Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79694 - 19/01/2007 23:33 Er satanisme seriøs kritik af kristendommen?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Her nedenfor følger et uddrag af satanisten Hr. Vads artikel på Tro, Viden og Religiøs Sindssyge.
Citat:
Det mest [-] modbydelige, det mest afskyelige og vederstyggelige ved alt dette, er, at I har trængt os i defensiven, som om det var vores forbandede pligt at rydde op i al den ufornuft og irrationalitet, som *I* er årsag til. Det skal fandenmig være løgn. Jeg er færdig med at være i defensiven, og nu er det mig og mit folk, der er i offensiven. Vi nægter, vi vil ikke længere, det er slut. Det er fandemig slut. Ved SATAN erklærer jeg, at jeg ikke længere vil finde mig i jeres uforstand, jeres undertrykkelse, jeres forbandede løgne, uvidenhed, hjerneskadede adfærd eller noget som helst andet ved jeres beskidte, svinske og hæslige eksistens. Høfligheden og den passive seen til er slut. Nu er der tid til handling, og den handling skal udslette jeres uforstand. Aldrig skal I få, jer og jeres beskidte race, et eneste roligt sekund. For Satan, Anklageren, skal være jeres Nemesis, den stemme, der for altid vil kradse i det åbne sår I kalder jeres sjæl. Jeg har fået nok af at lade jeres irrationelle, fundamentløse beslutninger påvirke mig. Nej, det er ikke længere et spørgsmål om at jeg, i defensiven som traditionelt, vil sige "giv mig frihed eller giv mig død." Nej, det bliver en kold dag i helvede. Mit motto skal være: "Giv mig frihed, eller jeg skal smadre jer og jeres uforstand. Jeg skal uden at vise nåde, hensyn eller diskrimination rive jeres løgne op med rode, udslette jer, og rive jer op og ud som de kræftsvulster I er på samfundet. Det skal være slut." Vi husker alle hvad jeres slags har gjort, hvad I gjorde mod vores forfædre, vore forfædres sønner og døtre. Alt vil blive husket: Jeres morderiske adfærd, jeres udslettelse af os, jeres had til livet og jeres ødelæggelse af jorden. Vi husker da I brændte vore bøger, brændte vore kloge kvinder på bålet, uddrev os fra vort land, knuste vore kulturer, voldtog vore kvinder, misrøgtede vore børn, og vi væmmes hver evig eneste Sankt Hans, hvor I stadig fejrer jeres kulturelle og bogstavelige folkemord på os.

*øverst hvor der står [-], skal der stå "f u c k i n g".

Så kan de kristne lære det!
Det er da interessant, at mange traditioner stadig holdes i hævd, selvom de repræsenterer noget hedensk eller dårlige minder for kristendommen. Det er lige før man finder forståelse for Hr. Vads ord og udtryk imod de kristne og kristendommen.

Hvordan forholder du dig til satanisme?
Personligt bruger jeg kristendomskritikere til at blive klogere på kristendommen - ligeledes også med satanisme. Satanisme er jo ikke udelukkende en modreligion til kristendommen, men Hr. Vad hævder at satanisme er noget der kan spores tilbage til et par tusinde år før kristendommens fødsel.

Til toppen 
#79695 - 20/01/2007 09:58 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Her nedenfor følger et uddrag af satanisten Hr. Vads artikel

Alene hr. Vads sprogbrug er nok til at min læsning stoppede efter 2 linier. Har han et sådant sprogbrug har han heller ikke et budskab jeg kan bruge til noget som helst.

Havde han et fornuftigt og seriøst ærinde på sinde, ville han have valgt et sobert og respektfuld sprog.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79696 - 20/01/2007 09:59 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Museeye

For det første; som kristen har man en ekstra dimension i mit liv. En åndelig dimension, udover det at være almindelig menneske.

Nu tror jeg jo på at der findes en Gud, og at han har en Modstander, der hedder Satan eller Djævelen.

I min kristne Trosbekendelse siger vi som det første: "Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og al hans væsen"

Dette betyder bl.a. at jeg vender ryggen til hans lære! Ligesom jeg iøvrigt undgår at "binde" mig til ham ved at bande.

Min Herre, der er Jesus Kristus kalder ham "en løgner", der "stjæler, slagter og ødelægger", - derfor er jeg 100% overbevist om at hans lære er løgn, og hvorfor så beskæftige sig med det man er overbevist om er løgn?

Til gengæld vender jeg ikke gerne ryggen til de mennesker, som han har besat...........dette selvfølgelig om de ikke prøver at skade mig eller min tro, man må jo også passe på sig selv.

Kristne har jo siden Jesus var her fysisk sat mennesker fri af Satan og hans dæmoners besættelse. De fleste kristne kirker, herunder den Katolske kirke og Folkekirken, har jo opskrifter på hvorledes man befrier mennesker fra dæmonisk besættelse.

For mig og mange andre kristne er Satan, Satanisme og satanisk lære inspireret af åndsmagter, og ikke "mennesker".

Jeg har set og oplevet mennesker, der var besatte, og jeg har set dem blive sat fri...................og ved, at det er nogle meget stærke kræfter, der er på spil. Eksempelvis måtte der engang 6 mand til at holde en kvinde, der var besat, ellers havde hun simpelthen gået til angreb på de øvrige i kirkesalen.

Af hele mit hjerte kan jeg kun sige:

Hold dig fra det!

Gud velsigne dig.

Kh Malli

Ændret af malli (20/01/2007 10:08)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#79697 - 20/01/2007 10:36 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli - og alle jer andre -

Også fra mig skal der lyde et meget højt råb, samme ordlyd som dit, Malli:

Af hele mit hjerte kan jeg kun sige: Hold jer fra det!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79698 - 20/01/2007 12:14 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Museeye,
Jeg kender ikke nok til satanisme til at kunne afgøre om det som bevægelse er seriøs kritik af kristendom eller ej - der er jo også utrolig mange former for det!
Men om hr. Vads kritik er seriøs, udtaler jeg mig gerne om, og det vil jeg sige at den ikke er!
Han udtaler sig i et meget aggressivt sprog, påberåber sig en offerrolle, skaber et fjendebillede og fremlægger et historiesyn, som i første omgang får mig til at trække på smilebåndet og i næste nu, ved tanken om at nogle faktisk måtte tage ham seriøst, løber det mig koldt ned ad ryggen!
Citat:
Alt vil blive husket: Jeres morderiske adfærd, jeres udslettelse af os, jeres had til livet og jeres ødelæggelse af jorden. Vi husker da I brændte vore bøger, brændte vore kloge kvinder på bålet, uddrev os fra vort land, knuste vore kulturer, voldtog vore kvinder, misrøgtede vore børn,

Undskyld, hvad? Hvem? Hvornår?
Tænker hr, Vad på korstogene, hvor nogle af disse ting måtte have fundet sted? Jeg tvivler på, at de musimer og hedninger, som det primært gik ud over dengang, ville bryde sig om at blive kaldt satanister, endsige kende termen... Den med bålet har måske et gran af sandhed - men igen, flertallet af datidens 'hekse' var, desværre blot en smule klogere end gennemsnittet og havde en vorte på næsen. Det gør det ikke mindre sørgeligt at de blev brændt, med det gør dem absolut heller ikke til en del af et satanistisk 'folk' for et sådant har aldrig eksisteret!

Hr. Vads tekst er rendyrket propaganda af værste skuffe, med det ene formål at skabe et kristent fjendebillede han kan råbe ad. Prøv at erstat 'kristne' med 'jøder'. Goebbels selv kunne ikke have gjort det smukkere...

Men museeye, du skriver:
Citat:
Det er lige før man finder forståelse for Hr. Vads ord og udtryk imod de kristne og kristendommen.

Øh... Jeg forstår ikke helt, hånden på hjertet - hvor i hr. Vads tekst er det forståelsen bryder frem inden i dig?
Det eneste jeg kan mærke, er en desværre ikke særlig næstekærlig, nok nærmere fagbestemt irritation over hr. Vads form, og dernæst en medlidenhed og skræk over hans indhold - hvor i alverden får han alt det had fra?

PS - jeg kan godt håndtere kritik af kristendommen, hvis den vel at mærke er konstruktiv! (som den f.eks. kan udmønte sig her på Café Thomas) Men den kategori ryger hr. Vads tekst lysår ved siden af.

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#79699 - 21/01/2007 10:04 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Så vidt jeg har forstået, er "officielle" satanister en slags ateister, der er i opposition til visse dele af den kristne etik, som "vend den anden kind til"-princippet og næstekærligheden (efter devisen "love those who deserve it, and f*ck the rest). Ham Vad er vist mest af alt sur og gal.

Til toppen 
#79700 - 21/01/2007 12:13 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
museeye
Bruger

De fleste såkaldte satanister er blot ateister som ønsker at modsætte sig kristendommens idealer - så du er ikke helt galt på den.

Mht. hr Vad: skal vi ikke tage vrede kristendomskritikere alvorligt?

Til toppen 
#79701 - 21/01/2007 12:28 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: malli]
museeye
Bruger

Hej Malli,

Citat:
For det første; som kristen har man en ekstra dimension i mit liv. En åndelig dimension, udover det at være almindelig menneske.

Det er vel ikke blot som kristen, at man har en ekstra, såkaldt åndelig, dimension i sit liv? Nogle satanister tilbeder jo Satan i den tro, at han er en virkelig guddom - det er vel også en ekstra dimension i deres liv?

Citat:
Dette betyder bl.a. at jeg vender ryggen til hans lære! Ligesom jeg iøvrigt undgår at "binde" mig til ham ved at bande.

Jeg kan ikke være uenig med dig i dette.

Citat:
(...)hvorfor så beskæftige sig med det man er overbevist om er løgn?

Fordi der er en smule sandhed i hver løgn. Og fordi man ikke kan kæmpe mod en fjende man ikke kender - og endelig fordi det er mennesker, som er bundet til denne religion; og mennesker bør vi alle forholde os til!

Citat:
Jeg har set og oplevet mennesker, der var besatte, og jeg har set dem blive sat fri

Så ved du også, at man ikke bør vende ryggen til et menneske, selvom denne praktiserer satanisme. Man bør i stedet være tålmodig og bede for personen - men aldrig afvise ham!

Citat:
Hold dig fra det!

Rolig nu!
Selvom jeg har læst om satanisme og alt det mørke og aldeles ukristelige der hører dertil, er det absolut ikke ensbetydende med at jeg pluselig går over til Satan og tilslutter mig ham og hans. Netop pga. antikristelighed som jeg fandt i læsningen har gjort at jeg har knyttet mig nærere til Kristus - som også er min Herre og Frelser!

Gud også velsigne dig og bevare dig!

Til toppen 
#79702 - 21/01/2007 12:35 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: kristina]
museeye
Bruger

Hej Kristina,

Hvorfor skal man holde sig fra noget, når man er herre over det?
Jesus Kristus gav hvert enkelt menneske (kristen) magt over ånder - til at uddrive disse. Hvorfor skal vi så ikke gøre det?

Satan skal man ikke frygte - for hvad kan han? Intet kan han gøre, uden at Gud har givet ham tilladelse dertil (se Jobs Bog)

Som jeg umiddelbart ser dit og Mallis udråb, gælder det for kristne om at lukke sig inde i et kloster og så på ingen måde gå ud i verdenen - for det er jo dér, Satans væsen er!

Til toppen 
#79703 - 21/01/2007 12:42 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Andreas Falck]
museeye
Bruger

Citat:
Alene hr. Vads sprogbrug er nok til at min læsning stoppede efter 2 linier. Har han et sådant sprogbrug har han heller ikke Alene hr. Vads sprogbrug er nok til at min læsning stoppede efter 2 linier. Har han et sådant sprogbrug har han heller ikke et budskab jeg kan bruge til noget som helst.

Havde han et fornuftigt og seriøst ærinde på sinde, ville han have valgt et sobert og respektfuld sprog. som helst.

Havde han et fornuftigt og seriøst ærinde på sinde, ville han have valgt et sobert og respektfuld sprog.

Det er da alligevel noget af en fordom!

Så hvad du siger er, at sålænge folk har et "sobert og respektfuldt" sprog, så har de også et "seriøst ærinde på sinde", og dermed "et budskab jeg kan bruge".

Jeg behøver vel ikke at påpege, at utrolig mange menensker benytter sig af en form for sobert og respektfuldt sprog, men hverken har et seriøst ærinde eller et godt budskab - se blot på politikerne i diverse lande.

Endvidere synes, jeg du anskuer tingene utrolig snævert: hvad er et sobert sprog? Er det ikke meget subjektivt? Hvad er et seriøst ærinde? Eller: Hvornår er et ærinde seriøst?

Til toppen 
#79704 - 21/01/2007 12:46 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Så hvad du siger er, at sålænge folk har et "sobert og respektfuldt" sprog, så har de også et "seriøst ærinde på sinde", og dermed "et budskab jeg kan bruge".

Behøver du forvanske mit udsagn på den måde.

Der skal da ikke mange liniers læsning til at hr. Vads eder og forbandelser til at konstatere at han j ikke har noget seriøst på sinde!

Men OK, hvis du synes hans sprog og budskab er det helt rigtige, så er det din sag.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79705 - 21/01/2007 13:24 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
malli
Bruger

Hej Museeye

Når jeg skriver at man som kristen har en ekstra åndelig dimension, påstår jeg jo ikke dermed, at andre ikke har det - jeg uddyber det jo også at have den dimension med der for mit vedk. er den kristne. Prøv at læse hvad jeg skriver, fremfor hvad jeg ikke skriver.

Citat:
(...)hvorfor så beskæftige sig med det man er overbevist om er løgn?

Fordi der er en smule sandhed i hver løgn

Jeg vil ikke gå imod min kristne Trosbekendelse, blot fordi lærere, der sidestiller sandhed og løgn ("alt er lige godt", "der kunne ikke være lys, hvis der ikke var mørke"), har fortalt os det.

Når jeg overfor Gud og næsten bekender at jeg forsager Djævelen, alle hans gerninger og al hans væsen....................ja, så mener jeg det, ellers var jeg jo en løgnhals.

Er jeg interesseret i Kristendommens historie og udbredelse, - og det har jeg gjort i,- vil jeg finde kilder, der ikke har som mål at "smadre" og "udslette" mig eller det jeg står for.

Citat:
"Så ved du også, at man ikke bør vende ryggen til et menneske, selvom denne praktiserer satanisme."

Det "bør man" i hvertfald, om man mister freden i Kristus.

Jesus siger, at han er kommet med sværd, og adskiller mennesker. Bibelen taler også om "meddelagtighed" i andres synder.

Prøv at se på Abraham og Lot.

De fulgtes ad, og Lot havde del i Abrahams velsignelse....og havde det faktisk godt! Men Lot gik sine egne veje, og bosatte sig ved Sodoma. Langsomt blev han mere og mere fattig,-men ikke nok med det, hans døtre havde åbenbart "lært" noget af Sodomas indbyggere, for de drak Lot fuld og havde samleje med ham. Hans kone havde tilsyneladende også en længsel efter synden i Sodoma, og derfor vendte hun sig om og blev til en saltstøtte.

Det er ikke komplet underordnet, hvem man omgiver sig med! Det er misforstået humanisme, og ikke Kristendom, at vi altid skal være ååh så søde overfor alle.

Med dette siger jeg ikke, at vi ikke må være sammen med andre mennesker, jeg siger, at vi skal passe på os selv og vores grænser. Og dette i særdeleshed, når der er tale om mennesker, der tydeligvis hverken vil os eller vores tro det godt.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (21/01/2007 13:27)

Til toppen 
#79706 - 21/01/2007 14:10 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
Dust
Bruger

Jeg tror ikke du skal regne med, at satanister er imod alt, hvad kristne kan lide, men kun visse kernepunkter.

Når man ser bort fra galden, har han såmænd et kritikpunkt, kristne må tage alvorligt: i forhold til religiøse menneskers angiveligt højere moral, har de slået påfaldende mange anderledes tænkende ihjel i historiens løb.

Til toppen 
#79707 - 21/01/2007 14:32 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Når man ser bort fra galden, har han såmænd et kritikpunkt, kristne må tage alvorligt: i forhold til religiøse menneskers angiveligt højere moral, har de slået påfaldende mange anderledes tænkende ihjel i historiens løb.

Eller også er det personer, der med påtaget kristennavn, har misbrugt dette til fremme af politiske og økonomiske mål eller for at fastholde eller erhverve sig en magt.

At nogle har misbrugt kirstennavnet til barbariske handlinger ændrer ikke på at kristendommen på ingen måde giver hjemmel til den slags, tvært imod. Du finder ingen steder hvor Jesus, disciplene eller apostlene (incl. NT's forfattere) legimiterer magtanvendelse til udbredelse og forkyndelse af kristendommen. Tvært imod.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79708 - 21/01/2007 15:48 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Citat:
Eller også er det personer, der med påtaget kristennavn, har misbrugt dette til fremme af politiske og økonomiske mål eller for at fastholde eller erhverve sig en magt.

Det passer såmænd meget godt med min egen personlige opfattelse. Religion kan højst virke som en forstærker af folks moral eller etik, ikke som selve kilden.

Citat:
At nogle har misbrugt kirstennavnet til barbariske handlinger ændrer ikke på at kristendommen på ingen måde giver hjemmel til den slags, tvært imod.

Til toppen 
#79709 - 21/01/2007 15:54 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Det passer såmænd meget godt med min egen personlige opfattelse. Religion kan højst virke som en forstærker af folks moral eller etik, ikke som selve kilden.

Det der er jo det modsatte af hvad jeg skrev! Så hvorfor nu denne forvanskning?
Citat:
Citat:
At nogle har misbrugt kirstennavnet til barbariske handlinger ændrer ikke på at kristendommen på ingen måde giver hjemmel til den slags, tvært imod.

Tja, den reaktion siger jo alt, og behøver nogen følgekommentar.

Men måske du kan finde andre at debatere med.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79710 - 21/01/2007 16:13 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Citat:
Det der er jo det modsatte af hvad jeg skrev! Så hvorfor nu denne forvanskning?

Jeg synes nu det fremgik rimelig klart, at det var min egen opfattelse, ikke din.

Sagen er, at det ofte er blevet fremhævet (ikke nødvendigvis af dig), at moral og etik kun kan komme via en religion. Det er mit argument, at historien netop viser, at man altid kan finde en måde at retfærdiggøre sine meninger i de religiøse tekster. Tænk bare på, at personer som Søren Krarup og Anne Braad begge skal forestille at tilhøre samme kristne underinddeling (luthersk protestantisme), og begge mener at kunne underbygge deres holdninger med biblen.

Citat:
Citat:
Citat:

Tja, den reaktion siger jo alt, og behøver nogen følgekommentar.

Men måske du kan finde andre at debatere med.

Come on, det var da en pudsig skrivefejl. Til kamp i Kirstens navn!

Men pointen er, at datidens kristne selvfølgelig mente de havde religiøs hjemmel til deres barbariske handlinger. At de havde større ansvar over for deres gud end for de konkrete mennesker, det gik ud over.

Til toppen 
#79711 - 21/01/2007 17:09 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Dust,
Citat:
Sagen er, at det ofte er blevet fremhævet (ikke nødvendigvis af dig), at moral og etik kun kan komme via en religion.

Jeg forstå ikke, hvorfor nogle kristne skulle mene, at moral og etik kommer fra religionen... det lyder mere som noget Freud har fundet på. Tværtimod siger Biblen, at selv hedningerne har Guds lov indskrevet i deres hjerter. Men det er et faktum, at det er svært at forklare og begrunde etik uden at inddrage noget transempirisk - enten må man inddrage Gud, eller man må lade etikken selv indtage Guds plads, som et styrende princip, der bestemmer hvad der er godt og ondt.

Moral og etik kommer altså ikke nødvendigvis fra religion, men må - for at have nogen legitimitet - komme fra Gud eller selv være Gud.

Citat:
Det er mit argument, at historien netop viser, at man altid kan finde en måde at retfærdiggøre sine meninger i de religiøse tekster. Tænk bare på, at personer som Søren Krarup og Anne Braad begge skal forestille at tilhøre samme kristne underinddeling (luthersk protestantisme), og begge mener at kunne underbygge deres holdninger med biblen.

Det er klart, at ikke alle, der mener at finde deres holdninger bekræftet i Biblen, rent faktisk er i overensstemmelse med denne. Hvis man kommer til Biblen for at blive bekræftet, så kan man blive det, ved at ignorere de rigtige steder. Det er ikke så svært...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79712 - 21/01/2007 17:29 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye
Citat:
Hvorfor skal man holde sig fra noget, når man er herre over det?
Jesus Kristus gav hvert enkelt menneske (kristen) magt over ånder - til at uddrive disse. Hvorfor skal vi så ikke gøre det?

Jeg er ikke herre over denne verdens fyrste, og Jesus har ikke giver mig magt til at uddrive ånder.
Derfor forsager jeg det/den det onde og holder mig fra det, vidt det står til mig.

Der er Jesus, og ikke mig, der har overvundet Djævelen!

1.Pet.5,8-11:
Vær årvågne og på vagt!
Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge ...

og Matt. 4,7:
.. Jesus sagde: "Du må ikke udæske Herren din Gud."

Vi må ikke undervurdere løgneren, denne verdens fyrste.
Han er meget stærkere og mere intelligent end noget menneske
Citat:
Som jeg umiddelbart ser dit og Mallis udråb, gælder det for kristne om at lukke sig inde i et kloster og så på ingen måde gå ud i verdenen - for det er jo dér, Satans væsen er!

Nej, på ingen måde!
Jeg skal hverken lukke mig inde i et kloster eller i mig selv, for der er Satans væsen også!

I stedet skal jeg iklæde mig Kristus Jesus, for i Ham er Djævelen ikke!

Vi skal leve vores liv i verden men ikke være af verden.

1. Tess. 5,22-23 .. hold jer fra det onde i enhver skikkelse!

Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres ånd og sjæl og legeme lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme!

Og - selv om det ikke er noget bibelcitat: det er bedre at tænde et lys end at forbande mørket!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79713 - 21/01/2007 17:56 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: steffenlaursen]
Dust
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Jeg forstå ikke, hvorfor nogle kristne skulle mene, at moral og etik kommer fra religionen...

Jeg forstår eller deler heller ikke den holdning, men ikke desto mindre er den meget udbredt. Men hvis du ikke deler holdningen, er det da et lyspunkt.

Citat:
enten må man inddrage Gud, eller man må lade etikken selv indtage Guds plads, som et styrende princip, der bestemmer hvad der er godt og ondt.

Det lyder meget rimeligt. Jeg synes det er mest rimeligt, at vi anerkender at etikken er noget vi vedtager alt efter vores overbevisning.

Citat:
Moral og etik kommer altså ikke nødvendigvis fra religion, men må - for at have nogen legitimitet - komme fra Gud eller selv være Gud.

Ikke enig (hvis jeg forstår dig ret). Det dur ikke at gøre etikken til gud i den forstand, at så er det bare sådan. Menneskeskabt som etikken er, er den altid til forhandling. At vi selv har indflydelse på den, giver den legitimitet.

Citat:
Citat:
Det er mit argument, at historien netop viser, at man altid kan finde en måde at retfærdiggøre sine meninger i de religiøse tekster. Tænk bare på, at personer som Søren Krarup og Anne Braad begge skal forestille at tilhøre samme kristne underinddeling (luthersk protestantisme), og begge mener at kunne underbygge deres holdninger med biblen.

Det er klart, at ikke alle, der mener at finde deres holdninger bekræftet i Biblen, rent faktisk er i overensstemmelse med denne. Hvis man kommer til Biblen for at blive bekræftet, så kan man blive det, ved at ignorere de rigtige steder. Det er ikke så svært...

Lige præcis. Hvis ikke man direkte ignorerer de ubekvemme skriftsteder, så tolker man dem på en måde, så det passer bedre til ens egen etik. Det er min egen knap så ydmyge holdning, at alle religiøse mennesker foretager sådanne operationer med deres hellige bøger.

Mvh Dust

Ændret af Dust (21/01/2007 18:02)

Til toppen 
#79714 - 21/01/2007 18:09 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
steffenlaursen
Bruger

Hej Dust,

Hvorfor skal man leve i overensstemmelse med en etik, hvis den kun er menneskeskabt?

Citat:
Lige præcis. Hvis ikke man direkte ignorerer de ubekvemme skriftsteder, så tolker man dem på en måde, så det passer bedre til ens egen etik. Det er min egen knap så ydmyge holdning, at alle religiøse mennesker foretager sådanne operationer med deres hellige bøger.

I større eller mindre grad, ja. Det er min holdning, at det gælder næsten alle forhold her i verden... Men jeg mener stadig, at vi kan arbejde os nærmere sandheden.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79715 - 21/01/2007 19:19 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: steffenlaursen]
Dust
Bruger

Hej Steffen

Citat:

Hvorfor skal man leve i overensstemmelse med en etik, hvis den kun er menneskeskabt?

Hvorfor ikke, hvis man er overbevist om at det er en god etik?

Citat:
Citat:

I større eller mindre grad, ja. Det er min holdning, at det gælder næsten alle forhold her i verden... Men jeg mener stadig, at vi kan arbejde os nærmere sandheden.

Det kommer næppe bag på dig, når jeg nu skriver at jeg ikke tror, at vi kommer nærmere sandheden ved at sidde og kigge i de religiøse skrifter. De er et spejl, man holder op for sine egne ideer.

Mvh Dust

Til toppen 
#79716 - 21/01/2007 19:53 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
steffenlaursen
Bruger

Hej Dust,
Citat:

Hvad mener du med, at det er en god etik?

Citat:
Det kommer næppe bag på dig, når jeg nu skriver at jeg ikke tror, at vi kommer nærmere sandheden ved at sidde og kigge i de religiøse skrifter. De er et spejl, man holder op for sine egne ideer.

Den mening har du selvfølgelig ret til at have, og som sådan er der noget i det... Gud taler til noget af os, som genkender det, han siger. Men hvis Jesus virkelig er Gud inkarneret - som jeg tror han er - så kan han sige os noget vigtigt om os selv, om Gud, om etik og synd.

Men jeg tror ikke, at de kristne, der oprettede hospitaler/klostre, afskaffede slaveri og mange andre ting, blot holdt Skriften op som et spejl. I så fald var det i hvert fald for at se, hvad der skulle ændres hos dem selv...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79717 - 21/01/2007 20:38 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: steffenlaursen]
Dust
Bruger

Hej Steffen

Nu deler jeg det lige op, så det ikke bliver mere sammenblandet end nødvendigt.

Citat:
Citat:

Hvad mener du med, at det er en god etik?

At man er overbevist om at den er det. Det er helt subjektivt.

Mvh Dust

Til toppen 
#79718 - 21/01/2007 20:47 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: steffenlaursen]
Dust
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Citat:

Den mening har du selvfølgelig ret til at have, og som sådan er der noget i det... Gud taler til noget af os, som genkender det, han siger. Men hvis Jesus virkelig er Gud inkarneret - som jeg tror han er - så kan han sige os noget vigtigt om os selv, om Gud, om etik og synd.

Men jeg tror ikke, at de kristne, der oprettede hospitaler/klostre, afskaffede slaveri og mange andre ting, blot holdt Skriften op som et spejl. I så fald var det i hvert fald for at se, hvad der skulle ændres hos dem selv...

Kendte de kristne tilhængere af slaveriet ikke de skriftsteder, modstanderne brugte til at argumentere for ophævelsen? Omvendt, kendte de kristne modstandere af slaver ikke de skriftsteder, tilhængerne brugte til at argumentere for slaveriet? Alle er formodentlig lige skyldige i spejleri.

Mvh Dust

Til toppen 
#79719 - 21/01/2007 20:50 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
museeye
Bruger

Citat:
At man er overbevist om at den er det. Det er helt subjektivt.

Man kunne vel her inddrage Emmanuel Kants kategoriske imperativ?
"Opfør dig sådan, at grundlaget for dine beslutninger også kan danne grundlag for en almengyldig lovgivning."

Til toppen 
#79720 - 21/01/2007 20:53 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
Dust
Bruger

Det vil helt sikkert hjælpe med at beholde en vennekreds og holde dig ude af fængsel, ja.

Til toppen 
#79721 - 22/01/2007 06:39 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Er udrivelse af dæmoner ikke en magtanvendelse?

Til toppen 
#79722 - 22/01/2007 06:51 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Ingen tvivl om at Kant havde fat i noget,...

Hvis etik skal have effekt må det være tilstedeværende i mere end blot et enkeltstående tilfælde,.. Om det er subjektivt eller objektivt det er jo bare senere påsatte nuancer!

Kant; Gør det gode, fordi du synes det er godt, og det er godt at gøre det gode!

Til toppen 
#79723 - 22/01/2007 06:57 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Du mener at Ole forvansker din holdning og det du skrev..

Hvad er det her så?

AF:
Citat:
Men OK, hvis du synes hans sprog og budskab er det helt rigtige, så er det din sag.

Er det ikke en forvanskning?

Citat:
Der skal da ikke mange liniers læsning til at hr. Vads eder og forbandelser til at konstatere at han j ikke har noget seriøst på sinde!

Hvis nu Vad, er meget vred og frustreret og hans udtryksform viser sig derefter, bliver hans budskab så mindre seriøst, eller skal vi tage den mere alvorlig fordi han netop gør brug af disse ord?

mvh Lars

Til toppen 
#79724 - 23/01/2007 08:05 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
malli
Bruger

Hej Museye

Citat:
"Hvorfor skal man holde sig fra noget, når man er herre over det?
Jesus Kristus gav hvert enkelt menneske (kristen) magt over ånder - til at uddrive disse. Hvorfor skal vi så ikke gøre det?"

Dit spørgsmål svarer til om de ansatte på behandlingshjem skal til at indtage narko! Man kan selvfølgelig godt som behandler modtage sin information om narkoens virkninger fra en pusher.........men det ville være usædvanlig dumt.

At man uddriver dæmoner er bestemt ikke et og samme, som at man skal svælge i satanisk litteratur og omgive sig med satanister.

Faktisk siger Guds Ord i Fil. 4,8 "I øvrigt, brødre, alt, hvad der er sandt, hvad der er ædelt, hvad der er ret, hvad der er rent, hvad der er værd at elske, hvad der er værd at tale godt om, kort sagt: det gode og det rosværdige, det skal I lægge jer på sinde."

Tværtimod, skal man fylde sit sind med det, der er rent og opbyggeligt, netop for at have åndelig styrke overfor "magterne og myndighederne".

Citat:
Satan skal man ikke frygte - for hvad kan han? Intet kan han gøre, uden at Gud har givet ham tilladelse dertil (se Jobs Bog)

Der står også skrevet: "Du må ikke friste Herren din Gud"

Citat:
"Som jeg umiddelbart ser dit og Mallis udråb, gælder det for kristne om at lukke sig inde i et kloster og så på ingen måde gå ud i verdenen - for det er jo dér, Satans væsen er!

Det er jo en hel skoledrengs-argumentation, det her! "Nå, må jeg ikke ryge hash, så skal jeg vel bare sidde inde på mit værelse og kukkelure, når de andre gør"!

Du har spurgt efter vores mening, og den har du så fået. End of story.

Malli

Ændret af malli (23/01/2007 08:08)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#79725 - 23/01/2007 16:50 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
steffenlaursen
Bruger

Hej Dust,
Citat:
Kendte de kristne tilhængere af slaveriet ikke de skriftsteder, modstanderne brugte til at argumentere for ophævelsen? Omvendt, kendte de kristne modstandere af slaver ikke de skriftsteder, tilhængerne brugte til at argumentere for slaveriet? Alle er formodentlig lige skyldige i spejleri.

Så du mener slet ikke, Biblen siger noget om slaveri? Hvordan kan ellers "alle være lige skyldige i slaveri"? Er Biblen kun et stykke blankt papir, man kan skrive sine egne meninger på?

Biblens menneskesyn er uforenlig med den form for slaveri, der fandt sted i USA for et par hundrede år siden... det er der ingen tvivl om!

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79726 - 23/01/2007 16:59 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: steffenlaursen]
Dust
Bruger

Hej Steffen
Citat:

Citat:

Så du mener slet ikke, Biblen siger noget om slaveri? Hvordan kan ellers "alle være lige skyldige i slaveri"? Er Biblen kun et stykke blankt papir, man kan skrive sine egne meninger på?

Biblens menneskesyn er uforenlig med den form for slaveri, der fandt sted i USA for et par hundrede år siden... det er der ingen tvivl om!

Biblen siger sikkert noget om slaveri. Ikke desto mindre mente datidens slaveri-tilhængere, at de havde religiøs hjemmel, ligesom mange af nutidens racister og sexister mener sig i fuld overensstemmelse med biblen, når de gør forskel på mennesker. Bundlinjen er, at biblen kan bruges til at retfærdiggøre det hele (også dine mere sympatiske holdninger), når bare man ser bort fra de rigtige skriftsteder.

Mvh Dust

Til toppen 
#79727 - 23/01/2007 17:09 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: Dust]
steffenlaursen
Bruger

Hej Dust,
Citat:
Biblen siger sikkert noget om slaveri.

Jo, den siger faktisk en hel del...
2. Mos. 21
5. Mos. 5,14-15
5. Mos. 15
Efeserne 6,5ff
Filemon 1,8ff

Og søg i Bibelen efter 'træl' ELLER 'slave' og du vil finde hundredvis!!!

Citat:
Ikke desto mindre mente datidens slaveri-tilhængere, at de havde religiøs hjemmel, ligesom mange af nutidens racister og sexister mener sig i fuld overensstemmelse med biblen, når de gør forskel på mennesker.

Det mente de måske nok, men det havde de ikke!

Citat:
Bundlinjen er, at biblen kan bruges til at retfærdiggøre det hele (også dine mere sympatiske holdninger), når bare man ser bort fra de rigtige skriftsteder.

Det forudsætter imidlertid, at jeg rent faktisk ser bort fra nogle skriftsteder, når jeg siger, at kristendommen kan eksistere i et samfund hvor der er slaveri, men også i et samfund, hvor der ikke er slaveri (modsat Aristoteles, tror jeg det er, som mente slaveri var en helt naturlig ting, som ikke kunne afskaffes), og at den pga. menneskesynet med tiden vil afskaffe slaveriet.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#96943 - 09/07/2008 13:06 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
Åndelig Satanisme er den første religion, som havde til hensigt at styrke mennesket åndeligt i sin rejse mod Fuldkommenhed/Guddommelighed.

Menneskets Skaber var Satan og han ville have, at vi skulle være Fuldkomne. Han blev dog forhindret i at gøre sit arbejde færdigt. Han gav os dog sin religion, så vi selv kunne gøre arbejdet færdig og opnå oplysning.

Satans modstandere kæmpede imod og vandt en kamp. Siden har de "lånt" fra den oprindelige religion og ændre og udvandet den, så den ingen åndelig værdi har mere for almindelige menneske, der ikke kender grundlaget.

Okkult(betyder skjult) viden er blevet undertrykt, mennesker som besad denne vide blev slået ihjel, osv. I kender jo historien. Alt dette i den såkaldt kærlige bibelske Guds navn.

Satanisme er ikke kritik af kristendom, men som åndelig satanist er det svært ikke at være kritisk af kristendommen, som er ødelæggende for vort folks åndelige sundhed.

Så mange såkaldt kristne helligdage er i virkeligheden blevet lagt henover gamle satanistiske/hedenske helligdage/mærkedage. Dette er gjort bevidst for at undertrykke viden og mennesker, som besad denne viden.

Venlig hilsen
en åndelig Satanist

Til toppen 
#97146 - 17/07/2008 17:12 Re: Er satanisme seriøs kritik af kristendommen? [Re: museeye]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
 Oprindeligt skrevet af: museeye

Det er da interessant, at mange traditioner stadig holdes i hævd, selvom de repræsenterer noget hedensk eller dårlige minder for kristendommen. Det er lige før man finder forståelse for Hr. Vads ord og udtryk imod de kristne og kristendommen.

Hvordan forholder du dig til satanisme?
Personligt bruger jeg kristendomskritikere til at blive klogere på kristendommen - ligeledes også med satanisme. Satanisme er jo ikke udelukkende en modreligion til kristendommen, men Hr. Vad hævder at satanisme er noget der kan spores tilbage til et par tusinde år før kristendommens fødsel.

Den "Satanisme" som Hr. Vad repræsenterer er ikke noget jag tager seriøst. Hans retorik er heller ikke lysende. Det er klassiske klichéer om os og dem. Kristen mytologi som bliver vendt på hovedet. Generaliseringer og kraftudtryk.
Det kan i min verden aldrig ses som seriøs kritik.

Der er ingen tvivl over at han rammer plet overfor en del af de kristne. Tåber som inte tænker selv og lader troen blive bygget på fantasier og formodninger. Man kan godt bruge den her slags kritik til at stille sig selv spørgsmålet om hvad ens tro egentlig bygger på.

Personlig interesserer jeg mig ikke for satanisme der har sine rødder i Lavey. Det er langt mere interessant at se på hvad Lavey byggede sin religion på.

At satanismen kan føre sin historie tilbage før kristendommens fødsel er ikke noget særligt. Det kan de fleste religioner. Som eksempel kan nævnes Kristendommen og Islam der bruger det gamle testamente.

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær