0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#79799 - 21/01/2007 18:49
Jesus og anderledestroende
|
Anonym
Anonym
|
Hej Café.
Et par af os har tidligere i forbindelse med forskellige debatter været inde på det her med mennesker af anden tro i bibelen.
Jeg blev mindet om det under søndagens prædiken - i prædiketeksten i dag optræder en officer - altså, en ikke-jøde - og det ender med at Jesus fremhæver hans tro. I teksten giver det klart mening at han, som ikke er bekendt med jødernes skrifter eller som kender messias-forventningen, alligevel er han, som kommer til Jesus - i afmagt og frustration. Dét er en handling i tro, som Jesus fremhæver - og det er klart nok.
MEN... hvad er det lige med anderledestroende og Jesus?
Vi har også lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Denne lignelse bliver brugt til at besvare spørgsmålet om hvordan man kan arve evigt liv og samaritanerne, som har tilhørt en blandingsreligion, bliver til et forbillede via sine handlinger.
Jeg undrer mig selv meget over det! Hvad er det mon, der får Jesus til at fremhæve en samaritaner - en, der ikke har den sande tro? Og så til at svare sådan et centralt spørgsmål?
"Misforstå mig ret". Jeg tror at vi frelses ved tro på Kristus Jesus. Jeg tror ikke på at disse historie skal bruges til at sige noget om at "enhver bliver salig i sin tro" - slet ikke. Men samaritaneren og officeren udtrykker begge tro på en anden måde end vi er vant til: Officeren ved at komme til Jesus i nød - uden en teologisk over (eller under-)bygning. Samaritaneren ved at gøre det, der er godt i Guds øjne - ved måske (?) at gøre de gerninger, der vil være frugten af et sandt liv i fællesskab med Gud.
Jeg tænker at vi ofte er meget fokuserede på at få trosvidnesbyrd i ord. At vi med vore ord - særligt her - bekender os til en lære, som vi så kan diskutere. Men her er der tale om to mennesker, som i handling giver udtryk for troen. Det udfordrer mig, fordi i den lutherske sammenhæng jeg kommer i er vi ikke så gode til det med handlingerne!
Hvad tror I det er Jesus vil vise os med samaritaneren? Og har I andre nogle gode prædikentips fra søndagen, der snart er ved at gå?
Gode hilsner
Thomas
|
|
Til toppen
|
|
|
#79800 - 22/01/2007 09:13
Den barmhjertige samaritaner
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Mht. den barmhjertige samaritaner er der tale om en lignelse Jesus fortæller for at illustrere, hvem der er vores næste. Så sammenhængen i den forbindelse kan jeg ikke se. Til gengæld er der beretningen om kvinden ved brønden i Sykar (Joh 4).
|
|
Til toppen
|
|
|
#79801 - 22/01/2007 09:16
Re: Den barmhjertige samaritaner
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Mht. den barmhjertige samaritaner er der tale om en lignelse Jesus fortæller for at illustrere, hvem der er vores næste. Så sammenhængen i den forbindelse kan jeg ikke se. Til gengæld er der beretningen om kvinden ved brønden i Sykar (Joh 4).
Prøv at se forhistorien. En skriftklog spørger: "Hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?"
Det er på det spørgsmål, Jesus svarer med lignelsen. Tankevækkende, ikke?
Du har ret at det bliver et svar på spørgsmålet om hvem er min næste. Men udgangspunktet handler om hvordan man bliver frelst. Hvorfor bruger Jesus en anderledestroende som eksempel?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79802 - 22/01/2007 10:54
Husk mellemregningen
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe! Citat: Prøv at se forhistorien. En skriftklog spørger: "Hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?"
Det er på det spørgsmål, Jesus svarer med lignelsen. Tankevækkende, ikke?
Du glemmer vist mellemregningen:
Lovkyndig: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Jesus: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« Lovkyndig: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Jesus: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« Men han [den lovkyndige] ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?«
Derefter fortæller Jesus lignelsen om den barmhjertige samaritaner og slutter med at spørge den lovkyndige: »Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?«
Dvs. at lignelsen skal fortælle os, hvem der er vores næste.
Citat: Men udgangspunktet handler om hvordan man bliver frelst.
Klart nok. Men jeg kunne også spørge om Jesus overhovedet siger noget, der i udgangspunktet ikke handler om, hvordan man bliver frelst?
Citat: Hvorfor bruger Jesus en anderledestroende som eksempel?
Det kan der siges meget om, men den mest nærliggende forklaring er at samaritanerne var foragtede af jøderne, og at Jesus dermed vil sige, at vores næste også er den, som vi - med eller uden grund - foragter.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79803 - 22/01/2007 11:09
Re: Husk mellemregningen
|
Anonym
Anonym
|
For mig at se bliver samaritaneren fremhævet som en næstekærlig, og dermed som en, der bliver sat i en lige sammenhæng med det at "arve evigt liv".
Og det undrer mig. Jeg synes ikke det er at glemme mellemregningen; mellemregningen er jo til for netop at svare på det oprindelige spørgsmål. Den lovkyndige svarer korrekt, men vil have en uddybning: Hvordan gør man så det, Jesus? Klart er det jo en fælde, Jesus skal falde i, men Jesus chokerer ved at fremhæve en anderledestroende. Hvordan kan Jesus gøre det, når der netop også har været tale om at "elske Herren af hele dit hjerte"?
Samaritaneren her er jo det gode eksempel, ikke det stakkels offer. Det ville have været nemmere hvis det var sådan...
Man kunne vende det om til idag. Ville vi på spørgsmålet "hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?" eller endda på underspørgsmålet "hvem er min næste" svare: "Se på muslimen, der gør det ret!" Det har omtrent været ligeså provokerende, det Jesus her siger.
Lige meget om du så blot mener at samaritaneren her KUN skal tænkes som eksempel for hele næstekærlighedstanken, så finder jeg det stadig slående, at også officeren fremhæves - samaritanere bliver jo også andre steder hevet frem. Hvad er det Jesus vil lære os om tro ved at bruge mennesker af en anden tro? Hvad er gerninger uden tro og omvendt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79804 - 22/01/2007 11:47
|
Anonym
Anonym
|
Citat: samaritanere bliver jo også andre steder hevet frem.
Ja. Jeg slår blot til lyd for, at man skal være varsom med at bruge lignelsen om den barmhjertige samaritaner (og lignelser generelt) til at sige mere end de gør.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79805 - 22/01/2007 11:56
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat: samaritanere bliver jo også andre steder hevet frem.
Ja. Jeg slår blot til lyd for, at man skal være varsom med at bruge lignelsen om den barmhjertige samaritaner (og lignelser generelt) til at sige mere end de gør.
Mvh. Jalokin
Ja, men er det bedre at få dem til at sige mindre end de gør? 
Jeg kan sagtens se ideen i at hente eksempler i mennesker, der var ildeset af de skriftkloge. Sagtens. Men Jesus kunne jo have "nøjes" med at bruge spedalske f.eks., eller toldere som eksempel. Her vælger han så at bruge en samaritaner, som ikke var jøde og dermed ikke havde "den sande tro".
Det synes jeg er interessant.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79806 - 22/01/2007 13:30
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Det kunne måske også tænkes, at Jesus fremhæver to personer af anderledes tro for dermed at sige, at de som mener om sig selv at de er rettroende skal passe på med ikke at blive for selvsikre og arrogante og dermed tro at de har det hele på det tørre. Desuden kom officeren med sin nød i tillid til at Jesus kunne hjælpe ham, han må jo have hørt om Jesus et eller andet sted eller selv have hørt ham prædike og derved fået tillid til at Jesus kunne hjælpe ham, og Jesus kvitterer med at helbrede tjeneren, og undre sig over den tro som denne fremmede viser, og som man vel skulle forvente at møde hos de rettroende jøder. Maijannes 
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#79807 - 22/01/2007 18:13
[Re: Maijannes]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det kunne måske også tænkes, at Jesus fremhæver to personer af anderledes tro for dermed at sige, at de som mener om sig selv at de er rettroende skal passe på med ikke at blive for selvsikre og arrogante og dermed tro at de har det hele på det tørre. Desuden kom officeren med sin nød i tillid til at Jesus kunne hjælpe ham, han må jo have hørt om Jesus et eller andet sted eller selv have hørt ham prædike og derved fået tillid til at Jesus kunne hjælpe ham, og Jesus kvitterer med at helbrede tjeneren, og undre sig over den tro som denne fremmede viser, og som man vel skulle forvente at møde hos de rettroende jøder.
Maijannes
Netop vidnesbyrdet om officerens tro taler stærkt til mig. Jeg har alt for tit rynket på næsen af dåbsgæster o.lign. og være hovmodig over de såkaldt "Fire-hjuls-troende". Det må vi ikke være! Her er der et menneske, som kommer til Jesus som en sidste udvej - og Jesus kalder det tro. Det er da stærkt! Et stærkt vidnesbyrd om nåden!
Men jeg undrer mig nu alligevel over samaritanerne..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79808 - 22/01/2007 19:09
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Moe Citat: Jeg kan sagtens se ideen i at hente eksempler i mennesker, der var ildeset af de skriftkloge. Sagtens. Men Jesus kunne jo have "nøjes" med at bruge spedalske f.eks., eller toldere som eksempel.
En tolder kunne måske godt have gået, men hvorfor en spedalsk? Det sidste, den berøvede og forslåede mand (eller nogen som helst andre) havde brug for, var da at blive smittet med spedalskhed. Og hvem siger egentlig, at folk ikke brød sig om de spedalske? Det er vel ikke så underligt, at man isolerede de spedalske, ellers ville hele samfundet jo hurtigt være smittet. Det kan jeg ikke se noget forkert i. Nå, det var vist lidt off-topic …
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79809 - 22/01/2007 19:12
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe Citat: Jeg kan sagtens se ideen i at hente eksempler i mennesker, der var ildeset af de skriftkloge. Sagtens. Men Jesus kunne jo have "nøjes" med at bruge spedalske f.eks., eller toldere som eksempel.
En tolder kunne måske godt have gået, men hvorfor en spedalsk? Det sidste, den berøvede og forslåede mand (eller nogen som helst andre) havde brug for, var da at blive smittet med spedalskhed. Og hvem siger egentlig, at folk ikke brød sig om de spedalske? Det er vel ikke så underligt, at man isolerede de spedalske, ellers ville hele samfundet jo hurtigt være smittet. Det kan jeg ikke se noget forkert i. Nå, det var vist lidt off-topic …
Guds fred Nikolaj
Njoh, det var det nok.. lignelsen havde nok ikke set sådan ud hvis han havde brugt en spedalsk, det har du vist ret i.
Men hvorfor tror DU han bruger en samaritaner? Er det som Jalokin siger "blot" et eksempel i næstekærlighed, eller er der en grund til at det opstår netop her?
Tadam.. så fik jeg dig supersmart draget ind i 'min' hendøende tråd... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79810 - 22/01/2007 19:28
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Moe Citat: Men hvorfor tror DU han bruger en samaritaner? Er det som Jalokin siger "blot" et eksempel i næstekærlighed, eller er der en grund til at det opstår netop her? Tadam.. så fik jeg dig supersmart draget ind i 'min' hendøende tråd... :P
You got me there…  Normalt skal man passe på med at tolke for meget i detaljerne på lignelserne, men dette er nok egentlig en lidt speciel lignelse. Jeg tror dog, jeg vil lade være med at lægge for meget vægt på, at det var en anderledes-troende. Pointen er jo, at den, der viste sig at være en næste for manden, var en, som de skriftkloge ikke havde regnet med (i modsætning til præsten og levitten).
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79811 - 22/01/2007 19:43
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
En grund til at Jesus bruger samaritaneren som eksempel, kan måske findes i at jøderne og samaritanerne havde det rigtig skidt med hinanden.. En lille spisfindighed..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79812 - 22/01/2007 19:46
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
En grund til at Jesus bruger samaritaneren som eksempel, kan måske findes i at jøderne og samaritanerne havde det rigtig skidt med hinanden.. En lille spisfindighed..
Mvh
Den er jeg helt med på! - Der er en voldsom provokation her.
Og man kan spørge sig selv hvor villige vi, der er kristne, er til at fremhæve f.eks. en Gandhi eller Dalai Lama som gode eksempler på næstekærlighed...?
Den store provokation for mig ligger dog i at samaritaneren bliver brugt til at besvare netop dette spørgsmål.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79813 - 22/01/2007 20:14
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe! Citat: Netop vidnesbyrdet om officerens tro taler stærkt til mig. Jeg har alt for tit rynket på næsen af dåbsgæster o.lign. og være hovmodig over de såkaldt "Fire-hjuls-troende".
Nej, vi bør ikke rynke på næsen af dåbsgæster. Men der er altså himmelvid forskel mellem officeren, der siger "sig blot et ord, så vil min tjener blive helbredt" og dåbsgæsterne, der har svært ved at skjule, at de synes det, der foregår i kirken er dybt latterligt.
MVh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79814 - 22/01/2007 20:22
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe!
Citat: Netop vidnesbyrdet om officerens tro taler stærkt til mig. Jeg har alt for tit rynket på næsen af dåbsgæster o.lign. og være hovmodig over de såkaldt "Fire-hjuls-troende".
Nej, vi bør ikke rynke på næsen af dåbsgæster. Men der er altså himmelvid forskel mellem officeren, der siger "sig blot et ord, så vil min tjener blive helbredt" og dåbsgæsterne, der har svært ved at skjule, at de synes det, der foregår i kirken er dybt latterligt.
MVh. Jalokin
Jeg synes ikke man skal generalisere. Jeg kender faktisk til dåbsgæster og -forældre, som er havnet hos en præst, der har haft noget godt at sige til dem - og det har fået dem til at tænke. Man kan ikke skælde ud på folks opførsel hvis de aldrig har lært hvordan man kommer til Gud på den "rigtige" måde. Officeren her har gjort sig til grin overmåde. Han har sikkert også vakt vrede, ligesom de der små børn gjort det. Men han er dog kommet til Jesus. Og Jesus viser ham ikke bort.
Og officerens teologiske viden har nok ligget på linje med nogle folkekirkemedlemmer, der alligevel kommer til Kristus med deres børn.
Det er jo interessant, det her felt med Jesus og anderledestroende - ikke?
:desperat:
|
|
Til toppen
|
|
|
#79815 - 22/01/2007 21:42
Re: Jesus og anderledestroende
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Moe
Jeg tror at Jesus her, med fornem pædagogik, afslørede det meget udvortes ved de lovkyndiges overvejelser om hvem egentlig næsten var. Om det kun var landsmanden, eller også fremmede i Israel. Hvis det eventuelt var nogle, som slet ikke havde den jødiske tro .. mon man så ikke kunne se bort fra dem, ville de vil gerne vide, da de spurgte Jesus "Hvem er min næste?"
Jesus forklarer her, at næsten er hvem som helst, vi møder, som trænger til hjælp.
Samaritanere var jødernes fjender - det var vel netop derfor, at Jesus valgte en sådan til at være den barmhjertige, og ikke, omvendt, en jøde der var så fantastisk god, at han hjalp en fjende!
Det må have været ydmygende for rabbinerne at høre på beretningen om den barmhjertige samaritaner.
Når jøderne - i beretningen - gik forbi den overfaldne stakkel, var det måske fordi der var visse renhedsbestemmelser, som udelukkede at de kunne give sig af en mand i den forfatning - - eller også var det bare hjerteløshed, der fik præsten og levitten til at gå forbi ..
Der er også en anden vinkel:
Gud har det med altid at vælge det "forkerte" - det ringeste - og ophøje det til det allerstørste ..
- en fattig jomfru (Maria) "Kan noget godt komme fra Nazaret?" - en forfølger af kristne (Paulus)
- og apostlene - Jesu nærmeste udvalgte venner som svigtede, fornægtede, forrådte og, da Jesus havde allermest brug for dem (i Getsamene) faldt i søvn ... ikke nogen særlig imponerende flok, må man sige ..
I 1.Kor.1 skriver Paulus:
For tænk på, brødre, hvordan det var med jer selv, da I blev kaldet: I var ikke mange vise i verdslig forstand, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme.
det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, - for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79816 - 22/01/2007 21:46
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej kristina. Jeg deler mange af dine tanker. Men finder det alligevel slående, at i den lignelse hvor tro og gerninger om nogen bliver kædet sammen... ... bruger Jesus en samaritaner. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79817 - 23/01/2007 00:22
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
hey moe
spændende tanker du kommer med.
Jeg kommer til at tænke på matt 25, hvor fårene undrer sig over at de bliver regnet som retfærdige og siger:
" Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? v38 Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? v39 Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? "
Det virker unægtelig som om, at de ikke kendte Jesus (eller i hvert fald ikke hans navn), mens de levede på denne jord... - bare en tanke..
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#79818 - 23/01/2007 00:29
[Re: seeker]
|
Anonym
Anonym
|
Hej stef! Citat: Det virker unægtelig som om, at de ikke kendte Jesus (eller i hvert fald ikke hans navn), mens de levede på denne jord... - bare en tanke..
Hvordan får du det ud af teksten?
For mig at se er der tale om, at de kendte Jesus, men at de ikke kendte ham som syg, fattig, sulten, i fængsel osv. Dvs. de har hjulpet mennesker i nød, udelukkende fordi det var medmennesker, og ikke fordi det var en bestemt person, som de 'skyldte' en tjeneste.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79819 - 23/01/2007 08:38
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Moe Guds fred. Citat: Hvad tror I det er Jesus vil vise os med samaritaneren?
Først selve lignelsen:
Citat: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner v25 Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« v26 Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« v27 Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« v28 Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« v29 Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« v30 Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«
Det Jesus vil vise os med lignelsen, er noget ganske andet, end hvordan vi behandler anderledestroende.............men selvfølgelig vil vi som mennesker gerne have focus på hvad vi skal gøre 
Men lignelsen fortæller os om Lov og Evanglium. Loven er røverne, der slår manden ned, præsten og levitten er også billeder på loven...eller lovens håndhævdere.
Men den barmhjertige samaritaner er JESUS KRISTUS:
Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham.Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage.
Man kan tydeligt se at "manden" absolut intet kan gøre!, han er bevidstløs...og totalt afhængig af samaritaneren.
Samaritaneren "får medynk" med manden. Han forbinder hans sår og hælder olie og vin i dem. Han løfter ham op og bringer ham videre...........og han betaler for ham.
Det her er simpelthen Kristi nåde!. Det viser os hvordan Gud i Kristus ser og møder os!
Med et lille forsigtigt måske, kunne det at Jesus vælger at bruge en samaritaner til at beskrive hans nåde, vise os, at der er tale om noget nyt og fremmed for os. Vi er jo vant til at alt skal være "ret og rimeligt"! Derudover fremhæver Jesus gennem samaritaneren et folk, som jøderne gik EN STOR BUE UDENOM, måske med god grund. Men Gud viser os at hans nåde gælder alle, også de forhadte samaritanere.
Det er jo lidt interessant, at Jesus siger til os, at vi skal gøre ligeså!
Og så må vi jo spørge os selv: "Hvor godt synes du selv det går?" 
Gud velsigne dig rigt.
Malli
Ændret af malli (23/01/2007 08:41)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79820 - 23/01/2007 08:51
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Moe
"Og det undrer mig. Jeg synes ikke det er at glemme mellemregningen; mellemregningen er jo til for netop at svare på det oprindelige spørgsmål. Den lovkyndige svarer korrekt, men vil have en uddybning: Hvordan gør man så det, Jesus? Klart er det jo en fælde, Jesus skal falde i, men Jesus chokerer ved at fremhæve en anderledestroende. Hvordan kan Jesus gøre det, når der netop også har været tale om at "elske Herren af hele dit hjerte"?"
At elske Herren af hele dit hjerte, er jo også Loven, det er bud! Sandheden er at du dybest set ikke kan elske Gud af hele dit hjerte hele din sjæl og hele din styrke og din næste som dig selv. For dybest set sætter alle mennesker i deres natur sig selv i centrum, og har en tendens til at finde fejl hos andre.
Derfor er det at vi alle har brug for nåden i Kristus.
Guds fred,
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#79821 - 23/01/2007 09:13
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære malli
Det er vist tydeligt, det er selve den aktive handling i forhold til et medmenneskes behov, der er er udtryk for Guds gerning og Kristi nåde, som du siger det. Det har ikke noget at gøre med, hvilken religion man måtte bekende sig til, men vi må se alle, som viser bamhjertighed og omsorg, som vore brødre i Gud.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#79822 - 24/01/2007 03:12
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Hej jalokin Citat: For mig at se er der tale om, at de kendte Jesus, men at de ikke kendte ham som syg, fattig, sulten, i fængsel osv. Dvs. de har hjulpet mennesker i nød, udelukkende fordi det var medmennesker, og ikke fordi det var en bestemt person, som de 'skyldte' en tjeneste.
Mvh. Jalokin
Det er en indlæsning i teksten. Det står der ikke noget om.
Ifølge Matt 25, 31-46 er forskellen på de retfærdige og de uretfærdig om de handlede efter Guds vilje eller ej.
Læg mærke til begge parters overraskelse - "hvornår så vi dig..?"
Paulus er inde på det samme i ef 2: "For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. v9 Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. v10 For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i."
En tilsyneladende modsætning? Nej. Vi er frelst af nåde - Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af.
De retfærdige er ikke stolte af deres gerninger. De forstår ikke, hvorfor de er retfærdige. Paulus forklarer: " For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i."
Jakob uddyber (jak 2): "Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død." og "Som du ser, virkede troen sammen med hans gerninger, og det var af gerningerne, hans tro blev fuldkommen."
Altså vi er frelst af nåde ved tro, men uden gerninger er der ingen tro.
Johannes forklarer( 1. joh 4):
"Gud er kærlighed, og den, der bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i ham.... v20 Hvis nogen siger: »Jeg elsker Gud,« men hader sin broder, er han en løgner; for den, der ikke elsker sin broder, som han har set, kan ikke elske Gud, som han ikke har set."
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#79823 - 24/01/2007 11:18
[Re: seeker]
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat: For mig at se er der tale om, at de kendte Jesus, men at de ikke kendte ham som syg, fattig, sulten, i fængsel osv. Dvs. de har hjulpet mennesker i nød, udelukkende fordi det var medmennesker, og ikke fordi det var en bestemt person, som de 'skyldte' en tjeneste.
Det er en indlæsning i teksten. Det står der ikke noget om.
Nej. Derfor skriver jeg "for mig at se ..."
Men der står ikke "hvornår så vi dig..?". Der står "hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke?".
Altså: Vi kan ikke konkludere, at de spørger: "Hvem er du?", dvs. at de ikke kender Jesus. De kalder ham trods alt også "Herre".
Men ok, Jesu fortælling her minder om en lignelse, så hvor mange detaljer man skal hæfte sig ved skal jeg ikke kunne sige?
Mvh. Jalokin 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79824 - 13/02/2007 15:03
|
Bruger
Reg.: 03/02/2007
|
Hej Thomas Godt indlæg og vigtigt spørgsmål. Jeg synes endda, at der både er en forhistorie og en opfølgende historie. 1. Med rødder i Den gamle Pagt Mon ikke vi er enige om, at kristendom har rødder i Den gamle Pagt. Det var som bekendt Moses, der førte israels folk ud af slaveriet i Ægypten, men altså også den Moses, der var uddannet ved det ægyptiske hof. Længere tilbage står Abraham som "troens far". Han var "ven med Gud" og fik fornemt besøg på sine gamle dage i Mimrelund (!) - men var han israelit? Næh, Indvandrerer fra Ur i Kaldæa. Den fantastiske beretning om Josef handler nok om en israelit, men altså også en, der laver drømmetydning og tilpasser sig andre landes skikke. Og naturligvis hjælper sin familie. Moses møder Gud ude i ørkenen, og vandrer rundt med Pagtens tavler inden han dør lige udenfor det forjættede land. Kong David gjorde adskellige kunstgreb i forhold til Loven, men blev alligevel anset for at være Guds redskab. Jeg siger ikke, at det er forkert, men blot påfaldende så meget de anderledestroende fylder. 2. Åndens kraft Jesus mødte mange anderledestroende under sin vandring. Lukas-evangeliet samler samaritaner-fortællinger i sit evangelium, så du har kun nævnt den mest berømte af slagsen. Den romerske officer, hvis tjener er syg viser en tro, som ikke var set lige i israel. Trods den gentagne understregning af manglende uforstand træder disciplene i karakter som apostle og gør Åndens gerninger. Blandt apostlene opstår der en vigtig diskussion om hvorvidt man skulle henvende sig til "de fortabte får af Israels Hus" eller om man skulle "gå til hedningerne". Siden vi sidder her, ved vi at det sidste skete. Og Paulus stødte på flere slags anderledestroende. Der sker en god og nuanceret stillingtagen. Da Paulus og Barnabas i Lystra er ved at blive dyrket som græske guder, siger de klart fra. Da de handlende i Efesos bliver sure over at salget at statuetter af Artemis falder på grund af kristen missionsvirksomhed, opstod der tumulter i gaderne. Paulus og Sila røg i fængsel, da de uddrev en dæmon, som gjorde en ung pige synsk, en evne, der gjorde hendes herrer gode indtægter. Fangevogteren og alle i hans hus endte med at blive omvendte. Apostlene kæmpede videre og siden fortsatte kirken med at henvende sig til anderledestroende. Engang kom missionærer til Danmark, og nu står vi med folkekirken  med venlig hilsen Flemming Falkenberg
|
|
Til toppen
|
|
|
#79825 - 13/02/2007 17:58
[Re: falkenberg]
|
Anonym
Anonym
|
Altså, at henvende sig til anderledestroende, er vel bare et udtryk for mission?
|
|
Til toppen
|
|
|
|