Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#79109 - 14/01/2007 02:47 "En fattig jomfru sad i løn"
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
Ja, jeg fortsætter med den undren, jeg har efter at have sunget alle julesalmerne....

Sig mig, HVOR har vi egentlig den udbredte opfattelse, at Maria var fattig fra??

Er der egentlig bibelsk belæg for at sige/synge det? Og hvis ja, venligst giv mig Henvisningen..

VH
Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#79110 - 14/01/2007 07:27 Re: "En fattig jomfru sad i løn" [Re: Anne Mette]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
nu kan man jo også være fattig på andre måder end økonomisk, måske var hun fattig i ånden, hun regnede ikke sig selv for noget særligt.

Ole

Til toppen 
#79111 - 14/01/2007 20:41 Re: "En fattig jomfru sad i løn" [Re: Anne Mette]
Gert
Bruger

Reg.: 06/02/2003
Sted: Midtsønderjylland
Hej Anne Mette

Hvor vi har det fra ved jeg ikke, men formoder, at det er blevet fortalt gennem hele kirkens historie.

Der er bibelsk belæg for at Marie var fattig. I Lukasevangeliet kap. 2 står der "v22 Da deres renselsesdage i henhold til Moseloven var gået, tog de ham med op til Jerusalem for at bære ham frem for Herren v23 – som der står skrevet i Herrens lov: »Alt det første af mandkøn, der kommer ud af moderlivet, skal helliges Herren« – v24 og for at bringe offer, sådan som det er foreskrevet i Herrens lov, et par turtelduer eller to dueunger."
Selve loven om ofringer i forbindelse med barnefødsler nævner ikke to turtelduer eller dueunger; men et lam og en turteldue eller dueunge. Loven finder vi i 3. Mos. 12 v. 6 -7. "v6 Når hendes renselsesdage er forbi, såvel efter en søn som efter en datter, skal hun bringe et årgammelt lam som brændoffer og en dueunge eller turteldue som syndoffer; hun skal bringe dem til præsten ved indgangen til Åbenbaringsteltet. v7 Han skal ofre det for Herrens ansigt og skaffe hende soning; så er hun ren efter sin blødning. Det var loven om en kvinde, der føder en dreng eller en pige."
Først her efter kommer tilføjelsen af hensyn til de fattige i v8 "Men hvis hun ikke har råd til et lam, skal hun tage to turtelduer eller to dueunger, den ene til brændoffer og den anden til syndoffer. På den måde skaffer præsten hende soning; så er hun ren."

Venlig hilsen
Gert

Til toppen 
#79112 - 14/01/2007 21:24 Re: "En fattig jomfru sad i løn" [Re: Anne Mette]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Anne Mette!
En lille tanke herfra - hvis Maria (eller Josef med, for den sags skyld) havde været velhavende, havde de nok
ikke behøvet overnatte og føde i en stald. Jeg kan ikke forestille mig en krovært eller hotelejer, hverken nu eller for 2000 år siden, som ikke kunne finde et ekstra rum, hvis betalingen er derefter...Folk med penge sover ikke i stalde

Jeg bøjer mig også for Gerts oplysning om ofringerne i templet, jeg mindes også at have læst, at duer var en accepteret nødløsning for folk, som ikke havde råd til et lam.

Men tjah, det gør vel egentlig ikke nogen forskel om Maria og Josef var rige eller fattige - Guds mor blev hun, tak og lov for det

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#79113 - 19/01/2007 23:18 Tak for svarene! [Re: Anne Mette]
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
Jeg blev meget klogere og vil slå efter!

AM

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær