0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#79388 - 16/01/2007 18:47
Re: sorrig og glæde!!
[Re: kristenpige]
|
Anonym
Anonym
|
Øhhh... Det må du vidst forklare nærmere! Præcist hvad er det, du ikke forstår? Citat: Sorrig og glæde de vandre til hobe Tekst: Thomas Kingo, 1681 Melodi: Visemelodi, omkring 1670
Sorrig og glæde de vandre til hobe, lykke, ulykke de gange på rad, medgang og modgang hinanden tilråbe, solskin og skyer de følges og ad, jorderigs guld er prægtigt muld, Himlen er ene af salighed fuld.
Alle ting har sin foranderlig lykke, alle kan finde sin sorrig i barm, tit er et bryst under dyrebart smykke opfyldt af sorrig og hemmelig harm, alle har sit, stort eller lidt, Himlen alene for sorgen er kvit.
Vælde og visdom og timelig ære, styrke og ungdom i blomstrende år højt over andre kan hovedet bære, falde dog af og i tiden forgår. alle ting må enden opnå, Himmelens salighed ene skal stå.
Dejligste roser har stindeste torne, skønneste blomster sin tærende gift, under en rosenkind hjertet kan forne, for dog at skæbnen er sælsom og skift! I våde-vand flyder vort land, Himlen har ene lyksaligheds stand.
Vel da! så vil jeg mig aldrig bemøje, om ikke verden går efter min agt! Ingen bekymring skal kunne mig bøje, intet skal gøre mit hjerte forsagt! Sorrig skal dø, lystigheds frø blomstre på himmel-lyksaligheds ø.
Ændret af Jalokin (16/01/2007 18:50)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79389 - 16/01/2007 19:13
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej kristenpige – velkommen til  Sorrig og glæde er en mægtig god salme, men måske ikke den letteste at forstå. Jeg synes nu ikke, det er så svært, når man lige får en fornemmelse af, hvad det egentlig handler om, så bare klø på. I øvrigt er den jo med i den her højt besungne kulturkanon, så det er jo bare en grund mere til at beskæftige sig med denne salme. Jeg er lige lidt i tvivl om, hvad det er, du snakker om, når du skriver: Citat: for jeg kan slet ikke forstår hvad patter har at gøre med kristendommen!!! jeg mener jeg går ude fra at jeg har misforstået salmen, for jeg ser ikke en sammenhæng mellem patter og kristendommen......!!!
Tænker du på vers 3 eller hvad? Jeg tror ikke, det handler om bryster, men om det, der er inde i brystet, nemlig hjertet, som kan være fyldt af sor(ri)g.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79390 - 16/01/2007 21:03
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 07/01/2007
|
hej! tak  tja, jeg ved ikke om jeg har forstået den helt rigtige.. hele salmen er skrevet med et svært sprog, så jeg kan ikke lige overskue den !! dog kan jeg forstå at den handler om modsætninger, om himlen, kristendommen.. og om at himlen er evig og alt andet ender på et eller andet tidspunkt.. (Håber jeg har forstået den rigtig så længere :P ) det som jeg ikke kan forstå er denne vers: Alle Ting hâr sin foranderlig Lykke! Alle kand finde sin Sorrig i Barm! Tiit ere Bryst, under dyrebar Smykke, Fulde af Sorrig og hemmelig Harm! Alle hâr sit, Stort eller Lit! Himlen allene for Sorgen er qvit! for jeg kan ikke forstå sammenhængen mellem bryster og kristendommen.. ved godt at det er en meget dum spørgesmål, men jeg forstå ikke denne vers, så jeg håber nogen vil være venlig og forklare den til mig... ps. kan det have noget med Jomfru Marie?? eller??? På forhånd mange tak! Kristen Pige
|
|
Til toppen
|
|
|
#79391 - 16/01/2007 21:05
[Re: ]
|
Bruger
|
hej! jeg kan ikke forstår denne vers:
Alle Ting hâr sin foranderlig Lykke! Alle kand finde sin Sorrig i Barm! Tiit ere Bryst, under dyrebar Smykke, Fulde af Sorrig og hemmelig Harm! Alle hâr sit, Stort eller Lit! Himlen allene for Sorgen er qvit!
håber du kan hjælpe og forklarer den til mig... Kristen Pige
|
|
Til toppen
|
|
|
#79392 - 16/01/2007 21:13
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Kristenpige! Ja, Kingo kan være en hård nød at knække, især hvis man render ind i en så gammel oversættelse som den du dér citerer. Men jeg vil dog gætte på, ligesom Nikolaj, at Kingo ikke skriver om 'bryster' som dem der sidder foran på de fleste kvinder, men derimod om 'brystet' og det som bor inde bag ved ribbenene - nemlig hjertet. Rent sprogligt taler vi ofte om hovedet, som der hvor forstanden bor (han har et lyst hoved, osv) og hjertet som der hvor følelserne bor (hun har hjertesorger, osv). Og jeg tror det er sådan Kingos salme skal forstås. Prøv engang at erstatte 'barm' og 'bryst' med 'hjerte' - så tror jeg den vil give lidt mere mening for en nutidsdansker  Mvh Annie PS - dengang var 'barm' vist heller ikke et udtryk forbeholdt kvindelige legemsdele. Du kan f.eks. 'gribe i egen barm' hvilket vist betyder noget i retning af at du (også hvis du er mand) skal se på dig selv før du dømmer andre.
Ændret af Schjelde (16/01/2007 21:15)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79393 - 16/01/2007 21:14
|
Anonym
Anonym
|
 der står ikke noget om "p.....". Det er vist dig, der læser det ind i teksten  Alle ting har sin foranderlig lykke, alle kan finde sin sorrig i barm, tit er et bryst under dyrebart smykke opfyldt af sorrig og hemmelig harm, alle har sit, stort eller lidt, Himlen alene for sorgen er kvit. Oversættelse til nydansk: Livet går op og ned. Alle kan være udsat,for at føle sorg i hjertet (hjertet sidder tæt på brystkassen), Tit er hjertet bag den pæne facade (dyrebart smykke) fyldt af sorg, vrede, misundelse, etc., alle mennesker kender denne følelsei større eller mindre grad. Først i himlen bliver vi fri for den. Med "hjertet" forstås ikke hjertet i fysisk forstand, men de følelser, der er hjerteblod for os. Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (16/01/2007 21:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79394 - 16/01/2007 21:17
[Re: ]
|
Bruger
|
Smukt oversætterjob, Jalokin  (Jeg hører Kingo rotere i sin grav - men så kan han lære at skrive så det kan forståes!  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#79395 - 16/01/2007 22:25
[Re: anniesr]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Kingo kan rolig rulle tilbage igen, for det er da helt i orden, at poesi ikke er skrevet på hverdagsdansk. Jalokins omskrivning er fremragende, men det er jo en forklaring, ikke en erstatning. Det er jo egentlig lidt sjovt med poesi, for hvad er det egentlig, der gør det til noget særligt, og legitimerer, at man ikke bare siger tingene ligeud? – jeg ved det ikke; måske er det bare et spørgsmål om æstetik – i hvert fald sætter jeg pris på det.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79396 - 16/01/2007 22:30
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Jamen du har jo ret Nikolaj... Poesi er noget pusseløjerligt noget - form er 100 % lig indhold og oplevelse, og omskriver man det, vil et eller andet gå tabt, selv om budskabet stadig måtte skinne igennem. Jeg forstår dybest set heller ikke poesi, men nyder det gerne 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79397 - 17/01/2007 18:46
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
hej  jeg er bare så glad og taknemelig, fik endlig fat i det, som jeg kunne ikke overskue.. hele salmen begynder at give mening nu  og den er bare så fint/ budskabsrig... håber at Kingo har det okay med at jeg kunne ikke forstå salmen første gang... men nu kom Annie og Nikolaj jo med en fin forklaring, så jeg håber ikke han rotere i sin grav længere  - en rigtig forståelig og smuk oversættelsen Jalokin :P Mange tak skal I have alle sammen! =) Kristen Pige
|
|
Til toppen
|
|
|
#79398 - 17/01/2007 19:06
|
Bruger
|
Hej Kristenpige, Det var da så lidt  Og jeg tror at Kingo er helt cool med at folk en gang imellem skal have en hjælpende gånd til forståelsen 
|
|
Til toppen
|
|
|
|