Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79605 - 19/01/2007 15:16 andre kristne debatsider på nettet
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Altså først vil jeg lige sige, at jeg er meget glad for cafe Thomas (jeg har ikke fået kigget på så meget andet på siden endnu) Jeg har lært meget (som i helheden er SÅ lidt endnu) mens jeg har været her, og det er rigtig dejligt

Men findes der andre debat sider (ikke bare kigge-læse sider) hvor man kan skrive med andre?

Jeg ved der findes 4 (som jeg kender til) muslimske sider hvor muslimer kan skrive sammen.

Kan det passe at der er flere Islam debat sider end kristne sider i Danmark - et kristent land

Ikke at der er noget galt med Islam siderne, jeg synes netop det er fedt at de er der for muslimerne, men det kunne da også være rart hvis der var lidt flere til kristne..

Jeg har ledt på nettet, men kan kun finde jesus-net

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#79606 - 19/01/2007 15:19 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Carrie

Kan varmt anbefale dig www.giraffen.dk . ....

Guds fred,

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#79607 - 19/01/2007 16:02 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: malli]
Carrie
Bruger

Mange tak.. Ja den ser god ud

Til toppen 
#79608 - 19/01/2007 16:36 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Kristendommen bliver unægteligt berørt her...

Til toppen 
#79609 - 19/01/2007 16:51 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Carrie

der er også www.watchman.dk , Moses Hansens forum med debat, forbøn, vidnesbyrd osv.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#79610 - 19/01/2007 17:48 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Dust]
Carrie
Bruger

Tak men jeg synes ikke selv, jeg får noget ud af at skrive med ateister.... Ikke at jeg dømmer dem... Men jeg kan ikke se hvad en evig diskussion skal gøre godt jor :P

Men selvfølgelig... Ateister er sjovt nok tit dem der ved mest om bibelvers osv... Måske kunne jeg lære noget af dem....

Men så igen... At lære fra en ateist er nok ikke just vejen frem.. No offence...

Carrie <3

Til toppen 
#79611 - 19/01/2007 21:08 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Carrie

Personligt bruger jeg ikke andre debatsider end Café Thomas, men som det er blevet sagt, er der også mange andre sider. Giraffen er én, en anden er www.religion.dk hvor der også skulle være et ret aktivt debatforum. Hvorvidt de andre debatsider er lige så gode som Café Thomas kan jeg ikke udtale mig om (men det er selvfølgelig svært at forestille sig, at de er ).

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#79612 - 19/01/2007 22:35 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
www.biblos.dk lægger vægt på at nå ikke troende og nye i troen, men der sker ikke noget i forumet, men jeg ønsker at gøre noget for nye i troen, for at de kan få den hjælp de har brug for.

KH

Ole

Ændret af Ole Madsen (19/01/2007 22:35)

Til toppen 
#79613 - 19/01/2007 22:51 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

jeg har lige set at jeg har problemer med serveren lige nu, men der arbejdes på det

Ole

Til toppen 
#79614 - 19/01/2007 23:14 off-topic-ros [Re: Ole Madsen]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
... Jeg er bare lige nødt til at rose dig lidt for den side, Ole. Jeg har kun kigget hurtigt rundt, men det ser virkelig ud som om at der, selv om den er i opstartsfasen, er kræset for både layout og indhold!

Den er hermed bookmarket

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#79615 - 20/01/2007 00:08 Debat med ikke-kristne [Re: Carrie]
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Ja sådan er vi jo så forskellige!

Jeg har meget ud af at debattere med ikke-kristne om netop trosspørgsmål og kristendom, fordi det tvinger mig til at blive afklaret selv og kunne sætte ord på det, jeg "bare ved" eller "bare tror" - hvis du forstår?

Og vær ved godt mod, der er masser af kristne sider!!!!!! F.eks. har stort set hver eneste kirke og sogn efterhånden sin egen side med E-mailadressen til præsten f.eks.- og mange af dem har derudover klubber, debatter eller spørgeforum eller lignende... Og du kan finde kristent stof på FDF, spejdere, missionhuses - ja utallige organisationers hjemmesider. Vi er jo foreningsland nr. 1 i verden! Og det gælder vist også antallet af kristne foreninger!

Kristeligt Dagblad kårer faktisk hvert år årets bedste kristne hjemmeside og der er hvert år rigtig mange at vælge imellem! Og jeg mener, at de på www.religion.dk har ganske mange henvisninger til en masse af disse sider!

Savner du noget specielt?

Og - er du sød at lægge en henvisning til den eller de bedste af de muslimske debatsider, du kender, herind til mig eller i en privat besked - for dem har JEG søgt og ikke kunnet finde....

På forhånd tak!
Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#79616 - 20/01/2007 06:00 Re: off-topic-ros [Re: anniesr]
Ole Madsen
Bruger

Hej

tak skal du have, sødt af dig

KH

Ole

Til toppen 
#79617 - 20/01/2007 13:15 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Anonym
Anonym

Hej,

Kristeligt Dagblads hjemmeside kristendom.dk har et debatforum, du kan finde på http://debat.kristendom.dk/ubbthreads.php?Cat=0 .

Til toppen 
#79618 - 20/01/2007 14:48 En oversigt [Re: Carrie]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Her kan du finde en oversigt over kristne debatsteder på dansk http://www.giraffen.dk/kat/Internet/Debat/

God fornøjelse

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#79619 - 20/01/2007 14:51 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Liig én lille bemærkning

Hvis Danmark er et "kristent land" er JEG kejseren af Kina....

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#79620 - 20/01/2007 17:37 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JF

Den Evangelisk-lutherske kirke er indskrevet i den danske Grundlov, så dermed er Danmark kristent.

Hedenskab, ateisme og New-Age, og andre religioner har intet at gøre her! -

Goodbye!!

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (20/01/2007 17:39)

Til toppen 
#79621 - 20/01/2007 18:02 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hvis du bare tænker på sider der generelt beskæftiger sig med religion, kan jeg da henvise til min egen side (omend der ikke sker det store endnu)..

Ellers kan jeg nok ikke hjælpe dig så meget..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#79622 - 20/01/2007 20:55 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: malli]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Citat:
Den Evangelisk-lutherske kirke er indskrevet i den danske Grundlov, så dermed er Danmark kristent.

Sikke dog noget vrøvl! Ja, undskyld, men det er det.

I Danmarks Riges Grundlov står der:

Citat:
§ 4
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten.

§ 66
Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.

§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.

Det betyder ikke at "Danmark dermed er kristent"!

§ 67 siger klart, at vi har religionsfrihed!

Til toppen 
#79623 - 20/01/2007 21:39 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: tros]
malli
Bruger

Hej Tros

Danmark er at betragte som kristent så længe kirken står indskrevet i Grundloven. Konger og dronninger skal/bør iøvrigt også være medlem af kirken. Dette er det officielle Danmark, vores ansigt udadtil.
Og ja, vi har religionsfrihed - og Gud ske lov for det. Det ene modsiger ikke det andet, med mindre da du vil gå ind for at vi skal tvangskristne folk?

Venlig hilsen

Malli

Ændret af malli (20/01/2007 21:41)

Til toppen 
#79624 - 20/01/2007 22:07 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Goddag deres højhed!

Til toppen 
#79625 - 21/01/2007 00:09 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: malli]
tros
Bruger

Citat:
Danmark er at betragte som kristent så længe kirken står indskrevet i Grundloven.

Et forkert udsagn bliver ikke rigtigt af at blive gentaget.

'Kristen' som adjektiv kan knyttes til personer eller til substantiver, som angiver en personmængde, der alle tilhører kristendommen. F.eks. Kristne mennesker, den kristne menighed. Derudover kan der bruges udtryk som 'den kristne kirke' (og det er jo ikke bygningen), 'den kristne tro', 'en kristen opdragelse'.
Udtrykket 'kristen jord' betyder 'indviet jord'.

'Et kristent Danmark' må altså betyde enten et Danmark, som består af ene indviet jord, eller et Danmark hvor alle er kristne - og det er de jo ikke!

Citat:

Det var denne bemærkning, som fik mig til at minde dig om Grundlovens § 67 om religionsfrihed.

Til toppen 
#79626 - 21/01/2007 03:45 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Du mener måske at Danmark er kristent

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#79627 - 21/01/2007 08:25 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej mate,..

Jeg synes udtrykket "et kristent land" når det handler om danmark et gummi-begreb med så bløde rammer at man kan mene både og, omkring os.

Har man en indstilling romantisk inspireret af oldtiden om hvordan man er kristen, og om hvordan idealet i samfundet skal være set ud fra et bibelsk synspunkt. Så kan det nemt udledes at Danmark ikke som sådan et et kristent land,...

Det er selvfølgelig ikke forkert at have en idealforståelse fra middelalderen eller antikken eller andet.
Min påstand er bare at kulturens udvikling ikke nødvendigt forudsætter de samme betingelser for hvordan principper og formen af ideal udtrykkes nu, og dengang!

Mange "kristne" så nok gerne at vi bragte landet til tro, forstået på den måde sagt at vi fik samfundets udadvendte udtryk og form til at ligne den man mener at finde i biblen, altså dominerende, autentisk og så videre...
Det ligger mange kristne vægt på igennem missionsbefalingen fra biblen. Hvad Jesus helt præcist mente, ja det kan vi diskutere i en debat for sig.

Men tilbage til idealet,... Hvis man som kristen gerne vil tilbage til et bibelideal, så må det vel være noget med at vi skal gemme os, være forfulgte, anset for at være en sekt, og sende en hulens masse breve til hinanden og være ret usikre på læren og desuden destruere biblen, for den havde de ikke dengang, kun den autoritive overlevering
Det er der nok kun fantatisk få kristne der synes er en god ide, så lad det blive ved spøgen.
Men så må det ideal jo ligger lidt i det kirkefædrene og eftertiden oplevede, en markant udbredelse af troen, hvor "alle" var kristne, "som sådan".

Undskyld for tankespindet, men det skulle lige med for at give lidt ballast!

Jeg mener at idealerne kan diskuteres og jeg mener at forudsætningen for at dømme Danmark ude eller inde som enten et religiøst eller sekulært samfund, kan vendes og drejes efter behov, og hvilke øjne der ser, og hvilket ideal man mener biblen, kristendommen og etc ligger op til!

Det er ingen hemmelighed at jeg ser på biblen med et mere historisk-kritisk syn. Et synspunkt som efter min definition er en bro imellem en videnskabelig sekælur opfattelse kombineret med en troende religiøs inderlighed. Derfor er der nok klar forskel på hvordan jeg eller fx Jesusnet eller andre som fx Jesusfreak eller du ville definere termen " Et kristent land "

Et kristent land, er jo fx vatikanstaten, men den form tvivler jeg på man ønsker i Dk,... Måske Danmark i de romantiske kristnes øjne burde være en luthersk vatikanstat alike?

Definere man efter hvilken religion har flest registrede medlemmer?
Definere man efter hvilken religion der for mest taletid i medierne
Definere man efter hvad manden på gaden siger?
Definere man efter lovgivningen?
Definere man efter historien?
Definere man efter samligning af kultur med en modkultur?
Definere man efter aspekter af moraler, dyder og etiker?
Definere man efter hvad idealet (hvad end det er) er?
Definere man udfra hvad man selv synes?

Det er fx nogle af disse punkter jeg ville grunde over hvis man skulle skænke nationalstaten en titel af nogen grad.. kristen eller ej!
Så kan vi diskutere hvilke af overstående er mest med til at tynge vægtskålen i den ene eller den anden retning.

Jeg mener i skrivende stund, at det må være en blanding af det meste af overstående, selvom at man igen kan diskutere enkeltstående begreb, og en definition udfra disse alene giver kun et alt for roddet billede alligevel.

Og så har vi slet ikke været inde på om der menes kristent i kulturmæssig forstand eller faktuelt udøvende!

Nå, det var så udenomsnak og dit og dat!

Jeg mener at Danmark er et kristentland, fordi jeg synes at opleve at den kristne etik og moral skinner igennem som sådan. Jeg synes at opleve at vi har en statskirke som folk bruger, måske som man gerne så den fuld, men fordi kirken ikke er fuld betyder det ikke at folk ikke er kristne, jeg synes kirkelignelsen er en dårlig måde at måle på... Jeg mener at tiden måske er blevet sådan at folk ikke gider "at gå i kirke" men stadig godt kan tro og være kristne og sådan, gør jeg mig forståelig eller?
Så der er helt klart nogle skyggetal som driller,..

Rigtigt mange mennesker bekender sig ikke til kristendommen som sådan når det er i kirkeligt syn, ofte pga af fordomme, men når man rammer dem tættere på ligger deres gudsforståelse og verdensbillede meget tæt på kristendommen,.. Så måske er der sket et paradigme skift i hvordan den kristne opfatter og udtrykker!.. Måske kan vi kalde det en usikker kristenforståelse... (en del-term)

Mange mere "seriøse" eller "afklarede" eller "traditionelle" kristne, ville sikkert rynke på næsen over dette, og det er med god grund, for det lever ikke op til det ideal de måske burde have... Men det afviser ikke folk fra at være kristne at de ikke efterlever traditionen eller idealet som "traditionelle" kristne ser det!

Det bringer helt klart en debat på banen om basis for kristenlivet, og livsstil, udtryksbehov og etc. Nogle ville kalde det en debat imellem A og B kristne, og nogen ville kalde det en debat imellem rettroende og kulturtroende........
Det er nu ikke min pointe at gå i den debat (i al fald ikke lige nu)

Et kristentland for den "traditionelle" kunne måske ligger begravet i en evt debat af den liste jeg skrev før,..
Hvorimod et "kristentland for den "ikke-traditionelle" kan være og sikkert er. grundet i noget ganske andet.

Hvem af disse der har mest ret til at definere landet, og hvem af disse som kan defineres som ægte eller rigtige kristne det er en spændende debat, men når det kommer til mig, så vil jeg ikke udpege, for Biblen siger at jeg ikke skal dømme, og derfor står det mig svært at sige hvilke parametre skal vi bruge som sådan til at definere med og udfra før "et kristent land termen" med rette kan tages i brug

Dette er så rent filosofisk sat op, og jeg er helt parat til at tage en debat om det,...

Jeg mener; At Danmark er Kristent land!,
1) Vi har en statstøttet kirke
2) Kirken er fri for alle for alt og alle
3) Kirken har ikke politisk magt
4) Den almindelig danske moral og etik spejler sig i en kristelig retning
5) Vi har en 1000 år lang historie sammen med kristendommen,
6) Et generalt skift fra hedenskab til kristendom under Harald Blåtand
7) Støreste delen af landet er medlemmer af Kirker(og derfor kan vi ikke afsværge dem som ukristne udfra vores private idealparametre).
8 Og fordi der ikke er indført lovgivning eller tiltag som knækker eller angriber den enkelte troende.
9)Og fordi kristendommen op igennem historien har tilpasset sig kultur og tid og indfundet sig i de samfund den var i
10) Og fordi kristenmentaliteten ikke er ens.
11) Og fordi landet i mangen praksis udfra mit opfattelse udtrykker sig kristent!

Der findes masser af modargumenter, men dem vil jeg helst først se og hører efter at andre der måtte moddebattere, giver en definition af termen et kristent land, og ideal og parametre!
Og forklare mig hvordan man skal vægte, og argumenter derfor!

Nu er det så lidt specielt for dig Kefas, da du jo efter eget udsagn er jøde, men diskutionen forbliver vel den samme,.. Og så kan vi diskutere efter vægtningen af parametre og ideal, om Danmark et jødisk land?

For mig gør det ikke så meget hvad landet som sådan er, så længe der er religionsfrihed,.. og så længe der er det, er landet vel det som man selv synes det er

Nu håber jeg mit pseudo-filosofiske indlæg giver dig og alle andre lidt at tænke over, og jeg er bestemt åben for yderligere debat og definition af tingene,.... Jeg beklager hvis jeg har sprunget nogle steder eller har været udtydelig... Jeg skal gerne prøve at uddybe det som folk måske ikke fanger! Og lad det være sagt at dette er "filosofisk" udlagt, det er IKKE et ultimatum eller en facit streg... alt her i står til definition og diskution

Jeg forbliver din trofaste;
Stud.theol Lars,...

Ps. Hvad er et frit land så, og hvordan defineres det?

Til toppen 
#79628 - 21/01/2007 10:03 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: tros]
malli
Bruger

Hej Tros

Tak for belæringen! Det ændrer imidlertid ikke mit standpunkt

Malli

Til toppen 
#79629 - 21/01/2007 10:38 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Min påstand er bare at kulturens udvikling ikke nødvendigt forudsætter de samme betingelser for hvordan principper og formen af ideal udtrykkes nu, og dengang!

Så det kristne budskab skal altså bare tilpasses og ændres, så det passer til havd der lige behagerne masserne? Alt er relativt, alt er lige gyldigt, alt er ligegyldigt?

Dét er da en holdning der er i modstrid med den holdning Jesus og hans disciple og apostle havde!

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79630 - 21/01/2007 11:26 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: malli]
tros
Bruger

Til Malli

Ja, stædighed er jo ikke en af de syv dødssynder, men er heller ikke en af de syv kardinaldyder.

Til toppen 
#79631 - 21/01/2007 12:11 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: tros]
malli
Bruger

Til Tros

"Ja, stædighed er jo ikke en af de syv dødssynder, men er heller ikke en af de syv kardinaldyder."

Nå, ja - kan man ikke få ret, kan man altid blive personlig.

Til toppen 
#79632 - 21/01/2007 12:43 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: malli]
tros
Bruger

Til Malli

Når en person vil fastholde sit standpunkt uden at ville argumentere mod faktuelle oplysninger, så er det udtryk for stædighed. Det er en ganske neutral konstatering og ikke en personlig fornærmelse.

Til toppen 
#79633 - 21/01/2007 13:25 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars

Jeg undrer mig lidt over din brug af udtrykket »romantiske kristne«:
Citat:
Har man en indstilling romantisk inspireret af oldtiden om hvordan man er kristen, og om hvordan idealet i samfundet skal være set ud fra et bibelsk synspunkt. Så kan det nemt udledes at Danmark ikke som sådan et et kristent land,... ...
Måske Danmark i de romantiske kristnes øjne burde være en luthersk vatikanstat alike?

Det ene øjeblik betragter de »romantiske kristne« ikke Danmark som et kristent land, det andet øjeblik mener de, at Danmark burde være en luthersk vatikanstat (med smiley)? Hvordan hænger det sammen?

Som du siger, kommer det nok helt an på definitionen, om Danmark kan kaldes et kristent land. Du har ret i, at den danske kultur er gennemsyret af kristendom, men på den anden side er det jo ikke alle danskere, der er kristne på nogen som helst måde. Så det vil jeg lade være op til folk selv. Personligt undgår jeg helst at kalde Danmark for et kristent land, for den slags sprogbrug giver for mig nogle uheldige associationer i retning af den klassiske DF-valgplakat med hvid landsbykirke, blå himmel og dannebrog.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#79634 - 21/01/2007 14:15 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Citat:

Men så igen... At lære fra en ateist er nok ikke just vejen frem.. No offence...

None taken, men kig forbi alligevel, hvis du vil have et andet perspektiv på sagerne

Til toppen 
#79635 - 21/01/2007 20:15 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
DanielG
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Hva med denneher???

http://bibeltro.dk/forum/

Til toppen 
#79636 - 22/01/2007 06:02 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Kære Nikolaj,..

Begrebet "romantisk" blev anvendt i stedet for at komme til at bruge af de fortærskede begreber som ortodoxe, konservative og etc! Og fordi jeg tænkte på de kristne som har et ideal om struktur, form og udtryk!

Men jeg nævnte ikke noget konkrethed, som at det er "dem" og "dem", men i udgangspunktet de som hvis opfattelse af den kristnelivstil og form er sigtet tilbage på "noget tidligere", altså udtryksform fx fra antikken, oldtiden og etc.

Det var også for at undgå at gøre det til en fraktionsdebat,.. fordi det "romantiske ideal" omkring kristendommen går igennem flere fraktioner, og fordi den modsatte holdning eller form-forståelse også går på tværs!

Og det giver ganske god mening, at hvis ens idealforståelse af hvordan formen skal være fx er meget inspireret af hvordan kristenheden var på apostlenes tid eller fx under korstogene

Og udfra den tese, at hvis man havde dette eller et billede lig, af hvordan man anså kristenhedens udtryk,... Derfor må det så være svært at overfører det ideal på Danmark idag, og derfor "Kunne" de "romantiske idealforståelsers tilhængere" nok snildt ikke anse Danmark for et kristent land...

Bemærkningen om Luthers og vatikan stat, var en vittighed, og det tror jeg godt du var klar over, så derfor forstår jeg ikke du tager det med, men nuvel.

Skulle man om nogen eller noget sige, at det var et kristentland eller stat eller nation etc etc etc. Så måtte det jo sat lidt på spidsen være vatikanstaten,....
Om man så er tilhænger af den katolske kristendom eller ej.

Men min pointe var, at nok få ville ønske at fx Danmark blev ligesom vatikanstaten... i så fald må de som synes det gerne give sig til kende med argumenter. Men utroligt mange ting i vatikantstaten er præget af oldtid, middelalder, traditioner og riter og etc etc etc... Og "kunne man jo antage" vill passe de romantiske kristne, altså dem med idealforståelsen,.. Og så kom vittigheden til en luthersk vatikanstat.. At du ikke forstod det, eller forgav ikke at gøre det er jo så bare ærgeligt, men så ved du besked nu..

Vi er ganske enige om at det må være op til folk selv at afgøre hvad de synes danmark er,... Om danmark er et kristent land eller ej, så det sænker jo nok ikke skatten, og så kan det vel være hip som hap :P (dette var en vittighed, til dem som evt tog det alvorligt)

Dansk Folkeparti, stiller jo netop et ideal op, omkring "rigtig danskhed" og "idyl" Og mennesker som stemmer DF har jo enten samme idealforståelse eller også er det faldet for selve salgstricket i det...

Vi er fuldstændige enige om at der findes dem som ikke tror,.. Men der findes også dem som tror men ikke vise det særligt tydeligt, og så er der dem som tror men ikke som andre kristne paradigmer har gjort.. Og det kan være svært at skelne,.. Det var derfor jeg skrev jeg ikke ville dømme...
"Friend or foe... hard to tell,.."

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#79637 - 22/01/2007 06:24 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Kære Andreas

Citat:
Så det kristne budskab skal altså bare tilpasses og ændres, så det passer til havd der lige behagerne masserne? Alt er relativt, alt er lige gyldigt, alt er ligegyldigt?

Dét er da en holdning der er i modstrid med den holdning Jesus og hans disciple og apostle havde!

Jeg kan ikke lige se hvad det har med noget at gøre omkring definitionen af det konkrete ideal for hvordan man vurdere et Kristentsland!
Jeg ved heller ikke om det gik din snude forbi, at jeg skrev at det var filosofiske overvejelser som stod til diskution..

Om det kristne budskab SKAL eller om det ER tilpasset og ændret op gennem kulturen det er i sandhed en spændende debat!
Hvis ikke kristendommen er blevet tilpasset og ændret eller har været præget kulturelt, kunne så ikke Andreas Falck redegøre for mig hvorfor vi har så mange forskellige kirkeretninger, så mange forskellige udtryksformer og så videre! Jeg er "luther" øre

Jeg forstår heller ikke hvorfor du gør brug af en i mine øjne nedsættende term(masserne) omkring folk.
Jeg tvivler på at menneskerne i kristendommens historie har søgt at ødelægge den, men nok mere sørge for at kristendommen passede ind den kultur det nu kunne være, og kristendommen har vist stor tilpasnings styrke,.. For mig kunne tilpasning godt være en del-term for udvikling... Og jeg ser intet belæg fra biblen om at det ikke er muligt!

Hvad mener du med at behage "masserne"? Mener du at fordi kristendoms idealet bliver udformet til at passe mennesker så er det forkert? Er det bedre at holde fast på nogle idealer som fx ville være svære eller umulige at tilfører nutiden?

Jeg tror ikke at noget er lige gyldigt, og jeg forstår slet ikke hvad du mener med den sætning i denne sammenhæng Andreas Falck,..
Hvis kristendommen kun har et udtryk og en form,.. Så giv mig venligst en redegørelse for hvilken denne er, hvorfor den ikke kan eller må, eller har udviklet sig,.. og giv så lige igen en redegørelse på hvorfor vi så har forskellige bibler, kirker, ritualer og så videre! Det vil jeg glæde mig til!

Citat:
Dét er da en holdning der er i modstrid med den holdning Jesus og hans disciple og apostle havde

Hvis jeg skrev alt var ligegyldigt, og man skulle bevidst gå på kompromis for at please, så kunne vi nok blive enige om at det ville ligge i modstrid til hvad apostlene lærte.
Men hvad Jesu holdning er kontra apostlene er ikke nødvendigvis den samme eller?

Hvad er Jesu holdning Andreas Falck, og hvis denne er, hvilken form og kirke udtrykker den så klarest? eller hvornår hørte den op?

Men det skrev jeg så ikke, jeg lagde en overvejelse frem til diskution omkring hvordan idealerne kunne være, og hvordan man definere en termen et kristent land, har du et bud på det?

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#79638 - 22/01/2007 06:27 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: tros]
Anonym
Anonym

Hej Tros,..

Så fordi folk ikke er villig til at ændre holdning på din kommando, så er det dårlig stædighed??

I en debat som handler om nuancer og vurdering, er det så ikke lidt svært at proklamere et endegyldigt fakta?
Og hvad har dødssynder og kardinaldyder, som iøvrigt ikke som sådan er kristen lære, med noget at gøre??

Så vidt jeg kan se lyttede Malli til dig, lyttede du til hende?

Mvh Lars og god morgen!

Til toppen 
#79639 - 22/01/2007 06:34 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: Carrie]
Anonym
Anonym

Man kan lære meget af mange,...

Jeg ser ikke noget galt i at snakke med ateister, muslimer eller andre kristne om sin tro og religions emner!

Du skal jo ikke adoptere deres verdenbillede, men at få nuance og udfordring til sit eget stå-sted og det kan nu være ganske sundt!

Jeg har lært meget af ateister eller folk som troede meget anderledes end mig,..Hvorimod de kristne som var enige med, ikke lærte mig nær så meget, fordi de jo var enige med mig og omvendt!

Læs evt. Cloudhands, Claus Due...

Citat:
At lære fra en ateist er nok ikke just vejen frem

Hehe,... måske ikke lige åndeligt set,...
Men vejen frem er vel tage ved lærer af alt...

:P

Mvh Lars

Til toppen 
#79640 - 22/01/2007 20:19 Re: andre kristne debatsider på nettet [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars

Jeg forstod såmænd godt, at det var en spøg, det med den lutherske vatikanstat. Men, du ved, »Den der kun tager spøg for spøg …« etc. Og så undrede jeg mig bare lidt.
Men skal jeg forstå dig sådan, at der kan være forskellige idealer, som de »romantiske« kristne længes tilbage imod? Sådan at de, der ikke vil betragte Danmark som et kristent land, ser tilbage mod antikken og kristendommen i Romerriget, mens de, der gerne så kristendommen have en dominerende indflydelse – måske også politisk – på det danske samfund, længes tilbage mod Danmark, som det så ud før 1849?

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#79641 - 24/01/2007 12:23 Re: En oversigt [Re: again]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Jeg googlede lidt, og fandt også denne her oversigt Kristne debatsider. Problemet er bare, at ikke alle kører; men du kan prøve at kigge lidt på dem Carrie.

Jón

Til toppen 
#79642 - 30/01/2007 18:28 Re: Debat med ikke-kristne [Re: Anne Mette]
Carrie
Bruger

Citat:
Ja sådan er vi jo så forskellige!

Jeg har meget ud af at debattere med ikke-kristne om netop trosspørgsmål og kristendom, fordi det tvinger mig til at blive afklaret selv og kunne sætte ord på det, jeg "bare ved" eller "bare tror" - hvis du forstår?

Anne Mette

Hej Anne Mette,

Så har du misforstået...

Jeg ELSKER at debattere med ateister, og gør det rigtig meget! For som du siger, man bliver tvunget til at tænke sig om, sætte sig ind i sagerne (for DET gør ateister det skal de ha' ) og sætte ord på og stå ved

MEN at lære fra dem.. Det gør jeg ikke

Jeg sender dig en privat besked

Carrie

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær