Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79520 - 18/01/2007 19:43 Reinkarnation på tv2
Reuss
Bruger

Reg.: 17/08/2006
I forbindelse med det program det kommer på tv2 i aften, kom jeg til at undres lidt.
Programmet handler om:

Citat:
Drengen, der levede før (TTV)
Reinkarnation - fup eller fakta?
(The Boy Who Lived Before)
Kan de døde blive genfødt, og er der nogle mennesker, der lever mere end et liv? Doktor Jim Tucker tror, at svaret er ja. I begyndelsen af 1960'erne havde en gruppe børn mellem to og syv år tilsyneladende minder om begivenheder, de umuligt selv kunne have oplevet, men som ikke desto mindre havde fundet sted. Nu har Jim Tucker fundet den lille dreng Cameron, som påstår, at han har engang har levet på øen Barra ud for Skotlands kyst.
Sammen rejser de nu til det sted, som hverken Cameron eller hans familie nogensinde har besøgt, og nu er alle spændte på, hvordan drengen vil reagere på 'gensynet' med Barra.

Nu kommer jeg ikke til at se programmet, fordi jeg laver dansk stil
Men hvordan i alverden skal man forholde sig til folk/børn der påstår at de har levet før og kan kende steder som de aldrig har besøgt?
Hvad siger los biblos? (Bibelen, bare min syge tanker)

/Reuss

Are you my Queen? I didn't vote for you!

Til toppen 
#79521 - 18/01/2007 19:56 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Reuss]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Hvad siger los biblos? (Bibelen, bare min syge tanker)

Bibelen er helt tydelige, entydig og soleklar:

Når et menneske dør, så dør det, og der er ingen del af mennesket der lever videre. Først ved opstandelsen får mennesket igen liv. Ikke et splitsekund før.

Læs denne artikel: Lever de døde, eller er de døde rigtig døde når de er døde?

Tanken om at mennesker har en udødelig sjæl der lever selv om personen dør, er jo lige præcis den løgn Djævelen bildte Eva ind i Edens Have:

Gud har sagt: "Dend er synder skal dø".

Djævelen, og mange kristne i dag siger: "Pjat, mennesket kan ikke dø sådan helt rigtigt.

Den konklussion jeg undlader at drage, er ganske enkel: Den der påstår at mennesket har en udødelig sjæl, gør dermed Gud til en løgner.

Mennesket har nemlig ikke en sjæl, men mennesket er en levende sjæl, 1. Mos. 2,7. Og Gud siger også at den sjæl der synder skal dø, udryddes, fortærres, opbrændes og tilintetgøres.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79522 - 18/01/2007 20:00 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
Reuss
Bruger

Reg.: 17/08/2006
Hej AF

Hvordan kan nogle så genkender steder, de aldrig har været før?

/Reuss

Are you my Queen? I didn't vote for you!

Til toppen 
#79523 - 18/01/2007 20:02 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Reuss]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Reuss,

Jeg ser flere muligheder:
1) Barnet leger eller lyver
2) Barnet har drømt det
3) Barnet er sygt eller besat af en dæmon
4) Barnet taler sandt og har levet før

Kristendommen er åben for de tre første, men ikke den sidste. "Det er menneskets lod én gang at dø og derefter dømmes".

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79524 - 18/01/2007 20:16 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Reuss,

Jeg ser flere muligheder:
1) Barnet leger eller lyver
2) Barnet har drømt det
3) Barnet er sygt eller besat af en dæmon
4) Barnet taler sandt og har levet før

Kristendommen er åben for de tre første, men ikke den sidste. "Det er menneskets lod én gang at dø og derefter dømmes".

Mvh. Steffen

Der kunne vel også være en mere positiv, profetisk ting indover.. selvom det ikke lyder sådan.

Til toppen 
#79525 - 18/01/2007 20:29 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Sandt nok. Og der er sikkert flere (UFO'er vil være nogles første gæt)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79526 - 18/01/2007 20:33 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Reuss]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Jeg synes Steffen stillede nogle meget gode muligheder op.
Og for mig at se er satanisk inflydelse (ikke nødvendigvis direkte besættelse) det mest troværdige

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#79527 - 18/01/2007 20:34 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Reuss]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvordan kan nogle så genkender steder, de aldrig har været før?

Det kan der så give flere forskellige forklaringer på. Men jeg redegjorde blot i kortform hvad Bibelen siger om liv før fødsel og efter døden. Ifølge Bibelen er der ingen mennesker der har levet før, og der er ingen mennesker der lever når de er døde.

Jeg forholder mig her kun til hvad Bibelen klart og utvetydigt udtaler.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79528 - 18/01/2007 20:50 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Sandt nok. Og der er sikkert flere (UFO'er vil være nogles første gæt)

Mvh. Steffen

UFOer er altid et interessant bud.

Der findes jo teorier om mennesker, der er særligt sensitive overfor den åndelige dimension og virkelighed. Hvis det er sandt behøver barnet ikke nødvendigvis at være decideret besat, men alligevel påvirket af åndsmagter.

Man kan spørge sig selv om hvorfor, hvis det er det, der er sagen. Og så kan man ellers bede om og håbe på at barnet vil blive bevaret og skånet og at Gud vil bruge dette her underlige noget til at gøre noget endnu mere underligt og bruge det til at herliggøre sit navn.

Tænk på alle de syge og besatte i skriften, hvis sygdom og besættelse ikke var forgæves, men tjente til at ophøje Gud!

Til toppen 
#79529 - 18/01/2007 21:33 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
metusalem
Bruger

Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat:
Jeg synes Steffen stillede nogle meget gode muligheder op.
Og for mig at se er satanisk inflydelse (ikke nødvendigvis direkte besættelse) det mest troværdige

Mvh

JF

Ja det bliver det vel nærmest nødt til at være? Men hvad skulle Satan gøre dette for og jeg synes ikke barnet virkede specielt besat? Det virkede som et ret almindeligt barn. Og hvis Satan bare kan besætte en masse børn og få dem til at genkende gamle steder "de har levet", så bliver vi da hurtigt pressede, os som ikke tror på reinkarnation? Kan Satan bare gøre det og vil Gud tillade det?

"sandheden skal sætte dig fri!"

[url=www.hvadersandhed.dk]www.hvadersandhed.dk[/url]

Til toppen 
#79530 - 18/01/2007 22:18 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: steffenlaursen]
iglo
Bruger

Reg.: 14/10/2006
Citat:
"Det er menneskets lod én gang at dø og derefter dømmes".
Mvh. Steffen

Men Jesus bragte doede tilbage til live

Mvh. iglo

Til toppen 
#79531 - 18/01/2007 22:19 Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: metusalem]
steffenlaursen
Bruger

Hej Metusalem,
Citat:
Ja det bliver det vel nærmest nødt til at være? Men hvad skulle Satan gøre dette for

Han har da rimelig god interesse i, at folk begynder at tro på reinkarnation...
Citat:
og jeg synes ikke barnet virkede specielt besat? Det virkede som et ret almindeligt barn.

Hvordan virker en besat?

Jeg så ikke selv programmet, så jeg kan ikke rigtig udtale mig her.
Citat:
Og hvis Satan bare kan besætte en masse børn og få dem til at genkende gamle steder "de har levet", så bliver vi da hurtigt pressede, os som ikke tror på reinkarnation? Kan Satan bare gøre det og vil Gud tillade det?

Vi ved at Satan har fået lov at føre krig mod de hellige, med list og løgn, mord og vold. Jo, vi kan hurtigt blive presset, men andre tider har også haft deres falske profeter, orakler, stjernetydere og lignende. Se fx Apg. 16,16ff

En bog, som beskæftiger sig med lidt noget andet, men som alligevel har betydet meget for min forståelse af sådanne fænomener er "Skriften på himlen" af Charles Strohmer (Credo 1992. Jeg kan ikke finde den på hjemmesiden, men måske kan du få fat i den, hvis du kontakter Credo direkte... den har i flere år ligget på bogbordet ved påskelejr og discipeltræf til 10,-).

Han er en tidligere astrolog (en *rigtig* astrolog; ikke ugebladstypen), og han starter med den skræmmende udmelding, at DET VIRKER! Så gennemgår han de karakteristika der er ved de forudsigelser og selvoplysninger, astrologen kommer med, og udleder deraf hvilken type magt der må ligge bag.

Da vi havde en claivoyant på besøg på gymnasiet, var det det nemmeste i verden at trække en analogi! Én af mine mere materialistiske venner måtte benægte at der fandt nogen som helst selvoplysninger sted, eller at der måtte være fup med i spillet... ikke den bedste empiriske metode, men hvis det overnaturlige a priori anses som umuligt er alle forklaringer bedre.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79532 - 18/01/2007 22:20 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: iglo]
steffenlaursen
Bruger

Sandt nok. Det er dog tydeligvis undtagelser!

Det ville i øvrigt også være absurd, hvis disse mennesker allerede var reinkarnerede andetsteds...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79533 - 18/01/2007 23:25 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Citat:
Tanken om at mennesker har en udødelig sjæl der lever selv om personen dør, er jo lige præcis den løgn Djævelen bildte Eva ind i Edens Have:

Prøv at overveje om der ikke er tale om den anden død?

Sjælen lever skam videre, hos Jesus i Himlen eller i Helvede, se fx artiklen her:
http://exadventist.dk/content/view/6/8/

I Jesus, kh
Martin

Til toppen 
#79534 - 18/01/2007 23:35 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: mwh]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Sjælen lever skam videre, hos Jesus i Himlen eller i Helvede, se fx artiklen her:

Vis mig et skritsted der siger at mennesket har en udødelig sjæl.

Du skal lige huske at Bibelen siger at kun Gud har udødelig. Og Bibelen siger at den sjæl der synder skal dø. Og Bibelen siger at i dødsriget (graven) er der hverken tanke eller anden virksomhed, og Bibelen kalder døden for en søvn.

Desuden siger Bibelen altså at mennekset ER en levende sjæl, ikke at mennesket HAR FÅET en udødelig sjæl.

Det der med en sjæl der ikke kan dø, er jo ikke andet end Djævelens første løgn i Edens Have.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79535 - 18/01/2007 23:35 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: steffenlaursen]
metusalem
Bruger

Egentlig er jeg heller ikke i tvivl om at der findes en åndelig verden - god og ond. Det fortæller Bibelen jo også en masse om. En besat kan virke som en galning iflg. beetningen om ham manden der løb nøgen rundt og havde overnaturlige kræfter, som Jesus helbreder. Måske kan en besat også være som drengen. Jeg undrer mig bare over det, for det virker ikke sådan. Han fungerer som en normal dreng udfra det man kunne se. Jeg synes bare det er helt sort at små børn kan huske (måske ved hjælp af Satan uden deres samtykke) ting som fra et tidligere liv. Hvorfor?!

Jeg har den bog du taler om men har ikke læst den. Det skulle jeg måske gøre. I øvrigt kan jeg henvise til en ny bog om astrologi som lige er udgivet: "Jesus i stjernerne" hedder den og handler om stjernernes kristne budskab. Ret spændende synes jeg!! (kan købes her www.hosianna.dk)

Til toppen 
#79536 - 19/01/2007 03:05 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hvad så med Lazarus?

mvh Lars

Til toppen 
#79537 - 19/01/2007 10:26 Re: Reinakarnation hhv. New-age og buddisme [Re: iglo]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Iglo

Guds fred.

Ja, det er sandt Jesus opvakte mennesker fra de døde, og det kommer han også til igen. Tror også at det er muligt at opvække mennesker fra de døde i dag, men det er en helt anden sag.

Re-inkarnationstanken er imidlertid noget ganske andet. Det er at man bliver født i en anden skikkelse end den man havde tidligere. Den oprindelige re-inkarnationstanke er den at man pådrager sig karma i sit liv, har man opført sig dårligt, kan man risikere at inkarnere som en regn-orm!

Hvad man ikke taler så højt om er at man skal have 100% kontrol over sit legeme, dette opnåes efter sigende ved meditation, dette fordi "elementerne", de ikke-menneskelige kræfter vil opløse og kaste mennesket ud i en kaotisk rædselseksistens efter døden!!.

Dette er også den oprindelige buddistiske lære!

Men New-Age, der jo her i nyere tid har taget alle de behagelige ting fra samtlige religioner, har omdannet den oprindelige re-inkarnationstanke. Dette betyder at man godnok pådrager sig karma!, men alligevel inkarnerer man som menneske..............og selvfølgelig sammen med mennesker man har kendt og levet sammen med før!
Og det der med at dø, og komme i en rædselseksistens er nu totalt ukendt, faktisk er det blot en behagelig overgang til et andet åndeligt legeme indtil man inkarnerer igen!

De er jo lidt smarte i New-Age, de udelukker samtlige religioners negative side Det er nok derfor de er så populære.

Kh Malli

Ændret af malli (19/01/2007 10:27)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#79538 - 19/01/2007 10:33 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: iglo]
Colgates
Bruger

Reg.: 31/10/2006
Citat:
Men Jesus bragte doede tilbage til live

Præcist...

Mattæus 10:8: "Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud".

Idag følger nogle kristne stadig denne opfordring og opvækker døde, i Jesu navn. Eksempelvis i MellemAmerika.

Når det sker, kan der ikke være tale om et andet liv. Men vi forstår jo heller ikke alt:

Mattæus 22:30: "I opstandelsen hverken gifter man sig eller giftes bort, men er som engle i himlen. v31 Og om de dødes opstandelse, har I så ikke læst, hvad der er talt til jer af Gud, der siger: v32 ›Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud‹? Han er ikke Gud for døde, men for levende.« "

Reinkarnation holder ikke - men kan være en smuk og enkel tanke for nogle, om et bedre liv. En tanke som baseres på noget så håndgribeligt og kontrollerbart som 'god karma'.

Colgates

Til toppen 
#79539 - 19/01/2007 10:53 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Reuss]
malli
Bruger

Hej Reuss

Bibelen siger at det er umuligt. Dette fordi vi dør, befinder os derpå i Dødsriget, hvorefter vi bliver kaldt til live igen af Jesus, når han kommer igen.

Hvad der lige præcis sker i Dødsriget ved vi ikke. Men man bliver så afgjort ikke født der!!

Ja, mennesker fortæller en del oplevelser fra "tidligere liv". Sådan overfladisk betragtet kan det være djævelsk inspirerede tanker.

Men jeg tror ikke man skal undervurdere menneskets ånd og menneskets psyke!, når vi taler om dette emne. Jung talte om "det kollektive ubevidste", dette dog primært i form af symboler, og der er meget i hans lære, der er ukristeligt, men det er en anden sag.

Men jeg tror, at mennesket har en fælles bevidsthed. Fx har jeg ofte oplevet, at jeg kunne mærke at min mor havde det dårligt, dette selvom jeg var i Grønland og hun i Danmark. Et par dage før min far døde, da vågnede jeg op i gråd, fordi min far var død! Jeg VIDSTE det bare!, selvom jeg ikke med min forstand kunne forstå det - og forkastede det iøvrigt også med samme forstand....indtil.

I den fælles bevidsthed kan man også opleve at man kan sanse hvad andre mennesker har sanset. Dette oplevede jeg under et besøg i Auschwitz, jeg kunne simpelthen mærke døden og rædslen dette sted, endda så kraftigt at jeg blev syg af det. Og jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har oplevet dette så stærkt.

Man kan drømme, at man er et andet menneske. Man er her 100% i en helt anden tilstand.

Men jeg tror at når man kæder denne "anden tilstand" og "fælles bevidsthed" sammen, da kan man få oplevelser, som andre mennesker har haft, - men de opleves stærkt som ens egne.
Og derfor er det, at man kan opleve, se og mærke så klart og tydeligt, samt give så nøjagtige data.

Men det har intet med re-inkarnation at gøre.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (19/01/2007 10:58)

Til toppen 
#79540 - 19/01/2007 11:15 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: metusalem]
Colgates
Bruger

Reg.: 31/10/2006
Hej Metusalem, Reuss, Steffen og jer andre her på debatten...

Mht. til drengens oplevelse, vil jeg på baggrund af min intuition reducere mulige forklaringer til to:

1) Drengen har 'false-memory-syndrom', hvilket er naturligt og fremstiller den narrative erindring som en faktuel hændelse.

2) Drengen er 'bedraget' af en dæmonisk entitet, hvilket i allerhøjeste grad også forekommer: Såsom at 'Lucifer' kan fremstå som lysets Engel (fordi han selv var det engang) og kan efterligne alverdens afdøde og nulevende personer indenfor eksemelvis spiritistiske medier etc.

-----------------------------------------------------------------------

Ad 1:
Falske erindringer kender vi alle sammen til, om vi vil stå ved det eller ej. Vores kognitive færdigheder er ikke fuldkomne. Hjernen effektiviserer vores kogntive processer, således at erindringer baseres på re-konstruktioner af 'virkeligheden'. Selve rekonstruktionen kan ofte blive infiltreret af reelle drømme, fantasier eller noget, man engang har læst i en bog. Når det pågældende tanke indhold bearbejdes i hjernen, kan det til sidst konsolideres som autentisk. 'Løgnen' får derved sit eget liv.

Personligt kan jeg fx huske som barn, at de store drenge i skolen kunne gynge i fuld fart på legepladsens gynger og med ét hoppe af og flyve over legehusene. Det forekommer stadig komplet autentisk i mit hoved. Men jeg må erkende, at det er en falsk erindring (dvs. en fejl rekonstruktion) - fordi det har været fysisk umuligt. Således fungerer vores hukommelse: vi husker som sådan ikke noget, men vi rekonstruerer; og rekonstruktioner er til enhver tid personlige fortolkninger af virkeligheden. Og ofte indgår emotionelle, fantasifulde og associerende elementer heri, såsom tanken om reinkarnation (dét kan man kalde en naturlig, men fejlbarlig, rekonstruktion).

Ad 2:
At mennesker bedrages af dæmoniske entiteter er ikke uhørt. Personligt har jeg læst om børn, der i skolen lærer om, at man kan have en usynlig ven. Nogle børn (måske ensomme) tager det til sig, og begynder at fører samtaler med denne usynlige ven, og udvikler løbende en dybere 'relation' til denne. I denne forbindelse har der været eksempler på børn, som er blevet teenagere/voksne, hvorpå den usynlige ven, har befalet individet at tage sit eget liv.

Tankerne om den usynlige ven, var i begyndelsen harmløse og naive, men blev udnyttet af en bedragerisk instans. Det kan også ske i en mangfoldighed af andre sammenhænge - Satan er forførrisk, løgnagtig og bedragerisk. Ofte er lokkemidlet håb, guld og grønne skove - 'En Lysets Engel', der viser vejen.

Citat:
Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. (2. kor. 11:14-15)

Således kan drengens oplevelser af reinkarnation forklares: Hvis ikke som en menneskelig men fejlbarlig (og tilforladelig) rekononstruktion af et tidligere liv - så kan det dreje sig om åndeligt bedrageri, præsenteret som håndlanger af en, der fremtræder som Lysets Engel (Satan).
[Her understreger jeg, at der IKKE er tale om besættelse].

Allervenligst og Guds Fred

Colgates

Til toppen 
#79541 - 19/01/2007 14:33 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Reuss]
Anonym
Anonym

Jeg synes at noget af det mest pudseløjerlige ved denne tråd og dens emne er med hvilken villighed mange tilsyneladende accepterer at drengen oplever noget overnaturligt.

Jeg udelukker ikke personligt at drengen kunne opleve noget overnaturligt, men da der ikke i historien er fremkommet et eneste eksempel på at folk reelt set har levet før eller har demonstreret overnaturlige evner, som har kunnet valideres indenfor videnskabelige kriterier, så ser jeg ingen grund til at tage udsendelsens påstande for gode varer at face value.

Af samme grund som at jeg f.eks. ikke bare går ud fra at det er godt fordi at nogen påstår at Scientology er godt, fordi de er blevet gladere og lykkeligere mennesker af at dyrke det.

Der er adskillige måder hvorpå at denne dreng og ikke mindst forældrer og journalisterne bag udsendelsen, kunne manipulerer med historien, så det lyder ægte. For ikke at nævne alle de psykologiske mekanismer der hvis de ikke afdækkes hos de enkelte, kunne spille med ind over i hele dannelsen af denne historie og det materiale den bygger på.

Jeg gad godt at vide om drengen også kunne se sit voksne liv eller om han kun kunne se sit barneliv. Hvis han har levet før burde han vel kunne se hele sit liv. Snakkede drengen om første gang han var til en luder? Første gang han drak sig pløret? Hvordan han gennem længere tid slog sin kone? Hvordan han døde en langsom og pinefuld død af cancer i bughulen og hvad ved jeg?

Nej vel...?

Men desværre er det jo sådan med den slags pseudohalløj, at alt kan bortforklares med diverse bevingede floskler. Der er altid et hul som gud eller andre pseudoforklaringer kan gemme sig i. Det er en evig kamp imod dumhed og stædighed

Til toppen 
#79542 - 19/01/2007 14:43 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
malli
Bruger

Hej CH

"Det er en evig kamp imod dumhed og stædighed"

Det kan være, du bliver helt bibelsk: "Tal ikke til en tåbe,for han ringeagter dine kloge ord" (Ords. 23,9)

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79543 - 19/01/2007 14:49 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg synes at noget af det mest pudseløjerlige ved denne tråd og dens emne er med hvilken villighed mange tilsyneladende accepterer at drengen oplever noget overnaturligt.

Overrasker det dig virkelig på en side kaldet JesusNet?

Citat:
Jeg udelukker ikke personligt at drengen kunne opleve noget overnaturligt, men da der ikke i historien er fremkommet et eneste eksempel på at folk reelt set har levet før eller har demonstreret overnaturlige evner, som har kunnet valideres indenfor videnskabelige kriterier, så ser jeg ingen grund til at tage udsendelsens påstande for gode varer at face value.

Hvad får dig så til ikke at udelukke noget overnaturligt?

Citat:
Men desværre er det jo sådan med den slags pseudohalløj, at alt kan bortforklares med diverse bevingede floskler. Der er altid et hul som gud eller andre pseudoforklaringer kan gemme sig i. Det er en evig kamp imod dumhed og stædighed

Er det ikke en bortforklaring at sige at det hele er "psykologiske mekanismer"?

Jeg aner da heller ikke hvad der har været på spil. Men hvis du ikke selv udelukker muligheden for en overnaturlig gud, er det så "dumhed" eller "stædighed" når andre gør det samme?

Jeg undrer mig bare..

Til toppen 
#79544 - 19/01/2007 15:15 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Hvad får dig så til ikke at udelukke noget overnaturligt?

Jeg undlader at udelukke den mulighed, primært fordi det giver alt for meget bøvl med religiøse og deres videnskabelige fine fornemmelser, som oftest træder i kraft når videnskaben bruges til at modsige deres postulater og sekundært fordi at det er rocker-dårlig videnskabelig metode at udelukke muligheder uden et ordentlig evidensgrundlag.

Citat:
Er det ikke en bortforklaring at sige at det hele er "psykologiske mekanismer"?

Nej. For alt hvad vi ved er hele den subjektive oplevelse af tilværelsen en lang række af psykologiske mekanismer, som gennem neurologiske og psykologiske undersøgelser kan afdækkes og redegøres for.

Hvis jeg bare trak på skuldrene og undgik diskussionen ved at kalde det hele for psykologiske mekanismer, så ville det snerpe hen ad en bortforklaring, men det mener jeg ikke er tilfældet.

Den mest oplagte forklaring for mig at se, hvis vi skal holde os til det vi ved om verden og psykologiske mekanismer, er at drengen, hans familie og journalisterne digter historien mere eller mindre bevidst.

Citat:
Jeg aner da heller ikke hvad der har været på spil. Men hvis du ikke selv udelukker muligheden for en overnaturlig gud, er det så "dumhed" eller "stædighed" når andre gør det samme?

Dumheden og stædigheden kommer kun i spil i den udstrækning at mennesker vedholder at forsøge at forklare ting som de ikke forstår med fantasifulde forklaringer som ingen hold har i en objektiv erkendbar virkelighed.

Jeg udelukker af sikkerhedsgrund ikke muligheden for at der eksisterer noget overnaturligt, men jeg begynder ikke, som det er ret almindeligt blandt religiøse, at digte alle mulige og umulige forklaringer baseret på min uvidenhed eller andres for den sags skyld.

Giver det mening for dig Moe? Kan du se forskellen?

Til toppen 
#79545 - 19/01/2007 15:25 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
Anonym
Anonym

Ja, det tror jeg da nok jeg kan.

Godt at du har dit på det tørre. Det hjælper dig jo også til at drage den konsekvens på et "objektiv og erkendbar" virkelighedsgrundlag at der for andre menneskers vedkommende er tale om "stædighed" og "dumhed". Men det er jo ikke det grundlag, du vurderer udfra!

Og det kan jo dybest set undre at du ikke har mere respekt for en eventuel overnaturlig tolkning af begivenheder som disse, når du nu hævder at ikke vil afvise muligheden. Hvordan kan du på den ene side lade være med afvise det og på den anden side kalde det dumt hvis man lægger en religiøs tolkning ned over begivenheder som disse?

Jeg synes bestemt ikke at du skal undlade at afvise noget metafysisk for vores skyld. Du behøver slet ikke at tage sådanne fine hensyn til troende. Hvad skulle vi være bange for, hvis nu du har ret? Vi vil jo gerne tro sandheden. Så hop ned ad kassen og lad os snakke psykologi.

Når det er sagt, så er der vel intet i det, du har skrevet, der udelukker en evt. åndelig impuls?

Til toppen 
#79546 - 19/01/2007 15:31 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Cloudhands,

Nu har jeg ikke selv set programmet, men det er heller ikke noget, jeg går så meget op i. Jeg holder alle mulighederne åbne, men mener, at åndelig påvirkning er én mulig forklaring.

Givetvis gælder det ikke i alle de tilfælde, der nævnes, i mange tilfælde vil det nok skyldes børn med en livlig fantasi og overbekymrede forældre.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79547 - 19/01/2007 16:11 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Jeg synes bestemt ikke at du skal undlade at afvise noget metafysisk for vores skyld. Du behøver slet ikke at tage sådanne fine hensyn til troende.

Bitter erfaring kære Moe, viser mig at det ofte kan være nødvendigt at lade den mulighed stå eksplicit åben, af den simple grund at debatten almindeligvis drejer sig ind på spørgsmålet om hvorvidt man kan vide et eller andet objektivt osv. på nul komma fem, hvis man ikke udtaler sig med sådanne forbehold. (ikke at jeg ikke finder den diskussion meget interessant og ofte relevant, men det er sjældent det tråden handler om)

Så det er ikke for din skyld at jeg siger det, det er skam for min egen.

Citat:
Når det er sagt, så er der vel intet i det, du har skrevet, der udelukker en evt. åndelig impuls?

Bestemt ikke, men det er tilsyneladende her hvor den alment religiøse (overtroiske... Er det et bedre ord?) person og jeg adskiller os fra hinanden. Den religiøse har tilsyneladende ingen problemer med at ekstrapolere fra sin uvidenhed, hvor jeg mener at være ganske tilbageholdende med at drage en eneste konklusioner på baggrund af at jeg ikke ved et eller andet.

Hvad nytter det at tænke åndelig impuls om en eller anden reaktion fra et menneske hvis der ingen objektiv måde er at erkende om der overhovedet var en åndelig impuls indblandet? Det bliver nytteløst gætværk...

Eller måske ikke helt nytteløst, for det kan jo sagtens tjene som meningsgivende forklaring for individet. Problemet for de fleste meningsgivende forklaringer på individplan er dog at de ikke uden store problemer kan applikeres til en mere omfattende virkelighed med en masse andre individer. Ofte er de meningsgivende forklaringer på indiviplan desværre eksklusive.

Eksempelvis kunne én påstå at det var en åndelig impuls fra Jehova og den anden kunne sige at det var en åndelig impuls fra Krishna. Hvem har ret og hvordan afgøres det? Uden objektive beviser, er det nytteløst.

Kan du se og forstå problematikken?

Citat:
Godt at du har dit på det tørre. Det hjælper dig jo også til at drage den konsekvens på et "objektiv og erkendbar" virkelighedsgrundlag at der for andre menneskers vedkommende er tale om "stædighed" og "dumhed". Men det er jo ikke det grundlag, du vurderer udfra!

Jeg sætter pris på din ironi Moe

Jeg har ikke mit mere på det tørre end det som de objektive data jeg støtter mig til tillader. Jeg udtaler mig sjældent skråsikkert om noget i det hele taget og endnu sjældnere konklusivt om noget der ikke findes objektivt bevis for.

Til toppen 
#79548 - 19/01/2007 16:20 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen

Selvfølgelig er åndelig påvirkning én mulig forklaring, men hvis denne såkaldte åndelig påvirkning ikke kan kvantificeres objektivt er det vel ligegyldigt at karakteriserer en som åndelig, da det jo så kan være hvad som helst, right?

At forklare noget med noget åndeligt/overnaturligt er for mig at se det samme som at sige at man ikke forstår det pågældende fænomen, men at man på baggrund af sin egen eller andres fantasi, mener et eller andet.

Uden en objektiv måde at redegøre for sin forklaring på, så er den ene forklaring lige så gyldig som enhver anden der er grebet ud af luften (eller bibelen, koranen, vedaerne, tao te king osv.) og derved som jeg ser det ligegyldig.

Kan du følge mig eller er det volapük?

Til toppen 
#79549 - 19/01/2007 16:23 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Cloudhands,

Ja, jeg kan godt følge dig, og måske har jeg lyst til at diskutere det en dag

Bare ikke lige i dag

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79550 - 19/01/2007 17:11 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Citat:
Citat:
Citat:

Vis mig et skritsted der siger at mennesket har en udødelig sjæl.

Citat:
Du skal lige huske at Bibelen siger at kun Gud har udødelig.

Prøv at læs Åb 14,9-11

"Og en tredje engel fulgte efter dem og sagde med høj røst: »Hvis nogen tilbeder dyret og dets billede og sætter dets mærke på sin pande eller hånd, skal han også drikke Guds harmes vin, skænket ufortyndet i hans vredes bæger, og han skal pines i ild og svovl for øjnene af de hellige engle og Lammet. Og røgen fra deres pinsler stiger op i evighedernes evigheder, og de har ingen hvile, hverken dag eller nat, de der tilbeder dyret og dets billede eller tager dets navn som mærke."

Læg mærke til "evighedernes evigheder", "ingen hvile", "hverken dag eller nat".

Citat:
Og Bibelen siger at den sjæl der synder skal dø.

Der er her tale om evig separering fra Gud i Helvede, ikke at sjælen høre op med at eksisterer. Altså en åndelig død. Adam og Eva døde med det samme da de syndede mod Gud.

Citat:
Og Bibelen siger at i dødsriget (graven) er der hverken tanke eller anden virksomhed,

Jeg går her ud fra at du henviser til Prædikerens Bog, det er en meget interessant bog, fordi den præsentere to forskellige synsvinkler, et humanistisk verdenssyn og et gudfrygtigt syn, de første 10 kapitler indeholder for det meste en humanistisk synsvinkel mens de sidste to kapitler indeholder det gudfrygtige syn.

Selvfølgelig er der både tanke og virksomhed i efterlivet, se bare:

Åb 6,9-11

"Og da Lammet brød det femte segl, så jeg under alteret sjælene af dem, der var myrdet på grund af Guds ord og det vidnesbyrd, de holdt fast ved. Og de råbte med høj røst: »Hvor længe, hellige og sanddru hersker, skal det vare, før du dømmer og hævner vort blod på dem, der bor på jorden?« Og de fik hver givet en hvid klædning, og det blev sagt til dem, at de skulle hvile en kort stund endnu, indtil tallet blev fuldt på deres medtjenere og deres brødre, der skulle dræbes som de selv."

Læg mærke til at at der er tale om sjælene fra de kristne martyrer som er i Himlen og som råber ud til Gud.

Citat:
og Bibelen kalder døden for en søvn.

"Alle græd og jamrede over pigen. Men han sagde: »Græd ikke, for hun er ikke død, hun sover.« De lo ad ham, for de vidste, at hun var død; men han tog hendes hånd og råbte: »Pige, rejs dig op!« Da vendte hendes ånd tilbage, hun stod straks op, og han gav dem besked om at give hende noget at spise." Luk 8,52-55

Ja, kroppen sover når sjælen har forladt den. Når sjælen kommer tilbage, så liver kroppen op igen.

Det er meget vigtigt at forstå dette, for det er det der vil ske på opstandelsens dag, sjælene vil vende tilbage og den kristne vil få en ny krop, et herlighedslegeme.

Citat:
Desuden siger Bibelen altså at mennekset ER en levende sjæl, ikke at mennesket HAR FÅET en udødelig sjæl.

"Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen." 1 Mos 2,7

Mennesket består af tre dele, krop (jord), sjæl [livsånde] og ånd [levende væsen]

"Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" 1 Mos 1,26

Gud har skabt mennesket i sit billede, Gud er treenig, altså Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd, at mennesket også består af tre dele, reflekteres af, at vi er skabt i Guds billede.

Citat:
Det der med en sjæl der ikke kan dø, er jo ikke andet end Djævelens første løgn i Edens Have.

Korrekt, men der er tale om en åndelig død ikke at sjælen høre op med at eksisterer.

I Jesus, kh
Martin

Til toppen 
#79551 - 19/01/2007 17:55 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: mwh]
Andreas Falck
Bruger

Når det ikke rigtig er til at se hvad du selv skriver er det ret meget tidskrævende og besværligt at skulle til at lave et svar til dig.

Men jeg synes at kunne fornemme at du har den opfattelse at også de fortabte har en iboende udødelighed.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79552 - 20/01/2007 14:50 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: metusalem]
JesusFreakDK
Bruger

"Ja det bliver det vel nærmest nødt til at være? Men hvad skulle Satan gøre dette for og jeg synes ikke barnet virkede specielt besat? Det virkede som et ret almindeligt barn."

Satan kan jo, som Skriften også lærer os, optræde som en lysets engel hvis det passer ind i hans kram. Og hans motiv er klar: Reinkarnationslæren er uforenelig med kristentro. Derfor: Hvis han kan få mennesker til at tvivle på kristendommens sandhed, ved at gøre reinkarnationstanken mere troværdig, så gør han det hjertens gerne.

"Og hvis Satan bare kan besætte en masse børn og få dem til at genkende gamle steder "de har levet", så bliver vi da hurtigt pressede, os som ikke tror på reinkarnation? Kan Satan bare gøre det og vil Gud tillade det?"

Ja. Satan er denne verdens fyrste, og Gud tillader ham at gøre næsten alt. Se bare på alle de modbydeligheder mennesker gør mod hinanden.
Gud har givet mennesker valget mellem at besvare Hans kald eller ej. Gør de det IKKE (dvs. bliver ikke kristne) går de hjælpeløst fortabt, uanset hvilken anden de så sætter deres lid til.
Der er sådan set et valg her: Gud, eller alle andre. Og for at dette valg kan eksistere må Gud tillade andre valgmuligheder end Ham selv at fremstå.... i hvert fald i den kommende tid.

Men hvor jeg glæder mig til den dag hvor al afgudsdyrkelse udstilles som det det virkeligt er: Tomhed!
Desværre bliver den dag ikke KUN en glædens, men også en sorgens

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79553 - 21/01/2007 00:28 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Citat:
Gud har givet mennesker valget mellem at besvare Hans kald eller ej. Gør de det IKKE (dvs. bliver ikke kristne) går de hjælpeløst fortabt, uanset hvilken anden de så sætter deres lid til.

Det er dog en ualmindelig inhuman og krigerisk udladning. Skulle det nu forholde sig sådan, så er altså milliarder og atter milliarder af sagesløse mennesker hjælpeløst fortabte. Milliarderne er de mennesker der har levet før kristendommens udbredelse og de mennesker, som har vovet at bekende sig til en anden tro end din.

Til toppen 
#79554 - 21/01/2007 07:59 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Det er dog en ualmindelig inhuman og krigerisk udladning. Skulle det nu forholde sig sådan, så er altså milliarder og atter milliarder af sagesløse mennesker hjælpeløst fortabte."

Hej tros!

Hvor ved du det fra? Kan du kigge Gud i kortene..? Kender du Guds frelsesplan..?

"Milliarderne er de mennesker der har levet før kristendommens udbredelse og de mennesker, som har vovet at bekende sig til en anden tro end din."

Ifølge Bibelen er Gud en kærlig og retfærdig Gud. Dit udsagn ovenstående er i modstrid med Bibelen.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79555 - 21/01/2007 11:34 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
tros
Bruger

Til hoeg

Jeg reagerede på følgende udsagn (JesusFreakDK)
Citat:
Gør de det IKKE (dvs. bliver ikke kristne) går de hjælpeløst fortabt, uanset hvilken anden de så sætter deres lid til.

Du spurgte:
Citat:
Hvor ved du det fra? Kan du kigge Gud i kortene..? Kender du Guds frelsesplan..?

Jeg har kun kigget JesusFreakDK i kortene.

Til toppen 
#79556 - 22/01/2007 07:07 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Citat:
Kan du kigge Gud i kortene..? Kender du Guds frelsesplan..?

Hvad hvis han gjorde?

Mvh lars

Til toppen 
#79557 - 22/01/2007 07:09 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
hoeg
Bruger

"Jeg har kun kigget JesusFreakDK i kortene."

Hej tros!

OK, så jeg kan spørge Jer to: Tror I, at Gud er allestedsnærværende? Hvis ja, så har alle milliarderne før Kristus også levet i Guds nærhed. Vi kender ikke Guds frelsesplan for disse mennesker og alle andre mennesker, der ikke har hørt om Kristus.
Fortabelsen er virkelig. Men tror I virkelig, at de fortabte er henvist til et Helvede? Mit svar er nej. Bibelen bebuder, at Satan skal ødelægges. Hvordan skal et Helvede kunne eksistere uden Satan? Kan et Helvede eksistere, når Gud er allestedsnærværende og ikke tåler noget ondt?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79558 - 22/01/2007 07:40 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Fortabelsen er virkelig. Men tror I virkelig, at de fortabte er henvist til et Helvede? Mit svar er nej. Bibelen bebuder, at Satan skal ødelægges. Hvordan skal et Helvede kunne eksistere uden Satan? Kan et Helvede eksistere, når Gud er allestedsnærværende og ikke tåler noget ondt?

Det er der jo dog en hel del der mener, ifølge debatten i et par andre tråde, hvor nogle debatører ikke har problemer med at kombinere en kærlig Gud med evig pine i et evigt brændende helvede.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79559 - 22/01/2007 08:30 Re: Himmel eller Helvede? [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Hoeg
Citat:
Hvordan skal et Helvede kunne eksistere uden Satan? Kan et Helvede eksistere, når Gud er allestedsnærværende og ikke tåler noget ondt?

Helvede er at være under Guds vrede over synden. Han, som har øjne som ildsluer.

Der er de to muligheder:

At være i Jesus Kristus, under Guds nåde, så skal vi se hans kærlige ansigt.

Eller - uforsonede med Gud - at være under Guds hellige vrede ...

Som du rigtigt skriver: Den Allestedsnærværende tåler ikke noget ondt

Gud er kærlighed, og ondskaben udløser hans vrede.

Det forfærdende er, at ondskaben er i os ..
Syndefaldet har fundet sted.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79560 - 22/01/2007 19:04 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
JesusFreakDK
Bruger

"Det er dog en ualmindelig inhuman og krigerisk udladning."

Ikke desto mindre er det det kristendommen siger

"Skulle det nu forholde sig sådan, så er altså milliarder og atter milliarder af sagesløse mennesker hjælpeløst fortabte."

Sagesløse?
Nej. Alle mennesker er syndere, og har ikke fortjent andet end død og djævel - INKLUSIVE kristne. Forskellen mellem kristne og fortabte er: JESUS

"Milliarderne er de mennesker der har levet før kristendommens udbredelse og de mennesker, som har vovet at bekende sig til en anden tro end din."

Ja. De kaldes vantro. Og skal selv stå til ansvar for deres liv på dommens dag.

Lyder det hårdt?
Det er det også
OG DET ER DERFOR MISSION ALTID HAR VÆRET EN ESSENTIEL DEL AF KRISTENDOMMEN

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79561 - 22/01/2007 19:35 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
JesusFreakDK
Bruger

"OK, så jeg kan spørge Jer to: Tror I, at Gud er allestedsnærværende? Hvis ja, så har alle milliarderne før Kristus også levet i Guds nærhed."

Nix. For Gud er hellig, og synd er lige så uforeneligt med Gud som arsenik er det med vores

"Vi kender ikke Guds frelsesplan for disse mennesker og alle andre mennesker, der ikke har hørt om Kristus."

Der er kun een vej til frelse - nemlig gennem Jesus.
Alle der bliver frelst bliver det pga Ham.

"Fortabelsen er virkelig. Men tror I virkelig, at de fortabte er henvist til et Helvede? Mit svar er nej."

Mit, og Skriftens, svar er: Jo.

"Bibelen bebuder, at Satan skal ødelægges. Hvordan skal et Helvede kunne eksistere uden Satan?"

Det er noget af en snæver forståelse af "ødelægges". Ødelægge behøver ikke KUN at betyde "destruere".

"Kan et Helvede eksistere, når Gud er allestedsnærværende og ikke tåler noget ondt?"

Gud er ikke allestedsnærværende på den måde du sikkert tænker på, dvs. Han er ikke alle steder hele tiden. Biblen taler tydeligt om at Gud befinder sig "i himlene". Dette skal ikke forstås som "ovenover skyerne", men et sted udenfor vores dimension.
Derfor er Gud ikke i helvede, og i øvrigt er helvede som sådan ikke ondt, men retfærdigt.
Syndens løn er jo døden - i dette tilfælde den evige død

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79562 - 22/01/2007 20:05 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
hoeg
Bruger

Hej JF!

Du skriver: "Gud er ikke allestedsnærværende på den måde du sikkert tænker på, dvs. Han er ikke alle steder hele tiden. Biblen taler tydeligt om at Gud befinder sig "i himlene". Dette skal ikke forstås som "ovenover skyerne", men et sted udenfor vores dimension."

Her synes jeg, du sætter grænser for Gud. Selvfølgelig er Gud "et sted udenfor vores dimension". Men Gud er også hos sin skabning til enhver tid. Hvordan kan Gud ellers høre bønner?

Du skriver: "Derfor er Gud ikke i helvede, og i øvrigt er helvede som sådan ikke ondt, men retfærdigt."

Intet menneske kan synde så meget, at det fortjener evig pine, en straf, der overgår alt. Det synes ulogisk, ja ubibelsk, at en god og kærlig Gud straffer med så voldsomme midler. Og det vel at mærke på et tidspunkt, hvor Gud allerede har tilintetgjort Satan. Hvorfor skulle Gud så opretholde et helvede?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79563 - 22/01/2007 20:18 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
hoeg
Bruger

"Det er der jo dog en hel del der mener, ifølge debatten i et par andre tråde, hvor nogle debatører ikke har problemer med at kombinere en kærlig Gud med evig pine i et evigt brændende helvede."

Hej Andreas!

Jeg er ikke Bibel-kyndig, så jeg ved ikke, om der er bibelsk belæg for "pine i et evigt brændende helvede."

Jeg tror, at Gud har givet os forstand og fornuft, så vi ikke skal tro på noget, der er åbenlyst i modstrid med, at Gud er en retfærdig og kærlig Gud.

Gud er rigtig meget vred på synden og det onde, enig! Hvorfor skulle Gud så selv påføre sine skabninger den værste straf af alle, det mest onde, der kan tænkes? Alle de mennesker, der aldrig har hørt om Kristus, ville gå fortabt. Min fornuft nægter mig at tro på noget sådant. Derimod tror jeg på, at Gud har en frelsesplan for alle og at denne frelsesplan er udenfor menneskers fatteevne. Blandt andet derfor har Gud ikke åbenbaret noget om dette.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79564 - 22/01/2007 22:39 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Hoeg

"Her synes jeg, du sætter grænser for Gud. Selvfølgelig er Gud "et sted udenfor vores dimension". Men Gud er også hos sin skabning til enhver tid. Hvordan kan Gud ellers høre bønner?"

Nej. Der hvor to eller tre er forsamlet i Hans navn er Gud til stede midt iblandt dem. Det betyder ikke at den panteistiske gudsopfattelse er korrekt.

"Intet menneske kan synde så meget, at det fortjener evig pine, en straf, der overgår alt. Det synes ulogisk, ja ubibelsk, at en god og kærlig Gud straffer med så voldsomme midler."

Mange laver den fejl at sige:
"Jamen Gud er god og kærlig, derfor kan helvede ikke findes"
Det der glemmes er at selve forudsætningen for at være god er at man er retfærdig - og dette er Gud OGSÅ, uden at Han bliver mindre kærlig af den grund.
Vores problem er at vi er fanget af arvesynden. Vi er syndere af natur, og derfor er vi i hele vort væsen, hele vor natur adskilt fra Gud, som er hellig og retfærdig og god. Så barske var konsekvenserne af syndefaldet, og vi ville ALLE som en være hjælpeløst fortabt, hvis ikke det var for at Jesu gerning på korset havde åbnet en vej til frelse. Den ENESTE vej.

Kærlighed kan ikke påtvinges - den må vælges. Og for at valget kan være reelt må der være et alternativ. Gud ønsker ikke robotter, men mennesker der af egen fri vilje vælger at høre Ham til. Dette indebærer muligheden for at vælge Ham FRA.

"Og det vel at mærke på et tidspunkt, hvor Gud allerede har tilintetgjort Satan. Hvorfor skulle Gud så opretholde et helvede?"

Jeg mindes ikke at Skriften siger at satan skal ophøre at eksistere?
Jeg mener faktisk at først og fremmest Åbenbaringen taler ganske tydeligt om helvede, og om dets evige natur. At det er stedet hvor satan og de fortabte mennesker skal tilbringe evigheden.

At tanken er så rædselsvækkende at den MÅ skabe frygt, og rædsel i os gør den ikke mindre bibelsk.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79565 - 22/01/2007 23:21 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
metusalem
Bruger

Hvorfor kom Jesus?
Gjorde det nogen forskel? Ja, det gjorde det. Det var netop så vi kunne få fællesskab med Gud alene ved tillid til ham.

Jesus siger om helvede:
"Jeg vil vise jer, hvem I skal frygte: Frygt ham, som efter at have slået ihjel har magt til at kaste i Helvede. Ja, jeg siger jer: Ham skal I frygte."(Lukas 12,4)

"Og hvis dit øje bringer dig til fald, så riv det ud; du er bedre tjent med at gå ind i Guds rige med ét øje end med begge øjne i behold at kastes i Helvede,hvor deres maddiker ikke dør, og ilden ikke slukkes." (Markus 9,47)

"Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I drager over sø og land for at hverve en enkelt proselyt. Og når det lykkes, gør I ham dobbelt så fortjent til Helvede som I selv." (Matthæus 23,15)

Det er ret alvorlige ord synes jeg og det lader mig ikke i tvivl om at helvede findes. Desværre for det er en ufattelig hård dom. Men ligesom Himlen er noget andet end det vi kender så er Helvede også.

Mht. dem som var døde før Jesus synes jeg Peter åbner for en forståelse her:

"For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud. Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden, og i den gik han til de ånder, der var i fængsel, og prædikede for dem; det var dem, som var ulydige, dengang Gud ventede langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand." (1. Peters brev 3, 18)

Jesus prædikede altså for dem som ikke kendte ham men døde før. Det tror jeg han har gjort for alle. Derudover tror jeg man kan tale om at nogle så frem mod Jesus, på Jesu tid så de ham i live og nu ser vi tilbage på ham og det han har gjort (eller skulle gøre). Men alt sammen gør vi det i tro og det er det som frelser.

Og så tror jeg også Gud er større end os og har større planer end os og vores fatteevne. Gud er meget, meget mere end vi forstår. Men jeg tror også der er en grund til at vi har fået Bibelen og det er for at kende Gud og hans vilje og plan for os mennesker. Også om Helvede.

Til toppen 
#79566 - 22/01/2007 23:27 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: metusalem]
JesusFreakDK
Bruger

Hej!

Du henviser til 1. Pet, 3:18 og siger:

"Jesus prædikede altså for dem som ikke kendte ham men døde før. Det tror jeg han har gjort for alle. Derudover tror jeg man kan tale om at nogle så frem mod Jesus, på Jesu tid så de ham i live og nu ser vi tilbage på ham og det han har gjort (eller skulle gøre). Men alt sammen gør vi det i tro og det er det som frelser."

Jeg tror ikke det er det der menes.
Jeg har fået forklaringen af min tidligere præst - at det ord der er oversat med "prædikede" rettere skal oversættes med: "proklamerede" (eller "forkyndte"? kan ikke helt huske det) - og så åbnes der for en helt anden, og mere bibelsk, betydning, nemlig at Jesus ikke prædikede for at de skulle omvende sig, men rettere proklamerede at død og djævel er besejret - for de som kommer til tro på Ham, og de som forud havde troet på Guds løfter.
Intet kan frelse den vantro - selv ikke Jesu korsdød.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79567 - 22/01/2007 23:50 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
metusalem
Bruger

Jeg forstår hvad du mener.

Men hvis du er opvokset i en ørken syd for Egypten og hele dit liv har levet som nomade 1200 år før Jesus levede og ikke har haft kontakt med nogen jøde, så er du fortabt?

Det tror jeg ikke. Jeg tror Gud han elsker os mere end det. Hvordan han gør det rent "praktisk" og om troen på en Gud er nok for sådan en person, eller naturens vidnesbyrd er nok, det ved jeg ikke. Men jeg synes Peters skriftsted åbner for at Jesus har prædiket eller forkyndt de gode nyheder for dem som døde lang tid før ham.

Til toppen 
#79568 - 23/01/2007 00:30 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
tros
Bruger

Citat:
Sagesløse?
Nej. Alle mennesker er syndere, og har ikke fortjent andet end død og djævel - INKLUSIVE kristne. Forskellen mellem kristne og fortabte er: JESUS

Det betyder så i din udlægning, at alle som ikke har hørt om Jesus, eller som ikke har troet på ham som en guds søn, ikke har "fortjent andet end død og djævel"?

Herved præsenterer du os for en eksklusivitet, der svarer til den, Jehovas Vidner prædiker. Dit udvalg består af nok mindre end 1 ‰ af de mennesker, der indtil nu har levet på jorden. Jeg vil nu tillade mig at tvivle på, at Jesus vil acceptere din tolkning.

Til toppen 
#79569 - 23/01/2007 09:08 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: metusalem]
JesusFreakDK
Bruger

Jamen hvis det ikke er det der menes med skriftstedet er det jo ikke rimeligt at forsøge at få det TIL at være det der menes?

Kort sagt: Ja. Hvis du ikke før Jesu komme var blandt dem der så frem til Hans komme, til at Gud opfyldte sine løfter, eller kom til tro EFTER at Jesus kom, så går du hjælpeløst fortabt.
Således lærer Skriften, og den er vi nødt til at bøje os for, uanset hvor ondt det kan gøre.

At Gud elsker os er der ingen herinde der er i tvivl om. Men dette betyder ikke at Han kan se gennem fingre med synd, eller se bort fra det Han selv har sagt i Sit ord. Gud er den samme i går, i dag, og i evighedernes evigheder
Amen!

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79570 - 23/01/2007 09:11 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
JesusFreakDK
Bruger

"Det betyder så i din udlægning, at alle som ikke har hørt om Jesus, eller som ikke har troet på ham som en guds søn, ikke har "fortjent andet end død og djævel"?"

Læs hvad jeg skrev: INGEN (heller ikke kristne) har fortjent andet. Grunden til at kristne ikke går fortabt er lige netop at de ER kristne.

"Herved præsenterer du os for en eksklusivitet, der svarer til den, Jehovas Vidner prædiker."

Og?
Jehovas Vidner er ikke kristne, men sært nok har de fat i NOGET rigtigt: Nemlig at kun de kristne bliver frelst.

"Dit udvalg består af nok mindre end 1 ‰ af de mennesker, der indtil nu har levet på jorden. Jeg vil nu tillade mig at tvivle på, at Jesus vil acceptere din tolkning."

Og hvad bygger du denne tvivl på? Din egen ønsketænkning?

Skriften fortæller os klart og tydeligt at INGEN kan blive frelst uden ved Jesus.
Derfor ER det også sådan.

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79571 - 23/01/2007 10:11 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
At Gud elsker os er der ingen herinde der er i tvivl om. Men dette betyder ikke at Han kan se gennem fingre med synd, eller se bort fra det Han selv har sagt i Sit ord. Gud er den samme i går, i dag, og i evighedernes evigheder

Og dette indebærer, ifølge Ez. kap. 18,1-32 og kap. 3,16-21, at vi har et enormt stort ansvar. Vi stilles til ansvar for vore gerninger, samt også for de gerninger vi ikke har gjort, men som vi burde og skulle have gjort. Bl.a. ud fra sådanne tekster er begrebet undladelsessynder opstået.

Dette indebærer så også at vi skal advare mod vranglære og falske profeter med "et anderledes evangelium".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79572 - 23/01/2007 11:40 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
tros
Bruger

JesusFreakDK
Citat:
Skriften fortæller os klart og tydeligt at INGEN kan blive frelst uden ved Jesus.
Derfor ER det også sådan.

Og så mener du måske, at det er en retfærdig gud, som vil straffe ganske sagesløse milliarder af mennesker, som på grund af deres fødselstidspunkt (før Kristus) og som følge af deres opvækststed aldrig fik at høre om Jesus?

Til toppen 
#79573 - 23/01/2007 12:49 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
JesusFreakDK
Bruger

Som jeg tidliger har skrevet er ingen mennesker "sagesløse" i forhold til Gud. Alle har syndet, og alle er således fortabt fra fødslen.
KUN ved Kristus kan man undslippe at få hvad man har ærligt og redeligt fortjent. Mennesket er uforbedrelige syndere, som ikke fortjener bedre end død og dom. ALLE mennesker, som sagt. Og den eneste grund til at kristne ikke gør er Jesus.

Kort og godt: INGEN går uskyldigt fortabt. Går et menneske fortabt er det dets egen skyld.

-Grundtvig

Til toppen 
#79574 - 23/01/2007 13:46 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Kort og godt: INGEN går uskyldigt fortabt. Går et menneske fortabt er det dets egen skyld.

Og dette stemmer fint med den undervisning Paulus giver i Romerbrevet kapitel 1 og 2. Disse to kapitler, læst i sammenhæng, giver en god indsigt i dette emne. "Derfor er du uden undskyldning, menneske" Rom. 2,1. Og i Rom. 1,20 står "Thi hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses fra verdens sakbelse af, idet det forstås af hans gerninger, så de er uden undskyldning". Og efter at have læst disse to kapitler er det godt at læse Ez. kapitel 18 der fortæller os, der kender Jesus, hvad vores pligt er i denne forbindelse, og hvilket ansvar der hviler på vore skuldre dersom vi ikke leverer hvad vi er pligtige til.

Der var en der i et indlæg skrev "Frelsen er gratis, men den er ikke billig", og han har så evig ret!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79575 - 23/01/2007 16:25 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
metusalem
Bruger

Jamen hvis det ikke er det der menes med skriftstedet er det jo ikke rimeligt at forsøge at få det TIL at være det der menes?
------------------------

Jeg tror det er det der menes og jeg kan ikke se noget der modbeviser det. Hvad skulle det ellers være?

-----------------------
Kort sagt: Ja. Hvis du ikke før Jesu komme var blandt dem der så frem til Hans komme, til at Gud opfyldte sine løfter, eller kom til tro EFTER at Jesus kom, så går du hjælpeløst fortabt.
Således lærer Skriften, og den er vi nødt til at bøje os for, uanset hvor ondt det kan gøre.
------------------------

Så du siger at manden som har boet i ørkenen 1200 år før Jesus og aldrig har hørt budskabet om Jesus, går fortabt?
Skriften skal tolke skriften og her synes jeg at det strider mod den Gud viser sig selv som i Bibelen. Det er muligt du har ret men det er også muligt du ikke har. Jeg tror selvfølgelig vi kristne skal missionere og gerne så hurtigt som muligt, men nogle gange synes jeg det er klogere at sige: " Det ved jeg ikke, det er op til Gud", i stedet for at dømme en sådan person på en firkantet måde. Ville du sige det samme hvis det var dig, der var manden i ørkenen? Gud er også retfærdig og derfor tvivler jeg på at en sådan mand går fortabt hvis han aldrig har haft muligheden for at tage imod Jesus. Men det er op til Gud.

-----------------------
Amen!
-----------------------

Det er nemt at have en klar generel holdning baseret på Bibelen når man taler i principper. I virkeligheden er tingene som regel lidt mere komplekse midt i nogle af de klare budskaber vi får i Bibelen (som jo er sande selvfølgelig).

Til toppen 
#79576 - 23/01/2007 17:15 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: metusalem]
JesusFreakDK
Bruger

"Jeg tror det er det der menes og jeg kan ikke se noget der modbeviser det. Hvad skulle det ellers være?"

At Jesus proklamerede i dødsriget at sejren var vundet, og at satan havde tabt, for alle de som har troet på Guds løfter og kommer til tro på Ham selv, på samme måde som en dommer ikke diskuterer dommen han er kommet frem til med den anklagede - men nøjes med at fremlægge den.
I øvrigt er den holdning du fremkommer med i strid med Skriften.

"Så du siger at manden som har boet i ørkenen 1200 år før Jesus og aldrig har hørt budskabet om Jesus, går fortabt?"

Ja. Præcis som Skriften gør det.

"Skriften skal tolke skriften og her synes jeg at det strider mod den Gud viser sig selv som i Bibelen."

Hvad mener du? For mig at se er det temmelig tydeligt hvad der sker med de vantro.

"Det er muligt du har ret men det er også muligt du ikke har. Jeg tror selvfølgelig vi kristne skal missionere og gerne så hurtigt som muligt, men nogle gange synes jeg det er klogere at sige: " Det ved jeg ikke, det er op til Gud", i stedet for at dømme en sådan person på en firkantet måde."

Men det du kommer med er jo en bombe under argumentet for mission. Hvis de der aldrig har hørt om Jesus automatisk bliver frelst, er det så ikke bedst slet ikke at missionere, for så løber man ikke risikoen for at de hører budskabet og forkaster det?
Den holder ikke.

"Ville du sige det samme hvis det var dig, der var manden i ørkenen?"

Hvis jeg var manden i ørkenen ville jeg slet ikke kende Gud, sandsynligvis.
Sandheden er ikke afhængig af hvem man er...
Og i øvrigt er hele min familie og de fleste af mine venner vantro, så hvis du tror jeg sidder og glæder mig over det der skal ske, så tager du fejl!! Men fordi jeg ikke kan lide tanken om hvad der skal ske betyder det IKKE at jeg har autoritet til at lave om på hvad Skriften taler om.

"Gud er også retfærdig og derfor tvivler jeg på at en sådan mand går fortabt hvis han aldrig har haft muligheden for at tage imod Jesus. Men det er op til Gud."

Lige netop FORDI Gud er retfærdig går den vantro fortabt. For ALLE mennesker er syndere - og den eneste frelser fra synden hedder Jesus.
Hvis Gud så igennem fingre med synd på nogen måde ville Han være uretfærdig.

"Det er nemt at have en klar generel holdning baseret på Bibelen når man taler i principper. I virkeligheden er tingene som regel lidt mere komplekse midt i nogle af de klare budskaber vi får i Bibelen (som jo er sande selvfølgelig)."

Så vil jeg gerne vide hvor i Skriften du finder belæg for at vantro kan blive frelst udenom Jesus. I SKRIFTEN, og ikke bare i ønsketænkning..

-Grundtvig

Til toppen 
#79577 - 23/01/2007 20:45 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tros ..

De mennesker, der levede før Kristus blev også frelst af deres tro.
Abraham er troens fader.

Ingen kommer til Faderen uden ved Sønnen, men før inkarnationen for ca. 2000 år siden, vidste ingen, at Gud, som de troede på, ville få navnet Jesus qua Menneskesøn.

Jesus er Ordet, Guds enbårne søn, vor Frelser og Herre, og ved ham er alt skabt, og det er ham, som vil komme igen og dømme levende og døde.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79578 - 23/01/2007 21:43 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kristina!

Jeg tror at det der opponeres imod er at ingen bliver frelst uden enten at høre Jesus til, eller have troet Guds løfter om Messias' komme.
Troede man på Gud, troede man også på de løfter Gud havde givet om Messias som ville komme en dag - og derfor var begge de frelste grupper inkluderet i mit svar.
Ikke fordi jeg vil forbyde andre at svare, men jeg vil bare være sikker på om du og jeg mener det samme

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#79579 - 23/01/2007 21:48 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej tros ..

De mennesker, der levede før Kristus blev også frelst af deres tro.
Abraham er troens fader.

Ingen kommer til Faderen uden ved Sønnen, men før inkarnationen for ca. 2000 år siden, vidste ingen, at Gud, som de troede på, ville få navnet Jesus qua Menneskesøn.

Jesus er Ordet, Guds enbårne søn, vor Frelser og Herre, og ved ham er alt skabt, og det er ham, som vil komme igen og dømme levende og døde.

kristina

Det er nemlig løfterigt.

"Ingen kommer til Faderen uden ved mig", siger Jesus, der blev Messias.

Men hvordan det så sker er en sag mellem Gud og mennesker. Det var det før, uden og efter Jesu liv her på jorden.

Til toppen 
#79580 - 24/01/2007 00:20 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: JesusFreakDK]
metusalem
Bruger

Det du siger Jesus gør i dødsriget står jo ikke i Peters brev. Det er utydeligt hvad der helt præcist sker. I den autoriserede oversættelse står der "prædikede" han og i den nyeste hverdagsdanske står der "forkyndte".

Det jeg siger er ikke, at man kan blive frelst udenom Jesus. Det kan man ikke netop pga. synd som du også selv siger. Det jeg siger er, at jeg tror Jesus drog ned i dødsriget og prædikede/forkyndte hvad han havde gjort for dem som var døde før han kom. Ligesom os som er efterfølgere af Jesus i dag gør det.

Det betyder ikke at alle tog imod det og automatisk bliver frelst. Det gjorde dem Jesus prædikede for her på jorden, heller ikke. Men dem som var døde før Jesus kom, fik en chance for at tage imod budskabet.

Jeg synes det virker som en retfærdig måde at gøre det på og jeg tror det er hvad der tales om i skriftstedet.

Til toppen 
#79581 - 24/01/2007 00:41 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Citat:

Det er dog en modbydelig rigid og fundamentalistisk indstilling. Den udtrykker en uhørt kynisme, idet I - både JesusFreakDK og Andreas Falck - stikker hovedet i busken og springer let og ikke særligt elegant over, at der lever og har levet milliarder af mennesker, som aldrig har haft en eneste chance for at høre "det glade budskab".

Hvis man i forfængelighed regner sig selv for bedre end de sagesløse milliarder, er der lighed med en farisæer.

Jeg må nok trøste mig med den gamle bøn:

Gud give mig tålmodighed, så jeg kan finde mig i de ting, jeg ikke kan ændre,
mod til at ændre de ting, jeg kan ændre.
Og klogskab til at skelne det ene fra det andet.

Til toppen 
#79582 - 24/01/2007 01:41 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Det er dog en modbydelig rigid og fundamentalistisk indstilling.

Du skriver dette som et svar på et af mine indlæg.

Men det er altså IKKE mig der har skrevet hvad du citerer.

Men bortset fra det og din ubehøvlede kommentar, så er det altså et bibelsk faktum at det er menneskets egen skyld at det går fortabt. Det er i al fald hverken Guds eller Jesu skyld.

Og så kan du kalde det rigid lige så tosset du vil. Men det må jo så betyde at du anser Gud og Jesus for at have en modbydelig rigid og fundamentalistisk indstilling. Læs. Ez. kap 18 inden du fremkommer med flere af den slags udtømninger.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79583 - 24/01/2007 19:49 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: Colgates]
hoeg
Bruger

"Det kan også ske i en mangfoldighed af andre sammenhænge - Satan er forførrisk, løgnagtig og bedragerisk. Ofte er lokkemidlet håb, guld og grønne skove - 'En Lysets Engel', der viser vejen."

Hej Colgates!

Jeg kan forstå, at du har et godt kendskab til Ole Skjærbæk Madsens forkyndelse (?). Derfor har jeg også med stor interesse læst de to link, du henviste til i dit indlæg i tråden om "velsignet" vand.
Så du DR2 Viden om-udsendelsen om vand og filmen Water 23. januar? Hvis ikke er der en genudsendelse nu på søndag 16.00, så vidt jeg husker. Som nævnt har jeg forsøgt at få en kristen teolog til at kommentere filmen og udsendelsen. Jeg har endnu ikke fået nogen reaktion. Formålet er at få afklaret om det med at "vand har en hukommelse" er noget okkult eller ikke. Her på forum har flere givet udtryk for, at "grander-vitaliseret" vand kan være okkult eller noget lignende, som du nævner ovenfor.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79584 - 25/01/2007 00:27 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Jeg ved godt, at det ikke var dig, jeg citerede, men du havde givet din tilslutning til det citerede.

Ez, 18 "Enhver skal undgælde for egne handlinger"

Handler, så vidt jeg kan se om noget nutidigt - og så er det fra før Kr. Pudsigt nok kan GT godt bruges, når nødvendigheden tilsiger det. Men det var vel Jesus, der i tidligere indlæg blev nævnt som forsoneren, og hans Den nye Pagt optræder ikke her.

Rom 1: Guds vrede over menneskers uretfærdighed

Citat:
v18 For Guds vrede åbenbares fra himlen over al ugudelighed og uretfærdighed hos mennesker, der undertrykker sandheden med uretfærdighed. v19 Det, man kan vide om Gud, ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for dem. v20 For hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses siden verdens skabelse og kendes på hans gerninger. De har altså ingen undskyldning. v21 For de kendte Gud, og alligevel ærede og takkede de ham ikke som Gud; men deres tanker endte i tomhed, og de blev formørket i deres uforstandige hjerte.

Og dette åbenbare skulle altså milliarder af mennesker have kunnet se og forstå, så de kendte Gud og ærede og takkede ham?

Det er godt nok noget fortænkt noget, noget meget sofistikeret.

Citat:
Men bortset fra det og din ubehøvlede kommentar, så er det altså et bibelsk faktum at det er menneskets egen skyld at det går fortabt

.

Tja, en barsk kritik, som rammer, vil nok kunne opleves som "ubehøvlet", selv om den ikke var ment sådan. Det er dog stadig for mig ufatteligt, at helt sagesløse milliarder af mennesker bliver henvist til fortabelse, hvad det så end måtte være.

Til toppen 
#79585 - 25/01/2007 01:08 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er dog stadig for mig ufatteligt, at helt sagesløse milliarder af mennesker bliver henvist til fortabelse, hvad det så end måtte være.

Det er altså helt ufatteligt for dig, når Bibelen siger at det er sådan!

Bibelen er ganske tydeligt på dette punkt. Før Jesu tid, blev folk frelst ved tro på Messias der skulle komme. Ez. 18 og flere andre tekster fortæller meget tydeligt at dem der havde budskabet betroet, havde ansvaret for at det blev forkyndt.

Efter Jesu tid bliver folk frelst ved tro på den Messias der var kommet. Og Bibelen er ganske tydeligt, at også dem, der efter Jesu første komme, har budskabet betroet, har ansvaret for at det bliver forkyndt.

Desuden fortæller Paulus os ganske tydeligt i de første par kapitler i sit brev til Romerne, at rent faktisk så har alle mennesker muligheder for at lære Gud at kende, "thi hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommeligehed, har kunnet ses fra verdens skabelse af, idet det forstås af hans gerninger, så de er uden undskyldning", Rom. 1,20 og 2,1.

Bibelen fortæller os ganske tydeligt, at vi, os der tror, har et stort ansvar for at bringe frelsens budskab ud til vore medmennesker. Forsømmer vi denne pligt, kan vi komme til at bære ansvaret for at der er nogle der går fortabt på grund af vores forsømmelighed.

Ud fra min forståelse af teksten i Obadias 16, vil de der går fortabt på grund af vores forsømmelighed, ikke blive straffet med nogen pine, men alene blive betragtet som om de aldrig har eksisteret. Ezekiels Bog er jo helt tydelig om at der er nogle der kan gå fortabt fordi vi har forsømt at forkynde frelsen for dem. Men da Gud er nådig og en kærlig Gud vil han ikke straffe, pine og hvad værre er med disse, men betragte dem som om de aldrig har eksisteret.

Og som det tydelig burde fremgå, så kan jeg heller ikke, ud fra tydelige tekster i Bibelen, få det til at passe at en nådig og kærlig Gud vil pine og plage de fortabte i al evighed uden nogen ophør. Jeg synes der er så klare og tydelige tekster i Bibelen der sætter en grænse for længden og varigheden af Ildsøen, lige som Sodoma og Gomorra jo heller ikke længere eksisterer eller brænder.

Og så vidt jeg har kunnet konstatere, så er disse tanker om det evigt brændende helvede heller ikke noget der var kendt blandt de første generationer af kristne efter Jesu tid, men først noget der er kommet ind i krstendommen på et par hundrede år eller mere efter Jesu tid.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79586 - 25/01/2007 07:03 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
hoeg
Bruger

"Og så vidt jeg har kunnet konstatere, så er disse tanker om det evigt brændende helvede heller ikke noget der var kendt blandt de første generationer af kristne efter Jesu tid, men først noget der er kommet ind i krstendommen på et par hundrede år eller mere efter Jesu tid," skriver Andreas.

Ja, helt rigtigt. På et tidspunkt blev det meget praktisk at kunne anføre helvedes pine som skræmmemiddel, da magthaverne fandt ud af, at de kunne bruge kristendommen til undertrykkelse.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79587 - 25/01/2007 07:40 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej hoeg
Citat:
Ja, helt rigtigt. På et tidspunkt blev det meget praktisk at kunne anføre helvedes pine som skræmmemiddel, da magthaverne fandt ud af, at de kunne bruge kristendommen til undertrykkelse.

hvordan kommer du dog frem til det? - - det var da lige den pine, som Jesus advarede så kraftigt imod, og som han selv i sin kærlighed tog på sig for at frelse os fra ..

Matt 10,28: Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. .. ja, det er faktisk Jesu ord ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79588 - 25/01/2007 07:46 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: tros]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tros
Citat:
Det er dog stadig for mig ufatteligt, at helt sagesløse milliarder af mennesker bliver henvist til fortabelse, hvad det så end måtte være.

Sagesløse findes der ingen af, men forfærdende er det under alle omstændigheder.

Og det allermest ufattelige er, at Gud har givet os sin elskede søn, for os for at vi i Ham forsones med Gud og leve evigt i Paradiset på den nye jord.
TÆNK at det er muligt at tro, at det virkelig, virkelig er sandt!
Men det er det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79589 - 25/01/2007 08:35 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Hej Kristina!

Du har vel læst om Karl den Store og andre, der tvangsdøbte hedninge i Guds navn? Også danske konger og bisper undertrykte Østersø-befolkninger med "sværdet og korset".
Da kristendommen kunne bruges af magthaverne, blev det meget praktisk at bruge helvedes pine som skræmmemiddel. Det er en historisk kendsgerning og ikke noget, jeg har fundet på.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79590 - 25/01/2007 09:54 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej hoeg
Citat:

hvordan kommer du dog frem til det? - - det var da lige den pine, som Jesus advarede så kraftigt imod, og som han selv i sin kærlighed tog på sig for at frelse os fra ..

Matt 10,28: Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. .. ja, det er faktisk Jesu ord ..

Nu er det jo en ret dårlig oversættelse du har anvendt.

Udtrykket "gå fortabt" er en næsten misvisende oversættelse. Det græske ord, der er anvendt er "apollumi" og betyder "ødelægge, destruere". I mange engelseke oversættelse er det oversat til "destroy".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79591 - 25/01/2007 23:48 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas
Citat:

Nu er det jo en ret dårlig oversættelse du har anvendt.

Så må du drøfte det med Dansk Bibelselskab!

Alle oversættelser kan diskuteres, men det er nu engang den officielle Bibel, vi holder os til: DO 1992.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79592 - 26/01/2007 01:01 Re: Reinkarnation på tv2 [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Alle oversættelser kan diskuteres, men det er nu engang den officielle Bibel, vi holder os til: DO 1992.

1931/48-oversættelsen er da lige så officiel og autoriseret! Og der findes masser af andre oversættelser end blot den danske af 1992.

Men du kan måske vise mig det vers i Bibelen hvor Jesus siger at DO1992 er den bedste og mest pålidelige oversættelse?

At ville hænge sig fast i en enkelt oversættelse, som endda af masser af eksperter erklæres for at være en både dårlig og stærkt tolkende oversættelse, er bestem ikke seriøs tilgang til eksegese.

Og i det helt aktuelle tekststed, er det jo ganske let at undersøge og få bekræftet at DO1992 er både dårligt og til dels misvisende oversat!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79593 - 05/02/2007 12:22 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: Colgates]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hej Colgates

Citat:
Personligt kan jeg fx huske som barn, at de store drenge i skolen kunne gynge i fuld fart på legepladsens gynger og med ét hoppe af og flyve over legehusene. Det forekommer stadig komplet autentisk i mit hoved. Men jeg må erkende, at det er en falsk erindring (dvs. en fejl rekonstruktion)

Det er nu slet ikke det samme, for i denne situation kan de tage tilbage til det sted drengen taler om, og se at det er præcist som han beskriver.

I dit tilfælde er det lige modsat. Man kan tage tilbage til legepladsen og se at det du siger IKKE passer. Så det kan slet ikke sammenlignes

Citat:
Tankerne om den usynlige ven, var i begyndelsen harmløse og naive, men blev udnyttet af en bedragerisk instans. Det kan også ske i en mangfoldighed af andre sammenhænge - Satan er forførrisk, løgnagtig og bedragerisk. Ofte er lokkemidlet håb, guld og grønne skove - 'En Lysets Engel', der viser vejen.

Du giver mig kuldegysninger!!!!

Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#79594 - 10/02/2007 22:05 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: Carrie]
jesper45
Bruger

Reg.: 12/04/2004
Reinkanation, hvorfor er det så svært at forstå...
det er svært at forstå fordi at (ham der lyver ) og som de kristne hele tiden referere til ikke forstår at han NETOP har påvirket de menesker som begynte at nedskrive det Jesus sagde mange mange år efter jesus levede til noget andet langt fra sandheden !

Nej Jesus lære var IKKE at du kan få evigt liv....
Jesus lære var at du HAR evigt liv....

Hvorfor er det svært at forstå....
vi må alle udvikle os åndlig for at kunne komme i Guds rige, ved liv efter liv at opnå målet.......Guds rige !

Jesper

Til toppen 
#79595 - 10/02/2007 22:48 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: jesper45]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jesper

Jeg er enig med dig i, at reinkarnationslæren ikke er svært at forstå, den er faktisk meget logisk ! ... der er ikke andet i vejen med den, end at den ikke er sand!
Men det er jo også en alvorlig fejl, må man sige ..

Jeg har selv i temmelig mange år regnet med, at det kosmologiske reinkarnations-verdensbillede var korrekt, det var sådan set ikke nogen tro, snarere en intellektuel misforståelse af, hvordan livet er skruet sammen -

- men så skete der det for mig, at Gud greb ind i mit liv, og jeg kom til kristen tro på Jesus som Vejen, Sandheden og Livet.

Og den tro er ikke forenelig med den åndelige udviklingslære.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79596 - 11/02/2007 07:17 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: kristina]
hoeg
Bruger

"Jeg er enig med dig i, at reinkarnationslæren ikke er svært at forstå, den er faktisk meget logisk ! ..."

Hej Kristina!

Jeg har (også) forsøgt at forstå reinkarnation. Men denne lære blev for mig mere og mere uforståelig/uacceptabel i takt med at jeg forsøgte at komme frem til noget, der ligner en forståelse. Den eneste reinkarnation, jeg mener at forstå og som kan forekomme logisk, er Guds reinkarnation som menneske i Jesus Kristus. Gud vil frelse sin skabning fra fortabelsen og det onde og vil derfor dele vore vilkår.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#79597 - 11/02/2007 18:36 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej hoeg
Citat:
Den eneste reinkarnation, jeg mener at forstå og som kan forekomme logisk, er Guds reinkarnation som menneske i Jesus Kristus. Gud vil frelse sin skabning fra fortabelsen og det onde og vil derfor dele vore vilkår.

OK, men Gud har nu ikke reinkarneret - Guds søn inkarnerede som Mennesønnen Jesus for ca. 2000 år siden, og kun én gang!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79598 - 11/02/2007 18:56 Re: Tegn og undere, forudsigelser og claivoyance [Re: kristina]
hoeg
Bruger

"OK, men Gud har nu ikke reinkarneret - Guds søn inkarnerede som Mennesønnen Jesus for ca. 2000 år siden, og kun én gang!"

To bogstaver for meget gør en stor forskel. Tak til Kristina for korrektionen.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær