Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78977 - 13/01/2007 01:52 Hvordan får jeg min tro tilbage?
Anonym
Anonym

hvordan får jeg min tro tilbage?
jeg havde den engang, men "the good" life har ligesom taget den fra mig, og nu får jeg sværer og sværer ved at komme tilbage til troen, jeg ved gud eksistere, men kun i mit sind og i min bevidsthed, hvordan får jeg troen tilbage ind i mit hjerte, for det er først der at den kan bruges til noget, og det er først der han kan bruge mig til noget... ikke sandt?

hilsen *stix*

Ændret af Benna (26/01/2007 10:17)

Til toppen 
#78978 - 24/01/2007 16:11 Re: Hvordan får jeg min tro tilbage?
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Kære Stix

Medgang kan gøre glemsom og sårbar
Ofte hører vi, hvordan sygdom, tab, bekymringer og modgang kan sætte troen på prøve. Men du giver udtryk for det modsatte, at det er ”the good life”, der har taget troen fra dig. Min fornemmelse er faktisk, at det kan være en mindst ligeså risikofyldt prøve for den kristne tro. Medgang i livet, kan meget vel føre til, at vi glemmer vores afhængighed af Guds kraft og kærlighed. Alt går jo så godt.

Din længsel
Men et eller andet sted har du ikke helt glemt din afhængighed af Gud, og hvordan du hvilede i troens liv, og hvordan du oplevede at dit hjerte bankede af lyst til at tjene ham og tage imod de udfordringer, han gav dig. Du giver jo netop udtryk for, at du længes efter det, som du har mistet. Din længsel er vigtig her, for det er et udtryk for, at Gud kalder på dig. Vi kan ikke længes efter ham af os selv, det er fordi han kalder af os, og ønsker at vi skal lytte til ham. Sådan skal du se på din situation. Det kan godt være du har haft dit kristenliv ”lagt på køl” gennem længere tid, men Gud i den anden ende har ikke sat sin kærlighed til dig på ”standby” . Han er aktiv, og han kalder, og det reagerer du nu på.

Hvordan skal du svare på det kald? Hvordan får du troen tilbage?

Lad din længsel blive til bøn
I Bibelen læser vi, at troen er en gave der gives til os, og det er Gud, der giver os den, og det sker ved, at Guds Helligånd skaber troen i os.
Det kan lyde meget teologisk – og det er det også. Men det er godt at holde fast i, for det fortæller dig i din situation nu, at det ikke er en slags ”tros-styrketræning”, du skal i gang med. Din længsel efter troens liv, som du giver udtryk for i dette brev, skal du lægge frem for Gud, du skal bekende for ham, at du mangler ham, og at du har forsøgt at klare dig alene, men at det slet ikke er det, du ønsker. Tak Gud for, at han ikke har opgivet dig, men kalder af dig nu, ved at skabe denne uro og længsel i dig, som du lige nu begynder at handle på. For du skal handle på det, for der er noget du selv kan gøre - noget der er store løfter forbundet med.

De 5 B´er
Som barn lærte jeg om de 5 B´er, som blev kaldt nådemidlerne. Jeg hører ikke så tit det ord mere, og det er nok også lidt gammeldags. Men indholdet og betydningen er stadig høj aktuel – og især for dig lige nu. Guds nådemidler, er midler han har givet os af sin store nåde og kærlighed, som han helt uden betingelser har knyttet sit guddommelige løfte til. Så når vi står der famlende og tomme inden i, og ikke ved hvad vi skal gøre, så skal vi søge nådemidlerne.

Vi har hans løfte om, at han vil være tilstede i nådemidlerne, og vi kalder dem for de 5 b´er for at huske dem.
Det handler om; Badet (dåben), Bønnen, Bibelen, Brødet (nadveren) og Brødrene (menighedens fællesskab)

I dåben blev du hans barn, det er ikke blevet anderledes, selvom du ikke har påskønnet det i lang tid. Du er stadig Guds barn, du er hans, han har mærket dig, og givet dig arveret til hans Rige. Det er ufattelige store ord. I lignelsen om den fortabte søn, har vi et fantastisk billede af, hvordan den bortløbne søn på intet tidspunkt blev fordømt som ”ikke søn” af sin far. Og Faderen længtes og spejdede efter sin bortløbne søn indtil den dag han løb ham i møde. Det er også din situation som døbt. Du hører til hos Gud, i hans favn, du er hans.

Bønnen er ikke tomme ord, der havner i ”no where”. Bøn gør dit hjerte åbent for Gud – og han møder dig og rører ved dig i bønnen.

Bibelen er et levende ord. Slå op i Bibelen. Læs. Start evt. med et af evangelierne og bare læs. Vær udholdende. Læs lidt eller læs meget. Det er ikke afgørende. Men læs og tænk over ordene, med en bøn i hjertet om, at ordene må skabe noget i dig.

Nadveren er ikke et tomt ritual, for Gud er der. Du skal åbne dig for ham, og mens du knæler og modtager brød og vin, så er der en lige forbindelse mellem Gud og dig. Alt det som Bibelen forkynder om Jesu liv, død og opstandelse, det rækkes til dig, og du tager imod det i nadveren.

Fællesskabet. Man er meget sårbar i sin tro, hvis man holder sig uden for et kristent fællesskab. Troen er knyttet sammen med at være en del af Kristi legeme. Det er ikke kun en psykologisk styrke at være mange, det er også i fællesskabet, at Gud møder os, og vi lærer højden, bredden og dybden af Guds kærlighed. En kristentliv uden trosfællesskab med andre er et amputeret kristenliv, og det gør troen meget sårbar.

Dette er helt konkret de kanaler, som Gud i sin store nåde har vist os, at han lader sin ånd og kærlighed strømme igennem. Det betyder ikke, at det er hans eneste mulighed for at røre ved os. Hvis vi lukker og slukker for de kanaler, så er Gud ikke magtesløs. Nej, for Gud kan gribe ind når han vil, og hvor han vil, som lyn fra en himmel. Men det har vi ikke hans løfte om. Så når vi begynder at opleve, at troen glider væk fra os, at vi tørrer ud, og ikke oplever det som en levende kraft i vores hjerte, så må vi stille os ind under hans kanaler, og bede ham røre ved os, med sin Helligånd, og gøre troen levende i os.

Hjælp fra andres erfaringer / kommentarer
Du skriver ikke noget om dit liv, og derfor kan jeg ikke kommentere på forhold der kan have ført dig væk fra et levende trygt liv med Gud, eller pege på ændringer i dit liv, der skal gøres. Jeg kan kun forholde mig til, at engang var du varm, og nu føler du dig kold – kold på en trist og ubehagelig måde, for du tror Gud er der, men du savner det fællesskab med ham, som du før har følt. Det er noget rigtig mange af os har oplevet, og vi har her på JesusNet adskillige artikler, spørgsmål / svar gående på det. Jeg giver her link til nogen af dem, som du helt sikkert også kan finde hjælp i at læse. Og måske mere end det her. Prøv at læse dem.

Hvordan finder jeg troen igen? (spørgsmål/svar )

Mistet troen?
(tidligere indlæg i Ondt i troen)

Åndelig udbrændt?
(tidligere indlæg i Ondt i troen)

Hvordan får jeg læst i Bibelen?
(spørgsmål/svar)

Hvordan dyrker jeg min tro?
(spørgsmål/svar)

Hvordan tager jeg Jesus mere alvorligt?
(spørgsmål/svar)

Må Gud velsigne dig – og lede dig helt ind i hans nærvær.

Med venlig hilsen
Benna A. Hørlück

Ændret af Benna (26/01/2007 10:18)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær