0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#79361 - 16/01/2007 00:10
Forbrered din skilsmisse?
|
Anonym
Anonym
|
I Politiken anbefaler Ellen Hansen fra Boligfonden for enlige mødre og fædre, at (ægte)par laver konkrete aftaler om, hvad der skal ske ved en eventuel skilsmisse. Et eksempel er, at man aftaler, hvem der skal beholde boligen og skriver den anden op i et boligselskab - "just in case". Men hvor langt kan man overhovedet gå i sådan noget? Det er vel klogt at tage visse forholdsregler. Men hvis man går ind i et ægteskab med indstillingen, at det er til "døden jer skiller", kan alene det at forberede en eventuel skilsmisse ikke være med til at få en til at overveje muligheden når forholdet knirker? Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#79363 - 16/01/2007 00:33
Re: Forbrered din skilsmisse?
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Steffen!
Ja, det er også min tanke (men jeg har ikke nogen erfaring på det område). Men vi lever i syndes verden, og man kan aldrig være sikker på at det værst tænkelige ikke kan ske. Og hvor meget skal man så 'forsikre' sig mod det?
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (16/01/2007 00:35)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79364 - 16/01/2007 08:32
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Jalokin "Men vi lever i syndes verden, og man kan aldrig være sikker på at det værst tænkelige ikke kan ske" Ja, vi lever i syndens verden, netop derfor er det temmelig vigtigt, at man ved hvad man vil, INDEN man indgår ægteskab. Vil man ægteskab, da udelukker dette skilsmisse. At forberede sin skilsmisse inden man indgår ægteskab er at lade døren stå åben! Dette er stik imod kærlighedens væsen, der "tror alt, håber alt og udholder alt" Man "giver Djævelen råderum". Og iøvrigt, Gud hader skilsmisse! Skulle vi så sidde og planlægge!! det, som vi ved Gud hader??  Og nej, man kan ikke planlægge sig ud af ifald "det værst tænkelige kan ske". Deling af de jordiske ting er det absolut mindste problem ved en skilsmisse. Dybt sårede knuste hjerter, og et barn, der vokser op uden forældre, der elsker hinanden, ofte uden kontakt med faderen, er nemlig " det værst tænkelige der kan ske"! Ny bopæl, nye møbler osv kan man få indenfor 3 mrd, men det andet! derimod kan give livsvarige traumer. Og det kan man ikke planlægge sig ud af - det kan man derimod forebygge ved konsekvent at holde døren LUKKET. Ja, det blev et lidt surt indlæg, det var nu ikke meningen  Guds fred, Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#79365 - 16/01/2007 10:25
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Jalokin
"Men vi lever i syndes verden, og man kan aldrig være sikker på at det værst tænkelige ikke kan ske"
Ja, vi lever i syndens verden, netop derfor er det temmelig vigtigt, at man ved hvad man vil, INDEN man indgår ægteskab. Vil man ægteskab, da udelukker dette skilsmisse. At forberede sin skilsmisse inden man indgår ægteskab er at lade døren stå åben! Dette er stik imod kærlighedens væsen, der "tror alt, håber alt og udholder alt" Man "giver Djævelen råderum".
Dette er dog ikke stik imod den "romantiske" kærlighedsforståelse, der hersker.. eller skulle man sige hærger... og som mange mennesker i dag er påvirket af.
Jeg tror mange længes efter ægteskabet som den livslange relation, og jeg tror det er derfor man gifter sig. Men det kan jo bare dårligt lade sig gøre hvis man forstår kærlighed som den der evigt varme følelse i maven. Hvis man glemmer at forstå at kærlighed er et verbum...
Vi har brug for at forstå hvad kærlighed er - ikke 'kun' for at forhindre skilsmisser, for folk bliver også skilt af andre grunde, og de mennesker har ikke brug for fordømmelse! - men for dybest set at forstå lidt mere af hvad det vil sige at Gud elsker os. Det øjeblik en romantisk kærlighedsforståelse for overtaget er det dybest set et angreb - ikke på ægteskabet - men på forståelsen af Guds kærlighed til os. Den er hverken lyserød eller zød. Den er sand og ægte og fik ham til at ofre sin egen søn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79366 - 16/01/2007 10:39
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Jalokin, Nu er det jo en realitet, at der er mange skilsmisser og heraf mange ulykkelige skilsmisser, hvor selve det at dele bo&børn kan gå i kludder.
Det er for at afbøde sådanne virkninger og dermed gøre sårene mindre, at den gode ægteskabsrådgiver udtaler sig.
Man kan jo ikke lukke øjnene og sige, at vi lever i en drømmeverden, hvor vi ikke kan glide fra hinanden og dermed indse, at ægteskabet ikke holder.
For børn er en veloverstået skilsmisse med mulighed for samkvem med to velfungerende forældre helt sikkert bedre end at leve i et forstenet ægteskab, hvor ægtefællerne slider hinanden ned, og hvor alt liv i praksis er ophørt.
Jeg håber sandelig ikke, at jesusnets debattører foretrækker et strindbergsk helvede frem for et rent snit, der giver mulighed for at komme ovenpå og leve igen.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#79367 - 16/01/2007 11:27
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Jalokin, Hm ja, det er vist et klassisk eksempel på situationer, hvor de gode intentioner og de barske realiteter kommer i konflikt... Jeg læste forleden, at i langt de fleste skilsmisser beholder manden huset, mens konen og børnene må flytte i noget midlertidigt, som oftest en lejet lejlighed.
Hvis vi vender os vestover, til England og USA er 'ægtepagter' som sikrer den enes formue eller ferrari i tilfælde af skilsmisse, langt mere almindelige end i Danmark - og godt det samme synes jeg! Den her tankegang med at man gerne deler bord og seng i en årrække, men derefter skal jeg katme også ud af forholdet med hvad der er mit, og gerne lidt til, er lidt trist synes jeg.
Selvfølgelig er det bedre, når krisen kradser, at søge parterapi end at sætte den ene part på boligventeliste med fraflytning for øje. Men alligevel... Suk. Det er også så nederen at stå efter et forlist ægteskab med to hylende unger og intet tag over hovedet!
Jeg tror ikke folk benytter sig af et sådant tilbud, med mindre de på forhånd er klar over, at de sandsynligvis kun er sammen på midlertidigt basis - så i min optik gør det egentlig mere praktisk gavn end når skaden er sket, end det har mulighed for at bringe opbrud ind i ægteskaber som i forvejen er velfungerende.
Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79368 - 16/01/2007 11:38
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej LarsBj Citat: Jeg håber sandelig ikke, at jesusnets debattører foretrækker et strindbergsk helvede frem for et rent snit, der giver mulighed for at komme ovenpå og leve igen.
Sikke dog et alternativ! Hvem kan tænkes at gå ind for et strindbergsk helvede? Not me!
Men - hvis man stræber efter himlen, kan det være at man når til trætoppen:
Et godt, om end ikke lyserødt, varigt ægteskab. Et sådant mener jeg har større chancer, hvis man har den forhåndsindstilling, at "detteher har jeg besluttet: jeg vil blive hos min ægteviede resten af livet, uanset hvordan jeg kommer at føle eller ikke føle".
Så er der gode muligheder for at komme igennem alle kriser, og at kærligheden oven i købet vokser derved.
Kærlighed er ikke en følelse, ikke kun i hvert fald, men vilje og handling: At træffe en afgørelse lade den beslutning være bestemmende for resten af livet og aldrig lade den være til diskussion eller fornyet overvejelse.
Hvis man gifter sig "for at se hvordan det går -" og "hvis ikke kan man jo altid komme ud af det" - ja, så er det så godt som sikkert, at det netop ikke går! ..
Så har man nemlig ikke givet hinanden den vigtigste morgengave: tryghed for, at det ikke er farligt at være uenige og at skændes en gang imellem ... og at han/hun ikke vil smutte, når der kommer en yngre og smukkere og mere tiltrækkende model inden for rækkevidde. Og det gør der jo .. !
Men kattelemmen skal naturligvis være der: Hvis min mand gik fra forstanden og f.eks. blev voldelig over for mig, eller mishandlede eller misbrugte børnene - eller insisterede på at have et "udadvendt" sexliv - så kunne i hvert fald jeg ikke komme hurtigt nok derfra.
Det betyder ikke nødvendigvis skilsmisse, men blot at flytte sin vej. Så udelukker man ikke muligheden for at finde sammen igen ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79369 - 16/01/2007 12:02
|
Bruger
|
Hej Moe "Vi har brug for at forstå hvad kærlighed er - ikke 'kun' for at forhindre skilsmisser, for folk bliver også skilt af andre grunde," ? " og de mennesker har ikke brug for fordømmelse!" Hvordan får du det til at hænge sammen? Hvori ligger "fordømmelsen"? Jeg siger hvad Guds ord siger om skilsmisse, og jeg taler som fraskilt, faktisk for anden gang  . Derfor ved jeg at skilsmisse gør ufattelig ondt, dette foruden de mange mennesker, der kan berette det samme. Der findes ingen lykkelige skilsmisser, selvom det kan forvolde mere eller mindre skadeCitat: - men for dybest set at forstå lidt mere af hvad det vil sige at Gud elsker os. Det øjeblik en romantisk kærlighedsforståelse for overtaget er det dybest set et angreb - ikke på ægteskabet - men på forståelsen af Guds kærlighed til os. Den er hverken lyserød eller zød. Den er sand og ægte og fik ham til at ofre sin egen søn.
Det ene behøver ikke udelukke det andet. Men naturligvis skal ægteparret vide hvad det er, de går ind i, at de er Guds evige kærlighedsgaver til hinanden, og at sammenholdet i ægteskabet skal være evigt.
Guds fred,
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#79370 - 16/01/2007 12:11
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe
"Vi har brug for at forstå hvad kærlighed er - ikke 'kun' for at forhindre skilsmisser, for folk bliver også skilt af andre grunde," ?
" og de mennesker har ikke brug for fordømmelse!"
Hvordan får du det til at hænge sammen? Hvori ligger "fordømmelsen"?
"Gå og synd fra nu af ikke mere". Det må vel være evangeliet til enhver synder.
Citat: Jeg siger hvad Guds ord siger om skilsmisse, og jeg taler som fraskilt, faktisk for anden gang . Derfor ved jeg at skilsmisse gør ufattelig ondt, dette foruden de mange mennesker, der kan berette det samme. Der findes ingen lykkelige skilsmisser, selvom det kan forvolde mere eller mindre skade
Præcis.
Citat:
Citat: - men for dybest set at forstå lidt mere af hvad det vil sige at Gud elsker os. Det øjeblik en romantisk kærlighedsforståelse for overtaget er det dybest set et angreb - ikke på ægteskabet - men på forståelsen af Guds kærlighed til os. Den er hverken lyserød eller zød. Den er sand og ægte og fik ham til at ofre sin egen søn.
Det ene behøver ikke udelukke det andet. Men naturligvis skal ægteparret vide hvad det er, de går ind i, at de er Guds evige kærlighedsgaver til hinanden, og at sammenholdet i ægteskabet skal være evigt.
Guds fred,
Malli
Jeg tror nok jeg mener, at det ene udelukker det andet. En romantisk kærlighedsforståelse vil altid indeholde et angreb på en kærlighed, der udholder alt og som kæmper for at elske, også når det gør ondt, fordi en romantisk kærlighed altid vil sætte en krillen i maven over kampen for kærligheden. En romantisk kærlighed vil altid kunne retfærdiggøre svigt, fordi dén følelse af kærlighed er over alt. En bibelsk kærlighed vil sætte løftet højere end følelsen.
Selvfølgelig kan kærlighed være romantisk, og varm, og smuk og alt det der! Men der er en grundlæggende væsentlig forskel mellem en romantisk og en bibelsk kærlighedsforståelse. Fordi et jordisk kærlighedsforhold på sin vis spejler Guds kærlighed til os er det så vigtigt at vi bruger tid på at forstå hvad bibelen siger og ikke siger om kærlighed - både for ægteskabets skyld, men også få at få en ret forståelse af Gud. Gud satte selv løftet højere end følelsen, og han gør det med os hver eneste dag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79371 - 16/01/2007 12:49
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina (og øvrige debattører), Jeg er helt uenig. Man kan ikke "beslutte sig" til at elske. Og egtl. troede jeg også, at kristne mener, at kærligheden er en gave? Man kan ikke kræve en gave!
Man kan gå ind i et ægteskab med de bedste intentioner, men man kan forandre sig, selv som voksen. Eller man kan have vurderet fejl. Og er det ikke urealistisk at tro, at "kærligheden tåler alt, udholder alt" i et moderne liv???
Og det må faktisk være et større problem for de af jer, der ikke mener, at sex før ægteskabet er muligt, og derfor gifter jer ret unge. Som f.eks. studerende er man inde i en rivende udvikling, og man kan komme til at stå i et dilemma, hvor man har udviklet sig så meget, at man for eksempel må vælge mellem karriere eller ægtefælle (job i udland, mange rejser etc etc), eller man har skiftet fokus i livet: den person der før elskede at sidde ved teen og flette fingre er måske pludselig blevet dybt optaget af skorpionernes liv og levned. Eller sådan!
mvh LarsBj
Ændret af LarsBj (16/01/2007 12:50)
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#79372 - 16/01/2007 13:07
|
Bruger
|
Hej Lars, En kort kommentar: Citat: Som f.eks. studerende er man inde i en rivende udvikling, og man kan komme til at stå i et dilemma, hvor man har udviklet sig så meget, at man for eksempel må vælge mellem karriere eller ægtefælle (job i udland, mange rejser etc etc), eller man har skiftet fokus i livet: den person der før elskede at sidde ved teen og flette fingre er måske pludselig blevet dybt optaget af skorpionernes liv og levned. Eller sådan!
De ting du her skriver, lyder alle som noget det kommer meget 'pludseligt' - jeg vågner op en onsdag morgen, og med et slag er min mand blevet besat af skorpionernes liv og levned, eller nægter at spise andet end rosiner, med uhyggelige mængder tamluft til følge. Og jo - begge dele ville være træls. Men de slår ikke ned som et lyn - hvis de kommer, så kommer de gradvist, og af samme grund har vi altså en mulighed for sammen at tackle dem før hele parforholdet står i flammer!
Jeg kan snart fejre 1 års bryllupsdag, og undervejs har vi da begge to forandret os rigtig meget! Både som følge af det faktum at vi blev gift, og på grund af andre eksterne forhold.
Men min pointe er: hverken kærlighed eller forandringer i parforholdet slår ned som et lyn uden varsel. Det kommer snigende, og jeg vil påstå at langt det meste kan tages i opløbet.
Det er muligt at man ikke kan 'beslutte sig til at elske' - men det er helt sikkert muligt at beslutte sig til at ville den anden det bedste og arbejde sammen på at finde løsninger på og forebygge problemer! Det er vi også nogen, som kalder kærlighed...
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#79373 - 16/01/2007 13:20
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er uenig. Jeg mener godt at man kan beslutte sig for at elske. Spørgsmålet er så, om vi mener det samme med ordet "elske". For mig betyder elske ikke kun "at have sommerfugle i maven". Det betyder også at ære i gerninger, at blive og kæmpe når eksterne (eller interne) ting gør kærligheden vanskelig. Det betyder at kæmpe for at det at være sammen skal være godt. Det betyder at ikke løbe væk den dag følelsen i maven er erstattet af Schjeldes tarmluft...  For mig at se er dette her ikke en modsætning til at kærligheden er en gave. Kærligheden er for mig et menneske, der forpligter sig på det samme overfor mig. Det er da skæppeskønt, og virkelig en gave! Citat: Og er det ikke urealistisk at tro, at "kærligheden tåler alt, udholder alt" i et moderne liv???
Du har fat i noget centralt. For mange mennesker er det ikke, for nogle er det. Det kommer an på så mange ting.
Jeg tror i min naivitet efter snart 8 års ægteskab på at det passer, og at Gud er al kærligheds kilde.
Citat: Og det må faktisk være et større problem for de af jer, der ikke mener, at sex før ægteskabet er muligt, og derfor gifter jer ret unge. Som f.eks. studerende er man inde i en rivende udvikling, og man kan komme til at stå i et dilemma, hvor man har udviklet sig så meget, at man for eksempel må vælge mellem karriere eller ægtefælle (job i udland, mange rejser etc etc), eller man har skiftet fokus i livet: den person der før elskede at sidde ved teen og flette fingre er måske pludselig blevet dybt optaget af skorpionernes liv og levned. Eller sådan!
Det lyder meget logisk, men jeg tror ikke nødvendigvis det er det.
Man udvikler sig jo sammen, vokser sammen, bliver måske voksne sammen. Og netop ved at beslutte sig forpligter man jo også hinanden på dét! - at leve med i hinandens liv og følge og forstå hvilken udvikling, der måtte ske.
Det er naivt at tro på at der findes noget kærlighedsforhold, hvor ingen udvikler sig. Kærlighed er enormt udviklende! - - netop derfor er det så vidunderligt når man kan forpligte sig på at udvikle sig sammen. Det er bestemt smertefuldt for mange, men troen på en kærlighed uden omkostninger er igen et biprodukt af den her romantiske forestilling om kærligheden, jeg omtalte tidligere. Jeg mener faktisk også at troen på en kærlighed uden omkostninger strider mod alt logik og erfaring...
Men ønsker man en kærlighed hvor man ikke forpligter sig på hinanden, så vil dette her være og blive en reel trussel. For så har man jo reelt ingen aktier i hinanden udover de følelsesmæssige. Og de kan skifte meget hurtigt.
Til sidst dit første:
Citat: Man kan ikke kræve en gave!
Det er helt rigtigt! Og kærligheden er en gave!
Men har man lovet sig til hinanden kan man regne med og forvente at den anden holder det løfte. Tro mig, det kan godt bære når man ikke selv føler sig så kærlig at vide at den anden har lovet at blive. Og det er stort at bære hinandens byrder og holde sit løfte til hinanden sammen. Også selvom det kan være svært!
Eij, hvor piller jeg dog alt det pinke ud af the love i dag. Men kærlighed er sådan set ret praktisk, og hurra for det! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79374 - 16/01/2007 13:27
|
Bruger
|
Tankestreg til Udviklingslæren: Citat: Man udvikler sig jo sammen, vokser sammen, bliver måske voksne sammen. Og netop ved at beslutte sig forpligter man jo også hinanden på dét! - at leve med i hinandens liv og følge og forstå hvilken udvikling, der måtte ske.
Amen! Det behøver jo absolut ikke være en negativ udvikling der finder sted i et parforhold - eksempel: Ifølge pålidelige kilder, var jeg åbenbart lidt af en sæk, før jeg fandt en fyr som kunne gøre noget ved det. Ham var jeg så heldig at blive gift med, og han er (i mine forudindtagede øjne) faktisk også kun blevet et bedre og mere spændende menneske i løbet af de sidste 4 år... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79375 - 16/01/2007 13:35
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Tankestreg til Udviklingslæren:
Citat: Man udvikler sig jo sammen, vokser sammen, bliver måske voksne sammen. Og netop ved at beslutte sig forpligter man jo også hinanden på dét! - at leve med i hinandens liv og følge og forstå hvilken udvikling, der måtte ske.
Amen! Det behøver jo absolut ikke være en negativ udvikling der finder sted i et parforhold - eksempel: Ifølge pålidelige kilder, var jeg åbenbart lidt af en sæk, før jeg fandt en fyr som kunne gøre noget ved det. Ham var jeg så heldig at blive gift med, og han er (i mine forudindtagede øjne) faktisk også kun blevet et bedre og mere spændende menneske i løbet af de sidste 4 år...
Sæk? Næh, hov du. Hvad er det for et ord at slynge ud?
Det er vist en sag for ordstyrere.. nevermind.
Men jo, jeg tror du har fat i noget. Udvikling er vel ikke nødvendigvis noget lort. Tværtimod har man jo også indflydelse og 1. parket på hinandens udvikling.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79376 - 16/01/2007 13:43
|
Bruger
|
Hej Moe Citat: Udvikling er vel ikke nødvendigvis noget lort. Tværtimod har man jo også indflydelse og 1. parket på hinandens udvikling.
Præcis. Jeg tænker med et lille smil på diverse soap-operas hvor den forsømte kone hulker ned i lommetørklædet overfor den forstående elsker/veninde "Henry has changed lately! He´s no longer the man I married" Nej det ville også undre mig gevaldigt, hvis det er 20 år siden... Og godt det samme, tænker jeg lidt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79377 - 16/01/2007 13:52
|
Bruger
|
Hej Annie, Først glæder det mig at læse, at du og din mand udvikler jer sammen. Det er godt. Og sådan kan det jo også gå.
Det er da fudstændigt rigtigt, at ting ikke sker (nødvendigvis) over en nat, og at viljen betyder noget. Men netop i det lange løb (som kanonkongen sagde) kan der også ske det, at man til sidst står over for valget: Har vi en fremtid? Og det er sikkert en del af årsagen til de mange skilsmisser. Og ikke nødvendigvis, ar man er gået halvhjertet ind i forholdet.
mvh LarsBj gift i snart 24 år med kæresten gennem 35 år!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#79378 - 16/01/2007 14:32
|
Bruger
|
Hej LarsBj Citat: Og det må faktisk være et større problem for de af jer, der ikke mener, at sex før ægteskabet er muligt, og derfor gifter jer ret unge. Som f.eks. studerende er man inde i en rivende udvikling, og man kan komme til at stå i et dilemma, hvor man har udviklet sig så meget, at man for eksempel må vælge mellem karriere eller ægtefælle (job i udland, mange rejser etc etc), eller man har skiftet fokus i livet: den person der før elskede at sidde ved teen og flette fingre er måske pludselig blevet dybt optaget af skorpionernes liv og levned. Eller sådan!
Som en pastor engang sagde: "Man skal ikke gifte sig, bare fordi man er forelsket". Hvorefter en ung kvinde vendte sig til sin fyr og sagde: "NÅ!, så kan vi ikke blive gift, for jeg er forelsket i dig" 
Nej, det han mente var, at man skulle finde ud af om man "passer" sammen. Har man fx nogenlunde samme syn på penge, oprydning, om man vil have børn? Men også noget om hvad man vil med sit liv. "Kærlighed er at stå ved siden af den man elsker, og se mod det samme mål" - værdier, skal man ikke undervurdere. Fx skal man nok have nogenlunde enslydende syn på hvad det vil sige at være gift!! Så kommer det der med interesser i baggrunden; skorpionernes liv og levned kan jo hurtigt erstattes med frimærkesamling. Men af en eller anden grund focuserer man mest på interesser.
Der er en del unge i min kirke, men jeg har nu ikke specielt indtryk af at de har travlt med at blive gift...måske fordi de er så autoritetstro, at de lytter til de "gamle"? Derimod kan det knibe gevaldig meget mere med dem over de 35, her kan det til gengæld ikke gå stærkt nok!!
Guds fred,
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#79379 - 16/01/2007 14:41
|
Bruger
|
Hej Moe, Man kan beslutte sig for "at respektere", men ikke elske: Man kommer (som regel) til at elske sine børn længe før man kan stille spørgsmål til, hvad de "er for nogen".
I filmen "Søvnløs i Seattle" siger Tom Hanks' karakter, at han mærkede "det", da han tog hende i hånden. Det passer meget godt på mine erfaringer. Der er en intellektuel dimension: interesser, intelligensniveau, energiniveau, mål mm, der ikke skal være uforenelige med hinanden, og der skal være en non-verbal kontakt (fornemmelsen ved berøring), som måske er dybt biologisk. Selv om jeg har været kæreste gennem mange år med den samme, har jeg da gjort erfaringer med det sidste også, altså (uskyldige) berøringer. Og jeg sværger på: En berøring kan fortælle mig, om det er en mulig partner, ligesom en hurtig samtale kan gøre det (eller rettere: udelukker det).
Og derfor kan jeg fortsat nyde den, jeg er gift med.
Men vi KUNNE have udviklet os derhen, at vi måtte gå hvert til sit.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79380 - 16/01/2007 14:45
|
Bruger
|
Hej Malli, Jeg er meget enig med dig. Se også mit svar til Moe.
Min pointe er, at jeg ikke tror, at der er mange skilsmisser, fordi folk går halvhjertet ind i de mislykkede forhold. Der kan ske ændringer, vi ikke kan acceptere.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79381 - 16/01/2007 14:56
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe, Man kan beslutte sig for "at respektere", men ikke elske: Man kommer (som regel) til at elske sine børn længe før man kan stille spørgsmål til, hvad de "er for nogen".
I filmen "Søvnløs i Seattle" siger Tom Hanks' karakter, at han mærkede "det", da han tog hende i hånden. Det passer meget godt på mine erfaringer. Der er en intellektuel dimension: interesser, intelligensniveau, energiniveau, mål mm, der ikke skal være uforenelige med hinanden, og der skal være en non-verbal kontakt (fornemmelsen ved berøring), som måske er dybt biologisk. Selv om jeg har været kæreste gennem mange år med den samme, har jeg da gjort erfaringer med det sidste også, altså (uskyldige) berøringer. Og jeg sværger på: En berøring kan fortælle mig, om det er en mulig partner, ligesom en hurtig samtale kan gøre det (eller rettere: udelukker det).
Og derfor kan jeg fortsat nyde den, jeg er gift med.
Men vi KUNNE have udviklet os derhen, at vi måtte gå hvert til sit.
mvh LarsBj
Jeg er ked af hvis det lyder som om jeg siger at skilsmisser kun forekommer når folk ikke kan finde ud af at forpligte sig eller beslutte sig for at elske. Der er mange andre faktorer der spiller ind, og jeg vil helst ikke sige noget generaliserende om det. Jeg beklager hvis det har lydt sådan, det er ikke min hensigt at banke nogle oven i hovedet med noget.
Men hvis en berøring med en anden kvinde fortæller dig hvorvidt det er en mulig partner, og du så alligevel bliver hos den samme - er det så ikke også at beslutte sig for at få det til at fungere? At beslutte sig for at elske den ene, og ikke den anden?
Selvfølgelig har alt det andet indflydelse på hvordan vi bliver forelsket og stadig elsker hinanden. Men jeg mener at der er og skal være et kraftigt element af forpligtelse, af at ville, af at beslutte sig for at det her, det kører vi efter og det satser vi på, for det har vi lovet hinanden.
Det er et fint billede, det der med børnene: Man beslutter sig for at skifte deres ble selvom det er klamt. Man beslutter sig for at lege med dem, selvom man er træt. Man beslutter sig for at lade dem tage til fest, selvom man er bekymret osv. Kærligheden ER en lang række af beslutninger og handlinger på trods. Man smører madpakke selvom man ikke har lyst osv..
Jeg mener ikke kærligheden er en sur pligt, men jeg mener det er en pligt når man har lovet det overfor hinanden og forpligtet sig på hinanden. Men jeg gentager vidst bare mig selv..
(Synes i øvrigt det er VILDT romantisk når ens ægtefælle vil én, selvom man er dum, grim og lugter... Pligt er sexet!)
|
|
Til toppen
|
|
|
#79382 - 16/01/2007 15:53
|
Bruger
|
Hej Moe, OK, jeg forstår.
Men du blander beslutning og følge sammen. For mig er det ikke en beslutning at følge den hånd, der strejfer mig. Det er tiltrækning, og lige-så-lidt en jernfilspån beslutter at følge magneten, lige så lidt beslutter jeg. Men hvad der kommer efter dette, er i høj grad beslutninger baseret på den erkendelse, at dette er nok det bedste, det kunne ske mig.
Den "sexede pligt" forstår jeg ikke, med mindre I bor i en toværelses uden bad i en baggård?????
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79383 - 16/01/2007 16:07
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe, OK, jeg forstår.
Men du blander beslutning og følge sammen. For mig er det ikke en beslutning at følge den hånd, der strejfer mig. Det er tiltrækning, og lige-så-lidt en jernfilspån beslutter at følge magneten, lige så lidt beslutter jeg. Men hvad der kommer efter dette, er i høj grad beslutninger baseret på den erkendelse, at dette er nok det bedste, det kunne ske mig.
Mener du virkelig det?
Det synes jeg jo netop er den der romantiske kærlighedsforståelse, i hvis navn alt er i orden - en forståelse, jeg synes prøver at fritstille menneskets eget ansvar for sine gerninger, fordi noget er "smukt" eller "sandt" i kærlighedens øjne. Er det smukt at svigte og glemme sin forpligtelse?
Hvad bliver der af løftet til et menneske hvis man ser sig selv som et viljeløst værktøj i kærlighedens hænder? Og hvornår er det kærlighed og ikke f.eks. begær?
Citat: Den "sexede pligt" forstår jeg ikke, med mindre I bor i en toværelses uden bad i en baggård?????
mvh LarsBj
Det har vi gjort! 
Jeg synes det er skønt at min kone har lovet sig til mig. Derfor skal jeg ikke være bange for at hun får den der berøring med en anden og pludselig løber. Derfor kan jeg have dage som u-elskelig og vide at hun er mig nær alligevel fordi hun vil det og har besluttet sig på det. Derfor kan jeg ære hende med mine gerninger de dage, hun ikke har det godt og vide at jeg på den måde bekræfter vores løfte til hinanden.
Dette udelukker jo ikke følelserne, som vi da har kollosalt mange af overfor hinanden... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#79384 - 16/01/2007 16:14
|
Bruger
|
Hej Moe, Jeg kan godt se, at jeg kludrede i argumentationen. Jeg mener: Tiltrækningen er ikke en beslutning. Den kommer. Kærligheden er ikke en beslutning. Den kommer. Men man kan beslutte IKKE at følge indskydelser. Ellers er man jo psykopat!
Men har man fundet en, der giver den der tiltrækning, og som man svinger godt sammen med, så har har man alle muligheder for at danne par. Men det udelukker ikke, at "livet" fører parret fra hinanden igen. Og det kan medføre så utålelige forhold, at det er bedst for alle at skilles. Selv om oprigtigheden var der fra starten.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#79385 - 16/01/2007 16:31
|
Anonym
Anonym
|
Ok, det er jeg nok enig med dig i. Men jeg siger så at det også er en beslutning om man vil være, blive og forblive sammen.
Det er vi så nok uenige om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#79386 - 17/01/2007 00:40
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er ganske enig i at det kan virke lidt sørgeligt at man er nød til at helgardere sig for at komme ind og ud af tingene...
Men jeg har som sådan ikke noget imod ægtepagter, man bringe begge noget til et ægteskab, og det er ikke nødvendigvis lige meget, og så må man dele så længe man er sammen... Hvis bruddet først kommer, virker det jo lidt grådigt hvis konen skal have del i mandens ferrari eller omvendt hvis han skal have noge af hendes...
Det er ærgeligt at penge og ejendom kan have så meget betydning i denne sammenhæng, og selvom man nogen gange er tvunget til at være realist, så lyder det alligevel forkert at man "skal være forberedt"...
mvh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
|