matt 19:21 "Jesus sagde til ham: »Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!«"

Men som der står gik den unge mand bedrøvet bort fordi han jo var så velhavende.

Så kan man ikke overføre dette til vore liv i dag? Følger vi virkeligt Jesus til dagligt, eller er vi ikke alle sammen til en hvis grænse som den unge rige mand? Havde vi virkeligt tillid til Jesus, så ville vi jo "sælge alt vi ejede".

Nu er spørgsmålet vel så tilbage, hvordan man så helt konkret "følger Jesus". Dette spørgsmål vil kan andre vist bedre besvare end mig.

Mvh. iglo

Til toppen 
#79886 - 23/01/2007 06:08 det daglige brød [Re: metaforce]
Ole Madsen
Bruger

Det jeg har problemer med ved tillid, er at stole på at han vil tage sig af mig, jeg ved det er et hul jeg har i min tro, men jeg kan bare ikke lige gribe hvordan man kommer der til

Ole

Til toppen 
#79887 - 23/01/2007 10:30 Re: hvordan tillid? [Re: iglo]
metaforce
Bruger

Reg.: 20/08/2006
Tillid til at han vil give dig det daglige brød?

Efter min mening betyder det ikke at at det optimale ville være at sælge at hvad vi havde, og så få det daglige brød serveret fra himlen.

Hvis du allerede har til dagen og til vejen, er der så ikke allerede sørget for dig?

Jeg mener ikke, at tillid skal måles på, hvorvidt vi er villige til at smide alt hvad vi har. Vi er ikke alle Apostle, og vi er ikke alle Abraham.

Tværtimod synes jeg du skal spørge dig selv: Har jeg ikke allerede tillid til Gud i det øjeblik jeg tror på ham? Har jeg ikke allerede tillid til Jesus når jeg tror at han har levet og at det han prædikede var sandt?

Altså: Sådan som jeg ser det: Tillid er ikke nødvendigvis viljen til at smide alt og leve på lykke og fromme. Tillid er troen på Gud og på at hans etik/bud er det bedste at leve efter (og som jeg ser det, er det ikke et bud fra Jesus at vi skal leve et materielt-løst liv).

Til toppen 
#79888 - 23/01/2007 15:23 Re: det daglige brød [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

Kan du sige lidt om, hvad det er der gør, at du ikke synes du formår at have tillid til ham (hvis det er noget bestemt)?
Og den tillid du tænker på, til at han vil tage sig af dig, er det sådan generelt, eller er det angående noget bestemt (åndeligt, timeligt, eller?)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#79889 - 23/01/2007 17:38 Re: det daglige brød [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

Hej Anne

jeg kan ikke sige hvorfor jeg ikke formår det, men det er især det timelige jeg ikke formår at have tiltro, det åndelig flyder helt naturligt, uden min anstrengelse.

Ole

Til toppen 
#79890 - 23/01/2007 18:33 svar fundet [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

somme tider skal man bare søge på et ord i bibelen så finder man svaret efter noget tid

svaret er i salme 9 vers 11, hvor der står at dem der stoler på Herren , kender hans navn, det er så indlysende

jeg har også lige lavet en artikel om det her

KH

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær