Jeg er ny bruger og er også for forholdsvis nylig begyndt at komme i et missionshus.
Jeg undrer mig meget over, at "man" i IM bruger så meget krudt på Folkekirken i stedet for at bruge krudtet på at missionere overfor nogle af de rigtig mange søgende ikke-kristne og/eller kirkefremmde i dette land.
Er der nogen herinde, der kan forklare mig det?
Venlig hilsen Anne Mette
"Ask not what Jesus can do for you Ask what you can do for Jesus - TO DAY" - frit efter John F. Kennedy
#78357 - 03/01/200722:51Re: IM og Folkekirken
[Re: Anne Mette]
Anonym
Anonym
Citat: Jeg undrer mig meget over, at "man" i IM bruger så meget krudt på Folkekirken i stedet for at bruge krudtet på at missionere overfor nogle af de rigtig mange søgende ikke-kristne og/eller kirkefremmde i dette land.
Hvordan bruge krudt? Kort sagt mener IM vel, at folkekirken er adgangen til danskerne.
Mvh. Jalokin
PS: Jeg er enig i, at IM har et alt for sentimentalt forhold til folkekirken.
Det virker på mig som om "man" i IM anser det som den største og vigtigste opgave at få folkekirkekristne omvendt til en mere rigtig tro.
Folkekirkens ansatte Præster, biskopper og andet godtfolk debatteres f.eks. meget og ofte - synes jeg - på en negativ kritisk måde.
For én, der som jeg selv er meget glad for mangfoldigheden i Folkekirken virker det af og til nærmest sårende...
OG - fra andre dele af mit liv ved jeg, hvor mange mennesker i DK, der tørster efter at få lov at tale tro og Jesus og andet godt - men som ikke kender vejene...
Så - jeg undrer mig altså over, hvorfor man i IM ikke koncentrerer sig mere om DEM?
Det må jo være vigtigt at få Folkekirken renset og reformeret, eller hva´?
Blev det klarere nu?
"Ask not what Jesus can do for you Ask what you can do for Jesus - TO DAY" - frit efter John F. Kennedy
#78359 - 04/01/200701:09Re: Krudt - sådan
Anonym
Anonym
Hej Anne Mette!
Ja, det blev meget klarere
Citat: Det må jo være vigtigt at få Folkekirken renset og reformeret, eller hva'?
Dét mener jeg også det er. Hvordan biskopper og andre præster omtales forskellige steder i IM, ved jeg ikke, men det må som udgangspunkt være i orden (og meget vigtigt) at tale om og advare mod vranglære og vranglærere (men det er selvfølgelig skidt hvis det kammer over i farisæisme og hykleri).
Men, jeg tror ikke det er en god prioritering, at gøre det vigtigere end at nå kirkefremmede danskere. Det ligger i IM's natur, da IM ser folkekirken som sin eksistensberettigelse, og derfor vil man nok ikke se IM engagere i seriøse tiltag for kirkefremmede. Sådanne tiltag kan nemlig kun laves hvis man ikke har alt for meget veneration for højmessen.
#78361 - 04/01/200701:51Veneration for højmessen
Anonym
Anonym
Højmessen (dvs. den normale søndagsgudstjeneste) er vel det, som missionsfolk ser som folkekirkens kerneaktivitet. Men hvis man vil nå kirkefremmede danskere, så bliver man på et eller andet tidspunkt nødt til at ændre højmessen så radikalt, at det ikke kan lade sig gøre på grund af liturgien.
Som jeg ser det afholdes der så mange og så forskellige gudstjenester både nat og dag både søgne- og helligdage, at der - i hvert tilfælde i byerne - er noget for de fleste aldre, indsigter osv.
Liturgien i en højmesse er for mig at se omtrent som en opera. Man forstår den, når nogen forklarer den. Og efterhånden giver den mening og nydelse... :-)
Men nu er vi langt fra det oprindelige emne....
#78363 - 04/01/200702:30Re: Veneration for højmessen
Anonym
Anonym
Citat: Som jeg ser det afholdes der så mange og så forskellige gudstjenester både nat og dag både søgne- og helligdage, at der - i hvert tilfælde i byerne - er noget for de fleste aldre, indsigter osv.
Det har du helt ret i. Og det er godt. Men gudstjenesten om søndagen er stadig folkekirkens ansigt udadtil. Fx. når der er barnedåb eller konfirmation, hvor der er chance for at tale til nogle mennesker, som ellers ikke ville sætte sine ben indenfor i kirken.
Citat: Liturgien i en højmesse er for mig at se omtrent som en opera. Man forstår den, når nogen forklarer den. Og efterhånden giver den mening og nydelse... :-)
Dette er ikke et oplæg til en længere diskussion, men er det hensigtsmæssigt, at det centrale element i folkekirkens aktiviteter kun kan forstås for garvede kirkegængere? Burde man så ikke i stedet lave noget for de 'få udvalgte'?
Citat: Men nu er vi langt fra det oprindelige emne....
#78364 - 04/01/200712:40Re: Veneration for højmessen
[Re: ]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin
Citat: Men hvis man vil nå kirkefremmede danskere, så bliver man på et eller andet tidspunkt nødt til at ændre højmessen så radikalt, at det ikke kan lade sig gøre på grund af liturgien.
Hvorfor det?
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
asas
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Jalokin
Jeg faldt lige over denne bemærkning fra dig:
Citat: Men, jeg tror ikke det er en god prioritering, at gøre det vigtigere end at nå kirkefremmede danskere. Det ligger i IM's natur, da IM ser folkekirken som sin eksistensberettigelse, og derfor vil man nok ikke se IM engagere i seriøse tiltag for kirkefremmede.
- og undrer mig lidt.
Hvad er dit grundlag for at sige, at IM prioriterer intern kirkedebat højere end mission? Og hvor har du fra, at IM ikke engagerer sig i seriøse tiltag for kirkefremmede?
Jeg fristes også til at spørge: Mener du ikke at fx JesusNet er et seriøst tiltag målrettet kirkefremmede?
#78369 - 05/01/200713:36Re: Krudt - sådan
[Re: asas]
Anonym
Anonym
Citat: Hej Jalokin
Jeg faldt lige over denne bemærkning fra dig:
Citat: Men, jeg tror ikke det er en god prioritering, at gøre det vigtigere end at nå kirkefremmede danskere. Det ligger i IM's natur, da IM ser folkekirken som sin eksistensberettigelse, og derfor vil man nok ikke se IM engagere i seriøse tiltag for kirkefremmede.
- og undrer mig lidt.
Hvad er dit grundlag for at sige, at IM prioriterer intern kirkedebat højere end mission? Og hvor har du fra, at IM ikke engagerer sig i seriøse tiltag for kirkefremmede?
Jeg fristes også til at spørge: Mener du ikke at fx JesusNet er et seriøst tiltag målrettet kirkefremmede?
Måske mener Jalokin at der er forskel på kirkefremmede og missionshusfremmede?
#78372 - 05/01/200714:29Kirkefremmede og missionshusfremmede
Anonym
Anonym
Hej Moe!
Citat: Måske mener Jalokin at der er forskel på kirkefremmede og missionshusfremmede?
Det er der i hvert fald. Mange, der føler sig godt hjemme i kirken vil føle sig fremmede i missionshuset. Mange, der kommer i kirken og som betragter sig selv som teologisk konservative, vil føle sig fremmede i et missionshus.
#78373 - 05/01/200714:38Re: Krudt - sådan
[Re: tau]
Anonym
Anonym
Hej Tau!
Citat: Undskyld? Jeg er vist ikke med her. Hvad skulle der ligge i, at der evt. er forskel på kirkefremmede og missionshusfremmede?
Der kan - billedligt talt - være forskel på højden af dørtærsklen. Det kan både skyldes fordomme (Hans Kirks Fiskerne osv.), men også at et missionshus ofte er et lidt mere indesluttet miljø, både menneskeligt og kirkeligt.
#78374 - 05/01/200715:07Re: Krudt - sådan
[Re: tau]
Anonym
Anonym
Citat: Hej Moe
Citat: Måske mener Jalokin at der er forskel på kirkefremmede og missionshusfremmede?
Undskyld? Jeg er vist ikke med her. Hvad skulle der ligge i, at der evt. er forskel på kirkefremmede og missionshusfremmede?
Mvh Tau.
Hej Tau - Jalokin har netop svaret så glimrende, men lad mig tilføje at det nogle steder virker som om missionshuset for IM kommer fremfor kirken. Dvs at IMs tilhørsforhold til kirken lokalt visse steder kan virke lidt som på skrømt. Og nej, det behøver ikke kun skyldes en liberal damepræst eller noget andet fælt.. [/ironi] - men simpelthen et tættere tilhørsforhold til missionshuset end til kirken som gør at man ikke bakker op om kirkelige aktiviteter i kirken i samme grad som i missionshuset.
#78375 - 05/01/200715:16Mission i Folkekirken
asas
GlobalModerator
Bruger
Jaså ...?? det var dog en spøjs argumentation
Ingen tvivl om, at en frimenighed har nogle muligheder, som er lidt vanskeligere i en sognekirke-sammenhæng. Men omvendt har en sognekirke en masse muligheder, som fri- og valgmenigheder ikke har .
Jeg kender personligt flere med en "kirkefremmed" baggrund, som er kommet til personlig tro gennem det lokale folkekirke-arbejde. Så den med, at den ydre kirke-organisation skulle være afgørende for missionsmuligheder, den køber jeg ikke lige.
Når IM holder fast ved støtten til Folkekirken, så skyldes det ikke mindst, at vi skønner at missionsmulighederne er større med base indenfor Folkekirken end udenfor.
Og "interne slåskampe" slippe du aldrig for. Uanset hvilken form for kirke, du kommer i. Mig bekendt er der flere frimenigheder, der har problemer nok af den slags.
Al respekt for dem som vælger at stå udenfor Folkekirken. Men at mene, at det er det eneste rigtige "missionske", der er da vist lige at tage munden for fuld.
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Jalokin og Moe
tak for svarene. Nu er jeg med.
Jeg har også oplevet, at IM´ere kan vælge missionshuset frem for noget i kirken, hvis begivenhederne skete samme dag. Det kan dog være tilfældigt, da jeg kun har oplevet det få gange.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#78377 - 05/01/200715:39Re: Mission i Folkekirken
Anonym
Anonym
Citat: JNår IM holder fast ved støtten til Folkekirken, så skyldes det ikke mindst, at vi skønner at missionsmulighederne er større med base indenfor Folkekirken end udenfor.
Hvem er det så, der skal 'omvendes'?
Og mener du virkelig at man kan betragte IM som en del af folkekirken, når IM igen og igen som den største lægmandsorganisation må stå i opposition til folkekirkens ledelse? Hvorfor vil man stå dér og invitere folk til at høre et evangelium, man selv ikke mener er 'rent og purt'? Og hvorfor hævder man at skulle/ville stå i folkekirken når man som resultat af det holder sig for sig selv med sin forkyndelse i missionshuset?
Det bekymrer mig faktisk at IMs forhold til kirken ikke kan være andet end tøvende, sådan som tiden er. Det fører til at IM er under pres - og dette leder så til en usund konservatisme og en fastholden i sin identitet som folkekirkelig, og ikke 'blot' evangelisk. Derudover giver den sådan lidt et martyrium i forhold til den 'vranglærende' folkekirke (og hvem er ikke vranglærende?) - og det skaber en uholdbar identitet, hvor evangeliet låser og ikke sætter fri.
#78378 - 05/01/200716:13Re: Mission i Folkekirken
Anonym
Anonym
Hej Asbjørn!
Jeg mener bestemt ikke, at det eneste 'missionske' rigtige er at stå uden for folkekirken.
Interne slåskampe slipper man aldrig for; det er jeg helt enig med dig i. Men forholdene i folkekirken er sådan, at det ikke alene kan karakteriseres som interne slåskampe. For det første mener mange, at de må gå på kompromis med deres kristne overbevisning for overhovedet at være i folkekirken. For det andet risikerer man at bruge mange år på at bygge noget op, som bliver ødelagt af et enkelt menighedsrådsvalg.
Det er ikke mit indtryk at IM's støtte til folkekirken skyldes afvejninger af, hvor missionsmuligheden er størst. I så fald ville man jo være lidt mere åben overfor frimenigheder (IM kan snart ikke være mindre åben for dem).
Det er godt at, folkekirken flere steder formår at missionere og lede danskere til tro. Min pointe er bare, at folkekirken er en kolos på lerfødder. Hvis man virkelig vil rykke noget, kræver det at man er fri til at organisere sig på en mere hensigtsmæssig måde. Det gælder både hvad angår ledelse, ansatte, og gudstjenester.
Jeg bliver overrasket over, at du skriver, at IM støtter Folkekirken!
Jeg har godt nok fået et andet indtryk! Og det mest grelle var en kritik fremsat af én foredragsholder, der er præst i Folkekirken. (emnet var slet ikke det - det var bare nogle sidebemærkninger, der faldt i et foredrag om en profet).
Måske forstår du (I), at én, der ikke er opvokset i IM bliver snotforvirret?
At man - vi alle - forholder os kritisk til forkyndelsen i vores kirke, beslutninger, der træffes på provstelige, biskoppelige, meninghedsrådsplan osv. er jo kun et tegn på liv...! Det er jeg meget enig med dig i.
Måske skulle jeg tage spørgsmålet op i mit eget samfund? Hmm...
Jeg er blevet gift med en mand, der er bruger af IM gennem mange år! Dog er han ikke barnefødt ej heller opvokset i IM men indfanget senere i en søgende periode af livet Jeg ville gerne følges med ham til de aktiviteter, han går op i og vi begyndte derfor at gå til møder sammen.
Jeg selv er indfødt Folkekirkekristen og opvokset på en egn hvor IM står stærkt. Som ung fravalgte jeg KFUK og IMU og KFS - det forekom mig overdrevet - for nu ikke at bruge stærkere ord om den forkyndelse, som jeg mødte.
Gennem min mand har jeg mødt nogle helt fantastiske mennesker i hans Bibelkreds - mennesker som hviler i deres tro på en måde, som jeg gerne vil lære af! Og som har et Bibelkendskab som jeg allerede lærer en masse af!
Så - Aktiviteterne i Bibelkredsen er jeg meget glad for. Det er lærerigt, sætter mange tanker igang. Møderne i Missionshuset er jeg mere ambivalent overfor stadigvæk - bl.a. pga. de udfald jeg oplever, som fik mig til at spørge jer herinde til råds.
Anne Mette
#78383 - 05/01/200719:36Re: Veneration for højmessen
Nikolaj
Bruger
Hej Jalokin
Citat: er det hensigtsmæssigt, at det centrale element i folkekirkens aktiviteter kun kan forstås for garvede kirkegængere?
Det var vist et retorisk spørgsmål? Og selvfølgelig kan det da ikke være meningen, at højmessen skal være uforståelig for kirkefremmede. Nu har jeg aldrig prøvet at være kirkefremmed selv (et af mine store handicaps), så jeg har ikke rigtig mulighed for at tage personlig stilling til, hvorvidt kirkefremmede føler sig meget fremmedgjorte overfor søndagshøjmessen. Jeg har dog mødt kirkefremmede, der ikke følte sig fremmede, men som måske oven i købet følte, at en helt almindelig folkekirkelig gudstjeneste var mindre fremmed end en mere moderne form med mærkelige rytmiske lovsange osv. Jeg synes i hvert fald, man skal passe på med at tage de kirkefremmede over en bred kam til indtægt for éns eget ønske om en løsere og mere moderne gudstjenesteform.
Højmessen er måske ikke helt nem at forstå i alle detaljer for en ikke-kirkevant, men alligevel er højmessen altså kirken sådan som »den almindelige dansker« i en eller anden udstrækning kender den. Hvis man er døbt, konfirmeret, evt. gift, har været med til andres dåb, konfirmationer, vielser og begravelser og måske endda går i kirke juleaften, så kender man altså i det mindste lidt til almindelige folkekirke-gudstjenester, salmer osv., mens der er en forsvindende lille chance for, at man kender til såkaldte rytmiske lovsange overhovedet.
I øvrigt er det jo ikke for uforståelighedens skyld, at højmessen kræver lidt kendskab, før man kan få den fulde forståelse. Alle elementerne er der jo, fordi de har en betydning, som er værdifuld, og som måske er svær at erstatte med mere moderne elementer. Jeg synes faktisk, at Anne Mettes sammenligning med opera er rigtig udmærket. Det kræver lidt tilvænning at lære at forstå det, men når man har fået en bedre forståelse, kan man virkelig nyde det og begynder også at sætte pris på alle de mere vanskelige elementer (efter sigende ). En anden sammenligning kunne være kaffe (hvis du vil bære over med den måske lidt banale sammenligning). Mange mennesker (heriblandt undertegnede) bryder sig bestemt ikke om smagen de første gange, man drikker det, men når man først har vænnet sig til det, bliver man (læs: jeg) vild med det og kan ikke længere forstå, hvordan man engang kunne mene, at det smagte noget så grimt. Man bliver helt tørstig bare ved tanken, så jeg tror, jeg vil sætte en kande over.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#78384 - 05/01/200719:44Re: Veneration for højmessen
[Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym
Nikolaj har fuldstændig ret i at nogle kirkefremmede holder af højmessens stramme struktur i stedet for en løs, lallet fornemmelse af at der ikke er noget højtideligt.
For mig at se er problemet det at højmessen er blevet helt kanonisk for os. Det vil sige formen i hvilken evangeliet kommer til os er blevet om ikke vigtigere, så ligeså vigtigt som evangeliet selv.
Liturgien har vi jo ikke fra bibelen omend elementer i liturgien er derfra. Og selvom elementer sætter fri - og er sære på en gang - er det ærgerligt når rammerne for gudstjenesten er stramme og snærende. Som det er nu må man næsten intet ændre ved højmessen - det er simpelthen forbudt ved love og forordninger. Det tager jeg aldeles afstand fra.
Samtidig tænker jeg at det vel på sæt og vis er umuligt at lave en højmesse der tiltaler alle?
#78385 - 05/01/200720:08Re: IM og Folkekirken
Nissen
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Hej Anne Mette,
Citat:
Gennem min mand har jeg mødt nogle helt fantastiske mennesker i hans Bibelkreds - mennesker som hviler i deres tro på en måde, som jeg gerne vil lære af! Og som har et Bibelkendskab som jeg allerede lærer en masse af!
Jeg bliver helt glad af at læse det her! Tak for det.
#78386 - 05/01/200720:14Re: Veneration for højmessen
Nikolaj
Bruger
Hej Moe
Du har da helt ret i, at det er evangeliet, der er hovedsagen. Det er problematisk, hvis man betragter liturgien som kanonisk og absolut – især hvis man også omvendt relativerer forkyndelsen af loven og evangeliet, hvilket jeg synes, man oplever nogle steder i folkekirken (dog ikke i IM).
En af de vigtigste grunde til, at jeg mener, den nuværende højmesseliturgi er en god ting, er netop, at jeg mener, den giver bedst plads for evangeliet. Der er ikke så meget støj på linjen, hvis du forstår, hvad jeg mener. Der sker ikke noget uforudset mht. formen, og derfor kan man koncentrere sig om indholdet. Jo mere improviseret formen bliver, jo mere fokus vil formen også få – på bekostning af indholdet.
Guds fred Nikolaj
#78387 - 05/01/200720:47Re: Veneration for højmessen
[Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym
Citat: Hej Moe
Du har da helt ret i, at det er evangeliet, der er hovedsagen. Det er problematisk, hvis man betragter liturgien som kanonisk og absolut – især hvis man også omvendt relativerer forkyndelsen af loven og evangeliet, hvilket jeg synes, man oplever nogle steder i folkekirken (dog ikke i IM).
En af de vigtigste grunde til, at jeg mener, den nuværende højmesseliturgi er en god ting, er netop, at jeg mener, den giver bedst plads for evangeliet. Der er ikke så meget støj på linjen, hvis du forstår, hvad jeg mener. Der sker ikke noget uforudset mht. formen, og derfor kan man koncentrere sig om indholdet. Jo mere improviseret formen bliver, jo mere fokus vil formen også få – på bekostning af indholdet.
Guds fred Nikolaj
Jeg er selv sådan lidt frem-og-tilbage med højmessen. Jeg kan sagtens se hvad du ser og holder selv meget af liturgien, som jeg føler mig hjemme i og som, hvis mine børn ellers er søde og rolige, taler stærkt til mig.
Men det gør mig bare så ked af det når mennesker vender kirken og evangeliet ryggen, fordi de føler at der er nogle rigide regler, de ikke kan være med til. Der er jeg nok landet på et ønske om en mere fri højmesse, hvor man ved at lave lidt om på tingene forhåbentlig får folk til at tænke mere over hvorfor vi gør som vi gør - så det ikke ender i dårlig, indspist vane. Jeg finder at vi som kristne allerhelst vil sidde fast i traditioner der ikke udfordrer os, og det lukker vores fællesskaber og gør det svært for udefrakommende at komme ind. Vi 'gammelkristne' har også brug for at lade ordet og de kirkelige elementer møde os på ny og udfordre os, og det er svært med den gamle, tunge højmesseliturgi - tit, i hvert fald, for mig.
Jeg ved fra mit liv at det kan blive en gold vane. Evangeliet og gudstjenesten skulle gerne få os til at standse op!
Jamen nu snakker I jo som om tiden står stille. Det gør den ikke! Lad mig prøve at trøste lidt
Der sker hele tiden noget med højmessen OG der afprøves hele tiden nye elementer.
Prøv kære gammelkristne, at find den indre film af jeres barndoms gudstjenester frem og sammenlign med sidste søndag. Er de fuldstændig magen til hinanden? Og var den gudstjeneste sidste søndag fuldstændig magen til de øvrige sidste 10 I har oplevet? Der er desuden i hvertfald i min levetid sket meget mht. at lave alle mulig andre former for gudstjenester - med og uden rockmusik. For slet ikke at nævne DR Kirken f.eks.
Jeg er enig i, at også for dem, der ikke kommer så tit, er der hvile i det kendte. Det jeg kunne unde dem er, at de ikke behøver at komme særligt mange gange før de også opdager meningen. Og det synes jeg så også at der bliver gjort en masse for - f.eks. med foldere o.lign.
Jeg synes altså at det er dejligt at kunne høre de børn, der kommer i kirken OG jeg synes det er helt kanon både for mig men da også for dem, når nogen så lige læser og leger jesus i børnehøjde med dem under prædiken.
KH Anne Mette
Én af de ting, som jeg er træt af er ændret er, at der alle steder sættes en kordegn eller lignende ind under altergangen, så det kan gå rigtig hurtigt.
Jeg kalder det for Fast Food nadver.
Ærgerligt, at den tid til meditation er taget ud af højmessen, synes jeg!
AM
#78390 - 05/01/200723:00Re: Veneration for højmessen
Anonym
Anonym
Citat: Jamen nu snakker I jo som om tiden står stille. Det gør den ikke! Lad mig prøve at trøste lidt
Der sker hele tiden noget med højmessen OG der afprøves hele tiden nye elementer.
Prøv kære gammelkristne, at find den indre film af jeres barndoms gudstjenester frem og sammenlign med sidste søndag. Er de fuldstændig magen til hinanden? Og var den gudstjeneste sidste søndag fuldstændig magen til de øvrige sidste 10 I har oplevet? Der er desuden i hvertfald i min levetid sket meget mht. at lave alle mulig andre former for gudstjenester - med og uden rockmusik. For slet ikke at nævne DR Kirken f.eks.
Jeg er enig i, at også for dem, der ikke kommer så tit, er der hvile i det kendte. Det jeg kunne unde dem er, at de ikke behøver at komme særligt mange gange før de også opdager meningen. Og det synes jeg så også at der bliver gjort en masse for - f.eks. med foldere o.lign.
Jeg synes altså at det er dejligt at kunne høre de børn, der kommer i kirken OG jeg synes det er helt kanon både for mig men da også for dem, når nogen så lige læser og leger jesus i børnehøjde med dem under prædiken.
KH Anne Mette
Tjah, tjoh, mnjoh, noget er der da sket, det har du ret i.
Men liturgiens grundlæggende led står ikke til at ændre, sådan som det er nu - i hvert fald ikke til søndagens højmesse.
Citat: En af de vigtigste grunde til, at jeg mener, den nuværende højmesseliturgi er en god ting, er netop, at jeg mener, den giver bedst plads for evangeliet.
Jeg forstår det ikke! Eller jeg tror godt jeg forstår, hvad du mener - men at "den nuværende højmesseliturgi" skulle give "bedst plads for evangeliet".. det hænger på ingen måde sammen i mit hovede.
Hvad er det for et evangelie? (moe nærmer sig lidt i de subtile sætninger (tror jeg)) er det - "lad os sætte os ned og klappe hinanden på ryggen fordi vi for 117. (el sågar 1117.) gang hører de samme ord og i øvrigt sandsynligvis er 95 % passive" ?
Jeg sætter det lidt på spidsen fordi én af kirkens største synder, som jeg ser det, har været at lægge så meget vægt på én ugentlig "gudstjeneste".
Mange, mange steder vil jeg vove at påstå at højmessen ligefrem modsiger evangeliet (det kunne også være andre steder end i folkekirken - her må vi alle vende det kritiske blik indad)
Du går ud fra, at formen ikke forstyrrer indholdet ved en højmesse..
problemet er bare, at formen allerede har skævvredet indholdet så meget, at det allerede er for sent..
#78393 - 06/01/200710:11Re: Veneration for højmessen
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne Mette - jeg blev helt glad for at læse dit indlæg - at jeg dog har en enkelt meningsfælle her i de mange angreb på min kære folkekirke.
Jeg har prøvet at være splinterny kristen og ikke-spor-kirkevant, og det er såmænd ikke så mange år siden. Nu er jeg blevet kirkevant, så jeg ved godt, hvornår jeg skal rejse mig, og hvornår jeg skal sætte mig ned igen, og jeg kender liturgien ud og ind.
Og både som gammel og som ny i kirke har jeg været noget så glad for, at formen var - og er - stort set den samme hver søndag. Hvis der sker noget uventet og distraherende, så går opmærksomheden for indholdet let fløjten, i hvert fald for mig.
Hvis der var f.eks. pludselig var en ny og anderledes nadverliturgi, ville det næppe være muligt for mig at fordybe mig i det fantastiske under: At Jesus giver os sig selv i brødet og vinen til styrkelse i troen på syndernes forladelse.
Så er der prædikenerne. De er jo altid nye, og hvis man ikke har været så uheldig at komme i kirke hos en præst, der mangler sund og sand åndelig føde at byde på, så er der stor lydhørhed i menigheden. En god og opbyggelig prædiken er altid er for kort!
Og ja, du nævner også børnene. I "min" kirke holder præsten holde næsten altid med en kort prædiken i børnehøjde og forklarer dagens prædiketekst, inden han holder sin egentlige prædiken, og vi synger en børnesang eller to ..
Det er sandt, at nogle af salmerne og en del af prædikenen og især sakramenterne kan være uforståelig for mennesker, som ikke véd hvad kristendommen handler om, men for dem er der rig lejlighed til at finde ud af det ved at gå i Bibelkredse og til kristendoms-undervisning.
De, der ikke er interesserede, ville såmænd ikke komme i kirke om så præsten gik på hænder i forsøg på at konkurrere med underholdningsbranchen.
Det væsentlige ved at gå til Gudstjeneste er netop at være modtagende, ikke at føre sig frem som aktør!
Gudstjeneste: Det er Gud der tjener os, og ikke os, der tjener Gud!
Vi modtager Ordet og Sakramenterne fra Ham i kirken, hvor vi for en stund tages ud af "verden" - og styrkes derved til at tjene andre!
Vi tjener ikke Gud i kirken, det gør vi ude i verden - ved at tjene vores næste! Sådan ser jeg på det.
#78394 - 06/01/200723:48Re: Mission i Folkekirken
asas
GlobalModerator
Bruger
At IM regner sig som en del af Folkekirken fremgår af bevægelsens vedtægter, så det burde ikke undre så meget. At IM samtidig er kritisk overfor meget af det som foregår i Folkekirken og at mange præster i Folkekirken er meget kritiske overfor IM ændrer ikke på at IM er et barn af Folkekirken og hører hjemme dér.
Men IM er en fri bevægelse, som ikke er bundet af Folkekirken eller på nogen måde underlagt folkekirkens ledelse.
Men ja - prøv at tag en snak om det i det IM-samfund du kommer i. Hvordan opfatter de det mon?
#78395 - 06/01/200723:57Re: Mission i Folkekirken
asas
GlobalModerator
Bruger
Jeg er da helt enig i, at der mange steder kan være mange vanskeligheder forbundet med at stå i Folkekirken, men jeg mener ikke jeg behøver at gå på kompromis med noget ved at stå i en kirke, hvor jeg er uenig med meget af den forkyndelse der læres.
IM identificerer sig ikke med Folkekirkens præster og biskopper, men med kirkens bekendelsesgrundlag, som IM helt og holdent kan stå inde for.
Du skriver:
Citat: Hvis man virkelig vil rykke noget, kræver det at man er fri til at organisere sig på en mere hensigtsmæssig måde.
Det er jo netop også derfor IM er en fri bevægelse og kan organisere sig uafhængigt af Folkekirkens strukturer. IM er ikke bundet til Folkekirkens måde at gøre det på.
Og IM har iøvrigt ingen problemer med valgmenigheder, dvs. frie menigheder, som vælger at blive indenfor Folkekirken. Der er flere lokale IM-grupper som har dannet valgmenigheder - evt sammen med andre grupper indenfor Folkekirken.
#78396 - 07/01/200700:15Re: Mission i Folkekirken
asas
GlobalModerator
Bruger
Citat: Hvem er det så, der skal 'omvendes'?
Det er dem, som er vendt den forkerte vej. Altså dem som ikke tror på Jesus. (Hvad havde du regenet med?)
Citat: Og mener du virkelig at man kan betragte IM som en del af folkekirken, når IM igen og igen som den største lægmandsorganisation må stå i opposition til folkekirkens ledelse?
Så absolut ja. Hvis ikke IM gjorde det, så havde bevægelsen virkelig ikke sin berettigelse som en folkekirkelig bevægelse. Som Biskop Arendt sagde det i et interview til IMT i sidste uge:
Folkekirken har brug for Indre Missions modspil, fordi Indre Mission stiller spørgsmålstegn ved den kirkelige korrekthed. I en tid med pluralisme fastholder Indre Mission folkekirken på mission, og at der er noget, der er sandt og noget, der ikke er det. Indre Mission er som en folkekirkelig hveps, som med sine stik får os til at overveje: Har vi gjort nok for at dele evangeliet med andre?
Citat: Hvorfor vil man stå dér og invitere folk til at høre et evangelium, man selv ikke mener er 'rent og purt'? Og hvorfor hævder man at skulle/ville stå i folkekirken når man som resultat af det holder sig for sig selv med sin forkyndelse i missionshuset?
IM inviterer ikke folk til at lytte til et falsk evangelium. Tværtimod. IM opfordrer sine venner til lytte til de præster som taler bibelsk og sandt ifølge kirkens bekendelse.
Hvad mener du med at IM holder sig for sig selv? Mange steder er der heldigvis et godt og frugtbart samarbejde mellem sognekirken og missionshuset og her bakker IM-folkene selvføleglig op om begge dele. Andre steder er det vanskeligt og måske umuligt fordi præsten forkynder noget andet end det som Folkekirken egentlig står for. Her søger man så typisk til andre kirker - eller man opretter evt. en valgmenighed.
#78397 - 07/01/200700:36Re: Mission i Folkekirken
Anonym
Anonym
Tak for svar.
Min erfaring er at der af og til kommer lidt for meget firma og lidt for lidt evangeliets fremme ind over IMs virke. Men lad nu det ligge.
JEG VILLE ØNSKE, at flere IMere så ville engagere sig i selve kirken og bruge kræfterne der i stedet for i missionshuset. Jeg mener det er har været en stor ulykke for kirken at IM igennem så mange år har stået med et ben både indenfor og udenfor kirken. Måske er det også det biskoppen taler om? - at man ved aldrig helt hvor man har IM, fordi det er lettere at sidde i baghånd i kirken - og i forhånd i missionshuset.
OK? hvorfor skal det være indenfor Folkekirken? Er det ikke OK at lave valgmenigheder, der ikke har tilknytning til folkekirken? Og hvis nej, hvorfor ikke?
Nysgerrige Anne Mette
#78400 - 07/01/200714:43Re: Mission i Folkekirken
asas
GlobalModerator
Bruger
Hej Annemette
Valgmenigheder er folkekirkelige menigheder, som har valgt at stå udenfor den almindelige sognestruktur og som selv aflønner præst og andet personale. Hvis man vil stå udenfor Folkekirken, så hedder det en frimenighed.
De som generelt ikke føler, at de kan være en del af Folkekirken, vælger som regel frimenigheds-modellen. De som blot ønsker større frihed og selvbestemmelse indenfor Folkekirkens rammer vælger som regel valgmenigheds-modellen.
Da IM har valgt at være et arbejde indenfor Folkekirken, så anbefaler IM valgmenigheder fremfor frimenigheder. Men det står jo enhver frit for selv at afgøre hvad man vil.
#78401 - 07/01/200714:58Re: Mission i Folkekirken
asas
GlobalModerator
Bruger
Jeg tror, at mange i IM også betragter et engagement i missionshuset, som en engagement i kirken al den stund missionshus-arbejdet også er en del af Folkekirkens arbejde. Sådan tænker jeg i hvertfald selv om det. Og mange steder bliver det lykkeligvis også anderkendt som sådan.
Men ellers er det da traditionelt ét af IM's særlige kendetegn, at man også er meget engagerede i Folkekirken - i modsætning til de øvrige missionsforeninger.
Modsat dig, så mener jeg, at det har været stor lykke for både IM og Folkekirken, at IM både føler sig forpligtet på Folkekirken og samtidig er en fri bevægelse, som ikke er bundet af Fokekirkens struktur og teologiske hovedvinde. Jeg oplever det ikke sådan at IM står med eet ben indenfor og eet udenfor. IM ønsker at have begge ben i Folkekirken - eller rettere i Folkekirkens bekendelse og grundlag. Og når Folkekirken bevæger sig væk fra sit eget grundlag, så reagerer IM som de altid har gjort.
Da IM blev stiftet var Folkekirken på mange måder lige så frustrerende en størrelse som den er i dag. IM har altid haft denne kritiske kærlighed til Folkekirken, som også viser sig i dag. Og det håber jeg meget at IM bliver ved med. Jeg er overbevist om at IM bliver i Folkekirken lige så længe som vi får lov til det. og lige så længe at Folkekirkens grundlag er intakt. Uanset hvad flertallet af biskopper og præster mener og gør.
Ulykken for IM er hvis vi mister synet for missionen og i stedet stivner i konservatisme og rutiner. Den fare har IM kæmpet med i snart 150 år og det vil helt sikkert fortsætte.
#78402 - 07/01/200715:19Re: Mission i Folkekirken
Anonym
Anonym
Lad os så håbe at missionshuset og kirken smelter lidt mere sammen.
Det gør jeg i hvert fald - på mange måder! Vigtigst er det jo at Kristus bliver forkyndt, og det som korsfæstet, og som du siger er der stadig behov for at drive mission blandt de, der ikke kender Jesus. Det er et spørgsmål om liv og om død - og den alvor har vi såmænd nok alle behov for at tage op til overvejelse fra tid til anden.. Udfra den - og troen og visheden om Guds kærlighed til og omsorg for os - springer nemlig ægte "missionskhed"! Og det kan vi vist ikke få nok af...
#78403 - 07/01/200716:58Re: Veneration for højmessen
[Re: seeker]
Nikolaj
Bruger
Hej Stef
Citat: Jeg forstår det ikke! Eller jeg tror godt jeg forstår, hvad du mener - men at "den nuværende højmesseliturgi" skulle give "bedst plads for evangeliet".. det hænger på ingen måde sammen i mit hovede. Hvad er det for et evangelie? (moe nærmer sig lidt i de subtile sætninger (tror jeg)) er det - "lad os sætte os ned og klappe hinanden på ryggen fordi vi for 117. (el sågar 1117.) gang hører de samme ord og i øvrigt sandsynligvis er 95 % passive" ?
Tror du selv, det er det, jeg mener? Selvfølgelig gør jeg ikke det. Jeg tænker på evangeliet om Jesu Kristi død og opstandelse.
Du skriver, at vi hører de samme ord hver gang, men det passer jo ikke. De bibelske tekster, salmerne, kollekten og prædikenen er forskellige hver gang. Formen er den samme, ja, men indholdet er forskelligt. Det er netop det, jeg mener med, at højmesseliturgien giver plads for evangeliet. Når jeg tager til gudstjeneste tænker jeg ikke over, hvilken farve slips præsten mon har på i dag, men (forhåbentlig) over, hvad Gud vil sige til mig i dag. Og når vi beder tænker jeg ikke over, hvor god/dårlig præsten måtte være til at formulere sig, men jeg er fri til at give mig hen i bønnen og sætte mig ud over præstens evner som improvisator.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med »95 % passive«. Mener du, at 95% af menigheden er passiv, eller at den enkelte er 95% passiv? Og hvad vil det sige at være passiv i denne sammenhæng?
Citat: Jeg sætter det lidt på spidsen fordi én af kirkens største synder, som jeg ser det, har været at lægge så meget vægt på én ugentlig "gudstjeneste".
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Kirken har holdt ugentlige gudstjenester uden citationstegn hver søndag siden nytestamentlig tid.
Citat: Mange, mange steder vil jeg vove at påstå at højmessen ligefrem modsiger evangeliet (det kunne også være andre steder end i folkekirken - her må vi alle vende det kritiske blik indad)
Hvordan mener du?
Citat: Du går ud fra, at formen ikke forstyrrer indholdet ved en højmesse.. problemet er bare, at formen allerede har skævvredet indholdet så meget, at det allerede er for sent..
Hvad mener du?
Guds fred Nikolaj
#78404 - 07/01/200717:03Re: Veneration for højmessen
Nikolaj
Bruger
Hej Anne Mette
Citat: Én af de ting, som jeg er træt af er ændret er, at der alle steder sættes en kordegn eller lignende ind under altergangen, så det kan gå rigtig hurtigt. Jeg kalder det for Fast Food nadver. Ærgerligt, at den tid til meditation er taget ud af højmessen, synes jeg!
Nu er det ikke alle steder, at en kordegn (eller en anden lægmand) medvirken ved nadveren. Men mange af de steder, hvor det foregår med en lægmands medvirken, tager nadveren altså urimelig lang tid, selv med to uddelere. Jeg kan godt se, hvad du mener med tid til meditation, men det behøver vel ikke være timevis?
Guds fred Nikolaj
#78409 - 07/01/200721:29Re: Veneration for højmessen
[Re: seeker]
Anonym
Anonym
Hej stef! Ok, nu modsiger jeg måske mig selv.
Citat: Mange, mange steder vil jeg vove at påstå at højmessen ligefrem modsiger evangeliet
Jeg vil vove den påstand, at liturgien mange steder er medvirkende til, at evangeliet trods alt forkyndes, nemlig fordi der er nogle ting der skal siges og gøres. Vi kan bare forestille os, hvordan Grosbøll mon ville designe sin 'guds'tjeneste, hvis han havde frie hænder.
Men derfor er der stadig behov for at løsne lidt op. Især mange højkirkelige har behov for at løsne liturgien lidt op i deres tanker. Jeg hører af og til præster forklare meget indgående, når der er minimale ændringer i liturgien, fx. at "der er lovsang på 2. salmes plads", eller hvis man siger kyrie i stedet for (nå, nu har jeg glemt hvad det andet var).
Der er også behov for at gennemtænke grundigt, hvem der siger indgangsbøn, læser tekster osv. Det skal ikke være den samme, for så ender det med bare at blive en remse, og det kan kirkegængerne godt høre. Blandt andet derfor ville det være hensigtsmæssigt, hvis ordlyden på ind- og udgangsbøn etc. ikke var så fastlagt.
Man kunne også give det helt frit. Jeg tror dog at de fleste, der har forsøgt det, har erfaret at på et eller andet tidspunkt 'sander' det til. Man ender med at gøre de samme ting igen og igen, eneste forskel er at der i modsætning til liturgien ikke ligger nogen teologiske overvejelser bag.
#78414 - 09/01/200711:15Re: Veneration for højmessen
[Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger
Hej Andreas
I Ap.G. 20,7 og 1. Kor. 16,2 står der, at menigheden mødtes den første dag i ugen, altså søndag. Ingen steder står der – så vidt jeg kan se – noget om, at den kristne menighed mødtes den syvende dag i ugen, altså lørdag/sabbat. Hvordan forklarer du det?
Guds fred Nikolaj