0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#79419 - 17/01/2007 12:51
Nye/gamle testamente?!
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Det jeg ikke kan finde ud af er, hvorfor der er kommet et nyt testamente. Var det gamle ikke godt nok? Er det blevet erstattet med noget bedre? Sådan som jeg har hørt det er: Det gamle testamente var før Jesus tid. Da Jesus kom til, mente han at det gamle testamente var for krigerrisk, og dermed kom det nye testamente (meget firkantet skrevet) Vil det sige at Jesus rettede på Gud? Eller? Og hvad med treenigheden? Jesus er jo Gud, og Gud er Jesus, så han kunne jo ikke "rette" på sig selv.. Eller er det mere som i "Jesus er sendt DIREKTE fra Gud, og har i sig Guds ord og DERFOR siger man at Jesus ER Gud.. Og hvad så før Jesus? Manglede Gud så en halvdel for at være perfekt? Eller var han perfekt, men kunne bare ikke række ordentlig ud til folk, uden et sendebud? Puha mange spørgsmål, men jeg vil så gerne forstå det hele
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#79422 - 17/01/2007 14:45
Re: Nye/gamle testamente?!
[Re: Carrie]
|
Anonym
Anonym
|
Meget firkantet sagt tilbage..
GT omhandler Guds skabelse af verden, hans senere udvalgte folk jøderne, som må gå en grueligt masse igennem, pga af ballade mellem Gud og mennesker, pga at Eva gik på æbleskud, var der en masse regler og bud som skulle overholdes for at opnå Himmelbonus, I GT forudsiger nogle profeter en masse ting i fremtiden, om mere ballade og om en "frelser" altså en helt som skal hjælpe dem.
NT handler så om denne helt´s eller frelsers komme, og viser tilbage til GT Helten er Jesus og med ham kommer en hel ny anskuelse og hel ny måde at opnå himmelbonus på, nemlig igennem "tillid" og "tro" på ham og hans person og offer istedet for alle reglerne ´fra GT alene. Det fortæller om Heltens virke og rejser og hans død og opstandelse. Derefter tager alle hans fans over, som går i dybden med den anskuelse og en beretning om deres gerninger. Dertil sluttes af med endnu en forudsigelse om fremtiden.
Dette var super firkantet sat op, og der er meget mere at sige... men sådan lidt på spidsen...
Jesus mente ikke at GT er krigerisk, GT lære er ikke krigerisk, men den fortæller om nogle af de krige jøderne havde imod deres fjender.
Treenighed, Jesus, Gud og Helligånd,... Det er en debat som har kørt siden kirkefædrene i oldtiden i de første årh.
Der findes utallige af forklaringer og ideer omkring det, istedet for pointe de ud, så vil jeg anbefale dig at læse i de andre debatter om 3enighed eller gå på biblioteket, da dette emne går hen og bliver ret så filosofisk..
Mvh. Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#79423 - 17/01/2007 14:58
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: ... pga at Eva gik på æbleskud
Nok nærmere "frugtskud". Der står i hvert fald ikke "æble" i min Hebraica. 
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#79424 - 17/01/2007 15:01
[Re: Nissen]
|
Anonym
Anonym
|
 hehe, jeg bøjer mig....frugtskud it is!  mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#79425 - 18/01/2007 23:44
|
Bruger
Reg.: 28/10/2006
|
Citat: Det jeg ikke kan finde ud af er, hvorfor der er kommet et nyt testamente. Var det gamle ikke godt nok? Er det blevet erstattet med noget bedre?
Testamente betyder også pagt og de to testamenter henviser til den Gamle Pagt og den Nye Pagt. Den kristne lever i den Nye Pagt som blev indstiftet af Jesus ved Hans eget Blod, den gamle pagt blev indstiftet ved blod fra dyr.
"Så tog Moses blodet og stænkede det på folket, og han sagde: »Dette er pagtens blod, den pagt, Herren har sluttet med jer på grundlag af alle disse ord.«" 2 Mos 24,8
"Ligeså tog han også bægeret efter måltidet og sagde: »Dette bæger er den nye pagt ved mit blod; gør dette, hver gang I drikker det, til ihukommelse af mig!«" 1 Kor 11,25
Den Nye Pagt er langt langt langt bedre end den Gamle Pagt. Se 2 Kor 3,1-11
Citat: Sådan som jeg har hørt det er: Det gamle testamente var før Jesus tid. Da Jesus kom til, mente han at det gamle testamente var for krigerrisk, og dermed kom det nye testamente (meget firkantet skrevet)
Ja, det er ikke lige sådan det helt hænger sammen Den Nye Pagt er også ret krigerisk, Jesus kommer igen og de uretfærdige vil få Guds vrede at føle:
"Og jeg så himlen åben, og se, der var en hvid hest, og han, der rider på den, hedder Tro og Sanddru, og han dømmer og strider med retfærdighed. Hans øjne er som luende ild, på hovedet har han mange kroner, og han har et navn indskrevet, som ingen kender undtagen han selv. Han er klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. Hærene i himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder. Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med, og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes og vredes vinperse. På sin kappe og på sin hofte har han et navn skrevet: Kongernes Konge og Herrernes Herre." Åb 19,11-16
Det Nye Testamente åbner så om sige det Gamle Testamente, hvilket er en kæmpe fordel, en bare at sidde med det Gamle Testamente.
Citat: Vil det sige at Jesus rettede på Gud? Eller? Og hvad med treenigheden? Jesus er jo Gud, og Gud er Jesus, så han kunne jo ikke "rette" på sig selv.. Eller er det mere som i "Jesus er sendt DIREKTE fra Gud, og har i sig Guds ord og DERFOR siger man at Jesus ER Gud..
Nej, Gud er den samme til alle tider, du vil se Guds karakter både i det Nye og Gamle Testamente, Guds kærlighed, Guds nåde og Guds vrede.
Citat: Og hvad så før Jesus? Manglede Gud så en halvdel for at være perfekt? Eller var han perfekt, men kunne bare ikke række ordentlig ud til folk, uden et sendebud?
Jesus har skam været der siden begyndelsen se fx Joh 1.
Citat: Puha mange spørgsmål, men jeg vil så gerne forstå det hele
Det er bare fedt du spørger 
Mere om den Nye og Gamle Pagt her: http://exadventist.dk/content/view/3/5/
I Jesus, kh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79426 - 19/01/2007 15:02
[Re: mwh]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#79427 - 19/01/2007 17:21
|
Bruger
Reg.: 28/10/2006
|
Citat:
Citat:
Den Nye Pagt er langt langt langt bedre end den Gamle Pagt. Se 2 Kor 3,1-11
Citat: Dvs det nye testamente er bedre end det gamle??
Ja. Det Nye Testamente eller den Nye Pagt er Helligånden, se
"som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende." 2 Kor 3,6
Her sammenlignes den Gamle Pagt [bogstaven] med den Nye Pagt [Ånden]
Citat: Jesus har skam været der siden begyndelsen se fx Joh 1.
HELT begyndelsen?? Det forstår jeg ikke?? Han har da ikke været der lige så længe som Gud...
Jo, det har han for Jesus er Gud.
Den eneste sande Gud er Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd, 3 i 1, treenigheden. Se fx http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity eller lån en bog om treenigheden på biblioteket.
Citat: Det lyder forkert, for man kan jo ikke sætte tid på Guds eksistens, men før Jesus blev født der var han der vel ikke?! Men det var Gud da...
Både Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd er evige.
Prøv at læse Johannesevangeliet 1 igen, læg mærke til:
v. 1. "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."
v. 14 "Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."
Citat: 1000 tak for svar Håber jeg fandt ud af det med citat 
Det var så lidt.
I Kristus, kh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79428 - 19/01/2007 20:38
[Re: mwh]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Citat: Den eneste sande Gud er Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd, 3 i 1, treenigheden. Se fx http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity eller lån en bog om treenigheden på biblioteket.
Eller kig her for en diskussion af begrebet
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#79429 - 19/01/2007 20:51
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Carrie Man kan også sige det sådan, at NT er en opfyldelse af GT. GT er så at sige en forløber for NT og derfor også kun foreløbig. Det betyder, at der er mange ting i GT vi først rigtig forstår ved at læse NT.
Derfor: for nye bibellæsere giver det bedst mening at begynde med at læse i NT og først senere læse i GT. Fordi GT på mange måder er nøglen til at forstå GT.
Hebræerbrevet (sidst i NT) begynder på denne måde: Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til fædrene gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden.
"gennem fædrene og profeterne" - det er GT. "gennem sin søn" - det er NT, som er Guds endelige åbenbaring til os mennesker.
Giver det lidt mening?
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79430 - 21/01/2007 13:24
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Kære carrie! Det er så deligt at erfare, hvor gerne du vil vide mere om, hvad kristendom er!  Jeg kunne tænke mig at foreslå dig at høre nogle bibeltimer. Det er faktisk sådan at hele Bibelen både det gamle og det nye testamente bliver gennemgået afsnit for afsnit og særdeles grundigt - det kan også være at det er for meget, men du kunne eventuelt begynde med nogle afsnit. For eksempel kunne du begynde med Det nye Testamente : Johannesevangeliet, fordi det bliver anset for det testamente, der er lettest at forstå... http://www.lysetoglivet.dk/?Bibelundervisning:Vejen_gennem_Bibelen Rigtig dejlig høre-læselyst!
|
|
Til toppen
|
|
|
#79431 - 23/01/2007 18:29
[Re: ærten]
|
Bruger
|
Kære Ærten.. 1000 tak.. er det indspillet?? Jeg er ikke god til at læse lange artikler osv. Det er også derfor jeg søger en bibel UDEN små bogstaver.. jeg bliver helt ør i hovedet.... Og hvor er du smuk  Mange hilsner Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#79432 - 23/01/2007 18:31
[Re: ærten]
|