0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#79433 - 17/01/2007 22:48
Urmageren?
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej! Hvad er folks holdniing til at den urmager der forsvarede sit liv og sin ejendom nu bliver varetægtsfængslet, og sigtet for manddrabsforsøg for at forsvare sig? Hvis min holdning ikke er tydeligt nok i dette oplæg uddyber jeg gerne 
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#79434 - 17/01/2007 23:08
Re: Urmageren?
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Der er et link til historien her Jeg synes det lyder ret voldsomt... og jeg synes anklagen virker fair, og overlader det trygt til dommeren  Hvad mener du selv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79435 - 17/01/2007 23:14
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Ups, ja, sorry, glemte at linke  Jeg mener det er en skandale at ofret bliver anklaget for drabsforsøg, mens forbryderne sandsynligvis enten slipper helt for straf, eller også får en betinget dom. Manden frygtede helt berettiget for sit liv (at pistolerne var atrapper havde han ingen mulighed for at vide...), og i den situation mener jeg han var berettiget til at gøre hvad han gjorde. Jeg mener det vil sende et meget meget dårligt signal at give han noget som helst andet end en symbolsk straf, evt. for ulovlig våbenbesiddelse. De to røvere slap for billigt, og det danske retssystem er generelt for slapt og til grin. Intet under at nogle mennesker bliver så desperate som den stakkels urmager... Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79436 - 17/01/2007 23:18
Vi ved ikke noget!
|
Bruger
Reg.: 18/08/2006
Sted: Frederiksberg
|
Kære Mark! Politiet arbejder endnu på sagen og grundlovsforhøret var lukket, så spørgsmålet er, om nogen af os her kan have en kvalificeret holdning. Men alt tyder på, at den pågældende urmager har handlet i lidt mere end nødværge (se for eksempel denne artikel i JP). Fra andre artikler om sagen får jeg samtidig det indtryk, at myndighederne ikke formår at beskytte den slags butikker godt nok. Om det så er en konsekvens af at Politiet har en del kriminelle på Nørrebo at tage sig af, skal være usagt. /Feldbech
|
|
Til toppen
|
|
|
#79437 - 17/01/2007 23:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej JesusFreak - nej, din holdning var ikke tydelig, har du sådan en?  Jeg kan sagtens forstå urmageren og står parat med alverdens undskyldninger og skulderklap .. men nej fra mig til væbnet selvtægt og ulovlig våbenbesiddelse. Det er forbudt, og sådan må det være. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79438 - 17/01/2007 23:24
Hvordan ved vi?
|
Bruger
Reg.: 18/08/2006
Sted: Frederiksberg
|
Kære Mark!
Hvorfra har du at »forbryderne sandsynligvis enten slipper helt for straf, eller også får en betinget dom«?
Hvem er de to røvere som »slap for billigt«?
Hvordan ved vi at »manden helt berettiget frygtede for sit liv«? Hvis han har skudt dem i ryggen, synes jeg det er en meget forhastet konklusion, som er svært at sige noget fornuftigt om, før forløbet forhåbentlig bliver afdækket.
/Feldbech
|
|
Til toppen
|
|
|
#79439 - 17/01/2007 23:43
Re: Vi ved ikke noget!
[Re: nfr]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Feldbech skrev: Citat: Kære Mark!
Politiet arbejder endnu på sagen og grundlovsforhøret var lukket, så spørgsmålet er, om nogen af os her kan have en kvalificeret holdning. Men alt tyder på, at den pågældende urmager har handlet i lidt mere end nødværge (se for eksempel denne artikel i JP).
Din overskrift "Vi ved ikke noget!" dækker godt. For det er jo sagen at vi ved ikke hvordan situationen er. Vi kan læse at urmageren skød røverne i ryggen og det taler jo ikke til hans fordel må man sige, men det betyder jo ikke at vi ved hvad der egentlig skete. Det vil jeg trygt overlade til retssystemet at rede ud.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#79440 - 17/01/2007 23:54
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Mark, Citat: De to røvere slap for billigt, og det danske retssystem er generelt for slapt og til grin. Intet under at nogle mennesker bliver så desperate som den stakkels urmager...
Det vil sige, at du mener, at hvis folk føler sig tilstrækkeligt svigtet af systemet, så har de lov at tage sagen i egen hånd?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#79441 - 18/01/2007 03:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jesusfreak Våben er en ret underlig ting at have med at gøre,.. alt fra dem til selvforsvar og så dem til jagt! Jeg synes det er lidt svært at forholde sig til tingene, igen ligesom med ungdomshuset, Loven er helt klar, men tingene sat i perspektiv giver en vel nærmest en sympatisk forståelse af Urmageren. Jeg læste artiklen her til morges, og jeg tror nok jeg tænker mig om 2 gange næste gang jeg skal have skiftet batteri :P Der er selvfølgelig ikke iorden i udgangspunktet at vi indfører amerikanske tilstande, med at man må forsvare sin ejendom med skydevåben og etc. At eje våben kræver omtanke, det ved alle vi jægere fx, og at have det liggende eller på sig i en butik, og så at skyde på folk, ja det er ikke for smart eller iorden... Men han er jo blevet røvet flere gange, og har åbenbart ikke følt sig beskyttet eller lign. af ordenmagten,.. Det giver ham ikke lov til at lege lucky luke, men det stiller da en problematik op omkring vores samfund, hvis butiksejere føler sig nødsaget til at være bevæbnet! Men når det så kommer til at forsvare sig selv, ja så synes jeg faktisk det er ret svært at sige noget, for man kommer nemt til at putte sig selv i en kasse og stemple sig selv uanset hvad man siger! Kristent set, må vi jo bare vende den anden kind til, men hvis jeg bliver skudt efter så har jeg altså ikke lyst til at være skydeskive... Jeg har netop oplevet indbrud i min gamle lejlighed, hvor tyvene kom ind gennem døren med koben mens jeg lå og sov, det skræmte dem i første sekund at jeg tændte lyset, men så blev de vist modige nok til at prøve at gafle noget i en fart og så løb de med min læderjakke fra entreen og hvad de kunne nå at gafle af parfume fra badeværelset... Så når jeg møder velduftende mænd i læderjakker på gaden så kan man jo tænke sit  På den anden side, oplevede jeg indbrud og min kæreste eller jeg blev gjort for træd, så kunne jeg nok snildt finde på at låse våbenskabet op og sende en haglbyge efter røverne... selvom det er ulovligt... Det er lidt svært at afgøre hvordan man ville gøre i situationen, men min holdning til urmageren er at han på en ekstrem måde forsvarede sig, men han bør ikke dømmes for forsøg på mandrab,... Istedet burde han frakendes retten til våben, i dømmes en ordentlig bøde og tilbydes terapi. Evt en dom for uagtsom omgåelse med skarpladte våben. Mvh Lars Burde man så stramme våben lovgivningen? Ja i al fald på Pistoler og små repeter våben.
Ændret af Evangelisten (18/01/2007 03:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79442 - 18/01/2007 05:54
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hehe - som sagt uddyber jeg gerne  Jeg mener at urmageren er en helt, som burde feteres og roses. At forsvare sit liv og sin ejendom bør altid være straffri. For mig at se betyder det ikke noget at røvernes våben var atrapper - det havde ofret jo ingen mulighed for at vide. Så for mig at se er den rigtige dom tydelig: Fuldstændig frifindelse for alle anklager....måske lige på nær den om ulovlig våbenbesiddelse. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79443 - 18/01/2007 05:56
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Der er forskel mellem accept og forståelse!
Jeg kan GENERELT godt forstå det, men jeg vil ikke GENERELT acceptere selvtægt. Det kommer an på den enkelte situation - og i denne situation mener jeg at det var berettiget, fordi der var fare for liv og ejendom.
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79444 - 18/01/2007 05:59
Re: Hvordan ved vi?
[Re: nfr]
|
Bruger
|
Hej  Prøv at se på det danske "Hvor ER det synd for forbryderne!"-"retssystem", og så svar mig ærligt på om du ikke seriøst tror det samme. Hvad giver røveriforsøg? 1 måneds betinget?? En god tommelfingerregel er for mig at se at når nogen peger på dig med et våben, så er der overhængende livsfare. Og det tager ikke mere end et splitsekund at vende sig om og skyde, selvom man har ryggen til. Derfor fastholder jeg hvad jeg skrev  Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79445 - 18/01/2007 07:48
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hvad blev der lige af "vend den anden kind til"  Min personlige holdning er, at jeg er fuld af sympati for ham.. Jeg forstår hans frustration og kan ikke afvise at, havde jeg muligheden, jeg kunne finde på det samme.. At opleve sit livsværk igen og igen bleve røvet og sin egen sikkerhed sat på spidsen - ikke kun én gang, men mange gange - kan drive folk langt ud.. Jeg spørger mig selv til tider, hvordan vores retsforståelse er og bør være; er det ofret der beskyttes eller overfaldsmanden? Nuvel.. Nå det er sagt, så må man også acceptere myndighedernes disponering og prioritering af retsystemet og metoden for den udøvende magt.. Det er ikke den enkelte borgers ret/ansvar at afgør rets og sikkerhedsspørgsmål i Danmark, men at underlægge sig den til enhver tid gældende lovgivning.. Vi har mulighed for at påvirke denne ved folketingsvalg og påvirkning af de siddende politikkere, bl.a. ved læserbreve og oponionsmålinger.. Spørgsmålet er hvad tingene ender med, hvis alle sympatiserer så kraftigt med urmageren, at det bliver alment accepteret at have våben liggende i forretningen.. Hvad så hvis der opstår et skænderi, som presser indehaveren af skydevåbenet til at tage det i brug (ikke grundet den anden parts adfærd, men egen manglende stresstærskel)? Og kan man tillade sig at indskrænke det til forretningen? Hvad så med dørmænd, skal vi også se igennem fingre med at de har våben? Den gamle dame på gaden? Og sådan kan man blive ved.. Uanset hvor meget jeg sympatiserer med urmageren (og det er meget), så kan vi som samfund bare ikke se igennem fingre (og slet ikke fejre) lovovertrædelser, uanset motivet.. Formidlende omstændigheder? Helt sikkert, men se igennem fingre? Nej.. Man bliver nødt til at spørge sig selv om hvad der kommer først: Den enkeltes retsfølelse eller samfundets retssikkerhed? Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79446 - 18/01/2007 11:13
|
Anonym
Anonym
|
Nej til røveri.
Nej til selvtægt.
Nej til ulovlig våbenbesiddelse.
At stille det op overfor hinanden som om nogle har ret og nogle har ikke - som om der er nogle, der har gjordt noget "rosværdigt" i denne her forbindelse er fuldstændig henne i skoven. Både røverne og urmagerne havde andre valg og muligheder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79447 - 18/01/2007 11:36
Re: forbrydelse og straf ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JF
... vil lige spørge dig, hvad er, efter din mening, formålet/formålene med fængselsstraf?
1) Tilfredsstillelse af befolkningens generelle krav om, at "retfærdighed" skal ske fyldest. "Øje for øje" - - eller måske to øjne for ét. Hævnmotivet.
2) Forebyggelse af selvtægt.
3) Forebyggelse af krimnalitet generelt.
4) Forbedring af den enkelte lovovertræder.
(Så vidt jeg har forstået er der blandt kriminologer generel enighed om, at 3) og 4) i hvert fald ikke virker efter hensigten ... )
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#79448 - 18/01/2007 12:51
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Citat: Hvad giver røveriforsøg? 1 måneds betinget??
sæt dig dog ind i tingene, før du skriver sådan noget. Man får ikke betinget straf for et bevæbnet røveri i Danmark! her er et eksempel på en, der fik 9 år ubetinget (her er dog skærpende omstændigheder). her er et mere sammenligneligt eksempel, hvor forbryderen får 2 år ubetinget.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#79449 - 18/01/2007 16:47
|
Bruger
|
Citat: og i denne situation mener jeg at det var berettiget, fordi der var fare for liv og ejendom
Retten til selvforsvar (selvtægt) dækker ikke ejendom, og det giver IKKE lov til at skyde folk i ryggen, når de flygter!!!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#79450 - 18/01/2007 16:54
|
Bruger
|
Urmageren var urimeligt heldig, at røverne "kun" anvendte attrappistoler. Næste gang er det nok rigtige pistoler, og kender de manden, skyder de først og spørger bagefter.
Derfor skal civile ikke bevæbne sig for at forsvare sig. Og derfor skal vi ikke have bevæbnede vagter.
Det lader til, at der i øjeblikket hærger en røveribølge i Kbh-området, og det kan muligvis være organiseret på en eller anden måde. Men vejen frem er ikke skyderi i gaderne men sikringssystemer, sluser, el.l. i forretninger med store letomsættelige værdier. Og så samarbejde med politiet i nogle af de røverproducerende områder. Her har jeg godt kig på Letland.
Så længe vi kan holde røverne til attrappistoler, er det i det mindste begrænset, hvor voldsomt blodbadet kan blive.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79451 - 18/01/2007 17:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj Citat: Urmageren var urimeligt heldig, at røverne "kun" anvendte attrappistoler. Næste gang er det nok rigtige pistoler, og kender de manden, skyder de først og spørger bagefter.
Det er vi enige om - og også om dine øvrige bemærkninger.
Jeg har kun den tilføjelse, at urmageren også var urimeligt heldig, fordi han kun kom til at såre røverne og altså ikke står tiltalt for (overlagt) manddrab.
Han havde jo på forhånd havde skaffet sig et skarpladt våben og havde ikke bare en attrap liggende. Så noget "vådeskud" var det ikke ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#79452 - 18/01/2007 18:36
[Re: Henoch]
|
Bruger
|
Du tager ikke højde for at der her var tale om røveriFORSØG... Derfor vil straffen blive mindsket.
I øvrigt var det et spørgsmål
|
|
Til toppen
|
|
|
#79453 - 18/01/2007 18:37
|
Bruger
|
Hej Kristina! Primært 1 og 2. 3 og 4 i mindre grad... Hmmm...ja, så hurtigt og enkelt kan det siges 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79454 - 18/01/2007 18:41
|
Bruger
|
Den heldige BURDE være røveren... Dette burde slet ikke være et strafferetsligt anliggende for urmageren for mit vedkommende. Han har forsvaret sig og sin ejendom, efter gentagne gange at have været udsat for røveri og opdaget at politiet ikke har gjort en skid.
Så begynder man til sidst at tage andre metoder i brug for at beskytte sig og sit.
Overlagt manddrab ville det under ingen omstændigheder være - fordi det, så vidt jeg er orienteret, forudsætter hensigt. Dvs. at urmageren skød for at dræbe, og dette er en temmelig tung bevisbyrde at løfte i en sag hvor en mand har forsvaret sig mod bevæbnede røvere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79455 - 18/01/2007 18:43
|
Bruger
|
Kort og godt: Jeg er uenig.
Når politiet er uvillig/ude af stand til at beskytte borgerne, så må borgerne beskytte sig selv. Hvis politiet, og samfundet, er utilfredse med dette så må man lette den dertil indrettede og sørge for at kriminalitet ikke kan betale sig, og for en stærk tilstedeværelse af politi.
Min sympati ligger helt klart hos ofret her (urmageren), og jeg synes det er grotesk at man så meget som OVERVEJER at sigte ham for manddrab..
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79456 - 18/01/2007 18:44
[Re: ]
|
Bruger
|
Hvis det var DIG der blev truet på liv og ejendom, og du gang på gang havde oplevet at politiet gjorde røv og nøgler for at hjælpe dig - ville du så ikke også sørge for at kunne forsvare dig selv og dit?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79457 - 18/01/2007 18:46
|
Bruger
|
Jo, den DÆKKER faktisk også ejendom, og hvorvidt den finder anvendelse i en sag hvor ofret valgte at forsvare sig inden gerningsmændene kunne nå at angribe igen er noget retten skal tage stilling til..
Beklageligvis er jeg sikker på at retten synes det er ÅÅÅÅH så synd for de STAKKELS forbrydere...
Det er ikke et retssamfund værdigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79458 - 18/01/2007 18:49
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvis det var DIG der blev truet på liv og ejendom, og du gang på gang havde oplevet at politiet gjorde røv og nøgler for at hjælpe dig - ville du så ikke også sørge for at kunne forsvare dig selv og dit?
Som tidligere sagt synes jeg det er helt falsk at stille det op som om ENTEN tyvene ELLER urmagerne har gjort det godt. Begge har brudt loven, that's it. Hvad jeg ville gøre er irrelevant for den sag, du har rejst ved at åbne denne tråd.
Derudover er der rent faktisk forskel på at blive røvet og blive slået ihjel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79459 - 18/01/2007 18:54
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas! Vi er aldrig blevet befalet at vende ANDRES kinde til  Det er klart at det ikke er op til enkeltmand at afgøre retsspørgsmål. Det er domstolenes, jf. magtens tredeling. MEN I forbindelse med forsvar af person eller ejendom har den enkelte også et ansvar. Eller mener du at jeg ikke har ret til at forsvare mig hvis jeg bliver angrebet? Man kan naturligvis altid køre enkeltsager langt ud, i stil med: "Hvad nu HVIS en eller anden psykopat beslúttede sig for at bruge nytårsfyrværkeri som våben?". Dette KAN ske, men du vil vel ikke forbyde nytårsfyrværkeri af DEN grund?  Du kan kalde det hvad du vil; hvis urmageren går fri for straf og røverne kommer i fængsel vil jeg gerne gå med til at kalde det "formildende omstændigheder", i stedet for "total frifindelse" - det er ikke ordene men SAGEN der betyder noget for mig. Og sagen er at røverne aldrig var blevet skudt på hvis de ikke havde besluttet sig for at udplyndre ham igen, i tillid til at politiet heller ikke DENNE gang gjorde noget. Der gjorde de så regning uden vært....og det mest groteske er at når politiet ENDELIG tropper op, så er det for at anholde OFRET. Verden er gået af lave  Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79460 - 18/01/2007 18:58
|
Bruger
|
"Som tidligere sagt synes jeg det er helt falsk at stille det op som om ENTEN tyvene ELLER urmagerne har gjort det godt." Men det er jo det der er sagens kerne her. Er det acceptabelt at forsvare liv og ejendom eller er det ikke. Hvis jeg skal være ærlig synes jeg du kryber lidt udenom  "Begge har brudt loven, that's it. Hvad jeg ville gøre er irrelevant for den sag, du har rejst ved at åbne denne tråd." Njet - det handler nemlig om empati. Evnen til at sætte sig i andre menneskers sted og se sagen fra deres synsvinkel. Og hvis du gang på gang på gang havde oplevet at politiet havde mere travlt med at drikke kaffe end gøre deres arbejde og hjælpe dig tror jeg nok også piben ville få en anden lyd....men uden at jeg kan vide det med sikkerhed naturligvis "Derudover er der rent faktisk forskel på at blive røvet og blive slået ihjel." Ja, vel er der forskel. Hvad er din pointe? Det var jo vøbnet røveri, og at det kun var atrapper havde ofret som sagt ikke mulighed for at vide. Så vidt han vidste var hans liv og ejendom i fare - og han forsvarede det. Det er ikke dadel- men beundringsværdigt. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79461 - 18/01/2007 19:36
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jo, den DÆKKER faktisk også ejendom, og hvorvidt den finder anvendelse i en sag hvor ofret valgte at forsvare sig inden gerningsmændene kunne nå at angribe igen er noget retten skal tage stilling til..
Beklageligvis er jeg sikker på at retten synes det er ÅÅÅÅH så synd for de STAKKELS forbrydere...
Det er ikke et retssamfund værdigt.
Der er endnu ikke faldet dom i sagen. Det kan man bryde sig om eller ej, men det er en del af retssikkerheden her til lands.
Ønsker du en lovliggørelse af selvtægt og strengere straffe for indbrud og røveri vil jeg foreslå dig at kontakte dit lokale folketingsmedlem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79462 - 18/01/2007 19:44
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "Som tidligere sagt synes jeg det er helt falsk at stille det op som om ENTEN tyvene ELLER urmagerne har gjort det godt."
Men det er jo det der er sagens kerne her. Er det acceptabelt at forsvare liv og ejendom eller er det ikke. Hvis jeg skal være ærlig synes jeg du kryber lidt udenom
Det er du velkommen til at synes.
Jeg har tidligere sagt at jeg er modstander af selvtægt, tyveri og ulovlig våbenbesiddelse. Det er vel klart nok eller..?
Derfor får du mig heller ikke til at "vælge side" her. Tro det eller lad være, men det er ikke spor sort/hvidt. Snarere sort/sort.
Citat: "Begge har brudt loven, that's it. Hvad jeg ville gøre er irrelevant for den sag, du har rejst ved at åbne denne tråd."
Njet - det handler nemlig om empati. Evnen til at sætte sig i andre menneskers sted og se sagen fra deres synsvinkel. Og hvis du gang på gang på gang havde oplevet at politiet havde mere travlt med at drikke kaffe end gøre deres arbejde og hjælpe dig tror jeg nok også piben ville få en anden lyd....men uden at jeg kan vide det med sikkerhed naturligvis
Nej, det kan du nemlig ikke vide noget om. Og jeg ved ikke hvad det har med den aktuelle sag at gøre.
Jeg bestræber mig på at leve et liv hvor jeg ikke bryder nogle love. Det er min intention. Så meget kan jeg da sige.
Derudover synes jeg du taler utroligt nedværdigende om politiet. Din empati rækker åbenbart ikke her..?
Min sympati eller medfølelse har ikke noget at gøre med hvorvidt jeg synes det er "ok" at nogle bryder loven eller ej. Men jeg mener loven skal holdes, og som sagt er jeg ikke vild med hvad hverken urmageren eller røverne har gjort. Jeg kan så glæde mig over at det i sager som disse ikke er et enten-eller, men at domstolene vil arbejde på at enhver får dom som fortjent.
Citat: "Derudover er der rent faktisk forskel på at blive røvet og blive slået ihjel."
Ja, vel er der forskel. Hvad er din pointe?
''
At du i dit spørgsmål til mig mokkede de to sammen under et.
Citat: Det var jo vøbnet røveri, og at det kun var atrapper havde ofret som sagt ikke mulighed for at vide. Så vidt han vidste var hans liv og ejendom i fare - og han forsvarede det. Det er ikke dadel- men beundringsværdigt.
Mvh
JF
Hvorfor? Han brød loven mens han gjorde det. Som sagt var der andre måder han kunne have sikret sig på. Dette her var ikke hans eneste mulighed.
Vi er bestemt sat til at forvalte det vi har fået givet, men jeg ser ikke noget beundringsværdigt i at vi bryder loven mens vi gør det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79463 - 18/01/2007 20:02
|
Bruger
|
"Nej, det kan du nemlig ikke vide noget om. Og jeg ved ikke hvad det har med den aktuelle sag at gøre."
Det har det med det at gøre at det gamle engelske ordsprog "Do not judge a man until you've walked a mile in his shoes" finder anvendelse her. Det er meget nemt at sidde her i sikkerhed og være bagklog.
"Min sympati eller medfølelse har ikke noget at gøre med hvorvidt jeg synes det er "ok" at nogle bryder loven eller ej."
Men mener du at det aldrig under nogen omstændigheder er i orden at bryde en lov? (Og naturligvis mener jeg her ikke sager a la disciplene for Rådet...)
"At du i dit spørgsmål til mig mokkede de to sammen under et."
Det er fordi der i dette tilfælde så vidt ofret kunne vide var tale om begge dele. Han var BÅDE i gang med at blive besjålet, OG i livsfare.
"Hvorfor? Han brød loven mens han gjorde det."
Igen er mit spørgsmål nu: Skal man under alle omstændigheder overholde ALLE love?
"Som sagt var der andre måder han kunne have sikret sig på. Dette her var ikke hans eneste mulighed."
Tjah, nævn disse "andre muligheder"? Løfte en pegefinger og sige "fy fy"?
"Vi er bestemt sat til at forvalte det vi har fået givet, men jeg ser ikke noget beundringsværdigt i at vi bryder loven mens vi gør det."
Det kommer i mine øjne an på under hvilke omstændigheder
|
|
Til toppen
|
|
|
#79464 - 18/01/2007 20:05
|
Bruger
|
"Der er endnu ikke faldet dom i sagen. Det kan man bryde sig om eller ej, men det er en del af retssikkerheden her til lands."
Nej, der er ikke faldet dom endnu, men man skal kende det danske samfund meget dårligt for at kunne tro at retfærdigheden sker fyldest i denne sag.
"Ønsker du en lovliggørelse af selvtægt og strengere straffe for indbrud og røveri vil jeg foreslå dig at kontakte dit lokale folketingsmedlem. "
Dette kan jo så siges til ALLE diskussioner:
"Hvis du mener du har ret, så kontakt dit lokale folketingsmedlem"......det er bare ikke særlig befordrende for debatten.
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79465 - 18/01/2007 20:12
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "Nej, det kan du nemlig ikke vide noget om. Og jeg ved ikke hvad det har med den aktuelle sag at gøre."
Det har det med det at gøre at det gamle engelske ordsprog "Do not judge a man until you've walked a mile in his shoes" finder anvendelse her. Det er meget nemt at sidde her i sikkerhed og være bagklog.
LOL, det er så skønt hvordan du altid formår at liste nogle udsagn om dine samtalepartneres moralske habitus ind i samtaler her.
Er der nogle der er bagkloge i denne her tråd mener jeg det er dig. Du har bl.a. udtalt dig KLART om hvilken straf røverne vil få.
Jeg kan ikke se hvad bagklogt der er i at forholde sig til hvad loven siger. Det er vel det, man har loven til? At undgå bagklogskab og bagtanker. At loven så ikke altid virker eller er retfærdig er en anden sag. Det mener du ikke den er i dette tilfælde. Det vil jeg ikke udtale mig om før der er fældet dom. Men som sagt tager jeg afstand fra røveri såvel som selvtægt. Det gjorde jeg også FØR denne her sag.
Citat: "Min sympati eller medfølelse har ikke noget at gøre med hvorvidt jeg synes det er "ok" at nogle bryder loven eller ej."
Men mener du at det aldrig under nogen omstændigheder er i orden at bryde en lov? (Og naturligvis mener jeg her ikke sager a la disciplene for Rådet...)
Nu er det vel ikke det vi diskuterer. Men love kan da være tåbelige, og dog er de til for at blive overholdt. That's the beauty of democracy!
Igen vil jeg sige at der er forskel på begreber som civil ulydighed og så selvtægt. Det er ikke det samme, selvom der i begge tilfælde er tale om overtrædelse af loven.
Selvtægt er jeg som sagt ikke tilhænger af. Skulle forsamlingsfriheden for kristne blive forbudt ville du nok kunne tælle mig som civil ulydig.
Citat: "At du i dit spørgsmål til mig mokkede de to sammen under et."
Det er fordi der i dette tilfælde så vidt ofret kunne vide var tale om begge dele. Han var BÅDE i gang med at blive besjålet, OG i livsfare.
"Hvorfor? Han brød loven mens han gjorde det."
Igen er mit spørgsmål nu: Skal man under alle omstændigheder overholde ALLE love?
Det har jeg vist så svaret på nu.
Citat: "Som sagt var der andre måder han kunne have sikret sig på. Dette her var ikke hans eneste mulighed."
Tjah, nævn disse "andre muligheder"? Løfte en pegefinger og sige "fy fy"?
Jeg er simpelthen så træt af at du taler ned til mig.
Men forsikring, lovligt godkendte vagtselskaber, alarmer osv. havde ikke været ulovlige.
Jeg er heller ikke modstander af den overvågning, der for tiden diskuteres, selvom jeg er i tvivl om hvor meget den vil gavne.
Citat: "Vi er bestemt sat til at forvalte det vi har fået givet, men jeg ser ikke noget beundringsværdigt i at vi bryder loven mens vi gør det."
Det kommer i mine øjne an på under hvilke omstændigheder
Ja, det er vi nok i virkeligheden enige i. Men som sagt er jeg ikke vild med selvtægt i den forbindelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79466 - 18/01/2007 20:14
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "Der er endnu ikke faldet dom i sagen. Det kan man bryde sig om eller ej, men det er en del af retssikkerheden her til lands."
Nej, der er ikke faldet dom endnu, men man skal kende det danske samfund meget dårligt for at kunne tro at retfærdigheden sker fyldest i denne sag.
Jeg kan se at "you have walked a mile in the shoes of" domstolene her.
At skælde ud over det på et forum som her ændrer ingenting.
Citat: "Ønsker du en lovliggørelse af selvtægt og strengere straffe for indbrud og røveri vil jeg foreslå dig at kontakte dit lokale folketingsmedlem. "
Dette kan jo så siges til ALLE diskussioner:
"Hvis du mener du har ret, så kontakt dit lokale folketingsmedlem"......det er bare ikke særlig befordrende for debatten.
Mvh
JF
Jo? Det er da NETOP befordrende for en debat at flytte den til det forum, hvor den rent faktisk kan komme til at betyde ændringer i samfundet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79467 - 18/01/2007 20:28
|
Bruger
|
"LOL, det er så skønt hvordan du altid formår at liste nogle udsagn om dine samtalepartneres moralske habitus ind i samtaler her."
Nu læser du vist noget jeg ikke skrev? Jeg skrev bare at det ikke er smart at dømme før man har stået i samme situation. Det kalder jeg hverken at tale ned til eller at sætte spørgsmålstegn ved andres moralske habitus.
"Er der nogle der er bagkloge i denne her tråd mener jeg det er dig. Du har bl.a. udtalt dig KLART om hvilken straf røverne vil få."
Udfra retspraksis, ja.
"Nu er det vel ikke det vi diskuterer."
Nej - og det var også det jeg ville slå fast.
"Men love kan da være tåbelige, og dog er de til for at blive overholdt. That's the beauty of democracy!"
Democrazy (bevidst stavefejl) ain't pretty.....
"Igen vil jeg sige at der er forskel på begreber som civil ulydighed og så selvtægt. Det er ikke det samme, selvom der i begge tilfælde er tale om overtrædelse af loven."
Aha... Så "civil ulydighed" er i orden mens "selvtægt" ikke er? Hvordan trækker du grænsen mellem de to? Ifølge din egen logik burde man jo heller ikke begå civil ulydighed, fordi lovene er til for at blive overholdt.
"Selvtægt er jeg som sagt ikke tilhænger af. Skulle forsamlingsfriheden for kristne blive forbudt ville du nok kunne tælle mig som civil ulydig."
Det samme her. Men jeg kan ikke se hvordan du logisk set kan mene at det ene er ok og det andet ikke, under visse omstændigheder, er det?
"Jeg er simpelthen så træt af at du taler ned til mig."
Jeg taler ikke ned til dig. Jeg beder om alternative handlinger manden kunne have taget i den situation hvor han står med et, så vidt han ved, skarpladt våben rettet mod sig. Og der hjælper hverken alarmer, vagtselskaber, osv osv osv, for når de engang kommer frem kan røverne både have sendt ofret videre fra denne verden og rendt med hans varer. Derfor er investering i disse ikke egentlige alternativer....og derfor skylder du stadig en forklaring på hvad han ellers skulle have gjort i den specifikke situation.
"Ja, det er vi nok i virkeligheden enige i. Men som sagt er jeg ikke vild med selvtægt i den forbindelse."
Hvis ikke "selvtægt" er i orden når det angår forsvaret af ens og andres liv, hvornår er det så?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79468 - 18/01/2007 20:30
|
Bruger
|
"Jo? Det er da NETOP befordrende for en debat at flytte den til det forum, hvor den rent faktisk kan komme til at betyde ændringer i samfundet?"
Det ene udelukker ikke det andet... For jeg mener at hvis man fører din logik videre bør privatpersoner slet ikke diskutere samfundsspørgsmål, men alene rette henvendelse til et folketingsmedlem....
Og hvis man er fan af demokratiet må dette da være dets ultimative nederlag?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79469 - 18/01/2007 20:40
|
Anonym
Anonym
|
Selvtægt er at tage loven i egen hånd og tage rollen som dommer og bøddel på sig. Selvtægt er et angreb på retssikkerheden.
Civil ulydighed er at bryde love og acceptere de eventuelle konsekvenser, det måtte have. Civil ulydighed udelukker brug af vold.
For mig at se er der en klar forskel på de to. De bryder ganske vist begge loven, men hvor den ene accepterer konsekvensen af dette tager den anden loven i egen hånd og sætter sig dermed reelt over den.
Det, der er interessant her er, hvorvidt der er tale om nødværge eller ej. Det kan domstolene jo godt komme frem til at der er når sagen bliver belyst. Nødværge er jeg ikke modstander af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79470 - 18/01/2007 20:43
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "Jo? Det er da NETOP befordrende for en debat at flytte den til det forum, hvor den rent faktisk kan komme til at betyde ændringer i samfundet?"
Det ene udelukker ikke det andet... For jeg mener at hvis man fører din logik videre bør privatpersoner slet ikke diskutere samfundsspørgsmål, men alene rette henvendelse til et folketingsmedlem....
Og hvis man er fan af demokratiet må dette da være dets ultimative nederlag?
- "Og hvis man følger DIN logik ender man i anarki."
Altså, det der med at hævde at andre mener noget mere end det de siger er ikke god debatskik. Med andre ord - hvis du formoder at jeg mener noget andet end det jeg siger, kan du så ikke spørge mig istedet for at sige "ifølge din logik, så.."
Jeg har heller ikke hævdet at det ene udelukker det andet. Men det provokerer mig når du skælder ud på den lovgivende og udøvende magt her. Dét synes jeg du skal gøre noget ved. Dine klager og formodninger her gør ingen forskel.
Vi kan sagtens forholde og debattere sagens etiske indhold, og det gør vi da også.
Og hvorfra får du at jeg er 'fan' af demokratiet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79471 - 18/01/2007 20:59
|
Anonym
Anonym
|
Jeg sætter i øvrigt pris på at du ikke taler ned til mig og beklager hvis jeg har misforstået.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79472 - 18/01/2007 21:02
|
Bruger
|
Jo selvfølgelig må man holde fast og beskytte sin ejendom, men det giver ikke en lov til at skyde dem, der forsøger at tage den.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79473 - 18/01/2007 21:04
|
Bruger
|
Hej Mark, Det du siger fører lige lukt hen i et førmiddelalderligt retsløst system, hvor den stærke vinder. Loven er netop indført for at undgå selvtægt og hævn. Hvis man giver folk lov til at tage loven i egen hånd, åbner vi for en syndflod af lovløshed.
Blodhævn er bare eet skræmmebillede!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79474 - 18/01/2007 21:18
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Mark, Det du siger fører lige lukt hen i et førmiddelalderligt retsløst system, hvor den stærke vinder. Loven er netop indført for at undgå selvtægt og hævn. Hvis man giver folk lov til at tage loven i egen hånd, åbner vi for en syndflod af lovløshed.
Blodhævn er bare eet skræmmebillede!
mvh LarsBj
Blodhævn i Balkanversionen var faktisk sat i et system - i en lov, hvor man udfoldede den indenfor visse rammer - på bestemte tidspunkter. Dvs, man vidste hvem der skulle dræbes, og hvornår. Man kunne faktisk regne MERE med blodhævn end med sådan en selvtægt-agtig sætten sig over loven..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79475 - 18/01/2007 21:25
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#79476 - 18/01/2007 23:17
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Nå, så fik jeg også taget mig sammen til at få skrevet en kommentar til sagen. Der er flere ting i den måde, den er blevet fremlagt her på siden især af JesusFreakDK (Mark den Anden... Eller er det den første? I hvert fald den mest aktive  ) For det første: Urmageren er ikke en lovlydig borger. At fremstille det her som den lovlydige urmager mod de fæle røvere er at fordreje sagen. Urmageren havde ulovligt TO våben liggende i sin butik. Ingen af dem havde han lovligt. Det ene af dem var et automatvåben, og sådan et bruger man altså ikke til jagt andet end i Blinkende Lygter. Altså, han bryder våbenloven, og dermed er han altså en lovbryder, der skal straffes. Han bruger det pågældende våben til at skyde på andre mennesker. Kort sagt: Urmageren er, uanset hvor forståelig hans handling i øvrigt er, en forbryder, og han skal i mine øjne behandles i retssystemet som sådan. For det andet: Mange vil argumentere med, at han brugte våbenet i nødværge, men da våbenet i sig selv er ulovligt, kan der aldrig være tale om lovligt nødværge. Og der kan da SLET ikke i det tilfælde, hvor én af røverne er ramt i ryggen. At han samtidig også lykkes med at ramme sig selv viser blot, at der nok er en grund til, at han ikke havde lov til at have våbenet, for han vidste tydeligvis ikke, hvordan det skulle bruges på sikker vis. Hvis der havde været andre kunder i butikken på røveritidspunktet kunne det jo let være en af dem, der var blevet ramt. For det tredje: Du taler hele tiden om, at røverne slipper for nemt, men kan du dokumentere det? Henoch har faktisk fremlagt ganske klar dokumentation for, at dette ikke er tilfældet. Og hvad angår din term om røveriforsøg, findes denne så vidt jeg ved ikke i straffeloven. Et røveri er et røveri i det øjeblik, det forsøges. Her er en klar skelnen i modsætning til drab, hvor der dømmes noget mildere ved drabsforsøg end ved drab. For det fjerde: Hvis urmageren dømmes hårdere end røverne, synes jeg faktisk, det er fuldstændig rimeligt. Drabsforsøg er en MEGET grovere forbrydelse end væbnet røveri. Der kan så være en masse formildende omstændigheder som f.eks. frygten for eget liv, men når selvforsvar sker på ulovlig vis, må der ikke i et retssamfund ses igennem fingre med det. Med venlig hilsen Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#79477 - 19/01/2007 04:45
|
Anonym
Anonym
|
Hvad ved kriminologer om at straf ikke forebygger kriminalitet generelt?
Hverken du (går jeg ud fra) eller jeg er kriminelle. Det er der sikkert mange årsager til. En af dem er formentlig, at vi sætter vores lid til at retssamfundet straffer lovbrydere retfærdigt og konsekvent. Derfor bliver vi ikke fristet til at komme på kant med loven.
Mvh. Jalokin
PS: Læg mærke til at jeg skrev 'straf' og ikke 'fængselsstraf'.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79478 - 19/01/2007 07:45
|
Bruger
|
Jeg ved ikke. Alternativet er et samfund hvor kriminalitet betaler sig fordi "domstolene" står på forbrydernes side - og det er endnu mindre ønskværdigt.
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79479 - 19/01/2007 07:57
|
Bruger
|
"Jo selvfølgelig må man holde fast og beskytte sin ejendom, men det giver ikke en lov til at skyde dem, der forsøger at tage den."
Du modsiger dig selv her. Først giver du tilladelse til at man kan beskytte sig selv og sin ejendom (det var jo lige så meget mandens liv der "var i fare") og dernæst nægter du denne ret..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79480 - 19/01/2007 09:32
|
Bruger
|
Nej, jeg modsiger ikke mig selv. Hvis der er en modsigelse, er det domstolene, der modsiger. Det, der bliver meddelt os fra retseksperterne er, at man har en mindre frihed til vold i selvforsvar, hvis det drejer sig om ejendom end om liv.
Det er da egtl ret indlysende?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79481 - 19/01/2007 09:34
|
Bruger
|
Der er ikke kun "ALTERNATIVER". Der er også kompromisser. Og kompromisset er, at vi straffer forbrydere efter visse retsgarantier. Det indebærer, at der er en afvejning. Ikke at domstolene "står på frobrydernes side".
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79483 - 19/01/2007 21:35
|
Bruger
|
SÅ kald det en "afvejning" - men enhver retfærdig afvejning ville veje hensynet til ofret som forsvarede sig selv højere end hensynet til forbryderne.
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79484 - 19/01/2007 22:05
|
Bruger
|
Hej Mark, Citat: men enhver retfærdig afvejning ville veje hensynet til ofret som forsvarede sig selv højere end hensynet til forbryderne.
Og hvordan mener du så mere præcist, at man kan veje "hensynet til ofret højt", når forbrydelsen er sket?
Ved at tillade, at man dræber angribere?
Og tyve? Skal jeg have lov til at nakkeskyde lommetyve?? Eller kan jeg ligefrem få lov til at klynge dem op i en lygtepæl - med benene højest? Jeg bliver nemlig dybt krænket over at blive begramset!
Hvordan vil du så afgøre, om det ikke bare er overlagt mord forklædt som "selvforsvar"?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79485 - 20/01/2007 14:44
|
Bruger
|
"Og hvordan mener du så mere præcist, at man kan veje "hensynet til ofret højt", når forbrydelsen er sket?
Ved at tillade, at man dræber angribere?"
Ved at tillade at man OM NØDVENDIGT (nota bene!) dræber angribere, ja.
"Og tyve? Skal jeg have lov til at nakkeskyde lommetyve??"
Det vil ikke stå mål med den fare du er udsat for. Dit liv er ikke på nogen måde i fare - men du er velkommen til at gøre hvad der er nødvendigt for at standse ham og få dine ejendele tilbage.
"Hvordan vil du så afgøre, om det ikke bare er overlagt mord forklædt som "selvforsvar"?"
Overlagt mord forudsætter hensigt, og uskyld hos den myrdede. Og man kan på ingen måde sige at en voldsforbryder/bevægnet røver er uskyldig. Derfor sigtes ofret i denne sag heller ikke for forsøg på overlagt mord, men manddrab.
Håber jeg ved at give fornuftige svar på dine absurde eksempler fik dig fra at lave sådan nogle en anden gang?
Eller vil du måske have amerikanske tilstande, hvor en indbrudstyv med held sagsøgte en familie hvis hus han var brudt ind i, fordi han ikke kunne komme ud igen og måtte gå flere dage uden mad og drikke? Det var jo ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH så synd for ham kan du jo nok se....den lille stakkel...
JF!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#79486 - 20/01/2007 15:02
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ved at tillade at man OM NØDVENDIGT (nota bene!) dræber angribere, ja.
Det hedder som sagt nødværge og det er der lovmæssigt belæg for allerede.
Citat: Det vil ikke stå mål med den fare du er udsat for. Dit liv er ikke på nogen måde i fare - men du er velkommen til at gøre hvad der er nødvendigt for at standse ham og få dine ejendele tilbage.
Det var vel tyve, der var tale om i den pågældende sag
Citat: Overlagt mord forudsætter hensigt, og uskyld hos den myrdede. Og man kan på ingen måde sige at en voldsforbryder/bevægnet røver er uskyldig. Derfor sigtes ofret i denne sag heller ikke for forsøg på overlagt mord, men manddrab.
Det er lidt spin-agtigt at du konsekvent omtaler urmageren som 'offeret'. Sagen er ikke sort/hvid, men sort/sort. Derfor må vil vel også vente og lade domstolene afgøre om der vitterligt var tale om nødværge eller ej.
"Offeret" havde jo skaffet sig ulovlige våben.. og med hvilken hensigt gør man det? Jeg forestiller mig at det bliver afgørende for rettens behandling af sagen.
Citat: Håber jeg ved at give fornuftige svar på dine absurde eksempler fik dig fra at lave sådan nogle en anden gang?
Den lader vi lige stå.
Citat: Eller vil du måske have amerikanske tilstande, hvor en indbrudstyv med held sagsøgte en familie hvis hus han var brudt ind i, fordi han ikke kunne komme ud igen og måtte gå flere dage uden mad og drikke? Det var jo ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH så synd for ham kan du jo nok se....den lille stakkel...
JF!!
Amerikanske tilstande gør at det er muligt og lovligt at skyde på mennesker, der kommer til at træde på ens græsplæne. Det gør, at våben er lettilgængelige og at man tager loven i egen hånd. Det gør, at urmageren i en tilsvarende situation i sandhed ville være et offer, i sin fulde ret til at skyde og dræbe tyvene.
Om noget troede jeg det var det, du plæderede for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79487 - 20/01/2007 21:57
|
Bruger
|
Citat: "Og hvordan mener du så mere præcist, at man kan veje "hensynet til ofret højt", når forbrydelsen er sket?
Ved at tillade, at man dræber angribere?"
Ved at tillade at man OM NØDVENDIGT (nota bene!) dræber angribere, ja.
"Og tyve? Skal jeg have lov til at nakkeskyde lommetyve??"
Det vil ikke stå mål med den fare du er udsat for. Dit liv er ikke på nogen måde i fare - men du er velkommen til at gøre hvad der er nødvendigt for at standse ham og få dine ejendele tilbage.
"Hvordan vil du så afgøre, om det ikke bare er overlagt mord forklædt som "selvforsvar"?"
Overlagt mord forudsætter hensigt, og uskyld hos den myrdede. Og man kan på ingen måde sige at en voldsforbryder/bevægnet røver er uskyldig. Derfor sigtes ofret i denne sag heller ikke for forsøg på overlagt mord, men manddrab.
Håber jeg ved at give fornuftige svar på dine absurde eksempler fik dig fra at lave sådan nogle en anden gang?
Eller vil du måske have amerikanske tilstande, hvor en indbrudstyv med held sagsøgte en familie hvis hus han var brudt ind i, fordi han ikke kunne komme ud igen og måtte gå flere dage uden mad og drikke? Det var jo ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH så synd for ham kan du jo nok se....den lille stakkel...
JF!!
Tak for svaret. Mine eksempler har tjent deres formål. Jeg tror, jeg har forstået, præcis hvad du står for. Troede bare, det blev afløst af en ny ordning, efter romerne nakkede en urostifter uden for Jerusalem for en del år siden.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79488 - 21/01/2007 13:11
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Citat:
Troede bare, det blev afløst af en ny ordning, efter romerne nakkede en urostifter uden for Jerusalem for en del år siden.
Jeg kunne ikke være mere enig!
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#79489 - 21/01/2007 16:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JF - det blev til en helt lille opinionsundersøgelse, den tråd du igangsatte her, og så vidt jeg kan skønne er resultatet nogenlunde det samme som for en større ditto, iværksat af nogle mediefolk: Ca. 3/4 af alle herboende mener, at det faktisk var ok, det den urmager gjorde, og at han hellere skulle have en fortjenstmedalje end fremstilles i retten. En kendt juraprofesser blev ret rystet. Jeg er også ret rystet. Hele to sæt love får nemlig hermed befolkningsflertallets nedadvendte tommelfinger: både landets lov og Guds lov. Tænk at vores demokratiske styreform med den tregrenede opdeling (lovgivende, udgivende og dømmende magt) og lige ret for alle, uanset persons anseelse) i den grad mangler folkelig opbakning ... Og tænk at også Guds lov, tag ikke retten i egen hånd, mine kære .., tilsvarende tilsidesættes, også af kristne, for at give plads for en følelssesstyret situationsetik, som afgøres af, hvem "man" synes, at det er mest synd for i hvert enkelt tilfælde ... Det har jeg det ikke så godt med ...  .. gadens anarkistiske parlament på fremmarch ...?  .. Altså ikke lige pga denne lille og forhåbentlig ikke symptomatiske case story ... men hvis jeg i tanken viderefører konsekvenserne af situationsetik, kan jeg godt få skrækvisioner i den retning .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#79490 - 22/01/2007 18:45
|
Bruger
|
Hej Kristina! For mig at se er det ikke rimeligt at tage det med ikke at tage loven i egen hånd med her, fordi den er henvendt til KRISTNE, og ikke vantro. Det vil sige at jeg ikke selv må gøre det, men IKKE at jeg kan sige at vantro heller ikke må. Som jeg plejer at sige: Vi skal vende den anden kind til, men ikke vende ANDRES kinde til  Derfor. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79491 - 22/01/2007 18:46
|
Bruger
|
"Tak for svaret. Mine eksempler har tjent deres formål. Jeg tror, jeg har forstået, præcis hvad du står for."
Forklaring udbedes
"Troede bare, det blev afløst af en ny ordning, efter romerne nakkede en urostifter uden for Jerusalem for en del år siden."
Se ovenfor???
|
|
Til toppen
|
|
|
#79493 - 22/01/2007 18:50
|
Bruger
|
"Det hedder som sagt nødværge og det er der lovmæssigt belæg for allerede."
Ja, men et er hvad der er lovmæssigt belæg for, noget andet hvad retspraksis er. Og retspraksis er desværre at straffe ofrene fremfor forbryderne.
"Det var vel tyve, der var tale om i den pågældende sag"
Som vel at mærke var bevæbnede, og dermed, så vidt ofret kunne vide, var en trussel mod hans liv.
"Det er lidt spin-agtigt at du konsekvent omtaler urmageren som 'offeret'."
Men det ER han jo. Eller du vil måske benægte at han var udsat for et væbnet røveri?
"Sagen er ikke sort/hvid, men sort/sort."
Uenig.
"Derfor må vil vel også vente og lade domstolene afgøre om der vitterligt var tale om nødværge eller ej."
Selvfølgelig. Men derfor kan jeg da godt fortælle hvad jeg mener?
""Offeret" havde jo skaffet sig ulovlige våben.. og med hvilken hensigt gør man det?"
Det viste sig jo ret nyttigt da der kom bevæbnede røvere, ikke? Hensigten: Selvforsvar.
"Amerikanske tilstande gør at det er muligt og lovligt at skyde på mennesker, der kommer til at træde på ens græsplæne."
Ikke medmindre disse mennesker også bryder ind i dit hjem. Og i øvrigt er "amerikanske tilstande" også det eksempel jeg kom med......som du behændigt undlod at kommentere.
"Det gør, at våben er lettilgængelige og at man tager loven i egen hånd. Det gør, at urmageren i en tilsvarende situation i sandhed ville være et offer, i sin fulde ret til at skyde og dræbe tyvene."
Han ER et offer - og hvad de bevæbnede røvere angår har jeg ingen form for medlidenhed med dem...De fik hvad de fortjente.
Om noget troede jeg det var det, du plæderede for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79494 - 22/01/2007 18:51
|
Bruger
|
Citat: "Tak for svaret. Mine eksempler har tjent deres formål. Jeg tror, jeg har forstået, præcis hvad du står for."
Forklaring udbedes
"Troede bare, det blev afløst af en ny ordning, efter romerne nakkede en urostifter uden for Jerusalem for en del år siden."
Se ovenfor???
Hej Mark, Du har tydeligt meddelt, hvad du mener, og tillige fået vendt emnet grundigt, så yderligere forklaringer er vel ikke strengt nødvendige?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79495 - 22/01/2007 18:52
|
Bruger
|
Det var vist ikke min pointe, vel?
Det ved jeg i sagens natur ikke med sikkerhed, men i og med at de kristne i Danmark udgør en forsvindende lille minoritet er det vel rimeligt at antage at folk er vantro indtil det viser sig at de ikke er det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79496 - 22/01/2007 18:53
|
Bruger
|
Du kan da ikke bare komme med den slags bemærkninger, og så ikke forvente at skulle forklare hvad du mener med dem?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79497 - 22/01/2007 19:08
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "Det hedder som sagt nødværge og det er der lovmæssigt belæg for allerede."
Ja, men et er hvad der er lovmæssigt belæg for, noget andet hvad retspraksis er. Og retspraksis er desværre at straffe ofrene fremfor forbryderne.
Derfor skal du også bruge din grundlovssikrede ret til at ændre på det, du finder forkert.
Citat: "Det var vel tyve, der var tale om i den pågældende sag"
Som vel at mærke var bevæbnede, og dermed, så vidt ofret kunne vide, var en trussel mod hans liv.
Hvilket er præcis grunden til vi har loven om nødværge. Du ved godt at urmageren vil blive frikendt hvis domstolen finder at det var nødværge, ikke?
Citat: "Det er lidt spin-agtigt at du konsekvent omtaler urmageren som 'offeret'."
Men det ER han jo. Eller du vil måske benægte at han var udsat for et væbnet røveri?
Øh, nej. Men som jeg siger er der intet enten/eller her. Røverne er ofre for et ulovligt våben, urmageren er offer for indbrud. Min anke her går på din stillen det op med et offer på den ene side og en forbryder på det andet. Det må vi se hvad domstolene vurderer.
Citat: "Sagen er ikke sort/hvid, men sort/sort."
Uenig.
Ja, for ellers hænger det jo ikke sammen - vel? Jeg synes det er en kompliceret og trist sag. Jeg opponerer mod tanken om at der er helte her.
Citat: "Derfor må vil vel også vente og lade domstolene afgøre om der vitterligt var tale om nødværge eller ej."
Selvfølgelig. Men derfor kan jeg da godt fortælle hvad jeg mener?
Jo, Mark, men der er det sådan med din stil at din mening altid fremkommer meget bombastisk. Det synes jeg faktisk gør det svært at debattere med dig, hvis jeg skal være ærlig. Og det er ærgerligt.
Citat: ""Offeret" havde jo skaffet sig ulovlige våben.. og med hvilken hensigt gør man det?"
Det viste sig jo ret nyttigt da der kom bevæbnede røvere, ikke? Hensigten: Selvforsvar.
Jo, men det laver jo ikke om på hans lovbrud ved at skaffe sig våbnene. Og det må du da også synes er drønærgerligt og ulykkeligt, når nu du mener at det han gjorde var fint. At han har gjort dette her kan få store konsekvenser for vurderingen af om det var nødværge eller ej. Så kan du fint nok skælde ud på retssystemet, men det laver ikke om på at han har skaffet sig et våben på ulovlig vis. Netop dette vil jeg vurdere er at tage loven i egen hånd. Forståeligt - kanske. Men ikke desto mindre ulovligt. Hvor langt rettens forståelse rækker må vi så se.
Citat: "Amerikanske tilstande gør at det er muligt og lovligt at skyde på mennesker, der kommer til at træde på ens græsplæne."
Ikke medmindre disse mennesker også bryder ind i dit hjem. Og i øvrigt er "amerikanske tilstande" også det eksempel jeg kom med......som du behændigt undlod at kommentere.
"Behændigt"? Jeg forstår ikke hvad du insinuerer?
Jeg giver udtryk for min undren over at du tog USA op som skrækeksempel når der for mig at se vil blive "amerikanske tilstande" som resultat af din tolkning af loven. Og jo, der er i visse stater mulighed for at nedskyde mennesker, der har "trespasset" ulovligt. Det drejer sig om al ejendom.
Citat: "Det gør, at våben er lettilgængelige og at man tager loven i egen hånd. Det gør, at urmageren i en tilsvarende situation i sandhed ville være et offer, i sin fulde ret til at skyde og dræbe tyvene."
Han ER et offer - og hvad de bevæbnede røvere angår har jeg ingen form for medlidenhed med dem...De fik hvad de fortjente.
Jeg bryder mig på ingen måde om din sidste udmelding. Naturligvis skal røvere straffes, men det er alfa og omega at straffen er retfærdig og sanktioneret. Det er den ikke her. Du lægger selv op til at det er en straf, og dermed er der ikke længere tale om "selvforsvar" eller "nødværge", men at urmageren har taget den dømmende og udøvende magts rolle på sig. Det mener jeg ikke på nogen måde bør finde sted i samfund, der ønsker at bygge på nogle retsprincipper der sikrer borgerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79498 - 22/01/2007 19:09
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det var vist ikke min pointe, vel?
Det ved jeg i sagens natur ikke med sikkerhed, men i og med at de kristne i Danmark udgør en forsvindende lille minoritet er det vel rimeligt at antage at folk er vantro indtil det viser sig at de ikke er det.
Så forstår jeg jo nok ikke hvad du mente med det. Det lød for mig som om du siger at der gælder forskellige regler for kristne og ikke-kristne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79499 - 22/01/2007 19:36
|
Bruger
|
Ikke i forhold til samfundet, nej. Det ville være diskrimination. Men at ville hænge vantro op på Guds lov er for mig at se en sammenblanding af regimenterne som ville få Luther til at vende sig i graven  Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79500 - 22/01/2007 19:38
|
Bruger
|
Citat: Vi er aldrig blevet befalet at vende ANDRES kinde til
Men vel heller ikke at opfordre andre til at lade være?
Jeg synes det lyder lidt hult, hvis man fremhæver budet om at vende den anden kind til, men ikke vil praktisere eller udbrede budskabet om det.. Men det er bare min mening..
Citat: Det er klart at det ikke er op til enkeltmand at afgøre retsspørgsmål. Det er domstolenes, jf. magtens tredeling. MEN I forbindelse med forsvar af person eller ejendom har den enkelte også et ansvar. Eller mener du at jeg ikke har ret til at forsvare mig hvis jeg bliver angrebet?
Med dit 'men' negligerer du jo rent faktisk spørgsmålet om hvem der skal afgøre retsspørgsmål..
Du har ret til at forsvare dig, men der bør stadig være en grænse.. Skal vi acceptere våben i vores samfund? Vil det ikke svare til, at man lader forbryderne diktere samfundsforholdene, frem for at vi (= ikke-forbrydere) sætter standarterne?
Citat: Man kan naturligvis altid køre enkeltsager langt ud,
Det kan man.. Det mener jeg dog ikke jeg har gjort.. Jeg mener heller ikke det er nødvendigt for at se det forkerte i at tillade våben eller i at tillade folk at udføre selvtægt.. Sagen om urmageren er ikke et eksempel på drab i forsvar, men en planlagt handling.. Ellers ville han vel ikke have våben i butikken?
Citat: i stil med:
"Hvad nu HVIS en eller anden psykopat beslúttede sig for at bruge nytårsfyrværkeri som våben?". Dette KAN ske, men du vil vel ikke forbyde nytårsfyrværkeri af DEN grund?
Dårligt eksempel.. Hændelsen med urmageren er ikke en psykopat der går amok med et i forvejen tilladt værktøj (af en art)..
Citat: Du kan kalde det hvad du vil; hvis urmageren går fri for straf og røverne kommer i fængsel vil jeg gerne gå med til at kalde det "formildende omstændigheder", i stedet for "total frifindelse" - det er ikke ordene men SAGEN der betyder noget for mig. Og sagen er at røverne aldrig var blevet skudt på hvis de ikke havde besluttet sig for at udplyndre ham igen, i tillid til at politiet heller ikke DENNE gang gjorde noget.
Jeg mindes ikke noget sted at have udtrykt forståelse for røverne? Jeg har ingen sympati for dem, men tilgengæld al sympati for urmageren.. Det gør bare stadig ikke, at jeg mener at selvtægt er ok..
Citat: Der gjorde de så regning uden vært....og det mest groteske er at når politiet ENDELIG tropper op, så er det for at anholde OFRET. Verden er gået af lave
Verden er langt fra gået af lave, bare rolig .. Det viser bare at hverken verden eller lovgivningen er så sort/hvid, som nogle folk gerne vil have den skal være.. Urmageren har, i desperation - det er vi enige om, brudt loven.. Det skal han altså ikke belønnes for, på trods af at jeg mener man bør støtte ham i hans svære tid, mens han tager konsekvensen af hans handlinger..
Man bliver i tilfælde som dette, nødt til at spørge hvor man skal sætte grænsen.. Er det ok, at folk der én gang er blevet overfaldet eller noget lignende, går rundt med våben?
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79501 - 22/01/2007 19:43
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ikke i forhold til samfundet, nej. Det ville være diskrimination.
Men at ville hænge vantro op på Guds lov er for mig at se en sammenblanding af regimenterne som ville få Luther til at vende sig i graven 
Mvh
JF
Men.. her taler vi vel netop om hvorvidt urmageren har brudt straffeloven eller ej?
|
|
Til toppen
|
|
|
#79502 - 22/01/2007 19:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JF Citat: For mig at se er det ikke rimeligt at tage det med ikke at tage loven i egen hånd med her, fordi den er henvendt til KRISTNE, og ikke vantro. Det vil sige at jeg ikke selv må gøre det, men IKKE at jeg kan sige at vantro heller ikke må. Som jeg plejer at sige: Vi skal vende den anden kind til, men ikke vende ANDRES kinder til
Nu forholder det jo sådan, at Guds lov og den sekulære lov er helt i overensstemmelse med hinanden, i og med at vi skal adlyde al lovlig myndighed, uanset tro eller vantro.
Og urmageren havde - ulovligt - skaffet sig våben. Jeg kan ikke forestille mig, at han kun ville bruge de skarpladte til at true med, for så havde han formentlig, i lighed med røverne, nøjedes med et par atrapper.
Jeg har fuld forståelse for, at han var blevet tindrende arrig, og bange, efter gentagne røverier, men så burde han have set i øjnene, at han ikke havde nerver til endnu et røveri, taget konsekvensen afhændet butikken. .
Eller eventuelt købt en attrap-pistol henne i Fætter BR ...
Hvis det er i orden, at urmagere har våben, så skal buschauffører, taxachauffører, bankassistenter, kassedamer i Netto og alle andre vel også have lov? Og hvad med mig?
Jeg kender flere i bebyggelsen her, som er blevet udsat for overfald ved højlys dag ... kan jeg, som ikke har våbentilladelse, så også skaffe mig en pistol og klare frisag, hvis jeg får ram på en tasketyv?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#79503 - 22/01/2007 20:03
|
Bruger
|
"Hvilket er præcis grunden til vi har loven om nødværge. Du ved godt at urmageren vil blive frikendt hvis domstolen finder at det var nødværge, ikke?"
Jo, men hvor chance er der for at det sker i et land som Danmark? Han skal nærmest selv være døden nær...
"Øh, nej. Men som jeg siger er der intet enten/eller her. Røverne er ofre for et ulovligt våben, urmageren er offer for indbrud."
For mig at se er man ENTEN forbryder ELLER offer. Man kan ikke være begge dele. Og i og med at røverne har påtvunget ofret situationen kan jeg ikke se at det på nogen rimelig måde kan fremstilles anderledes?
"Min anke her går på din stillen det op med et offer på den ene side og en forbryder på det andet. Det må vi se hvad domstolene vurderer"
Rent juridisk har du naturligvis ret. Men ikke moralsk.
"Jo, Mark, men der er det sådan med din stil at din mening altid fremkommer meget bombastisk. Det synes jeg faktisk gør det svært at debattere med dig, hvis jeg skal være ærlig. Og det er ærgerligt."
Det er jeg da ked af at du synes. (IKKE ment sarkastisk) Men jeg kan ikke se hvad der er galt med at have skarpe synspunkter. Hellere det, synes jeg, end ikke rigtig at mene noget som helst før andre har udtalt sig.
"Jo, men det laver jo ikke om på hans lovbrud ved at skaffe sig våbnene."
Rigtigt. Derfor har jeg også skrevet at han måske burde have en bøde for ulovlig våbenbesiddelse. Men ikke mere.
"Og det må du da også synes er drønærgerligt og ulykkeligt, når nu du mener at det han gjorde var fint."
Enig. Han burde have været i stand til at købe sig et forsvarsvåben lovligt. Havde pebersprays været lovligt havde han jo haft et ikke-dødeligt alternativ.
"Jeg giver udtryk for min undren over at du tog USA op som skrækeksempel når der for mig at se vil blive "amerikanske tilstande" som resultat af din tolkning af loven."
Det eksempel jeg tog frem er alpha og omega her. Her mente retten åbenbart at det var så synd for forbryderen at ofrene skulle betale erstatning til ham. DET er nemlig også "amerikanske tilstande"
"Og jo, der er i visse stater mulighed for at nedskyde mennesker, der har "trespasset" ulovligt. Det drejer sig om al ejendom."
Ok. Det er ikke det JEG taler om.
"Jeg bryder mig på ingen måde om din sidste udmelding. Naturligvis skal røvere straffes, men det er alfa og omega at straffen er retfærdig og sanktioneret. Det er den ikke her."
Retfærdig? Ja. Sanktioneret? Tjah... Politiet gør jo alligevel ikke en skid for at hjælpe ham, og så må man jo beskytte liv og ejendom på anden vis. Ideelt? Nej. Men en nødvendighed.
"Du lægger selv op til at det er en straf, og dermed er der ikke længere tale om "selvforsvar" eller "nødværge", men at urmageren har taget den dømmende og udøvende magts rolle på sig."
Kan den soldat der er i krig siges at have forsvaret sig selv når han skyder på en fjende der kommer imod ham med skarpladte våben? Og nej - omstændighederne er ikke præcis de samme. Men princippet ER.
"Det mener jeg ikke på nogen måde bør finde sted i samfund, der ønsker at bygge på nogle retsprincipper der sikrer borgerne."
Problemet er jo lige netop at "retsprincipperne" IKKE sikrer borgerne...Det kan vi jo se med ofret i denne sag (og jeg fastholder at der er et sådant)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79504 - 22/01/2007 20:19
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Problemet er jo lige netop at "retsprincipperne" IKKE sikrer borgerne...Det kan vi jo se med ofret i denne sag (og jeg fastholder at der er et sådant)
Nu har retten ikke talt.
Og i og med at urmageren har sat sig udenfor loven vil den selvsamme lov ikke blot beskytte ham, men også dømme ham.
Det omkring "moral" har vi diskuteret, så det vil jeg ikke komme ind på. Men jeg mener ikke det er særlig moralsk at tage loven i egen hånd - god lov eller ej.
Og så mener jeg man må indrette sig efter forholdene. Hvis politiet ikke "gør en skid" må man ty til lovlige midler. Urmageren havde ikke - efter min mening - behøvet at bryde loven. Han havde valgmuligheder, som kristina også er inde på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79505 - 22/01/2007 22:04
|
Bruger
|
Ja, undskyld, men hvilke muligheder havde han for at beskytte sit liv i situationen? Hverken alarmer eller private vagtfirmaer (som HELLER ikke gør en skid - fordi de ikke må) hjælper når man får stukket en pistol i fjæset.
Selve PROBLEMET er jo lige præcis det du siger: At "retsprincipperne" kriminaliserer lovlydige borgere, som har et selvopretholdelsesønske, og et ønske om ikke at blive udplyndret. Og jeg mener man har problemer med at kalde en stat hvor "retsprincipperne" beskytter forbrydere og ikke almindelige borgere for en retsstat.
Men dette bliver vi jo nok ikke enige om...
|
|
Til toppen
|
|
|
#79506 - 22/01/2007 22:15
|
Bruger
|
"Nu forholder det jo sådan, at Guds lov og den sekulære lov er helt i overensstemmelse med hinanden, i og med at vi skal adlyde al lovlig myndighed, uanset tro eller vantro." Enig, men det var ikke min pointe. Min pointe var at du ikke kan forpligte en vantro på Guds lov. Godt nok finder den anvendelse (idet Gud er den højeste lovgiver), men fra nu af og til dommedag (bogstaveligt talt  ) er vi som kristne tvunget til at påpege dette. Det kan ikke påtvinges. Derfor kan vi ikke forlange af vantro at de føler sig forpligtede på Biblen - som sagt er det en sammenblanding af regimenterne at kræve noget sådant. "Og urmageren havde - ulovligt - skaffet sig våben. Jeg kan ikke forestille mig, at han kun ville bruge de skarpladte til at true med, for så havde han formentlig, i lighed med røverne, nøjedes med et par atrapper." Dette argument ville have haft en smule vægt, havde det ikke været fordi at han ikke på nogen måde kunne have anet at forbrydernes våben var atrapper. Selvfølgelig køber man et våben for at forsvare sig selv og sit. Det kan jeg ikke se noget urimeligt i, når politiet gang på gang på gang ikke har gidet gøre noget som helst? "Jeg har fuld forståelse for, at han var blevet tindrende arrig, og bange, efter gentagne røverier, men så burde han have set i øjnene, at han ikke havde nerver til endnu et røveri, taget konsekvensen afhændet butikken. ." Det mener du ikke seriøst??? At hvis man ikke vil finde sig i at blive røvet, skal man ikke drive virksomhed? Ok....dvs. at hvis jeg ikke vil slås ned på gaden, eller blive udsat for væbnet røveri på gaden, så skal jeg holde mig indendørs? Og hvad med hvis jeg så bliver udsat for det i mit eget hjem? Burde jeg så blive posemand i stedet, for så kan jeg jo bare lade være med at bo i hus? Du må undskylde hvis jeg lyder provokerende, men din udtalelse provokerede ærligt talt mig! "Eller eventuelt købt en attrap-pistol henne i Fætter BR ..." Som han ikke havde kunnet bruge til noget som helst i det der på militærsprog hedder "en skarp situation". "Hvis det er i orden, at urmagere har våben, så skal buschauffører, taxachauffører, bankassistenter, kassedamer i Netto og alle andre vel også have lov?" For mig at se er det ikke vigtigt hvilken erhvervsgruppe der er tale om. Jeg er øredøvende ligeglad med om han er urmager, grønthandler, osv osv. Det der er sagen er at vi her har en mand som havde god grund til at føle sig truet på livet, og som i mine øjne derfor handlede i selvforsvar. "Og hvad med mig?" Hvis du gentagne gange har oplevet at blive udsat for væbnet røveri, og politiet ikke gjorde en skid for at hjælpe dig, så ja - for NOGEN er nødt til at beskytte dig, og hvis politiet ikke vil, så må du selv. "Jeg kender flere i bebyggelsen her, som er blevet udsat for overfald ved højlys dag ... kan jeg, som ikke har våbentilladelse, så også skaffe mig en pistol og klare frisag, hvis jeg får ram på en tasketyv?" Hvis denne tasketyv har begået sit røveri væbnet, og truet med at slå dig ihjel, så skal du ikke få nogen problemer herfra. Han/hun kunne bare have ladet være... JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#79507 - 22/01/2007 22:20
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja, undskyld, men hvilke muligheder havde han for at beskytte sit liv i situationen? Hverken alarmer eller private vagtfirmaer (som HELLER ikke gør en skid - fordi de ikke må) hjælper når man får stukket en pistol i fjæset.
Han havde stået i situationen før. Han havde flere valg. Han så det jo komme og indrettede sig efter det. Der var andre måde at indrette sig efter det end at anskaffe sig et ulovligt våben. Selvfølgelig havde han flere valg. Og det valg han traf fik naturligvis konsekvenser for situationen.
Citat: Selve PROBLEMET er jo lige præcis det du siger: At "retsprincipperne" kriminaliserer lovlydige borgere, som har et selvopretholdelsesønske, og et ønske om ikke at blive udplyndret. Og jeg mener man har problemer med at kalde en stat hvor "retsprincipperne" beskytter forbrydere og ikke almindelige borgere for en retsstat.
Men dette bliver vi jo nok ikke enige om...
Jeg synes ikke du kan på den ene side indrømme at han ulovligt havde skaffet sig et våben, og på den anden side sige at han er en 'almindelig borger'. Hvis du anerkender at han der har brudt loven skal han da naturligvis behandles efter dét. Det gør ham ikke lovlydig at bryde loven.
Så, jo, hvis han er "forbryder" er han såmænd også beskyttet af retsprincipperne. Så det må du vel glæde dig over...
I en retsstat kan man ikke bare sætte lovovertrædelser til siden fordi de ikke betyder noget. Og det er jeg glad for ikke er tilfældet her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79508 - 22/01/2007 22:29
|
Bruger
|
"Han havde stået i situationen før. Han havde flere valg. Han så det jo komme og indrettede sig efter det. Der var andre måde at indrette sig efter det end at anskaffe sig et ulovligt våben. Selvfølgelig havde han flere valg. Og det valg han traf fik naturligvis konsekvenser for situationen." Jamen så må du da gerne komme med nogen af disse muligheder. Jeg kan nemlig ikke se dem. Og IKKE at "anskaffe sig en alarm" (som politiet jo ikke gider reagere på), "hyre et privat vagtselskab" (som jo hverken har autoritet til at gøre noget som helst, ELLER ville kunne gøre noget ved den livsfare han befandt sig i, fordi de heller ikke må have våben), eller sådan noget. Han befandt sig i livsfare. Hvad skulle han gøre I SITUATIONEN? "Jeg synes ikke du kan på den ene side indrømme at han ulovligt havde skaffet sig et våben, og på den anden side sige at han er en 'almindelig borger'. Hvis du anerkender at han der har brudt loven skal han da naturligvis behandles efter dét. Det gør ham ikke lovlydig at bryde loven." Jeg mener at jeg lige netop har sagt at han bør have en bøde for ulovlig våbenbesiddelse, men ikke mere? Er man ikke længere en almindelig borger hvis man f.eks. kører for stærkt, uden lys på cyklen, kommer til at gå over for rødt, osv? "Så, jo, hvis han er "forbryder" er han såmænd også beskyttet af retsprincipperne. Så det må du vel glæde dig over..." Undskyld, men jeg kan altså ikke se det sjove i at en mand der forsvarer sit liv skal kriminaliseres på den måde. Jeg kan SLET ikke se det sjove?? "I en retsstat kan man ikke bare sætte lovovertrædelser til siden fordi de ikke betyder noget. Og det er jeg glad for ikke er tilfældet her." Nej, men man kan heller ikke straffe ofrene for at forsvare sig overfor forbryderne, OG kalde sig en retsstat samtidig. Selve tanken er tanken om retfærdighed lige så fjern som økonomisk sans er fra kommunisme 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79509 - 23/01/2007 00:29
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
|
Hejsa.
Jeg støtter urmageren 100 %. Det er en urmager som forsvarer sig selv og sin butik. Forsikringen er urimelig høj pga mange røverier mod dem. Skal vi lave et samfund for kriminelle eller for lovlydige borgere som urmageren?
Det eneste der er ulovligt er besiddelse af våben for urmageren. Den handling ser jeg på samme som at køre 80,1 km/t hvor man må 80 km/t. Det får man en bøde for på 500 kr.
Bjarne
|
|
Til toppen
|
|
|
#79510 - 23/01/2007 01:03
|
Bruger
|
Citat: Jo, men hvor chance er der for at det sker i et land som Danmark? Han skal nærmest selv være døden nær...
Jeg vil gerne se noget dokumentation for ovenstående påstand, Mark. For det virker som propaganda uden den mindste forbindelse med virkeligheden. Kort sagt: Bevis, at du har ret, eller du vil ikke stå som andet end en bagvasker, der bygger sin argumentation op om fordomme og usandheder.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#79511 - 23/01/2007 01:15
[Re: Bjarne1]
|
Bruger
|
Citat: Hejsa.
Jeg støtter urmageren 100 %. Det er en urmager som forsvarer sig selv og sin butik. Forsikringen er urimelig høj pga mange røverier mod dem. Skal vi lave et samfund for kriminelle eller for lovlydige borgere som urmageren?
Det eneste der er ulovligt er besiddelse af våben for urmageren. Den handling ser jeg på samme som at køre 80,1 km/t hvor man må 80 km/t. Det får man en bøde for på 500 kr.
Bjarne
Det er en holdning, som man så kan være enig eller uenig i. Jeg er meget uenig At besidde et ulovligt våben er ulovligt, fordi dette våben potentielt er til fare for mennesker omkring dig. Det er det selvfølgelig også at køre 80,1 km/t. Men et våbens eneste formål er at skade, så her er faren selve formålet med at besidde våbenet, og derfor er der også meget skrappe restriktioner på, hvem der må have et våben. Det kræver 1) at du ved, hvordan du kan bruge det uden at skade udenforstående, 2) at du har lovlig hjemmel til at have brug for våbenet. For urmageren i det pågældende tilfælder er det tydelig, at 1) urmageren havde ikke viden om sikker benyttelse af våbenet. Da han selv er blevet ramt, og røverne benyttede attrapper, må det nødvendigvis være en ricochetterende kugle, han er ramt af. Den havde han altså ikke styr på, og havde der været andre kunder i butikken, havde de altså også været i fare i situationen, så han øger ikke kun faren for røverne, men også for sig selv og udenforstående. 2) Han havde ikke nogen lovlig grund til at have våbenet. I Danmark er det ikke lovlig grund nok til at have et våben, at man er udsat for røverier. Primært på grund af risikoen for udenforstående mener jeg, at våbenloven skal være en lov, som det er meget dyrt at overtræde, for det er altså ikke kun forbryderes liv, du sætter på spil.
En anden ting er også, at branchefolk fra både urmagerbranchen og bankerne har modsat sig DF's forslag om lovliggørelse af peberspray, fordi det vil optrappe røverierne i stedet for at nedtrappe dem. Flere røverier vil ende i mord, hvis røverne frygter at blive mødt med våben, for så kan du være sikker på, at de ikke nøjes med attrapper. Det er endnu en god grund til at undlade at slække på våbenloven og til at straffe det hårdt, når den brydes.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#79512 - 23/01/2007 06:54
[Re: Bjarne1]
|
Bruger
|
Hej Bjarne.. Citat: Jeg støtter urmageren 100 %. Det er en urmager som forsvarer sig selv og sin butik. Forsikringen er urimelig høj pga mange røverier mod dem. Skal vi lave et samfund for kriminelle eller for lovlydige borgere som urmageren?
Det var en underlig udledning.. Du mener at enten er man 100% for urmageren og mener at han helt skal fritages for ansvar eller også er man (hvis man ikke er det første) 100% mod urmageren, men tilgengæld for forbryderne?
Citat: Det eneste der er ulovligt er besiddelse af våben for urmageren. Den handling ser jeg på samme som at køre 80,1 km/t hvor man må 80 km/t. Det får man en bøde for på 500 kr.
Det var en underlig sammenligning.. Du mener at man slår mere ihjeld ved at køre 80,1 km/t i forhold til hvis man kun kører 80?
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#79513 - 23/01/2007 09:02
[Re: KajQrd]
|
Bruger
|
Prøv at se på retspraksis engang. Jeg mindes ikke eet tilfælde hvor ofre for en forbrydelse har forsvaret sig uden selv at blive anklaget for en forbrydelse bagefter?
Bagvaskelse? Tjah, det kan man jo også kalde det. Jeg kalder det: "Kritisk analyse af det danske samfund".
|
|
Til toppen
|
|
|
#79514 - 23/01/2007 13:12
|
Anonym
Anonym
|
Hej Mark! Citat: Prøv at se på retspraksis engang. Jeg mindes ikke eet tilfælde hvor ofre for en forbrydelse har forsvaret sig uden selv at blive anklaget for en forbrydelse bagefter?
Det handler ikke om, hvad du mindes, men om, hvordan virkeligheden er. Orienterer du dig om alle disse sager? Der kunne være en grund til at du hører om de sager, hvor et offer forsvarer sig og bliver dømt, og ikke de sager, hvor der handles i nødværge.
Mvh. Jalokin
PS: Jeg synes ellers man ofte hører om kvinder, der forsvarer sig mod voldtægt, uden at de af den grund bliver anklaget for noget...
|
|
Til toppen
|
|
|
#79515 - 23/01/2007 13:44
|
Bruger
|
Citat: Prøv at se på retspraksis engang. Jeg mindes ikke eet tilfælde hvor ofre for en forbrydelse har forsvaret sig uden selv at blive anklaget for en forbrydelse bagefter?
Bagvaskelse? Tjah, det kan man jo også kalde det. Jeg kalder det: "Kritisk analyse af det danske samfund".
Du kommer stadig ikke med nogen som helst dokumentation for dit udsagn, men ene og alene udokumenterede anklager mod retsvæsenet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79516 - 23/01/2007 18:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JF Citat: "Jeg har fuld forståelse for, at han var blevet tindrende arrig, og bange, efter gentagne røverier, men så burde han have set i øjnene, at han ikke havde nerver til endnu et røveri, taget konsekvensen afhændet butikken. ."
Det mener du ikke seriøst???
Jo! Eller gået i terapi. Livet er livsfarligt og dødeligheden er oppe på 100%.
Og jeg tror, der er flere, der dør af skræk end af blyforgiftning.
Jeg har naturligvis langt mere positive følelser for urmageren end for røverne, men domstolene skal vel ikke dømme ud fra, hvem borgerne synes det er mest synd for, og hvem vi hver især synes er sympatiske.. ???
Vi er så priviligerede at leve i et demokrati, og hvis man mener, der er brug for at ændre landets lovgivning og stafferammerme, så kan man skrive til sin mand på tinge - eller skrive læserbreve - eller selv gå ind i poliltik.
Guds lov står derimod ikke at ændre, men vi som tror på Ham kan iføre os hans fulde rustning og bede vores Fadervor: "Fri os fra det onde .. " Og ellers skal vi jo som bekendt vende den anden kind til .. Matt. 5,39:
Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Se evt. også Romerbrevet kap. 13.
Kriminalitet skal ikke desto mindre begrænses mest muligt, det er der bred poliltisk enighed om, men det er realistisk (rettelse: der skal stå urealistisk!) at tro, at vi kan få et samfund uden lovbrydere. Og der bliver næppe færre, hvis det accepteres, at alle, der frygter overfald og røverier, er bevæbnede.
Tværtimod vil mange flere komme alvorligt til skade, når mange af dem, der har ondt i sinde, tager konsekvensen og skaffer sig endnu mere effektive skydevåben ..
Jeg tror ikke, du helt har gennemtænkt konsekvenserne, hvis der ses gennem fingre med privates ulovlige våbenbesiddelse. En bevæbnet privatperson er ikke et uskyldigt, men et skyldigt offer.
Men mon vi ikke snart har fået givet fuldt udtryk for vores forskellige urmager-meninger - jeg tror det vil være godt med en tænkepause, indtil sagen er færdigbehandlet og retten har talt! 
kristina
Ændret af kristina (24/01/2007 07:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79517 - 23/01/2007 21:39
|
Bruger
|
"Jo! Eller gået i terapi. Livet er livsfarligt og dødeligheden er oppe på 100%. Og jeg tror, der er flere, der dør af skræk end af blyforgiftning."  Jeg er dybt, dybt chokeret..... "Jeg har naturligvis langt mere positive følelser for urmageren end for røverne, men domstolene skal vel ikke dømme ud fra, hvem borgerne synes det er mest synd for, og hvem vi hver især synes er sympatiske.. ???" Nej, men udfra hvem der er offer og hvem der er forbryder. Og jeg fastholder at urmageren er ofret i denne sag. "i er så priviligerede at leve i et demokrati, og hvis man mener, der er brug for at ændre landets lovgivning og stafferammerme, så kan man skrive til sin mand på tinge - eller skrive læserbreve - eller selv gå ind i poliltik." Og betyder dette at man ikke skal kunne have en debat i samfundet om samfundsrelevante spøgsmål? "Guds lov står derimod ikke at ændre, men vi som tror på Ham kan iføre os hans fulde rustning og bede vores Fadervor: "Fri os fra det onde .. " Enig - og jeg henviser atter engang til hvad jeg sagde om at vi ikke som kristne kan forpligte vantro på Guds lov. "Og ellers skal vi jo som bekendt vende den anden kind til .. Matt. 5,39: Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Se evt. også Romerbrevet kap. 13. " Ja, men vi må ikke tvinge andre til at vende DERES kinde til..... Og det er vist længe siden de danske myndigheder har haft et sværd af betydning. I dag er det højst en negleklipper... "Kriminalitet skal ikke desto mindre begrænses mest muligt, det er der bred poliltisk enighed om, men det er realistisk at tro, at vi kan få et samfund uden lovbrydere." Jeg går ud fra at du mener at det IKKE er realistisk?  "Og der bliver næppe færre, hvis det accepteres, at alle, der frygter overfald og røverier, er bevæbnede." Tjah - hvis politiet gjorde deres arbejde ville det ikke være nødvendigt for borgerne at beskytte sig selv. "Tværtimod vil mange flere komme alvorligt til skade, når mange af dem, der har ondt i sinde, tager konsekvensen og skaffer sig endnu mere effektive skydevåben .." Tror du at disse røvere havde turdet angribe en rockerborg på samme måde? "Jeg tror ikke, du helt har gennemtænkt konsekvenserne, hvis der ses gennem fingre med privates ulovlige våbenbesiddelse." Jeg har jo gentagne gange sagt at jeg mener han skal have en bøde for ulovlig våbenbesiddelse? Men har DU gennemtænkt konsekvenserne, når man bare lader borgerne blive udplyndret uden at gøre en skid, og så bagefter straffer ofrene for at forsvare sig? "En bevæbnet privatperson er ikke et uskyldigt, men et skyldigt offer." Det kommer i allerhøjeste grad an på omstændighederne. "Men mon vi ikke snart har fået givet fuldt udtryk for vores forskellige urmager-meninger - jeg tror det vil være godt med en tænkepause, indtil sagen er færdigbehandlet og retten har talt!  " Dér er vi trods alt enige... Tror ikke vi kommer videre i denne debat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79519 - 28/01/2007 19:05
|
Bruger
|
Hmmm.... hvorfor blev mit svar til dette indlæg egentlig slettet af systemet? Jeg ved jeg tastede det...
Men det jeg skrev var at jeg ikke mener der står noget i loven om at selvforsvar er ulovligt hvis dette foregår med skydevåben...
Og at SÅ sluttede vi vist her...
|
|
Til toppen
|
|
|
|