2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#78526 - 04/01/2007 23:55
Re: Fri vilje - skæbne
[Re: KinaMand]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Kinamand, (i øvrigt en ganske sød film under samme navn)... Fri Vilje og Skæbne! To virkelig intressante emner, som nok er på top 10 over verdens mest diskuterede og omstridte begreber! Det er svær at give dig,.... the ultimate answer of all time and eternity,... Men jeg vil derimod godt skrive mine egne synspunkter på disse begreber hver for sig, og hvordan jeg forstår dem filosofisk, og så hvordan man intregrere dem i fx. sin kristne tro! Desuden til Fri vilje, vil jeg lige liste dig en række filosoffer og forfattere, som er dem jeg personligt vil anse blandt de største tænkere inden for dette emne, og som er helt klart værd at kikke på; Platon, Plotin Augustin Humes Kant Schopenhauer Sarte Quine Hvis det ikke lige er din stærke sidde at fordybe dig i en masse bøger, fandt jeg lige frem på Wiki, hvad de har at sige om emnet! Den findes både engelsk og dansk,.. jeg anbefaler den engelske! --> Wikipedia om fri vilje Men hvad er det her fri vilje for noget? og kan man tale om bunden vilje eller delvis fri vilje, er det noget med at man er en robot? en drone? Og hvad er det her skæbne for noget, og kan det trækkes fra i skat?? Citat: Jeg synes nogle gange man kan blive i tvivl om tingene er styret efter Guds vilje, eller om tingene er resultat af menneskers vilje. Står der noget i biblen om dette?
Så, hvis man en dag bliver kørt ned, er det så Guds vilje? Eller skal man betragte Gud som en tilskuer til livet, her mener jeg, at Han ser alt, men gripper ikke ind.
Hvis skæbnen er bestemt af Gud, hvorfor skal man så i det hele taget gennemleve livet. Hvad er menneskets rolle?
Ved ikke om det sidste gav mening. Det undrer mig bare nogen gange, at Gud har sat hele cirkuset i gang.
Biblen ligger op til at man som kristen skal følge det kristi eksempel i sin levevis, og søge at "gøre" Gud vilje! Problematikken synes jeg kommer frem, når det kommer til "Troen" Får man sin tro eller vælger man sin tro,.. kan man vælge den fra igen, og kan man leve uden og etc etc etc.
Jeg tror på Gud har skænket os fri vilje, sådan at vi kan oprigtigt vælge fra eller til,.. Det med fri vilje, at jeg mener mennesket står over instinktet, og ikke er en drone eller et dyr! Havde vi ingen fri vilje til at vælge troen fra eller til, ville det i mine øjne virke som tvang, hvis man går ind på den debat!
Jeg tvivler på at vi har en skæbne som forud bestemmer alle dele af vores liv, men jeg tror på at mennesket virker efter systemer og mønstre som til dels fungere efter skaberværkert koncept, dog med den mente at den daglige administration af jorden, samfundet er op til mennesker! Skal vi tale om en skæbne for mennesker må det være en "almen gyldig skæbne" og ikke en individuel skæbne som afgører om du bliver bankmand gift med hanne og køber volvo overfor audi og senere rejser ud og bliver postkort sælger på Øst Samoas strande. Så en almen gyldig skæbne må være som fx at Gud forudsiger at en dag, skal alt ophører og dommensdag vil være over os, og så gælder det os alle sammen. Altså, skaberværket har en overordnet skæbne som alle deler i kraft af at være en del af skaberværket og underlagt skaberen!
Hvis man bliver kørt ned, så har man enten ikke set sig for, eller også var personen bag rettet ikke opmærksom nok, ganske enkelt,.. Jeg tror ikke Gud har nogen interesse i lad os blive kørt ned!
Men jeg tror ikke Gud styrer vores liv, han ønsker vi skal leve i overenstemmelse med hans vilje/ide, men det må op til os og vores frie vilje hvordan vi opfylder dem/den...
og til din sidste bemærkning... Guds veje er uransagelige 
Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#78527 - 06/01/2007 03:54
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
|
Citat:
Hvis man bliver kørt ned, så har man enten ikke set sig for, eller også var personen bag rettet ikke opmærksom nok, ganske enkelt,.. Jeg tror ikke Gud har nogen interesse i lad os blive kørt ned!
Men hvis Gud nogle gange lader sig vilje ske gennem mennesket, kunne han så ikke også være skyld i at personen blev kørt ned?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78528 - 06/01/2007 06:41
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lars Citat: Desuden til Fri vilje, vil jeg lige liste dig en række filosoffer og forfattere, som er dem jeg personligt vil anse blandt de største tænkere inden for dette emne, og som er helt klart værd at kikke på;
Platon, Plotin Augustin Humes Kant Schopenhauer Sarte Quine
Du glemte helt at nævne mig... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78529 - 07/01/2007 14:19
|
Anonym
Anonym
|
Og den helt uundværligeste på listen af Fritænkende filosoffer,.. *trommehvirvl* ---- C L O U D H A N D S ----  mvh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#78530 - 07/01/2007 20:22
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Efter Guds vilje er livet fra fødslen til døden sådan og sådan, men det er op til mennesket egen vilje om livet skal være sådan og sådan! Vi lever ikke efter Guds vilje, men efter politikernes vilje som er bestemt af de rige og det har på ingen måder noget med den sande Gud at gøre!
Derfor dør mange uden at ha udfyldt deres skæbne i livet, men hvor den skæbne mennesket i livet får, er en skæbne som gives en af det styrende system og/eller andre mennesker i livet! Skæbnen er derfor bestemt af hvem og hvad dine forældre er og har, og ikke noget med Gud at gøre i den forstand! Derfor lakker jorden mod sin undergang, fordi penge har større værdig end menneskeskæbner!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#78531 - 07/01/2007 23:09
[Re: Arcadia]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Arcadia Citat: Efter Guds vilje er livet fra fødslen til døden sådan og sådan, men det er op til mennesket egen vilje om livet skal være sådan og sådan!
Jeg er enig med dig i at Gud har forudsat nogle ting i menneskelivet, som er en del af hans skaberværk,.. Og unægteligt er der nogle ting som mennesket ikke vilje mæssigt kan undgå, fx døden.. Men en strøtanke kunne være! Mon døden blive alle menneskers skæbne efter syndefaldet, og mon så mennesket havde en anden "almen gyldig skæbne" før eller? (gentager strøtanker!) Jeg er også enig med dig, at mennesket må vælge om det vil følge egne veje eller Guds veje! Men at følge Guds veje er på ingen måde at sådan og sådan "skal du fungere" men sådan og sådan kan eller bør du gøre hvis du vil opnå det som Gud vil love dig, os.. etc.
Med fungere, mener jeg.. hvem du forelsker dig i, hvilket fodboldhold du støtter, om du kørere Fiat etc
Med gøre, mener jeg den indstilling til livet som du handler på overfor andre og som din person i dig selv,..
Hvis det er for abstrakt, skal jeg gerne prøve at koge filosoffien lidt ned og prøve på dansk 
Citat: Vi lever ikke efter Guds vilje,
Desværre har du ret, og det ser ud til at verden er ved at glemme at mennesket kun er en brik i skaberværket,...
Citat: men efter politikernes vilje som er bestemt af de rige og det har på ingen måder noget med den sande Gud at gøre!
Igen kunne det på overfladen se ud til du har ret,.. Penge er mere på dagsordenen end Gud, retfærd, sandhed og etc!
Men jeg synes måske det er lige hårdt nok at bebrejde politikerne, og sige at "alt" eksisterende fungere efter deres vilje! De er trods alt folkevalgte, selvom der findes kluddermikkeler ind imellem!
Vi kan blive enige om at politikere og sådanne har en magt som vedrører mange mennesker og som kan indvirke på vores liv! Men på den anden side er det jo ikke dem der diktere din musiksmag eller din livret eller hvem du må blive gift med, ej heller gør Gud! Vi har frihed, måske ikke totalt, men at opgive lidt af sin frihed for at opnå rettighed og samfund synes jeg er et okay offer! På samme måde at opgive sine menneskelig rettigheder og sådanne for tjene Gud og et værk som står over os, synes jeg er et endnu bedre offer, som egentlig ikke er et offer men et super tilbud!
Citat: Derfor dør mange uden at ha udfyldt deres skæbne i livet, men hvor den skæbne mennesket i livet får, er en skæbne som gives en af det styrende system og/eller andre mennesker i livet! Skæbnen er derfor bestemt af hvem og hvad dine forældre er og har, og ikke noget med Gud at gøre i den forstand! Derfor lakker jorden mod sin undergang, fordi penge har større værdig end menneskeskæbner!
Som jeg skrev i mit andet indlæg, så tror jeg ikke på at mennesker har en individuel skæbne, men vi har en fra Gud fastlagt skæbne som mennesker, altså som skabning i skaberværket,.. f.x at dø, at stå over for sin dom, og etc!
Hvis mennesket havde hver sin skæbne, eksisterede du så? Hvis altså alt du er og gør er forudbestemt? (strøtanke) Mennesket kan meget vel være farvet af det land eller samfund de vokser op i, og deres forældres kår og erhverv, men det er for mig ikke skæbne, og jeg tror bestemt det er muligt at ændre sin vej og sin plads, fx med og hos Gud!
Jeg forbliver din trofaste Lars; stud,theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#78532 - 08/01/2007 02:34
|
Bruger
|
Hej Lars.. Det er rart at høre om din enighed, og at jeg formulere mere forståeligt end tidligere!
Hvad jeg mente med ”sådan og sådan” var ikke ment som noget bestemt, men bare en hentydning til et liv efter Guds vilje, om hvilken dette så er det ene eller det andet for det enkelte menneske, kan kun det enkelte menneske snakke med om, for vi ved hver enkelt om hvad der driver os, hvilken evner vi er født med! Men selv her kan vi ikke udelukke miljøet og arven, som desværre ikke har noget med Gud vilje at gøre, men mere noget med tiden udvikling og hvordan vi har lært vi skal være! Det er her jeg mener at andre mennesker bestemmer hvilken skæbne vi får og ikke nødvendigvis hvilken vi er bestemt til!
Er der f. eks en del personer som føler sig stødt af hvad jeg skriver eller føler at de har mistet for meget, kan disse måske slutte sig sammen og sørger for at jeg får hvad de syndes jeg skal have, også om dette så er døden! Dette vil så være min skæbne, men er dette mon en skæbne som Gud hade bestemt til mig? Et er at disse personers handling ikke ville være efter guddommelig handling, men af egen lyst, hvad i sig selv er klar tegn på at andre bestemte min skæbne! Det kunne også være misbrug fra barnsben af, vold, hjernevask og meget meget mere! Det kunne så ment også være som jeg skrev tidligere, at hvem er en person barn af, for hvis denne forældre ikke er noget og ikke har penge, hvilken mulighed er der så for at denne person, i denne griske verden ville kunne opnå sin skæbne! Måske er det pointen i det hele, for kan vi snakke om en skæbne hvis det ikke var sådan, at selvom en person ikke var af noget særlig, men alligevel slog igennem, så ville det netop være denne persons skæbne! Sådan er det bare ikke i denne verden, for du har kun de og de muligheder i denne verden. Ment at vores måde at leve efter, er bestemt af det system vi er underlagt, altså vedr. uddannelser osv.…
Selvom jeg forstår dig omkring forelskelse, fodboldhold eller bil, så ved du at Gud tager afstand til ting og vil nu også forholde mig til at sige at Gud nok også er totalt ligeglad med fodboldt m.m. Da dette er menneske skabt efter egen forlystelser! Omkring forelskelse, så har vi det med at falde for det vi kender fra vores barndom af, ting som f. eks mindre om vores forældre, mere det vi lider mangel af, frem for det vi har fået i barndommen! Men det er da en ting som biblen berøre, at hver Gud har ført sammen, kan intet menneske splitte!
Ja, de er folkevalgte, men når vi er opvokset i en glemt tro og i en verden som er styret af penge, så har vi vel ikke andre muligheder for at vælge noget andet, end de muligheder er det tilstede! Ser du at verden bliver bedre og selvom folket er medbestemmende i hvordan verden udvikler sig, så ligger ansvaret hos de personer der vil være noget eller tro de kan, men desværre ser det sådan ud, at så snart de er valgt forandre sangen sig, og det kan vel ikke være skæbnebestemt!? Selv er jeg af den overbevisning, at sige at politikerne er indsat af Gud, er for ikke selv at stå til ansvar, men indtil jeg ser/oplever retfærdig og oprigtighed fra politikerne, tro jeg ikke på den.. De har og får den skæbne folket vælger at bestemme for dem og den de selv vælger, da de fleste af politikkerne er børn af i forvejen kendte politiker!
Det er netop på grund af denne magt, at de fleste vender ryggen til folket og hopper i lommerne på den der i forvejen har meget, for er det ikke sådan, at jo mere du har, jo mere skal du få og jo mindre du har, desto mere skal der tages?! Omkring den slags frihed, har vi det rigtig godt i DK, selvom der er stor sult andre steder i verden, men i sidste ende er det dog dem som bestemmer hvad vi må og ikke må, om det er at se, høre, spise eller se ud! Vi er på vej mod tilstande som i USA og det er da kun meget værre end hvordan vi har det nu! Ellers giver jeg dig helt ret.. Nu skanner vi jo også end del sort/hvidt, for et hvert emne er dybere end sådan ligetil.. Der er til gengæld også en frihed jeg ville ofre for at leve et retfærdigt liv, men som du ved frihed for nogle, er nemlig et for stort ofre for andre!!!
Skæbnen for det enkelte er efter hvad de evner og er født til, men som mennesker har vi en skæbne sammen, om dette så er at få jorden til at bukke under eller leve et godt og retfærdigt liv, hvad jeg mere tro. Altså i fællesskabet, men her vil det også komme til hvad der var i tidernes morgen, altså konger! Ja, vi skal heltdivis alle dø og hvilken død kan meget vel være bestemt af vores handlinger i livet. Selv er jeg af den overbevisning, at vi kommer ikke til at stå overfor Gud efter vores død, da vi står overfor Gud i livet, hvad som sagt bestemmer vores adgang til hvad der betegnes som himmelen!
Det vil så sige, at idet at jeg ingen plads må ha i livet, er det tegn på at alles skæbner er udlevede? For nok lever jeg, men ved skam også at jeg ikke får lov til at leve mit liv, da flertallets liv er vigtigere end mit! Så det hvilken skæbne andre giver mig… De skæbner der er i denne verden, er som sagt bestemt af det system vi er underlagt, og idet at der ikke er plads til alle, kan jeg ikke se at politikerne som er folkevalgt er valgt efter deres skæbne, for så ville der være plads til alle! Siger ikke at alt vi gør, er forudbestemt, for der er en vilje, som jeg skrev, Gud ønsker det sådan og sådan, og så det op til os at indse/sørge for..
Mulighederne for forandring er der da, men stadigvæk har ikke alle disse valg, for vi lever under et samfund hvor ét liv intet betyder i forhold til to liv, det er jo demokratiet og det står også i menneskerettighederne at den enkelte kan og må udryddes til fordel for de mange, altså for at beskyldte det vi lever i.. Lad os sige at mit liv har forandret sig meget og måske til det bedre, selvom jeg jo er begyndt at skrive om sådan ting, men er det mon til det bedre? Har tit tænkt på hvorfor Gud kommer til folk, om dette er fordi man synder eller fordi man gør efter Gud!? Er det fordi man synder og jeg derfor ved at jeg snakker sandt og fortæller hvad jeg ved, hvorfor ser andre det så ikke sådan? Altså så syndes de fleste og Gud syndes ikke at komme til dem.. Er det fordi man gør efter Gud, så det jo egentlig på samme måde! Er det fordi jeg ikke syndes, så må det jo være fordi jeg er uskyldig, men så skulle andre jo også se tingende sådan! Måske er det evnen det kommer an på eller bare troen! En ting ved jeg, tingende gå ikke efter Gud vilje og det vi jo enige om!
Har ikke gennemlæst det, så det ikke rettet for fejl!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#78533 - 08/01/2007 06:14
Fri skæbne? Viljen vs Skæbnen (af en søvnig lars)
[Re: Arcadia]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa igen Arcadia,... Det er altså ikke rimeligt, at du skriver sådan et langt svar indlæg til mig,.. Nu har jeg siddet oppe hele natten og filosoferet, og jeg kunne altså ikke få mig selv til at gå i seng, før jeg havde givet dig svar på tiltale!,... Citat: Det er rart at høre om din enighed, og at jeg formulere mere forståeligt end tidligere!
Ja, men delvise enighed,.. Jeg vil kalde det delvis enighed blandet med forståelse for hvad du mener!,... Og jeg synes nu hele tiden du har været nogenlunde forståelige, det er nok mere mig der taber folk med at skrive som en filosof tænker 
Citat: Hvad jeg mente med ”sådan og sådan” var ikke ment som noget bestemt, men bare en hentydning til et liv efter Guds vilje, om hvilken dette så er det ene eller det andet for det enkelte menneske, kan kun det enkelte menneske snakke med om, for vi ved hver enkelt om hvad der driver os, hvilken evner vi er født med!
Okay,.. Men derfor synes jeg stadig at det jeg skrev før har sin gyldighed, men jeg er som sådan ikke uenig med dig, så.. det er jo bare fint 
Citat: Men selv her kan vi ikke udelukke miljøet og arven, som desværre ikke har noget med Gud vilje at gøre, men mere noget med tiden udvikling og hvordan vi har lært vi skal være! Det er her jeg mener at andre mennesker bestemmer hvilken skæbne vi får og ikke nødvendigvis hvilken vi er bestemt til!
Jeg har ikke udelukket miljø og arv, og jeg har heller ikke sagt den ikke har sin indvirke! Men lad mig lige frit citere fra den mest besynderlige ridderfilm nogensinde "A knights Tale" med Heath Ledger,..."Will: Can a man change his stars? Daddy Thatcher: Yes, a man can change his stars,... Dette lidt komiske indspark belyser dog min holdning ganske klart, at jeg tror netop på at mennesket har og er født med muligheder, med sin frie vilje og sin fornuft ved roret! Biblen siger; alt er muligt for Gud, og den tilføjer: Alt er muligt for den som tror!,...
Og selv for den som ikke tror, er jeg helt overbevidst om at hvor der er vilje er der vej,...
Nogens vej her i livet er uden tvivl sværer end andres, men er man villig til at gå, så er der næsten ingen grænse for hvor du kan nå hen!... Jeg beklager dette måske lidt romantiske og ideale billedet, men fordi jeg egentlig burde sove nu, er jeg vel berettiget til at drømme lidt 
Jeg forbeholder mig retten til stadig at mene hvad jeg skrev i det andet indlæg om at "skæbnen" er noget som gælder alle mennesker, som skabning i skaberværket og ikke en individuel skæbne 
Citat: Er der f. eks en del personer som føler sig stødt af hvad jeg skriver eller føler at de har mistet for meget, kan disse måske slutte sig sammen og sørger for at jeg får hvad de syndes jeg skal have, også om dette så er døden!
Du forstår virkelig som en anden Dan Brown, at gøre brug af de farverige og billedefyldte beskrivelser,...  Det bliver altid lidt svært at diskutere når man havner i skrækscenarier, men nej det er da ikke umuligt at hvis du skriver nok balladematrialle herinde at du vil blive jagtet gennem Aarhus´s gader med Ordstyrene og Netmissionæren i hælene på dig med køller og reb,... Men chancen derfor er nok mindre end absolut minimal,.. Men jo, muligheden eksistere, men dette er ikke hvad jeg forbinder med begrebet skæbne!... Så ville det jo lyde, at du blev født med det mål i livet at blive jagtet gennem Aarhus´s gader etc etc,.. og det har jeg svært ved at forlig mig med, og hvis du ikke bor i Aarhus må du gratis vælge op til 3 større danske byer du vil jagtes igennem 
Citat: Dette vil så være min skæbne, men er dette mon en skæbne som Gud hade bestemt til mig? Et er at disse personers handling ikke ville være efter guddommelig handling, men af egen lyst, hvad i sig selv er klar tegn på at andre bestemte min skæbne! Det kunne også være misbrug fra barnsben af, vold, hjernevask og meget meget mere! Det kunne så ment også være som jeg skrev tidligere, at hvem er en person barn af, for hvis denne forældre ikke er noget og ikke har penge, hvilken mulighed er der så for at denne person, i denne griske verden ville kunne opnå sin skæbne! Måske er det pointen i det hele, for kan vi snakke om en skæbne hvis det ikke var sådan, at selvom en person ikke var af noget særlig, men alligevel slog igennem, så ville det netop være denne persons skæbne! Sådan er det bare ikke i denne verden, for du har kun de og de muligheder i denne verden. Ment at vores måde at leve efter, er bestemt af det system vi er underlagt, altså vedr. uddannelser osv.…
Jeg er virkelig glad for at du har brugt en masse tid på at forklare mig det så meget i dybden, men jeg er bare ikke enig med dig, at det er skæbnen,.. Min forståelse af skæbne ligger langt fra den fatalistiske form jeg synes du ligger op til,... Jeg ser måske mere skæbne som det livsideal man er forudbestemt til at udleve, men som jeg ikke tror findes som sådan som en naturligt substans.
Andet end som tidligere nævnt, en overordnet skæbne etc etc etc,(Tænk hvis Asbjørn på JN indførte skat på hvis man gentog sig selv *gulp* så skulle jeg søge om mere i SU snart )
Alt er muligt for den som tror,...
Citat: Selvom jeg forstår dig omkring forelskelse, fodboldhold eller bil, så ved du at Gud tager afstand til ting og vil nu også forholde mig til at sige at Gud nok også er totalt ligeglad med fodboldt m.m. Da dette er menneske skabt efter egen forlystelser! Omkring forelskelse, så har vi det med at falde for det vi kender fra vores barndom af, ting som f. eks mindre om vores forældre, mere det vi lider mangel af, frem for det vi har fået i barndommen! Men det er da en ting som biblen berøre, at hver Gud har ført sammen, kan intet menneske splitte!
Fedt, du forstår også mig, så er det balance i regnskabet indtil videre  Det du skriver her må du altså lige forklare engang til, eller bliver jeg nød til at lægge dig ord i munden,.. 
Jeg tror Gud holder med Liverpool (ligesom en hvis Evangelist gør ) Men jo, du har nok ret i at Gud ikke bruger alt sit krudt fra evighed til evighed på at gå op i det verdslige,... Men jeg tvivler på at Gud sidder og ligge en plan for,... Nå ja, Lars,.. Jo han skal være blond, blive 58 år, dø i en printer-ulykke og iøvrigt være gift med Martin, sry Marta og bo i Hobro,.. Dertil lader Gud mig nok ikke mangle en Aston Martin som lille, så jeg stormer ud og køber en V12er i samme sekund jeg for min børneopsparing... 
Undskyld hvis det virker som om jeg ikke tager dig alvorligt, hvilket jeg gør, men klokken 5 om morgenen er min humor og tankegang ikke for sarte sjæle..
Jeg tror min frie vilje giver mig muligheden for at forelske mig i hvem jeg vil uden kompromis med fortids komplekser, tro eller opdragelse, sådan at det valg mit hjerte træffer er det rigtige valg, og ikke tvunget eller manipuleret eller ført eller en del af min arv... (eller må du lige forklare mig hvordan en dansk/britisk mand opvokset i en kuffert rundt i verden, læsende teologi i Århus finder sammen med en Kenyansk pige, af missionærforældre, som synes backstreetboys er god musik? )
Resten af dit indlæg skildre igen og igen, vores forskellige syn,..
Hvad mener du så er Fri vilje?,.
Citat: En ting ved jeg, tingende gå ikke efter Gud vilje og det vi jo enige om!
Det kan vi blive enige om,... alt ting kører ikke efter Guds vilje!..
Jeg forbliver din trofaste, men søvnige Stud.theol Lars,.. 
Hvis der er stavefejl er det alle jer andres skyld, og hvis ikke de vil have den, så send den videre til Statens råd for firkantede kartofflers fremme! 
(Der skal lige lyde et undskyld til alle som læser dette indlæg, det komiske indslag er effekten af mangel på søvn og for meget online skak)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78534 - 08/01/2007 13:11
Re: Fri skæbne? Viljen vs Skæbnen (af en søvnig lars)
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Citat:
men nej det er da ikke umuligt at hvis du skriver nok balladematrialle herinde at du vil blive jagtet gennem Aarhus´s gader med Ordstyrene og Netmissionæren i hælene på dig med køller og reb,... Men chancen derfor er nok mindre end absolut minimal.

Ja det er en af vores nye arbejdsmetoder i det nye år... du har reddet min dag! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78536 - 08/01/2007 15:15
|
Bruger
Reg.: 05/01/2007
|
Fra begyndelsen ville vi jo selv bestemme uden Gud. Og det fik vi lov til. Vores skæbne ligger I vores ejne hænder. Men Beder vi i tro og gør hvad der er godt i Guds øjne vil han forbarme sig over dette menneske. Jeg bliver sat fri for denne verden og kan selv råde under Guds hånd. Ingen magter kan gøre mig noget, der står Gud imod. Sådan er løftet. Og dette løfte er sandt, da jeg selv oplever det, når blot jeg holder mig inden for loven og gør det som behager Gud. Når jeg kommer uden for må jeg selv bære mine byrder også i fremtiden. Sådan er løftet skrevet frit uden bibelens bokstav.
Tilslut: Hvis man tvivler eller ikke tror på Gud, Jesus. Hvorfor så give ham skylden for ulykker på jorden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78537 - 08/01/2007 16:40
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
Firkantede vandmeloner?,... Verden er af lave...  Jeg er glad for at det fik smilet frem,.. jeg var lidt mere end træt da jeg skrev det, så beklager sorte steder og stavefejl... Latter er godt kh- lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#78538 - 08/01/2007 16:42
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
 selvtak  Skal lige påpege at det er et fiktivt eksempel  Kh- lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#78539 - 08/01/2007 19:42
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej igen Lars ja, det kaldte smilet frem.  OG JA, latter er både sundt og godt. Bedre end firkantede kartofler og vandmeloner, tror jeg bestemt........!  mkh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78540 - 10/01/2007 03:54
|
Bruger
|
Ja, hej igen..
Ja, det kender jeg skam godt, sad også oppe længe da du havde skrevet sidst og også nu.. Du må undskylde at jeg først får svaret nu, men de sidste tragiske nyheder fra Sønderborg har ravet op i ting som i sin tid startet mit skriveri på nettet! Det optager de fleste af mine tanker, så bær over med mig hvis jeg ikke lige er med mere eller hvis der går tid før jeg får svaret!!!
Syndes nu ikke du skriver så filosofisk, kan da følge dig (går jeg ud fra), men om der ligger mere mellem dine ord, kan jeg jo ikke være sikker på. Det er noget som jeg har berørt før, at det ikke altid nemt at skrive med andre, hvis vi siger det modsatte end hvad vi mener eller kommer med tvetydige henvisninger, selvom jeg ikke syndes at ha lagt mærke til dette! Vi er som mennesker forskellige og har det også med at tolke ud fra vores forskellige forståelser, hvis du kan følge mig? Ved derimod godt at jeg kan være noget uforståeligt, og nok også da jeg ikke læste det igennem, men skulle der være noget jeg har formuleret underligt, så skal du bare sige det!
Er det ikke altid bedre at være delvis enig, frem for at være totalt uenig og derfor skrive til ingen verdens nytte? God film fra en glemt tid, hvor ære/ridderlighed var sat i højsæde, men modsat er tiden blevet og den frie vilje er også derefter.. Men ud fra ”stars” som i skæbnen kan jeg følge dig og giver dig helt ret, men ud fra den/de stjerner du er født under på hvilket tidspunkt hvor din skabelse blev til, må jeg tage afstand og forholde mig til at du er hvem du er og ikke engang Gud kan forandre på dette! Han drømte, kæmpet og fandt den skæbne han kæmpet mod, men sådan er det jo altid i film, det onde dør og det gode, sejre! Film er jo et spejlbillede af virkeligheden, et glimt af hvad mennesket søger, ønsker og håber på og ser vi tilbage i tiden, ville dette stadigvæk være en mulighed, men i dag er det et minde om en barbarisk tid, selvom der intet barbarisk er over det.. Tror du ikke at jeg tror?
Valget mellem hvem og hvad vi vil tro, er jo den frie vilje, men lige meget om en tror eller ej, så vil der altid være en vej, medmindre man helt opgiver, men det jo stadigvæk ikke sikkert at den vej der nu er, er den vej man vælger at ville gå, for leder vejen væk fra hvem man er, burdet intet menneske være tvunget til at gå den vej! Vi lever i en udvikling som forsager lukning af veje, da nyt er godt, men gammelt glemt…
De sværeste veje er tilgængelige da ikke mange vil gå disse, for hvem vælger af fri vilje at gå på tornet veje et liv igennem? Er vi begge ikke af den overbevisning at mange vælger at gå på blødt grønt græs, for at undgå den skæbne som de helst ser en anden få?
Du skriver dette ”Jeg beklager dette måske lidt romantiske og ideale billedet, men fordi jeg egentlig burde sove nu, er jeg vel berettiget til at drømme lidt” Det er helt ok, bare der ikke ligger noget andet bag end hvad vi snakker om, men det er egentlig et godt bevis på hvad vi snakker om, for hvor ville drømme være hvis vi levet vores skæbne?
Forstår dig skam udmærket godt, når du snakker om den fælles skæbne for menneskeheden, men stadigvæk er det sådan, at nogle i dette fællesskab får tildelt en skæbne som fællesskabet ikke vil ha noget med at gøre og nægter at tro at der kun findes en individuel skæbne i det negative! Fra tidernes morgen var det fra Gud sådan at der var konger og ikke alle kunne være dette, men tiden har forandret sig og i DK hedder det sig at vi ikke skal tro at vi er noget og du ikke er mere end din næste! Så når du skriver om hvad biblen siger, så ved du også dette med konger og må ha en forståelse af den individuelle skæbne!
Hæ hæ.. Ville da også mene at jeg gør hvad jeg kan for at bevare en god tone herinde, men tænkte nu mere i det virkelig liv! Vi er alle som sagt af forskellige forståelser, fra højt på strå til et liv på bunden og måske tolkes nogle af disse ting på en noget anden måde for nogle! Men det jeg mente med det, var at hvis nogle valgte at jage med gennem diverse byer, så ville disse være direkte bestemmende for hvilken skæbne jeg ville få, altså en skæbne bestemt af mennesket, og det ville så ikke være mennesker der var i Guds gode lys! Igen en skæbne bestemt af andre!
Hæ hæ.. Ja der er mange gentagelser og det ville ikke være godt! Men du kan ikke tænke dig situationer hvor du kunne se ”fatalistisk” på det? Hvis du kan det, så forstår du måske meget af hvad jeg har skrevet om og hvorfor jeg har skrevet om hvilken ting jeg har skrevet om!
Ved ikke lige hvad af det jeg skrev, jeg skulle prøve at forklare igen? Men nej, Gud går op i sådan emner som sandhed, oprigtighed og retfærdighed m.m.
For nogle år siden var jeg på besøg i en rigs sal hos JH og stødte her på en køn sød kvinde som jeg følte min tiltrukket af. Tror mere det var den klarhed jeg kunne høre i hendes forståelse, men nok også det moderlige jeg kunne fornemme fra hende. Hun var gift og hade et barn! Nu er jeg ikke (mere) en person som vil gå imellem et andet par og ønsket egentlig kun at snakke lidt dybere med denne venlige kvinde og måske udviste jeg generthed da jeg snakket med hende, hvad de andre så har tolket på deres måde. Næste gang jeg kigget forbi, var der ikke nogle tvivl om at de hade haft fat i hende, hvad der fik mig til at tænke på hvad der står i biblen, at hvad Gud har bragt sammen, kan intet menneske splitte! Altså hvorfor regere en troende så sådan, for hvis det skulle ha været hende og mig, så skulle de jo egentlig acceptere det! Forstår du hvad jeg mener med dette?
Men omkring hvad du skriver så er ikke alle så heldige at indse, at hvem de måske møder og finder lyst hos, også er den de kommer til at blive gammel med. Hvad vi også kan se på alle de skilsmisser der er i dagens DK. Det er jo som realt lysten som tændes og forblinder vores syn på hvem en person virkelig er og hvad vi egentlig selv ønsker. Mange finder en partner ud fra hvad de kender fra barnsben af. Enten noget de har manglet eller noget de kender for godt. Lidt hen af Ødipus. Selv manglet jeg kærlighed fra min moderen og grundet denne mangel, samt forvirret sind, fandt jeg en partner som mindet om det jeg manglet fra barnsben af. Men det jo dømt på forhånd, da sindet i partneren ligner den jeg kendte! Forstår du? Vil også sige, at sådan noget finder vi først ud af når det er forsendt, altså når man begynder at skulle gå fra hinanden..
Fri vilje, er når du med sikkerhed ved hvem du selv er og kan træffe dine egen valg, uden at der derfor ligger noget andet til grund, som gruppepres eller indlærte ting fra barndommen af! Du står fast som dig selv, og ved hvad du vælger!
Nej ikke alle ting, men livet som det vigtigste er ej heller efter Gud vilje!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
|