Hvilket ben skal man lægge vægten på, når man beder – at bekende sin tro med sigte på andres opbyggelse og trøst, eller modsat, helt at lukke døren til hjertets lønkammer? Jeg har med denne weblog
forsøgt det første. Men kan man som kristen, således som jeg har forsøgt det, bede i al offentlighed, uden samtidig at rette bønnen mod andet end Gud – eller med andre ord, uden at bønnen bliver udvendig og dermed hyklerisk i sin gudsdyrkelse?
PS: Alle kommentarer på selve webloggen er velkomne.
#78517 - 04/01/200713:04Re: Om at bede i al offentlighed
[Re: Ture]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ture ..
Citat: Hvilket ben skal man lægge vægten på, når man beder – at bekende sin tro med sigte på andres opbyggelse og trøst, eller modsat, helt at lukke døren til hjertets lønkammer?
Her tror jeg vi skal være helt fritstillede! Hvis "man" er mig, så kan jeg ikke ret godt bede med sigte på andres opbyggelse og trøst, kun på min egen.
Det hænger nok sammen med, at jeg ikke er så god til at samle tankerne, men let lader mig distrahere, når jeg ikke er alene.
Andre kan have det på en anden måde - bøn er noget helt personligt ..
Men trosbekendelsen og Fadervor har jeg det fint med at sige højt sammen med de øvrige i menigheden ved gudstjenesterne .. det er på samme måde som at synge salmerne sammen så fint og godt med til at styrke vores fællesskab med hinanden i Jesu Kristi legeme - med Ham som hovedet .. !
Hej Ture.. Ifølge Matthausevangeliet (6:5,6) er det at bede i offentlighed vist ikke noget man skal rode sig ud i....
"Om bøn v5 Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v6 Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig." mvh Allan
#78519 - 04/01/200718:04Re: Om at bede i al offentlighed
[Re: akis]
Anonym
Anonym
Hej akis!
Citat: Ifølge Matthausevangeliet (6:5,6) er det at bede i offentlighed vist ikke noget man skal rode sig ud i....
Og i følge Johannes (11,41f) er det noget som Jesus 'roder' sig ud i:
Så tog de stenen væk. Jesus så op mod himlen og sagde: »Fader, jeg takker dig, fordi du har hørt mig. | Selv vidste jeg, at du altid hører mig, men det var for folkeskarens skyld, som står her, at jeg sagde det, for at de skal tro, at du har udsendt mig.«
Jeg tror vi skal lægge mærke til, hvad Jesus egentlig siger: Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker.
Der er altså ikke noget galt i at bede offentligt, men det er galt, hvis det er for at vise sig for mennesker. I dagens Danmark er indstillingen til religion nok meget anderledes end i datidens Israel. Farisæerne blev måske set op til som fromme mænd fordi de bad offentligt; i Danmark ville de blive anset som galninge. Og så kan man overveje, hvad Jesu ord betyder i en menighedssammenhæng...
Hej Jalokin.. Ikke helt enig... Vers 6 fortsætter jo som jeg skrev... "Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig." Det kan vel ikke misforståes??` Men hvis din holdning er: Jesus gør det så må andre også, så fint med mig... Syntes det meste er noget sludder alligevel..