Kære George
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med beviser for at den kristne tro er sand. Der findes i det hele taget ingen beviser der kan afgøre tilværelsens store spørgsmål om hvorfor vi lever og hvad meningen er med det hele. Her er vi henvist til tro. Uanset om vi tror på Jesus eller Buddha, eller vi tror på os selv og på at videnskaben en dag kan svare på alt. Prøv at læse om forholdet mellem
tro, viden og sund fornuft.
Vi tror alle sammen på noget, som ligger udenfor bevis og fakta. Ikke nødvendigvis i religiøs forstand, men i den forstand, at vi antager noget for at være grundlæggende sandt. Fx at den verden vi ser med vores øjne er virkelig og ikke blot et virtuelt bedrag, som den fx fremstilles i Matrix-filmene. Men hvem kan bevise, at vi ikke lever i en sådan Matrix-verden?
Du skriver, at du ikke synes der er nogen logik i det Bibelen siger. Jeg er enig med dig i, at der er meget i bibelen som sprænger vores menneskelige logik. Men det tror jeg er fordi, at vores logiske sans kun kan forholde sig til den viden vi rent faktisk har. Og bibelen taler om mange ting, som vi ikke kan vide noget om. Ting som kun Gud ved.
Hvis vi vil bedømme Jesu opstandelse ud fra den viden vi har om betingelserne for liv og død, så er Jesu opstandelse jo en umulighed og dermed også ulogisk. Der er tilsyneladende ingen logik i, at en mand, der først er gennemtortureret og dernæst naglet fast på et kors for til sidst at udånde, blive gennemboret af et spyd og lagt i en bevogtet grav - at han to dage senere skulle forlade graven lyslevende og frisk. Men tror vi på, at den almægtige Gud, som har skabt hele jorden og alle dens mennesker, at det er ham som har givet Jesus livet tilbage og fjernet stenen foran gravhulen, ja, så er det hele pludselig ikke så ulogisk. Selvfølgelig kan Gud da gøre det - hvis han er Gud!
Læs mere om dette i artiklen
Den ufattelige sandhed.
Min påstand vil være, at du kan sagtens kan tro på Bibelen og være kristen uden at smide din logiske sans og sunde fornuft over bord. Men du bliver nødt til at slippe den opfattelse, at virkeligheden er begrænset til det, der kan vises rent videnskabeligt. Og du bliver nødt til at acceptere, at der findes en personlig og handlende Gud, som leder denne verden fra en dimension vi ikke har adgang til.
Hvis du vil gå lidt dybere i dette med sandhed, logik og viden, så vil jeg anbefale dig disse to artikler:
-
Hvad er sandt? af professor Peter Øhrstrøm. Og
-
Kan Gud bevises? af lektor Leif Andersen.
Du skriver at kristendommens mange regler irriterer dig. Jeg ved ikke hvilke regler tænker du på? De få "regler" som findes i den kristne tro kan samles i
De ti bud og i kærlighedsbudet. (Læs evt.
Skal man følge de 10 bud, for at komme i himlen? og
Har Bibelen ingen klare retningslinier?)
Hvis du læser om Jesus og hvad han sagde og gjorde, så vil du se, at han ikke prædikede regler, men tro og tillid. Faktisk gjorde han op med en masse af jødernes traditionelle regler og viste, at de mange regler stod i vejen for den sande tro på Gud.
Hvis du vil lære Jesus og den kristne tro at kende, så skal du ikke tænke på regler og bud, men du skal læse om Jesus i Bibelens evangelier og bede ham åbne dig for hans budskab. Så skal du erfare hvad der er sandt. Måske kan din kristne veninde hjælpe dig med det?