2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#78922 - 10/01/2007 17:24
Den Store Revision
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Dette indlæg er en del af mit svar på dette indlæg af Gartneren. Denne del af debatten tager udgangspunkt i en artikel fra Vandrer mod Lyset (VmL), som Gartneren henviste til for ca. syv indlæg siden, og som påstår, at »der i de første Aarhundreder [blev] slettet og tilføjet - eller rettere tildigtet - adskilligt i de forskellige Haandskrifter [til det Nye Testamente], hvilket skete efter de vise Fædres bedste Skøn«, og derfor at: »ingen af disse Evangelier fremtræder i den oprindelige Skikkelse« i dag. VmL kalder endvidere dette for et »Revisionsarbejde« – derfor denne tråds titel. Jeg, for mit vedkommende, mener, at denne revision er det pureste opspind og dertil en umulighed, så derfor ruller debatten. Citater er fra Gartneren, hvis ikke andet er nævnt. Citat: Ni: Det er umuligt, fordi kirkefædrene umuligt kan have rettet i samtlige de håndskrifter, der fandtes i deres samtid. Selv hvis vi forestiller os, at en kirkefader i Rom besluttede sig for at rette i et håndskrift, så ville det altså ikke ændre på, hvad der står i håndskrifterne i Alexandria, Byzans, Antiochia osv.
Ga: Hvornår er disse håndskrifter fra?
Det var et tænkt eksempel, så det var ikke nogle bestemte håndskrifter, jeg tænkte på – hovedsagen er, at der faktisk fandtes en stor mængde af håndskrifter til NT på alle tidspunkter i de første århundreder. Men kan du se pointen? Hvis jeg retter i et håndskrift i Rom ændrer det ikke en tøddel på, hvad der står i håndskrifterne i alle mulige andre byer. Citat: Jeg tænkte nu også mere på bøger som f.eks omhandlede de 20.000 håndskrifter (bøger der beskriver hvor de stammer fra og hvad de handler om osv.). Altså relevante bøger.
Wikipedia er din ven (og min): http://en.wikipedia.org/wiki/Textual_criticism#The_New_Testament http://en.wikipedia.org/wiki/New_Testament#Early_New_Testament_manuscripts http://de.wikipedia.org/wiki/Textgeschichte_des_Neuen_Testaments Disse artikler skulle kunne give et overblik over sagen. Hvis du har appetit på hele bøger må du nok spørge en teolog e.l. om råd. Citat: Ni: Det er muligt, at du kan forestille dig, at der er sket en redigering. Men hvis der var, ville der altså både findes nogle håndskrifter, der var blevet redigeret, og nogle, der ikke var. Og det gør der ikke.
Ga: Vel ikke nødvendigvis? Som sådan kunne de vel (på et tidspunkt i historien) være blevet brændt på bålet som værende forfalskninger eller lign.?
Det ville vel også være bevidnet i vores historiske kilder, ligesom det f.eks. er bevidnet, at alle »falske« versioner af Koranen på et tidspunkt blev brændt. Men hvis det ikke er bevidnet noget som helst sted – og det mener jeg ikke, det er – har man heller intet grundlag for at påstå, at en sådan global afbrænding af NT-manuskripter har fundet sted. Citat: Såvidt jeg kan se, så forsøgte jeg at inddrage og forklare min forståelse af det her : "For at faa alle fire Evangelier til at passe ind i den daværende Kirkes Lære, blev der i de første Aarhundreder slettet og tilføjet - eller rettere tildigtet - adskilligt i de forskellige Haandskrifter, hvilket skete efter de vise Fædres bedste Skøn." Og det her : "De vise Fædre har "overset" Markus 12, 29 - og da Fejlen blev opdaget, var det for sent at rette den. "Kamelen" maatte blive staaende!" Som sådan skrev jeg: "Jeg forestiller mig iøvrigt at der er tale om et løbende revisionsarbejde, som så munder ud i kanoniseringen (som beskrevet her på bibelselskabet.dk):"
Okay, men vi kan vel godt blive enige om, at en kanonisering af bestemte skrifter ikke nødvendigvis indebærer en revision af disse skrifters indhold? Det er vel to vidt forskellige ting? (I øvrigt havde denne kanonisering nærmest karakter af, at man vedtog at give skrifterne en status, som de de facto havde i forvejen – lidt ligesom da USA for nylig gjorde engelsk til sit officielle sprog – men det er en helt anden diskussion.) Citat: Så hvad har vi helt konkret som vi kan baserer vores betragtninger på? Hvor gammelt er det ældste håndskrift? Og hvad står der i det? Er det desuden blot en afskrift af en afskrift...eller?
Et af de ældste håndskrifter er, som jeg vist også har nævnt tidligere, et fragment af Johannesevangeliet fra første halvdel af det andet århundrede. Det vil sige, at det er gammelt nok til at kunne være skrevet af fra originalen, som sandsynligvis er fra det første århundredes 90'ere, men om det er kan vi naturligvis ikke vide med sikkerhed. Under alle omstændigheder er under 50 år et meget kort tidsrum i denne sammenhæng. Hovedsagen er, at vi er i stand til at med stor sikkerhed at rekonstruere den oprindelige tekst, ud fra den overvældende mængde af afskrifter. Vi kan se, at håndskrifterne stort set er ens på tværs af afskrivningstidspunkt og -sted. Citat: Hvornår er disse håndskrifter fra? Og hvor mange håndskrifter har vi fra den og den periode? Har vi f.eks 20 fra det 4 århundrede og 500 fra det 5 århundrede osv.?
Der er nok af ganske naturlige årsager flere og flere, jo senere man kommer. Men præcis hvordan de er fordelt kan jeg ikke lige svare dig på, for det ved jeg ikke.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78923 - 10/01/2007 18:02
Re: Den Store Revision
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Et af de ældste håndskrifter er, som jeg vist også har nævnt tidligere, et fragment af Johannesevangeliet fra første halvdel af det andet århundrede. Det vil sige, at det er gammelt nok til at kunne være skrevet af fra originalen, som sandsynligvis er fra det første århundredes 90'ere, men om det er kan vi naturligvis ikke vide med sikkerhed. Under alle omstændigheder er under 50 år et meget kort tidsrum i denne sammenhæng.
Vigtig i denne sammenhæng er også O'Callaghans og den tyske filolog Carsten Peter Thiedes identificering af papyrusfragtmenter fra Qumramhulerne som fragtmenter fra Mk 6,52-53 (7Q5).
O'Callaghan fandt det også muligt at identificere andre fragmenter i det Nye Testamente. Han bestemte således 7Q6,1 som Mk 4,28 og 7Q8 som Jak 1,23-24. Vigtigere er i denne sammenhæng identificeringen af 7Q4,1 2 med 1. Tim 3,16-4,3.
Læs hele artiklen Hvornår blev bøgerne i NT skrevet?
" Samuel Svensson har en annan syn på saken när han hävdar att Markusevangeliet är skrivet mellan år 36-40 e Kr. Detta grundar han på det fragment som man fann i Sahara öknen som var en avskrift av Markus. När man studerade fragmentet närmare så upptäckte man att[10] det inte kan handla om en kopia utan om originalet. Forskarna ska ha daterat materialet till 36-40 e Kr. "
" John Whenham menar att Matteus är skrivet omkring år 40, Markus kring år 45 och Lukas i början av 50-talet.[13] Om det här skulle stämma så skulle det vara mindre än 10 år mellan händelsen till nedskrivandet. "
" John Whenham var inne på tanken att Matteus var skrivet så tidigt som på 40 talet e Kr. Och det tyder allt mer på att Matteus kanske borde ha en tidigare datering än den som den nu allmänt har fått. Ett nytt fynd av Matteus skakade om Nya Testamentet forskningen internationellt när ett fragment av Matteus hittades[23]. Enligt papyrusexperterna som undersökte detta fragment så var man eniga om att dokumentet måste härstamma från 50 talet e Kr, senast. "
Kilde: Nya Testamente - Hele artiklen er værd at læse, da den indeholder virkelig stærke argumenter og er veldokumenteret.
Den veldikumenterede tidlige datering af evangelieskrifter, sammen med antallet af manuskiptfund, krydsrefereret med de tusindvis af NT-citater hos de apostolske fædre, apologeterne og de tidligste kirkefædre, er mere end rigeligt materiale til at kunne tilbagevise enhver form for spekulation i at større eller mindre afsnit er blevet omredigeret og forfalsket indholdsmæssigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78924 - 10/01/2007 18:49
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
|
Som suplement til mit tidligere indlæg, er nedenstående heller ikke uden interesse:
Bl.a. Carsten P. Thiedes forskning omkring datering af NT-skrifterne har fået en del til at ændre syn på både datering og tilblivelsen af NT-skrifterne. Og bl.a. Birger Gerhardsson har i bogen "Evangeliernes forhistorie" (ISBN 87 7003 325 0) givet en velunderbygget fremstilling om hele traderingsproblematikken på den tid NT blev til, og har påvist hvor sikker og troværdig den mundtlige tradering var.
Ingen der har forsket seriøst i den tids traderingsformer vil sætte spørgsmåltegn ved den mundtlige traderingsforms troværdighed. Og denne tradering blev da også i sin samtid regnet for ligeværdig med skriftlig tradering, og ofte endda for mere troværdig. Der er gode eksempler på dette i den rabbinske litteratur.
Fragmentet 7Q5 som blev fundet blandt dødehavsrullerne, er med meget stor sikkerhed blevet identificeret til at indeholdte teksten fra Mark. 6, 52-53. Papyruseksperten Jose O'Callaghan mødte stor skepsis i starten, da store kredse, især inden for liberalteologien, ikke kunne forlige sig med tanken om at der var NT-skrifter hos Qumran-folket. Efterfølgende har Carsten P. Thiede ført denne forskning videre og i bl.a. tidsskriftet Biblica 65 (år 1984, p. 538-559) publiceret sine resultater.
Thiedes forskningsresultat fik gennemgående en positiv modtagelse. F.eks. skrev Harrington i New Testament Abstracts: "De der ønsker at følge O'Callaghan i identificeringen af 7Q5 som Mark. 6, 52-53 og kalle det for de ældst nukendte fragment af det græske NT kan gøre det med god samvittighed. En fremstilling af den debat som fulgte viser at alle modargumenter er faldet til jorden samt at ingen alternativ identificering er troværdig, og at O'Callaghans argumenter er bekræftet generelt, men også bestyrket på et par punkter".
Også Herbert Hunger, som nok må regnes for en af de største kapaciteter inden for forskningen i papyrustekster, fremhæver, at selv et lille antal sikre bogstaver er tilstrækkeligt til en identificering, dersom de står på nøjagtig det rette sted i en iøvrigt ufuldstændig tekst. Der findes talrige eksempler på at sådanne identificeringer accepteres, endda i tekster fra dødehavsrullerne.
Det katolske universitet i Eichstätt holdt i 1991 et internationalt symposium, med deltagelse af mange førende eksperter og forskere, hvoraf flertallet tilsluttede sig O'Callaghans identificering og Carsten Thiedes datering. Kun et mindretal havde fortsat indvendinger.
I 1992 blev papyrusfragtmentet 7Q5 undersøgt på Israels Kriminaltekniske laboratorium med den nyeste teknik, hvor man ønskede svar på to såørgsmål. For det første om fragtmentet er ægte eller om der er blevet fiflet med det. Svaret på dette spørgsmål var meget entydigt: Bortset fra de skader der blev påført ved lerkukkens knusning, er der ikke blevet foretaget nogen ændringer i teksten siden den blev skrevet.
Det andet spørgsmål gjaldt det største problem i O'Callaghans og Thiedes rekonstruktion af teksten, et bogstav som de læser som et stort N, men som tvivlere og modstandere vil læse som et stort I. Men i de israelske kriminalteknikeres stereomikroskop - og på de fotografier som blev taget - fremtræder yderligere en linie som løber skråt nedad fra toppen af den omstridte vertikale bogstavslinie. Det kan ifølge eksperterne ikke være andet end skråstregen i bogstavet N. Og herefter kan der næppe være nogen som helst tvivl længere: det er virkelig en tekst fra Markus-evangeliet som blev gemt i grotte 7 i Qumran.
Papyrologen Herbert Hunger konstaterer at indvendingerne mod O'Callaghan og Thiedes ikke længere er holdbare. På symposiet i Eichstätt stillede Herbert Hunger i sit foredrag det spørgsmål, hvordan det kan være at dagens liberale bibelforskere har vægret sig ved at erkende muligheden af et Markus-fragtment i Qumran. Hunger mener at forklaringen helt enkelt er, at et sådant fund nødvendigvis må føre til en langt tidligere datering af de nytestamentlige skrifter, og at dette er noget som man ikke har regnet med, og ej heller vil regne med.
Denne opfattelse tilsluttede en anden af symposiets deltagere med sit bidrag. Professor Harald Riesenfeld sagde bl.a. at er et hundrede års arbejde med opbygning af teorier, som dette Markusfragtment vælter omkuld.
Ovenstående er en opsumering af bl.a. en artikel i Svenska Dagbladet 20. dec. 1992.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78925 - 20/01/2007 20:22
|
Bruger
Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden
|
Hej igen Nikolaj Citat: Dette indlæg er en del af mit svar på dette indlæg af Gartneren. Denne del af debatten tager udgangspunkt i en artikel fra Vandrer mod Lyset (VmL), som Gartneren henviste til for ca. syv indlæg siden, og som påstår, at »der i de første Aarhundreder [blev] slettet og tilføjet - eller rettere tildigtet - adskilligt i de forskellige Haandskrifter [til det Nye Testamente], hvilket skete efter de vise Fædres bedste Skøn«, og derfor at: »ingen af disse Evangelier fremtræder i den oprindelige Skikkelse« i dag. VmL kalder endvidere dette for et »Revisionsarbejde« – derfor denne tråds titel. Jeg, for mit vedkommende, mener, at denne revision er det pureste opspind og dertil en umulighed, så derfor ruller debatten.
Bliver nødt til lige at spørge, om vi er enige om, at der her:
Citat: Som mange ved - men som alle burde vide - er der sket talrige Ændringer baade i de saakaldte synoptiske Evangelier og i Johannes' Evangeliet, hvorfor ingen af disse Evangelier fremtræder i den oprindelige Skikkelse. For at faa alle fire Evangelier til at passe ind i den daværende Kirkes Lære, blev der i de første Aarhundreder slettet og tilføjet - eller rettere tildigtet - adskilligt i de forskellige Haandskrifter, hvilket skete efter de vise Fædres bedste Skøn. Men igennem disse egenmægtige Udslettelser og Tilføjelser blev de oprindelige Modsigelser i Evangelierne end mere grelle, end de var fra første Færd.
...kun tales om de fire evangelier og intet andet?
Mht. vores forståelse af de omtalte revisionsarbejder: "Det angivne Sted i Markus - 12, 29 - er simpelthen blevet overset ved de foretagne Revisionsarbejder." vil det nok være relevant at tage udgangspunkt i det der siges her og her (her siges der bla. noget om Johannes evangeliets tilblivelsesprocess). Jeg tænker desuden at der sagtens kunne forefindes tekststykker(brudstykker) i de overleverede skrifter(altså i disse afskrifter af afskrifter), som er identiske med tekststykker(brudstykker) fra et eller flere af disse "Urevangelier". Med andre ord...hvis vi finder et tekststykke(brudstykke) som kan dateres til Evangelisternes tid, så fortæller/beviser det ikke særligt meget. Som sådan kunne et tekststykke meget vel have indgået i en brevveksling mellem en Evangelist og en eller anden som ville lære Jesus at kende (hvem var han?). Ja, brevvekslingen (eller historiefortællingen) kunne vel for den sags skyld være foregået indbyrdes mellem to eller flere Evangelister eller menigheder (hvem var Jesus? hvor kom han fra? hvad foretog han sig osv.?).
Citat: Citat: Ni: Det er umuligt, fordi kirkefædrene umuligt kan have rettet i samtlige de håndskrifter, der fandtes i deres samtid. Selv hvis vi forestiller os, at en kirkefader i Rom besluttede sig for at rette i et håndskrift, så ville det altså ikke ændre på, hvad der står i håndskrifterne i Alexandria, Byzans, Antiochia osv.
Ga: Hvornår er disse håndskrifter fra?
Det var et tænkt eksempel, så det var ikke nogle bestemte håndskrifter, jeg tænkte på – hovedsagen er, at der faktisk fandtes en stor mængde af håndskrifter til NT på alle tidspunkter i de første århundreder.
Ok (har læst det som om du referede til nogle eksisterende skrifter).
Er desuden ikke helt klar over hvad jeg skal lægge i "en stor mængde af håndskrifter til NT"? Hvilke håndskrifter taler vi om?
Citat: Men kan du se pointen? Hvis jeg retter i et håndskrift i Rom ændrer det ikke en tøddel på, hvad der står i håndskrifterne i alle mulige andre byer.
Du forestiller dig altså at der fandtes en masse kopier af de fire evangelier i diverse byer fra det tidspunkt da de blev nedskrevet? Og såfremt en af "byerne" havde ændret på teksten i et evangelie, så ville det ikke have ændret på teksten i de andre byer?
Jeg forestiller mig pt. at der har cirkuleret adskillige evangelietekster rundt, og at disse, stille og roligt, er blevet samlet sammen til det vi ser idag.
Citat: Wikipedia er din ven (og min): http://en.wikipedia.org/wiki/Textual_criticism#The_New_Testament http://en.wikipedia.org/wiki/New_Testament#Early_New_Testament_manuscripts http://de.wikipedia.org/wiki/Textgeschichte_des_Neuen_Testaments Disse artikler skulle kunne give et overblik over sagen. Hvis du har appetit på hele bøger må du nok spørge en teolog e.l. om råd.
Du skal have mange tak for henvisningerne - kan dog ikke bruge dem til særligt meget, da mit engelske ikke er særligt godt (desvære).
Citat: Citat: Ni: Det er muligt, at du kan forestille dig, at der er sket en redigering. Men hvis der var, ville der altså både findes nogle håndskrifter, der var blevet redigeret, og nogle, der ikke var. Og det gør der ikke.
Ga: Vel ikke nødvendigvis? Som sådan kunne de vel (på et tidspunkt i historien) være blevet brændt på bålet som værende forfalskninger eller lign.?
Det ville vel også være bevidnet i vores historiske kilder, ligesom det f.eks. er bevidnet, at alle »falske« versioner af Koranen på et tidspunkt blev brændt. Men hvis det ikke er bevidnet noget som helst sted – og det mener jeg ikke, det er – har man heller intet grundlag for at påstå, at en sådan global afbrænding af NT-manuskripter har fundet sted.
Jeg forestiller mig nu ikke en global afbrænding, men derimod at bevismaterialet har ligget få steder (måske kun et sted) og ikke mange steder. Med andre ord, dem som sad på skrifterne, sad på magten.
Tænker desuden at folk sikkert ikke har tænkt videre over de nye versioner (forbedringerne), dels fordi de ikke kunne læse eller havde kendskab til de ældre versioner (derudover har de nye versioner jo nok lignet de ældre en hel del), og dels fordi de stemte overens med deres egne forestillinger. De nye versioner har altså meget nemt kunne overtage de gamles plads. Spørgsmålet er altså hvad der er sket med de ældre versioner og hvor mange versioner der har cirkuleret rundt i begyndelsen?
Kommer iøvrigt til at tænke på at romerne vel kunne have brændt nogle af dem af og på den måde have reduceret antallet af skrifter (synes at have hørt noget om at de kristne ikke var så populærer i romerriget)?
Citat: Okay, men vi kan vel godt blive enige om, at en kanonisering af bestemte skrifter ikke nødvendigvis indebærer en revision af disse skrifters indhold?
Nej, ikke nødvendigvis.
Det er desuden heller ikke det jeg siger (måske har du læst det som om jeg mente at det var mundet ud i en revision?).
Citat: Det er vel to vidt forskellige ting?
Jo, det vil jeg mene at det er.
Citat: (I øvrigt havde denne kanonisering nærmest karakter af, at man vedtog at give skrifterne en status, som de de facto havde i forvejen – lidt ligesom da USA for nylig gjorde engelsk til sit officielle sprog – men det er en helt anden diskussion.)
Ok.
Citat: Et af de ældste håndskrifter er, som jeg vist også har nævnt tidligere, et fragment af Johannesevangeliet fra første halvdel af det andet århundrede. Det vil sige, at det er gammelt nok til at kunne være skrevet af fra originalen, som sandsynligvis er fra det første århundredes 90'ere, men om det er kan vi naturligvis ikke vide med sikkerhed. Under alle omstændigheder er under 50 år et meget kort tidsrum i denne sammenhæng.
Meget kan ske på selv 50 år. F.eks kan folks forståelse af verden eller af en tekst ændre sig osv.
Citat: Hovedsagen er, at vi er i stand til at med stor sikkerhed at rekonstruere den oprindelige tekst, ud fra den overvældende mængde af afskrifter. Vi kan se, at håndskrifterne stort set er ens på tværs af afskrivningstidspunkt og -sted.
Vil lige høre hvornår disse afskrifter er fra og hvor mange der findes fra den og den periode?
Kunne det iøvrigt være således at 5 afskrifter er afskrifter af hinanden (altså nr. 2 er en afskrifts af nr. 1, og nr. 3 er en afskrift af nr. 2, osv.)? Hvordan afgører man sådan noget?
Citat: Der er nok af ganske naturlige årsager flere og flere, jo senere man kommer. Men præcis hvordan de er fordelt kan jeg ikke lige svare dig på, for det ved jeg ikke.
Ok - det må vi finde ud af på et tidspunkt.
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#78926 - 20/01/2007 22:48
[Re: Gartneren]
|
Bruger
|
Hej Gartner Jeg beklager, hvis jeg er kommet til at skrive, som om det handlede om hele NT. Det er kun de fire evangelier, vi taler om, det har du ret i. Citat: Mht. vores forståelse af de omtalte revisionsarbejder: "Det angivne Sted i Markus - 12, 29 - er simpelthen blevet overset ved de foretagne Revisionsarbejder." vil det nok være relevant at tage udgangspunkt i det der siges her og her (her siges der bla. noget om Johannes evangeliets tilblivelsesprocess).
Hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg ikke, det er så relevant. Jeg vil faktisk meget hellere diskutere med dig personligt, i stedet for at skulle forholde mig til en masse artikler fra VmL. Jeg har vist efterhånden gjort det klart, at jeg ikke tillægger VmL nogen sandhedsværdi overhovedet. Derfor vil jeg meget hellere bare tale med et menneske af kød og blod – dig – end med gamle bøger. Citat: Jeg tænker desuden at der sagtens kunne forefindes tekststykker(brudstykker) i de overleverede skrifter(altså i disse afskrifter af afskrifter), som er identiske med tekststykker(brudstykker) fra et eller flere af disse "Urevangelier". Med andre ord...hvis vi finder et tekststykke(brudstykke) som kan dateres til Evangelisternes tid, så fortæller/beviser det ikke særligt meget. Som sådan kunne et tekststykke meget vel have indgået i en brevveksling mellem en Evangelist og en eller anden som ville lære Jesus at kende (hvem var han?). Ja, brevvekslingen (eller historiefortællingen) kunne vel for den sags skyld være foregået indbyrdes mellem to eller flere Evangelister eller menigheder (hvem var Jesus? hvor kom han fra? hvad foretog han sig osv.?).
Det kunne man da sagtens forestille sig – men jeg er ikke overbevist om, at der overhovedet har fandtes sådanne »urevangelier«. Hvis du mener, der har, må du jo argumentere for sagen. Citat: Er desuden ikke helt klar over hvad jeg skal lægge i "en stor mængde af håndskrifter til NT"? Hvilke håndskrifter taler vi om?
Jeg taler om alle de håndskrifter, som fandtes til NT på et givent (med ikke nærmere bestemt) tidspunkt. Hovedsagen her er ikke at nævne nogle bestemte håndskrifter, men blot at have in mente, at vi ved, at der fandtes håndskrifter til evangelierne, som var spredt ud over et stort område. Citat: Du forestiller dig altså at der fandtes en masse kopier af de fire evangelier i diverse byer fra det tidspunkt da de blev nedskrevet? Og såfremt en af "byerne" havde ændret på teksten i et evangelie, så ville det ikke have ændret på teksten i de andre byer?
Ja, og det er ikke bare noget, jeg forestiller mig. Citat: Jeg forestiller mig pt. at der har cirkuleret adskillige evangelietekster rundt, og at disse, stille og roligt, er blevet samlet sammen til det vi ser idag.
Okay, jamen jeg må nok sige, at jeg tror, det forholder sig lige stik modsat. Oprindeligt blev de fire evangelier skrevet af hver sin forfatter, og der fandtes på det tidspunkt selvfølgelig kun én version af hvert evangelium, nemlig originalen. Derefter blev evangelierne skrevet af, og afskrifterne blev igen skrevet af osv. Hver gang, teksten blev skrevet af, skete der fejl – det er uundgåeligt – og derfor er der forskelle mellem de håndskrifter, vi har i dag. Men de forskellige håndskrifter til f.eks. Markusevangeliet har alle et fælles ophav i det oprindelige Markusevangelium. Citat: Du skal have mange tak for henvisningerne - kan dog ikke bruge dem til særligt meget, da mit engelske ikke er særligt godt (desvære).
Der var også en på tysk. Ok, jeg prøver at finde nogle på dansk … Citat: Jeg forestiller mig nu ikke en global afbrænding, men derimod at bevismaterialet har ligget få steder (måske kun et sted) og ikke mange steder.
Men sådan forholdt det sig bare ikke. De håndskrifter, vi har i dag, er fundet på steder spredt ud over hele Middelhavsområdet. Citat: Tænker desuden at folk sikkert ikke har tænkt videre over de nye versioner (forbedringerne), dels fordi de ikke kunne læse eller havde kendskab til de ældre versioner (derudover har de nye versioner jo nok lignet de ældre en hel del), og dels fordi de stemte overens med deres egne forestillinger. De nye versioner har altså meget nemt kunne overtage de gamles plads. Spørgsmålet er altså hvad der er sket med de ældre versioner og hvor mange versioner der har cirkuleret rundt i begyndelsen?
Jeg tror sådan set, at mange folk i Antikken både var i stand til at læse og tænke kritisk. Men det er sådan set irrelevant at diskutere datidens kristnes reaktion på Revisionen, når det ikke er godtgjort, at denne Revision overhovedet har fundet sted. Citat: Kommer iøvrigt til at tænke på at romerne vel kunne have brændt nogle af dem af og på den måde have reduceret antallet af skrifter (synes at have hørt noget om at de kristne ikke var så populærer i romerriget)?
Jo, der var da perioder, hvor de kristne ikke ligefrem var i kridthuset – mildt sagt. Men et af de romerske magthaveres hovedproblemer med de kristne var jo netop, at de kristne nægtede at deltage i statskulten, og i stedet tilbad et tilsyneladende helt almindeligt, dødeligt menneske, som endda var blevet henrettet som forbryder – i modsætning til jøderne, som faktisk, for det meste, blev tolereret, men de tilbad jo heller ikke et menneske. Tror du ikke, at hvis romerne ville brænde nogle kristne skrifter, så ville de nok vælge de skrifter, som de fandt mest anstødelige, nemlig dem, som støttede den opfattelse, at Jesus er Gud, i stedet for at brænde dem, der gav udtryk for den modsatte opfattelse? Det stemmer vist ikke helt overens med din hypotese. Citat: Det er desuden heller ikke det jeg siger (måske har du læst det som om jeg mente at det var mundet ud i en revision?).
Ok, jeg beklager, hvis jeg har fejllæst dig. Citat: Meget kan ske på selv 50 år. F.eks kan folks forståelse af verden eller af en tekst ændre sig osv.
Så du insinuerer, at afskrivere med vilje ændrede i teksten, fordi den ikke stemmede overens med deres egen opfattelse – og endda på et tidspunkt, hvor der formentlig stadig var mulighed for at sammenligne med originalen? Citat: Vil lige høre hvornår disse afskrifter er fra og hvor mange der findes fra den og den periode?
Som sagt kan jeg ikke lige sige dig, hvor mange håndskrifter, der fandtes fra en given periode, for det ved jeg ikke. Men jeg vil da tro, at der er lærde folk, der har undersøgt sagen, så man et eller andet sted kan finde ud af det. Hvis ikke, der er, bør det gøres, om det så skal være af mig selv – engang. Citat: Kunne det iøvrigt være således at 5 afskrifter er afskrifter af hinanden (altså nr. 2 er en afskrifts af nr. 1, og nr. 3 er en afskrift af nr. 2, osv.)? Hvordan afgører man sådan noget?
Det er jo en hel videnskab for sig – tekstkritik. Jo, man kan godt forestille sig fem afskrifter, der er skrevet af efter hinanden i lige linje, sådan som du skitserer. Men man kunne f.eks. også godt forestille sig fem håndskrifter, hvor nr. 2, 3, 4 og 5 alle er skrevet af efter nr. 1. Lad os nu forestille os, at nr. 1 er gået tabt, og vi vil forsøge at rekonstruere det ud fra de fire afskrifter. Vi kan så sammenligne dem og hvis vi f.eks. finder, at der er et sted i nr. 4, som er forskelligt fra de tre andre afskrifter (som er ens på dette sted), kan vi gå ud fra, at det er afskriveren til nr. 4, der har lavet en fejl. I vores rekonstruktion af nr. 1 vil vi så på dette sted lade det stå sådan, som det står i nr. 2, 3 og 5. Nogenlunde sådan – men langt mere kompliceret – foregår tekstkritik.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78927 - 20/01/2007 23:04
Re: Den Store Revision - som ALDRIG fandt sted!
|
Bruger
|
Citat: Det er jo en hel videnskab for sig – tekstkritik.
Hvis man vil vide noget, sådan rent sagligt og fagligt om evangeliernes tilblivelse, bliver det svært at finde noget bedre end Birger Gerhardsson's lille bog "Evangeliernes forhistorie", ISBN 87-7003-325-0, Forlaget Aros, 1978.
Den giver et fantiastisk godt indblik i, ikke mindst hvordan den mundtlige tradering foregik på den tid i den kultur, samt dokumenterer meget stærkt den ordpræcise måde man overleverede tekstmateriale på.
Endvidere godtgør Gerhardsson på fortræffelig vis hvordan den mundtlige tradering levede side om side med skriftlige i en meget lang periode.
Den lille bog er virkelig anbefalelsesværdig som kilde til denne tråds emne. Og man vil meget hurtigt blive klar over, at alle de der mystemakværdige teorier om store og gennemgribende omskrivninger om revisioner af de overleverede evangelieskrifter er ikke spor andet end helt fri fantasi opfundet i vilde nattedrømme. Der er ikke så meget som blot skyggen af hold i disse opfundne revisionsfantasterier.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78928 - 22/01/2007 18:58
Off topic:
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
"lidt ligesom da USA for nylig gjorde engelsk til sit officielle sprog – men det er en helt anden diskussion.)"  Jeg troede det var tilbage i 1700-tallet man gjorde det? LOL Hvor meget "for nylig" er det? 
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#78929 - 22/01/2007 19:20
Re: Off topic:
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Hej JesusFreak Citat: "lidt ligesom da USA for nylig gjorde engelsk til sit officielle sprog – men det er en helt anden diskussion.)"
Jeg troede det var tilbage i 1700-tallet man gjorde det? LOL Hvor meget "for nylig" er det?
Jeg har lige undersøgt sagen igen, og det har vist sig, at lovforslaget faktisk stadig er i behandling. Det blev vedtaget af Senatet sidste år, men mangler stadig godkendelse fra »Huset«. Der kan man bare se… http://en.wikipedia.org/wiki/Inhofe_Amendment
Guds fred Nikolaj
P.S. Det skal dog bemærkes, at nogle af USA's stater faktisk har officielle sprog. Nogle af dem har kun engelsk, mens andre har flere, f.eks. har Louisiana både engelsk og fransk som officielle sprog. http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_the_United_States#Official_language_status
|
|
Til toppen
|
|
|
#78930 - 24/01/2007 20:27
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Citat: Jeg beklager, hvis jeg er kommet til at skrive, som om det handlede om hele NT. Det er kun de fire evangelier, vi taler om, det har du ret i.
Ok.
Citat: Hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg ikke, det er så relevant. Jeg vil faktisk meget hellere diskutere med dig personligt, i stedet for at skulle forholde mig til en masse artikler fra VmL. Jeg har vist efterhånden gjort det klart, at jeg ikke tillægger VmL nogen sandhedsværdi overhovedet.
Hvis du vil afvise et hændelsesforløb, så er du vel nødt til at sætte dig ind i, hvad det er du skal afvise? Kan der f.eks ikke have eksisteret: "adskillige "urevangelier"."?
Citat: Derfor vil jeg meget hellere bare tale med et menneske af kød og blod – dig – end med gamle bøger.
Vil det sige, at du ønsker at lægge dine bøger på hylden?
Citat: Det kunne man da sagtens forestille sig – men jeg er ikke overbevist om, at der overhovedet har fandtes sådanne »urevangelier«. Hvis du mener, der har, må du jo argumentere for sagen.
Som jeg vist har været inde på tidligere, så er mit kendskab til det historiske materiale ikke særligt stort. Med andre ord, så kan jeg ikke argumenterer ud fra dette (manglende) kendskab.
Citat: Jeg taler om alle de håndskrifter, som fandtes til NT på et givent (med ikke nærmere bestemt) tidspunkt. Hovedsagen her er ikke at nævne nogle bestemte håndskrifter, men blot at have in mente, at vi ved, at der fandtes håndskrifter til evangelierne, som var spredt ud over et stort område.
Det virker ikke som om man er helt klar over hvad der fandtes, hvor det fandtes og hvornår det fandtes?
Citat: Ja, og det er ikke bare noget, jeg forestiller mig
Er du nu helt sikker på det 
Citat: Okay, jamen jeg må nok sige, at jeg tror, det forholder sig lige stik modsat. Oprindeligt blev de fire evangelier skrevet af hver sin forfatter, og der fandtes på det tidspunkt selvfølgelig kun én version af hvert evangelium, nemlig originalen. Derefter blev evangelierne skrevet af, og afskrifterne blev igen skrevet af osv. Hver gang, teksten blev skrevet af, skete der fejl – det er uundgåeligt – og derfor er der forskelle mellem de håndskrifter, vi har i dag. Men de forskellige håndskrifter til f.eks. Markusevangeliet har alle et fælles ophav i det oprindelige Markusevangelium.
Og udover de (mulige) afskriftfejl som du her nævner, så kan vi vel heller ikke være sikre på, at der ikke undervejs er sket (lignende) ændringer som den der tales om her:Man ved med sikkerhed, at stykket fra 16:9 og til slutningen har været tilføjet senere, da det ikke fremkommer i de ældste fundet skrifter. Om den blev tilføjet efterhånden af Markus eller af andre er et punkt, man mangler at opklare.?
Citat: Der var også en på tysk.
det er altid godt med et par ekstra øjne 
Citat: Ok, jeg prøver at finde nogle på dansk …
Takker for hjælpsomheden.
Citat: Men sådan forholdt det sig bare ikke. De håndskrifter, vi har i dag, er fundet på steder spredt ud over hele Middelhavsområdet.
Jeg går ud fra at du ikke mener originalskrifterne.
Citat: Jeg tror sådan set, at mange folk i Antikken både var i stand til at læse og tænke kritisk.
Hvem og hvor mange taler vi om?
Citat: Men det er sådan set irrelevant at diskutere datidens kristnes reaktion på Revisionen, når det ikke er godtgjort, at denne Revision overhovedet har fundet sted.
Måske skulle vi lade eksperterne om at godtgøre dette?
Citat: Jo, der var da perioder, hvor de kristne ikke ligefrem var i kridthuset – mildt sagt. Men et af de romerske magthaveres hovedproblemer med de kristne var jo netop, at de kristne nægtede at deltage i statskulten, og i stedet tilbad et tilsyneladende helt almindeligt, dødeligt menneske, som endda var blevet henrettet som forbryder – i modsætning til jøderne, som faktisk, for det meste, blev tolereret, men de tilbad jo heller ikke et menneske..
Og de missionerede vist heller ikke...eller?
Citat: Tror du ikke, at hvis romerne ville brænde nogle kristne skrifter, så ville de nok vælge de skrifter, som de fandt mest anstødelige, nemlig dem, som støttede den opfattelse, at Jesus er Gud, i stedet for at brænde dem, der gav udtryk for den modsatte opfattelse? Det stemmer vist ikke helt overens med din hypotese..
Jeg skal ikke lige kunne sige, hvordan det helt eksakt er foregået, som sådan er det bare nogle hurtige tanker jeg har gjort mig (hertil kommer mit manglende kendskab til det historiske materiale...så, bær over med mig, eller endnu bedre...forelæg sagen for en ekspertgruppe ).
Citat: Ok, jeg beklager, hvis jeg har fejllæst dig.
Helt i orden.
Citat: Så du insinuerer, at afskrivere med vilje ændrede i teksten, fordi den ikke stemmede overens med deres egen opfattelse – og endda på et tidspunkt, hvor der formentlig stadig var mulighed for at sammenligne med originalen?
Jeg tænkte såment bare på, at deres forståelse af teksten (evt. originalteksten) kan have ændret sig. Så når de f.eks oversatte teksten til et andet sprog, så kom denne nye/ændrede forståelse med over i det andet sprog.
Citat: Som sagt kan jeg ikke lige sige dig, hvor mange håndskrifter, der fandtes fra en given periode, for det ved jeg ikke. Men jeg vil da tro, at der er lærde folk, der har undersøgt sagen, så man et eller andet sted kan finde ud af det. Hvis ikke, der er, bør det gøres, om det så skal være af mig selv – engang.
Sådan skal det lyde 
Citat: Det er jo en hel videnskab for sig – tekstkritik. Jo, man kan godt forestille sig fem afskrifter, der er skrevet af efter hinanden i lige linje, sådan som du skitserer. Men man kunne f.eks. også godt forestille sig fem håndskrifter, hvor nr. 2, 3, 4 og 5 alle er skrevet af efter nr. 1. Lad os nu forestille os, at nr. 1 er gået tabt, og vi vil forsøge at rekonstruere det ud fra de fire afskrifter. Vi kan så sammenligne dem og hvis vi f.eks. finder, at der er et sted i nr. 4, som er forskelligt fra de tre andre afskrifter (som er ens på dette sted), kan vi gå ud fra, at det er afskriveren til nr. 4, der har lavet en fejl. I vores rekonstruktion af nr. 1 vil vi så på dette sted lade det stå sådan, som det står i nr. 2, 3 og 5. Nogenlunde sådan – men langt mere kompliceret – foregår tekstkritik.
Det lader til at være et meget interessant og spændende arbejde.
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#78931 - 24/01/2007 21:22
|
Bruger
|
Citat: Kan der f.eks ikke have eksisteret: "adskillige "urevangelier"."?
Jo, der findes 4 urevangelier: Mattæus, Markus, Lukas og Johannes. Og er skrevet nogle skrifter under pseudonym mere end 100 år senere.
For at et skrift blev anerkendt som autoritativ (det vi senere kalder kanonisk) skulle det være skrevet af den oprindelige apostelkreds (f.eks. Mattæus og Johannes) eller deres direkte medarbejdere (f.eks. Markus og Lukas).
Vi har ikke ét eneste vidnesbyrd om andre skrifter der på noget som helst tidspunkt har været anset som autoritativt skrift. Vi ved dog at f.eks. Paulus har skrevet nogle flere breve end dem der kom med i kanon. Der kan være en række forskellige årsager til at disse ikke er kommet med blandt de autoritative skrifter, f.eks. at deres indhold ikke har været beregnet for, eller henvendt til andre, end dem de direkte har været andresseret til.
Der er ikke blandt de apostolke fædre (dem der skrev i slutningen af 1. århundrede og i 2. århundrede) der har nævnt noget som helst om andre skrifter der blev regnet som autoritative, og som senere er blevet "sorteret fra".
|
|
Til toppen
|
|
|
#78932 - 24/01/2007 22:07
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
|
Hej Andreas
Vil lige takke for alle dine bidrag.
Er det sådan at du kan fortælle os, hvornår alle disse afskrifter er fra? Og hvor mange afskrifter der findes fra den og den periode? Altså give os et lille overblik over situationen?
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#78933 - 24/01/2007 23:53
|
Bruger
|
Citat: Hej Andreas
Vil lige takke for alle dine bidrag.
Er det sådan at du kan fortælle os, hvornår alle disse afskrifter er fra? Og hvor mange afskrifter der findes fra den og den periode? Altså give os et lille overblik over situationen?
Jeg vil anbefale dig at læse den bog jeg anbefaler i dette indlæg.
Bogen kan sikkert lånes på dit bibliotek.
|
|
Til toppen
|
|
|
|