Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79826 - 21/01/2007 20:18 Simpel drivhuseffekt eller dommedag?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
I Kristlig Dagblad kan man læse denne artikel om biskop Steen Skovsgaard, som hævder, at Jesu genkomst er nært forestående. Anledningen til Skovsgaards kommentar er de klimaforandringer som har fundet sted i løbet af den sidste tid.

Mange kritiserer biskoppen for hans påstand. Andre støtter ham dog.

Jeg kan godt følge biskoppens tanker, men tror ikke at der er en direkte sammenhæng mellem klimaforandringerne og Jesu genkomst alias Dommedag.

Hvad står der i Bibelen om dette? Hvad konkluderer I?

Til toppen 
#79827 - 21/01/2007 20:37 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hejsa,

Jeg stemmer for den globale opvarmning!

Lad os nu holde benene på jorden og ikke lægge for meget fokus på om dette eller hiint er tegn på dommedag. Lad os blot koncentrere os om at brænde for Jesus og nå ud til mennesker med den kærlighed, Han har rørt os med.

Der har været værre tegn på dommedag før i tiden, og der kommer værre tegn end lidt ekstra sump i skoven og vand i kælderen.

Men indrømmet, it makes you think...

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#79828 - 21/01/2007 21:58 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Citat:
I Kristlig Dagblad kan man læse denne artikel om biskop Steen Skovsgaard, som hævder, at Jesu genkomst er nært forestående. Anledningen til Skovsgaards kommentar er de klimaforandringer som har fundet sted i løbet af den sidste tid.

Mange kritiserer biskoppen for hans påstand. Andre støtter ham dog.

Jeg kan godt følge biskoppens tanker, men tror ikke at der er en direkte sammenhæng mellem klimaforandringerne og Jesu genkomst alias Dommedag.

Hvad står der i Bibelen om dette? Hvad konkluderer I?

Udtalelserne faldt vist i forbindelse med et indslag i aftenshowet på DR1. Jeg tror, at det stadig kan findes på dr.dk

Vidunderligt med en biskop, som taler rent ud af posen. Det var et forrygende vidnesbyrd!

/B

Til toppen 
#79829 - 21/01/2007 22:34 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
DanielG
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Jesus har aldrig sagt at vi skal bekymre og vurdere om dommedag er nætforestående, men at vi skal have olie på lampen!!!! Det er vigtigt!!! Han kommer igen når tid er, og det ved kun Faderen....

Til toppen 
#79830 - 22/01/2007 07:05 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Og for nogle år siden snakkede de om at en kæmpe meteor var på mod jorden, og tsunamien også nogle år siden gav prædikanter verden over anledning til at ruske lidt op i dommedags tankerne..

Jeg er helt med dig Simon, at vores fokus bør være op Jesus, og ikke på tegn på dit og dat!

Der var vildt nok også folk fra min gamle kirke i England, som ringede til mig og forkyndte at Paradis og dommedag er kommet nært fordi Liverpool vandt Champions League i 2005, og bla bla bla.

ak ja...

Mvh Lars

Til toppen 
#79831 - 22/01/2007 11:00 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Citat:
Der var vildt nok også folk fra min gamle kirke i England, som ringede til mig og forkyndte at Paradis og dommedag er kommet nært fordi Liverpool vandt Champions League i 2005, og bla bla bla.

LOL!

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#79832 - 22/01/2007 13:37 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Jeg synes det er dejligt og befriende at en biskop står frem og siger som han gør. Om han har ret er jo så en anden ting, men mig bekendt står der da i Bibelen om naturkatastrofer, krige og andre grimme ting som skal gå forud for Kristi genkomst (Matt. 24 og 25), så for mig er det ikke en helt umulig og uacceptabel tanke at klimaforandringer skulle være en del af de ting som går forud for genkomsten. Men, som en anden også siger, lad os holde fokus på Jesus og koncentrere os om at fortælle den faldne verden om ham alt imens vi prøver at tyde tidens tegn som Bibelen jo også lærer os at vi skal så dagen ikke kommer helt bag på os.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#79833 - 22/01/2007 18:05 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Lars,

Citat:
Jeg er helt med dig Simon, at vores fokus bør være op Jesus, og ikke på tegn på dit og dat!

Nemlig! Ikke at man ikke må spekulere i de retninger, men man kan bare så let tabe sig i for meget spekulation...

Citat:

Den aften var et glimt af Paradis - Paradis på jord for én enkelt aften!!! Det var helt fantastisk, sublimt og stort!! Vidnesbyrdet om You'll Never Walk Alone skinnede igennem til samtlige europæiske hjem, miraklernes tid var ikke forbi!

Jo større håb - jo større glæde! Men selvom fodboldhjertet ligger hos Liverpool FC så ligger mit håb nu hos en mere stabil vinder. En ultimativ sejr i Jerusalem for år tilbage... Den holder 100% mens håbet (en sjældent gang) ind i mellem glipper for the Reds...

For du, Herre, er mit håb,
fra min ungdom var du min tilflugt, Herre,
v6 fra fødslen har jeg støttet mig til dig,
det var dig, der tog mig fra moders liv,
min lovsang gælder altid dig.

(Sl 71,5-6)

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#79834 - 22/01/2007 18:56 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Museeye

Jeg er nok mest enig med Henrik Højlund (surprise, surprise). Jeg er ret skeptisk overfor, om klimaudviklingen er et tegn på dommedags nære foreståen – og jeg synes slet ikke, det er noget, vi behøver at spekulere over. Men det er da en befrielse, at en biskop taler lige ud af posen om Jesu genkomst – jeg synes måske bare, han er lige kategorisk nok.

Til gengæld er jeg lodret uenig med Martin Ishøy, når han siger:
Citat:
Kloden er meget truet, og vi lever i en alvorlig miljøkrise, hvor kirken naturligvis skal blande sig,

Nej, kirken har da meget vigtigere ting at beskæftige sig med. Og den skal ikke søle sig til med politik. Kirken er sat i verden for at forkynde evangeliet og vinde mennesker for Jesus, ikke for at lave alt muligt timeligt pjat.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#79835 - 22/01/2007 20:37 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Nissen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej allesammen - - jeg vil gerne ile biskoppen til hjælp. Jeg er sikker på at klimaforandringerne er et tegn på Jesu snarlige genkomst.

Jeg tror på det, der står i Bibelen, og Jesus siger:
Se, jeg kommer snart.
Hele fire steder i Åbenbaringsbogen.
Så jo, han kommer snart!

Matt. 24,42-44: Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer. Men det ved I, at vidste husets herre, i hvilken nattevagt tyven kommer, ville han våge og forhindre, at nogen brød ind i hans hus. Derfor skal I også være rede, for Menneskesønnen kommer i den time, I ikke venter det.

Jo, vi er i de sidste tider, vi kan se samtlige tegn for øjnene af os!

Lige som Romerrigets fald og pesten og trediveårskrigen og den franske revolution, og 1. og 2. verdenskrig og oprettelsen af staten Israel. Altsammen tegn på Jesu snarlige genkomst!

Endetiden begyndte på Golgata for ca 2000 år siden, så vi skal lægge mærke til tegnene, som kan holde os vågne, så vi er rede og har olie på lamperne!

Jesus kommer snart, det har han sagt, og det gør han!
Om det bliver inden jeg har trykket på OK SEND eller om adskillige årtusinder, det véd jeg ikke, og her er jeg i godt selskab med biskoppen, for han siger også, at han ikke véd det!

Men jo, Jesus kommer snart!
Se efter tegnene -
- for han kommer snart! ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79836 - 22/01/2007 20:45 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:

Til gengæld er jeg lodret uenig med Martin Ishøy, når han siger:
Citat:
Kloden er meget truet, og vi lever i en alvorlig miljøkrise, hvor kirken naturligvis skal blande sig,

Nej, kirken har da meget vigtigere ting at beskæftige sig med. Og den skal ikke søle sig til med politik. Kirken er sat i verden for at forkynde evangeliet og vinde mennesker for Jesus, ikke for at lave alt muligt timeligt pjat.

Guds fred
Nikolaj

Altså, nu kommer det selvfølgelig an på hvad du mener med kirken.. om du mener biskoppen og præsterne eller de kristne som sådan.

Men vi er jo rent faktisk også sat til at forvalte den jord, Gud har skabt. "Herske over den", står der.

Personligt har lige præcis kulturbefalingen hjulpet mig til at forstå hvor dybt vores syndighed ligger. Min synd består ikke kun i at jeg bagtaler og lyver lidt og er en smule nærig og det var det. Min skyld består også af mit ansvar for et kollektivt svigt overfor det skaberværk, Gud har givet mig. Lige fra Round-Up i baghaven til mit køb af kaffebønner, der ikke tilgodeser kaffebønderne.

Jeg kan godt høre og se at det lyder meget hippie-agtigt, men jeg føler mig ikke særlig "frelst" over det, tværtimod. Men jeg tror Gud vil lære os noget om omsorg for alt skabt - og dermed også mennesker. Jeg tror at god forvaltning dybest set er en slags næstekærlighed og lovsang til Gud på én gang.

Og det synes jeg jo at kirken - biskopper, de kristne; the works - skal leve i. Er det politik? Tjo. Men det er jo også politik ikke at gøre noget...

Så - kort og godt mener jeg ikke "miljø" og den slags er timeligt pjat. I og med at Gud kalder os til det er det måske nok timeligt, men ikke længere pjat...

Hu-ha, du fik lige fat i en kæphest!

Til toppen 
#79837 - 23/01/2007 11:37 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Nikolaj]
Nikolaj
Bruger

Ved nærmere eftertanke og efter at have læst hans læserbrev i Kristeligt Dagblad er jeg vist egentlig fuldstændig enig med biskop Skovsgaard. Han skriver bl.a.:
Citat:
Jeg blev af en journalist fra Ritzau spurgt, om klimaforandringerne er tegn på, at dommedag er nær?
Måske, svarede jeg. Det vil jeg ikke afvise. Der er jo meget af det, som sker i verden, som svarer til Jesu ord om de sidste tider. Men jeg understregede i samme åndedrag, at det er der som bekendt ingen, der ved, al den stund Jesus siger, at ingen kender dagen og timen for hans genkomst.

Tag og læs hele læserbrevet, det er faktisk rigtig udmærket.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#79838 - 23/01/2007 12:32 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe

Egentlig kan jeg godt gå med på din konklusion:
Citat:
Så - kort og godt mener jeg ikke "miljø" og den slags er timeligt pjat. I og med at Gud kalder os til det er det måske nok timeligt, men ikke længere pjat...

Jeg mener bare stadig, vi skal opretholde en skelnen mellem det verdslige/timelige og det kirkelige regimente. Det er rigtigt nok, at Gud har beordret os til at tage vare på skaberværket, men jeg mener altså, at det er et verdsligt anliggende, ikke et kirkeligt. Det er jo ikke kun de kirkelige myndigheder, der er Guds tjenere, vel? Gud udøver jo også sin magt gennem de verdslige myndigheder, om de så er bevidste om det eller ej.

Måske var det ikke helt rigtigt af mig at kalde miljøspørgsmål for noget pjat, men set i forhold til kirkens hovedformål (eller rettere eneste formål), at vinde mennesker for Jesus, er det altså ret ubetydeligt. Jeg tror ikke, mennesker kommer til tro på evangeliet, ved at præsten prædiker miljøpolitik (eller indvandrerpolitik, for den sags skyld).

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#79839 - 23/01/2007 13:34 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Undskyld det her bliver så langt, Nik.

Citat:
Hej Moe

Egentlig kan jeg godt gå med på din konklusion:
Citat:

Jeg mener bare stadig, vi skal opretholde en skelnen mellem det verdslige/timelige og det kirkelige regimente. Det er rigtigt nok, at Gud har beordret os til at tage vare på skaberværket, men jeg mener altså, at det er et verdsligt anliggende, ikke et kirkeligt. Det er jo ikke kun de kirkelige myndigheder, der er Guds tjenere, vel? Gud udøver jo også sin magt gennem de verdslige myndigheder, om de så er bevidste om det eller ej.

Måske var det ikke helt rigtigt af mig at kalde miljøspørgsmål for noget pjat, men set i forhold til kirkens hovedformål (eller rettere eneste formål), at vinde mennesker for Jesus, er det altså ret ubetydeligt. Jeg tror ikke, mennesker kommer til tro på evangeliet, ved at præsten prædiker miljøpolitik (eller indvandrerpolitik, for den sags skyld).

Guds fred
Nikolaj

Livet hænger sammen, og alting er politik, om man vil det eller ej. Det er ikke det samme som at drive politik, og det kan vi lynhurtigt blive enige om at kirken ikke er sat i verden for. Men det er ikke ensbetydende med at kirken ikke af og til kan komme til at optræde politisk i sin forkyndelse - f.eks. i en forkyndelse der handler om at vi skal forvalte Guds gave på en ordentlig vis. Forkyndelse om Guds befalinger til os er for mig at se en del af kirkens ikke bare hovedærinde, men eneste ærinde: Nemlig at forkynde at Gud vil fællesskab med os ved Jesus Kristus. Et fællesskab, der er livsomvæltende.

Jeg mener der er forskel på at have en forkyndelse, der påkalder sig en autoritet i hvis navn man vil drive en bestemt politik, og så have en forkyndelse, der taler til personlig tro og ansvar, og som får mennesker til at agere politisk.

Jeg er helt med på forskellen i regimenterne. Men jeg er ikke enig med dig i at kulturbefaling kun er et anliggende for de verdslige myndigheder. Netop fordi ca. alting er politik mener jeg det er vigtigt at vi er bevidste om hvad vores forbrug og forvaltning resulterer i hver især. Og ikke mindst: For os som kristne, der lever et liv i en relation til Jesus og som arbejder på at høre hvad han siger til os - ja, for os må det også være en del af vores gudsdyrkelse at passe ordentlig på det, vi har fået ansvar for. "Hvad end vi gør skal vi gøre det for Herren". Det er der både ansvar og frihed i, og det er for mig at se netop det, der gør at talen om miljø og kristendom ikke kun ender i hippieagtig politik, men at det rent faktisk taler til hvordan jeg lever mit liv til mine medmenneskers gavn og Gud til ære. I et demokrati som vores har vi medansvar for det verdslige regimente, men vi bærer også et personligt ansvar. Det skal vi ikke glemme.

Alt dette laver ikke om på at vi af nåde frelses ved troen på Kristus, en tro, der skal forkyndes til en hel verden. Men vi er også kaldet til at leve et liv, der er Gud velbehageligt. Og derudover mener jeg som sagt også at næstekærlighedsbudet og kulturbefalingen er forbundet. Jeg tror ikke det hjælper os at kalde det for "ubetydeligt", for hvis det var ubetydeligt var Gud såmænd ikke optaget af det. Men det er han, og det var Jesus også - hvilket hans mange taler om penge også peger på.

Til toppen 
#79840 - 23/01/2007 17:35 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
Reuss
Bruger

Reg.: 17/08/2006
Hej godt folk
Jeg er en forfærdelig realist til tider. Jeg synes ikke vi skal begynde at diskuterer om dommedagen kommer i sommerferie, eller om en 1.000.000 år. Lige siden Jesus hoppede på en sky og sagde" jeg kommer snart", så har mennesker hele tiden det var i deres tid. Nu 2000 år senere, er det stadig det samme. Og ingen af de sidste 2000 års mennesker har oplevet dommedag, trods deres overbevisning om at de ville gøre det. Ingen af os ved.
Klimaforandringer er også til en vis grænse vores eget produkt af 150 års stigende CO2 og drivgasser udslip, som påvirker milijøet. Derfor bør tages store skridt mod en kraftig nedsættelse.
Angående Jesus genkomst, vil jeg sige det samme som mange andre her har gjort. Det handler ikke om hvornår eller hvordan. Det handler simpelthen om man har købt "ekstra olie til lampen"

/Reuss

Are you my Queen? I didn't vote for you!

Til toppen 
#79841 - 23/01/2007 17:37 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Reuss]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Reuss,
Citat:
Det handler simpelthen om man har købt "ekstra olie til lampen"

Måske ikke den bedste lignelse i en debat om CO2-udslip og global opvarmning

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79842 - 23/01/2007 17:43 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: steffenlaursen]
Reuss
Bruger

Reg.: 17/08/2006
Hej Steffen
Det var jo self. ikke det jeg mente! Tror nok også du er klar over!

Mvh Reuss

Are you my Queen? I didn't vote for you!

Til toppen 
#79843 - 23/01/2007 17:51 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Nikolaj]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej Nikolaj!

Jeg må indrømme at jeg er lidt uenig når du siger:

"Nej, kirken har da meget vigtigere ting at beskæftige sig med. Og den skal ikke søle sig til med politik. Kirken er sat i verden for at forkynde evangeliet og vinde mennesker for Jesus, ikke for at lave alt muligt timeligt pjat."

Det kommer vel an på hvordan du mener dette, fordi selvfølgelig skal kirken ikke som organisation ikke ind og have timelig magt, som det viste sig i middelalderen.
MEN
Det betyder ikke at kristne ikke skal beskæftige sig med politik. Tværtimod. Vores kristenliv er ikke kun noget vi går og hygger os med om søndagen, men har indflydelse på HELE vort liv - styrer det. Derfor styrer det også vort, eventuelle, politiske engagement. Og DERFOR mener jeg at kirken ikke bare KAN, men også SKAL "søle sig til med politik", fordi troen lige netop fordrer HELE vort liv.

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#79844 - 23/01/2007 22:53 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe og JF

Jeg slår lige mine svar til jer sammen i ét, da det nok alligevel var ca. det samme, jeg ville skrive.
I har begge givet mig noget at tænke over. Moe, du har ret, når du siger: »vi er også kaldet til at leve et liv, der er Gud velbehageligt.« Og JF, det er også rigtigt, at »troen lige netop fordrer HELE vort liv.« Så selvfølgelig skal kirken beskæftige sig med etiske spørgsmål, herunder miljø-etiske.
Det, jeg er bange for, er, hvis kirken – eller nogen fra kirken – går ud og siger: »Sådan og sådan mener kirken om miljøpolitik«. Jeg tror, det vil betyde, at kirken mister troværdighed, selvfølgelig især blandt dem, som måtte være uenige. Og man bliver altså ikke en dårlig kristen af ikke at gå ind for økologi.
Den samme bekymring har jeg i forhold til de præster, som ville bruge juleprædikenen til at snakke om indvandrerpolitik (selv om jeg, set fra et politisk synspunkt, har meget, meget stor sympati for dette anliggende) – men tænk, at nu er kirken endelig for en gangs skyld blevet stuvende fuld af forventningsfulde mennesker, der nok ikke kommer igen det første års tid, og som mest af alt i verden har brug for at høre et Guds ord – det har præsten en førsteklasses mulighed for at give dem, og så misbruger præsten minsandten denne golden opportunity ved at forkynde folket et politisk budskab, som rigtig mange af dem sikkert er uenige i, og derfor måske bliver hjemme og ser Disneys juleshow næste år.
Det er den samme bekymring, jeg har i forhold til miljøpolitik. Det etiske budskab (aka loven) må aldrig komme til at skygge over evangeliet.
Kan I følge mig i det?

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#79845 - 23/01/2007 23:09 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:
Og man bliver altså ikke en dårlig kristen af ikke at gå ind for økologi.

Bliver man en dårligere kristen af at lyve overfor sin næste?

Jeg tror ikke nødvendigvis det er superopbyggeligt at beskæftige sig med hvad der gør en til en 'dårlig' kristen, min erfaring er i hvert fald at det kan føre til ildelugtende navlepilleri og selvmedliden selvfedme, selvom man tror det er fromt med sådan lidt pietistisk masochisme. Jeg tror det er vigtigt at vi holder os den positive dagsorden for øje i dette her.

Citat:
Det etiske budskab (aka loven) må aldrig komme til at skygge over evangeliet.
Kan I følge mig i det?

Guds fred
Nikolaj

Ja - og nej.

Jeg er sådan set ret enig med dig i hvad du skrev om politik og kirken.

Men jeg tænker jo at en del af evangeliet, af Guds nåde, er, at vi må være med. Kaldet til at høre Jesus til er også et kald til at gå ud i verden og leve sit liv for Herren, sådan at mennesker ser vore gode gerninger og priser vor far i himlene osv. Og det gælder også kulturbefalingen.

Hvad er et evangelium uden lov, tænker jeg. Begge dele skal forkyndes. Jeg tror ikke at det er befordrende at vi deler tingene for meget op. Dette mener jeg ikke som et opgør med regimentetanken, men som en understregning af, at det Gud siger må være vigtigt for ham, så det synes jeg vi skal lytte til.

Leif Andersen siger, at hvis vi ikke tager mennesker alvorligt i det sekundære kan vi heller ikke forvente at de skal tage os alvorligt i det primære. Det synes jeg er godt sagt. Jeg vil gerne se en helhed i det her...

Til toppen 
#79846 - 22/02/2007 15:03 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
medom
Bruger

Reg.: 11/09/2006
Nu har jeg ikke fået læst hvad de andre har skrevet, men der står jo at han vil komme tilbage når vi mindst venter det. Som en tyv. Så mån ikke klimaforantringerne går lidt langsomme til det.

Mvh. Christian

Til toppen 
#79847 - 28/02/2007 15:49 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
Bergqvist
Bruger

Reg.: 28/02/2007
Jeg forstår ikke hvordan man begrunde den globale opvarming religiøst eller som dommedag. Enhver der har sat sig bare en smule ind i tingene ved, at den globale opvarmning skyldes et mangeårigt udslip af drivhusgasser (bla. CO2) forårsaget af menneskeskabte aktiviteter og affaldsprodukter. Det har altså stået på i mange hundrede år, så mon ikke gud ville få det hele overstået på et par timer, det kan han jo godt.

At påstå at den globale opvarmning er guds vilje er det samme som at sige at man ikke har tænkt sig at gøre noget ved det. Hvordan kan man passivt se på, mens vi mennesker ødelægger vores egen klode?

Til toppen 
#79848 - 28/02/2007 16:54 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: Bergqvist]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Man kunne jo tænke sådan, at mennesket langsomt men sikkert arbejder sig hen mod Dommedag?

Ovenstående sætning kunne give anledning til at mistænke mig for fatalisme, hvilket jeg vil afvise nu.

Gennem hele Bibelen gives der udtryk for, at Gud har en plan. Om verdens gang følger denne plan, kan diskuteres længe. Jeg mener, at man hverken kan afvise eller bekræfte, at der findes en form for determinisime, som driver menneskeheden mod afgrunden. Dog kan jeg ikke tro, at denne tendens til at alt bliver værre, skyldes Gud.

Som du nævner, er den globale forurening mennesket egen skyld - og det er jeg enig i!

Dog kunne det vel godt tænkes, at Gud måske vælger at afbryde historiens gang med Dommedag, engang - og at forureningen kan ses som et tegn på, at den dag nærmer sig?

Til toppen 
#79849 - 28/02/2007 17:22 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye

Citat:
Dog kunne det vel godt tænkes, at Gud måske vælger at afbryde historiens gang med Dommedag, engang - og at forureningen kan ses som et tegn på, at den dag nærmer sig?

Med den tanke er du helt på bibelsk grund! - jfr. Matt. 24,21-22

For da skal der være en stor trængselstid, som der ikke har været magen til fra verdens begyndelse indtil nu og heller aldrig vil komme.

Og hvis de dage ikke afkortedes, blev intet menneske frelst; men for de udvalgtes skyld vil de dage blive afkortet.

Kap. 22 til og med vers 31 er Jesu ord om de sidste tiders tegn og om hans genkomst.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79850 - 14/03/2007 12:30 Re: Simpel drivhuseffekt eller dommedag? [Re: museeye]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Selv vil jeg forholde mig til at ”Jesus genkomst” aldrig vil ”komme” og skulle det alligevel forekomme, så vil det ske efter hvad ”Jesus” selv måtte igennem, for det er stadigvæk gennem ham, altså hvad han måtte igennem, at der vil blive givet adgang! Vi lever desværre ikke i en verden/land som på nogle måder har noget kristen i sig (på den måde), men derimod er landet styret af hævn og mange andre primitive handlinger udført af mange simpel personligheder!

Men når det kommer til jordens klima, så det egentlig ligegyldigt om der skulle være en Gud eller ej, for mennesket er her årsagen til disse forandringer og derfor også årsag til jordens undergang og det vil komme hurtigt! Det egentlige spørgsmål er egentligt om disse klimaforandringer er grundet co2 udslip eller fordi grænsen af det acceptabel er nået!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær