2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#78667 - 06/01/2007 17:16
Kan "velsignet" vand helbrede?
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
1) En beholder med for eksempel fem liter vand forurenes med jord eller mudder, der røres grundigt op. 2) Det forurenede vand deles i to lige store mængder, der henstilles i opbevaringsglas, A og B. Begge opbevaringsglas henstilles i samme rum, så temperatur m.v. er ens. 3) Vandet i A roses dagligt og tiltales venligt, mens vandet i beholder B skældes ud kritiseres voldsomt. 4) Vandet i A bliver hurtigt rent, idet urenhederne bundfældes, mens vandet i B vedvarende er ugennemsigtigt og grumset. Det lyder utroligt. Men påstanden er, at vand kan "informeres" til at ændre adfærd, herunder måske også opnå helbredende egenskaber ved at blive velsignet. Det fremgår af et af indslagene i filmen VAND, der indgår i Ann Markers Viden Om-udsendelse på DR2, der er programsat 23. januar. Dagspressen har været indbudt til forpremiere, men kun ganske få journalister mødte op for se VAND.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78668 - 06/01/2007 17:34
Re: Kan "velsignet" vand helbrede?
[Re: hoeg]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Jeg troede at Viden Om handlede om videnskab!?
Jeg tror på at jeg kan tale med Gud og at han kan velsigne. Men at tro på at man kan tale med vandet må vel forudsætte en slags panteistisk tro på, at alting er ånd. Og det tror jeg ikke lige på.
Men hvis der er dæmoniske og okkulte kræfter på spil, så kan alting jo lade sig gøre. Den slags tror jeg desværre også på. Men jeg vil ikke røre det med en ildtang.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78669 - 06/01/2007 23:05
[Re: asas]
|
Bruger
|
Jeg tror på at jeg kan tale med Gud og at han kan velsigne. Men at tro på at man kan tale med vandet må vel forudsætte en slags panteistisk tro på, at alting er ånd. Og det tror jeg ikke lige på.
Hej Asbjørn!
Jeg er enig i ovenstående. I filmen blev en russisk ortodoks præst interviewet. Det vil føre for vidt at komme ind på det her (vievand og den slags). Selv har jeg orienteret en kristen (!) og præsteviet teolog om filmen VAND for at undersøge sagen nærmere.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78670 - 07/01/2007 08:06
|
Bruger
|
Men hvis der er dæmoniske og okkulte kræfter på spil, så kan alting jo lade sig gøre. Den slags tror jeg desværre også på. Men jeg vil ikke røre det med en ildtang.
Hej Asbjørn!
Kan en kobberring om armen helbrede? Det er der mennesker, der er overbeviste om, at den kan, og at de har oplevet noget sådant. Måske har videnskaben overset noget i den forbindelse. Jeg er enig i det, du skriver ovenfor, og jeg tror også, at alt ondt kommer fra Djævelen. Men spørgmålet er, om en kobber-armring kan være dæmonisk? Er al alternativ medicin, for eksempel, af det onde? Og hvad med de hellige steder og statuer, katolikkerne opsøger for at blive helbredt, hvad efter sigende sker af og til?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78671 - 07/01/2007 15:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Hoeg
det er vist ikke statuer og steder i sig selv, som helbreder katolikker (og alle de andre, som valfarter til de hellige steder, kilder, statuer osv.). Det er Gud Selv, som gør underet muligt.
Gud har muligvis lavet det sådan, at Han virker særligt visse steder og gennem visse kristne, men hvorfor, det aner jeg ikke. Det er bare set rigtig mange gange, at visse steder og personer kan føre til guddommelig helbredelse og udfrielse for mennesker med lidelse og sygdom.
Sålænge vi bare husker, at det er GUD, som gør underet, og Ham vi skal takke for det, hvis vi modtager et under.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78672 - 07/01/2007 17:24
Alternativ medicin og behandling
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hvis ikke man kan påvise at en kobber-armring har en "udstråling" eller funktion, som på en eller anden måde kan måles eller konstateres empirisk, så vil jeg være meget meget kritisk. Jeg tror heller ikke på jordstråling, kineseologi, pendulering, clairvoyance og hvad har vi. Men jeg tror som sagt på åndelige kræfter og på at okkulte kræfter kan bruge hvad som helst til at binde os i en afhængighed, som i sidste ende har til formål at få vores tanker og opmærksomhed væk fra Gud.
Jeg tror ikke at en kobber-armring eller en anden ting i sig selv kan være farlig eller dæmonsik. Men hvis vi gør tingen til genstand for spirituelle og metafysiske kræfter, så bliver den farlig for os.
Om al alternativ medicin er af det onde? Nej, det tror jeg ikke. Alternativ medicin dækker jo over al mulig ikke-traditionel behandling. Men generelt er jeg skeptisk overfor den slags.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78673 - 07/01/2007 18:21
Re: Alternativ medicin og behandling
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
|
Citat: Men hvis vi gør tingen til genstand for spirituelle og metafysiske kræfter, så bliver den farlig for os.
Hvordan skulle det kunne ske????
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#78674 - 08/01/2007 02:41
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
Citat: 1) En beholder med for eksempel fem liter vand forurenes med jord eller mudder, der røres grundigt op. 2) Det forurenede vand deles i to lige store mængder, der henstilles i opbevaringsglas, A og B. Begge opbevaringsglas henstilles i samme rum, så temperatur m.v. er ens. 3) Vandet i A roses dagligt og tiltales venligt, mens vandet i beholder B skældes ud kritiseres voldsomt. 4) Vandet i A bliver hurtigt rent, idet urenhederne bundfældes, mens vandet i B vedvarende er ugennemsigtigt og grumset. Det lyder utroligt. Men påstanden er, at vand kan "informeres" til at ændre adfærd, herunder måske også opnå helbredende egenskaber ved at blive velsignet. Det fremgår af et af indslagene i filmen VAND, der indgår i Ann Markers Viden Om-udsendelse på DR2, der er programsat 23. januar. Dagspressen har været indbudt til forpremiere, men kun ganske få journalister mødte op for se VAND.
Med venlig hilsen hoeg
Spændende!
Så skal vi åbenbart lige have ansat nogle venlige, rosende mennesker på de vandværker, der har problemer med grundvandet. Eller måske nogle personer, der skælder ud på det forurenede vand.
Eller en kombination af dette.
Sådan noget med, at vand har det med at skulle styres. 'Den jeg elsker tugter jeg.'
Nå, men immervæk, jeg ser frem til denne udsendelse.
Næste gang jeg tager mig et glas vand skal jeg nok huske at tale venligt til det, sådan for en sikkerheds skyld.
Jerry
PS: Forstår godt, at så få journalister mødte op!
|
|
Til toppen
|
|
|
#78675 - 08/01/2007 08:04
[Re: Jerry]
|
Bruger
|
Næste gang jeg tager mig et glas vand skal jeg nok huske at tale venligt til det, sådan for en sikkerheds skyld. Hej Jerry! Man skulle tro, at du allerede har set filmen VAND. Vidste du, at vand kan brænde..? Nej, det er ikke vandmolekylerne, der brænder. Men de brændbare luftarter, der ifølge filmen forlader vandet, kan antændes, når vandmolekylerne finder sammen i vandets "naturlige struktur", hvorved også de tungere snavspartikler bundfældes. Ifølge russiske forskere kan ovenstående påvises empirisk. Forklaringen er ifølge filmen, at der opstår et "ødelæggende molekylært kaos", når ledningsvand under tryk piskes gennem diverse pumper, filtre, tilsættes klor og andet. At en ortodoks russisk præst kan velsigne vand, så det får helbredende egenskaber, må være et spørgsmål om specielle nådegaver. Det er vel ikke anderledes, end at en Jomfru Maria-statue kan helbrede troende ved berøring eller andet, som så udmærket er beskrevet af tau. Den slags hører hjemme i troens verden. At vand kan være helbredende alene ved at blive tilført til organismen i tilstrækkelige mængder, er velkendt (se www.watercure.com ). Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78676 - 08/01/2007 10:34
Åndelig fare
[Re: LarsBj]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars
Jeg taler om farligt i åndelig forstand.
Som du jo ved, så tror jeg jo på, at der findes en åndelig verden, som rummer både gode gode og onde kræfter. De onde kræfter er dem som modarbejder Gud og som er styret af Guds modstander, Satan. Både evangelierne og Ny Testamente i øvrigt er fuld af henvisninger til dette. Også til at det er farligt at "forhandle" med det onde som vi gør når vi leger med okkulte og spirituelle fænomener. Det farlige er, at vi lader disse onde kræfter få lov at styre noget af vore liv. Og det er farligt i åndelig forstand fordi dæmonerne vil lukke vores øjne for den sande åndelige virkelighed, nemlig, at Gud har al magten og at det er ham alene vi skal stå til regnskab overfor.
Det tror jeg faktisk på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78677 - 08/01/2007 10:38
Re: Åndelig fare
|
Bruger
|
Jo, jo. Alt det ved jeg godt. Men jeg spurgte om, hvordan man kunne gøre "tingen til genstand for spirituelle og metafysiske kræfter". Og det kan jeg ikke se ud fra dit svar.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#78678 - 08/01/2007 10:47
ting med kræfter
|
GlobalModerator
Bruger
|
Nå undskyld, så misforstod jeg lige dit spørgsmål ...
Med "genstand for spirituelle og metafysiske kræfter" tænker jeg fx på krystaller og sten, som nogle mener overfører positive energier. Eller kobbertråd. Eller amuletter. Eller træer og kilder. Eller stjernebilleder for den sags skyld. Altså at man tillægger bestemte ting bestemte metafysiske kræfter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78679 - 08/01/2007 12:33
Re: ting med kræfter
|
Bruger
|
Citat: Med "genstand for spirituelle og metafysiske kræfter" tænker jeg fx på krystaller og sten, som nogle mener overfører positive energier. Eller kobbertråd. Eller amuletter. Eller træer og kilder. Eller stjernebilleder for den sags skyld. Altså at man tillægger bestemte ting bestemte metafysiske kræfter.
Det vil sige, at hvis jeg får akupunkturbehandling (hvilket jeg undertiden gør), men blot tillægger den (udokumenterede) virkning et ikke kendt fysiologisk princip (hvilket jeg gør), så er det ikke påkaldelse af dæmoniske kræfter, men mener jeg, at der strømmer "positive energier" (hvad jeg har hørt nogen sige) ud af nålene, så står Sadaam og venter på mig et MEGET varmt sted???
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78680 - 08/01/2007 13:40
|
Bruger
|
Det vil sige, at hvis jeg får akupunkturbehandling (hvilket jeg undertiden gør), men blot tillægger den (udokumenterede) virkning et ikke kendt fysiologisk princip (hvilket jeg gør), så er det ikke påkaldelse af dæmoniske kræfter, men mener jeg, at der strømmer "positive energier" (hvad jeg har hørt nogen sige) ud af nålene, så står Sadaam og venter på mig et MEGET varmt sted???
Hej Lars!
Mit bud på ovenstående er, at du tror på at akupunkturbehandlingen hjælper. At metoden virker, kan måske endog påvises empirisk. Men ingen ved præcist, hvordan akupunktur virker i organismen. Det er altså ikke muligt at påvise funktionen empirisk, kun resultatet. Forstår du hvad jeg mener..? Fordi vi ikke kan vide, hvordan noget virker, er det ikke nødvendigvis dæmonisk. Kan noget godt komme af dæmonisk virksomhed? Det tror jeg ikke. Da Østed demonstrerede kompasnålens udslag ved at nærme den til en strømførende ledning, kunne en ikke-kyndig tolke fænomenet som dæmonisk.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78681 - 08/01/2007 14:08
|
Bruger
|
Citat: Mit bud på ovenstående er, at du tror på at akupunkturbehandlingen hjælper. At metoden virker, kan måske endog påvises empirisk. Men ingen ved præcist, hvordan akupunktur virker i organismen. Det er altså ikke muligt at påvise funktionen empirisk, kun resultatet. Forstår du hvad jeg mener..? Fordi vi ikke kan vide, hvordan noget virker, er det ikke nødvendigvis dæmonisk. Kan noget godt komme af dæmonisk virksomhed? Det tror jeg ikke. Da Østed demonstrerede kompasnålens udslag ved at nærme den til en strømførende ledning, kunne en ikke-kyndig tolke fænomenet som dæmonisk.
Med venlig hilsen hoeg
Jo det dækker meget godt, hvad jeg mener.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78682 - 08/01/2007 22:21
|
GlobalModerator
Bruger
|
Jeg vil ikke lige udtrykke mig på den måde. Ikke mindst fordi, at eksperimenter med okkulte fænomener ikke automatisk er lig med fordømmelse til helvede. Og beskæftigelse med alternativ behandling er ikke ensbetydende med, at man ikke kan være troende kristen. Men jeg mener, at det kan være en cocktail som er farlig for ens kristne tro.
Personligt opfatter jeg akupunktur, som lidt af en gråzone behandling. Jeg synes det lyder rimelig fornuftigt, at akupunktur kan have en god effekt i smertebehandling. Men, at det skulle have helbredende virkninger, er der vist ikke nogen ordentlig dokumentation for.
Mig bekendt bruges akupunktur herhjemme for det meste helt løsrevet fra sin religiøse baggrund og ofte under faglig medicinsk kontrol, så det har jeg ikke de store bekymringer ved. Blot ville jeg aldrig selv lade mig behandle på den måde.
Men dér hvor en behandling er knyttet til en spirituel eller metafysisk filosofi (som ikke er kristen bøn til Gud), dér vil jeg ikke udelukke, at der kan være tale om mere eller mindre skjult okkult påvirkning. Og jeg vil fraråde enhver, at beskæftige sig med det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78683 - 09/01/2007 05:51
|
Bruger
|
"Men dér hvor en behandling er knyttet til en spirituel eller metafysisk filosofi (som ikke er kristen bøn til Gud), dér vil jeg ikke udelukke, at der kan være tale om mere eller mindre skjult okkult påvirkning. Og jeg vil fraråde enhver, at beskæftige sig med det."
Hej Asbjørn!
Hvis en Jomfru Maria-statue eller lignende kan helbrede, hvad efter sigende faktisk sker, hvordan kan man så være sikker på, at helbredelsen i virkeligheden kommer fra Gud..? Det kan jo ikke udelukkes, at Djævelen af og til udretter mirakler, herunder helbredelser, for at forvirre de troende. Mit spørgsmål er, om noget sådan kan ske? Med andre ord: Kan der komme noget godt fra Djævelen og hans dæmoniske medarbejdere..? Som folkekirke-kristen med rødder i IM har jeg tilsyneladende ikke mulighed for at få teologisk vejledning om den slags spørgsmål. Hverken præster eller folk fra menighedsrådet tilbyder sig som åndelige vejledere. Jeg har indtryk af, at man helst vil frabede sig noget sådant. Sjælesorg skulle være en vigtig del af folkekirkepræsters virksomhed. Det finder givetvis sted. Dog er det mit indtryk, at det sker meget sjældent, meget diskret og mest i forbindelse med dødsfald og begravelser. Jeg har aldrig hørt nogen reklame for eller tilbud om sjælesorg fra prædikestolen. Der er heller ikke noget tilbud om åndelig vejledning (sjælesorg), når jeg kigger efter på opslagstavlen i sognegården eller ved læsning i kirkebladet.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78684 - 09/01/2007 09:29
|
Bruger
|
Hej Asbjørn, Tak for udredningen. Det var mest af nysgerrighed, jeg spurgte Citat: Mig bekendt bruges akupunktur herhjemme for det meste helt løsrevet fra sin religiøse baggrund og ofte under faglig medicinsk kontrol, så det har jeg ikke de store bekymringer ved. Blot ville jeg aldrig selv lade mig behandle på den måde.
Det kan ellers anbefales!
Jeg har brugt en kinesisk akupunktør, og om hun har benyttet sig af en eller anden KungFu-tse- eller Yin-Yanbøn under behandlingen skal jeg ikke kunne udelukke. Men JEG har i hvert fald ikke. Jeg falder i en dyb sub-hypnotisk, afslappet tilstand, hvor enhver tanke forekommer vederstyggelig.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78685 - 09/01/2007 12:49
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
LarsBj, du skriver: Citat: Jeg har brugt en kinesisk akupunktør, og om hun har benyttet sig af en eller anden KungFu-tse- eller Yin-Yanbøn under behandlingen skal jeg ikke kunne udelukke. Men JEG har i hvert fald ikke. Jeg falder i en dyb sub-hypnotisk, afslappet tilstand, hvor enhver tanke forekommer vederstyggelig.
Det lyder bestemt ikke godt ... en pivåben ladeport for suggererende dæmoners indmarch og deraf følgende seponering af dine egen tanker!
Jeg har også prøvet akupunktur, flere gange endda, hos min egen læge og hos en fysiurg.
Heldigvis hjalp det ikke spor på min frosne skulder - måske fordi KungFu-tse ikke var til stede under behandlingen så ...
Jeg har også prøvet hypnose - - det virkede heller ikke. Måske fordi jeg hele tiden lå og tænkte på, hvordan hypnotisøren hellere skulle gebærde sig for at få mig til at slappe af!
Det korte af det lange: Hvis jeg skal se bort fra mine egne tanker, lægge mig på briksen og overgive mig med krop og sjæl til en anden - så vil jeg insistere først at få rede på, hvem det er, jeg overgiver mig til!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78686 - 09/01/2007 12:50
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars Citat: Jeg falder i en dyb sub-hypnotisk, afslappet tilstand, hvor enhver tanke forekommer vederstyggelig.
Ja, det er jo lige netop den slags, der får nogle alarm-klokker til at ringe hos mig. Jeg vil for min del ikke være tryg ved at lade mig tømme for tanker og på den måde åbne min sjæl for hvad der nu kan være. Men det er jo netop fordi jeg tror på, at der findes åndsmagter, som vil mig det onde, og som det er vigtigt for mig at værge mig imod. Og det tror jeg ikke jeg kan hvis jeg overlader mig selv til mere eller mindre ubestemmelige kræfter.
PS: Det undrer mig faktisk at sådan en konsekvent videnskabelig ateist som dig er så tilsyneladende ukritisk overfor den slags halv-religiøse og temmelig uvidenskabelige eksperimenter. (Men jeg har oplevet det hos andre også ...)
Ændret af Netmissionæren (09/01/2007 12:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78687 - 09/01/2007 13:25
VIRKER 'VIET' VAND? ER DET BIBELSK?
|
Bruger
Reg.: 31/10/2006
|
Hej Høeg Først vil jeg bemærke, at det er et yderst interessant og aktuelt emne, du bringer op. Og det lyder da for utroligt, det med VAND. For øvrigt er jeg meget interesseret i at få afvide hvad den præsteviede teolog orienterede dig om vedr. sagen om VAND? Følgende af citat af dig, vil jeg gerne tage udgangspunkt i - i forbindelse med vievand etc: Citat: I filmen blev en russisk ortodoks præst interviewet. Det vil føre for vidt at komme ind på det her (vievand og den slags). Selv har jeg orienteret en kristen (!) og præsteviet teolog om filmen VAND for at undersøge sagen nærmere
Personligt har jeg ikke et akademisk kendskab til hverken teologi eller naturvidenskab. Jeg er således ikke selv klar over hvorvidt, der kan forekomme en forbindelse mellem VAND-eksperimentet og anvendelse af vievand, jf. den ortodokse praksis - men jeg tænker næppe, at der forekommer nogen direkte forbindelse.
Jeg tror ikke, at anvendelse af velsignet vand / vievand blot er religiøse opfindelser, uden spirituel betydning. Desuden ved jeg, at det anvendes i nogle folkekirkelige og frikirkelige sammenhænge.
Det jeg kan udtale mig mest om, er vievands anvendelse ved udfrielse/dæmonuddrivelse/eksorcisme. Ikke blot i forhold til individer men også i forbindelser med steder og genstande.
Her kan jeg særligt henvise til Cand.theol. Ole Skjerbæk Madsen. Se: www.imesterenslys.dk/am%20-%20indvielsesritual.htm
I Bibelen anvendes vand symbolsk i adskillige sammenhænge. Mange af os er sågar blevet døbt i vand. Og så vidt jeg har forstået, fungerede dåbsritualet i vores danske kirke oprindeligt som et eksorcisme ritual, hvor barnet således frasiger sig det Onde og giver plads for den Hellige Ånd (Kilde: artikel i Kristeligt Dagblad).
Derfor tror, at der findes en åndelig sandfærdighed i anvendelsen af vand, som ikke blot skal forstås symbolsk, hvilket jeg vil komme ind på:
Citat: Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. (Joh. 3:5)
Endvidere:
Citat: Lad os derfor træde frem med oprigtigt hjerte, i en fast tro og bestænket på hjertet, så vi er befriet for ond samvittighed, og med legemet badet i rent vand (Hebr. 10:22).
Vandet har altså en særlig rolle med hensyn til renselse for synd, som jo indskydes af Modstanderen (Satan). Videre ser vi i følgende passage, at urene ånder søger vandløse steder, det vil sige undviger vand:
Citat: Når den urene Ånd er faren ud af Mennesket, vandrer den igennem vandløse Steder og søger Hvile; og når den ikke finder den, siger den: Jeg vil vende tilbage til mit Hus, som jeg gik ud af (Luk 11:24, gl. oversættelse)
Ligeledes repræsenterer ørkenen, det vandløse sted, tilmed et forum for fristelse. Eksempelvis Jesus' fristelse i ørkenen etc.
Noget interessant er, at vievand/helliget vand - indholdsmæssigt består af vand og salt, jf. ovenstående link.
Saltet er ligeledes af bibelsk betydning, måske ikke blot i symbolsk forstand. Vi har hørt, at vi skal være jordens salt:
Citat: Salt er en god ting, men hvis saltet ikke er salt mere, hvordan vil I da gøre det salt igen? Bevar saltet i jer selv, og hold fred med hinanden!« (Mark 9:50)
I gamle testamente havde salt en meget praktisk og konserverende funktion, der kan siges at have holdt bakterier og forrådnelse borte. Men dette gælder altså også for ofrer, som skal være hellige og rene:
Citat: Alle dine afgrødeoffergaver skal du salte; du må aldrig lade dit afgrødeoffer mangle din Guds pagts salt; sammen med alle dine gaver skal du bringe salt. (3. mos. 2:13)
Som noget interessant ser vi allerede ved Elisa, hvorledes saltet anvendes, hvilket kan synes både symbolsk og praktisk - set ud fra teksten:
Citat: Mændene i byen sagde til Elisa: »Byen ligger dejligt, som du selv ser, herre, men vandet er usundt og egnen plaget af aborter.« v20 Han sagde: »Hent mig en ny skål, og kom salt i den!« Da de havde gjort det, v21 gik han ud til kilden, kastede saltet i den og sagde: »Dette siger Herren: Jeg gør dette vand sundt; det skal ikke mere volde død eller abort.« v22 Vandet blev sundt, og det er det den dag i dag efter det ord, Elisa havde talt. (2. kong. 2:19).
Salt kan ganske rigtigt virke rensende, men en enkelt skål kan næppe rense en helt kilde. Derfor ser jeg snarere skålen med salt som Elisa's redskab til guddommelig udfrielse fra en forbandelse/åndsmagt, der kan være tilknyttet kilden, ligesom nogle præster anvender vievand ved udfrielser og præster i almindelighed anvender helligt vand ved dåb etc. Tilmed anvender mange præster også olie ved helbredelser - hvilket yderligere er interessant og har en særlig betydning, som jeg ikke vil komme ind på her ;-).
Personligt tror jeg, at vi som kristne skal tage indviet vand seriøst, og betragte det som noget, Gud kan indvirke stærkt med. Ligesåvel som, at dæmoner kan have stærk indvirkning på stakkels mennesker via tåbelige brætspil, sten, psykedeliske midler og meget mere.
Personligt kan jeg på anden hånd berette om en mand fra England, der har dyrket satanisme og i den forbindelse haft adskilig dæmonisk symbolik tatoveret på kroppen. Efter at manden overgiver sig til Kristus og har gennemgået udfrielse, er han blot ked af de mange tatoveringer på hans krop, som konstant minder ham om fortidens slaveri. Inden længe døbes han ved at hele kroppen sænkes ned i et bassin. Efter at han kommer op af vandet, er samtlige tatoveringer 'vasket' helt væk! Det kan man kalde en konkret dåbshandling! Og dertil kan man kun sige Hallelujah! Vandet virker i sandhed ved Helligånden.
Med hensyn til anvendelse af vievand, har jeg læst om en biskop der har anvendt vievand på stenaltre og genstande, som har været anvendt til påkaldelse af dæmoner. Herpå erfarede biskoppen, at genstandende, navnligt alteret - syede, spruttede og røg så snart vievandet rørte det. Der var ikke tale om temperaturforskelle, snarere noget, der kun kan forklares åndeligt.
For kort at vende tilbage til VAND-eksperimentet, vil jeg drage en parallal til erfaringer, som Ole Skjerbek Madsen har gjort sig. Læs en udmærket omtikel om dem her: http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=5700
Som det fremgår i VAND eksperimentet har taleindhold en indvirkning på vand. Hvis ikke dette er et nyt naturvidenskabeligt fund, kan det forklares som det Skjerbæk Madsen gør rede for. Nemlig, at mennesket rent psykisk kan have forestillinger, ønsker og frygt, hvilket kan 'materialisere' sig i virkeligheden, således at dette rent faktisk forekommer. Processen er således åndelig, og der er ikke tale om Guds Ånd.
Skjerbek Madsen beretter fx om, at menneskers tale, forbandelser og okkulte beskæftigelser på bestemte steder, kan have konkret indvirkning på rummet eller stedet, således at det fysisk kan mærkes / erfares.
Personligt kan jeg også vedkende mig dette, dels ud fra erfaringer fra Buddhistiske templer, hvor jeg oplever, at min ånd reagerer samt min fysiske tilstand.
Endvidere har jeg fået berettet om steder i verden, der har været ødelagt af forurening og utrolig lav frugtbarhed i jorden. Pågældende steder har i høj grad været præget af dæmondyrkelse, alkoholisme etc. Efter kristen mission og vækkelse i områderne, sker der en decideret fysisk forandring, og jorden bliver frugtbar samtidigt med at vandet bliver rent. Lidt a lá eksemplet med Elisa, tænker jeg. Kan det måske også have forbindelse til VAND-eksperimentet. Jeg vil ikke våge at lede for mange forbindelser herimellem.
Nu blev det hele til en lang smøre - håber ikke det blev så langt og ustruktureret, at man falder af i svinget. Er der noget der forekommer alt for uklart vil jeg meget gerne have en tilbagemelding herom.
Hvad mener du/I? Kan der være noget om snakken i det, jeg skriver om?
Endnu engang tak for dit indlæg, der har vakt min interesse.
Venlig hilsen
Colgates
|
|
Til toppen
|
|
|
#78688 - 09/01/2007 14:14
|
Bruger
|
Citat: PS: Det undrer mig faktisk at sådan en konsekvent videnskabelig ateist som dig er så tilsyneladende ukritisk overfor den slags halv-religiøse og temmelig uvidenskabelige eksperimenter. (Men jeg har oplevet det hos andre også ...)
Jeg opfatter det ikke religiøst. Og heller ikke som et eksperiment.
Og derudover er jeg ikke konsekvent ateist. Jeg er temmelig inkonsekvent altmuligt. Jeg går også til kiropraktor (dvs akupunkturbehandling gør den slags overflødig). Men jeg er bestemt kritisk og videnskabeligt anlagt! Mht akupunktur er den videnskabelige dokumentation måske på vej. Det der gjorde mig tryg nok til at prøve denne form, var beretninger fra den veterinære verden, hvor man bruger det til smertebehandling på heste. Og jeg kender en dyrlæge, der var med til at starte et selskab for akupunktur med medlemmer fra læge- og veterinærverdenen. Hun fortalte mig, hvordan hun havde genoplivet en (opgivet) kat ved at stimulere en vejrtrækningsrefleks. Dyr er ikke sådan at narre!
Og som svar på hvorfor: "I tell you why! Because it works, mate" (re: Monty Pythons Michelangelo-sketch)!
Da jeg selv havde prøvet det, måtte jeg jo konstatere, at mht smertebehandling er det uovertruffen og det har tilsyneladende også andre gavnlige virkninger på min krop. Bl.a. er jeg efter en sådan dyb afslapning fyldt med kampgejst mod de onde kreationister og meget kærlig over for kvinden i mit liv! Er det mon en ond ånd alligevel?
Jeg har altså aldrig (i øvrigt?) opdaget, at fremmede magter har taget plads i mit sind. Jeg synes for resten, det er en god øvelse i at slippe, slappe af og kunne give sig hen. Jeg betragter det som en slags åbenhed, der også gør det muligt for mig bedre at forstå din hang til det metafysiske.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78689 - 09/01/2007 15:22
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Kristina Godt nytår! Citat: Det korte af det lange: Hvis jeg skal se bort fra mine egne tanker, lægge mig på briksen og overgive mig med krop og sjæl til en anden - så vil jeg insistere først at få rede på, hvem det er, jeg overgiver mig til!
Hvilken metodik vil du bruge? Hvordan kan du være sikker på, at du f.eks. overgiver dig til en del at treenigheden, hvis du forsøger?
Dette har længe undret mig. Hvordan ved teister, at det er netop deres guddom, de kommunikerer med. Hvordan kan de være sikre på, at de ikke bliver narret af en dæmon?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#78690 - 09/01/2007 16:36
Re: VIRKER 'VIET' VAND? ER DET BIBELSK?
[Re: Colgates]
|
Bruger
|
"For øvrigt er jeg meget interesseret i at få afvide hvad den præsteviede teolog orienterede dig om vedr. sagen om VAND?"
Hej Colgates!
Det er mig, der har gjort teologen opmærksom på filmen VAND og den bebudede Viden Om-udsendelse, der er programsat til 23. januar på DR2. Først efter udsendelsen forventer jeg at få en tilbagemelding. I øvrigt tak for dit interessante indlæg og henvisninger. Jeg var ikke klar over, at vand har så stor betydning i bibelsk forbindelse. Vand er en helt usædvanlig del af Guds skaberværk - og reagerer også usædvanligt både fysisk og kemisk. Alene det, at vand i fast form, som is, flyder oven på vand i tilstandsformen flydende er afgørende for livets eksistens her på jorden. Jeg er ikke Bibelkyndig, men det forekommer mig, at udsagnet "livets vand" er bibelsk. Kan nogen oplyse i hvilken forbindelse?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78691 - 09/01/2007 17:49
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Jeg er ikke Bibelkyndig, men det forekommer mig, at udsagnet "livets vand" er bibelsk. Kan nogen oplyse i hvilken forbindelse?
Livets vand, livets træ og livets flod nævnes i Bibelen i forbindelse med det tabte paradis, det kommende paradis og den nye jord. Det bruges i bruges der i betydningen det evige liv, den livskraft der opretholder det evige liv i skabningen.
Det var derfor Adam og Eva blev forment adgangen til Livets Træ i det tabte paradis. Der står at de ikke også skulle række hånden ud og spise af Livets Træ for derved at kunne leve evigt, 1. Mos. kap. 3.
Med al den her snak om velsignet vand og vievand, skal vi passe på at vi ikke kommer til at overskride grænsen til okkulte. Velsignet vand har ikke andre egenskaber, rent fysisk, end ikke-velsignet vand. Hvis man betragter det som andet end symbolik er man, efter min opfattelse, i reel fare for at have overskredet grænsen til det okkulte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78692 - 09/01/2007 18:26
Re: Nadveren. symbolsk eller reel?
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Andreas!
Med al den her snak om velsignet vand og vievand, skal vi passe på at vi ikke kommer til at overskride grænsen til okkulte. Velsignet vand har ikke andre egenskaber, rent fysisk, end ikke-velsignet vand. Hvis man betragter det som andet end symbolik er man, efter min opfattelse, i reel fare for at have overskredet grænsen til det okkulte.
I følge den lutherske nadveropfattelse er det reelt Jesu blod og kød man indtager når man indtager vinen og brødet; og dette overskrider som jeg opfatter det også grænsen til det okkulte. Nu er du så vidt jeg har erfaret mere eller mindre tilknyttet Adventist kirken, så hvordan opfatter du selv nadveren?
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#78693 - 09/01/2007 19:02
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Citat: I følge den lutherske nadveropfattelse er det reelt Jesu blod og kød man indtager når man indtager vinen og brødet; og dette overskrider som jeg opfatter det også grænsen til det okkulte. Nu er du så vidt jeg har erfaret mere eller mindre tilknyttet Adventist kirken, så hvordan opfatter du selv nadveren?
Nadversymbolerne er symboler. Og det er der også mange lutheranere der er enige med mig i, og mange er uenig.
Tendensen i dag går mod at flere og flere lutheranere og protestanter iøvrigt nærmer sig den katolske opfattelse af nadversymbolerne. Det anser for en megabrøler og et stort skridt (eller nærmere: spring) mod hedenskabslignende dyrkelse af selve brødet og vinen som noget afgudslignende.
Ja, jeg har nogen tilknytning til adventisterne, og kommer der meget lige som kommer meget i vores lokale Folkekirke og de aktiviteter der foregår i forbindelse med både den lokale Folkekirke og den nærmestliggende Adventistkirke. Så jeg har et aktivt og travlt kirkeliv med mange opgaver og aktiviteter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78694 - 09/01/2007 19:09
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Andreas Citat: Hvis man betragter det som andet end symbolik er man, efter min opfattelse, i reel fare for at have overskredet grænsen til det okkulte.
ja, vi skulle nødigt udvikle os til hekse og troldkarle....men vi er også i reel fare for at miste den dyrekøbte frihed, vi har fået i Kristus, hvis al vor gøren og laden skal være dokumenteret i Guds Ord (er det hedensk at have juletræ?, er de runde oblater Månegudindens? osv).
Guds fred og al godt i Kristus.
Malli
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#78695 - 09/01/2007 19:13
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Andreas!
Jeg takker for dit klare svar.
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#78696 - 09/01/2007 19:16
[Re: malli]
|
Bruger
|
Citat: men vi er også i reel fare for at miste den dyrekøbte frihed, vi har fået i Kristus, hvis al vor gøren og laden skal være dokumenteret i Guds Ord (er det hedensk at have juletræ?, er de runde oblater Månegudindens? osv).
Jamen jeg er da ikke uenig. Vi skal hverken falde i den ene eller i den anden grøft.
Bibelen er krystalklar på nogle punkter. Den er præcis på mange punkter. Den siger egentlig ikke rigtig noget en hel del punkter. Og atter andre punkter er det den siger af en sådan karakter at det både kan tolkes på den ene og på den anden måde.
Altså er der en hel del områder hvor min forståelse er lige så rigtig som din, områder hvor din måske er mere rigtig end min, og områder hvor min måske er mere rigtig end din, og endelig er der områder hvor vi begge har ret og hvor vi har taget forkert. Og så er der jo også lige de punkter hvor Bibelen bare slet ikke siger noget der kan bruges til at afgøre om præsten skal bære briller eller kontaktlinser når han står med ryggen til menigheden 
Og hvis du iøvrigt blot giver mig ret har vi meget svært ved at blive uenige 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78697 - 09/01/2007 19:18
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Citat: Jeg takker for dit klare svar.
Jeg svarer altid kort og klart med mindre andet er tilfældet 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78698 - 09/01/2007 19:57
|
Bruger
|
Hej Andreas.
Guds fred.
Jeg tænker sådan, at kender man Forsoningen, har man Jesus og syndernes forladelse. Derpå kan man kaste rundt med vie-vand lige så meget man orker. Personligt synes jeg at der er en smuk symbolik i vievandet, og jeg vil da ikke udelukke at Gud kan finde på at gøre et eller andet i det - men derfra og så til at påstå, at han altid gør det, er jo også et skridt. Katolikkerne benytter jo også vievand som et sakramentalie (noget, der skal lede tankerne hen på sakramente) - og ikke at forveksle med sakramente, Guds nådemidler, hvori Gud er.
Guds fred og alt godt.
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#78699 - 09/01/2007 20:58
[Re: matthias]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej matthias Citat: Hvordan kan du være sikker på, at du f.eks. overgiver dig til en del at treenigheden, hvis du forsøger?
Jamen jeg forsøger slet ikke! Jeg har lagt mit liv i Guds hænder for en del år siden (ikke en del af treenigheden - for det er ikke muligt - treenigheden er én Gud, nemlig. Og tilhørsforholdet er ikke "on/off" - jeg lever i og af Guds nåde, uanset om jeg er vågen eller sover, uanset om jeg er optaget af alt andet end Gud - -
Og når jeg mediterer, så mediterer jeg ud fra en bøn, en salme eller et bibelcitat, og aldrig på "ingenting" - som f.eks. at sætte sig til at kigge på en stearinlys-flamme og tømme sig for alle tanker og følelser, som nogle praktiserer. Citat: Hvordan ved teister, at det er netop deres guddom, de kommunikerer med. Hvordan kan de være sikre på, at de ikke bliver narret af en dæmon?
Jeg kan kun sige, at det er et spørgsmål om tro og tillid.
Hvis du kender et menneske, som du har så stor tillid til, at du er 100% sikker på, at vedkommende holder af dig og vil dig det uendelig godt - og altså ikke kunne drømme om at snyde dig .. så er du måske på sporet af et svar på dit spørgsmål.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78700 - 09/01/2007 21:31
|
Bruger
|
"Velsignet vand har ikke andre egenskaber, rent fysisk, end ikke-velsignet vand. Hvis man betragter det som andet end symbolik er man, efter min opfattelse, i reel fare for at have overskredet grænsen til det okkulte." Hej Andreas! Hvad mener du så om følgende: www.grander.dk ? Lad os sige, at du skulle vejlede en kristen, der er bruger af Grander-teknologien. Ville du i så fald sige, at dette er okkult og derfor ikke kan forenes med den kristne tro? Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78701 - 09/01/2007 21:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas Citat: Nadversymbolerne er symboler. Og det er der også mange lutheranere der er enige med mig i ...
Er du sikker på det? Nu er jeg ikke ude på at lege "no true Scotsman" her, men mener du ikke "mange protestanter?" i stedet for "mange lutheranere"? I så fald er vi enige! Men jeg har aldrig truffet en evangelisk-luthersk kristen som mente, at brød og vin kun var at betragte som symboler, og har svært ved at forestille mig, at en sådan lutheraner er at finde.. !
"Dette er mit legeme ... " sagde Jesus ved indstiftelsesordene.
Og Luther pointerer her, at er betyder er! (og altså ikke symboliserer) - men at Jesu legeme og blod er fysisk og konkret til stede med og i og under brødet og vinen. Det er et ubegribeligt under, som kun kan modtages i tro. Men okkult er det ikke, da det jo er Jesu egne ord, der konstituerer nadveren.
Netop sakramenterne, dåb og nadver, er den lutherske kernelære. Den adskiller sig i lige så høj grad fra den katolske lære (troen på at der sker en forvandling af brødet og vinen) som fra den reformerte lære (at det er ren symbolik - altså at betragte som et "mindemåltid").
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78702 - 09/01/2007 21:53
Re: Grander teknologien
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Høgh - ja, Grander-teknologien virker!
Jeg har set en dokumentar om dette vitaliserede vand for 10-15 år siden og traf også en også en planteavler, der anvendte det. Og jeg var dybt imponeret!
Men bibelsk er det ikke. Det er, efter min opfattelse, okkult, idet virkningen er helt uden videnskabelig begrundelse. .
Vi skal ikke nøjes med at spørge om noget virker, uden samtidig at spørge, om der en naturlig videnskabelig forklaring på virkningen. Hvis en sådan ikke ikke kan findes, er der to andre muligheder.
Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at man på et tidspunkt kan finde en videnskabelig forklaring på det revitaliserede vand, men indtil da .. nej, jeg har det dårligt med enhver form for pseudovidenskab.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78703 - 09/01/2007 22:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina der er faktisk en del folkekirkepræster (ja, ikke for at hakke på Jer igen..!!! Jeg holder så meget af Jer og Jeres kirke jo.), som mener, at nadveren er symbolsk. Det har jeg hørt fra en god ven, som er folkekirkepræst...A. Hansen, du har selv mødt ham. Dette blot til oplysning og ikke for at slå nogen i hovedet med noget.!! mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78704 - 09/01/2007 22:48
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau - - - når du siger, at A. Hansen siger det - - så må det jo være sandt. SUK! Den sandhed er i hvert fald ilde hørt fra min side.
Men jeg vil nu stædigt fastholde, at lutherske er de omtalte fk-præster så ikke - hvad de så end måtte være -
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78705 - 09/01/2007 22:52
|
Bruger
|
Citat: Hvad mener du så om følgende: www.grander.dk ? Lad os sige, at du skulle vejlede en kristen, der er bruger af Grander-teknologien. Ville du i så fald sige, at dette er okkult og derfor ikke kan forenes med den kristne tro?
Jeg kan ikke sådan lige uden videre finde ud af hvad det egentlig er han påstår at han overfører til andet, andet end information.
Hvis jeg skal tage konkret stilling til om jeg anser det for okkult eller ikke, skal jeg nok bruge nogle timer til at sætte mig langt mere ind i det, og den tid har jeg svært ved at afse lige nu, da jeg har en del ret preserende opgaver der haster med at blive gjort færdige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78706 - 09/01/2007 22:58
|
Bruger
|
Citat: Hej Andreas Citat: Nadversymbolerne er symboler. Og det er der også mange lutheranere der er enige med mig i ...
Er du sikker på det? Nu er jeg ikke ude på at lege "no true Scotsman" her, men mener du ikke "mange protestanter?" i stedet for "mange lutheranere"? I så fald er vi enige!
Hvis du er enig med mig i at helt almindelige folkekirkekristne er lutheranere, så er mit udsagn korrekt. Men jeg skrev også at mange lutheranere ikke var enig med mig.
Og jeg ved udmærket at dette er et ret så kontroversielt emne, og jeg finder begge tolkninger anvendelige og troværdige. Men personligt foretrækker jeg den med det symbolske, andre foretrækker det modsatte synspunkt, og det finder jeg helt i orden, hvorfor jeg også ofte har nadverfælleskab med folk fra begge "lejre", både hver for sig og sammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78707 - 09/01/2007 23:01
|
Bruger
|
Citat: Men jeg vil nu stædigt fastholde, at lutherske er de omtalte fk-præster så ikke - hvad de så end måtte være -
Det er muligt at de så ikke kan betragtes som lutherske, men både de lutherske og de ikke-lutherske er i al fald præster der begge bygger deres nadverforståelse på Bibelen.
Og lad os ikke gøre dette til et punkt der skiller, men et punkt der kan samle os om nydelsen af Herrens hellige nadver i fællesskab. Nadverbudskabet i begge forståelser formidler det samme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78708 - 10/01/2007 08:32
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Du mener altså, at fænomener, der kan forklares videnskabeligt, ikke kan være dæmoniske. Jeg er ikke helt enig. På en måde er alt mere eller mindre dæmonisk i kraft af syndefaldet, hvor menneskene og alt andet i vores verden blev forbandet af Gud, hvorefter Satan, ifølge Bibelen, blev denne verdens fyrste. Det er i forbløffende overensstemmelse med, hvad vi kan observere videnskabeligt, herunder loven om entropi: Alle molekyler vil efterhånden forandres og nedbrydes til mindre komplicerede forbindelser. Om entropi-loven gælder elementar-partikler, tror jeg ikke, man ved. Så vidt jeg husker, har man aldrig observeret, at protoner kan henfalde i naturen, det vil sige opløses i stråling.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78709 - 10/01/2007 08:52
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Citat: Og Luther pointerer her, at er betyder er! (og altså ikke symboliserer) - men at Jesu legeme og blod er fysisk og konkret til stede med og i og under brødet og vinen.
Det synes altså at være noget kanibalistisk 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78710 - 10/01/2007 10:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas Citat: Hvis du er enig med mig i at helt almindelige folkekirkekristne er lutheranere, så er mit udsagn korrekt.
OK, det er så nok der den hænger. Jeg ved nemlig ikke, hvad en helt almindelig folkekirkekristen er for en størrelse - det kan være både det ene og det andet ..
Så når jeg her brugte glosen lutheraner så mente jeg "én der bekender sig til folkekirkens definerede trosgrundlag", dvs. Bibelen og *Den apostolske trosbekendelse *Den nikænske trosbekendelse *Den athanasianske trosbekendelse *Den Augsburgske Bekendelse - også kaldet Confessio Augustana, og *Luthers lille katekismus
For en sikkerheds skyld vil jeg nævne, at dette heldigvis ikke indebærer noget discipelskab af Luther. Han har skrevet meget, som jeg bestemt ikke er enig med ham i. Det er ikke Luther, men Jesus Kristus som vi "lutheranere" tror på!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78711 - 10/01/2007 10:15
[Re: tros]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tros - hm ja - kannibalistisk - ja, det kan jeg godt forstå du kommer til at tænke på. Jeg kan ikke forklare det under, der er tale om, men her er et link til et kort svar på spørgsmålet: Hvordan kan nadveren være Jesu legeme og blod? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78712 - 10/01/2007 10:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Hoeg Citat: Du mener altså, at fænomener, der kan forklares videnskabeligt, ikke kan være dæmoniske. Jeg er ikke helt enig. På en måde er alt mere eller mindre dæmonisk i kraft af syndefaldet, hvor menneskene og alt andet i vores verden blev forbandet af Gud, hvorefter Satan, ifølge Bibelen, blev denne verdens fyrste.
øhm .. næh .. joh .. vi kan godt i teorien udvide begrebet dæmoni som du gør her ... men så har jeg lige indtaget to dæmoniske kopper kaffe og et dæmonisk stykke landbrød med kommenost .. 
Dårlig spøg, undskyld ... .. men jo, Djævelen er denne verdens fyrste, syndefaldet har fundet sted, verden er under Guds forbandelse, og alt skabt lider og vånder sig .. (Rom 8,20-22)
Alligevel betragter jeg frimodigt min morgenmad som en af Guds gode gaver - Jesus siger (Matt. 5,45) at Gud lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78713 - 10/01/2007 11:03
|
Bruger
|
Citat: Så når jeg her brugte glosen lutheraner så mente jeg "én der bekender sig til folkekirkens definerede trosgrundlag", dvs. Bibelen og *Den apostolske trosbekendelse *Den nikænske trosbekendelse *Den athanasianske trosbekendelse *Den Augsburgske Bekendelse - også kaldet Confessio Augustana, og *Luthers lille katekismus
For en sikkerheds skyld vil jeg nævne, at dette heldigvis ikke indebærer noget discipelskab af Luther. Han har skrevet meget, som jeg bestemt ikke er enig med ham i. Det er ikke Luther, men Jesus Kristus som vi "lutheranere" tror på!
Så kan vi ikke vær uenig om at der er tale om vaskeægte lutheranere! Uagtet at de har en lidt anderledes nadverforståelse end den du giver udtryk for.
En meget troende folkefirkepræst sagde, at Jesus er tilstede i nadveren. Han er også tilstede i den troende. Han er også tilstede hvor 2 eller 3 forsamles i hans navn. Han sagde også at offerlammet i GT's offertjeneste er Jesus. Det er Jesus i form af at det repræsenterer Jesu tilstedeværelse, det repræsenterer Jesu stedfortrædende offerdød. Vædderen Abraham ofrede i stedet for Isak er også Jesus, for det trådte i Isaks sted og dermed repræsenterede det Jesus.
Som offerlammet er Jesus og repræsenterer Jesus, sådan er nadversymbolerne også Jesus og repræsenterer Jesus og den forsoning Jesus tilvejebragte. Det symboliserer og repræsenterer endvidere at når vi modtager forsoningen, da tager Jesus bolig i os. Jesus og banker på vor hjertedør. Hjertedøren er en omvendt fængselscelledør. Hjertedøren har kun håndtag indvendig. Jesus kan kun komme ind hvis vi åbner hjertedøren indefra.
Ved nadveren lukker vi dermed vores hjertedør op og lader Jesus komme ind for at tage bolig i os, og dermed "er det ikke længere mig der lever, men Kristus der lever i mig", som Paulus udtrykker det. Når vi sådan lader Jesus komme til i vort liv, så det er ham der i os lever sit liv, da får vi del i guddommelig natur, som der står i 2. Pet. 1,4: "hvorved han har skænket os de største og dyrebare Forjættelser, for at I ved disse skulle få Del i guddommelig Natur, når I undfly Fordærvelsen i Verden, som har sin Grund i Begær".
Vi skal altså undfly fordærvelsen i verden når vi modtager de største og mest dyrebare forjættelser om at få del i guddommelig natur. Og dette hjælper nadveren os til at fatte og forstå.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78714 - 10/01/2007 11:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas - Enig! Du taler næsten som en af os vaskeægte true blue dyed-in-the-wool lutheranere! - jeg vil gerne være medunderskriver på det hele! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78715 - 10/01/2007 11:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina hvor trist.........jeg skulle måske have holdt min mund. Jeg havde ikke tænkt, at det ville gøre dig ked af det.!!! Der er en tid til at tie................Det glemte jeg. Til gengæld véd jeg, at A. Hansen SELV mener, at det ér Kristi Legeme og Blod, han giver menigheden. Det tvivler han ikke på og har aldrig gjort det.  Jeg husker en nadver snak vi havde , lige da jeg var igang med at blive katolik. Han sagde, at lutheranere skam også tror på realpræsensen, at Jesus virkelig giver Sig Selv i nadveren. Dog gemt i brød og vins skikkelse.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78716 - 10/01/2007 11:45
|
Bruger
|
Citat: Hej Andreas -
Enig! Du taler næsten som en af os vaskeægte true blue dyed-in-the-wool lutheranere!
- jeg vil gerne være medunderskriver på det hele!
Jamen du er jo faktisk en hel vaskeægte true blue dyed-in-the-wool adventist 
Nu mangler vi blot at du opdager og studerer den anden halvdel af nadveren 
Et lille hint: Joh. 13, 15 og de foranstående vers. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78718 - 10/01/2007 13:51
|
Bruger
|
Citat: Andreas, nej ved du nu hvad, nu havde vi det lige så godt, og så skriver du minsandten: Citat: Jamen du er jo faktisk en hel vaskeægte true blue dyed-in-the-wool adventist ..
Ren chikane og bagvaskelse! 
Jeps, også i den grad 
Citat: Hvad har jeg dog gjort galt? Vi må skynde os at finde noget vigtigt at være uenige om, hvad skal vi ellers lave her i Café Thomas?
Jamen du ER da en god adventist! Du venter jo Herrens komme!! Ikke sandt?
Hvert år har vi jo i Kirken en tid vi kalder Advent 
Så der var altså blandet lidt humoristisk alvor, eller var det mon alvorlig humor med ind i det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78719 - 10/01/2007 20:39
Because it works
|
GlobalModerator
Bruger
|
Tak for forklaringen. Godt du er alt for konsekvent ... Den med at det også virker på dyr synes jeg da er interessant. Selvom der i NT fortælles om, at Jesus engang sendte nogle dæmoner over i en folk svin, så vil jeg nok alligevel hælde til den opfattelse, at de onde ånder ikke er særligt interesseret i dyrene. Nu sagde jeg også til dig, at lige præcis akupunktur-behandling er jeg mere usikker overfor. Dvs. jeg er ikke så sikker på, at der er noget lusket ved det. Men så siger du: Because it works! Lige præcis den begrundelse synes jeg er uheldig. Hvis bare det virker, skal vi så ikke spørge hvorfor og hvordan? Jeg vil ikke være rask for enhver pris. (Hvis der er en pris). Og hvis der er okkulte kræfter indblandet, så er jeg overbevist om at der virkelig er en pris. En skæbnesvanger pris. Også selvom det hele i første omgang bare opleves som godt og tilforladeligt. Din kampgejst imod kreationister kunne jo indikere et og andet ....  Som jeg tror det, så optræder onde ånder slet ikke altid på en måde som opleves ondt. De bestikker os med en masse godt indtil vi er godt fanget ind og de kan vise deres sande ansigt uden at vi er i stand til at undslippe igen. Du skulle prøve at læse bogen Ånden i hånden - jeg troede det var Gud
Ændret af Netmissionæren (11/01/2007 17:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78720 - 10/01/2007 21:25
|
Bruger
|
LarsBj skriver: "Da jeg selv havde prøvet det, måtte jeg jo konstatere, at mht smertebehandling er det uovertruffen og det har tilsyneladende også andre gavnlige virkninger på min krop. Bl.a. er jeg efter en sådan dyb afslapning fyldt med kampgejst mod de onde kreationister og meget kærlig over for kvinden i mit liv! Er det mon en ond ånd alligevel?"
Hej Lars!
Dyb afslapning.. Andre gavnlige virkninger.. Efter min mening har du her underkastet dig noget, du ikke kan forklare på samme måde som virkningen af en Codymagnyl kan forklares. Du har med andre ord underkastet dig noget metafysisk, som jeg godt kan gå med til at betragte som farligt. Ved metafysisk forstår jeg en åndelig, her dæmonisk, verden, der altid er på udkig efter muligheder for at ødelægge menneskers liv, fordi mennesker er Guds skabninger. Når det så tilsyneladende sker så relativt sjældent, at der forekommer noget, der kan betegnes som dæmonbesættelse, så er årsagen efter min mening, at nogen har bedt Gud om at beskytte os. Det gør Gud, selv om personen, der er genstand for forbønnen, ikke er troende. Hvorfor er menneskeheden ikke forlængst gået til grunde, for eksempel som følge af en atomkrig i 1980'erne, når nu Satan ifølge Bibelen er denne verdens fyrste? Årsagen er ifølge min tro, at Gud har inkarneret sig som menneske i Jesus Kristus for at dele vore vilkår og derved underkaste sig lidelser og død. Det er et led i Guds frelsesplan, som vi ikke kan gennemskue.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78721 - 10/01/2007 22:25
Re: Because it works
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Asbjørn - Citat: Den med at det også virker på dyr synes jeg da er interessant.
Det virker på dyr! - endda meget tydeligere end på mennesker! Tusindkunstneren er simpelthen genial!
Jeg kendte en automekaniker, der havde været hesteopdrætter i sit hjemland (Svejts), og han kom med mange spændende beretninger om sine gode erfaringer med f.eks. at indmure kohorn i staldenes fire hjørner. Engang var alle hestene blevet syge, dyrlægen kunne ikke finde ud af, hvad de fejlede, og det hjalp først, da man opdagede hvorfor: Man havde glemt kohornet i det ene hjørne efter en istandsættelse af muren!
Han anbragte også forskellige hedenske genstande på selve hestene, hvis de blev syge (jeg har glemt hvilke), og at de havde en omgående helbredende virkning var velkendt gennem generationer der hvor han kom fra. Han havde selv oplevet det masser af gange og var ikke et sekund i tvivl.
Jeg er enig i, at onde åndsmagter ikke er interesserede i dyr, men påvirkningen på dyrenes menneske var således markant! Han kendte også en del mystiske ritualer, som han nu anvendte på både hunden og sin familie, når de var syge eller havde problemer.
Han er den eneste ægte hedning - eller okkultist, hedder det vel - (ikke at forveksle med ateist!) som jeg har kendt personlig ... en rigtig gyser fra det virkelige liv! 
Jeg har ikke kontakt med ham mere - fandt en anden mekaniker, fordi han ikke havde tilsvarende succes med at yde service på min bil. Måske havde han glemt at indmure kohorn i autoværkstedet .. 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78723 - 11/01/2007 09:59
|
Bruger
|
Citat: - og lad os, således opmuntret, nyde våbenhvilen lidt endnu!
Jamen hovsa - hvis du insisterer på at vi skal have våbenhvile, da er vi jo nødt til først at få startet en krig 
Har du et forslag til et rigtig godt krigsemne 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78724 - 11/01/2007 13:33
|
Bruger
|
Hej LarsBj Du skriver: Citat: Og som svar på hvorfor: "I tell you why! Because it works, mate" (re: Monty Pythons Michelangelo-sketch)!
Det er vist en sandhed med modifikationer. Jeg har prøvet det engang....og blev ualmindelig syg bagefter. Oven i hatten, mens jeg lå ganske forsvarsløs på briksen, blev jeg introduceret til Falun Gong, - som er noget ganske andet end akupunktur, og havde inden jeg havde fået set mig om sagt "ja" til at prøve det. Jeg droppede dog hurtigt såvel "Falun Gong" som akupunktur.
Til gengæld har jeg oplevet helbredelse ved forbøn i Jesu navn, ligesom mange andre kristne har .....men dette stilles der altid spørgsmålstegn ved.. "placebo-effekt" osv.
Guds fred
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#78725 - 11/01/2007 17:42
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Kirsten Se det ... Det skal jegnok lige ha tænkt lidt mere over. Jeg er som sagt ikke helt på hjemmebane omkring dette tema. Men i udgangspunktet indlader jeg mig ikke på noget, som jeg ikke kan gennemskue og ikke kender baggrunden for. Jeg er nemlig også klar over at Satan er en tusindkunstner uden gode hensigter. Jeg kan heller ikke gennemskue Gud, men ham er jeg til gengæld super-tryg ved 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78726 - 11/01/2007 18:36
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: Måske havde han glemt at indmure kohorn i autoværkstedet ..

Det er alvorlige ting I taler om her - men jeg tillod mig alligevel at få et mindre grineflip over dit meget velformulerede indlæg, Kristina!
Tak!
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#78727 - 11/01/2007 18:44
[Re: Nissen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Selvtak, Brian .. ja der findes emner, der er så alvorlige, at de først er til at have med at gøre, når de har ligget i blød i humor i en halv times tid ..
Humor (lat.): fugt; væske.
Vand. Livets vand.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78728 - 11/01/2007 21:15
Livets vand er ikke alene symbolsk
|
Bruger
|
"Livets vand, livets træ og livets flod nævnes i Bibelen i forbindelse med det tabte paradis, det kommende paradis og den nye jord. Det bruges der i betydningen det evige liv, den livskraft der opretholder det evige liv i skabningen." Hej Andreas! Jeg tror ikke rigtig på, at "livets vand" alene skal betragtes som symbol på det evige liv. Hvorfor være symbolsk, når det kan siges ligeud? I Første Mosebog vers 1 omtales himlen, jorden og at "Guds ånd svævede over vandene." Og videre i vers 6: "Gud sagde: "Der skal være en hvælvning i vandene; den skal skille vandene!" Vand spiller altså en afgørende rolle i Guds skaberværk. Det kan forklare, at vand har helt usædvanlige fysiske og kemiske egenskaber, for eksempel ved at vægtfylden er størst ved plus 4 grader Cel. Så vidt jeg forstår på folkene bag www.grander.dk , har videnskaben endnu ikke forstået (forklaret) vands egenskaber. At fast vand som is flyder oven på flydende vand er også en helt enestående fysisk egenskab. Hvis det var omvendt ville Jorden være en isplanet uden mulighed for liv. For mig at se er den bibelske betegnelse: "Livets vand", derfor noget meget konkret, der er i overensstemmelse med Guds vilje og dermed et fysisk udtryk for design. Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78729 - 11/01/2007 22:14
|
Bruger
|
Hej Hoeg, Jeg kan overhovedet ikke se sammenhængen. Som jeg skrev kender man ikke virkningen af akupunktur, men behandlingen er tilgængelig for kontrollerede forsøg, og man har altså visse erfaringer med behandlingen i lægelige kræfter.
Hvis det har noget med onde ånder at gøre, må jeg sige, at de er begrænset til det rum, for ingen har bemærket noget dæmonisk ved mig. Ud over "de onde kreationister"!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78730 - 11/01/2007 22:17
Re: Livets vand er ikke alene symbolsk
|
Bruger
|
Citat: Jeg tror ikke rigtig på, at "livets vand" alene skal betragtes som symbol på det evige liv. Hvorfor være symbolsk, når det kan siges ligeud? I Første Mosebog vers 1 omtales himlen, jorden og at "Guds ånd svævede over vandene." Og videre i vers 6: "Gud sagde: "Der skal være en hvælvning i vandene; den skal skille vandene!"
Det der har da ikke noget at gøre med Bibelens omtale af "Livets vand".
For mig at se er du faretruende nær grænsen for det okkulte. Jeg siger ikke at du har overskredet denne grænse, men for mig at se nærmer du dig faretruende denne grænse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78731 - 11/01/2007 22:22
|
Bruger
|
Hej Asbjørn, Point taken! Men nogen gange må man jo stole på sin sunde fornuft og logiske sans!  Men jeg er for så vidt enig med dig, om end jeg ikke er så bekymret for de evt dæmoniske kræfter. Jeg mener da, at man skal undersøge akupunktur i kontrollerede forsøg, og det tror jeg da også sker. Jeg har ikke mødt Dr Faustus himself, og dermed har jeg ikke indgået en eksplicit aftale. Så foreløbig stoler jeg på sf & ls og nyder de behagelige bivirkninger!  Men hvis onde ånder ikke altid er onde, hvordan kan du så kende dem? Har du svarer på matthias' spørgsmål om at kende forskel på guder og ...... var det fantasier?? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78732 - 12/01/2007 08:07
Re: Livets vand er ikke alene symbolsk
|
Bruger
|
"For mig at se er du faretruende nær grænsen for det okkulte. Jeg siger ikke at du har overskredet denne grænse, men for mig at se nærmer du dig faretruende denne grænse."
Hej Andreas!
Min mening er, at vi altid er "faretruende" nær det dæmoniske på en eller anden måde. For eksempel;: Hvorfor har så mange mennesker tilsyneladende mistet glæden ved livet, så de ikke formår at undres over skaberværket..? Jeg har lige læst om kulstofsyntesen i tunge stjerner. Disse forunderlige kerneprocesser, der blev opdaget af Fred Hoyle. Jeg forstår godt, at dette blev en øjenåbner for Hoyle. Han blev klar over, at tilfældighed ikke kan være årsag til altet. Vores eneste værn mod det dæmoniske er bøn, nadver og lovprisning. Til sidstnævnte hører erkendelsen af, at naturen er et udtryk for intelligent design, for eksempel kulstofsyntesen i universet. Jo, det dæmoniske er altid klar til at ødelægge livet for menneskene. Jeg har til min store undren hørt en kristen sygeplejerske i ramme alvor forklare, at alt det vanddrikkeri er noget pjat. Det medfører blot en masse unødig og arbejdskrævende bleskift på de gamle og svage på plejehjemmet. Ja, medicinering og mangelfuld forsyning med drikkevand er en effektiv og sikker form for aflivning. Denne form for dødshjælp ved dehydrering er for mig at se noget virkelig dæmonisk, idet den døende også bliver apatisk og derfor mister evnen til at lovprise Gud. Lovprisning af Gud giver et godt helbred og er dødens modstander.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78734 - 12/01/2007 12:50
|
Bruger
|
Hej Kristina "Jeg vil i hvert fald indstille dig til dispensation - - hvis du bare vil love at holde dig fra voodoo med fremsigelse af sataniske besværgelser i forbindelse med dine kultiske nåle-seancer .. " Som du da kan sige det  Guds fred, Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#78735 - 12/01/2007 18:22
|
Bruger
|
Hej Kristina, Tak for dispensationen. Men er det med Vodoo virkelig en betingelse, for en kollega er lige hjemvendt fra ferie i Brasilien med sin familie (han, hun og den 0.9-årige). De besøgte bl.a. familie, idet hun er œ-brasser, og de blev gift dernede...... ved en Vodoo-ceremoni, og de har det godt. Det virker som en stor oplevelse, så måske ..... ?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78736 - 12/01/2007 18:28
[Re: malli]
|
Bruger
|
Uha-da, en missionær i forklædning! Hvor ulækkert! Så undrer det mig ikke, at du blev syg af det. Det lyder dybt uprofessionelt. Man skal se sig for!
Der findes jo klinikker, hvor det er danske læger, der stikker med nålene (ikke i dukker, tror jeg), og vil man prøve akupunktur, er det nok det sikreste.
Min familiepracticus har i øvrigt også, kommer jeg til at tænke på, været på nålekursus (uden døde høns) og tilbyder bl.a. behandlingen til forskellige sportsskaderelaterede lidelser. Han tilbyder dog ikke den "rigtige" langvarige behandling, hvor nålene sidder i 20-30 min. Kun sølle 5, og så når man ikke den dybe afslappelse, der er så virksom.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78737 - 12/01/2007 18:33
|
Bruger
|
Citat: Det er i forbløffende overensstemmelse med, hvad vi kan observere videnskabeligt, herunder loven om entropi: Alle molekyler vil efterhånden forandres og nedbrydes til mindre komplicerede forbindelser. Om entropi-loven gælder elementar-partikler, tror jeg ikke, man ved. Så vidt jeg husker, har man aldrig observeret, at protoner kan henfalde i naturen, det vil sige opløses i stråling.
Overensstemmelse? Hvordan?
Husk i øvrigt: "Entropiloven" gælder i isolerede systemer! Du skal altså vise, at universet ikke tilføres energi udefra, hvis du vil benytte den på hele Kosmos!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78738 - 12/01/2007 22:02
Entropi, åbent eller lukket univers
|
Bruger
|
Overensstemmelse? Hvordan?
- - - -
Skabelsestroende (nogle) antager, at loven om entropi, altså alle molekylers mere eller mindre adskillelse eller opløsning i stråling over tid, blev aktiveret af Gud med det, Bibelen betegner som syndefaldet, hvor døden og kampen for tilværelsen bliver gældende for mennesker og dyr, ja alle livsformer. Hvordan kan vi ikke vide, da vi ikke kan kigge Gud i kortene.
- - - -
Husk i øvrigt: "Entropiloven" gælder i isolerede systemer! Du skal altså vise, at universet ikke tilføres energi udefra, hvis du vil benytte den på hele Kosmos!
Det er ikke muligt for mennesker at påvise noget sådant. Men vi kan observere, at planeten jorden modtager mere energi udefra, end der udstråles fra jorden. Alligevel virker loven om entropi på jorden, som alle kan se.
Skabelsestroen indebærer, at universet er "åbent" og dermed kan påvirkes af kræfter, der ikke kan tilskrives kendte naturlove. Ifølge den materialistiske filosofi antages universet at være lukket og derfor alene kan påvirkes af kendte og observerbare naturlove.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78739 - 12/01/2007 22:14
|
Bruger
|
Hej hoeg Citat: [...] Alle molekyler vil efterhånden forandres og nedbrydes til mindre komplicerede forbindelser. [...]
Det tror jeg ikke jeg har hørt om før. Kan du finde mig en kildehenvisning til det?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#78740 - 12/01/2007 22:25
Re: Entropi, åbent eller lukket univers
|
Bruger
|
Hej hoeg Citat: [...] Skabelsestroende (nogle) antager, at loven om entropi, altså alle molekylers mere eller mindre adskillelse eller opløsning i stråling over tid, blev aktiveret af Gud med det, Bibelen betegner som syndefaldet, hvor døden og kampen for tilværelsen bliver gældende for mennesker og dyr, ja alle livsformer. Hvordan kan vi ikke vide, da vi ikke kan kigge Gud i kortene.
Hvorfor kan vi ikke det?
Citat: [...] vi kan observere, at planeten jorden modtager mere energi udefra, end der udstråles fra jorden. [...]
Det lyder opsigtsvækkende. Kilde?
Citat: Skabelsestroen indebærer, at universet er "åbent" og dermed kan påvirkes af kræfter, der ikke kan tilskrives kendte naturlove.
Men disse påvirkninger manifesterer sig vel i observerbare effekter? Hvordan skelner du en "kraft, der ikke kan tilskrives kendte naturlove" fra en årsag, der skyldes kendte (eller ukendte) "naturlove"?
Citat: Ifølge den materialistiske filosofi antages universet at være lukket og derfor alene kan påvirkes af kendte og observerbare naturlove.
Ordsalat. Hvad er "den materialistiske filosofi"? Hvis universet er "alt, hvad der er" (og mange af dem, du sikkert vil kalde "materialister" mener netop dette), bliver det vel ikke påvirket? Hvorfor kan ukendte naturlove ikke spille ind?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#78741 - 12/01/2007 22:40
|
Bruger
|
hoeg skrev: Citat: [...] [P]laneten jorden modtager mere energi udefra, end der udstråles fra jorden.
Efter et øjebliks eftertanke er jeg sikker på, at dette er vrøvl. Jorden udsender mere energi en den modtager. En tur med Google bekræfter dette. De radioaktive processer i jordens indre genererer 3,8x10^13 Watt (= 38.000 GigaWatt). Denne energi bortstråles til universet.
hilsen matthias
Ændret af matthias (12/01/2007 22:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78742 - 13/01/2007 08:13
|
Bruger
|
"Efter et øjebliks eftertanke er jeg sikker på, at dette er vrøvl. Jorden udsender mere energi en den modtager. En tur med Google bekræfter dette. De radioaktive processer i jordens indre genererer 3,8x10^13 Watt (= 38.000 GigaWatt). Denne energi bortstråles til universet."
hej Matthias!
Du mener altså, at jorden har overskud på energiregnskabet..? Hvordan vil du så forklare, at der opstår istider i perioder, hvor solindstrålingen begrænses? Hvis jeg husker korrekt, er Jupiter den eneste planet, der udstråler mere energi, end den modtager fra solen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78743 - 13/01/2007 08:20
|
Bruger
|
"Men disse påvirkninger manifesterer sig vel i observerbare effekter? Hvordan skelner du en "kraft, der ikke kan tilskrives kendte naturlove" fra en årsag, der skyldes kendte (eller ukendte) "naturlove"?"
Hej Matthias!
Måske i form af "modstrøm", for eksempel ved at livet er opstået. Men vi kender kun resultaterne af denne "modstrøm". Hvordan et guddommelige indgreb, skabelse af liv, konkret er sket, er udenfor empiriens rækkevidde, så det hører hjemme i troens verden.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78744 - 13/01/2007 08:30
|
Bruger
|
- Alle molekyler vil efterhånden forandres og nedbrydes til mindre komplicerede forbindelser. - Det tror jeg ikke jeg har hørt om før. Kan du finde mig en kildehenvisning til det?
Hej Matthias!
Jeg har ikke nogen kildehenvisninger i skrivende stund. At universet udvides (fortyndes) samtidig med at stjernerne efterhånden brænder ud, er så vidt jeg ved bredt accepteret, altså teorien om universets fortsatte afkøling. Dette vil selvfølgelig ændres, hvis universet på et tidspunkt begynder at trække sig sammen. Mig bekendt er der intet, der tyder på, at universet er ved at trække sig sammen. Tværtimod skulle de nyeste observationer tyde på acellereret udvidelse.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78745 - 13/01/2007 13:20
|
Bruger
|
Citat: Skabelsestroende (nogle) antager, at loven om entropi, altså alle molekylers mere eller mindre adskillelse eller opløsning i stråling over tid, blev aktiveret af Gud med det, Bibelen betegner som syndefaldet, hvor døden og kampen for tilværelsen bliver gældende for mennesker og dyr, ja alle livsformer. Hvordan kan vi ikke vide, da vi ikke kan kigge Gud i kortene.
Så "entropiloven" er dit eksempel på, at dæmoniske fænomener kan forklares videnskabeligt? Loven er altså dæmonisk? Men uden den ville termodynamikken ikke fungere, og dermed ville livet ophøre!
Og du skriver, at gud startede "entropiloven". Men er din gud en dæmon?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78746 - 13/01/2007 13:24
|
Bruger
|
Hej hoeg Citat: [...]Jeg har ikke nogen kildehenvisninger i skrivende stund. [...]
Hvor får du så fra at
Citat: Det er i forbløffende overensstemmelse med, hvad vi kan observere videnskabeligt, herunder loven om entropi: Alle molekyler vil efterhånden forandres og nedbrydes til mindre komplicerede forbindelser.
?
Jeg tror, at du er kommet til at høre om teorien om "Big Rip", som forudsiger, at den "mørke energi" efterhånden vil opveje alle tiltrækkende kræfter, inkl. kernekræfterne, og således opløse selv atomerne i deres mindste bestanddele. Men det er en teori, der i øjeblikket kun kan betragtes som en mulig konsekvens af relativitetsteorien. Den er ikke bekræftet af observationer. Læs om "mørk energi" f.eks. her: Wikipedia. Linket kalder "Big Rip" for "some very speculative ideas".
Husk at checke dine "fakta", hoeg.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#78747 - 13/01/2007 13:36
|
Bruger
|
Hej hoeg Citat: Du mener altså, at jorden har overskud på energiregnskabet..?
Nej. Jeg mener, at jorden (set over længere tidsspand) har balance i energiregnskabet. Havde den ikke det, ville den blive varmere og varmere eller koldere og koldere. Og det gør den så vidt jeg ved ikke.
Citat: Hvordan vil du så forklare, at der opstår istider i perioder, hvor solindstrålingen begrænses?
En skinke, der har ligget på køkkenbordet i et døgn har opnået balance i sit energiregnskab. Den udståler lige så meget energi som den modtager, og har opnået køkkenets temperatur.
Lægger man den i køleskabet i et døgn opnår den igen en energibalance. Den udstråler igen lige så meget som den modtager. Blot modtager den nu mindre end da den lå på køkkenbordet.
Jeg synes ikke det er så svært at forstå.
Citat: Hvis jeg husker korrekt, er Jupiter den eneste planet, der udstråler mere energi, end den modtager fra solen.
Og hvis du husker forkert tager du måske fejl. Kan du finde en kilde til at understøtte din hukommelse?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#78748 - 13/01/2007 16:05
|
Bruger
|
"Nej. Jeg mener, at jorden (set over længere tidsspand) har balance i energiregnskabet. Havde den ikke det, ville den blive varmere og varmere eller koldere og koldere. Og det gør den så vidt jeg ved ikke."
Hej Matthias!
Som nævnt skrev jeg alene ud fra hukommelsen, da mine kilder for længst er afleveret på biblioteket. Det lyder helt rigtigt, som du skriver, at jordens gennemsnitlige temperaturniveau skyldes en balancetilstand. Tak for korrektionen. Det vil da også være i overensstemmelse med, at der opstår varme- og kuldeperiode (istider), altså klimaændringer, som følge af ændringer i solindstrålingen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78749 - 13/01/2007 16:15
|
Bruger
|
Så "entropiloven" er dit eksempel på, at dæmoniske fænomener kan forklares videnskabeligt? Loven er altså dæmonisk? Men uden den ville termodynamikken ikke fungere, og dermed ville livet ophøre!
Hej Lars!
Jeg har gjort opmærksom på, hvad andre skabelsestroende har påpeget. Selv synes jeg, det lyder meget interessant, at entropiloven blev aktiveret af Gud ved syndefaldet, hvor jorden og alt livet på jorden blev forbandet af Gud. Konsekvensen heraf er, at Satan er denne verdens fyrste. Derfor er vi underkastet lidelser, forfald og død (entropi). Bibelens budskab er, at mennesker kun kan frelses ved troen på Jesus Kristus.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78750 - 14/01/2007 10:37
Universets varmedød
|
Bruger
|
Hej matthias!
Nej, jeg har aldrig hørt "om teorien om "Big Rip", som forudsiger, at den "mørke energi" efterhånden vil opveje alle tiltrækkende kræfter, inkl. kernekræfterne, og således opløse selv atomerne i deres mindste bestanddele," som du skriver.
Jeg har derimod hørt om bogen "Universets fem aldre," der er anmeldt af Jan Teuber i Aktuel Astronomi, nr. 3, 2003. Her omtales universets mulige skæbne i form af den såkaldte varmedød, altså entropi, og Hawkings teori om "fordampning" af sorte huller.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78751 - 15/01/2007 12:02
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars Citat: Men nogen gange må man jo stole på sin sunde fornuft og logiske sans!
Ja, det er jo lige præcis dét ...
Citat: Men hvis onde ånder ikke altid er onde, hvordan kan du så kende dem?
Det er jo så heller ikke særlig nemt. Men når der sker overnaturlige ting, som ikke kan forbindes med Guds indgriben, så kender jeg kun én anden magt i verden, som kan gøre noget lignende ... Og så er det, at jeg blir utryg.
For mig er ingen åndelige kræfter neutrale. Som Jesus siger det: "Den, der ikke er med mig, er imod mig" (Matt 12,30)
Citat: Har du svarer på matthias' spørgsmål om at kende forskel på guder og ...... var det fantasier??
Hvor har han stillet mig det spørgsmål?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78752 - 15/01/2007 12:19
|
Bruger
|
Hej Asbjørn, Citat: Det er jo så heller ikke særlig nemt. Men når der sker overnaturlige ting, som ikke kan forbindes med Guds indgriben, så kender jeg kun én anden magt i verden, som kan gøre noget lignende ... Og så er det, at jeg blir utryg
Det kræver jo så:
1) at man ved, hvornår noget er overnaturligt og
2) at man kan kende Guds indgriben, når man ser den, og hvis det "dæmoniske" kan se "godt ud", så kan man vel ikke uden videre skelne, eller hvad?
Det hænger sammen med matthias's spørgsmål, som var til Kristina, ikke dig, men alligevel relevant:
Citat: matthias til Kristina: Dette har længe undret mig. Hvordan ved teister, at det er netop deres guddom, de kommunikerer med. Hvordan kan de være sikre på, at de ikke bliver narret af en dæmon?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78753 - 15/01/2007 14:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - du skrev til Asbjørn: Citat: Citat: matthias til Kristina: Dette har længe undret mig. Hvordan ved teister, at det er netop deres guddom, de kommunikerer med. Hvordan kan de være sikre på, at de ikke bliver narret af en dæmon?
- jeg svarede faktisk matthias så godt jeg kunne - håber jeg fik forklaret, at da jeg har lagt mit liv i Guds hænder, er det fordi jeg tror på Ham og har tilllid til Ham og er overbevist om, at når jeg holder mig til Ham og beder til Ham (i Fadervor beder vi "led os ikke i fristelse, men os fra det onde") -
- så vil Han vil beskytte mig og ikke vil lade onde åndsmagter forføre mig. Jesus har ved sin opstandelse overvundet djævelen, og hos Jesus har vi intet at frygte!
Men jeg har ikke, i mig selv, mulighed for at kende forskel! Djævelen (løgneren!) er stærkere og mere intelligent end noget menneske i verden og kan sagtens træde frem som værende en lysets engel.
Så sådan set har I jo ret: Vi kan ikke selv kende forskel på gode og onde åndsmagter! Men vi tilhører Ham som kan! Jeg skrev også (til matthias) "Hvis du kender et menneske, som du har så stor tillid til, at du er 100% sikker på, at vedkommende holder af dig og vil dig det uendelig godt - og altså ikke kunne drømme om at snyde dig .. så er du måske på sporet af et svar på dit spørgsmål."
Men måske kan Asbjørn forklare det på en anden og mere förståelig måde.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78754 - 15/01/2007 14:43
|
Bruger
|
Citat: Hvis du kender et menneske, som du har så stor tillid til,..........
Jamen nu taler vi (faktisk "skriver vi", men schwamdarüber!) altså om hvorvidt en given behandling er dæmonisk eller ej. Her er det ikke en gammel ven, der står for det, men een der (måske) siger, at han kommer fra en gammel ven.... (Eller også er han blot behandler, sådan som jeg ser det).
Og det store problem med din analogi er, at alle mine venner er af kød og blod og har mobiltelefon, som jeg kan tale med dem ved, når jeg vil, og de dokumenterer deres tilstedeværelse i nutiden og ikke i skrifter fra for ca 2000 år siden og ikke set med sikkerhed(?) siden!
Citat: Men måske kan Asbjørn forklare det på en anden og mere förståelig måde
Jeg håber da, at han giver det et forsøg.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78755 - 15/01/2007 20:27
at kende ånden
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars Når vi taler om overnaturlige begivenheder og Guds indgriben, så kan der jo i sagens natur ikke blive tale om eksakt og uimodsigelig viden. Og jeg ved heller ikke om jeg er god til at gennemskue den slags ting. Jeg har så vidt jeg husker aldrig har været i en situation, hvor der skete noget jeg ikke kunne finde en naturlig forklaring på. (Jeg er jo af natur ikke særlig religiøs  ). Hvis jeg oplever noget som jeg er overbevist om er overnaturligt (fx et menneske der bliver levende igen), så vil jeg undersøge om det på nogen måde har sammenhæng med mennesker, der beder til Gud og tror på ham, og om det ærer Guds navn. Kan jeg ikke finde frem til det, så vil jeg være tilbøjelig til at tro, at det er hans modstander, der er på færde. Men kan så absolut blive snydt. Den bog jeg henviste til i et tidligere indlæg i denne tråd handler netop om en kvinde, der troede, at det var Gud hun havde med at gøre. Indtil hun opdagede, at det var hans modstander.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78756 - 26/01/2007 02:14
|
Bruger
|
Citat: Næste gang jeg tager mig et glas vand skal jeg nok huske at tale venligt til det, sådan for en sikkerheds skyld.
Hej Jerry!
Man skulle tro, at du allerede har set filmen VAND. Vidste du, at vand kan brænde..? Nej, det er ikke vandmolekylerne, der brænder. Men de brændbare luftarter, der ifølge filmen forlader vandet, kan antændes, når vandmolekylerne finder sammen i vandets "naturlige struktur", hvorved også de tungere snavspartikler bundfældes. Ifølge russiske forskere kan ovenstående påvises empirisk. Forklaringen er ifølge filmen, at der opstår et "ødelæggende molekylært kaos", når ledningsvand under tryk piskes gennem diverse pumper, filtre, tilsættes klor og andet. At en ortodoks russisk præst kan velsigne vand, så det får helbredende egenskaber, må være et spørgsmål om specielle nådegaver. Det er vel ikke anderledes, end at en Jomfru Maria-statue kan helbrede troende ved berøring eller andet, som så udmærket er beskrevet af tau. Den slags hører hjemme i troens verden. At vand kan være helbredende alene ved at blive tilført til organismen i tilstrækkelige mængder, er velkendt (se www.watercure.com ).
Med venlig hilsen hoeg
Har kigget på watercure.com, som jo bare påpeger et velkendt fænonem, at dehydrering er livstruende. Intet nyt i det.
Men NU har jeg set filmen - og jeg er IKKE imponeret - tværtimod.
Jeg vil gerne opfordre dig - og alle andre evt. interesserede - til at tage tre glas og fylde dem en tredjedel op med ris og en tredjedel vand. Og så sætte etiketter på med henholdsvis gode ønsker og onde ønsker på de to af dem og lade det tredje være.
Og så i øvrigt tale pænt henholdsvis grimt til disse to glas og lade det tredje i fred.
Det er jo et enkelt, simpelt forsøg, som alle kan deltage i. I stedet for ledningsvand, der piskes og tilsættes klor og 'andet' brændbart.
O.k. jeg har endnu ikke startet forsøget selv. Føles lidt for grinagtigt. Men hvis du - som jeg opfatter det - er naiv nok til at prøve, så stiger jeg også på.
Lad det komme til en prøve.
Kun du og jeg? Eller er der andre der gider deltage. Jo flere der deltager, desto bedre evidens for resultaterne.
Jerry PS: Jeg har hele udsendelsen lagret på min computer. Så evt. spørgsmål til udsendelsen kan besvares.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78757 - 27/01/2007 10:10
|
Bruger
|
"Lad det komme til en prøve. Kun du og jeg? Eller er der andre der gider deltage. Jo flere der deltager, desto bedre evidens for resultaterne."
Hej Jerry!
Det kunne være spændende, men jeg tror ikke rigtig på, at jeg for alvor kan "blive vred" på et glas vand..! Det ville være nemmere at afprøve en "Grander-plade", som jeg har anskaffet. Man kunne røre noget jord ud i en beholder og fylde to ens glasbeholdere med det snavsede vand. Det ene glas kunne så stilles på "Grander-pladen" for at se, om vandet hurtigere bliver klart og rent sammenlignet med det ubehandlede vand. Efter at have læst indlæg af Andreas og Kristina er jeg blevet noget betænkelig, da det antydes, at sådanne genstande som en Grander-plade kan være forbundet med noget okkult (?). Jeg har dog svært ved at tro, at en træplade med et spiralformet kobberrør, der indeholder "informeret" vand, kan have nogen "ond og okkult" virkning.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#78758 - 27/01/2007 11:07
|
Bruger
|
Citat: Jeg har dog svært ved at tro, at en træplade med et spiralformet kobberrør, der indeholder "informeret" vand, kan have nogen "ond og okkult" virkning.
Enig! Og du kan også roligt fjerne teksten i det ene og/eller andet sæt gåseøjne uden at ændre sandhedsværdien!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78759 - 27/01/2007 11:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Citat: Jeg har dog svært ved at tro, at en træplade med et spiralformet kobberrør, der indeholder "informeret" vand, kan have nogen "ond og okkult" virkning.
Nejda, det har de fysiske ting i sig selv heller ikke! Lige så lidt som en guldkalv eller en hvid sten eller et helgenbillede eller en statue af en romersk kejser.
Men i det øjeblik, vi åbner os for den fuldstændig uvidenskabelige mulighed, at de måske kan "virke" på en eller anden måde, så kan åndemagter fra den side, vi ikke bryder os om, godt få dem til at virke .. tror jeg!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78760 - 27/01/2007 15:42
|
Bruger
|
Citat:
Det kunne være spændende, men jeg tror ikke rigtig på, at jeg for alvor kan "blive vred" på et glas vand..!
Hej hoeg!
Hvis du boede i Køge, kunne det vel lade sig gøre!
Citat:
Det ville være nemmere at afprøve en "Grander-plade", som jeg har anskaffet. Man kunne røre noget jord ud i en beholder og fylde to ens glasbeholdere med det snavsede vand. Det ene glas kunne så stilles på "Grander-pladen" for at se, om vandet hurtigere bliver klart og rent sammenlignet med det ubehandlede vand. Efter at have læst indlæg af Andreas og Kristina er jeg blevet noget betænkelig, da det antydes, at sådanne genstande som en Grander-plade kan være forbundet med noget okkult (?). Jeg har dog svært ved at tro, at en træplade med et spiralformet kobberrør, der indeholder "informeret" vand, kan have nogen "ond og okkult" virkning.
O.k, det med de tre glas vand var ikke helt alvorligt ment fra min side.
Jeg har ikke før hørt om Grander-pladen, men det er vel lige så pseudovidenskabeligt som de tre glas. Men prøv da bare, jeg tror ikke på, at noget 'ondt og okkult' vil blande sig!
Næste opgave; en pyramide?
Med venlig hilsen Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
|