2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#78415 - 03/01/2007 22:30
Hvad lavede Jesus fra han var 12 til han blev 30?
|
Bruger
Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
|
I alternative kredse møder jeg ofte ovenstående spørgsmål. Og der er mange kreative bud, f.eks. at jesus skal have været i Buddhistisk kloster i Indien.
Det var jo muligt at rejse - også langt og meget - så helt kan det vel ikke afvises...
Hvad mener du? Kender du kilder, der belyser dette spørgsmål?
Venlig hilsen Anne Mette
"Ask not what Jesus can do for you Ask what you can do for Jesus - TO DAY" - frit efter John F. Kennedy
|
|
Til toppen
|
|
|
#78416 - 03/01/2007 22:37
Re: Hvad lavede Jesus fra han var 12 til han blev
[Re: Anne Mette]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Anne Mette  Velkommen til! Så vidt, jeg ved, er der ingenting overhovedet i de antikke skrifter, der tyder på, at Jesus har været i Indien, så den teori er ren spekulation. Jeg tror sådan set bare, at Jesus hjalp sin stedfar med at passe tømrerforretningen, og så gætter jeg på, at han på et tidspunkt kom i lære hos en jødisk mester – velsagtens en farisæisk skriftlærd – hvilket så har kvalificeret ham til også selv at blive en mester (rabbi) – læg mærke til, at også farisæerne, de skriftkloge og sadukkæerne kalder ham for mester i evangelierne. Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78418 - 03/01/2007 22:48
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Okay ja, DET har jeg ikke tænkt på! At Paulus er akademiker i den tids forstand og at Peter ikke er det - DET har jeg hæftet mig ved.
At Jesus også skulle have studeret er jo egentlig ganske klart, når man tænker på, hvor sikker han er i loven og profeterne...
Tak!
"Ask not what Jesus can do for you Ask what you can do for Jesus - TO DAY" - frit efter John F. Kennedy
|
|
Til toppen
|
|
|
#78420 - 05/01/2007 17:50
Re: Hvad lavede Jesus fra han var 12 til han blev 30?
[Re: Buus]
|
Bruger
|
Ja det tror jeg jo også. Du antyder, at der er kilder i tidligere udgaver af Bibelen??? Er der det?
AM
|
|
Til toppen
|
|
|
#78421 - 05/01/2007 18:57
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Ja det tror jeg jo også. Du antyder, at der er kilder i tidligere udgaver af Bibelen??? Er der det?
Ja, da han er mormon antyder han at der uden for Bibelen findes andre oplysninger, nemlig i Mormons Bog, Lære og Pagter m.v.
Og samtidig lærer mormonkirken, at den Bibel vi har både er forvansket og fejlagtig og langt fra komplet. Med andre ord, så kan vi slet ikke regne med Bibelen, med mindre den bliver læst i mormonsk tolkning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78422 - 05/01/2007 19:29
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
|
Okay?
Hvor stammer de kilder fra og hvad siger de om mit spørgsmål?
AM
|
|
Til toppen
|
|
|
#78423 - 05/01/2007 21:14
|
Bruger
|
Citat: Hvor stammer de kilder fra og hvad siger de om mit spørgsmål?
Mormonernes grundlægger Josef Smith påstår at han fik overdraget nogle guldplader af en engel. Disse guldplader indeholdt en tekst skrevet med noget der kunne minde om egyptiske hieroglyffer. Josef Smith oversatte disse tekster og det blev til Mormons Bog.
Mormons Bog indeholder en en masse beretninger om hvordan nogle jøder flere hundrede år før Jesu fødsel udvandrede til Amerika og der grundlagde nogle indianske civilisationer. Desuden indeholder bogen oplysninger om hvordan Jesus skulle have været derovre og lært dem den sande evangelium, som altså adskiller sig temmelig meget fra den forkyndelse og lære vi har i Bibelen.
Bl.a. lærer Mormons Bog at inden vi bliver født her på jorden, har vi haft en tilværelse som åndeskabning i Himmelen. Og ved vores død vender vi tilbage til en åndetilværelse i et af niveauer Himmelen er inddelt i.
Dette er en super ultrakort gengivelse og er langt fra dækkende. Men kernen i det er, at mormonernes lære på nogle af de helt centrale punkter er fuldstændig uforenelig med den lære der findes i Bibelen. Og dette skyldes, ifølge mormonerne, at der er udeladt, ændret og forvansket væsentlige dele i vores Bibel hvorfor vores Bibel, ifølge mormonsk opfattelse, er ubrugelig som fundament for den sande lære.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78424 - 05/01/2007 21:50
|
Bruger
|
Tak. Jeg synes nu, at det er pudsigt, at der er så mange af teorierne, der indebærer lange rejser! Her var så endnu én  AM
|
|
Til toppen
|
|
|
#78425 - 05/01/2007 23:34
|
Bruger
|
Citat: Jeg synes nu, at det er pudsigt, at der er så mange af teorierne, der indebærer lange rejser! Her var så endnu én 
Jeps, meget bemærkelsesværdigt.
Og lige så bemærkelsesværdigt: Ingen af alle disse sjove fantasier finder støtte i troværdige kilder, hverken i Jesu samtid, i apostelskrifterne eller de første generationer efter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78427 - 06/01/2007 01:54
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Andreas, Nu lægger du jo ord i munden på mig  - det var nu ikke det jeg mente - se mit svar til Anne Mette - og så har vi slet ikke så hårde følelser overfor Bibelen som du antyder med dine ord. Den er en af Jesu Kristi Kirkes standardværker på lige fod med Mormons Bog - hvis du har læst Mormons Bog som du siger at du har, så ved du også at der i den står at et af formålene med den er at stadfæste og bekræfte for alle mennesker at Bibelens vidnesbyrd om Jesus Kristus er sandt. Vi tror på Bibelen for så vidt, som den er rigtigt oversat. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78429 - 06/01/2007 10:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Buus Citat: Nej jeg kender ikke til tidligere kilder. Jeg mente blot at hvis Bibelen var fuldkommen og uden mangler så ville vi have en mere fuldstændig beretning også om dette.
Det mener jeg ikke. Bibelen er ikke en dagbog eller en CV-biografi - så var den blevet et værk på mange tykke bind bind!
Jeg mener, at Bibelens 66 bøger tilsammen indeholder alt hvad vi har brug for at vide til vor frelse. Når der ikke står noget om Jesu barndom - bortset fra beretningen om hans ophold i templet da han var 12 år gammel - så er det sandsynligvis fordi der ikke skete noget usædvanligt eller afgørende.
Joh 1,25: Der er også mange andre ting, Jesus har gjort; hvis der skulle skrives om dem én for én, tror jeg ikke, at hele verden kunne rumme de bøger, som så måtte skrives.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78430 - 06/01/2007 13:04
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Citat: Og lige så bemærkelsesværdigt: Ingen af alle disse sjove fantasier finder støtte i troværdige kilder, hverken i Jesu samtid, i apostelskrifterne eller de første generationer efter.
Vi skylder nok også at gøre opmærksom på, at Joseph Smith levede i 1800 tallet, så man ikke forveksler hans teorier med oldtidens vidnesbyrd.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78431 - 06/01/2007 15:19
|
Bruger
|
Citat:
Citat:
hvorfor vores Bibel, ifølge mormonsk opfattelse, er ubrugelig som fundament for den sande lære.
Der er ikke noget der er mere fjernt fra sandheden.
Jo da, for hvorfor fører mormonerne ellers en lære der er temmelig fjernt fra Bibelen.
Citat: [ ... ] med de forbehold at præster og oversættere, som ikke havde profetisk gave, har lavet fejl i oversættelsen af den. Sammenligne f.eks. den engelske King James Bibel med den danske oversættelse - det bør være tydeligt for enhver.
Nå, skal vi nu have den gamle træhest frem igen?
Ja, der er nogle af oversættelserne, især de moderne, der nogle steder ikke er særligt gode, det tror jeg da nok at de fleste vil være enige i. Men dette ændrer altså ikke ved, at når du tager en række oversættelser og sammenholder disse vil summen stadig give et korrekt billede af den grundtekst de er oversat fra.
Desuden har man altså alle de gamle grundtekster at sammenholde med. Der er tilstrækkelig med gamle manuskripter til at man sikkerhed kan fastslå ordlyden af de bibelske tekster, og som om dette ikke var nok, så har man så mange bibelcitater hos de apostolske fædre, apologeterne og de tidligste kirkefædre at man alene ud fra disse er i stand til at kunne rekonstruere den bibelske tekst.
Vi kan med andre ord være ganske sikre på at vi har en meget troværdig bibeltekst, og de tekstvarianter vi kan konstatere er stort set alle af en sådan beskaffenhed at de ikke vil være meningsændrende. Og i de få tilfælde hvor man tale om et tekstvariant der er væsentlig afvigende, viser det sig som regel altid at denne differentierende læsning altid er at findes i en marginalmanuskript der ikke har haft særlig udbredelse og dermed ikke været kendt i brede kredse i urkristendommen og den tidligste kristne kirke.
Citat: Men Bibelen indeholder Guds ord og Kristi evangelium. Jeg har fået mange gode vidnesbyrd ved at læse i Bibelen, og den er mig lige så kær som alt andet Herren har åbenbaret til jorden.
Så undrer det mig blot at mormonkirken har en tro og lære der er så væsensforskellig fra Bibelens lære, og sine steder endda er i direkte modstrid
|
|
Til toppen
|
|
|
#78432 - 06/01/2007 15:22
[Re: søgende]
|
Bruger
|
Citat: Vi skylder nok også at gøre opmærksom på, at Joseph Smith levede i 1800 tallet, så man ikke forveksler hans teorier med oldtidens vidnesbyrd.
Fin præcisering at få med. Tak for det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#78433 - 07/01/2007 02:30
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Ja, det kan godt være, at vi har alt, hvad vi skal vide - indtil videre... Men når der er sådan et stort åbent tidsrum på hele 18 år i så vigtig en levetid, så er det vel tilladt at undre sig? Og at fantasere lidt over, hvad der mon skete? Og hvad der mon overhovedet var muligt på den tid?
Så længe vi ikke gør fantasierne til sandhed eller pådutter andre dem. For vi har jo ingen vidnesbyrd om det.
Og der er mange forskellige fantasier. Den med Indien og en åben forbindelse til Buddhismen er kun én af mange, jeg er stødt på. Egentlig synes jeg, at den er sød og økumenisk, når man bare ikke tager den for mere en en drøm.
Tænk, hvis drømmen var sand! At Jesus brugte tiden på at forene alle de på den tid værende religioner/religiøse strømninger i sin person. Det ville da være smukt!
Selma Lagerlöf har jo digtet smukke historier om Jesu barndom bl.a.
Og den svenske fortæller Marianne Frederiksson er inde på lidt af det samme i "Den som vandrer om natten" - at alle de daværende religioner (den græsk/romerske og Babyloniske) er ved at dø og brænde op og op af asken som en Fugl Fønix stiger kristendommen som den eneste sande religion for en ny tid.
Altså, JEG synes det er malerisk!
KH Anne Mette
|
|
Til toppen
|
|
|
#78434 - 07/01/2007 09:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Anne Mette, vi er enige, det er heldigvis ikke forbudt at drømme og fantasere! Men, som Paulus så kedeligt og snusfornuftigt udtrykte det: Alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt. Og selv om vi (nogen af os - jeg tør ikke inkludere mig selv  ) endnu føler os rimelig friske i hovedet, så er vejen meget kort til at få problemer med at skelne mellem vores individuelle drømme hvor vi lægger til og trækker fra hvad Skriften siger, og den virkelige virkelighed: Sandheden. Jeg er selv meget fascineret af kunsten - både maler- og digterkunst - men tror vi skal passe meget på at skille menneskekunst fra Guds ufejlbarlige ord. Så kan det let ende med et farligt rodsammen, hvor vi bliver usikre på, hvad der er sandt .... der skal ikke megen forkert surdej til, før hele dejen bliver gennemsyret i den grad, at vi ikke mere kender Sandheden, Vejen og Livet. Det, som vi i Bibelen faktisk har vidnesbyrd om, synes jeg nu også giver stof til mere lyksalig fordybelse, også malerisk! (jfr.her især Åbenbaringsbogen) end nogen anden bog i verden! Netop fordi den jo ikke er skrevet færdig (vi ser endnu ser meget som i et spejl, en gåde) og fordi der er så meget der kradser og udfordrer i det fantastiske budskab -er der for mig at se mere end nok til resten af livet. Men, tilstået! -jeg læser nu alligevel stadig H.C. Andersens lille perle "Verdens dejligste rose", og også "Julerosen" og "Kristuslegender" af Selma Lagerløf hver jul! Hun er en af mine favoritter ... !  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78436 - 07/01/2007 12:18
Re: tiltro til Er Bibelens forfattere?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej John, du spørger: Citat: Hvorfra er opstået den ide at der ikke skulle komme mere hellig skrift fra Gud og at Bibelen er komplet? Jeg ser frem til dit svar.
Desværre kan jeg næppe give dig et svar, som du kan bruge.
Jeg kan kun sige som min dybe overbevisning
- at Bibelen, som den foreligger her og nu, som er skrevet af mange forskellige syndige mennesker, og oversat af endnu flere forskellige syndige mennesker, er inspireret af Gud selv
- at Gud ved sin Hellige Ånd har overvåget hvert eneste nedskrevet ord og har forhindret, at der kom til at stå noget vild-ledende, dvs. noget, der kunne føre bort fra Kristus, og
- at der ikke mangler nogen for vor frelse nyttig, endsige nødvendig, oplysning.
2.Tim 3,16-17: Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.
og Hebr. 13,9: Lad jer ikke føre på afveje af alle mulige fremmede lærdomme; for det er godt, at hjertet styrkes af nåden og ikke af en bestemt slags mad, som aldrig har gavnet dem, der lagde vægt på det.
Hvorfra er opstået den idé, spørger du. Hvordan kan jeg vide at det er sandt hvad der står?
Hertil kan jeg kun sige, som min hjertes overbevisning, at den "idé" er givet mig ved selvsamme ånds indgriben, som har indblæst selve skriften og givet de 66 bøger i Bibelen sandhedens sammenhængskraft:
Guds Hellige Ånd!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78437 - 07/01/2007 15:44
|
Bruger
|
Citat: Kan du forklare hvorfor vi skal nære så stor tiltro til at de der samlede Bibelens 66 bøger fik det hele med? I Bibelen citered en 10-15 bøger af profeter, seere, krøniker, et mistet brev fra Paulus til Korinth, Enos' profetier som nævnes i Juda brev findes ikke i Bibelen. Hvordan kan den så være komplet. Hvorfra er opstået den ide at der ikke skulle komme mere hellig skrift fra Gud og at Bibelen er komplet?
Det er da egentlig slet ikke så svært!
Ser man på de enkelte skrifter i Bibelen, ser man en indre sammenhæng og harmoni. Hvert skrift der er kommet til er i fuld læremæssig overensstemmelse med det/de skrifter der allerede forelå. Ethvert nyt skrift der kommer til må ikke føre en lære der er i modstrid og som er modsigende det der allerede er åbenbaret.
For NT's vedkommende er kun anerkendt skrifter der enten er skrevet af en apostel eller en meget nær og betroet medarbejder til en apostel.
Mormons Bog, Lære og Pagter m.fl. indeholder en lære der er i modstrid med hvad der står i Bibelen og derfor kan Mormons Bog, Lære og Pagter m.fl ikke være bøger der indeholder åbenbaring fra Gud, for Gud modsiger ikke sig selv og kommer ikke med lærepunkter der er i modstrid med hvad Han allerede har åbenbaret.
Når der fremkommer påstået ny åbenbaring, kan denne nye åbenbaring altid måles og vejes ud fra den åbenbaring der allerede foreligger. Dette princip brugte både Jesus, hans disciple, de første apostle, de apostolske fædre samt de tidligste apologeter og kirkefædre.
Jeg beder for at du vil påbegynde et ærligt, oprigtigt og grundigt studium af Bibelens skrifter, og at Helligånden vil åbne dine øjne og give dig vidnesbyrd om sandheden i Bibelen. Brug Bibelen som målestok og vægtlod nøjagtig som de troende i Berøa gjorde. De granskede (gravede dybt) i Skrifterne (GT's bøger) for at fastslå om Paulus fyldte dem med smart opfundne fabler eller forkyndte dem sandheden fra Gud. Lad os alle sammen bruge dette princip, for det var lige præcis dette princip Jesus selv anvendte, - læs f.eks. beretningen om Jesus og de to disciple på vejen til Emaus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78438 - 07/01/2007 16:28
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Citat: Hej Kristina,
Kan du forklare hvorfor vi skal nære så stor tiltro til at de der samlede Bibelens 66 bøger fik det hele med? I Bibelen citered en 10-15 bøger af profeter, seere, krøniker, et mistet brev fra Paulus til Korinth, Enos' profetier som nævnes i Juda brev findes ikke i Bibelen. Hvordan kan den så være komplet. Hvorfra er opstået den ide at der ikke skulle komme mere hellig skrift fra Gud og at Bibelen er komplet? Jeg ser frem til dit svar.
Mvh John
Hej John,
Det er til syvende og sidst et spørgsmål om tro, er det ikke? Men det kommer selvfølgelig også an på hvad man mener med "det hele". Det er jo klart nok at Jesu liv i perioden fra han var 12 til han blev 30 ikke er med. Så på den måde er det hele der selvfølgelig ikke.
Hvis man med "det hele" mener en fuld forståelse af hvad "pointen" er, tja så er spørgsmålet om der overhovet behøver at være noget. Ved Jesu korsfæstelse behøvede den ene røver intet andet end at tro. Der behøves altså ingenting for at få det hele med.
Men bortset fra det så mener jeg faktisk, at du har nogle pointer. At bibelen er komplet med de omtalte 66 bøger er vel fordi nogle mennesker engang har vedtaget dette. Du behøver ikke være enig i disse menneskers syn på tingene. Der er således intet til hindring for at du kan læse andre skrifter.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78439 - 07/01/2007 17:31
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Citat: At bibelen er komplet med de omtalte 66 bøger er vel fordi nogle mennesker engang har vedtaget dette. Du behøver ikke være enig i disse menneskers syn på tingene. Der er således intet til hindring for at du kan læse andre skrifter.
Nu er spørgsmålet ikke så meget om der kan føjes nye bøger til Bibelen eller ej. Ej heller et spørgsmål om hvilke skrifter man kan læse eller ej.
For GT's vedkommende har vi jo Jesus og apostlenes syn på hvilke bøger der blev henregnet til de autoritative inspirerede bøger. Bøgerne i GT grupperes traditionelt (på Jesu tid) i tre grupper: Loven, Profeterne og Skrifterne. Omkring det 3. århundrede f.Kr. blev det en almindelig opfattelse blandt jøderne at "profetiens tid" var forbi. Det gjorde skrifterne fra den egentlige profettid mere værdifulde og de blev regnet for autoritative og af Gud inspirerede Skrifter. Senest omkring år 200 f.Kr. lå det fast hvilke bøger der blev henregnet til den hebraiske kanon (samlig af autoritative af Gud inspirerede skrifter). Den tidligste bevidnesle af at GT er en afsluttet kanon har vi i Jesu Siraks bog. Jesu Siraks sønnesøn skrev et forord til sin græske oversættelse af bogen i 132 f.Kr. Her refererer han til Loven, Profeterne og de øvrige skrifter. Den vigtigste rabbinske kilde til bestemmelsen af GT's kanon er en traktat i den babylonske Talmud, som kaldes Baba Bathra (14b-15a). Her findes der stof, der sandsynligvis går tilbage til 1. og 2. århundrede f.Kr. og klart henviser til det tredelte GT og også opremser navnene på de fleste bøger. Der nævnes ingen som ikke er med i den kristne kanon.
Dødehavsrullerne har henvisninger til GT's skrifter undtagen Esters Bog. Den jødiske historieskriver Josefus fortæller i sit skrift "Mod Apion" hvilke bøger hans folk betragtede som guddommelige, nemlig 22 bøger fordelt på 3 grupper. De første 5 er Loven (Mosebøgerne), de næste 13 er profeterne, hvor Josefus her i tillæg til 8 profetskrifter regner Daniel, de Krønikebøgerne, Ezra-Nehemias, Ester og Job. De 4 resterende Skrifter er Salmerne, Ordsprogene, Prædikeren og Højsangen. Talt på denne måde udgør de 22, svarende til antallet bogstaver i det hebraiske alfabet, og omfatter de samme 39 skrifter som vi i dag har i GT's kanon.
Jesus understregede og lagde vægt på GT's autoritet både som Guds Ord til Israels folk gennem profeterne og som beretninger om handlinger i historien. Der ligger i Jesu stilling til GT's autoritet og omfang, at Jesu ord til apostlene, at vi kan forvente en supplering af Den Gamle Pagts hellige Skrifter med hellige Skrifter til Den Nye Pagt.
For Den Nye Pagts hellige Skrifter blev der meget tidligt konsensus om på hvilke kritererier autoritative Skrifter skulle hvile. Nemlig disse 4:
Apostolsk forfatterskab Apostolsk tro Gudstjenestlig brug Almindelig udbredelse Der er således ikke tale om, at en gruppe mænd i det 4. århundrede bare sådan udvalgte hvilke bøger der skulle med i Bibelen. Dette lå i princippet allerede fast længe, længe før. Allerede i første halvdel af 2. århundrede e.Kr. ligger NT's kanon i realiteten fast, og der var reelt kun af og til debat om enkelte perifere skrifter. En undtagelse er dog skismaet med Markion, der omkring år 140 e.Kr. vil opstille en alternativ kanon kun omfattende en bearbejdet udgave af Lukas Evangelieum og ligeledes bearbejde udgaver af 13 af Paulus' breve hvor alle citater fra GT var redigeret bort.
Dette skisma med Markion gjorde det klart at den kristne kirke var nødt til at få præciseret hvilke skrifter der hørte med til NT's kanon. I 1740 fandt en antikvitetshandler et gammelt manuskript fra sidste halvdel af det 2. århundrede e.Kr., og som sandsynligvis er affattet af Hippolyt, og som indeholder et ortodokst modtræk til Markion. Manuskriptet kaldes Muratiorium efter sin opdager (Ludovico A. Muratori).
Første del af skriftet er ødelagt, men ser ud til at have nævnt Mattæus og Markus, da Lukas nævnes som det tredje evangelium. Dertil kommer Johannes Evangelium, Apostlenes Gerninger, Alle Paulus' breve, Judas Brev, to af Johannes' Breve, samt Johannes Åbenbaring. De Skrifter, hvis guddommelige myndighed, der i sidste halvdel kunne være en smule usikkerhed om, er altså nogle af de såkalde perifere skrifter. Der er ikke nævnt nogle som ikke senere fik plads i NT.
Det er et grundlæggende synspunkt i den åbenbarings-forståelse, som vi møder i både GT og NT, at Gud våger over sit ord. Derfor er der god grund til at tro, at Herren, som var med i den historiske proces, der førte til GT's kanon også var med i den historiske proces der førte til NT's kanon. Vi har god grund til at tro, at Gud, som er historiens Herre, selv har styret udkrystalliseringen af både Den Gamle Pagts såvel som Den Nye Pagts autoritative hellige skrifter.
Kilde: "Skrift og Åbenbaring" af Henrik Bartholdy m.fl, side 151-169. ISBN 87-7242-179-7, Credo Forlag, København, 1997.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78440 - 07/01/2007 21:35
|
Bruger
|
Citat:
Citat: At bibelen er komplet med de omtalte 66 bøger er vel fordi nogle mennesker engang har vedtaget dette. Du behøver ikke være enig i disse menneskers syn på tingene. Der er således intet til hindring for at du kan læse andre skrifter.
Nu er spørgsmålet ikke så meget om der kan føjes nye bøger til Bibelen eller ej. Ej heller et spørgsmål om hvilke skrifter man kan læse eller ej.
Hej Andreas Falck,
Åh jo, det var jo den linje Buus var i gang med og som jeg svarede på. Når jeg skrev "Der er således intet til hindring for at du kan læse andre skrifter. så må jeg lige tilføje at jeg mente at læse andre skrifter fordi man tillægger dem ligestå stor betydning og vigtighed som den kanoniserede bibel. Det fik jeg ikke udtrykt.
Citat: Der er således ikke tale om, at en gruppe mænd i det 4. århundrede bare sådan udvalgte hvilke bøger der skulle med i Bibelen. Dette lå i princippet allerede fast længe, længe før. ...
Jeg sagde at det "er vel fordi nogle mennesker engang har vedtaget dette. Man kan forklare hvorfor de er blevet enige om netop de bøger, men kan kan ikke bortforklare at det er vedtaget af disse mennesker.
Men iøvrigt tak for redegørelsen over hvordan det hænger sammen.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78441 - 07/01/2007 21:55
|
Bruger
|
Citat: Man kan forklare hvorfor de er blevet enige om netop de bøger, men kan kan ikke bortforklare at det er vedtaget af disse mennesker.
Men iøvrigt tak for redegørelsen over hvordan det hænger sammen.
Der er jo ikke tale om "at det er vedtaget af disse mennesker" for der er jo som sådan ikke rigtig noget der er vedtaget, men det er en proces, som "disse mennesker" så til sidst har tilkendegivet at de tilslutter sig.
Processen kan vi konstatere har fundet sted, og vi kan udlede af processen og de debatter der har været i urkirken og oldkirken, hvilke kriterier der helt fra starten har været gældende for at noget kunne, skulle og ville blive betragtet som et skrift af autoritativ betydning. Vi ser jo allerede både i Peters Brev og i Paulus' breve, at der helt fra starten var visse skrifter der blev tillagt vægt som autoritative skrifter.
Konsensus har været ganske klar, og der kan ikke spores eller ses nogen tilfældighed eller lignende i "udvælgelsesprocessen" for den var jo ret så givet allerede på forhånd.
Jeg ved godt at visse liberal-teologer, bibel-kritikere, gudsfornægtere og andet godtfolk gør sig store anstrengelser for at få billedet til at se anderledes ud, men de mangler underbyggelse for deres ofte ret fritsvævende forestillinger de gør sig for at få de bibelske skrifter til at fremtræde som utroværdige og uhistoriske, som f.eks at beretningerne om Jesus skulle være opfundet lidt efter lidt meget lang tid efter den tid Jesus skulle have levet. Sådanne fantasifulde væverier mangler enhver form for troværdig understøttelse og sæver således helt frit rundt uden holdepunkter.
Og det hjælper dem ej heller at de opfinder fantasiprodukter som Q-skrifter og Q-menigheder og andre lignende nattedrømme ved fuldmånetid.
Og forestillingen om at der skulle være andre ikke-bibelske skrifter af autoritativ art, som skulle have samme vægt som de bibelske skrifter, er også blot en meget tynd kop the når disse "nyåbenbaringer" indeholder en lære og forkyndelse der strider direkte mod den lære og forkyndelse der allerede er åbenbaret i de bibelske inspirerede skrifter. Gud er ikke forvirringens Gud der det ene øjeblik siger ét for bagefter at sige noget andet til et postuleret folkeslag i Amerika. Skal disse mormonske skrifter antages som autoritative inspirerede hellige skrifter givet af Gud gennem ham udvalgte profeter, så påhviler det mormonerne at påvise at der ikke er denne modstrid og modsigelse mellem disse mormonske skrifter og de bibelske skrifter.
Hidtil har de ikke formået at løfte denne bevisbyrde, da der er tydelige uoverensstemmelser. Deres påstand om forvanskninger og forfalskninger af de bibelske skrifter holder altså ikke så meget som blot en kvart meter når den forsøges efterprøvet! Pålideligheden af de bibelske skrifters indhold, hvad formulering angår, er så godt eftervist og dokumenteret, at intet andet skrift fra oldtiden kan måle sig med de bibelske skrifter hvad dette angår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78442 - 07/01/2007 22:57
|
Bruger
|
Andreas Falck skrev: Citat: Der er jo ikke tale om "at det er vedtaget af disse mennesker" for der er jo som sådan ikke rigtig noget der er vedtaget, men det er en proces, som "disse mennesker" så til sidst har tilkendegivet at de tilslutter sig.
Hvilke bøger der er kanoniseret er høj grad blevet vedtaget ellers ville de jo ikke være blevet kanoniseret. Dem der har udvalgt hvilke bøger er også dem der har vedtaget det. Det at de har udvalgt nogle bestemte bøger er en vedtagelse. Selvfølgelig har de tilsluttet sig nogle bestemte retningslinjer, der er næppe nogen der tror at de bare har valgt nogle skrifter ud af det blå. Der er sikkert heller ingen der betvivler at der er tale om en process som de tilslutter sig. Det ville være mærkeligt andet.
Citat: Og forestillingen om at der skulle være andre ikke-bibelske skrifter af autoritativ art, som skulle have samme vægt som de bibelske skrifter, er også blot en meget tynd kop the når disse "nyåbenbaringer" indeholder en lære og forkyndelse der strider direkte mod den lære og forkyndelse der allerede er åbenbaret i de bibelske inspirerede skrifter.
Hvis man tillægger andre skrifter samme vægt, så er det ikke noget man forestiller sig så er det simpelthen en vægt man tillægger dem. Hvilke grunde man har afhænger hvem man er; det kan være erfaring, tro, tillid, viden, intuition og hvad ved jeg.
Citat: Gud er ikke forvirringens Gud der det ene øjeblik siger ét for bagefter at sige noget andet til et postuleret folkeslag i Amerika. Skal disse mormonske skrifter antages som autoritative inspirerede hellige skrifter givet af Gud gennem ham udvalgte profeter, så påhviler det mormonerne at påvise at der ikke er denne modstrid og modsigelse mellem disse mormonske skrifter og de bibelske skrifter.
Det kommer meget an på hvad man tror på og lægger vægt på. Mormoner har tydeligvis tillid til nogle andre ting end dig.
Citat: Hidtil har de ikke formået at løfte denne bevisbyrde, da der er tydelige uoverensstemmelser. Deres påstand om forvanskninger og forfalskninger af de bibelske skrifter holder altså ikke så meget som blot en kvart meter når den forsøges efterprøvet! Pålideligheden af de bibelske skrifters indhold, hvad formulering angår, er så godt eftervist og dokumenteret, at intet andet skrift fra oldtiden kan måle sig med de bibelske skrifter hvad dette angår.
De påstande du snakker om er vist en større diskussion som du åbenbart har sat dig godt ind i. Her kan jeg nok ikke rigtig være med.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78443 - 07/01/2007 23:10
|
Bruger
|
Citat: De påstande du snakker om er vist en større diskussion som du åbenbart har sat dig godt ind i. Her kan jeg nok ikke rigtig være med.
Netop, og derfor kan jeg udtale mig med så stor sikkerhed om hvordan processen er foregået med at nå frem til hvilke der der er kanoniseret og hvilke ikke samt hvorfor.
Der ER nemlig som sådan [b[IKKE tale om en beslutning, men om en proces, hvor praktisk taget alle NT's bøger har været betragtet som autoritative helt fra starten af.
Man kan måske sige at den officielle kanonisering er en bekræftelse af den kanonisering der allerede forelå i form af at skrifterne havde autoritær værdi og betydning allerede medens f.eks. Paulus endnu levede, hvilket Peter jo som bekendt rent faktisk stadfæster. Og dermed har kononiseringsprocessen egentlig aldrig gjort andet end hele tiden at bekræfte det der allerede var.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78444 - 07/01/2007 23:20
|
Bruger
|
Andreas Falck skrev: Citat:
Der ER nemlig som sådan [b[IKKE tale om en beslutning, men om en proces, hvor praktisk taget alle NT's bøger har været betragtet som autoritative helt fra starten af.
Hvorfor i alverden har du så meget imod at det er en beslutning? Hvis processen ikke var mundet ud i en beslutning eller vedtagelse, så var der slet ikke blevet kanoniseret noget som helst.
Iøvrigt er det også en beslutning at tilslutte sig en bestemt proces og at være enig i en bestemt proces.
Mvh, Lars Peter
Ændret af Sandheds-søger (07/01/2007 23:55)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78445 - 08/01/2007 00:03
|
Bruger
|
Citat: Hvorfor i alverden har du så meget imod at det er en beslutning? Hvis processen ikke var mundet ud i en beslutning eller vedtagelse, så var der slet ikke blevet kanoniseret noget som helst.
Som jeg har skrevet var det jo i realiteten allerede kanoniseret længe før man "officielt" foretog en "kanonisering!
Men du er da meget velkommen til at gennemgå faglitteraturen og derigennem vise hvori mine konklussioner er forkerte. Jeg har rent faktisk brugt temmelig mange år på netop dette emne og har læst stakkevis af litteratur, bøger, tidskrifter og artikler om netop dette. Så jeg taler ikke ud fra hvad jeg nu personligt måtte mene om dette og hvad jeg personligt finder mest rigtigt. Jeg udtaler mig på baggrund af en solid faglig forskning i emnet.
Jeg ved ikke hvilken baggrund og viden du har om emnet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78446 - 08/01/2007 01:36
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Hvorfor i alverden har du så meget imod at det er en beslutning? Hvis processen ikke var mundet ud i en beslutning eller vedtagelse, så var der slet ikke blevet kanoniseret noget som helst.
Som jeg har skrevet var det jo i realiteten allerede kanoniseret længe før man "officielt" foretog en "kanonisering!
Som jeg tilføjede i indlægget: Iøvrigt er det også en beslutning at tilslutte sig en bestemt proces og at være enig i en bestemt proces.
Og at gøre kanoniseringen officiel er en vedtagelse.
Hvis vedtagelsen allerede var foretaget tidligere af andre, hvad så? Mit oprindelige indlæg drejede sig om at det var vedtaget af nogle mennesker. Hvis du mener at det var nogle andre mennesker end dem der gjorde det offielt, så var det bare nogle andre.
Ok, du lægger vel op til at det var en konklusion snarere end end vedtagelse disse mennesker foretog sig ved den officielle kanonisering. Jamen det er stadig en gruppe mennesker der foretog den konklusion. Uanset om det var en konklusion, en vedtagelse eller et resultat så blev det gjort af en gruppe mennesker. Disse mennesker var ikke Gud. Disse mennesker har foretaget en fortolkning af skrifter nedfældet af mennesker; de fortolker det som Guds direkte ord, men det er mennesker der siger at netop disse og kun disse skrifter er Guds ord. Man kan kalde det "fortolkning", "konklusion", "vedtagelse", "beslutning", det synes jeg ikke gør den store forskel.
Citat: Men du er da meget velkommen til at gennemgå faglitteraturen og derigennem vise hvori mine konklussioner er forkerte. Jeg har rent faktisk brugt temmelig mange år på netop dette emne og har læst stakkevis af litteratur, bøger, tidskrifter og artikler om netop dette. Så jeg taler ikke ud fra hvad jeg nu personligt måtte mene om dette og hvad jeg personligt finder mest rigtigt. Jeg udtaler mig på baggrund af en solid faglig forskning i emnet.
Jeg har ikke sagt noget om hvorvidt dine konklusioner med hensyn til at der foregik en proces skulle være forkerte. Du har gjort meget for at fortælle mig om hvordan kanoniseringen er fremkommet. Jeg har ikke protesteret imod din redegørelse af hvad der er sket og hvordan det er sket.
Citat: Jeg ved ikke hvilken baggrund og viden du har om emnet?
Jamen jeg har jo slet ikke en viden som bare kommer op i nærheden af din angående den proces. Den proces du skriver om giver en ide om et omfattende projekt. Men det emne jeg skrev om og som du svarede på var at kanoniseringen er blevet vedtaget af mennesker. Helt nøjagtigt skrev jeg: At bibelen er komplet med de omtalte 66 bøger er vel fordi nogle mennesker engang har vedtaget dette.
Du har skrevet en hel masse om hvorfor de 66 bøger er blevet kanoniseret, og voldsomt modsat dig at den er blevet vedtaget. Men det der egentlig er det essentielle i mit udsagn oprindeligt er at det drejer sig om mennesker, og det gælder iøvrigt også tidligere i den proces du nævner. Det er menneskers fortolkning og opfattelse og forståelse, derfor er det at følge en kanonisering som værende det eneste bud på guddommelig inspiration at følge nogle menneskers bud på hvad hvad der er det eneste guddommeligt inspirerede.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78447 - 08/01/2007 01:38
|
Anonym
Anonym
|
Hej vi tidligere haft gang i en lignende debat, kik evt, om der står noget der også  ----> Tryk her! kram Lars..
|
|
Til toppen
|
|
|
#78448 - 08/01/2007 01:58
|
Bruger
|
Hej Andreas, Citat: Der er således ikke tale om, at en gruppe mænd i det 4. århundrede bare sådan udvalgte hvilke bøger der skulle med i Bibelen. Dette lå i princippet allerede fast længe, længe før. Allerede i første halvdel af 2. århundrede e.Kr. ligger NT's kanon i realiteten fast, og der var reelt kun af og til debat om enkelte perifere skrifter Svar: Apostlene døde allerede i det første århundrede, så nu mangler vi bare, at du fylder dette hul ud og viser at linjen helt tilbage til dem blev bevaret ubrudt  - jeg kunne f.eks. godt tænke mig at vide, hvor i Bibelen, Herren siger at apostlene kun skulle forblive i kirken i det første århundrede, at apostle ikke længere skulle være nødvendige. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78449 - 08/01/2007 08:09
|
Bruger
|
Citat: Apostlene døde allerede i det første århundrede, så nu mangler vi bare, at du fylder dette hul ud og viser at linjen helt tilbage til dem blev bevaret ubrudt
Hvilket hul? Hvilken linie?
Vi har jo apostlenes skrifter, skrevet af apostlene, og anerkendt i menighederne allerede medens apostlene stadig var i live. Apostlen Johannes levede indtil ca. år 98-100 e.Kr.
Så hvad er det du efterspørger?
Citat: - jeg kunne f.eks. godt tænke mig at vide, hvor i Bibelen, Herren siger at apostlene kun skulle forblive i kirken i det første århundrede, at apostle ikke længere skulle være nødvendige.
Hvad mener du? Og hvor i Bibelen siges det at der til hver tid skulle være nogle apostle, som et krav fra Herren?
Men bort set fra det, så siger Paulus jo at nogle er kaldet til lærere, nogle til apostle osv. Men om vi nu lige præcis bruger den titel eller en anden titel kan jeg ikke se gør nogen forskel.
Det der tæller, er jo om vi begynder at blande okkulte skrifter ind som et grundlag for vores tro eller ej, eller om vi, som de første kristne, har en helt klar afstandtagen fra skrifter der ikke opfylder kravene for autoritative skrifter. Disse krav opfylder de bibelske skrifter, hvilket de mormonske skrifter jo absolut ikke gør.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78450 - 08/01/2007 08:22
|
Bruger
|
Citat: Du har skrevet en hel masse om hvorfor de 66 bøger er blevet kanoniseret, og voldsomt modsat dig at den er blevet vedtaget. Men det der egentlig er det essentielle i mit udsagn oprindeligt er at det drejer sig om mennesker, og det gælder iøvrigt også tidligere i den proces du nævner. Det er menneskers fortolkning og opfattelse og forståelse, derfor er det at følge en kanonisering som værende det eneste bud på guddommelig inspiration at følge nogle menneskers bud på hvad hvad der er det eneste guddommeligt inspirerede.
Din måde med at formulere det som mennesker der laver en vedtagelse på linie med at beslutte at smutte hen i Netto efter en liter sødmælk bliver helt misvisende.
Procesforløbet viser at der ikke er tale om en vedtagelse. Der er ikke tale om en vedtagelse når det i processen ikke er muligt at udpege hvornår i processen vedtagelsen er foretaget.
Lige netop forståelsen af denne proces der foregår i kanoniseringsforløbet er temmelig vigtig at forstå, da en misvisende formulering heraf alt for fører til nogle helt forkert konklussioner af hvordan det gik til og hvem der egentlig var der ledte og stod bag processen. Se blot på alle de frit svævende teorier mange bibelkritikere jonglerer rundt med og som i store dele af den akademiske verden bliver antaget for at være de rigtige teorier, selv om de altså ikke har nogen reel underbyggelse af dem.
Procesforløbet forklares bedst og mest troværdigt når vi ikke undlader Guds ledelse i forløbet. Med den indre sammenhæng, antallet af enkeltskrifter, integriteten i læren osv. er stærke argumenter for skrifternes inspiration og Guds ledelse i procesforløbet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78451 - 08/01/2007 09:51
|
Bruger
|
Citat: Apostlene døde allerede i det første århundrede, så nu mangler vi bare, at du fylder dette hul ud og viser at linjen helt tilbage til dem blev bevaret ubrudt
Hvilket hul? Hvilken linie?
Vi har jo apostlenes skrifter, skrevet af apostlene, og anerkendt i menighederne allerede medens apostlene stadig var i live. Apostlen Johannes levede indtil ca. år 98-100 e.Kr.
Svar: Så apostlenes skrivelser sikrer en ubrudt myndighedslinje ned til Jesus og apostlene?
"Og de fremstillede to, Josef, som kaldtes Barsabbas med Tilnavn Justus, og Matthias. Og de bade og sagde: "Du Herre! som kender alles Hjerter, vis os den ene, som du har udvalgt af disse to til at få denne Tjenestes og Apostelgernings Plads, som Judas forlod for at gå hen til sit eget Sted. Og de kastede Lod imellem dem, og Loddet faldt på Matthias. og han blev regnet sammen med de elleve Apostle." (Ap.G. 1:23-26)
Da Judas døde blev en anden kaldet til at udfylde den tomme plads han efterlod så der vedblev med at være tolv apostle. Og så er mit spørgsmål til dig, hvornår blev det pludselig ikke mere nødvendigt at udfylde tomme pladser i de tolv apostles råd, efterhånden som de blev myrdet? Hvor i Biblen står det at fremgangsmåde med at overtage en afdød apostels plads skulle ophøre, og ligeledes, hvor i Bibelen står det at skriften alene, uden levende apostle, pludselig skulle være tilstrækkelig? Hvordan kan du vide at præster, som ikke var godkendt af apostlene, ikke tog over efter at de døde? Af Ap.G. 1:23-26 fremgår det tydeligt, at det var Herrens hensigt at der skulle vedblive med at være apostle i kirken.
Herren kaldte embedsmænd, bl.a. apostle, profeter m.fl., i sin kirke for at vi kunne nå frem til "enheden i troen" (Efes. 4:11-13). Med 30.000 kirker idag og den fortsatte opspaltning i flere kirkesamfund går det snarere frem imod større uenighed, end enhed i troen. At sætte lighedstegn imellem tværkirkelig accept og enhed i troen er at skyde helt forbi målet.
Så for at gentage mine spørgsmål:
Hvor i Biblen står det at det nu pludselig ikke længere var nødvendigt at kalde en ny apostel til at udfylde en afdød apostels plads?
Hvor i Bibelen står der at apostlenes breve pludselig i sig selv var tilstrækkeligt uden levende apostle? At de embededer som Jesus oprettede i sin kirke, nu ikke længere var nødvendige, og at man kunne kalde dem hvad man ville. (jfr. Efes. 4:11-13)
Citat: Men bort set fra det, så siger Paulus jo at nogle er kaldet til lærere, nogle til apostle osv. Men om vi nu lige præcis bruger den titel eller en anden titel kan jeg ikke se gør nogen forskel.
Svar: Det må være din egen private mening. Jeg savner igen skriftligt belæg for den holdning. Hvor i Bibelen bliver vi givet den frihed at ændre embederne som Jesus indførte dem i sin kirke, til at nu kan vi pludselig kalde dem hvad vi vil? Det fremgår snarere at disse embeder skulle forblive i kirken indtil enheden i troen blev opnået, jfr. Efes. 4:11-13. Eftersom man kan sige at enheden i sandhed ikke er nået, snarere tværtimod, så er de stadig nødvendige. Det harmonerer med at profeterne og apostlene forudså at et frafald ville komme:
Paulus: "Lad ingen vildlede jer på nogen måde. Først må jo frafaldet komme.." (2.Tess. 2:3)
Vi bekræfter og vidner om at dette frafald skete.
Esajas: "Vanhellig blev jorden under dem, som bor der, thi budet overtrådte de, ændrede ordinanserne, brød den evige pagt." (Esajas 24:5 - King James)
En af de største fejl der er begået siden apostlens død i det første århundrede var, at nogle mennesker bekendtgjorde at skriftens kanon var fuldstændig og, at Gud ikke længere ville tale til jorden ved profeter og apostle. Det passer ganske enkelt ikke. Gud og Kristus ville aldrig ophøre med at tale igennem profeter og apostle.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78452 - 08/01/2007 11:19
|
Bruger
|
Citat: Vi bekræfter og vidner om at dette frafald skete.
Ja, og en kirke (mormonkirken) der opstår i midten af 1800 årene, der oven i købet fører en lære der er i modtrid med Bibelens lære, hvordan kan du undgå at kalde det for frafald.
Jeg har fremlagt dokumentation for at Bibelen indeholder troværdige skrifter fra profeters og apostles pen. Jeg har endvidere argumenteret for, at alle senere skrifter, hvis de skulle kunne antages som autoritative, altså af Gud inspirerede autoritative skrifter, da må dise senere skrifter ikke indeholde en lære der er i modstrid og modsigende den lære der allerede er gjort tilgængelig i de allerede eksisterende inspirerede autoritative skrifter. Dette har du hidtil ikke været i stand til at tilbagevise. Ja, du har end ikke gjort forsøg derpå.
Jeg har ikke noget sted skrevet at samtlige de kirker der i dag findes, alle sammen er udtryk for sande kristendom. Og det får du mig heller aldrig til at sige.
Hvad mormonkirken angår kan der heller ikke fremlægges en ubrudt linie tilbage til de første apostle. Men hvad angår ubrudt apostellinie, kan det jo heller ikke undre at mormonkirken går ind for denne katolske opfindelse, når det nu siges at Josef Smith var jesuitisk frimurer da han grundlagde mormonkirken. Dette i sig selv gør ikke mormonkirken til en frafalden kirke. Det er alene en kirkes lære der kan lægges til grund for en sådan bedømmelse.
Men hvor i Bibelen ser du helt konkret at Jesus har indstiftet et apostelråd på 12, og at der altid skulle være et apostelråd på 12? Vi har kun ÉT tilfælde i Bibelen hvor der bliver valgt en ny apostel. Og vi har altså også personer tituleret som apostel uden at vedkommende var medlem af et 12-mands apostelråd. Derfor er din argumentation for at der til hver en tid skal være et 12-mands stort apostelråd uden værdi, da der ikke er ført dokumentation for at det er eviggyldig institution indstiftet af Jesus selv.
Men jeg er helt med på at der rent faktisk findes en hel del områder, hvor det er muligt at lave forskellige tolkninger af nogle af de udsagn vi har i Bibelen. Men hvad mormonkirken angår, føres der på en række områder en lære der er i direkte modstrid med Biblens lære, og det styrker jo ikke ligefrem mormonkirken når det skal bedømmes hvorvidt mormonkirken i det hele taget er en kristen kirke eller ej.
Det er jo ikke ukendt, at de fleste slet ikke anerkender mormonkirken som en kristen kirke!
Men det der er langt mere interessant, er, hvis du ud fra Bibelen vil dokumentere mormonkirkens lærepunkter der hvor de afviger fra den almindelige kristne bibelske lære.
Summa Summarum: Det er dokumenteret at Bibelens skrifter er troværdige skrifter, og at disse ikke er blevet forvansket og ændret som du har fremlagt påstand om.
Da det således er godtgjort at både GT og NT er troværdige inspirerede autoritative skrifter, undgør disse skrifter et troværdigt grundlag til bedømmelse af om andre skrifters læremæssige indhold er i overensstemmelse med tidligere givne åbenbaringer.
For at et skrift affattet samtidig med, eller senere end de første apostle, er og har der altid været konsensus om at sådanne skrifter skal have apostolsk forfatterskab, indeholde en lære i overensstemmelse med apostolisk tro, skal være almindeligt udbredt til gudstjenestlig brug, samt iøvrigt have en bred og almindelig udbredelse i de kristne menigheder.
Ingen af disse krav opfylder de mormonske skrifter!
|
|
Til toppen
|
|
|
#78454 - 08/01/2007 22:34
|
Bruger
|
Andreas Falck skrev: Citat: Din måde med at formulere det som mennesker der laver en vedtagelse på linie med at beslutte at smutte hen i Netto efter en liter sødmælk bliver helt misvisende.
Eftersom jeg anerkendte at der er tale om en stor proces, så må det siges at være noget helt andet end en almindelig dagligdags vedtagelse jeg formulerede.
Citat: Procesforløbet viser at der ikke er tale om en vedtagelse. Der er ikke tale om en vedtagelse når det i processen ikke er muligt at udpege hvornår i processen vedtagelsen er foretaget.
Du har påvist at man valgte at følge en bestemt rød tråd og at man defor nødvendigvis kun kunne kanonisere de skrifter der fulgte netop denne røde tråd. Jeg er da helt med på at det i en sådan situation sikkert er soleklart, at hvad man skal kanonisere højst sandsynligt vil give sig af sig selv, eftersom man ikke kan kanonisere noget som afviger fra denne tråd. At nægte at kalde det en vedtagelse er at fornærme folks intelligens.
Der er andre der følger andre tråde, f.eks. indenfor jødedommen, hvor man ikke anerkender at det Gamle Testamente (som de selvsagt også har et andet navn til end lige G.T.) forudsiger nogetsomhelst om Jesus Kristus.
Der må nødvendigvis være tale om et valg.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78455 - 09/01/2007 00:43
|
Bruger
|
Citat: Der må nødvendigvis være tale om et valg.
Jeg må formåde at enten har jeg talt hen over hovedet på dig, eller også er der nogle væsentlige elementer i min udredning og argumentation der er ikke er gjort tilstrækkelig forståelig.
Kan du vedtage som en vedtagelse der allerede er er vedtaget ved en forudgående vedtagelse, at du vil vedtage at en rød bil er rød fordi man allerede for nogle hundrede år siden har vedtaget at den røde farve er en farve der er rød, fordi man nu engang har vedtaget at rød er rød.
Det er noget i den stil jeg opfatter dine forsøg på at fastholde begrebet "vedtaget" om noget der slet ikke er vedtaget, men hvor man blot har valgt at konstatere det faktiske forhold, nemlig at NT's skrifter ER autoritative. Der ER det, det er ikke noget man på noget tidspunkt vedtager. De ER det bare, og det konstaterer man så at de er. Og så er den ikke længere.
Og holder du stadig fast i at det skal være en "vedtagelse" som nogle mennesker har besluttet sig for at det vil de vedtage ... tja, så for min og fredens skyld ingen alarm. Men det bliver det altså bare ikke mere rigtig af. Det er og bliver stadig en helt forkert og vildledende beskrivelse og benævnelse af hvad der foregik.
Tak for snakken.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78456 - 09/01/2007 00:54
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Der må nødvendigvis være tale om et valg.
Jeg må formåde at enten har jeg talt hen over hovedet på dig, eller også er der nogle væsentlige elementer i min udredning og argumentation der er ikke er gjort tilstrækkelig forståelig.
Kan du vedtage som en vedtagelse der allerede er er vedtaget ved en forudgående vedtagelse, at du vil vedtage at en rød bil er rød fordi man allerede for nogle hundrede år siden har vedtaget at den røde farve er en farve der er rød, fordi man nu engang har vedtaget at rød er rød.
Det er noget i den stil jeg opfatter dine forsøg på at fastholde begrebet "vedtaget" om noget der slet ikke er vedtaget, men hvor man blot har valgt at konstatere det faktiske forhold, nemlig at NT's skrifter ER autoritative. Der ER det, det er ikke noget man på noget tidspunkt vedtager. De ER det bare, og det konstaterer man så at de er. Og så er den ikke længere.
Og holder du stadig fast i at det skal være en "vedtagelse" som nogle mennesker har besluttet sig for at det vil de vedtage ... tja, så for min og fredens skyld ingen alarm. Men det bliver det altså bare ikke mere rigtig af. Det er og bliver stadig en helt forkert og vildledende beskrivelse og benævnelse af hvad der foregik.
Tak for snakken.
Du har så tydeligvis også vedtaget (eller besluttet) at NT's skrifter ER autoritative.
Tak i lige måde!
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78457 - 09/01/2007 01:22
|
Bruger
|
Citat: Du har så tydeligvis også vedtaget (eller besluttet) at NT's skrifter ER autoritative.
Tja, nu føler jeg næsten at jeg bliver nødt til at bryde mit princip og komme med en suplerende bemærkning:
Nej, jeg har ikke belsuttet noget.
Men faktum er, at NT's skrifter lige fra første færd, lige fra skribenten tager pennen i sin hånd og sætter det første pennestrøg har skriftet autoritet. Dette ser vi bl.a. af at Paulus selv siger at hans breve skal cirkulere rundt til andre menigheder. At Paulus' skrifter havde autoritet helt fra starten bekræftes af apostlen Peter i et af hans breve. At evangelieberetningerne havde autoritet allerede da skrev sine breve frfemgår af hans breve, og bekræftes senere af de apostolske fædre og igen af apologeterne, dernæst af de tidligste kirkefædre. Så NT's skrifters autoritative stilling er bekræftet i en ubrudt linie helt tilbage fra deres tilblivelse.
Nu kan det vist ikke siges tydeligere og mere klart. Og jeg har fremlagt tilstrækkelig med underbygget argumentation til at der ikke kan rejses berettiget tvivl om at det forholder sig således.
Endnu engang tak for snakken. Den har været spændende på mange måder, og også fornøjeligt at udveksle tanker med dig. Du er kommet med mange gode indput, og jeg ser med glæde frem til at vi kan tage fat på andre emner og få en god og grundig dialog om disse også. Du har været en absolut seriøs "modspiller".
|
|
Til toppen
|
|
|
#78458 - 09/01/2007 01:47
|
Bruger
|
Andreas Falck skrev: Citat: Endnu engang tak for snakken. Den har været spændende på mange måder, og også fornøjeligt at udveksle tanker med dig. Du er kommet med mange gode indput, og jeg ser med glæde frem til at vi kan tage fat på andre emner og få en god og grundig dialog om disse også. Du har været en absolut seriøs "modspiller".
Tak for de pæne ord. Denne debat har været en usædvenlig oplevelse, og du har sandelig givet stof til eftertanke.
Jeg kan ikke lade være med lige at komme med en definition fra "Ordbog over det Danske Sprog". Det er udpluk fra definitionen på "vedtage". Der er et link så både du og andre kan læse det hele:
Citat: Ordbog over det Danske Sprog http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=vedtage
Vedtage:
1) egl.: tage imod noget, der ydes ell. tilbydes en.
1.2) anerkende som ell. erklære for god, rigtig, fyldestgørende;
1.4) om flere personer: blive enige om; bestemme ell. beslutte i fællesskab;
1.5) optage, antage en tro, skik osv. (jf. bet. 1.6) ell. fastlægge noget som praksis, tradition.
1.6) part. vedtagen brugt (til bet. 1.5) som adj.: fastlagt ved sædvanlig praksis, tradition, skik og brug; almindelig antaget, brugt; traditionel; gængs; tidligere ogs.: som en enkelt person har antaget som praksis, sædvane.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#78461 - 10/01/2007 13:59
Re: Mine spørgs
|
Bruger
|
Citat: Du besvarede ikke mine spørgsmål:
Citat: 1) Hvor i Biblen står det at det nu pludselig ikke længere var nødvendigt at kalde en ny apostel til at udfylde en afdød apostels plads?
Hvor i Bibelen står der at der skal vælges en apostel.
Citat: 2) Hvor i Bibelen står der at apostlenes breve pludselig i sig selv var tilstrækkeligt uden levende apostle? At de embededer som Jesus oprettede i sin kirke, nu ikke længere var nødvendige, og at man kunne kalde dem hvad man ville. (jfr. Efes. 4:11-13)
Hvor står der i Bibelen at det altid skulle foregå på netop den måde, og at der ikke var andre måder til andre tider i andre situationer.
Citat: Du siger at alt skal måles ud fra Bibelen, men altså ikke i det her tilfælde, hvor der blev kaldet en ny apostel til at udfylde den tomme plads efter Judas?
Hvor i Bibelen står der at der ved hver apostels død skulle vælges en ny apostel til afløsning af den døde.
Citat: Prøv nu at besvare mine spørgsmål istedet for al den udenomssnak. Vi er slet ikke så slemme som du tror.
Jeg har slet ikke på noget tidspunkt snakket om at I er slemme
Citat: Mht. om der skulle være noget der hed de tolvs råd - tolvs råd eller tolv apostle - kald det hvad du vil. Herren kaldte tolv apostle, og jeg går ud fra at de mødtes fra tid til anden - holde råd eller hvad du selv vil kalde det.
Plus den trettende, ved navn Saulus, der fik sit navn ændret til Paulus. Han blev apostel medens de andre 12 endnu var i live og var apostle.
Citat: Jeg skal nok besvare dit spørgsmål lige så snart du, ud fra Bibelen, har vist at der er skriftligt belæg for at apostle skulle ophøre med at være i kirken.
Hvor i Bibelen er det nu lige at der står at der skal være et apostelråd på 12 der skal lede kirken?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78462 - 10/01/2007 15:35
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej John,
Om det er forfærdeligt at tro på et universelt frafald... næh, egentlig ikke, men der kan umuligt være sket et sådant, for Herren siger selv om den kirke, han grundlægger, at "dødsrigets porte skal ikke få magt over den" - et fuldstændigt frafald er altså umuligt, for så vil dødsrigets porte netop få magt over den.
Som protestant tror jeg, at der var læremæssige problemer i den katolske kirke anno 1530, og nogle af dem endnu i dag. Der var også dårlige paver fra tid til anden, og nogle af dem misbrugte deres magt; et faktum, som Luther langt fra var den første til at pege på - se fx Dante o. 1300.
Jeg er dog ikke i stand til helt at vurdere reformationen, men ser den som et oprør mod flere ting, bl.a. det kirkelige hierarki, skolastikken, afladsbrevene, bodsøvelser og meget mere. Men jeg mener også, at den - som alt hvad der er en modreaktion mod noget andet - gik for vidt på nogle områder (fx i dens syn på tradition og på fornuft).
At der findes 30.000 eksisterende kirkeretninger er vist en myte, men du er velkommen til at finde dokumentation. Jeg mener dog ikke, at det tjener til disse kirkestifteres ros, at de starter en ny kirke og dermed bidrager yderligere til splittelsen - tværtimod. Vi vil også erindre, at Martin Luther blev smidt ud af den katolske kirke, han ønskede ingen ny kirke.
Jeg skrev også bare, at hvis der kan være tale om en apostolsk autoritet i kirken, så vil jeg hellere tro på én, der fører sin autoritet tilbage til Peter (jeg har ikke kigget på dokumentationen for dette endnu) og som desuden er i overensstemmelse med størstedelen af 2000 års kristendomsforståelse end på én af 100 amerikanske religionsstiftere, der bygger sin lære på en personlig åbenbaring.
Men lad mig spørge dig om noget: I de 1800 år fra Kirken faldt fra til Joseph Smith modtog sin åbenbaring, har der da ikke været én eneste sand kristen? Jeg tror selv, at der siden Jesus stiftede sin kirke, har været én sand Kirke. Ikke én sand katolsk organisation, men én sand åndelig Kirke, som dødsriget ikke kan eller skal få magten over.
Hvis du kan finde verset i Apg. skal jeg gerne kommentere, men mon ikke det handler om Jesu genkomst, og at han skal genoprette skaberværket?
Og hvad er det, der skal genoprettes? Hvis det er en forkert forståelse af Jesu person, af Gud, så skete frafaldet aller senest i generationen lige efter Jesus. Du finder ikke mormonske dogmer hos én eneste kirkefader, ej heller i evangelierne. Så hvis JS har ret, så er det alle de folk, hvem Peter og Paulus har prædiket til, der er faldet fra. Med en tidlig datering af NT, hvor vi antager, at de er skrevet af dem, de giver sig ud for, vil det sige, at det er Peter og Paulus selv, der er faldet fra. Med mindre der da er sket en altomfattende revision af næsten alle NT-skrifter. Hvilket måske virkede plausibelt i 1800-tallet, men i dag må anses for umuligt.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#78463 - 12/01/2007 02:49
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen,
Citat: et universelt frafald... næh, egentlig ikke, men der kan umuligt være sket et sådant, for Herren siger selv om den kirke, han grundlægger, at "dødsrigets porte skal ikke få magt over den" - et fuldstændigt frafald er altså umuligt, for så vil dødsrigets porte netop få magt over den.
Svar:
"Det (dyret) fik givet magt til at føre krig mod de hellige og besejre dem, og det fik givet magt over hver stamme og folk, tungemål og folkeslag. Og alle, der bor på jorden, vil tilbede det, enhver, hvis navn ikke, fra verden blev grundlagt, står skrevet i livets bog, det slagtede lams bog. Har nogen øre, skal han høre!" (Johs. Åb. 13:7-9)
De hellige er medlemmerne af Jesu Kristi Kirke dengang. Når Herren sagde kirken, i det løfte som du nævner, så mente han naturligvis den kirke, som han selv havde oprettet, ikke kirker som andre mennesker havde fundet på, eller ville finde på, at oprette.
Citat: Som protestant tror jeg, at der var læremæssige problemer i den katolske kirke anno 1530, og nogle af dem endnu i dag. Der var også dårlige paver fra tid til anden, og nogle af dem misbrugte deres magt; et faktum, som Luther langt fra var den første til at pege på - se fx Dante o. 1300.
Svar: Ja der var nogle doktrinære uenigheder. Jeg har ikke læst Dante - hvad hedder bogen, jeg kunne godt tænke mig at læse den. Martin Luther kom jo med hans 95 områder, eller teser, med fejl i kirken på hans tid. Huldrych Zwingli fremkom i Schweiz med 67 reformistiske teser. John Calvin fra Frankrig, John Knox fra Skotland og mange andre bidrog til dette, hvorved reformationen var startet
Citat: Jeg er dog ikke i stand til helt at vurdere reformationen, men ser den som et oprør mod flere ting, bl.a. det kirkelige hierarki, skolastikken, afladsbrevene, bodsøvelser og meget mere. Men jeg mener også, at den - som alt hvad der er en modreaktion mod noget andet - gik for vidt på nogle områder (fx i dens syn på tradition og på fornuft).
Svar: Jeg er ikke lærd udi disse ting, men en af de ting, som vakte megen forargelse på det tidspunkt var den katolske kirkes praksis med afladshandel. Man udgav afladsbreve for penge, fordi man manglede penge til fordel for bygning af Peterskirken i Rom. Den der købte et afladsbrev for penge, forkortede iflg. kirken sin tid i skærsilden. Ja, man kunne ligefrem købe tilgivelse for synder, man ikke havde begået endnu. Og så kunne man få et brev fra Paven selv, hvori der stod hvor mange år man slap for skærsilden. En af afladshandlere, Johann Tetzel, gik rundt og råbte:
"Når pengene i kisten klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer."
I Mormons Bog står der en forudsigelse, en profeti fra mellem 400-421 e.K. om denne praksis med at give syndsforladelse for penge:
"Ja, de skal komme på en dag, da der vil være bygget kirker som vil sige: Kom hid, og for penge skal i få tilgivelse for jeres synder." (Morm. 8:32)
Så var der kirkens udråbelsen af kættere, som jeg ved at nutidens medlemmer af den kirke ikke er skyld i, men det er ikke desto mindre en skamplet på kirkens historie, som bestemt ikke underbygger at der skulle gå en ubrudt linje fra apostelen Peter ned til disse præster.
Mange af disse anderledes troende, blev brændt på bålet, blev kvalt eller myrdet på grusomste vis, (tilsyneladende) i Kristi navn. William Tyndale som foretog den første direkte oversættelse af Bibelen fra hebræisk, græsk til engelsk blev også udråbt som kætter. Da han ved en lejlighed havde en kontrovers med en lærd mand, sagde han til denne:
"Hvis Gud vil skåne mit liv i mange år, vil jeg gøre det muligt, at den dreng, som pløjer marken, skal vide mere om skrifterne, end I gør."
Han blev kvalt og brændt på et bål nær Bruxelles. Kunne Jesus Kristus i nogen som helst grad være involveret i den slags handlinger? Årsagerne til at den slags ting indfandt sig var at der skete et frafald. Havde Jesus Kristus og apostlene været der ville disse ting aldrig have fundet sted.
Citat: At der findes 30.000 eksisterende kirkeretninger er vist en myte, men du er velkommen til at finde dokumentation. Jeg mener dog ikke, at det tjener til disse kirkestifteres ros, at de starter en ny kirke og dermed bidrager yderligere til splittelsen - tværtimod. Vi vil også erindre, at Martin Luther blev smidt ud af den katolske kirke, han ønskede ingen ny kirke.
Svar: Jeg indrømmer at jeg læste det i et blad som jeg anser for troværdigt, men jeg kan ikke finde kilden til de 30.000 kirker. Under alle omstændigheder så er der tusinder af kirker idag.
Citat: Jeg skrev også bare, at hvis der kan være tale om en apostolsk autoritet i kirken, så vil jeg hellere tro på én, der fører sin autoritet tilbage til Peter (jeg har ikke kigget på dokumentationen for dette endnu) og som desuden er i overensstemmelse med størstedelen af 2000 års kristendomsforståelse end på én af 100 amerikanske religionsstiftere, der bygger sin lære på en personlig åbenbaring.
Svar: Du må naturligvis tro hvad du vil. Jeg har masser af gode venner som ikke tror på det samme som mig. Men der findes 12 apostle på jorden idag kaldet gennem åbenbaring af Herren selv. Det er ikke noget der kan eller skal bevises, kun i form af et vidnesbyrd gennem Helligånden, som Gud har givet løfte om i forbindelse med disse ting.
Citat: Men lad mig spørge dig om noget: I de 1800 år fra Kirken faldt fra til Joseph Smith modtog sin åbenbaring, har der da ikke været én eneste sand kristen? Jeg tror selv, at der siden Jesus stiftede sin kirke, har været én sand Kirke. Ikke én sand katolsk organisation, men én sand åndelig Kirke, som dødsriget ikke kan eller skal få magten over.
Svar: Siden frafaldet har der været masser af gode kristne som engang vil komme i Guds og Kristi rige, ligesom der også idag findes masser af mennesker i alle mulige trossamfund, som også vil komme der pga. deres oprigtighed. Når vi taler om frafaldet så er det kirken som institution.
Jeg når desværre ikke mere nu.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78464 - 12/01/2007 02:56
|
Bruger
|
Hej Andreas, Apostlenes handlinger i Ap.G. giver os vel et mønster. Hvor står der at Paulus ikke overtog en tom plads i apostlenes råd. Jeg tror at vi fik vores tro og holdning givet til kende  - hav det så godt. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78465 - 12/01/2007 03:18
|
Bruger
|
Hej Andreas, Apostlenes handlinger i Ap.G. giver os vel et mønster. Hvor står der at Paulus ikke overtog en tom plads i apostlenes råd. Jeg tror at vi fik udvekslet synspunkter  - hav det så godt. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78466 - 13/01/2007 00:42
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Ja, jeg stillede jo også spørgsmålet helt oprindeligt for at høre, om nogle af de skriftkloge herinde kendte til andre kilder end dem, jeg selv er stødt på, fordi jeg selv har fået stillet spørgsmålet i en anden debat. Jeg tror godt, at jeg kan skelne mellem fiktionen, drømmene, kunsten - og så Bibelens ord  . Og lige om det her spørgsmål har vi jo så virkelig meget lidt bibelsk fakta at henvise til. Besøgte for nylig Mårbakka, fik lejlighed til at tilbringe lidt tid helt alene i Fru Lagerløf´s arbejdsværelse. Det står jo så levende, at jeg følte, hun var der endnu! Sikke et liv! Nå, men det er jo en helt anden historie KH Anne Mette
|
|
Til toppen
|
|
|
#78467 - 13/01/2007 18:42
|
Bruger
|
Hej John, Citat: "Det (dyret) fik givet magt til at føre krig mod de hellige og besejre dem,
Netop! Føre krig, ikke forføre. Hvad mener du dyret symboliserer her, og hvorfor?
Citat: De hellige er medlemmerne af Jesu Kristi Kirke dengang. Når Herren sagde kirken, i det løfte som du nævner, så mente han naturligvis den kirke, som han selv havde oprettet, ikke kirker som andre mennesker havde fundet på, eller ville finde på, at oprette.
Ja. Og hvem var så de hellige? Var det arianerne eller nogle af de andre kættere? Eller levede de helt ubemærkede iblandt de ortodokse kristne?
Citat: Ja der var nogle doktrinære uenigheder. Jeg har ikke læst Dante - hvad hedder bogen, jeg kunne godt tænke mig at læse den.
Jeg tænker på klassikeren "Dantes Guddommelige Komedie" fra 1307, hvor Dante stiger ned gennem de 10 helvedskredse og møder i hvert fald en tre-fire paver.
Citat: Jeg er ikke lærd udi disse ting, men en af de ting, som vakte megen forargelse på det tidspunkt var den katolske kirkes praksis med afladshandel. Man udgav afladsbreve for penge, fordi man manglede penge til fordel for bygning af Peterskirken i Rom. Den der købte et afladsbrev for penge, forkortede iflg. kirken sin tid i skærsilden. Ja, man kunne ligefrem købe tilgivelse for synder, man ikke havde begået endnu. Og så kunne man få et brev fra Paven selv, hvori der stod hvor mange år man slap for skærsilden. En af afladshandlere, Johann Tetzel, gik rundt og råbte:
"Når pengene i kisten klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer."
For at være fair over for katolicismen, tror jeg det er vigtigt at vi skelner mellem kirkens lære og dens praksis. Reformationens pave havde børn med minimum 6 kvinder (har det fra en katolsk kilde), men det er aldrig blevet udråbt som dogme, hverken at polygami er ok for paver eller at aflad kan købes for penge. Katolicismen erkender vist i almindelighed, at hykleri kan forekomme selv hos paven, men at han er ufejlbarlig når han på kirkens vegne udtaler sig om læremæssige spørgsmål. At paven skulle være syndfri er en myte.
Citat: I Mormons Bog står der en forudsigelse, en profeti fra mellem 400-421 e.K. om denne praksis med at give syndsforladelse for penge:
"Ja, de skal komme på en dag, da der vil være bygget kirker som vil sige: Kom hid, og for penge skal i få tilgivelse for jeres synder." (Morm. 8:32)
Hvad er originalsproget, som JS oversatte mormons bog fra?
Citat: Så var der kirkens udråbelsen af kættere, som jeg ved at nutidens medlemmer af den kirke ikke er skyld i, men det er ikke desto mindre en skamplet på kirkens historie, som bestemt ikke underbygger at der skulle gå en ubrudt linje fra apostelen Peter ned til disse præster.
Tværtimod, mener jeg! Paulus om nogen har da travlt med at udråbe kætterier og vranglære til højre og venstre, og det må i mine øjne være et sikkert kendetegn på sandhedens religion, at den ikke kan udstå løgnen. Hvad gør din kirke for øvrigt, hvis en "biskop" (eller hvad i har) erklærer, at mennesket er rent ånd og alle bliver frelst?
Citat: Mange af disse anderledes troende, blev brændt på bålet, blev kvalt eller myrdet på grusomste vis, (tilsyneladende) i Kristi navn.
Selvfølgelig var der nogle ting, der gik for vidt med inkvisitionen, men hvis du tænker på kataristerne i Spanien, mener jeg, at der var mange gode grunde til at de skulle forbydes og straffes med døden. De var en yderligtgående gnostisk sekt, der udgjorde en trussel mod samfundet, ved at forbyde ægteskab, men tillade hor (hvilket må siges at gøre samfundsordenen usikker), og ved at praktisere rituelt selvmord og muligvis mord.
Citat: William Tyndale som foretog den første direkte oversættelse af Bibelen fra hebræisk, græsk til engelsk blev også udråbt som kætter.
Blev han udråbt til kætter pga. sin oversættelse? Det lyder mærkeligt; jeg troede kun noget sådant skete pga. folks teologi? Noget helt andet er, hvis hans oversættelse blev bandlyst... hvilket også kan skyldes at den var dårlig.
Her lidt sager fra wikipedia: Pope Innocent III in 1199 banned unauthorized versions of the Bible as a reaction to the Cathar and Waldensian heresies. The synods of Toulouse and Tarragona (1234) outlawed possession of such renderings. There is evidence of some vernacular translations permitted while others were being scrutinized. ...
Tyndale's Bible (1526) met with heavy sanctions, and William Tyndale was jailed in 1535 for translating the Old Testament.
Citat: Da han ved en lejlighed havde en kontrovers med en lærd mand, sagde han til denne:
"Hvis Gud vil skåne mit liv i mange år, vil jeg gøre det muligt, at den dreng, som pløjer marken, skal vide mere om skrifterne, end I gør."
Og det er da et smukt motiv, men det gør ikke nødvendigvis hans oversættelse god. Jeg har hørt at især hans GT-oversættelser var meget ringe. Og så var han vist også tendentiøs i en protestantisk, lavkirkelig retning.
Citat: Han blev kvalt og brændt på et bål nær Bruxelles. Kunne Jesus Kristus i nogen som helst grad være involveret i den slags handlinger?
Er kristne mennesker fejlfri? Kan en kristens dømmekraft svigte? Kan mennesker gå for langt i deres tro? Ja, det kan de, og det har de gjort. Jeg vil ikke forsvare alt hvad der er gjort i kristendommens navn, fordi det var mennesker der gjorde det - deres motiver kan have været meget forskellige og sammensatte. Og jeg kender heller ikke Tyndale's fulde teologi.
Citat: Årsagerne til at den slags ting indfandt sig var at der skete et frafald. Havde Jesus Kristus og apostlene været der ville disse ting aldrig have fundet sted.
Hvis Jesus og apostlene havde været i Getsemane, ville Peter så have hugget øret af ypperstepræstens tjener? 
Citat: Jeg indrømmer at jeg læste det i et blad som jeg anser for troværdigt, men jeg kan ikke finde kilden til de 30.000 kirker. Under alle omstændigheder så er der tusinder af kirker idag.
Det er rigtigt.
Citat: Du må naturligvis tro hvad du vil. Jeg har masser af gode venner som ikke tror på det samme som mig. Men der findes 12 apostle på jorden idag kaldet gennem åbenbaring af Herren selv. Det er ikke noget der kan eller skal bevises, kun i form af et vidnesbyrd gennem Helligånden, som Gud har givet løfte om i forbindelse med disse ting.
Det mener jeg så ikke, at han har givet noget løfte om.
Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (14/01/2007 01:07)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78468 - 15/01/2007 00:43
|
Bruger
|
Hej Steffen, Citat: "Det (dyret) fik givet magt til at føre krig mod de hellige og besejre dem, og det fik givet magt over hver stamme og folk, tungemål og folkeslag..." Netop! Føre krig, ikke forføre. Hvad mener du dyret symboliserer her, og hvorfor? Svar: Hvor i verden findes der en verdensomspændende krigsmagt som gennem fysisk krig, udover de hellige, også har fået magt over alle jordens stammer, og folk, tungemål og folkeslag? Jeg kan ikke komme i tanke om nogen verdensomspændende krigsmagt hverken i fordums tid eller idag (det skulle så omfatte magt over folk og riger i amerika, som først blev opdaget 1492 e.K. af Christoffer Columbus  . Dyret i Johs.åb. 13 bruges til at symbolisere nogle unavngivne riger på jorden (13:1), som fik deres magt fra dragen=satan (13:2,4). Det fremgår ikke hvorvidt Johannes mente borgerlige eller gejstlige riger, eller begge, men disse riger symboliseret ved dyret fik magt fra satan til at spotte Gud (blasfemi - Johs.åb. 17:1-18). Djævelen gav stor magt, indflydelse og stor myndighed til disse riger, som fulgte ham. Ordet "drage" burde være oversat med "satan". Satan (dragen 13:4) udøver sin magt og indflydelse igennem disse riger her på jorden. "Alle de der bor på jorden skal tilbede det" (13:8) - dvs. tilbede dyret, som fik sin magt fra satan, hvilke borgerlige eller gejstlige systemer dyret så repræsenterer. Hvem tilbeder så satan (13:4)? Ingen, eller næsten ingen naturligvis, vil de fleste vel sige. Men lidt nærmere overvejelse må føre til den erkendelse, at ligesom sand tilbedelse af Gud består i, at holde hans befalinger, at leve et moralsk rent liv, og i at efterligne de karaktertræk og egenskaber, som Han er i besiddelse af, så er det at forfølge en gudløs kurs, i oprør imod sandheden, at glæde sig over ugudelighed, og leve et kødeligt og urent liv, i sagens natur at følge satan. Citat: Ja. Og hvem var så de hellige? Var det arianerne eller nogle af de andre kættere? Eller levede de helt ubemærkede iblandt de ortodokse kristne? Svar: Mennesker som var medlemmer af Jesu Kristi Kirke i tidens midte, inden apostlene blev myrdet og frafaldet var fuldstændigt. Citat: For at være fair over for katolicismen, tror jeg det er vigtigt at vi skelner mellem kirkens lære og dens praksis. Svar: Jeg dømmer heller ikke katolikker idag for hvad nogle mennesker gjorde dengang - men det var jo paven og kirken der officielt stod bag afladshandelen, så kirken  Citat: I Mormons Bog står der en forudsigelse, en profeti fra mellem 400-421 e.K. om denne praksis med at give syndsforladelse for penge: "Ja, de skal komme på en dag, da der vil være bygget kirker som vil sige: Kom hid, og for penge skal i få tilgivelse for jeres synder." (Morm. 8:32) Hvad er originalsproget, som JS oversatte mormons bog fra? Svar: Mormons Bog giver selv svaret: "Og se, vi har skrevet denne beretning efter vort kendskab til de skrifttegn, som hos os kaldes de forbedrede ægyptiske, og som er blevet overleveret os og ændret af os efter vor sprogbrug. Og dersom vore plader havde været store nok, så havde vi skrevet på hebraisk; men det hebraiske er også blevet forandret af os; og dersom vi kunne have skrevet på hebraisk, se, da ville der ikke have været nogen ufuldkommenhed i vor beretning. Men Herren ved, hvad vi har skrevet, og at intet andet folk kender vort sprog; derfor har han sørget for midler til oversættelsen." (Morm. 9:32-34) ¨ De indgraverede tegn på metalpladerne hvorfra Mormons Bog blev oversat var et forbedret, eller reformeret, ægyptiske alfabet. Nefiterne talte hebraisk, men som det fremgår var dette også blevet forandret af dem, som jo alle sprog forandrer sig hele tiden. Pladerne ville have fyldt mere på hebraisk. Ved at anvende forbedret ægyptisk kom de til ikke at fylde så meget. Skrifttegnene blev ved en lejlighed vist til professor Charles Anthon, som ikke var medlem af kirken. Han var en mand der var meget berømt for sin litterære viden. Professor Anthon sagde, at oversættelsen var korrekt, ja, bedre end nogen oversættelse fra ægyptisk, han tidligere havde set. Dette udtalte han før han vidste noget om deres oprindelse. Da han fik at vide at pladerne var blevet givet til Joseph Smith af en Guds engel nægtede han at have noget med det at gøre, idet han som mange ikke troede på nutidsåbenbaring fra Gud. Citat: Tværtimod, mener jeg! Paulus om nogen har da travlt med at udråbe kætterier og vranglære til højre og venstre, og det må i mine øjne være et sikkert kendetegn på sandhedens religion, at den ikke kan udstå løgnen. Svar: Kristus og apostlene holdt også kirken ren, men de brugte ikke inkvisition med dens hårde straffe, som middel, sådan som kirken gjorde i middelalderen og senere, med dens registrering og afstraffelse af kættere. I Kristi oprindelige kirke var der ikke noget sådant som inkvisition. Dette er i modstrid med evangeliets princip om handlefrihed. Udelukkelse af kirken var dengang den største straf man kunne få - man blev ikke brændt på bålet mm. eller sat i fængsel på livstid sådan som nogle senere fandt på. Disse hårde straffedomme, dette undertrykkende åg kom først til udtryk senere, som en konsekvens af frafaldet. Efterhånden som satan i stigende grad fik kontrol over menneskers sind, begyndte han at introducere princippet om tvang og den undertrykkende uretfærdighed, som han er ophavsmand til. Citat: Hvad gør din kirke for øvrigt, hvis en "biskop" (eller hvad i har) erklærer, at mennesket er rent ånd og alle bliver frelst? Svar: I Jesu Kristi Kirke ledes større lokale kirker (wards) af en biskop. I mindre enheder kaldes han for en grenspræsident. I kirken har vi skrifterne som standardværker - dvs. at en sådan adfærd vil blive vurderet i forhold til disse standarder (i Bibelen, Mormons Bog mm.). Ethvert medlem accepterede frivilligt at anerkende disse standarder, som gælder for kirkens medlemmer, da han blev døbt. Skulle han komme ud af kurs mht. disse standarder (det kan f.eks. være afhængighed af pornografi, hor (utroskab i ægteskabet) og andre alvorligere ting), så kan han risikere at blive udelukket. Også hvis han begynder at forkynde lærdomme i kirken som ikke er i harmoni med standarderne. At blive udelukket af kirken er ikke noget der sker hurtigt, og heller ikke af ubetydelige årsager. Det er en længere proces og når det sker så gør kirken alt hvad den kan for at hjælpe et medlem med at overvinde hvad der måtte være årsag til udelukkelsen. Hvis et menneske forkynder falske lærdomme, så vil han modtage nogle advarsler og hvis han ikke ophører med det så vil han til sidst blive udelukket (ikke brændt på bålet  . Kirken bruger ikke udelukkelse på den måde at man derefter vender dem ryggen, som er blevet udelukket. Tværtimod så gør kirken alt hvad den kan for at hjælpe vedkommende med at overvinde de ting, som gør at han eller hun ikke kan forblive uomvendt som medlem af kirken. Citat: Selvfølgelig var der nogle ting, der gik for vidt med inkvisitionen, men hvis du tænker på kataristerne i Spanien, mener jeg, at der var mange gode grunde til at de skulle forbydes og straffes med døden. De var en yderligtgående gnostisk sekt, der udgjorde en trussel mod samfundet, ved at forbyde ægteskab, men tillade hor (hvilket må siges at gøre samfundsordenen usikker), og ved at praktisere rituelt selvmord og muligvis mord. Svar: Jeg tænkte ikke specielt på inkvisitionen i Spanien, som mere var en national institution, end en institution under paven. Inkvisitionen kan også spores helt tilbage til mindst det fjerde århundre (Encyclopedia Britannica, 1946 ed., vol. 12, p.377), selvom formelle inkvisitioner først kom senere i nogle nationer. Disse tyranniske kirkedomstole med deres hårde straffedomme hvor anderledes troende blev brændt på bålet, fik frataget deres ejendele, eller blev sat i fængsel på livstid må ikke sammenlignes med f.eks. udelukkelse af fællesskabet i Kristi Kirke. Mht. den sekt du nævner så lyder det uhyggeligt. De må vist være ekstreme eksempler Citat: Blev han udråbt til kætter pga. sin oversættelse? Det lyder mærkeligt; jeg troede kun noget sådant skete pga. folks teologi? Noget helt andet er, hvis hans oversættelse blev bandlyst... hvilket også kan skyldes at den var dårlig. Svar: Jeg skulle nok ikke have brugt udtrykket kætter. Jeg er ikke sikker på om han blev udråbt som kætter, men en ting er sikkert, nemlig at det var meget farligt det han gjorde, og det endte med at han blev myrdet. Det bekræftes også af historiebøgerne. Det kan godt være at paven bandlyste hans oversættelse, men senere gik den engelske kong Jakob (King James) med til en ny officiel udgave af Bibelen pga. splittelsen i hans land. Det menes at mere end 80 procent af William Tyndales oversættelse af Det Ny Testamente og fra 5. Mosebog og Josvabogen til Krønikerne, blev bevaret i King James- udgaven. King James Bibelen er den officielle Bibel i Jesu Kristi Kirke idag (i engelsktalende lande). Nogle lærde idag mener at hans oversættelse var dårlig. Jeg foretrækker selv King James Bibelen og tror på at William Tyndale var en pioner, en mand som var inspireret af Gud. Han gjorde et vigtigt stykke forarbejde, som var nødvendigt for at gøre Bibelens skrifter tilgængelige for meningmand. Citat: Er kristne mennesker fejlfri? Kan en kristens dømmekraft svigte? Kan mennesker gå for langt i deres tro? Ja, det kan de, og det har de gjort. Jeg vil ikke forsvare alt hvad der er gjort i kristendommens navn, fordi det var mennesker der gjorde det - deres motiver kan have været meget forskellige og sammensatte. Og jeg kender heller ikke Tyndale's fulde teologi. Svar: Nej, ingen er fejlfri, undtagen Jesus Kristus, men kristne ledere som står bag den slags grusomme handlinger har ikke haft bare den mindste smule af Kristi eller Guds Ånd i sig. Havde de haft det så kunne de ikke have gjort sådanne ting, men ville have kæmpet indædt imod dem. "Jeg giver jer hyrder efter mit hjerte; de skal vogte jer med kundskab og indsigt." (Jer. 3:15). . De var ikke sådanne hyrder. Mht. Tyndales teologi - han var også præst, men han oversatte bare Bibelen fra græsk, hebræisk til engelsk. Han studerede, som ung mand, Erasmus' værker på Oxford universitetet. Erasmus troede at det var Guds hensigt at skrifterne skulle være føde for menneskesjælen. (hvorfor skulle kirken så lænke dem til en prædikestol og holde dem tilbage fra folket?). Gennem hans studier udviklede Tyndale en kærlighed til Guds ord og et ønske om at alle Guds børn skulle blive istand til at styrke sig ved det. Da han var færdiguddannet præst på Oxford mestrede han også 8 sprog flydende. Han mente at en direkte oversættelse fra græsk og hebraisk ville være mere præcis end Wycliffes oversættelse fra Latin, og derfor påbegyndte han den farlige opgave, som det var foretage oversættelsen. Citat: Årsagerne til at den slags ting indfandt sig var at der skete et frafald. Havde Jesus Kristus og apostlene været der ville disse ting aldrig have fundet sted. Hvis Jesus og apostlene havde været i Getsemane, ville Peter så have hugget øret af ypperstepræstens tjener? Svar: Nu skal man også tænke på hvilket niveau apostlenes tro var på, på dette tidspunkt. Peter fornægtede senere Kristus, som sagde til dem, at efter hans død og opstandelse ville de modtage Helligånden. Før de modtog Åndens vidnesbyrd var deres tro og forståelse begrænset. Peter var en ildsjæl og havde tilsyneladende ikke endnu lært at vende den anden kind til. Jeg tror heller ikke at der var noget forkert i at Peter forsøgte at forsvare Herren, som stod over en verdslig eller jordisk myndighed, men han havde den forkerte forståelse, eftersom Herrens rige ikke var af denne verden. Citat: Det er ikke noget der kan eller skal bevises, kun i form af et vidnesbyrd gennem Helligånden, som Gud har givet løfte om i forbindelse med disse ting. Det mener jeg så ikke, at han har givet noget løfte om. Svar: "Judas (ikke: Iskariot) siger til ham: Herre! hvoraf kommer det, at du vil åbenbare dig for os og ikke for verden? Jesus svarede og sagde til ham: Om nogen elsker mig, vil han holde fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham... men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alt, hvad jeg har sagt jer. Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver." (Johs. 14:23,26) "Så svarede Jesus dem og sagde: Min lære er ikke min egen, men hans, som sendte mig. Hvis nogen vil gøre hans vilje, skal han erfare, om læren er fra Gud, eller jeg taler af mit eget." (Johs. 7:16-17) "Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet." (Jakobs brev 1:5) Det er iøvrigt skriftstedet i Jak. 1:5 der påvirkede Joseph Smith på en så stærk måde, som han aldrig tidligere havde oplevet, da han en dag læste det, og som tilskyndede ham til at bede til Gud, hvorefter Faderen og Kristus viste sig for ham. "Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren (hjertet), da vil jeg gå ind til ham og holde nadver med ham, og han med mig." (Johs. Åb. 3:20) Jeg brugte kun Bibelen!  Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78469 - 16/01/2007 22:10
|
Bruger
|
Hej John, Citat: Hvor i verden findes der en verdensomspændende krigsmagt som gennem fysisk krig, udover de hellige, også har fået magt over alle jordens stammer, og folk, tungemål og folkeslag? Jeg kan ikke komme i tanke om nogen verdensomspændende krigsmagt hverken i fordums tid eller idag (det skulle så omfatte magt over folk og riger i amerika, som først blev opdaget 1492 e.K. af Christoffer Columbus .
Én mulig tolkning er, at det er Romerriget, som faktisk var noget nær det du beskriver. Naturligvis har de ikke været i Sydamerika, men det giver mening, at det blot omhandler den på daværende tidspunkt kendte verden. Men det kan også tale om en "åndelig verdensmagt" (denne verdens fyrste) som er den magt, der står bag Romerrigets og andres forfølgelser af kristne.
Citat: Dyret i Johs.åb. 13 bruges til at symbolisere nogle unavngivne riger på jorden (13:1), som fik deres magt fra dragen=satan (13:2,4).
Jeg synes dog, der er mange enkelttræk, der peger på Romerriget som én (dominerende?) af disse. Jeg kan prøve at finde nogle af disse, hvis du er interesseret.
Citat: Hvem tilbeder så satan (13:4)? Ingen, eller næsten ingen naturligvis, vil de fleste vel sige. Men lidt nærmere overvejelse må føre til den erkendelse, at ligesom sand tilbedelse af Gud består i, at holde hans befalinger, at leve et moralsk rent liv, og i at efterligne de karaktertræk og egenskaber, som Han er i besiddelse af, så er det at forfølge en gudløs kurs, i oprør imod sandheden, at glæde sig over ugudelighed, og leve et kødeligt og urent liv, i sagens natur at følge satan.
Og dermed kan vi faktisk udelukke, at det skulle omhandle den katolske kirke. 
Citat: Mennesker som var medlemmer af Jesu Kristi Kirke i tidens midte, inden apostlene blev myrdet og frafaldet var fuldstændigt.
Jeg vidste ikke, at I lærte det så voldsomt... så efter at Johannes døde, faldt hele kirken fra?
Citat: Jeg dømmer heller ikke katolikker idag for hvad nogle mennesker gjorde dengang - men det var jo paven og kirken der officielt stod bag afladshandelen, så kirken
Ja, og så kom Luther, reformationen og modreformationen, og Kirken fordømte selv afladshandlen... Hovedsagen er, at afladshandel aldrig er formuleret som dogme.
Citat: De indgraverede tegn på metalpladerne hvorfra Mormons Bog blev oversat var et forbedret, eller reformeret, ægyptiske alfabet.
Ok. Så var der ikke noget alligevel.
Citat: Kristus og apostlene holdt også kirken ren, men de brugte ikke inkvisition med dens hårde straffe, som middel, sådan som kirken gjorde i middelalderen og senere, med dens registrering og afstraffelse af kættere. I Kristi oprindelige kirke var der ikke noget sådant som inkvisition.
Du bliver ved med at henvise til inkvisitionEN, men der var faktisk tre inkvisitioner, og ingen af dem var et større verdensomspændende foretagende. Det drejer sig om én inkvisition i sydfrankrig (skrev Spanien før... det var forkert) omkring 1100-1200, som havde at gøre med førnævnte katarister; én i Spanien omkring 1400 (den spanske inkvisition - ligesom i Monty Python); og én i Rom 1542.
Det drejer sig om inkvisitioner i Sydfrankrig, Spanien og Italien, og kun der. Jeg har læst et sted, at man har historiske kilder om folk, der øver blasfemi for en verdslig domstol for at få sagen flyttet over i inkvisitionens hænder.
Citat: Dette er i modstrid med evangeliets princip om handlefrihed.
Det er jeg sådan set enig i. Men vi må anskue det rigtigt! På GT's tid var det et påbud fra Gud, at "Du skal udrydde det onde fra din midte", øvrigheden skulle - hvis de hørte om én der i hemmelighed praktiserede kætteri - forhøre sig nærmere om det, undersøge det, og hvis det forholdt sig sådan, skulle personen stenes til døde.
Middelalderens Europa bestod af kristne stater, og der er ikke noget at sige til, at man har misforstået dette påbud og gjort det gældende ikke blot i Israel, men i hele det kristne imperium.
Citat: Udelukkelse af kirken var dengang den største straf man kunne få
En praksis påbudt af bl.a. Paulus.
Citat: - man blev ikke brændt på bålet mm. eller sat i fængsel på livstid sådan som nogle senere fandt på. Disse hårde straffedomme, dette undertrykkende åg kom først til udtryk senere, som en konsekvens af frafaldet. Efterhånden som satan i stigende grad fik kontrol over menneskers sind, begyndte han at introducere princippet om tvang og den undertrykkende uretfærdighed, som han er ophavsmand til.
Det er interessant... hvordan mener du, det ser ud i dag i forhold til dengang? Har Satan fået mere eller mindre magt over kirken? Og hvordan forklarer du afskaffelsen af slaveriet? Og afskaffelsen af fæste-væsenet? Og afskaffelsen af (fuldstændig) kapitalisme? Ved du hvor kirken har stået holdningsmæssigt i disse sager?
Citat: Hvis et menneske forkynder falske lærdomme, så vil han modtage nogle advarsler og hvis han ikke ophører med det så vil han til sidst blive udelukket (ikke brændt på bålet .
Så lægger jeres praksis sig op ad langt størstedelen af kirkehistoriens praksis.
Citat: Kirken bruger ikke udelukkelse på den måde at man derefter vender dem ryggen, som er blevet udelukket. Tværtimod så gør kirken alt hvad den kan for at hjælpe vedkommende med at overvinde de ting, som gør at han eller hun ikke kan forblive uomvendt som medlem af kirken.
Det er da heller ikke mit indtryk, at kirken historisk set har gjort det. Men fra officiel side har man taget afstand fra de lærdomme, man anså som falske, og ladet kætteren vide, hvilke trossætninger af hans, det drejer sig om. Desuden har der været en god tradition for dialog og debat om de strids- og tvivlsspørgsmål, der er blevet rejst.
Kirken har aldrig straffet synd med andet end ekskommunikation (udelukkelse fra nadverfællesskabet).
Citat: Inkvisitionen kan også spores helt tilbage til mindst det fjerde århundre (Encyclopedia Britannica, 1946 ed., vol. 12, p.377), selvom formelle inkvisitioner først kom senere i nogle nationer.
Det har jeg aldrig hørt om før. Hvad menes der med "Inkvisition"?
Citat: Disse tyranniske kirkedomstole med deres hårde straffedomme hvor anderledes troende blev brændt på bålet, fik frataget deres ejendele, eller blev sat i fængsel på livstid må ikke sammenlignes med f.eks. udelukkelse af fællesskabet i Kristi Kirke.
Hvor har du fra, at deres straffe var hårde? Hvad sammenligner du med?
Citat: Mht. den sekt du nævner så lyder det uhyggeligt. De må vist være ekstreme eksempler
Ja, og ekstreme tilfælde har her ført til ekstreme metoder...
Kataristerne var grunden til den éne af tre inkvisitioner, og den eksisterede kun mens der var katarister.
Citat: Jeg skulle nok ikke have brugt udtrykket kætter. Jeg er ikke sikker på om han blev udråbt som kætter, men en ting er sikkert, nemlig at det var meget farligt det han gjorde, og det endte med at han blev myrdet.
Myrdet eller henrettet?
Citat: Det bekræftes også af historiebøgerne. Det kan godt være at paven bandlyste hans oversættelse, men senere gik den engelske kong Jakob (King James) med til en ny officiel udgave af Bibelen pga. splittelsen i hans land. Det menes at mere end 80 procent af William Tyndales oversættelse af Det Ny Testamente og fra 5. Mosebog og Josvabogen til Krønikerne, blev bevaret i King James- udgaven.
Hvilket så betyder, at 20% ikke blev bevaret...
Citat: Mht. Tyndales teologi - han var også præst, men han oversatte bare Bibelen fra græsk, hebræisk til engelsk. Han studerede, som ung mand, Erasmus' værker på Oxford universitetet.
Men den oversættelse har nok heller ikke været helt ufarvet af hans teologiske ståsted.
Citat: Erasmus troede at det var Guds hensigt at skrifterne skulle være føde for menneskesjælen. (hvorfor skulle kirken så lænke dem til en prædikestol og holde dem tilbage fra folket?).
Fordi Bibler (især inden Gutenberg) var dyre, og ikke alle kunne læse.
Citat: Gennem hans studier udviklede Tyndale en kærlighed til Guds ord og et ønske om at alle Guds børn skulle blive istand til at styrke sig ved det. Da han var færdiguddannet præst på Oxford mestrede han også 8 sprog flydende. Han mente at en direkte oversættelse fra græsk og hebraisk ville være mere præcis end Wycliffes oversættelse fra Latin, og derfor påbegyndte han den farlige opgave, som det var foretage oversættelsen.
Det er det bedste at basere oversættelser på den hebraiske og græske, hvis man altså har tilstrækkelig mange manuskripter at sammenligne. Jeg forestiller mig, at det dengang var ret svært at opstøve sådanne. Især for en protestant.
Citat: Nu skal man også tænke på hvilket niveau apostlenes tro var på, på dette tidspunkt. Peter fornægtede senere Kristus, som sagde til dem, at efter hans død og opstandelse ville de modtage Helligånden. Før de modtog Åndens vidnesbyrd var deres tro og forståelse begrænset. Peter var en ildsjæl og havde tilsyneladende ikke endnu lært at vende den anden kind til.
Det var også lidt for sjov, for alt det du siger dér er rigtigt nok 
Citat: ... men han havde den forkerte forståelse, eftersom Herrens rige ikke var af denne verden.
Men det kunne det vitterlig godt se ud til i Middelalderen.
Citat: "Judas (ikke: Iskariot) siger til ham: Herre! hvoraf kommer det, at du vil åbenbare dig for os og ikke for verden? Jesus svarede og sagde til ham: Om nogen elsker mig, vil han holde fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham... men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alt, hvad jeg har sagt jer. Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver." (Johs. 14:23,26)
1. person flertal, dvs. det ikke er et løfte til det enkelte menneske, men til hele kirken. Ellers kunne der stå "Ånden skal lære ham om alt hvad jeg har sagt" - men det står hverken her eller andetsteds. Så vidt jeg ved.
Citat: "Så svarede Jesus dem og sagde: Min lære er ikke min egen, men hans, som sendte mig. Hvis nogen vil gøre hans vilje, skal han erfare, om læren er fra Gud, eller jeg taler af mit eget." (Johs. 7:16-17)
Ja, hvis man lever efter Jesu bud, vil man erfare at hans lære er fra Gud.
Citat: "Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet." (Jakobs brev 1:5)
Det er iøvrigt skriftstedet i Jak. 1:5 der påvirkede Joseph Smith på en så stærk måde, som han aldrig tidligere havde oplevet, da han en dag læste det, og som tilskyndede ham til at bede til Gud, hvorefter Faderen og Kristus viste sig for ham.
Hvordan forstår du "visdom" - og er det relevant, at afsnittet handler om "Tro i prøvelser og fristelser"?
Citat: "Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren (hjertet), da vil jeg gå ind til ham og holde nadver med ham, og han med mig." (Johs. Åb. 3:20)
Smukt vers, men hvad er relevansen?
Citat: Jeg brugte kun Bibelen!
Flot! Det kunne jeg ikke engang holde mig til (men jeg er også en dårlig protestant)
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#78470 - 16/01/2007 22:21
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej
Jeg har ikke læst hele trden, så måske nævner jeg noget, som allerede har været nævnt. Der er bare nogle skrifter, som jeg gerne vil henvise til, hvor folk fra den alternative verden blandt andet henter deres inspiration fra.
Der er en lille bog, som er oversat til dansk, som hedder Issa - jeg kan ikke huske forlag med mere - men den omtaler nemlig Jesus i Indien, som en slags buddistisk munk, vist nok. Jeg ved ikke hvor gammelt skriftet er - men efeter min mening dækker det mere over fantasier end fakta.
Et andet skrift som man plejer at kalde Pseudo-Matthæus, som skal forestille at handle om Jesu barndom (foregår ikke i Indien) - hellere ikke her, mener jeg, at man kan finde noget særligt historisk materiale; men nærmere kristne legender, som er blevet udviklet i den sene oldkirke.
Det var lige det jeg kom i tanker om - håber det kan bruges!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#78472 - 17/01/2007 13:20
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Steffen interessant snak I har gang i. Jeg vil blot kommentere én ting: Når man i den Romersk katolske Kirke ekskommunikerer et medlem, så sker der ikke blot det, at man udelukkes fra at modtage Kommunion (nadver), som også kan være slemt nok for en katolik. Katolikker går til messe for at modtage Kommunion, siger man tit for sjov, men der er noget om det.  Når man ekskommunikeres, udelukkes man fra at modtage 6 ud af 7 Sakramenter. (Vielse, de syges salvelse, firmelse, osv.) Man kan således kun modtage Bodens Sakramente ( i gl. dage kendt som "skriftemålet"), hvor man kan erkende og angre sine synder, og så får man absolutionen ved præstens hånd, og så gør man en glædesbod, hvorefter man igen er med i Kirkens fulde fællesskab. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78474 - 17/01/2007 15:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hehe..nej, I har jo kun to Sakramenter, eller tre? Dåb, nadver og skriftemål? Vi har 7 : Dåb, firmelse, nadver (kommunion), ægtevielse, præstevielse, de syges salvelse (i gl. dage: den sidste olie, som dog gives også til mennesker der ikke er døende men "blot" er syge eller lider/har problemer) og bodens sakramente. mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78475 - 17/01/2007 16:04
[Re: tau]
|
Bruger
|
Vi har desværre ikke rigtig noget skriftemål. Det er i hvert fald ikke noget, der bliver promoveret, selvom jeg tror man kan få lov at skrifte, hvis man opsøger en præst; og jeg tror heller ikke det regnes som et sakramente. Nogle missionsforeninger og frikirker praktiserer vist også salving af syge. Men hov! Nu er ordstyreren da vist efterhånden ved at være off-topic! Det er ikke noget særlig godt eksempel...  Tror jeg vil kigge lidt på muligheden for at dele tråden op i flere... Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#78476 - 19/01/2007 23:14
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Ja og tak. Det vil jeg se nærmere på. Uanset at det er fantasier, så er det rart for mig, at vide hvor det kommer fra!
AM
|
|
Til toppen
|
|
|
#78477 - 19/01/2007 23:15
Re: Læs om David
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
|
Det forstår jeg ikke. Vil du godt uddybe - evt. med skrifthenvisninger også?
På forhånd tak AM
|
|
Til toppen
|
|
|
#78479 - 24/01/2007 22:55
[Re: Carrie]
|
Bruger
|
1000 tak, Carrie. Jeg har fluks lagt link´et ind på den alternative hjemmeside, jeg er brevkasseredaktør på! :-D DET var en god hjælp!
KH Anne Mette (der er på vej på ferie i 2 måneder!)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78480 - 25/01/2007 18:07
|
Bruger
Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
|
Efter Jesus' tolvte år, var han efter jødisk tradition mand, eftersom han havde fremført et lam til slagtning, i synagoen i Jerusalem.
Herefter har han givet gennemgået en tømmeruddannelse hos sin pap-far Josef, til svendeprøve og mesterlære.
Dernæst var han tit og ofte i den nærliggende synagoge og talte med lærte folk, som han formentlig en gang imellem irettesatte.
Efter hans uddannelse som tømmer, har han formentlig været på rundrejse i kortere eller længere tid eller på jødisk kloster og der mødt Johannes døberen, hvor de sammen har iscenesat Jesus' dåb, når tid var.
På det tidspunkt, hvor Jesus så følte sig moden og stærk nok til at stå op imod de skriftkloge og deres magt, begyndte Jesus sin nye omtumlede tilværelse, som endte med, at han led døden på det tegn han brugte som livets (hvad det forøvrigt var i ægypten), kærlighedens og menneskenes tegn (korset).
Mere er der vel ikke at sige om hans tid mellem hans 12. og 30. år.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
Længe leve du livets barn
for du er ikke noget skarn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78481 - 26/01/2007 03:35
|
Bruger
Reg.: 11/05/2006
|
Jeg er ikke sikker på, at det med hvornår Kristus gjorde ene og det andet skal tages så alvorligt. Hvis man ser lidt på tidligere religioner, så finder man mange ligheder med Kristus.
Den egyptiske Horus er en af dem, men der er mange.
Horus siges at være født af jomfru Isis-Merion den 25. December i en hule. Denne fødsel skulle også være blevet annonceret af stjernen, som de tre vise mænd fulgte hen til stedet.
Hans jordiske far hed Seb (minder lidt om Josef).
Han var royalt afkom.
Som 12-årig underviste han i templet. Så mangler der 18 år, men han bliver døbt som 30-årig.
Horus blev døbt i floden Eridanus/Iarutana(Jordan) af Anup døberen, som senere blev halshugget.
Han havde 12 disciple.
Han lavede mirakler, uddrev ånder og bragte El-Azarus(El-Osiris) tilbage fra de døde.
Han gik på vandet.
Han gav en tale på bjerget.
Han blev korsfæstet mellem to tyve, begravet og tre dage efter genopstod han.
Han var også Vejen, Sandheden, Lyset, Messias, Guds eneborne, den gode hyrde, Guds lam, det manifesterede ord, osv. Han blev kaldt KRST og skulle regere i tusinde år.
Et utroligt sammenfald, som er svært at forklare, når man ser, at hvor mange andre religioner, der har en lignende person/gud, der går dette igennem.
Jeg må nok erkende, at jeg ikke rigtig ved, hvad jeg synes om det. Det er også rimelig nyt for mig, noget af en øjenåbner.
Indtil videre holder jeg dog fast i det budskab, som Kristus kom med: ofring. Ofring i den forstand, at man skal være mindre ego-centreret, men være mere villig til at hjælpe andre, der har brug for det og hvis de vil det. Ofring af egoet er nødvendigt, hvis denne verden skal blive et godt sted at være for alle, ikke blot for de få, der tænker mest på sig selv, når de har deres på det tørre. Kristus var villig til at gå hele vejen til korset, bare for at give budskabet om ofring. Det var dog kun en del af budskabene. Der skulle være syv ialt. Kristi Budskab var det tredje.
Måske kan man se Horus' og de andre religioners guders lignende livsbane som et slags profeti. Men som sagt ved jeg ikke rigtig hvad jeg synes om det. Holder fast i budskabet, som er godt og rigtigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78482 - 26/01/2007 10:09
[Re: brahmamurti]
|
Bruger
|
Hej Brahmamrti, Har du lyst til at dokumentere dine påstand? Blev Horus virkelig korfæstet? Det lyder meget usandsynligt, da han var en egyptik gud, og korsfæstelsen en romersk henrettelsesform... Citat: Ofring i den forstand, at man skal være mindre ego-centreret, men være mere villig til at hjælpe andre, der har brug for det og hvis de vil det
Det er ikke Kristi budskab, men en voldsom underdrivelse af hans befaling om at elske vore næste "som os selv"...
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#78483 - 28/01/2007 22:50
|
Bruger
|
Hej Steffen, Undskyld det sene svar. På tidspunktet hvor jeg først kommenterede på denne tråd havde jeg 3 ugers fri pga. et arbejdsuheld. Nu er jeg igen i fuldt sving med at "tjene mit brød i mit ansigts sved", da jeg har et fysisk arbejde og alderen også melder sig på, har jeg ikke haft overskud til mere end at passe det. Citat: Én mulig tolkning er, at det er Romerriget, som faktisk var noget nær det du beskriver. Naturligvis har de ikke været i Sydamerika, men det giver mening, at det blot omhandler den på daværende tidspunkt kendte verden. Men det kan også tale om en "åndelig verdensmagt" (denne verdens fyrste) som er den magt, der står bag Romerrigets og andres forfølgelser af kristne. Svar: Jeg tror også på, at det mere er en "åndelig verdensmagt" idet satan øver sin indflydelse igennem disse borgerlige eller gejstlige riger idag (men også inkl. romerriget, som du nævner) Blev Peter og Paulus ikke henrettet i Rom af romerne? Jeg husker det ikke præcist, men der foregik nogen forfølgelse af Kristi tilhængere under romerriget. Citat: Jeg synes dog, der er mange enkelttræk, der peger på Romerriget som én (dominerende?) af disse. Jeg kan prøve at finde nogle af disse, hvis du er interesseret. Svar: Hvilke andre riger eller organisationer tænker du på? Citat: Hvem tilbeder så satan (13:4)? Ingen, eller næsten ingen naturligvis, vil de fleste vel sige. Men lidt nærmere overvejelse må føre til den erkendelse, at ligesom sand tilbedelse af Gud består i, at holde hans befalinger, ... i sagens natur at følge satan. Og dermed kan vi faktisk udelukke, at det skulle omhandle den katolske kirke. Svar: Ja, jeg mener heller ikke at det specielt er den katolske kirke, selvom der vist er "brådne kar" i alle kirker. Citat: Mennesker som var medlemmer af Jesu Kristi Kirke i tidens midte, inden apostlene blev myrdet og frafaldet var fuldstændigt. Jeg vidste ikke, at I lærte det så voldsomt... så efter at Johannes døde, faldt hele kirken fra? Svar: Ja, vi tror på at der skete et fuldstændigt frafald fra den kirke, som Jesus Kristus oprettede. Derfor talte de fordums apostle om "genoprettelsestiderne" Hvis ingenting gik tabt, så var det ikke nødvendigt at tale om at genoprette noget. Altså gik noget tabt og vi lever i genoprettelsestiderne som de så frem til. Jeg holdt for et stykke tid et foredrag om Guds hånd i historien hvor der også står lidt om frafaldet. Mht. Johannes så har vi fået at vide, at han var den eneste af disciplene, som ikke led martyrdøden. Faktisk viste Herren Joseph Smith at Johannes på dette tidspunkt var blandt Israels tabte stammer, som han arbejde på at føre tilbage fra nordenland. "Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus elskede, og som ved måltidet havde siddet lige ved siden af ham og spurgt: Herre, hvem er det, der skal forråde dig? Da nu Peter så ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham? Jesus sagde til Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig? Følg du mig!« Da kom det forlydende ud blandt brødrene, at den discipel ikke skulle dø. Men Jesus havde ikke sagt, at han ikke skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer (hans andet komme), hvad angår det så dig? " (Johs. 20:21) Citat: Ja, og så kom Luther, reformationen og modreformationen, og Kirken fordømte selv afladshandlen... Hovedsagen er, at afladshandel aldrig er formuleret som dogme. Svar: Nej, det ville da også være skrækkeligt hvis det var tilfældet. Men det ændrer ikke på at paven og dermed kirken stod bag - de behøvede pengene til at bygge Peters kirken i Rom. Citat: - man blev ikke brændt på bålet mm. eller sat i fængsel på livstid sådan som nogle senere fandt på. Disse hårde straffedomme, dette undertrykkende åg kom først til udtryk senere, som en konsekvens af frafaldet. Det er interessant... hvordan mener du, det ser ud i dag i forhold til dengang? Har Satan fået mere eller mindre magt over kirken? Og hvordan forklarer du afskaffelsen af slaveriet? Og afskaffelsen af fæste-væsenet? Og afskaffelsen af (fuldstændig) kapitalisme? Ved du hvor kirken har stået holdningsmæssigt i disse sager? Svar: Især de kristne vestlige nationer er blevet velsignet af Gud. Det er ikke nogen tilfældighed at vi har fået mere frihed i vores tid. Vi tror på at dette er en opfyldelse af Joels profeti (Joel 3:1-3) om at Gud skulle udgyde sin ånd over alt kød i de sidste dage, og at dette kan føres tilbage til renæssancen, hvor bogtrykkerpressen blev opfundet, Bibelen blev hvermands eje og kundskaben begyndte at blive stor (i opfyldelse af Daniels profeti om endetiden - Daniel 12:4 - specielt King James). Se om dette under renæssancen, reformationen mm. på nævnte site. Guds Ånd har indvirket på alle mennesker, incl. mennesker i disse kirker. Citat: Kirken bruger ikke udelukkelse på den måde at man derefter vender dem ryggen, som er blevet udelukket. Det er da heller ikke mit indtryk, at kirken historisk set har gjort det. Men fra officiel side har man taget afstand fra de lærdomme, man anså som falske, og ladet kætteren vide, hvilke trossætninger af hans, det drejer sig om. Svar: Virkeligheden var desværre ikke så god som du fremstiller den her. Man lod kættere vide at deres lærdomme var falske ved at brænde dem på bålet og henrette dem på andre måder. Der findes historiske bøger på biblioteket om dette emne. Det er desværre en historisk kendsgerning at den form for afstraffelse af anderledes troende er blevet udøvet af både den katolske kirke og senere af reformisterne, som viste sig ikke at være meget bedre. Reformationen var et vigtigt led i processen frem imod den frihed som vi nyder idag, så jeg siger det ikke som noget generelt, men der er nogle ridser i lakken ... Citat: Det har jeg aldrig hørt om før. Hvad menes der med "Inkvisition"? Svar: I den romersk katolske kirke kaldes den systematiske forfølgelse og straf af kættere for inkvisition. Inkvisition defineres i Encyclopedia Britannica, som "the name given to the ecclesiastical jurisdiction dealing both in the middle ages and in later times with the detection and punishment of heretics and all persons guilty of any offence against Catholic orthodoxy. (Lat. inquisitio, an inquiry.) Citat: Disse tyranniske kirkedomstole med deres hårde straffedomme... Hvor har du fra, at deres straffe var hårde? Hvad sammenligner du med? Svar: Kristi rene kærlighed, som har brændt i min sjæl så mange gange. Tror du selv på at Jesus Kristus anerkender den slags hårdhed og ubarmhjertighed som disse domme var et udtryk for? Jeg tror at hvis han havde levet og set disse ting ville han have sagt: "I ved ikke af hvad ånd i er." Citat: Mht. den sekt du nævner så lyder det uhyggeligt. De må vist være ekstreme eksempler Ja, og ekstreme tilfælde har her ført til ekstreme metoder... Svar: Jeg tror ikke at deres ekstreme metoder med henrettelser på nogen måde er retfærdiggjorte overfor Gud, men at de vil blive stillet til ansvar for dem. Kristus ville have sagt at de havde djævelen til fader. Citat: Jeg skulle nok ikke have brugt udtrykket kætter. Jeg er ikke sikker på om han blev udråbt som kætter, men en ting er sikkert, nemlig at det var meget farligt det han gjorde, og det endte med at han blev myrdet. Myrdet eller henrettet? Svar: Jeg har senere fået bekræftet at Tyndale blev udråbt til kætter (se min web site - Guds hånd i historien). Myrdet, helt bestemt. De kan ikke gøre sådanne handlinger under dække af at de var en offentlig institution. Lige så lidt som terrorister eller fundamentalister idag på nogen kan udøve deres onde handlinger under dække af religion, og derefter tro at de står skyldfri overfor Gud. Citat: Mht. Tyndales teologi - han var også præst, men han oversatte bare Bibelen fra græsk, hebræisk til engelsk. Han studerede, som ung mand, Erasmus' værker på Oxford universitetet. Men den oversættelse har nok heller ikke været helt ufarvet af hans teologiske ståsted. Svar: Muligvis ikke, men vi tror på at han var under Guds Ånds indflydelse, og at han gjorde det så godt han kunne, uden at have Urim og Tummim, ligesom profeterne - og Joseph Smith havde  Citat: Erasmus troede at det var Guds hensigt at skrifterne skulle være føde for menneskesjælen. (hvorfor skulle kirken så lænke dem til en prædikestol og holde dem tilbage fra folket?). Fordi Bibler (især inden Gutenberg) var dyre, og ikke alle kunne læse. Svar: Ja, for dyre til almindelige mennesker, bogtrykkerpressen var ikke blevet opfundet endnu, men derudover fandtes Bibelen kun på Latin. Men hvem andre end Guds modstander ville have en interesse i at forhindre almindelige mennesker i at læse Guds ord? Disse præster vågede virkeligt skinsygt over Bibelen, så det var ikke kun pga. at den var dyr at den blev lænket til prædikestolen. Citat: 1. person flertal, dvs. det ikke er et løfte til det enkelte menneske, men til hele kirken. Ellers kunne der stå "Ånden skal lære ham om alt hvad jeg har sagt" - men det står hverken her eller andetsteds. Så vidt jeg ved. Svar: Har du et personligt vidnesbyrd om at Jesus er Kristus gennem den Helligånds kraft? Ellers har du noget tilgode. Jeg kan kun bære mit vidnesbyrd om det. Jesus Kristi evangelium handler om personlig åbenbaring, men det er svært at formidle videre hvad man selv har oplevet. Kan du forklare mig hvordan salt smager? Jeg ved at jeg har smagt det. Jeg ved også at jeg har smagt Guds nåde og indflydelsen fra hans Ånd har varmet mit hjerte. Forklar mig lige hvordan salt smager. Det er lige så svært at forklare hvad det vil sige at få et personligt vidnesbyrd fra Gud.  Citat: "Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet." (Jakobs brev 1:5) Hvordan forstår du "visdom" - og er det relevant, at afsnittet handler om "Tro i prøvelser og fristelser"? Svar: Vi er som jordiske mennesker begrænsede af de sanser og evner som Gud har udstyret og med. Gud kan give os kundskab eller visdom udover vore egne evner. Jeg kan givet et eksempel med Joseph Smith kirkens grundlægger. Han havde som ung dreng mange bekymringer med at finde ud af hvilken af alle de forskellige kirker der var den rigtige: "Medens jeg kæmpede med overordentlige vanskeligheder, som var en følge af striden mellem de forskellige religionspartier læste jeg en dag følgende i Jakobs Brev, 1. kapitel, 5. vers: 'Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelse, og så vil den blive ham givet'. Aldrig har et skriftsted gjort stærkere indtryk på noget menneskes hjerte, end dette dengang gjorde på mig. Det syntes med stor kraft at trænge ind i hvert af mit hjertes følelser: Jeg overvejede det atter og atter, da jeg bestemt vidste, at dersom noget menneske trængte til visdom fra Gud, var det mig (kommentar: det kaldes for ydmyghed); thi jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre, og medmindre jeg kunne få mere visdom, end jeg da havde, ville jeg aldrig få det at vide; thi de forskellige sekters religionslærere udlagde det samme skriftsted på så forskellig måde, at alt håb om at afgøre spørgsmålet ved at henvise til Bibelen tilintetgjordes." Citat: "Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren (hjertet), da vil jeg gå ind til ham og holde nadver med ham, og han med mig." (Johs. Åb. 3:20) Smukt vers, men hvad er relevansen? Som troende på Kristus går jeg fra at du selv har åbnet "dørhåndtaget" på dit hjertes inderside og inviteret Frelseren ind i dit liv? Smagte du hans fred eller hvordan vil du selv sige at det føles når Frelseren kommer ind i et menneskes liv, som selv har åbnet døren for ham? Føler man ingenting? Eller oplever man virkeligheden af hans løfte (det som kaldes for et personligt vidnesbyrd om Guds eksistens): "Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver." (Johs. 14:27) Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#78484 - 30/01/2007 15:55
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#78485 - 08/02/2007 23:45
[Re: brahmamurti]
|
Bruger
Reg.: 08/02/2007
|
Hei dere! Dette er egentlig ikke et svar på hoved-spørsmålet, men et tilsvar til den maytreya-troende litt lengre oppe, som sammenlignet Horus-myten med Jesus. Slike sammenligninger har jeg nemlig sett flere av, og mange ligner på hverandre. Og det kan få enkelte kristne til å tvile. Selv om de fleste ting som ligner, er allment menneskelige, som har hendt ganske så mange personer. Men det er en annen ting med akkurat Horus-myten, og det er at det er mange, mange andre ting som skiller den fra Jesus-historien. Men disse tingene utelukkes beleilig fra slike lister, mens man tolker i overkant enkelte hentydninger og usikre ting fra upålitelige kilder. Man skal ikke ta slike lister for god fisk, de er ikke alltid fra sikre kilder angående egyptisk mytologi, men en god løgn skal jo alltid inneholde litt sannhet, derfor er noen av sammenfallene overraskende for den som tror at Jesu liv ikke har noen som helst likhet med noe annet liv her på planeten. Her er litt om Horus: http://www.egyptianmyths.net/horus.htm Som man kan lese der, ligner ikke myten særlig på Jesus. Fred.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78486 - 09/02/2007 09:45
[Re: dagbjerk]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej norske dagbjerg, og velkommen til!  Jeg er helt enig med dig her. Der er virkelig megen mytologi, der mere eller mindre "ligner" ... men altså ikke ér .. Sandheden. Så er det vi kan fundere over, om disse mange mytologiske beretninger er mere eller mindre vellignende paralleller til vores bibelske skrifter, som handler om Jesus Kristus. Hvis man ser dem på den måde, kan det ganske rigtigt gå sådan, at man som kristen kommer i tvivl. Eller, hvis man ikke er kommet til kristen tro, afviser det hele som menneskabt mytologi, eventyr og gode historier, og kaster kristendommen ud sammen med Horus og Thor og Odin og alle de andre .. Jeg selv ser sådan på det, at Altets centrum, den treenige Gud, som er både universets, tidens og rummets skaber, åbenbarer sig for al skabningen over tid. Frelseshistorien/åbenbaringen er en fortløbende proces, som griber ind i vores verdens bevidsthed med al sin kraft og derved afstedkommer foreløbige, vage, misopfattede tilløb til sand erkendelse uden for åbenbaringens grænser, som tak og lov er mobile - På samme måde er jo evangeliet også rent geografisk kommet til verden i en fortløbende proces: Frelsen udgår fra Israel. Det var dér, det hele begyndte ... !  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#78487 - 17/02/2007 22:48
|
Bruger
|
Hej John, Ordentlig smøre fra mig... god fornøjelse/fordøjelse! Citat: Undskyld det sene svar. På tidspunktet hvor jeg først kommenterede på denne tråd havde jeg 3 ugers fri pga. et arbejdsuheld. Nu er jeg igen i fuldt sving med at "tjene mit brød i mit ansigts sved", da jeg har et fysisk arbejde og alderen også melder sig på, har jeg ikke haft overskud til mere end at passe det.
Selv undskyld. Jeg havde faktisk fuldstændig glemt denne tråd. Og så kom jeg i tanker om den og gad ikke rigtig skrive fordi det ville blive sådan et langt svar. 
Citat: Én mulig tolkning er, at det er Romerriget, som faktisk var noget nær det du beskriver. Naturligvis har de ikke været i Sydamerika, men det giver mening, at det blot omhandler den på daværende tidspunkt kendte verden. Men det kan også tale om en "åndelig verdensmagt" (denne verdens fyrste) som er den magt, der står bag Romerrigets og andres forfølgelser af kristne.
Jeg tror også på, at det mere er en "åndelig verdensmagt" idet satan øver sin indflydelse igennem disse borgerlige eller gejstlige riger idag (men også inkl. romerriget, som du nævner) Blev Peter og Paulus ikke henrettet i Rom af romerne? Jeg husker det ikke præcist, men der foregik nogen forfølgelse af Kristi tilhængere under romerriget.
Jo, det er helt rigtigt. Paulus blev henrettet i Rom, og Peter gjorde ifølge traditionen også. Mht. forfølgelser: De kristne blev under Nero beskyldt for at stå bag Roms brand, de blev kastet for vilde dyr (fx Ignatius omkring år 100... fantastisk mand, fantastisk historie!) eller de blev bundet til pæle og brugt som fakler i kejserens have. Det var især deres modvilje mod at tilbede kejseren, der førte til denne behandling. Altså dybest set deres religiøse intolerance 
Der var rolige og urolige perioder under forskellige kejsere, men kristendommen var i det store hele en forfulgt religion i de første århundreder. Flere steder er den det stadig, som du nok ved...
Citat: Hvilke andre riger eller organisationer tænker du på?
Den store Satan - USA... hvem ellers 
Nej, spøg til side. Sovjetunionen er et eksempel, Iran og Saudiarabien endnu to, Kina, flere steder i Latinamerika, Nigeria... der er forfølgelse nok, hvis man leder lidt efter det, og jeg tænker at Åbenbaringsbogen handler om forfølgelse på et åndeligt plan... de kræfter der arbejder bag kulissen. Måske ikke så meget de enkelte forfølgere, selvom den synes at kredse om Romerriget.
Citat: Hvem tilbeder så satan (13:4)? Ingen, eller næsten ingen naturligvis, vil de fleste vel sige. Men lidt nærmere overvejelse må føre til den erkendelse, at ligesom sand tilbedelse af Gud består i, at holde hans befalinger, ... i sagens natur at følge satan.
Og dermed kan vi faktisk udelukke, at det skulle omhandle den katolske kirke.
Ja, jeg mener heller ikke at det specielt er den katolske kirke, selvom der vist er "brådne kar" i alle kirker.
Det var lidt underligt, synes jeg... lærer I ikke (jf. dit næste citat), at den katolske kirke faldt fra umiddelbart efter apostlenes død? Må kirken så ikke være enten Kristus eller Antikristus - lede bort fra ham eller lede hen til ham? 
(Måske er det min brug af termen "katolsk kirke"? Jeg hentydede ikke dermed til den katolske kirke i dag, eller den katolske kirke som modsat protestantismen eller østlig ortodoksi, men til den katolske kirke anno 70 og frem, altså den "universelle" kirke/oldkirken)
Citat: Ja, vi tror på at der skete et fuldstændigt frafald fra den kirke, som Jesus Kristus oprettede. Derfor talte de fordums apostle om "genoprettelsestiderne" Hvis ingenting gik tabt, så var det ikke nødvendigt at tale om at genoprette noget. Altså gik noget tabt og vi lever i genoprettelsestiderne som de så frem til. Jeg holdt for et stykke tid et foredrag om Guds hånd i historien hvor der også står lidt om frafaldet.
Men hvad var det der gik tabt helt præcist? Hvad er det Joseph Smith genopretter? Var der stadig kristendom til stede i oldkirken?
Citat: Ja, og så kom Luther, reformationen og modreformationen, og Kirken fordømte selv afladshandlen... Hovedsagen er, at afladshandel aldrig er formuleret som dogme.
Nej, det ville da også være skrækkeligt hvis det var tilfældet. Men det ændrer ikke på at paven og dermed kirken stod bag - de behøvede pengene til at bygge Peters kirken i Rom.
Og paven var dermed meget syndig, hvilket jeg tvivler på nogen vil benægte. Men at kirken dermed stod bag vil jeg godt være uenig i. Paven har - heller ikke i katolicismen - altid kirken bag sig i hvad han gør. Hans autoritet strækker sig til at tale ufejlbarligt ex cathedra (nok kardinalstridspunktet mellem øst-, vest- og protestantkirkerne), ikke til at handle på kirkens vegne. Nogle paver er blevet gravet op af deres grav for posthumt at blive dømt for kætteri (de er skøre de romere). Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvor mange kardinaler, ærkebiskopper og biskopper der rent faktisk holdt med paven på dette punkt.
Men summa summarum, hverken protestanter, katolikker eller græsk-ortodokse vil sige, at paven handlede på kirkens vegne. Især ikke de græsk-ortodokse 
Citat: - man blev ikke brændt på bålet mm. eller sat i fængsel på livstid sådan som nogle senere fandt på. Disse hårde straffedomme, dette undertrykkende åg kom først til udtryk senere, som en konsekvens af frafaldet.
Det er interessant... hvordan mener du, det ser ud i dag i forhold til dengang? Har Satan fået mere eller mindre magt over kirken? Og hvordan forklarer du afskaffelsen af slaveriet? Og afskaffelsen af fæste-væsenet? Og afskaffelsen af (fuldstændig) kapitalisme? Ved du hvor kirken har stået holdningsmæssigt i disse sager?
Især de kristne vestlige nationer er blevet velsignet af Gud. Det er ikke nogen tilfældighed at vi har fået mere frihed i vores tid. Vi tror på at dette er en opfyldelse af Joels profeti (Joel 3:1-3) om at Gud skulle udgyde sin ånd over alt kød i de sidste dage, og at dette kan føres tilbage til renæssancen, hvor bogtrykkerpressen blev opfundet, Bibelen blev hvermands eje og kundskaben begyndte at blive stor (i opfyldelse af Daniels profeti om endetiden - Daniel 12:4 - specielt King James). Se om dette under renæssancen, reformationen mm. på nævnte site. Guds Ånd har indvirket på alle mennesker, incl. mennesker i disse kirker.
Så selvom kirken var frafalden, beholdt den en "kerne" af sand kristentro? Og denne kerne frelste den vestlige civilsation? Og så kom Mormons Bog som en kulmination på dette?
(Jeg har ikke fået kigget på artiklen, jeg gør det måske engang )
Citat: Kirken bruger ikke udelukkelse på den måde at man derefter vender dem ryggen, som er blevet udelukket.
Det er da heller ikke mit indtryk, at kirken historisk set har gjort det. Men fra officiel side har man taget afstand fra de lærdomme, man anså som falske, og ladet kætteren vide, hvilke trossætninger af hans, det drejer sig om.
Virkeligheden var desværre ikke så god som du fremstiller den her. Man lod kættere vide at deres lærdomme var falske ved at brænde dem på bålet og henrette dem på andre måder.
Man begyndte med at erklære deres påstande for kætteri, hvorefter de havde mulighed for at trække dem tilbage. Hvis de nægtede og deres tro således var i uoverensstemmelse med kirkens, blev de udelukket fra sakramentalt fællesskab. Nogle kætterier blev bekæmpet med voldelige midler - sjældent med gode resultater. Augustin var vist den første til at bruge denne metode, og den blev så... videreudviklet af jesuitterne o.a.
Citat: Der findes historiske bøger på biblioteket om dette emne. Det er desværre en historisk kendsgerning at den form for afstraffelse af anderledes troende er blevet udøvet af både den katolske kirke og senere af reformisterne, som viste sig ikke at være meget bedre. Reformationen var et vigtigt led i processen frem imod den frihed som vi nyder idag, så jeg siger det ikke som noget generelt, men der er nogle ridser i lakken ...
Hehe... ja, i hvert fald I mormoner skal vist være glade for, at Luther, Calvin og Zwingli fik et par ting indført 
Citat: Det har jeg aldrig hørt om før. Hvad menes der med "Inkvisition"?
Svar: I den romersk katolske kirke kaldes den systematiske forfølgelse og straf af kættere for inkvisition. Inkvisition defineres i Encyclopedia Britannica, som "the name given to the ecclesiastical jurisdiction dealing both in the middle ages and in later times with the detection and punishment of heretics and all persons guilty of any offence against Catholic orthodoxy. (Lat. inquisitio, an inquiry.)
Hovsa. Jeg fik vist formuleret mig lidt uheldigt. Jeg ved godt, hvad inkvisitioner er . Men sagen er den, at man af og til taler om "Inkvisitionen" som én institution, mens der faktisk var (som sagt) tre forholdsvis lokale inkvisitioner, alle tre geografisk ret begrænsede (og den spanske hovedsageligt støttet af en konge snarere end en pave).
Citat: Disse tyranniske kirkedomstole med deres hårde straffedomme...
Hvor har du fra, at deres straffe var hårde? Hvad sammenligner du med?
Kristi rene kærlighed, som har brændt i min sjæl så mange gange. Tror du selv på at Jesus Kristus anerkender den slags hårdhed og ubarmhjertighed som disse domme var et udtryk for? Jeg tror at hvis han havde levet og set disse ting ville han have sagt: "I ved ikke af hvad ånd i er."
Det kan siges om enhver domstol. Sagen er, at der er forskel på hvad nogen gør som en myndighed og som enkeltperson. Jeg kommer ikke uden om, at jeg havde ondt af Saddam Hussein da jeg læste på en Ekstrablads-spiseseddel, at han var bange for at dø (om det så passer eller ej). Jeg synes det er tragisk at noget menneske i Guds billede skal hænges, men jeg synes dog ikke, vi skal indrette vores love efter dette princip.
Vi læser i Skriften, at vi ikke skal dømme, for så vil vi selv blive dømt. Jeg tror ikke, Jesus mener, at vi ikke skal dømme handlinger, men at vi ikke skal dømme motiver. Vi ved ikke, om inkvisitatorerne havde onde motiver - had, frygt, magtbegær, korruption, sadisme - eller gode motiver - ønske om at bevare kirkens lære uplettet, at holde folk fra kætterierne, eller måske at overtale kætteren til at ændre mening. Vi ved at deres handlinger var forkerte, men ikke at deres motiver var det.
Når det er sagt: Inkvisitionen var ikke hård, brutal eller noget af den slags ting, hvis man sammenligner med verdslige domstole fra samme periode. Folk gik ikke rundt med en konstant frygt for, at Inkvisitionen skulle opdage, at man ikke bad aftenbøn og dømme én til brænding på bålet, og Inkvisitionen torturerede ikke folk til døde dagligt!
Citat: Mht. den sekt du nævner så lyder det uhyggeligt. De må vist være ekstreme eksempler
Ja, og ekstreme tilfælde har her ført til ekstreme metoder...
Jeg tror ikke at deres ekstreme metoder med henrettelser på nogen måde er retfærdiggjorte overfor Gud, men at de vil blive stillet til ansvar for dem. Kristus ville have sagt at de havde djævelen til fader.
For mange af dem: ja. Men det er vigtigt at gøre os klart, hvilken forbrydelse de skal stå til ansvar for. Og den forbrydelse som siden Renæssancen er blevet kørt op i medierne har ikke særlig meget med virkeligheden at gøre.
Citat: Jeg skulle nok ikke have brugt udtrykket kætter. Jeg er ikke sikker på om han blev udråbt som kætter, men en ting er sikkert, nemlig at det var meget farligt det han gjorde, og det endte med at han blev myrdet.
Myrdet eller henrettet?
Jeg har senere fået bekræftet at Tyndale blev udråbt til kætter (se min web site - Guds hånd i historien). Myrdet, helt bestemt. De kan ikke gøre sådanne handlinger under dække af at de var en offentlig institution. Lige så lidt som terrorister eller fundamentalister idag på nogen kan udøve deres onde handlinger under dække af religion, og derefter tro at de står skyldfri overfor Gud.
Jeg tænker at jeg har adresseret dette to citater længer oppe.
Citat: Mht. Tyndales teologi - han var også præst, men han oversatte bare Bibelen fra græsk, hebræisk til engelsk. Han studerede, som ung mand, Erasmus' værker på Oxford universitetet.
Men den oversættelse har nok heller ikke været helt ufarvet af hans teologiske ståsted.
Muligvis ikke, men vi tror på at han var under Guds Ånds indflydelse, og at han gjorde det så godt han kunne, uden at have Urim og Tummim, ligesom profeterne - og Joseph Smith havde 
Nå nej 
Min pointe var sådan set bare, at en katolik fra dengang måske har anset oversættelsen for dårlig... eller farlig, pga. det lavkirkelige indhold. Og så er vi tilbage ved motiverne igen.
Citat: Erasmus troede at det var Guds hensigt at skrifterne skulle være føde for menneskesjælen. (hvorfor skulle kirken så lænke dem til en prædikestol og holde dem tilbage fra folket?).
Fordi Bibler (især inden Gutenberg) var dyre, og ikke alle kunne læse.
Ja, for dyre til almindelige mennesker, bogtrykkerpressen var ikke blevet opfundet endnu, men derudover fandtes Bibelen kun på Latin. Men hvem andre end Guds modstander ville have en interesse i at forhindre almindelige mennesker i at læse Guds ord? Disse præster vågede virkeligt skinsygt over Bibelen, så det var ikke kun pga. at den var dyr at den blev lænket til prædikestolen.
Det er ikke rigtigt at Biblen kun fandtes på latin.
Om der var andre grunde til at Biblen var lænket til prædikestolen end at den var dyr, er vist spekulationer. Hvad skulle man have gjort i stedet? Ville det være bedre at den ikke var lænket?
Og siden den var på latin, hvad gavn ville folk så have af at den ikke var lænket?
Og siden flertallet ikke kunne læse, hvad gavn ville de så have af, at den var tilgængelig på deres modersmål?
Hvis du har 200 mennesker og én Bibel, så foreslår jeg at det er præsten der får lov at læse i den - især hvis han er den eneste der kan læse 
Citat: 1. person flertal, dvs. det ikke er et løfte til det enkelte menneske, men til hele kirken. Ellers kunne der stå "Ånden skal lære ham om alt hvad jeg har sagt" - men det står hverken her eller andetsteds. Så vidt jeg ved.
Har du et personligt vidnesbyrd om at Jesus er Kristus gennem den Helligånds kraft? Ellers har du noget tilgode. Jeg kan kun bære mit vidnesbyrd om det. Jesus Kristi evangelium handler om personlig åbenbaring, men det er svært at formidle videre hvad man selv har oplevet.
Jeg ved jo ikke, hvad det er du har oplevet, eller hvad det er du kalder "et personligt vidnesbyrd", men jeg har selv oplevet lidt af hvert i mit personlige liv som bedende menneske. Men som du selv siger er det svært at tale om, og endnu sværere at argumentere med, så jeg foreslår at vi lader det ligge.
Citat: "Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet." (Jakobs brev 1:5)
Hvordan forstår du "visdom" - og er det relevant, at afsnittet handler om "Tro i prøvelser og fristelser"?
Vi er som jordiske mennesker begrænsede af de sanser og evner som Gud har udstyret og med. Gud kan give os kundskab eller visdom udover vore egne evner. Jeg kan givet et eksempel med Joseph Smith kirkens grundlægger. Han havde som ung dreng mange bekymringer med at finde ud af hvilken af alle de forskellige kirker der var den rigtige:
"Medens jeg kæmpede med overordentlige vanskeligheder, som var en følge af striden mellem de forskellige religionspartier læste jeg en dag følgende i Jakobs Brev, 1. kapitel, 5. vers: 'Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelse, og så vil den blive ham givet'. Aldrig har et skriftsted gjort stærkere indtryk på noget menneskes hjerte, end dette dengang gjorde på mig. Det syntes med stor kraft at trænge ind i hvert af mit hjertes følelser: Jeg overvejede det atter og atter, da jeg bestemt vidste, at dersom noget menneske trængte til visdom fra Gud, var det mig (kommentar: det kaldes for ydmyghed); thi jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre, og medmindre jeg kunne få mere visdom, end jeg da havde, ville jeg aldrig få det at vide; thi de forskellige sekters religionslærere udlagde det samme skriftsted på så forskellig måde, at alt håb om at afgøre spørgsmålet ved at henvise til Bibelen tilintetgjordes."
Så enhver anden kan få en personlig åbenbaring fra Gud, hvis han beder om det uden at tvivle? Og alle der ikke har fået sådan en åbenbaring har altså enten ikke bedt, eller de har tvivlet?
Er det personlige vidnesbyrd identisk med at blive mormon? Er det m.a.o. et dogmatisk vidnesbyrd - et vidnesbyrd om at her er en sand lære?
Citat: "Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren (hjertet), da vil jeg gå ind til ham og holde nadver med ham, og han med mig." (Johs. Åb. 3:20)
Smukt vers, men hvad er relevansen?
Som troende på Kristus går jeg fra at du selv har åbnet "dørhåndtaget" på dit hjertes inderside og inviteret Frelseren ind i dit liv? Smagte du hans fred eller hvordan vil du selv sige at det føles når Frelseren kommer ind i et menneskes liv, som selv har åbnet døren for ham? Føler man ingenting? Eller oplever man virkeligheden af hans løfte (det som kaldes for et personligt vidnesbyrd om Guds eksistens):
Jeg tror ikke verset handler om at Jesus lover et "personligt vidnesbyrd", men at han lover et personligt fællesskab. Han appelerer til at tage imod frelsen, at tage imod Gud selv.
Følelser er okay, men ikke centrale (og for mig at se heller ikke et særligt godt bevis sammenlignet med visse andre).
Citat: "Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver." (Johs. 14:27)
Amen! Den fred som giver martyrer et smil på læberne, og som gør Mother Theresa smukkere end alle verdens fotomodeller og popstjerner. Den fred efterlader han os...
Har du oplevet den fred, John?
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
|