Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#78979 - 13/01/2007 03:17 Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi"
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
Jeg har været på Dialogcentrets hjemmeside, men orker ikke at skulle finde rundt i de mange, mange lange indlæg.

Er der ikke nogen herinde, der kan komme med en kort, forståelig definition af det så ofte anvendte begreb?

Please!
Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#78980 - 13/01/2007 03:25 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Anne Mette]
Anonym
Anonym

Hej Anne-mette,

Jeg mener Jesusnet har en artikel om det her ---> Jesusnet om Herlighedsteologi

(nu er det så lidt sjovt, at jeg henvender til en artikel af Leif Andersen, )

Men sagt meget kort så er Herlighedsteologi:

Retning som ofte prædike at man tage autoritet over synden og leve fuldstændigt synd frit, og skulle en synd ske, er det en dæmons skyld.
Dernæst ligges der nogle steder meget fokus på "benefits" fra biblen og troen, fremfor de mere alvorlige ting.

Trosbevægelsen fx er anset af mange som herlighedsteologi-drivende!

Det var kort!

Mvh Lars

Til toppen 
#78981 - 13/01/2007 08:13 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
for at bygge videre på evangelists indlæg, så er forskellen på sand kristendom og herlighedsteologi, hvor magten er, hos den sande kristendom ligger den hos Gud, se Fadervor, men hos herlighedsteologen ligger den hos den troende.

Dermed ikke sige at Gud ikke godt kan udøve sin magt ved os, ved at vi beder for en syg, og det bliver helbredt, men initiativet ligger aldrig hos os, men hos Gud.

KH

Ole

Til toppen 
#78982 - 13/01/2007 18:35 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Ole Madsen]
lasarus
Bruger

Reg.: 13/01/2007
Der er flere fortolkninger af herlighedsteologi. Min forståelse af det er, når der bliver prædiket, at vi skal leve i overflod og aldrig mangle noget(velsignet til at være rige, materialistisk). Det bliver ofte prædiket i henhold til skriftsteder som"salme 23.5". I den tredie verden bliver det betragtet som vranglære.
Mvh. Lasarus

Til toppen 
#78983 - 13/01/2007 20:12 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: lasarus]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
En artikel om trosbevægelsen:
http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=98

Herlighedsteologi bliver så vidt jeg ved betragtet som vranglære over hele verden.

Til toppen 
#78984 - 13/01/2007 21:50 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: mwh]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej allesammen ... her er et link til noget helt andet, nemlig et vidnesbyrd fra Britt Elli,
ex-pastor i herlighedstologisk menighed: Fra Herlighedsteologi til [luthersk] Ærlighedsteologi

kristina

Ændret af kristina (13/01/2007 21:51)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78985 - 14/01/2007 13:34 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lars

Det er da en glæde at kunne konstatere, at forbavsende få menigheder (om nogen?) benytter sig af herlighedsteologi.

Syndfrihedslæren fx. er totalt yt, men "kræver" heller ikke hos Gud, som det er beskrevet, ham lovpriser man, beder til eller råber til i fortvivlelse (Sl.107) eller danser til i glæde "mens David og hele Israel dansede af alle kræfter for Guds ansigt til sang og til spil af citere, harper, pauker, cymbler og trompeter."1. Krøn.13...eller stille tilbedelse. Men selvfølgende man er nok mere vedholdende i bøn i Trosmenighederne end mange andre steder, og det kan selvfølgelig opfattes som at man "kræver".
Jesus kommer med en lignelse i Luk. 18: "Han sagde: »I en by var der en dommer, som ikke frygtede Gud og var ligeglad med mennesker.I samme by var der en enke, og hun kom gang på gang til ham og sagde: Hjælp mig til min ret over for min modpart! Længe ville han ikke, men til sidst sagde han til sig selv: Selv om jeg ikke frygter Gud og er ligeglad med mennesker, vil jeg dog hjælpe denne enke til hendes ret, fordi hun volder mig besvær; ellers ender det vel med, at hun kommer og slår mig i ansigtet.«( ) Og Herren sagde: »Hør, hvad den uretfærdige dommer siger! Skulle Gud så ikke skaffe sine udvalgte deres ret, når de råber til ham dag og nat? Lader han dem vente?"

Guds fred.

Malli

Ændret af malli (14/01/2007 13:41)

Til toppen 
#78986 - 14/01/2007 16:09 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: lasarus]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Lasarus et al.
Citat:
Der er flere fortolkninger af herlighedsteologi. Min forståelse af det er, når der bliver prædiket, at vi skal leve i overflod og aldrig mangle noget(velsignet til at være rige, materialistisk).

Strengt taget hedder netop den form for teologi fremgangsteologi, men det er dog en form for herlighedsteologi. Forskellen på de to begreber er, at fremgangsteologi er et ret nyt fænomen (så vidt jeg ved opstået i 1970'erne eller 80'erne), mens herlighedsteologi sådan set har eksisteret lige så længe, som der har været kristne til.
Den første, der brugte begrebet herlighedsteologi (theologia gloriae) var Martin Luther, som brugte det om den skolastiske spekulative teologi, der lagde mere vægt på menneskets fornuft og formåen end på retfærdiggørelsen ved Kristi død og opstandelse. Det modsatte af herlighedsteologi er korsteologi (theologia crucis), som hævder retfærdiggørelse ved Kristi kors alene, og at et menneske ikke selv kan lægge noget til den retfærdighed, vi får givet udefra.
Heraf følger, at man naturligvis aldrig vil møde nogen, der selv vil sige, at han fører herlighedsteologi, for det er jo pr. definition vranglære. Til gengæld er det vist fremgangsteologerne selv, der har fundet på begrebet fremgangsteologi, så det kunne de nok godt finde på at bruge om sig selv.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78987 - 15/01/2007 00:50 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Anonym
Anonym

Er vi uenige om noget

mvh Lars

Til toppen 
#78988 - 19/01/2007 23:52 Jeg er mere forvirret nu! [Re: Anne Mette]
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Tak for alle jeres forsøg! Det er både venligt og kærligt.
Og jeg må indrømme, at jeg stadig ikke fatter en brik.

Måske må jeg alligevel til at grave mig igennem alle de lange artikler...

Jeg kan osse prøve at spørge mere:
1. Hvad tror herlighedsteologer på?
2. Hvorfor er den tro forkastelig for mange andre?
3. Er der nogen forbindelse mellem New Age (forstået som det spirituelle tag-selv-bord) og herlighedsteologien - eller andre teologier???

AM

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#78989 - 20/01/2007 11:08 Re: Jeg er mere forvirret nu! [Re: Anne Mette]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Anne Mette

Den artikel, som Lars Evangelist henviste til er ikke så lang, men stadig god, så det kunne måske være en god idé at begynde med at læse den. Ellers vil jeg forsøge at svare på dine spørgsmål:
Citat:
1. Hvad tror herlighedsteologer på?

Det er forskelligt, men jeg tror, alle herlighedsteologer på en eller anden måde tror på, at vi selv kan gøre os fortjent til Guds nåde, altså at vi ved selv at præstere noget kan fortjene frelse og/eller jordisk lykke.
Citat:
2. Hvorfor er den tro forkastelig for mange andre?

Fordi vi tror, at frelsen alene afhænger af troen på Jesus Kristus, og at denne tro ikke er noget, vi selv skal præstere, men en gave, vi får gennem Helligånden.
Citat:
3. Er der nogen forbindelse mellem New Age (forstået som det spirituelle tag-selv-bord) og herlighedsteologien - eller andre teologier???

Jeg ved ikke, om der er nogen direkte forbindelse, men der er da visse lighedspunkter, bl.a. at et menneskes lykke også i New Age almindeligvis afhænger af menneskets egne handlinger/præstationer/karma (så vidt, jeg har forstået).

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78990 - 21/01/2007 20:20 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
DanielG
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Der er mange der benytter sig af den (vrang)lære...

Jf. B. Hinn, C. Ndifon med flere

Så den er da bestemt ikke død, især hos mange amerikanske "prædikanter" der er en del af trosbevægelsen.

Til toppen 
#78991 - 22/01/2007 23:42 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
metusalem
Bruger

Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Citat:
Der er mange der benytter sig af den (vrang)lære...

Jf. B. Hinn, C. Ndifon med flere

Så den er da bestemt ikke død, især hos mange amerikanske "prædikanter" der er en del af trosbevægelsen.

Har du været til møde med Ndifon? Hvis du havde været på et møde med ham (hvilket jeg ikke regner med udfra det du siger), så ville du ikke være i tvivl om hvem der får æren. Og det er Jesus.

Jeg har ikke hørt Ndifon tale om et liv uden problemer, men om at tage den autoritet som Jesus har givet os til at gøre større ting end han selv gjorde. Og det er noget andet.

Desværre er der mange som ikke kan skelne mellem folk som ER på et sidespor og gode folk som Ndifon.

"sandheden skal sætte dig fri!"

[url=www.hvadersandhed.dk]www.hvadersandhed.dk[/url]

Til toppen 
#78992 - 23/01/2007 00:53 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Ndifon ER på et sidespor, når han siger, at det er fordi du mangler tro, hvis du ikke bliver helbredt. Simple as that. Og det er netop et eksempel på fremgangsteologi.

Til toppen 
#78993 - 23/01/2007 01:40 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Anonym
Anonym

Hvor siger Jesus noget om at tage autoritet?

Hvilke skriftstedet tænker du på?

Mvh stud.theol
Lars

Til toppen 
#78994 - 23/01/2007 19:47 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
DanielG
Bruger

Ja jeg har været til et møde med Ndifon, og tvivler på at det er den samme Jesus vi tror på, Men måske tager jeg fejl.

"men om at tage den autoritet som Jesus har givet os til at gøre større ting end han selv gjorde."

Den udtalelse afslører meget godt hvilke baner vi er ovre i

Siger bare hva jeg ser...

Ændret af DanielG (23/01/2007 19:56)

Til toppen 
#78995 - 23/01/2007 19:58 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: KajQrd]
DanielG
Bruger

Lige præcis!!! Og det er han citeret for mange gange, og jeg har selv hørt ham sige det..

Problemet kommer når kristne ikke læser nok i Ordet, så kan man godt blive ledt vild af en vranglærer der siger han giver "gud" eller "Jesus" æren....

Og det ses tit i vores tid, bare kig på GOD TV....

Ændret af DanielG (23/01/2007 20:00)

Til toppen 
#78996 - 23/01/2007 23:13 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: KajQrd]
metusalem
Bruger

Citat:
Ndifon ER på et sidespor, når han siger, at det er fordi du mangler tro, hvis du ikke bliver helbredt. Simple as that. Og det er netop et eksempel på fremgangsteologi.

Prøv at begrund det udfra Bibelen. Så er det nemmere at diskutere. Og spørgsmålet er også om han siger det i alle tilfælde. Det tror jeg ikke, men kan da undersøge det.

Til toppen 
#78997 - 23/01/2007 23:27 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: ]
metusalem
Bruger

Citat:
Hvor siger Jesus noget om at tage autoritet?

Hvilke skriftstedet tænker du på?

Mvh stud.theol
Lars

Hej Lars
Jeg tænker på dette sted hvor Jesus siger:
"Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det." (Johs 14,12)

og dette sted:
Herren svarede: »Havde I en tro som et sennepsfrø, kunne I sige til dette morbærtræ: Ryk dig op med rode, og plant dig i havet! og det ville adlyde jer. (Luk 17,6)

og her:
Se, jeg har givet jer magt til at træde på slanger og skorpioner og magt over hele fjendens styrke, og intet vil kunne skade jer. Dog, glæd jer ikke over, at ånderne adlyder jer; men glæd jer over, at jeres navne er indskrevet i himlene.« (Luk 10,17)

Og mange andre også egentlig. Det virker som om vi har fået utrolig stor autoritet som Guds børn. Det handler om at bruge den autoritet vi har fået. Jeg har selv svært ved det men jeg tror der er nogle som har forstået det mere end mig. Derfor behøver alt hvad disse kristne tror på ikke at være sandt, men jeg synes det er værd at lytte til deres budskab når frugterne er gode og Jesus bliver herliggjort. Og så have lidt ydmyghed overfor om man selv har forstået alt i Bibelen - dvs. være åben overfor det på et bibelsk grundlag.

Til toppen 
#78998 - 24/01/2007 00:06 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
DanielG
Bruger

ROFL "Prøv at begrund det udfra Bibelen. Så er det nemmere at diskutere. Og spørgsmålet er også om han siger det i alle tilfælde. Det tror jeg ikke, men kan da undersøge det."

Det er da en spøjs udtalelse! Det er da lige meget om han gør det få gange eller flere gange, at han siger det viser tydeligvis at han fejlfortolker bibelen.

Men det er klart for Ndifon og Hinn er det nemt at sige når folk ikke bliver helbredt: Jamen du har ikke tro NOK!!!

Ja flot, hvis der ikke er resultater er det ikke deres skyld, men folks egen. En meget farlig vej at gå ned af, og flere fra den gren støder også hoved mod muren på et tidspunkt.

Det mest sørgelige jeg har set, var en familie der troede at Mr. Benny "Big Bang" Hinn havde helbredt deres søn og hvordan han bliver mere og mere syg indtil han dør 2 måneder bagefter!!! Hvor var deres tro??? Oh hvor stor var den??? Eller Hvor lille???

Den famile bliver ladt tilbage med et tomrum som B. Hinn ikke skal tænke på med hans 2 biler og 800 Kvm store hus, Hans privat fly, Hans luksus hotelværelser, Hans pompøse livsstil, Hans designer tøj, Hans udtrækken af penge fra kirkekassen, Hans mest modbydelige vranglære, Hans falske profetier og hans vulgære prostitution af evangeliet. ALT er omstillet til dollars, og manden er blevet grebet i det flere gange! Det er ikke skjult det er på Tv, Video, Mp3 og det er åbentlyst...

Færdig slut, man kan ikke sige noget til det, det er for åbentlyst til at skjule det. Det er veldokumenteret, og har foregået de sidste 25-30 år fra hans side!

Han prøver ved at sige at han er salvet af 4. Grad og han vil forbande mig ved at gå mod den salvelse, det kan han gøre alt det han vil! AT man ikke kan gå imod ham!

Hvis ikke vi stiller os op som kristne og advare mod den slags har vi ladt vores brødre og søstre i troen i stikken! Overladt dem til vranglære og fortabelsens vej...

Og det ønsker jeg INGEN skal være udsat for!

Til toppen 
#78999 - 24/01/2007 00:46 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
metusalem
Bruger

ROFL "Prøv at begrund det udfra Bibelen. Så er det nemmere at diskutere. Og spørgsmålet er også om han siger det i alle tilfælde. Det tror jeg ikke, men kan da undersøge det."

Det er da en spøjs udtalelse! Det er da lige meget om han gør det få gange eller flere gange, at han siger det viser tydeligvis at han fejlfortolker bibelen.

Men det er klart for Ndifon og Hinn er det nemt at sige når folk ikke bliver helbredt: Jamen du har ikke tro NOK!!!

Ja flot, hvis der ikke er resultater er det ikke deres skyld, men folks egen. En meget farlig vej at gå ned af, og flere fra den gren støder også hoved mod muren på et tidspunkt.
-------------------------------------------------

Hvorfor er det farligt? Der er da en tydelig sammenhæng mellem tro og helbredelse i Bibelen. Det betyder ikke at det altid er pga. manglende tro at man ikke bliver helbredt, men det kan det godt være. Det er et stort kristent tabu at manglende tro overhovedet findes. Hvorfor tror du en af nådegaverne er tro?

Jesus siger det selv. Fx her:
Da de kom ned til folkeskaren, kom en mand hen til Jesus, faldt på knæ for ham og bad: »Herre, forbarm dig over min søn, for han er månesyg og lider slemt. Han styrter snart i ild og snart i vand. Og jeg har bragt ham til dine disciple, men de kunne ikke helbrede ham.« Jesus udbrød: »Du vantro og forvildede slægt, hvor længe skal jeg være hos jer, hvor længe skal jeg holde jer ud? Kom herhen med ham!« Og Jesus truede ad dæmonen, og den fór ud af ham, og i samme øjeblik blev drengen rask.

Da de var blevet alene, kom disciplene hen og spurgte Jesus: »Hvorfor kunne vi ikke drive den ud?« Han sagde til dem: Fordi I har så lille en tro ». Sandelig siger jeg jer: Har I en tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen! og det vil flytte sig. Og intet vil være umuligt for jer. Den slags fordrives kun ved bøn og faste.« (Matt 17,14)

Her er et klart eksempel på at manglende tro er skyld i en manglende helbredelse.
Jesus taler andre steder om en stor og lille tro. (fx. Matt 8,10) Det vil sige at der kan være forskel på troens "styrke".

Derfor synes jeg det er tydeligt at tro og helbredelse hænger sammen. Prøv selv at læse de steder hvor mennesker bliver helbredt. Ofte bliver det kædet sammen med tro.

Men jeg ved godt at det er en udbredt opfattelse i mange kristne sammenhænge, at man endelig ikke må sige noget om at tro og helbredelse KAN hænge sammen, men det kan det udfra Bibelen. Uden tvivl.

Og nu snakker vi om Ndifon, så lad os nu ikke blande tingene sammen og snakke om Benny Hinn.

Til toppen 
#79000 - 24/01/2007 01:34 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Her er et klart eksempel på at manglende tro er skyld i en manglende helbredelse.

Ja, men det var ikke manglende tro hos den syge! Men en manglende tro hos disciplene.

Men læse nøje og grundigt Matt. 7, 21-23. Mirakler, dæmonuddrivelser, undergerninger og meget mere, er på ingen måde et pålideligt kendetegn på en sand discipel eller en gudstro prædikant. Nærmere tvært imod.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#79001 - 24/01/2007 05:18 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
malli
Bruger

Hej DanielG

Citat:
"Men det er klart for Ndifon og Hinn er det nemt at sige når folk ikke bliver helbredt: Jamen du har ikke tro NOK!!!

Ja flot, hvis der ikke er resultater er det ikke deres skyld, men folks egen. En meget farlig vej at gå ned af, og flere fra den gren støder også hoved mod muren på et tidspunkt."

Fuldstændig enig i at det er ikke blot en uetisk men også en meget ubegavet udtalelse!

Spørgsmålet er så, om det rent faktisk er det, de prædiker. For de burde jo om nogen vide, at der er en masse faktorer, der kan hindre en helbredelse. I så fald, ville der være en lang række skriftsteder, man med rette kunne foreholde dem fx lignelsen om den barmhjertige samaritaner.

Ja, der tales om tro, men at man appelerer til folks tro om helbredelse, fx ved at referere til de skriftsteder, der taler om helbredelse, fx. Esajas 53, 1. Kor. 11) er jo ikke et og samme som at sige at man er "dårlig" til at tro (og dermed dårlig til at være kristen) ifald man ikke oplever helbredelse her og nu. En anden ting er jo, at det ikke nødvendigvis er pågældendes egen tro. Man kunne med samme "ret", klandre omgivelserne for manglende tro.

Der findes jo også en del eksempler på "kristne" forældre, der har gået med hovedet under armen, og nægtet deres børn lægehjælp en gennem tiden - med eller uden trosforkyndere. Når man hører eller oplever sådanne ting er det fristende, at gå i den modsatte grøft.

Men her tror jeg, at man skal passe på, at man ikke for at danne en modvægt eller i ren og skær trods, skal gå i den modsatte grøft og totalt fornægte Guds helbredelse af mennesker, og påstå "at det nok er Guds vilje, at man er syg", for da er vi ovre i ren fatalisme, og det skriger jo til himlen, om manglende overbevisning af Gud som en kærlig omsorgsfuld far, der samtidig er vores læge.
At videregive et sådant Gudssyn finder jeg ikke mindre betænkeligt end det du nævner, for da fratager du mennesket ethvert håb og tillid til Gud. Lider man og har store smerter, er det ikke godt at få at vide at også Gud er imod en! "Nå, ønsker! han ligefrem, at jeg skal have det sådan! - ja, så kan han godtnok passe sig selv!"

Gud ønsker jo at vi skal bede ham om helbredelse. I 2. Krøn. 16,12 døde Asa i sin sygdom, fordi han "heller ikke i sin sygdom søgte Herren, men lægerne". Modsat ser vi i Esajas 38, at Ezekias blev i live, fordi han ikke søgte lægerne, men Herren. Så først Gud, og derpå lægerne (med mindre, det er noget stærkt akut). Gud ønsker jo også at vi skal bede for de syge, ja, han opfordrer os jo nærmest til at plage ham, vi skal være udholdende i bøn...og så det væsentligste: vi har hans ord for at han hører vore bønner! Og da har vi gjort, hvad der er ret. Derpå er det op til Gud, hvornår han griber ind.

Sandheden er jo også den, at Gud rent faktisk helbreder!, vi ved bare ikke hvornår. I åbenbaringsbogen står der at Livets Træ bringer lægedom til alle folkeslag. Så det ER Guds ønske, intention og vilje at vi skal være sunde og raske!.............men desværre lever vi i en falden verden og har en træls modstander.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (24/01/2007 05:26)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#79002 - 24/01/2007 05:48 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

"Men læse nøje og grundigt Matt. 7, 21-23. Mirakler, dæmonuddrivelser, undergerninger og meget mere, er på ingen måde et pålideligt kendetegn på en sand discipel eller en gudstro prædikant. Nærmere tvært imod"

Jesus siger jo samtidig, at det er tegnene, der skal følge de, der tror! Og ser vi på apostlene, senere hedningene, er det jo også de tegn, som følger dem, eller rettere Evangeliet.

I det skriftsted, som du henviser til, afviser Jesus dem med begrundelsen "I som begår lovbrud" - det interessante er så at farisæerne og de skriftkloge, der netop overholdte Loven til punkt og prikke!, dem kaldte han for kalkede grave fulde af dødningeben.

Ja, han er godt nok en filur, ham Jesus. Jesus formår da om nogen!, at gøre os opmærksomme på at vi ikke skal sætte lid til egne gerninger

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79003 - 24/01/2007 11:00 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Ja, han er godt nok en filur, ham Jesus. Jesus formår da om nogen!, at gøre os opmærksomme på at vi ikke skal sætte lid til egne gerninger

Og heller ikke til en flok mirakelmagere der annoncerer i avisen med deres mirakler!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79004 - 24/01/2007 13:27 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Citat:
Citat:

Ja, men det var ikke manglende tro hos den syge! Men en manglende tro hos disciplene.

Men læse nøje og grundigt Matt. 7, 21-23. Mirakler, dæmonuddrivelser, undergerninger og meget mere, er på ingen måde et pålideligt kendetegn på en sand discipel eller en gudstro prædikant. Nærmere tvært imod.

Nærmere tværtimod?! Det er da vanvittigt at sige sådan noget. Som Malli siger så er der masser af eksempler på at nogle af disse overnaturlige gerninger følger de kristne. Hele NT er nærmest en lang helbredelse!

Her er andre eksempler på at tro har en vigtig betydning:

Da disciplene så det, undrede de sig og spurgte: »Hvordan kunne figentræet visne med det samme?« Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I har tro og ikke tvivler, kan I ikke alene gøre det med figentræet, men også sige til dette bjerg: Løft dig op og styrt dig i havet! og det vil ske. Alt, hvad I beder om i jeres bønner, skal I få, når I tror. « (Matt 21,21)

Da han var kommet hjem, kom de blinde hen til ham, og Jesus spurgte dem: »Tror I, at jeg kan gøre det?« De svarede: »Ja, Herre!« Da rørte han ved deres øjne og sagde: » Det skal ske jer, som I tror. « (Matt 9,28)

Men se, en kvinde, der i tolv år havde lidt af blødninger, nærmede sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe. For hun sagde ved sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.« Jesus vendte sig om, så hende og sagde: »Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig.« Og fra det øjeblik var kvinden frelst. (Matt 9,20)

Her er det ikke Jesu tro der er i centrum men dem han helbreder.

Til den sidste vil jeg lige sige at der står hendes tro HAR FRELST hende, men det er jo tydeligt at hun bliver HELBREDT. Der er en sammenblanding af de to ord i Bibelen fordi de kommer af ordet sozo, som kan betyde begge dele. Hvis du ikke vil acceptere det så tag de andre eksempler og find da gerne selv flere...

Til toppen 
#79005 - 24/01/2007 14:03 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Anonym
Anonym

Hej igen Metasusalem,..

Jeg tænkte nu bare mere på om det ikke mere fremstår som en lidt ekstrem læsninger af nogle bibelcitater hvor Jesu aim kunne være noget ganske andet!

Jeg synes ikke at kunne forsvare fra biblen at Jesus ligger op at helbredelsen eller underne er det "centrale", men at dette bidrag til at vise hans autoritet, mens budskabet omhandlede gudsrigets hemmelighed og dets kommen nær!

Evangelierne er fyldte med underfortællingere, disse udspringer til som enten uddrivelser eller helbredelser!

Og jeg anderkender at gaverne eksistere, men jeg tror helt klart at vi skal søge det samme fokus, at de bliver bi-ting som underbygger Guds autoritet som skaber, og slet ikke at vi kan tage autoritet over noget!

Kun skaberen tager autoritet, det skabte følger derefter

Mvh Lars

Til toppen 
#79006 - 24/01/2007 14:20 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er da vanvittigt at sige sådan noget.

Nej, det er ikke vanvittigt at sige sådan noget! Vi bliver jo så stærkt advaret mod falske profeter der med store og stærke mirakler vil føre de udvalgte vild.

Fremfører de ikke den sande lære, så er det bedøvende ligegyldigt hvor mange gange de nævner Jesu navn og hvor mange for korte ben de tilsyneladende får gjort lige lange, så er og bliver de vranglærere der fører mennesker ind i frafald i stedet for at føre dem til Jesus.

I denne forbindelse er Es. 8, 19-20 en god tekst at støtte sig til. Og dette indebærer at hvis en såkaldt evangelist oplyser at han kommunikerer med afdøde, da kan du være helt sikker på at der er tale om en falsk forkynder der, i stedet for at føre dig til Jesus, fører dig til hans modstander.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79007 - 24/01/2007 15:42 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: ]
malli
Bruger

Hej Evangelist

"slet ikke at vi kan tage autoritet over noget!....Kun skaberen tager autoritet, det skabte følger derefter"

Hvordan fortolker du:

" Se, jeg har givet jer magt til at træde på slanger og skorpioner og magt over hele fjendens styrke, og intet vil kunne skade jer." (luk. 10)

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79008 - 24/01/2007 16:19 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andeas

Citat:
"Fremfører de ikke den sande lære, så er det bedøvende ligegyldigt hvor mange gange de nævner Jesu navn og hvor mange for korte ben de tilsyneladende får gjort lige lange, så er og bliver de vranglærere der fører mennesker ind i frafald i stedet for at føre dem til Jesus."

Jamen det tror jeg ikke engang de forkyndere, du kritiserer er uenig med dig i, spørgsmålet er blot "Hvad er en vranglærer"? Med dette besynderlige spørgsmål, kan man lige så vel klandre SDA for falsk lære, i og med de overbetoner en bestemt helligdag til fordel for forsoningen. Man kan også klandre gendøberne for vranglære, når de døber igen osv osv.

Hvornår er der blot en lille teologisk forskel, og hvornår "leder man mennesker ind i frafald"? Det er jo ret hårde skyts du har fremme.

Oplever du selv, at du har hørt tilstrækkelig forkyndelse til at udtale dette?

For mit eget vedkommende, har jeg været endda yderst kritisk overfor de forskellige "mirakel-magere" som du kalder dem. Men hørte i en Trosmenighed til min store forbløffelse Evangeliet blive forkyndt, og det på en måde, der ville få enhver luthersk præst til at blegne af misundelse

Der fik jeg en lærestreg!

Jeg tror at alle kristne kan bede for syge med håndspålæggelse, men at Gud har udrustet nogle med en stærkere salvelse indenfor dette område, dvs. de har det som en nådegave ud over det sædvanlige. For mig at se, er det ganske naturligt, at man virkelig brænder for at gøre brug af denne nådegave, måske derfor bliver dette overbetonet i fht noget andet.
Men dette er ikke et og samme, som at man leder mennesker i frafald, for der kommer jo ganske mange mennesker til menighederne under disse besøg! Trosforkynderne fungerer som ganske effektive trækplastre til Jesus og kirken. Det er så menighedernes opgave at samle op på disse mennesker, og ruste dem med en solid undervisning - dette tager pastorer, præster og lærere sig så af.

Trosforkynderne må gennemgå en meget hård kamp. Dels er der den rent åndelige modstand, og den fra deres Kød.........men også en stor modstand fra omgivelserne (f. eks aviser). Disse folk er faktisk altid i kamp på den ene eller anden måde. De gør det arbejde, som de ser sig kaldet til.

Og hånden på hjertet, hvor mange kirker har repræsentanter, der udviser bare et minimum af samme ildhu og formår at nå mennesker, som disse konstant udskældte fyre?

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79009 - 24/01/2007 16:50 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Med dette besynderlige spørgsmål, kan man lige så vel klandre SDA for falsk lære,

Jeps, og det har jeg i årenes løb tit gjort, og gør det stadig!

Så hvad er egentlig den dybereliggende grund til at du, og et par andre, tit og ofte trækker SDA (adventisterne) frem i svar på mine indlæg?

Jeg missionere jo ikke for SDA. Jeg forkynder ikke SDA's tro og lære. Jeg er hverken officielt eller uofficielt repræsentant eller talsmand for SDA.

Dette har jeg tidligere indtil flere gange gjort opmærksom på - så venligst lad være med, åbenlyst eller dårlig halvskjult, at sætte lighedstegn mellem mig og SDA!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79010 - 24/01/2007 17:14 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Citat:
Citat:
Det er da vanvittigt at sige sådan noget.

Nej, det er ikke vanvittigt at sige sådan noget! Vi bliver jo så stærkt advaret mod falske profeter der med store og stærke mirakler vil føre de udvalgte vild.

For det første forholder du dig slet ikke til min argumentation med skriftsteder.

Derudover tror jeg du lægger vægten lidt forkert på vranglære vs. helbredelser og overnaturlige ting fra Gud.

I Bibelen er der langt flere opfordringer til at helbrede end der er til at være bange for dem som gør disse ting i Satans navn. Vi skal kendes på vores frugter. Når det handler om Ndifon har jeg hørt meget få, som på en så klar måde fremlægger et enkelt evangelium. Paulus kunne ikke gøre det bedre! Mange bliver kristne til hans møder, så frugterne er gode - i den grad.

Det er ærgeligt når frygten for det ukendte overskygger Bibelens ord.

Til toppen 
#79011 - 24/01/2007 17:32 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
KajQrd
Bruger

Hvis det er en vandrehistorie, jeg er faldet for, vil jeg da meget gerne korrigeres, så hvis du kunne undersøge sagen, er du meget velkommen til det. Anyway, så bliver vi nok ikke uenige om, at manglende tro kan være en grund til, at Guds gerning ikke sker. Det er der flere eksempler på, hvor Jesus også spørger efter tro, og hvor han på grund af vantro hos folket ikke gjorde gerninger. Min pointe er blot, at der er meget langt fra at sige, at manglende tro kan forhindre mirakler i at ske og så til at sige, at sker miraklerne ikke, er grunden manglende tro. Det første er at være realistisk i forhold til, hvordan Bibelen beskriver, at det skal være. Det andet lægger derimod yderligere en byrde på dem, der ikke helbredes, fordi de nu ud over at være syge også får at vide, at de er vantro, og at det er deres egen skyld, at de stadig er syge. Samtidig så er det at påtage sig selv en langt større autoritet, end Bibelen rent faktisk giver en, for det forudsætter jo, at min vilje, når jeg beder om helbredelse altid er i overensstemmelse med Guds vilje. Men som sagt: Hvis jeg har taget fejl af, hvad Ndifon har sagt (så vidt jeg husker i Udfordringen, men jeg er noget usikker på kilden), så vil jeg meget gerne korrigeres...

Til toppen 
#79012 - 24/01/2007 17:41 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Derudover tror jeg du lægger vægten lidt forkert på vranglære vs. helbredelser og overnaturlige ting fra Gud.

Det er ikke "miraklerne" og "hlebredelserne" (hvis virkning ofte forsvinder inden for timer eller få dage) der kendetegner om det er en sand profet, evangelist, forkynder vi står over for. Det er om det er en sand bibelsk lære der forkyndes.

Og ja, jeg ved udmærket at mange ting kan tolkes og forstås forskelligt, uden at det egentlig lader sig afgøre om den ene tolkning er mere rigtig end den anden tolkning. Og egentlig tror jeg det er ganske sundt at det er sådan. Det stiller nemlig temmelig store krav til vores bevågenhed, og burde ægge os til endnu mere grundige bibelstudier for både at undersøge vort eget trosgrundlag såvel som den forkyndelse vi møder hos forskellige evangelister.

Vi har en ganske god vejledning i Ap.g. 17,11, hvor der står om de troende i Berød, at de dagligt granskede Skrifterne for at verificere om ham dersens Paulus forkyndt et sandt eller "et anderledes" evangelium. Endvidere har vi jo den fine vejledning i Es. 8,19-20, foruden alle de mange advarsler i NT mod vranglære og falske forkyndere.

Jo, Bibelen lægger enorm megen vægt på, at vi virkeligt grundigt gransker, eller graver dybt i Skrifterne for at sikre os mod vranglære. Mange "falske profeter og falske Messias'er skal fremstå og gøre STORE tegn og undere for, om det er muligt, at føre endog de udvalgt vild. Se jeg har sagt jer det forud", Matt. 24,24-25.

Store tegn og undere, masser af helbredelser, profeteren i Jesu navn, uddrivelser af onde ånder i Jesu navn, intet af dette er i sig selv bevis for at det er en sand forkynder vi står over for, jvf. Matt. 7,22. Jesus vil sige til dem: "Vi bort fra mig, I, som øver uret (DO1992: lovbrud)". Ikke enhver der siger til Jesus: "Herre, Herre!" skal komme ind i Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders vilje, dem der ikke begår lovbrud, dem der ikke bryder Guds lov.

Og læser vi Johannes breve, ham der betegnes som kærlighedens apostel, er det også slående hvor står vægt han lægger på lydighed mod Gud.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79013 - 24/01/2007 18:20 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: KajQrd]
metusalem
Bruger

I bogen om ham (Åndens Magt) siger han på side 192:

"Man skal være forsigtig med at give den syge skylden. Der kan være så mange grunde, som vi ikke kender, til at mennesker ikke bliver helbredt, Problemet kan fx ligge hos helbredren, omgivelserne eller skyldes dæmonisk påvirkning. Og i nogle tilfælde kan det også se ud som om Gud holder igen - af grunde, vi ikke forstår."

Så fortsætter han med at give forklaringer på hvad han tror mere specifikt.

Så skulle det vist være sat på plads. Ellers også enig med dig i hvad du skriver.

Til toppen 
#79014 - 24/01/2007 18:24 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Du forholder dig stadigvæk ikke til mine skriftsteder og så ser det ud som om verden er sort-hvid for dig. Man kan altså godt helbrede i Jesu navn og - måske - have misforstået detaljer i skriften, uden at det gør en til vranglærer. Og Ndifon underviser mere klart end jeg nogensinde har oplevet i IM når man taler om at forkynde evangeliet helt enkelt.

Til toppen 
#79015 - 24/01/2007 18:24 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
KajQrd
Bruger

Mange tak. Det er jeg da i grunden ikke så lidt lettet over at høre...

Til toppen 
#79016 - 24/01/2007 18:25 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

"Store tegn og undere, masser af helbredelser, profeteren i Jesu navn, uddrivelser af onde ånder i Jesu navn, intet af dette er i sig selv bevis for at det er en sand forkynder vi står over for, jvf. Matt. 7,22"

Jesus siger jo heller ikke det modsatte, han siger ikke at vi skal kende sandt fra falsk på hvorvidt vedkommende udfører helbredelser i Jesu navn. I så fald ville det være temmelig vanskeligt at overbevise mennesker om at Paulus, de øvrige apostle Ž(og senere hedninge), der jo netop gjorde dette, var sendt af Gud. Jesus siger derimod, at vi skal kende de falske profeter på deres frugter.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79017 - 24/01/2007 18:29 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
malli
Bruger

Hej Metusalem

Også tak herfra.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79018 - 24/01/2007 19:11 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jesus siger derimod, at vi skal kende de falske profeter på deres frugter.

En falsk forkynder bliver ikke en sand forkynder via mirakler! Og en falsk profet kan, ifølge Bibelen, udføre masser af mirakler ved at sige at det sker i Jesu navn. Men det bliver det bare ikke mere rigtig af! Jeg kender jer ikke, siger Jesus.

Men nu siger jeg jo så heller ikke, at sande profeter, sande forkyndere, slet ikke udfører mirakler. Men miraklerne i sig selv kan ikke bruges til at afgøre om der er tale om en sand eller falsk profet.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79019 - 24/01/2007 19:26 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej malli
Citat:
Jesus siger derimod, at vi skal kende de falske profeter på deres frugter.

Hej malli - ja, men hvordan mener du så, at de falske profeters frugter ser ud?

Hvordan kender vi mennesker gode frugter fra dårlige frugter ?

Åndens frugt kan vi læse om i Galaterbrevet, Gal 5,22-23: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.

Har du er bud på en tolkning af Matt. 7,19-23?

Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?

Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79020 - 24/01/2007 20:26 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Når der skal tolkes, er det min overbevisning, at det skal kædes sammen med det øvrige Jesus lærer. Eksempelvis i fortællingen om den rige unge mand.

Det er yderst påfaldende i Matt. 7, at personerne henviser til egne gerninger, fremfor Jesu gerning for dem! "SE alt det VI har gjort" ...den rige unge mand siger: "Hvad godt skal JEG gøre for at komme ind i himmeriget".

Disse mennesker er ligeglade med Jesu gerning for dem, men har travlt med at gøre sig til for Gud, de har derfor ikke modtaget nåden i Kristus, og derfor kan Jesus sige "Jeg kender jer ikke". Af samme årsag, har den ny tros lydighed heller ikke bevirket åndens frugt (Gal. 5), som iøvrigt er den samme frugt som "fårene" bærer i Matt. 25,32, og de vidste det ikke engang selv.

En krydshenvisning i bibelen siger:

"Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske ulve. v16 På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler? v17 Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter. v18 Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. v19 Ethvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. v20 I kan altså kende dem på deres frugter."

Altså må det være en henvisning til Kødets gerninger, vi kan genkende dem på, hvilket iøvrigt også hænger sammen med GTs udlægning af de falske profeter (ud over at profetierne ikke kommer til at ske).

Det hænger ganske enkelt ikke sammen, at vi skal bede i Jesu navn, på Jesu foranledning og vegne
........at Jesus så samtidig siger at vi ikke må! Dette finder jeg intet mindre end selvmodsigende.

Praktisk taget, kan dette jo ske for hvem som helst, at man beder i Jesu navn og oplever et mirakel eller mægtig gerning fx i form af at ens barn tager imod Jesus. Ofte er det faktisk derfor vi beder, nemlig for at Gud vil gribe ind i en situation (om et så er frelse, lægedom eller befrielse fra åndsmagter er i den forbindelse hip som hap) vi må bede om alt, men det er ikke sikkert han opfylder alt - dette har vi mandat til fra Jesus.

Og så lige trumfen til sidst

Salige dr. Luther foreskrev dæmon-uddrivelse, og han vidste tydeligvis hvad han talte om, jeg går ikke ud fra at du betragter ham som en "falsk profet"?

Gud velsigne dig.

Malli

Ændret af malli (24/01/2007 20:39)

Til toppen 
#79021 - 24/01/2007 22:34 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli, jeg kan se, at vi ser fuldstændig ens på dette: Kødets gerninger ctr. Guds nåde.

Vi skal fokusere på korset, på Guds nåde, på modtagelsen af, hvad Jesus har gjort for os.
Lige netop dér er centrum, kernen i vores kristne tro, og alt andet udgår derfra.
Citat:
Det hænger ganske enkelt ikke sammen, at vi skal bede i Jesu navn, på Jesu foranledning og vegne
........at Jesus så samtidig siger at vi ikke må! Dette finder jeg intet mindre end selvmodsigende.

- jeg er ikke med? Siger nogen, at vi ikke må?

Selvfølgelig skal vi bede i Jesu navn, og vi har lov til at bede om hvad som helst, intet er for småt og intet for stort til at vi frimodigt kan lægge det frem for Gud. Det mener jeg da også, at alle kristne gør hver eneste dag.
Citat:
Salige dr. Luther foreskrev dæmon-uddrivelse, og han vidste tydeligvis hvad han talte om, jeg går ikke ud fra at du betragter ham som en "falsk profet"?

Nejda! Luther var jo da ikke profet, hverken sand eller falsk, men en fremragende bibelfortolker var han ..

Udfrielse fra dæmoner, som han vist også har skrevet noget om, er der bestemt også brug for, især i lande, hvor egentlig afgudsdyrkelse er almindelig. Jeg har hørt beretninger herom fra troværdige missionærer. Som regel foregår udfrielserne helt udramatisk.

Formentlig kan dæmoniske besættelser også forekomme i vores del af verden, men jeg tror det er yderst sjældent, og jeg selv har aldrig hørt om nogen, som jeg har kunnet fæste lid til.

Her er en artikel om djævleuddrivelser

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79022 - 24/01/2007 23:52 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
DanielG
Bruger

Jamen hvis jeg tror nok så får jeg det hus jeg altid har drømt om???

Til toppen 
#79023 - 24/01/2007 23:54 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Amen brother! Preach it!

Ændret af DanielG (24/01/2007 23:54)

Til toppen 
#79024 - 24/01/2007 23:54 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Og den jaguar jeg har drømt om, må du godt låne når jeg har fået den!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79025 - 24/01/2007 23:58 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
DanielG
Bruger

Måske et for enkelt evangelium??? Måske et for kort evangelium???

MÅSKE et Forvrænget evangelium???

Ja hvis man mener at tro helbreder hver gang, og det hørte jeg ham prædike i århus...

Kedelig, og sørgeligt...

Ligesom B. Hinn i forum, troede alle også udfordingen at B. Hinn forkyndte evangeliet, Men bare fordi man nævner Jesu navn betyder det ikke at det er det sande evangelium :-(

Til toppen 
#79026 - 25/01/2007 00:01 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Du har fat i den lange ende, med gode argumenter i SKRIFTEN, i modsætning til dem vi snakker om.

Det er deres frugter der afslører dem, og de frugter der her tænkes på er ikke lidt tungetale og "mirakler"...

Til toppen 
#79027 - 25/01/2007 00:06 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
DanielG
Bruger

Præcis og frugterne i hvertfald når det kommer til B. Hinn er afslørende mange...

Men evangeliet er KUN udvasket der hvor mennesker har ladt det blive udvasket, i mine øjne...

Der er få der vil finde vejen, og Jesus spørger om: han mon vil finde troen når han kommer tilbage...

Så det er altså ikke let at følge Jesus, og vi er kaldet til at have olie på vores lamper! Derfor er det så vigtigt at vi ikke følger folk der siger Jesus er her, der og alle vegne!!!

B. Hinn har flere gange "profeteret" forkert!!! Og sagt at Jesus ville vise sig fysisk på HANS scene!!!!

Men hva siger skriften??? Tro dem IKKE!!!

Til toppen 
#79028 - 25/01/2007 01:24 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Du har fat i den lange ende, med gode argumenter i SKRIFTEN, i modsætning til dem vi snakker om.

Det er deres frugter der afslører dem, og de frugter der her tænkes på er ikke lidt tungetale og "mirakler"...

Jeg kan jo kun være enig med dig!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79029 - 25/01/2007 07:33 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

.. og min gamle Polo trænger også til en udskiftning - nøjj for en masse flotte nye biler der kommer indover! -

- og hvis der mod forventning skulle være tale om en vis leveringstid, må vi håbe, der er rigeligt med P-pladser på den nye jord .. dem må vi då huske også at bede om .. bed så skal du få .. det står jo skrevet, højt og tydeligt -

- eller kunne det tænkes, at der er nogle der har misforstået et eller andet?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79030 - 25/01/2007 08:38 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Citat:

- jeg er ikke med? Siger nogen, at vi ikke må?

Ja, prøv at læse tråden, mennesker bebrejdes at de foretager helbredelser i navnet Jesus.

Citat:

Nejda! Luther var jo da ikke profet, hverken sand eller falsk, men en fremragende bibelfortolker var han ..

hverken Charles Ndifon eller Benny Hinn er profeter, hverken sande eller falske, men fremragende evangelister, ja, Benny Hinn er af og til citeret for at udtale sig om fremtiden, men det bestemmer man jo selv om man vil tro på, ligesom man selv bestemmer om man vil tro på Luthers udtalelse om at Pave-embedet er Anti-krist (det står i hvertfald ikke i Folkekirkens trosbekendelse!).

Citat:
"Udfrielse fra dæmoner, som han vist også har skrevet noget om, er der bestemt også brug for, især i lande, hvor egentlig afgudsdyrkelse er almindelig. Jeg har hørt beretninger herom fra troværdige missionærer. Som regel foregår udfrielserne helt udramatisk.

Formentlig kan dæmoniske besættelser også forekomme i vores del af verden, men jeg tror det er yderst sjældent, og jeg selv har aldrig hørt om nogen, som jeg har kunnet fæste lid til.

For det første; "troværdige" er subjektivt, er f. eks meget påvirket af hvilken kristen "skole" man tilhører, dog ved jeg, at man indenfor Folkekirken også foretager udfrielser (Karlslunde Strandkirke).

Det du kalder "egentlig afgudsdyrkelse" er desværre ikke ualmindeligt nogen steder, heller ikke i DK. Mener du fx. at ifald man indvier sig til Satan, at han så siger: "Nej, dér vil jeg ikke ind, jeg vil hellere besætte en afrikaner".

Selvom New-Age er rigtig mange ting!, det går jo lige fra økologisk kamille-the til healing og clairvoyance. Men arbejder man som clairvoyant eller healer, er der stor sansynlighed for at man har indviet sig til en dæmon, eller rettere dæmonklynge, de vil jo gerne arbejde sammen.

Jeg er selv blevet indviet som Reiki-healer, og der er her tale om dybt okkulte kræfter. Jeg kan også fortælle, at der var en dæmonklynge, som jeg er blevet sat fri af gennem udfrielse.

At beskæftige sig med New-Age i den ene eller anden grad, er jo efterhånden lige så almindeligt og dagligdags i DK som at tage i Brugsen.

Du har ret i at udfrielse kan ske helt udramatisk. Men er der meget stærke dæmoner på spil, Bibelen fortæller os jo, at de ikke alle er lige stærke, kan det være voldsomt.

Mange kristne mener, at personen skal ryste, skrige, fråde og tale med en anden stemme, så er der måske tale om besættelse.

Men ser vi Guds Ord, ville ingen af os formode at der var tale om besættelse. F.eks i Luk. 13, 11-13 "Der var der en kvinde, som i atten år havde været plaget af en sygdomsånd. Hun var krumbøjet og ude af stand til at rette sig op. Da Jesus så hende, kaldte han på hende og sagde: "Kvinde, du er løst fra din sygdom" Han lagde hænderne på hende, og straks rejste hun sig op og priste Gud" Vi ved, at det var en sygdomsånd, fordi det står skrevet, og fordi de tilstedeværende fandt ud af det, da Jesus sagde: "....denne Abrahams kvinde, som Satan har holdt bundet i hele atten år, burde hun ikke løses af denne lænke...."(Luk. 13,16)

Denne kvinde havde en dæmonisk manifestation i sit liv; hun var krumbøjet - men hun havde altså ikke fråde om munden og var vanvittig.

I Matt. 9,32-33 kan vi læse: "Da de var gået ud, kom nogle til ham med en besat, der var stum, Jesus drev dæmonen ud, og den stumme kunne tale..." Den stumme var stum på grund af dæmoner. Der var altså dæmoniske manifestationer på et område af disse menneskers liv. Men det var ikke noget, der nødvendigvis ville være dæmoniske manifestationer i alle menneskers liv; der kunne være andre naturlige årsager.

Kristina, jeg skriver blot hvad Bibelen siger, og jeg tror bestemt ikke at vi skal rejse helt til Afrika for at opleve dæmonisk aktivitet, eller sågar besættelser. Der ér jo grader af det!

Gud velsigne dig.

Malli

Til toppen 
#79031 - 25/01/2007 08:54 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
- eller kunne det tænkes, at der er nogle der har misforstået et eller andet?

Tja, det skulle da lige være det ...

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79032 - 25/01/2007 09:37 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli,..

Jeg tænkte nu mere på det fokus Jesus havde da var på jorden, og så på den måde som underne fremtræder på som det mindre vigtige men bidragende, og forstod derfor ikke det fokus på autoritet og gerninger som jeg syntes metusalem lagde op til!

Og så mener jeg stadig at den autoritet til at fx bryde fysikkenslove og gøre mægtige gernigner, er fra Gud given, set at vi ikke kan "selv" tage autoritet"

Ment til den sætning Metusalem kom med "vi skal tage autoritet"

mhs til Lukas, lad mig lige få fat i den græske tekst!

Kh Lars

Til toppen 
#79033 - 25/01/2007 09:56 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
malli
Bruger

Hej Metusalem

Guds fred.

Du citerer fra Guds Ord. Det er lidt en skam, at din gode intention kører af sporet længere nede i tråden. Men:

"Da disciplene så det, undrede de sig og spurgte: »Hvordan kunne figentræet visne med det samme?« Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I har tro og ikke tvivler, kan I ikke alene gøre det med figentræet, men også sige til dette bjerg: Løft dig op og styrt dig i havet! og det vil ske. Alt, hvad I beder om i jeres bønner, skal I få, når I tror. « (Matt 21,21)

Der står også skrevet:
Citat:
Og dette er den frimodighed, vi har over for ham: at hvis vi beder om noget, som er efter hans vilje, hører han os.

1. Joh. 5,14" Videre tilføjer Johannes: "Og når vi ved, at han hører os, hvad vi end beder om, så ved vi også, at vi allerede har fået det, vi har bedt ham om."

For det første, tror jeg at figentræet og bjerget er billeder på forskellige problemer, "et bjerg af problemer". Jesus taler til bjerget, og siger at vi skal tro, men han siger samtidig at vi skal tale til problemet.

For det andet, taler Johannes om bøn efter Guds vilje, og der må man se på, hvad er Guds vilje. Frelse, der står skrevet: "Han vil at alle skal frelses", er det Guds vilje at vi skal frelses? Ja. Derfor er bøn om sjæles frelse i plan med Guds vilje
Helbredelse f.eks, der står skrevet "ved hans sår blev vi helbredt" - er det Guds vilje at helbrede os? Ja. Derfor er det i plan med Guds vilje, at helbrede os, og derfor kan vi bede om det.

Samtidig er det jo, at både Jesus og Johannes siger at vi skal tro, at vi har fået det!
Jakob giver sit besyv med at sige: "Men han skal bede i tro, uden at tvivle; for den, der tvivler, er som en bølge på havet, der rejses og brydes af vinden. Det menneske skal ikke bilde sig ind, at det får noget af Herren, tvesindet som det er og ustadigt i al sin færd." (Jak. 1)

Disse skriftsteder skal naturligvis ikke bruges til at banke andre i hovedet, mennesker, der er syge, og blot skal tage sig sammen og præstere en tro!. Dette er ganske enkelt for letkøbt, det er for nemt, at sige hvad andre skal gøre - især når man ikke får det store modspil fra et menneske, der er svagt.

Derudover er der også i Bibelen retningslinjer for "behandling" af syge, nemlig at menighedens ældste skal salve ham/hende og bede for vedk, - dette ville jo være ganske overflødigt! ifald den syge bare kunne tage sig sammen, og bede og stå fast i tro.

Jeg læser det derimod som en opmuntring til at holde fast, til at stå fast. Fx vil! jeg simpelthen ikke acceptere, at min søn ikke har taget imod Jesus, og har bedt for hans frelse nu i mange år - og jeg bliver ved! Er udmærket godt klar over, at det ikke er noget jeg bestemmer (desværre), men disse skriftsteder kan jeg bruge, når jeg er ved at lade stå til, når den åndelige dovenskab tager over, og overvejer at stoppe med at bede for hans frelse.

Nogle debattørere skriver længere nede i tråden om jaguarer og andet luxus, ja, vi kan selvfølgelig altid bede om det, men det har ingen skriftsmæssig opbakning. Ikke for at ville påberåbe mig særlig åndsåbenbaring, men jeg tror at det ligger Gud mere på sinde at mætte en sulten, at give bolig til en hjemløs*) - forhold som en stor del af menneskeheden lever under.

Og når vi som rige ikke engang kan tage dette ansvar seriøst, hvorfor skulle Gud da overøse os med yderligere luxus? Dette er som taget fra Jak.4,3.

Guds fred,

Malli

*) Ups, det har faktisk skriftlig opbakning hos Esajas om faste og Matthæus 25.

Ændret af malli (25/01/2007 10:13)

Til toppen 
#79034 - 25/01/2007 12:09 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
DanielG
Bruger

"hverken Charles Ndifon eller Benny Hinn er profeter, hverken sande eller falske, men fremragende evangelister, ja, Benny Hinn er af og til citeret for at udtale sig om fremtiden, men det bestemmer man jo selv om man vil tro på, ligesom man selv bestemmer om man vil tro på Luthers udtalelse om at Pave-embedet er Anti-krist (det står i hvertfald ikke i Folkekirkens trosbekendelse!)."

Han påstår tit at han hører fra Gud og profeterer da også over folks liv! ! Hvis han kun kommer med LIDT vranglære så er han ok??? Hvis han profetere FORKERT hver gang med "KUN" 1 gang om året hva så så kan vi godt have ham som Pastor??? Hvis han kun snakker med døde engang imellem så er han ok som Pastor??? Hvis han Kun er lidt glad for penge er han god nok som pastor???

Var der ikke en pastor fra Torronto der også engang sagde at han hellere ville komme i en kirke hvor kun 10 % var fra Gud, end ikke at komme i en.....
Jeg tror desværre at mange folk fra kirken og herinde kunne fristes til at synes det samme!
Og hvis man ønsker det er der mange kirker at vælge imellem!
Vejen til fortabelse er lige ud, man behøver ikke gøre noget specielt.. det kommer helt af sig selv...

At dø for sig selv og leve for Jesus det er en udfordring!!!

Men det er ikke fedt at høre i kirker der er fulde af succes-seminarer!!! Og selv-realisering!!!

Omkring profetier der ikke går i opfyldelse, Så står der i bibelen at det ikke er fra Gud!

Til toppen 
#79035 - 25/01/2007 17:20 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
malli
Bruger

Hej DanielG

"Han påstår tit at han hører fra Gud og profeterer da også over folks liv! ! Hvis han kun kommer med LIDT vranglære så er han ok??? Hvis han profetere FORKERT hver gang med "KUN" 1 gang om året hva så så kan vi godt have ham som Pastor??? Hvis han kun snakker med døde engang imellem så er han ok som Pastor??? Hvis han Kun er lidt glad for penge er han god nok som pastor???"

Jeg ved ikke om det er Benny Hinn eller Charles Ndifon du refererer til?

Nu går jeg lige ud fra at det er Benny Hinn.

"Han påstår tit at han hører fra Gud og profeterer da også over folks liv" - Kan du dokumentere ved Guds Ord, at dette er en umulighed?

"Hvis han kun kommer med LIDT vranglære så er han ok??? " Det er din påstand at han kommer med vranglære. Jeg spurgte tidligere i tråden hvornår der var tale om vranglære, dette har jeg ikke fået den store respons på.

"Hvis han profetere FORKERT hver gang med "KUN" 1 gang om året hva så så kan vi godt have ham som Pastor???" Benny Hinn er ikke profet.

"Hvis han kun snakker med døde engang imellem så er han ok som Pastor???" For det første, er det også det katolikkerne klandres - men mig bekendt har ingen krævet kirkens præsters afgang af denne årsag. Iøvrigt ved jeg ikke hvor meget "hold" der er i denne dødesnak.

"Hvis han Kun er lidt glad for penge er han god nok som pastor???" Hvem siger, at han er glad for penge? Ja, han tjener mange penge, men han bruger også mange penge til mission - så hvad er problemet?

Kan ikke forstå dit problem med Benny Hinn, mig bekendt kommer du ikke til hans møder, og er ikke medlem af hans kirke - og alligevel skriver du, "kan vi have ham som pastor"?

Nå, men uanset hvad, Benny Hinn er et menneske, og mennesker begår fejl. Benny Hinn har været i aktiv tjeneste i 43 år..........det skulle være mærkeligt om han ikke havde lavet nogle brølere ind imellem, det har de fleste af os. De fleste af os bekender vore synder for Gud, og jeg kan heller ikke forestille mig andet end at Benny Hinn gør, vi modtager syndernes forladelse, og starter på en frisk - og nogle gange lærer vi af vore fejltagelser....det er en del af Guds læreprocess med alle mennesker.
Heldigvis for os, så er vi knap så officielle, så vore gamle fadæser får vi ikke slynget i synet i tide og utide.

Som noget yderst positivt ved Benny Hinn, finder jeg hans indstilling til andre kirker end hans eget ståsted. Han taler aldrig dårligt om andre kristne, men prøver at finde det positive.......til gengæld er jeg ikke sikker på, at jeg er enig med ham om børneopdragelse, men det er en anden sag.

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (25/01/2007 17:23)

Til toppen 
#79036 - 25/01/2007 18:00 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
metusalem
Bruger

Helt enig. Der er ikke så meget andet at sige.

Til toppen 
#79037 - 25/01/2007 18:02 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
metusalem
Bruger

Citat:

Hvis det stemmer overens med Guds vilje, så tror jeg du får det. Men lad nu være med at slå plat på troen bare fordi du/I ikke forstår det.

Til toppen 
#79038 - 25/01/2007 18:13 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
metusalem
Bruger

Fuldstændig enig Malli! Og jeg kan tilføje at det lyder som Daniel forventer at Benny Hinn eller andre prædikanter som han er uenig i, skal leve et perfekt liv og begår de fejl, er de for altid stemplet. Det er ikke bare forkert men også ubibelsk. Når man fx profeterer så kan man ikke undgå at lave fejl. Man skal bare være ydmyg og gøre opmærksom på det overfor den man profeterer til. Ligesom med alle andre nådegaver må man øve sig og det betyder at man laver fejl. Ellers vil man aldrig vokse i sin nådegave.

"Lad den uden synd kaste den første sten!"

Til toppen 
#79039 - 25/01/2007 18:18 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Når man fx profeterer så kan man ikke undgå at lave fejl.

Og den læresætning har du bibelsk belæg for?

Bibelen siger ellers at man kan kende en profet på om hans profetier går i opfyldelse. Gør de ikke det, er det beviset for at der er tale om falske profetier fra en falsk profet.

Er alle Benny Hinns profetier gået i opfyldelse? - Ikke mig bekendt!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79040 - 25/01/2007 18:33 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

"Er alle Benny Hinns profetier gået i opfyldelse? - Ikke mig bekendt!"

Så er det jo godt, at Benny Hinn ikke er profet .

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79041 - 25/01/2007 18:39 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas

"Er alle Benny Hinns profetier gået i opfyldelse? - Ikke mig bekendt!"

Så er det jo godt, at Benny Hinn ikke er profet .

Det er da ligegyldigt om han kaldes profet eller noget andet!

Er alle Benny Hinns profetier gået i opfyldelse?

Og det undlod du (u)behændigt at svare på

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79042 - 25/01/2007 19:16 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Jeg har ikke kendskab til alle Benny Hinns profetier, men det lyder det til du har. Er de mere eller mindre troværdige end Ellen G. Whites?

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79043 - 25/01/2007 19:45 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg har ikke kendskab til alle Benny Hinns profetier,

Jamen så omformulerer jeg. Er alle de profetier af Benney Hinn, du har kendskab til, gået i opfyldelse?
Citat:
men det lyder det til du har.

Det har jeg aldrig påstået jeg har. Men det er jo tydeligt at du, i stedet for at forsøge at besvare spørgsmålet, gør alt for at krybe uden om at svare.
Citat:
Er de mere eller mindre troværdige end Ellen G. Whites?

Har du set ét eneste sted hvor jeg fremsætter postulater om Ellen Whites profetier er troværdige?

At Ellen White, og dermed indirekte adventisterne, endnu engang trækkes frem, selv om det ikke har så meget som et dyt med denne debat at gøre, indikerer med al ønskelig tydelighed, at du, når du ikke har nogen seriøse argumenter, vælger at blive personlig.

Jeg har tidligere ganske tydeligt, og ikke til at misforstå, forklaret at jeg på ingen måde repræsenterer, og ej heller forsvarer, adventistisk teologi, tro og lære. At du vælger endnu engang at se bort fra denne min tydelige tilkendegivelse, kan kun tolkes som total ignorance fra din side.

Og det kan ikke være andet end et uforskammet forsøg på chikane, når du ATTER og ATTER, på trods af mine tidligere erklæringer, endnu engang trækker dette frem!

Men det er jo en taktik der ofte ses af tilhængere og forsvarere af trosbevægelsen og den forkyndere!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79044 - 25/01/2007 22:32 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Guds fred,

For det første har jeg ikke i debatten udtalt mig om Benny Hinns profetier var troværdige eller ej, til gengæld har jeg mange gange udtalt, at manden ikke var profet! Ligesom jeg har rost hans evne til at rumme kristne fra andre kirke-samfund end hans eget.
Manden er som jeg har skrevet adskillige gange evangelist, og han foretager helbredelser i Jesu navn. Faktum er at temmelig mange mennesker kan bevidne at de er blevet helbredt, endnu flere mennesker har taget imod Jesus ved hans møder, og kommer i kirke, hvor de modtager en grundigere undervisning.

Er selvfølgelig ikke 100% sikker på at de vil få den samme grundige undervisning om retfærdiggørelse, dåb og nadver som undertegnede har fået i ELFK, som er en sand kapacitet i luthersk lærdom, - men skulle jeg stille dette krav, skulle jeg ikke blot gøre op med Benny Hinn, men også samtlige reformerte kirker, Den Katolske Kirke og Folkekirken forøvrigt. Derfor kan jeg i bund og grund ikke se hvorfor Benny Hinn skulle være "Prugelknabe"

Når jeg fremdrager Ellen G. White er det fordi hun også er blevet citeret for at have bragt falsk profeti, ikke desto mindre, er der temmelig mange mennesker, der følger hendes lære. Jeg går ikke ud fra, at du kan overbevise disse mennesker om at de skal holde sig fra SDA blot fordi deres kirkelige leder har bragt falske profetier. Dette fordi SDAs medlemmer er intelligente mennesker, der kan abstrahere fra fejltagelserne. Samme tiltro og tillid har jeg til de kirker, der "står inde for" Benny Hinn.

Citat:
Og det kan ikke være andet end et uforskammet forsøg på chikane, når du ATTER og ATTER, på trods af mine tidligere erklæringer, endnu engang trækker dette frem!
Men det er jo en taktik der ofte ses af tilhængere og forsvarere af trosbevægelsen og den forkyndere!

Gud velsigne dig .

Kh Malli

Ændret af malli (25/01/2007 22:48)

Til toppen 
#79045 - 26/01/2007 00:27 Re: Falsk lære ! [Re: Andreas Falck]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej Andreas

Citat:
Vi har en ganske god vejledning i Ap.g. 17,11, hvor der står om de troende i Berød, at de dagligt granskede Skrifterne for at verificere om ham dersens Paulus forkyndt et sandt eller "et anderledes" evangelium.
Citat slut.

Kommentar:
Nu var det altså ikke troende som granskede skrifterne, men ikke troende jøder, som Paulus forkyndte evangeliet for.
Dette gjorde de selvfølgelig, fordi Paulus, som tidligere farisæer og skriftklog henviste til GT om Jesus, som frelseren.

Så det havde altså intet med falsk lære at gøre, men derimod om evangeliet, som jo ikke var skrevet på det tidspunkt.

Der står nemlig nøjagtig i Apostlenes Gerninger kap. 17:11:
"Disse jøder var mere imødekommende end jøderne i Thessalonika, de modtog ordet (evangeliet) med megen velvilje
osv......
De var nemlig endnu ikke blevet omvendt til Kristus.

men så står der i vers 12:
" Mange af dem og ikke få fornemme græske kvinder og mænd KOM TIL TRO".

Citat:
Store tegn og undere, masser af helbredelser, profeteren i Jesu navn, uddrivelser af onde ånder i Jesu navn, intet af dette er i sig selv bevis for at det er en sand forkynder vi står over for
Citat slut.

Kommentar:
Nej, men det er kun de som gør Gud, vor himmelske Faders vilje ! Matt. 7:21
Og det er derfor kun ham som i den sidste ende kan afsløre falsk lære.

Og det forstod Apostlen Paulus, som bl.a. i Efeserbrevet kap. 4:11-15 tydeligt angiver hvorledes Kristi legeme bør ledes og vokser en vækst ligesom han i de øvrige kapitler taler om at vokse til mandsmodenhed.

Så falsk lære eller falske tjenester kan ikke bedømmes af alt og alle, men de som gennem Helligåndens udvælgelse har Kristi autoritet, den kan og har de ansvar for at de udøver i Kristi legeme og sørge for at det er og forbliver sundt.

mvh
carl

Ændret af carl (26/01/2007 00:28)

Til toppen 
#79046 - 26/01/2007 00:54 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Jeg noterer mig, at du vælger fortsat at ville ignorere mine tydelige erklæringer.

Så fortsæt du blot med at forsvare en evangelist der både profetere falsk og søger kontakt med afdøde mennesker, selv om det ifølge Bibelen ikke er tilladt!

Jeg har en helt klar fornemmelse af at enhver form for videre dialog fremover vil være umulig og håbløs.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79047 - 26/01/2007 08:12 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Hej Andreas

Citat:
Så fortsæt du blot med at forsvare en evangelist der både profetere falsk og søger kontakt med afdøde mennesker, selv om det ifølge Bibelen ikke er tilladt!

Andreas, det er jo heller ikke tilladt at lyve andre mennesker noget på.

For det første, så ved jeg ikke om Benny Hinn gør disse ting....heller ikke iøvrigt om han overhovedet har gjort det.

Der findes jo mennesker, sågar selskaber, der har gjort det til en hel specialitet og levevis at finde fejl hos andre, især hos markante personligheder, der søger at tjene Herren, til trods for alle deres fejl og mangler.

De afslører sig selv i at de mangler fuldstændig tillid og tro både på Gud, men også på Kristi legeme (som de betragter negativt). De påberåber sig selv den fulde sandhed, men mangler Pauli autoritet, da ingen af dem er apostle. På baggrund af løse påstande, løse rygter og fordrejede sandheder, kan de formå at ødelægge tjenester. Der er en del af dem her på nettet, og min erfaring er, at man gør sig klogt i at holde sig fra dem. Det kan nemlig være vanskelig at være nogen lunde objektiv, når ens sind er blevet forurenet af negativitet.

Jeg har selv et langt synderegister, og har endog syndet efter min omvendelse i 89 i tanker, ord og gerninger. Men det forholder sig sådan, at når jeg har bekendt min synd for Herren, modtager jeg hans syndsforladelse gratis, og synden er dækket af Jesu blod, og dermed sonet. Jeg bærer ikke længere synden, men er sat fri.

Det samme gælder for Benny Hinn.

Fortsætter jeg så med at klandre BH for synd, der længe er bekendt og sonet, vil jeg gøre mig selv til løgner.

Citat:
Jeg har en helt klar fornemmelse af at enhver form for videre dialog fremover vil være umulig og håbløs.

Det er jo dit valg.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79048 - 26/01/2007 11:13 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
KajQrd
Bruger

Citat:
For det første har jeg ikke i debatten udtalt mig om Benny Hinns profetier var troværdige eller ej, til gengæld har jeg mange gange udtalt, at manden ikke var profet! Ligesom jeg har rost hans evne til at rumme kristne fra andre kirke-samfund end hans eget.
Manden er som jeg har skrevet adskillige gange evangelist, og han foretager helbredelser i Jesu navn. Faktum er at temmelig mange mennesker kan bevidne at de er blevet helbredt, endnu flere mennesker har taget imod Jesus ved hans møder, og kommer i kirke, hvor de modtager en grundigere undervisning.

Der er intet, der udelukker, at man kan være profet og evangelist på én gang. Og kommer man med profetier, så er man pr. definition profet. Og kommer man med falske profetier er man pr. definition falsk profet. Jeg synes faktisk ikke, det er så vanskeligt at finde ud af. Når Benny Hinn har udtalt, at det homoseksuelle samfund i USA ville gå til grunde inden årtusindskiftet, så er det en falsk profeti. Det samme med hans profeteren om Fidel Castros død.

Citat:
Er selvfølgelig ikke 100% sikker på at de vil få den samme grundige undervisning om retfærdiggørelse, dåb og nadver som undertegnede har fået i ELFK, som er en sand kapacitet i luthersk lærdom, - men skulle jeg stille dette krav, skulle jeg ikke blot gøre op med Benny Hinn, men også samtlige reformerte kirker, Den Katolske Kirke og Folkekirken forøvrigt. Derfor kan jeg i bund og grund ikke se hvorfor Benny Hinn skulle være "Prugelknabe"

Der er forskel på ikke at have fuldstændig styr på læren og så regulært at vildlede. En anden ting er, at Bibelen klart siger, at lærere ligger under en hårdere dom end øvrige kristne. Og i forhold til det mener jeg klart, at det er på sin plads at gå i flæsket på de ting som f.eks. Benny Hinn gør eller siger, der ikke er i overensstemmelse med Guds ord.

Citat:
Når jeg fremdrager Ellen G. White er det fordi hun også er blevet citeret for at have bragt falsk profeti, ikke desto mindre, er der temmelig mange mennesker, der følger hendes lære. Jeg går ikke ud fra, at du kan overbevise disse mennesker om at de skal holde sig fra SDA blot fordi deres kirkelige leder har bragt falske profetier. Dette fordi SDAs medlemmer er intelligente mennesker, der kan abstrahere fra fejltagelserne. Samme tiltro og tillid har jeg til de kirker, der "står inde for" Benny Hinn.

Jeg ville meget gerne kunne se på det på samme måde. Men min oplevelse er desværre, at langt de fleste tilhængere, jeg har snakket med om Benny Hinn, har et nærmest guru-lignende forhold til ham. Jeg har oplevet at få at vide, at det er dæmonisk tale at kritisere Benny Hinn og sågar, at det er bespottelse af Helligånden. Det behøver du ikke søge særligt længe på debatten her på forummet op til hans besøg i april for at finde. Jeg ved ikke, om det er almindeligt i SDA at man taler højt om de pågældende profetier. Men min oplevelse omkring Benny Hinn er, at alt kritisk sans er røget fra en del af hans tilhængere.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#79049 - 26/01/2007 11:31 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: KajQrd]
malli
Bruger

Hej Mark

Det bliver lidt kort pga tidsnød

" Og kommer man med profetier, så er man pr. definition profet. Og kommer man med falske profetier er man pr. definition falsk profet." Dette er faktisk ikke korrekt. Der er forskel på at være i tjeneste som profet, og så modtage profetiske ord eller syn fra Gud. Det sidste kan ske for alle.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79050 - 26/01/2007 13:11 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Anonym
Anonym

Så alt hvad vi opnår her i livet er Guds vilje? Altså hvis man kører i Volvo istedet for Audi? Så er det noget Gud ønsker?

Til toppen 
#79051 - 26/01/2007 14:04 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: ]
metusalem
Bruger

Citat:
Så alt hvad vi opnår her i livet er Guds vilje? Altså hvis man kører i Volvo istedet for Audi? Så er det noget Gud ønsker?

Jeg forstår ikke hvad du mener? Det har jeg da aldrig sagt.
Jeg snakker om at hvis man beder om noget som stemmer overens med Guds vilje så tror jeg man får det. Og det står der jo også flere steder. Citaterne har vi sikkert haft i debatten her allerede.

Til toppen 
#79052 - 26/01/2007 14:28 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Citat:
Citat:
Når man fx profeterer så kan man ikke undgå at lave fejl.

Og den læresætning har du bibelsk belæg for?

Bibelen siger ellers at man kan kende en profet på om hans profetier går i opfyldelse. Gør de ikke det, er det beviset for at der er tale om falske profetier fra en falsk profet.

Er alle Benny Hinns profetier gået i opfyldelse? - Ikke mig bekendt!

Hvis en lovsangsleder spiller forkert, har den person så ikke nådegaven til det?

Hvis en prædikant siger noget forkert i en prædiken, har han så ikke nådegaven til det?

Hvis en person ikke har tro til en bestemt ting, har han så ikke nådegaven til tro?

Hvis en person taler visdomsord 9 gange, hvor det er sandt men den tiende gang er det ikke, betyder det så at den person ikke har visdomsord som nådegave?

Hvis en person beder for en syg som ikke bliver helbredt, har denne person så ikke helbredelsens nådegave? Osv osv.

Og sådan kan man jo blive ved! Alle laver fejl (måske ikke dig Andreas) og gennem de fejl vokser man. Selvfølgelig skal man træne sin nådegave op. Jeg tror ikke Billy Graham var en så dygtig taler uden træning. Jeg tror ikke disciplene kunne helbrede alle med det samme uden undervisning. Det ses jo fx da disciplene kommer tilbage og spørger Jesus hvorfor de ikke kunne helbrede nogle.
Det er sund fornuft at det er sådan og hvis man ikke vil forstå det, så tror jeg ikke man har beskæftiget sig med nådegaver. Så er det bare en teoretisk viden man har om det. Og så skal man begynde at leve det man tror på.

Jeg er glad for at det er sådan for det hjælper en person som mig til at:
1. Finde min nådegave(r) ved at prøve forskellige og se hvordan Gud virker igennem mig.
2. Vokse i nådegaven så jeg ikke lader være med at bruge den pga en enkelt eller 17 fejl.

Og om Benny Hinn eller andres kristnes profetier er sande ved jeg ikke noget om. Men jeg ved de kan tage fejl nogle gange. Derfor må jeg bedømme hver enkelt profeti udfra Bibelen.

Til toppen 
#79053 - 26/01/2007 14:44 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvis en lovsangsleder spiller forkert, har den person så ikke nådegaven til det?

Hvis en prædikant siger noget forkert i en prædiken, har han så ikke nådegaven til det?

Hvis en person ikke har tro til en bestemt ting, har han så ikke nådegaven til tro?

Hvis en person taler visdomsord 9 gange, hvor det er sandt men den tiende gang er det ikke, betyder det så at den person ikke har visdomsord som nådegave?

Hvis en person beder for en syg som ikke bliver helbredt, har denne person så ikke helbredelsens nådegave? Osv osv.

Hvad har alt det at gøre medom en profet profeterer falsk?

Går en profets profetier ikke i opfyldelse, er det en falsk profet der ikke er sendt af Gud.

Så enkelt, klart og tydeligt udtaler Bibelen sig om profetier og profeter.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79054 - 26/01/2007 15:01 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
malli
Bruger

Hej Metusalem

"Jeg forstår ikke hvad du mener? Det har jeg da aldrig sagt.
Jeg snakker om at hvis man beder om noget som stemmer overens med Guds vilje så tror jeg man får det. Og det står der jo også flere steder. Citaterne har vi sikkert haft i debatten her allerede."

Ja, den er længe tilbagevist.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79055 - 26/01/2007 15:39 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: KajQrd]
malli
Bruger

Hej Mark

Guds fred,

Citat:
Der er forskel på ikke at have fuldstændig styr på læren og så regulært at vildlede.

Hvornår er det så, man gør det ene eller andet?
Citat:
Og i forhold til det mener jeg klart, at det er på sin plads at gå i flæsket på de ting som f.eks. Benny Hinn gør eller siger, der ikke er i overensstemmelse med Guds ord.

For det første, er det bemærkelsesværdigt, at forbavsende lidt af det Trosprædikanterne kritiseres oftest for har at gøre med deres lære, men pga private forhold. Det er selvfølgelig dit valg, at du vil gå i flæsket på BH eller andre - jeg håber blot, at du sikrer dig, at du gør det på baggrund af ret information.

Rent læremæssigt er jeg ikke så sikker på, at BH adskiller sig stort fra de øvrige reformerte karismatiske kirker. Det er muligt at der ryger et par "falske" profetier af og til, men i de kredse, hvor profetier er "almindeligt", lærer man også, at man selv skal bedømme.

Det man her harcellerer over ved Benny Hinn, er noget der, stort set!, foregår hver søndag i mange af de reformerte karismatiske kirker. BH er blot en del af en reformert karismatisk kirketradition. Så ret beset, er du ved at "gå i flæsket" på flere millioner mennesker

Citat:
Men min oplevelse er desværre, at langt de fleste tilhængere, jeg har snakket med om Benny Hinn, har et nærmest guru-lignende forhold til ham. Jeg har oplevet at få at vide, at det er dæmonisk tale at kritisere Benny Hinn og sågar, at det er bespottelse af Helligånden.

Jamen, det kan man også få at vide af alle mulige andre årsager. Men den fremføres oftest af mennesker, der ikke er særlig velbevandret i Guds Ord, bespottelse af Helligånden er jo noget ganske andet. Dette ved også de reformerte karismatikere, der er mere velbevandrede i Bibelen. Ja, BH har en stor "fanskare", hvoraf nogle formodentlig er rabiate,- men han er altså også ihærdig og dygtig til at nå folk. Jeg selv finder, at han har et usædvanligt sympatisk væsen, har en fred over sig, og evne til at tale direkte til mennesker....så jeg forstår godt, at der er nogle, der bliver lidt kuldrede med ham.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79056 - 26/01/2007 19:29 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
DanielG
Bruger

"Hvis det stemmer overens med Guds vilje, så tror jeg du får det. Men lad nu være med at slå plat på troen bare fordi du/I ikke forstår det."

Din yderst spyde og meget uvenlige kommentar, vil jeg ikke kommentere yderligere...

Til toppen 
#79057 - 26/01/2007 19:31 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: ]
DanielG
Bruger

Prøv at høre på metusalem siger han har jo tydeligvis ikke forstået kernen i evangeliet???

Til toppen 
#79058 - 26/01/2007 19:44 Re: Falsk lære ! [Re: carl]
DanielG
Bruger

"Så falsk lære eller falske tjenester kan ikke bedømmes af alt og alle, men de som gennem Helligåndens udvælgelse har Kristi autoritet, den kan og har de ansvar for at de udøver i Kristi legeme og sørge for at det er og forbliver sundt."

Jeg må indrømme at jeg ikke er enig: Ez 3. v18 Når jeg siger til den uretfærdige: Du skal dø! og du ikke advarer den uretfærdige og ikke taler til ham og advarer ham mod hans uretfærdige færd for at holde ham i live, så skal den uretfærdige dø på grund af sin skyld; men hans blod vil jeg kræve af din hånd.

Ved godt at Ezkiel bliver kaldet af Gud til det, men mener bestemt også vi er kaldet til det samme med missionsbefalingen, og sammen med den at vi prædiker EVANGELIET! og afslører falsk lære...

Vil du hellere have at jeg sætter mig tilbage i sofaen og bliver ledt vild af TBN eller andet, og venter på at én der er "kaldet" til at afsløre de glubske ulve kommer som kan redde mig...

Men ok mange af de glubske ulve afslører sig selv med deres ringe kendskab til Skriften!!! B. Hinn tror at Adam kunne flyve og var den første superman der har været...
Nå ja og at han har været på månen... altså Adam ikke Benny haha...

Til toppen 
#79059 - 26/01/2007 19:47 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
DanielG
Bruger

Metusalem min kære ven, "kast den første sten" lad dog være...

Er det dit bedste argument????

Til toppen 
#79060 - 26/01/2007 19:53 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Andreas min kære Broder

Hvordan og hva vil du gøre med naivitet???

Prøv at omvende, bed for dem, men mennesker der VIL vildledes kan ikke reddes af andre end Gud!

Vi har ALLE beviserne og øre der ikke vil høre er der intet at stille op med...

Det er ligemeget hvor meget bibelsk belæg der er for disse emner, hvis Sandheden er blevet til en løgn, er det svært at kende forskellen!

Det er derfor B. Hinn med andre stadig har penge i lommen...

Og til alle jer der ønsker det, giv endelig...

Til toppen 
#79061 - 26/01/2007 19:54 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
DanielG
Bruger

Det er jo lige meget!!!! Det er profetien der ikke er fra GUD....

Til toppen 
#79062 - 26/01/2007 19:59 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: KajQrd]
DanielG
Bruger

Godt indlæg...

Dine observastioner er tydlige for enhver der gider at sætte sig ind i tingene... Men igen evangeliet er kun udvasket der hvor folk er udvaskede..

Til toppen 
#79063 - 26/01/2007 20:08 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Du spørger om jeg har belæg for at man ikke kan undgå at lave fejl når man profeterer.

Men du forstår ikke svaret kan jeg høre. Det jeg siger er, at bare fordi man laver fejl og profeterer forkert, gør det ikke en person til en falsk profet, ligesom fejl i andre nådegaver heller ikke betyder at man ikke har dem. Profeti er en nådegave, derfor sammenligningen. Selvfølgelig er der noget galt hvis man profeterer forkert uafbrudt, men det er ikke sagen vi snakker om her.

Jeg har stor respekt for, at du ønsker at leve kompromisløst overfor Gud og Bibelen. Det vil jeg også. Men jeg håber bare du kan forstå at der er nuancer i disse ting og det er vigtigt at forstå forskellene.

Til toppen 
#79064 - 26/01/2007 20:14 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
metusalem
Bruger

Citat:
Godt indlæg...

Dine observastioner er tydlige for enhver der gider at sætte sig ind i tingene... Men igen evangeliet er kun udvasket der hvor folk er udvaskede..

Daniel, jeg synes du er lidt arrogant i dine seneste svar. Jeg kan garantere dig at jeg er sat mindst lige så godt ind i tingene som dig. Jeg har været i begge lejre og jeg er stadig i begge lejre en gang imellem.

Kan du ikke forklare mig hvor evangeliet er udvasket? Hvilke kirker snakker vi om? Er det IM som er det hellige sted? Eller en andet sted? Og hvorfor? For jeg vil helst komme der hvor evangeliet er klart.

Til toppen 
#79065 - 26/01/2007 21:00 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej, malli,
Citat:
Det du kalder "egentlig afgudsdyrkelse" er desværre ikke ualmindeligt nogen steder, heller ikke i DK. Mener du fx. at ifald man indvier sig til Satan, at han så siger: "Nej, dér vil jeg ikke ind, jeg vil hellere besætte en afrikaner".

Nej, det mener jeg ikke. Jeg mener, at der så er tale om bevidst satanisme med deraf følgende risiko for dæmonisk besættelse.
Citat:
Men arbejder man som clairvoyant eller healer, er der stor sansynlighed for at man har indviet sig til en dæmon, eller rettere dæmonklynge, de vil jo gerne arbejde sammen.

Det tror jeg faktisk ikke, der er stor sandsynlighed for. Jeg har kendt en healer, som mente at være clairvoyant. Hun healede ved at nedbede lyset. Om der kom nogen resultater ud af hendes bestræbelser ved jeg ikke, men nogen indvielse til onde åndsmagter var der i hvert fald ikke tale om ...

Som kristen går jeg naturligvis ikke ind for den form for "helbredelse" - og har aldrig gjort det, heller ikke før jeg kom til tro.
Citat:
For det første; "troværdige" er subjektivt, er f. eks meget påvirket af hvilken kristen "skole" man tilhører, dog ved jeg, at man indenfor Folkekirken også foretager udfrielser (Karlslunde Strandkirke).

Ja, det ved jeg godt, og der er også et par andre.
Citat:
Jeg er selv blevet indviet som Reiki-healer, og der er her tale om dybt okkulte kræfter. Jeg kan også fortælle, at der var en dæmonklynge, som jeg er blevet sat fri af gennem udfrielse.

Hvis du har færet besat og ikke er det mere, kan jeg kun ønske til lykke og glæde mig !

Hvis du har været "indviet", er det absolut sandsynligt, at det er gået frygtelig galt. Den slags er der god grund til at advare mod. Også selskabslege som "Ånden i glasset") og lignende bør der advares imod.
Citat:
Kristina, jeg skriver blot hvad Bibelen siger, og jeg tror bestemt ikke at vi skal rejse helt til Afrika for at opleve dæmonisk aktivitet, eller sågar besættelser. Der ér jo grader af det!

Ja, det er jeg enig med dig i, men stadig tror jeg det er meget sjældent, at der forekommer besættelser i vores kultur. De fleste mennesker går til lægen, og ikke til medicinmand, hvis de bliver syge, og de færreste har husguder, som de beder og ofrer til ..

Dæmonisk aktivitet udsættes vi alle for, især kristne, i form af chikane og fristelser af forskellig art, men besættelser vil jeg stadig hævde ikke kan finde sted hos nogen kristen.
Jesus er dog stærkere!
Citat:
At beskæftige sig med New-Age i den ene eller anden grad, er jo efterhånden lige så almindeligt og dagligdags i DK som at tage i Brugsen.

Ja, rigtig mange beskæftiger sig med newage-fænomener .. bare det at læse sit horoskop i Billedbladet - eller gå til numerolog, som Hausgaards svoger Kurt, der skiftede navn til Kurit! ... ... men det bliver hverken kristne elller ateister besatte af at gøre - - men de bliver godt nok lænsede for en del af friværdien. Slemt nok. Men så ka' de lære det ka' de!
Eller måske ikke ..

De helbredelser som Jesus foretog - og uddrivelser af onde ånder, og i et par tilfælde endda dødeopvækkelser - det var dog ikke eksempler til efterfølgelse for os, men tegn - for at hans disciple kunne se, hvem han var:
Kristus, Guds søn, Messias.

Kender du Henrik Nyman Eriksens meget klargørende bog om emnet:
"Fra tegn til tro, om tegnene i Johannesevangeliet"?

Vores fokus bør være på Kristus Jesus, og ikke på djævle.
Jesus har sejret - og holder vi os til ham, som er os nær i Ordet og Sakramenterne, så er vi under hans beskyttelse.
Sådan tror jeg!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#79066 - 27/01/2007 00:53 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Du spørger om jeg har belæg for at man ikke kan undgå at lave fejl når man profeterer.

Men du forstår ikke svaret kan jeg høre. Det jeg siger er, at bare fordi man laver fejl og profeterer forkert, gør det ikke en person til en falsk profet,

Det er da lige præcis hvad det gør! "Thi ALDRIG er nogen profeti fremgået af et menneskes vilje, men drevne af Helligånden udtalte mennesker hvad de fik fra Gud", 2. Pet. 1,21.

Hvis en fremsat profeti IKKE går i opfyldelse er der 2 muligheder:
1) enten er der tale om en falsk profet der IKKE har sin profeti fra Gud,
2) eller også er det Gud der, via Helligånden, fremsætter en falsk profeti.

Jeg ved så ikke om du vil vælge at sige, at en profeti ikke er gået i opfyldelse forde det er GUD der har fremsat en falsk profeti, eller om du vil vælge at sige at det er profeten der er en falsk profet ved at fremsige en falsk profeti.

Der er ganske enkelt ikke andre muligheder.

Og jeg er ikke såpr i tvivl om hvilket af de 2 alternativer jeg vælger at tro på. Og derfor kan jeg med største sindsro erklære at Benny Hinn er en falsk profet der fremkommer med falske profetier, da det indiskutalbelt kan dokumenteres at flere af hans fremsatte profetier IKKE er gået i opfyldelse. Og når Benny Hinn således er en falsk profet, er det i al fald helt sikkert at han ikke er sendt af Gud. Og når han ikke er sendt af Gud, er han sendt af en anden!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79067 - 27/01/2007 00:56 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Andreas min kære Broder

Hvordan og hva vil du gøre med naivitet???

Prøv at omvende, bed for dem, men mennesker der VIL vildledes kan ikke reddes af andre end Gud!

Vi har ALLE beviserne og øre der ikke vil høre er der intet at stille op med...

Det er ligemeget hvor meget bibelsk belæg der er for disse emner, hvis Sandheden er blevet til en løgn, er det svært at kende forskellen!

Det er derfor B. Hinn med andre stadig har penge i lommen...

Og til alle jer der ønsker det, giv endelig...

Det lykkedes mig ikke, selv efter en del anstrengelser, at finde noget her jeg kunne være uenig med dig i.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79068 - 27/01/2007 02:50 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Præcis...

Og hvis man ikke er sikker på om det er Gud der siger noget, SÅ hold dog op med at sige det er fra Gud...

Til toppen 
#79069 - 27/01/2007 03:04 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
DanielG
Bruger

Du ved vel hvad Paulus ville sige i et sådant spørgsmål hvor folk ikke vil høre???

Jeg mener, vi skal prøve, vi skal bede, vi skal gøre hva vi kan! Jeg ønsker INGEN skal gå fortabt! Men desværre er det KUN de udvalgte der gør Hans Faders vilje der vil blive frelst... Resten ryger i helvede!

Jeg har ikke ville røre dette emne fordi det kan skræmme folk væk! Men det er en del af Sandheden, Evangeliet og det glade budskab!

Jeg er her og advarer for én ting, for at folk ikke skal gå fortabt men omvende sig!

Mit hjerte bløder når folk ikke ønsker at omvende sig fordi kødets vilje er størst!

Men Jesus ønsker sand omvendelse, og Han kender vores hjerter, vi kan ikke undslippe Sandheden.... Og Sandheden får vi gennem Ordet!
Vi kan ikke snyde Jesus, og tiden er knap! Vi skal ikke prøve at snyde os selv eller andre!

Mange vil blive overrasket over hvor få der vil blive frelst! Fordi evangeliet næsten ikke bliver prædiket! Kun et anderledes budskab der vil lede vild er der tilbage, et budskab der kildrer i ørene!!!

Men Andreas heldigvis er der få tilbage der vil kæmpe og gøre Hans vilje, og de få vil kunne modtage den nåde som vi usle syndere skal tage imod med stor taknemmelighed!!!

Kærlig Hilsen din broder i troen!

Til toppen 
#79070 - 27/01/2007 10:05 Dæmonisk aktivitet hos kristne [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Dæmonisk aktivitet udsættes vi alle for, især kristne, i form af chikane og fristelser af forskellig art, men besættelser vil jeg stadig hævde ikke kan finde sted hos nogen kristen.
Jesus er dog stærkere!

Hvad så med Peter, Judas og Ananias?, som jeg har skrevet om tidligere, alle var de kristne. Alligevel siger Jesus til Peter: "Vig bag mig SATAN! Du vil ikke.... (Matt. 16,23). Jesus taler tydeligvis til dæmonen, og ikke til Peter, hvordan kan han gøre dette om en kristen ikke kan husere en dæmon?
Judas "...Men så fór Satan i Judas" (Joh,22,3).
Ananias"Da sagde Peter: "Ananias, hvorfor har Satan fyldt dit hjerte, så du har løjet for Helligånden....?"

Nej, det kan godt være, at du hævder, at besættelse af kristne ikke kan finde sted, men bibelen siger noget andet.

Hvad "åbner" for dæmonisk aktivitet? Det gør ubodfærdig synd. Derfor er det også at apostlen siger, at enhver skal se til at han ikke falder. Man kunne jo blot hævde, at "Jesus er stærkere", så han kunne blot forhindre en i at falde. Men der ligger mere i det. Ved at synde, risikerer man at åbne op for dæmonisk aktivitet. Djævelen opererer i tankebygningerne, først ved en fristelse, man kæler for tanken, giver den mere og mere næring, og falder i med begge ben.

Synden har slået rod, og vi har givet Djævelen råderum. Om man ikke omvender sig, vil der ske en gradvis process, hvor det "ny menneske" mister mere og mere territorium i mennesket.

Man taler ikke længere om Gud, "hvis man nu skulle støde nogen", der er ingen bøn. Man falder for flere fristelser, og åbner yderligere op for dæmoner, man forlader kirken, lever isoleret "kan og vil selv!", .....yderligere fristelser, yderligere dæmonisk indflydelse.

Man har nu mistet håbet, der er sket en åndelig depression.

Og til sidst sker der en egentlig forhærdning af mennesket, man er "overvældet af Djævelen", så man til sidst hader alt helligt, hader al snak om Jesus Kristus...og "de kristne har også gjort meget slemt, og det gør de fortsat" - man er nu en frafalden kristen. Djævelen har nu taget magten over dette menneske.

Guds fred,

Malli

Til toppen 
#79071 - 27/01/2007 12:26 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Du drager konklusioner på et forkert grundlag.

Hele bibelsetdet lyder sådan:
"Så meget mere fast står profeternes tale for os, og den gør I ret i at være opmærksomme på som på en lampe, der skinner på et mørkt sted, indtil dagen bryder frem, og morgenstjernen stiger op i jeres hjerter. v20 Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften; v21 for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud."

Peter snakker jo om at stå fast på hvad de gamle profeter har sagt og skrevet - ikke mindst om Jesus. Han siger at vi skal bruge profetierne som en lampe, dvs. til at se frem og forstå de ting der sker for os her i de sidste tider indtil Jesus (morgenstjernen) kommer igen.

Og så snakker han om at tyde profetier. Og så siger han at vi skal have helligånden til at tyde profetierne, fordi profetierne er fra Gud som har talt gennem mennesker.

Så jeg synes du fordrejer citatet.

Når det så er sagt, så er det klart at hvis man taler en profeti som ikke passer så er det ikke fra Gud. Det betyder at det var en falsk profeti men ikke nødvendigvis en falsk profet . Det er en vigtig forskel. For man kan godt bede for en person og tro man får et profeti, som viser sig ikke at være en profeti, men egne tanker. Det betyder ikke at man er en falsk profet, som jeg forstår som én som ikke er kristen.

Så der er flere muligheder end de to punkter du sætter op.

Til toppen 
#79072 - 27/01/2007 12:27 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
metusalem
Bruger

Citat:

Og hvis man ikke er sikker på om det er Gud der siger noget, SÅ hold dog op med at sige det er fra Gud...

Enig i det. Man skal gøre opmærksom på at man er et menneske som kan fejle.

Til toppen 
#79073 - 27/01/2007 12:32 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: DanielG]
metusalem
Bruger

Citat:
Du ved vel hvad Paulus ville sige i et sådant spørgsmål hvor folk ikke vil høre???

Jeg mener, vi skal prøve, vi skal bede, vi skal gøre hva vi kan! Jeg ønsker INGEN skal gå fortabt! Men desværre er det KUN de udvalgte der gør Hans Faders vilje der vil blive frelst... Resten ryger i helvede!

Jeg har ikke ville røre dette emne fordi det kan skræmme folk væk! Men det er en del af Sandheden, Evangeliet og det glade budskab!

Jeg er her og advarer for én ting, for at folk ikke skal gå fortabt men omvende sig!

Mit hjerte bløder når folk ikke ønsker at omvende sig fordi kødets vilje er størst!

Men Jesus ønsker sand omvendelse, og Han kender vores hjerter, vi kan ikke undslippe Sandheden.... Og Sandheden får vi gennem Ordet!
Vi kan ikke snyde Jesus, og tiden er knap! Vi skal ikke prøve at snyde os selv eller andre!

Mange vil blive overrasket over hvor få der vil blive frelst! Fordi evangeliet næsten ikke bliver prædiket! Kun et anderledes budskab der vil lede vild er der tilbage, et budskab der kildrer i ørene!!!

Men Andreas heldigvis er der få tilbage der vil kæmpe og gøre Hans vilje, og de få vil kunne modtage den nåde som vi usle syndere skal tage imod med stor taknemmelighed!!!

Kærlig Hilsen din broder i troen!

Jeg er sådan set enig, men forstår ikke hvorfor dette indlæg kommer her i debatten? Du mener vel ikke at Malli og jeg er ved at gå fortabt?

Hilsen din bror i troen - stadigvæk.

Til toppen 
#79074 - 27/01/2007 13:51 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Når det så er sagt, så er det klart at hvis man taler en profeti som ikke passer så er det ikke fra Gud. Det betyder at det var en falsk profeti men ikke nødvendigvis en falsk profet .

Sikke da noget vrøvl. Bibelen siger helt tydeligt at vi kan kende en falsk profet på at hans profetier ikke går i opfyldelse. Længere er den ikke.

Og Benny Hinn har fremsat en række entydige profetier der beviseligt ikke er gået i opfyldelse. Han flader derfor helt klart og tydeligt og helt uimodsigeligt ind under begrebet falske profeter. Længere er den ikke.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79075 - 27/01/2007 14:03 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: metusalem]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg er sådan set enig, men forstår ikke hvorfor dette indlæg kommer her i debatten? Du mener vel ikke at Malli og jeg er ved at gå fortabt?

Jeg har ingen mulighed for at kunne afgøre om du er ved at gå fortabt eller ikke. Den sag overlader jeg alene til Gud.

Men jeg kan undres gevaldigt over med hvilken flid du, og Malli, forsvarer en person som Benny Hinn, der har fremsat en række profetier der beviseligt har vist sig at være falske profetier. Bibelen siger helt klart at vi kan afgøre at det er en falsk profet på færde når der fremsiges profetier der ikke går i opfyldelse.

Falske profeter, uanset hvor meget de så end bruger navnet Jesus og Helligånden m.v., dem skal vi helt klart holde os fra og tage klart afstand til. "Drag ud fra hende mit folk, for at I ikke skal gøre jer delagtige i hendes synder" siges der til os som en kraftig advarsel. En sådan advarsel må vi ikke lade os sidde overhørig.

Vi spiller hasard med frelsen og det evige liv hvis vi ikke tager afstand fra organisationer og personer der både dyrker og tilbeder afdøde personer og som fremsiger falske profetier og fører et "anderledes evangelium".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79076 - 27/01/2007 14:09 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Andreas, det er jo heller ikke tilladt at lyve andre mennesker noget på.

For det første, så ved jeg ikke om Benny Hinn gør disse ting....heller ikke iøvrigt om han overhovedet har gjort det.

Det er jo tydeligt blevet dokumenteret at han både har fremsat falske profetier, der ikke er gået i opfyldelse, såvel som det er dokumenteret at han kontakter afdøde personer for at modtage åndelig vejledning. Han er altså en falsk profet med okkulte spiritistiske tibøjeligheder. Derfor er der al mulig grund til at både tage skarpt afstand fra ham og til at advare andre kristne og søgende mennesker mod at falde i hans snarer.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#79077 - 27/01/2007 17:47 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Citat:
Citat:
Når det så er sagt, så er det klart at hvis man taler en profeti som ikke passer så er det ikke fra Gud. Det betyder at det var en falsk profeti men ikke nødvendigvis en falsk profet .

Sikke da noget vrøvl. Bibelen siger helt tydeligt at vi kan kende en falsk profet på at hans profetier ikke går i opfyldelse. Længere er den ikke.

Og Benny Hinn har fremsat en række entydige profetier der beviseligt ikke er gået i opfyldelse. Han flader derfor helt klart og tydeligt og helt uimodsigeligt ind under begrebet falske profeter. Længere er den ikke.

Du VIL jo ikke forstå det!! Det er da utroligt du kan blive ved med at holde fast i den snævre måde at se tingene på! Der er forskel på at tage fejl i en profeti og angre det og så konsekvent sige ting der går mod Guds ord. Fordi man profeterer forkert er man ikke nødvendigvis en falsk profet - hvis du med det mener en som ikke er kristen. Det er simpelthen det værste vrøvl og du må jo aldrig have været i nærheden af folk der profeterede for at kunne sige sådan noget. Det kan heller ikke begrundes udfra Bibelen. Jeg vil gerne se det så.

Jeg snakker ikke specielt om Benny Hinn i det her, men jeg ved at han har sagt at han har lavet fejl og bedt om tilgivelse for det.

Til toppen 
#79078 - 27/01/2007 18:08 Re: Be om kort forklaring på "Herlighedsteologi" [Re: Andreas Falck]
metusalem
Bruger

Indlægget var til Daniel.

Men jeg kan afsløre at jeg ikke er ved at gå fortabt. Jeg tror nemlig på at Jesus døde for mig og derved gør mig ren for Gud. Så er det lige meget om jeg tror at Charles Ndifon er en velsignet prædikant og helbreder i Jesu navn. Troen renser mig.

Jeg har ikke forsvaret Benny Hinn specielt. Jeg snakkede bevidst om Charles Ndifon og kunne jo dokumentere at der var nogen herinde som tog fejl udfra hans egne ord i en bog om ham.

Rigtig mange som kalder sig kristne passer dette skriftsted på - ikke mindst IM skal jeg hilse og sige: "i det ydre har de gudsfrygt, men de fornægter dens kraft. Hold dig fra dem!" (2. Tim 3,5)

Grænsen mellem religiøsitet og sand kristen tro er lille. Og jeg bemærker bare at alle de kristne som har gjort en stor forskel i historien er blevet forfulgt - ofte af andre kristne, som troede de var vranglærere, men som selv var så ingroede i deres egen tradition og deres egen måde at sige og forstå tingene på, at de ikke forstod dem. Det samme gjalt på Jesu tid i øvrigt. Jeg vil ikke være en af dem. Derfor prøver jeg at tage med til disse møder med et åbent hjerte. Måske kunne man endda lære noget om den Gud som er meget større end du og jeg kan forstå. Det betyder ikke at jeg siger at dem vi taler om her i tråden er uden fejl. Slet ikke. Jeg vender mig bare mod en snæver og fordømmende opfattelse som MEGET OFTE kommer af uvidenhed og fordomme og "jeg har hørt...".

Heldigvis er det ikke kun IM eller folk fra folkekirken som dette skriftsted passer på: "Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske." (Markus 16,17)

Faktisk har jeg aldrig, selvom jeg er kommet i Folkekirken i mange år, oplevet en eneste af disse ting! Og det undrer mig, for tegnene skulle jo følge dem der tror. Men jeg har heldigvis hørt om det andre steder meget få gange.
Og det fortæller mig, at Guds rige er større end hvad man kan se i Folkekirken og det er jeg lykkelig for. Ellers var vi alvorligt i problemer.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær