Citat: Omend man kan være uenig i nogle af betragtningerne, så i det mindste burde det mane de fleste protestantiske vandrehistorier til jorden, "katolikkerne ser Jomfru Maria som en gud(inde)", "Katolikkerne sætter Jomfru Maria højere end Jesus", "katolikkerne tilbeder Jomfru Maria" osv osv osv
I 593 e. Kr. indviede Pave Gregory I læren om skærsilden, som er et midlertidig sted for renselse for dem der dør, som romersk katolik. Kirkerådet i Firenze gjorde dette officielt i 1439. ”Glories of Mary” fortæller i kapitel 8, sek. 2, at et af de sikreste midler til at fjerne sjæle fra skærsilden, er ved at sige rosenkransbønnen hvis udsagn om [ ... ] Maria [ ... ] er:
Hellige Maria, bed for os… Himmelens dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Dronning undfanget uden syndens plet - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Pagtens Ark - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Himmelens dør - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Morgenstjernen - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Syges helbreder - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Synders tilflugtssted - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Englenes dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Patriarkernes dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Skriftefædrenes dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Alle helliges dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Hemmelighedsfulde rose Davids værn Guds hellige moder Jomfruernes hellige jomfru Moder til guddommelig nåde - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Jomfru værdig til ærefrygt Jomfru værdig til tilbedelse - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Mægtig jomfru Nådefuld jomfru Retfærdighedens spejl Visdommens trone - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Vor glædeskilde Åndeligt kar Ærværdig kar
Tekst i [ ] er mine tilføjelser!
Så jo, der er katolsk belæg for at at de lærer at man skal tilbede Maria!
#79297 - 19/01/200708:28Re: Re..Jomfru Maria, en udfordring
[Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym
Vi er vel alle stadig katolikker...
Andreas. Det er fint at du har indvendinger overfor Marias plads i den romersk-katolske kirke og hele helgensystemet, og jeg kan følge dem et godt stykke hen ad vejen. Men du har altså ikke gendrevet din påstand om at hun er en gudinde. Mener du at hun står som en gudinde i romerkirken, sådan som du tidligere har sagt - eller mener du at hun ikke gør det?
#79298 - 19/01/200708:37Re: I rest my case
[Re: DanielG]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Daniel
Ja, de må jo nødvendigvis være noget særligt, ellers gad vi jo nok ikke læse deres vidnesbyrd igen og igen. Med dette siger jeg ikke at de er noget særligt i sig selv men at Guds nåde har virket utrolig stærkt i dem. Faktisk er jeg i familie med dem, dette fordi Jesus kalder alle der tror, for sine søskende. Og jeg er da ikke bleg for at have fotos af min afdøde mormor hængende, så hvorfor skulle det være forkert, at Guds hus har martyrer der er gået i døden for deres tro afbilledet i det man i gamle dage brugte som foto, hhv. maleriet og skulpturer?
Derudover er der en ren æstetik i det. I mange reformerte kirker føler man sig jo hensat til de rene kontor-miljøer!, så totalt blottet for varme og skønhed, at man jo nærmest fryser.
Guds fred,
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#79299 - 19/01/200709:04Re: Det er meningsløst.. (om "sand lære")
malli
Bruger
Hej Andreas
Citat: "Den eneste fejl der, er at Maria i praksis har været tilbedt som gudinde mange hundrede år før 1800-tallet. "
Det er jo direkte usandt!
Citat: "Og alene den horrible påstand, at Maria skulle være undfanget uden synd, er en så tydelig modsigelse mod Bibelen at det er direkte himmelråbende!"
Eller også er det ikke. Det kunne jo tænkes, at Gud i sin forudbestemmelse (Jomfru Maria er jo profeteret ved Esajas) havde helliget hende i kraft af korset, dette fordi hun som et billede på GTs tabernakel skulle bære Guds Ord og mannaen/livets brød.
Når tabernaklet, der bar den gamle pagt var hellig, hvor mere helligt er da ikke det "ny" tabernakel, der bærer Livets lys og nåden til menneskene?
Denne lære udspringer af tro, ikke en tro på skabningen!, men en fantastisk stærk tro på hvad Gud er i stand til.
Men det kræver selvfølgelig at man gider at sætte sig lidt ind i det ved at læse og høre hvad katolikkerne selv lærer og tror....
Guds fred,
Malli
#79300 - 19/01/200709:29Andreas - Opsang til Tagryggen
malli
Bruger
Hej Andreas
Tagryggen er konsekent negativ overfor alt og alle. INGEN ud over de, hvis holdninger man selv sympatiserer 100% med bliver rost.
Er man konsekvent negativ, da vil det man skriver bære præg af en stærk subjektivitet. Denne sides manglende objektivitet udmønter sig i den ene konspirationsteori efter den anden.
Det kan simpelthen ikke passe, at der absolut intet! godt er at sige om den katolske kirke eller alle de karismatikere, foruden alle de andre, der bliver hængt ud på Tagryggen.
Hvordan synes du selv det hænger sammen med Pauli ord i Efeserne 4,5 "Jeg, der er fange for Herrens skyld, formaner jer da til at leve, så det svarer til det kald, I fik, med al ydmyghed og mildhed, med tålmodighed, så I bærer over med hinanden i kærlighed og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd?
Finder at de skal tage sig gevaldig i agt for ikke at overtræde det 8. bud:
Du må ikke vidne falsk mod din næste.
Hvad vil det sige?
Svar:
Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke med bedrag lyver, forråder, tilsværter eller bagtaler vores næste, men undskylder ham, taler godt om ham og opfatter alt i bedste mening.
Derudover finder jeg denne "leden efter fejl", fordi det så kan "dokumentere" ens eget forudbestemte negative syn temmelig unfair.
Det er jo en ren velsignelse, at katolikkerne (tilsyneladende) ikke har lignende ihærdige skribenter.
For hvad ville de da ikke kunne finde på at skrive om den protestantiske kirke, når de læste om "kirkefaderens" hang til alkohol, eller visen mås for djævelen? ...bortset fra alt det andet belastende materiale fra fortiden, men det er der jo skrevet mangt og meget om.
Nej, både Martin Luther indeholdt andet og bedre, den protestantiske kirke under ét indeholder andet og bedre, paverne og den katolske kirker indeholder andet og bedre!
Guds fred,
Malli
Ændret af malli (19/01/200709:57)
I det katolske citat fremgår det med al ønskelig tydelighed at der sker en tilbedelse af Maria. I og med at man erklærer hende for syndfri helt fra undfangelsen, syndfri gennem hele sit liv, samt at man tilbeder hende, sætter hende lig med en gudinde selv om man ikke selv direkte bruger betegnelsen gudinde.
Og denne tillagte syndfrihed er jo da også klart i modstrid med hvad Bibelen fortæller, nemlig at intet mennesket, ud over Jesus, har været uden synd gennem hele sit liv.
Kender du måske andre der er erklæret syndfri, modtager tilbedelse, som ikke har fået gudestatus?
Citat: Men det kræver selvfølgelig at man gider at sætte sig lidt ind i det ved at læse og høre hvad katolikkerne selv lærer og tror....
Men det ændrer jo dog ikke på den kendsgerning, at Bibelen klart udtaler at alle mennesker har syndet, og at der kun findes én, nemlig Jesus, der har levet et helt liv helt syndfrit.
Bibelen er da meget klar på dette punkt. Alle mennesker har syndet, og dette indebærer også Maria, Jesu mor.
I det katolske citat fremgår det med al ønskelig tydelighed at der sker en tilbedelse af Maria. I og med at man erklærer hende for syndfri helt fra undfangelsen, syndfri gennem hele sit liv, samt at man tilbeder hende, sætter hende lig med en gudinde selv om man ikke selv direkte bruger betegnelsen gudinde.
Og denne tillagte syndfrihed er jo da også klart i modstrid med hvad Bibelen fortæller, nemlig at intet mennesket, ud over Jesus, har været uden synd gennem hele sit liv.
Kender du måske andre der er erklæret syndfri, modtager tilbedelse, som ikke har fået gudestatus?
Fint nok, så er du ikke enig i den katolske kirkes egen udlægning af Maria.
Det var bare lige det, jeg ville have på det rene. Men i katolsk teologi er helgener altså ikke lig med guder. At du mener at det de facto er sådan med Maria er din udlægning, ikke den katolske kirkes egen forståelse.
Citat: Det kan simpelthen ikke passe, at der absolut intet! godt er at sige om den katolske kirke eller alle de karismatikere, foruden alle de andre, der bliver hængt ud på Tagryggen.
Naturligvis er der en masse godt at sige om Den Katolske Kirke. Både kirken, og ikke mindst masser af den medlemmer, har gjort utroligt meget godt. Det skal de da også roses for.
Og jeg har jo også ganske tydeligt tilkendegivet, at jeg langt fra er enig med alt hvad især Kim Andersen fra Tagryggen skriver. Og det er jo også tydeligt at Kim langt fra altid er objektiv. Men som Den Katolske Kirke ikke kun er skidt og kanel, sådan er heller ikke alt ved Tagryggen skidt og kanel. Han får fremlagt nogle lidet flaterende oplysninger om Den Katolske Kirke. Desværre gør han det på en yderst usympatisk måde. Men jeg troede ærlig talt at flertallet herinde kunne skære gennem hans usympatiske formuleringer og alene forholde sig til de steder (og nej, det er ikke alt hvad der står på den side der er fakta) hvor der fremlægges fakta.
Men jeg går da ud fra at det må være tilladt at fremlægge og afdække når f.eks. Den Katolske Kirke fører en lære og/eller en praksis der er i klar modstrid med tydelige angivelser i Skriften? Og ja, jeg er også klar over at der findes mange lærepunkter man hverken kan bevise eller modbevise ud fra Skriften, og der findes mangen ceremoni og/eller ritual hvor Bibelen ikke giver nogen tydelig anvisning. Sådanne lærepunkter, traditioner, ceremonier og ritualer, hvis de iøvrigt ikke strider imod Bibelens helhed, kan der jo heller ikke være noget galt eller forkert i.
Citat: Det var bare lige det, jeg ville have på det rene. Men i katolsk teologi er helgener altså ikke lig med guder. At du mener at det de facto er sådan med Maria er din udlægning, ikke den katolske kirkes egen forståelse.
Jesus siger: "Af deres gerninger skal I kende dem" (frit citeret efter hukommelsen). Og tilbeldelse er noget man foretager over for en/noget man i praksis har tildelt gudestatus uanset om man i teorien kalder det noget andet.
#79309 - 19/01/200714:31Re: Re..Jomfru Maria, en udfordring
Anonym
Anonym
Citat:
Citat: Det var bare lige det, jeg ville have på det rene. Men i katolsk teologi er helgener altså ikke lig med guder. At du mener at det de facto er sådan med Maria er din udlægning, ikke den katolske kirkes egen forståelse.
Jesus siger: "Af deres gerninger skal I kende dem" (frit citeret efter hukommelsen). Og tilbeldelse er noget man foretager over for en/noget man i praksis har tildelt gudestatus uanset om man i teorien kalder det noget andet.
Jo, men hvad siger det om os hvis vi ikke vil lytte til hvad mennesker selv siger om deres tros indhold?
#79311 - 19/01/200714:33Re: Re..Jomfru Maria, en udfordring
malli
Bruger
Hej Andreas
Nej, det er af deres frugter, vi skal kende dem.
Der er jo mange måder at udtrykke sine følelser på. Specielt i de sydligere breddegrader er man meget passioneret, det er man jo sådan generelt.
Jeg må så indrømme, at jeg har svært ved at forstå den kulde, der udvises overfor Jomfru Maria i de protestantiske kirker, specielt når hun siger "alle slægter skal prise mig salig".
Hvordan kan man være Jesu Kristi legeme, og så sætte hans mor udenfor døren?
Nå, det var blot en stille undren herfra.
Guds fred,
Malli
Ændret af malli (19/01/200714:34)
#79312 - 19/01/200714:53Re: I rest my case
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej, Daniel, nej, Maria har ikke skrevet noget, men hun har sagt noget (Luk 1,38)
Da sagde Maria [til englen] : »Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!«
- og så har vi jo Marias smukke lovsang, Luk 1,46-55:
Min sjæl ophøjer Herren, v47 og min ånd fryder sig over Gud, min frelser! v48 Han har set til sin ringe tjenerinde. For herefter skal alle slægter prise mig salig, v49 thi den Mægtige har gjort store ting mod mig. Helligt er hans navn, v50 og hans barmhjertighed mod dem, der frygter ham, varer i slægt efter slægt. v51 Han har øvet vældige gerninger med sin arm, splittet dem, der er hovmodige i deres hjertes tanker; v52 han har styrtet de mægtige fra tronen, og han har ophøjet de ringe; v53 sultende har han mættet med gode gaver, og rige har han sendt tomhændet bort. v54 Han har taget sig af sin tjener Israel og husker på sin barmhjertighed v55 – som han tilsagde vore fædre – mod Abraham og hans slægt til evig tid.
Så for mig er Jesu mor ikke blot en kvinde som alle andre, men et stort tros-forbillede, - netop fordi hun også var en kvinde som alle andre! - et ganske almindeligt syndigt menneske!
Hun blev udvalgt af Gud til at være gudsmoder, føde Menneskesønnen, Guds søn, vor Herre og Frelser. Hende vil jeg ikke overse, men agte og ære hendes minde.
Men da jeg ikke er katolik, beder jeg naturligvis ikke til hende ... og jeg har det ikke så godt i kirker, hvor billeder og statuer af Maria "fylder" mere end Kristus selv ..
#79313 - 19/01/200715:02Re: I rest my case
malli
Bruger
Hej Daniel
"Hva er det maria har skrevet???" Det er vidnesbyrdet om Jomfru Maria jeg sigter til
"Der er ikke bibelsk belæg for at have dem hængende og dyrke dem som katolikkerne!!!"
Nu er jeg som udgangspunkt ikke imod katolikkerne. Jeg er faktisk FOR Jesus Kristus og alle mine søskende i Herren!. Og jeg synes det er en rigtig god ide at have bibelske motiver og personer rundt om i kirken - dette for appelere til andre sider i mennesket end lige den ene hjernehalvdel. Har tilgode at besøge en ortodoks kirke med alle dens smukke ikoner, men det kommer nok.
Jeg har ikke de store problemer med "tilbedelse" af bibelske skikkelser - for jeg kender nu katolikkernes syn på den sag. Til gengæld kan jeg nok blive lidt bekymret over "tilbedelse" af egen teologi, for den let skabe et snæversyn og kan sætte store skel i Kristi legeme.
Guds fred og alt godt.
Malli
Ændret af malli (19/01/200715:03)
#79314 - 19/01/200715:03Re: I rest my case
[Re: malli]
Anonym
Anonym
Citat: Til gengæld kan jeg nok blive lidt bekymret over "tilbedelse" af egen teologi, for den let skabe et snæversyn og kan sætte store skel i Kristi legeme.
#79315 - 19/01/200715:43Re: Andreas - Opsang til Tagryggen
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Andreas,
Citat: Og det er jo også tydeligt at Kim langt fra altid er objektiv. Men som Den Katolske Kirke ikke kun er skidt og kanel, sådan er heller ikke alt ved Tagryggen skidt og kanel. Han får fremlagt nogle lidet flaterende oplysninger om Den Katolske Kirke. Desværre gør han det på en yderst usympatisk måde. Men jeg troede ærlig talt at flertallet herinde kunne skære gennem hans usympatiske formuleringer og alene forholde sig til de steder (og nej, det er ikke alt hvad der står på den side der er fakta) hvor der fremlægges fakta.
Jeg synes ikke hans argumentation som udgangspunkt er usympatisk, jeg synes derimod den er dårlig, mangelfuld, ukritisk...
Det kan godt være flertallet kan se forskel på indhold og form, men hvor mange kan se forskel på fakta, manipulation og lodret løgn? Usandheder er hvad han beskæftiger sig med i alle de tilfælde, jeg har set, hvor han refererer en kilde jeg har kendskab til!
Hvordan ser man forskel på løgn og sandhed i Kim Andersens artikel?
Citat: Men jeg går da ud fra at det må være tilladt at fremlægge og afdække når f.eks. Den Katolske Kirke fører en lære og/eller en praksis der er i klar modstrid med tydelige angivelser i Skriften?
Ja, det er helt fint, men det er ikke i orden at fabrikere beviser imod dem, eller ukritisk at citere de største, mest formørkede og usaglige anti-katolikker der kan opdrives på denne jord.
Citat: Jo, men hvad siger det om os hvis vi ikke vil lytte til hvad mennesker selv siger om deres tros indhold?
Så hvis jeg stikker dig en ordentlig en på skrinet så du ser lyserøde stjerner i 1½ dag og kalder det et blidt kærtegn, så er det et blidt kærtegn uanset hvad min handling rent faktisk var?
Det nytter jo ikke rigtig noget at man siger ét i teorien og gør noget helt andet i praksis.
#79318 - 19/01/200716:26Re: Re..Jomfru Maria, en udfordring
malli
Bruger
Hej Andreas
"Kender du måske andre der er erklæret syndfri, modtager tilbedelse, som ikke har fået gudestatus? "
Eejj, den er søgt.
For det første. Jomfru Marias syndfrihed hænger sammen med Jesu Guddommelighed. IKKE egen guddommelighed. Jomfru Maria har ikke mere gudestatus end GTs tabernakel.
Tabernaklet var så helligt, at mennesker blev slået ihjel for at vælte med det. Er dette en tilbedelse af Tabernaklet? Nej. Har Tabernaklet gudestatus? Nej - men det er helligt i kraft af Gud.
Ingen katolikker er i tvivl om at Jomfru Maria er en skabning!, der har modtaget Guds nåde - og at al tilbedelse kun tilkommer den hellige Tre-enige Gud. Ham alene.
Sig mig, tror du verdens ældste kristne kirke, der har udfærdiget Tre-enighedslæren, udfærdiget den Apostolske, Nikænske og Anathianske Trosbekendelse samt kastet afgudsdyrkere en mass på porten.... er i tvivl om hvem, der er Gud, og hvem, der ikke er Gud?
Guds fred,
Malli
Ændret af malli (19/01/200716:40)
Ingen katolikker er i tvivl om at Jomfru Maria er en skabning!, der har modtaget Guds nåde - og at al tilbedelse kun tilkommer den hellige Tre-enige Gud. Ham alene.
I 593 e. Kr. indviede Pave Gregory I læren om skærsilden, som er et midlertidig sted for renselse for dem der dør, som romersk katolik. Kirkerådet i Firenze gjorde dette officielt i 1439. ”Glories of Mary” fortæller i kapitel 8, sek. 2, at et af de sikreste midler til at fjerne sjæle fra skærsilden, er ved at sige rosenkransbønnen hvis udsagn om [ ... ] Maria [ ... ] er:
Hellige Maria, bed for os… Himmelens dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Dronning undfanget uden syndens plet - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Pagtens Ark - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Himmelens dør - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Morgenstjernen - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Syges helbreder - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Synders tilflugtssted - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Englenes dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Patriarkernes dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Skriftefædrenes dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Alle helliges dronning - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Hemmelighedsfulde rose Davids værn Guds hellige moder Jomfruernes hellige jomfru Moder til guddommelig nåde - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Jomfru værdig til ærefrygt Jomfru værdig til tilbedelse - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Mægtig jomfru Nådefuld jomfru Retfærdighedens spejl Visdommens trone - [hvor mon i Bibelen der er belæg dette?] Vor glædeskilde Åndeligt kar Ærværdig kar
Tekst i [ ] er mine tilføjelser!
Så jo, der er katolsk belæg for at at de lærer at man skal tilbede Maria!
Endvidere er jo ikke rigtig belæg for at sige at Maria har levet hele sit liv helt syndfri, når Bibelen jo altså rent faktisk siger at intet menneske har levet syndfrit, og at det alene er Jesus der har levet syndfrit. Så en påstand om Marias totale syndfrihed hele sit, lige fra undfangelsen, er altså direkte i modstrid med hvad Bibelen meget tydeligt udtaler. Og her er der jo ikke engang tale om nogen tolkning af Bibelens udsagn, da teksten er så klar og tydelig i sig selv.
Men dette bliver så mit sidste indlæg i dette emne.
#79321 - 19/01/200718:02Re: Re..Jomfru Maria, en udfordring
Anonym
Anonym
Citat:
Citat: Jo, men hvad siger det om os hvis vi ikke vil lytte til hvad mennesker selv siger om deres tros indhold?
Så hvis jeg stikker dig en ordentlig en på skrinet så du ser lyserøde stjerner i 1½ dag og kalder det et blidt kærtegn, så er det et blidt kærtegn uanset hvad min handling rent faktisk var?
Det nytter jo ikke rigtig noget at man siger ét i teorien og gør noget helt andet i praksis.
Jeg vil nødig tro at du med dette her billede beskylder katolikker for at lyve.
Men jeg ser ingen grund til at fortsætte denne her samtale om Marias plads i den romersk-katolske kirke. Det er fint, du har indvendinger - som jeg også har sagt - men jeg synes ikke du giver et rimeligt billede af hvad der er på færde. Og netop det mener jeg må være vigtigt når man har en formaning eller en kritik til en kristne bror eller søster.
Man kan også lege med tanken om, hvad der var sket, hvis alle kristne fra start af var "bibeltro" og "Sola Scriptura". Se hvor mange tusinde kirkeretninger, dette dogme har skabt på bare 500 år! Kirken var en enhed hele det første årtusinde indtil der opstod uenighed om særligt pavens rolle, og kirken blev splittet i øst-vest.
Jeg synes personligt, at det er et ret stærkt argument, at "Det har Kristi Kirke troet de sidste 2000 år"
Citat: "Har du nogensinde spurgt en medkristen om forbøn?" Jeg er meget selektiv... Ønsker ikke håndspålæggelse fra hvem som helst! og hvorfor spørger du ???
Fordi det er præcis hvad katolikkerne gør... beder om forbøn hos en helgen; en hellig person, som endda er i Himlen hos Faderen.
Om det er muligt at kommunikere med vore brødre og søstre, som er døde i Herren, det kan nok diskuteres, men det har intet at gøre med afgudsdyrkelse.
#79330 - 19/01/200720:45Re: I rest my case
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Daniel,
Citat: Kirken har da været splittet siden at folk begyndte at følge Paulus, peter osv... Det skriver Paulus også om....
Paulus skriver, at de skal lade være med det, og det er mit indtryk, at de og de øvrige menigheder har rettet sig efter det. Jeg har ikke hørt om andre end kættere, der skilte sig væsentligt ud fra oldkirken. Naturligvis var der uenighed om visse ting, men ikke nok til at man lavede udbrydermenigheder. Ikke så vidt jeg er informeret i hvert fald.
Citat: Det kan da ikke diskuteres om man kan snakke med afdøde???
Hvorfor ikke?
Citat: Og om de er i himmelen, HVEM SIGER DET??? VED DU DET???
Nej, det ved jeg ikke. Ved du om de personer, du spørger om forbøn er sande kristne?
Citat: At tro andre end den 3enige Gud kan hjælpe dig er da afgudsdyrkelse...???
Det er rigtigt nok. Men at spørge andre om forbøn (levende eller døde) er vel snarere en bekræftelse af Guds magt end en indskrænkning af den? Eller hvad mener du om det?
Citat: Kirken har da været splittet siden at folk begyndte at følge Paulus, peter osv... Det skriver Paulus også om....
Paulus skriver, at de skal lade være med det, og det er mit indtryk, at de og de øvrige menigheder har rettet sig efter det. Jeg har ikke hørt om andre end kættere, der skilte sig væsentligt ud fra oldkirken. Naturligvis var der uenighed om visse ting, men ikke nok til at man lavede udbrydermenigheder. Ikke så vidt jeg er informeret i hvert fald."
Informeret hvorfra???
Citat: Og om de er i himmelen, HVEM SIGER DET??? VED DU DET???
Nej, det ved jeg ikke. Ved du om de personer, du spørger om forbøn er sande kristne?"
Nej og derfor gør jeg det heller ikke... Oplever en meget stor velsignelse i at kommunikere med Herren alene, at folk så ønsker at bede for mig rent privat er en anden sag... Men mener ikke at bede nulevende og afdøde om forbøn er det samme...
"Det er rigtigt nok. Men at spørge andre om forbøn (levende eller døde) er vel snarere en bekræftelse af Guds magt end en indskrænkning af den? Eller hvad mener du om det?"
Nej hvorfor gå gennem en anden når du kan spørge direkte....
Forhænget er flækket og vi har direkte adgang...
Hva er det man ikke tror på når man skal gennem en danden uden om Jesus.... INGEN kommer til Faderen uden igennem MIG... Ikke uden igennem mig og ... og ... og...
" Det kan da ikke diskuteres om man kan snakke med afdøde???
Hvorfor ikke? "
5. mos. K18 V9 v9 Når du kommer ind i det land, som Herren din Gud vil give dig, må du ikke lægge dig efter at gøre de afskyelige ting, som folkene dér gør. v10 Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, v11 ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde. v12 Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; v13 udadlelig skal du være over for Herren din Gud. v14 De folk, du skal fordrive, lytter til dem, der driver trolddom eller spådomskunst; men det har Herren din Gud ikke givet dig lov til.