Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#79192 - 15/01/2007 14:25 Det er meningsløst.. (om "sand lære")
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Det er meningsløst at hævde én traditions teologiske overlegenhed, hvilket denne artikel illustrerer skræmmende godt.

Tag fx dette afsnit og skift ordet "baptist" ud med "lutheraner" (eller anden kirkeretning):

"According to Robert A. Baker, Baptists stem from the basic truth that “the New Testament is the pattern and authority for a New Testament Christian.” Or, as a Southwestern alumnus shared two decades ago, “I am not a Baptist because of tradition. I am a Baptist because Baptists, especially Southern Baptists, are the most biblical in doctrine. If I did not believe that, I would be something else.” More recently, Dr. Emir Caner proclaimed it this way, “If you give a Christian an open Bible, you will get a Baptist every time!” Southwestern’s leading theologians do not promote Baptist theology simply because of history. We are convinced by God’s Word that Baptist doctrine is the best doctrine."

hmm.. jamen - er det baptistisk teologi, der er den bedste lære??

Jeg troede, det var den lutherske..
eller.. det kunne jo også være den katolske.. eller ortodokse.. eller pentekostale..

Måske skulle vi bare glemme vores små uoverensstemmelser og begynde at forkynde Guds gode nyheder sammen!?

kh
stef

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#79193 - 15/01/2007 14:34 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: seeker]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
den kæmper jeg selv med, jeg kan bare ikke begribe hvordan jeg kan lade være med at se forskellene, er du kommet der til? og hvordan kom du der til?

KH

Ole

Til toppen 
#79194 - 15/01/2007 14:47 Re: Er det meningsløst? .. (om "sand lære") [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Stef, du skriver
Citat:
Måske skulle vi bare glemme vores små uoverensstemmelser og begynde at forkynde Guds gode nyheder sammen!?

Jamen Stef, hvad skal så vi stille op, som mener, at der ikke er tale om "små uoverensstemmelser", men om store og alvorlige trosspørgsmål, som der er brug for i kærlighed og respekt at drøfte med hinanden for om muligt at blive enige?

Dette vil jeg meget hellere end forsøge at glemme og fortrænge dyrebare dele af troen og fingere en enighed, som ikke er der ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79195 - 15/01/2007 15:00 Re: Er det meningsløst? .. (om "sand lære") [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Stef, du skriver
Citat:

Jamen Stef, hvad skal så vi stille op, som mener, at der ikke er tale om "små uoverensstemmelser", men om store og alvorlige trosspørgsmål, som der er brug for i kærlighed og respekt at drøfte med hinanden for om muligt at blive enige?

Dette vil jeg meget hellere end forsøge at glemme og fortrænge dyrebare dele af troen og fingere en enighed, som ikke er der ..

kristina

Måske mener Stef ikke sammen som i "nede på gulvet, stå på gågaden sammen" osv. Måske mener Stef sammen som i - ved siden af hinanden, i kærlighed, respekt og forbøn for sine brødre og søstres arbejde i andre menigheder.

Sådan tænker jeg om det! Jeg tror ikke der kommer noget godt udaf at lade vores "En-hed" blive "enighed", for det kan ikke ske; jeg tror ganske enkelt at vilkårene i denne verden har gjort det umuligt.. Men kærligheden skjuler mange synder - og elsker vi vore brødre og søstre i andre menigheder og ler og græder med dem - bærer deres mission frem i forbøn, selvom den ikke er vores egen - så er vi et.

Det øjeblik vores kærlighed til brødre og søstre bliver væk i vores nød efter at udpege forskelle og afgrænse os fra hinanden, der forsvinder søskendeskabet lige så stille. Og da er vi ikke længere et.

Hvorfor beder vi ikke i min folkekirke for metodistkirkens alphakursus? Hvorfor beder de i pinsekirken ikke for Indre Missions teltmøder?

Måske er det dér, vi skal starte i at øve os på enigheden. Ved at bede for hinanden tror jeg vi kan lære at elske hinanden. Også selvom vi er uenige om mange ting. Hvad der så kan komme når vi har lært det må vi se. Men jeg tror det er en vigtig start!

Til toppen 
#79196 - 15/01/2007 15:10 Re: Er det meningsløst? .. (om "sand lære") [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Moe

sikket fint indlæg. Du rammer vist hovedet på sømmet, når du siger:

Citat:
Det øjeblik vores kærlighed til brødre og søstre bliver væk i vores nød efter at udpege forskelle og afgrænse os fra hinanden, der forsvinder søskendeskabet lige så stille. Og da er vi ikke længere et.

Og her:

Citat:
Måske er det dér, vi skal starte i at øve os på enigheden. Ved at bede for hinanden tror jeg vi kan lære at elske hinanden. Også selvom vi er uenige om mange ting.

For ja, også jeg glemmer at bede for Indre Missions Bibelcampings, for Apostolsk Kirkes Helligåndsseminar og for ELFK´s udbredelse og lære. FORDI jeg har nok i mit eget, til tider, fordi jeg ikke er enig i deres måde at gøre tingene på, fordi jeg er uenig i dele af deres lære.

Må vi alle lade os omvende i det indre - til Evangeliet om Ham, som bad: At de alle må være ét.
Lad os bede. For hinanden.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#79197 - 15/01/2007 15:53 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: seeker]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Stef

Citat:
hmm.. jamen - er det baptistisk teologi, der er den bedste lære??

Det er i hvertfald den der er lettest at undervise i. Det er fx. tydeligt at se, at de folk, der bliver døbt er voksne. Ikke så bøvl her om sakramenter og pagter (dåb, der har erstattet omskærelsen) osv.
Det er også tydeligt at at de samme mennesker, der (stort set) bliver spurgt:,

"tror du"? "Ja!"

- Bang!, så er du frelst .

Citat:
Jeg troede, det var den lutherske..

Ja, det er jo ret væsentligt at have styr på retfærdiggørelseslæren, at vide at vi er nogle syndere, og at vi skal virkelig huske at bekende synden! Bekende synden! Bekende synden!
Vi skal helst ikke "mærke" noget, i hvertfald ikke for meget, for så ender vi i sværmeri
, ....nå,ja...så var der lige det der med sakramenterne!....især barnedåb!.

Citat:
eller..
det kunne jo også være den katolske

Ja, det er temmelig vigtigt at kende sine rødder, og stå i ly af kirkefædrene. Jomfru Maria er et smukt forbillede for kirken, faktisk er hun sådan lidt vores mor, men det skal vi helst ikke tale for højt om, for så bliver vi uvenner med alle de andre. Det er nemlig meget vigtigt at være ydmyg, og det lærer man virkelig her! Og så er det jo lidt fedt at være verdens største kirke, med stor rummelighed....og have en en masse regler, som ingen overholder alligevel.
Men vi har en dygtig Pave.
Vi ved godtnok ikke liige hvordan vi skal få retfærdiggørelseslæren til at hænge sammen, "tro",- gerninger",- "tro OG gerninger" øøh.... eller også er det omvendt.

Men vi har GODT styr på sakramenterne!
Dem spærrer vi nemlig inde .

Citat:
.. eller ortodokse

Tjaa, vi er jo de eneste retlærende, og vi holder godt fast i traditionerne. Jomfru Maria kan vi også godt lide. Vi har i det hele taget en masse helgene, bare ikke de samme som katolikkerne - og det er vigtigt at holde fast i...."hvorfor"? - "Det kan vi ikke huske længere".
Faste! er vigtigt,... men skulle dette ikke have slanket tilstrækkeligt, så vælger vi at stå op! under Gudstjenesten, der iøvrigt er meget smuk.
"Retfærdiggørelseslære"? - Hvad er det?

Citat:
.. eller pentekostale..

Vi er jo sådan nogen, der altid er glade....og lidt vilde. Vi har nemlig Helligånden . Vi går meget op i at tale i tunger og bede for syge. Retfærdiggøreelelell...hva? "Sakramenter"? Jamen, det er sådan noget for katolikker ...."lad os tage et glas saftevand i stedet for".........og SÅ skal vi ud at missionere, vi er godtnok ikke blevet undervist særlig meget, men hva`det fixer Helligånden
- Halleluja .

Citat:

WHAT!
"SAMMEN"!

Du må da have spist søm, det har vi da ikke tid til, se alle de fejl, de andre har!!

Guds fred og kærlighed til mine søskende i Kristus.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#79198 - 15/01/2007 17:40 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

.. Kære malli, du er altså en perle - guld værd for sundheden !!
den tror jeg jeg vil printe ud og hænge op .... og så må vi snarest indkalde til et fællesmøde (KB-Hallen?) og splejse til et ingeniørfirma, der kan finde ud af de statiske beregninger til de bærende konstruktioner i den kommende kirkebygning - verdens største - hvor vi allesammen kan stå, sidde, ligge, danse og synge:

"Oh, havde jeg dog tusind tunger". Let Thy Merciful Ears, O Lord ... og
How still and peaceful is the grave.
Halleluja!!!

Men bortset fra det: Vi beder faktisk hver eneste søndag den folkekirkelige kirkebøn for alle kristne kirkesamfund (dog ikke udspecificeret, men det skulle måske overvejes) og for alle som er i vanskeligheder for deres tros skyld, uanset hvad de tror på ... .. så vi er begyndt!

Alle er hjertelig velkomne - og der er søndagsåbent!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79199 - 15/01/2007 18:40 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: seeker]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Stef

Jeg er sådan set enig med dig i, at man ikke kan forvente, at alle mennesker vil nå de samme konklusioner, hvis bare de læser Bibelen åbent og ærligt. Det skyldes, at vi jo alle sammen har en masse bagage, vi slæber rundt på, som påvirker vores læsning. Derfor er det meget vanskeligt at finde ud af, hvad Bibelens sande lære egentlig er. Men det betyder altså ikke, at der slet ikke findes nogen sand lære, som vi skal stræbe efter at følge, eller at det er ligemeget, om vi følger den sande lære.

Selvfølgelig skal vi elske hinanden, og selvfølgelig skal vi ikke lade vores uenighed stå i vejen for evangeliets udbredelse, men vi kan altså ikke fjerne vores uenighed ved bare at feje den ind under gulvtæppet og tie den ihjel. Det duer ikke i længden, hvis vi bare lader som om, at vi er enige. I stedet for at ignorere det må vi forsøge at løse vores problem: først og fremmest ved at bede Gud om forladelse for denne den kristne menigheds kollektive synd mod Kristi legeme, og ved at tale sammen, bede sammen, bede for hinanden og elske hinanden som brødre og søstre i ord og handling.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#79200 - 16/01/2007 00:59 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: seeker]
seeker
Bruger

Til alle: Tak for de mange gode svar. Det gør mig glad.

(og jo - moe har fat i, hvad jeg mener )

kh
stef

Til toppen 
#79201 - 16/01/2007 02:12 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Ingen tvivl om at begrebet "sand lære" er fortærsket og misbrugt. Og derfor skal vi helt holde op med at tænke, at der findes "sand lære" og vranglære? Eller hvad?

Hvis der findes en "sand lære", må der jo også findes vranglære og omvendt. Om vi fuldt kan erkende den sande lære er nok tvivlsomt, eftersom mennesker er fejlbarlige. Men begrebet bruges måske også i flæng om "sund lære", selv om det måske ville være på sin plads at skelne.

Kan man karakterisere forkyndelse som sand/sund eller falsk/usund lære? Hvis svaret er entydigt nej, så vil det i praksis sige, at al forkyndelse er ligegodt. Og det er en umulighed.

- I en kirke prædiker en præst at vi hellere må lade være med at gøre gode gerninger, thi vi skulle nødig blive hyklere og farisæere. I en anden kirke driver man socialt arbejde både hjemme og i udlandet.
- I en kirke siger man, at homoseksuelt samliv er Guds gode vilje. I en anden kirke karakteriserer man det som synd.
- I en kirke læres der, at helvede blot er et begreb for, hvordan himlen vil føles for uomvendte. I en anden kirke læres der, at helvede er en evig pine.
- I en kirke forsvarer man teologiske statens ret til at opretholde omfattende raceadskillelseslove. I en anden betoner man at alle mennesker er skabt af Gud og revser myndighederne.
- I en kirke lader man som ingenting, når jøden er på flugt fra Gestapo. I en anden gemmer man dem på kirkeloftet.

Hvis vi kommer ind i en af disse kirke, kan vi så bare ryste på hovedet og sige at forskellene er ligegyldige? At det, der læres og gøres er lige sundt? Nej for det ene må nødvendigvis være mere sundt/sandt end det andet.

Forskellene skal ikke glemmes. Der skal arbejdes med dem, dog uden at det tager fokus fra mission. Men hvis det drejer sig om forskelle så store, at den ene retning fører mennesker bort fra Jesus, så giver det ingen mening at 'glemme' dem.

Mvh. Jalokin

Ændret af Jalokin (16/01/2007 02:16)

Til toppen 
#79202 - 16/01/2007 13:48 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kære Malli

TAK for et godt grin. Ja, jeg ville gerne fremhæve noget af det i citatform her, men det hele er simpelthen bare så skægt, skønt og delvis rigtigt... (tænker her ikke mindst på det med alle de regler i Romerske katolske Kirke, som ingen overholder...ja, jeg burde ikke le, men det gør jeg. Det lød bare så SKÆGT... "alle de regler, som ingen overholder!". Ha. Griner...

Godt paven bor langt væk og ikke kan høre mig...!!

mkh og Guds velsignelse, og mere humor til os alle ..det kan vi nok bruge!!!
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#79203 - 16/01/2007 14:28 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Malli

Også jeg vil sige dig STOR TAK for dit humoristiske indlæg som giver stof til eftertanke alligevel, hvor er du altså bare herlig Jeg kunne heller ikke lade være med at grine af din sjove måde at sige alvorlige ting på, din humor er guld værd for os andre, tak til Gud for dig Malli

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#79204 - 16/01/2007 23:30 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: ]
DanielG
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Ja humor er godt, og tak malli for det!

Dog vil jeg gerne takke Jalokin, for et yderst godt indlæg, med meget godt stof som er relevant for emnet.

Jeg er enig, og vil ikke kommentere yderligt...

Dejligt at læse noget gennemtænkt

Til toppen 
#79205 - 17/01/2007 09:19 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

Også tak for et godt indlæg herfra

Du skriver: Hvis vi kommer ind i en af disse kirke, kan vi så bare ryste på hovedet og sige at forskellene er ligegyldige? At det, der læres og gøres er lige sundt? Nej for det ene må nødvendigvis være mere sundt/sandt end det andet.

Forskellene skal ikke glemmes. Der skal arbejdes med dem, dog uden at det tager fokus fra mission. Men hvis det drejer sig om forskelle så store, at den ene retning fører mennesker bort fra Jesus, så giver det ingen mening at 'glemme' dem.

Jeg sider og smiler lidt, for flere af de eksempler, faktisk de fleste!, du har nævnt, sådan lidt sat på spidsen kunne være eksempler fra Folkekirken:

Citat:
"I en kirke prædiker en præst at vi hellere må lade være med at gøre gode gerninger, thi vi skulle nødig blive hyklere og farisæere. I en anden kirke driver man socialt arbejde både hjemme og i udlandet.
- I en kirke siger man, at homoseksuelt samliv er Guds gode vilje. I en anden kirke karakteriserer man det som synd.
- I en kirke læres der, at helvede blot er et begreb for, hvordan himlen vil føles for uomvendte. I en anden kirke læres der, at helvede er en evig pine.
- I en kirke lader man som ingenting, når jøden er på flugt fra Gestapo. I en anden gemmer man dem på kirkeloftet."

Faktisk dem alle, med undtagelse af race-adskillelse

Men Folkekirken har tilsyneladende ikke de store problemer med at samarbejde med sig selv til trods for ret så forskellige syn på en del områder....også områder, som ret beset må siges at "trække mennesker bort fra Jesus".

Det der for mig at se adskiller for ALVOR, det er synet på sakramenterne - dåb og nadver.

Citat:
Men hvis det drejer sig om forskelle så store, at den ene retning fører mennesker bort fra Jesus, så giver det ingen mening at 'glemme' dem.

Så vil jeg gerne spørge alle, vil et "forkert" dåb eller nadversyn*) føre mennesker bort fra Jesus?

Hvis "ja", vil jeg gerne have det dokumenteret ved Guds Ord!

Hvis "nej", hvorfor er det så, at man ikke kan samarbejde med "de andre"? Jesus BEDER jo om at vi alle må være ét, ikke bare beder om, men begrunder det!, "for at "verden" kan se...." Ergo, sammenhængen mellem hvor meget eller lidt Kirkens lys skinner i mørket, hænger sammen med vores evne til at være eet.!

Det syn - HVOR forkasteligt det end kan være! - man nu har på hhv dåb og nadver, det har man jo et sted fra! Faktisk fra Bibelen. Det man foretager sig, det udspringer af tro!

Som én, der stort set har været i alle kirke-retninger (mangler den Ortodokse), har jeg fundet sand levende kristentro alle steder, ligesom jeg har fundet det modsatte alle steder.

Den kristne kirke bliver presset som aldrig før af Islam, af ateisme og af New-Age. Tiden er ikke til at sidde isoleret på sine små taburetter i hver sin kirke, og vogte nidkært på sine små paragraffer. Og det gælder alle.

- tiden er til samarbejde om vi vil holde stand!
Og ikke mindst, ifald der er nogle flere sjæle, der skal frelses - og det kan vi kun hvis vi står sammen og danner et modpres imod Mørkets kræfter.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (17/01/2007 09:35)

Til toppen 
#79206 - 17/01/2007 10:51 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Malli
Citat:
vil et "forkert" dåb eller nadversyn*) føre mennesker bort fra Jesus?

Jeg er næsten lidt pinlig berørt over at svare, for det er åbenbart ikke særlig cool, at være overbevist om én sand lære i denne tråd:)
Men jeg vover mig ud i det alligevel.
Lad mig begynde med at sige, at jeg er luthersk af observans.

Først, hvad ligger der i, at have et forkert dåbssyn?
Der er jo en masse ting, der spiller ind her. For det første, hvad syn har man overhovedet på synd! Pelagius påstod, at synd kun var den handling, som folk begik bevidst imod Guds vilje - derved kan man slutte, at fx børn ikke kan inkluderes i synden. Mit spørgsmål er bare: Er børn ikke også mennesker? Er de ikke Adam og Evas efterkommere på lige fod med os andre?
Hovedskriftsteder er vel:
Fx Rom 5,12-21 og Salm 51,7

I tilknytning til det, kunne nævnes - at når Jesus siger, at himmeriget hører børnene til - så er det knyttet til en af hans formaninger, som lyder: "Det må i ikke hindre dem i!" Børnene kan altså hindres adgang til himmeriget på samme måde som voksne.
Haraf udspringer praksisen med også at døbe børn - for de hører til Guds rige, og det vil den kristne kirke ikke hindre dem i.
Matt 28 siger, at i døben bliver vi disciple. Rom 6 siger, at i dåben for vi del i Kristi kors - Gal 3,27 lærer, at vi i dåben bliver klædt i Kristus - dvs hans retfærdighed - selvfølgelig i alle tilfælde ved troen!
Hvis bibelen har ret i sit syn på synden og dåben - så er konsekvensen vel ulydighed, hvis man ikke følger denne lære! Og ulydighed fører os bort fra Kristi sande evangelium.
Da Kristus indstifter nadveren siger han, at den er til syndernes forladelse. Paulus advarer om misbrug af det i 1 Kor 11 - at vanære kan føre til dom!

Det var nogle få ord fra en faktisk forholdsvis prøvende-på-at-være-ydmyg lutheraner!

Jón

Til toppen 
#79207 - 17/01/2007 15:17 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
malli
Bruger

Hej Jon

Guds fred,

Du skriver: "Hvis bibelen har ret i sit syn på synden og dåben - så er konsekvensen vel ulydighed, hvis man ikke følger denne lære!" Jamen hov, kristne er jo ikke uenige om at bibelen har ret!!. De er til gengæld uenige om hvad den siger.

For det første. Man mener, at børn er helliget gennem deres forældres tro (1. Kor.7,14), hvorfor synden ikke tilregnes dem. Paulus kunne blot have sagt: "jeres børn er døbt, derfor er jeres børn hellige"

Er man fortaler for hhv. voksen- og gendåb, da er det man begrunder det i, at alle de personer, der bliver nævnt i Bibelen, der bliver døbt, har gjort det deres tro og bekendelse. "Og hvis bibelen har ret i dette syn på dåben - så er konsekvensen vel ulydighed, hvis man ikke følger denne lære!". You see?

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg selv har det lutherske syn på hhv. dåb og nadver, men jeg kan følge argumenterne for det andet, for det er bibelsk begrundet, og det udmunder af tropå Jesus Kristus. Derfor mener jeg, at det er en forkert slutløsning, at det fører mennesker bort fra Jesus Kristus.

Med det siger jeg ikke, at det blot kan være lige meget, men derfra og så til at dåbs-syn skal være afgørende for hvorvidt mennesker, der har Jesus Kristus som deres Herre, tror på Guds Ord, tror på stort set de samme bekendelser, og har modtaget Helligånden, skal kunne være i stue sammen, er et meget stort skridt!

I hvertfald mener jeg ikke, at det kan passe, at "dåbssyn" skal kunne overrule Jesu bøn:

"Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i sandheden. Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig." (Joh. 17).

For da tror jeg, at man skal tage sig i agt for at man ikke har gjort dåb til en afgud.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79208 - 17/01/2007 17:30 Folkekirken og sand/falsk lære [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!
Citat:
Jeg sider og smiler lidt, for flere af de eksempler, faktisk de fleste!, du har nævnt, sådan lidt sat på spidsen kunne være eksempler fra Folkekirken

Det har du helt ret i
Citat:
Men Folkekirken har tilsyneladende ikke de store problemer med at samarbejde med sig selv til trods for ret så forskellige syn på en del områder....også områder, som ret beset må siges at "trække mennesker bort fra Jesus".

Nej, men spørgsmålet er også, hvor meget samarbejde der reelt er i folkekirken. Når det ikke knager mere end det gør, så tror jeg at det er fordi samarbejdet meget ofte bliver holdt på et administrativt og praktisk plan.

Jeg kommer selv i en folkekirke. Hvis menighedsrådet blev tvunget til at samarbejde med andre sogne om konfirmand-arbejdet, om alfa-kurser; hvis provsten lige pludselig sendte en anden præst el.lign., så ville jeg nok overveje at finde et andet sted.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79209 - 17/01/2007 17:52 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg selv har det lutherske syn på hhv. dåb og nadver, men jeg kan følge argumenterne for det andet, for det er bibelsk begrundet, og det udmunder af tropå Jesus Kristus. Derfor mener jeg, at det er en forkert slutløsning, at det fører mennesker bort fra Jesus Kristus.

Hvis det ikke fører mennesker bort fra Jesus, hvorfor har du så et 'luthersk' syn? Hvorfor så ikke nøjes med at sige, at det er lige meget? Det har jeg svært ved at forstå.

Jeg gætter på, at du vil give mig ret i, at det er temmelig søgt, at bruge 1 Kor 7,14, som argumnet for, at børnene ikke behøves dåb? For det første fordi, det ikke handler om børnene; men ægtefæller (børnene kommer med som en parantes, i det her tilfælde). Spørgsmålet er, hvad Paulus mener med, at de er helliget - men det kan under ingen som helst omstændigheder betyde, at de er frelste - i så fald var frelsen mulig uden om troen. Er det ikke mere sandsynligt, at Paulus måske her bruger 'hellig'-begrebet som forstået kultisk? Altså, at en kristen ikke bliver uren ved at have en ikke kristen ægtefælle?

Citat:
Er man fortaler for hhv. voksen- og gendåb, da er det man begrunder det i, at alle de personer, der bliver nævnt i Bibelen, der bliver døbt, har gjort det på deres tro og bekendelse.

Den lutherske kirke døber da også på troen! Forskellen på lutheranere og mange andre er jo, at vi påstår, at barnet faktisk kan tro! Det gør mange af 'de andre' ikke. Derfor tilspørger man også barnet ved døbefonten; men eftersom det ikke har et verbalt sprog, svarer en anden for det.

Citat:
for det er bibelsk begrundet

Jeg kan godt følge dig her; men spørgsmålet er nu stadig om det er rigtigt! Jeg har svært ved at få øje på en udelukkende bibelsk begrundelse for, at barnedåben er forkert fra fx babtistisk hold. De argumenter jeg oftest har hørt, er af ren rationalistisk natur (fx: "vi ved jo, at børn ikke kan tro! Tro kræver sprog!" osv). Man bruger selvfølgelig bibelske eksempler sammen med sin påstand - fx rimeligheden i, at så vidt vi tydeligt kan se, er det kun voksne, der faktisk bliver døbt i NT.

Citat:
For da tror jeg, at man skal tage sig i agt for at man ikke har gjort dåb til en afgud.

Bare fordi, man vægter dåben højt - og bare fordi, man påstår, at man har sandheden, er det ikke ensbetydende med, at man har brudt første bud. Jeg ønsker jo ikke at fastholde mit dåbssyn, bare fordi at det er det vigtigste i hele verden - jeg fastholder det, fordi sådan har jeg fået det overleveret fra de hellige skrifter.

Jeg har lige lyst, at komme med et lille luthercitat om dåbsyn:
Citat:
Men vores kloge hoveder, de nye superånder, fremhæver, at alene troen frelser, mens gerninger og ydre ting derimod intet hjælper. Til det svarer vi, at det er fuldstændig rigtigt, at intet i os ud over troen frelser, som vi skal se. Men de blinde vejledere vil ikke se, at troen må have noget, den kan tro. Det vil sige, at troen må have noget, som den kan holde sig til, og som den kan stå fast på. Derfor klynger troen sig nu til vandet og tror, at det er en dåb, der er fuld af salighed og liv. Ikke på grund af vandet, som det vist nu er tilstrækkelig klart, men fordi vandet er forenet med Guds ord og ordning, og fordi hans navn er knyttet dertil. Når jeg nu tror på det, hvad andet tror jeg så på end Gud, som den, der har givet og plantet sit ord i vandet og giver os denne ydre ting, for at vi her kan gribe en sådan skat?
Nu er de så tåbelige, at de adskiller troen og den genstand, som troen er knyttet og bundet til, selv om det så blot er noget ydre. Ja, det skal og må være noget ydre, så sanserne kan fatte og gribe det og derved føre det ind i hjerterne. Hele evangeliet er jo også en ydre og mundtlig prædiken. Kort sagt, hvad Gud gør og virker i os, det vil han virke gennem sådanne ydre ordninger. Hvor Gud nu taler og uanset hvilke midler, han bruger, så skal troen rette sin opmærksomhed derhen og holde sig til det. Her har vi ordene: ”Den, der tror og bliver døbt, skal blive frelst." Hvad andet taler disse ord om end dåben, det vil sige, om det vand, der er indesluttet i Guds ordning? Deraf følger, at den, der forkaster dåben, forkaster Guds ord, troen og Kristus, som henviser og binder os til dåben.

Ellers ville det måske også være interesant at se disse to lutherting om dåben (det forhenværende, er et citat fra den store katekismus). den hellige dåb og den store katekismus

Jón

Til toppen 
#79210 - 17/01/2007 18:14 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
jeg fastholder det, fordi sådan har jeg fået det overleveret fra de hellige skrifter.

Jeg har lige lyst, at komme med et lille luthercitat om dåbsyn:

Jeg ville da langt hellere have at du kom med et bibel-citat, hvor det helt uden rimelighed tvivl bliver fortalt at man på Jesu og apostlenes tid døbte spædbørn!

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79211 - 17/01/2007 18:26 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Jón Poulsen
Bruger

Hov, jeg vil gerne undskylde, hvis det så ud som om, at da jeg talte om de gamle overleveringer - at det så ud som om, at jeg fx mente Luther. Det var ikke meningen - de overleveringer, jeg taler om er bibelen!
Min henvisning til Luther, var blot for at vise hvad han skrev om sagen, da malli deler samme bekendelse som mig.

Citat:
Jeg ville da langt hellere have at du kom med et bibel-citat, hvor det helt uden rimelighed tvivl bliver fortalt at man på Jesu og apostlenes tid døbte spædbørn!

Tvivl er noget, der opstår hos det enkelte individ - tvivl er ikke noget objektivt - derfor kan jeg ikke vise dig noget, som du 100% ikke ville tvivle på.
Men jeg har da tidligere henvist til en del steder.
Men spørger du efter en bibel, som har det skrevt i facitliste eller leksikonform - så findes den ikke. Spørg dig selv, hvad siger bibelen om synd og evt. skabthed - ikke hvad den siger et sted, og et andet sted osv. Men hvad er dens helhedsbillede? Og stil det samme spørgsmål omkring børn og tro - børn og dåb, osv.

Jón

Til toppen 
#79212 - 17/01/2007 18:41 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
malli
Bruger

Hej Jon

Citat:
"Hvis det ikke fører mennesker bort fra Jesus, hvorfor har du så et 'luthersk' syn?"

At du og jeg har fanget "pointen" i barnedåben, betyder ikke, at vi ikke kan lede mennesker bort fra Jesus på andre områder.

Tænk nu ifald Gud finder det mere vigtigt at vi er ét, eller tænk nu ifald Gud finder det mere vigtigt, at de fem-foldige tjenester, han overgav til os bliver ført videre - fremfor erstattet med et hierakisk præstesystem?

Eller hvad hjælper det ifald jeg har det "rette" dåbssyn, ifald mit åndelige liv med Kristus er sten-dødt (dén var til alle)?

Jesus sagde ikke til nogen at de skulle have det "rette" dåbssyn, han sagde, at vi skulle tro ham og følge ham.

At jeg har mit lutherske dåb- og nadversyn er ikke et og samme som jeg ikke kan være i stue med andre. Det ruster mig derimod, at jeg ved!, hvad jeg tror - at jeg tør at møde andre kristne, som jeg betragter som mine brødre og søster i Herren. Det er en stor glæde at kunne se Jesus Kristus i et andet menneske, omend vi ikke har ens syn på alt.

Jeg blev selv gendøbt, men vendte tilbage til den dåbspagt, Herren havde indlemmet mig i som spæd. Det tog da usædvanlig lang tid inden jeg havde forstået hvad barnedåben handlede om, men jeg havde da aldrig! fanget det, ifald der ikke havde været en dialog.

På samme måde, er jeg overbevist om at andre kirker har noget at bidrage med. Ja, faktisk har ALLE kirker noget at bidrage med på forskellige områder, men hvad hjælper det, om man ikke vil være sammen?

Citat:
Den lutherske kirke døber da også på troen! Forskellen på lutheranere og mange andre er jo, at vi påstår, at barnet faktisk kan tro! Det gør mange af 'de andre' ikke. Derfor tilspørger man også barnet ved døbefonten; men eftersom det ikke har et verbalt sprog, svarer en anden for det.

Ja, men nu er det jo vigtigt for nogen, at man selv bekender. Til trods for dette, mener jeg stadig at de er kristne. Dette fordi de har den samme trosbekendelse som jeg.

Citat:
Bare fordi, man vægter dåben højt - og bare fordi, man påstår, at man har sandheden, er det ikke ensbetydende med, at man har brudt første bud. Jeg ønsker jo ikke at fastholde mit dåbssyn, bare fordi at det er det vigtigste i hele verden - jeg fastholder det, fordi sådan har jeg fået det overleveret fra de hellige skrifter.

Det samme siger Anabaptisterne . Så må vi jo se, om det kan hjælpe, at have "ret" dåbssyn, når vi bliver presset af Mørkets kræfter i form af ateisme, New-Age og Islam. Man kan jo prøve at se, hvornår i historien Kirken har stået stærkest, for det var da den ikke var i splid med sig selv!

Men ok, som en anden debattør skrev, i udlandet, hvor Kirken er om muligt mere presset end her, er der ikke så meget bøvl. Her kan man finde ud af at samarbejde, men det er utroligt, at det kræver nogle flere muslimer førend man kan finde ud af det.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (17/01/2007 19:02)

Til toppen 
#79213 - 17/01/2007 19:08 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Spørg dig selv, [ ... ]

Nope, jeg spørger helt enkelt dig efter en bibeltekst der beskriver blot én eneste enkelt begivenhed hvor et spædbarn døbes! Bare en enkelt lille bitte bette jen, hvor det nævnes at småbørn bliver døbt! Og får jeg den tekst, skal du i al evighed aldrig nogen sinde mere høre en eneste indsigelse mod tvangsdøbning af småbørn fra min sin side

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79214 - 17/01/2007 19:27 Spædbørn, der døbes [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Dåben er et pagtstegn, ligesom omskærelsen var det. Og Bibelen beskriver både, at voksne bliver omskåret, og at børn bliver det (nemlig på ottendedagen som foreskrevet i Moseloven).

/Jalokin

Til toppen 
#79215 - 17/01/2007 19:30 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
Jón Poulsen
Bruger

Nu er det anden gang du taler om at være i stue med andre. Bare til information vil jeg gerne understrege, at jeg har et godt venskab med kristne fra andre konfessioner. Så er det sagt

Så vidt jeg kan læse det du siger, så er det, at de lutherske har fat i Noget rigtigt, andre noget andet - og vi kan alle lære af hinanden?

Personligt tror jeg, at skriften er klar, og derfor er jeg lutheraner både i ting vedrørende sakramenter, lære i øvrigt og liv.
Men jeg tror faktisk også, at man kan være kristen uden at være lutheraner - menda har man bare nogle læremæssige problemer.

Jón

Til toppen 
#79216 - 17/01/2007 19:32 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Jón Poulsen
Bruger

Jeg tror ikke, jeg kan svare dig på den måde, som du gerne vil besvares... Sorry

Jón

Til toppen 
#79217 - 17/01/2007 20:18 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas - ordet barnedåb er ganske rigtigt ikke at finde i Bibelen. Voksendåb heller ikke. Dåb af mennekser, som ikke kan tale - f.eks. stumme og demente - står der heller ikke noget om.

Faktisk er der ikke nævnt nogen begrænsning, hverken aldersbegrænsning eller på anden måde.

Jeg selv har det så godt med, at det er Gud og ikke os selv, der handler i vores dåb .. tydeliggjort ved, at jeg for mange år siden blev båret dertil og hverken kunne gå eller tale. Ren gave - iværksat af Gud selv. Han tog sig til mig som sit barn, rensede mig for min synd, og skænkede mig Helligånden ...

Min gamle, gulnede dåbsattest er mit eneste værdipapir, den hænger her på væggen i glas og ramme.

Gud kender sine skabninger og kan tale alle sprog, også naturligvis og fostersprog, han har skabt os hver især og kender os fra undfangelsen - fra før verden blev skabt.

Sl 22,11: Til dig var jeg overladt fra min fødsel,
fra moders liv var du min Gud.

Es 49,1: Hør mig, I fjerne øer,
lyt, I folk langt borte:
Herren har kaldet mig fra moders liv,
fra fødslen kaldte han mig ved navn.

Og Jesu ord i Matt. 21,16: og de spurgte ham: »Hører du ikke, hvad de siger?« Men Jesus svarede dem: »Jo, har I aldrig læst: ›Af børns og spædes mund har du beredt dig lovsang‹?«

Jo, spædbørn kan sandelig tro! "Uden at I bliver som børn ... "
Børn ved sig hjælpeløse og er modtagende væsener ..

Det er mere os voksne, der har trosproblemer - mener vi kan selv - og er så tilbøjelige til at tænke "noget for noget" og "intet er gratis" .. men forkert! Nåden er gratis. Nåde = Gratia.

Ellers var Guds nåde ikke nåde, men cool business ...

Sådan tror jeg det er ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79218 - 17/01/2007 20:40 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg tror ikke, jeg kan svare dig på den måde, som du gerne vil besvares... Sorry

Jamen så noterer jeg mig blot den kendsberning, at du ikke er i stand til at vise mig blot bare et enkelt bibelvers, der beretter om dåb af spædbørn.

Men bortset fra det, så har jeg fuld respekt for mine kristne brødre og søstre der anser småbørnsdåb for at være en gyldig dåb. Og jeg forventer at også mit dåbssyn, troendes dåb, bliver respekteret som en gyldig dåb.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79219 - 17/01/2007 20:45 Re: Spædbørn, der døbes [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Dåben er et pagtstegn, ligesom omskærelsen var det. Og Bibelen beskriver både, at voksne bliver omskåret, og at børn bliver det (nemlig på ottendedagen som foreskrevet i Moseloven).

Vis mig blot ét eneste skriftsted hvor der berettes om at spædbørn bliver døbt, så skal jeg til gengæld vise dit ét skriftsted hvor det berettes at voksne bliver døbt.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79220 - 17/01/2007 21:06 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
du ikke er i stand til at vise mig blot bare et enkelt bibelvers, der beretter om dåb af spædbørn.

I så fald har du ikke læst det jeg skrev ovenover
Jeg tror også på de troendes dåb - jeg tror bare, at børn kan tro - og dermed blive frelst. For den bibelske sandhed om trosretfærdigheden må vel også gælde dem? Eller?
Citat:
jeg forventer at også mit dåbssyn, troendes dåb, bliver respekteret som en gyldig dåb

Nej, og ja og måske . Jeg tror inderligt, og dette siger jeg ikke for at provokere, at du har et forkert dåbssyn - men jo, jeg anser din dåb, såfremt du er døbt i den treenige Guds navn for værende gyldig. For jeg mener faktisk ikke, at dåben i sig selv afhænger af synet på den.

Jón

Til toppen 
#79221 - 17/01/2007 21:09 Re: Spædbørn, der døbes [Re: Andreas Falck]
Jón Poulsen
Bruger

Din argumentation minder meget om den, som en af mine atheistiske venner engang præsenterede mig for. Han sagde: "Vis mig Gud, eller bare et meget stort bevis på, at han findes - og jeg vil tro!" Det kunne jeg ikke svare ham på, sådan som han ønskede det. Jeg kunne vidne for ham, om hvordan jeg kendte Gud, og hvad han havde gjort for mig. Jeg kunne endda videre vise ham ud fra bibelen, hvem den siger han er - men han troede stadig ikke - for han fik ikke svaret på den måde, som han gerne ville høre det.

Jón

Til toppen 
#79222 - 17/01/2007 21:11 Re: troendes dåb [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas, du skriver til Jón:
Citat:
Men bortset fra det, så har jeg fuld respekt for mine kristne brødre og søstre der anser småbørnsdåb for at være en gyldig dåb. Og jeg forventer at også mit dåbssyn, troendes dåb, bliver respekteret som en gyldig dåb.

Jeg er glad for, at du har respekt for barnedåben. Det har desværre ikke alle ..

Og din forventning om, at dit dåbssyn respekteres som en gyldig dåb er under alle omstændigheder opfyldt.

At vi bærer vores små til dåb betyder jo ikke, at vi mener der er noget i vejen med at døbe voksne (hvis de altså ikke er døbt i forvejen).

Enhver dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn er en gyldig dåb. Og barnedåb anser vi også for at være troendes dåb.
Det har jeg skrevet om i et andet indlæg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79223 - 17/01/2007 21:15 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Jon

Citat:
Personligt tror jeg, at skriften er klar, og derfor er jeg lutheraner både i ting vedrørende sakramenter, lære i øvrigt og liv.
Men jeg tror faktisk også, at man kan være kristen uden at være lutheraner - menda har man bare nogle læremæssige problemer.

Jeg tror du rammer plet her, sådan tror jeg nemlig mange kristne har det (lutheraner skal blot skiftes ud med den kirkeretning man nu tilhører).

Jeg er ikke apostoler på trods af "vores" lære, men fordi jeg finder den bibelsk begrundet.

Det betyder ikke, at der ikke findes en sand lære - men vi er begge overbeviste om hver vores bibelske argumentation ....... hvad gør vi?

Mvh
Raven

Til toppen 
#79224 - 17/01/2007 21:15 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
men jo, jeg anser din dåb, såfremt du er døbt i den treenige Guds navn for værende gyldig.

Jeg kan forvisse dig om at jeg er dåbt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og det endda ved fuld neddykkelse. Og da kirkens varmtvandsforsyning var gået i stå, skete det i isnende koldt vand en frysende kold 16. decemberdag for lidt over 40 år siden

Og selv om jeg i en årrække har haft vendt Gud, Jesus og troen ryggen totalt, finder jeg ingen grund til gendåb efter at jeg har genvundet min tro, som nu er stærkere og større end nogen sinde før. Især efter min genomvendelse har Gud gjort så store ting i mit liv at det ikke er muligt at beskrive med fattige menneskelige ord. Jeg har så meget at sige Ham tak for.

Citat:
For jeg mener faktisk ikke, at dåben i sig selv afhænger af synet på den.

Så er vi jo slet ikke så langt fra hinanden alligevel, i gensidig respekt for hinandens måde at opfatte dåben på.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79225 - 17/01/2007 21:18 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Raven]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det betyder ikke, at der ikke findes en sand lære - men vi er begge overbeviste om hver vores bibelske argumentation ....... hvad gør vi?

Skifter til den tro jeg har

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79226 - 17/01/2007 21:21 Re: troendes dåb [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg er glad for, at du har respekt for barnedåben. Det har desværre ikke alle ..

Og din forventning om, at dit dåbssyn respekteres som en gyldig dåb er under alle omstændigheder opfyldt.

Naturligvis har jeg respekt for barnedåben. Og jeg er glad for at også mit dåbssyn respekteres. Jeg mindes at vi to tidligere har talt om dette?

For mig er det vigtigste, uanset om det er spædbørn eller voksne der bliver døbt, at dåben udføres med en fast trosoverbevisning om dåbens betydning i vort forhold til vores Herre og Frelser.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79227 - 17/01/2007 21:23 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Raven]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
hvad gør vi?

Dette er et virkelig godt spørgsmål
Jeg forstår faktisk ikke, hvorfor du i så fald ikke har et andet syn på dåben. Altså, det skal tages med et gran salt, for selvfølgelig regner jeg med, at du tager udgangspunkt i den realitet, at det kun er voksne vi tydeligt kan se, som bliver døbte. Endvidere regner jeg med, at du fx kunne finde på, at bruge den etiopsike hofmand, som eksempel på, at troen og bekendelsen må gå forud for dåben - Sådan var mine argumenter i hvert fald, da jeg havde et rimelig babtistisk dåbssyn
Men for mig kom problemet, da jeg satte mig ind i barnets situation. Barnet er jo også et menneske! barnet er også inkluderet af synden! Barnet kan, ifølge Kristus, blive hindret i at komme ind i Guds rige - derfor må børnene også have brug for dåben.
Men ok, jeg kan godt se, at dette ikke besvarer dit spørgsmål.
Hvis det er en trøst, så har jeg faktisk dybt inde i mit hjerte, et stærkt ønske om de kristnes enhed; men den må i så fald også dreje sig om læren - ikke kun om fællesskabsfølelsen.
Jeg håber ikke, du opfatter mit svar som et KAPAV i andsigtet på dig - for det er det virkelig ikke ment som. Men jeg indrømmer gerne, at jeg er frustreret.

Jón

Til toppen 
#79228 - 17/01/2007 21:45 Re: Spædbørn, der døbes [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Selvfølgelig er der masser af omtale i NT om voksne der bliver døbt. ApG fortæller jo især om, hvordan evangeliet blev udbredt. Til gengæld står der af naturlige årsager knap så meget om hvordan folk levede i hverdagens trummerum.

Til toppen 
#79229 - 17/01/2007 21:50 "Troendes dåb" - ikke-troendes dåb??? [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Hej Andreas!
Citat:

Det at du kalder dit dåbssyn (voksendåb) for "troendes dåb" viser jo netop, at du ikke respekterer andres dåbssyn. For "troendes dåb" må jo være modsætningen til "ikke-troendes dåb", underforstået, barnedåb.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79230 - 17/01/2007 22:10 Re: "Troendes dåb" - ikke-troendes dåb??? [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det at du kalder dit dåbssyn (voksendåb) for "troendes dåb" viser jo netop, at du ikke respekterer andres dåbssyn. For "troendes dåb" må jo være modsætningen til "ikke-troendes dåb", underforstået, barnedåb.

Nej, for det er jo blot gammelkendte termer til adskillelse af disse to forskellige dåbssyn.

Og når jeg siger at jeg fuldt ud respekterer barnedåb som en fuld gyldig dåb, ja, så respekterer jeg altså barnedåb som en fuld gyldig dåb. Punktum. Finale. Capice.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79231 - 17/01/2007 22:13 Re: "Troendes dåb" - ikke-troendes dåb??? [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas -
Citat:
Og når jeg siger at jeg fuldt ud respekterer barnedåb som en fuld gyldig dåb, ja, så respekterer jeg altså barnedåb som en fuld gyldig dåb. Punktum. Finale. Capice.

Godt så!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79232 - 17/01/2007 23:36 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Guds fred,

Det der gik op for mig, eller rettere, jeg tror at det var Helligånden, der åbenbarede det.
Det var at Abraham, som er de troendes fader, blev omskåret som voksen! - som tegn på Guds pagt. Andre voksne blev også omskåret - men alle drengebørn, der blev omfattet af hans pagt, skulle omskæres på 8 dagen.

Men pludselig kunne jeg "se" en gentagelse i Ny Testamente.

Dåben er her et tegn på Guds pagt (1. Peter 3,21).
Jesus blev døbt som voksen, Bibelen fortæller om flere voksne, der blev døbt.

Set med disse briller på, virkede det pludselig ulogisk, ifald Gud pludselig ikke ønskede, at de små børn skulle bære pagtstegnet.

Gud velsigne dig,

Malli

Til toppen 
#79233 - 18/01/2007 01:12 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Raven]
seeker
Bruger

Hej Raven

Citat:

Mit bud ville være at I sammen finder ud af, at Gud ikke er så interesseret i, hvad vi tror og ikke tror om ham, men at han er meget interesseret i, hvordan vi stiller os til Jesus' opfordring: "Følg mig".

Lad os sammen bede om Åndens klarhed, så vi hver især og som fællesskaber kan finde ud af, hvad dette "følg mig" indebærer!

(er det det, man i gamle dage ville kalde "salvelsesfuldt"? )

kh
stef

Til toppen 
#79234 - 18/01/2007 01:19 Re: troendes dåb [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Til spørgsmålet om dåb har jeg lige en tilføjelse....

Først et skriftsted: 1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, v22 han som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham...

Hvorvidt er det muligt at have en god samvittigheds pagt med Herren som barn???

Den samvigttigheds pagt er jo nødvendigvis inspireret af Helligånden???

Hvor vidende skal man være om Skrifterne og tro som helhed før man modtager Helligånden???

Bare lige lidt tanker til jeres debat

Til toppen 
#79235 - 18/01/2007 02:10 Hvordan vi følger Jesus [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!
Citat:
Mit bud ville være at I sammen finder ud af, at Gud ikke er så interesseret i, hvad vi tror og ikke tror om ham, men at han er meget interesseret i, hvordan vi stiller os til Jesus' opfordring: "Følg mig".

Men det vi tror om Gud afgør vel (forhåbentlig), hvordan vi følger Jesus?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79236 - 18/01/2007 03:09 Re: Hvordan vi følger Jesus [Re: ]
seeker
Bruger

Hej Jalokin

Lad mig svare med et citat fra NT Wright

"It is possible to say more or less all the orthodox Christian affirmations, but to join them up in the wrong story. It's possible to tick the boxes that say Trinity, Incarnation, Atonement, Resurrection, Spirit, Second Coming, and yet it's like a child's follow-the-dots. The great story—and after all the Bible is fundamentally a story—we've got to pay attention to that, rather than abstracting dogmatic points from it. The dogmas matter, they are true, but you have to join them up the right way."

Resten af interviewet findes
her og jeg vil på det kraftigste opfordre alle til at læse det.

Det er noget af det bedste jeg længe har læst!

kh
stef

Til toppen 
#79237 - 18/01/2007 07:02 Re: troendes dåb [Re: DanielG]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Til spørgsmålet om dåb har jeg lige en tilføjelse....

Først et skriftsted: 1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, v22 han som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham...

Hvorvidt er det muligt at have en god samvittigheds pagt med Herren som barn???

Den samvigttigheds pagt er jo nødvendigvis inspireret af Helligånden???

Hvor vidende skal man være om Skrifterne og tro som helhed før man modtager Helligånden???

Bare lige lidt tanker til jeres debat

Ja, de tanker du her fremlægger er ganske afgjort af stor betydning, og nogle vi ikke blot bør feje til side med en let armbevægelse.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79238 - 18/01/2007 07:24 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
malli
Bruger

Hej Jon

Citat:
Nu er det anden gang du taler om at være i stue med andre. Bare til information vil jeg gerne understrege, at jeg har et godt venskab med kristne fra andre konfessioner. Så er det sagt

Jon, det er ikke dig personligt, jeg sigter til med min udtalelse, men lutheranere som helhed, ønsker jo hverken fællesskab med katolikker, "gendøbere" eller karismatikere...omend de alle bekender sig til den Apostolske, Nikænske og Athanasianske trosbekendelse.

De tror alle på den samme Jesus Kristus som dig og mig, dvs. Tre-enighedslæren, jomfrufødslen, forsoningen på Korset, syndernes forladelse, Jesu genopstandelse osv.

men har andre syn på hvordan pagtstegnene virker.

Guds fred.

Malli

Ændret af malli (18/01/2007 07:32)

Til toppen 
#79239 - 18/01/2007 08:32 Re: Hvordan vi følger Jesus [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

"Men det vi tror om Gud afgør vel (forhåbentlig), hvordan vi følger Jesus?"

Vi tror jo på de samme tre trosbekendelser, og alle kristne kirker har dåb og nadver, men er uenige om hvordan Gud virker i disse pagtstegn.

Den egentlige pagt, er jo den pagt Jesus indstiftede på Golgatha med sit dyrebare blod!

Men det virker til at man i alle kirkesamfund er MEGET mere optaget af håndhævdelsen!!!! af disse tegn, end man er af Jesu gerning på Korset!....næsten på samme måde som man i nogle karismatiske kredse kan være mere optaget af tegnene på Helligåndens virke, end på Jesu gerning på Korset - ihvertfald får de ofte på puklen for det.

Bibelen foreskriver altså kun at vi skal døbes! i vand - (og det er man heller ikke uenige om).

Det sjove er jo, at Jesus mange steder siger "Gør" - men ikke hvordan

Han siger at vi skal have nadver-fællesskab, men ikke hvordan (og straks gav de kristne sig til at diskutere om det skulle være brød eller oblater, og vin eller saftevand)

Han siger vi skal døbes, men ikke hvordan (og straks gav de kristne sig til at diskutere vandmængder, nedsænkning eller ej, alder og antal gange)

Han siger også "Tro", men ikke hvordan - dog holder han spædbørnenes uspolerede tillid op foran os som et forbillede!
Og DE er med garanti ligeglade med hvordan dåb og nadver håndteres!

Og malli smed en bombe

Guds fred og velsignelse

Malli

Ændret af malli (18/01/2007 08:50)

Til toppen 
#79240 - 18/01/2007 09:24 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
Jón Poulsen
Bruger

hej Malli

Jeg er enig med dig i, at der er store enigheder; men problemet for mig er netop fx læren om forsoning og syndernes forladelse.
Fx: Katolikker, som egentlig i Trient fordømmer retfærdiggørelsen af tro, og dem, der er tilhængere af den.
Fx: pentacosale og metodister, som fornægter, at Guds nåde alene frelser, ved, at vi i vores hjerte i os sig kan beslutte os for at blive frelste.
De fleste af dem: at de fornægter nådemidlerne som nådemidler - og derved alene knytter deres tro til deres egen fx anger, følelser, overbevisning osv.

Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget grundlæggende generelt billede; men det er et billede (om end måske lidt firekantet) af den lære, som disse kirker står for. Så hør mig ret, jeg fordømmer ikke personer; men de lærer de står for.

Jón

Til toppen 
#79241 - 18/01/2007 09:29 Re: "Troendes dåb" - ikke-troendes dåb??? [Re: Andreas Falck]
Jón Poulsen
Bruger

hej

Jeg bliver nødt til at få dig til at uddybe, når du siger
Citat:

Siger du så, at børn kan tro? At barnedåben også er de troendes dåb?

Jón

Til toppen 
#79242 - 18/01/2007 10:11 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
malli
Bruger

Hej Jon

Citat:
Fx: Katolikker, som egentlig i Trient fordømmer retfærdiggørelsen af tro, og dem, der er tilhængere af den.

Jamen, hvad skal de stakkels katolikker da gøre? De kan ikke ophæve Tridencilerkoncilets udtalelse fra 1546, da det er, mig bekendt, en ex-cathedraudtalelse. Nu har jeg talt med en del katolikker, endog katolske præster, og ingen er specielt lykkelige for denne udtalelse!

Det man så har gjort er at moderere udtalelserne herfra i "Fælleserklæringen om retfærdiggørelseslæren" - endda temmelig kraftigt. Fx står der "Sammen bekender vi: Af nåde alene, ved troen på Kristi frelsende gerning og ikke på grund af nogen fortjeneste fra vor side anerkendes vi af Gud og modtager Helligånden, som fornyer vore hjerter, idet han udruster og kalder os til at gøre gode gerninger" (JD 15)

Citat:
Fx: pentacosale og metodister, som fornægter, at Guds nåde alene frelser, ved, at vi i vores hjerte i os sig kan beslutte os for at blive frelste.

Det kommer jo an på hvad man lægger i det, for jeg er ikke i tvivl om at de mener, at det er ved Helligånden og ikke i deres eget kød, de kan træffe den beslutning (selvom "beslutningen" heller ikke er deres egen). Altså at de i bund og grund mener det samme. Dette indtryk har jeg af de reformerte, som jeg har talt med. Omvendt brugte man jo også lignende "metoder" i Indre Mission med SELV at sige og gøre noget under de store vækkelser. Måske gør man det endnu?

Er ikke engang sikker på at de reformerte har en "officiel" retfærdiggørelseslære? Har de det, vil jeg meget gerne se den.

Men når man kalder op til frelse, og taler om en "beslutning", da er det i lige så høj grad - hvis det da ikke er! - for at skære det ud i pap, at det at tage imod Jesus handler om liv og død! (+ selvfølgelig for at kunne følge op). "Vil du Jesus? og have evigt liv - eller vil du ikke? og dø i fortabelse"

Og da taler man, for mig at se i Helligånden til menneskets ånd, - for dét, at man overhovedet kan tage imod Jesus som sin Herre, kan kun være ved Helligånden.

Der står faktisk noget lignende i 5. Mos, 30 " Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve".

Så kan man jo sige, at det er da noget mærkeligt noget. Vi kan da ikke selv "vælge"! Nej, men Gud Helligånd kan adskille lyset fra mørket hos et menneske, når det hører det. Så når Guds ord taler om et "valg", - og vi siger "ja" til dette valg, da har Gud allerede valgt..........vi kan så senere falde fra, men det er en anden historie, for det kan vi også selvom vi aldrig har sagt en pind.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (18/01/2007 10:15)

Til toppen 
#79243 - 18/01/2007 11:16 Re: "Troendes dåb" - ikke-troendes dåb??? [Re: Jón Poulsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg bliver nødt til at få dig til at uddybe, når du siger
Citat:

Siger du så, at børn kan tro? At barnedåben også er de troendes dåb?

Jeg ved ikke hvor meget et spædbarn kan tro, hvorfor jeg ikke kan udtale mig om det. Men jeg ved at mine to børn bestemt ikke var ret gamle inden de var i stand til at kunne give udtryk for deres tro.

Personligt mener jeg ikke, ud fra mine bibelstudier af dåb i Bibelen, at man skal døbe nogen før de er i stand til selv at kunne tage stilling dertil, men dette forhindrer mig altså ikke på nogen måde i at kunne anerkende barnedåben som en fuldgyldig dåb, samt at respektere at andre er nået frem til en anderledes forståelse omkring dåben.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79244 - 18/01/2007 11:20 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej malli - du skriver til Jón:
Citat:
men lutheranere som helhed, ønsker jo hverken fællesskab med katolikker, "gendøbere" eller karismatikere...omend de alle bekender sig til den Apostolske, Nikænske og Athanasianske trosbekendelse.

Hvordan skal vi egentlig forstå det med "fællesskab" ? Jeg gamle betonlutheraner har da personligt fællesskab med flere katolikker (nogle af dem kommer endda i min egen folkekirke til søndagsgudstjenesterne) og også med en enkelt "gendøber", ... og mht. "karismatikere": jeg vil gerne forsøge at rehabilitere det udtryk og regne mig selv med, selv om jeg ikke har min gang i nogen frikirke.

Men igen - fællesskab?
At læse Bibel sammen og granske skrifterne sammen - og at bede sammen -
er det ikke fællesskab? Er der nødvendigvis noget galt med, at vi ikke alle kommer i samme kirke?

Er der også nødvendigvis noget galt med at være uenige og have forskellige meninger om bibeltolkningen - og diskutere med hinanden på livet løs - og komme i hver sin kirke/menighed?

Jeg tror at mange forveksler engageret diskussion med skænderi og fjendtlighed.

En lille erindring fra min teenager-tid, hvor jeg boede hjemme hos mine forældre:

Min far og jeg var - naturligvis! - uenige om politik og en masse andet, og vi diskuterede ivrigt med hinanden ved middagsbordet - - men blev tit afbrudt af min mors "hold nu op med at skændes!!! "

Min far og jeg skævede lidt frustreret til hinanden, og måtte jo så udskyde videre debat til efter opvasken.
Men vi mente jo slet ikke selv, at vi skændtes.
Vi troede, at vi diskuterede, og det elskede vi begge!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79245 - 18/01/2007 11:24 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

Citat:

Hvis det er en trøst, så har jeg faktisk dybt inde i mit hjerte, et stærkt ønske om de kristnes enhed; men den må i så fald også dreje sig om læren - ikke kun om fællesskabsfølelsen.

Den smerte tror jeg sådan set rigtig mange kan genkende. Jeg kan i hvert fald.

Man vi ER jo et i Kristus allerede - ikke? Altså, alle som tror. Guds usynlige menighed osv. - det mener jeg da er luthersk lære.. - så min pointe er den, at det ikke kun drejer sig om en fællesskabsFØLELSE - men det er allerede, helt reelt, et fællesskab, på tværs af læreforskelle.

Derfor skal vi heller ikke ignorere læreforskelle, men anerkende deres eksistens og glæde os over at fællesskabet i Kristus er betinget af personen Jesus Kristus og helligånden, ikke af læren. Læren definerer konfessioner, men begrænser ikke kirken, for i den ser Gud på hjerterne. Det betyder at vi frimodigt kan være forskellige - og fælles - på en gang!

Til toppen 
#79246 - 18/01/2007 11:34 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

Citat:
hør mig ret, jeg fordømmer ikke personer; men de lære de står for.

Jón

Denne her skelnen synes jeg er utrolig vigtig.

Vi skal selvfølgelig i broderlighed formane hinanden, også når vi mener at læren er forkert eller vrang.

MEN fordi vi alle har en lære skal vi passe på ikke at bruge vores rodfæstethed i bibelen til at skabe et teologisk HOVMOD, men møde hinanden i YDMYGHED - fordi vi alle - forhåbentlig - går til bibelen med ydmyghed.

Bibelen er en bog der skal bruges til at pege på Kristus, og hvis vi mener at andre ikke læser den ret skal vi ikke slå dem i hovedet med den, men formane. Formaning er en kærlighedsgerning. Vi lutheranere er ikke så gode til det, fordi Martin Luthers egne "formaninger" blev til fordømmelser - så derfor synes jeg nogle gang der kan gå sport i at lyde vred og slå hårdt. Det mener jeg ikke er en evangelisk måde at opføre sig på overfor sine brødre og søstre...

Til toppen 
#79247 - 18/01/2007 14:29 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli og Jón,

TAK Malli, for det her:

Citat:
Jamen, hvad skal de stakkels katolikker da gøre? De kan ikke ophæve Tridencilerkoncilets udtalelse fra 1546, da det er, mig bekendt, en ex-cathedraudtalelse. Nu har jeg talt med en del katolikker, endog katolske præster, og ingen er specielt lykkelige for denne udtalelse!

Det man så har gjort er at moderere udtalelserne herfra i "Fælleserklæringen om retfærdiggørelseslæren" - endda temmelig kraftigt. Fx står der "Sammen bekender vi: Af nåde alene, ved troen på Kristi frelsende gerning og ikke på grund af nogen fortjeneste fra vor side anerkendes vi af Gud og modtager Helligånden, som fornyer vore hjerter, idet han udruster og kalder os til at gøre gode gerninger" (JD 15)

Lige mine ord. !!!!! Jeg kender ingen katolikker, lægfolk eller præster eller ordensfolk, som stadig holder fast ved Tridentinerkoncilets formulering og lære.

Derimod holder vi nu fast ved Fælleserklæringens ord om Guds nåde og at vi ingen fortjeneste selv har i vores frelse.

Hvorfor skal vi igen og igen slåes i hovedet med Tridentinerkoncilet, det skete før vi overhovedet var blevet undfanget og født.

Og blot fordi man tog fejl og lavede en dum "ex cathedra" udtalelse dengang, så betyder det jo ikke, at senere paver ikke kan have ret i deres ufejlbarlige udtalelser. (der er forøvrigt ikke kommet mere end et par stykker af slagsen på flere hundrede år, så det sker altså som tidligere nævnt ikke tit og ofte).
Men kan godt til dels se problemet i ex cathedra. Jeg kan bare ikke gøre noget ved det.

mvh
Tau.

Til toppen 
#79248 - 18/01/2007 14:40 Traditionen eller Bibelen? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!
Citat:
Jamen, hvad skal de stakkels katolikker da gøre? De kan ikke ophæve Tridencilerkoncilets udtalelse fra 1546, da det er, mig bekendt, en ex-cathedraudtalelse.

Og? Hvis kirkens tradition og love foreskriver, at man ikke kan ændre noget man mener er ubibelsk, så er det vel traditionen og lovene der skal ændres, ikke Bibelen?

Mvh. Jalokon

Til toppen 
#79249 - 18/01/2007 15:02 Re: Hvordan vi følger Jesus [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!
Det er det vel det samme som Paulus (1 Kor 13,1) skriver:

Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. | Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. | Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

Så svaret er selvfølgelig et rungende ja; vi skal tage os i agt for at fokusere så meget på dogmerne, at vi glemmer at troen ikke er mål i sig selv.

Men det fremgår vel også, at Paulus ikke anser kundskab og dogmer for helt uvigtige. N.T.Wright siger da også:
Citat:
.The dogmas matter, they are true, but you have to join them up the right way.

I mine eksempler nævnte jeg ikke noget med synet på dåb og nadver. Du er vel enig i (bortset fra opfattelsen af Helvedet, hvor vi er uenige), at det betyder rigtig meget, hvad der bliver lært det? Ikke sådan at forstå at den 'sande lære' automatisk skaber de rene engle, men at en usund lære giver mennesker en undskyldning for at gøre, hvad de selv finder bedst.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#79250 - 18/01/2007 16:03 Re: Traditionen eller Bibelen? [Re: ]
malli
Bruger

Hej Jalokin

"Og? Hvis kirkens tradition og love foreskriver, at man ikke kan ændre noget man mener er ubibelsk, så er det vel traditionen og lovene der skal ændres, ikke Bibelen?"

Jamen, som Protestant er jeg slet ikke uenig med dig i det. Jeg finder dog Tridencilerkoncilets fordømmelse delvist gendrevet ved at man anerkender at vi frelses ved nåden alene, omend dette ikke er en ex-cathedra-udtalelse.

Men det er jo lidt let, at sidde udefra og sige hvad andre skal gøre.

Til gengæld, må katolikkerne formodentlig ofte ryste på hovedet over protestanternes divergerende syn på alverdens ting, store uenigheder og indbyrdes splittelse, og ALLE med påberåbelse af at deres lære er bibelsk .......så et eller andet sted, forstår jeg godt ideen med ex-cathedra.

Med os som de store forbilleder på hvad der kan ske, ifald man ophæver ex-cathedraordningen..............kan jeg godt forstå, ifald de er lidt forsigtige.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (18/01/2007 16:07)

Til toppen 
#79251 - 18/01/2007 17:32 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: tau]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvorfor skal vi igen og igen slåes i hovedet med Tridentinerkoncilet, det skete før vi overhovedet var blevet undfanget og født.

I skal heller ikke slås i hovedet med den. Men det skal Den Katolske Kirke og dens læreembede!

Citat:
Og blot fordi man tog fejl og lavede en dum "ex cathedra" udtalelse dengang, så betyder det jo ikke, at senere paver ikke kan have ret i deres ufejlbarlige udtalelser.

Så en ufejlbarlig udtalelse fra en pave kan godt nedgraderes til en dum ex cathedra? Og senere paver kan så lave en anden ex cathedra ufejlbarlig udtalelse der er stik modsat en tidligere ex cathedra ufejlbarlig udtalelse?

Hvor blev det ufejlbarlige af når det ufejlbarlige er så fejlbarlig at en senere pave bare kan gøre en ophævelse af en ufejlbarlig bestemmelse?

Det der hænger ganske enkelt ikke sammen!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79252 - 18/01/2007 18:34 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas, du får mig til at tænke på, at kun Gud kan gøre undere!

Selv paver kan ikke gribe ind i fortidens hændelser og med tilbagevirkende kraft gøre det sagte usagt.
Vi kommer nok alle til at leve med fejlbarlighed ... og som Grundtvig så godt siger det:

Har hånd du lagt på Herrens plov,
da se dig ej tilbage!
Se ej til verdens trylleskov
og ej til Sodoms plage!
Men pløj din fure, strø Guds sæd!
Er jorden dig for tør, så græd!
Vil gråden kvæle røsten,
så tænk på gyldenhøsten!

Men sker det end, du ser dig om,
for vi er alle svage,
på stand dit kald dog ihukom,
gør ej et skridt tilbage!
Tilbage vender livet ej,
al krebs-gang er kun dødens vej;
om hastværk fald dig bragte,
så lær kun at gå sagte!

"Har hånd du lagt på Herrens plov, så se dig ej tilbage ... ! " - altså ikke på egne fordums mislykkede furer .. og da endnu mindre på hvor naboen også fik kørt skævt med den plov, som han fik nu fik udleveret ..

Lad os altså ikke se for meget på fortidens synder men synge salme 119 og gå fremad med Guds ord som en lygte for for fod, et lys på vor sti. .
Hver dag er en ny dag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79253 - 18/01/2007 18:50 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Selv paver kan ikke gribe ind i fortidens hændelser og med tilbagevirkende kraft gøre det sagte usagt.
Vi kommer nok alle til at leve med fejlbarlighed ...

[ ... klip ... ]

Lad os altså ikke se for meget på fortidens synder

[ ... klip ... ]

Her er der jo egentlig ikke noget med at se på fortidens synder. Når paven udtaler sig ufejlbarligt kan det vel ikke være fejlbehæftet eller en synd? Eller hvad?

Mig bekendt indebærer ufejlbarlig at det der siges eller gøres er fejlfrit.

Men jeg kan nu stadig ikke få det til at hænge sammen, at når paven udtaler sig ufejlbarligt så kan det sagtens være fejlbarligt alligevel.

Og når man så senere erkender at det ufejlbarlige er fejlbarlig, så lader man alligevel den tidligere udtalelse så helt urørt!

Men da jag har fået pålæg [pålæg er ellers sædvanligvis noget jeg plejer at lægge på brød] om ikke at må drage nogen konklussioner, vil jeg lade være med at konkludere at denne katolske holdning er så selvmodsigende at det direkte skurer i mine ører!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79254 - 18/01/2007 19:27 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas ..
Citat:
.. vil jeg lade være med at konkludere at denne katolske holdning er så selvmodsigende at det direkte skurer i mine ører!

Du får så et point for ikke at konkludere!

Hvis du nu havde konkluderet det, som du altså ikke konkluderer, var du blevet hørt i de salmevers, jeg citerede for dig!

Konklusioner af den art afslører jo nemlig ikke noget nyt og ukendt, og kan derfor ikke rigtig bruges til ret meget andet end almindelig græmmelse og bøjede hoveder hele vejen rundt -

- men Grundtvig er næsten altid god og anvendelig i en snæver vending og kan godt holde til gentagelse!

Guds fred!
kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79255 - 18/01/2007 19:31 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
- men Grundtvig er næsten altid god og anvendelig i en snæver vending og kan godt holde til gentagelse!

Ulydig som jeg er vil jeg her, imod alle regler og stridende mod al god kutyme, alligevel gøre en skarp konklussion:

Vi kan alle lære utroligt meget af Grundtvi, og han har mange gode pointer, ikke mindst i sine slamer.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79256 - 18/01/2007 19:57 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Andreas og andre,

Det jeg overvejer er, hvad man mente med "retfærdiggørelse af tro"? Jeg kan da komme på mindst én forståelse som alle sande kristne må være enige i, nemlig at frelsen bor i hovedet - i de rigtige dogmer. Skrev Luther ikke noget i retning af "Synd lystigt..." - det kan nemt misforstås. Og det er så afgjort forkert.

Egentlig tror jeg ikke forskellen er så stor. Ingen ordentlig lutheraner vil sige, at gerninger er unødvendige (med mindre han som Luther ikke anerkender Jakobs brev og det meste af hvad Paulus skriver) og at frelste mennesker kan leve som de vil, og ingen rigtig katolik vil sige, at man kan blive frelst ved gerninger alene. Begge vil sige, at troen kommer først, og begge vil sige, at de gode gerninger er Guds virke i os. Katolikkerne mener så, at helliggørelsen må fuldbyrdes før vi kan træde ind i Himlen. Et synspunkt, som jeg har meget sympati for (jf. debatten om Purgatoriet).

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79257 - 18/01/2007 20:00 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Andreas og andre,

Det jeg overvejer er, hvad man mente med "retfærdiggørelse af tro"? Jeg kan da komme på mindst én forståelse som alle sande kristne må være enige i, nemlig at frelsen bor i hovedet - i de rigtige dogmer. Skrev Luther ikke noget i retning af "Synd lystigt..." - det kan nemt misforstås. Og det er så afgjort forkert.

LOL, var det ikke "synd tappert?" Lidt mindre, hvaskamankaldedet, opmuntrende.

Det er i øvrigt det Tidehverv siger til de homoseksuelle. Og de har da den sande lære! Ikke?

Citat:
Egentlig tror jeg ikke forskellen er så stor. Ingen ordentlig lutheraner vil sige, at gerninger er unødvendige (med mindre han som Luther ikke anerkender Jakobs brev og det meste af hvad Paulus skriver) og at frelste mennesker kan leve som de vil, og ingen rigtig katolik vil sige, at man kan blive frelst ved gerninger alene. Begge vil sige, at troen kommer først, og begge vil sige, at de gode gerninger er Guds virke i os. Katolikkerne mener så, at helliggørelsen må fuldbyrdes før vi kan træde ind i Himlen. Et synspunkt, som jeg har meget sympati for (jf. debatten om Purgatoriet).

Mvh. Steffen

Du har fat i hele semantikken omkring forskellige teologiers måde at udtrykke tingene på, hvilket igen må tale til en ydmyghed i os for at forstå hvad andre egentlig mener når de siger sådan-og-sådan.

Til toppen 
#79258 - 18/01/2007 20:08 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas og andre,

Det jeg overvejer er, hvad man mente med "retfærdiggørelse af tro"? Jeg kan da komme på mindst én forståelse som alle sande kristne må være enige i, nemlig at frelsen bor i hovedet - i de rigtige dogmer.

Det besvarer blot ikke mine spørgsmål om ufejlbarlige læremæssige udsagn er fejlbarlige selv om de er erklæret ufejlbarlige!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79259 - 18/01/2007 20:21 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Hej Andreas,

Selvfølgelig gør jeg ikke det! Jeg er ikke noget orakel og jeg er heller ikke pave, så jeg kan udtale mig ex cathedra!

Jeg har meget lidt kendskab til Trientkoncilet og til hvordan den katolske kirke dengang forstod Luthers påstande, men jeg mener man bør overveje det ovenforstående. Hvordan vi forstår pavens udtalelser i dag er uinteressant i forhold til, hvorvidt de var rigtige sådan som de blev forstået dengang.

Jeg mener, at alt hvad der er en modreaktion mod noget andet har tendens til at gå for vidt, selvom det i udgangspunktet har fat i noget. Det gælder protestanter, karismatikere, socialister, radikale, øko-freaks og tusinde andre. Jeg synes desuden det er interessant, at kristendommen historisk set ikke er en modreaktion til noget... tværtimod går den frem ad den gyldne middelvej og fordømmer kættere til højre og venstre (frådsere på den ene side og asketer/livsfornægtere til den anden; læren om Jesus som menneske alene tillige med læren om Jesus som Gud alene; læren om Gud som tre guder og læren om Gud som én person). Tankevækkende.

Jeg har også en klar fornemmelse af, at protestanter i dag har en anden lutheransk opfattelse end Luther.

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (18/01/2007 20:25)

Til toppen 
#79260 - 18/01/2007 20:28 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas,

Selvfølgelig gør jeg ikke det! Jeg er ikke noget orakel og jeg er heller ikke pave, så jeg kan udtale mig ex cathedra!

Nu skrev jeg også fuldt bevidst "Det besvarer ikke ..." i stedet for: du besvarede ikke ... " ... og de to udsagn er der jo dog en temmelig stor forskel på.

Uanset hvad, så betyder ex cathedra at når paven udtaler sig på denne måde om læremæssige spørgsmål, så er hans udsagn pr. definition ufejlbarlig.

Og derfor er det stadig yderst relevant at undre sig over at en ufejlbarlig udtalelse alligevel kan ikke nødvendigvis er ufejlbarlig.

Jeg har gennem årenes løb ofte spurgt katolikker om ovennævnte paradoks og har aldrig fået noget svar derpå.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79261 - 18/01/2007 20:38 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Hej Andreas,
Citat:
Nu skrev jeg også fuldt bevidst "Det besvarer ikke ..." i stedet for: du besvarede ikke ... " ... og de to udsagn er der jo dog en temmelig stor forskel på.

Det er vist en strid om ord.

Citat:
Uanset hvad, så betyder ex cathedra at når paven udtaler sig på denne måde om læremæssige spørgsmål, så er hans udsagn pr. definition ufejlbarlig.

Det er korrekt.

Citat:
Og derfor er det stadig yderst relevant at undre sig over at en ufejlbarlig udtalelse alligevel kan ikke nødvendigvis er ufejlbarlig.

Det kan den logisk set heller ikke. Det betyder, at enten er læren om ufejlbarlighed forkert eller også har vi misforstået én eller flere udtalelser og skabt en falsk selvmodsigelse inde i vores hjerner.

Citat:
Jeg har gennem årenes løb ofte spurgt katolikker om ovennævnte paradoks og har aldrig fået noget svar derpå.

Prøv herinde: http://forums.catholic.com/ der plejer at være velovervejede argumenter på begge sider.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79262 - 18/01/2007 20:44 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Det er vist en strid om ord.

Ska' vi starte en ny tråd om det
Citat:
Citat:

Prøv herinde: http://forums.catholic.com/

Det er engelsksproget, så der må jeg give op!

Til toppen 
#79263 - 18/01/2007 20:47 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:

Næh, hvordan skulle de da også kunne svare på det? De er jo ikke paven.

Formoder jeg, nu kender jeg jo ikke dine kontakter..

Sagt med andre ord: De pavelige hierarki skaber jo i den katolske kirke plads til dette her paradoks. Det kan man så mene er aldeles uhensigtsmæssig, men de katolikker, jeg kender, har et rimeligt afslappet forhold til pavens "ufejlbarlighed" og også forskellige pavelige udmeldinger igennem tiden. Der findes altså kristne mennesker som får læremæssige paradokser til at hænge sammen med en personlig og levende tro. Det kan måske undre, men jeg tror alligevel det er en virkelighed for mange.

Til toppen 
#79264 - 18/01/2007 20:54 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Der findes altså kristne mennesker som får læremæssige paradokser til at hænge sammen med en personlig og levende tro. Det kan måske undre, men jeg tror alligevel det er en virkelighed for mange.

At den enkelte katolik, personligt, har valgt ikke at ville anerkende pavens ufejlbarlighed er en sag.

Men det er ikke ligegyldigt om en kirke fører den slags lærdomme, og dermed kan fremkomme med med f.eks. to midstridende og modsigende læresætninger og samtidig erklære begge for ufejlbarlig.

Endvidere er det yderst bemærkelsesværdigt, at pavestolen erklærer at kunne udtale sig ufejlbarligt, og slet ikke formår at underbygge denne "ret" ud fra Bibelen. Det er jo dog ikke en ubetydelig eller ligegyldig ret paven på denne måde påberåber sig.

Efter min personlige opfattelse er det grænsende til det gudsbespottelige at ville påtage sig Guds rolle på den måde.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79265 - 18/01/2007 20:58 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Men det er ikke ligegyldigt om en kirke fører den slags lærdomme, og dermed kan fremkomme med med f.eks. to midstridende og modsigende læresætninger og samtidig erklære begge for ufejlbarlig.

Endvidere er det yderst bemærkelsesværdigt, at pavestolen erklærer at kunne udtale sig ufejlbarligt, og slet ikke formår at underbygge denne "ret" ud fra Bibelen. Det er jo dog ikke en ubetydelig eller ligegyldig ret paven på denne måde påberåber sig.

Efter min personlige opfattelse er det grænsende til det gudsbespottelige at ville påtage sig Guds rolle på den måde.

Jeg er bestemt heller ikke vild med det!

Og håber at kritikken sætter sig spor i Vatikanet, ligesom reformationen allerede har gjort.

Til toppen 
#79266 - 18/01/2007 21:31 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Ja men er der ikke også andet som katolikker IKKE behøver bibelen for at tro på??? Maria??? Helgener???

Til toppen 
#79267 - 18/01/2007 21:36 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: DanielG]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Ja men er der ikke også andet som katolikker IKKE behøver bibelen for at tro på??? Maria??? Helgener???

Skulle vi gøre et forsøg på at lave en liste, kunne denne (uden at jeg konkluderer noget) blive temmelig lang.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79268 - 18/01/2007 21:56 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Ja det tror jeg også... Jeg elsker traditioner og en god arv, men jeg tror nok er jeg er skræmt væk fra den katolske kirke p.g.a denne tænkte liste... Må indrømme at jeg ikke har studeret det særligt meget, men det virker ikke for sundt...

Til toppen 
#79269 - 18/01/2007 22:08 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: DanielG]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Ja det tror jeg også... Jeg elsker traditioner og en god arv, men jeg tror nok er jeg er skræmt væk fra den katolske kirke p.g.a denne tænkte liste... Må indrømme at jeg ikke har studeret det særligt meget, men det virker ikke for sundt...

Her er lidt studiemateriale:
"50 kendetegn på Antikrist" - rul næsten ned til slutningen.
"Sandheden om Den Katolske Kirke" - en barsk redegørelse, baseret primært på tidligere højtplacerede personer i det katolske hieraki.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79270 - 18/01/2007 22:27 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Til toppen 
#79271 - 18/01/2007 22:31 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
For at få begge sider med:

Og da de er på englsk, kunne du så ikke give et kort resume af de vigtigste udsagn i de to artikler.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79272 - 18/01/2007 22:42 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Hej Andreas,

Nej, det vil jeg gerne undsige mig for, da de mest var tænkt som videre læsning.

Med hensyn til artiklen på tagryggen, så må jeg sige, at det er imponerende, at man kan have så mange konspirationsteorier på én side. Var det virkelig et seriøst forslag til videre studie? Kim Andersen citerer ukritisk andre konspirationsteoretiske forfattere, han forvrænger katolicismens budskab (og opfinder en del selv) og er generelt set langt fra at føre en saglig diskussion. Jeg har meget svært ved at tage Kim Andersen seriøst.

Den her er meget sød: katolske bedragere... Billy Graham!?

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (18/01/2007 22:46)

Til toppen 
#79273 - 18/01/2007 22:49 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Den her er meget sød: katolske bedragere... Billy Graham!?

Mvh. Steffen

"Sød" er lige ordet.

Til toppen 
#79274 - 18/01/2007 22:54 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Var det virkelig et seriøst forslag til videre studie? Kim Andersen citerer ukritisk andre konspirationsteoretiske forfattere, han forvrænger katolicismens budskab (og opfinder en del selv) og er generelt set langt fra at føre en saglig diskussion. Jeg har meget svært ved at tage Kim Andersen seriøst.

Jeg har generelt ikke speciel megen tillid til Kim Andersen. Hans "profeti" om at "den hemmelige bortrykkelse" skulle finde sted i efterået 2006 slog da også fuldstændig fejl.

Jeg er pr. definition temmelig kritisk over for artikler skrevet af Kim Andersen.

Hans artikler om Den Katolskle Kirke bygger for en stor dels vedkommende på en afhoppet jesuittermunsk beretninger fra sin tid i Vatikanets "mørkekammer". Mange af de "afsløringer" om hemmelige ting og sager er jo i sagens natur enormt svære at fremlægge dokumentation for, og en stor del i denne kategori lyder da også næsten for utrolig til at være sandt. Jeg er derfor også mere end meget skeptisk over for netop disse "kospiratoriske" anklager mod pavestolen.

Hvad de mere læremæssige ting angår, er det meget lettere at fremlægge både historisk og ikke mindst bibelsk dokumentation for den omfattende vranglære og direkte ubibelske lærdomme, ja ikke blot ubilske, mange er endda i direkte modstrid med Bibelen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79275 - 18/01/2007 23:03 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg er pr. definition temmelig kritisk over for artikler skrevet af Kim Andersen.

Det kan jeg godt forstå.

Kan vi så ikke lade være med at linke til dem?

Til toppen 
#79276 - 18/01/2007 23:03 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Hej Andreas,

Hvad så med dette udsagn:
Citat:
[Maria] blev til en gudinde i 1854, da Pave Pius IX bekendtgjorde, at hun var født uden synd.

Det er simpelthen forkert! Det er en misrepræsentation af katolicismen som er så grov som den overhovedet kan være! Hvad mere er, det er en meget primitiv, næsten barnlig, misforståelse, som skinner langt væk af, at han ikke har andet end et overfladisk, sort-hvidt kendskab til den katolske forståelse af jomfru Maria.

Han har ikke sin viden om katolicisme fra katolikker men fra "bibeltro" fundamentalister.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79277 - 18/01/2007 23:09 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Han har ikke sin viden om katolicisme fra katolikker men fra "bibeltro" fundamentalister.

Tja, da du anvender det udtryk på en måde så det kun kan opfattes som et nedsættende skældsord, stopper al kommunikation her.

Så kan du på egen hånd forsvare den katolske vranglære lige så meget du orker. Jeg ER stået af.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79278 - 18/01/2007 23:11 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Kan vi så ikke lade være med at linke til dem?

Det er altså ikke alt hvad han skriver der er forkert. Specielt ikke de afsnit der handler om den katolske lære og den sammenblanding med hedenskab pavestolen har stået for. Den del er veldokumenteret mange andre steder.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79279 - 18/01/2007 23:12 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Tja, da du anvender det udtryk på en måde så det kun kan opfattes som et nedsættende skældsord, stopper al kommunikation her.

Så kan du på egen hånd forsvare den katolske vranglære lige så meget du orker. Jeg ER stået af.

steffen forsvarer ikke vranglære.

Han reagerer på en fejlpræsentation af et katolsk synspunkt.

Skal man reagere på vranglære skal man vel have en korrekt forståelse af hvad der er tale om. Det er ikke korrekt at Maria blev gudinde i 1800-tallet, hvilket tau her på JesusNet flere gange har fortalt.

Det nytter ingenting at reagere på noget der ikke passer.

Til toppen 
#79280 - 18/01/2007 23:16 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
DanielG
Bruger

Uanset hva Kim Andersen mener, er det da en fejlagtig udtalelse fra den kære pave...

Synes nu der findes mange af den slags "små sjove ting" i katolicismen???

Til toppen 
#79281 - 18/01/2007 23:18 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Skal man reagere på vranglære skal man vel have en korrekt forståelse af hvad der er tale om. Det er ikke korrekt at Maria blev gudinde i 1800-tallet, hvilket tau her på JesusNet flere gange har fortalt.

Det nytter ingenting at reagere på noget der ikke passer.

Den eneste fejl der, er at Maria i praksis har været tilbedt som gudinde mange hundrede år før 1800-tallet. Dyrkelse og tilbedelse af Maria og andre afdøde mennesker er i direkte modstrid med Bibelen. Og det har ingen pave nogen guddommelig myndighed til at lave om på. Ingen pave har en myndighed der står over den både du og jeg har.

Og alene den horrible påstand, at Maria skulle være undfanget uden synd, er en så tydelig modsigelse mod Bibelen at det er direkte himmelråbende!

Men nu får jeg jo nok et ordstyrerpålæg om at holde min mund. Men ikke desto mindre er disse ting altså kolde kendsgerninger.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79282 - 18/01/2007 23:21 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Jeg tror også jeg retter mig selv.: "små sjove ting" retter jeg hermed til vranglære... Hvorfor er Maria så interessant??? Og paven hva sker der lige for det???

Til toppen 
#79283 - 18/01/2007 23:23 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Jeg ved godt, det principielt ikke er mit anliggende, men jeg synes nu, jeg må forsvare Steffen, for jeg har bestemt det indtryk, at han selv vil betegne sig som bibeltro. Som jeg læser det, er hans pointe ikke, at ordet bibeltro er et skældsord, men at de pågældende personer blot kalder sig det, men ikke reelt er det.

Til toppen 
#79284 - 18/01/2007 23:24 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Den eneste fejl der, er at Maria i praksis har været tilbedt som gudinde mange hundrede år før 1800-tallet. Dyrkelse og tilbedelse af Maria og andre afdøde mennesker er i direkte modstrid med Bibelen. Og det har ingen pave nogen guddommelig myndighed til at lave om på. Ingen pave har en myndighed der står over den både du og jeg har.

At hævde at Maria er en gudinde i den katolske kirke er simpelthen ikke korrekt. Børn bliver ikke døbt i Maria navn i den katolske kirke, men i den treenige Guds.

Jeg forstår ikke hvad du vil med at bringe sådan en usandhed til torvs. Vi kan sikkert blive enige om visse faldgruber i forhold til Marias plads i den katolske kirke, og også i forhold til det grundlæggende syn på hende, men hun er altså ikke en gudinde i katolsk teologi.

Ændret af Moe (18/01/2007 23:24)

Til toppen 
#79285 - 18/01/2007 23:30 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
At hævde at Maria er en gudinde i den katolske kirke er simpelthen ikke korrekt. Børn bliver ikke døbt i Maria navn i den katolske kirke, men i den treenige Guds.

Jeg forstår ikke hvad du vil med at bringe sådan en usandhed til torvs. Vi kan sikkert blive enige om visse faldgruber i forhold til Marias plads i den katolske kirke, og også i forhold til det grundlæggende syn på hende, men hun er altså ikke en gudinde i katolsk teologi.

Viosse faldgruber? Det er en helt igennem ubibelsk dyrkelse af hende der foregår. Det der foregår er, for at bruge bibelske termer, rendyrket afgudsdyrkelse. Læs de afsnit der dokumenterer hvordan den katolske Maria-udgave rent faktisk ikke er andet en Isis og Kybele dyrkelse iført en "kristen" overklædning.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79286 - 18/01/2007 23:44 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
steffenlaursen
Bruger

Hej Andreas,

Kan godt være jeg lagde noget negativt i "bibeltro fundamentalister" - det gør jeg som regel, da jeg næsten kun anvender begrebet ironisk. Beklager hvis du blev stødt - modtag min uforbeholdne undskyldning.

Jeg tror ikke, jeg vil bruge ordet bibeltro om mig selv... ikke fordi jeg ikke anerkender Biblens autoritet, det gør jeg bestemt. Men at påstå om mig selv, at jeg "bare tror på Biblen" - det vil være hovmod.

Citat:
Det er altså ikke alt hvad han skriver der er forkert. Specielt ikke de afsnit der handler om den katolske lære og den sammenblanding med hedenskab pavestolen har stået for. Den del er veldokumenteret mange andre steder.

Så han er upålidelig, usaglig og subjektiv når han udtaler sig om én ting og troværdig, saglig og objektiv når han udtaler sig om en anden? Og hvad mener du med "veldokumenteret"? Han dokumenterer også sine påstande om fx Billy Graham, men hans kilde er den infamøse Jack Chick, anti-katolsk tegneserie- og konspirationsforfatter. Hvorfor er hans kilder pludselig mere troværdige når han taler om teologi?

Citat:
Uanset hva Kim Andersen mener, er det da en fejlagtig udtalelse fra den kære pave...

Som protestant er jeg vist ikke forpligtet på at forsvare pavens ufejlbarlighed, men vi må da i det mindste overveje, hvilken slags "retfærdiggørelse ved tro" paven har haft i tankerne.

Citat:
Synes nu der findes mange af den slags "små sjove ting" i katolicismen???

Det er muligt. Men jo mere jeg kigger på dem, jo færre synes jeg, der er.

Citat:
Læs de afsnit der dokumenterer hvordan den katolske Maria-udgave rent faktisk ikke er andet en Isis og Kybele dyrkelse iført en "kristen" overklædning.

Og Kristus-dyrkelsen er bare en Osiris-dyrkelse i kristent overtræk.

Forskellen er, at Maria ikke er anerkendt som gudinde, men som Guds moder, hvilket vel er rigtigt, hvis man tager inkarnationen seriøst. Se også: http://www.katolsk.dk/2265/

Se også denne Maria-bøn:
Citat:
Regina Coeli

A: Fryd dig, Himlens dronning, halleluja.

Thi han, hvem du blev fundet værdig til at bære, halleluja:

Han er opstanden, som han har sagt, halleluja.

Bed for os til Gud, halleluja.

F: Glæd dig og fryd dig, Jomfru Maria, Halleluja.

A: Thi Herren er sandelig opstanden, halleluja.

F: Lad os bede. Gud! du har ved din Søns, vor Herres Jesu Kristi, opstandelse nådigt frydet verden. Forund os ved hans Moder, Jomfru Maria, at opnå det evige livs glæder. Ved Kristus, vor Herre.

A: Amen

Mvh. Steffen

Til toppen 
#79287 - 18/01/2007 23:44 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Viosse faldgruber? Det er en helt igennem ubibelsk dyrkelse af hende der foregår. Det der foregår er, for at bruge bibelske termer, rendyrket afgudsdyrkelse. Læs de afsnit der dokumenterer hvordan den katolske Maria-udgave rent faktisk ikke er andet en Isis og Kybele dyrkelse iført en "kristen" overklædning.

Du forholder dig ikke til at det ikke er en korrekt gengivelse af katolsk teologid at sige at Maria er en gudinde.

Du behøver ikke overbevise mig om at der er meget overtro forbundet med synet på Maria. Men skal man grundlæggende gøre op med en lære eller praksis der er vrang virker det altså noget stærkere hvis man rent faktisk kan præsentere hvad den går ud på på en fair måde. Jeg mener ikke det er fair at kalde Maria for en gudinde, for det er ikke hendes plads i katolsk teologi.

Til toppen 
#79288 - 18/01/2007 23:48 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: steffenlaursen]
malli
Bruger

Hej Steffen

Citat:
Jeg mener, at alt hvad der er en modreaktion mod noget andet har tendens til at gå for vidt, selvom det i udgangspunktet har fat i noget.

Virkelig fin pointe du har der!!

Kommer i skrivende stund i tanke om lidt lignende modreaktioner, dog fra modsat hold. Overdreven helgendyrkelse medførte totalt udelukkelse af bibelske skikkelser i kirken, specielt Jomfru Maria blev kraftigt degraderet.

Overdreven focus på sakramenter medførte nærmest fornægtelse af disses virkning.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79289 - 18/01/2007 23:54 Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære") [Re: malli]
DanielG
Bruger

Hva skal disse sikkelser i kirken??? De har da intet at gøre der???

Til toppen 
#79290 - 18/01/2007 23:57 Re..Jomfru Maria, en udfordring [Re: DanielG]
malli
Bruger

Hej Daniel

Citat:
"Må indrømme at jeg ikke har studeret det særligt meget, men det virker ikke for sundt... "

Måske skulle du gøre det alligevel. Læse og høre katolikkernes egne bibelske begrundelser for deres syn på Jomfru Maria, du kunne blive beriget

Kan varmt anbefale dig Scott Hahn. Der er en serie "Hail Holy Queen", man kan høre herhttp://www.wtlzone.com/pictures/scotthahn.htm

Omend man kan være uenig i nogle af betragtningerne, så i det mindste burde det mane de fleste protestantiske vandrehistorier til jorden, "katolikkerne ser Jomfru Maria som en gud(inde)", "Katolikkerne sætter Jomfru Maria højere end Jesus", "katolikkerne tilbeder Jomfru Maria" osv osv osv

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (19/01/2007 00:21)

Til toppen 
#79291 - 18/01/2007 23:59 I rest my case [Re: DanielG]
malli
Bruger

-

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær